Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gaat Paul Tang Unilever KAPODT maken?

unoxmeisje100.jpgInteressant dingetje in Zembla TV gisteravond. Het propaganda-programma van de PvdA had weer eens een goed punt bij de kloten. Nederland is een belastingparadijs. Nee, niet voor u de loonslaaf of u de MKB-pipo. Het is hier fantastisch voor de Grote Spelers op de wereldmarkt. Unilever, Shell et al. Zo'n 15 NL multinationals betalen geen reedt aan belasting. Ze maken gebruik van de Hollandsche infrastructuur, en doen er niks voor terug. Al jaren. En als je zegt; hallo boys, doe es over de brug komen. Is nie eerlijk! Dan kun je de tiefus krijgen en zeggen ze. "Niet naar ons happen, anders vertrekken wij naar de Kaaiman Eilanden en gaat Nederland dood." Let u vooral ook even op het explosief fronsende hoofd van PvdA financie-woordvoerder Paul Tang als hij ziet HOE veel miljard de BV Nederland misloopt door dit soort convenanten koopsompolissen. Curieus bijzaakje; die freeloadende multinationals worden bijgestaan door hoogleraren taxpoet, die nota bene zowel de Nederlandse overheid adviseren als op de pay roll van PriceWaterHouseCoopers staan. [En dan hier die grap over broek afzakken en broekriem aanhalen] Joehoe @PaulTang, fijn dat je weer mag woordvoeren voor de PvdA. DOE er dan ook wat mee. Het kost Wouter Bos zijn kop, but hey, die was toch al f*cked. Update: Kamervragen! Spoeddebat!

Reaguursels

Inloggen

8000 miljard vliegt er door nederland waar ze wel 2 miljard op verdienen, 4 miljard extra daar in slijpen voor de AOW kan dan weer niet. Mooie deal toch? Ok we laten het bijna hetzelfde als jullie onze AOW betalen. We moeten namelijk per sé doorwerken, wat er ook gebeurd terwijl hier gewoon een mooie kans ligt. Een paar miljard extra op 8000 is nog steeds een belastingparadijs.

Tinus Trekveer | 19-10-09 | 23:46

16 miljard?Per jaar? En er werd 4 miljard bespaard als we met z'n allen 2 jaar later met pensioen gaan. Rekent u even mee? Korten we 4 miljard. Kunnen we gewoon weer met 65 met pensioen. Misschien we met 60?
Voor die andere 12 miljard gaan we de A9, A2, A4, A12 en A1 allemaal minimaal 6 baans maken over de hele lengte van de rijkswegen (3 heen, 3 terug), leggen we 4 windmolenparken aan van 200 MegaWatt/park in de Flevopolder of 10 km buitengaats. Per direct heel Nederland volleggen met electro/hybride oplaadpunten en dergelijke auto's subsidieren, alle nieuwbouwwoningen worden standaard op het dak volgeplempt met zonnepanelen. Zo! NL is klaar voor de toekomst.

puntkomma?! | 19-10-09 | 23:18

GEERTJE WILDERS!!!!!

dalouiman | 19-10-09 | 22:12

De multinationals betalen minder belasting. Daar tegenover staat dat er weer flink wat geld binnen komt door postbus bv's die hier aan het belastingparadijzen zijn terwijl zij hun winsten elders maken. De Nederlandse burger betaalt minder belasting dankzij de inkomsten uit deze paradijselijke regeling en niet te vergeten de winsten uit onze aardgasreserve en drugshandel. Waarbij je wat aardgas betreft weer kunt inbrengen dat er in achterkamertjes wel heel goedkope contracten zijn geregeld en er wel steeds hoger percentages drugswinsten naar allochtone landen verdwijnt. Het blijft dus altijd een beetje scheppen met een zeef.
Dit belastingverhaal is echter niets nieuws en komt jammer genoeg net op het moment dat de opinie bij het DSB/DNB/Bos/ drama zou moeten blijven om diepgravender onderzoek af te dwingen.
Maar beter dan te kijken naar de kosten van ontduikregelingen en allahtonen zouden we eens moeten concentreren op zaken die geld kunnen opleveren.
Half Nederland loopt nutteloos, gefrustreerd of besluiteloos of gedemotiveerd rond. Dat is sociaal en economisch een groter verlies.

robterdam | 19-10-09 | 21:08

Iemand al gedacht aan het financieel delict dat (legaal) plaats vind, genaamd concurrentievervalsing? Hoe kan een lokale super concurreren tegen een AH, als die geen belasting hoeft te betalen? Heeft een Vomar of Jumbo ook dit voordeel?

Atlantis-95 | 19-10-09 | 19:51

Wanneer accepteren we met elkaar die schijnheilige vertoningen van "onze volksvertegenwoordigers" nou eindelijk eens niet meer!
Het is toch Godsgeklaagd dat een minister van financiën en een staatssecretaris zich straffeloos zo kunnen afmaken van serieuze beschuldigingen!

Bushmaster | 19-10-09 | 19:14

Stel je voor dat de multinationals zelfs maar de helft van de normale belasting betalen. Oh man, dan konden we met 60 met pensioen en AOW...

Obelix | 19-10-09 | 18:06

Aan al die gasten die nog denken te moeten roepen van beter iets dan niets.. Je had moeten kijken en mee moeten rekenen gisteren. Grapje levert ons 2 miljard op, maar kost ons 16 MILJARD euro!! onder de streep -14 Miljard dus!! Nix 0,0 voordeel dus.. ook niet een klein beetje..

Ketaiko | 19-10-09 | 17:44

@Zeddegeizot | 19-10-09 | 16:23

't Ging in die uitzending om constructies waarbij het over te nemen bedrijf in Nederland leende om de oude eigenaren uit te kopen. Aftrekbaarheid van de rente op die leningen enz. Dat kost de belastingbetaler dus gewoon geld.

dawg | 19-10-09 | 17:42

Ik hou van die rakkers van Zembla. Er mogen meer van dat soort journalistieke instellingen komen. Een goede reden waarom publieke omroep moet blijven. Als powned nou ook dat soort programma's zou gaan maken, met een wat ander polemisch uitgangspunt wat mij betreft, verdienen ze hun bestaansrecht dubbel en dwars.

diogenes van a. | 19-10-09 | 17:42

@ Semper Pecunia | 19-10-09 | 11:59

natuurlijk mogen regeringen concureren met belastingen.. niks mis mee maar dan moeten ze wel het normale NL tarief betalen, net als iedereen en het gewone bedrijfsleven en MKB

krem | 19-10-09 | 16:50

@ mr. Rugje | 19-10-09 | 11:34

ja zij hebben verdragen gesloten met NL, van de grootste profiteur(USA) hebben ze inmiddels de regering naar huis gestuurd.. Obama baalt als een stekker van die verdragen en die zullen zeker herzien worden

krem | 19-10-09 | 16:43

@ drOetker | 19-10-09 | 11:19

die buitenlandse bedrijven produceren hier niks hoor, dat gebeurt al lang in lage lonenlanden.. hoogstens ontwikkeling en fiscaal zijn ze hier aanwezig en waar moeten ze heen ? ze zitten niet voor niks in NL, ergens anders worden ze gewoon net als iedereen gepakt door de fiscus, zoals het hoort

krem | 19-10-09 | 16:40

ach hou toch op.. NL heeft helemaal geen voordeel dat die bedrijven hier zitten, hoogstens een paar accountants hebben dr voordeel van en die rijke mensen. laat me niet lachen.. die hebben wel een adres in België of rijden met een Monegaskisch kenteken.. het meest schokkende vind ik nog dat NL bedrijven helemaal geen drol betalen, daar word je toch ziek van.. ik wel iig, zeker omdat hier 2 weken geleden weer een flinke voorlopige aanslag op de mat viel.. het MKB wordt hier zo verschrikkelijk gepakt.. ik ga nu toch eens laten uitzoeken of het uitmaakt als ik privé naar Belgie verhuis, ik heb dr genoeg van

krem | 19-10-09 | 16:32

dawg | 19-10-09 | 14:23
Deze besparing op VpB leidt niet tot "kosten voor de Nederlandse belastingbetaler" maar tot juist tot een bate. Als Nederlandse bedrijven worden verkocht, dan leidt ook dat tot een bate voor de economie. Wat wil Tang? Per saldo lagere belastinginkomsten? Lijkt mij een beetje dom.
Weet je wat pas vreemd is? Als we alle publieke lasten gelijkelijk (dus eerlijk) zouden omslaan over iedere volwassene, dan zou die €20.000 belasting per jaar moeten opleveren. Met een modaal (= meest voorkomende) inkomen van bruto €30.000 is dat een redelijke quod non. De realiteit is meer dat 20% van de belastingbetalers 80% van de rijksbegroting moet ophoesten terwijl ze het minst gebruik maken van openbare voorzieningen. Over deze vorm van onderdrukking (meerderheid knijpt de minderheid uit), dáár zouden eens kamervragen over moeten komen.

Zeddegeizot | 19-10-09 | 16:23

@ dawg | 19-10-09 | 14:40
Het wordt ons voorgehouden dat we belasting moeten betalen over onze inkomsten, maar dat is de grootste onzin die er is. Het demotiveert arbeid en zorgt voor maar 29% van de totale belastinginkomsten van de regering. In plaats van het demotiveren van arbeid zou men (schadelijke) consumptie meer moeten demotiveren. Legaliseer alle drugs en verhoog de accijnzen op schadelijke stoffen. Belast producten die aspartaam en schadelijke vetten bezitten. Belast energiegebruik (inclusief schone energie) en uitstoot van allerlei schadelijke gassen. Dat soort belasting zou tot een veel eerlijker en schonere maatschappij leiden.
Je kan nu alleen maar rijk worden als je een eigen bedrijf bezit. In loondienst in de Randstad is de kans dat je ooit in een vrijstaand huis komt te wonen nihil. Ook al werk je jezelf de pestpokken, alleen maar doordat losers in Den Haag een gat in hun hand hebben en je keihard belasten. Terwijl ze blij zouden moeten zijn met de arbeid die je levert.

Semper Pecunia | 19-10-09 | 16:15

mambo43 | 19-10-09 | 14:23

Natuurlijk zijn er altijd mensen die dit ontkennen maar we
weten van de afgelopen weken dat dit een soort hobby
wordt dat het allemaal wel mee valt.

Eurotokkie | 19-10-09 | 16:11

Ik zeg: Prins Bernhardt, Koningin Beatrix, Bilderberg, NWO.... gewoon nog ff wachten jongens... en vooral denken dat het alu-hoedje verhalen zijn.... en de NL overheid het beste met je voor heeft....

Jan W. Aansteker | 19-10-09 | 16:00

O ja, zo als U2, Die zouden anders het geld in ierland laten.
In dit geval gaat het dus naar nederland, het is wel niet veel, maar wij krijgen het lekker wel. anders kregen wij niks, en nu krijgen wij geld en het kost alleen een pandje met laptop :D

peter4871 | 19-10-09 | 15:55

Nee, niet voor u de loonslaaf of u de MKB-pipo. Het is hier fantastisch voor de Grote Spelers op de wereldmarkt. Unilever, Shell et al. Zo'n 15 NL multinationals betalen geen reedt aan belasting.

Eum volgens mij staat MKB voor midden en klein bedrijf. die vallen vaak ook onder de normale burgers. Unilever shell et. valt niet onder MKB

peter4871 | 19-10-09 | 15:52

Wie wordt hier betervan !
1 De politieke partijen, krijgen allemaal dondanties van de multinationals
2 De politiecie, inclusief de oppositie leden, krijgen allemaal smeergeld van dezelfde multinatiols.
Dus er gebeurt hier niets, ook degene van de politiek die het luids roepen, dat er iets miet gebeuren, houden hun mond wel, anders lopen zij de poen mis.
Dus politiek ga maar lekker achterover zitten

geert8511 | 19-10-09 | 15:29

Jezus wat zijn die PVVers lelijkerts zeg...

Hölzenbein | 19-10-09 | 15:19

Het enige wat dit soort berichten aan het licht brengen is de volslagen onwetenheid van de leek t.a.v. het nederlandse fiscale beleid. Ik kan u echter vertellen dat de nederlandse overheid wat betreft haar fiscale regelgeving t.o.v. multinationals het landsbelang altijd héél goed in de gaten heeft gehouden. Sterker, het is 1 van de weinige terreinen waar men op alle fronten hoge punten scoort. Oh ja, alle leningen die aan de banken zijn verstrekt dragen in het geheel niet bij aan de verhoging van de staatsschuld, we krijgen dit geld met rente terug. Verder, de verhoging van de AOW-leeftijd heeft niets te maken met de vergrijzingsgolf. Dit heeft te maken met de europese harmonisering van de arbeidsmarkt. Dit wordt alleen niet verteld om Europa niet nog impopulairder te maken.

homunculus | 19-10-09 | 15:09

@ drs Marcel van Dam j | 19-10-09 | 14:46

Bullshit. In de twee jaren voor het uitbreken van de kredietcrisis was er een klein overschot op de overheidsbegroting. De staatsschuld als percentage van het nationaal inkomen was sinds tijden (1850) niet meer zo laag geweest. Tijdens iedere eonomische recessie of depressie raken de overheidsfinancien uit het lood. Domweg omdat de minder wordt verdiend en besteed. Dat overkomt ieder kabinet, of dat nu van linkse of rechtese signatuur is.

dawg | 19-10-09 | 14:56

Dit soort berichten heeft maar 1 doel: het fabeltje verspreiden dat de financiele problemen van de overheid komen door lage inkomsten. Typisch linkse onzin.
Ik bne teleurgesteld dat Geenstijl dit niet doortziet.
.
Nog één keer: de gigantische finanicele problemen van de BV Nederland komen door de krankzinnig hoge uitgaven en sociale voorzieningen.
.
Per jaar maken we nu 35 miljard schuld.
Weet u hoeveel dat PER DAG is ? 100 miljoen.
En wat vroeg Scheringa aan Bos om de DSB te redden ? 100 miljoen.
.
Och wat is die Wouter Bos toch zuinig met ons belastinggeld !!

.

drs Marcel van Dam j | 19-10-09 | 14:46

Dat meisje valt vies tegen in het echt kan ik je vertellen. Kwam haar tegen op vakantie.

Áfknapper.

Bazzup | 19-10-09 | 14:43

@ Semper Pecunia | 19-10-09 | 14:17

Niemand betaalt graag belasting. Noch bedrijven, noch gezinnen. Maar als het dan toch moet, dan wel graag een beetje naar redelijkheid. En dan zie ik dat de gemiddelde loonslaaf de laatste 25 jaar behoorlijk kort wordt gehouden, terwijl anderzijds de winsten van onze multinationals skyhigh gaan. Als dan ook nog eens een keer de belastingdruk trendmatig verschoven wordt van die multinationals naar diezelfde loonslaven dan noem ik dat gewoon dubbel pakken.

dawg | 19-10-09 | 14:40

Het zal wel. Ff iets belangrijkers: doe die foto es groot maken!

Beer71 | 19-10-09 | 14:33

@mambo-43
Ehh... Daar ging het niet over.. Het gaat over de keuze van Nederland om een flexibel VPB stelsel te hanteren en daarmee die hoofdkantoren, al dan niet in de vorm van één werknemer met één telefoon aan te trekken. Het nadeel van dit systeem is dat Nederlandse bedrijven waarvan je niet weet of ze bij een hogere belastingdruk ook zouden blijven, mee profiteren.

Prijs | 19-10-09 | 14:28

Zeddegeizot | 19-10-09 | 13:53

Tsk tsk tsk, discusiëren is ook een vak hè. Gijzeddezelfzot, wat een gezwets man.

Geslepen Pen | 19-10-09 | 14:25

Het is weer leuk om de commentaren te lezen van een aantal die ergens een klok hebben horen luiden, doch bij god niet weten waar de hele klepel hangt.

Een multinational is zoals het woord al aangeeft, in vele landen actief en genereert dus in vele landen winst en verlies.
Uiteindelijk komt al die winst en verlies tesamen in 1 land, althans dat zou men graag willen.
Om dit mogelijk te maken en om 'double taxation' te voorkomen hebben alle landen belastingverdragen afgesloten. Deze zijn volledig dichtgetimmerd en afgehandeld en maken het dus mogelijk voor een multinational om winsten (en verliezen) over te dragen naar andere landen, zonder dat er dan vennootschaps belasting moet worden betaald in het land waar het vandaan komt.

Uiteraard hebben niet alle landen dezelfde belasting tarieven en zo kun je dus, door het maken van de juiste keuze, de belasting reduceren van 30 % naar bv 8 %. Dat is niet illegaal, dat is volledig legaal en is ook noodzakelijk om grote bedrijven de mogelijkheid te bieden in veel landen actief te zijn.

Natuurlijk zijn er dan de handige belasting adviseurs die heel slim een structuurtje opzetten voor bedrijven, waardoor ze belasting moeten betalen in landen waar niet veel wordt geheven. Voorwaarde is dan wel dat er bv een kantoor met telefoon en een werknemer is, maar zoiets staat natuurlijk niet in verhouding tot de winsten die worden gemaakt door de lagere belasting.

Wil iemand dit de nek omdraaien dan draai je dus multi-nationals de nek om, vallen internationale investeringen terug naar nul (wie gaat er nu nog investeren wanneer je die investering nergens af kunt trekken ?) en verliezen veel landen veel belasting inkomsten.

Het hele geval wordt door Zembla gepresenteert als 'eureka, kijk wat wij gevonden hebben', doch dit is bij iedere belasting inspecteur, bij ieder ministerie van financiën en bij ieder financieel specialist allang bekend. En de politiek ?
Die hebben de regelingen en belasting verdragen zelf goed gekeurd, dus moeten ze nu niet de vermoordde onschuld gaan spelen.

mambo43 | 19-10-09 | 14:23

@ Zeddegeizot | 19-10-09 | 13:53

Om 2 miljard euro aan buitenlands belastinggeld naar Nederland te krijgen hebben we regelingen opgetuigd waardoor Nederlandse multinationals 16 miljard euro minder venootschapsbelasting afdragen. Vrij verkeer van kapitaal is één ding, op kosten van de belastingbetaler de overnames van je eigen bedrijfsleven faciliteren lijkt me heel iets anders.

dawg | 19-10-09 | 14:23

@ Prijs | 19-10-09 | 13:37

Dank voor deze uiteenzetting, hij is voor een leek als ik goed te volgen. Neem me aleen niet kwalijk dat ik niet volledig op de daadkracht en de slagvaardigheid van de B.V. NL vertrouw om er voor de burgers de best mogelijke deals uit te slepen. Daarvoor hebben ze de laatste jaren te vaak een te groot brevet van onvermogen afgegeven. Maar goed, totdat we de harde cijfers te zien krijgen blijft dit natuulijk een bijzonder vluchtige discussie. Waar ik nieuwsgierig naar blijf is het volgende: Als het hier een woonwagenkamp had betreft, dan had vrijwel iedereen zich hier kapot geërgerd aan de slappe knietjes van de overheid en het knullige ambtenarenvolk, maar nu het multinationals betreft is een groot deel van dezelfde boeroepers opeens tevreden met de status quo. Ik vind deze rechtsongelijkheid werkelijk schandalig en hierdoor blijkt eens temeer dat de gewone burger door belastingen, bekeuringen en bemoeizucht volledig wordt uitgemolken en door de magel wordt gehaald, terwijl de overheid de grote én de zware jongens niet aan durft te pakken of domweg ontziet. De babblebox is benieuwd naar uw mening en vraagt: Wat vindt u hier nou van?

Geslepen Pen | 19-10-09 | 14:22

@ dawg | 19-10-09 | 12:29
Gij heeft de oproep van Obama gemist? Landen moeten concurreren met elkaar, die loser probeert dat toch echt aan banden te leggen! Dat noem ik een poging tot kartelvorming!
Die multinationals zitten nog in Nederland omdat de vennootschapsbelasting redelijk laag (maar nog altijd veel te hoog) is. Anders waren ze allang weggeweest en liepen we heel wat meer geld mis.
Het is te achterlijk voor woorden dat een regering geld steelt van mensen (inkomensbelasting) en bedrijven (vennootschapsbelasting) die hard voor hun geld werken. Robin Hood was een crimineel, evenals elke moderne socialist!
Kortom: mijn betoog mist geen feitelijke basis. Het lijkt hoogstens zo voor de geïndoctrineerde linkse medemensch.

Semper Pecunia | 19-10-09 | 14:17

@ rbel | 19-10-09 | 13:52
Kul. die multinationals bedienen dus ook de NL markt, dus is een kantoor + personeel in datzelfde land ook alleen maar makkelijk en drukt waarschijnlijk de kosten op gebied van vervoer en logistiek.

Er is niets mis mee om een gezond klimaat te genereren voor multinationals, maar niet als je als land daarme in deze tijden 15 MILJARD het jaar misloopt, bij een begrotingstekort van 35 miljard notabene!

Tobus | 19-10-09 | 14:12

Dat is dus jaarlijks het halve begrotingstekort wat we mislopen. Lastenverlaging all around en een ongewijzigde AOW leeftijd liggen dus al tijden voor het oprapen, met volledig medeweten en -handelen van onze eigen financiele ministeries.
Bos, de Jager --> hoogste boom.

Tobus | 19-10-09 | 14:08

"Daarnaast lopen we jaarlijks wél gewoon tientallen miljarden euros aan taxpoet mis én we subsidiëren ook nog eens de overnames van NL bedrijven door buitenlandse bedrijven. "
Geslepen Pen | 19-10-09 | 12:57
Godskolere, hoe dom wil je ze hebben. Als jij een leuk jurkje van €30 koopt door die 50% korting, heeft de winkel dan €30 omzet of niet?
En die overname-subsidie: Gristoes, protectionisme is heel erg 20ste eeuw, en als je een Nederlandse tomaat verkoopt aan Amerika, dan is dat mooi, maar als er heel veel geld naar Nederland komt voor een bedrijf dan is dat perfide?
Geslepen Pen, Botte Harsens.

Zeddegeizot | 19-10-09 | 13:53

Hoorde dit verhaal al in '04.. Waarom verbaast iedereen zich hierover? Zonder die multinationals zou er hier minder werkgelegenheid zijn... Je gaat pas miljarden missen op het moment dat ze hier vertrekken.

rbel | 19-10-09 | 13:52

He Wouter Bos zeiken over 100 miljoen dekking DSB! die je op termijn met rente terug ontvangt, dit kost de burger geen geld!
Miljarden door belastingontduikende MULTINATIONALS voetsie, voetsie verdwenen zijn! Wouter Bos wat wist jij hiervan en heb je bewust je bek gehouden tot het een keertje uitkomt OLDBOYS NETWERK!
Salon socialist met een STROPDAS! hoe dubbelzinnig kan je zijn, je kan het risoco niet lopen DSB 100 miljoen want dan kost het de burger geld, deze Multinational "KOST DE NEDERLANDSE BURGERS MILJARDEN" je kan toch wel rekenen! of..... wil je niet "spugen in de beker waaruit je drinkt"

ONS | 19-10-09 | 13:50

En die rotvrachtwagens van die niet betalende Multinationals rijden het door de burgers betaalde wegennet kapot en veroorzaken file's en ongevallen. Door het fijnstof wat ze veroorzaken moeten wij als de gewone man milieuheffing gaan betalen.
De Betuwelijn is ook aangelegd voor die geen belasting betalende bedrijven met het geld wat uit de zak van Jan Modaal geklopt is. Maar ze geven wel werkgelegenheid toch?

pungent | 19-10-09 | 13:49

Op alles wat unilver verkoopt pikt de fiscus 20% BTW in, op alle gebouwen wordt WOZ geheven, van de salarissen van alle werknemers in NL wordt al gauw 30 tot 50% afgeroomd, op alle lease auto's wordt jaarlijks 20% afgeroomd, nog even los van de BPM die bij aanschaf wordt betaald en de brandstofbelasting bij elke tankbeurt, op het dividend voor de aandeelhouders wordt dividendbelasting geheven, dus zo draagt ook Unilever fors bij aan de schatkist. Als de socialisten zo doorgaan gaat ondernemend NL compleet naar de klote en wordt die kolossale staatschuld alleen maar groter.

JanMarijnissen | 19-10-09 | 13:46

@Geslepen Pen
Die kan ik je inderdaad niet geven, omdat ze niet openbaar zijn. Alle gegevens omtrent belastingafdracht die te herleiden zouden kunnen zijn tot individuele bedrijven zijn in Nederland geheim. De discussie die aanleiding was voor Tang om vragen te stellen is al een paar jaar oud. Staatssecretaris de Jager heeft in 2007 de wetgeving al aangepast omdat zijn eigen ambtenaren aan de bel trokken. Op dit moment vindt er nog steeds onderzoek plaats naar een aanpassing van de wetgeving. Die aanpassing zou niet moeten leiden tot het instellen van een minimum percentage, maar tot een verhoging van het gemiddelde percentage. Dit zou op verschillende manieren georganiseerd kunnen worden, maar de meest voor de hand liggende manier is simpelweg kritischer te zijn bij het verstrekken van gunstige tax rulings aan kleinere ondernemingen met een relatief kleine absolute belastinglast. Gegeven blijft dat een groot deel van de ondernemingen hier alleen maar is vanwege de combinatie van ons belastingklimaat en de beschikbaarheid van geschoold personeel. Er zijn meer landen met geschoold personeel en het is dan ook aannemelijk (Inderdaad, een aanname. Ik heb nu eenmaal geen glazen bol) dat een flink deel van deze bedrijven zou vertrekken en dat daarmee ook de belasting inkomsten zouden verdwijnen.

Prijs | 19-10-09 | 13:37

@Lying Dutchman 12:16: Mijn punt was juist dat Bono meer kwaad doet dan goed. Hij bedoelt het wellicht goed, al zullen we wel nooit weten of hij het uit overtuiging doet of uit eigenpijperij. Maar het zou beter voor de wereld zijn als hij zou stoppen.

Muxje | 19-10-09 | 13:32

@ Geslepen Pen | 19-10-09 | 13:18

Zo snel zijn die bedrijven niet weg uit Nederland. Bijna nergens heb je namelijk zulke makke, in weerwil van alle ketelmuziek voor de buhne, vakbonden als in Nederland. Is goed voor de winst.

www.1meikomitee.net/

dawg | 19-10-09 | 13:28

Prijs | 19-10-09 | 13:04

Vooropgesteld, economie is geen specialiteit van me en ik best weet dat er meer kanten aan het verhaal zitten dan Zembla heeft aangesneden. Ik twijfel derhalve ook niet aan de punten die jij aandraagt, maar dat zijn vooralsnog ook niet meer dan beweringen en aannames. Het onmiddelijke vertrek van een groot aantal multinationals en het verliezen van duizenden banen durf ik zelfs een mythe te nomen. Als een burger die netjes zijn belastingcenten afdraagt neem ik na deze reportage geen genoegen met virtuele ramingen en voorzichtige berekeningen. Ik wil keiharde en goed onderbouwde cijfers zien dat we er door deze constructie netto op vooruitgaan. Ik ben bang dat jij me die niet kan geven, maar ik laat me graag verrassen.

Geslepen Pen | 19-10-09 | 13:18

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:44
Tèring...
Volgend jaar "In Rosso" met Rinus.

Napeauleon | 19-10-09 | 13:15

En wie waren bij Bijv. Hoogovens, Shell, en Uniliever groot aandeelhouders? JUIST, De Koninklijke Familie, duitse nazi landverraders!!!

Xandrino | 19-10-09 | 13:14

@ JL1 | 19-10-09 | 13:04

Zestien miljard vennootschapsbelasting mislopen om twee miljard uit het buitenland te vangen.

* in gedachten AOW leeftijd naar 57 ziet gaan*

dawg | 19-10-09 | 13:12

harry1588 | 19-10-09 | 12:12
Je verhandeling verdient een inhoudelijke reactie.
Ja, ik draag graag bij in de kosten van de machine die prettig zakendoen faciliteert. 60k bruto is overigens 2612,- netto per maand. Je hebt idd niet 100 mensen nodig om dat na te rekenen want mijn software spuugt het in 1,3 sec. uit.
Wat je aanstipt zijn de punten die de gezonde drift om geld te verdienen eerder frustreren dan faciliteren. Gratis geld motiveert namelijk niet.

Paul Kafka-Tang zit trouwens redelijk op jouw lijn, al denk ik dat jij het wat simpeltjes voorstelt. 't Is namelijk niet dat de multinationals zo weinig belasting betalen in NL wat 'ie vervelend vindt. maar dat de Nederlandse staat indirect zoveel bijdraagt aan hun investeringen elders.

Napeauleon | 19-10-09 | 13:12

Gewoon leegtrekken die multinationals. En als ze dan bijdehand gaan lopen doen over vertrekken naar de kaaimaneilanden: NATIONALISEREN!

Opgetieft.

Die Nachtuil weet je | 19-10-09 | 13:08

@Geslepen Pen
Je blind staren op die postbus entiteiten getuigt ook niet echt van strontloze ogen. Het stelsel is er op gericht in Nederland een aantrekkelijk vestigingsklimaat te creeëren en hoe hard je ook blijft roepen dat dat niets oplevert, het blijft onzin. Per saldo profiteert Nederland van de aanwezigheid van die ondernemingen. Overigens zijn overnames van Nederlandse bedrijven lang niet altijd schadelijk voor de Nederlandse economie. Het "beschermen" van deze ondernemingen tegen buitenlandse overnames is bovendien verboden..

Prijs | 19-10-09 | 13:04

Geslepen Pen | 19-10-09 | 12:57
Uhm... die 8.000 miljard zou nog niets eens door Nederland stromen als wij niet geen gunstig belastingsklimaat hadden. Dan zouden wij die 2 miljard ook mislopen, --> tot ons 68ste werken dus :).

Het probleem is dat als hier wat 'drastisch' aan gedaan wordt (wat negatief is voor de bedrijven) deze bedrijven zullen vertrekken zoals menige reaguurder voor mij al heeft aangegeven. Dat zou dus betekenen dat we veel werkgelegenheid + VPB + inkomensbelasting over deze werknemer etc. mislopen.

JL1 | 19-10-09 | 13:04

alpha_mannetje | 19-10-09 | 12:28
Inderdaad, Neelie moet zich richten op kartelvorming bij overheden in plaats van Microsoft bashen.

En over die 16 miljoen onderhandelaars: hoe eerder hoe beter, of misschien beter nog even wachten tot het CDA uit elkaar valt...

mail cheauvinist pic | 19-10-09 | 13:02

Als je multinationals echt gaat belasten zijn ze gelijk weg. Hoe dom kun je zijn.
Owjaa, links.

Vogelbeest | 19-10-09 | 12:59

Iedere idioot die zit te blaten dat Nederland alleen maar voordeel heeft van deze constructie heeft stront in zijn ogen: van de 8.000 miljard euro die door NL wordt gesluisd blijft er slechts een kleine 2 miljard achter de strijkstok hangen. Daarnaast lopen we jaarlijks wél gewoon tientallen miljarden euros aan taxpoet mis én we subsidiëren ook nog eens de overnames van NL bedrijven door buitenlandse bedrijven. Kortom: de gewone belastingbetaler wordt tot de laatste druppel uitgeknepen en dubbel genomen. Het argument dat het vertrek van deze multinationals werkgelegenheid zou gaan kosten is natuurlijk ook onzin, met bijna 4.000 brievenbussen in slechts 2 panden wordt dat uiteraard een drama van jewelste. Mijn medeleven gaat uit naar de 'tienduizenden' postbodes die dit het hardst zullen gaan voelen. Het hele principe van de rechtsongelijkheid laat ik gemakshalve even links liggen, maar hier moet godverdomme iets aan gedaan worden.

Geslepen Pen | 19-10-09 | 12:57

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:51
lol.
Voor paal stond hij toch al...

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:56

Voor Animal Farm valt er nooit iets om.

koetmeurning | 19-10-09 | 12:51

[email protected] van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:44
In het ergste geval zetten we hem gewoon op doel bij AZ.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:51

Het aantrekken van buitenlandse multinationals is al jaren een speerpunt van het Nederlandse fiscale stelsel. Los van de vennootschapsbelasting die ze hier betalen en werknemers die ze in dienst hebben, leveren ze ook veel indirect voordeel op. Iedere entiteit moet een jaarrekening publiceren, hetgeen betekent dat een Nederlands accountantskantoor daar de accountantscontrole op zal moeten verrichten. Voor het inrichten van hun fiscale groepsstructuur wordt vaak advies ingewonnen bij Nederlandse fiscalisten, advocaten en notarissen. Al deze diensten leveren indirect ook extra vennootschapsbelasting en loonbelasting op voor de Nederlandse schatkist. Het afschaffen van dit stelsel leidt tot het verdwijnen van een kwalitatief hoogwaardige economische sector. Het risico dat Nederlandse multinationals naar het buitenland vertrekken is reëel. Temeer omdat veel van deze ondernemingen niet meer voor 100% in Nederlandse handen zijn en vaak ook al een operationeel hoofdkantoor in het buitenland hebben. De binding met Nederland is wellicht niet zo sterk als Tang denkt en het verdwijnen van bijvoorbeeld Shell en Unilever alleen zou tienduizenden banen kunnen kosten. Daarnaast is het financiële effect, inclusief het hefboomeffect, niet zo eenvoudig te bepalen als Tang doet voorkomen.

Prijs | 19-10-09 | 12:51

Nee hoor, ies allemaal legaal, en het doet de arbeidsmarkt niets dan goeds dat er nog een paar bedrijven zijn die niet naar Ierland of Asië verhuizen dankzij de redelijke omstandigheden waarin zij mogen opereren.
Die pipo maakt nu hooguit Nederland KAPODT door de laatste multinationals van betekenis weg te pesten door Grijs-1 de nieuwste idiote pesttax aan te praten om Wouter Windvaans venture kapitalisme met belastinggeld mee te financieren.
*zucht

S. Typhi | 19-10-09 | 12:50

Ik denk dat ik maar in een woonwagenkamp ga wonen, dan kan ik ook met Woutert een deal maken over een 'speciaal' tarief...

John Toroflex | 19-10-09 | 12:45

Wat ik wel leuk vond was die vermeende onwetenheid van Vermeend gisteren op Zembla tijdens die documentaire, Robert de Niro is er niets bij.

Zwart gat | 19-10-09 | 12:40

Trouwens het stijgende eigen vermogen van U2 is omgekeerd evenredig aan het niveau van hun muziek als je het mij zou vragen. Het is de laatste tijd een beetje te gezapige gejengel. Het rauwe en pure is er een beetje uit, de 'angry young Irish man'' is een beetje uit de ziel van hun muziek verdwenen.

Zwart gat | 19-10-09 | 12:38

Biep | 19-10-09 | 12:24
Ja, kantoorbeleid. Voor ieder wat wils.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:35

Merlot | 19-10-09 | 12:23
Dat klopt. Ontwikkelingssamenwerking is een complex verhaal. Ik ben van mening dat de huidige ontwikkelingshulp nodig is, maar dat door de diversiteit van de "helpende"organisaties, de hulp slecht en doelloos is. Deze vorm van hulp verlenen werkt niet. Maar, bij humanitaire rampen, veroorzaakt door droogte zoals nu in Kenia gaande is, kan ik mijn ogen niet sluiten. Grootheden als Bono kunnen deze boodschap beter overbrengen dan de graaiers van The Red Cross of andere boeven. Je hebt een puntje.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:35

Kom op zeg de hypocrisie, alsof je Zembla nodig hebt om dit te achterhalen.

Jezweetog | 19-10-09 | 12:34

En dat is raar? Ga maar even googlen naar filmpjes van Warren Buffett. Doet iets met beleggen ofzeau: nl.wikipedia.org/wiki/Warren_Buffett.

Deze man betaald al jaren minder belasting dan bijvoorbeeld zijn secretaresse en de rest van Amerika. Terwijl hij in zijn eentje goed is voor bijna een procent van de Amerikaanse belastingspoet. Dus gebeurt niet alleen in Nederland heur!

Eddo DiCaprio | 19-10-09 | 12:34

@ Brandje | 19-10-09 | 12:28

Jouw redenatie doortrekkend zou dat personeel van die multinationals eigenlijk helemaal geen IB hoeven te betalen. Ze tikken immers al BTW en andere heffingen af als ze hun inkomen besteden.

dawg | 19-10-09 | 12:33

@ Kerrie Kasparov | 19-10-09 | 12:24
Of die trustkantoren waar dat meneertje op elke keer op de stoep ging parkeren, denk je dat daar geen stuiver blijft hangen van die vermeende 8000 miljard? En die betalen het hele pakket gewoon weer.

alpha_mannetje | 19-10-09 | 12:31

En het probleem is wat ook alweer ?

Vrijvangeest | 19-10-09 | 12:30

@ Semper Pecunia | 19-10-09 | 11:59

" We lopen helemaal niks mis. We verdienen er juist aan."

En wie is "we" dan? De fiscus ontvangt 2 mld van buitenlandse postbusbedrijven, maar Nederlandse multinationals slagen er door gebruik te maken van dezelfde regelingen 16 miljard minder te betalen.

Daarnaast is er helemaal geen internationaal kartel dat de belastingtarieven van vennootschappen voortdurend verhoogt. Eerder is er sprake van een omgekeerde situatie: overheden spelen de afgelopen jaren haasje over met het verlagen van de venootschapsbelastingen en andere belastingfaciliteiten om internationale bedrijven aan te trekken of vast te houden. Zo is de vennootschapsbelasting in Nederland gaandeweg verlaagt van 35 naar 25%. "Beleidsconcurrentie"wordt deze race naar de bodem genoemd.
Kortom: je "betoog" mist een feitelijke basis.

dawg | 19-10-09 | 12:29

Ze betalen wel degelijk belasting en alle tienduizenden mensen die daar werken die betalen wel gewoon 52% belasting. Dus waarom hier nu heel hard BOE geroepen wordt door GS is mij niet direct duidelijk. GS dat een SP geluid bezigt, vreemde gewaarwording.

Brandje | 19-10-09 | 12:28

@ mail cheauvinist pic | 19-10-09 | 12:11
OT: Neelie is een beetje door het ijs gezakt voor mij. Ze is nu voor de vierde (of is het vijfde) keer een beetje aan het loeien over Internet Explorer (Een gratis product nota bene, waarvan de grootste misdaad is dat het de keuze voor een andere browser met 3 handelingen voor is (ald+d, typ [gratis browser naar keuze] + enter, 'klik').
Maar serieus, als wij nu vinden dat multinationals te machtig zijn en daarom goedkoop uit, dan moeten we gewoon even gaan onderhandelen met 16 miljoen tegelijk. Unilever kan het toch ook niet helpen dat wij graag rondlopen met de hand van Wouter Bos diep in onze rechter broekzak?

alpha_mannetje | 19-10-09 | 12:28

Wacht even... wij brave burgerts betalen belasting en daar gaat een fijn deel van naar ontwikkelingshulp.... maar grote bedrijfjes die daar ook gevestigd zijn niet.
Ach het is ook altijd het zelfde. En als we het over muzieksmaak gaan hebben.... smaken verschillen en ga over iets anders kletsen.

Paullusn | 19-10-09 | 12:25

Jahaa, maar reken 'ns uit wat de multinationals aan werkgelegenheid opleveren.

En-el Hak | 19-10-09 | 12:25

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:19
NEEEE, je luistert toch niet naar Skyradio?
Jij?
* snik *

Biep | 19-10-09 | 12:24

"Zo'n 15 NL multinationals betalen geen reedt aan belasting".
Ach, geen reedt is wat overdreven. Alleen al van de omzetbelasting die deze bedrijven jaarlijks afdragen, kunnen alle linkse hobby's wel zo'n beetje gefinancieerd worden..

Kerrie Kasparov | 19-10-09 | 12:24

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:16
Hij draagt niet bij aan een betere wereld.
Hij draagt bij aan de financiele afhankelijkheid van Afrika aan Westere hulp, en aan de kolossale Westerse zieligheidsindustrie.
Hij draagt bij aan de politiek correcte aflatenhandel voor het Westerse welvaartsgeweten.

En daarom draagtr hij ook bij aan de razendsnel toenemende invloed van China in Afrika - en als dat proces doorzet, zullen de Afrikanen nog eens gaan weten wat "koloniseren en uitbuiten" eigenlijk precies betekent.

Merlot | 19-10-09 | 12:23

Ook heel leuk, Nederlandse scheepvaart bedrijven die hun bootjes omvlaggen naar curieuze vlagstaten. Dit is ook belasting technisch binnenlopen voor die bedrijven en scheelt een hoop personeels gezeik door ontlopen CAO bepalingen.

Oyibo | 19-10-09 | 12:22

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:20
Daarom ga jij binnen de enterteunmentgroep ook over de carnavalsmuziek.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:22

@Cuban8
Wel Waterhouse met een kapital, toch?

OoO | 19-10-09 | 12:21

Cuban8 | 19-10-09 | 12:19
Lekker belangrijk miereneukerdT. Kom eens met iets inhoudelijks. Wat vindt jij bijvoorbeeld van Bono?

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:21

Achterlijke gladiolen, gebrek aan visie om hierover te zeuren. Ik ga er niet eens over discussieren
*SP, PVV en PvdA als mogelijk stemdoel schrapt*

Dolle Dries | 19-10-09 | 12:21

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:13
Eerlijk, ik heb het geprobeerd.
Maar ik pas.

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:20

But I still haven't found what I'm looking forrrrrrr

Ashtrey | 19-10-09 | 12:20

Overigens is het PricewaterhouseCoopers, en niet PriceWaterHouseCoopers. Dit oogt een beetje a la vkmag.com.

Cuban8 | 19-10-09 | 12:19

Nu op Skyradio één van de beste nummers van U2. Tadaaa!!!

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:19

Nu er crisis is gaan we is goed kijken wat er allemaal krom is, had dit niet eerder gekunt en de loonslaven dan ter compensatie het iets makkelijker te maken, wel zo eerlijk.

Poephihi | 19-10-09 | 12:19

Zelfs keynesianen zullen beweren dat hogere belastingen een slechte zaak is (niet dat ze dan niet voor hogere inflatie gaan, maar soit). Pritt een communist?

David Hume | 19-10-09 | 12:18

Ik heb gisteren met verbazing gekeken naar dit programma. Het is werkelijk ongelofelijk dat de gewone burger moet ophoesten voor deze grote ondernemingen. Pvda/Cda/Christenunie, jullie hebben gefaald! Wanneer stappen jullie eens op?

reade romke | 19-10-09 | 12:17

Merlot | 19-10-09 | 12:05
Voorlopig zit hij bij invloedrijke mensen aan tafel en bereikt hij een grote groep mensen. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat mensen Bono-moe zijn. Bij zijn idealistische praatjes tijdens een concert, is het topdrukte bij de bar en het toilet. Maar hij doet wat. Ik ben gek op artiesten die belangeloos bijdragen aan een betere wereld.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:16

Jackanders | 19-10-09 | 12:11
Dat wil ik geloven.
Moet zeggen dat ik geen "live deskundige" ben inzake JoeToe.
;

Vieze Tonnie | 19-10-09 | 12:11
Het zal vast geen "fout hout" zijn.

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:16

Jammer, jammer, jammer. Dit bericht komt te vroeg.
'
De hele linksche kerk ziet ineens mogelijkheden om al hun hobby's toch nog gefinancierd te krijgen.
'
Eerst hadden die hobbies als: braafste EU-afdrager, het in stand houden van de hulpverslaving van sommige landen, het onbeperkt en kritiekloos kanslozen binnenhalen etc etc, beëindigt moeten worden onder druk van het gebrek aan geld.
'
Het extra geld dat ze nu mogelijk binnen gaan halen is met zekerheid al uitgegeven voordat het uberhaupt binnen is.

Rest In Privacy | 19-10-09 | 12:16

U2 was leuk in de krakers-scene van de jaren '80. Beetje die ierse opstanden wereldkundig maken. Maar sinds ze soulmuziek gingen coveren (Everlasting love) is het net relipop. www.youtube.com/watch?v=7-NOZU2iPA8

OoO | 19-10-09 | 12:15

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:03
Dat is inderdaad een juweeltje. Staan gewoonweg geen slechte nummers op. Neem eens de tijd om de rest te beluisteren en je draait bij.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:13

Al in het begin van de 80er jaren werden er bedrijven gelokt met dit soort belastingmaatregelen. Werd door de hoge heren binnen de dienst verdedigd met de kreet "Als wij het niet doen doet een ander Europees land het wel". Dus niet alleen Bos de schuld geven maar alle ministers van Financien van de afgelopen 25 jaar.

de oude nar (5) | 19-10-09 | 12:13

@nap, met 'zó wordt opgegaan' neem ik aan dat je efficient bedoelt? Kan ik me ergens wat bij voorstellen. Anderzijds blijft het lastig om een gezamelijke pot geld naar tevredenheid van alle bijdragende partijen te verdelen. Het kan alleen volgens mij een stuk efficienter. Nederland (met hoofdzakelijk centrum-rechtse kabinetten aan het roer) is een beetje doorgeschoten in de minitieuze (her)verdeling van elke cent. Het interesseert me niet of mensen exact krijgen waar ze 'recht' op zouden hebben als het maar ongeveer klopt. Echt belachelijk dat er ooit een idioot (Hoogervorst, VVD) is geweest die het slim leek mensen eerst veel zorgpremie te laten betalen en daarna een deel van die mensen geld terug te geven omdat ze het niet kunnen betalen. Nu denk ik wel dat je de 'minderbedeelden' het vel niet over de oren moet trekken, maar het is toch veel goedkoper om iedereen minder te laten betalen dan 100 ambtenaren in dienst te hebben die berekenen hoeveel jij precies (gaat op euro's) terug kan ontvangen. Om nog maar te zwijgen over alle fouten, klachten, bezwaar- en beroepsprocedures die dat met zich meebrengt (kost ook klauwen vol geld). Dus ja ik kan het me ergens wel voorstellen.

En over dei werknemers, dat heeft een hoog DSBgehalte. Je weet wat de belastingen hier zijn dus als je meer dan 2500 euro op je rekening wilt dan moet je meer vragen dan 60.000 bruto. Overigens je chargeert, want je houdt meer over van 60K (iets meer). Maar kort gezegd er dient maar 1 geldstroom te zijn tussen burgers en de overheid. Burgers betalen belasting punt. Alle bureaucratische tussenrommel met terugbetalingen, inkomenschecks en dat soort werkverschaffingsprojecten zouden afgeschaft moeten worden.

Voor het beleid ten aanzien van internationals hulde! Alleen kunnen we Bono niet afschieten, die zak van 80 Curie.

harry1588 | 19-10-09 | 12:12

Muxje | 19-10-09 | 12:00
Klopt, maar wat Bono in zijn vrije tijd doet moet hij zelf weten, toch?

Lying Dutchman | 19-10-09 | 12:12

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:09
ROFLDSB!!

Merlot | 19-10-09 | 12:11

alpha_mannetje | 19-10-09 | 12:00

Inderdaad: Europese landen stemmen de belastingtarieven op elkaar af. Om ze vervolgens te verhogen.

Dat riekt naar prijsafspraken. Kartelvorming. Als bedrijven dit niet mogen, waarom overheden dan wel?

We sturen Neelie er op af!

mail cheauvinist pic | 19-10-09 | 12:11

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:09
Hij zou het hout nog zelf aanschaffen, als het belasting aftrekbaar is.

Vieze Tonnie | 19-10-09 | 12:11

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:03
'K heb ze live mogen aanschouwen in '88. Bercy Parijs'. was slecht voor mijn stembanden ..
Was toch een avondje om nooit te vergeten heur!

Jackanders | 19-10-09 | 12:11

Hieruit blijkt dat Nederland niet veel beter is dan het eerste de beste banananrepubliekje.
We worden dus massaal anaal genomen door deze en vorige regeringen...
Tijd voor totale belastinganarchie, beginnen met nieuwe verkiezingen!

Karel Kruizenruiker | 19-10-09 | 12:10

Merlot | 19-10-09 | 12:06
Ik ben werkelijk nog nooit halverwege een concert weggelopen, maar dat predikantengedrag tijdens een live-concert was echt VERSCHRIKKELIJK.

Biep | 19-10-09 | 12:09

Vieze Tonnie | 19-10-09 | 12:05
We kunnen zijn dromen waar proberen te maken..
*hout, spijkers en hamer pakken gaat*
Als we klaar zijn kan Paul met zijn Tang hem verlossen.

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:09

Dit beleid werkt valse concurrentie in de hand. Mijn bedrijf betaalt 25% winstbelasting. Een buitenlandse concurrent kan zich op papier in Nederland vestigen en betaalt helemaal niets. Zo kan hij zijn tarieven fors verlagen en mij uit mijn eigen markt drukken.

*start een BV-tje in Zug*

mail cheauvinist pic | 19-10-09 | 12:08

Wat een opgeblazen onzin. Het is juist goed dat die miljarden even via Nederland lopen. Goed voor de banken, en goed voor de schatkist. Het kost Nederland helemaal niets. Ga de rulings verbieden, dan gaan de vennootschappen direct weg en lopen we inkomsten mis. Links blij, iedereen weer wat armer.

Zeddegeizot | 19-10-09 | 12:08

Vooralsnog wacht ik met smart op een nieuw album van de Red Hot Chili Peppers.

Biep | 19-10-09 | 12:07

Biep | 19-10-09 | 12:01
Geheel en al eens.
In mijn favoriete top honderd staan meerdere nummers van U2.
Maar dat goedmensjeen gedoe pik ik niet.
Van niemand.

Merlot | 19-10-09 | 12:06

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:03
Bono had vroeg moeten sterven. Alleen dan zou iets van zijn jezuspretenties waargemaakt zijn.

Vieze Tonnie | 19-10-09 | 12:05

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:03
Rattle and Hum is ook okay.

Biep | 19-10-09 | 12:04

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:57
"The Joshua Tree"
Dat is het enige album waar ik warm voor loop.
De rest is bagger.

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 12:03

Nooit geweten dat Nederland zo'n belastingparadijs was, je denkt hierbij toch eerder aan zonnige eilanden of kleine hertogdommen of kleine landjes met vrouwen in dirndlrokken en hoge bergen. Onze übermoralist Bono schijnt hier ook een postbus te hebben omdat hij ook niet teveel wil afdragen aan dat Guinness eiland van hem. Ik weet overigens niet precies wat ik moet denken van het feit dat grote multinationals buiten schot worden gehouden als het om de fiscale afdracht gaat. Je moet ze inderdaad wellicht een beetje pamperen om ze hier te houden omdat ze de Nederlandse staat ook heel veel opleveren, maar toch vind ik het een verkeerd signaal naar overige bedrijven en Jan lul de middenstander toe, die wel met het hoofd op het hakblok gaat als hij/ze niet aan z'n/hun fiscale verplichting voldoe(t)n.

Zwart gat | 19-10-09 | 12:02

Merlot | 19-10-09 | 11:54
Blauwe druifjes, stofzuigen en wasvouwen moeten maar even wachten.

Ik ga het toch een beetje opnemen voor LD: U2 was geweldig. Ik ben wel naar een paar optredens geweest. Bij de laatste ben ik pisnijdig weggelopen, omdat die predikant tussen elk nummer vier minuten spreektijd nam. Daarbij kwam nog het belabberde geluid in het Gelredome.
Bovendien zijn de Beatles al een poosje echt dood, maar is de muziek op het album Rubbersoul nog steeds springlevend.

Biep | 19-10-09 | 12:01

@Lying Dutchman: Meh. Aardige muziek, maar het gaat snel vervelen als je een hele CD afdraait. En over zijn zogenaamde hulp zeg ik zoals anderen al eerder deden: "More Moyo, less Bono!". Google daar maar eens op.

Muxje | 19-10-09 | 12:00

Het was inderdaad vrij frappant om te zien, maar aan de andere kant ben ik er helemaal voor dat ook belastingtarieven aan concurrentie onderhevig zijn. Ik vind het al idioot genoeg dat 50% van alles wat in Nederland gereild en gezeild wordt door ome staat wordt bepaald. Waarom stekken we als burgerij niet even de koppen bijelkaar om een convenant te bedingen?

alpha_mannetje | 19-10-09 | 12:00

Op al onze levensbehoeften als voedsel, woningen en geld worden wij voorgelogen en uitgebuit door een kleine groep mensen die zich op deze manier veel van ons geld toe kunnen eigenen.
De mensen die de macht hebben dit te veranderen zijn ook de mensen die het meeste profijt hebben van hoe het systeem werkt.

ingelogd | 19-10-09 | 11:59

We lopen helemaal niks mis. We verdienen er juist aan. Zoals het filmpje aangeeft zat U2 voorheen in Ierland en zijn ze naar Nederland gevlucht voor de Ierse belasting. Voorheen verdiende Nederland dus niet aan U2, maar nu vangt Nederland dus 1.5 a 2% van hun inkomen. Dan gaan we er toch juist op vooruit? Daarnaast zorgen ze ook nog eens voor werkgelegenheid. Kleine ondernemingen jagen we in Nederland al naar China of het Oostblok door allerlei idiote regelgeving. Al gaan we nu ook de multinationals wegjagen slopen we zeker te weten onze economie.
Die Obama is een grote crimineel. Het aanpakken van bepaalde landen met een gunstig belastingklimaat is gewoon kartelvorming. Laat die landen zelf beslissen hoeveel belasting ze heffen. Als een bedrijf prijsafspraken krijgen ze het met Neelie aan de stok, maar een regering komt er mee weg. Regeringen zouden ook met elkaar moeten concurreren, op die manier zouden we wereldwijd de uitgaven van regeringen kunnen beteugelen. Landen, zoals Nederland en Amerika, waar de regering constant groeit zouden dan in geldnood komen doordat iedereen wegtrekt naar landen met een gunstiger belastingklimaat. Nu gebeurt dat ook, maar doordat concurrerende landen worden aangepakt ligt een regering niets in de weg om constant de belastingen te verhogen. De enige redenen waarom Obama wereldwijd wordt geadoreerd zijn zijn huidskleur en welbespraaktheid. In werkelijkheid is het de grootste lutser die Amerika ooit als president heeft gehad. Al was hij blank geweest had hij nooit de Nobelprijs van de Vrede gekregen. Iedereen profiteert bij vrije, eerlijke wereldhandel. Opzouten dus met je vrijheidsberovende ideeën die in een totalitaire staat thuishoren!

Semper Pecunia | 19-10-09 | 11:59

*voorlopig out*

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:58

Vieze Tonnie | 19-10-09 | 11:55
Absoluut. Ben al jaren fan. Vooral van de muziek dan.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:57

Het was inderdaad gruwelijk tenenkrommend om te zien, heb net weer een blauwe envelop binnen van de week, ga nu uitzoeken bij wele multionational ik die af ga geven.

grappert | 19-10-09 | 11:56

Merlot | 19-10-09 | 11:37
Onzin en dat weet je zelf ook. Bono is een oprecht mens én zanger van de beste band ter wereld. Waarom mogen mensen die vrijgevig, hulpvaardig en sociaal zijn geen geld verdienen? Dom links idealisme. Hij pretendeert niets anders.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:42

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:56

@Redactie
Nu we het toch over het speo met ballen meisje hebben, doe eens wat luchtig beschaafd bloot na als die DSB etc. dingen

albert136 | 19-10-09 | 11:55

"plop"

Napeauleon | 19-10-09 | 11:55

Merlot | 19-10-09 | 11:48
*vangt en in doosje doet voor later*

Napeauleon | 19-10-09 | 11:55

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:52
Die prijs zou Bonobobo sieren. Maar jou interesseert alleen de kunst. Heel terecht, jongen.

Vieze Tonnie | 19-10-09 | 11:55

en de opbrengst gaat dan zeker weer op aan subsidie voor een straatbbq, naar kansarme medelanders, opvang van asielzoekers, 40 euro praatgeld om met de burgemeester te praten, .... ?

Je Verzint Het Niet | 19-10-09 | 11:55

mompeld iets over glazen water en tropische stormen.

Sodommer | 19-10-09 | 11:54

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:50
Waren ze maar dood.
Dat zou pas goed nieuws zijn.
Voorlopig gaan ze nog volop door met policorpreken en belastinglaaienlichten.

Merlot | 19-10-09 | 11:54

Het is toch een publiek geheim dat de fiscus het grootste deel van haar inkomsten uit de OB en de IB haalt? De VPB telt nauwelijks mee. Zolang de bedrijven het met renteaftrek constructies niet te bont maken, zal het de staat aan den aarsch oxideren.
.
Het uitmelken van de bevolking lukt wel, het uitmelken van een multinational niet.

koyt | 19-10-09 | 11:53

harry1588 | 19-10-09 | 11:19
Nederland stond vroeger vol met bos

k-schaaf | 19-10-09 | 11:52

Vieze Tonnie | 19-10-09 | 11:49
Ach, wat zal ik zeggen. Ik denk daar niet zo over na omdat het me geen reedt interesseert, maar als het moet zeg ik NEE. Gewoon omdat het kan.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:52

Merlot | 19-10-09 | 11:51
*proest*
;)

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 11:52

harry1588 | 19-10-09 | 11:45
Helder, ga ik in mee.
Staat los van de ergernis bij mensen die bruto 60k afspreken met hun baas en maandelijks 2.500,- overgemaakt krijgen. Geloof je me dat ik het minder vervelend zou vinden die IB/PV voor mijn medewerkers over te maken als er met dat geld zó werd omgegaan?

Napeauleon | 19-10-09 | 11:51

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 11:42
"Als er een misdaad wordt gepleegd, is het eerste wat je je af moet vragen: QUI BONO? Wie profiteert?"
Moehaaaaaaaahahaha.
Hah.
En hah.

Merlot | 19-10-09 | 11:51

harry1588 | 19-10-09 | 11:19
Nederland stond vroeger vol met bos

k-schaaf | 19-10-09 | 11:51

Biep | 19-10-09 | 11:47
Onzin. De beste band ter wereld met de beste live-act ter wereld. Echte podiumbands zijn zeldzaam. Vernieuwend en toch herkenbaar. Ga er maar aan staan. U2 bestaat niet alleen uit Bono. U2 is NIET dood. Ben je gek geworden?

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:50

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:42
Vond jij de nobelprijs voor Obama ook zo onterecht?

Vieze Tonnie | 19-10-09 | 11:49

Economisch voordeel voor Nederland is maar zeer beperkt. Het geld maakt alleen een puntlanding in ons lage landje en vertrekt daarna snel naar andere oorden als de Cayman islands.
Lichtpuntje van de uitzending: de ontmaskering van Bono als integere wereldverbeteraar. Zelfs 12% belasting in Ierland betalen is hem teveel, vandaar een brievenbusfirma aan de Herengracht. Lekker solidair van onze *kuch* held. Put your money where your big mouth is Bono!

Salut! | 19-10-09 | 11:48

Napeauleon | 19-10-09 | 11:37
En dank voor je gentleman-like verdediging [kus].

Merlot | 19-10-09 | 11:48

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:45
dag LD.. xxx
* snel wegrent *

Biep | 19-10-09 | 11:48

Ja jongens, zo zit de wereld in elkaar. Het is beter de wereld te begrijpen dan hem aan te passen aan je begrip.

FriescheHengst | 19-10-09 | 11:47

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:42
Van dichtbij is hij anders wel intimiderend klein van stuk en hij transpireert als ware hij een douchekop van Grohe. U2 is deaud.
Over de doden niets dan goed, LD?

Biep | 19-10-09 | 11:47

Napeauleon | 19-10-09 | 11:37
Inderdaad.
Met ieder jaar dik over de 100.000 immigrerende kansloze handophouders, en eveneens ieder jaar rond de 100.000 emigrerende belastingbetalers, zit de economie van Nederland op Lakeman-koers.

Merlot | 19-10-09 | 11:46

En dit is nieuws omdat?

k-schaaf | 19-10-09 | 11:46

@Nap, die groep is nooit tevreden. Mensen willen niet delen, die moeten verplicht worden hun geld af te staan. Belastingen moeten altijd omlaag, dus die groep kan ik ook niet meer serieus nemen. Het argument verdien een beetje of verdien niks (ten aanzien van de MN's) lijkt me hier toch valide. Dat moet je niet koppelen aan belastingverlaging voor de werkenden. Dat heeft er niks mee te maken. Dat moet je (zoals al terecht opgemerkt) aan de uitgaven kant zoeken, niet aan de inkomstenkant. Gewoon zaken als kinderbijslag, huur- en zorgtoeslag afschaffen en de belasting evenredig naar beneden bijstellen. AOW alleen nog voor mensen die niks hebben (bijstand voor ouderen) en andere algemene uitkeringen niet meer voor de rijken (zoals stufi voor rijke kinderen, aow voor de koningin). Mensen met een kantoorbaan (en een studie) tot 67 laten werken, de rest (zware beroepen) niet. Kortom van alles wat geen reet te maken heeft met een beetje geld verdienen aan MN's in plaats van ze het zo moeilijk maken dat er geen geld meer te verdienen valt (5% van veul is een boel, 25% van niets = niets).

harry1588 | 19-10-09 | 11:45

Bij dezen een grotere foto van het unox meisje www.geenstijl.nl/archives/images/geens... (doet het ook heel goed als bureaubladachtergrond, weet ik uit ervaring :) )

PS: ging ze nou nog bij Powned werken?

de kudtkrantenjongen | 19-10-09 | 11:45

Biep | 19-10-09 | 11:43
Dag Biep.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:45

WimDorsman | 19-10-09 | 11:42
Nu even WEL want alleen Marianne en Geert zijn er zo'n beetje. Snel spijkers met koppen slaan. Geef Marianne een bont-verbodje en ram er snel wat zaken doorheen.

Napeauleon | 19-10-09 | 11:45

-weggejorist-

Cuypers | 19-10-09 | 11:45

Merlot | 19-10-09 | 11:37
You go calvinist. Zo gingen we ook ooit tekeer tegen de paus. Die moest zich ook zonodig vestigen hier.

Vieze Tonnie | 19-10-09 | 11:45

@Mr. Rugje | 11:19
Wel eens van cynisme, sarcasme en dergelijke gehoord????

fuckje | 19-10-09 | 11:44

Zal mij een grote Unox knakworst zijn. Gewoon het gevolg van de 'grote graaicultuur' in het bedrijfsleven. Wat een puinbak. Voor mij verandert er weinig, ik had namelijk al niks. Nou ja, niet zo veel, uiteraard heb ik te eten en drinken... EN EEN PC, JOEPIE!

alltexx | 19-10-09 | 11:44

Die aflevering van Zembla heb ik gemist, die ga ik straks eens op mijn gemak bekijken.
Prioriteiten liggen nu even bij het wasvouwen, blauwedruifjes planten en het stofzuigen.

* tot later *

Biep | 19-10-09 | 11:43

Vroegen zat J&J ook in Roden tegen 6%. Was een deal met de overheid om te vestigen in het noorden van NL.
Nu moesten ze na een aantal jaren de normale belastingtarieven gaan betalen: dááág NL, ze zitten nu in Mexico en Zwitserland met een deal met de overheid daar. Half Roden zonder werk.

Gebeurt dus overal.

Natte Washand | 19-10-09 | 11:43

NU EVEN NIET!!! Geen spoeddebat want iedereen is pleitte, op vakantie van uw centjes... Dus even geduld graag!

WimDorsman | 19-10-09 | 11:42

Merlot | 19-10-09 | 11:37
Ik noem hem al jaren Hono.
Met de H van Hypocriet.

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 11:42

Merlot | 19-10-09 | 11:37
Onzin en dat weet je zelf ook. Bono is een oprecht mens én zanger van de beste band ter wereld. Waarom mogen mensen die vrijgevig, hulpvaardig en sociaal zijn geen geld verdienen? Dom links idealisme. Hij pretendeert niets anders.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:42

Volgens nu.nl: Bedrijven als Boeing, US Steel of Walt Disney hebben brievenbusmaatschappijen in Nederland.

Toch niet de minste die 6-7% belasting in nederland betalen. Die compenseren ruimschoots voor unilever en philips. Geen probleem dus. Deze bedrijven zijn ook binnen een dag vertrokken, dus maar beter geen aandacht geven aan deze zembla aflevering. Dat kan nederland nog een paar miljard kosten.

nunc_ | 19-10-09 | 11:42

Ik heb het programma gezien. Inderdaad BELACHELIJK dat deze rechtsongelijkheid bestaat. 'Gewone' mensen en bedrijven betalen braaf, maar onder mom van 'anders vertrekken ze' betalen de multinationals slechts 7 procent belasting.
Omdat ze de schatkist inderdaad niet zo veel opleveren: laat ze maar vertrekken. Ook als het werkgelegenheid kost. Rechtsgelijkheid is zo veel meer belangrijker.

Willem4246 | 19-10-09 | 11:41

drOetker | 19-10-09 | 11:19
MKB is grootste werkgever in NL en die betalen dus decennia teveel VPB.
Politici hoereren met multinationals voor mooi commissariaat als ze uitgerangeerd zijn.
Kok, Zalm etc

jdh1964 | 19-10-09 | 11:41

Merlot | 19-10-09 | 11:37
Is je naheffing over 2005 t/m 2008 zaterdag op de mat gevallen of zo?

Of is het gewoon de kater van ... ja hoe koos je ooit je NIck?
Je klinkt onblij

Napeauleon | 19-10-09 | 11:41

Nou maar hopen dat ze hier niets aan gaan veranderen, anders is het bye bye, zwaai zwaai werkgelegenheid! Betekent dus nog een paar 10.000en lamlendige uitkeringstrekkers erbij in ons kikkerlandje.

Ierland is groot geworden door lage belastingen voor multinationals. Laat Nederland er niet aan onderdoor gaan!

Frankster001 | 19-10-09 | 11:39

@Bigi Bana Boy | 19-10-09 | 11:34
Zie ondergetekende 11:17. Het stond ruim 1,5 jaar geleden al in de krant, maar toen waren PVV en SP elkaar nog aan het bashen.

kapotte_stofzuiger | 19-10-09 | 11:38

Waarom zou er een Belastingdienst Grote Ondernemingen bestaan, Pritt? Winstbelasting is onderhandlebaar in Nederland en terecht.

CoJoNes | 19-10-09 | 11:38

Kijk eens naar de Zuidas... (Amsterdam) deze regel aanscherpen en er staan geen files meer op dat stuk van de A10.... klinkt wel positief, is niet positief.

afvaller | 19-10-09 | 11:38

Dat was idd een geinige aflevering. En ja, als we toch aan het slopen zijn....

Zo jammer! | 19-10-09 | 11:38

16 miljard. Laat ze betalen, en snel.
Dan hoeft de AOW leeftijd niet omhoog. En kan de kont van de mensen in het verzorgingstehuis èlke dag afgeveegd worden.
Ik zeg, doen.

Dostranamus | 19-10-09 | 11:37

Saillant detail: terminaal goedmensj Bono, reeds meer dan 40 polsfracturen van het vingertjezwaaien over "de hebzucht van de Westerse wereld", is met zijn band ook al klant in Amsterdam.
Hypocriete lul.
Met zijn Live-Aid aflatenverkoop voor het moderne Westerse welvaartsgeweten.

Merlot | 19-10-09 | 11:37

harry1588 | 19-10-09 | 11:34
Snap ik.
Echter Merlot is geen oude kerel, al ken ik haar leeftijd niet.
En ze hed het over het belasten van de groep die het geld daadwerkelijk verdient, en daar iets meer van zou mogen overhouden. Die groep, daar moet je misschien wat zuiniger op zijn.

Napeauleon | 19-10-09 | 11:37

Jaaah, gooi alle bedrijven het land uit, maken toch geen geld in Nederland, stelletje morons in het kabinet.

Ro_Bert | 19-10-09 | 11:34

Jackanders | 19-10-09 | 11:29
Lijkt me logisch. We doen ook geen gooi naar het kampioenschap, sterker nog, ik wil ze omscholen zodat ze cd's in mapjes kunnen steken.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:34

Joingens, doe eens je huiswerk maken ? Dat Nederland als een belastingparadijs voor met name buitenlandse holdings geldt is toch al jaren een publiek geheim ? Het pas ook goed bij de uitgekookte Scheringa sjacheraarsgeest van de Nederlander. Want nu verdienen we er tenminste iets aan. Waren we geen belastingparadijs dan waren die trusts ergens ander gevestigd. Het is niet zo fraai allemaal maar zo verdien wij al eeuwen ons geld toch ? Koopman en de dominee .... hoe Hollands. Los daarvan zijn we onlangs nog diplomatiek op de vingers getikt door de VS over precies hetzlefde namelijk dat wij een belastingparadijs zijn. Ik durf te wedden dat de Yanks ons toezeggingen over onze inzet in irak en Afghanistan hebben afgetroggeld in ruil voor het verwijderen van Nederland van die zwarte lijst die ze hadden gemaakt. Dat soort koehandel kun je wel aan de VS overlaten. Maw, dit is oud nieuws en het is beschamend dat Zembla nu pas wkkaer is gewroden.

Bigi Bana Boy | 19-10-09 | 11:34

De omvang van de collectieve sector is hier rond de 45%. En maar mekkeren over het binnenhalen van nog grotere bedragen, want je dacht toch niet dat we eventuele hogere inkomsten (het is nog maar de vraag of we die kunnen binnenhalen namelijk) uit belasting op winsten terugzien in lastenverlichting voor de burger? Laten we eerst maar eens praten over het terugdringen van de uitgavenkant. 35% lijkt me een mooi maximum... laten we dat maar eens in de grondwet vastleggen.

Muxje | 19-10-09 | 11:34

@Napoleon, ik vergis me? Het is een uitvretende bijstandstrekker bedoelt u?

En nee, ik zou het nog niet doen voor dat bedrag netto. Maar dat terzijde. Ik heb het niet slecht (goed zelfs) dus klaag ook niet. Vind echter wel dat een hoop mensen (veelal oudere mannen) onwijs lopen te zeiken dat ze er op achteruit gaan, niks te besteden hebben, etc. Maar in feite het hebben over hun extra auto of het feit dat ze niet op wintersport kunnen. Misschien moeten ze de creditcard van hun wijven eens afpakken, dat scheelt vast genoeg om je toch weer rijk te voelen.

harry1588 | 19-10-09 | 11:34

Vieze Tonnie | 19-10-09 | 11:31
Als ze al boos zijn laten ze dan boos zijn op zichzelf. ZIJ zijn degenen die met Nederland een verdrag sluiten zodat hun bedrijven maar 1 keer belasting betalen. Hun bedrijven varen daar wel bij. Dat ze nu zielig gaan zitten doen dat ze minder belastinginkomsten hebben hebben ze aan zichzelf te danken.

mr. Rugje | 19-10-09 | 11:34

lol @ Napeauleon | 19-10-09 | 11:31

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 11:34

Ach Luca:P

veel vaak en vet | 19-10-09 | 11:33

Jackanders | 19-10-09 | 11:29
Klopt, maar het moet erger worden. Benzineprijs moet naar €5,00 per liter en het voedsel op de bon. Anders gaan ze niet weg. Onze levensstandaard moet lager worden dan die in Turkije, Marokko, Polen, Suriname en de Antillen.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:33

De Paarse Krokodil | 19-10-09 | 11:27
En dat is al 40 jaar bekend.
Mijn vader heeft het nog op de politieke agenda proberen te ztten.

Merlot | 19-10-09 | 11:33

Napeauleon | 19-10-09 | 11:27
Cijfer = Getal, prutser

@Teun van het Tuinpad van mijn Vader - "... dacht dat het nooit voorbij zou gááán"
[Wim Sonneveld modus OFF]

Napeauleon | 19-10-09 | 11:31

Zijn andere landen niet boos op NL? (behalve VS die weer terugkrabbelden)
Maar zo gek is het niet. We verkopen alle Nederlandse bedrijven aan het buitenland, bij gebrek aan eigen grote bedrijven kan iedereen zich hier voordelig vestigen. Maakt niet uit wie wat doet op dit lapje grond, als er maar geld overheen rolt.

Vieze Tonnie | 19-10-09 | 11:31

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:26
Is goed.
Als de kleur van de shirt's maar niet rood is.
*Marco B. oprispingen weg slikt*

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 11:31

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:22
Dat 'twee jaar niks doen' is in volle gang heur!

Jackanders | 19-10-09 | 11:29

Van de PvdA weet je gelukkig nog dat er economisch wat links lullen rechts 'beleid maken' bij zit. De SP en Groenlinks snappen er ook echt helemaal niets van.

nunc_ | 19-10-09 | 11:28

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:26
LOL

Napeauleon | 19-10-09 | 11:28

@ afvaller | 19-10-09 | 11:25
Die conclusie werd gister bij Zembla getrokken. Dan zeg ik laat die bedrijven lekker weggaan. Gaan ze toch niet vanwege goede infrastructuur etc. Dus dubbel winst!

Verzetstrijder | 19-10-09 | 11:27

harry1588 | 19-10-09 | 11:24
U vergist zich in Merlot.
Dat cijfer in je Nick, is dat je bruto maandsalaris?

Napeauleon | 19-10-09 | 11:27

Tja, als apple, de rolling stones, microsoft, boeing e.v.a. hun postbus hier opzeggen scheelt dat natuurlijk enorm in de werkgelegenheid.. Mischien moet TNT een aantal postbodes ontslaan maar that's it.
En Nederlandse multinationals die weglopen, daar geloof ik weinig van. Daarnaast hebben zij nu al het overgrote deel van hun werknemers buiten Nederland zitten. Dus dat zal allemaal wel meevallen.
Het meest grappige aan die reportage vond ik dat wij meebetalen aan de kosten die buitenlandse multinationals maken om Nederlandse bedrijven over te nemen.

De Paarse Krokodil | 19-10-09 | 11:27

repost/komkommertijd/dejavu
mensen, hou eens op heel erg dom te zijn. Zonder dit soort bedrijven was NL al een ontwikkelingsland geweest. Kijk maar eens naar de zuiderburen, die hebben de wetgeving uit 1930 nooit meer aangepast en zie wat nu de gevolgen zijn.

KingLear | 19-10-09 | 11:26

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 11:23
Klopt, Dirk zit hier naast me. Ik heb hem maar in loondienst genomen. Jij moet nog wel even tekenen hoor. Maar hij gaat voor ons het e.e.a. regelen m.b.t. onze cashflow. Reken er maar op dat AZ vanaf volgend jaar "de enterteunmentgroep" op de shirts heeft staan.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:26

Mooiste moment van de dag; Luca Prins

OoO | 19-10-09 | 11:26

Als ze zich niet in een Nederlandse Postbus vestigen heb je helemaal niets.
Lood om oud ijzer derhalve.
Pik een graantje mee, 5% van héél veul is ook veul. 25% van niks is niks.

Begin als MKB'er een CV op Guernsey met als enig aandeelhouder een Trust. Kost 500,- om op te tuigen en twee dagen per jaar om de administratie te doen.
Hoe de wind staat is een gegeven, hoe je de zeilen zet jouw keuze.

Zeik niet.

Napeauleon | 19-10-09 | 11:25

@ Verzetstrijder | 19-10-09 | 11:24
Waar heb jij geleerd te rekenen?
Conclusie trekken is 1 de juiste conclusie trekken is een ander verhaal

afvaller | 19-10-09 | 11:25

vanmorgen verbazing over de reactie van Paul Tang bij Goedemorgen NL, de PvdA (Wiarda Beckman Stichting) blijkt hierover al jaren geleden gepubliceerd te hebben.

Maxi | 19-10-09 | 11:25

@Merlot, je hebt het ook zo slecht....... vast geen geld voor een tweede auto, een derde vakantie of een vierde televisie/pc. Eikel.

harry1588 | 19-10-09 | 11:24

Het kost meer dan dat het opbrengt was de conclusie. Nou, oprotten met die bedrijven dan. GA WEG!

Verzetstrijder | 19-10-09 | 11:24

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:22
Waar kan ik voor stemmen ?
*Dirk op achtergrond praten hoort*

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 11:23

daarnaast ik dacht dat die paul tang gemaand was zijn bek dicht te houden na het lekken van de miljoenennota....

afvaller | 19-10-09 | 11:22

Allemaal leuk en aardig, maar Wouter Bos ambieert de functie van directeur van de DNB, JPB wil graag heel erg snel weg en de rest blijft met de smeulende puinhopen zitten. Ik stel voor om dit land te laten ontploffen, twee jaar niks te doen zodat alle goudzoekers remigreren en daarna met de wederopbouw beginnen.

Lying Dutchman | 19-10-09 | 11:22

geen belasting betalen is een beetje een misvatting.... ze betalen 6% van de gevraagde 25%... en daarom zitten ze hier, we kunnen ze wel wegjagen maar dan zijn we ook die laatste 6% kwijt, in tijden van "crisis" lijkt het mij beter even pas op de plaats te nemen en bedrijven stukje bij beetje meer btw te rekenen, net als het verhogen van de AOW leeftijd, geleidelijk aan. 0.55% per maand er bij.

afvaller | 19-10-09 | 11:21

Als mensen tegen mij zeggen: maar Nederland is toch één van de rijkste landen ter wereld?
Dan zeg ik altijd: Ja, maar het is raar verdeeld: onder de mensen die het geld verdienen zit het niet.
Waarvan dit ook weer eens een bewijs is.
Voor de één een belastingparadijs, voor de ander een belastinghel.

Merlot | 19-10-09 | 11:20

Ik heb het ook gezien. Conclusie: Bos aftreden, Wellink aftreden, De Jager aftreden, DSB redden, belasting omlaag en nog geld over ...

Bovengenoemden GA DEAUDT!

Verzetstrijder | 19-10-09 | 11:19

fuckje | 19-10-09 | 11:17
Je zou eens moeten gaan praten met prof. Burgers, hoogleraar internationaal belastingrecht aan de universiteit van jouw stad. Dan zou je misschien een iets genuanceerder beeld krijgen dan de eenzijdige visie van Zembla.

mr. Rugje | 19-10-09 | 11:19

Notabelen, old-boys en de baasjes bijten elkaar niet. Dat is al eeuwen zo en zal door de Haagse Kliek niet veranderen. Die zitten immers retediep in elkaars aars. Niet? Toch wel! Recent voorbeeld zijn de banden die VVD-ers Linschoten, Zalm, De Grave en Nijpels hadden met de DSB. Nog dit weekend stuurde deze omgevallen bank een officiële brief naar Bos met de aanhef "Beste Wouter". Ik begin mijn brieven alleen met die aanhef als ik naar vrienden schrijf...

Alexander de Kleine | 19-10-09 | 11:19

En hoezo is dit nu ineens weer nieuws? De Nederlandse fiscus sluit al sinds jaar en dag rulings met grote multi-nationals (net als de belastingdiensten in alle andere landen overigens). En weet je waarom? Omdat die grote bedrijven veel werkgelegenheid (dus belastingbetalers) naar ons land brengen. Je hoeft geen Einstein te zijn om dat te begrijpen. *Vraagt zich af of bij het PvdA lidmaatschap een lobotomie verplicht is.*

drOetker | 19-10-09 | 11:19

En ze doen er geen reet voor terug (vrije quote uit stukje van plak stift). Werkgelegenheid? Handel?

De ideale wereld en de werkelijkheid, mensen lijken maar niet et beseffen dat het twee verschillende dingen zijn. Je kan heel moeilijk gaan doen tegen deze bedrijven, maar dan vertrekken ze. Dan verdienen we helemaal geen reet meer aan ze en hebben we bakken meer werkelozen. Is dat eerlijk? Nee, vast niet. Maar het leven is ook niet eerlijk. Per saldo is het goed voor de Nederlandse economie, dus accepteer het maar.

Een andere optie is dat de Nederlander gemiddeld een stuk minder gaat verdienen (de top, nee jan-met-de-pet). Nederland is een tering duur land voor bedrijven en deze belastingmaatregelen zijn een compensatie daarvoor.
Als het merendeel van de GS-tokkies het voor het zeggen zou hebben dan hebben we weliswaar geen graaiende banken meer, geen allochtonen, geen multinationals met (of zonder) belastingvoordelen, geen euro, een gestappo politzei die op aangeven van seniele bejaarden jongeren op pakken die zich op straat durven te vertonen en zullen naar alle waarschijnlijkheid binnen tien jaar elkaar weer met knuppels najagen over de uitgestrekte vlakten die ooit Nderland waren.

harry1588 | 19-10-09 | 11:19

En vergeet niet dat alle bij Shel verdiende lonen gewoon worden belast met ons geweldige 52% stelsel*!!
*althans de upper schaal voor de in NL wonende verdieners

frits90 | 19-10-09 | 11:18

Dan kunnen die politici nog meer feestjes en reisjes organiseren en subsidies rondstrooien... De multinationals leveren ook veel geld op via banen op de hoofdkantoren in Nl. Probleem is ook dat die miljarden nooit binnengehaald kunnen worden, omdat verkassen voor dat soort bedrijven niet ingewikkeld is. Die hebben al allerlei kantoren in allerlei landen. Gewoon kwestie van een van die landen kiezen en een gebouw tot hoofdkantoor bombarderen, daarna activiteiten in Nl. afbouwen. Politici zoeken allerlei manieren om de lege staatskas aan te vullen en het land nog verder te plunderen.
-
Ze hebben nog nooit gehoord van verleggen van prioriteiten, bv. afbouwen van ontwikkelingsgelden, importbruiden, subsidies, overheids(studie)reisjes naar verre oorden, enz.

de^mol | 19-10-09 | 11:18

In Ierland is het nu misgegaan omdat multinationals daar weg zijn. Hoop werkeloosheid en grote problemen door een belastingverhoging voor deze bedrijven. Maarja, dat zal nooooit gebeuren in Nederland. Echt niet.

Kipz0r | 19-10-09 | 11:18

Gisterenavond de'*kuch* onthullende repo zitten kijken, tell us something new...

Ashtrey | 19-10-09 | 11:18

Waar mogen we praten over de persconferentie?

Peijnenburg | 19-10-09 | 11:17

1e en 2e Kamer terugroepen van vakantie!
Raed van Staete opgraven!
Bix en WimLex ophalen uit een corrupt land!
Laura Dekker alle hens aan dek!
Grenzen sluiten, Antillen NU verkopen!
Fractieveurzitterts terughalen uit Suriname!

fuckje | 19-10-09 | 11:17

WPC, Deloitte en al die andere accountantsbureautjes moeten h.e.l.e.m.a.a.l. kapodt.

dagrunge | 19-10-09 | 11:17

@ wijsvinger: pisse vinaigre?

Petrus de Rewa | 19-10-09 | 11:15

Ik ga voor de unox tieten

Braakbal | 19-10-09 | 11:15

Veel bedrijven zijn hier naar toe gelokt omdat wij zo weinig heffen, hehe.

landlopertje | 19-10-09 | 11:15

Ik sluit me aan bij mr. Rugje. Multinationals in NL leveren alleen maar voordeel op. Meer rijke mensen die zich vestigen in NL ook.

Petrus de Rewa | 19-10-09 | 11:14

Petrus de Rewa | 19-10-09 | 11:06: in dit geval de plas van Mei Li Vos?

wijsvinger | 19-10-09 | 11:14

Waarom is iedereen toch steeds verbaads bij dit soort berichten ?
Komt nog veel meer boven drijven.

jankerd | 19-10-09 | 11:13

Helaas voor hem zelf weet meneer Tang ook donders goed dat het hele verhaal in Zemmbla gisteren heel erg overtrokken was. Met name het deel over de 'buitenlandse multinationals".
Deze multinationals hebben een vestiging in Nederland. Daar wordt winst gemaakt/ naar toe gesluist. Hier betalen de bedrijven over die winst belasting, inderdaad een relatief lage, een bewuste keuze van de wetgever. Daarna willen die bedrijven de winst naar hun "moederland" brengen om het weer te kunnen gebruiken. Dit kan via Nederland goedkoop omdat Nederland de meeste belastingverdragen gesloten heeft ter voorkoming van dubbele belasting. Met het Amerika van meneer Obama is zelfs afgesproken dat bedrijven 0% dubbele belasting hoeven te betalen, niks voor Obama dus. Hier zijn de Amerikanen zelf mee akkoord gegaan, net als veel andere landen in de wereld. Die doen nu allemaal zielig terwijl HUN bedrijven er veel voordeel van hebben. Nederland heeft hier voordeel van omdat er door al die bedrijven, die anders geen reden hadden om in Nederland te zitten, hier wel belasting moeten betalen.

mr. Rugje | 19-10-09 | 11:12

-weggejorist-

PooierPiet | 19-10-09 | 11:12

En hoe onge-fucking-lofelijk veel geld brengen al die multinationals nu wel niet naar Nederland? De enige reden dat ze hier zitten, is omdat we zo goedkoop zijn. Als dit doorgaat, komen we er onder de streep slechter vanaf, daar durf ik vergif op in te nemen!

Nietvoordekat | 19-10-09 | 11:12

Hoezo spoeddebat? Ze zijn toch met vakantie?

Peijnenburg | 19-10-09 | 11:11

Overigens is het goed het ballenmeisje weer te zien...

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 11:11

Godverdomme 16 miljard hee... als ze 3 jaar belasting betalen is het begrotingstkort weg, en binnen 10 jaar kunnen we allemaal op 60 stoppen met werken.. Tyfus Bos!

Bommenleggert | 19-10-09 | 11:11

Gewoon extra belasting heffen op postbussen, dat zal ze leren.

luckor | 19-10-09 | 11:10

Daar is ze weer! Het soep-met-ballen-meisje! Lekker!

Varial | 19-10-09 | 11:08
Ja verfrissend na dat dsb gedoe.

winterpeen | 19-10-09 | 11:10

Had die Paul Tang niet last van een lekkende koppakking ?
Nog een wonder dat tie op tijd was.

Teun van het Tuinpad | 19-10-09 | 11:09

ook gezien en het was schokkend. 14-18 MILJARD wat we mislopen mensen! Oftewel niks geen hogere AOW leeftijd die maar 4 miljard opleverd. Die multinationals aanpakken!

Aad Teïst | 19-10-09 | 11:09

@Nee dus! | 19-10-09 | 11:07
MKB kan beter naar Belgie vertrekken: subsidie voor het creeeren van werkgelegenheid (zelfs al neem je alle Nederlandse werknemers mee).

kapotte_stofzuiger | 19-10-09 | 11:09

Maar o o o wat is NL trots de Shells, Philipsen en Unilevers.
Het staat wel stoer maar het brengt geen reedt op voor de staat.
.
De kleinere ondernemers en de werkenden moeten de boel betalen. En die krijgen steeds meer in de gaten dat ze door Balkenende-Bos BV zwaar in hun reedt genaaid worden en ze vertrekken.

James Lastig | 19-10-09 | 11:09

Daar is ze weer! Het soep-met-ballen-meisje! Lekker!

Varial | 19-10-09 | 11:08

De ultieme vorm van democratie: bent u het hiermee niet eens? Dan niet tanken bij Shell, geen Calve pindakaas meer kopen en Albert al helemaal links laten liggen.

kapotte_stofzuiger | 19-10-09 | 11:08

-weggejorist-

frits90 | 19-10-09 | 11:07

Kansloos. Zoals gisteren al uitgebreid op twitter: die poet die we al vangen is meegenomen. Vraag meer en de multinationals vertrekken naar België.

Nee dus! | 19-10-09 | 11:07

JOH! Grote multinationals betalen geen belasting.
(bijna) Iedereen die daar werkt wel, daarom willen Nederlandse gemeenten die bedrijven graag hebben, deze mensen hebben namelijk wel geld etc.

Kipz0r | 19-10-09 | 11:07

Plas, glas, was. Dit is al zo oud nieuws, sinds de Romeinse tijd is Nederland een fiscale vluchthaven voor multinationals.

Petrus de Rewa | 19-10-09 | 11:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken