Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Echte onderzoekers: Wiet Janssen is beetje gek

daggaman.jpg Dat kan natuurlijk ook niet he! Ongeveer de grootste hippienaam van Nederland hebben en dan met een onderzoek aan komen kakken dat aantoont dat ontwikkelingshulp weggegooid geld is. Zodoende is de jacht op Wiet Janssen, onderzoeker te Universiteit Twente en deze week op voormeld onderwerp gepromoveerd, officieel geopend. Volgens Janssen verdampt er van iedere 100 miljard dollar steun ruim 30 miljard dollar door corruptie en verkeerd beleid. Dat is dus dus ongeveer 1,5 miljard euro van de 5 miljard euro die Bertje Koenders jaarlijks naar Afrika brengt. Meer over de bevindingen van Wiet hier en hier. Maar zoals gezegd is het grote Buikhuizen inmiddels begonnen: Maar liefst vier hoogleraren meldden zich vandaag om het onderzoek van Janssen kapot te opiniëren. Volgens Paul Hoebink (Radboud Universiteit), Jan Willem Gunning (Vrije Universiteit Amsterdam), Eric Smaling (Wageningen Universiteit) en Rob Visser (Universiteit Utrecht) heeft Janssen namelijk prutswerk geleverd. Slecht geschreven. Matig zinsbouw. Krakkemikkig Engels. Bovendien is Wiet bezig met een ware kruistocht tegen de ontwikkelingsmaffiaindustrie en dus had het onderzoek helemaal niet TOEGELATEN mogen worden. Onwelgevallige onderzoekers kalltstellen. Waar hebben we dat laatst meer gezien?

Reaguursels

Inloggen

Tja... Afrika...

Willianus Wortelus | 04-12-09 | 15:45

Het was natuurlijk wel te verwachten dat de ontwikkelingshulp hogepriesters geen moment zouden aarzelen om deze Wiet Janssen op de brandstapel te zetten.
Zal goed roken, zullen ze gedacht hebben.

matatwork | 03-12-09 | 22:40

Als u even het proefschrift gedownload had, kon je ook duidelijk zien dat het krakkemikkig Engels is. Ik zeg niet dat ik een prof. dr. ir. in de Engelse taalkunde ben, maar zelfs mijn universitair Engels is beter dan dat van hem. Daarentegen heeft hij wel gelijk wat betreft zijn conclusies, er wordt gewoon een berg geld weggegooid. En dat geruzie van wetenschappers die tegenstrijdige conclusies trekken, dat raakt men weleens beu. Nieuw idee: Ontwikkelingssamenwerking voor wetenschappers, iemand?

Lt_Legolas | 03-12-09 | 21:30

@PG4161 | 03-12-09 | 18:39
Ten onder aan wat? Afrika? Misschien als we ooit een ophouden dat continent aan de beademingsapparatuur (dat is ontwikkelingsgeld, ja) te houden. Zolang we daar elke keer geld in blijven pompen, blijven ze afhankelijk van ons en blijft de corruptie een groot probleem.

Geen geld meer daarheen en ons volledig terugtrekken daar, om vervolgens eerlijke handel op te zetten met binnenlandse bedrijven die hun eigen grondstoffen kunnen verhandelen.

Ach, waarschijnlijk is het al veel te laat en zal het nooit meer wat worden met Afrika.

Framoes | 03-12-09 | 19:54

PG4161 | 03-12-09 | 18:39
De socialisten gaan dan vast als eerste.

Martinello | 03-12-09 | 18:43

Ga daar eens kijken, dan zie je dat het niet werkt. 5 miljard is een zoethoudertje, een giller, een beschamend lachertje. Iedere wassen neus weet dat er een veel rigoureuzere aanpak nodig is, maar we zijn met zijn allen te besodemieterd om een stap terug te doen, de graaiers voorop. Iedere cultuur of samenleving die zich ooit heeft verrijkt ten koste van anderen is ten onder gegaan. Binnenkort is het Westen aan de beurt...

PG4161 | 03-12-09 | 18:39

"Modus doorschneeNL-er aan"
Wat een onzin altijd weer op GS, hou toch op. Ik heb daar geen tijd voor en ga lekker shoppen voor sinterklaas en verheug me alweer op de kerstman en mijn 13e maands uitkering.
"Modus doorschneeNL-er uit"

Altijd goed voor meer dan 50% van de zetels. Dus mensen waar maken wij ons druk om? Het wordt toch nooit beter.

ecologiste | 03-12-09 | 18:31

Jaren geleden heb ik nog eens aangeboden de Berlijnse muur te exporteren naar Johannesburg,helaas hadden andere slimmeriken met ontwikkelings geld ter plekke al een fabriek draaien die elementen muren maakte van gewapend beton.

Beëlzebul | 03-12-09 | 18:10

De waarheid is hard en Wiet heeft gelijk!

Beëlzebul | 03-12-09 | 18:07

De Stramme Kabouter | 03-12-09 | 14:48
Zonder de hulp zou Afrika niet één grote sloppenwijk zijn, zoals het nu is. Dan zou het continent allang zijn uitgestorven vrees ik.

Bijstandskoning | 03-12-09 | 17:29

Als we geld geven is het wel zo liberaal/ anarchistisch om mensen zelf de keuze te geven waar ze het aan uitgeven.

Maar daarvoor is de vraag : wat is de rede dat we geld steken in onderontwikkelingslanden ?

Mrpurple | 03-12-09 | 16:57

Natuurlijk kunnen die fossielen niet toegeven dat hun bestaansrecht gebaseerd is op gebakken lucht......

Rest In Privacy | 03-12-09 | 16:39

Alhoewel het al een tijd duidelijk wat de effecten zijn van ontwikkelingshulp, toch goed van Wiet om de onwelgevallig boodschap maar weer eens te laten horen.

Wiet Jansen +1

Munitie | 03-12-09 | 16:23

Hora est! Of zelfs Hora erat.
Is ie geslaagd/gepromoveerd?

Lambertus Lamstraal | 03-12-09 | 16:10

linkse leugens www.vrijspreker.nl...
wlodek | 03-12-09 | 14:35

Linkse geesten worden in hun denken geleid door een willekeurige linkse (socialistische) ideologie die altijd beschrijft hoe anderen zich moeten gedragen en maatsregelen rechtvaardigt om onwilligen indien nodig met geweld daartoe te dwingen terwijl rechtse mensen hoogstens leefregels voor zichzelf hebben.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHA hahaha..... wat een sukkel !

Zuitschuip | 03-12-09 | 15:41

"Volgens Janssen leidt het opkrikken van de drinkwatervoorziening en de gezondheidszorg tot meer kinderen en ook tot meer kinderondervoeding. Daarbij is zijn redenering als volgt: de ondervoeding stijgt omdat er meer kinderen blijven leven door een betere zorg en schoner water terwijl het voedselaanbod niet toeneemt."
Goh, dit wist ik al lang, hoe minder kindersterfte, hoe meer voedsel er nodig is.
"Dat probleem is overigens in de sector ontwikkelingssamenwerking niet onbekend"
Godverdegodver, je zou die klootzakken van ontwikkelingssamenwerking toch gewoon met de schedel tegen de muur kapot slaan, zelfs een kleuter kan op z'n vingers na tellen dat zo'n ingreep in het natuurlijk verloop tot tekorten zal lopen.
Koenders, Oxfam, en al die goede bedoelingen mooipraters zijn stuk voor stuk schuldig aan iedere hongersnood en overbevolkingsproblematiek die er in ontwikelingslanden heerst. Koenders&co. zijn hoogstpersoonlijk schuldig aan de dood van miljoenen. Wat mij betreft worden ze daarvoor op passende wijze berecht en gestraft. Opknopen dus.

koen_c_s | 03-12-09 | 15:39

Tis helemaal geen weggegooid geld. Wij kopen zo macht in dat soort landen. Stellen marionettenregeringen aan en zeggen wat ze moeten doen.

Margana | 03-12-09 | 15:35

och, op een staatsschuld van 350 miljard, maakt die 1,5 miljard weggejorriste pegels ook niet zo veel uit.......

überfreggle | 03-12-09 | 13:5

+1

tagliatelle | 03-12-09 | 15:21

Aangezien 80% van die onderzoekers betaald worden met subsidie moeten ze natuurlijk wel vertellen wat hun baas wil horen. Dus wordt iemand die de waarheid vertelt gewoon verdacht gemaakt. Duidelijk genoeg.

Vogelbeest | 03-12-09 | 15:09

[perron nul mode]
leave wiet alone !
[\perron nul mode]

baba4oog | 03-12-09 | 15:06

Folkert Meinhof | 03-12-09 | 14:19

Mooie rekensom!
En bij die 5 miljard per jaar komen dan nog 17 miljard per jaar voor de kosten van de immigratie, de reeds opgestapelde kosten van 300 miljard in de afgelopen decennia niet meegerekend. daarvoor kun je de AOW leeftijd verlagen naar 50. Een leeftijd die veel realistischer is gezien het aantal werkloze 50+ ers.

ecologiste | 03-12-09 | 15:04

copy2devnull | 03-12-09 | 14:45

NL wilde er nog een schepje bovenop doen...
De regering was geen voorstander van opname van de bepaling inzake de uittreding, omdat het in het licht van de idee van Europese integratie een verkeerd signaal afgeeft. Nederland heeft dan ook een amendement ingediend strekkende tot schrapping van deze bepaling (zie KamerstukkenII, 2002-2003, 28473, nr. 9). Tegen deze bepaling heeft de Nederlandse regering zich niet verzet omdat, als een lidstaat wil uittreden, dat ook zonder een dergelijke bepaling mogelijk is (zie ook brief van de Minister en Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer d.d. 6 juni 2003; Kamerstukken II, 2002-2003, 28 473, nr. 30).

www.grondweteuropa.nl/9326000/1f/j9vvg...

Ik vraag me af of Wilders uberhaupt in de regering kan komen, en dan uberhaupt met een meerderheid uittreding kan fiksen....

De weerstand lijkt me gigantisch om juist NL MEGA pro-EU is...

Dus keep on dreaming....

michzelluf | 03-12-09 | 15:00

en wat dan nog wanneer zijn studie gebaseerd zou zijnop secundaire bronnen en niet op origineel onderzoek. Hij gebruikte o.a. zes onderzoeken van het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking.
Kijk ontwikkelingsamenwerking is big business en die hoogleraren vliegen regelmatig eerste klas!! richting afrika en beyond. Misschien een idee voor Rutger om de heren eensch te vragen hoe vaak ze de afgelopen jaren gevlogen hebben en hoeveel er gedeclareerd is. Daar kunnen ze een figuur als Wiet die met zijn eigen handen ter plekke gewerkt heeft natuurlijk niet bij hebben.

ecologiste | 03-12-09 | 14:59

Heren geleerde Wiet-jagers: U kunt de vraag ook anders stellen: Waar staat Afrika nu, na ontvangst van alle miljarden? Ai, veel heeft het niet geholpen allemaal he...

Dus wat is er zo fout aan de beweringen van Wiet janssen??

De Stramme Kabouter | 03-12-09 | 14:48

Oh jee, is er nu alweer iemand die de waarheid verteld ? An inconvenient truth ? Gelukkig zijn er weer genoeg (Linksche) professoren die het proberen weg te bagatelliseren, in de eerste plaats op basis van het slechte Engels natuurlijk. Trouwens, hebben we inmiddels niet genoeg arme negerkindjes in Nederland ? Kan die ontwikkelings hulp niet beter gewoon naar 020 ofzo ?

Marcus Porcius Cato | 03-12-09 | 14:46

@michzelluf | 03-12-09 | 14:40
Als Geert aan de macht komt, is de EU weer exit. Kunnen we zelf weer beslissen...

copy2devnull | 03-12-09 | 14:45

Verder vind ik het stuitend dat mensen nog Groenlinks stemmen...

Hoe geloofwaardig kun je nog zijn na al die leugens?

michzelluf | 03-12-09 | 14:41

copy2devnull | 03-12-09 | 14:37

Je snapt het niet.... we hebben geen eigen land meer sinds het verraad van Lissabon.

michzelluf | 03-12-09 | 14:40

Geeft wel aan dat het merendeel van die wetenschappers allemaal linksmenschen zijn. De waarheid wordt in die kringen niet geaccepteerd. Zie klimaathoax, en nu dit weer. Ontwikkelingsgeld lekker stoppen in ons eigen land. Hoeft de AOW ook niet omhoog.

copy2devnull | 03-12-09 | 14:37

Dat wat Wiet Janssen te vertellen heeft valt niet goed bij de gevestigde orde. De aan de universiteit van Oxford afgestudeerde Dambisa Moyo is tot een zelfde conclusie gekomen, namelijk dat die zogenaamde ontwikkelingshulp Afrika alleen maar afhankelijk houdt en feitelijk achteruit stelt.
Omdat de wapenindustrie geld nodig heeft, moet er geld komen. En dat geld wat bedoeld was voor ontwikkelingshulp gaat via slinkse wegen weer naar de wapenindustrie en naar de banken in Zwitserland. Alles is het gevolg van corruptie en kleptocratische regeerders. Het Afrikaanse volk was veel beter gediend met een eerlijkere handel. Dat men in Afrika iets produceert, laten we zeggen rijst, vruchtensap of chocola, en dat die producten dan gewoon op de Europese markt verkocht mogen worden. Oxfam Novib begint nu steeds hoe langer hoe meer in het verdachten bankje te komen zitten. Ze willen geen vooruitgang, maar de situatie houden zoals het nu is, dat is voor die organisatie namelijk perfect, als Afrika klaar is met ontwikkelen dan is er geen Oxfam Novib meer nodig.

vanhetgoor | 03-12-09 | 14:35

Nog een leuk stukje over afscheidsspeech Prof Rob Visser van Universiteit Utrecht"

"Ik was erbij toen Rob Visser zelf het zwijgen werd opgelegd. Rob liet bij een bepaalddiner met veel wijn een van onze oud premiers luidruchtig weten dat die veel te langen veel te Lubberiaans aan het woord was. Ik was erbij toen een BZ collega hemverwijderde. Toen werd me al duidelijk: Rob is een profeet die in eigen huis niet altijdwordt gewaardeerd.

Scheepskameel | 03-12-09 | 14:33

Scheepskameel | 03-12-09 | 14:24

Gast, ik heb gewoon de documentatie + conversaties van de CO2 hype van het gekraakte IPCC 150 mb gisteren doorgelezen... via russische server verkregen.

Niet normaal... zeg ik je.

Een belangrijke kerel is gisteren (phil jones) al opgestapt...

Wetenschap = actief zoeken naar de waarheid

CO2 zwendel heeft niks met wetenschap te maken... leugens op leugens stapelen.

michzelluf | 03-12-09 | 14:29

Socialisten, dictators en bankiers profiteren op grote schaal van ontwikkelingshulp.
De bevolking waar men zegt dat het geld voor bestemd is heeft in het gunstigste geval geen baat bij ontwikkelingshulp.
Meestal werkt het zelfs averechts. Indommelinfuus, men leert niet voor zichzelf zorgen en raakt afhankelijk van de paplepel uit het Westen.
Zelfbenoemde linksmalloten zouden eens een keer na moeten denken waar ze mee bezig zijn.
Maar ja, het is vaak puur het strelen van het eigen ego en een goed gevoel kopen.
Dat er gigantisch veel ellende mee wordt veroorzaakt maakt hen geen fluit uit. De onderbuik heeft weer een shotje warm gevoel gekregen van het weggegven van meestal andermans geld.

Martinello | 03-12-09 | 14:27

'Het lastige is', stelt (Rob) Visser, 'dat kennis vaak alleen strategisch gebruikt wordt. Dat wat je eigen opvattingen bevestigt, gebruik je, de rest gooi je weg. Een wetenschapper die kritiek heeft, leg je gewoon het zwijgen op."

Uit:
www.viceversavakblad.nl/index.php?page...

Scheepskameel | 03-12-09 | 14:24

En ik neem aan dat die hoge professoren ook zo'n zelfde onderzoek hebben uitgevoerd, met dezelfde criteria? Anders is het onmogelijk om vast te stellen of er gelogen is of niet! Geleerdheid betekent niet dat grondig bestudeerde feiten afgedaan kunnen worden als onzin.

GeenZeil | 03-12-09 | 14:24

Folkert Meinhof | 03-12-09 | 14:19

Niet alleen ontwikkelingshulp,

het is ook CO2 hype...

allemaal plannetje van de elite van de World bank, IMF, CFR, ect...

michzelluf | 03-12-09 | 14:24

De heren voelen nattigheid. Zitten vuistdiep in de ontwikkelingssamenwerking industrie. Uberhaupt niet netjes om voor een promotie al met modder te gaan gooien.

Prof_Bukmaar | 03-12-09 | 14:23

Dat wisten wij toch al lang of niet? Waarom moeten wij eigenlijk ontwikkelingshulp sturen, niemand heeft ons in de middeleeuwen ontwikkelingshulp gestuurd of wel?

Cobra6 | 03-12-09 | 14:20

5.000.000.000 euro per jaar wegsinterklaasen naar luie en domme, als konijnen fokkende pieten in Afrika. Zuid Korea, China, het stond 80 jaar geleden op hetzelfde niveau als Afrika. Ligt het nou aan ons of aan de Afrikanen. 5.000.000.000 per jaar. ik zal U even voorrekenen wat dat voor de AOW betekent. 11% van onze bevolking is 65 jaar of ouder. 0,11 x 16.450.000 = 1.809.500. 5.000.000.000 / 1.809.500 = € 2.763. Dat is 3 maand AOW voor een aleenstaande, 4 maand voor een samenwonende. In ieder geval minimaal! 1/4 van de AOW kosten per jaar eraf. Je zou er ook bijvoorbeeld alle studenten in Nederland gratis voor kunnen laten studeren. Maar nee, de PVDA gooit het geld liever in een bodemloze 'ontwikkelingshulp' put, waarvan elke onderzoek sinds mensenheugenis zegt dat het de inovatie in Afrikaanse landen remt en contra-productief is. Waarvan graainegers gouden pistolen laten maken. Dat U even weet waarvoor U zich tot Uw 67'ste van de PVDA moet dood!werken. Patsch! de zweep nog een keer over U blanke rug, doorwerken domme burgerlul, wij PVDA-elite bepalen wel wat goed voor U is...
www.ravagedigitaal.org/2008/nekschot/n...

Folkert Meinhof | 03-12-09 | 14:19

Als de man niet als ontwikkelingswerker had gewerkt hadden ze het gegooid op het feit dat hij geen ervaringsdeskundige is.

sjaakdeslinksesul | 03-12-09 | 14:18

Als blanke man durf ik mijn mening in deze niet te geven.
*draadje overslaat*

Teun van het Tuinpad | 03-12-09 | 14:17

Porrello | 03-12-09 | 14:08
Thanx!

seven | 03-12-09 | 14:11

Hoe het in de rest van de wereld toegaat, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Wat ik wel weet: ik verblijf voor een groot deel van het jaar in Cambodja. in de hoofdstad Phnom Penh zijn ruim 3800! NGO's aanwezig. Wordt 'daar veel rondgereden in auto's model Landcruiser/Lexus. "s Avonds erg druk in bekende bars als Martini's, Sharky enz. Woon zelf zo'n vier uur rijden van de hoofdstad aan de kust. Ongelooflijk veel (zeer arme) mensen hebben hier hun huis verloren doordat de Khmer maffia het nodig vondt de boel een beetje op te ruimen voor het grote doel, geld verrdienen. Mensen vervolgens geen dak meer boven hun hoofd maar ook hun kleine tuintje voor groente, weg. Je kunt de beelden nog vinden op Youtube.
Er is geen enkele zak rijst hier naar toe gekomen, ergo, op navraag werd medegedeeld dat dit geen prioriteit had.
Het grootste resultaat dat de NGO's in de afgelopen 10 jaar bereikt hebben, is de sluiting van een straat met bordelen. daardoor kwamen wel weer 500 Vietnamese vrouwen zonder werk, maar jij wie daarover valt is een kniesdoor. Van de diensten van deze (niet zo mooie) vrouwen maakten de NGO's toch geen gebruik.
Maar het leuke is wel, in gsprekken met deze jongens van het goede leven, 80-100.000 dollar belastingvrij per jaat komt erg veel voor, de naam Jan Pronk is nog steeds vrij bekend. "he was a good man for the poor" heb ik dikwijls als reactie gehoord als ik vertelde dat ik uit NL kwam..
Niettemin gaan naar dit land honderden miljjoenen per jaar.....

oude man | 03-12-09 | 14:10

widtvoet ® | 03-12-09 | 14:00
Leuke typo :)
-
Ik zie het meer als perfecte recycling van goederen uit de staatsruif.

Superior Bastard | 03-12-09 | 14:09

Ontwikkelingshulp helpt niet de 3e wereld, maar vooral de ambtenaren die betrokken zijn, stichtingen en hun bestuurders en corrupte mensen eromheen.

seven | 03-12-09 | 14:08

BBmetR | 03-12-09 | 13:52

Zitten die gasten niet toevallig in .... WTF???

Check onderstaande!
www.aiid.org/index.php?ap=fellows&...

Jan Willem Gunning heeft vroeger bij de World Bank gezeten!!!!

Business and political interests of main stakeholders
Although controversial and far from being proven, there is criticism that World Bank and IMF are used as a legitimized mean to fulfill business (interests of large corporations to enter the natural resource markets of the country and obtain the legal guarantees that it can stay there) or political needs of the main IMF donors (mostly USA), that were previously historically obtained by more direct activity - war, economic blockade, espionage. See for example Confessions of an Economic Hit Man.

De een NWO organisatie na Bretton Woods...

michzelluf | 03-12-09 | 14:08

@Bertus Betonsloper | 03-12-09 | 13:59: Hear Hear! Fraai staaltje speurwerk.

Fleauxe | 03-12-09 | 14:08

gewoon ambtenarenrapportjes lezen en dan zeggen hoe kut het is en een controversiele conclusie trekken, popiejopie persberichtje, en dan genieten van alle pos/neg aandacht. Donder op zeg. Als literatuuronderzoek moet doorgaan voor wetenschap is het een kopie van GeenStijl geworden. . Neem wetenschap dan maar met een Korreltje Zout

HC in D | 03-12-09 | 14:08

Kobus Kloothamer | 03-12-09 | 14:02
.
91-1 154 Afdva Cbat... ietsje jonger dus, maar wel veel overeenkomsten ;)

Bertus Betonsloper | 03-12-09 | 14:07

Must Read: over Prof. Rob Visser

Mooie teksten vind je als je citaten van Rob ziet. In een nummer van Vice Versa van
2008 staan mijn twee meest favoriete: “they talk the talk, but they don’t walk the
walk” en dan heeft hij het over jullie allemaal neem ik aan. En de tweede is wat
langer: “Het lastige is: kennis wordt heel vaak alleen strategisch gebruikt. Als het je eigen opvattingen bevestigt gebruik je het, de rest gooi je weg. Een wetenschapper die kritiek heeft, leg je gewoon het zwijgen op”. Die leg je gewoon het zwijgen op!"

Uit afscheidsspeech:
209.85.229.132/search?q=cache:wLxIGj61...

Scheepskameel | 03-12-09 | 14:07

Give a man a fish and he'll eat for a day,
Teach a man how to fish and you will recieve fishingmails for the rest of your life.

illuvatar | 03-12-09 | 14:07

Ik ben geneigd (deels) mee te gaan in de kritiek van de 4 professoren. Check het hilarische begin van hoofdstuk 2 van Wiet zijn "proefschrift":

The question to be answered in this chapter is: What are the goals and results of the
international development cooperation? The overall goal of the international
development cooperation is sustainable poverty reduction.

Hiernaast heeft Wiet inderdaad nauwelijks eigen data verzameld. Wiet is gewoon een baby-boomer die graag Dr. voor zijn naam wil.

Dreverhaven | 03-12-09 | 14:06

Bertus Betonsloper | 03-12-09 | 13:59
Compliment! U doet uw naam alle eer aan U bent een prima sloper.

Sjeng de helle | 03-12-09 | 14:05

30% is meer dan dat er bij de goede doelen terrecht komt. Van elke gedoneerde euro komt er slechts 13% terrecht. De staat toch maar laten doen dus?

Anyway. Alleen al dit jaar mag Sinterklaas Bert Koenders een slordige 4,7 miljard euro weggeven. 4,7 miljard. Als je het heel snel zegt is het niet eens zoveel toch? VIER KOMMA ZEVEN MILJARD. Als je het uiteenschrijft is het al aanzienlijk meer. 4.700.000.000,00. Het is in ieder geval meer dan de hulp van België, Luxemburg, Zwitserland, Finland, Portugal, Griekenland, Nieuw-Zeeland en Portugal bij elkaar. Ondertussen hebben we onszelf hier in Nederland 350 miljard aan extra schulden op de hals gehaald en wordt dat bedrag waarschijnlijk nog aanzienlijk groter. Met logica heeft het niets te maken, want dan los je eerst je eigen problemen op, voordat je de problemen van een ander gaat oplossen en geef je pas iets als je iets kan missen.

Porrello | 03-12-09 | 14:05

Als ik afrikanen spreek over ontwikkelingshulp dan zeggen ze meestal: geen geld, maar scholing
De meeste ontwikkelingsmisstanden spelen zich af hier in de eerste wereld, niet daar in de derde wereld. Misschien zouden we een lijstje willen zien van de nevenfuncties en daarmee gepaardgaande beloning van de vier heren?

SheriffSharif | 03-12-09 | 14:05

De enige die baat hebben bij ontwikkelingswerk zijn de ontwikkelingswerkers. Dat roep ik al jaren en uit eigen ervaring. Generatie na generatie lieve kleine meisjes komen hier de boel helpen ontwikkelen. Na een jaartje gaan ze terug naar huis, zij een illusie armer, dit land niets beter af.

lieverdeauddanreaud | 03-12-09 | 14:04

Zo lang we bakken geld blijven sturen worden de meeste landen in Afrika niet gemotiveerd om zich te ontwikkelen. Ik veel landen wordt de jaarbegroting opgesteld a.d.h.v. ontwikelingshulp... makkelijk zat. Wat let die landen op corrupt te blijven en niks aan eigen ontwikkeling te doen, ze krijgen de miljoenen toch van het Westen.

OpperRanger | 03-12-09 | 14:04

widtvoet ® | 03-12-09 | 14:00
Vrek!

Einde van de Domheid | 03-12-09 | 14:03

@Bertus Betonsloper | 03-12-09 | 13:37
Sorry, moest nog ff reaguren op je.....
41 Afdva Sstvb, Seedorf, 80-2
Ring a bell?

Kobus Kloothamer | 03-12-09 | 14:02

30%
Jammer.
Maar is dat niet gewoon reeel?

Einde van de Domheid | 03-12-09 | 14:02

Kunnen we het geld dan niet missen hoor ik sommige socialisten onder u denken?

Nee, dat wij met 16miljoen mensen 800miljoen mensen moeten helpen door geld te geven waar nog geen 13% van terecht komt zonder dat er enige economische vooruitgang is in die landen en wij om onze eigen rekeningen te kunnen betalen torenhoge leningen afsluiten is pure onzin. Er is vooruitgang, dat komt voor een deel door het ontwikkelingsgeld en de goede doelen, maar het idee die landen tot in de eeuwigheid aan het geldinfuus te leggen in het kader van een schuldgevoel en herverdeling plaats ik op een roze wolk. Op het moment staat mijn hypotheekrenteaftrek op het spel en moet ik straks tot mijn 70e doorwerken en elk jaar rente betalen voor de schulden die we nu maken.

Porrello | 03-12-09 | 14:02

@Superior Bastard 13:49

Da's natuurlijk hartstikke waar en hé, alle beetjes helpen. Werkelijk een mooi gebaar. Zouden al die vrekkige niet-moslims in 0031 ook gewoon eens meedoen met zo'n fraaie aktie voor de arme en hulpbehoevende medemens zou je al snel op een kleine 60.000 kilo vlees komen. Kun je half Aprika een jaar lang van voeden.

widtvoet ® | 03-12-09 | 14:00

" In deze interessante Channel 4 documentaire gaat de jonge Zweedse schrijver Johan Norberg naar Taiwan, Vietnam, Kenia en Brussel om de oorzaken daarvan te vinden en te bepalen wat de gevolgen zijn van kapitalisme en globalisering.

Norberg meent dat de wereld niet teveel kapitalisme, globalisering en multinationals kent, maar te weinig. Volgens hem zijn de anti- en anders-globalisten een gevaar voor de mensen die ze zeggen te verdedigen. Hun goede bedoelingen leiden niet tot een betere wereld en Norberg geeft in een optimistisch verslag weer waarom zij onwetend en gevaarlijk zijn. Kapitalisme is niet de bedreiging waarvoor het vaak gehouden wordt maar juist de redder. " www.meervrijheid.nl/?pagina=1514
Of direct
Globalisation is Good - Johan Norberg on Globalization , Channel 4 video.google.com/videoplay?docid=56332...

seven | 03-12-09 | 14:00

Hulp uit onverwachte hoek, want zelfs in de Volkskrant vond ik de volgende tegeltjes voor op het toilet over de corruptie door ontwikkelingsgeld . "In landen die sterk afhankelijk zijn van westers geld holt de democratie achteruit. Sterker nog: ontwikkelingshulp leidt tot meer corruptie en minachting van het volk."

En nog één: "Veel Afrikaanse landen zijn totaal afhankelijk geworden van geld uit landen als Nederland. Daardoor is er voor de lokale leiders geen enkele aanleiding de economie aan de praat te krijgen."

www.volkskrant.nl/economie/article5367...

Porrello | 03-12-09 | 14:00

Ohohoh wat kost het van lieshout om hem uit te laten praten. Wen er maar aan..

sjaakdeslinksesul | 03-12-09 | 13:59

Dr. Paul Hoebink (Rijswijk, 1949) heeft met ingang van 1 maart de bijzondere leeropdracht Ontwikkelingssamenwerking aanvaard bij het Centrum voor Internationale Ontwikkelingsvraagstukken (CIDIN) aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De bijzondere leerstoel is ingericht door HIVOS en OXFAMNOVIB om onderwijs en onderzoek op het terrein van ontwikkelingssamenwerking te stimuleren. Met deze leerstoel willen deze organisaties meer diepgang geven aan het debat over ontwikkelingssamenwerking in Nederland.
.
Professor Dr. J.W. (Jan Willem) Gunning is voorzitter van de Raad van Toezicht van Plan Nederland.
www.plannederland.nl/
.
Prof. Dr. Ir. E.M.A. (Eric) Smaling: Member of the Dutch Senate for the Socialist Party (SP) (2007-present)
www.itc.nl/about_itc/resumes/smaling.a...
.
Milieuantropoloog dr. Rob Visser is één van de organisatoren. Hij werkt vier dagen per week bij het ministerie van Buitenlandse Zaken als hoofd van de afdeling Armoede. De vijfde dag is hij werkzaam bij de opleiding culturele antropologie in Utrecht.
www.ublad.uu.nl/WebObjects/UOL.woa/4/w...
.
Ik bedoel maar...

Bertus Betonsloper | 03-12-09 | 13:59

Tja die Wiet janssen legt nu eenmaal de bijl aan de wortels van een compleet rotte boom. En dat kan nie heh? Stel je eens veur dat al die slurpers en opvreters ineens geen leuk inkomen meer hebben? Foei Janssen toch!

Sjeng de helle | 03-12-09 | 13:59

Probleem is dat de meeste onderzoekers uit deze onuitputtelijke linkse ruif eten en dus niks negatiefs publiceren. Geldt ook voor milieu-onderzoeken, global warming en de beerput die Oxfam-Novib heet.

WillemWordtWakker | 03-12-09 | 13:58

"Westerse ontwikkelingshulp aan Afrika is verantwoordelijk voor corruptie en blijvende armoede. Dat zegt de Zambiaanse econome Dambisa Moyo. www.dambisamoyo.com/ Haar boek 'Doodlopende hulp' (Dead Aid) kreeg veel kritiek, maar ook veel bijval." www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen...

seven | 03-12-09 | 13:58

Dit is Dore. Dore woont in Oeganda en leeft in oorlog en armoede. Om Dore te helpen moet u geld geven. Het liefst veel geld, want van elke euro die er aan Dore besteed wordt komt maar 13% terecht. Waar de overige 87% blijft? Als je dat vraagt krijg je als antwoord; "We zijn goed, we doen het goed en we gaan het beter doen. Tenminste, als u meer geld geeft". Wat de directie verdient? Natuurlijk begrijpen ze dat het interessant is om het directiesalaris te weten. Maar het is zo jammer dat de aandacht daarnaar uit gaat. Dit helpt goede doelen niet. We doen zoveel mooie projecten.“

Porrello | 03-12-09 | 13:57

Ontwikkelingshulp is nu al dertig jaar lang een redelijk professioneel lopend experiment, en heeft in die tijd een netto-effect gehad van ongeveer nul. Dan wordt het tijd om in ieder geval te herzien, lijkt mij.

Niet voor Jan | 03-12-09 | 13:54

Natuurlijk word de berichtgever onderuit gehaald. Feit blijft dat de man de waarheid (eindelijk) eens boven water heeft gehaald en gezegd wat zo velen al denken. Beetje jammer dat iets waarvan het overgrote deel van nederland het mee eens is zometeen als "fout en associaale" denkwijze word neergezet door de elite (de zogenaamd grote denkers).

Waarom is iets wat ik (en met mij velen) vind een onderbuik gevoel terwijl wat de elite vindt een morele verantwoording?

paulus1973 | 03-12-09 | 13:54

@Scheepskameel | 03-12-09 | 13:53
Inderdaad, nu weet ik wie er in dat groene sintenpak zit.

illuvatar | 03-12-09 | 13:54

[linkse drogredenering]
Dan komt er 3,5 miljard wél goed terecht!
[/linkse drogredenering]

Porrello | 03-12-09 | 13:54

Dr. Paul Hoebink (Rijswijk, 1949) heeft met ingang van 1 maart de bijzondere leeropdracht Ontwikkelingssamenwerking aanvaard bij het Centrum voor Internationale Ontwikkelingsvraagstukken (CIDIN) aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De bijzondere leerstoel is ingericht door Hivos en OxfamNovib..........

Eric Marc Alexander Smaling (Amsterdam, 18 augustus 1957) is een Nederlandse politicus, hoogleraar en schrijver. Namens de Socialistische Partij maakt hij sinds juni 2007 deel uit van de Eerste Kamer.......

Heerlijk onafhankelijke wetenschappers dus!

Scheepskameel | 03-12-09 | 13:53

Ik verbaas me niet over het proefschrift.
Ik verbaas mij evenmin over de felle aanval daarop van de "ontwikkelings professoren".
Hoeveel wordt er naar die vier toegesluisd?

BBmetR | 03-12-09 | 13:52

och, op een staatsschuld van 350 miljard, maakt die 1,5 miljard weggejorriste pegels ook niet zo veel uit.......

überfreggle | 03-12-09 | 13:52

Wij zullen onze ECHTE nep-wetenschappertjes tot in de plee achtervolgen!!

DEUS LO VULT!!

echt_links | 03-12-09 | 13:51

Fleauxe | 03-12-09 | 13:43
*zichzelf kaltstellt*

Napeauleon | 03-12-09 | 13:51

hanz71 | 03-12-09 | 13:46

Idd, zoals ik al zei...

michzelluf | 03-12-09 | 13:49

widtvoet ® | 03-12-09 | 13:43
Das altijd nog meer dan niets (= wat je overhoudt als je zout op slakken legt), zuurpruim.

Superior Bastard | 03-12-09 | 13:49

Moet daar nu een onderzoek voor plaatsvinden? Het is toch al jaren bekend dat heel veel ontwikkelingshulp op de verkeerde plekken terecht komt?
Bovendien hebben de hulporganisaties miljarden in kas en zijn de salarissen van de directeuren vaak hoger dan de Balkenende norm. Ook dat is het verkeerd besteden van ontwikkelingshulp.........

ITEACHYOU | 03-12-09 | 13:49

Hij wordt gedoogd, maar mag alleen via de achteringang de winkel binnen.

illuvatar | 03-12-09 | 13:49

Gooi alsjeblief Sinterklaas Koenders met al zijn hulppieten het land uit!

ZDEV | 03-12-09 | 13:48

Ondanks het "Krakkemikkig Engels" zien de vier professoren de bui al hangen.

raster | 03-12-09 | 13:48

Ik weet nog wel een onderzoek dat kaltgestellt werd, laatst, hier. Dat toonde aan dat Geert W. extreem rechts is. Maar, zo stelt de wetenschappelijke gemeenschap alhier na grondige studie vast, dat zat natuurlijk methodologisch wel ruk in elkaar. Pfff.

Cabron A | 03-12-09 | 13:48

plaklul | 03-12-09 | 13:41

wetenschappelijk discours?? is dat niet een pleonasme?

michzelluf | 03-12-09 | 13:47

-weggejorist-

hanz71 | 03-12-09 | 13:46

al die smerige omhooggevallen leraren zijn gewoon bang voor de waarheid.
corruptie ontkennen bij ontwikkelingshulp... is naief.
zijn de tamill tijgers ook niet rijker geworden na die mega vloedgolf in '06 waar ook mijn door godvergeten eurooz naartoe zijn gegaan??

sjuul de schelder | 03-12-09 | 13:46

Ik zou mijn naam veranderen in iets van:' zeg-maar-jansen' of zeau

illuvatar | 03-12-09 | 13:44

Bijstandskoning | 03-12-09 | 13:24 "Ontwikkelingshulp blijft. Pech voor rechtse aso's."

Als U gelezen zou hebben wat Mr Wiet geschreven had, zou U weten dat hij helemaal niet pleit voor de afschaffing van ontwikkelingshulp.

Maar U zal wel geen tijd gehad hebben om te lezen door al uw sollicitatiegesprekken.

tele2 | 03-12-09 | 13:44

plaklul | 03-12-09 | 13:41
Er bestaat een nuanceverschil tussen "wetenschappelijk discours" en deze door belanghebbenden opgebouwde muur om de doofpot. Een versterkte muur met kantelen en zwaar geschut that is.

Napeauleon | 03-12-09 | 13:44

Over liefdadigheid en hulp aan de armen gesproken. Dit is toch verdraaid ook niet mis! www.allepersberichten.nl/persbericht/6...

3400 kilo op 1.000.000 moslims is toch al gauw zo'n 3,4 gram pp.

widtvoet ® | 03-12-09 | 13:43

@Napeauleon | 03-12-09 | 13:37: Maakt niets, mein freund. Had echter wel op een essay van 4000 woorden, over de Nederlandse taal gehoopt. Echter, deceptie valt mij ten deel. Jammer. Of, taalkundig net ietsjes smeuïger; 'teleurstellend'. ;

Fleauxe | 03-12-09 | 13:43

"Wiet Janssen is beetje gek"

Kierewiet?

Drommelsch | 03-12-09 | 13:41

Wiets nieuws onder de zon dus.

Superior Bastard | 03-12-09 | 13:41

Doe niet zo hypocriet: jullie zijn zelf specialisten in 'kalltstellen'. Wat is er mis met wat wetenschappelijke discours?

plaklul | 03-12-09 | 13:41

Fleauxe | 03-12-09 | 13:30
Terzijde: "matig zinsbouw" zijn z'n eigen woorden.

Napeauleon | 03-12-09 | 13:39

Bertus Betonsloper | 03-12-09 | 13:37

De hulp is de pleister op importheffingen...

michzelluf | 03-12-09 | 13:39

Fleauxe | 03-12-09 | 13:30
Graag.
Tot dusver niet ingegaan op de inhoud van Brusselmans' plempsel.
Irritant hè?
Da's ongeveer de strekking.

Goed stuk BTW. Excuus voor geklier waar ik zelf zo'n hekel aan heb.

Napeauleon | 03-12-09 | 13:37

Qt: ** “De ontwikkelingshulp zoals deze tot op heden plaatsvindt, werkt niet en moet radicaal anders.” Dat is de kern van de bevindingen in het proefschrift “Management of the Dutch development cooperation”, dat extern promovendus ir. Wiet Janssen op 3 december verdedigt aan de Universiteit Twente.

Janssen, zelf gedurende ruim achttien jaar als technisch en management consultant werkzaam bij ontwikkelingsprojecten, heeft vijf jaar aan zijn onderzoek gewerkt. Daaruit komt naar voren dat de doelen van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid maar zelden worden gehaald. Sterker nog, Janssen stelt vast dat in sub-Sahara Afrika de ontwikkelingshulp geen enkel effect heeft en dat landen die veel hulp ontvangen zich niet sneller ontwikkelen dan landen die weinig of geen hulp krijgen. "Het is eerder omgekeerd." De promovendus komt verder tot de conclusie dat "de slechte kwaliteit van het bestuur in veel ontwikkelingslanden door hulp niet kan worden verbeterd. Veel hulp maakt het alleen maar erger."**
www.universiteittwente.nl/nieuws/promo...

Bertus Betonsloper | 03-12-09 | 13:37

En wat vind Bertje hiervan ?

Karel Kruizenruiker | 03-12-09 | 13:37

Bijstandskoning | 03-12-09 | 13:24

Check dit...
www.youtube.com/watch?v=4zOXmJ4jd-8

vanaf 1:24....

of vanaf 1:29
The traffic light tendency...
They call themselves Green...
Because they are too yellow...
To admit they are really Reds

Ownage.

michzelluf | 03-12-09 | 13:36

Voor 5 miljard kan Woutert Bos een bank beginnen die leningen aan Afrikaanders verstrekt. Verzekerinkje met garantie van Neut Wellink erbij. En met Zalm als baas van die bank worden we slapend rijk met zijn allen. Maar nee hoor, geef het maar aan Koenderts die het gewoon over de balk blijkt te smijten. Wat een gemiste kans om de economie te redden.

Hansopje | 03-12-09 | 13:35

illuvatar | 03-12-09 | 13:33
Zijn broer Leo Simon Dirk Janssen is dan nog wat beter af.

Superior Bastard | 03-12-09 | 13:35

He's right, you know that?

de bedoeling | 03-12-09 | 13:35

Wiet weet kennelijk niet dat kwade dingen zeggen cq. schrijven over ontwikkelingshulp helemaal niet mág van de linkse kerk. Doe je het wel ben je een nazi die heel Afrika dood wil hebben.

bello | 03-12-09 | 13:34

niks nieuws.. leest

Lords of Poverty .. uit 1989

en het gaat nog steeds gewoon door.

poli | 03-12-09 | 13:34

illuvatar | 03-12-09 | 13:31
Lol, dat zei de Koenders laatst ook in de tweede kamer. (serieus)

T61 | 03-12-09 | 13:33

illuvatar | 03-12-09 | 13:33
Een echte lach hier.

Superior Bastard | 03-12-09 | 13:33

Wat zijn de namen van Wiet Jansen voluit? Cannabis Sativa Janssen?

illuvatar | 03-12-09 | 13:33

800 miljoen afrikaantjes, 100 miljard steun per jaar.
circa 500 miljoen in landen met echte tekorten is aan steun 200 eurootjes per jaar, is €0,55 pp per dag.
Dat is de prijs om ze daar te houden, jonge jonge, waar hebben we het over, weet je wat ze zouden kosten als ze hierheen kwamen?

illuvatar | 03-12-09 | 13:31

@Napeauleon | 03-12-09 | 13:28: Weet je wat, oh grote Taalkenner, leg jij het eens uit.

Fleauxe | 03-12-09 | 13:30

Wat! Gaat er 5 miljard naar Ontwikkelingshulp?? (lees: geld naar bazen die hun land ermee kunnen onderdrukken) Weggegooid geld, elke cent.

loonslaaf_69 | 03-12-09 | 13:29

Links beleid werkt niet. Dat kunnen we dus na de afgelopen jaren wel concluderen. Of tenminste kost links beleid gewoon veel te veel weggegooid geld.

King_Me | 03-12-09 | 13:29

Nogal wiedes dat de ontwikkelingsapparatsjiks hier niet blij mee zijn. Dat is als een klimaathoaxer die merkt dat de aarde afkoelt ipv opwarmt.
Ik neem aan dat deze old skool ontwikkelaars bij Netwerk, Nova en Knabbel&Babbel ruim de gelegenheid krijgen om deze Wiet af te fakkelen.

Bos Hout | 03-12-09 | 13:28

De zinsbouw is matig, derhalve een matige zinsbouw.
Die ook Brusselaars.
*Taalontwikkelingshulp voor Brusselaars aanvragen doet*

Napeauleon | 03-12-09 | 13:28

Ik ben benieuwd of er ook nog onderzoeken komen die die professors afkraken!
En hoeveel dat dan weer niet kost.

Canarie | 03-12-09 | 13:26

Die linkse vingers zitten allemaal diep in de poep.

Reez | 03-12-09 | 13:26

Dan vraag je er toch ook om, met zo'n achternaam: Janssen.

Jaap de Paap | 03-12-09 | 13:26

De combi, Groen links (klimaat), Gristen Unie (religie), PvdA (ook religie), CDA (orde en religie) presenteren de een na de andere leugen als waarheid en eisen uw gehoorzaamheid en inzet! U bent een verlengstuk, een werktuig, een mier in de kolonie! ARBEITEN UND SCHNAUZTE!

Stroopdoos | 03-12-09 | 13:26

ja het salaris van die vier hoogleraren is natuurlijk ook onderdeel van die 1.5 miljard... tenminste dat hoop ik dan maar

watzitjenou | 03-12-09 | 13:26

Overigens ben ik het wel met de hh professoren eens dat een epistel vol met spel- en grammaticafouten niet meer op inhoud beoordeeld hoeft te worden, maar linea recta richting prullenbak kan wegens minachting van de lezer.

Superior Bastard | 03-12-09 | 13:25

Nou nou, verassend hoor.

Stoeprand | 03-12-09 | 13:25

Dit kon je verwachten. Pavlov in optima forma.

Fleauxe | 03-12-09 | 13:25

Toponderzoeker en parttime ontwikkelingshulpverlener Jaap van Donselaar:
'Wiet Janssen roept op tot sinterklaassysteemhaat en vormt aldus een bedreiging voor de intercontinentale corruptiecohesie.'

Krachtmeester | 03-12-09 | 13:25

Beter een goed argument in krakkemikkig Engels, dan een slecht argument! Hoop dat er een inhoudelijk scherp debat onstaat, maar vrees voor het gebruikelijke gemoddergooi over soepsidie en linkse kerk.

Brimstich | 03-12-09 | 13:25

www.vpro.nl/programma/tegenlicht/aflev...

We sluiten het thema Heilige Huisjes af met de stand van zaken wat betreft ontwikkelingssamenwerking. Een rondje moraal, economie en politiek, de blik gericht op de toekomst. Wat hebben we nooit durven zeggen, hoe is de verhouding tussen opbrengsten en kosten –in de ruimste zin- , en wat gebeurt er wanneer we de ontwikkelingshulp afschaffen?

Voor Dambisa Moyo is het duidelijk: hulp werkt niet, het corrumpeert en maakt afhankelijk. Maar hoe zien Afrikaanse intellectuelen en leiders de toekomst van een Afrika zonder hulp van buiten?

Een prikkelende en confronterende WHAT IF…, vooruitlopend op de publicatie van het WRR-rapport over ontwikkelingssamenwerking.

Denkt Na | 03-12-09 | 13:24

Ontwikkelingshulp blijft. Pech voor rechtse aso's.

Bijstandskoning | 03-12-09 | 13:24

Waar gaat de overige 70 miljard dan heen? Krijgen de hongernegerkinderen daar een broodje halalvarken voor? Of een Mexicaans griepprikje? Of komt dat via-via alsnog bij de strijkstokhouders terecht?

illuvatar | 03-12-09 | 13:24

Zo eh, wat een verrassing.

*van stoel valt*

DANNY3960 | 03-12-09 | 13:23

Kalltstellen; Op grond van Spelvauten? Daar ga je Brusselaars.
Kan ik BK nomineren voor een BKK?

Napeauleon | 03-12-09 | 13:23

Ach, inmiddels heeft Buikhuisen toch ook eerherstel gehad omdat hij gewoon gelijk had?

Zwartbroek | 03-12-09 | 13:23

Kolere, Brusselmans, spellcheckerT offline, of wat?

KaiserSoza | 03-12-09 | 13:22

Bertje heeft nu even in eigen land met de geldbuidel gewapperd?

Superior Bastard | 03-12-09 | 13:21

Gemanipuleerde gegevens klimaatonderzoek zijn evenzo kaltgestellt en de schrijver verdwijnt stilletjes in een meertje met pikzwart water.

Stroopdoos | 03-12-09 | 13:21

Resistance is futile ... you will be assimilated.
Veel plezier nog in NeDDRland ... en je zult godverdomme betalen.

James Lastig | 03-12-09 | 13:21

Ze hebben daar ook belangrijke directeuren met grote bonussen hoor! Dat is niet alleen in Nederland, die ONTWIKKELING hebben ze al doorgevoerd daar op onze kosten.

illuvatar | 03-12-09 | 13:20

smoke 'em!

liefde4liefde | 03-12-09 | 13:20

Waar is Wieteke van Dordt als je haar nodig hebt?

illuvatar | 03-12-09 | 13:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken