Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

IJsland is geen Europa

bank00.jpgIJsland staat te trappelen om lid te worden van de Europese Unie. Maar voordat de Vikingen naar Brussel mogen komen, zullen ze toch eerst Icesave-gate nog moeten afronden. De IJslandse minister van Financiën Sigfusson zei gisteren wel tegen het plaatselijke parlement dat EU-lidmaatschap en de financiële perikelen los van elkaar staan, maar dat kan deze linkse magistraat voorlopig op zijn ballen krassen. VVD-Kamerlid Ten Broeke heeft het vandaag in klare taal duidelijk gemaakt: IJsland moet eerst dokken en dan praten we misschien verder. Om daar terecht aan toe te voegen dat het land in principe gewoon bankroet is. EU-lidmaatschap betekent in het geval van IJsland ook deelname aan de euro en één van de eisen daarvoor is dat het begrotingstekort minder dan 3% moet zijn. Daar kan minister Sigfusson voorlopig alleen van dromen. De IJslandse parlementariërs besluiten volgende week of ze de Icesave-schulden zullen afbetalen. Om duidelijk te maken dat het ernst is, werkt dreigen met een invasie misschien nóg beter. De plannen daarvoor liggen al klaar.

Reaguursels

Inloggen

Ferme taal van onze vaderlandsche parlementariërs en onze excellentie(s)! Als Nederland gaat dwarsliggen,nou, dan kom je mooi niet in de club! Het mild geamuseerde gegnuif in Reykjavik is hier vandaan te horen - de IJslandse collega van Oom Maxime heeft recentelijk een rondje Berlijn-Parijs-Rome-Londen gemaakt en daar is écht niet over visquota gesproken. Dezelfde minister Sigfússon was jarenlang de IJslandse vertegenwoordiger bij het Europees Parlement - hij kent het klappen van de Europese zweep ietsje beter dan onze Minister van Ghanese Stamhoofden en Dalai Lama's.
Als Angela en Nicolas het willen, wordt IJsland gewoon lid. Dag Maxime.

azoturie | 23-07-09 | 23:47

@Simon_GS
In Europa hebben volgens mij alle landen een depositogarantiestelsel. Dat betekent dat als een bank omvalt, spaarders tot een bepaald bedrag worden gegarandeerd. Meestal door de overige banken, met de overheid als achtervang als de andere banken het niet meer kunnen betalen. Of zoals nu het geval is in Nederland, de banken tot 20.000, en daarna de overheid. Reden voor dit hele stelsel is nu juist om te voorkomen dat banken omvallen door een 'bankrun'. Het garantiestelsel zorgt ervoor dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken, en dus niet al hun geld weghalen bij een bank die het even wat minder doet.

Dus ja, de belastingbetaler betaalt het uiteindelijk, maar diezelfde belastingbetaler is veelal ook de rekeninghouder die beschermd wordt. Enige lullige is natuurlijk als het om een buitenlandse bank gaat, of wat er zou gebeuren met ING direct met al zijn miljarden aan deposito's in de VS als het misgaat.

ratio | 23-07-09 | 10:48

Maar, maar, maar - vikingen komen niet uit ijsland maar kwamen immigreren uit Noorwegen: nl.wikipedia.org/wiki/Vikingen en nl.wikipedia.org/wiki/Ijsland - Vikingen zijn net zo IJslands als dat de helft van de Amerikanen Europees zijn. On topic, hoe allochtoon ook, BETALEN!

Rotterdamn | 23-07-09 | 10:33

Zou niet weten in hoeverre je de fouten van een bank kan koppelen aan de belastingbetaler in Ijsland. Als hier in Nederland de DSB bank failliet zou gaan moet de Nederlandse belastingbetaler dat dan afdekken ?

Simon_GS | 23-07-09 | 09:43

Ik stel voor dat we de naam IJsland wijzigen in Groenland en vice versa. Ontdekkingsreizigers ontdekten IJsland in de winter en Groenland in de zomer en waren zo stom om ze gelijk een naam te geven. IJsland is het grootste deel van het jaar bedekt met mos en oogt groen. Groenland daarentegen is een grote gletscher en alleen de kuststrook is rotsachtig. Die ene maand per jaar dat er iets groeit is het inderdaad groen, maar de rest van het jaar oogt het als een vrieskist.

bimbam | 23-07-09 | 09:15

"maar dat kan deze linkse magistraat voorlopig op zijn ballen krassen."
*glimlach*

ikzouhetnietweten | 23-07-09 | 09:07

Ijsland is wel eem mooie bestemming om onrustige finnen naar te verbannen.

Mouth Of The South | 23-07-09 | 07:40

Berserker Nr. 1 | 22-07-09 | 23:23
Hear
Berserker Nr. 1 | 22-07-09 | 23:39
Hear

Canis Spurcus | 23-07-09 | 00:28

Berserker Nr. 1 | 22-07-09 | 23:39
Ik durf te beweren dat het meeste vlees van dieren komt. De overgrote meerderheid vind ik lievv of prachtig. Ik heb echter geen probleem met de jacht erop, zolang verantwoord. Ik zou best een walvis op mijn bammetje nemen als deze op verantwoorde wijze is doodgemarteld.

progressief | 22-07-09 | 23:56

Stoer hoor tegen zo'n klein landje. Durfden ze dit soort taal ook maar tegen andere bepaald soort landen te roepen.

1st Male Lesbian | 22-07-09 | 23:54

progressief | 22-07-09 | 23:28
Ik ben tegen de walvisvangst en tegen Greenpeace. Je zou voor de grap eens 'Eco-imperialism' (Green Power, Black Death) moeten lezen van Paul Driessen.
De co-founder van Greenpeace, Patrick Moore, zegt daarover onder meer 'The environmental movement I helped found has lost its objectivity, morality en humanity. The pain and suffering it is inflicting on families in developing countries must no longer be tolerated.'

Ontluisterende verhalen over die goedbedoelende maar in wezen ideologisch mismaakte haarboeren, die vooral zichzelf op een Gutmensch-achtige manier aan een door anderen goed betaalde boterham willen blijven houden.

Walvissen daarentegen zijn lievv.

Berserker Nr. 1 | 22-07-09 | 23:39

Berserker Nr. 1 | 22-07-09 | 23:23
Combineer met mijn idee: harpoenen uit het vet halen. Preservatie van de soorten is dan overbodig, hetgeen betekent dat de greenpeace bijdragen ook naar de stroppenpot kunnen.

progressief | 22-07-09 | 23:28

Dit biedt ons een mooie gelegenheid om de walvisvangst in ere te herstellen. Er schijnen nogal wat van die waterzeugen voor de kust te dobberen, dus echte kerels: voorwaarts! We dopen Reykjavik om tot Smeerenburg en gaan ouderwets blubber snijden, balein halen en levertraan tappen. Geen benul of er winst te halen is, maar het is een goed werkgelegenheidsproject. Als bijvangst (geen pun geintendeerd) roeien we die zeekoeien uit.

progressief | 22-07-09 | 23:25

k3 | 22-07-09 | 22:55
Wat is daar in godsnaam niet realistisch aan? Zo ontzettend veel is 4K nou ook weer niet. Over drie jaar verdeeld is dat 1.444 per inwoner per jaar, afronden op 1.500 (is een kleine 4% rente) en klaar is kees.

Dat betekent dat die IJslanders zich, van baby tot grootvader, maar even de tyfus gaan vissen en zorgen dat die kabeljauwen en tongen deze kant uitkomen, of wat ze ook maar aan waardevolle dingen uit de zee kunnen trekken.

Daarna kun je altijd nog besluiten of je wilt praten. Je kunt dat gepraat ook laten, want waarom zou je in zee gaan met een partner die nog maar zo kort geleden failliet ging? Ik zou dat niet doen. Kun je beter TomTom kopen, dit terzijde.

Berserker Nr. 1 | 22-07-09 | 23:23

@k3
Situatie is iets gecompliceerder. Een commerciele bank op IJsland is failliet gegaan. Ze hebben iets van een garantiestelsel, net als wij, maar het is dus niet automatisch dat ze die schuldbekentenis van 1,3 mld tekenen. Maar vanwege dat garantiestelsel zullen ze er uiteindelijk wel voor aan de lat staan.

Verder kan IJsland dit prima betalen. Ze hebben een lage staatsschuld van 23% GDP (bron: CIA world factbook). Ja, het is een bak met geld, maar Nederland heeft begin jaren 90 een staatsschuld gehad van tegen de 80% en België zat op een gegeven moment redelijk ver boven de 100% en is nu weer een stuk omlaag. De bedragen die IJsland aan Nederland en het VK schuldig is maken de staatsschuld niet onhoudbaar. Het zal even slikken voor ze zijn, maar goed, dan hadden ze hun eigen banken beter in de gaten moeten houden.

ratio | 22-07-09 | 23:22

Nou, dat betekent dat de provincie Noord-Holland wel helemaal naar zijn geld (kuch ons geld) kan fluiten. En gedeputeerde Ton Hooijmaijers krijgt als dank voor het door de wc spoelen van 78 miljoen euro een goed gevuld afscheidsfeest met kaviaar. Wat een schande:
mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek...

Voigt | 22-07-09 | 23:13

@ratio
Hoezo schuldbekentenis? Mensen hebben spaargeld op een bank gezet die failliet is gegaan. Je geld geven aan een of andere vage bank in een land dat geen lid van de EU is, is toch vragen om problemen? Ze beloofden een hogere rente dan je hier zou krijgen. Sorry hoor. Jammer; geld weg. Persoonlijk vind ik het belachelijk dat Bos garant is gaan staan zonder dat hij toezeggingen van IJsland had.

En daarnaast; IJsland is een land met een inwoneraantal van pak hem beet 300.000. Ze moeten PER INWONER dus 4.333 euro ophoesten om de 1,3 miljard terug te betalen. Dat is gewoon niet realistisch. En wat wordt er geproduceerd op IJsland? Bijna niets.

k3 | 22-07-09 | 22:55

@teruggejorist
IJslandse banken kunnen geld drukken wat ze willen, maar dat zijn IJslandse kronen. De schulden die ze aan ons hebben zijn in euro, dus het enige wat ze ermee zouden bereiken is hyperinflatie in eigen land, en geen cent minder schuld aan ons en aan de Britten.

ratio | 22-07-09 | 22:32

Even de feiten.

1. Ook na Lissabon is unanimiteit vereist voor toetreding van een nieuwe lidstaat (artikel 49).

2. IJsland moet, als het lid wordt, zo snel mogelijk de euro invoeren, mits het aan de voorwaarden voldoet. Landen zoals Engeland, Denemarken, Zweden hebben voor zichzelf destijds een uitzondering bedongen, nieuwe lidstaten (ook de 10 die al toegetreden zijn) krijgen dat soort uitzonderingen niet.

3. Volgens hebben pas enkele van de 10 lidstaten die zijn toegetreden de euro ingevoerd, en is daarbij wel de 3% regel in acht genomen. Neemt niet weg dat een paar bestaande lidstaten inderdaad de boel bij elkaar hebben gelogen toen de euro werd ingevoerd. M.n Griekenland volgens mij.

Conclusie, Nederland kan (en moet volgens mij) gewoon de poot stijf houden. Geen schuldbekentenis van 1,3 mld door de IJslanders, betekent geen EU/euro. Heb ik redelijke hoop op, het zou politieke zelfmoord zijn voor de regeringspartijen om niet op hun strepen te gaan staan. Hoeveel meer zetels zouden ze Wilders willen geven?

ratio | 22-07-09 | 22:30

Lol @ invasie plan, uitgebreid.

Iamgod | 22-07-09 | 22:28

@Zelf@22:16

Oh wacht, daar ging dit topic ook over lees ik net. Eerst lezen is zwaar overated!

Canis Spurcus | 22-07-09 | 22:19

Dat IJsland is toch gewoon van ons nu? Zo niet, annexeren die natte berg.

Canis Spurcus | 22-07-09 | 22:16

Ge-wel-dig plan. Wanneer begint het?

HJDB | 22-07-09 | 22:08

Mooi land dat ijsland, vaak voor m'n werk geweest.
Slimme menschen aldaar, eindeloze ruimte, lekker zuipen en dan in een oversized 4x4 zeau hard mogelijk tegen een gravelberg op jagen, prima gasten !

QB (ja die.....) | 22-07-09 | 22:01

Reykjavik | 22-07-09 | 18:06

Helemaal met je eens.

de tandarts | 22-07-09 | 21:32

Wat is het begrotingstekort van Ijsland nu? 200% of zo?

ExtremeExtremist | 22-07-09 | 21:28

Het gevaar is nu alleen dat de IJslandse bank als een gek geld gaat zitten drukken om die miljarden terug te betalen, wat uiteraard de inflatie weer doet skyrocketen. Verder zal een invasie van IJsland niet al te moeilijk zijn. Dat land heeft immers geen leger en moet het puur hebben van NAVO-eenheden die daar gestationeerd zijn.

- teruggejorist - | 22-07-09 | 21:17

@RaerWijf | 22-07-09 | 19:46: Geeft niet, de uitkomst blijft toch hetzelfde. Nederland zegt; 'betalen of anders geen lid van de EU' en aan het eind van de rit is IJsland 'onbetaald' lid van de EU. Wedden?
@Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 19:57: Als IJsland niet bestond dan was een zeker persoon gewoon kunstschilder gebleven.

Fleauxe | 22-07-09 | 20:39

@panadol 20:14
Schurkenstaat? dat gaat me een beetje te ver, echter, Bos zit met een strop van 1,3 miljard en dat op een bevolking van 300.000 mensen, waar is de pecunia gebleven?
Overigens kan ik me nog een vaag verhaal herinneren waarbij een Ijslands bedrijf de "kippenslachtmachine" afdeling van Stork heeft gekocht, dit onder druk van agressieve aandeelhouders.
Met welk geld is dit betaald, ons geld?
Die hedgefunds lachen zich de ballen uit de broek, wellicht moeten we die gasten eens bij de ballen grijpen.

necrosis | 22-07-09 | 20:28

Ja, dat zei ik meteen al bij die aanvraag.
Zo lang de aan Europa verdiende piekerden ze er niet over om lid te worden, hoewel het ze is gevraagd.
De voordelen van Europa, zonder de nadelen (bedilzucht, afdracht).
.
Maar nu het uit de klauwen fietst zeker lekker aan het infuus gaan liggen, als netto-ontvanger?
Dacht het niet!
.
En bovendien: de IJslanders hebben nooit veel moeten hebben van immigratie.
En dat zullen ze als lid van de EU toch moeten toestaan - en wel op voorwaarden van de EU.
Dat betekent, dat ze hun sociale voorzieningen niet meer aan immigranten kunnen otnhouden, zoals ze nu doen.
En dat betekent ook, dat ze de immigranten die ze altijd hebben geweerd, opeens bij BAKKEN over zich heen zullen krijgen: moslims.

Merlot | 22-07-09 | 20:22

ik vind het wel grappig hoe ijsland 'zich gaat beraden' of ze al dan niet hun schulden gaan afbetalen. Zou ik eens moeten proberen met m'n rekeningen..
Verder uiteraard buiten europa houden deze schurkenstaat.

panadol | 22-07-09 | 20:14

Fuck-it:
Ik heb m'n 45 rooitjes weer terug en papa Scheringa past er vooralsnog goed op met 5.17 % als dank.

R.B.Scott | 22-07-09 | 20:07

Turkije is ook geen Europa

Aktivist | 22-07-09 | 20:07

@bottehond 19:15
Botte vs. Joris: 0 - 1
@Elisabeth2 19:40
Blaren lijkt me minder erg dan de tacohoest, er schijnt toch een besmettinkje te hebben plaatsgevonden, hopelijk niet Rammstein.
*leave Ramm alone! brult*

necrosis | 22-07-09 | 20:07

RaerWijf | 22-07-09 | 19:59
Helemaal eens.
Ik denk alleen dat ze mij een beetje te ruig is.
* handen voor kruis houden doet *

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 20:05

BREKEND news. Het schijnt geen tacohoest te zijn bij de vierdaagse. Onze rammstein is veilig...

Elisabeth2 | 22-07-09 | 20:03

@ Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 19:57
Dat zeg ik! Keiharde training en met bloed in de schoenen gewoon doorlopen! Wereldwijf! Die schopt die Tacoflu zo terug naar waar ie vandaan komt...

RaerWijf | 22-07-09 | 19:59

@ Elisabeth2 | 22-07-09 | 19:49
Kopen? Volgens mij heeft Nederland dat hele land al dubbel en dwars betaald. Ik zou zeggen, ze kunnen de eigendomspapieren gewoon opsturen, hoor je ons nergens meer over.

RaerWijf | 22-07-09 | 19:57

Fleauxe | 22-07-09 | 19:23
IJslanders, om koud van te worden
*bordje naar keuken brengt*
RaerWijf | 22-07-09 | 19:47
Ramm heeft wel ballen.
Op eigen risico een griepje "oplopen", ik geef je het te doen.

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 19:57

Björk nooit leuk gevonden

tuurlijk! | 22-07-09 | 19:53

RaerWijf | 22-07-09 | 19:42
Geweldige paardjes! Heel wat anders dan die zenuwelijders die we hier hebben. Wouter moet IJsland kopen....

Elisabeth2 | 22-07-09 | 19:49

@ Elisabeth2 | 22-07-09 | 19:40
Die heeft er een keiharde training opzitten! Blaren zijn voor watjes. En anders loop je gewoon door met het bloed in je schoenen, lekker warm!

RaerWijf | 22-07-09 | 19:47

@ Fleauxe | 22-07-09 | 19:34
Mea culpa... ik ben cultureel nu zo vervreemd dat ik inderdaad even de thee en koekjes vergat. Hier hebben ze milk and cookies. Dat werkt toch anders... *vraagt zich af of ze nu genoeg van haar tijd heeft zitten verkloten en misschien toch maar weer aan het werk moet omdat ze zichzelf wel graag rijk rekent...

RaerWijf | 22-07-09 | 19:46

--edit blame botte -

DeGriek | 22-07-09 | 19:46

Is in gedachten een beetje bij Rammstein die de Tour de Vierdaagse loopt, en vraagt zich af of zij een IceSave spaarreking had.

Heb je veel blaren Rammie?

Elisabeth2 | 22-07-09 | 19:40

@RaerWijf | 22-07-09 | 19:28: Praat maar niet al te lelijk over, vergeet niet dat we het wel over Néderlandse maatregelen hebben. Ik zou zeggen; pak de thee en koekjes er maar bij. CDA-hyena Verhagen gaat het allemaal wel even oplossen. Tip: reken je maar niet al te rijk

Fleauxe | 22-07-09 | 19:34

@bottehond 19:15
*diepe zucht*

necrosis | 22-07-09 | 19:32

@ Elisabeth2 | 22-07-09 | 19:28
Meid, prachtwoord: medededenemen... Kan iemand Jaap even wakkerschoppen?

RaerWijf | 22-07-09 | 19:31

@James Lastig
Hoezo is Turkije geen Europa?

k3 | 22-07-09 | 19:31

Elisabeth2 | 22-07-09 | 19:27
*Knipt lange nagels af die alles toetsen medededenemen*

Elisabeth2 | 22-07-09 | 19:28

@ Fleauxe | 22-07-09 | 19:23
Nee, dat zou bespottelijk zijn... Ik bedoel, die mensen zitten met een reden op een eiland. Als ze zich konden gedragen zouden we ze wel in de gewone wereld toelaten. Waarmee dus aangetoond is dat ze geen lid van de EU kunnen worden.

RaerWijf | 22-07-09 | 19:28

Vieze Tonnie | 22-07-09 | 19:25
Eden vriendschappelijke voetbalpartij met IJslanders eindigt ook altijd met elf doden van de tegenpartij.

Elisabeth2 | 22-07-09 | 19:27

@Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 19:11: Geef ze één bint en ze poffen de hele hand. IJslanders, heb 't altijd al verdacht volk gevonden. Vroeger bij ons, nog voor de Marokkanen hun intrek namen, luidde het parool na diefstal steevast; zal wel weer een IJslander geweest zijn. Echt, dat verzin ik niet. Ik bedoel, waarom zou ik zoiets verzinnen, dat zou toch bespottelijk zijn?

Fleauxe | 22-07-09 | 19:23

bottehond | 22-07-09 | 19:15
Haast je maar niet.

Elisabeth2 | 22-07-09 | 19:21

Onze politici die het zelf ook verneukt hebben door zoveel geld daar naartoe te sluisen weten de schuld makkelijk af te schuiven. Ik zeg nog steeds: Noorwegen, terug annexeren die boel.

fjordman | 22-07-09 | 19:17

-edit caps niet, wees er zuinig op-

Warhoofd | 22-07-09 | 19:16

-weggejorist-

bottehond | 22-07-09 | 19:15

Fleauxe | 22-07-09 | 19:06
Die lui hebben jaren, echt jaren lang, op te grote voet geleefd.
Poffen, poffen en nog eens poffen.
Een aardappel zou er niet goed van worden.

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 19:11

Verhagen is een ijdeltuit die niet weet wanneer hij z'n mond moet houden. Beter IJsland erbij dan welk ander land ook. Het geld kunnen ze makkelijk met duurzame energie verdienen.

antizanic | 22-07-09 | 19:08

Een keer een cd van Bjurk opgezet en al het Swarofsky kristal ging te barsten.

glorikxpeauveeg | 22-07-09 | 19:08

Kijk die rattige dieven eens verongelijkt zijn als er van hun centjes gesnoept wordt, dan is het land te klein en wordt de premier bijna vermoord.
www.youtube.com/watch?v=UABxqNIuyYc

Fleauxe | 22-07-09 | 19:06

Ijsland binnenvallen is misschien eerder iets voor de Russen. Maar ja, toen was er weer een Amerikaan die beschreef hoe die Russen er kwamen maar ook hoe ze weer gingen.

zoek maar eens naar Operatie Rode Storm om te zien wat ik bedoel.

starbuck280 | 22-07-09 | 19:05

glorikxpeauveeg | 22-07-09 | 18:57
Nou, dat weten we dan ook weer.
Bedankt voor het nieuwe woordjes ontdekken.

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 19:04

ROFLOL@Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:56: Lekker wijf.
@Vieze Tonnie | 22-07-09 | 18:54: Ze zijn zo vals, volgens mij hebben ze MJ vermoord.

Fleauxe | 22-07-09 | 19:03

Eindelijk eens wat common sense vanuit Brussel. Genoeg arme landjes. Laat eerst de economieen op gang komen in de landen waarin geinvesteerd is.

PS, opnieuw Estofex level 2.
estofex.org/

Stir Glenfarclas II | 22-07-09 | 19:03

Jackanders | 22-07-09 | 18:58
volgens mij is ze druk met het beheren van andere zaken..

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 19:02

HerrOttoFlick | 22-07-09 | 19:00
Graag gedaan.

Elisabeth2 | 22-07-09 | 19:02

@Elisabeth2 18:27
Van je woorden ging ik spontaan blozen en dat doe ik anders nooit!
@Reykjavik 18:06
Punt één: het is PonCke Prinsen
Punt twee: waarom heb ik een sterk vermoeden dat jij lekker riant leeft van het geld van de door jou verfoeide 0031'ers.
Ben jij ex-medewerker (CEO) van Landsbanki?
Dan hier met de duiten, kwajongen!

necrosis | 22-07-09 | 19:02

Whiskey doet de mensch goed.

Albert K. | 22-07-09 | 19:01

Helaas is dat Dat Jiskefet fragment van 'Een land naar keuze bombarderen' niet meer te vinden

Tobi | 22-07-09 | 19:00

Holland hefur neitun her annar hvor. Takk fyrir þinn peningar!

HerrOttoFlick | 22-07-09 | 19:00

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:56
Is dat niet de minister van Volendamse zaken?

Jackanders | 22-07-09 | 18:58

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:37

Jawel, maar ik doe uitsluitend besnijdenissen en lobotomies.
Ha, ik zie het al Teun,
dat zijn dus de twee patientjes?
Zo te zien is een lobotomie niet meer nodig?
*... fluitend een mossel mesje en dunschiller pakt...*
Betalen kunt u heel gemakkelijk met een OV-chipkaart.
Heeft u een aanvullende verzekering? Nee? oei, dan worden het wel heel wat strippen.
Willen meneer en mevrouw hun dingusjes na de ingreep mee naar huis nemen?
Dan pak ik even het Ice-zeefje derbij.

glorikxpeauveeg | 22-07-09 | 18:57

Fleauxe | 22-07-09 | 18:41
Zo zijn alle popsterren. Maar dit is wel een hele valse.

Vieze Tonnie | 22-07-09 | 18:54

@RaerWijf | 22-07-09 | 18:43: Spijker op z'n kop, en dan weten we nog niet eens wat we in al die kelders gaan aantreffen. *siddert*

Fleauxe | 22-07-09 | 18:51

Fleauxe | 22-07-09 | 18:41
Maf, in 1 woord maf dat mens.
En zingen kan ze ook niet.

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:50

RaerWijf | 22-07-09 | 18:37
Wat doen die pony's? Hinkelen ze op met krijt getrokkken hokjes op de straat? Zo'n land willen we niet hoor.

Elisabeth2 | 22-07-09 | 18:48

RaerWijf | 22-07-09 | 18:41
Volgens mij is tie al aan de derde leg ofzo..
*in spiegel kijkt of er wat mis is*

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:47

+heel veel voor dat stukkie van HS!

keeskooskaas | 22-07-09 | 18:47

@ Jackanders | 22-07-09 | 18:43
OMG! He's alive...
* doet gelijk de krant bellen!!

RaerWijf | 22-07-09 | 18:46

@ Fleauxe | 22-07-09 | 18:41
Ja, ik bedoel: een eiland, 300.000 inwoners... uiteindelijk zijn ze allemaal familie van mekaar. Urk is er niets bij. Incest, hou het in de familie, toch?

RaerWijf | 22-07-09 | 18:43

Moet je eens horen, toen we de Euro gingen invoeren, moets iedere lidtsaat onder de 3 procent begrotingstekort zitten en dat zaten ze toen al niet (zelfs niet met creatief boekhouden).

De tien extra lidstaten die er vlak daarna toetraden hebben never nooit hun begroptingstekort onder de 3 procent gehad. Zelfs niet i de stoutste natte dromen van de grootste eurofielen.

En nu zou Ijsland om deze reden buiten de boot vallen?

Het zijn in ieder geval echte heidenen die zowel God als Allah niet aanbidden en dat is een pre tegenwoordig.

Snut Nose | 22-07-09 | 18:42

@ Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:34
Nee, dat lijkt maar zo. Zo zit zijn gezicht lekker en zijn vrouw vind het enorm geil alstie zo praat...

RaerWijf | 22-07-09 | 18:41

@Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:34: Misschien is het wat om de staatsschulden via betrokken wethouders terug te vorderen door op het salaris te korten. Eens kijken hoe betrokken de heren politici dan zijn.
-
Dan nog even dit; over de zieke geest der IJslanders: www.youtube.com/watch?v=pYyyqIZTvYY
Bjork laat haar ware aard zien, kijk en huiver. Zo zijn ze allemaal!!!

Fleauxe | 22-07-09 | 18:41

siske | 22-07-09 | 18:31
.. dokter in de zaal..?

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:37

@ Fleauxe | 22-07-09 | 18:17
Pony's... ze hebben daar pony's die vreemd lopen.

RaerWijf | 22-07-09 | 18:37

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:29
Die duim neem ik erkentelijk in ontvangst.
* plop *

Vieze Tonnie | 22-07-09 | 18:35

Als we al die randdebielen die geld hebben gebracht bij die IJslanders nou gewoon de boot opschoppen die kant op..... Is het hier wat ruimer en zijn er daar wat meer handen om de staatsschuld af te lossen......

Mauguio | 22-07-09 | 18:34

Fleauxe | 22-07-09 | 18:32
Volgens mij deed Bert Heemskerk van de Boeren-leenbank er al huilie over in juni vorig jaar.

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:34

siske | 22-07-09 | 18:31
Zeg het maar siske, je hoeft hier niet blue te zijn, hoor.

Elisabeth2 | 22-07-09 | 18:33

Invasie? Doe even normaal
Het is daar f*cking koud, mij niet gezien dus
*extra ijsklontje in campari dumpt

Tobi | 22-07-09 | 18:33

@Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:27: Dat weet ik eigenlijk niet... Even wat anders, iedereen heeft het nu over dat ICEsave maar wist jij wat het was nog vóór alle problemen begonnen? Je leest wel eens iets in de krant of een tijdschrift maar ICEsave was echt nieuw voor me, toch zijn er vele -lees; heul veel- mensen op af gekomen. Hoe zit dat, was het zo bekend of waren de mensen zo dom?

Fleauxe | 22-07-09 | 18:32

VerenigdeNederlanden | 22-07-09 | 18:06
ik denk niet dat ik het, hier, ooit meer met iemand eens ben geweest....*is er een

siske | 22-07-09 | 18:31

Bigi Bana Boy | 22-07-09 | 18:26
Geen woord betreffende Nout ?

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:30

Waarom zo moeilijk doen? Gewoon €1,= voor die failliete zooi bieden en je hebt er weer een eiland bij. Over een paar jaar doen we hetzelfde met GB en dan polderen we gewoon de noordzee in, daarna lukt dat ook wel met de atlantic.

BitchSuperSoaker | 22-07-09 | 18:30

IJsland hanteert overigens ook een namenlijst. Geen John, Steve of Mo dus maar Torbjorn, Egil e.d.

Bigi Bana Boy | 22-07-09 | 18:30

Vieze Tonnie | 22-07-09 | 18:21
Bij deze mijn complimenten voor het kiezen van zo een hylarische nick.
*duim op*

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:29

*pop van Björk voor IJlandse ambassade verbranden doet*

Fleauxe | 22-07-09 | 18:29

Reykjavik | 22-07-09 | 18:06
Jank niet. Wat naar IJsland op vakantie gaat zijn geen frikandellen etende tokkies maar doorgaans uitermate beschaafde Nederlanders. IJsland is te duur en te saai voor stom volk, dat weet je best.

Bigi Bana Boy | 22-07-09 | 18:29

Voor iedereen die anti-Björk is (moge FSM hen straffen):
Weten jullie dan niet dat gestoorde chicks dat tussen de lakens ook zijn?!
Bovendien, als je dit lelijk vindt, heb je wellicht teh ghey opgelopen:
www.thefader.com/ys_assets/0002/8347/b...

Randfiguur | 22-07-09 | 18:28

@Fragony | 22-07-09 | 17:57

Je hebt helemaal gelijk, maar dit is toch zeker niet aan onze IJslandse vrinden om te bepalen? IJsland wil maar voor één reden bij de EU, geld en economische welvaart. (Ik bedoel kijk alleen maar naar de koers van de Ijslandse Kroon.) Het zijn namelijk vrijwel allemaal boeren.
Zijn ze dan stom om een paar hoge Europese piefen tegen zich in het harnas te jagen! pleeuurt op,

-kel | 22-07-09 | 18:27

Fleauxe | 22-07-09 | 18:22
Hebben ze meer dan ?

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:27

necrosis | 22-07-09 | 18:25
Je hebt wel goed opgelet. Ben wel blij voor de kleine spaarders trouwens.

Elisabeth2 | 22-07-09 | 18:27

Meer in het algmeen denk ik dat het zaak is ervoor te zorgen dat de bankensektor in een willekeurig land niet de economie van dat land te boven gaat, zoals dat in het geval van IJsland overduidelijk is maar zelfs in Duitsland een probleem is. De staat is in dat soort gevallen eenvoudigweg niet in staat zo'n bank overeind te houden. Daar moet toch een oplossing voor komen. Bos heeft daarvoor al een aantal proefballonnen opgelaten maar ik ben bang dat het weer gewoon business as usual wordt, want echt veel lering heeft de financiele sektor er niet uit getrokken lijkt het. Het kan toch niet zo zijn dat het omvallen van een bank het hele land failliet kan laten gaan zoals in IJsland het geval is ? Daar moet iets op gevonden worden.

Bigi Bana Boy | 22-07-09 | 18:26

-Edit- De spaarders hebben hun centjes allemaal terug
@Contra 17:53
.
Helaas voor de editor/ moderator, volgens mij heeft Bos een garantie gegeven voor de eerste 100.000 pleuro's, daarboven kreeg men niets terug, volgens mij heeft de provincie Noord-Holland namelijk ook die 78 mio niet teruggekregen.
Of heb ik niet goed opgelet?
*vreescht edit*

necrosis | 22-07-09 | 18:25

-weggejorist-

New Horizons | 22-07-09 | 18:24

Captain Iglo is een pedo. Kindertjes lokken met een grote schaal IJslandse vissticks.

Elisabeth2 | 22-07-09 | 18:23

Björk foh-evah!
Houd niet van pop muziek,
maar wat die vrouw doet is goed.
Trouwens prima in die Von Trier film!
Dancer in the Dark
Ave, Evocatus

Evocatus | 22-07-09 | 18:22

@Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:19: Volgens mij heb je het nog steeds over Björk.

Fleauxe | 22-07-09 | 18:22

Fleauxe | 22-07-09 | 18:19
En z'n baard afscheren.

Vieze Tonnie | 22-07-09 | 18:21

@Vieze Tonnie | 22-07-09 | 18:17: Is Captain Iglo een IJslander!!?? Wtf, oppakken die lelijke spion.

Fleauxe | 22-07-09 | 18:19

Fleauxe | 22-07-09 | 18:17
Spuitende dingen maar ik weet niet of je daar blij mee moet zijn..

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:19

Gas afsluiten van IJsland. Die rare geisers doen het niet uit zichzelf.

Elisabeth2 | 22-07-09 | 18:19

Liever Ísland bij de EU dan Türkiye.

Herodes Antipas | 22-07-09 | 18:17

Fleauxe | 22-07-09 | 18:17
Geen vissticks meer vreten?

Vieze Tonnie | 22-07-09 | 18:17

Zijn er -behalve Bjork- nog IJslandse dingetjes die we kunnen boycotten?

Fleauxe | 22-07-09 | 18:17

Geen kwaad woord over Björk!
.
Damn, te laat (18:09)...

Randfiguur | 22-07-09 | 18:13

Aan de andere kant, al had je helemaal geen leger tot je beschikking, wie wordt er nu bang van JP en Wouter W Bos? We moeten IJsland met de grond gelijk maken, als waarschuwing. Daarna zien we wel weer verder.

Fleauxe | 22-07-09 | 18:13

Jackanders | 22-07-09 | 18:09
Bleurk ofzo..

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:11

Eerst netjes alles af laten betalen, zoals iedereen dat hoort te doen.
En dan dat eilandje alsnog afslepen richting Noordpool.
Wel even zorgen dat -hoe heet dat rare lelijke zangeresje ook alweer- mee afdrijft.

Jackanders | 22-07-09 | 18:09

Als je als Jan Lul de Nederlands burger je schulden niet betaald dan komt er ook een deurwaarder of incassobureau binnen zonder kloppen.
Ik vind dat als de Nederlandse regering een beetje kloten zou hebben ze tegenover de IJslandse regering net zo hufterig en stoer doen als dat ze tegen de Nederlandse burger doen als die zijn schulden niet op tijd ophoest.
Kunnen we anders met een clubje reaguurders en wat vermogende Nederlanders niet gewoon de firma Blackwater inhuren, kosten hiervoor gaan bij de schuld onder het kopje incassokosten ,en dat bedrijf even de incasso laten regelen ?

Dunnepoep | 22-07-09 | 18:08

D'r zijn zo'n 300K ijslanders, met alle 020-bootjes toch voldoende invasie power om dat geld gewoon even op te halen. (Wouter heeft vast geen vaarbewijs.)

Tolenquatz | 22-07-09 | 18:07

IJslanders moeten terug naar hun eigen land...

Fleauxe | 22-07-09 | 18:07

Dit is een uitgelezen kans om IJsland de EU binnen te slepen.
Het is een beschaafd noordwest Europees land, dus na deze crisis zal het snel genoeg weer centjes gaan verdienen en dan kunnen ze lekker ook netto betalers worden. Het zijn er weliswaar niet veel die IJslanders, maar alle beetjes helpen. Met die zeeën er om heen zit dat land vol grondstoffen en het is strategisch gelegen. Bovendien zijn het weer extra stemmen voor Noordwest Europa ten opzichte van Oost- en Zuid-Europa binnen de EU.
Nu zijn ze zwak! Binnenhalen voor ze door hebben waar ze aan begonnen zijn zeg ik! mwhahahaha. Als je hier mee wacht tot die economie weer aantrekt zeggen ze geheid nee.
Oh, en voor de Icesave spaarders: ROFL, als je denkt dat een bank in een land met 300.000 inwoners aan z'n verplichtingen kan voldoen als het weet ik veel hoeveel miljard heeft uitstaan en je voor een enkel procentje meer rente daar je geld neerzet ben je niet alleen ontzettend gierig, maar ook stompzinnig. Al die Icesave idioten moeten maar op de blaren gaan zitten (incl. provincies en gemeenten). Leren ze misschien eens iets.

VerenigdeNederlanden | 22-07-09 | 18:06

Als -sinds 25 jaar- inwoner van Reykjavik met (dat dan nog wel) 0031 staatsburgerschap verklaar ik hierbij mijzelf tot de Ponke Prinsen van IJsland. Ik sluit mij aan bij het verzet tegen de 0031-invasiemacht, louter en alleen vanwege het feit dat ik absoluut geen zin heb in frikandellen en patat vretende onbeschofte klompenboeren op "mijn" eiland. Kom op zeg: eerst lekker profijtelijk denken te sparen en in zee gaan met stomme contracten, en dan massaal huilie huilie doen wanneer het verkeerd gaat. Dikke boeoe! QWegwezen, thuisblijven, en waag het niet ook maar 1 stap op IJslands bodem te zetten. De Reykjavik Guerilla staat klaar!

Reykjavik | 22-07-09 | 18:06

@-edit van Contra | 22-07-09 | 17:53
De provincie Noord-Holland wacht nog steeds op 78 miljoen euro.

Elisabeth2 | 22-07-09 | 18:04

Kortom Icesave is nu bijna langs de democratie om een EU land geworden? En daar kan geen Ijslander iets aan doen...
Men start bank, laat het imploderen (toezichthouders kunnen/mogen niks doen), en men heeft carte blanche voor politieke spelletjes...

Ik vraag me wel eens af of we de Euro niet hebben om mee te kunnen doen aan het WK devaluatie... om de gezamenlijk gecontroleerd de kredieten te kunnen laten verdampen.

maak je borst maar nat...
www.beursplaza.com/web_nieuwsplaza.asp...

michzelluf | 22-07-09 | 18:04

Laten varen die gasten.
Het Klimaat lost het probleem IJsland wel op.
*in auto stapt en gas geeft doet*

Teun van het Tuinpad | 22-07-09 | 18:03

Die 3% regeling is een hoax.

Blue Leader | 22-07-09 | 17:58

Ze hebben dat geld gewoon niet, we strijken wel eens over ons hart voor veel minder aardige mensen. Kwijtschelden en jawewarenbeetjedom.

Fragony | 22-07-09 | 17:57

Mooi breekijzer, die IceSave kwestie. Neemt niet weg dat ik weinig met potentiële EU leden op heb.

natte krant | 22-07-09 | 17:53

Mmmm. Wouter heeft zelf de zaak in handen en deze daadkrachtige minister gaat zorgen dat elke spaarder zijn centjes terugkrijgt.
.
"Proest, sorry verslik mij".

-edit- De spaarders hebben hun centjes allemaal terug. Nu moet Bos dat geld nog van de IJslanders zien terug te krijgen.

Contra | 22-07-09 | 17:53

@MichieldeMuiter | 22-07-09 | 17:46
Als ze het tactisch spelen, wachten ze even op de ratificatie van het Lissabon verdrag (de "EU-grondwet") door Ierland, dan vervallen dat soort veto's (zie post 17:35).
www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08t...

kapotte_stofzuiger | 22-07-09 | 17:51

Cyprus is ook geen Europa. En Turkije ook niet.
Maar daar hebben ze al wat op gevonden. Dus dat met IJsland gaat ook wel in orde komen, of het volk het nu wil of niet.

James Lastig | 22-07-09 | 17:50

Is het niet een beetje raar dat de IJslandse parlementariërs volgende week besluiten of ze de Icesave-schulden zullen afbetalen? Als je gvd een schuld hebt moet je dat terugbetalen.

Dan zou ook elk gezin met een meerderheid van stemmen kunnen besluiten om hun schuld aan Wehkamp niet te betalen.

Elisabeth2 | 22-07-09 | 17:50

Laat ze hun knapste Viking-vrouwen maar sturen! Stel deze maar hier in Nederland ter werk, dat krikt hun economie naar ongekende hoogten op!

RoyalFlusher | 22-07-09 | 17:48

Dokken, stelletje inteelt, anders krijg je een veto voor je kiezen...

MichieldeMuiter | 22-07-09 | 17:46

@Maaier | 22-07-09 | 17:44
U heeft helemaal gelijk, maar in het geval van IJsland zal dat wel (liefst direct) de bedoeling zijn.
-edit- Pcies

kapotte_stofzuiger | 22-07-09 | 17:46

Best een redelijk plan.

Vieze Tonnie | 22-07-09 | 17:45

@stockton Een lidmaatschap van de Europese Unie betekent natuurlijk helemaal niet dat je ook mee moet doen aan de euro. Engeland en nog een zut andere landen hebben geen euro, zijn net zo europees.
-edit- Klopt, maar IJsland wil wel degelijk de euro zsm invoeren. Voor 2012 is de wens. Zal dat ff duidelijker maken.

Maaier | 22-07-09 | 17:44

-weggejorist-

Randfiguur | 22-07-09 | 17:43

Laat die spaarders die geld kwijt zijn lekker zelf hun geld ophalen.

aa | 22-07-09 | 17:42

behoorlijk mee eens!
zoals ik eerder zei, onbegrijpelijk waar ze het lef vandaan halen.
mochten andere lidstaten van de eu toch massaal lief willen zijn dan stel ik voor dat ze mogen kiezen, ijsland erbij=nederland eruit. kijken of ze nog zo graag geld weggeven als ze het zelf moeten ophoesten.

two ball cane | 22-07-09 | 17:37

Dreigen met een invasie is niet echt slim. IJsland heeft ten eerste geen leger en ten tweede worden ze beschermd door de amerikanen. Al met al is dat dus niet zo tactisch.

Hellsmurfje | 22-07-09 | 17:37

Op die pica is trouwens een emergency shelter te zien die je langs de kust vooral in Oost IJsland overal ziet. Het land is nogal ruig en leeg namelijk en het kan even duren voor er hulp komt als er wat mis gaat. Mooi ruig land wel.

Bigi Bana Boy | 22-07-09 | 17:37

*wrijft de Neerlandse "volksvertegenwoordigers" nog even in: u zei 'Ja' tegen die EU-grondwet, weet u nog? Dat houdt ook in dat dit soort besluiten (straks) niet meer unaniem genomen hoeven te worden (0033 en 0049 zijn voor, dan kan 0031 dikke boehoe doen).

kapotte_stofzuiger | 22-07-09 | 17:35

Gewoon de Nederlandse bijdrage aan de Eu verminderen met 1,3 miljard,probleem opgelost.

boeit niet | 22-07-09 | 17:35

Gewoon een paar jaartjes wachten dan is Ijsland verdwenen....

Fluffy Bunny | 22-07-09 | 17:32

@G-unite | 22-07-09 | 17:30
Teveel Suske en Wiske gelezen...
-edit Red storm rising actually -

kapotte_stofzuiger | 22-07-09 | 17:32

Hahaha op zijn ballen krassen. +1

monaco | 22-07-09 | 17:31

LOL, alsof Sarkozy, Merkel en 'Bersollini' onder de indruk zijn van een VVD-niemendalletje.

kapotte_stofzuiger | 22-07-09 | 17:31

@Lying Dutchman | 22-07-09 | 17:29
Haha, zeker. Ik vind het een prima plan. Wel even de JSF's erdoor krijgen.

Oswald C. Esquire | 22-07-09 | 17:30

Iedereen daar met een achternaam die eindigt op -dottir en een leeftijd tussen de 18 en 30 heeft de schuld laten afwerken.

G-unite | 22-07-09 | 17:30

Geweldig stukje van hersenscheet!

Lying Dutchman | 22-07-09 | 17:29

Dus als ze niet dokken leggen we beslag op jawel IJsland, en hebben we er een mooi eilandje bij om de rotzooi heen te doen , Wouter Bos commasaris van de koningin van IJsland wellicht een zeer goede optie ! zijn we daar ook vanaf.

demindenie | 22-07-09 | 17:28

Met al die buitenlanders in het binnenland en al die buitenlanders in het buitenland die ik moet onderhouden vraag ik me af of er ook nog wat van mijn belastingcenten besteed kunnen worden aan zaken waar ik zelf wat aan heb.

Sinar | 22-07-09 | 17:27

IJsland moet bij de US of A.

ApexAlpha | 22-07-09 | 17:26

wat een ongekende daadkracht... waar komt dat in een keer vandaan?

Tja... | 22-07-09 | 17:25

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken