Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Telraam voor paboschaapjes

26.000 min 12? Euhm...Dat het droevig gesteld is met het Nederlandse onderwijs was u al lang bekend. Dat de PABO uitsluitend naïeve blonde schaapjes rekruteert die graag liedjes zingen en “iets met mensen doen” was u waarschijnlijk ook al bekend. Nieuw is het wellicht dat de meerderheid van deze brave fröbelmeisjes en homojongens niet eens kan rekenen op groep 8 niveau. De gemiddelde twaalfjarige etter op een basisschool rekent kort gezegd beter dan aankomend juf Marijke of meester Martijn. En dat is allemaal de schuld van de hogescholen, zeggen wij. De hogescholen zeggen van niet maar hogescholen zijn nep-universiteiten dus die praten altijd peop (u bent HBO-student? Muhahaha, scholier!). Anyway, de babbelbox vraagt u deze week: hoe goed kunt u eigenlijk rekenen? Eerlijk antwoord geven in de reacties, iedereen die onder de maat scoort wordt gebanned.

Reaguursels

Inloggen

Ik als pabo studente had ook een 10. Maar goed deze toets is niet te vergelijken met de toets op de pabo zelf

crx | 02-10-06 | 12:18

Mondeju ik als haabeejoow -"scholier" gewoon een 10 scoren!

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Herr. Rädelsführer | 02-10-06 | 10:53

Dix points, maar taalkundig klopt die laatste vraag niet.

Iko Nal | 02-10-06 | 10:48

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,12 (15823 deelnemers)

Sierra | 02-10-06 | 10:15

Beste Zonnekoning, ik betoog helemaal niet dat het WO niets meer is dan HBO. Waar lees je dat? Natuurlijk gaat het WO dieper in op de stof. Ik zeg alleen dat het niveau niet dusdanig (meer) verschilt om de één student te noemen en de ander scholier, en verklaar terzijde even Lucas' stelling dat een HBO-er velens ideaal is voor een werkgever. Let wel dat ik het hier vooral over mijn eigen sector en andere bètarichtingen van het HBO. Wat betreft PABO, SPW, Communicatie etc. geef ik Lucas volledig gelijk.
Overigens gaat je vergelijking van de weg MAVO->MBO->HBO met de weg HAVO->HBO volledig mank, omdat er dan wel een leeftijdsverschil is van drie jaar. Voor de meeste HBO opleidingen geldt immers als toelatingseis dat je een volledige MBO niveau 4 opleiding moet hebben gevolgd (je krijgt hoogstens wat vrijstellingen voor bijvakken). Ook niet te vergelijken met het verschil tussen HBO en WO dus, omdat je na HBO slechts de laatste twee jaar WO hoeft te doen (wat gelijk staat aan de extra twee jaar VWO die iemand anders aan z'n HAVO zou kunnen vastplakken).
De zaak vanuit meerdere invalshoeken lijkt me geen typische WO-eigenschap, want (aannemende dat je een WO-er bent) zie ik jou ook slechts een eenzijdige visie geven ;-)

DiagnosisTyphus | 02-10-06 | 09:58

Aantal goed: 4 van 5 (vraag 5 zuigt!!)
Rapportcijfer: 8
De gemiddelde score voor deze quiz is 7,11 (15746 deelnemers)

OngeFundi | 02-10-06 | 09:45

10

En PABO is voor mensen die niet weten wat ze willen.

red | 02-10-06 | 09:43

DiagnosisTyphus 02-10-06 @ 00:15

Het blijft grappig om te zien hoe HBO'ers zich in 1000 bochten blijven wringen om te betogen dat WO eigenlijk niets meer is dan HBO... Evenzo vind ik het erg vermakelijk dat HBO'ers veel harder afgeven op MBO'ers dan WO'ers ooit doen op HBO'ers... Beste 'DiagnosisTyphus', volgens je eigen betoog zou iemand die eerst MAVO doet, daarna een paar jaar MBO en dan doorstroomt naar HBO (zeker 50% van alle HBO'ers dus!) en zo op dezelfde leeftijd een HBO-diploma haalt, dus qua intelligentie en geschiktheid gelijk zijn aan een 'reguliere HBO'er (HAVO-> HBO)'. Of is de zaak vanuit meerdere invalshoeken bekijken een typische WO-eigenschap?

Zonnekoning | 02-10-06 | 09:09

Doe mij maar zo'n ban...
Pfft, kutzooi.

Kale Imero | 02-10-06 | 08:36

@Lucas-edit (23:33)
"Die HBO-ers zijn ten eerste goedkoper en ten tweede doen ze sneller wat ze gevraagd wordt en blijven ze braaf binnen hun kader werken"
Met deze redenering zou je ook generaliserend kunnen stellen dat WO-ers eigenwijs zijn en dingen doen die niet van ze gevraagd worden / nodig zijn. Een HBO-er is voor de meeste werkgevers inderdaad ideaal, omdat de prijs- / kwaliteitverhouding gewoon beter is. Dat komt voornamelijk door de maatschappelijk aanvaarde foutieve aanname dat meer kennis rechtevenredig opgaat met grotere mate van geschiktheid, terwijl iemand in de praktijk ook moet weten hoe hij de theorie kan toepassen (veel WO-ers die ik ken, hebben bijvoorbeeld tijdens hun studie nauwelijks in zgn. projectgroepen gewerkt). Wat m.i. leidt tot de vraag: Met welk doel volgt iemand hoger onderwijs? Is dat ter verrijking van de eigen kennis, of is dat om een plek in het bedrijfsleven te verwerven en die plaats goed in te kunnen vullen? Zeg het maar. Een werkgever heeft in elk geval liever een goedkoper iemand die de kleine hoeveelheid benodigde extra kennis tijdens de werkzaamheden in het vak opdoet, dan een duurder iemand met die extra kennis die nog moet leren hoe werken in teamverband precies gaat. Je schaft immers ook geen dure rekenmachine met vele mogelijkheden aan waar je de ballen van snapt, terwijl een goedkope versie prima geschikt is voor je doeleinden.
Ik vraag me ook af wat het opleidingsniveau in deze van doen heeft met het hebben van een eigen identiteit en mening. Zoiets heeft zoals ik het zie meer te maken met leeftijd, algemene ontwikkeling, karakter en achtergrond. Zo ken ik een paar op de universiteit die betrekkelijk weinig te melden hebben, en wat op het HBO die dan weer vrij mondig zijn (en *zucht* slapen op de Dam tegen krakersverboden, maar dat hou je toch op die leeftijd).
Tot slot zie ik je niet weerleggen dat het niveau van het WO nu meer overeenkomt met dat van het HBO, waar het eigenlijk om ging. Als dat ook niet het geval zou zijn, hoe anders zou iemand met een Bachelor op zak met twee jaar extra studeren een Master kunnen halen? Het blijft qua leeftijd hetzelfde als zou een havist eerst nog twee jaar VWO doen alvorens hij aan een universitaire studie begint (wat veel voorkomt onder WO-ers). En als iemand dezelfde leeftijd heeft en hetzelfde diploma behaald heeft, is er weinig verschil dacht ik zo.

DiagnosisTyphus | 02-10-06 | 00:15

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,11 (15297 deelnemers

Koekie, ik ben LBO afgestudeerd, volgend jaar ga ik naar de moeder mavo

bakoenin | 01-10-06 | 23:23

Aantal goed: 4 van 5

Rapportcijfer: 8

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,11 (14560 deelnemers)
vraag 5 was moeilijk.. en toch had ik vraag 4 fout bwehehe

Alcoholic | 01-10-06 | 17:58

10, maar vraag 5 was toch wel moeilijk. Vrouwen die onderwijzeres willen worden zijn gewoon dom.

Miggerd | 01-10-06 | 17:35

Och, zou het iets met die fok! caps en talloze !! te maken hebben gehad Rodge...?

G-unite | 01-10-06 | 17:20

-weggejorist-

Rodge | 01-10-06 | 17:00

Ik had een 10

Oorzaak dat veel pabostudenten niet kunnen rekenen kan komen omdat deze studie gezien wordt als alpha studie.

Jacqeline Koopman-La | 01-10-06 | 16:29

Hier heb ik ook wel een mening over: zolang er slagingsquota bestaan (oftewel: niet genoeg leerlingen geslaagd -> minder subsidie) hoeft de politiek hier niet verbaasd over te zijn. Op het HBO leren ze niks, niet alleen op de pabo niet. Het is een soort vervolg kleuteropleiding. Heeft al lang niks meer met onderwijs te maken. Opdoeken die handel en gewoon weer lekker op het land of in de hoererij werken, daar is de nieuwe generatie Nederlanders meer geschikt voor. PEOP, lekker met de benen wijd of met de handen in de grond, voor iets anders zijn de mensen niet meer geschikt helaas. Het Socialisme heeft het zo gewild, een elite mag immers niet bestaan, en dus ook geen intellectuele elite. Gelukkig dat ik zo heel wat gemakkelijker een baan kan krijgen, de nieuwkomers zijn nergens goed voor.

DeRuk | 01-10-06 | 15:28

@Rasierklinge: muhhaaaaa! Zelf pabo zeker? En dan die rancune! Meesterlijk! Ik ben overigens bang dat het publiek waar Lucas voor schrijft vrij groot is, ook al wordt dat moeilijk te bevatten als je denkt dat je de enige in het universum bent.

blikjegrolsch | 01-10-06 | 14:45

10. Vond die laatste wel ingewikkeld, snap dat die Lio's het daar moeilijk mee hebben.

Mogen we de rest van de vragen ook???? De nationale GS Rekentoets!!!

HastaLaVistaBaby | 01-10-06 | 14:35

haha 10 zonder rekenmachine lol
lutsers

Luctor et Emergo | 01-10-06 | 14:01

Even voor alle duidelijkheid, die domme Pabo meiskes zijn dus de diegenen die aan de studie beginnen... Ik erger me idd ook dood aan de Pabo mutsjes die niet weten waar ze het over hebben en "iets met mensen willen doen", maar na het 1e jaar worden alle dommen (blond of niet) er wel degelijk afgeschopt.

@ lucas: allang schrijf je dus aan elkaar. Maar hopen dat JIJ nooit taalles gaat geven of voor een groot publiek stukjes schrijft.
-Edit: hopelijk ben jij geen leraar want dan is het droef met je gesteld, alhoewel dat wel veel zegt voor de gemiddelde PABO: vrttaal.net/taaldatabanken_master/spel...
.-

Rasierklinge | 01-10-06 | 13:41

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,1 (13696 deelnemers)

überpuberaal | 01-10-06 | 13:39

.... bovendien ontbreken er echt ter zake doende sommetjes als:
een kandidaatboswachter belooft de kiezers gouden bergen. Hoe lang moeten we de buikriem aantrekken om de schade te boven te komen?

berluscottero | 01-10-06 | 13:20

@Rabarberke 01-10-06 @ 12:54:
Yep, maar het is allemaal nog fouter dan het op het eerste gezicht lijkt. ,34 of ,43 kan een typefout zijn, maar ,34 of ,45 is al ernstiger. Bovendien is de vraagstelling voor interpretatie vatbaar. Als deze test inderdaad door de Pabo is geschreven, is het risico groot dat er onderwijzend personeel word gevormd dat niet openstaat voor antwoorden die misschien wel beter zijn dan het eigen 'goede' antwoord. Dit remt het vooruitstrevend denken van de alumni en dat is m.i. ernstiger dan de foutieve berekening op zich.

berluscottero | 01-10-06 | 13:13

@berluscottero

Het gaat er hier niet om wat de praktische toepassing van een rentetariefberekening is, het gaat er om dat alle multiple choice antwoorden foutief zijn. Of het nou met 10 cijfers achter de komma of met 2 wordt uitgerekend. De antwoorden zijn fout.

Rabarberke | 01-10-06 | 12:54

@alle rekenwonders die hebben uitgezocht dat 3400 * 1,041^10 5081,43 is:
Als we dan toch muggen willen ziften, er staat dat de bank de rente jaarlyx uitkeert. Dat gaat gewoonlijk met een niet grotere precisie dan centen. Je moet dus je berekening elk jaar afronden. Het juiste antwoord is dan 5081,45:
achtereenvolgens
3400
3539,40
3684,52
3835,59
3992,85
4156,56
4326,98
4504,39
4689,07
4881,32
5081,45
Overigens is het antwoord 4794,00 ook goed. Er staat namelijk nergens vermeld dat de intrest aan het kapitaal wordt toegevoegd. Als de intrest contant wordt uitgekeerd is de uitkomst 4794,00.

berluscottero | 01-10-06 | 12:38

Hoe kun je nou 5 van de 5 goed hebben als elk antwoord op vraag 4 fout is?

Rabarberke | 01-10-06 | 12:30


uiteraard een 10.. (en een beurt van de juf)

ruca | 01-10-06 | 12:14

@mid-rechts: het is 3400 * 1.041^10 :)
Maar het idee van die vraag is dat je makkelijk kon zien wat het antwoord was, omdat het in ieder geval meer dan 3400 + 10 x 4% moest zijn, en de andere twee waren (ruim) minder.

Francisceau v Jeaule | 01-10-06 | 11:44

Ha! Ik kan meester worden, ik verbaas me eigu over de resultaat, een tien voor rekenun!

G. Temmes | 01-10-06 | 11:43

Ben leraar op basisschool en héél véél mensen kunnen niveau groep 8 echt NIET aan!!!! Zij leren het nog wel bij maar de rest.....

Blue Schnautzer | 01-10-06 | 11:43

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,09 (12832 deelnemers)

Hoe verrassend ik wist het, onvoorstelbaar dat HBOers (PABO) dit soort eenvoudige opgaven niet goed kunnen oplossen. En met dat blonde volk moet je dan een 10 minuten gesprek in, hoe serieus moet je ze nemen als ze zeggen dat je zoon/dochter moeite heeft met rekenen.

Mingelmoes | 01-10-06 | 11:37

10

NvdB | 01-10-06 | 11:34

hé, ik wist niet dat ik kon rekenen..... een tien!

TWISM | 01-10-06 | 11:08

mhow een 6, en dat voor een universitair jongetje... vraag 4 ging natuurlijk nergens over. 3400*4.1^10, dat had ik voor het laatst uit mijn hoofd uitgerekend op de basisschool.

mid-rechts | 01-10-06 | 10:55

@turtle: alleen jij hebt dan op taalkundig gebied weer het niveau van een kleuter, met je "klasgenooDjes" en "stommeriKKen"
(stiekem toch een latente homo??)

Francisceau v Jeaule | 01-10-06 | 10:52

Er zijn gewoon drie soorten mensen, zij die mwel kunnen rekenen en zij die niet kunnen rekenen.

BTW: Kwisje: 5/5

Cloggy3 | 01-10-06 | 10:43

10 ... en dat voor een HBO scholiertje

je_moeder | 01-10-06 | 09:42

tja ik scoorde natuurlijk 10 maar ja wat wil je ik val ook buiten de homofiele toekomstige leerkracht, ik ben de hetrofiele toemomstige leerkracht die ook ziet dat zijn klasgenoodjes niet kunnen tellen de stommerikken

turtle | 01-10-06 | 09:26

5/5

Maar als ik zie hoeveel mensen hier 5/5 scoren dan valt het met ons onderwijs systeem nog wel mee.

Howard Roark | 01-10-06 | 03:45

Score 6, maar ik heb dan ook geen PABO gedaan.

Mi Hoen | 01-10-06 | 02:13

gezien de tijd en mn score ben ik bovengemiddeld een 10 :)
De gemiddelde score voor deze quiz is 7,09 (11893 deelnemers)

Schorem | 01-10-06 | 02:05

-weggejorist-

EIIRP | 01-10-06 | 02:03

Rapportcijfer: 8

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,09 (11774 deelnemers)
Weliswaar na 10 keer.

Ridge Forrester | 01-10-06 | 01:04

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

wat een eitje !!

drbukkake! | 01-10-06 | 00:50

Een 10! Heb de laatste beetje gegokt. Heb vluchtig eerste antwoord gekeken en die toen gekozen....

DickieDick | 01-10-06 | 00:33

@DiagnosisTyphus
Kan ik google al niet meer vertrouwen..

eis | 01-10-06 | 00:06

@eis
Mijn fout, de PABO is natuurlijk iets geheel anders www.pabo.nl/

DiagnosisTyphus | 01-10-06 | 00:04

(1 + 0.041)^10 * 3400 bedoel ik..5081,43! :)

Rabarberke | 01-10-06 | 00:01

Trouwens, die vraag 4 van die lijst klopt niet.

Het is (1 + 0.045) ^10 * 3400 = 5081,43 en niet 5081,34

Rabarberke | 30-09-06 | 23:58

De pabo een hbo opleiding... Dan is de tekenacademie vast een academische opleiding

eis | 30-09-06 | 23:57

@Lucas-edit (16:35)
Precies, maar dat houdt dus ook in dat beide niveaus meer overeenkomen dan voorheen. In mijn sector heeft het bedrijfsleven over het algemeen zelfs liever HBO-ers dan WO-ers, omdat die ehm (hoe zeg ik dit genuanceerd...) meer communitatief zijn (en niet in een bezweet oud shirt op de sollicitatie komen aanzetten, dat natuurlijk ook). Hoewel ik me ook vaak verbaas over het (gebrek aan) niveau dat op vele opleidingen de standaad is (voornamelijk Communicatie-, SPW- en PABO-achtigen), is een HBO-er vandaag de dag gewoon een student.
Overigens is verergerD dus met een D. Had G-Unite (16:53) dan toch gelijk? ;-)
-Edit: je laat je een rad voor ogen draaien. Die HBO-ers zijn ten eerste goedkoper en ten tweede doen ze sneller wat ze gevraagd wordt en blijven ze braaf binnen hun kader werken. Dat is wat ze "communicatief vaardig" noemen, om nog te zwijgen over hun eeuwige inschikkingsbereidheid, hun geslijm en hun verregaande conformisme. Voor elk bedrijf is een HBO-er ideaal. WO-ers die in bezweet shirt naar sollicitatie komen? Tsja... Idioten heb je overal, zal niets met WO te maken hebben. Wel is het zo dat HBO-scholieren, omdat ze zo weinig identiteit en eigen mening hebben, er makkelijk "represemntatief" uitzien. Voor hen geldt slechts: als ik dat baantje maar krijg terwijl een WO-er ook nog ethische grenzen en en het uitdragen van een mening kent.-

DiagnosisTyphus | 30-09-06 | 23:33

Ik kan mijn score niet eens aflezen... Krijg ik nou een ban?

kloodtviool | 30-09-06 | 23:20

Ehh nou eh mag wiskunde ook, b.v. Zolotarev's lemma in de getalenleer die stelt dat het Legendre symbool (a/p) voor een integer a modulo a en priemgetal p berekend kan worden als ε(πa) waar de ε een permutatie aanduidt en πa de permutatie is van de residue klassen mod p geinduceerd door modulaire vermenigvuldiging door a, vooropgesteld dat a niet deelbaar is door p.

Rabarberke | 30-09-06 | 23:17

Alle 5 goed in 5 seconden al fappendt.

bd | 30-09-06 | 23:14

Uiteraard een 10, zo uit het blote bolletje en binnen een minuut... Maar ja, ik ben dan ook nog van de oude lichting uit de jaren '60, toen hoofdrekenen een verplicht vak was..

poktor | 30-09-06 | 22:54

8
Al redelijk wat bier op!
"De gemiddelde score voor deze quiz is 7,08 (11184 deelnemers)"

watergeus | 30-09-06 | 22:47

das kut een 9, heb nog ff de oude lijsten opgezocht........

deFiscus | 30-09-06 | 22:31

Ik als geniale mavo leerling , hihi
toch een 10...

huibie | 30-09-06 | 22:26

wat is de wortel van x in het kwadraat? Afin. Blijft lachen dat te vragen, maar wij moetsen vroegah nog eerst hoofdreken examen aflegge voordat we de opleiding opmochte.

HyBriD VorTeX | 30-09-06 | 21:38

10, schouderklopje voor me zelf.

bruinspruit | 30-09-06 | 21:24

DrSnuggles: dat zal bij u wel veranderen als men weer gaat goochelen met de prijs van de treinkaartjes of de brandstof, neem ik aan?

wijsvinger | 30-09-06 | 21:18

een 8... geen zin om na te denken bij de procentjes...

DrSnuggles | 30-09-06 | 21:12


Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,07 (10610 deelnemers)

ShinDeluxe | 30-09-06 | 21:08

@floriz 30-09-06 @ 19:30 LOL. Inhoudelijk breng je niets, je opmerking over de kwaliteit van universiteiten: "lijkt het mij toch behoorlijk goed" is een (=jouw) mening, je assumptie dat ik"niet vaak buiten Nederland ben[t] geweest en onze positie in de wereld totaal overschat" is niet alleen onjuist en beside the point (eerste helft van de zin) maar bovendien in flagrante tegenspraak met datgene wat ik stel (tweede helft). Maar blijf vooral dromen. De kwaliteit van het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en universitair onderwijs in Nederland is voor mij in ieder geval aanleiding geweest om te emigreren. Ik woon al jarenlang niet meer in Nederland, floriz. De wereld is inderdaad veel groter en de positie van Nederland daarin baart mij eerder zorg dan dat ik die "overschat" - met de door jou zo hogelijk gewaardeerde aanhalingstekens deze keer correct.

vraagstaart | 30-09-06 | 21:01

fweddy 30-09-06 @ 15:34... ha, dat had ik nou ook, en in nadenken had ik geen zin....

jottum | 30-09-06 | 21:00

Een 8.... Komt omdat ik de laatste vraag te snel las en deze dus verkeerd begreep. *gaat in een hoekje zitten schamen*

ChopSuey | 30-09-06 | 20:44

Een 10. Appeltje eitje.
Gemiddelde score zit nu op een 7,06 (10176 deelnemers).

AmTam | 30-09-06 | 20:40

Helaas ... een 10.

Newborn | 30-09-06 | 20:27

-weggejorist-

shylock88 | 30-09-06 | 20:26

@floriz 30-09-06 @ 19:10

Bah, wat staan de Nederlanders laag. En die 61ste plaats van Wageningen vind ik discutabel - veel onzin vakken in Wageningen, vind ik.

stem des volks | 30-09-06 | 20:23

8 zonder rekenapparaat

OoO | 30-09-06 | 20:21

www.ad.nl/quiz/?antwoord=2311&vraa...

Alles goed. Ik wist niet dat je een rekenmachine mocht gebruiken. Mag dat??? Enfin. Toen ik deze quiz vanmorgen deed was het gemiddelde nog flink lager dan nu. Blijkbaar kunnen GS'ers toch vrij goed rekenen.

stem des volks | 30-09-06 | 20:17

-weggejorist-

Rodge | 30-09-06 | 20:16

De gemmiddelde intelligentie van AD lezers wordt zo wel pijnlijk duidelijk. Ben benieuwd of die andere topkrant van wakk.. <gaap> binnenkort ook zo'n testje online plempt.

Faust | 30-09-06 | 20:15

alles goed of course

paanhaas | 30-09-06 | 20:06

Een 10. Dat krijg je dan als je van vóór 1975 bent.

Roadmaster 30-09-06 @ 19:58

Logische redenatie maakt deze maatschappij zoveel beter.

Nimrodd | 30-09-06 | 20:01

Een 10. Dat krijg je dan als je van vóór 1975 bent.

Roadmaster | 30-09-06 | 19:58

@fikky
Natuurlijk worden die lijsten aan de hand van objectieve criteria vastgesteld, maar er zijn vele objectieve criteria om uit te kiezen. Volgens mij heb ik nooit The Economist genoemd als zijnde Amerikaans. En jij gaat mij vertellen dat ik niet weet waar ik over praat als je onzin als "de echt grote jongens staan in de top 10, danwel top 20" verkondigt?!
Ik stop nu met deze discussie, want ik heb wel wat beters te doen dan de hele tijd op deze site te reageren.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat er wel redelijk normaal wordt gereageerd op dit bericht en dat mensen normale zinnen maken zonder belachelijke spelfouten en drie uitroeptekens achter elke zin. Dat is soms wel eens anders op deze site.

floriz | 30-09-06 | 19:56

en ik was altijd heel slecht in rekeken... (ik ben verbaasd)

Manto | 30-09-06 | 19:55

alles goed

Manto | 30-09-06 | 19:54

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,06 (9844 deelnemers)

Hoe kan in hemelsnaam het gemiddelde een 7 zijn? Wat leren ze de kinderen tegenwoordig op school?

Golradirderechtselul | 30-09-06 | 19:50

ik heb hem gehaald:D
en ik mag blijven op de pabo,
ben natuurlijk zeer trots op mezelf

Roy-gs | 30-09-06 | 19:49

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,06 (9837 deelnemers)

nou, dan kan ik toch altijd nog leraar worden..

MonkeH | 30-09-06 | 19:48

Een 10! Ben ik nu aangenomen op de PABO?

_xD_ | 30-09-06 | 19:46

@ floriz Je weet niet waar je over praat. Die lijsten worden aan de hand van tal van objectieve criteria vastgesteld. Zie bijv The Economist voor een diepgaande verantwoording en Economist Amerikaans? Volgens mij ben jij snel tevreden (best goed etc.) Top 100 is niet heel slecht (dat heeft ook niemand gezegd) maar de echt grote jongens staan in de top 10, danwel top 20. Tussen pak-en-beet de nummer 8 op een belangwekkende lijst en nummer 49 zit een enorm verschil. Ordinair gezegd: Dat is pak-en-beet Real Madrid versus Aston Villa.

Fikky | 30-09-06 | 19:41

Die laatste vraag is gewoon een nutteloze k*tvraag. Ik zou niet weten waarvoor dit nuttig is in het dagelijks leven. Kijk, een taart delen, afvallen en rente uitrekenen daar heb je tenminste wat aan. Een 8 dus.

PietjeSpanje | 30-09-06 | 19:36

Whoosh 30-09-06 @ 16:47
"Meteen maar een topo testje er tegenaan gooien dan: waar ligt Århus?"
Beetje een strikvraag eigenlijk. Århus ligt in Denemarken maar ook in Zweden. Ik neem aan dat je in Denemarken zit, Århus heeft namelijk alleen een vodka fabriek... absolut vodka om precies te zijn

finale_plank | 30-09-06 | 19:31

@vraagstaart
Juist, dit is hoe je eventueel zou kunnen citeren. Nu gaan we naar stap 2: relevantie. Wat heeft het voor zin om mijn tekst te kopieren?
En om een aankomende zinloze discussie gelijk de kop in te drukken: de beoordeling van de ranglijsten is subjectief en bovendien worden ze door Amerikanen gemaakt, die altijd Harvard op nr. 1 zetten dan daarna nog 8 andere Amerikaanse universiteiten naar keuze.
Of een plek van meerdere Nederlandse universiteiten in de top 100 van de wereld goed is of niet is subjectief. Als je alleen al bekijkt dat sommige lijsten tot 500 gaan en dan nog lang niet alle universiteiten hebben gehad, lijkt het mij toch behoorlijk goed. Ik denk dat als je dat heel slecht vindt, je niet vaak buiten Nederland bent geweest en onze positie in de wereld totaal overschat.

floriz | 30-09-06 | 19:30

@ floriz Wat een onzin. Weleen lijstjes gelezen wat Amerikaanse bedrijven investeren in onderzoek en Nederlandse bedrijven? Heeft niets met wij zijn klein en zij zijn groot te maken. Heeft alles te maken met beleid. Zwitersland is ook klein en toch is men bezig (ze zijn er nog niet) een top uni daar neer te zetten.
Wellicht overbodig: deze uni staat in praktisch elke lijst tientallen plaatsen hoger dan elke willekeurige Nederlandse uni.

Fikky | 30-09-06 | 19:29

...... en verder ben ik van mening dat instituten waar doctoraalscripties door groepen van 4 studenten mogen worden ingediend, het predikaat "universiteit" niet verdienen. Saluut, allen! *gaat eten*

vraagstaart | 30-09-06 | 19:26

". De gemiddelde domme jan lul denkt dat hij ook mee moet en dat hij in z´n leven succesvol kan zijn in wat slimmere mensen doen. De grap is, dat hoeft helemaal niet. Laat iedereen nou doen waar hij of zij goed in is. We hoeven niet allemaal leiding te geven of dokter te zijn, hebben we niks aan. Laat mensen die goed met hun handen zijn in godsnaam een goede ambachtelijke opleiding doen. Dan halen ze het beste uit zichzelf en daar heeft de maatschappij ook meer aan. We hebben loodgieters, schilders, dakdekkers en timmerlieden ontzettend hard nodig. Laten we deze mensen niet wijs gaan maken dat iedereen hetzelfde moet in Nederland, zoals we nu doen. Dan krijg je een beetje het effect van een raspauper als Mental Theo op wintersport. Dat soort volk had daar helemaal niet aan moeten beginnen. Laat ze lekker in Spanje blijven, vinden ze zelf ook veel leuker."

Jouw tekst. Lees je eigen redenatie nog eens zorgvuldig door. En kijk voor de door jou genoemde toppositie van Nederlandse unversiteiten even naar de post van Fikkie 19:07. Ik ben overigens vrij goed op de hoogte van het universitair niveau in Nederland; ik werk de laatste 12 jaar met universitair afgestudeerden uit diverse landen, de meesten overigens met meerdere titels op zak. Mijn verwijzing naar "exacte vakken" tenslotte, is gebaseerd op het willen uitsluiten van Nobelprijzen voor vrede, literatuur e.d.

vraagstaart | 30-09-06 | 19:20

@Fikky
Het probleem is misschien niet zozeer het niveau van de universiteiten alswel de droomwereld waarin sommige Nederlanders leven wat betreft onze positie in de wereld. Nederland is een dwerg en in beginsel zijn we veel te klein om uberhaupt mee te doen. Je gaat ons toch zeker niet vergelijken met de VS of Engeland?!
De overgrote meerderheid van de universiteiten op de ranglijsten komt uit deze landen. Dan heb je nog Frankrijk en Duitsland die een aantal male groter zijn dan Nederland. Voor onze grootte en mogelijkheden doen we het uitzonderlijk goed.
Deze ranglijsten zijn ook alleen de top van de wereld. Er zijn enorm veel universiteiten die niet eens in deze lijsten voorkomen.

floriz | 30-09-06 | 19:18

Rapportcijfer: 4

Ik had niks anders verwacht. ;-)
Al had ik de laatste vraag verkeerd gelezen en dus ook het verkeerde antwoord gegeven.

Larrs81 | 30-09-06 | 19:14

Zelfs de Conciërge scoort een acht.

de Conciërge | 30-09-06 | 19:13

@vraagstaart
Wordt de kwaliteit van de universiteiten tegenwoordig bepaald door het aantal winnaars van de Nobel prijs in exacte vakken?!
Voordat ik begin met het reageren op je ongeinformeerde tekst, wil ik je eerst even uitleggen hoe aanhalingstekens werken. Als je citeert uit iemands verhaal, zorg dan wel dat datgene er ook echt letterlijk staat. In mijn tekst is "domme paupers" nergens te vinden. Er staat wel ergens dat Mental Theo een raspauper is en dat kan je toch moeilijk ontkennen.
Het is absoluut waar dat lager en middelbaar onderwijs beter kan in Nederland, maar de meeste universiteiten stijgen alleen maar in de internationale ranglijsten. Ik ga hier verder niet op in, maar kijk zelf maar even:

www.alnaja7.org/success/Education/time...
media.ft.com/cms/20586e06-4177-11db-b4...
www.msnbc.msn.com/id/14321230/site/new...
ftp://ftp.cordis.europa.eu/pub/indicators/docs/3rd_report_snaps10.pdf

Misschien kan je deze discussie beter voortzetten als je wat meer op de hoogte bent.

floriz | 30-09-06 | 19:10

@ floriz En daarom staan er ook 2 Nederlandse uni's in de top 100 van de shanghai list. Natuurlijk staan die niet in de top 10, 20, 30 of zelfs maar top 40 van de wereld. Het zelfde geldt voor die lijst die The Economist publiceert.
As grauwe middelmaat, top universiteiten leveren top prestaties en winnen top prijzen.

Noem dan eens 3 Nederlandse universiteiten die het afgelopen jaar een Nobelprijs hebben gewonnen?
En noem eens wat lijstjes waarin Nederland in de top 10 staat?

Jongen laat me niet lachen...............

Fikky | 30-09-06 | 19:07

8, alleen vraag 2 fout...

steen_geil | 30-09-06 | 19:02

Jammer dat er geen tijdslimiet opzat. Dat zou het aantal reaguursels drastisch beperken..
*losers!*

stretch | 30-09-06 | 19:00

Oeps..
10
Je moet toch wel een mongool zijn, als je hier onvoldoende voor scoort..

CAPSLOCK | 30-09-06 | 18:59

10
Je moet toch wel een mongool zijn, als je hiet onvoldoende vooe scoort..

CAPSLOCK | 30-09-06 | 18:58

Vanmorgen, net uit bed, moest m'n kont nog krabben en naar toilet dus weinig tijd, 5 van 5. Dat soort vrgane beantwoord ik nog goed na 4 liter bier, zonder na te hoeven denken, en die pabo's scoren hierop te laag? Kut zooi de scholing in Nederland.

3bier1melk | 30-09-06 | 18:55

Kost wat, zo'n hbo papiertje, maar dan heb je ook niets...

bob de neger | 30-09-06 | 18:53

Ik neem de moeite niet: 4 jaar wiskunde en natuurkunde ge'scholierd' op een hogeschool, ik zal vast niet genoeg scoren.

3*links=rechts | 30-09-06 | 18:44

Een 10. :-)
Zou ook schandalig zijn als ik dat niet had gehaald gezien mijn beroep

Gravin v Kippenbouth | 30-09-06 | 18:41

Alles goed! Maar ja, dat is ook niet zo gek voor een docent wiskunde.

H.J.W. | 30-09-06 | 18:37

ROTFLMAO@LordBathory 30-09-06 @ 18:28 . Gefeliciflapstaart met zo'n kanjer, en dàt meen ik serieus!

vraagstaart | 30-09-06 | 18:37

@ floriz 30-09-06 @ 18:19 Laat ik je toonzetting even buiten beschouwing en bij de feiten blijven. De Nederlandse universiteiten hebben de laatste decennia een kwalitatieve glijvlucht gemaakt; de kans dat er nog een Nederlandse Nobelprijswinnaar komt in een exact vak, werkend aan een Nederlandse universiteit, acht ik kleiner dan de kans dat Martijn Uittenboogaard de nieuwe premier van Nederland wordt. Dat ligt niet aan het aantal "domme paupers" zoals jij ze verkiest te beschrijven, maar aan de deerniswekkende toestand van het Nederlands lager en middelbaar onderwijs en de domweg lachwekkende toestanden op de door jou zo geroemde universiteiten. Je opmerkingen over het niveau van hogeschoolstudenten deel ik niet; het verschil in theoretische en praktische oriëntatie is evident, maar domheid vind je op beide instituten in gelijke mate. Waarvan, vrees ik, jouw bijdrage een voorbeeld is.

vraagstaart | 30-09-06 | 18:35

10. Mag ik de droge telraammuts?

Jan Passant | 30-09-06 | 18:35

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,06 (8828 deelnemers)

MDE | 30-09-06 | 18:33

Een 10, maar de laatste vraag snapte ik niet (en heb ik dus gegokt). Vraag was welke reeks GEEN 3000 opleverde, dus ik heb bij elke reeks gekeken welke niet uitkwam op een 0 als laatste cijfer. Maar dat waren B en C.... Toen toch maar A genomen....

Gewauwel | 30-09-06 | 18:31

Kust regelmatig een juf van een k#t school, mijn vrouw is lerares op een niet nader te noemen vmbo. En ja ze kan rekenen ; )

LordBathory | 30-09-06 | 18:28

10 op 10. Ik ga emigreren. O nee: dat heb ik al gedaan! *doet een dansje en kust de juf van wèl een goede school*

vraagstaart | 30-09-06 | 18:25

Trouwens rekenen is best moeilijk als je ervan uit gaat dat 1+1=3..... En je hebt gelijk dan ook nog!

LordBathory | 30-09-06 | 18:23

Mijn vingers waren sneller dan mijn hersens ;P

[G]eenstijl | 30-09-06 | 18:22

Weer al dat gelul over HBO´s. Laten we een ding even duidelijk stellen. HBO´s hebben een niveau dat ver onder de universiteiten ligt in Nederland. De Nederlandse universiteiten zijn godzijdank voor dit land bijna allemaal te vinden in de top ranglijsten van de wereld. Het probleem in Nederland is dus niet het niveau van de universiteiten, maar het feit dat een zo groot deel van de bevolking dit niveau niet heeft. We hebben gewoon te veel dom volk in Nederland, jammer maar waar. Hier kan niemand wat aan doen, want intelligent ben je of niet. Het probleem ligt in het feit hoe we hier mee omgaan. Er zijn teveel ondermaatse HBO´s, want iedereen moet hier een of andere suffige opleiding hebben. De gemiddelde domme jan lul denkt dat hij ook mee moet en dat hij in z´n leven succesvol kan zijn in wat slimmere mensen doen. De grap is, dat hoeft helemaal niet. Laat iedereen nou doen waar hij of zij goed in is. We hoeven niet allemaal leiding te geven of dokter te zijn, hebben we niks aan. Laat mensen die goed met hun handen zijn in godsnaam een goede ambachtelijke opleiding doen. Dan halen ze het beste uit zichzelf en daar heeft de maatschappij ook meer aan. We hebben loodgieters, schilders, dakdekkers en timmerlieden ontzettend hard nodig. Laten we deze mensen niet wijs gaan maken dat iedereen hetzelfde moet in Nederland, zoals we nu doen. Dan krijg je een beetje het effect van een raspauper als Mental Theo op wintersport. Dat soort volk had daar helemaal niet aan moeten beginnen. Laat ze lekker in Spanje blijven, vinden ze zelf ook veel leuker.

floriz | 30-09-06 | 18:19

Bos Aap 30-09-06 @ 17:57
Hallo Bos Aap oplettuh!! 5081.43 ipv 5081,34 ik zit toch niet voor de kat z'n viool te reaguren grrretvrrrdrie (@15:40)

ruk-eend | 30-09-06 | 18:18

pre-10ertjes die hele dagen playstation-en kunnen beter rekenen dan het pabo studentje. Het maakt mij blij, eindelijk een kans voor de man met het iq van 100!

LordBathory | 30-09-06 | 18:17

Of deze. Drie 'studenten' leveren exact hetzelfde bouwboek in. Ik heb er de kracht niet voor om uit te gaan leggen wat dat is. Fraude, oké. Maar dat is nu niet belangrijk. Hoewel nagekeken door dezelfde 'docente' rollen er drie totaal verschillende beoordelingen uit. Dus van 'hoe durf je zo'n slecht pedagogisch prutswerk in te leveren' tot 'ik ben tot tranen geroerd over dit pedagogische meesterwerk'. Als je een tentamen van deze 'docente' kreeg wist je werkelijk niet waar je aan toe was. Als ze aan mij vroegen 'wat denk je ervan' dan zei ik dat ik niet wist wat de stand van de sterren waren op het moment dat het tentamen afgenomen was. Er was geen staat op te maken. En ik overdrijf niet.

Jeremia | 30-09-06 | 18:13

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,06 (8543 deelnemers)

Xyphor | 30-09-06 | 18:12

Omdat dat een wijntest is..

G-unite | 30-09-06 | 18:08

En dan nog deze. Tijdens mijn stage op de witteschool (de school waar jawel Konstant Kusters zijn jeugd heeft doorgebracht, maar dit terzijde) in Arnhem kreeg ik bezoek van Toos. Toos was een docente die op de pabo het vak schrijven gaf en met haar kunstzinnige achtergrond en grettalook geen kaas van rekenen had gegeten. Laat zij nu net tijdens mijn rekenles mij gaan beoordelen. De som 0,8:2 hadden de kinderen uit groep zeven goed beantwoord. Het moest, hoe verrassend, inderdaad 0,4 zijn. Nu greep Toos in! Volgens haar moest de uitkomst 1,6 zijn of iets in die richting. Kinderen in verwarring. Delen en vermenigvuldigen, ach het lijkt allemaal zo op elkaar. Het lukte mij om het in goede banen te leiden. Bovendien hielpen de kinderen mij door te zeggen dat ik hetzelfde leerde als wat hun meester altijd zei. Aan het einde van de les loopt een kind op Toos af en vraagt aan haar of zij toevallig ook juf wil worden. En nee, dit is geen sterk verhaal.

Jeremia | 30-09-06 | 18:06

G-unite 30-09-06 @ 17:57 : motivatie waarom graag :)

[G]eenstijl | 30-09-06 | 18:06

@DeKeet : en hoe ga jij daar vraag 5 mee oplossen dan?

TM | 30-09-06 | 18:05

1+3+3=7

Zer0x | 30-09-06 | 18:05

5 van de 5 goed. Maarre, is dit *alles*???

TM | 30-09-06 | 18:02

@G]eenstijl 30-09-06 @ 17:51
Voor begrijpend lezen krijg je een 1.

G-unite | 30-09-06 | 17:57

Simpel, je schrijft dit hieronder over en je hebt een: 10

1: 1/6
2: 72 kg
3: 1:200
4: 5081,34
5: 194 - 1913 - 2810 - 2019 - 232 - 1132

Bos Aap | 30-09-06 | 17:57

iedereen die hier minder dan 5 uit 5 scoort moet terug naar de lagere school

jan-lul-de-behanger | 30-09-06 | 17:56

@Jeremia: meer dan...

Whoosh | 30-09-06 | 17:53

Jan-met-de-pet hier mag dus voor de klas staan............
God helpe dit land, niemand anders doet het.

Jim Beam | 30-09-06 | 17:51

Let trouwens even voor de lol op de mensen die hem waarschijnlijk 386 keer gedaan hebben met hun Uberscore van 9,02 seconden :P

[G]eenstijl | 30-09-06 | 17:51

Maar de vraag is wat onze reaguurder topcat hier van vindt. Hij/zij heeft het hele circus doorstaan en staat nu voor de klas.

Jeremia | 30-09-06 | 17:49

Met gokken kom ik op 6.

anoniem | 30-09-06 | 17:49

De Pabo heeft nooit iets voorgesteld en ik kan het weten. Heb er een anderhalf jaar opgezeten en ik vroeg mij af wat ik er deed. Als je niet kon breien (en dat kan ik niet) kon je het wel shaken. Bij biologie kregen we opdrachten te maken die de kinderen uit groep zeven ook kregen. Zo moesten we een herbarium maken (boom en plantenblaadjes zoeken en die in een plakboek plakken). En dan wordt nu openbaar dat de gemiddelde pabostudent niet kan rekenen (overigens ook niet mijn sterkste punt). Nou dat is niet het enige probleem. Bij aardrijkskunde serieus het volgende meegemaakt: De docent vraagt aan zo'n pabohuppelk*tje waar India ligt en ze begint te zoeken in Zuid Amerika. Op de vraag waar Iran ligt wijst een ander blondje het gehele middelandse zeegebied aan en zegt erbij "daar ergens". Toen ik begon te lachen had ik het helemaal gedaan. Maargoed, dat is al weer meer als vijftien jaar geleden. Maar er is dus niets veranderd.

Jeremia | 30-09-06 | 17:46

wat een kudt toets, ik had een 10... na ja, als ik niet weet wat ik met mijn carriere moet, kan ik altijd nog lereaar worden...

FUCK DUCK | 30-09-06 | 17:43

5 uit 5, dus een 10. Ik weet van mijn vrouw wel dat een groot deel van haar collega's niet uitblinkt in rekenen (en taal maar dat terzijde). Dat krijg je er ook van als de norm elk jaar wordt aangepast aan het steeds lagere gemiddelde. Komt nog bij dat het "ouderwetse" hoofdrekenen vervangen is door schattend rekenen. Als je er maar ergens inde buurt zit, zit je al redelijkgoed. Of als je iemand kent die het antwoord kan Googlen, zoals de wijsgeren Fokke en Sukke al samenvatten: www.foksuk.nl/dag2.php?jaar=2006&w...

Weest gegroet | 30-09-06 | 17:42

Netjes een 10...
Het wordt hier een gezellig klein clubje met een ban voor iedereen met minder!

Modderfokkert | 30-09-06 | 17:41

@ruk-eend 15.40

Inderdaad de kleine S .
Slordig van het AD. die ,34

Uw Verzekeringsadvis | 30-09-06 | 17:39

Ook ik 4 goed.
Laatste vraag fout door onduidelijke vraagstelling.
Dus gewoon gegokt.
Dank aan Hellsmurfje voor de uitleg.

De Intrigant | 30-09-06 | 17:39

sic transit gloria mundi

jurylid | 30-09-06 | 17:39

Het onderwijs in Nederland is definitief de nek omgedraaid met de Mammoetwet (wie weet het nog?) die werd ingevoerd in 1967. Voor die tijd kon iedereen die geen zin had in leren, of het niet kon, gewoon een goed vak leren op de Ambachtsschool. Heel wat laatbloeiers hebben het na doorstroming via de MTS en HTS nog heel ver geschopt. Zij die wel wilden/konden leren gingen naar de MULO of de HBS en daar kon je toen nog gewoon Nederlands, Engels, Frans, Duits, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde, Scheikunde (vrijwillig na schooltijd), Algebra, Meetkunde, Handelsrekenen, Boekhouden en Tekenen leren en ook nog in al die vakken examen doen zonder de flauwe kul van herkansingen. Had je het diploma dan had je ook het idee dat je het verdiend had dus. Was je een echte spekkoper dan kon je naar het gymnasium.
Maar nee, de PvdA (Cals) bedacht dat we allemaal minimaal doctorandus in niets moesten worden, dus werd 2/3 van het aantal vakken geschrapt en de paar overgebleven vakken compleet uitgekleed (geschiedenis alleen nog na 1870 (Karl Marx dus) bijvoorbeeld.
Het gevolg is dat het grootste deel van de jeugd zich doodverveelt op school en geen flikker uitvoert. Voor de duidelijkheid: Dat is dus niet hun schuld en de meesten zouden het liever anders zien, maar ja aangezien we al 40 jaar gebukt gaan onder het juk van de PvdA (in de regering of niet) kunnen zij het ook niet helpen.
Daar komt nog bij dat door het afschaffen van de kweekscholen er nu een stel ongelofelijke onnozelaars voor de klas staat dat de jeugd niets te bieden heeft. De vakken beheersen ze zelf nauwelijks en daarbuiten weten ze ook niets meer dan de gemiddelde VMBO-leerling als het gaat om algemene ontwikkeling.

duimdrop | 30-09-06 | 17:38

Als bijna iedereen hier een 10 haalt, dan is de gemiddelde AD-lezert echt een lutser ;-)

orange_revolution | 30-09-06 | 17:38

@Sigmund 17.28

Ook even meegedaan gemiddelde is nu 7,06.
Wat was mijn score ?

Uw Verzekeringsadvis | 30-09-06 | 17:38

@ Satan Loves You To , begrijpend lezen..... je slaagt voor het rekendeel maar het leesdeel mag je nog eens over doen.

5 van de 5 goed een dikke tien...

[G]eenstijl | 30-09-06 | 17:38

Ochenta y tres menos veitiséis es igual a cincuenta y seite, en dat in het Spaans.... kun je nagaan hoe goed ik ben in het Nederlands....

Lachende Scheerkwast | 30-09-06 | 17:37

Aantal goed: 5 van 5 / Rapportcijfer: 10

Mag ik blijven?

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,05

die is zeker CITO-geijkt. Als het gemiddelde naar beneden gaat, gaan ze net zo lang vragen ongezien goedkeuren tot het gemiddelde weer boven de 7 komt. De score is beduidend beter dan die van de inburgeringstoets een tijdje geleden.

orange_revolution | 30-09-06 | 17:37

-weggejorist-

Blood-and-Honor | 30-09-06 | 17:36

errare humanum est

Dr.bull! | 30-09-06 | 17:36

Rapportcijfer: 8

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,05 (7879 deelnemers)

Flippie F | 30-09-06 | 17:35

Aantal goed: 5 van 5 / Rapportcijfer: 10 / De gemiddelde score voor deze quiz is 7,05 (7855 deelnemers) Over de laatste moest ik wel even denken

Bostown | 30-09-06 | 17:35

Nou dat was leuk..

Pika pika pikachuuwa | 30-09-06 | 17:32

Zonder rekenmachine, gewoon alles goed en in een recordtijd van een kleine minuut.
Sjongejonge, je kunt daar echt geen fouten in maken. Een welgemeend LUTSER aan een ieder die erin is geslaagd, een fout te maken.

joepgroep | 30-09-06 | 17:30

10 uiteraard, hoe kan elk normaal denkend mens hier lager voor scoren????? Misschien moeten ze eens een begrijpend lezen toets maken, wedden dat de resultaten nog lager zijn>.>

Nimrodd | 30-09-06 | 17:29

3 van de 5 goed, had ook geen rekenmachine-(

morse | 30-09-06 | 17:28

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,05 (7654 deelnemers)

Sigmund | 30-09-06 | 17:28

10

Mark_ | 30-09-06 | 17:24

Een 10. Uiteraard. Maar behalve rekenen moeten de mensjes ook een beetje les kunnen geven. Didactische kwaliteiten zijn dus ook van groot belang. IPV te zeiken dat de PABO scholieren zo dom zijn, kunnen we beter bedenken hoe we het kunnen gaan verbeteren. Toch?

Cabrónes | 30-09-06 | 17:22

Ik was maar begonnen met die wijntest.
Ik denk dat ik voor die rekentest gezakt ben: Ik weet bekant niet meer hoeveel wijntjes ik op heb...

Pavlos | 30-09-06 | 17:20

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

Best goed voor een simpele MBO-er, al zeg ik het zelf.

der Haroldt | 30-09-06 | 17:12

Wat grappig, ik heb ook een tien. Is het gemiddelde cijfer weer een beetje hoger: 7,05.

D.V. | 30-09-06 | 17:12

die laatste vraag... pfff, doe nu ff niet nadenken hoor. 4/5 => 8 dus

Made to last | 30-09-06 | 17:08

Hellsmurfje 30-09-06 @ 15:53
Je bent een 'arogant basterd', alleen stomme mensen geven het juiste antwoord op een stomme vraag

Satan Loves You Too | 30-09-06 | 17:08

@G-unite 30-09-06 @ 17:00:
Ach, zo'n fijn katteliek semen-arie (what's in a name). Dat verklaart inderdaad de overdadige aandacht voor kleuterneuqers en de PNVD op GeenStijl.
Toch nog goed terecht gekomen, die Lucas - een van de uitzonderingen zeg maar. De rest verdwijnt in de politiek, het vaticaan of de homo-scene. Of alle 3.

koerbagh | 30-09-06 | 17:06

Rekenen is niet van groot belang bij mijn studie. Niveau van groep 8 is genoeg.

WahWow | 30-09-06 | 17:04

4 van de 5 goed.Een 8.
Nou ga ik binnenkort verhuizen naar Zeeland, kan ik me nu bij het uitzendburo in laten schrijven als leraar?

Bluey | 30-09-06 | 17:04

rapportcijfer: 10
Maar ik reken dan ook nog via de oude methode en niet volgens de nieuwe die vorige week in de televaag stond.Als je die manier hebt gezien dan begrijp je de lage cijfers direkt.Volgens die methode was 27 x 0,1 gelijk aan 0,27 en als je dat bij 13,50 opteld krijg je 13,23. Nee ik snapte gelijk waarom de kids niet meer kunnen rekenen.

kijkomjeheen | 30-09-06 | 17:03

een 10 maar de 5e vraag koste me wel een klein minuutje

hAl | 30-09-06 | 17:03

Maar het kunnen evengoed de paters geweest zijn koerbagh.
Verklaart iig een hoop.

G-unite | 30-09-06 | 17:00

@Rob Grootendorst 30-09-06 @ 15:56
You is late, dat had ik om 15:40 al uitgevonden inclusief bewijs.
ff je telraam een bietje opvoeren

ruk-eend | 30-09-06 | 17:00

@LLL
juf Marijke of meester Martijn, geven/gaven die geen les op de Prinsenakker te Bennekom?

-Edit: geen idee, ik zat jammer genoeg niet op een Openbare school maar op de Julianaschool-

Heau_Meau | 30-09-06 | 16:58

De vraagstelling is vaag :( Ik kan alleen maar wiskunde als het uitgeprogrammeerd is in een functionele taal :(

the_Tzar | 30-09-06 | 16:56

Hellsmurfje 30-09-06 @ 15:53
Op een rare vraag, mag je een raar antwoord geven. Ik vind vraag 5 geen vraag die textueel in een rekenexamen thuishoort.

Satan Loves You Too | 30-09-06 | 16:56

Als je maar slim genoeg bent om de computer te vertellen wat hij moet doen, dan hoef je niet eens te kunnen rekenen. De computer doet het voor je!

@Alle mooie blondje PABO-kipjes: Rekenen is niet belangrijk. Als je over een jaar of tien maar lief bent voor mijn kinders.

D.V. | 30-09-06 | 16:56

Aantal goed: 4 van 5

Rapportcijfer: 8

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,04 (7069 deelnemers)

Ik ga les geven.

Merls | 30-09-06 | 16:56

@DiagnosisTyphus & @G-unite 30-09-06 @ 16:53:
Da's ongeveer HBO Bachelor-niveau van nu. Best knap wel van Lucas.

koerbagh | 30-09-06 | 16:56

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 7,03 (6965 deelnemers)

Willen mijn kindertjes later wat leren dan moeten ze dus naar een prive school.
Wat treurig zeg!!!! Blijkens het gemiddelde kunnen veel meer mensen niet rekenen. Hogere salarissen aan dit soort fröbele mensjes??? Dat nooit!!!!!

Fikky | 30-09-06 | 16:53

Dat was de MULO geloof ik DiagnosisTyphus

G-unite | 30-09-06 | 16:53

@Whoos
Århus in het altijd gezellig Denemarken ? lijkt me trouwens knap kut als je de taal niet spreekt. Wat spreken ze daar uberhaupt ?

Florisk | 30-09-06 | 16:52

42

Beasjt 669 | 30-09-06 | 16:51

Als je echt wilt weten hoe dat zit met ons onderwijs, moet je de zaterag column lezen van B. Smalhout in de Telegraaf... hij zeurt er vrijwel iedere week over en soms betrap ik mezelf erop dat ik vind dat hij gelijk heeft.

p.s. ik had er eentje fout in de toets, die laatste, ban or not to ban, dat is de vraag

Karel Kruizenruiker | 30-09-06 | 16:50

[/off topic] @Florisk: Zwolle dan. Derdejaars Utrecht hier. Nu een semester in Århus. Meteen maar een topo testje er tegenaan gooien dan: waar ligt Århus? ;)

Whoosh | 30-09-06 | 16:47

Pabo-studenten zijn allemaal hippies. Ik stuur mn kind later maar naar de islamitische school, daar hebben ze tenminste nog discipline

Japannert | 30-09-06 | 16:46

@King of controversy 30-09-06 @ 16:09
Idd, nu je het zegt... Nou ja, conclusie is wel dat als je het als basisschool leraar niet snapt, het wel erg triest met je gesteld is.

Hellsmurfje | 30-09-06 | 16:42

@ Whoosh
Nee, Zwolle.. Eerste jaar dat dan weer wel.

Florisk | 30-09-06 | 16:41

@ rawg!

Dat was even een fris gevoel in je onderbuik zeker! Ik had ook moeite om het te schrijven ;) !

gringo ricardo | 30-09-06 | 16:39

@ Florisk
Doet deze student journalistiek het toch beter: 10. Tilburg zeker? :P

't Gemiddelde staat inmiddels op 7,01.

Whoosh | 30-09-06 | 16:39

*Schrikt* Mijn eerste juf heette Marijke, mijn laatste meester Martijn :-/
-
@Lucas
Dat verschil tussen de benamingen voor een WO-er en HBO-er was in jouw tijd wellicht van belang, maar in deze tijd met Bachelor-Master stelsels www.hanze.nl/home/Over+de+Hanzehogesch... gaat dat lang niet meer op. Nu we het er toch over hebben: wat is je eigen hoogst afgemaakte opleiding? ;-)
-Edit: het BA/MA stelsel heeft het juist verergert. Nu komen al die mislukte scholieren ook nog eens doorstromen naar de universiteit.-

DiagnosisTyphus | 30-09-06 | 16:35

Doe ik het als student journalistiek met een 8 toch best wel netjes. Ik heb trouwens altijd gedacht dat de pabo een blad was..

Florisk | 30-09-06 | 16:33

Die laatste reeks, daar moet je 2 getallen nemen die samen 3000 zijn. Als die er niet bij zit in 1 zo'n reeks, dan weet je het antwoord op die vraag.
Jezus, het was toch een rekenvraag, geen intelligentietoets ?.

Gerard kempkes | 30-09-06 | 16:31

@gringo ricardo, kuch!

rawg! | 30-09-06 | 16:31

gewoon een 10

Elvis_Presley | 30-09-06 | 16:30

Hebben we ook zo'n quiz voor Nederlands, want dat 'hun'-gebruik is pas echt tenenkrommend. Ik als HaaBeeOower heb soms de haren overeind staan van de docenten....

gringo ricardo | 30-09-06 | 16:28

Alle 5 goed.

Gerard kempkes | 30-09-06 | 16:28

@wijsvinger
Ja en die reeksvraag ook door het eindcijfer van de getallen die samen in de buurt van 3000 komen op te tellen. Deze moeten samen immers op een 0 eindigen.

Chiant | 30-09-06 | 16:26

Ik snab niet wat er zo mioelijk is an die sommen. Ik tel altijd uit mn hoof. Hun moeten eens trug naar school diegenen die t niet kennen.

gringo ricardo | 30-09-06 | 16:25

Die rentevraag is snel op te lossen d.m.v. schatten

wijsvinger | 30-09-06 | 16:24

Alles goed. Und?

bottehond | 30-09-06 | 16:22

@frozenhenk
Ach ik trok mij er niet veel van aan en ze zit inmiddels in de 2e klas Atheneum, dus achterlijk was ze destijds niet. Voor mij een bevestiging dat de leermethode die gebruikt wordt wél achterlijk is.
-
Ook leuk: Mijn regel was destijds "er wordt niet geslagen, maar als iemand anders jou opzettelijk mept, dan mep je direct 2x zo hard terug. Sla je zelf als eerste, dan heb je een probleem met mij, sla je niet zelf als eerste: succes, leef je uit." Dat concept heb ik destijds ook van wijlen mijn vader geleerd en heeft mij prima door de schooljaren heen geloodst.
Op een goede dag bracht mijn dochter dit in praktijk (gelukkig bij de grootste aso-etter van de school die nota bene 1 klas hoger zat en een kop groter was) en het kereltje in kwestie gilde als een speenvarken. Niet van de pijn overigens, maar ik denk meer van de teleurstelling dat zijn losse handjes nu direct effectief beantwoord werden.
Wederom werd Chiant ontboden, want mij dochter had de hoofdmeester uitgelegd wat ik haar geleerd had. In het gesprek bevestigde ik dat en aan zijn gezicht te zien overwoog de hoofdmeester ook een permaban op het opvoeden van mijn dochter... Nadat ik toen iets mompelde over rooibosthee (of woorden van gelijke strekking) is het niet meer goed gekomen tussen ons.

Chiant | 30-09-06 | 16:19

alles goed.

vraag 4 zou trouwens als open vraag MET rekenmachine nog te moeilijk zijn voor velen. (hmm en als ik m met de rekenmachine nareken krijg ik een net iets ander antwoord uit: AD zegt 5081,34. ik zeg 1.041^10 x 3400 = 5081.43)

Ballenman | 30-09-06 | 16:19

Hum, alles goed. Als ik groep 1 t/m 8 van 25 = 200 leerlingen onder mijn hoede neem, kan ik dan 8 van die onderwijzerssalarisjes ontvangen.
Met gewoon zoals nu >40 uur per week, 24 vakantiedagen en managementervaring kan dat niet echt zwaar zijn, leren die kinderen ook nog wat, doen we het zwemmen er ook weer effe bij.........
Oh, sorry: 200 + 8 onderwijzers = 208

hekkesluiter | 30-09-06 | 16:17

@ chiant: wat mij betreft mag de zeer efficiënte staartdeling ook weer snel worden ingevoerd. De kinderen leren nu delen door herhaaldelijk aftrekken wat meer tijd kost en af en toe best verwarrend kan zijn. Het schrijven en uitgeven van leermethodes is 'big business', er wordt altijd wel weer iets verzonnen wat 'beter' is of wat "meer kinderen de kans zou geven' om goed te leren rekenen.

wijsvinger | 30-09-06 | 16:16

Halverwege afgehaakt; snap er geen fuck van.

John McClane | 30-09-06 | 16:15

@ binnengewoon 16:12
Denk eens na: de toets is voor eerste jaars PABO studentjes. Is het logisch dat die toetsers er dan zo'n vraag bijzetten die overduidelijk veel moeilijker is dan de andere vragen? Nee, en bovendien, van rente over rente wordt he bedrag alleen maar hoger, en 5081,34 was al het hoogste bedrag wat tussen de antwoorden stond.

King of controversy | 30-09-06 | 16:15

En GS-redacteuren die niet weten hoe je geband schrijft, krijgen die ook een ban?

sammy de moraalridde | 30-09-06 | 16:15

@King of controversy
4 was nog wel iets complexer. 10 jaar 4.1% rente is niet hetzelfde als 41% rente. Je hebt met rente-over-rente te maken.
Dat is een veel te complexe berekening om uit het hoofd te doen, dus moet je (inderdaad) via uitsluiting bij het goede antwoord uitkomen.

binnengewoon | 30-09-06 | 16:12

Het moet sowieso zonder rekenmachine en kladpapier natuurlijk. Als je dat hebt gebruikt is je score geweaun ongeldig en wordt de sticker alsnog hardhandig van je hand afgetrokken.

Lucasje dus | 30-09-06 | 16:11

"Aantal goed: 5 van 5
Rapportcijfer: 10
De gemiddelde score voor deze quiz is 7 (5920 deelnemers)"

Maar dat kan komen omdat ik alleen dat lullige HBO als vooropleiding gedaan heb.

Visje | 30-09-06 | 16:10

5 van de 5 goed.
Heb altijd al gevonden dat ik het beter wist dan mijn meesters/juffen. Blijkt maar weer.

ErEs | 30-09-06 | 16:10

Godverdomme! 1 vraag verkeerd gelezen, over die vetklep, dus n 8. Sorrie!

Mindset | 30-09-06 | 16:09

Had een 8.
Alleen de laatste vraag fout. Moet wel zeggen, de vraagstelling was voor meerdere uitleg vatbaar. "welke reeks bevat geen getallen die samen 3000 zijn?" Alle 5 samen?, 2 samen? 3 samen?
Scherp formuleren is ook een beta-eigenschap

binnengewoon | 30-09-06 | 16:09

@ Hellsmurfje 16:06
Hoofd berekening voor vraag 4: 10*4,1=41
3400+ongeveer de helft is never nooit niet 3800 of 4100, blijft 5800-nog-wat over.

King of controversy | 30-09-06 | 16:09

@Hellsmurfje Als je een beetje logisch nadenkt is vraag 4 ook prima zonder rekenmachine op te lossen.

salonrealist | 30-09-06 | 16:09

-weggejorist-

DblDtch | 30-09-06 | 16:09

@geile debiel 30-09-06 @ 16:03
Uuuhm op die vraag 4 na, hoop ik toch echt voor je dat je het uit je hoofd kan. Het is anders wel heel sneu....

Hellsmurfje | 30-09-06 | 16:06

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

Quintana | 30-09-06 | 16:06

5 goed, het leek moeilijk te worden, maar toen waren de vragen op.

vodkahetvarken | 30-09-06 | 16:06

Tsja, een 10. En dat voor 'n HBO-sgolier...

Lucasje dus | 30-09-06 | 16:04

-weggejorist-

geile debiel | 30-09-06 | 16:03

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 6,98 (5758 deelnemers)

Het gemiddelde stijgt dus langzaam sinds Geenstijl daar aan het quizzen is geslagen...

Jeroenrvp | 30-09-06 | 16:02

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 6,98 (5716 deelnemers)

Gemiddelde loopt gelukkig wel iets op na deze topic.

salonrealist | 30-09-06 | 16:02

@.Chiant 15:52
Ik dacht dat mijn dochter problemen had met vermenigvuldigen, maar na het opheffen van de spermaban kwam dat nog helemaal goed.

ventus_aqualis | 30-09-06 | 16:02

5 goed......... Degene die die rentevraag heeft geschreven had trouwens wel aan mogen geven of het om enkelvoudige of samengestelde interest ging.

wilwel | 30-09-06 | 16:01

8, laatste fout... De vraag niet goed gelezen... Achja, ik own iedereen met wiskunde hier dus boeit me geen flikker :-)

stijlvolle kansloze | 30-09-06 | 16:00

Slegdt één fout, maar dat kompt ik had per abuis een plusteken ingetoetst, waar een - moest.

Deense Postbode | 30-09-06 | 16:00

heyhey, een 10! toch mooi bovengemiddeld. maar die laatste vraag is slecht gesteld...

švejk | 30-09-06 | 15:59

GAAP
Rapportcijfer: 10
De gemiddelde score voor deze quiz is 6,98 (5717 deelnemers)
Het gemiddelde gaat langzaam omhoog..

Scavaged | 30-09-06 | 15:59

Jottum, een 8

prototype_nl_pwnage | 30-09-06 | 15:59

Krijg ik nu ook een plakplaatje bij het cijfer 10 ?

ventus_aqualis | 30-09-06 | 15:58

@chiant. zou ik die slet toch eventjes duidelijk maken hoe belachelijk ze zichzelf aan het maken is.

frozenhenk | 30-09-06 | 15:57

10 trouwens

Mikado | 30-09-06 | 15:57

@Chiant 30-09-06 @ 15:52
Ik heb vroeger hetzelfde gezeik gehad, ik begreep geen zak van de methode die ze mij op school uitlegde. Mijn pa heeft mij toen ook staartdelen geleerd en het probleem was opgelost. Ik snap sowieso niet waarom ze die kiddos een andere omslachtige manier proberen uit te leggen.

Hellsmurfje | 30-09-06 | 15:57

8, alleen de laatse fout.
En die snapte ik niet.
En die rentevraag was een schattingsvraag, hoefde je niet geheel uit te rekenen.
update, dank hellsmurfje, nu snaps.

G-unite | 30-09-06 | 15:57

Natuurlijk had ik alle vragen goed, maar er staat een fout in de toets bij vraag 4.
Het bedrag moet zijn 5081.43 en niet zoals het AD zegt 5081.34.
Zie hier de berekening:
1.041^10*3400
www.google.nl/search?hs=ZDK&hl=nl&...

Kortom, AD mensen koop eerst zelf maar eens een telraam!.http://search.ebay.nl/search/search.dll?cgiurl=http%3A%2F%2Fcgi.ebay.nl%2Fws%2F&fkr=1&from=R8&satitle=telraam&category0=

Rob Grootendorst | 30-09-06 | 15:56

Ik verwacht minimaal een 8 onder mensen en een 6 onder mensapen

Mikado | 30-09-06 | 15:55

8..

Thommi3 | 30-09-06 | 15:55

8

dmenace | 30-09-06 | 15:54

Juf Marijke en Meester Martijn (Uitdenbogaard???)

JekkerDaJek | 30-09-06 | 15:53

@koerbagh 30-09-06 @ 15:51
Die laatste is niet echt duidelijk gesteld, maar met een beetje getallen inzicht nog steeds erg makkelijk.

Hellsmurfje | 30-09-06 | 15:53

Aantal goed: 5 van 5
Rapportcijfer: 10
De gemiddelde score voor deze quiz is 6,96 (5524 deelnemers)
---
Nou dat valt me mee, Gramatica gaadt een stuk moeilijker

blaffer | 30-09-06 | 15:53

@koerbagh 30-09-06 @ 15:51

Lol, koerbagh for president

ruk-eend | 30-09-06 | 15:52

Mijn dochter had problemen met delen. Ik vroeg haar hoe ze dat dan deed en ik begreep niet waarom ze deze omslachtige methode moest gebruiken die haar werd aangeleerd. Ik heb haar de methode van staartdelen uitgelegd en ze kon daarna alle delingen snel en foutloos maken. De volgende dag werd ik ontboden bij Juf Maria, die ik overigens steevast bij haar achternaam blijf noemen en zij mij bij mijn voornaam, en kreeg ik een permaban op het bijspijkeren van mijn dochter.

Chiant | 30-09-06 | 15:52

Een 8 door die tuinvraag. Stom :s moeten weten!

So Soulful | 30-09-06 | 15:52

Dit is toch geen nieuws. Heb je wel eens gezien wat er zoal voor de klas staat? Elke geit met een pretpakket kan de MBO-opleiding PABO gaan doen. Met hoger beroepsonderwijs heeft allemaal het maar weinig te maken. Nu de taaltoets nog. Net zo'n drama, kan ik je verzekeren.

Hommel | 30-09-06 | 15:51

1. Moeder snijdt een taart in drie gelijke stukken. Eén van die stukken wordt eerlijk verdeeld tussen Tom en Nelleke. Welk deel van de hele taart krijgt Tom?
- Belangrijker is de vraag: wie krijgt die 2/3e van de taart en waarom?

2. Marco vindt dat hij te dik is. Hij gaat lijnen. Na 1 jaar is hij 24 kg afgevallen. Dat is 25 procent van zijn gewicht voor hij begon te lijnen. Hoeveel weegt hij nu?
- Dus die 2/3e taart was voor Marco.

3. De tuin van de familie van Rob is 40 meter lang. Hij maakt van de tuin een tekening, waarop de lengte 20 cm is. Op welke schaal heeft hij de tuin getekend?
- Maakt niet uit, het klopt toch nooit als je eenmaal dat gat voor je zwembad gaat graven, dan blijkt er opeens geen plek meer te zijn voor de vaste barbecue op het terras.

4. Op 1 september 2001 heeft Ankie een bedrag van 3400 euro voor 10 jaar vastgezet op een spaarbank. Ze krijgt gedurende die tijd steeds een rente van 4,1 procent per jaar. Ze mag geen extra stortingen doen. Hoe groot is het spaarbedrag na precies 10 jaar?
- Onbelangrijk. 4,1% over 10 jaar is veel te weinig als je 3400 euro te beleggen hebt. Dat moet je minstens verdubbelen om de inflatie bij te kunnen houden.

5. In welke reeks staan geen getallen die samen 3000 zijn?
Uhm... ik zal de vraag nog eens lezen. Allemaal samen per reeks? Of 2 van de getallen in de reeks? Of eh... wat staat daar eigenlijk? Wat wordt er nu gevraagd? Maar belangrijker: who cares?

koerbagh | 30-09-06 | 15:51

@die hofstadtgruppe 30-09-06 @ 15:47

Pfoeeh, je hebt twee lekkere wijven, die je niet kunt verstaan (=Harkema)een bus slagroom, vier tieten twee kutten hoelang kun je daarmee neuqen?? zoiets??

ruk-eend | 30-09-06 | 15:50

is het iemand al opgevallen dat nu het geenstijl reaguurders corps die test aan het maken is het gemiddelde van de deelnemers aan het stijgen is ?

zeker weinig onderwijzers hier op de site

frozenhenk | 30-09-06 | 15:50

@Satan Loves You Too 30-09-06 @ 15:41
Vraag lezen er wordt gevraagd, in welke rij staat GEEN combinatie die tot 3000 kan leiden. In die andere wel:
1613 - 1316 - 922 - 832 - 181 - 465
1613+922+465 = 3000;
1758 - 2363 - 1432 - 547 - 637 - 1142
2363 + 637 = 3000;

Hellsmurfje | 30-09-06 | 15:48

Een 10

Michaelsss | 30-09-06 | 15:47

ip? is dat ook met cijfers?

gouden eikel | 30-09-06 | 15:47

frozenhenk 30-09-06 @ 15:43

Jep ik wil mijn spaarrente het liefste per seconde uitbetaald krijgen, maar tot nu toe geen bank die erin trapt ;-)

ruk-eend | 30-09-06 | 15:47

4 van de 5

Mayakovnik | 30-09-06 | 15:47

10, mag ik nu een stickertje uitzoeken?

Hollandicus | 30-09-06 | 15:46

10~!

waar kan ik m'n hbo papiertje ophalen?

Rhun | 30-09-06 | 15:45

Vraag twee is heeel makkelijk zonder rekenmachine:
3400 *4% kan iedereen uit het hoofde: 136. x 10 jaar= 1360. Dus enkelvoudige rente geeft al een hoger bedrag dan de eerste twee. het moet dus wel het derde antwoord zijn. duurt 10 seconden zo'n berekening....

Redwatch | 30-09-06 | 15:45

Een 8. Mag ik nu blijven? Of zal ik pabo gaan doen?

fluh | 30-09-06 | 15:44

een 6!!! beter!

scar in face | 30-09-06 | 15:44

@rukeend en dan vragen we nog niet eens of de rente per maand, kwartaal, jaarlijks of contineu wordt uitgekeerd. want daarvoor moeten ze ook echt wel havo 2 hebben om te snappen en dat is voor de meeste bij het AD te ver. (om over juf marijke maar te zwijgen)

frozenhenk | 30-09-06 | 15:43

Is het geen idee voor Geenstijl om bij het AD de Ip-adressen op te vragen van mensen die hier een onvoldoende voor hebben gescoord? Als je dit niet haalt ben je inderdaad veel te dom om hier te mogen reaguren, ip-ban dus

die hofstadtgruppe | 30-09-06 | 15:43

@Satan loves you, je moet de vraag GOED lezen man... er zijn in die reeksen getallenPAREN te vinden die samen 3000 zijn.... en in welke reeks kun je geen enkel paar vinden waarvan de som 3000 is? Probeer maar! Jammer Satan, volgende keer misschien wel een stickertje!

Iljitsj | 30-09-06 | 15:43

Aantal goed: 4 van 5

Rapportcijfer: 8

davdeboskabouter | 30-09-06 | 15:43

een 10. Maar ik vond de eerste drie vragen meer begrijpend lezen dan wiskunde. De vierde vraag leer je volgens mij pas bij economie dus niet echt een basisschool niveau vraag. De laatste vraag was wel een goede. Zonder al te veel moeite moet je kunnen in zien dat de twee andere antwoorden per definitie fout zijn.

finale_plank | 30-09-06 | 15:43

en het fokschaap niet te vergeten.

spooky | 30-09-06 | 15:42

@fweddy 30-09-06 @ 15:34
Er staan zes getallen dat betekent dat je er maar drie hoeft te controleren. En in dat geval was je na antwoord A al klaar. Alleen die met rente berekening lukte niet uit mijn hoofd...

Hellsmurfje | 30-09-06 | 15:42

Ik kan nog wel rekenen, gelukkig. Erg handig als je bij de AH boodschappen doet, er klopt namelijk nooit wat van de kassabon en je betaalt altijd teveel, nooit te weinig.
Ben ook maar een HTS-er elektro. Heb ook nog filosofie gestudeerd, maar moest nog 2 jaar en heb die studie afgebroken omdat ik geen studiefinanciering meer kreeg en het nut van die studie ook maar weinig is voor je carriere. In mijn CV laat ik dat ook gewoon weg. De kopcursus in het buitenland staat veel beter.
Hoezo is een universitaire graad zo bijzonder dan? Het zijn bijna allemaal pretstudies die men daar doet. Culturele antropologie is gewoon "boekje lezen". Dat kan iedereen. Communicatiewetenschappen, daar kan toch iedereen over meelullen. Wat mij betreft moet iedereen een pretstudie maar zelf betalen, op een paar goeien na.

ambtenaartje | 30-09-06 | 15:42

Binnenkort worden op de PABO de tentamens afgeschaft en moeten de schaapjes hun theoretische kennis in de praktijk tonen d.m.v. assessments. Dus: een docent speelt een lastig jongetje uit groep 8 en het schaapje moet laten zien dat ze ermee om kan gaan. E.e.a. wordt nabesproken en daarna is het schaapje geslaagd. 'Maar hoe weet die docent nou of het schaapje zelf goed kan rekenen?' Nou, dat wordt vooraf streng getoetst. 'Is wel eens iemand niet toegelaten tot die opleiding van je of eruit gegooid omdat ze die toets niet haalde?' Nou nee, dat niet.

Koning Koel | 30-09-06 | 15:41

Een 10,
Maar vraag 5 is onzin!!: Geen van die getalreeksen is 3000.

Satan Loves You Too | 30-09-06 | 15:41

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

De gemiddelde score voor deze quiz is 6,94 (5216 deelnemers)

En dit kunnen die gasten niet????

Redwatch | 30-09-06 | 15:40

Tja jongens en meisjes van het AD, het overtypen van de antwoorden is ook verrekte moeilijk geleuf ik. Het goede antwoord op vraag 4 luidt: 5081,43, rekent u maar even mee. De formule is: Bedrag na tien jaar = beginbedrag x groeifactor tot de macht van het aantal jaar dat je rente vangt. Oftewel 3400 x (1,041^10) en dat is 5081,43. Ben ik nu geslaagd or what???

ruk-eend | 30-09-06 | 15:40

Ja jammer vraag 2 niet goed gelezen, ik las van hoeveel woog hij, het was hoeveel weegt hij nu. Nou jaaaa, dit heeft niks met kunnen rekenen te maken maar gewoon logisch nadenken. Dus helaas geen 10 maar een 8.

Hellsmurfje | 30-09-06 | 15:40

Ik reken beter dan Gerrit Zalm en JP Balkenende. Het is voor hun helemaal afhankelijk van de verkiezingen, voor mij vooral centen in de portemonnee tellen. En dan zien dat ik er inkomen niet op ben vooruitgegaan sinds de invoering van de euro, maar de prijzen wel zijn verdubbeld. En mij dan ook verwijten dat ik te weinig uitgeef om de economie te stimuleren. Dat is rekenen op niveautje Pippi Langkous van Gerritje en JP.

koerbagh | 30-09-06 | 15:38

mavo = pabo (overgens beide correct)

frozenhenk | 30-09-06 | 15:38

raportcijfertje 10. doodsimpel en dat op de mavo alleen maar dom blond zit wisten we al. maar ja, dat neuqt meestal wel lekker snel en is ook makkelijk te dumpen.

frozenhenk | 30-09-06 | 15:37

ik was te lui om die prcent vraag uit te rekenen s*r^t en dan op je rekenmachiene maar de methode voor uit het hoofd ik heb geen idee :P (a)

8

jantjepietje | 30-09-06 | 15:36

Laten we met zijn allen positief zijn.................................................. toch?

Jan Boel | 30-09-06 | 15:35

Als je pipi-langkous films (intro-liedjr) kent weegt dat dan mee tegen een ban?

bad to the bone | 30-09-06 | 15:35

Aantal goed: 5 van 5

Rapportcijfer: 10

juf Marijke en meester Martijn lutsers !

Peany | 30-09-06 | 15:34

ik had een 10 bij die achterlijke toets, mag ik nou een koekje?

Putje | 30-09-06 | 15:34

alleen die laatse fout (194 - 1913 - 2810 - 2019 - 232 - 1132)... daar moest ik bij nadenken

fweddy | 30-09-06 | 15:34

4+4= 3,27 =)

snijbonen | 30-09-06 | 15:33

5.5.. precies genoeg dus :)

mzzl! | 30-09-06 | 15:32

Rekenmachine heb ik alleen voor invullen belastingaangifte. ;)
'
Zelfde geldt overigens voor eerstejaars wiskundestudenten, zie www.lievemaria.nl.

Mathemaat | 30-09-06 | 15:32

een 8

hoff | 30-09-06 | 15:32

25.988

King of controversy | 30-09-06 | 15:31

Chileen! Doe eens dat bmovl-filtertje afhalen bij het AD.

Pritt Stift | 30-09-06 | 15:31

"Nieuw is het wellicht dat de meerderheid van deze brave fröbelmeisjes en homojongens niet eens kan rekenen op groep 8 niveau." Nee, Lucas, dat is helemaal niet nieuw, maar *kuch* nieuws van driekwart jaar oud
www.nu.nl/news/649888/10/Pabo-leerling...

die hofstadtgruppe | 30-09-06 | 15:30

10?

MrVain | 30-09-06 | 15:28

ik als hbo-scholier reken erop dat ik aardig kan rekenen... of zoiets

ruk-eend | 30-09-06 | 15:27

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl