Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenStijl Culinair. Kip vs Kip

tokkiekip100.jpgEn bedankt David. Voor die prachtige ingezonden fotocollage van AH Kipfilets (scrollen). Tsja. Dilemma; 374 gram plofkip voor €2,20 of 360 gram Biokip voor €8,96. Dan is voor veel mensen de keuze snel gemaakt. Geen hond gaat Hfl 19,75 OudNederlandsche Guldens betalen voor drieënhalf ons Feelgood Chicken met zo'n groen biostickertje. Dan maar die tokkiefilets in de kipkruiden plempen. Diepvriesdoppertjes erbij, zakkie ovenfriet in de IKEA-whirlpool, suikermayo erover. En klaarrr is Jan Splinter. MAARRR, beste mensen. Laat ze lekker doodvallen daar bij Albert Heijn. Koop sowieso geen kip in de AH/Jumbo/Aldi/C1000 et al. Supers zijn geïnteresseerd in omzet, niet in voedsel. Koop kip met ballen. Daarom hier een heuse link naar de Legendarische Kippenproef (mirror) van Foodlog. Verplicht leesvoer voor de pollo aficionado. Bonus! AQUI nog wat lekkere recepten en daar (spiegel) uitleg waarom die duurzame yupkip zo duur is.

Reaguursels

Inloggen

@Big Bear Hunk | 09-09-09 | 10:55
Geloof je het echt? Zo ja dan heb je aandelen of hoor je in een gesticht thuis.
@ mail cheauvinist pic | 09-09-09 | 11:48
vooral je laatste zin klopt.
@ Moslimextremist | 09-09-09 | 12:59
Spareribs zijn van varkens niet van runderen...

RadioKies{~} | 10-09-09 | 17:52

Onze regering is nu ook bezig met een voorstel om vlees extra te belasten vanwege de CO uitstoot dat het genereert.... (was op het nos journaal, dus dan moet het wel waar zijn.)

RadioKies{~} | 10-09-09 | 00:42

Wie eet er nou nog kip? Stelletje varkens! Koe moet je eten, KOE! Shoarma en spareribs zijn toch veel lekkerder dan kip?

Moslimextremist | 09-09-09 | 12:59

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 12:16
Yeah right. Knijp in zo'n bleke filet van de AH of de Jumbo en het water pers je er met de hand uit. In de pan blijft er de helft niet van over. Als de prijs per kilo niet omhoog kan dan gaan de kilo's wel omhoog...

mail cheauvinist pic | 09-09-09 | 11:48

Fireblade1971versie2 | 09-09-09 | 07:29
RadioKies{~} | 08-09-09 | 19:23

De enige reden dat dat vlees van jullie krimpt is omdat je het niet goed klaarmaakt. Kipfilet moet je aan 2 kanten 1 minuut bakken en dan op 100 gr 15 min. in de oven. Dan heb je een super mals stukje vlees. Zit nog steeds geen smaak aan, het blijft een kuiken van 36 dagen oud, maar dat doe je er maar wat saus over.

Nogmaals; er wordt geen water toegevoegd aan verse kipfilet die door de grote supermarkten wordt verkocht.

Big Bear Hunk | 09-09-09 | 10:55

amygdala | 08-09-09 | 20:07
Zeg, wil je mijn proza niet aan Brinkhorst toeschrijven aub, maar ik ben blij dat je het met me eens bent.

Big Bear Hunk | 09-09-09 | 10:48

Ga gewoon naar de halal slager, geen plofkipfilets, maar gewoon goed spul wat niet krimpt als je het in de pan flikkert, en de prijs valt best mee. Prima voor kipsate (meteen een idee voor het eten voor vanavond, thanks!)

Fireblade1971versie2 | 09-09-09 | 07:29

@LJBrinkhorst

LJBrinkhorst zei : Alleen bij rundvlees kun je verschil proeven en dat heeft alleen te maken met ras, geslacht en leeftijd bij slachten:
- Normale biefstuk; niet te vreten, komt van een afgewerkte melkkoe.
- Greenfields; jonge stier, goed vlees maar goedkopere delen worden door AH als biefstuk verkocht en vermalst (zie de sneden die door het vlees lopen).
- Argentijns vlees bij de AH is top.
- Een goede ambachtelijke slager zoekt zelf zijn vleesrasrund uit maar dat soort slagers zijn er maar weinig.

Klopt als een bus.

Verder heeft besterving van het vlees (of hoe lang je het opslaat) ook invloed op een minder of meer intense smaak en een andere textuur.

Intense smaken zijn niet altijd algemeen acceptabel (door de supermarkt?, gebrek aan gewenning?) . Een haring mag niet te zout zijn , een pepertje mag niet te scherp zijn, lof en spruitjes niet te bitter. In tegenstelling is zoet niet zoet genoeg. Dat heeft waarschijnlijk te maken met onze evolutionaire voorkeur voor direct energie leverbare voedselkeuze.

amygdala | 08-09-09 | 20:07

Ik vind Kip van de AH juist wel lekker
Idd van de C1000 is ie niet te vreten en helemaal volgespoten dat er nog een klein velletje om heen zit
Maar bij de AH vind ik dat toch echt niet zo, ja Biologische zooi moet je zoiezo niet aan beginnen
Die dingen zijn niet schoongemaakt en hebben poep gegeten in de wij dus als je dood wil vooral Biologisch

Trouwens die foto is wel duidelijk nep waarom weet ik niet
Maar dat er 13.09.2009 staat en dat er nog de oude verpakking om zit alles van Biologisch heet nu Puur en Eerlijk bij Appie

Hit | 08-09-09 | 19:41

Ik koop al JAREN kalkoenfilet! Heeft wel smaak, een betere structuur en is uiteindelijk goedkoper dan kip. Als je een kipfilet bakt dan wordt die 4/5 tot 3/5 van wat het was (door al die troep die ze erin spuiten). Kalkoenfilet krimpt nauwelijks tot niet. Kalkoenfilet kun je meer vergelijken met varkenshaas, maar dan goedkoper en halal.

RadioKies{~} | 08-09-09 | 19:23

Espace Première | 08-09-09 | 15:51
Omdat de bacteriologische besmetting veel lager is dan vroeger en omdat er veel minder ziektes voorkomen.

Smaak is wat anders; vroeger werden de kippen ouder geslacht. Het gaat altijd om de combinatie van leeftijd en bereidingswijze; Een jonge kip is malser maar heeft minder smaak. Dat geldt ook voor kalf versus rund of speenvarken versus volwassen varken.
Als je weet hoe je een ouder beest goed klaar moet maken, zeg maar langzaam en op lage temperatuur krijg je een lekker smaakvol mals stukje vlees. Maar daar zit de hedendaagse consument niet op te wachten.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 16:32

@ Espace

dat komt omdat de werkelijke kosten in de massaproductie niet worden meegerekend. Er is natuurlijk een reden dat iets voor nop kan worden verkocht. Ergens in de keten worden kosten gemaakt (milieu, welzijn, gezondheid) etc.
Check: www.thestoryofstuff.com

RideFreeOrDie | 08-09-09 | 16:17

atopdeer een kip gaat dus enkel over legkippetjes

RideFreeOrDie | 08-09-09 | 16:13

@ RideFreeOrDie | 08-09-09 | 15:52
Die smaken prima, helaas vooral een herinnering van vroegah, maar vergeleken daarmee valt alles tegen eigenlijk qua smaak. Ik vind het heel slecht dat Bio zo duur is en een elite products is, ik vind het trouwens paradoxaal dat producten die beter zijn voor mens, dier en planeet per definitie meer kosten dan producten die dat niet zijn, maar zo willen ' we' het blijkbaar.

Espace Première | 08-09-09 | 16:04

Kippen met uitloop zijn trouwens ook slechter voor het milieu. De mest die ze laten vallen wordt niet direct onder gewerkt, wat met andere mest wel moet. De ammoniak vervliegt. Verder gebruiken langzaam groeiende dieren meer voer per kilogram vlees, omdat ze langer leven. Er wordt meer voer verbruikt voor onderhoud. Dus om dezelfde hoeveelheid vlees te maken, moeten er meer granen verbouwd worden.

steven paul | 08-09-09 | 15:56

@ Espace
dan ben ik benieuwd hoe je je de van het erf geplukte mediterraanse kippetjes laat smaken. Die zullen ook wel eens iets niet biologisch voor de kiezen krijgen. Ik heb liever ook geen groeihormoon in m'n kippetje, maar biologisch gaat mij te ver. Het maakt het ook weer veel duurder en dus hoogdrempeliger in de aanschaf. Zo ontstijgt bewuster vlees eten nooit de Groen Links stemmende, rijkbedeelde yup.

RideFreeOrDie | 08-09-09 | 15:52

@ Big Bear Hunk | 08-09-09 | 15:40 Hoe weet je dat vlees veel gezonder is dan 30 jaar geleden? wara baseer je dat op? Is het ook smakelijker?

Dierenwelzijn is een persoonlijke afweging inderdaad, al vind ik dat je de beschaving van een volk deels kan aflezen aan hoe het met dieren omgaat.

Espace Première | 08-09-09 | 15:51

@ Espace Première 15:35
Ik zeg niet dat antibiotica verboden is in de reguliere vleeskuikenhouderij, maar dat het toedienen van antibiotica als groeibevorderaar al verboden is. Curatief mag het wel gebruikt worden. Maar dat mag in de biologische houderij ook.
Groeihormonen toedienen is niet alleen verboden, maar is ook nutteloos bij vleeskuikens omdat ze van zichzelf al hard genoeg groeien. Groeihormonen toedienen aan vleeskalveren of runderen heeft wel zin, omdat deze dan minder vetweefsel aan gaan maken en meer spierweefsel. Net als bodybuilders. Maar aangezien vleeskuikens gefokt zijn op groei, heeft extra hormonen toedienen geen zin.
Uitloop voor kippen lijkt goed voor het dierenwelzijn, maar er zitten ook nadelen aan. Er is niet alleen meer risico op ziektes zoals vogelgriep, maar ook op wormen. (niet de pieren, maar rondwormen en lintwormen) Voor de voedselveiligheid is nog van belang dat het risico op salmonella en campylobacter hoger is. Een stukje grond dat eenmaal besmet is wormen, salmonella of campylobacter is moeilijk ziektevrij te krijgen en de kans op besmetting door rondvliegende vogels is groter.

steven paul | 08-09-09 | 15:50

Espace Première | 08-09-09 | 15:35
Antibiotica zijn bij normale kippen alleen in de laatste periode voor de slacht verboden zodat er in het vlees niets meer van terug te vinden is. Bij jonge kuikens wordt nog inderdaad steeds preventief antibiotica gegeven.
Groeihormomen zijn absoluut verboden in de EU.

Vlees is nu veel gezonder dan het 20 of 30 jaar geleden was dus ik heb geen problemen met de bio-industrie. Dierenwelzijn vind ik niet zo'n issue, de eisen vind ik nu wel streng genoeg.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 15:40


@ Steven paul: Ik wete niet wie je dat wijs heeft gemaakt, dat antibiotica en groeihormonen etc.verboden zijn. allicht is er een limiet aan gesteld, maar verboden is het zeker niet. En als de kip GMO mais eet, krijgt hij dat dus ook binnen. En over die groeihormonen, hoe kan een reguliere kip anders zo snel groeien? Biologisch voer is merendeel biologisch, wil het dat keurmerk krijgen.

het verschil is dat de kip een waardiger en natuurlijker leven heeft gehad, en ik dnek dat dat de smaak ten goede komt. Uit de Bio industrie kan niks positiefs aan voedingswaarden komen, met het leven dat die beesten hebben gehad.

Probeer de film ' our daily bread' eens te zien, het zal je ogen opendoen.

@RideFreeOrDie: Die kip eet alles ja, en kan het niks schelen, maar ik eet d ekip weer op, en mij kan het wel schelen! Alles wat de kip eet, komt ook in mij terecht!

Scharrel rules inderdaad, is een goed alternatief. Laat je echter niet belazeren door de term scharrel: je stelt jou zeeen van ruimte voor, maar de werkelijke ruimte die een scharrelkip heeft is nog steeds niet veel.

Espace Première | 08-09-09 | 15:35

RideFreeOrDie | 08-09-09 | 15:23

Als jij het zegt; ik heb onderzoeken gelezen uit Wageningen die zeggen dat die beesten het liefste lekker dicht bij elkaar binnen willen zitten. Maar waarschijnlijk ben jij ervaringsdeskundig dus ik geloof het graag.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 15:34

Euh, kwestie van goed zoeken. Ik ga 3x per week naar mijn vaste slager/poelier. Koop ik een scharrelkip van 1.5kg uit Noord-Frankrijk voor 11.50 :-)

Sandos | 08-09-09 | 15:25

@ Big Bear Hunk
Net als mensen willen kippen ook wel eens een dagje binnen zitten, maar vaak genoeg zie je ze ook met z'n allen gezellig kakelend en tokkend buiten lopen.

RideFreeOrDie | 08-09-09 | 15:23

@ Espace Première 15:08
Vleeskuikens krijgen geen hormonen toegediend. Dat heeft ook geen nut, want ze groeien van zichzelf al genoeg. Hormonen toedienen kost alleen maar geld.
Het gebruik van antibiotica als groeibevorderaar is al enkele jaren verboden. Diermeel toevoegen aan het voer is ook verboden. GMO ook.
Biologisch voer is nooit voor 100% biologisch, omdat er simpelweg te weinig biologische granen verbouwd worden. Een groot deel van het voer komt gewoon uit de reguliere hoek. De enige verschillen zijn dus kunstlicht, meer leefruimte en buitenlucht. Ik vraag me af of die dingen het vlees kwalitatief zoveel beter maken.

steven paul | 08-09-09 | 15:21

@ Espace Première
Wat kan het die kip nou schelen wat voor voer 'ie krijgt??!! Die beesten vreten alles wat los en vast zit. Pleur die beesten gewoon naar buiten, dat is waar het om gaat! Biologisch hoeft van mij echt niet, scharrel rules!

RideFreeOrDie | 08-09-09 | 15:20

Espace Première | 08-09-09 | 15:08

We hadden het toch over smaak. Dat die biologische beesten een beter leven hebben is zonder meer waar maar als je dat doorredeneert zou het nog beter zijn als ze helemaal niet werden gefokt; ook biologische kippen leven niet zoals in de natuur. Het is maar net waar je je grenzen legt. Die van mij liggen wat verder dan die van jou blijkbaar.

Ook gewone kippen krijgen geen groeihormonen trouwens, dat is een fabeltje.
En scharrelkippen blijken helemaal niet naar buiten te willen. Ik eet geen biologisch brood dus mijn kippetje hoeft ook geen biologische granen te krijgen.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 15:20

steven paul | 08-09-09 | 14:59
Volgens mij 81 dagen maar dat zal wel afhangen van welk keurmerk je hebt.
Je weet in ieder geval waar je het over hebt en dat is een verademing.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 15:14

@ Big Bear Hunk

ze hebben zoiezo veel meer leefruimte, ze kunnen naar buiten, ademen buitenlucht in en zien zonlicht ipv 24/24 hetzelfde kunstlicht, krijgen geen groeihormonen, antibiotica of andere medicijnen preventief toegediend en krijgen boevendien biologisch voer, dus granen , zaden en mais die biologisch zijn verbouwd, zonder OGM (Genetisch gemanipuleerde ingredienten ) en gif.

Espace Première | 08-09-09 | 15:08

@ Big Bear Hunk 14:38
Biologische vleeskuikens worden 72 dagen gehouden. Gewone slachtkuikens zijn op 35 dagen al op gewicht.
@ Big Bear Hunk 14:42
Vlees voldoende tijd geven om af te sterven, verbetert de smaak inderdaad enorm. Maar ik denk dat de meeste mensen niet willen weten hoelang zulk vlees in de koeling gehangen heeft, omdat men denkt dat vers beter is. Het meeste vlees besterft nu lang genoeg om niet meer taai te zijn, maar langer laten besterven is veel lekkerder.
@ Espace Première 14:48
Ik ben bang dat de meeste mensen het verschil niet proeven. En als ze het proeven, vinden de meesten het malse kippetje lekkerder. Op de foodblog staat ook dat de experts de kipfilets die meer structuur hadden aanwezen als lekkerder. Niet zozeer omdat de smaak beter was, maar omdat ze er vanuit gingen dat die afkomstig waren van diervriendelijk gehouden dieren, die dus wel lekkerder moesten smaken.

steven paul | 08-09-09 | 14:59

Kipfile bij de lidl,mankeert helemaal niks aan.Kerrysausje en 'n schepje rijst.
Nemen die geitenwollenwereldverbeteraars maar de kip van 8,69euri.

fleurtje | 08-09-09 | 14:54

Espace Première | 08-09-09 | 14:48
Kun je aub ff vertellen wat precies de verschillen zijn tussen normale kip en biologische kip? Volgens mij heb je een nogal romantisch idee van de biologische veehouderij in NL.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 14:51

wat een naiviteit in de reacties. Eko betekent niets meer dan ' hoe de natuur het bedoelt heeft' . Dus, dat een kip beweegt, een normaal groeitempo heeft etc. Daardoor worden de spieren ontwikkeld en krijgt de kip smaak en structuur. verder heeft hij gene stressvol bestaan met 10 soortgenoten op 1M2, mar d eruimte om zich te bewegen.
Dat wij allemaal zover van de natuur afstaan in NL en gene idee hebben waar kip nou eigenlijk vandan komt, maakt dat we we denken dat de plofkip vol water voor een grijpstuiver ook prima smaakt, ook al smaakt het naar niks.

Als je een keer echte kip hebt geproefd, bijvoorbeeld rondom de mediterannee, zo van het erf geplukt, dan weet je wat smaakt.

Het zijn de mensen die supertroep kopen die zich laten belazeren door de supers, niet de Bio kopers, die hebben zich echt wel verdiept in wat ze kopen en eten!

Espace Première | 08-09-09 | 14:48

Wat trouwens ook helpt: geen kipfilet kopen, maar de peauten van de kip. Even uitbenen is wel werk.. maar o zo lekker resultaat. Daar zit smaak aan!

Kaas 82+ | 08-09-09 | 14:46

Trackdust | 08-09-09 | 14:38
Ja jongen, vers vlees. Vaak zelfs te vers, ze mogen het vlees best nog even paar dagen laten besterven op het karkas daar wordt het alleen maar lekkerder van.
Maar de supermarkten willen het een dag na slachten in de schappen hebben zodat ze zo lang mogelijk kunnen verkopen.
Wel zetten ze een te lange houdbaarheidsdatum op de verpakking; koop dus nooit vlees dat vlak tegen de datum zit; vaak is dat al over het bacteriologische randje.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 14:42

steven paul | 08-09-09 | 14:11
Je hebt helemaal gelijk. Op een ding na; biologische kip is niet opeens veel ouder dan gewone kip daar zit misschien een weekje tussen en dat proef je niet. Dat blijkt trouwens ook uit die legendarische kippenproef; alleen leeftijdsverschil proef je en lang niet iedereen vindt die oudere kip ook lekkerder.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 14:38

Big Bear Hunk -> vers vlees, MOEWAHAHA

Trackdust | 08-09-09 | 14:38

Mag ik dan een haan met een handtasje..... oftewel,een kippenpoot?

K. Metjes | 08-09-09 | 14:31

In Frankrijk koopt men langzaamgroeiende kippen, omdat ze die beter vinden smaken. Fransen vinden dierenwelzijn nauwelijks interessant. Fransen kopen op de markt omdat ze vinden dat daar betere produkten te koop zijn, die vaak van regionale oorsprong zijn. Daar betalen ze dan ook meer voor.
In Nederland wil de consument gewoon een gemakkelijk stukkie vlees, dat weinig kost. Dat is dus kipfilet. De smaak is niet zo belangrijk, want er gaat toch een potje saus over. Probeer zulke consumenten maar eens een stukje biologische kipfilet te verkopen. Biologische kipfilet smaakt al nauwelijks anders, omdat met name de vettere delen (poten) meer smaak hebben, maar de meeste consumenten willen een neutraal smakend filetje. Verder is de biologische filet stukken duurder, omdat de meerkosten van de hele kip (vleugels, poten en filet) slechts doorgerekend worden naar de kipfilet. De poten en de vleugels worden over het algemeen verkocht als gewoon vlees, tegen de normale prijs.

steven paul | 08-09-09 | 14:11

zul je zien dat die biologische dingen nog getumbled zijn ook

yokiamy | 08-09-09 | 14:05

dat valt nog mee, ik heb wel eens prijzen gezien bij AppieFlappie van 9,50 voor 2 miezerige stukje biologisch (eigenlijk heel logisch) kipfilet! nee ik ga wel naar de albrecht discount, betaal ik 5 euro voor een kilo. ik ga echt geen 22 piek betalen, man daar koop ik 4 levende kippen voor!

yokiamy | 08-09-09 | 14:03

Fleauxe | 08-09-09 | 12:41

Even lekker een stuk heilbot en een Saint Veran weggewerkt, waar waren we ook al weer?

Zoals ik al eerder schreef zijn er inderdaad goede slagers (en dat heeft niets te maken met de naam Keurslager) die zelf runderen uitzoeken en laten slachten.
Bij varkens en kippen komt dit vrijwel niet voor. Er worden een paar Hollandse Blauwe hoenders bij kleine slachters geslacht en misschien heb jij nou net die slager die dit in zijn winkel heeft maar dat lijkt me sterk; dat spul gaat eigenlijk alleen naar restaurants. Alle andere kippen bij de supermarkt, de poelier, de Keurslager en op de markt komen echt allemaal van de grote slachterijen.

Inderdaad wordt er ook geinjecteerde of getumblede kipfilet in NL verkocht maar alleen bij de kiloknaller en niet bij de supermarkt. zoals ik hierboven ook al ergens schreef. 99,9 % van die handel gaat naar Engeland.

Water is trouwens wel het meest gebruikte ingredient in de febrieken waar nuggets, ham en dergelijke worden geproduceerd maar hier hebben we het over vers vlees.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 14:02

Ik geloof niks! Ook niet in de kerk... Van alles wat verpakt is is voor ons onnozelen niet te achterhalen waar het vandaan komt. punt. Niemand weet wat er onder het plastic zit dus iedereen die anders beweert is kennelijk een helderziende.
Als het vlees aan de haak hangt en mijn slagertje staat het voor mijn neus uit te benen ben ik genegen om aan te nemen dat het goed vlees is. Of er nou een half varken, een halve koe of een geplukte kip aan hangt zal mij een rotzorg zijn. Als vervolgens blijkt dat dat 'verse' vlees er al een dag of 4 hangt en afkomstig is van legbatterijen, opfokvarken a la 5 op een vierkante meter, ben ik nog mooi gefopt!
* niets is zeker in dit leven behalve dat je deaud gaat *

Kobus Kloothamer | 08-09-09 | 13:52

2,80 voor 2 stukjes kip?!? Duur!

The Cunning Punt | 08-09-09 | 13:46

Ik ben gek op kip. Dank voor alle
-waarkanmentegenwoordighetbesteeenkippetjekopen- tips. Het wordt de Keurslager in Almere. Wel een eindje rijden naar die Amsterdam suburb maar dan heb je ook wat

henkojenko | 08-09-09 | 13:31

Er zijn nog wel zelfslachtende slagers die hun dieren rechtstreeks bij een goede boer/mester keaupen, maar vaak zullen zij moeten bijsturen (lees technische delen moeten bijkopen, bij een grossier).
Hier gaat de veurstelling de mist in, wat je keaupt is niet altijd wat je denkt dat je keaupt.

kneuterzak | 08-09-09 | 13:26

+1 omdat het niet overdatum is :D

AlterEgo- | 08-09-09 | 13:21

1sokkie | 08-09-09 | 13:06 Je hebt gelijk dat de keurslager een franchise is, maar in de meeste -dorpen- is het gewoon dezelfde oude slager die gewoon doorgaat zoals hij altijd heeft gedaan. En hebben jullie in de steden uberhaupt nog wel slagers, dacht dat alles uit de appie/liddle komt op een enkele traiteur na voor de grachtengordeldieren. Nu is dat voor kip niet zo'n probleem omdat je dat bij Turkse slagers heel goedkoop kan kopen en ja van uitstekende kwaliteit, maar voor een echt lapje vlees is dat gewoon geen optie, nog steeds mijlenver boven de kwaliteit die ze je bij de grootgrutter aansmeren maar het is nog steeds zoveel beter bij de oude ambacht.

Fragony | 08-09-09 | 13:20

@RideFreeOrDie:

Aha, ik ben dus niet de enige die dat opgevallen is. Als ze daar producten zouden verkopen net als hier gebeurt, zou iedereen in opstand komen.

Deaude_Lutser | 08-09-09 | 13:18

Ach joh ze zijn knettergek geworden. Ik wil geen geknuffelde kip voor 30 euro de kilo, ik wil gewoon een pure niet opgespoten kip zoals je ze in frankrijk koopt voor 5 euro per stuk. En dan kun je daar met 4 man van eten.

Voor 30 euro de kilo haal ik wel ander vlees dan kip. Daarbij, kangaroe smaakt stukken beter dan rund en kost rond de 12 euro de kilo. Ik weet wel waar mijn voorkeur dan naar uit gaat.

Deaude_Lutser | 08-09-09 | 13:15

@jOhNNy-b I 08-09-09 I 12:11
Gelukkig weet jij als enige hoe de vork in de steel zit.....

Ik vraag me al jaren af waarom in Nederland zulke beroerde, niet te vreten, ouwe, droge en smakeloze kippen worden verkocht. Zelfs de scharrelkippen en vrije uitloop enzo smaken maar nauwelijks beter dan de supermarkt-shit.

Nee, komen wij daarentegen in Frankrijk (waar ze gevogelte hebben uitgevonden) dan vinden wij daar een assortiment en kwaliteit om van te watertanden. Waarom kunnen we dat in Nederland niet?!!!!

RideFreeOrDie | 08-09-09 | 13:11

Kipfilet, de frikandel van de middenklasse.

En-el Hak | 08-09-09 | 13:07

Kip fokken
Kip slachten
Kip eten
Zo doen we dat al 20 jaar.
That's the way I like it.

Jan Aaldrik | 08-09-09 | 13:06

@ Richard H. | 08-09-09 | 12:58
Dat lijkt mij een grote kinderboerderij

hekkesluiter | 08-09-09 | 13:06

@hekkesluiter | 08-09-09 | 12:56: Ja, en wat voor één! *trots is*
@Richard H. | 08-09-09 | 12:56: Inderdaad, wat is het er leuk hé?
-
PDF'je over Tumbelen: ps.fass.org/cgi/reprint/78/7/1048.pdf

Fleauxe | 08-09-09 | 13:05

Mwaaa, ik geef toch de voorkeur aan een lekkere Spaanse uitgehangen gans.

Biff Eagleburger | 08-09-09 | 13:05

Ik zie geen kip op die pagina.

..zapper | 08-09-09 | 13:04

hekkesluiter | 08-09-09 | 12:56
www.kemphaan.nl/

Richard H. | 08-09-09 | 12:58

Ik koop mn kippetjes altijd bij de poelier op de markt, is een tikkie duurder (niet veel), maar je merkt wel erg veel verschil. Kan opeens kip bakken ipv van laten zwemmen in hun eigen vocht.

Sloober | 08-09-09 | 12:57

Tja de groene maffia, smeriger als dat krijg je ze niet. Toevallig net ook zo'n hippie aan de balie. Ze is te vies om beet te pakken, laat staan haar 3 maanden oude laptop die inmiddels smeriger is dan de blubber uit de slufter. Schoonmakers hebben het halve Kralingsebos aan bomen uit haar kantoor weg kunnen gooien, terwijl ze zo tegen printen is. Behalve dan als het om achterlijke stripjes gaat en hippie plaatjes om haar kantoor mee te behangen. Ze stinkt en haar kantoor is bijna onbewoonbaar verklaard. Maar wij moeten wel naar haar pijpen dansen, want het biologisch vreten is al geïntroduceerd en niet naast het normale vreten nee dat is weg, je heb nu alleen nog de keus uit duur biologisch voer. Alle printers moeten automatisch dubbelzijdig printen want dat scheelt papier! Nee domme stinkhoer. Het kost juist meer energie en de printers gaan eerder kapot, waardoor de baten niet opwegen tegen de kosten. Maar ja maak dat zo'n zelfingenomen milieu hippie maar wijs.

StijlvolRechts | 08-09-09 | 12:56

Fleauxe | 08-09-09 | 12:52

En je kunt er ook van die lieve vogelhuisjes kopen ;

Richard H. | 08-09-09 | 12:56

@ Fleauxe | 08-09-09 | 12:52
Landgoed bij Almere? Nou ja, in zo'n fake world doet een plastic kip er ook niet meer toe.

hekkesluiter | 08-09-09 | 12:56

kip volgespoten met water +100
Ik haat droge kipfilet

bartmannetje | 08-09-09 | 12:54

@LJBrinkhorst | 08-09-09 | 12:46: Daar denken we dan anders over. Enfin, op dat extreem biologische heb ik het ook niet zo voorzien. Bij landgoed de Kemphaan in Almere kun je het direct uit de kassen kopen. Dat ziet er mooi uit, is goedkoop en onbespoten.

Fleauxe | 08-09-09 | 12:52

Supermarktkip is veel duurder. Aangezien de Stork kippenuitbeenmachine niet feilloos werkt mag de consument 1/3 tot de helft wegsnijden aan nog aanwezige pezen, bloeduitstortingen en andere rotzooi. Tijdens het bakken loopt de kip voor 25% leeg door oplossend water. En vervolgens smaakt het voor geen meter, tenzij je bij de Albert Heijn luxe kip gekocht hebt die ingespoten is met kippenbouillon (en daar zijn ze trots op!). Yak!

Gelukkig zijn er nog goede slagers en poeliers en is België ook niet ver...

Trackdust | 08-09-09 | 12:49

Foodlog staat altijd bomvol eye-openers, erg interessant altijd dus +1 als ik mocht kudoën.

Quanquer | 08-09-09 | 12:49

1sokkie | 08-09-09 | 12:44 Dat is in de provincie heel normaal hoor.

Fragony | 08-09-09 | 12:49

@1sokkie | 08-09-09 | 12:44: Nee, ik beweer dat hij het vlees bij een plaatselijke boerderij koopt. Over uitzoeken heb ik het niet gehad, dat laat de weg vrij voor een snedige opmerking over jouw niveau. Maar ik ben de moeilijkste niet.

Fleauxe | 08-09-09 | 12:48

Kip is voor paupers, ik eet parelhoenders

mentalernie | 08-09-09 | 12:48

Fleauxe | 08-09-09 | 12:37

Het is niet meer de specifieke taak van moeder de vrouw om boodschappen te doen, sinds moeder de vrouw ook heur bijdrage moet leveren aan de huishoudpot. Kwestie van rolverdeling... Brood, goed, dat graai ik zelf nog wel ff mee bij de bakker, ook omdat het AH brood afgezien van 1 of 2 soorten niet te vreten is. En er is natuurlijk nog de wekelijkse markt voor groente, fruit en vis. Biologische groente, nog zo'n hoax, betaal je drie euro voor twee wortels waar de ratten aan gevreten lijken te hebben en 2 euro voor een krop sla met slakken. Nou, ga die pleuriszooi maar naar de Fransozen brengen.

LJBrinkhorst | 08-09-09 | 12:46

Tegenwoordig leg ik een tampon tegen het biologisch stukje dier aan, even laten trekken en dan anaal inbrengen. Doe ik langer met mijn vlees.

En-el Hak | 08-09-09 | 12:46

Ik heb al jaren geen geld om fatsoenlijk voedsel te kopen.
daarom eet ik al tijden supermarkt medewerkers.
niet biologisch maar vaak wel halal.

OomAgentFactcheck. | 08-09-09 | 12:46

@Big Bear Hunk 12:20 / Je Verzint Het Niet 12:29
Wellicht zijn er inderdaad (keur-)slagers die alles gewoon bij de groothandel halen. "Mijn" slager echter, betrekt alle verse producten bij boeren uit de streek, een van die boeren is m'n buurman dus ik heb die info uit betrouwbare bron.

koolteer | 08-09-09 | 12:44

Fleauxe | 08-09-09 | 12:43
Niveau 3 van het vmbo niet gehaald?
Jij beweert dat jouw keurslager zelf zijn koetjes uitzoekt bij een lokale boer. Ik beweer dat dat onzin is. Toon maar aan dat ik geen gelijk heb.

1sokkie | 08-09-09 | 12:44

De meeste kippetje zijn lesbies. En zijn bijna iedere dag ongesteld. Ik ga voor schaap en koe. En van de pork alleen de bibs.

JP_Nee! | 08-09-09 | 12:43

@1sokkie | 08-09-09 | 12:39: Volgens mij probeer je een punt te maken, geen idee wat. Ik hoor het wel als je klaar bent met de formulering.

Fleauxe | 08-09-09 | 12:43

@Big Bear Hunk | 08-09-09 | 12:36: Kijk, daar zit dus al een verschil. Je hebt wat dat slachten betreft wel een punt, alleen gediplomeerde en erkende bedrijven mogen slachten. Echter, ik woon in Flevoland en daar zitten genoeg 'erkende' slachters.
Het is niet zo dat je vlees dan op de grote hoop belandt, je levert dieren aan en krijgt het vlees van die dieren terug. Al met al zorgt de Keurslager voor vlees van dieren die een beter leven hebben gehad en niet door een slachttraject zijn getrokken. Gebotoxde kip wordt wel degelijk in Nederland verkocht. Een jaar of wat terug zag ik een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde. Die lieten Nederlands kippenvlees* onderzoeken en troffen in alle monsters te veel water aan.
*verkocht in Nederland

Fleauxe | 08-09-09 | 12:41

LJBrinkhorst | 08-09-09 | 12:33 Gewoon alles bij de Sligro kopen, daar heb je echt goed vlees, prachtige biefstuk voor een hele goede prijs. Vragen naar 'fake-ossenhaas', dat is Argentijnse biefstuk met een zeer sterke vleessmaak.

Fragony | 08-09-09 | 12:39

Fleauxe | 08-09-09 | 12:19
Kip 'verrijken' staat er ook gewoon in dat artikel. Stukjes kip aan elkaar plakken en inspuiten is dus verrijken van het vlees...

mayor_pickwick | 08-09-09 | 12:39

panadol | 08-09-09 | 12:37

Alleen bij goedkope biefstuk gebeurt dit; niet bij kip en niet bij varken.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 12:39

LJBrinkhorst | 08-09-09 | 12:33

Dank u, al mijn hele werkzame leven inderdaad en da's al verdomde lang.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 12:38

Vroeger hadden we thuis koetjes voor de hobby.
En zo nu en dan brachten we er 1 naar de ( jawel ) Keurslager.
Ieder de helft.
Machtige tijden.

Teun van het Tuinpad | 08-09-09 | 12:38

@koolteer | 08-09-09 | 12:09: jouw "slagertje" lacht zich helemaal de tyfus.

fart majeur | 08-09-09 | 12:37

Bedenk ook dat de meeste biefstukken, kipfilets en andere vlezen die 'per stuk' komen, vrijwel altijd gemaakt zijn door kleine stukjes vlees te mengen met fosfaten en dan een nacht in de roermachine. Volgende dag is het één geheel dat eruit ziet alsof het ook als unit van één koe gesneden is.

Dit gebeurt overigens zowel met supermarktvlees als bij slagers, ik heb dit verhaal gehoord van een slager zelf. Sowieso alle ronde biefstukjes die je vindt zijn zo gemaakt, greenfields niet als het goed is.

panadol | 08-09-09 | 12:37

@LJBrinkhorst | 08-09-09 | 12:33: Onzin, in menig dorp is de slager koning. Net als de bakker en groenteboer. En sinds wanneer doet moeder de vrouw geen boodschappen maar? Die heeft voldoende tijd om boodschappen te doen.

Fleauxe | 08-09-09 | 12:37

EUR 24.90 voor een kilo bio-kip...?

Wat weegt een levende, hele kip? 2.5 kilo? Da's EUR 67.50 voor een kip!

Volgens mij doet de boer in 't dorp verderop ze voor veul minder weg.

Bonnie Swart | 08-09-09 | 12:36

Fleauxe | 08-09-09 | 12:24

Dat verhaal over tumbelen van kipfilet is helemaal waar maar gaat over filet die naar de Engelse groothandel gaat en vervolgens door naar Chinese en Indiaase restaurants. In NL supermarkten wordt dit niet verkocht.

Jouw keurslager ken ik niet maar er worden in NL geen kippen ambachtelijk geslacht en verkocht bij welke slager dan ook; alles komt voor 100% uit de grote slachterijen ook de biologische kip komt daar vandaar alleen via een ander aanvoiertraject.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 12:36

pik , het meest veelzijdige stukje vlees, pik !

watsinneneem | 08-09-09 | 12:36

Inderdaad, de hormoon-waterkip is nog net te betalen, maar wie gaat er godverdomme acht pleuri voor een miezrig stukkie tok neertellen? Gezond voedsel is sowieso te duur in dit pleurisland. Maaks 'ns een diner voor vier personen bestaande uit een bescheiden biefstukje, haricot verts, gebakken aardappels en frambozen of bosebessen toe, je bent niet klaar onder de € 40,- (incluis gas, kruiden en elektra).

En-el Hak | 08-09-09 | 12:33

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 12:24

U zit goed in het vlees, zo te lezen!

Die vacuum getrokken Pampas bief van AH is inderdaad goed te nassen. Hun gewone biefstuk zit vaak vol met zeen. Toch, van de supers ziet het vlees er bij AH doorgaans het beste uit. De tijd dat je tijd had om voor je boodschappen apart naar de bakker, slager, poelier, vishandel en groenteboer te gaan, ligt ver achter ons. Alleen pensionado's en Bijstandskoning hebben daar tijd voor.

LJBrinkhorst | 08-09-09 | 12:33

Daarom is de Keuringsdienst Van Waarde ook het beste programma van Ned3 (is sowieso niet moeilijk). De varkentjes Ot&Sien gemist? Gelukkig hebben we de Zweedse vrienden nog: thepiratebay.org/torrent/4187636/DE_KE...

ioscar | 08-09-09 | 12:32

De echter slager is net zo nep als de warme bakker ....

Je Verzint Het Niet | 08-09-09 | 12:29

Ach AH kip is best te hakken mits voldoende Wyko satehsaus. Maar alle porties op exact 500 grammi brengen is verdacht. Iets met watertoevoeging? Anyway,, de helft blijft over.

JP_Nee! | 08-09-09 | 12:26

Ook happychicks zijn in Nederland niet te vreten, eet maar eens een kippetje in Frankrijk een explosie van smaak.

Fragony | 08-09-09 | 12:26

@1sokkie | 08-09-09 | 12:22: Bewijs het tegendeel, of hou gewoon je mond.

Fleauxe | 08-09-09 | 12:25

Ik prefereer legbatterij-kippen in een zo'n klein mogelijke kooi met zoveel mogelijk soortgenoten, Je moet het leed van het beestje eraf kunnen proefen!
*gna-gna-gna*

Datdanweerniet | 08-09-09 | 12:25

Gatverdamme Kippenvlees volgespoten met water doe daar maar eens iets aan.

K.jongerensponsor | 08-09-09 | 12:25

LJBrinkhorst | 08-09-09 | 12:17

Alleen bij rundvlees kun je verschil proeven en dat heeft alleen te maken met ras, geslacht en leeftijd bij slachten:
- Normale biefstuk; niet te vreten, komt van een afgewerkte melkkoe.
- Greenfields; jonge stier, goed vlees maar goedkopere delen worden door AH als biefstuk verkocht en vermalst (zie de sneden die door het vlees lopen).
- Argentijns vlees bij de AH is top.
- Een goede ambachtelijke slager zoekt zelf zijn vleesrasrund uit maar dat soort slagers zijn er maar weinig.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 12:24

@Big Bear Hunk | 08-09-09 | 12:20: Lees m'n link van 12:19 even, dat scheelt een hoop onzin. Blij te merken dat je mijn slager kent, doe 'm de groeten wil je. Hoe heet 'ie ook alweer?

Fleauxe | 08-09-09 | 12:24

ik moet trouwens wel zeggen, nu ik de foto's wat langer heb bekeken, dat ik de onderste kipfilet er wel veel lekkerder uit vind zien.

dyzc | 08-09-09 | 12:24

@Pritt
Zou die mirror ook nog leesbaar gemaakt kunnen worden?

Bij voorbaat dank,

SODEP | 08-09-09 | 12:23

Wat Fleauxe @| 08-09-09 | 12:14 zegt.
Keurslager en poelier zijn de toverwoorden.

*biologische wekker van vanmorgen laatste aai over bol geeft*

Jackanders | 08-09-09 | 12:22

Fleauxe | 08-09-09 | 12:14
Keurslagers halen hun vlees bij een plaatselijke boerderij? U gelooft werkelijk in sprookjes?

1sokkie | 08-09-09 | 12:22

das weer een nieuwe dimensie in duurzaamheid. Vooral heel duur.

dyzc | 08-09-09 | 12:21

Kip stinkt!

Superior Bastard | 08-09-09 | 12:21

Fleauxe | 08-09-09 | 12:14

Ook jij weet niet waar je het over hebt. Zie mijn commentaar hierboven.

Jouw keurslager haalt zijn kip bij de groothandel die hem bij dezelfde slachterij haalt als AH en de rest. Er is geen verschil en trust me; ik kan het weten.
Er zit geen enkel E nummer in kipfilet die je bij de supermarkt koopt alleen vlees.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 12:20

tok tok tokkies lol

dalouiman | 08-09-09 | 12:19

@ Fleauxe | 08-09-09 | 12:14
Inderdaad, daarom koop ik in de supermarkt al jaren geen Ham meer. Als je ham koopt dan koop je eigenlijk een zwembad. De eerste politieke partij die daar wat van gaat zeggen heeft mijn stem. Dat is inderdaad echt iets dat VERBOTEN zou moeten worden.

Marcus Porcius Cato | 08-09-09 | 12:17

Biologische kip van AH is de grootste kul die er bestaat. Welke waus gaat er nou vier keer zoveel betalen voor een stukje kipfilet alleen omdat er 'biologisch' op staat?
Moet eerlijk toegeven dat ik wel de andere biovlezen van AH regelmatig eet. En ja, voor mijn gevoel is een biologisch befstukje toch lekkerder dan een gewone homp rauw vlees. Ik geef toe, het is waarschijnlijk vooral wishfull thinking...

LJBrinkhorst | 08-09-09 | 12:17

Viel mij ook al op. Werk daar zelf zie toch "domme" mensen biologisch kopen met als argument dat gun ik die beesten wel. Maar ja ieder zen ding en keuze waar je geld wilt wegsmijten.

Milkakoe | 08-09-09 | 12:17

Ik blijf gewoon houtduiven en gansen schieten hoor

KingLear | 08-09-09 | 12:16

WillemWordtWakker | 08-09-09 | 12:04 en cheauvinist pic | 08-09-09 | 12:07

Jullie kletsen oneglooflijk uit je nek; er ligt in NL geen met water ingespoten kipfilet in de grote supermarkten. Wel bij de kiloknaller en daar heet het naturel gemarineerd.

Dat gelul over bloedplasma gaat over goedkope biefstuk en zo, klop en klepel dus.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 12:16

Varken is toch veel lekkerder!

Kaas 82+ | 08-09-09 | 12:15

ik had ooit een gesprekje met Helma Nepperus van de VVD bij een debat. Zij beweerde toen dat biologisch eten net zo duur was als pauper-eten. Bizar prijsverschilletje voor kip. Maargoed, dan moet je ook eens zien hoe ontzettend biologische kip vertroeteld wordt in hun SPA-resort aan het strand met palmbomen, onbeperkt mais eten, van 'sochtends vroeg tot savonds laat gewoon keihard herrie mogen maken en last but not least zelf weten waar je je eieren legt. Het SPAresort van de biologische kip schijnt ongeveer 354 hectare groot te zijn en een enorm bedrag aan pacht te kosten. Ja, dan wordt het vlees ook een stuk duuder.

dyzc | 08-09-09 | 12:14

JoHnnY-B | 08-09-09 | 12:11
Bestrijdingsmiddelen op kip?? Tegen wat dan, hondsdolheid!

Goed stuk. En denk maar niet dat de biologische kip vrij van waterinjecties blijft. Verre van zelfs. Gooi dat spul maar niet in de fonduepan, dan zit de hele kamer onder de vetvlekken. Eigenlijk zou je geen vlees,vis,groente en fruit bij de grote jongens moeten kopen. Ten eerste omdat ze het volpompen met chemicaliën (ook wel liefkozend E-nummers genoemd) Ten tweede hebben de dieren een vreselijk leven gehad, om op het einde te worden verwerkt door een vlees-machine. Ga maar eens een kijkje nemen in zo'n abattoir, kijken of je dan nog zo graag vlees/gevogelte van Appie of Jumbo haalt.
Mijn advies is om naar een (keur)slager te gaan, die halen hun vlees van een plaatselijke boerderij, waar je altijd even langs mag om een kijkje te nemen. Mensen die beweren dat het zoveel duurder is, hebben het niet begrepen.

Fleauxe | 08-09-09 | 12:14

De "mediterrane slager" (lees: Marokkaanse slager) om de hoek is mijn favoriet. Kippen-, kalfs- en lamsvlees voor een gezonde prijs. En de biefstuk wordt ter plekke van een homp vlees geslagen door een vriendelijke man, waar je bij staat. Nog entertainment ook op een zaterdagmiddag.

Zuurteregelaar | 08-09-09 | 12:13

Link naar de legendarische test werkt niet. Ken wel een test met topkoks waarin niemand verschil proefde tussen normale filet en biologische, blauwhoen en andere onzin; Wat hier kip genoemd wordt is geen kip maar kuiken van 36 dagen oud en dus te jong om enige smaak te ontwikkelen. Ideaal om sauzen te dragen of te wokken dus.
Laat je niks wijmaken; biologische kip is niet gezonder en smaakt niets anders dan normale kip. Alleen als je de leefomstandigheden belangrijke vindt kun je overwegen om biologische kip te kopen.

Big Bear Hunk | 08-09-09 | 12:12

@JoHnnY-B | 08-09-09 | 12:11
Waarom zou een vegetariër een eco-kipfilet kopen? Om 'm weer vrij te laten ofzo?

SODEP | 08-09-09 | 12:12

belachelijk! en wie zegt dat eko daadwerkelijk eko is?
je word snel genoeg om de tuin geleid!
de gewone kip bij de AH is ook gewoon eko kip... er staat niet voor niets een stickertje op met "bewust keuze logo" het word alleen anders naar buiten gebracht.
de mensen die vegatarisch zijn... die zijn wat dat betreft behoorlijk dom bezig... om eko kip in deze te kopen!

ik vind het eko aspect zowieso al behoorlijk achterlijk!
op zowat alles zitten bestrijdings middelen of juist niet.... op normale groente mag al tijden geen bestrijdings middelenen gedumpt worden!

mits aangetoond dat het niet schadelijk is en het bevorderd het product beter te maken.

normale kipfiletjes in deze zijn ook al eko!! kippen lopen gewoon los rond en niet meer in hokkies van 10 bij 10 cm.

JoHnnY-B | 08-09-09 | 12:11

Daarom:eet uitsluitend zwanen, welke u zelf in het park kunt vangen.

bello | 08-09-09 | 12:10

Die linkjes doen het al niet meer.

Grasgriezel | 08-09-09 | 12:09

Mag zijn/haar nagels wel eens schoon gaan maken, gadverdamme of is dat ook bio?

foodlog ligt er nu al af :/

foost | 08-09-09 | 12:09

Je kan die beesten ook gewoon uit de bomen schieten met pijl en boog.

Lets Kuttekrap | 08-09-09 | 12:09

Kip kopen in de supermarkt, al is het de AH, is sowwieso voor tokkies. Gisteren nog speciaal een stukkie omgereden om echte scharrelkipfiletjes bij een echte slager te kopen. Inderdaad een tientje voor nog geen pond. Maar wel kip die niet kleiner wordt tijdens het braden, en smaak en structuur waar ik alsnog van begin te watertanden.

koolteer | 08-09-09 | 12:09

ServerT doet al roken.

Dolle Dries | 08-09-09 | 12:08

Ik vind het altijd grappig dat mensen zich zo in de luren laten leggen door al die milieu-, diervriendelijk-, Multatuli-, dolfijnvriendelijk en andere natuurlijke, biologische en ecologische stickertjes die door Groen Linksch inmiddels moreel verplicht zijn. AH lacht zich suf. Niemand controleert of het echt zo is, en je betaalt gewoon twee keer zo veel.

Marcus Porcius Cato | 08-09-09 | 12:08

Kippenproef server rookt. Gerookte kip dus.

mail cheauvinist pic | 08-09-09 | 12:08

Kip is lekker maar niet die met water ingespoten troep van de supermarkt. Dat zou sowieso verboten moeten worden.

mail cheauvinist pic | 08-09-09 | 12:07

Kip?
*pakt jachtgeweer en gaat op zoek naar patrijs*

SODEP | 08-09-09 | 12:05

de meeste kip die je in de supermarkt koopt is gevuld met water, danwel met bloedplasma aan elkaar gelijmde restjes. Het is gewoon niet te vreten.

WillemWordtWakker | 08-09-09 | 12:04

GA NAAR EEN GOEDE POELIER!
Excuses voor de Capslock

Kaas de Vies | 08-09-09 | 12:04

Gvd. Voor fl. 19,75 kocht je vroeger geen kip, daar kocht je hele chickies voor!

Beau ter Ham | 08-09-09 | 12:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken