Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

SAAB was al dood

saabboem.jpgSaab, hét babyboomermerk bij uitstek, pleegde onlangs nog de grootste marketingfail van het decennium. Door ene Magreet Dolman de voorwielaangedreven lagedrukturbofailmobiel te laten verkopen. Ja, je bent een lutser als je je iets aantrekt van autocommercials, maar een niet-lollige travestiet laten lullen over mistlampen? Dan ben je er geweest, hoe dan ook. En voor deze misser gaan ze op een toepasselijke manier gestraft worden. Niemand koopt nog een Saab en Saab zal ergens volgend jaar voorgoed gaan verdwijnen. Of er moet nog een gekke Chinees iets in het merk zien. Na het zien van deze en deze en deze infomercials is geruisloos verdwijnen eigenlijk nog best mild. Dikke doei! Check de extra edities van Aftonbladet voor het laatste Saabnieuws. Ons zal je er niet meer over horen.

Reaguursels

Inloggen

ook al een tijdje op Youtube zitten spitten? Gave films, ook erg grappig dat er na die epic moves er vier doodgewone mannetjes uit de Saabs stappen

Spees | 19-12-09 | 19:13

@spees: dat hangende hemeltje is inderdaad de vervelendste 900 classic kwaal. Maar geen nood, dat is te verhelpen. Er zit in Barneveld een Saab-specialist. Ben de naam even kwijt, maar mijn broer gaat daar altijd heen.
Mvgr, Von M. (Audi)

Von Münchhausen | 19-12-09 | 15:37

@jappertje: maar dat is het bedrijf Saab, niet het merk Saab. Dat is al vele jaren geleden verkocht aan GM.

Von Münchhausen | 19-12-09 | 15:35

@Walliewal: Sinds de kinderen d'r zijn jaag ik geen Porsches meer op.....

Daar zijn op Youtube nog leuke filmpjes van: www.youtube.com/watch?v=ickba42_rDw

Even naar 1:50 scrollen en zie een Saab 900 Turbo op de Nurnburgring heersen over oa.Porsche en BMW, enjoy ;)

Spees | 19-12-09 | 15:31

Ik heb een 9000, 13 jaar, 240000. Motor nog steeds stil. Rijdt als een trein. Hirsch-getuned. Normaal onderhoud. Zelfde koppeling. Goed voor de familievakantie dwars door de Alpen en terug met een extra blok marmer (120 Kg extra op de achteras) voor de beeldhouwcursus. Doe dat maar eens met een Merc, Bmw of Audi....
Sinds de kinderen d'r zijn jaag ik geen Porsches meer op.....

Walliewal | 19-12-09 | 15:17

Ik rij een SAAB 900i uit 1990, een vijfdeurs. Een noch vlees noch vis auto? Waarom zwaaien er dan mensen naar mij als ik erin rij? Of doen ze dat ook naar de zoveelste Audi/BMW? Eenheidsworst my ass, dit is foie gras ;)

De wagen heeft 300.000 gereden en nooit problemen gehad. Geen roest, geen mechanische problemen, alleen dat hangende hemeltje he (voor de Saabkenners). Ben blij dat ieder mechanisch probleem eenvoudig is op te lossen zonder je auto te resetten met een laptop ffs!

Oh en rijgedrag? Nee hij trekt niet meer hard op na 20 jaar, maar met 210 pk rijdt hij met gemak door de Alpen. Ik reed zonet noch rustig een ijzige helling op (op zomerbandjes) waar de brandweer een Audi de sloot uittrok, tsja...

Ok, ik ben misschien een fanboy, maar het is een gewoon een oersterke, klassieke wagen met uitstraling en daarmee basta.

Spees | 19-12-09 | 15:03

@ web_krijter | 18-12-09 | 17:3

Lees je eerst eens goed in voordat je gaat kramen. Ten tijde van de fine tuning van de 9000 (vlak voor de introductie, en dan gaan we richting 1983) was de 900 NG (het model waar jij over spreekt) al klaar op de tekentafel. Op dat moment was er totaal geen inbreng van GM. Dus je opmerking over Opel Astra's Ascona's e.d. raakt kant nog wal. Overigens, het chassis van de 9000 vertoonde overeenkomsten met de Lancia Thema en de Alfa 164. Me de Italianen was destijds bekeken of men iets kon bouwen op een gemeenschappelijk onderstel. Halverwege trok men de stekker eruit en gingen alle 3 hun eigen weg met eigen aanpassingen. Je kunt zeggen wat je wilt maar ze hebben door de jaren heen steeds hun eigen gezicht laten zien (ja inderdaad, tot GM er zich mee ging bemoeien) Dus zonde wanneer ze ophouden te bestaan. In deze hoedanigheid zijn ze te klein om flinke investeringen te blijven doen voor nieuwe modellen. Zachte dood. Ik had het persoonlijk mooi gevonden wanneer ze op eigen benen door hadden kunnen gaan met ontwerp en ontwikkeling (en ja, dan maar 2 modellen op de markt of zo) maar in ieder geval iets waar je je mee onderscheidt van de massa. (voorlopig blijf ik lekker in mijn Saab rond rijden tot deze er bij neervalt en dat kan wel even duren. 400.000 km is geen uitzondering)

Ik zeg: Doen! | 19-12-09 | 13:57

Saab maakt -toevallig- ook een soort JSF. Denk dat de hele berichtgeving meer daar mee te maken heeft dan met de auto's..

jappertje | 19-12-09 | 10:29

Saab heeft altijd als grote voordeel gehad dat de lokale drugsdealer of kampbewoner in ieder geval niet dezelfde auto rijdt.

Egokiller | 19-12-09 | 10:01

koyt | 18-12-09 | 22:33

Toen jij dit schreef was ik al ver heen in mijn delirium.

Je hebt een punt!

Klinisch dood | 19-12-09 | 09:39

Je kunt toch beter voor een scheet en een knikker dat Saab aan Spyker verkopen ipv dichtgooien?

Codeklopper | 19-12-09 | 09:23

Al 140.000 km (van 220 naar 360) blij met mijn 9-5. Ding doet het altijd, rijdt comfortabel en is sterk. Dan maar niet tof/hip/stoer.

Wolkewietje | 19-12-09 | 08:47

*SNIF* De saab 900 turbo was echt een prachtige bak. Wel een foute groep die deze wagen afnam, maar toch...

petros666 | 19-12-09 | 05:05

@JJoost | 19-12-09 | 00:20 en azoturie | 19-12-09 | 01:01
Sommige mensen zien een auto, als statussymbool of verlengstuk van hun (wellicht ontbrekende) manlijkheid. Anderen kiezen een auto die het meest past bij de rijstijl en boeit het verder geen ene moer, hoe een ander hen ziet....

Herman Flipsen | 19-12-09 | 01:53

Mooi ... want dat gezeur over een prima automerk is eigenlijk vreselijk kinderachtig.

James Lastig | 18-12-09 | 17:27
Ach, ze hebben een beetje een Saab-obsessie, want Saab=babyboomers (denken ze bij GS) en babyboomers zijn... uhh.. links? Zoiets toch, GS? En daarom moet Saab 'deaud'? Juist, ja.

Von Münchhausen | 19-12-09 | 01:27

Ik merk wel op dat in het filmpje "Vroeger. Toen was het pas keiglad" (Dumpert toplijst) alleen de Saab vrolijk langsrijdt terwijl alle andere autos botsen en glijden... toeval? En verder, get a life met je achterlijke automerken discussie. Over 6 jaar is de mooiste auto van nu ook weer helemaal achterhaald in vorm, techniek en verbruik. So who really cares?

begint | 19-12-09 | 01:09

@koyt | 18-12-09 | 22:33
--
Daarentegen wél als pijprokende, tweedjasjesdragende plattelandshuisarts...

azoturie | 19-12-09 | 01:01

Dan liever een SAAB. Je veegt de vloer aan met veel van die BMW's en Audi's, maar je wordt in ieder geval niet geassocieerd met pauperig en horkerig!
koyt | 18-12-09 | 22:33

U wordt wel graag gezien als geitenwollensokkensufkut?

JJoost | 19-12-09 | 00:20

Prachtig merk,maar vermoordt door GM,hier al veel gememoreerd (Bodemplaat Vectra)Dat Spyker in de race was voor opkoop vond ik wel de blooper van het jaar.

kees2 | 18-12-09 | 23:37

Wat Koyt zegt.
Behalve dan natuurlijk dat Saab rijders ook van het vrouwelijk geslacht kunnen zijn. Zoals ik.

RepubliekNederland | 18-12-09 | 23:12

@Koyt
Wil de pret niet bederven, maar of de Aero was getuned, of de petmansjes waren aan het patsen in een instapmodelletje ;)
Verder zit er wel wat in hoor.. heb ook even getwijfeld over Saab ipv Audi omdat daar wat minder knuppelts in rijden. Beemers kunnen iig echt niet meer.

'TrauMa | 18-12-09 | 22:52

koyt | 18-12-09 | 22:35
Ach je probeert eens wat, al was ik wel helemaal vergeten dat Blomqvist idd het grootste deel van zijn loopbaan in Audi Quattro's rond reed (waar Wikipedia al niet goed voor is). Die waren halverwege jaren 70 helemaal nieuw en da bomb. Maar goed ik herinner mij vooral, als klein mannetje (net in Nederland), de races in zijn beroemde Saab 96.

Bigi Bana Boy | 18-12-09 | 22:42

@ Bigi Bana Boy | 18-12-09 | 22:18:

U kent uw klassiekers!

koyt | 18-12-09 | 22:35

Jammer, jammer, jammer. Saab rijders zijn over het algemeen beschaafde, nette rijders. Het type man dat rustig in een hoekje van de kroeg met een biertje en een krantje zit, kalm luisterend naar de brallende, puberale jongetjes (BMW, Audi) aan de bar. Vervolgens rustig op staat om die pikkies buiten een ontzettend pak slaag te geven.
.
De beelden van de 9-3 Aero die de leaselul in de Audi A4 en de Marokkaan in de BMW 3 sedan, die een wedstrijdje piemeltje vergelijken aan het doen waren op de A2, een pak slaag gaf, staan mij nog helder op het netvlies. De Aero reed rustig op de rechterbaan met 120 toen de jochies langs kwamen schieten. Optrekken, afremmen, wie kan het hardst optrekken. Dit alles om de Aero heen. Deze irriteerde zich hieraan en signaaleerde naar de pikkies. De pikkies lieten zich terugzakken, aangevend dat ze klaar waren voor de strijd. En weg was de Aero. Ze deden hun best, de door testosteron geleide pikkies, maar geen-schijn-van-kans. Man, wat had ik graag de blikken gezien van de BWM- en Audi lul. Priceless.
.
En dat is precies het probleem met BWM en Audi tegenwoordig. Het zijn goede wagens, zeker bovengemiddeld, maar er rijden teveel paupers in. Die denken dat ze een topwagen hebben. Je kunt jezelf niet meer in een beamer of auto union vertonen tegenwoordig. Koop een nieuwe 3 serie en de plaatselijk dealer heeft 'm ook. En als het nu niet is, dan wel over 3 jaar. Alle Audi's lijken tegenwoordig bevolkt door dom, asociaal leasvolk. Lijken in NIETS op de reclame van Audi 'Nothing to prove'.
.
Dan liever een SAAB. Je veegt de vloer aan met veel van die BMW's en Audi's, maar je wordt in ieder geval niet geassocieerd met pauperig en horkerig!

koyt | 18-12-09 | 22:33

Toch jammer. De Saab 900 was de laatste echte Saab, veilig, fantastische stoelen, verwarming kon je een ei op bakken, zo heet! Wel duur in onderhoud, dat geef ik toe. Na de 900 verdween het eigen karakter van Saab langzaam. Ben wel blij dat ze niet door dat opgeblazen Spijker zijn overgenomen, dat was sowieso kansloos geweest. (Spijker verkocht in 2009 42 (!) auto's)

Bazip Zeehok | 18-12-09 | 22:26

Vind de modellen van de laatste jaren van Saab wel aardig, in tegenstelling tot de oude.
Ophitsert | 18-12-09 | 21:32
Je bedoelt te zeggen dat je echte snelle auto's niet bij kan houden in je geitenwollensokkenmobiel ?
(ok, de integrale is wel vet natuurlijk.)

'TrauMa | 18-12-09 | 22:23

Ach wat weten jullie jonge jongens nog van de Saab 96 en van Stig Blomqvist naar wie het Blomqvist straatje op het eurocircuit genoemd is ? Dat is aan de Nintendo generatie niet besteed natuurlijk. Ik zeg jammer van Saab (heb er zelf overigens nooit één gehad en ben ook geeen babyboomer).

Bigi Bana Boy | 18-12-09 | 22:18

Was een goeie oto, al zijn er betere......

killermiller | 18-12-09 | 21:58

Mooizo, laat Saab maar kapot gaan. Nietszeggend merk. En daarna graag Volvo!

JJoost | 18-12-09 | 21:49

-weggejorist-

Ophitsert | 18-12-09 | 21:32

Hoop toch van harte dat Saab goed blijft draaien. Als ik ooit nog eens uit de stad trek en mezelf een autootje kado wil doen, staat Saab zeker op de eventuele aankooplijst.

madakantognie?! | 18-12-09 | 21:03

Dat krijg je ervan als je je lot in de handen van Amerikanen legt... he, balkenende?
Hopelijk wordt het nog door een fatsoenlijk iemand voortgezet.

fjordman | 18-12-09 | 20:30

Al tijden een marketing-fail dat Saab. Ze hebben al jaren (lees laatste 5-8 jaar) prachtige auto's, zeker vergeleken met gemiddelde copy/paste auto's van vw, ford etc. waar de meeste babyboomers in rijden, en zijn blijkbaar nog veilig ook.

Eykl | 18-12-09 | 20:16

blijft saab-grippen wel bestaan?

JRShield | 18-12-09 | 17:09

neen , is een bedrijf van Saab zelf en zal dus ook verdwijnen.

bartjeb1989 | 18-12-09 | 19:42

Liever Peugeot, Renault, Citroen naar de tievus... Dat zijn pas pechbakken... na 100.000 rolt alles er vanzelf af...

Leaque of Morons | 18-12-09 | 19:33

”Vi har gjort massor för att göra det så attraktivt som möjligt att vara här i Trollhättan." Uiteraard. Ik zou er nog wel een mooie blonde, Zweedse schone tegenaan gooien als ik jullie was. Is Victor best gevoelig voor.

Jerry Nick | 18-12-09 | 19:25

Fleauxe | 18-12-09 | 18:02

Ja leuk, maar ik kan aan de foto al zien dat dat model een 'Opel' 9.3 is. Gaat voor de auto van mijn vader dus niet op.

cultheld | 18-12-09 | 19:10

Zou jammer zijn als Saab verdwijnt. Heb al jaren een fantastische 900 i als tweede wagen, maar mevrouw Defin wil een nieuw klein trapautootje. So be it dus hij gaat eruit. Stakkerbakken als BMW, Audi en VW zijn voor proleten. Saab straalt een zekere klasse uit, net als Volvo en Lexus bijvoorbeeld.
*schaamt zich voor leasebak voor de deur*

Vindefin | 18-12-09 | 19:09

ik ben blij met mijn oude Saab 99, auto's met karater die Saabs.

Onderbuik | 18-12-09 | 19:04

Saab blijft G-E-I-J-Y-L-I-G.

kibambam | 18-12-09 | 18:44

Wat moeten al die artsen nu?

Jeaup | 18-12-09 | 18:40

Zolang BMW maar blijft bestaan.

Affengeiler Schwanz | 18-12-09 | 18:31

@ DonQ. | 18-12-09 | 17:39
Je slaat de "spijker" op zijn kop. De filmpjes zijn niet grappig en de artikelen zijn achterhaald. Is en blijft een slecht topic. Ik weet heus wel hoe ik een link moet checken met mn zwitsalhoofd. Maar het zal wel aan mij liggen.

Universalis | 18-12-09 | 18:28

@CoJoNes | 18-12-09 | 18:17: Als je er niet zoveel interesse voor hebt kan ik me voorstellen dat je het zo ziet, toch is het tegendeel waar. BMW -en ja, soms ook Audi- zijn merken die jaar in jaar uit vernieuwend bezig zijn. Kijk eens naar de 760Li of de Audi R8. Dat zijn gewoonweg geen producten van de eenheid. Het uiterlijk is doorgaans hetzelfde, Duitsers doen niet zo veel met bodykits. Hoe anders is dat onder de motorkap, daar gaan werelden van diversiteit onder schuil.

Fleauxe | 18-12-09 | 18:23

OhJee | 18-12-09 | 18:18
Ja, maar om nu met zijn allen in een Toyota Corolla te gaan fielen* is ook weer zo wat.

*Filerijden

Jackanders | 18-12-09 | 18:21

Elisabeth2 | 18-12-09 | 18:15
Wiekent Els !
Ook voor jou.
*naar andere draadje hopt*
;

Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 18:20

lol @ flater
'In die doodskist'

Nacho_Vidal | 18-12-09 | 18:19

In de pechstatistieken spande het er altijd om of Saab of Lada op de laatste plaats zou staan.

OhJee | 18-12-09 | 18:18

@Fleauxe | 18-12-09 | 18:10
Saab komt uit Zweden en Zweden is synoniem met nivellering en afgemetenheid, wat dat betreft is Saab natuurlijk net zo nationaal als BMW. Eenheidswörst.

CoJoNes | 18-12-09 | 18:17

Saab kindje Saab, daarbuiten loopt ...
Dat heb ik altijd al een kudTliedje gevonden!

Jackanders | 18-12-09 | 18:17

Fleauxe | 18-12-09 | 18:10
*doet alsof tie niks heurt en toch van Flooks houden doet*

Nacho_Vidal | 18-12-09 | 18:11
*grinnik*

Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 18:16

En dit ( www.velocityjournal.com/images/full/19... ) was de voorganger . . . Saab dacht dat mensen in die doodskist hard zouden gaan rijden . . . Never nooit niet dus ! !

drs. G. Flater | 18-12-09 | 18:16

@Teun en Fleauxe.
*Schaterlach van de dag heeft*

Elisabeth2 | 18-12-09 | 18:15

@Ashtrey | 18-12-09 | 18:03: Eens, BMW baseert de prijs te vaak op haar imago. Weet je getroost in de wetenschap dat een occasion van twee jaar oud het ook nog prima doet. Ik zit nu wel gek te doen, feitelijk is er weinig mis met Saab. Vergelijk de goedkoopste Saab met de duurste Amerikaan en je bent nog steeds beter af met een Saab. Probleem echter is dat Saab nooit inspireert, de wagen brengt je niet in beroering. Telkens heb ik het idee dat een Saab onderdeel is van een groot geheel. Dat binnen de context van de ´geheel´ Saab uitermate goed tot z´n recht komt, alleen wil het in de boze buitenwereld maar niet lukken. Saab is een slecht geklede knappe vrouw, die het telkens elke date voor zichzelf verpest.
-
*woedend naar koelkast beent en lelijke verwensing richting Teun uitspreekt*

Fleauxe | 18-12-09 | 18:10

De grootste reden om geen Saab te kopen is omdat Mark Rutte een Saab rijd.

Mongeaul | 18-12-09 | 18:09

waarom een item over iets wat toch al dood was?

Okubuloku | 18-12-09 | 18:07

eindelijk worden er niet meer van die olie lekkende schepen gemaakt
die altijd kapot gaan
goed voor het milieu ook nog

gti-driver | 18-12-09 | 18:06

Fleauxe | 18-12-09 | 17:58
Je hebt gelijk.
Totaal OT.
Mea Culpa x 3
*net doet alsof hij boodschap niet begrijpt en geen drank halen gaat*
;

Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 18:04

@Ashtrey
Die cabrio van Saab was toch ook verschrikkelijk in het begin?

Nacho_Vidal | 18-12-09 | 18:04

Fleauxe | 18-12-09 | 17:52
Hear!
Binnen bijna elke klasse heeft BMW zijn waarde laten gelden.
Zelfs bij de 'kleintjes', domineert Mini het segment qua wegligging, comfort en prestatie, het enige minpuntje is dan waarschijnlijk dat voor zoveel kwaliteit een aardig prijskaartje geldt.
Saab heeft het stoffige paarsenbroeken imago nooit helemaal weten af te schudden, bovenal is het saai, niemand wil met saai geassocieerd worden, slechts weinige zien in Saab een bourgeoisie type auto die een zekere status aanhangt.
Complete mismarketing eauk.

Ashtrey | 18-12-09 | 18:03

@cultheld | 18-12-09 | 17:58
Clarckson over de 9-3
‘Well it’s different. You so want this to be great, just to wipe the smug smiles off all those BMW and Audi drivers’ faces. Sadly it isn’t.’
www.topgear.com/uk/saab/9-3

Fleauxe | 18-12-09 | 18:02

Is het meer mensen opgevallen dat de A3 de Astra van 2009 is geworden?

CoJoNes | 18-12-09 | 18:02

baba4oog | 18-12-09 | 17:56
Ik blijf niet lopen.
Hier, pak aan.
*bier in 4oog's handen duwt*
-
Goed, waar waren we.
Saab.
Tjsa, deed me niet, doet me niets.
Zweedse vrouwen, da's een ander verhaal.

Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 18:01

Volgens mij reed Geena Davis ook in een saab in The Fly
Mooie auto, goede film!!

Nacho_Vidal | 18-12-09 | 18:01

Dit doet me verdriet, maar ik blijf toch hopen op een doorstart. Rij Saab 9-3 en deze gaat als een speer. Saab blijft Saab en is en blijft een verademing vergeleken bij al die Golfjes en Astra's.

totopdebodem | 18-12-09 | 18:00

LOL die edit bij SuperShota | 18-12-09 | 17:10. Je vraagt je dan altijd af hoe die mensen dat weten.

Elisabeth2 | 18-12-09 | 17:58

@Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 17:55: *kuch*

Fleauxe | 18-12-09 | 17:58

Mijn vader heeft een Saab 9.3 uit 2002, zo ongeveer de jongste 'echte' Saab, aangezien eind 2002 Saab verkocht werd aan Opel. Die bak rijdt heerlijk: 2.0 150 pk, comfortabele stoelen, schitterend gestroomlijnd en ziet er nog uit als nieuw.

cultheld | 18-12-09 | 17:58

Rij al en tijd Saab , en ik doe hem zeker niet weg, hij gaat nooit kapot en zit heerlijk (9000)

XaaD666 | 18-12-09 | 17:57

@ Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 17:55
tssk . . . langetenerT !

baba4oog | 18-12-09 | 17:56

baba4oog | 18-12-09 | 17:54
*bier bestemt voor 4oog weer terugbrengen doet*

Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 17:55

Saab " de druk is zo laag dat je het beter zuigen kunt noemen " turbo .

Der Werner | 18-12-09 | 17:54

Dat is het mooie van marktwerking; geen vraag naar je produkt? aanpassen of wegwezen, zo simpel is het. Saab was vlees noch vis. Niet exclusief, maar ook niet voor het grote publiek. Enige jaren geleden werden er nog rovers gemaakt, ook al waardeloos spul. Mist iemand die rovers nog..?

quick nick | 18-12-09 | 17:54

@ Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 17:51
tssk . . . zelfzuchtige babyboomert !

baba4oog | 18-12-09 | 17:54

@Dick Luyenlomp | 18-12-09 | 17:45± men spreekt wel eens over ´drivers car´. Dat wil zoveel zeggen als dat BMW een wagen is voor mensen die een auto willen die stijf, stug en vinnig is. Toen ik de R8 zag moest ik wel even slikken, dat was echt een geweldige wagen van Audi. Alleen daarom meen ik dat Audi dit jaar de betere ontwerpen had. Evengoed blijft BMW voor mij de beste autobouwer ter wereld.

Fleauxe | 18-12-09 | 17:52

Fleauxe | 18-12-09 | 17:49
Dank voor deze onpartijdige samenvatting... ik was nog aan het kijken.....

2Nicknames | 18-12-09 | 17:52

baba4oog | 18-12-09 | 17:47
Doe wat je niet laten kunt.
*bier halen gaat*

Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 17:51

En toch rij ik met veel plezier Saab. Prima auto, nooit wat mee aan de hand.

kleiduif | 18-12-09 | 17:50

Air van Boven Dorens | 18-12-09 | 17:40
Saab als automerk is nooit wat geweest, technologische ontwikkeling was vrij beperkt en aanvankelijk startten ze ook met namaak Trabant 2-takt motoren.
GM heeft ze nog wel gesteund door ze de Oldsmobile Bravada als Saab te laten maken en tevens werden er de Cadillacs voor de Europese markt gebouwd. Ook kregen ze technische ondersteuning van Opel, maar ja als je het als Saab zelf denkt beter te weten, terwijl je nooit wat gepresteerd hebt, dan......

Ulle Ruttelflut | 18-12-09 | 17:50

@2Nicknames | 18-12-09 | 17:43± Audi vliegt van de baan, dat had ik wel verwacht. ;

Fleauxe | 18-12-09 | 17:49

@ Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 17:45
en we weten allemaal wat er van bob ross terecht gekomen is.

*kaarsje voor van dal branden gaat*

baba4oog | 18-12-09 | 17:47

baba4oog | 18-12-09 | 17:41
Zou het niet weten.
Het laatste wat ik van hem heb vernomen is dat hij een cursus "Verven als Bob Ross" volgde.

Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 17:45

... met Pro line business... OMG

CoJoNes | 18-12-09 | 17:45

Fleauxe | 18-12-09 | 17:39
Heb in beide auto's nog nooit gereden. Denk wel dat je een punt hebt en denk dat de achterwiel aandrijving van een BMW ook heel prettig is in de betere bochten.
Maar ik vind (mening!) Audi's mooier en beschaafder. Vandaar mijn keuze. Overweeg ook altijd wel BMWs, want vind ze in zijn algemeenheid erg mooi en ik houd van de techniek die ze toepassen.

Dick Luyenlomp | 18-12-09 | 17:45

Toch nog goed Autonieuws vandaag, in tegenstelling tot Boo van Ervendoores die Top Gear NL gaat presenteren.

Robbie Rotten | 18-12-09 | 17:44

deministerpresident | 18-12-09 | 17:39
Als je nou goed leest, dan zie je dat ik de aanschaf al gedaan heb (verleden tijd) en deze filmpjes zijn nu (neem ik aan). Dus ik ben blij dat ik in het VERLEDEN iets anders gekozen heb.
Daarbij snap je blijkbaar weinig tot niets van commercials en marketing, maar dat is een ander verhaal.

Dick Luyenlomp | 18-12-09 | 17:41

@ Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 17:32
nu je het zegt. wat is er eigenlijk met onze havanna-aan-de-waal-reaguurder gebeurd ?

baba4oog | 18-12-09 | 17:41

web_krijter | 18-12-09 | 17:35

Opel Corsa rijden best lekker , ghe

Eurotokkie | 18-12-09 | 17:41

Jammer, want voordat GM zich ermee ging bemoeien was het één van de betere automerken...

Air van Boven Dorens | 18-12-09 | 17:40

Dus die gryphen is ook geen concurrentie meer voor 'onze' jsf?

ShakeTA | 18-12-09 | 17:40

@Dick Luyenlomp | 18-12-09 | 17:37: Feitelijk onderbouwde mening. ;
Heb nog nooit een wagen gereden met een betere gewichtsverdeling, wegligging, stuurinrichting etc etc. Audi geeft je het gevoel te rijden in een halve computer, vergelijk de TT eens met een Z4. Dat is zo´n extreem groot verschil.

Fleauxe | 18-12-09 | 17:39

@ Klinisch dood | 18-12-09 | 17:30
vroegâh had je daar nog wat aan, maar nu de dienstplicht al enige tijd is afgeschaft is het zo zachtjesaan tijd om er wat aan te laten doen. dus vort, naar de shrink !

baba4oog | 18-12-09 | 17:39

Dick Luyenlomp | 18-12-09 | 17:26 Best triest dat je je aankopen doet op basis van waar je mee geassocieerd zou worden.

deministerpresident | 18-12-09 | 17:39

Universalis | 18-12-09 | 17:35
Je moet duidelijk nog leren welke links je wel, dan niet aanklikt. (zeker in een autotopic van Hoxha)

DonQ. | 18-12-09 | 17:39

Margreet altijdt +1, alleen moet Rutte van de VVD een ander merk gaan zoeken. Wat sieluggg!

Chicka | 18-12-09 | 17:38

Kǿt!

sjaakdeslinksesul | 18-12-09 | 17:38

Die infomercials zijn toch te infantiel voor woorden.
-
De Saab 9-3 vindt ik toch wel een lekkere bak,
weer es wat anders dan de standaard meuk.

ach, jij.. | 18-12-09 | 17:37

Fleauxe | 18-12-09 | 17:33
Mening of feit? Doe es uitleggen.

Dick Luyenlomp | 18-12-09 | 17:37

Dick Luyenlomp | 18-12-09 | 17:33

Jij gaat door voor de broodrooster!

Klinisch dood | 18-12-09 | 17:36

Man, man, man, wat een gejank om die opgewaardeerde Opel Ascona's. Want dat is het. Niets meer en niets minder. Bodemplaat was van Opel (GM). En volgens mij wilde GM SAAB helemaal niet verkopen. Anders stel je zo een onzinnige deadline van 1-1-'10 niet boven een eventuele overname|verkoop aan Spyker. Niet dat het geholpen zou hebben. De megalomane gek van Spyker dacht ook dat ie F1 kon gaan rijden. Werd ook een FAIL. Dus linksom of rechtsom, Saab zou eindigen op de schroothoop. Tussen al die andere corsa-tjes.

web_krijter | 18-12-09 | 17:35

Negatieve aandacht is ook reclame. Ben zojuist een paar minuten met het merk saab bezig geweest door één van die slechte filmpjes met margreet dolman te kijken. Wat levert dat nou op? Zo'n nietszeggend infomercialistisch topic?

Als jullie er niets voor vangen, laat dit soort topics dan aub in de kast staan.

Universalis | 18-12-09 | 17:35

Saab, ze hadden het beter bij tosti ijzers kunnen houden.

YouBastard | 18-12-09 | 17:34

Klinisch dood | 18-12-09 | 17:30
Ik kreeg een S5. Maar dat was nog ten tijde van de dienstplicht.

Dick Luyenlomp | 18-12-09 | 17:33

De oude 96 blijft een genot voor het oog.

DonQ. | 18-12-09 | 17:33

@piemulspitzengefuhl | 18-12-09 | 17:31: BMW vergelijken met Audi is hetzelfde als een drol die de zonsondergang uitlacht. BMW is extreemhard superieur.

Fleauxe | 18-12-09 | 17:33

Zal van dal leuk vinden.

Teun van het Tuinpad | 18-12-09 | 17:32

Fleauxe | 18-12-09 | 17:30

Als je die ook inhuurt weet je zeker dat het een fail wordt. Wie wil
er nou met deze necrofielendroom worden geassocieerd?

Klinisch dood | 18-12-09 | 17:32

De enige periode dat Saab een beetje aardig draaide was toen ze de Ford V4 en de Triumph motoren in hun matige carrosseriën monteerden.
Voor de rest was het een bedorven belegen kaasmerk waar de ratten zelfs geen brood van lustten

Ulle Ruttelflut | 18-12-09 | 17:31

Lelijke kutbakken, da´s een beetje de mainstream mening over Saabs, maar dat komt denk vooral omdat ze het lef hebben gehad om dingen anders (beter) te doen dan de rest. Ik bedoel, plak het logootje af van een zwikkie Mazda´s / Toyota´s / Honda´s / Mitisimatsibushi en alleen de nerds zien het verschil. Geldt in mindere ook voor Europese merken, ook voor BMW´s / Mercs / Audi´s. Allemaal dezelfde eenheidsworst.
Wat zou die toko eigelijk moeten kosten, anders wil ik die tent wel kopen (heb een ICT-zaak met 80 man en rijd in een A6, dus ik kan het makkelijk betalen).

piemulspitzengefuhl | 18-12-09 | 17:31

Dick Luyenlomp | 18-12-09 | 17:28

Ik heb een S5.

Klinisch dood | 18-12-09 | 17:30

Hear Hear!!! Het enige wat mij aan dit bericht verbaasd is dat het niet al twintig jaar geleden is gebeurd. Saab is echt van alles niets. Bij alles denk je, dit kan nét even iets beter. Van trekkracht tot wegligging. Daarbij zijn het ook nog eens -naar verhouding- peperdure wagens. Saab is net zo hautain als de Lexus SUV reclame van Harmke Pijpers.

Fleauxe | 18-12-09 | 17:30

En toch.... een Saab is nog altijd beter dan welke 1.9 TDI trutten VW of Audi. Nog erger: een A6 2.0 TDI

CoJoNes | 18-12-09 | 17:29

SuperShota | 18-12-09 | 17:10

Deze behandeling van Joris, de Gezalfde, hij wiens naam niet ijdel dient te worden gebruikt heb jij NIET verdiend...

Klinisch dood | 18-12-09 | 17:29

@Eduardo1735 17:15

Bas van der Vlies.

HaanzonderkoP | 18-12-09 | 17:29

Huis- en tandartsen.

Eduardo1735 | 18-12-09 | 17:28

widtvoet ® | 18-12-09 | 17:25
Spijker op zijn kop! Mijn vorige was een V70.

Dick Luyenlomp | 18-12-09 | 17:28

"Ons zal je er niet meer over horen."
.
Mooi ... want dat gezeur over een prima automerk is eigenlijk vreselijk kinderachtig.

James Lastig | 18-12-09 | 17:27

@Eduardo1735 17:15

Leo Limberger.

widtvoet ® | 18-12-09 | 17:27

OMG. Heb 15 sec van een van die commercials gezien. Hier heeft een paarse broek er even heeel flink naast gepist zeg.
Als een travestiete homo een -wat voor muscle car door moet gaan- auto aanprijst, dan is het toch wel heel erg mis.
Heb nog heel even aanschaf Saab overwogen. Ben toch wel heel blij dat het de Audi is geworden, want hier wil ik echt niet mee geassocieerd worden. Verschrikkelijk.

Dick Luyenlomp | 18-12-09 | 17:26

Heeye, handjes af van Margreet Dolman he! GS zuigt zelf.

Herman van Veen | 18-12-09 | 17:26

Deze eerste en deze laatste link verwijzen naar zelfde item op de u-buis....

2Nicknames | 18-12-09 | 17:26

@Eduardo1735

Ex-Volvorijders.

widtvoet ® | 18-12-09 | 17:25

jjjj | 18-12-09 | 17:22

Dat wel maar tijden veranderen en nu rijd liever iedereen in een standaard
merk wagen.

Eurotokkie | 18-12-09 | 17:24

Alternatievoos

R2fu**D2 | 18-12-09 | 17:24

@Eduardo1735 | 18-12-09 | 17:15
Herman Flipsen

CoJoNes | 18-12-09 | 17:22

en toch is een 900 cabrio uit pakweg 1988 een mooie wagen.

jjjj | 18-12-09 | 17:22

haha ik vind die reclames wel leuk, veel beter dan de standaard blije gezinnen en gezeur over energielabels!

Breezermeloen | 18-12-09 | 17:22

@Eduardo1735 | 18-12-09 | 17:15
fysiotherapeuten

CoJoNes | 18-12-09 | 17:22

@Eduardo1735 17:15

De kurator van DSB rijdt Saab. (Om maar eens wat te zeggen.)

widtvoet ® | 18-12-09 | 17:21

Ja, dat hebben die Amerikanen weer eens goed gedaan. Een innovatief automerk volledig verkwanselen en verwoesten. GM bedankt!
Gelukkig bouwen ze nog straaljagers.

Herman Flipsen | 18-12-09 | 17:21

Eduardo1735 | 18-12-09 | 17:15
vraag het @MichieldeMuiter | 18-12-09 | 17:13 even..

HaanzonderkoP | 18-12-09 | 17:21

Das mooi.
Tijd voor bier en tieten!
Weekend kom der maar in...

uitderuifvreter | 18-12-09 | 17:21

check deze , deze en deze.

Uhm... de eerste en de derde zijn hetzelfde.

Sorry.. fail

The schoenveter | 18-12-09 | 17:19

Eduardo1735 | 18-12-09 | 17:15

Man, 50plus, ietwat kalend, wethouder, beleidsmedewerker, dominee,
schrijver, Jezusfreak. Dat soort mensen misschien?

Klinisch dood | 18-12-09 | 17:19

Laten we het even over sterotypen hebben.
Finse drugsrunner = VW Golf / dikke Audi's
Kermisexploitanten = Mercedes
Jan Modaal = VW
Saab = ??

Eduardo1735 | 18-12-09 | 17:15

Ook gij Saab?

Klinisch dood | 18-12-09 | 17:15

had vroeger een 99. onverwoestbaar.

wolfje23 | 18-12-09 | 17:13

Mooi merk.. toch zonde!

dr. Jazz | 18-12-09 | 17:13

Lullig voor alle huisartsen...

MichieldeMuiter | 18-12-09 | 17:13

Saab is net een importbruidje, het rijdt lekker,maar je schaamdt je rot voor de buren.

dellastrada | 18-12-09 | 17:11

Oprecht jammer, lange afstanden rijden ze heerlijk..

HaanzonderkoP | 18-12-09 | 17:11

Margreet Dolman Altydt +1

Berniemadoff | 18-12-09 | 17:10

Misschien dat het weer wat wordt dan met Saab. Die Vectra's met al die rare lelijke alu-plastic randjes die ze de laatste jaren produceerden zien er niet uit.

Bos Hout | 18-12-09 | 17:10

Ik vind t jammer... 900 Turbo is een koningsbak!!!
-edit: ja, dan ben je de koning op de homoparkeerplaats-

SuperShota | 18-12-09 | 17:10

blijft saab-grippen wel bestaan?

JRShield | 18-12-09 | 17:09

Spyker dus toch niet kapitaalkrachtig genoeg? Tjonge! Wie had dat nou gedacht.

widtvoet ® | 18-12-09 | 17:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken