Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dutch history X

belangrijk man, veenlijkenDe Elfstedentocht staat er niet in en moord op P. Fortuyn en de heer van Gogh staan er niet op. Ja, die site met ALLE officiele verplichte kennis van de vaderlandse historie laat de nodige steken vallen. Zo staat er een foto van een borstbeeld van de zeer belangrijke Eise Eisinga afgebeeld. Alleen is dit beeld van iemand anders. Da's nogal stom gedaan voor zo iets ontzettends belangrijks. Vervolgens zien we hunebedbouwers, de hedendaagse Drenthenaren. Hoezo dan? Wat hebben die luie hunebedbouwers nu eigenlijk voor ons land betekend? Wat een kudtsite zeg, en ook GeenStijl staat er niet in! Ok dan, must read voor de gemiddelde GS-lezer: de verzorgingsstaat en Annie MG. Schmidt. Zelf nog zaken die u toch graag opgenomen ziet worden in het collectief geheugen van Nederland? Hierrr kan u gratis uw reactie geven. Succes!

Reaguursels

Inloggen

Gelukkig staan die oproerkraaiers er niet op en zijn ze hopelijk snel vergeten

w123 | 18-10-06 | 10:58

Reactie toevoegen
Wegens grote drukte is reacties plaatsen tijdelijk niet mogelijk. Op een rustiger moment ontvangen we uw reactie graag!

HET VERLEDEN LEEFT!

Amoveren | 18-10-06 | 00:04

.. eh zij het dat de helft is weggevallen

drs. R.F.M. Lubbers | 17-10-06 | 20:58

Kan niet plaatsen ligt plat,hoe zouw dat nu kunnen ?

Herr-Flick | 17-10-06 | 20:55

Inderdaad verkeerd beeldje (Jan Adriaanszoon Leeghwater)
www.rootsweb.com/~nldnh/gem/beemster/l...

is ook een LutserCommissie. Leeghwater zou ze wel een lesje hebben geleerd en de hele Commissie via de houtzaagmachine in stukjes hebben afgeleverd op de stoep van Maria van der Hoeven..

drs. R.F.M. Lubbers | 17-10-06 | 20:50

Staat Smeerenburg er ook al in? Ik heb het niet nagelopen, maar ik vrees van niet...

Den Canckeraep | 17-10-06 | 19:53

@gentle giant 17-10-06 @ 17:52:
Ja, de windhandel van de tulpenbol is een van de eerste goed gedocumenteerde voorbeelden van een economische zeepbel... briljant als voorbeeld om de Wall Crash of de internet-zeepbel hype - of liever gezegd de gekte van hebzucht uit te leggen.

@rosalie..
Ik vind excuses wat mager... dat is meer iets voor Balkenende in Srebrenica. Alsnog aftreden, die prinsgezinden, allemaal!

koerbagh | 17-10-06 | 19:32

Down!

butthead | 17-10-06 | 19:15

Val_Deaud 17-10-06 @ 19:06\

wat zijn ze vergeten dan?

Maaier | 17-10-06 | 19:09

wat een onwijze kudt zite!!! kan niet eens een reactie plaatsen!
"ze hebben 't druk" zeker niet verwacht dat ze zoveel waren vergeten!~!!!!

Val_Deaud | 17-10-06 | 19:06

Niemands Knegt 17-10-06 @ 14:00

Ga alsjeblieft niet door!!Pinnetje kwam uit het door hem zo verfoeide cultuurtje!!HIj was er jaren lang lid van!!OV kaartje remember??Het noemen van de problemen is 1 het oplossen 2!!!Gezien de snelle teloorgang van de partij geeft al aan dat hij geen leider was maar de schreeuwer in de kroeg(een geen stijler zal ik maar zeggen!!:))Als FALkert van der G hem niet afgelegd had dan was hij inderdaad in de geschiedenis boeken gekomen als MP van het snelst vallende kabinet ooit in de NL. Of dat enig invloed had op het verdere verloop van de geschiedenis??

miko | 17-10-06 | 18:42

LordBathory 17-10-06 @ 13:51

president van de homofiele motorrijders posse zeker!!

miko | 17-10-06 | 18:31

gentle giant 17-10-06 @ 17:37

http://www.vriendenvandewitt.nl/artikel%20ad%2028-09-2006.JPG

Er zijn...nu....excuses aangeboden aan de gebroeders De Witt..

rosalie | 17-10-06 | 17:55

Nu snap ik waarom ze pilletjes nodig hebben om te relaxen, ze kunnen het simpelweg niet zonder..

Sabbie | 17-10-06 | 17:53

Zalm: analyse beleggingspolissen zorgwekkend

“Beleggingsverzekeringen zijn complex en ondoorzichtig, relatief duur en de informatie erover is onvolledig, ontoereikend en soms ook onjuist. Eén van de belangrijkste normen bij vermogensbeheer, handelen in het belang van de klant, wordt veel minder nagevolgd.” Zie daar de voornaamste conclusies van een analyse door toezichthouder AFM van beleggingspolissen van Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd, Fortis ASR en Legal & General. In een brief aan de Tweede Kamer noemt minister Zalm de analyse “zorgwekkend”. Hij wacht het rapport van de Commissie Transparantie Beleggingsverzekeringen (onder leiding van Job de Ruiter) af, alvorens eventuele aanvullende wetgeving af te kondigen.
Bron: Assurantie magazine, relatie tot topic: weinig.
Edoch, heeft iemand weleens gehoord van de tulpenbollenwaanzin?

gentle giant | 17-10-06 | 17:52

@gentle giant 17-10-06 @ 17:37:
Nee, Zalm niet gehoord, maar dat zal nog wel komen. Ja, de gebroeders de Witt behoren tot mijn historische helden. Afgemaakt door de orangisten. Er verandert wat dat betreft nooit wat in dit land. Dus Zalm zal het ook wel niet redden.

koerbagh | 17-10-06 | 17:43

Johan de Witt was naast staatsman ook een begenadigd wiskundige. In 1659 schreef hij "Elementa Curvarum Linearum" (Grondbeginselen van de Kromme Lijnen') als bijlage bij een vertaling van René Descartes' "La Géométrie".

In 1671 verscheen van hem "Waardije van Lyf-renten naer Proportie van Los-renten". Dat werk hield ook verband met zijn staatmanschap. Al sinds de middeleeuwen was een lijfrente een manier om voor een bepaald persoon een geregeld inkomen te 'kopen', bijvoorbeeld van de overheid. Ook bestonden er los-renten die meer leken op een staatslening. De Witt liet zien - door kansrekening toe te passen - dat bij een gelijk bedrag een losrente van 4% gemiddeld evenveel opleverde als een lijfrente van 6% (1 in 17). De Staten betaalden echter meer dan 7% (1 in 14).

Het werkje over lijfrenten wordt tegenwoordig gezien als de start van de verzekeringswiskunde.

De plotselinge terugslag in wat gezien werd als een 'weduwen voorziening' droeg ongetwijfeld bij aan de "slechte pers" die de broeders de Witt al hadden. Het is in ieder geval opmerkelijk dat in 1673, na de geweldadige dood van de broeders, er nieuwe Lijf-renten werden uitgeschreven voor het oude tarief van 1 in 14....

@ Koerbagh, ( gefeliciteerd met je head set ), en zo actueel, vandaag , minister Zalm gehoord over de rendementen van lijfrentes en polissen?
Johan de Witt gaf het al aan.
A visionary, isn't it scary? ( wel vermoord, dat dan weer wel , dat zag ie niet aankomen )

gentle giant | 17-10-06 | 17:37

@gentle giant 17-10-06 @ 17:25:
jajaja... de verhalen van het rampjaar... superbe... Met een goed verteller snap ik niet dat geschiedenis saai wordt bevonden. Het is toch prachtig, moordt en doodtslag, lynchpartijen en onthoofdingen... Dat dat niet aanspreekt en iets stompzinnigs als Friday the 13th wel... ik begrijp het niet.

koerbagh | 17-10-06 | 17:29

Daarna drong een groep politieke vijanden van De Witt de gevangenis binnen, en sleurden de broers naar buiten. De Witt kreeg een *nekschot*; zijn lijk werd ontkleed, ondersteboven opgehangen, ontmand en ten dele opgegeten. Zijn hart werd door Dirck Verhoeff eruit gesneden en samen met het hart van zijn broer is dat nog jaren tentoongesteld.
Even door blijven zeuren over 1672, ( schandaal, dat dit niet genoemd wordt )lees ik hier nekschot? toen al ?

gentle giant | 17-10-06 | 17:25

Peter Stuyvesant (New York!), Jan van Riebeeck (Kaapstad!), Willem Beukelszoon uit Biervliet die het haringkaken heeft uitgevonden... Allemaal niet onbelangrijk in de Nederlandse geschiedenis.

koerbagh | 17-10-06 | 17:02

www.entoen.nu/media.aspx?id=44

Ik wist wel dat ze daar in 010 als een kip zonder kop rond liepen, maar dit slaat echt alles...

pwman | 17-10-06 | 17:00

koerbagh 17-10-06 @ 16:52

Juist, we leren van ze wat ze ons willen leren, maar is dat de complete geschiedenis? Neuh, wat dat betreft is het net als bij andere gelovige regimes.

rosalie | 17-10-06 | 16:55

Colonel 'Tom' Parker alias Dries van Kuijk uit Tilburg die als illegale hollander in de VS toch maar den Elvis tot grote hoogtes heeft opgestuwd!

Dient standbeeld EN vermelding te krijgen, wereldwijde invloed!

Simsalabim | 17-10-06 | 16:53

@rosalie 17-10-06 @ 16:48:
De waarheid wordt altijd door die achterbakse idioten achtergehouden. Hoort bij de cultuur van ze. Je vraagt je af wat ze in de loop van eeuwen nog meer allemaal verzwegen hebben.

koerbagh | 17-10-06 | 16:52

correctie:
in = met onze gereformeerde...
Raar eigenlijk dat voor kinderen geschiedenis leren aan een bepaalde regering onderhevig is.

rosalie | 17-10-06 | 16:52

koerbagh 17-10-06 @ 16:39

Adriaan Koerbagh
is het best bekend als de bespotter van religie en moraal. Hij was de radicaalste verlichter van zijn tijd en wordt ook wel de eerste Nederlandse anarchist of libertariër gezien. En fel gekant tegen de Gerefeormeerde leer.
Vind je het vreemd dat hij er niet bij staat in onze (vnl) gereformeerde politieke regering?

rosalie | 17-10-06 | 16:48

Simon Stevin... Zonder hem geen wiskunde en geen zeilwagen. Toch een beetje de eerste kite-surfer avant-la-lettre... staat er niet in...
*Ahem* ... Adriaan Koerbagh... staat er ook niet in. Schande! Die ranzige prinsgezinde CDA-proleten met hun canon.

koerbagh | 17-10-06 | 16:39

Ik kan me ergens wel indenken dat Pim en Theo er niet instaan. Het is nog veel te vroeg; in wezen zitten we nog middenin dat stuk geschiedenis, en zijn we nog niet in staat het historisch belang en de consequenties te beoordelen. De gebeurtenissen zelf zijn (geschiedkundig) niet zo van belang; wel wat het voor Nederland betekend heeft. En daar hebben we pas over een jaartje of 10 een goed andwoord op, denk ik.

Muxje | 17-10-06 | 16:37

CoJoNes 17-10-06 @ 16:16

daar heb je helemaal gelijk in. Maar om kinderen op de basisschool en onderbouw van de middelbare school te gaan lastigvallen met historiografische kennis en met de geschiedenis van het geschiedenisonderwisj lijkt me een beetje te ver gaan.

Maaier | 17-10-06 | 16:34

Hugo de Groot. 1625, nice meesterwerk. Wordt nu nog gezien als gezaghebbend.

LibertasSimplex | 17-10-06 | 16:32

@gentle giant 17-10-06 @ 16:28:
Ach ja, toen de pruis, de engelsman, de spanjool en de fransoos allemaal tegen ons waren... Tsja... hoe kun je het vergeten. 300 jaar voor de EU hadden ze elkaar al gevonden.

koerbagh | 17-10-06 | 16:31

Beetje cru die foto van ons Pimmetje

Pannie | 17-10-06 | 16:29

@mezelf @ 16:25:
1598...

koerbagh | 17-10-06 | 16:28

Philips, die heeft het licht geschapen.

buchtinpakskes | 17-10-06 | 16:26

Het is in ieder geval een netjes Nederlands werkje geworden. En dat is vooral politiek correct, niemand voor z'n hoofd stoten, iedereen krijgt een beurt, doe maar gewoon, wees voorzichtig met patriotisme en steek vooral je kop niet boven het maaiveld uit.
Vooral dus geen Pim Fortuyn. Welliswaar grootste nederlander maar dat komt van het gepeupel en die weten niets.
Ik vind het een aardig lijstje maar ingegeven en bepaald met een agenda.

Masturwasbeer | 17-10-06 | 16:26

Olivier van Noort, de waard van De Dubbele Witte Sleutels uit 010 die op een goeie dag in 1589 dacht: "Kom ik gaat eens een stukkie uit zeilen" en plotsklaps rondom de wereld voer (als 4e mensch ooit, na Magelhaen, Drake en Cavendish) staat er ook niet in.
De expeditie van Jacques Mahu met de schepen Het Geloof, De Hoop, De Trouw, De Blijde Boodschap en De Liefde met kapitein Jacob Janszoon Quackernaeck die als eerste Europeaan in Japan kwam staat er ook niet in. Daar hebben we wel 3 eeuwen meestbegunstigde handelsbetrekkingen met de Jappen aan te danken. Ze hebben dan wel onsch Indië afgepakt, dat was niet helemaal netjes... maar toch... heeft ons landje geen windeieren gelegd.
Of wat te denken van Raymond Westerling, die er lustig op los hakte in onsch Indië bij de politionele acties... Staat er ook niet in. Mooie verhalen allemaal. En niet te vergeten: erg nuttig om te weten.

koerbagh | 17-10-06 | 16:25

monfer 17-10-06 @ 16:17

Nee, het is geschreven door de Eerste Socialist - net voordat het eerste kraakpand werd bezet.

monfer | 17-10-06 | 16:22

veest van pim 17-10-06 @ 16:02

De vertaling zou luiden: "Hebben alle vogels nesten begonnen, behalve ik en jij. Waarop wachten we nu?"

D'66? homohuwelijk???????

monfer | 17-10-06 | 16:17

@Maaier
Ok, laatste poging:
iedereen in Nederland heeft jarenlang '754 Bonifatius bij Dokkum vermoord" en "1600 Slag bij Nieuwpoort" in z'n hoofd gestampt. Het feit dat generaties groot geworden zijn met deze (overbodige) ballast, dát is een historisch feit en dus een belangrijk onderdeel van de geschiedenis. Niet eens zozeer de feiten an sich. Probeer eens even buiten je stoffige kaders te denken.

CoJoNes | 17-10-06 | 16:16

veest van pim 17-10-06 @ 16:02

Nee, van GroenLinks, die vonden dat alle allochtonen recht hebben op een vogel.

monfer | 17-10-06 | 16:10

CoJoNes 17-10-06 @ 15:58

bullshit,

jehebt er geen flikker aan om 754 uit je hoofd te weten. daar gaat deze canon ook helemaal niet om. Je moet weten dat nederland vanaf de laat-romeinse tijd gekerstend werd, en dat dat langzaam, maar zeker niet vanzelf gebeurde.

Maaier | 17-10-06 | 16:06

Maaier 17-10-06 @ 15:56

Ok, jaartallen kun je vergeten, maar toch zeker wel in welke eeuw wat heeft plaatsgevonden.

rosalie | 17-10-06 | 16:03

Overigens is 'hebben olla vogala etc', eigenlijk de allereerste beleidsverklaring van de LPF: "die allochtonen liggen overal te vogelen, en jij en ik niet, wat gaan we daaraan doen"?

veest van pim | 17-10-06 | 16:02

vander f en sjaakdeslinksesul mogen in de canon.
Ik wil namens mijn dikke vriend Frits van Oostrom en die enge cultuurhistoricus die vannacht op NL2 zat nog wel even zeggen dat die 'canon' geen enkele dwang inhoudt: het is niet meer dan een richtsnoer voor luie geschiedenisleraren. Heeft je koter een goeie geschiedenisleraar op school, en leert-ie net als Samir A ook wel eens iets van een bron buiten de school, dan hoef je helemaal nergens om te mekkeren.

veest van pim | 17-10-06 | 15:58

@Maaier
het gaat me erom dat iedereen 754 en 1600 uit z'n hoofd weet. Dát is op zich al geschiedenis genoeg.
Tssskk, tsssskk.

CoJoNes | 17-10-06 | 15:58

CoJoNes 17-10-06 @ 15:51

Bonifatius hoort natuurlijk bij het item 'willibrord, over Kerstening. Slag bij Nieuwpoort is een momentopname in de Nederlandse Opstand. Dat jij nog twee jaartallen uit je hoofd weet, zegt natuurlijk helemaal niets.

Maaier | 17-10-06 | 15:56

Thorbecke tegengekomen iemand?

CoJoNes | 17-10-06 | 15:56

Ik vind Frits van Egters een grootere Nederlander dan Annie M.G. Schmidt.

monfer | 17-10-06 | 15:56

De grachtengordel? Hoort toch niet in het rijtje thuis?
Zie je in Harlingen een grachtengordel? In Urk? In Emmen? In Eindhoven? Nee, alleen in 020. En dat moet dan in de ó zo belangrijke canon? Pffff....

borderliner | 17-10-06 | 15:53

en ik blijf erbij dat in dit rijtje Bonifatius en Slag bij Nieuwpoort niet mogen ontbreken. Het feit dat je het weet is al geschiedenis op zich.

CoJoNes | 17-10-06 | 15:51

CoJoNes 17-10-06 @ 15:47

buitenhuizen zitten erin, zodat er op open monumentendag excursies gedaan kunnen worden.

Maaier | 17-10-06 | 15:50

@vander F
Ik bedoel maar

CoJoNes | 17-10-06 | 15:50

Christaan Huyghens

vander F | 17-10-06 | 15:49

wubbo okkels?!?!

[quote]
Elke bezoeker die van de loginfunctie gebruik maakt, kan beeld, geluid, vertakkingen en verwijzingen toevoegen. Ook kunnen bestaande vertakkingen en verwijzingen aangevuld of aangepast worden. Na verzending komen deze bijdragen bij de redactie, die vervolgens besluit of tot plaatsing kan worden overgegaan.
[/quote]

AHA!!!!

Daisy Bouterse | 17-10-06 | 15:48

Hoekse en kabeljauwse twisten, de 80 jarige oorlog, Anthonie van leeuwenhoek, Fokker. Ik noem maar wat. gelukkiug kunnen we wel alles lezen over "Buitenhuizen 17e en 18e eeuw
Rijk wonen buiten de stad." Wat een farce dit lijstje subjectiviteit van een betweter.

CoJoNes | 17-10-06 | 15:47

En Kim Holland dan???

James Boner | 17-10-06 | 15:44

Grootste Nederlander aller tijden Pim magidd niet ontbreken in dit boekje.

Aan de andere kant: Fortuyn is alles behalve geschiedenis, hij heeft de politieke agenda voor de eerst komende 20 jaar geschreven.

inctrl | 17-10-06 | 15:36

@LoudAndProud 15:22
En de Vacu-vin? zodat je chateautje niet zo snel verzuurt in een vin chagrin...
Daar hebben die f*ck the French toch maar mooi het nakijken..
(hoewel het ook wel weer iets over de Hollandse zuinigheid zegt dat we die fles niet in 1 keer uitzuipen maar netjes nog een glaasje voor morgen in het keukenkastje bewaren)

Jane Doe | 17-10-06 | 15:29

site down

nietleuk | 17-10-06 | 15:24

-pardon, de Fles ,niet de vles

LoudAndProud | 17-10-06 | 15:23

Waarom ontbreken de meesterlijke Hollandsche uitvindingen als de kaasschaaf,de buitenspelval en vooral dat plastic flepje aan een stokje waarmee je het laatste beetje vla uit de glazen vles kon schrapen ?

LoudAndProud | 17-10-06 | 15:22

@Tiepe
Natuurlijk doen ze dat niet: In Nederland is er sprake van een min of meer gesloten circuit waaruit de kandidaten voor de sleutelfuncties in het openbaar bestuur exclusief en op grond van een partijlidmaatschap gerekruteerd en benoemd worden.
Als je de democratie in Nederland nieuw leven wilt inblazen zul je juist af moeten van de zogenaamde 'karteldemocratie' (of partijoligarchie of partitocratie). Deze term is bedacht door de Leidse politicoloog Peter Mair. Hij ziet de partijen, gezamenlijk en in vereniging, als een gesloten kartel. Naar buiten toe ontlenen ze hun identiteit aan de minieme onderlinge verschillen. Naar binnen toe hebben ze, in gedeeld belang, met elkaar het openbaar bestuur in een houdgreep genomen. Fortuyn was een bedreiging voor die status quo.

Niemands Knegt | 17-10-06 | 15:19

Ach ja, het Mariakaakje... *zucht*

TM | 17-10-06 | 15:12

vander F 17-10-06 @ 14:12
Tsja, moet toch mijn werknemers in de gaten houden voordat ze zich bezig houden met niet zulke lucratieve dingetjes.
Jouw target kopjeswassen is vandaag nog niet gehaald, dus... aan de slag en snel een beetje voor je ervan langs krijgt met de vlakke hand!

MAXIMO | 17-10-06 | 15:04

koerbagh 17-10-06 @ 14:49

Ha, was je toch wat te laat met dat bedenken...:

"De oorsprong van het internet is te vinden in ARPANET, een in 1969 gestart netwerk van militaire netwerken, en later ook universiteitsnetwerken, in de Verenigde Staten"

rosalie | 17-10-06 | 14:53

@Teen 17-10-06 @ 14:30:
Jammer, niet helemaal gelukt dus...

@Maaier 17-10-06 @ 14:33:
Het internet heb ik in 1975 bedacht toen ik voorstelde aan m'n vader om de telmachine van de boekhouder te koppelen aan de kassa van de winkel en de typemache van de secretaresse voor de facturen. Het leek me een prima plan, maar ik wist nog niet helemaal hoe dat technisch zou moeten.

koerbagh | 17-10-06 | 14:49

Wat een onzin Prof. Hox. er staat geen borstbeeld afgebeeld van Eise Eisinga op dat canon van de vaderlandse geschiedenis, maar een afbeelding van zijn planetarium

rosalie | 17-10-06 | 14:42

All hail the Dutch, long-suffering neutrons in the endless movement against oppression adn exploitation. Let us hear it for the Dutch, bland and obliging victims of innumerable wars which have rendered their land as flat as their treats. Every one of them is an uncle, not a one can muster real courage. All hail the Dutch, nonpeople in the people's war !
.
Tony Hendra, National Lampoon, 1976

-
Nog een paar suggesties voor de site:
apartheid
draagbaar Homo-monument
geen zuivere koffie; koffieshops

Jane Doe | 17-10-06 | 14:39

Toch hoort Dhr. Fokker er wel tussen...

Gandalf | 17-10-06 | 14:36

@Sjaakdeslinksesul
.
"net als dat er volop aandacht voor "de veelkleurige maatschappij" en de slavernij en koloniale misstanden is. Ach ja, het zal wel aan mij liggen."
.
Wat betreft de aandacht voor de slavernij en max havelaar: Beide verklaren dingen die anders niet konden worden verklaard, en dus *horen* ze in zo'n canon: De aanwezigheid van een grote hoeveelheid zwarten in Noord- en Zuid-Amerika en de grote Europese imperia in de negentiende eeuw en de eerste helft van de twintigste.

dwaal | 17-10-06 | 14:35

Staat Bep van Klaveren er wel in?

Lekker Belangrijk© | 17-10-06 | 14:33

@ koerbagh:

nog bedankt voor het uitvinden van de dubbelvla! Of doe je Al Gore na, die het internet heeft uitgevonden ;-)

Maaier | 17-10-06 | 14:33

Teen 17-10-06 @ 14:30
minus een maal te vermijden

Teen | 17-10-06 | 14:30

koerbagh 17-10-06 @ 14:22
Ik heb juist bewust het woord "kracht" proberen te vermijden om dit soort toespelingen te vermijden.

Teen | 17-10-06 | 14:30

Waarom moet dat MG er eigenlijk altijd bij? Als je tegen iemand Annie Schmidt zegt weet hij denk ik niet eens waar je het over hebt.

hondsdolle baas | 17-10-06 | 14:29

Was die Fortuyn maar nooit afgeschoten. Hij heeft nu een martelaarsstatus verkregen die hij denk ik nooit had verkregen met zijn eventuele toekomstige 'verdiensten' voor 0031. Ik had hem graag op zijn bek zien gaan. Of niet. Dan had hij misschien nog echt meerwaarde gehad, hetgeen ik niet als onmogelijk maar wel als onwaarschijnlijk beschouw. Folkert heeft uiteindelijk precies het tegenovergestelde bereikt van wat hij wilde bewerkstelligen.

Howlin' Mad | 17-10-06 | 14:29

@Daikan
Zo, jij kunt ook al meer dan twee woorden spreken....:(

borderliner | 17-10-06 | 14:28

Mikado 17-10-06 @ 14:22

De commissie zegt duidelijk dat dit handvaten zijn, juist om leraren duidelijker te kunnen laten kiezen tussen de oneindige hoeveelheid thema's en onderwerpen die de geschiedenis is. De commissie is ook duidelijk, dat dit niet dé canon is, dat ie altijd onderwerp van discussie moet blijven en dat ie ook niet verplicht mag worden gesteld.

Het is natuurlijk wel de vraag of politici ervanaf kunnen blijven..

Maaier | 17-10-06 | 14:28

@ Mikado 17-10-06 @ 14:20
Met het canon geeft men handvatten voor het behandelen van delen van de geschiedenis. Dat Anne Frank genoemd is, wil niet zeggen dat dat het enige is dat men van de Tweede Wereldoorlog moet weten of zal weten.
Er kan discussie zijn over de 50 onderwerpen (ik ben het niet overal mee eens), de achterliggende gedachte is wel goed..

BroncO | 17-10-06 | 14:26

@borderliner

as mentioned before, ga eens deaudgaan doen. of naar fok.

Daikan | 17-10-06 | 14:25

Gisteren dat fragmentje van van de Balk in P&W. Diep in zijn hartje vindt Balkie dat hij er eigenlijk ook prima in past. mooi

Traag | 17-10-06 | 14:24

@Armageddon:

Aaaahh, ik was net lekker op dreef :) WOEF!

borderliner | 17-10-06 | 14:22

@Teen 17-10-06 @ 14:12:
Wat een Geer Jolig reactie... "ik heb er de kracht niet meer voor"...
Beetje gay, vind je zelf ook niet?

koerbagh | 17-10-06 | 14:22

-weggejorist-

Mikado | 17-10-06 | 14:22

Mis ook de intocht van Sint Nicolaas ieder/elk jaar weer.........

morse | 17-10-06 | 14:21

De broekdrukkunst?

Armageddon | 17-10-06 | 14:21

@LordBathory,
De eerste politici die het zwijgen op werden gelegd? Doe eens Johan de Witt nalezen.

Phoib | 17-10-06 | 14:20

@ borderliner: Jammer! :-) Ken je even ophouden over dat gezeik over die Fortuyn? Dat weten we nou allemaal wel.

Armageddon | 17-10-06 | 14:20

Wat willen ze eigenlijk?? Geschiedenis opdelen in hokjes?? Geschiedenis voor de simpelen?? Selectief mensen dingen leren?? Geschiedenis leraren pesten?? Geschiedenis saai maken?? Op een achterlijke wijze het mooiste vak de grond in boren?? Zeggen dat dit de belangrijkste gebeurtenissen in Nederland zijn geweest?? Nationalisme kweken??

Mikado | 17-10-06 | 14:20

Ik wens allereerst iedereen de deaud die vind dat Pim Fortuyn in die Canon hoort. Het probleem is dat mensen denken dat recente geschiedenis belangrijker is dan dingen als de boekdrukkunst, en de VOC. Dus omdat iets 5 jaar gelden gebeurd is maakt het geen onderdeel uit van de vaderlandse geschidenis, capice?

StijlSchrijver | 17-10-06 | 14:19

@Borderliner,
Of al die mensen die treurden om het heengaan van "onze grote blanke leider".

Treger | 17-10-06 | 14:16

@Armageddon 17-10-06@14:13

Ik ben je hondje niet!

borderliner | 17-10-06 | 14:16

-weggejorist-

Mikado | 17-10-06 | 14:16

John McClane 17-10-06 @ 14:07: Dat was nog eens een familie waar veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen!

sammy de moraalridde | 17-10-06 | 14:15

@Niemands Knegt
Jou betoogje bewijst weer 's haarfijn waarom die kale dooie nicht met die twee hondjes niet bij de canon past. Als ie echt zulk historisch gedachtegoed had achtergelaten, dan waren er nu wel partijen geweest die dat vol respect onderhielden. Maar die zijn er niet. Want 10 gebundelde columns zijn wat dat betreft net even te dun...

Tiepe | 17-10-06 | 14:15

Zeg borderliner. Ga eens deaud.

Armageddon | 17-10-06 | 14:13

Jezelf als "canon" verkondigen is sowieso al fout, en al helemaal als het om zo'n discutable onderwerp als geschiedenis gaat. "Canon" wordt gebruikt voor teksten die al waarheid worden geaccepteerd door een gemeenschap. Het is dus niet een label dat je aan jezelf kunt toekennen maar zult moeten verdienen.

Leandroz | 17-10-06 | 14:13

koerbagh 17-10-06 @ 14:04
Ik vind dubbelvla in één pak echt een geweldige uitvinding. Als ik 's avonds van mijn werk thuis kom, heb ik echt de energie niet meer om 2 (twee!!) pakken vla 30 (dertig!!) seconden boven een bordje te houden. Ook drinkontbijt vind ik fantastisch. Eten zonder te kauwen, kan het nog makkelijker!!!

Teen | 17-10-06 | 14:12

De heer Fortuyn heeft ook gezorgd voor een ontwrichte samenleving, waarin een ieder die meer dan twee woorden spreekt ook denkt dat hij de wereld moet vertellen hoe het in elkaar steekt.
Een mooi voorbeeld hiervan vond ik nog wel die Rotterdamse mevrouw die na de moord op Fortuyn in ONVERSTAANBAAR plat rotterdams(gelukkig werd het ondertiteld) vertelde dat die allochtonen eerst maar eens Nederlands moesten leren. BWAHAHAHAHAAAA!!!!
Verder heeft Fortuyn de haat ten opzichte van de islam alleen maar aangewakkerd. Hij heeft de onderbuik gevoelens van veel autochtone nederlanders gebruikt om daarmee aan de macht te komen. En het klootjesvolk volgde hem blindelings. Komt mij toch ergens bekend voor.
Dat hij is vermoord is NIET goed te praten, maar geen reden om hem een belangrijke plaats in de vaderlandse geschiedenis te geven.

borderliner | 17-10-06 | 14:12

@MAXIMO 17-10-06 @ 14:10,
weet jij wat Remkes uitspookt in Thailand?
wie weet wat Beatrix allemaal wel niet doet op Sardinie,
en ik weet ook niet wat MAXIMO uitvreet achter het Centraal station.

vander F | 17-10-06 | 14:12

Fortuyn zal een komma in de geschiedenis blijken te zijn..
Een hoop geroepen, niets in de praktijk kunnen brengen en zijn aanhangers maken er een nog groter circus van dan de politiek al is..

BroncO | 17-10-06 | 14:11

Overigens is de Elfstedentocht natuurlijk een onregelmatig regionaal Fries (niet eens Nederlands) evenement dat verder van geen belang en waarde is. De jaarmarkt van Hummelo staat er ook niet in. En Bep van Klaveren ook niet. Waarom Jeen van den Berg, Reinier Paping, Evert van Benthum en Henk Angenent dan wel een plekkie in het kanon zouden moeten... Ja, hooguit om ze af te schieten.

koerbagh | 17-10-06 | 14:10

vander F 17-10-06 @ 14:08
Was jij erbij? En dan bedoel ik ook zijn buitenlandse reisjes?
Ik bedoel, voor iemand die een pleidooi schrijft voor de pedeau-liefde steek ík mijn handen niet in het vuur.

MAXIMO | 17-10-06 | 14:10

Goed innitiatief, goed voorde kids, maar lang niet alles staat er in.
sbs6 mode on//
Pim Fortijn is trouwens geen historie, hij leeft hier nog dagenlijks in de harten van vele.
sbs6 mode off//...

da wizard | 17-10-06 | 14:09

hee, niet neuken met Annie M.G.

Annie M.G. was toevallig wel de Geenstijl van vroeger, en bovendien had ze meer ballen dan hoxha, joris en Fleischbaum

RM-rf | 17-10-06 | 14:08

@MAXIMO 17-10-06 @ 14:06,
onzin, jong ja maar wel 16+

vander F | 17-10-06 | 14:08

Waar moet ik stemmen?

Lekker Belangrijk© | 17-10-06 | 14:08

viktor kanzyani 17-10-06 @ 14:05
Fortuyn krijgt wel een plekje onder het hoofdstuk "van der Graaf".

MAXIMO | 17-10-06 | 14:08

@sammy de moraalridde 17-10-06 oh cool, dan was Tsaar Peter de Grote ook nederlander! En waarschijnlijk familie ook nog!

John McClane | 17-10-06 | 14:07

@Maaier 17-10-06 @ 14:06,
D66 en praktische oplossingen?
*proest*

vander F | 17-10-06 | 14:07

@rawg!
Flikker? Hij had een voorliefde voor jongetjes; pedeau(d) dus.

MAXIMO | 17-10-06 | 14:06

Niemands Knegt 17-10-06 @ 14:00

"Het Fortuynisme gaat niet uit van een ideologie, maar louter van praktische problemen en oplossingen, zonder zich veel te bekommeren om de vraag of dat nu rechts of links is."

Lees ik hier nu het uitgangspunt van D'66?

Maaier | 17-10-06 | 14:06

Pim?

Zwadderneel | 17-10-06 | 14:05

Als Fortuyn al in die lijst moet komen dan toch wel als de eerste en enige opositieleider die er werkelijk toe deed.

Of als de eerste politicus die op Tv riep dat ie aan het zaad van een man kon proeven wat die de avond er voor gegeten had, en er mee wegkwam.

viktor kanzyani | 17-10-06 | 14:05

LordBathory 17-10-06 @ 13:51

het is de vraag hoeveel invloed Fortuyn & van Gogh (en hun tjidsgewricht) op de Nederlandse geschiedenis zullen hebben. Daarom kun je die nog niet in een canon zetten. Dat spreekt toch voor zich. Als over 20 jaar blijkt dat Fortuyn, of een beweging waar Fortuyn een exponent van was, een beslissende invloed heeft gehad op nederland, komt ie heus wel erin.

lijn5 17-10-06 @ 13:55

Wat is dat nou voor ant0semitische kul. Anne Frank was joods ja, maar je zult het toch met me eens zijn dat de positie van Joden in WOII en belangrijke plek verdiend in de NL geschiedenis.

Verder: toch jammer dat het zo op NL gericht is. Maarja, dat schijnt bij het huidige tijdsgewricht te horen...

Maaier | 17-10-06 | 14:04

@Teen 17-10-06 @ 13:59:
Onzin... dubbelvla heb ik in 1974 al ontdekt toen ik gele vla en bruine vla gelijktijdig in mijn kommetje deed. Ik heb de DOMO destijds nog een brief geschreven dat ik toch de uitvinder van het concept was, en dat het geen kunst is om 2 soorten vla in 1 pak te doen en te denken dat het iets compleet nieuws is.
Dubbelvla is flauwekul - Zoals ook Theo Maassen al zei: "Ik wil het godverdomme zelluf doen!"

koerbagh | 17-10-06 | 14:04

Hou toch op over de rattenvanger.
Zand erover en klaar.
Die man was een schandvlek voor NL.

Treger | 17-10-06 | 14:03

@LordBathory 17-10-06 @13:57
Hij IS niet de eerste gay-MP geworden. Dus hij heeft NIETS bereikt.

Ik vind dat ik er anders ook in moet. Ik zou namelijk wel eens de eerste Borderliner kunnen zijn die MP zou kunnen worden. Zou nieuws van de dag zijn.

borderliner | 17-10-06 | 14:02

waarom zou fortuyn in die lijst moeten? hij heeft maar bar weinig invloed gehad, en bovendien was ie ook nog eens een flikker. Voor het sbs volk zal hij inderdaad een soort van held zijn.

rawg! | 17-10-06 | 14:01

makkelijke kritiek allemaal zeg...

KarelJansen | 17-10-06 | 14:00

Heer Fortuyn is de grondlegger van een concept waarmee een nieuw politiek denkkader is geïntroduceerd dat heeft geresulteerd in concrete politieke beleidsvisies bestaande uit een eclectische mix van meer linkse en rechtse ideeën en prioriteiten met een herkenbare persoonlijke belichaming ervan in een type leiderschap dat anders dan voorheen het karakter krijgt van politiek ondernemerschap en meer dan de oude politiek, burgers actief betrekt en betrokken houdt bij de ontwikkeling van hun samenleving.
De heer Fortuyn legde de jarenlang sluimerende onvrede over linkse repressie van in brede lagen levende kritiek op het migratie,- en integratiebeleid en de criminaliteitsbestrijding en de taboeïsering van een vrije discussie daarover en voorts ook de arrogantie, zelfgenoegzaamheid en extreme geslotenheid van de politieke regentenklasse als bron van politieke onvrede, compleet bloot.
De feilen van de oude politiek, die in en door heer Fortuyn keihard aan de kaak gesteld zijn, ondermijnen steeds meer de vitaliteit en creativiteit van onze samenleving.
Hij heeft een impuls gegeven om tot een nieuwe politieke cultuur te komen en heeft de aanzet gegeven tot openbreking van de gesloten netwerken van de oude politiek; opwaardering van de oppositiefunctie als politieke tegenmacht; herwaardering van het algemeen belang als gedemocratiseerd staatsdoel; en versterking van het democratisch burgerschapsbesef dat door de oude politiek zo lang veronachtzaamd is waardoor ook de inburgering van migranten de nodige problemen oplevert.

Het product van de heer Fortuyn was dusdanig onderbouwd dat het machtscentrum scheuren begon te vertonen, waardoor het volk eindelijk een kijkje kreeg achter die illusoire muur en zag dat het net zo’n armzalige uitdragerij was als ervoor. Die scheur probeert men angstvallig te repareren, zie hier met het introduceren van deze ‘canon’, zodat alles weer de vormen aanneemt die u zo graag accepteert.

Ik heb het hier bewust over een concept; Het Fortuynisme gaat niet uit van een ideologie, maar louter van praktische problemen en oplossingen, zonder zich veel te bekommeren om de vraag of dat nu rechts of links is.

Genoeg reden om hem in de lijst te plaatsen of moet ik nog even doorgaan?

Niemands Knegt | 17-10-06 | 14:00

@OpenDeur 17-10-06 @ 13:49,
als ik me het goed herinner is het Nederlands aandeel in de slavenhandel wat versluierd.
op puur Nederlandsche schepen is volgens mij maar tussen de 5 en 10% van alle slaven vervoerd naar de West.
Als je echter kijkt naar Nederlandsche investeringen, kom je uit op soms wel 40%.
Hiervoor werd alles wat los en vast zat gehuurd, Deense schepen, Engels materieel whatever.
Andere vlag, Nederlandsch geld.
Maar ik kan er naast zitten.
iemand conrete cijfers paraat?

vander F | 17-10-06 | 13:59

1985- De ontdekking van dubbelvla!

Teen | 17-10-06 | 13:59

@borderliner 17-10-06 @ 13:53
Dat maakt toch niet uit? Feit is dat ie wereldwijd in de belangstelling zou hebben gestaan, of dacht je dat landen als Amerika zich niet druk zouden maken over een gay minister-president in Nederland?. Zou nieuws van de dag zijn over de hele wereld. Dus iets voor in de geschiedenis boekjes.

LordBathory | 17-10-06 | 13:57

Apotheker 17-10-06 @ 13:40
En ze reden bij Ivo Niehe door een muur de studio binnen!
OpenDeur 17-10-06 @ 13:49
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat onze kinderen leren dat de nazaten van degenen die het vangwerk deden nu als gastarbeiders of asielzoekers onze maatschappij veel kleuren geven.

Koning Koel | 17-10-06 | 13:57

Valt mee dat Nederlands-Indie zo ruim aan bod komt. In de tijd van de altijd objectieve Lou de Jong was dit een voetnoot in deel 13

BASinnic | 17-10-06 | 13:56

John McClane 17-10-06 @ 13:51: Aan z'n achternaam te zien wel.

sammy de moraalridde | 17-10-06 | 13:56

Wat dachten we van Pinokio Prins vs GS? Huh? Waar is die goedverdoeme?

Armageddon | 17-10-06 | 13:55

Van de na 1900 genoemde mensen, Drees, Frank en Jacobs, zijn er twee Joods. Hoezo Christelijk land? Multikul NL was dus al in 1900 begonnen en niet in 1945.

lijn5 | 17-10-06 | 13:55

@veest van pim 17-10-06 @ 13:47
Star Wars
Robocop
Lingo

Teen | 17-10-06 | 13:54

Pim Fortuyn in de canon?
Waarvoor?
Dat 'ie ervoor heeft gezorgd dat iedereen in Nederland ineens wist waar het woord 'Dark Room' voor stond?
"God, ik dacht dat het iets met foto's van doen had."

De man heeft geen ene ruk voor Nederland gedaan. Hou toch eens op met die suffuckerij! Een omheaug gevallen heaumeau, dat was 'ie!

borderliner | 17-10-06 | 13:53

Tja Fortuyn moet er wel in, puur omdat zijn dood toch wel symbool staat voor een verandert Nederland (zelf had ik niets op met de beste man) Voor de goede orde: Drees was zuinig, de PVDA is en was dat niet ;)

ErikPruysen | 17-10-06 | 13:52

Dankzij de hunebedbouwers kunnen we nu steengrillen. Niet onverdienstelijk, lijkt me.

koerbagh | 17-10-06 | 13:51

gelukkig staat er wel bij dat de kust strook vroeger Fries was en dat er nog Friese vechters waren in die tijd: "Tijdens een Frankische succesperiode had een Frankische vorst in 630 het eerste kerkje in Utrecht laten bouwen op de plaats waar nu de Dom staat, maar dat werd kort daarop door de Friezen verwoest." Nu staan er moskee's denk ik.

Rommie | 17-10-06 | 13:51

Fortuyn hoort wel degelijk thuis in de Nederlandse geschiedenis, volgens mij zou hij bijvoorbeeld al de 1ste homosexuele president ter wereld zijn geweest (als hij het had gehaald) + de eerste politicus die het zwijgen is opgelegd in NEderland

LordBathory | 17-10-06 | 13:51

Die Karel de Grote rockte wel de pan uit! Was dat een Nederlander?

John McClane | 17-10-06 | 13:51

geen inflatie in de maand september 2006

casablanca | 17-10-06 | 13:51

06
Luger
06/05
interview

vander F | 17-10-06 | 13:50

Waarom staat er niet netjes bij die slavenhandel dat Nederland het transport deed. Kortom het maken en houden van die slaven was in handen van anderen. Is het een geheim of willen we vooral een halve waarheid doorleren ?

OpenDeur | 17-10-06 | 13:49

@veest van pim 17-10-06 @ 13:47
Terug naar oegstgeest
Vals licht
submission

sjaakdeslinksesul | 17-10-06 | 13:49

Interview
06/05
medea

viktor kanzyani | 17-10-06 | 13:48

zal wel weer hollandse geschiedenis zijn. de on derdrukking tot ver in de 19e eeuw(en nu ook nog) van bijv. Limburg zul je wel niet terug zien.

salonsocialist | 17-10-06 | 13:47

Zal wel een akelig links werkje worden, maar hoef er dan gelukkig ook nix mee. En nu een gezellig oud hollands kaakje bij de thee.

LordBathory | 17-10-06 | 13:47

Hou nou toch eens op met janken over die Fortuyn zeg. Als je wil weten hoe belangrijk hij was, kijk dan eens hoe goed zijn partij het gedaan heeft, en wie er nu of straks de lakens in handen (gaan) hebben in Nederland. En wat zijn er veel minder allochtonen dank zij hem he? Idem voor van Gogh. Behalve dat gesteggel met de islam (het schijt hebben aan godsdienst maar wel iemand tot "goddelijke kale" bombarderen, whoeha) is er niks het herinneren waard aan die man, behalve zijn dood. En die heeft-ie niet eens zelf geregisseerd. Nee, dan kan je Herman Brood er beter in zetten. Wie zonder Googlen drie films van van Gogh kan opnoemen, die verdient òòk een plaatsje in die canon.

veest van pim | 17-10-06 | 13:47

Ik zeg: Hebban olla vogala!!

viktor kanzyani | 17-10-06 | 13:45

Laat me raden; in deze, moet de opzegging van Drees’ lidmaatschap van de PvdA buiten zicht blijven.
Pim heeft nooit bestaan en Theo heeft suïcidaal als ie was zelfmoord gepleegd.
In retroperspectief, zou je kunnen zeggen, net zoals mijn islamitische kennissen, dat kritiek op de islam ook gelijk staat aan zelfmoord, Jan zou zeggen; een nadenkertje.
Onderzoek de commissieleden en je weet weer genoeg, het gehalte sociaaldemocratische vrienden is weer ‘neutraal’ hoog.

Niemands Knegt | 17-10-06 | 13:44

Dutch history. Waarom toch iedere keer weer dat Engels. Zijn jullie er dan zo trots op dat je Engels in je Mavo3-pakket had? Lul je moerstaal.

Thijs de Poedel | 17-10-06 | 13:44

Er staat ook niets over Lingo!!

Teen | 17-10-06 | 13:44

Gonny van Oudenallen!!!!

Frenky | 17-10-06 | 13:43

"Van Bommel bedankt voor Oranje" staat er ook niet bij.

ZI | 17-10-06 | 13:40

@ Krullebol 17-10-06 @ 13:25

"The A team komt naar Nederland" God ja dat was me wat. Met BA die een keer of honderd WOOW riep met z'n nieuwe hangertje. *pinkt traantje weg*. Ik krijg er weer de rillingen van.

Apotheker | 17-10-06 | 13:40

@viktor kanzyani 17-10-06 @ 13:35
Nee joh dat is dat veenlijk wat ze hier gevonden/opgegraven hebben.

harry de leipe | 17-10-06 | 13:36

sorry ik moet beter de comments lezen

doskabouter | 17-10-06 | 13:36

HO HO HO HO, Hunnebedbouwers, zijn hele speciale mensen. Weet je wel hoe HHHHHHGROOT die stenen zijn tsssss..

Zildjan | 17-10-06 | 13:36

16-11-2006: Oorsprong van het conclict GeenStijl-Partyflocks wat leidt tot een burgeroorlog en in 2010 onafhankelijkheid van de provincie Flevoland, nu beter bekend als Flockland.

Teen | 17-10-06 | 13:36

He, is dat op die pica nu het beruchte maasmeisje?

viktor kanzyani | 17-10-06 | 13:35

Wegens grote drukte is reacties plaatsen tijdelijk niet mogelijk. Op een rustiger moment ontvangen we uw reactie graag!

doskabouter | 17-10-06 | 13:34

tsss .. die morsdooie pf-ert staat er ook al niet in ... SCHANDE !!!

Draaitafel Demagoog | 17-10-06 | 13:33

Tsss gisteren hadden zie hier al wat over bij Nova.... Lekker traag vandaag

Hertog Joris | 17-10-06 | 13:32

Lekkere stoot nationalisme samen met socialisme... Nationaal socialisme, zeg maar. Waar heb ik dat eerder gehoord?

dlseth | 17-10-06 | 13:32

Wegens grote drukte is reacties plaatsen tijdelijk niet mogelijk. Op een rustiger moment ontvangen we uw reactie graag!

ReneD | 17-10-06 | 13:30

Als Annie en Fiep er op staan, wil ik toch ook zeker even Dick (Bruna) erbij zien

Beaulav | 17-10-06 | 13:29

ze zijn er snel bij inderdaad

a_tomba | 17-10-06 | 13:29

Ik zag op journaal dat Fortuyn en van Gogh nog te vers in het geheugen lagen, om op te nemen in het canon. Srebrenica was dan weer geen probleem, net als dat er volop aandacht voor "de veelkleurige maatschappij" en de slavernij en koloniale misstanden is. Ach ja, het zal wel aan mij liggen.

sjaakdeslinksesul | 17-10-06 | 13:28

kudtsite: kan nu al geen suggesties meer aandragen vanwege extreme drukte

need i say more | 17-10-06 | 13:27

Haha, reacties geven ligt al plat....

Beaulav | 17-10-06 | 13:27

Wat goedverdoeme onze hunebedden zijn wel 5000 jaar oud en staan er nog steeds, goede bouwers he die boeren voorlopers ;-)

harry de leipe | 17-10-06 | 13:27

- Big Brother
- The A - team komt naar Nederland (1983)
- Majoor Bosschardt gaat bij het LDH (1923)
- Herman Breaud overlijdt (2001)

etc. ect.

Krullebol | 17-10-06 | 13:25

Censuur op de vaderlandse historie ?? Gaan wij net als Turkije nu ook dingen ontkennen of doodzwijgen ?

PieremeGoogle | 17-10-06 | 13:25

totaal stijlloos!

Alphaneder | 17-10-06 | 13:23

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl