achtergrond

Geenstijl

Heruitvinding van de gameverslaving

th_BoomHeadShot.gifGamer kijk uit. Welzijnswerkend Nederland staat op het punt een nieuwe bron van subsidie en aandachtshoererij aan te boren. Het nieuwe kwaad is gevonden, namelijk Het Computerspel. Trouw, dé krant van welzijnswerkers pakt uit met een groot achtergrond verhaal over de de boze gameindustrie. Gameproducenten vinden het namelijk onzin om een waarschuwing over verslaving op de verpakking te plaatsen. We lezen zinnen als "gezinnen vallen erdoor uiteen", "Ze vertonen compulsief en dwangmatig gedrag", "vaak schrijnende verhalen" en zo gaat het maar door. Hoe ver die gamebouwers gaan om games leuk te maken (wat trouwens maar zelden lukt). Ze bouwen volgens verslavingsdeskundigen BEWUST audiovisuele prikkels in zodat het voor de gamer aantrekkelijk is om door te gamen! Dat zou net zoiets zijn als een regisseur die een film ZO smerig in elkaar zet, zodat je 'm maar blijft kijken. Of een weblogger die zijn blog zó doortrapt opzet dat je maar blijft klikken. Gadverdamme. En bedenk dan: "De gokindustrie is echter onderworpen aan allerlei overheidsregels, terwijl de game-industrie vrijwel vrij kan opereren” Man man man, dat dit zomaar mag in Nederland. Gelukkig heeft Trouw een goede oplossing: in China is het aantal uren dat jongeren online kunnen spelen beperkt; de overheid heeft gezorgd dat spelletjes daarop zijn aangepast. Goed. Onze aanrader van deze maand: Army of Two.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.