
Paling mag niet meer, kabeljauw is bijna uitgestorven. Haaienvinnen zijn not done. Red Snapper is af te raden. En een rogvleugel op het menu is absoluut crimineel. En nu is zalm aan de beurt. Tenminste de zalm zoals jullie 'm eten, een lauwe
kweekvis uit de Noorse wateren. Zalm is de afgelopen 10 jaar een goedkope tokkievreetvis geworden voor mensen die naast hun varkensgehaktbal af en toe iets 'bijzonders' willen. Nou bedankt tuig. Zie hierboven een smakelijke foto van een nieuw soort parasiet die de zalm aanvreet voordat u de kans krijgt. Gadverdamme man. En het écht klotige is dat die parasiet nu ook de wilde zalm begint
aan te vreten. Is er wat aan te doen? Jazeker, zelf je zalm vangen in Schotland.
Reaguursels
Inloggen@Denkt Na | 28-12-09 | 08:41
Het zijn Pampa's, Argentijns vlees is indeed goed, eigenlijk is vrijwel al het
vlees wat uit Zuid America komt (Rund) goed en van dezelfde kwaliteit.
In Europa wordt vee gevoederd met voornamelijk GenSoya.... inderdaad ook
een export topper van Argentinie en 1 van de hoofdzaken van de houtkap in
Zuid America om plaats te maken voor nog meer genSoya.
Het grappige is dat geen enkel beest in Zuid Amerika genSoya te vreten krijgt.
genSoya maakt het vlees waterig, neutraal van smaak dus wordt het weer rood
gekleurd met kleurstoffen (sulfiet) en geur en smaakstoffen.
Iers Rund is ook top, US rund ook.... of beter rund wat uitsluitend echt gras vreet is goed te pruimen in tegenstelling tot droogvoer.
En GEEN ENKEL vlees wat uit de Appie Heijn of welke supermarkt keten dan ook
komt is goed. De Makro heeft redelijk Zuid Amerikaans rund.... voor geimporteerd
vlees. De top kwaliteit heb je hier niet.... zit hem in het process van het
verschepen
Kudt nu heb ik ongelooflijk veel trek in Filet de Lomo, Bedankt!
@ P.C.M. Baas1309 | 27-12-09 | 16:45
Las gisteren je post.
Wilde niet gelijk reageren omdat die me aansprak (als econoom en als have'rd)
Je statement is sterk.
Maar.. ('k ben econoom) toch denk ik dat bioindustry economisch onwerkbaar gaat worden.
De concentratie van dezelfde beesten, de geringe genetische diversiteit en het hoge preventieve (de hele stal in eens) antibiotica gebruik is gewoon vragen om problemen.
Weet je dat varkensboeren in ziekenhuizen in quarantaine worden verpleegd?
Vanwege de antibiotica resistente dingen die ze dragen?
Does Q-fever ring a bell?
Los van de hele morele discussie (ik ben econoom dus daar niet zo goed in :-), denk ik dat de bioindustry op haar laatste benen loopt.
Want geloof me: die boeren verdienen echt niet mega bedragen en de (gigantische) kosten van symptoombestrijding kunnen echt niet opbrengen.
En ze willen ook dat hun kinderen niet ten onder zullen gaan aan de resistentie problematiek....
Tel daarbij op het risico voor de algemene volksgezondheid (en de ongelofelijk hoge kosten van antwoorden daarop).
Terug naar je stelling:
Bioindustrie of goed eten alleen voor de rijken...
Misschien moeten we stoppen met bioindustry en vlees importeren uit Argentinia. Het beste beef dat er is. Koop het eens bij AH. Schrikbarend duur, maar idem lekker. Deze beesten hebben lekker op de tampa's gelopen en zien pas serieus mensen aan het einde van hun leven als ze naar het slachthuis gaan. Ze eten geen graan van de wereldmarkt.
Het is nu duur door importheffingen. Als we die nou eens weg zouden halen..
Dan had iedereen toch lekker goedkoop vlees (en nog het lekkerste ook).
En als econoom: de economische bijdrage (het marge tussen voedselimport en vlees export) is laag, zowel boeren als de verwerkingsindustrie zijn uitgemergelde industrieën.
En als econoom: graan op de wereldmarkt wordt steeds duurder en daardoor heeft de bioindustry geen toekomst: grondstoffen duurder en output gelijkblijvend is geen feest scenario voor de bioindustry.
Vlees gebaseerd op de tampa's zal economisch blijven.
Vlees uit de bioindustry zal onbetaalbaar worden (grondstoffen issue).
(meer mensen > meer vleesconsumptie > meer grondstoffen need op maar 1 limited sized planeet)
Vlees van de tampa's is lekkerder, beterder, gezonder, goedkoper.
Alleen het CDA beschermd nog een handje vol boeren in hun (niet erg gemakkelijke bestaan).
Tijd om van boeren project ontwikkelaars te maken, dan stoppen ze gelijk met bioindustry.
En als voedsel erg duur gaat worden (gaat gebeuren in de komende 5 jaar), gaan ze zeker weer voedsel doen.
En als mens: vlees is een bepaalde smaak/zicht sensatie. Een kleur op het bord, een smaak in de mond. Er zijn genoeg lekkere alternatieven die een daagje zonder vlees ook tot een feestdag maken (ik heb 2 vegetarische dochters, dus I need to know).
Lekker 3 paprika's wassen en onder de grill in een schotel: heerlijke zoete andere smaak.
Lekker een aubergine in stukken snijden, eitje kloppen, ze erdoor halen en in de grill pan en na 5 minuten even omkeren.
Genoeg alternatieven dus denk ik.
Ook voor de 'gewone' mens.
Nieuw soort parasiet?
Nieuw geevoleerd.. or nieuw gemaakt door God?
Geinig koop je zalm krijg je er in de bonus geinige inktisdegenkrabdingetjes bij. Veel geiniger om te sparen dan die niet zo geinige wuppies.
Nieuw? Zien er aardig prehistorisch uit die beesten.
Bioindustrie of goed eten alleen voor de rijken...
Alle vissen hebben parasieten.Gooi maar eens wat verse tonijn of dolphin fish (wel vers!!) moten in lauw water zit binnen de korste keren vol met rare wurmpjes
Man man, dit nieuws is in Noorwegen al maanden op tv.
Zalm, parasieten, te voor de hand liggend.
Vis is voor heaumeaux.
Die parasieten zijn ws smakelijker dan de zalm waar ze op groeien.
Moest eerst denken aan de horseshoe crab, een levend fossiel. Maar gaat dus om de zeeluis.
www.buitensport-schotland.nl/culthist/...
noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/berich...
en.wikipedia.org/wiki/Sea_louse
HOAX, aankomende vissengriep!
necrosis | 27-12-09 | 12:18
lol
noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/berich...
Dit nieuws stamt overigens uit 2007?
verraad van links | 27-12-09 | 14:23
Weer wat geleerd!
*naar volgende topic zwemt*
verraad van links | 27-12-09 | 14:17
Laat Ria maar schuiven.
;)
Vieze Tonnie | 27-12-09 | 14:20
Volgens mij heb je gelijk.
@ Vieze Tonnie | 27-12-09 | 14:20
Het betekent vergeefse moeite doen.
Wie slaapt vangt niets!
seven | 27-12-09 | 14:15
"Enkele soorten haaien zijn goed voor de visserij zoals de haringhaai die is vooral in Duitsland geliefd en bijvoorbeeld de doornhaai die ook in de Noordzee voorkomt. Maar niemand wil graag haai eten dus staat het in de restaurants onder de bijv. deze namen: zeeaal, zeewolf (ook de naam van een aparte vissoort) of paling in gelei. Om gelijkenis met aal te verkrijgen, worden ze gevild en halen ze de vinnen en de buikwanden weg."
(bron: www.collegenet.nl/index_mainframe.php?... )
@.. zapper 14:14
Welke stinkgleuf?
En die viesbah-beestjes zien er (na enige alcoholische versnaperingen) uit als sateh, toch eens proberen.......
verraad van links | 27-12-09 | 14:13
Waar je die vandaan? Wat betekent dat? Of komt het vers uit je duim?
Teun van het Tuinpad | 27-12-09 | 14:14
Ik denk dat haar voorliefde voor wintersporten een conserverend effect heeft. Vis blijft best lang goed in ijs.
de zalm op de foto lijkt meer op een slang dus eet ik starks maar lekker een mootje zalm
Shit, die dingen op de pica heb ik laatst uitgespuugd nadat ik Pink oraal had bevredigd. Volgende keer maar eerst de brander erop.
Hey,
iemand Die Blechtrommel gezien;
lust je nooit meer vis.
De vis word duur betaald mensen. Zullen we naar het volgende topic?
@ Teun van het Tuinpad | 27-12-09 | 14:14
Kijk uit, ze is zo glad als een aal.
.. zapper | 27-12-09 | 14:13
Uit de 7 wereldzeeën, zwemmend.. ;)
www.youtube.com/watch?v=ZvCI-gNK_y4
@papaape 14:09
Met het hoofd van Anita Witzier smaakt het naar meer, met die rotkop van H. Groenteman dikke vette min!
*besteld zeemeerman voor papaape*
@necrosis | 27-12-09 | 14:07 beetje in die stinkgleuf liggen soppen, nee dank.
Vieze Tonnie | 27-12-09 | 14:11
Toch ziet ze er nog best fris uit, die Ria.
Zit volgens mij weinig geur aan.
*iets met verse vis mompelt*
@ Vieze Tonnie | 27-12-09 | 14:11
Ja, Ria is snoeken op zolder zoeken.
@seven | 27-12-09 | 14:07 klinkt goed, waar haal ik dat?
Ga even ergens anders zitten peuren mensen.
Nog een fijne day after.
Haring, mag dà?
verraad van links | 27-12-09 | 14:09
Maar bij Ria Visser vist hij tegenwoordig achter het net.
verraad van links | 27-12-09 | 14:09
lol
@ Teun van het Tuinpad | 27-12-09 | 14:02
Mart heeft altijd het gelijk van de vismarkt. Hij praat visserslatijn en bovendien droogt hij uit als een Harderwijker.
:-P
Ik heb trek in zeemeermin!
necrosis | 27-12-09 | 14:07
Is zo vrouwelijk, dus moeilijk.
Meer en min: wat is het nu????
Had ik al gezegd dat haai zo ongeveer het gezondste is wat je kan eten qua vlees/vis?
Ik heb trek in zeemeermin!
kriebeltjes | 27-12-09 | 14:05 Op het bord is de kop er al af, dat is niet zonder reden.
Zalm -> Vis -> Water.
www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/art...
Zie de droevige blik in de ogen van die zalm, dan!
verraad van links | 27-12-09 | 13:57
Mart mag van mij naar de spreekwoordelijke haaien.
Ofzo.
Ashtrey | 27-12-09 | 13:57
Doe de rest ook even bekijken.
Bij Jaap voel je je als een vis in het water.
Dat krijg je als je geen handen of voeten hebt om ze eraf te plukken.. Eigen schuld dus
Vieze Tonnie | 27-12-09 | 13:50
Precies, dat bedoel ik.
*hand aan zichzelf slaan gaat ten einde tussentijdse tijd te killen*
Teun van het Tuinpad | 27-12-09 | 13:52
Zat er toevallig net te kijken, 'leesmens' dat ik ben. ;
@ Teun van het Tuinpad | 27-12-09 | 13:54
Dank u. Mart is trouwens een kwal.
*alleen vissen spreekwoorden en gezegden gebruikt*
McPhart | 27-12-09 | 13:54
Feli's.
*beker pakken gaat*
Dan maar weer (Sieg-)Heilbot op het menu zetten!
verraad van links | 27-12-09 | 13:51
Goed om te horen.
Mag ik dat zeggen ?
Ja, dat mag ik zeggen.
*Mart op de achtergrond praten hoort*
Vis kopen op de markt is zo 2008. Een echte man, zoals ik, pakt eens per kwartaal de privejet naar Alaska om daar bruine beren in hun gezicht te stompen en er met hun zalm vandoor te gaan.
Ashtrey | 27-12-09 | 13:42
Ga eens vissen op Google en gooi het lijntje "feuilletonnie" uit.
;)
@ Teun van het Tuinpad | 27-12-09 | 13:47
Middag. Ik ben overigens zo gezond als een vis.
:-)
Ashtrey | 27-12-09 | 13:42
Trouwe lezer, het vjifde en laatste deel volgt vanavond op een andere plaats dan voorheen. Zoekt, en gij zult vinden.
Ik ben inderdaad niet zo dom om geen ruimte te laten voor een vervolg, als je dat bedoelt.
Ook in Schotland kweken ze zalm.
@ Causa Sui | 27-12-09 | 12:35
Dus zalmen zijn net mensen. Als de jongeling te jong in contact komen met volwassenen dan gaat het fout.
@ talibandenwipper | 27-12-09 | 12:27: LOL
www.parasitologie.nl/assets/files/nieu...
Ik kwam het zomaar tegen.
verraad van links | 27-12-09 | 13:47
lol
Teun van het Tuinpad | 27-12-09 | 13:46
NeuH,
dat is ook een hork eerste klasse!
Vis is sowieso niet te vreten dus wat kan mij het verrotten.
Frau Antje | 27-12-09 | 13:40
Dat hoor ik mark twain nou nooit zeggen.
;)
Tja geenstijl nou is jullie favoriete zalmvreetvis ook al aangetast, maar ja het past wel bij jullie tokkies.
anderen een dubbele moraal, ik dubbele porties kaviaar
Denkt Na | 27-12-09 | 13:17
Mooie stereotypering die zijdelings mono binnenkomt.
-
Vieze Tonnie | 27-12-09 | 13:19
Heeft u reeds de laatste hand geslagen aan de Tanja kronieken?
Ik mag hopen dat het slot wel dicht gaat, maar de sleutel een loper is?
Teun van het Tuinpad | 27-12-09 | 13:38
Ich weis,
Maar toch meer gentlelikeman en respect voor andere mensen.
Pfff, ben blij dat ik niet de enige ben met een dubbel moraal vandaag :)
Frau Antje | 27-12-09 | 13:28
:)
Nou nou, ik ben ook niet dat je zegt "het neusje van de zalm".
@pansie | 27-12-09 | 13:34
Dan zal je wel honger hebben zo langzamerhand.
zeg maar jansen | 27-12-09 | 13:26
Ik heb alleen slib in m'n slip.
eet alleen maar kaviaar
@Frau Antje | 27-12-09 | 13:25
Vers in ieder geval wel ja.
Ten allen tijden, behalve vandaag.
Ben net bijgekomen van een asociaal 6 gangen diner met bijbehorende drank.
Sorry, kerstritueel.
zeg maar jansen | 27-12-09 | 13:26
Ja,
gaat het hier nu nóg leuker worden?
Ik praat alleen nog maar met Teun;)
papaape | 27-12-09 | 13:22
Smakelijk.
hippocure.net/custom/Elvis2.jpg
Frau Antje | 27-12-09 | 13:18 Tongetjes in je slip.
Frau Antje | 27-12-09 | 13:18
Precies, niet te versmaden.
;)
papaape | 27-12-09 | 13:20
Huh?
Gij zijt pervers?
Ben persoonlijk een liefhebber van het wilde vlees :P.
@Frau Antje | 27-12-09 | 13:18
Passen alleen niet in een string Antje.
Denkt Na | 27-12-09 | 13:17
Ah ik zie, jij bent een spijtoptant.
Doe mij maar een paar sliptongetjes. Yammie!
Zo zie je maar weer; het echte trekvlees blijft het lekkerst!
Denkt Na | 27-12-09 | 13:17 Ik heb geen auto. Tijdelijk dan.
Tilapiafilet, da's pas tokkievoer.
@ zeg maar jansen | 27-12-09 | 13:06
dat van fiets klopt:
na lange jaren van 120.000 km per jaar
en andere lange jaren van louter vliegen/hotels
hou ik van mijn fiets
z a l i g
(en nou als de bliksem je auto gaan wassen)
www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/561642...
Auto_belangrijk_voor_man_alleen
(ben je vrijgezel dat je auto zo belangrijk voor je is?)
Ik zeg Dorade, heerlijk.
Vieze Tonnie | 27-12-09 | 12:55
Dubbelcheck!
Even een zalmpje vangen mensen. Laters.
Ik dacht heel ff wat anders maar gelukkig gaat het over een vis.
www.soaaids.nl/soa_vervolg/genitale_wr...
Jaap de Paap | 27-12-09 | 13:01
Check!
Denkt Na | 27-12-09 | 12:56 Ik ben niet je sgatje, en ik had het niet over links of rechts maar over sojabrokken en je tuinbroek. En je fiets natuurlijk, die ook.
Tis een race tegen de klok want op is op. Dus vreten die steeds schaarser wordende zwemmende maaltjes! Vreten die bedreigde dieren en het liefst zo veel mogelijk. Voor je het weet is het te laat.
*vast zeepaardjes marineert en toekan aanbraadt voor het derde kerstdiner op rij*
zeg maar jansen | 27-12-09 | 13:04
Thanks! Ga ik corrigederen.
Fak me! Dit ziet er te smerig uit. Gewoon N-A-S-T-Y!
In het verleden floreerde in Ammerstol de zalmvisserij. Er verrezen scheepswerven en in 1880, op het hoogtepunt van de zalmvisserij en -handel, werd de 'Zalmmart' gebouwd. Dit veilinggebouw werd in de twintigste eeuw weer afgebroken.
In de hoogtijdagen van de zalmvangst stelden dienstmeisjes als voorwaarde dat ze niet meer dan twee maal per week zalm hoefden te eten... Nu de zalm is verdwenen (in 1921 werd de laatste zalm uit de Lek gevist), herinnert alleen de vis in het toenmalige Wapen van Ammerstol nog aan deze bezigheid.
Naast de zalmvisserij hield de bevolking zich toen bezig met het maken van manden en hoepels en het vlechten van riet.
Na het verdwijnen van de zalm uit de Lek, zochten de Ammersenaars elders emplooi en velen vonden dat als grondwerker. Overdag werkte men met schop en spade en 's avonds kwam men in de keet bij elkaar om te praten. Daar leerde men de techniek van het vergaderen en beoefende men de kunst van het debat. Wellicht is dit de reden voor de overwegend linkse politieke signatuur van Ammerstol door de jaren heen. Termen als 'het rode dorp' en 'Moskou aan de Lek' waren het gevolg.
Jaap de Paap | 27-12-09 | 12:54 Je hebt twee keer een derde deel. Je hebt deel vier ook (3) genoemd.
"Een nieuwe parasiet"
Waar kan zo'n grote parasiet opeens vandaan komen? Virussen enzo die zie je niet, dus ook niet als ze muteren of andere gekke dingen doen en dat kan verassingen opleveren, maar zulke "face huggers" komen toch niet uit het niets?
Denkt Na | 27-12-09 | 13:00
Ik heb het helemaal niet over links of rechts, maar over een tuinbroek. Links of rechts boeit me totaal niet: onder of boven dan weer wel.
Zijn dit niet die Russische modderpoel beestjes?
Teun van het Tuinpad | 27-12-09 | 12:58
Vlakbij Teun, naast de Zalm en de parachutisieten bij de paapsen in de buurt.
@ Jaap de Paap | 27-12-09 | 12:58
helaas, ik moet u teleurstellen in uw lesbische fantasieën
(en of rationeel nadenken over bio industrie links en lesbisch zou zijn)
gaat u eens gauw terug naar de 20e eeuw
in de 21e eeuw zijn er andere kampen dan links en rechts hoor
effe uit je karrenspoor komen!!!!!
Sandos | 27-12-09 | 12:58
En zo worden we steeds verder in retichale richting gedreven. Als je als parasitante visser al bekeurd wordt... tssss.
Jaap de Paap | 27-12-09 | 12:54
Gelijk heb je.
*zoeken gaat*
@doppertje | 27-12-09 | 12:54
Hahaha! Inderdaad als links ergens goed in is is het wel het instand houden van de mono"cultuur" in Afrika
Euh, gooi je hengeltje uit in een Schotse rivier en je hebt zo een gigantische prent op je deurmat liggen, of je kan zelfs de nor in als de landlord een slechte bui heeft.
Denkt Na | 27-12-09 | 12:56
Maar wel een tuinbroek? Of klopt dat ook niet?
@ zeg maar jansen | 27-12-09 | 12:52
sgatje, ik ben rechtser dan je rechterhand
maar ga jij maar lekker door met je bio indus food
oogjes dicht en slaap lekker
dat er NOG geen alternatief is, wil niet zeggen dat er geen alternatief nodig is
en wat was er mis met minder vlees?
wij waren vroeger (als upper middle class) geloof ik een van de weinigen in de wijk die elke dag vlees bij het eten hadden
we zien dingen te veel door een generatie bril
de realiteit is soms wat anders dan we willen
we zien de wereld zoals we zijn, niet zoals die is (anais nin)
Aan het eind van de negentiende eeuw bereikte de zalmvisserij in de Nederlandse rivieren een hoogtepunt. Er werd zoveel gevangen, dat zalm toen als voedsel voor arme mensen gold. Daarna liepen de vangsten terug en in de jaren vijftig van de vorige eeuw werd nog maar af en toe een zalm gevangen in de Nederlandse rivieren. Sinds 1957 is de zalm verdwenen uit het Nederlandse zoete water.
Wat nou tokkie voer? Altijd al geweest!
Teun van het Tuinpad | 27-12-09 | 12:53
Jij hebt smaak Teun! Zeg, je weet me te vinden he.
* feuilletonnie googelt *
@Denkt Na | 27-12-09 | 12:50
je vergeet:
d/ die luisjes hebben ook recht te leven.
Bovendien zit je vanuit een linkse hoek een survival of the fittest verhaal te houden..... heel bijzonder..
Teun van het Tuinpad | 27-12-09 | 12:53
Ik heb ook niet veel trek meer nu. Ik ga de verhalen van Vieze Tonnie lezen.
Ik hou het wel op een zak Paprikachips.
Denkt Na | 27-12-09 | 12:50 Nee, sojabrokken, da's lekker. Ga toch fietsen, met je tuinbroek.
Jaap de Paap | 27-12-09 | 12:39 ; L0L
Ik wacht wel op Jamie die maakt vast wel een lekker receptje met die parasieten
Kunje die beestjes er niet bij opeten
bio diversity is gewoon goed
monoculturen sucken
das het probleem
(helaas PVV adepts: mono culture is nix)
(net zoals culture take-overs niet ok zijn, maar die zie ik nog niet echt gebeuren)
bio industry heeft
a) geen biodiversity
b) geen natuurlijke uitval van zwakke exemplaren
c) te hoge fauna density (concentratie = vermenigvuldiging van problemen)
tijd voor een iets andere voedsel productie
en ook voor iets minder vlees/vis maybe?
Zalm? Walvispenis, da's pas exclusief vreetwerk!
Varkensjuin | 27-12-09 | 12:44 Je moet ook ergens aan dood gaan, that's life.
Varkensjuin | 27-12-09 | 12:43
Nou lekker........,
kan de makreel die hier in de ijskast ligt om ontleden te worden voor de toastjes
linea recta de vuilnisbak in.
Heb gegeten voor vandaag.
Varkensjuin | 27-12-09 | 12:44
M'n hele zeepbel uiteen gespat. Maar goed: te weten waar men aan toe is... ook iets waard.
Herkenbaar.
Hier in NL hebben we ook een of andere zalm die niet te pruimen is en parasieten die de boel opvreten.
FF kijken hoe dit probleem opgelost gaat worden.
Jaap de Paap | 27-12-09 | 12:39
Klopt niets is veilig. Je gaat uiteindelijk ergens aan deaud. Het is wat bot misschien, maar wel waar.
Haring, makreel en andere zeevis wordt ook minimaal een dag op -20 graden celcius ingevroren om de zogenaamde haringworm deaud te maken. Anders krijg je buikpijn van die beestjes. Verse vis is dus een illusie. Mocht je het wel vers vangen, gewoon even lekker doodkoken of bakken. Da's wel zo veilig.
nl.wikipedia.org/wiki/Anisakis
Een tokkievreetvis.. juist! En een speklap is voor de upper class.
Straks is niets meer veilig. Je zou er parasitoïde van worden.
Tapu | 27-12-09 | 12:20
Het is geen broodje aap. Er stond in hun contract dat ze niet meer dan 2 of 3 maal per week zalm hoefden te eten. Ik was er niet bij, maar heb wel zo'n contract gezien. Overigens was dat in de regio van de Biesbosch. Niet overal was zalm te vinden natuurlijk. Stromend water is wel een voorwaarde.
Geweldig, in de toekomst hoef je de zalm niet meer te ontschubben.
'Vis is gezond' wordt nog steeds vaak gezegd. Nou, laat me dan vertellen dat verse vis uit de zee nog gezond KAN zijn. De kweekvis, waar die dan ook vandaan mag komen, is zelfs uiterst ongezond alleen wordt dat natuurlijk stil gehouden.
Zo'n hoge concentratie vis in zo'n 'kleine kweekbak' maakt het gevaar van ziektes erg groot en dus wordt op voorhand, 'ter voorkoming van', de kweekbakken volgegoten met antibiotica en ziekteremmers. Psies, die zooi vreten wij dus weer met bakken naar binnen ...... ik laat zalm en paling tegenwoordig links liggen.
Doe mij maar een Hollandse Nieuwe, die worden nog niet gekweekt.
Hmm, ik ga voor mensenvlees volgende kerst. Er staan al wat gegadigden op de lijst. Nu nog even poeslief uitnodigen ruim van te voren. De vriezer staat al open.
"De komst van grootschalige zalmkwekerijen in Noorwegen, Schotland, Ierland en Canada is vaker gerelateerd aan een toename van parasieten als zeeluis bij wilde zalm."
dus toch maar niet zelf je vis vangen bij Schotland, zoals de tip van Hoxha
Ah, een receptentopic.
Met dank aan de kwekerijen, waarschijnlijk:
voeding.web-log.nl/voeding/2006/10/zee...
"De jonge wilde zalmen komen tijdens hun eerste maanden in zee in contact met grote concentraties kweekzalmen in baaien langs de kust. Dat is onnatuurlijk: volwassen zalmen en jongelingen komen normaal gesproken niet met elkaar in contact. Door de viskwekerijen kunnen infecties van volwassen vissen overspringen naar wilde jonge zalm die voorbijtrekt op hun tocht van de rivieren naar zee."
Zalm is in Noorwegen spotgoedkoop, maar tokkievreetvis? Ok, als je geen geld hebt voor kip (200 gram 5 euro), gehakt (300 gram 6 euro) of iets anders spijzigs wilt en klaar bent met de fiskeboller en vissticks is het ideaal lux tokkievoer, maar als je bedenkt dat de rijke stinkerts hier vis opgepot in chemicaliën vreten mag je de zalmetende tokkies toch wel als redelijk normaal beschouwen.
Een marceaux van zalmhuid op een bedje van cumquat-komkommercoulis met een drappé van citroengrassjalotjes afgemaakt met parasitaire kapperappeltjes....
de luis in de schubben
Wat kan de natuur toch mooi zijn in zijn oplossingen
Paling mag wel, glasaal mag niet! dat zijn de babypaling die met tonnen tegelijkertijd door de spanjolen en portugezen de zee uit wordt gevist, en direct de hele soort uitroeit.
Maar goed dit was voorspelt. Monoculturen werken niet, niet als planten en al zeker niet al dieren, en al helemaal niet als het een hoge concentratie.
Straks dus helemaal geen vis meer voor niemand!
Ik heb gisteren nog twee zoute haringen gevangen, maar helaas willen de uitjes nog niet echt bijten met dit weer.
Dus als ik zelf zalm ga vangen heb ik geen parasieten, terwijl je 1 regel daarvoor meldt dat de parasiet ook de wilde zalm aanvreet ... wat is het nou ??
Ik zou me hier meer zorgen over maken:
www.telegraph.co.uk/earth/earthnews/33...
Nijlpaardenbiefstuk, een delicatesse!
Kudos voor AH dan. Heel toevallig op de verpakking gezien dat de wilde zalm uit Schotland komt.
Als je Nederland close-up fotografeerd dan zie je dat het hier ook stikt van de parasieten, maar daar eten we voorlopig nog geen hap minder om.
Waarom mag red snapper niet meer? Hier zitten er nog zat en we vangen ze duurzaam, met de Hawaiian sling. Geen bijvangst, geen beschadiging van bodem of koraal.
Zalmgehakt, half om half met parasiet. Ideaal katerontbijtje.
Trouwens, joppiesaus maakt alles lekker. Dus ook parasieten op zalm.
@ SODEP | 27-12-09 | 12:20
Walvisbiefstuk schijnt nog smeriger te zijn dan pangasiusfilet.
Een zalmpje speciaal? Lijkt me best lekker hoor.
Gewoon de productie verplaatsen naar een lage lonenland waar het nog betaalbaar is om de zalm handmatig te ontvlooien.
Zalm een goedkope tokkievreetvis?... dat zouden die tokkies wel willen, als die tokkies nu hun rolmopsen blijven eten, blijf ik wel de gerookte zalm op vreten.
Niet echt goed nieuws dus noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/berich...
Misschien smaken die parasietjes ook wel goed?
@necrosis | 27-12-09 | 12:18
Nee. Bijstandskoning
*vork in walvisbiefstuk steekt en geen zak om bovenstaande geeft*
Ik vind kweek lekkerder dan wilde
@Uriël Fack | 27-12-09 | 12:17: Dat schijnt een broodje aap te zijn. Van die dienstmeisjes die klaagden dat ze zo vaak zalm moesten eten en zo.
Hoe heet die parasiet?
Gerrit?
Met alle respect, zalm is van oudsher tokkievoer. Arme mensen aten zalm. Tot die bijna uitgestorven raakte en toen was het opeens chic.
vieze beestjes blijf van me zalm af!
Te laat! helaas, de kerstdissen zijn al geconsumeerd.
-weggejorist-
Nou ,ik vang mijn eigen kibbeling wel.
REAGEER OOK