Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Crisis springlevend. Vinexwijken uitgestorven

wijkje.jpgNee, u kijkt niet naar een scene uit het overgestileerde De Noorderlingen van Alex van Warmerdam. Het is ook geen foto van een of andere tuinstad in veilige vroege vijftiger jaren. Het is gewoon een van Funda getrokken pica van de Amersfoortse vinexwijk Vathorst. Zo'n tussen twee snelwegen ingeklemd IKEA-paradijs voor de gegoede middenklasse van Nederland. Daar waar Audi A4 (bouwjaar 2001) en maxi-cosi (van Marktplaats) de winst moeten behalen. Welnu, de verkoop van deze splinternieuwe dubbel-geïsoleerde woondozen is dit jaar teruggelopen met maar liefst ZEVENTIG PROCENT! Op een landelijk gemiddelde van vijftig procent! Zoom in op Vathorst op Jaap.nl en die hele hoek met koophutten verdwijnt bijkans onder een rode waas van najaarsaanbiedingen. Hoezo alleen spooksteden in Amerika? Over een jaar is die Venetiaanse wijk een grote gezellige tent city.

Reaguursels

Inloggen

Noorderlingen overgestileerd? Wat is er nou weer mis met Alex?

Hazzer | 06-09-09 | 18:18

Lekker dan: Zo'n gluurcamera voor je raam. Of zat dat ook in het sepiafiltertje?

JP_Nee! | 06-09-09 | 12:19

nou de waarde van geenstijl met 4 mln euri is gezakt zijn deze woningen toch weer gewild bij de aandeelgouders van GS ? over waarde GS niets gelezen op geen stijl zelf kuch -1

Jacky Migger | 06-09-09 | 12:00

Vooral het gemeentelijk groen maakt het lekker leefbaar.

Verhip | 06-09-09 | 10:27

Nou ja, crisis, crisis. Zoals boven al gezegd: ik kan me voorstellen dat je overwaarde niet bepaald omhoog is geschoten na die Zembla-reportage 'Ziek van je eigen huis'.

Ad Hominem | 06-09-09 | 10:01

Ik heb niets tegen nieuwbouw, maar in Vathorst vragen ze schofterig veel voor een ongezonde woning van pak 'm beet 120 m2. Gek hè, dat je nieuwbouwproject op een ramp uitloopt. Overigens genees je helemaal van een Amersfoortse woonwens als je door de stad loopt; de diversiteit van 'culturen' is een beetje uit de hand gelopen in 033.

Goldfinger | 06-09-09 | 08:25

afschuwelijk zo'n GEVANGENIS zonder tralies.. wat is er gebeurd met de prachtige gebouwen van 100-2000 jaar geleden zijn we vergeten hoe we dat moeten maken?? dit is echt een schande! afbreken en nieuwbouw!

decepticon | 05-09-09 | 23:03

-weggejorist-

Slipsnifter | 05-09-09 | 23:00

Zal binnenkort allemaal door de rijksoverheid worden overgenomen om ingezet te worden voor de opvang van asielzoekers. Laat de veluwe ook maar kapot gaan. Stem PVV.

funkyd | 05-09-09 | 22:49

Telecommarkt is ook geprivatiseerd, helaas de KPN niet helemaal. Krijg maar eens problemen met een ADSL aansluiting.

Zelfs met een 4-uurs contract bij XS4ALL (KPN-dochter) kan je de tering krijgen.

We mogen de KPN-centrale niet in...

Bo Dreksma | 05-09-09 | 22:06

Dikke salarissen en bonussen voor bestuurders (directieleden) hoort bij marktwerking. Maar laat die markt dan ook eens echt werken.

Het is nu semi-overheid met weinig risico voor de geprivatiseerden.

Het communisme kan nog wat leren van NL anno 2009...

Bo Dreksma | 05-09-09 | 21:53

Helaas ken ik diverse mensen die in dit soort wijken wonen en ik ken er zelfs die in Vathorst wonen en ik ken er zelfs die nu een jaar in Vathorst wonen en die hun oude huis nog niet eens kwijt zijn... Het doet me pijn in m'n hart, maar als je economie krimpt moeten de klappen nau eenmaal door iemand worden opgevangen en om eerlijk te zijn hadden al deze mensen een zeer royaal uitgavepatroon toen het economisch nog allemaal voor de wind ging....

synchronicity | 05-09-09 | 21:50

Privatisering van primaire levensbehoeften zuigt

Goede zorg, woningen, openbare ruimtes, energievoorzieningen, etc, etc (vul maar aan) zijn echt overheidstaken.

Vul maar aan wat nog meer overheidstaken zijn.

Ben best bereid om belasting te betalen, maar het wordt steeds meer betalen voor minder service.

Bo Dreksma | 05-09-09 | 21:48

brunz | 05-09-09 | 20:51
Wat zie je op die foto's? Dat de kleur van de bakstenen aardig is?
Je zou eens binnen moeten kijken. Vraag je dan ook eens af waarom een douche in een vinex wijk zo klein moet zijn dat je blauwe plekken krijgt als je je haar wast. Of toiletten waar je eigenlijk de deur moet open doen om je broek omhoog te kunnen doen.
Waarom alles zo klein is qua oppervlakte dat het gemaakt lijkt voor niet mobiele bejaarden.

Waarom moet alles zo gebruiksonvriendelijk zijn in Vinex wijken? Met WTW's waar iedereen ontzettend graag vanaf wil. Of stadsverwarming die je gebrek aan warmwatercapaciteit bepaalt. Waardoor je bijvoorbeeld geen fatsoenlijke regendouche kunt installeren.

Waarom zijn er standaard te weinig parkeerplaatsen? Waarom worden er vaak van die inferiere kalkzandstenen binnenmuurtjes gemaakt?
Mensen die beter gewend zijn weten dat kalkzandstenen binnenmuren enorm geluidsdoordringend (en dus oncomfortabel) is. En scheuren in wanden geeft etc.

Dat zie je niet op foto's. En zal vast ook de reden zijn waarom de Sukkels onder de kopers zich in een koopcontract hadden laten lullen.

Schout-bij-nacht | 05-09-09 | 21:46

Aanvulling: meer betaalbare huurwoningen.

Het woningbouwvereniging systeem was in orde.

Maar net als de energie-voorzieningsmaatschapijen is dit geprivatiseerd en gaat u maar bloeden bevolking. Leg de risico's bij de bevolking en banken en wij melken u wel uit als roverheid...

Je zou er bijna een Zwarte Suziki Swift voor kopen en die met een baksteen op het gaspedaal loslaten op het Binnenhof.

Privatisering NS ook zo'n verhaal, maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

Vroegah was alles beter geregeld, bring back the gasmunten en strondkarren ;-)

Bo Dreksma | 05-09-09 | 21:35

Een mooie verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van Funda zou zijn als je met een vinkje de VINEX woningen buiten de selectie kunt laten.

Zodat je de onverkoopbare troep überhaupt niet meer door hoeft te scrollen.

Schout-bij-nacht | 05-09-09 | 21:35

Ben in verschillende vinex wijken op bezoek geweest en uit alles blijkt dat het zo goedkoop mogelijk moest zijn.

Veel te kleine huizen op veel te kleine kaveltjes en vechten om te weinig (en ook opvallend te kleine) parkeerplaatsjes.

Typisch het massawerk waar gemeente en projectonwikkelaar hun winst moesten behalen door de kosten naar believen zover mogelijk terug te brengen. Dat degenen die erin moeten wonen de dupe zijn met gezondheidbenadelende WTW's en de woning maar kort mee gaat (en heel veel waarde verliest) is hun probleem niet.

Vinex wijken zijn de de Bijlmers van over een paar jaar.

Schout-bij-nacht | 05-09-09 | 21:31

@ brunz | 05-09-09 | 20:51

Al gebruik je 100 photoshop-filters het is en blijft een onwoonbaar ding dat modelwoningdorp Vathorst.

Ramen die niet openkunnen, verplicht laten aansluiten op stadsverwarming, geen groen voor de deur (verkoeling), dicht op elkaar staande woningen, etc, etc, etc.

Er zouden meer huurwoningen moeten zijn in Nederland. Het probleem is dat woningcorporaties de boel hebben uitgevent onder druk van ambtenarenbesluiten en er geen nieuwbouwwijk meer te vinden is met normaal geprijsde huurwoningen. Wie die move in gang gezet heeft om de boel uit te venten is me een raadsel..

Kijk maar eens op woningnet, rond 2000 honderden woningen per week, vanaf 2006 slechts een tiental per week in regio Amsterdam. Alleen maar verpatsen, verpatsen en verpatsen. In feite uithollen van het systeem en het risico bij de bewoner / koper en bank onderbrengen.

Jan Schaefer (in gelul kan je niet wonen) zou zich omdraaien in zijn graf als hij wist van de huidige situatie..

Bo Dreksma | 05-09-09 | 21:22

@ Oyibo | 05-09-09 | 20:29

Huur zelf ook van de bank. Mocht niet meer sociaal huren.

1 van de nadelen is dat je niet per maand kan opzeggen, maar de hut moet verpatsen. Qua maandelijkse lasten zit ik op sociaal huur-niveau (450 netto per maand).

Maar wel een woning die me bevalt met een hoop groen voor de deur (lekker koel zomers) en een overdekte afgesloten parkeerplaats voor auto en motor.

Het meest geniale is dat ik nog geen 10km ww verkeer heb, zou het zelfs kunnen befietsen. Niet dat dat gaat gebeuren maar het kan wel ;-)

Bo Dreksma | 05-09-09 | 20:56

Over zeven jaar een Vanderlaan-wijk...

rub | 05-09-09 | 20:51


99% van de reaguurders zit minder volgens mij.. ik vind 't wel strak vormgegeven eigenlijk.. maar kijkt tevreden naar achtertuin van + 1000m2 ;)

bovenste_plank | 05-09-09 | 20:50

Vathorst heeft dan wel weer een leuk off-road terrein naast IKEA. Kunnen de 4x4's en Yamaha PeeWee's van de kids ook weer eens buiten spelen in hun natuurlijke omgeving.

Is een leuke speelheuvel om tegenop te rijden.


Bo Dreksma | 05-09-09 | 20:40

@azijnseikerT | 05-09-09 | 14:18

Dat alles van de bank is en dat ze bij hun scheiding rond hun 35 ste compleet verneukt worden door zowel ex als bank. LOL

Oyibo | 05-09-09 | 20:29

Gelukkig woon ik in het zuiden van Amersfoort (+1).

Vathorst heeft echt prachtige wijken! Leuke grachten en bijpassende grachtenpanden met leuke gevels. Maar ja, dat paste niet in het artikel.

Victor | 05-09-09 | 20:24

Zouden er in Nederland ook zelfmoordstatistieken worden bijgehouden voor vinex wijken? Van wonen in zo'n deprimerende wijk wordt je volgens mij niet gelukkig. En dan mag je je er ook nog eens scheel voor betalen.

Osdorpertje | 05-09-09 | 20:12

Almeresfoort sucks

Bonnie Swart | 05-09-09 | 20:03

Vathorst. Mooi opgelost toch, geen woning-overlast voor de omliggende dorpen.

Men is alleen vergeten dat er ook mensen moeten wonen in dit modelwoningendorp. En de meeste mensen zijn niet achterlijk ;-)

Bo Dreksma | 05-09-09 | 19:53

Dit is op zich nog wel een redelijke hut:
jaap.nl/huizen/#z=3826&srch=3825&a...

Ramen kunnen open (wel weinig glassoppervlak), achterommetje voor je motorfiets. Geen voortuin dus ook geen onderhoud.

Wel weer zo'n straat / hof zonder groen, daar wordt het zomers bloedverziekend heet.

Begrijp alleen niet waarom dit net aangekochte en bewoonde huis nu al in de verkoop staat.

Bo Dreksma | 05-09-09 | 19:42

Dit is zo een moment waarop ik mij gelukkig prijs met mijn 15 jaar geleden gekochte 30-jaren huis.
Ik kom wel bij familie en kennissen in zo'n Vinex dozenbuurt en wat me elke keer weer opvalt is de zielloze omgeving en de matige bouwkwaliteit met inferieure materialen.

Sinar | 05-09-09 | 19:42

Ach, de huizenmarkt in Nederland is een door de overheid geleid pyramidespel. Je mag zelf weten om niet mee te doen, maar dan betaal je de hoofdprijs bij de inkomnstenbelasting zonder één cent terug te krijgen.
Wonen moeten de mensen toch. Dat heeft de staat goed gezien. En als je wat meer dan minimum verdient dan is de keuze óf heel erg duur particulier huren, óf voor een waanzinnig bedrag een vinexjoekel kopen. Dat door HRA en overige subsidie nog een ogenschijnlijk draaglijke netto maandlast heeft. Maar die schuld staat ook op je naam.

du Roi Soleil | 05-09-09 | 19:20

Jeetje wat een goed stuk Brusselmans. Ik word er koud en rillerig van, duizelig ook. De vastgoed wordt onze ondergang.
Het kunstmatig hoog houden van de prijs zet mensen klem in een onhoudbaar systeem. Het systeem van veel rente betalen aan een bank die zelf geen geld heeft.
De landen die geen handel hebben in vastgoed, bv Duitsland, Polen en de staat Texas krabbelen weer langzaam uit het dal. Terwijl het in Nederland en Californie bergafwaarts gaat. In Los Angeles hebben ze kapitale verloren met de vastgoed handel. Knotsknettergekke Jackson paleisjes zijn stukken goedkoper geworden.
De Nederlandse regering blijft maar geld stoppen in vastgoed en hypotheek aftrek. Terwijl er helemaal geen schaarste is.
Als ik uit het vliegtuig kijk zie ik dat Nederland helemaal vol ligt met postzegeltjes grasland. Alleen maar. En een handvol steden met vinexwijken. Die wijken zien er niet uit van boven, een zooi van hoekige straatjes. En aan de rand dan weer dat grasland, met paaltjes en prikkeldraad. En geen weg naar buiten, bewoners van vinexwijken moeten vaak eerst richting stad rijden om de wijk te verlaten. Met de fiets kan je nergens rechtstreeks naartoe, je moet het autoverkeer volgen. Goed voor de privacy volgens de ontwikkelaars, dat gewirwar.
De vastgoed moet weer betaalbaar worden en ontwikkelaars moeten verplicht balkons aanleggen in hoogbouw. Soms zie ik kantoorpanden die in werkelijkheid flats zijn zonder balkon. Afzichtelijk vind ik het, een flat met alleen maar ramen.
Ook moeten andere architecten de kans krijgen. Opdrachten komen te vaak bij hetzelfde bureau terecht en dat is oa goed te zien rond onze centraalstations. De meeste zijn al jaren een bouwput en ze bouwen er alleen maar hoogbouw pijpenlaadjes vol met glas en weinig binnenruimte.
Meer land vrijmaken voor woningbouw en hoogbouw in de goegemeente is onoverkomelijk. Alsmede andere architectenbureaus.

cosmosluller | 05-09-09 | 19:15

De economische groei die Nederland de afgelopen jaren kende was enkel te danken aan het lenen en uitgeven van geld, gebaseerd op de fictieve huizenprijzen.
.
Nu die component wegvalt zal die groei van 2% om op een tekort van slechts 35 milijard uit te komen echt niet gehaald worden. Logisch ook, een land waar een bijzonder groot deel van de bevolking niet werkt en alles mag en kan moet ooit de deksel op zijn neus krijgen. Er is ca. 400.000.000.000,00 geleend. Geld dat dus uit de toekomst naar voren is gehaald en ooit terug moet. Dan zal het de groei net zo hard remmen als het nu de groei bevorderd heeft.
.
Vandaag op het nieuws dat België eigenlijk failliet was. Nederland is dat ook, en meer dan België. Alleen hier hebben we het nog niet door.

du Roi Soleil | 05-09-09 | 19:00

Als je trouwens kijkt hoe enorm veel er gebouwd is in Nederland de afgelopen jaren. Neem eens zo'n militaire stafkaart uit de jaren 70 en leg er een uit 2008 naast. De rode gebieden die bebouwing aangeven zijn overal zo ongeveer verdubbeld of verdrievoudigd. Eerst waren dorpen en steden rode vlekken in een zee van groen. Nu zijn de rode plekken aan elkaar vast gegroeid en zijn er groene vlekjes tussenin overgebleven.
Met in 2008 een record-immigratie dankzij Albayrak die hoogstpersoonlijk de Nederlandse rechtstaat passeert om moslimvriendjes alsnog binnen te loodsen, en voor 2009 nóg meer immigratie voorzien, is het wel duidelijk waar al die mensen vandaan komen om al die huizen te vullen.
.
Stel je voor dat Nederland minder coulant was geweest met het toewijzen van huizen en uitkeringen aan vreemdelingen. Dan hadden de Amsterdammers het ook niet nodig gevonden om uit Amsterdam te vertrekken en waren de omliggende gemeenten gespaard gebleven.
.
Ieder zinnig en rationeel argument tegen massa-immigratie naar het dichtsbevolkte land ter wereld is taboe verklaart. Ondertussen worden de mensen hier langzaam gek en begint men elkaars koppen in te slaan.
.
Weg, weg, ik moet weg hier. Waarom wil nu niemand mijn hut kopen? Ik heb al 80K van de prijs afgedaan. Als je nog eens 40 K minder biedt mag je het hebben en ben ik binnen een week weg.

du Roi Soleil | 05-09-09 | 18:56

Laten we eerlijk zijn: Amersfoort heeft wel een hele mooie historische binnenstad, in een straal van 10 kilometer er omheen is meer bos en natuur dan in de hele randstad, je bent zó in Amsterdam of ergens anders in Nederland en de woningen in Vathorst zijn veel beter dan de slecht onderhouden rijtjeshuizen uit de jaren 70 die nog steeds voor enorme bedragen te koop staan. Bovendien is er in Amersfoort volop werk, allerlei banken en verzekeraars hebben er hun stek.
.
Zelfs met de allochtonen valt het wel mee. De politie patrouilleert intensief en alhoewel de sfeer rond een uur of 12 's nachts snel verslechtert doordat overal groepjes getinte jongeren je vanonder hun capuchons vals aankijken is het nog niet half zo erg als in Rotterdam. Hier kun je als blanke nog gewoon over straat lopen zonder dat je al te veel risico loopt.
.
Als hier de huizen al niet verkopen, hoe zal het dan wel niet in Crooswijk, Rotterdam zijn of in Almere? Het enige probleem is dat men nog veel te veel vraagt. Vier ton voor een huis dat iedere aannemer voor 90.000 euro casco voor je neer wil zetten. Maar dat probleem speelt bijna overal in Nederland.
.
Als ik een gek vind die mijn kiet in Brabant wil kopen dan ga ik lekker naar Duitsland toe. De overwaarde is voldoende om daar voor nop geheel vrijstaand in een prachtig dorp omgeven door natuur te wonen. Hoef ik nog maar 1500 euro per maand te verdienen om riant te kunnen leven.

du Roi Soleil | 05-09-09 | 18:49

Stel je hebt voor 4 ton v.o.n. zo'n blokkendoos gekocht in Vathorst. Samen met je nieuwe vriendin een hypotheek genomen voor 3 ton en de rest (incl inrichting en 2 nieuwe auto's) betaalt met de overwaarde van beider appartementen.
Nu is de relatie stuk gelopen maar er komt geen kijkert op het te koop staande huis af. Jij hebt inmiddels al weer een appartement gekocht en zit met dubbele woonlasten. Zij woont er nog wel prima en wil de vraagprijs niet verlagen want de helft van de hypotheek wordt toch door jou betaalt.
.
Zie hier een scenario dat ik van dichtbij ken. En de 485.000 vraagprijs k.k (dus in werkelijkheid 530.000) kan nooit door starters worden opgebracht omdat die het woord overwaarde niet kennen. De huizenbubble loopt langzaam maar pijnlijk leeg.

Ome Gijs | 05-09-09 | 18:48

@Jerry Lundegaard | 05-09-09 | 16:50
Goeie! Was inderdaad Carnisselande bij Barendrecht (beide namen zijn een soort buzzwords in 010 en ik heb ze per ongeluk door elkaar gehaald).

nickolaas | 05-09-09 | 18:47

@Poekaa | 05-09-09 | 13:35
Best ironisch dat je niet van rijen dezelfde huizen houdt, maar wel de eenheidsworst van Ikea waardeert?

Naar mijn mening is Vathorst juist een gevarieerde wijk, rij eens een rondje over de ring dan kun je moielijk zeggen dat alles hetzelfde is. Of je het dan mooi vindt is een tweede. Je moest eens weten hoeveel zogeheten echte Amersfoorters naar de overkant gevlucht zijn.

Ben overigens benieuwd hoeveel mensen hier een mening over vinex wijken hebben die gebaseerd is op verjaardagspraat zonder er ooit een stap gezet te hebben.

Mossel | 05-09-09 | 18:37

De jaren '30 tuinstad blijkt toch steeds weer de favoriet te zijn.

Van Snikkelenburg | 05-09-09 | 18:33

Ik wil trouwens zowieso die hele architecten eruit hebben uit die woningbouw, hoe ze het ook proberen ze kunnen nooit een huis eruit laten zien alsof het -niet- het werk is van een architect. Laat de timmerman maar een huis bouwen. Net als is zwitserland, vaklui bouwen een huis en het ziet er automatisch goed uit klaar. Vaklui hebben helemaal geen architect nodig die weten hoe ze een huis moeten bouwen. Het moet constructief goed in elkaar zitten dakje erop en klaar. Hoppekee. Zo krijg je een echt land wat er normaal en menselijk uitziet. En dan ben je ook gelijk van graffiti en criminele shit af. Gewoon een normaal land met normale huizen en normale mensen en een echte samenleving en niet die totalitaire shit waar nederland langzaam in wegzinkt.

JensDensen | 05-09-09 | 18:20

Waar wonen al die doorgewinterde kankeraars alhier eigenlijk? In Aerdenhout of Blaricum? En weer de gebruikelijke onzin argumenten. "In Engeland is wel sprake van vrije markt"." Ja, daar zijn de prijzen van de huizen in verhouding tot het salaris nog veel hoger dan in Nederland - tot wel 3 of 4 keer. Een huis voor 1 miljoen pond is daar niets. En dat is maar 1 voorbeeld. Allemaal warboel in die hoofden.

Flippo | 05-09-09 | 18:18

Vathorst was in het nieuws wegens sickbuildingsyndroom of zo iets.

juriste | 05-09-09 | 17:56

Trieste bedoening is het inderdaad. Ik vraag me af hoeveel mensen relatief gezien extra ongelukkig worden door in zo'n omgeving te wonen. De architect die dit heeft ontworpen verdient overigens een nekschot.

Nicolaks | 05-09-09 | 17:50

Het is altijd van die aangeleerde communistische pretensie die door die architectuur heen schijnt, van die standaard formules die dan 'moeten'. "ja nee die raampjes daar daar moeten er een paar van versprongen zijn als vreemd element". Het is nog niet eens oprecht communisme het zijn van die aangeleerde standaard trucjes van de school voor de architectuur, er moet persé een hoek uitsteken, er moet gewoon standaard iets niet kloppen aan zo'n gebouw. En die 'verticale elementen' van de laatste tijd daar wordt ik al helemaal schijtziek van, zo'n betonnen ding waar dan twee ramen in zitten over twee verdiepingen en wat dan ook nog een beetje uitsteekt. Of van die smalle verticale raampjes naast elkaar. Gatveredamme hou eens een keer op met die communistische shit.

JensDensen | 05-09-09 | 17:48

Nare lelijke wijken zijn het, maar zonder de crisis zijn er toch genoeg mensen die er willen wonen. Tja, mensen...

Vieze Tonnie | 05-09-09 | 17:46

Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:09
's mijn schuld vrees ik.

Merlot | 05-09-09 | 17:45

"Als je studeert voor architect, word je ondersteboven in de prullenbak geplempt als je iets moois tekent., jij vuile andersdenkende niet-communist. Inleveren die passer en in de hoek staan."

Dat vermoeden heb ik nou ook de hele tijd, het lijkt wel of alle architecten communist zijn. Een soort agenda die uitgevoerd wordt, "nederland is dan nog niet communistisch maar het helpt als we ervoor zorgen dat het er alvast zo uitziet". Die permanente sociaal-democratische agenda.

JensDensen | 05-09-09 | 17:33

"Jij als architect bent op jouw manier ook een rocker "(quote Grolsch/ Barry Hay)
*wachten doet of anti Grolsch opmerking verwijdersd wordt*

crankshaft | 05-09-09 | 17:24

Als je studeert voor architect, word je ondersteboven in de prullenbak geplempt als je iets moois tekent., jij vuile andersdenkende niet-communist. Inleveren die passer en in de hoek staan.

crankshaft | 05-09-09 | 17:18

Lijkt me prima wonen, weinig mensen om je heen.
Maar liever dan toch in het bos of duin, dan in zo'n vierkante bunker.
Het enige wat ik nog mis op de pica, is een opschrift 'zimmer frei'.

Zo jammer! | 05-09-09 | 17:15

Het enige verschil met zo'n fameus Oostblokblok is dat in dat laatste meestal nog mensen wonen.

Lai | 05-09-09 | 17:10

Ik woon er gelukkig niet, maar god wat heb ik een medelijden met die stakkers die daar weg proberen te komen. Voor de telegraaflezende pvv stemmers: even googlen wat medelijden en compassie enzo is.

-RygaR- | 05-09-09 | 17:05

@mezelf: sufkop, ga koffie halen. : onatrekkelijk=aantrekkelijk... bweh, who cares.

koen_c_s | 05-09-09 | 16:58

nickolaas | 05-09-09 | 13:56
Je bent in de war, Carnisselande ligt in Barendrecht, Nesselande ligt naast R'dam Zevenkamp naast Nieuwerkerk a/d IJssel...

Jerry Lundegaard | 05-09-09 | 16:50

@fjordman 15:57: Zo gaat het vrijwel overal. Maar ze beginnen door te krijgen dat ze met gedrochten als dit en bijvoorbeeld Nieuw Terbregge hun hand een beetje overspeeld hebben.

Vergelijk voor de lol eens de huizen van de projectontwikkelaars eens met die van woningbouwverenigingen. Inderdaad, de door architecten verguisde maar oh zo populaire (want leefbare) jaren 30 wijken. Maar ook een paar (zeldzame) goede modernere vinexwijken, alsmede een flink aantal panden in de binnenstad van Amsterdam. Allemaal mooi spul dat door woningbouwverenigingen is neergezet. En het is mooi omdat het gemaakt is voor de bewoners.

Grond is nog steeds schaars. Wat mij betreft gebeurt er het volgende:
1) Uitgifte van grond volgens het voorstel van de VVD van destijds: 50% direct aan particulieren verkopen, de rest voor projecten. Dit voorstel is helaas afgezwakt zodat gemeenten niet verplicht zijn, het is een richtlijn geworden. Waar niemand zich aan houdt.
2) Verkoop aan particulieren voor een redelijke prijs, dat wil zeggen zodat je nog geld over houdt om bouwrijp te maken en een goede woning neer te zetten. Een stuk lager dan de huidige kunstmatig hoge marktprijs. De grond en het huis kunnen onder een soort MVE-constructie gebracht worden waardoor speculatie voorkomen wordt. Of geef het in erfpacht.
3) De staat gaat de gronduitgifte regelen; niet de gemeenten. Wijs mij 1 ambtenaar aan die over gronduitgifte gaat en die niet corrupt is. De opbrengst van de grond is niet bedoeld om de staats- dan wel de gemeentekas te spekken; deze wordt aangewend om voorzieningen in de wijk (groen, wegen, parkeerplaatsen) aan te leggen.
4) Haal projectontwikkelaars uit de loop. Door grond voor 50 procent aan particulieren te verkopen lukt dat al aardig. De gemeente regelt de ontwikkeling van de wijk door gewoon aannemers in te schakelen. Geen hele wijken meer voor 1 ontwikkelaar.

Muxje | 05-09-09 | 16:48

Gek he, met die vierkante oerlelijke dozen? Eerst het land volstouwen met zelfmoord-wijken en je dan afvragen waarom ze niet massaal verkocht worden. Gratis tip: neem een kijkje in Engeland, daar weten ze nog hoe het wel moet

my anal pony | 05-09-09 | 16:39

Als je daar gaat wonen ben je vermoedelijk al dicht tegen zelfmoord aan?

captainobvious | 05-09-09 | 16:34

Met dat soort vraagprijzen gaan ze ze ook niet kwijtraken. 439.000 voor zo'n blokkendoos?!

Sir Hackalot | 05-09-09 | 16:32

Welkom in de wondere MAFFIAWERELD genaamd VATHORST.
Maffia, want er klopt nml. helemaal niks aan deze wijk! Het ligt tussen 2 snelwegen in, in een drassige en zwaar vervuilde polder, veel te dure (verplichte) stadsverwarming, veel te dure huizen omdat de grondprijzen en huizenprijzen enorm zijn opgedreven door inhalige (lees criminlele) ambtenaren en ontwikkelaars, en je kan niet eens een raam open zetten als je wilt luchten. Alleen domme mensen gaan/blijven hier wonen.

KimmyHead | 05-09-09 | 16:31

Dat ziet er Eng uit , in Belgie heb je ook van die vreemde straten , vaak gebeuren juist de vreemdste dingen in dit soort straatjes.

Dirkthai | 05-09-09 | 16:24

@de.grote.vergeler | 05-09-09 | 16:09
Klopt, was ironisch bedoeld. Zo ziet men hoe de SStaat werkt, een overheid zou er voor de burgers moeten zijn, ergo: woningnnood moeten aanpakken. Natuurlijk is algemeen bekend dat we al minimaal ene halve eeuw in de omgekeerde wereld leven. De ambtenarenapparaten zijn de eigenlijke doelen uit het oog verloren en houden zichzelf in stand.

En-el Hak | 05-09-09 | 16:15

Is het neerzetten van dergelijke bakstenen gedrochten geen misdaad tegen de menselijkheid? Heeft de VN daar geen tribunaal voor? Het is toch van de zotten dat de gemiddelde architect het niveau van duplo-blokken uit z'n kleutertijd nog niet ontstegen is. en dat voor een gemiddelde prijs van 2 ton per doos. Je kan er gif op innemen dat deze wijken binnen een generatie van kleur verschoten zijn tot vogelaarwijken, en dan gaan wij belastingebtalers er weer miljarden aan vergooien alvorens de sloophamer er tegenaan gaat en het hele spel weer opnieuw begint.

Waarom kon men in de jaren '30 wel duurzaam en onatrekkelijk bouwen voor een habbekrats en vandaag de dag enkel monomaan en inhumaan? Waar ging het mis?

koen_c_s | 05-09-09 | 16:13

Bijkans vaker gebruiken -1

liquidliquid | 05-09-09 | 16:11

@ En-el Hak | 05-09-09 | 15:25
.
Nederland heeft altijd al woningnood gekend, hetgeen erg knap is, aangezien de overheid zich sinds jaar en dag met de woningmarkt bemoeit. ""
.
Die woningnood is er niet ondanks, maar dankzij de bemoeienis van de overheid. Een familielid van mij heeft jarenlang als ambtenaar aan een afdeling voor woonbeleid e.d. leiding gegeven. Via hem heb ik vernomen hoe men te werk gaat. Alle urban-legend verhalen over onderonsjes e.d. blijken te kloppen. Het komt er op neer dat die woningnood makkelijk opgelost kan worden. Ook kan de prijs van een nieuwbouwwoning met zeker 50% omlaag. Maar men wil niet. Het is veel aantrekkelijker om de burger met hoge schulden op te zadelen. Want burgers die elke maand weer dicht tegen een faillissement aan zitten, houden hun kop en stemmen veilig. Subsidieregelingen zoals de HRA zijn in deze strategie een belangrijk element.

de.grote.vergeler | 05-09-09 | 16:09

Vinex is vaak een soort Legoland he? Maar in Denemarken komen daar juist mensen op af.

Tulp Fiction | 05-09-09 | 16:09

@kyle- broflovkski
Inderdaad, heeft gewoon te maken met dat gevalletje Ehsan Jami. Een beetje flauw van Eddy.

van der g | 05-09-09 | 16:02

Het probleem met wijken als Vathorst is dat het winstprojecten voor ontwikkelaars waren. Veel geld binnenhalen met weinig kwaliteit. De kwaliteit die dan nog wel in de buitenruimte gestoken zou worden wordt nu opgeschort of wegbezuinigd vanwege de crisis. De Waterstad die Vathorst zou worden is daarmee van de baan. Geplande waterlopen worden gewoon niet meer gemaakt. Daarmee woon je met je blokkendoos mooi in een troosteloze lege omgeving.
Het andere probleem is dat alle woning in principe volgens hetzelfde stramien zijn opgebouwd. Betonnen blokkendozen met dezelfde maten en plattegronden. Alleen de buitenkant wordt een beetje 'leuk' aangekleed.
Als je echt leuk wilt wonen kan je maar beter op enige afstad van de stad gaan kijken of net over de duitse grens.

fjordman | 05-09-09 | 15:57

[email protected]
Wie doet er een pakket boodschappen bij?

kapotte_stofzuiger | 05-09-09 | 15:56

Merlot | 05-09-09 | 14:02

haha, geweldig! btw, ik ken wel wat oudere nieuwbouwwijken hier in 010 waar het er zo uit ziet.

ministerpronk | 05-09-09 | 15:54

Ontworpen door architecten die vanzelfsprekend ook in zo'n gedrocht zijn gaan wonen. Onderkomens, kennelijk voor een volk van dwergen en kabouters, die totaal geen betrokkenheid meer voelen met hun omgeving.

Sendis | 05-09-09 | 15:52

Stir Glenfarclas II | 05-09-09 | 15:05 +1
.
Er IS in Nederland lange tijd helemaal geen sprake geweest van een huizenMARKT. Er is een systeem dat grotendeels door de overheid wordt gestuurd. Dat systeem lijkt steeds meer op de verslavingszorg: zit je er eenmaal in dan is ontsnappen vrijwel onmogelijk.
.
Kijkend naar bv Amerika of Engeland roept men dat Nederland anders is. Ja, dat klopt wel. Er is in die landen nog sprake van marktwerking. Hier in NL bepaalt vooral de overheid hoe en wat je mag uitgeven voor woonlasten. Prijzen doen er niet meer toe. Het gaat alleen nog maar om 'netto maandlasten' Jarenlang heeft die overheid toegewerkt naar een systeem waarbij iedereen zou gaan werken. Dat was nl goed voor HET SYSTEEM. De absurde prijsontwikkeling op de woningmarkt is daar mede door ontstaan. Krankzinnige financieringsvormen zoals de generatie- of aflossingsvrije hypotheek hielpen ook dapper mee het probleem te vergroten. Het lijkt steeds meer op de Indy500, waar auto's met waanzinnige snelheid hun rondjes draaien. Steeds een beetje harder dankzij technische foefjes. Maar bij zulke snelheden is een foutje snel gemaakt en heeft dat doorgaans grote gevolgen. Dat weten ze in Den Haag e.o. ook, dus is men als de dood voor brokkenmakers.
Nu is de colonne een beetje afgeremd door slecht weer. Maar als straks de zon weer schijnt, kunnen we weer plankgas verder. De gemiddelde burger is daar van overtuigd. Ook in Den Haag denkt men er zo over. Over een tijdje zullen huishoudens worden gestraft via belastingmaatregelen als ze niet willen meedoen aan de tweeverdieners ratrace. Is is immers werk genoeg. Het is overduidelijk dat alle belanghebbenden er alles aan zullen doen om HET SYSTEEM overeind te houden.
.
Nederland is anders. Nederland is een eiland dat zich niets hoeft aan te trekken van de wetten van de markt die elders wel gelden. We zullen zien...

de.grote.vergeler | 05-09-09 | 15:50

Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:47
LOL

piquant | 05-09-09 | 15:49

@ piquant | 05-09-09 | 15:35
Blij u weer aan te treffen ;)
On topic: Schijnt dat er in de buurt van Leeuwarden ook zo'n tent-city is...

F. von Zeikhoven | 05-09-09 | 15:47

piquant | 05-09-09 | 15:38
Ik ben altijd geyl, er zijn zo van die mensen. Die 1e zondag, dan doe je het niet, begrijp ik dat goed? Doe je nog best veel aan onthouding.

Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:47

@ jacl | 05-09-09 | 15:27

Ik denk gelijk weer met weemoed terug aan Roquebrun, zwemmen in de Orb en ergens een heerlijke croque monsieur nuttigen op een terrasje ...

Gozah | 05-09-09 | 15:45

Doe gewoon net als ik: koop een huis om in te wonen, en niet om winst mee te maken.

JeanB25 | 05-09-09 | 15:44

Ik vind Jaap een aardige man.
Hij haalt huizen voor me op.

die van hiernaast | 05-09-09 | 15:43

jacl | 05-09-09 | 15:37

Tjeeeeee, ik vind het in de maanden juli/augustus gewoon te warm.
Doe es mailen op piquanterieen g mail ?

piquant | 05-09-09 | 15:41

Je wordt al depressief wanneer je naar de foto kijkt.
Wat kan het leven toch lijden zijn.
En dan in de vakantie met een caravan naar een overvolle camping...
Verschrikkelijk !

mick jagger | 05-09-09 | 15:38

@Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:34

Krijg je zin door de tietenbrug?

Mwa, ik wijk maar niet af van mijn schema van de 1e zondag van het kwartaal

piquant | 05-09-09 | 15:38

piquant | 05-09-09 | 15:35
Al bijna 20 jaar. Woon er sinds 5 jaar permanent.

jacl | 05-09-09 | 15:37

@jacl | 05-09-09 | 15:34

Mooi stadje idd . Heb jij daar (ook) een huis ?

piquant | 05-09-09 | 15:35

Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:29
Jah, daar krijg je 'm niet strak tussen inderdaad ;-)
piquant | 05-09-09 | 15:28
Mooi, tnx

JosVerbeek | 05-09-09 | 15:35

piquant | 05-09-09 | 15:32
Zaterdagnamiddag. Zin om te neuken?

Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:34

piquant | 05-09-09 | 15:33
Kom vaak in Pezenas, de stad van Moliere en de brocantes.

jacl | 05-09-09 | 15:34

@jacl | 05-09-09 | 15:31

Mooi daar. Ik "woon"in de buurt van Pezenas.

piquant | 05-09-09 | 15:33

@Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:29

Ik ga er ook niet wonen. Gelukkig heb ik maar 1 stel vrienden die zo gek zijn er wel een app te hebben gekocht, maar toch maar hun app aan de Oude Waal hebben aangehouden.

Verstandige vrienden dus.

piquant | 05-09-09 | 15:32

piquant | 05-09-09 | 15:29
In de buurt van Saint Chinian.

jacl | 05-09-09 | 15:31

De keuze is óf nu met een verlies van 30% verkopen óf enkele jaren wachten totdat het definitief allochtonen ghetto's zijn geworden en dan -60% doen...

Schout-bij-nacht | 05-09-09 | 15:30

JosVerbeek | 05-09-09 | 15:26
Yep, met een beetje breed uitgevallen 'rue d'amour'.

Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:29

@jacl | 05-09-09 | 15:27

Over een week ben ik er ook Waar zit je (ongeveer)?

piquant | 05-09-09 | 15:29

>SyntaxError | 05-09-09 | 15:23
Een complete versie:
www.youtube.com/watch?v=lxPL6Ricdac&am...
*plinkt een traantje weg bij de gedachte dat hij vroeger nog kon ravotten op de weilanden waar nu een complete woonwijk is opgetrokken*

SyntaxError | 05-09-09 | 15:29

piquant | 05-09-09 | 15:22
De schaarse keren dat ik IJburg binnenrijd wordt het mij altijd droef te moede - alsof ik vanuit de Watergraafsmeer Diemen binnenrijdt, ook al zo'n doffe ellende. Een soort van dubbel en nooit meer verbreedbaar karrenspoor met in het midden een oerlelijk tramspoor, drie bomen en steen, steen, steen. Met 020 heeft het minder te maken dan met Almere.

Het uitzicht op Durgerdam is wel weer geweldig, maar voor mij geen reden niet een 'extreme sell' advies te geven voor de konijnenhokken op IJburg.

Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:29

@JosVerbeek | 05-09-09 | 15:26

Eerlijk gezegd , kende ik die naam nog niet, maar het is goed amsterdams gebruik om alle bouwerken, bruggen etc een andere naam te geven.

Btw het is wel een mooie brug. En ja, het is hem dus.

piquant | 05-09-09 | 15:28

Is er overigens al iemand over de straatnamen in deze prefabwijken begonnen?

Gebruikersnaam | 05-09-09 | 15:28

LoopseTeef | 05-09-09 | 13:49
Dank, de groeten terug vanuit de Languedoc. Strak blauwe hemel, 23 graden in de schaduw. *Schenkt een wit wijntje in*

jacl | 05-09-09 | 15:27

Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:18
piquant | 05-09-09 | 15:22
De tietenbrug, is dat dit: www.panoramio.com/photo/841883 ding?

JosVerbeek | 05-09-09 | 15:26

@de.grote.vergeler | 05-09-09 | 15:15
Vergeet echter niet dat de keuze beperkt is; zelfs nu springen mensen op de meest afschuwelijke nieuwbouwprojecten af, de vraag is nog altijd groter dan het aanbod. Nederland heeft altijd al woningnood gekend, hetgeen erg knap is, aangezien de overheid zich sinds jaar en dag met de woningmarkt bemoeit. Nederlanders met een modaal inkomen hebben drie keuzes als het om koopwoningen gaat: appartement (lees = flat), arbeidershuisje of vinexhut met iets grotere tuin dan bij het arbeiderswoninkje. De rest is onbetaalbaar.

En-el Hak | 05-09-09 | 15:25

haha wie woont er nu zo dicht op elkaar? En dan ruim 4 ton betalen voor die huizen. Ze zijn echt gek in de randstad.

reade romke | 05-09-09 | 15:25

@Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:18

Het IJbrghaventje, is tot mijn verbazing dan wel weer leuk. Als je over de tietenbrug binnenkomt en links aan het IJmeer een appartement hebt, is ook weer niet zo slecht.
Goed voor de lijn ook, want in de verre omtrek geen winkel.

piquant | 05-09-09 | 15:22

JosVerbeek | 05-09-09 | 15:14
Dat wilde ik al niet.
Verdoeme!
;

Teun van het Tuinpad | 05-09-09 | 15:19

*zachtjens neurieën begint "het leven is goed in het brabantse land" en genoegzaam deur het raam, eauver de weilanden naar de bruut bewegende populieren kijkt, onderwijl een espresso drinkend*
Wat een kudt blokkendeauzen zijn dat toch op een postzegelformaat grond veur een megaprijs.

kneuterzak | 05-09-09 | 15:18

Trouwens, als je IJburg (020) binnenrijdt over de Tietenbrug zie je niet veel anders dan die troep in Vathorst. Dat hele IJburg is een totale mislukking. Architectonisch een drama en je bent er koning als je een tuin hebt van meer dan 3 m2. Je hond kun je kwijt aan de vlaggenmast, dat dan weer wel.

Bovendien wonen rijk en arm door elkaar. Een pauperbuurt, kortom. Advies: extreme sell.

*Over 020-Noord hoeven we het uiteraard niet te hebben - daar kijkt men uit op het hoofdkantoor van Greenpeace*

Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:18

eigenlijk een prima oplossing, een heel leger Zafira-, Megane- en Picasso rijders; opgeborgen in Vinexkampen en dankzij de dalende prijzen komen er de rest van hun leven niet meer vandaan.

glaaf | 05-09-09 | 15:18

Merlot | 05-09-09 | 14:02
ROTFLOL!

Jaap de Paap | 05-09-09 | 15:15

Een jaar of twee geleden voorspelde ik dit al aan mensen die daar toen een huis gingen kopen. Zelfs een blind paard kon nog wel zien dat er veel te dure troosteloze hutten werden gebouwd. Maar ja, omdat iedereen zich als vliegen op een verse hoop stront erop stortte, was je al gauw een paria als je er wat van zei.
.
Vorige maand kwam ik een van de 'gelukkigen' weer eens tegen. Dikke boehoe , want z'n huis bleek onverkoopbaar voor de prijs die hij in gedachten had. Natuurlijk zat ie net zoals de rest gewoon 40% boven de werkelijke waarde. Maar hij moet wel vasthouden aan z'n vraagprijs, omdat hij anders z'n 130% financiering niet kon betalen. Hij was er door de bank, de projectontwikkelaar, de gemeente, sinterklaas en de kerstman ingeluisd. Dat hij gewoon dom bezig was, kwam niet bij hem op. Veel Nederlanders hebben de ballen verstand van financiele zaken. Het op orde houden van een huishoudboekje is voor velen al een hele uitdaging. Hoe kan je dan in godsnaam verwachten dat deze mensen een weloverwogen beslissing over de aankoop van een huis kunnen nemen?

de.grote.vergeler | 05-09-09 | 15:15

Vathorst ligt bijna in Nijkerk en kan wat mij betreft niet tot Amersfoort gerekend worden. Een wijk waar je aan de hand van de rotondenummers je weg moet zien te vinden kan bovendien gerust treurig genoemd worden, werkelijk, al zou ik er gratis kunnen wonen, ik wil er nog niet dood gevonden worden.

JosVerbeek | 05-09-09 | 15:14

@vanguster | 05-09-09 | 15:11
Ja? En?

En-el Hak | 05-09-09 | 15:13

Logisch dat er geen hond in die onverkoopbare troep wil wonen.

* ze zijn veel en veel te klein voor een normaal gezin van 4 of 5 personen. Woonoppervlakte zou maal 2 gedaan moeten worden.

* ze staan op postzegeltuintjes. Kavels zouden veel groter moeten om een beetje privé terrein te hebben.

* De bouwkwaliteit is belabberd. Bijvoorbeeld binnenwandjes zijn meestal van zeer inferieure materialen zoals kalkzandsteen. Zeer gehorig, levert veel scheuren in wanden en de huizen gaan slechts enkele tientallen jaren mee voordat ze (waardeloos) gesloopt kunnen worden. Dus je moet rekening houden met dat je huis sneller minder waard wordt dan je hypotheek is afbetaald. (En in het geval je hypotheek aflossingsvrij is dan loop je dus faillisementsrisico).

* Alle huizen zien er hetzelfde uit. Dit zou niet zo'n probleem zijn als het niet zo lelijk was maar op basis van de wensen van de kopers was gebouwd in plaats van die van gemeenten en architecten.

* Milieu achtige probleemapparaten zijn op een zeer bewoner onvriendelijke manier toegepast. De WTW's (warmteterugwinning) in vinexwijken zorgen voor ziektes en een verpest binnenklimaat.

Je vraagt je af welke losers ooit zo'n koopcontract hebben getekend. Nu komen ze er niet meer vanaf. Wat voor leven hebben die sukkels.

Schout-bij-nacht | 05-09-09 | 15:13

Hoop LOL vandaag.
Oké.
[email protected] Nr. 1

*Meta-LOL zwaar roeleren gaat*

Berserker Nr. 1 | 05-09-09 | 15:09

En-el Hak | 05-09-09 | 14:57
ja, ben ik met je eens en die architekten en bijhorend planologisch weet ik veel dat erbij hoort en die ik ken vond ik technocratisch en arrogant.
Juist omdat de keuze beperkt is kunnen of konden ze er gewoon mee wegkomen. Dit is gewoon een kapitalistische versie van de communistische planeconomie.
Bovendien, van klimaatneutraal bouwen of zonnewoningen hebben ze nog nooit gehoord, wat kan hen het ook schelen, de mensen kopen bij gebrek aan beter de rotzooi toch wel.

ZSU-23-4 | 05-09-09 | 15:07

mm niet iets voor mij
zit op het platte land wel goed

Z.O.Drenth | 05-09-09 | 15:06

Goh wat raar. Na jarenlang kunstmatig de prijzen opdrijven door subsidies, megahypotheken en onderonsjes tussen overheden en handige projectboeren komt het punt dat de werkelijke waarde weer doorklinkt. Die exclusieve penthouse met gezamelijke groenvoorziening op 10 minuten geriefelijk reizen van het centrum (lees: gehorige betonrot pauperflat met kaal hondenpoepveldje en overvolle stinksneltram in een verloederde buitenwijk) blijkt dan toch geen 2 Euroton waard. Oei.

De prijzen zijn tot absurde hoogten gestegen. Ca. tien jaar geleden had je onder een ton (guldens!) een tweepersoons appartement, hartje centrum Den Bosch. In Zeeland en Friesland had je complete vrijstaande huizen met een lapje grond voor dat geld. De prijzen zijn kunstmatig opgedreven. Er is een generatie huizenbezitters die in enkele jaren tonnen (guldens) winst opstreken. Winst die vervolgens in veel te dure woningen werd gestoken omdat je niets anders met dat geld mag doen van de overheid. Met alle geweld moesten 'scheefhuurders' verkassen en woningen voor starters betaalbaar blijven. Dankbaar calculeerden makelaars de subsidies in. Dubbel inkomen werd onder druk van Den Haag de norm, en kassa jongens. Prijzen konden nog verder omhoog. Pertinent geen sprake van afschaffing van belastingaftrek? Hoppa. De overheid keek naar de alsmaar oplopende OZB en zag dat het goed was.

Het instorten van de huizenmarkt is geen gevolg van de recessie. Sommige mensen en instanties hebben gewoon veel minder kapitaal dan jarenlang is voorgehouden. En ja, als je dat geld uit hebt staan en je afhankelijk bent van een onrealistisch prijsniveau dan heb je nu een probleem. In een staatsgeleide economie is de ene euro de andere niet. De woningmarkt wordt van A tot Z gestuurd door het Rijk. Tel uit je winst.

Stir Glenfarclas II | 05-09-09 | 15:05

En-el Hak | 05-09-09 | 14:57 Het is de voorbode van een Mad-Max-achtige setting.

zeg maar jansen | 05-09-09 | 15:03

@ZSU-23-4 | 05-09-09 | 14:50
Ook architecten zijn debet aan de productie van nieuwbouwdozen. In 013, woon ik overigens niet, is een wijk uit de grond gestampt die is gebaseerd op de lijnen van een streepjescode. Wie er rond loopt, voelt zich als een survivor na een kernoorlog: nauwelijks groen, nauwelijks mensen op straat, rijen en rijen eenduidige blokken. En de keuze op de woningmarkt is al zo beperkt....

En-el Hak | 05-09-09 | 14:57

Laatst bij mijn zusje op verjaarsvisite, daar aan de overkant ook van dat vinexspul.
Toen ik opmerkte dat die huizen wel erg op de (ok luxere uitvoering van) barakken uit een Jodenkamp leken, keek de overige visite me een beetje vreemd aan. En nou vinden ze me niet meer aardig ook, vreemde lui hoor, die Vinexers.
Gelukkig hebben gemeenteambtenaren samen met zakelijk projectontwikkelaars de handel in nieuwbouw stevig in handen, dus zal de extralelijke combinatie van zielloze bureaucratie en gewetenloze overbetaalde zakelijke sprinkhanen met hun geestesarme ontwerpcomputers nog wel even bijven bestaan.
Dat ze maar diep in de recessiestront weg mogen zakken.

ZSU-23-4 | 05-09-09 | 14:50

sjef van oeckel | 05-09-09 | 14:44
Nou, gecondeauleau met Frits dan maar.

Teun van het Tuinpad | 05-09-09 | 14:47

Tja, wie gaat er dan ook in zo'n bakstenen treurdooswijk, zonder groen, om zich heen wonen?

En-el Hak | 05-09-09 | 14:46

Wie wil er uberhaupt in een huis wonen waar je niet fatsoenlijk een raampje open kan zetten.

Gebruikersnaam | 05-09-09 | 14:45

Wat ben ik toch goddoemme blij met mijn (riante) appartement boven een drukke winkelstraat. Altijd gezellig, altijd wat te zien en zo van de kroeg het bed in kunnen duiken.

JaapStar | 05-09-09 | 14:44

Lying Dutchman | 05-09-09 | 14:34
12 Pin vlaggen ging prima dus wie weet.

Teun van het Tuinpad | 05-09-09 | 14:44

spits is dood

sjef van oeckel | 05-09-09 | 14:44

Another working day has ended
Only the rush hour hell to face
Packed like lemmings into shiny metal boxes
Contestants in a suicidal race
Daddy grips the wheel and stares alone into the distance
He knows that something somewhere has to break
He sees the family home now looming in the headlights
The pain upstairs that makes his eyeballs ache
Many miles away there's a shadow on the door of a cottage on the
Shore of a dark Scottish lake

CoJoNes | 05-09-09 | 14:37

* laat het woord 'kraken' vallen *

Cazi | 05-09-09 | 14:36

-weggejorist-

marocamok | 05-09-09 | 14:34

Waar zijn de nieuwsitems op geenstijl.nl?? Achter die add van Alice ... ? If so: Schandalig.

RusMor | 05-09-09 | 14:34

Teun van het Tuinpad | 05-09-09 | 14:29
Is die waslijn wel stevig? Ik bedoel, kan hij ook 16 PVV vlaggen houden?

Lying Dutchman | 05-09-09 | 14:34

Gesmoord de droom / gevangen in steen / grijs en bleek de dag / een volvo s60 / man wil dood / kind weent

Cruz Azul | 05-09-09 | 14:32

kom kom popjes, zo slecht ziet het er niet uit. Architectuur met een jaren '30 volksbuurt invloed. Strakke lijnen, Alleen die flat in de achtergrond stoort, jammer.

Isser | 05-09-09 | 14:32

Teun van het Tuinpad
Je bent te goed voor deze wereld. Goed onderhouden tuinpad ook, ik krijg er echt zin in.

Lying Dutchman | 05-09-09 | 14:32

Is Spits overleden?

winterpeen | 05-09-09 | 14:31

Lying Dutchman | 05-09-09 | 14:26
Deal.
De waslijn krijg je er graties bij.
Omdat jij 't bent..

Teun van het Tuinpad | 05-09-09 | 14:29


zo`n Vinexwijk heeft veel weg van een vernietigingskamp..

kwartjevankok | 05-09-09 | 14:26

Merlot | 05-09-09 | 14:19
Ach, waarschijnlijk krijg ik vandaag of morgen een uitbrander van jewelste van haar, omdat ze haar boontjes zelf wel kan doppen.
Maar dat vind ik dan wel weer leuk en GS-waardig.

Merlot | 05-09-09 | 14:02
LOL ;

Jackanders | 05-09-09 | 14:26

Teun van het Tuinpad | 05-09-09 | 14:23
Is wel gemakkelijk voor mijn vriendin, hoeft ze niet meer te forenzen. Ik neem hem!

Lying Dutchman | 05-09-09 | 14:26

Jackanders | 05-09-09 | 14:12
Jeroen heeft geen leven, da's veul erger.

Teun van het Tuinpad | 05-09-09 | 14:25

Ze kunnen dan wel massaal hun woningen te koop zetten, maar waar gaan ze dan straks wonen? Kunnen ze een koophuis niet meer betalen ofzo? Of gaan ze naar een ander koophuis? Stel dat ze de centjes voor een koophuis niet meer op kunnen hoesten, gaan ze dan een gezellig 3-kamer hutje huren in een vogelaarwijk? En hoe krijgen ze dan voorrang op achmet en mohammed? Want die waren eerst! Of hebben die 31.000 pardonners allemaal al onderdak? ( + die naar schatting 100.000 andere kansenzoekers die er ieder jaar bijkomen). En wie gaat daar dan voor zorgen?
Er valt nog een hoop te doen voor pvda/sp en gl.

IJzervreter | 05-09-09 | 14:24

SyntaxError | 05-09-09 | 14:21
nou, buk dan maar, dan krijg je je trofee meteen ingereikt!

geurtje | 05-09-09 | 14:23

Merlot | 05-09-09 | 14:20
ja, als deze bestuurder niet in aanmerking komt voor de jpvoc-bukkaal2000negel dan weet ik het niet meer!

geurtje | 05-09-09 | 14:22

@geurtje | 05-09-09 | 14:19
Heee ... das mijn busje!!!

SyntaxError | 05-09-09 | 14:21

geurtje | 05-09-09 | 14:19
Hahaha!
Ik zeg: doen!

Merlot | 05-09-09 | 14:20

Jackanders | 05-09-09 | 14:12
Ze kan onheilig sjacherijnig zijn, maar ze spoort wél, goedverdoeme.

Merlot | 05-09-09 | 14:19

Dit soort huizen is meestal voer voor HBO studenten die op hun 24e al aan het werk zijn, over een lease-auto beschikken, getrouwd zijn, een hond en al erg leuke spulletjes hebben uitgezocht. Hun hele leven compleet op orde, maar toch klopt er iets niet.

azijnseikerT | 05-09-09 | 14:18

Je zal er nu maar wonen, tophypotheek en bijbehorende DSB wurgcontracten... Je baan kwijt en je vrouw ervandoor met de buurman (voordeel: ligt ze uiteindelijk wel weer dichter bij je...). Toch niet vreemd als je dan gaat flippen op koninginnedag...

hoevenpe | 05-09-09 | 14:18

Een serieuze vraag heeft er iemand wel eens de 'woonwijkdroom' gehad?

JensDensen | 05-09-09 | 14:18

Jan936359370 | 05-09-09 | 14:13
Wat maakt het uit.
Binnenkort is het zoals overal "gewoon" Moslimhorst en uitbreiding van Anatolie en het Rif.
Albayrak ligt op koers met haar streven, om tijdens haar bewindsperiode het aantal mosims in Nederland te verdubbelen.

Merlot | 05-09-09 | 14:18

Het inspireert mij tot een episch gedicht...... Wacht even...... Oh nee, toch niet!!

BariBas | 05-09-09 | 14:17

LoopseTeef | 05-09-09 | 14:11
Snif, dank u. Het klinkt allemaal erger dan het is, maar het bedrijf is overgenomen en alle loonslaven, zoals ik, krijgen een nieuw contract.

Lying Dutchman | 05-09-09 | 14:16

Vathorst is geen Amersfoort. Het is een uitbreiding van Hooglanderveen. Zo alarmerend is het trouwens allemaal niet. Mensen die hun huis nieuw hebben gekocht, proberen gewoon een dikke winst te maken.

Jan936359370 | 05-09-09 | 14:13

Volgens mij willen ze het zelf. 's Zomer gaan ze met hun sleurhutten naar een camping ergens in de Dordogne en krijgen dan een plaats van ca 60m2 zonder schaduw.
Overigens is het wel zo dat de sleurhuttenbanche ook zwaar in de penarie zit.

Ulle Ruttelflut | 05-09-09 | 14:13

Lijkt wel een bajes.

OT/
Jeroen Mirck roept in het aan hem gewijde draadje, dat Elisabeth2 niet spoort en dom is.
Da's nie lievv!

-Jeroen Mirck | 05-09-09 | 12:43-

Jackanders | 05-09-09 | 14:12

Wie wil daar nu wonen? Stijlloze blokkendozen.

Fijnstoffer | 05-09-09 | 14:12

[email protected]
Wie is nanetje en waarom heeft ze een CDA hyves, vraag ik me dan af.

CoJoNes | 05-09-09 | 14:12

Lying Dutchman | 05-09-09 | 14:09
Dat laatste is dan weer sneu vind ik. Sterkte bij je integratieprojecten. Is er toch nog iemand die verdient aan je ellende.

LoopseTeef | 05-09-09 | 14:11

Als je serieus genomen wil worden moet je hem wel aanschaffen.
Een drugs runner rijd ook in een bmw en niet in een 2cv 6.

winterpeen | 05-09-09 | 14:10

In mijn woonplaats hebben we sinds kort echte authentieke daklozen die in tenten bivakkeren bij de sportvelden. Heerlijk gewoon, ga straks alweer even kijken. Zelf ook even een plekje uitzoeken aangezien ik gisteren daadwerkelijk ben ontslagen.

Lying Dutchman | 05-09-09 | 14:09

Deze bewoners hebben geen zorgen om hun tuin winterklaar te maken.

azijnseikerT | 05-09-09 | 14:09

Merlot | 05-09-09 | 14:02
LOL, hoe kom je er op???

LoopseTeef | 05-09-09 | 14:07

Merlot | 05-09-09 | 14:02
Je bent alleen de minaret vergeten.

mayor_pickwick | 05-09-09 | 14:07

"maar gemiddeld een tonnetje of drie voor een huis waarin de kans bestaat dat je s'nachts dichter bij je buurman ligt dan bij je eigen vrouw"
demindenie | 05-09-09 | 13:45

Goed dat ik geen slok koffie in mijn mond had want dan zat het nu over het beeldscherm.

mayor_pickwick | 05-09-09 | 14:07

Merlot | 05-09-09 | 14:02
giechel!

geurtje | 05-09-09 | 14:06

@Merlot | 05-09-09 | 14:02

LOL!
Hoe karakteristiek ook, die rotkop linksonder.

PreventiefRuimen | 05-09-09 | 14:06

vinex is kudt, 020 idem. al geven ze die hokken gratis weg, mij niet gezien in die slaapgetto's.

glaaf | 05-09-09 | 14:05

Ziet er gezellig uit, tent-city! Barbeque maken van een winkelwagen, genoeg frizze lucht, wat kippen en een hond. Wat klagen ze nou?

*Plekje op veluwe zoeken gaat*

Cheesy Poof | 05-09-09 | 14:05

Zoals altijd komt boontje om zijn loontje. Waren het eerst de bankiers die in hoogconjuctuur graaiden, nu komen alle andere graaiers aan de beurt: IT sector, projectontwikkelaars, bouwers, beursbedrijven. En nu huilie huilie doen? Ik dacht het niet hè

LoopseTeef | 05-09-09 | 14:05

Het is natuurlijk wel een érg rustige buurt.
Geen wonder dat de 020-se makers van GeenStijl het er een beetje vreemd uit vinden zien.
Ik heb even een artistieke impressie gemaakt, zodat het er wat herkenbaarder voor ze uitziet.
img269.imageshack.us/i/wijkje.jpg/

Merlot | 05-09-09 | 14:02

Hut met 5 kamers, geen voortuin, achtertuin 4 m. diep, 120 m2 perceeloppervlak, 385.000 euro!!! Waar haal je het gore lef vandaan om dat te vragen?

zum kotzen | 05-09-09 | 13:59

Als ik er nou één keer gratis boodschappen en een hypotheek tegen 2% bij kreeg.

Bigi Bana Boy | 05-09-09 | 13:58

Wat een negativiteit, zo slecht zien die huizen er toch niet uit? Dat het mis is op de woningmarkt betekent niet dat de gebouwde huizen per definitie rotzooi zijn.

mayor_pickwick | 05-09-09 | 13:58

Tja de maffia likt haar wonden, maar zal spoedig weer opduiken in de hennepteelt annex drugscriminaliteit.

dubber | 05-09-09 | 13:58

Blij dat ik huur in 010 voor de oude prijs, the horror of it all...

bello | 05-09-09 | 13:58

En dan kan er in zo'n huis ook nog eens geen enkel raam open. Zelfs niet op de slaapkamer!

CoJoNes | 05-09-09 | 13:56

Vorig weekend kwam ik met de racefiets in Nesselande (Barendrecht) terecht - dat was toch ook niet helemaal wat ik ervan verwacht had om het zacht uit te drukken. In brochures en animaties (en zelfs in aanbouw) zag het er toch beter uit - maar als alles aangeharkt en bestraat is, is de visie waarmee dat allemaal bedacht is echt heel benauwend.
Alsnog Kuddo's voor de mensen die mijn wijk meer dan 150 jaar geleden bedachten ... met behulp van kroontjespennen, handgeschreven kasboeken en een beetje liefde...

nickolaas | 05-09-09 | 13:56

welke gek gaat daar wonen? Kunnen ze er niet gewoon een asielzoekerscentrum van maken? Op de crisis afsachuiven kan helemaal niet want volgens de Grote Leider Jan Peter hebben we geen crisis.

jan-lul-de-behanger | 05-09-09 | 13:56

Poekaa | 05-09-09 | 13:35 Je bent zeker architect, die haten retro. Vathorst is een mooie wijk, echt niks lelijks aan. Crisis he.

Fragony | 05-09-09 | 13:56

Doe mij maar een wat ouder huis met sfeer dan zo'n pre-fab duplo woning. Wat een saaie rotwijk is dat zeg.

matatwork | 05-09-09 | 13:51

van mijn levensdagen niet dat ik daar ga wonen! gooi er maar gelijk een bommetje op

JoHnnY-B | 05-09-09 | 13:51

zolang de A1 en de A28 elke dag muurvast staan is deze wijk gedoemd te mislukken... wie wil er nou zo wonen EN elke dag ook nog 2 uur in de file staan???

hoevenpe | 05-09-09 | 13:50

jacl | 05-09-09 | 13:35
Helemaal mee eens. 0033 heeft tenminste wat op woongebied. Althans de campagne.
*Vriendelijke groeten vanuit haar fermette stuurt*

LoopseTeef | 05-09-09 | 13:49

4,5 ton per hok ! poe poe.

Uw Verzekeringsadvis | 05-09-09 | 13:47

werkelijk trieste bedoeling die vinex het kan ook anders www.brandevoort.nl maar gemiddeld een tonnetje of drie voor een huis waarin de kans bestaat dat je s'nachts dichter bij je buurman ligt dan bij je eigen vrouw is wel errug veel.

demindenie | 05-09-09 | 13:45

Lijkt wel een beetje uit de arbeidersstad in "Metropolis"

Muxje | 05-09-09 | 13:45

Afbreken en nieuwbouw!

michzelluf | 05-09-09 | 13:44

Mooie kippenhokken, oh wacht er moeten mensen in wonen?

michzelluf | 05-09-09 | 13:43

Zet er maar assiel zoekers in.

winterpeen | 05-09-09 | 13:43

Natuurlijk zagen we dit niet aankomen.... *kuch* De huizenmarkt gaat nog hardere klappen krijgen.

In de jaren '90 en met komst van Euro zijn prijzen door het plafond gegaan. Ben zelf getuige geweest dat ontwikkelaars de prijs van "villa" tussentijds met € 100.000,- verhoogden omdat de markt sterk aantrok.
En nu zitten grienen omdat die pauper-schoenendozen niet weg willen?
Een kopersstaking zal de markt weer in evenwicht brengen.

Excalibur Holding | 05-09-09 | 13:42

sma-ke-loos

jacques4431 | 05-09-09 | 13:41

Tent City: the American dream. Niks mis met gezellig barbecueën met de buren en je eigen hout hakken.

Lardeerik | 05-09-09 | 13:38

is dat niet die wijk waar ze gezondheidsproblemen hebben door slechte ventilatiesystemen? (krabt zich eens achter een oor)

Blackbird73 | 05-09-09 | 13:38

Geen voortuintje, geen groen, geen sfeer... Een kip heeft het nog beter in een legbatterij...

Jeff Hawke | 05-09-09 | 13:37

Wie wil er nu ook wonen in zo'n Duplo blokkendoos..

Fluffy Bunny | 05-09-09 | 13:36

Ik woon in Amersfoort (aan de 'warme' kant) en eensch in de zoveel tijd kom ik in Vathorst om te Ikea-en. De hele wijk bestaat uit rijen en rijen aan een van dezelfde huizen. Fantasieloze mortuariums zijn het.

Poekaa | 05-09-09 | 13:35

Al die Vinexlocaties zijn smakeloos. Allemaal blokkendozen, ontworpen door architecten zonder creativiteit. Daar wil je natuurlijk niet wonen. Blij dat ik in 0033 woon.

jacl | 05-09-09 | 13:35

Heeft voordelen, vlak bij die grote toren op de achtergrond kan je lekker raggen met je 4x4.

de veteraan | 05-09-09 | 13:34

Amersfoort altijd +1

Fragony | 05-09-09 | 13:34

Wat een rust, heerlijk

Oerkoendoe | 05-09-09 | 13:34

Megastal voor fiscale melkkoetjes.

Merlot | 05-09-09 | 13:34

Brrrrr. Nieuwbouw.

RepubliekNederland | 05-09-09 | 13:31

Maar goed, ook in voorspoed wil je er nog niet dood gevonden worden.

Teun van het Tuinpad | 05-09-09 | 13:30

Dat ziet er ook wel redelijk fantasieloos uit. Een boompje zou geen kwaad kunnen.

Idealist02 | 05-09-09 | 13:30

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken