Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zucht. Ministerie wil af van woord 'allochtoon'

negertjhakenkr.pngJa leuk, laten we DIE discussie nog eens oprakelen. Uit een per ongeluk verstuurd concept-persberichtje van Binnenlandse Zaken is gebleken dat men het woord allochtoon daar niet langer meer wenst te hanteren. De term wordt vanaf heden vervangen door 'mensen met een multiculturele achtergrond', want 'allochtonen' sluit groepen mensen toch een beetje uit. Goed. Moeten we nu nog enkele zinnen van verontwaardiging neertypen of kunt u het inmiddels zelf wel invullen? Jongens, irritante eikeltjes bij de overheid, politiek correcte wereldvreemde raamambtenaren, STOP EENS HIER MEE! Ga eens aan het werk ofzo! Deze non-discussie speelt nu al ja-ren en is al vanaf het begin kansloos. Waarom, omdat het NIEMAND IETS BOEIT. Het maakt gewoon niet uit hoe je het noemt, het gaat er om dat de mensen weten over wie je het hebt zodat er problemen OPGELOST kunnen worden. Hebben jullie daar ooit van gehoord, problemen oplossen? Nee hè? Want jullie houden je liever bezig met het vraagstuk welke term eigenlijk kwetsender is, gastarbeider of nieuwe Nederlander of allochtoon of buitenlander of vreemdeling of medelander of migrant of toch maar kutmarokkaantje. NOU EN!!! Kappen hiermee, NU. Einde mededeling.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

Ilyas | 27-06-09 | 15:31

de^mol | 25-06-09 | 12:47

Voor de Tokkies dan maar de term Asotoon"?

Had-je-me-maar | 26-06-09 | 21:27

-weggejorist-

Kop Kaaz | 26-06-09 | 15:53

@thetosser; h-e-l-e-m-a-a-l mee eens...!

Eerst waren het gastarbeiders, toen werden het ineens 'mede-burgers', 'mede-landers' en nu dit geneuzel weer...

DOE EENS WAT AAN DE FIJNE HOUDING VAN DEZE TYPES TEN OPZICHTE VAN DE AUTOCHONE (hè, wat een kut-woord!) BEWONER VAN DIT LAND...!!!

Bij de 0031-overheid zijn er nog steeds (s)linxe lieden die niet weten hoe de sprinkhaan omgaat met nieuwe habitat en bewoners. Wij hebben een sprinkhanenplaag GRATIS en voor niks GEKREGEN ZONDER dat we erom gevraagd hebben...

minister_van_glggrrg | 26-06-09 | 09:29

Voor de zoveelste maal probeert de PvdA het woord allochtonen te verstoppen. Dan denken ze het probleem te hebben opgelost. Zal niet lukken. Iedereen weet dat de PvdA de Partij van de Allochtonen is en niet de PvMmMA: Partij van mensen met multiculturele achtergrond.

knight03 | 26-06-09 | 09:00

Dit hele stukje + reakties vat maar weer samen dat men in Nederland op de een of andere manier de bekrompen dwanggedachte in stand wil houden als zou er een homogene groep allochtonen bestaan.

Allochtonen zijn inwoners van Nederland waarvan tenminste 1 ouder niet in Nederland is geboren. Dat kan dus Achmed zijn die in zijn gewaad vorige week uit het rifgebergte is komen aanzetten tot je roomblanke overbuurman Henk die toevallig een Canadese moeder heeft. Zelfs het halve Nederlandse koningshuis is allochtoon.
Allochtoon is dus een titel die de lading niet dekt als we het over problemen oplossen hebben.
Heb het dan gewoon over kutmarokkanen, roofantillianen of ramkraakroemenen of zeau.

Mouth Of The South | 26-06-09 | 04:36

Hiereau waar ik weaun zijn helemaal geen allochteaunen.
Anderenzijds stikt het hier wel van de muzelmannen.

wachtmeester de bruy | 26-06-09 | 04:16

lol @ mutsaerts. +1 dat dan weer wel

El Cacho | 26-06-09 | 00:46

Ze wouden ook af van het woord loverboy (pooierboy). Nou sindsdien heb ik niks meer van ze gehoord, dus mischien wel de oplossing! Goed bezig ministerie.

Fietsenpomp | 25-06-09 | 23:56

Een nieuwe Nederlanders, is aangepast, spreekt de taal... werkt graag en spreekt Nederlands op straat met landgenoten.
... toch?

_- ViXXeN -_ | 25-06-09 | 22:42

Imazighen, Iberchanen, Al-Atraq, ik noem maar wat.

P.C.M. Baas1309 | 25-06-09 | 22:22

Vindefin | 25-06-09 | 19:13
Je geeft zelf al het antwoord:
Er is níemand die bij het woord "allochtoon" aan een Chinees, Molukker of Duitser denkt.

Allochtoon klinkt als: dom, onaangepast en achterlijk volk. Íedereen weet wie we daar mee bedoelen. Als we ze straks Marokkaan of super-nederlander gaan noemen denkt iedereen nog steeds hetzelfde.

kersenflap | 25-06-09 | 20:51

Ik ben half Amerikaans en half Nederlands en m'n hele leven heb ik in Nederland gewoond. Toch ben ik dan een allochtoon. Waar ik me aan stoor is dat het woord allochtoon negatief wordt gebruikt. Wanneer men spreekt over allochtonen hebben we het over Marokkanen. Doordat het woord een negatieve lading heeft gekregen, vind ik inderdaad dat iedereen op moet houden dat woord te gebruiken. We zijn allemaal Nederlanders en we moeten samen de problemen in de maatschappij oplossen zonder de vinger naar een groep te wijzen. Schieten we nul komma nul mee op.

Overigens bestaat het woord allochtoon alleen in Nederland. Weet je wat het Engelse woord voor allochtoon is? Bestaat niet...

115641 | 25-06-09 | 20:34

Ééns met Mutsaerske.

Fetai | 25-06-09 | 19:52

Allochtoon, allochtoon, allochtoon. Negatieve connotatie zegt u? Ehh, remigrant dan? Re-mi-grant. Akkoord, dat klinkt inderdaad al een stuk beter en, niet onbelangrijk, de nadruk ligt op een positieve benadering.
.
Die taalpolitie kan overigens een roteind opzouten.

natte krant | 25-06-09 | 19:32

Hebben alle allochtonen dan ouders van verschillende nationaliteit? En als dat niet het geval is, wat dan? Iets in de trant van "persoon van monoculturele achtergrond"? Dat kan ook een autochtoon zijn. Weer eens niet over nagedacht.
Lekker schelden is er dan ook niet meer bij: "Hé, persoon van multiculturele achtergrond!" bekt niet lekker. Zo raakt de stichting tegen het vloeken straks ook zonder werk.

thispissesmeoff | 25-06-09 | 19:31

Wat is er mis met: crimineel of veelpleger?

Peter_S | 25-06-09 | 19:30

Ik word schijtziek van de term allochtonen, net als van multi-culti. In de praktijk betekent dit altijd kudtmarokkanen en of moslims. Dit terwijl er veel meer varieteit bestaat uit groepen mensen die het hartstikke goed doen hier. Vietnamezen, Chinezen, Hindoestanen, Molukkers, noem maar op. In feite zijn er maar 2 groepen "allochtonen" die er een puinhoop van maken en dat zijn moslims en Antillianen. De laatste groep vormt trouwens geen enkel gevaar voor vrijheid en democratie. Met multi-culti bedoelt men ook vrijwel altijd de moslimcultuur. En als ik ergens niets mee te maken wil hebben is het dat wel. Gewoon dus de afkomst benoemen, wel zo duidelijk en eerlijk.

Vindefin | 25-06-09 | 19:13

iemand met een multiculturele achtergrond...... dat is iemand uit een land dat al naar de klote geholpen is door linkse sandaal dragers en en mensen met een multiculturele achtergrond die op hun beurt weer uit een land......

houjebekmaarlul | 25-06-09 | 19:05

stelletje allochtonen

MH026 | 25-06-09 | 18:06

Finnen was het toch ? als ze dat maar niet willen verranderen.
Maarja who cares, als ze dat gaan toepassen zullen ze iedereen moeten gaan censureren opstraat, in huis, overal?

Arnevld | 25-06-09 | 18:03

ik kan me herinneren op school een keer een leestekst voorgeschoteld te hebben gekregen waarin verteld werd dat ze "buitenlander" gingen vervangen door "allochtoon" omdat dat zoveel beter zou klinken..

aight.. | 25-06-09 | 17:48

Zullen we ze niet gewoon 'persoon afkomstig uit een etnische minderheid in onze samenleving' noemen?..

Nee, dus. Ambtenaren; ga werken voor je geld ipv nutteloze discussies voeren.

mikevdveer | 25-06-09 | 17:16

'mensen met een multiculturele achtergrond'
Dan noem ik ze in het vervolg wel mmema's!

watergeus | 25-06-09 | 17:04

irritant gewoon dat dit de dingen zijn waar 'ze' zich in nederland druk over maken

stinkvoeg | 25-06-09 | 17:01

Ik roep nu al tijden dat dat "benoemen en bouwen" van de PVDA regel 1.1 in de reclamewereld is. Je hebt als bedrijf een zwak punt? We gaan Uw zwakke punt in een omgekeede stelling de wereld in schreeuwen. Albert Heijn = duur, reclamecampagne = AH is goedkoop!, prijstopper!, laagste prijs garantie! LIDL = kwaliteitloos, reclamecampagne = kwaliteitsbiefstuk bij LIDL!, topwijnen bij de LIDL!, etcetera. Evenzo dat "benoemen en bouwen" van de PVDA. De PVDA wil juist NIETS benoemen en bouwen, sterker, als iemand de zere vinger wil leggen op misstanden in de multiculturele heilstaat is het de PVDA-gestappo die U het zwijgen op wil leggen. Redactie, doe er wat aan!/mee...

Folkert Meinhof | 25-06-09 | 16:51

Tot nu toe vind ik BUITENECHTELIJKE NEDERLANDER toch de beste betiteling voor islamieten en negerts. Oké, het is van mij, maar heeft niets met ego te maken.

whothefuck | 25-06-09 | 16:23

Mutsearts +1

Hardcore | 25-06-09 | 16:20

-weggejorist-

IN JE MIK | 25-06-09 | 16:17

Jongens, als je nu gewoon maar zegt dat die mensen multicultureel zijn hoeven ze ook gelijk niet meer te integreren. Probleem opgelost. Het is gewoon een kwestie van benoemen.

pleurtop | 25-06-09 | 15:48

@Simon_GS | 25-06-09 | 14:51
Medewerkers van een overheidsinstelling die echt heel competent zijn en heel hard werken, echt waar!

Framoes | 25-06-09 | 15:37

Waarom doen we niet net als in de VS, met hun African American, Native American enz.? Marokkaanse Nederlander, Turkse Nederlander, Tibetaanse Nederlander, Zweedse Nederlander. Klinkt wel ietwat politiek correct, maar verder zeer neutraal. Ook moeilijk te combineren met ‘kut’.
Waffa Nkulo | 25-06-09 | 14:17
.
Dan ben ik dus een Nederlandsche Nederlander en daarna begint het gezeur weer van voor af aan...

Bertus Betonsloper | 25-06-09 | 15:35

Kunnen we het beestje niet gewoon bij de naam noemen dan? Als ik vanavond een bak bami bij de Chinees, een broodje giros bij de Griek of een blauwe hap bij de Indonees ga halen hoor je toch ook geen klachten bij deze bevolkingsgroepen?

OhZo | 25-06-09 | 15:25

ik noem het contrakolonisatoren.

homerpimpson | 25-06-09 | 15:20

Ik woon in het buitenland en wordt hier elke dag als " vreemdeling " aangesproken .
Wat is het probleem ? Als je buitenlander ben , ben je buitenlander .

hammerclam | 25-06-09 | 15:19

ik stem voor potentiele remigrant!

Noobhouse | 25-06-09 | 14:57
Voeg mijn stem d'r ook maar aan toe.

koen_c_s | 25-06-09 | 15:11

Allen van het woord allochtoon? Wha..

JP_Nee! | 25-06-09 | 15:00

ik stem voor potentiele remigrant!

Noobhouse | 25-06-09 | 14:57

Hoezo multicultureel?

Een Marokkaan komt uit Marokko, heeft dus een Marokkaanse achtergrond.
Een turk komt uit Turkije, heeft dus een Turkse achtergrond.

Wat is daar multicultureel aan?

IkkeWel | 25-06-09 | 14:52

Ambtenaar is ook zo'n beladen woord. Kunnen we ze niet beter ... "medewerkers bij de overheid" noemen?

Simon_GS | 25-06-09 | 14:51

Het toppunt van struisvogelpolitiek

huppeltrutje | 25-06-09 | 14:45

@ Ivoren Toren

Goed idee voor een nationale prijsvraag. Ik zou zeggen 'Nederlanders'. Er is een verschil tussen een Nederlander en een Marokkaanse Nederlander, maar er is ook een verschil tussen een Marokkaanse Nederlander en een Marokkaan.

Waffa Nkulo | 25-06-09 | 14:34

Gaat ie weer, ik kan mij herinneren dat het woord allochtoon gebruikt moest worden van de linkse kerk, omdat buitenlander, gastarbeider, Turk zo'n nare bijklank had gekregen in de loop der jaren. En nu weer allochtoon, tsss.
Maar zo zal het met ''multiculturele'' ook gaan. Hoewel, ik moet zeggen dat ''hé vieze kudt multicltureel'' nou niet bepaald lekker bekt. Maar ook dat wendt wel weer.

Overigens vind ik inbreker ook niet meer kunnen, graantjemeepikker klinkt al een stuk vriendelijker.

Amen | 25-06-09 | 14:32

@peakyplunder | 25-06-09 | 13:51
Precies, Rico.D moet niet zo lopen zeiken!
Alloctone achtergrond Rico???
Klinkt ook niet echt als een Nederlandse naam trouwens.

bijbal | 25-06-09 | 14:25

*Mutsaerts knuffeltje geeft*

Adriaantjeeeeeuh | 25-06-09 | 14:21

@ Waffa Nkulo | 25-06-09 | 14:17
En hoe noemen we autochtonen dan? Nederlandse Nederlanders?

Ivoren Toren | 25-06-09 | 14:20

juist doordat allochtoon niet een eenduidig begrip is, is het deel van de problematiek en werkt het stigmatiserend. Maar door alleen het naampje te veranderen kom je er niet...

rico d. | 25-06-09 | 14:18

Waarom doen we niet net als in de VS, met hun African American, Native American enz.? Marokkaanse Nederlander, Turkse Nederlander, Tibetaanse Nederlander, Zweedse Nederlander. Klinkt wel ietwat politiek correct, maar verder zeer neutraal. Ook moeilijk te combineren met ‘kut’.

Waffa Nkulo | 25-06-09 | 14:17

Merlot | 25-06-09 | 12:56
Achterlanders?
Luilekkerlanders?
Vogelanders?
Niemandslanders?
Maanlanders?
Atlanders?
Dwingelanders?

Schoorsteenveger | 25-06-09 | 14:14

Er wordt volkomen wereldvreemd gevraagd aan raamambtenaren 'om er mee op te houden en problemen op te lossen'. Elk kind van drie weet, dat met het oplossen van problemen je eigen baan om zeep helpt. De kunst is juist om de problemen groter te maken, niet op te lossen, zodat je enkele medewerkers onder je krijgt, een medewerker of medewerkster om beleidsnota's te produceren. Je stijigt in salarissdchaal want je wordt 'leidinggevend', je collega's en mede-nitwitten uit de boterzachte sector gaan tegen je opkijken en je krijgt waardering. Zoveel waardering, dat je gevraagd wordt door een lokale politieke partij (uiteraard een landelijke partij) om in de raad zitting te gaan nemen als 'deskundige mede-landerbeleid'. Voor je het weet zit je in de Tweede Kamer en mag je Femke's woorden vol ontzag uit haar mond kijken. Vier jaartjes nog resultaatlozer meelullen en je wordt 'woordvoerder minderhedenbeleid' van de partij. Bingo, je declaraties stroimen binnen, je wordt nooit van je leven nog gevraagd naar je resultaten en je mag meelullen met de zakkenvullers, waar jij inmiddels deel van uitmaakt.. En dan vraag je NU om dat toekomstperspectief op te geven door resultaten te verlangen van ambtenaren?????? Ik had de redactie wijzer gedacht!

blaster | 25-06-09 | 14:12

-weggejorist-

peakyplunder | 25-06-09 | 14:10

peakyplunder | 25-06-09 | 13:51
Ik ben het met je eens dat dat niet kan/mag gebeuren.

De betekenis van het woord allochtoon is niet eenduidig, dat is het grote probleem. Voor de politiek en het CBS is allochtoon iemand niet hier geboren of een van de ouders die niet hier geboren is. Voor "de man op straat" is allochtoon echter een onaangepaste (meestal) marokkaan.

rico d. | 25-06-09 | 14:08

Al noem je ze bloemtjes-gevende-iedereen-knuffelende-hoeksiepoeksie-aai-mensjes, binnen een paar maanden heeft deze naam weer een negatieve bijklank. Waarom? OMDAT HET NIET AAN DE NAAM LIGT, IDIOTE AMBTENAREN!!
.
*neemt een valium en huilt zachtjes om zoveel domheid om verkeerde posities*

koyt | 25-06-09 | 14:07

Dan heb je natuurlijk nog de verdere verbijzondering in de zin van een lichtgetint mens met een Noord-Afrikaans uiterlijk met een multiculturele achtergrond en een donkergekleurd mens met grote neusgaten en dikke lippen met een multiculturele achtergrond. Daarenboven natuurlijk ook het meer vaal getinte mens met een kaukasisch uiterlijk met een culturele achtergrond et cetera. Voor het overige kunnen we dan gewoon spreken van Nederlanders, Chinezen, Vietnamezen, Belgen, Engelsen, Limburgers, Friezen et cetera.

de directeur | 25-06-09 | 14:04

Dan schrijven we dus gewoon: kut + naam inwoners land van afkomst
Maak niet uit hoe we ze noemen, het woord krijgt uiteindelijk toch weer dezelfde negatieve lading. Dus mooi zo laten.

Jax | 25-06-09 | 14:00

-weggejorist-

peakyplunder | 25-06-09 | 13:51

Bij opsporing verzocht,kunnen ze het ook altijd zo leuk brengen,licht getint,donkerkleurig,Noord afrikaans,Negroide,marokaans uiterlijk,van allochtoonse afkomst.
Je kan ze nog 10 andere namen geven,we weten precies om welke groep dit gaat.
En of je nou Jantje Tokkie heet of Pietje Tokkie.Je blijft een Tokkie.
En dat geldt ook voor Marokanen

fleurtje | 25-06-09 | 13:50

@ peakyplunder | 25-06-09 | 13:37

Zoals Pim Fortuyn dit fout had (een van zijn weinige foute uitspraken overigens) het zijn geen gasten en zolang je ziet als gasten zullen "zij" zich nooit Nederlander voelen.

rico d. | 25-06-09 | 13:48

Maakt niet uit hoe je ze noemt, als ze maar in vizier komen ;)

www.somalicruises.com/

Scram! | 25-06-09 | 13:46

Negert

GhunnR | 25-06-09 | 13:42

geiten-aaiers

Menage a trois | 25-06-09 | 13:38

LOL @ kersenflap | 25-06-09 | 13:15
Hulde.

Jaap de Paap | 25-06-09 | 13:37

-weggejorist-

peakyplunder | 25-06-09 | 13:37

@Kr0nkel | 25-06-09 | 12:40 "pigmentgehandicapte" is ook te discriminerend, moet zijn : "iemand met een pigmentaire beperking"

E.Colli | 25-06-09 | 13:36

Cultuurverrijkers?

Ivoren Toren | 25-06-09 | 13:35

Wat een jankstukje, waar is de humor gebleven die de GS-redactie?

mayor_pickwick | 25-06-09 | 13:34

heb net fors zitten schijten, echter de term stront is zo stigmatiserend dat ik het voortaan andere kaviaar noem, ga het wel bij binnenlandse zaken afleveren

pantera | 25-06-09 | 13:32

"Mensen met een multi-culturele achtergrond" dat is toch veel te lang?! En ook nog eens onnauwkeurig. Althans ... ik snap er niks van.

Simon_GS | 25-06-09 | 13:31

Laten we allochtonen voortaan buitenechtelijke Nederlanders noemen. Want laten we eerlijk zijn, ze zijn noooooooit gewild geweest in Nederland. Vooral de o zo beschaafde islamieten.

whothefuck | 25-06-09 | 13:29

staande ovatie voor meneer mutsaerts die het weer zo duidelijk weet te verwoorden.

038-s1m0n | 25-06-09 | 13:24

Een post naar mijn hart!

artbrut | 25-06-09 | 13:23

Ik ben hier in België op papier ook gewoon een allochtoon niks mis mee en ik voel me allerminst gediscrimineerd.

inktpot | 25-06-09 | 13:21

Tja, die ambtenaren hebben gewoon gelijk!
Ik heb nog wel wat suggesties:

- Holl-anders
- Nederlander plus
- Veni Vidi Vici´s (ik kwam, zag en overwon)
- Mee-eters

Qua infrastructuur:
Vliegveld zestienhoofddoekjes
Station Amsterdam Abdel
Sloterbaard
Café bolle Jamal
Andere keukenhof

-

kersenflap | 25-06-09 | 13:15

Godverdomme, wat een ontzettend politiek correcte neuspeuterij. Een allochtoon is een allochtoon. Wees blij dat de jaren '50 voorbij zijn. Toen was een neger een nikker en een indo een pelopper. Hup, nu weer aan het werk.

En-el Hak | 25-06-09 | 13:15

'Het maakt gewoon niet uit hoe je het noemt, het gaat er om dat de mensen weten over wie je het hebt zodat er problemen OPGELOST kunnen worden.'

Als linksmensch doet het me goed dat GS zo stupide is om het eigen verhaaltje volledig om zeep te helpen. Wat een lutsers toch. Binnenkort ook op TV!

HuubF | 25-06-09 | 13:14

Nomaden.

Shalome | 25-06-09 | 13:12

kansenlander?

nederlander met een multiculturele achtergrond in elk geval niet, dan scheer je iedereen over een kam, en een italiaan is een italiaan, een turk is een turk. Multiculturele achtergrond is als je uit een gemengde liefdesrelatie voortkomt.

Zoiets?

Espace Première | 25-06-09 | 13:12

Stiften | 25-06-09 | 11:18
Jij hebt zeker je inburgeringscursus nog niet afgerond, het is namelijk "Ga eens dood". Bovendien een zeer domme typisch VMBO opmerking.

basset hound | 25-06-09 | 13:11

Allochtonen dus

Tobi | 25-06-09 | 13:03

Het is denk ik onvermijdelijk dat een woord waarmee je een categorie mensen aanduid, op ten duur stigmatiserend wordt. Dat geldt zowel voor de allochtoon als bijvoorbeeld de reaguurder.

Hastur | 25-06-09 | 13:01

"Prachtlanders' klinkt ook heel lekker.
Schoorsteenveger | 25-06-09 | 12:47
==================================
Of Krachtlanders dus.
Daar krijg je dus waterlanders van in de ogen, niet dan?

Merlot | 25-06-09 | 12:56

En ik wil een ander woord voor poes.
Mijn geslachtsdeel heeft geen puntige oortjes en eet geen whiskas en voelt zich daarom gediskrimeneerd.
En mijn katten zijn niet kaalgeschoren.
Dus weg met dat woord poes.
Gewoon kut, kat en desnoods kutkat.

Merlot | 25-06-09 | 12:54

een kutmarrokaan heeft helemaal geen multicurlturele achtergrond. Als je twee ouders en vier grootouders hebt allemaal uit het het zelfde cultuur - dan is zijn achtergrond duidelijk monocultureel.

new93 | 25-06-09 | 12:53

Uitlander, omdat het zo'n mooi Germanisme is (en omdat raciaal gehandicapte, genetisch afval en kaffer vaak tot verontwaardigde reacties leiden)

VerenigdeNederlanden | 25-06-09 | 12:52

Vraag mij af hoeveel FTE hierover hebben zitten nadenken....

Prof_Bukmaar | 25-06-09 | 12:52

de^mol | 25-06-09 | 12:47
Shit, die was ik vergeten.
"Kiezer' wordt zo langzaamaan ook een scheldwoord geloof ik.

Schoorsteenveger | 25-06-09 | 12:50

Schoorsteenveger | 25-06-09 | 12:40
je vergeet 'Tokkie', schijnt ook gewoon te mogen, en das eigenlijk stuitend, omdat het gewoon een achternaam is van een aantal medelanders.

de^mol | 25-06-09 | 12:47

{definieer: Multicultureel. persoon met verschillende culturele achtergronden}

"Mensen met een multiculturele achtergrond"?
In feite is elke NLer een mix van culturen! de ultieme egalisator dus. oftewel:
een nieuwe dooddoener.

dus: alle brochures in de afvalbak (daar gaan we weer...) en ombouwen maar, dat bestuurlijk apparaat.

wat doet dat nou tegenwoordig, zo'n naamwijzigingetje?

om er maar eens een oerhollandse term tegenaan te gooien: Aanfluiting!

prins tinus dn derde | 25-06-09 | 12:47

fredsemoeder | 25-06-09 | 12:45
"Prachtlanders' klinkt ook heel lekker.

Schoorsteenveger | 25-06-09 | 12:47

Heb je daar een heel ministerie voor nodig om dat te bedenken.
Hebben ze niets anders te doen.
Al die ministeries samenvoegen en 50% eruit.
Wegwezen.

wiers | 25-06-09 | 12:47

"Barbarijse Landrovers"

Merlot | 25-06-09 | 12:47

Ik wil een ander woord voor 'werknemer'. Ik voel me daardoor buitengesloten.

Mgr. Denwop | 25-06-09 | 12:46

Ik noem iemand een teringlijer als hij zich gedraagt als een teringlijer.
Dat ik zoveel allochtonen daarom teringlijer noem, daar kan ik ook niks aan doen.
Dat ligt helemaal aan henzelf.

Merlot | 25-06-09 | 12:46

Boslandcreool een optie?

Het is aan de allochtonen om iets te doen aan de slechte naam. Die hebben ze toch zeker zelf zo gemaakt!

Ajaxcied | 25-06-09 | 12:45

'kansenlanders' ?

fredsemoeder | 25-06-09 | 12:45

Heeft iemand al "onaangepasten" geroepen?

pollens | 25-06-09 | 12:44

@harry1588 | 25-06-09 | 12:12
Precies! Volgens de definitie van het CBS val ik onder de noemer "2e generatie westers allochtoon". Misschien zijn de namen Nederlander (100% autochtoon), NeoNederlander (100% geintegreerde allochtoon) en NeeNederlander (de "ikwilnie integreren allochtoon) wat...

OhZo | 25-06-09 | 12:43

pook of mocro is de gewenste benaming

de beer van de meer | 25-06-09 | 12:43

ik noem ze ALTIJD zwartjoekel.

braaksnavel | 25-06-09 | 12:41

Ik heb 'm al een paar keer genoemd maar ik blijf 'pigmentgehandicapte' toch een hele mooie vinden.

Kr0nkel | 25-06-09 | 12:40

Ik vind de term 'toerist' eigenlijk ook niet kunnen.
'Buitenlander' kan toch echt niet.
Het woord 'buitenlander' zou uitgebannen moeten worden.
En 'inboorling' kan echt niet, evenals 'inlander'.
"Gast' en 'gastarbeider' zijn historisch beladen termen.
De term 'inwoner' is een grensgeval.
'Flatbewoner' kan, 'woonwagenbewoner' kan niet.
Wat natuurlijk allemaal wel kan:
'Racist' mag vrijelijk worden gebruikt.
De term 'fascist' kan te pas en te onpas worden gebezigd.
Ook 'xenofoob' en islamofoob' zijn ingeburgerd.
Totaal acceptabel is ook 'haatzaaier'.
'Rechtspopulist' mag ook altijd.
De term 'paupervolk' is in opkomst.

Schoorsteenveger | 25-06-09 | 12:40

Ik begrijp de frustratie, Mutsaerts.
Het is vermoeiend, al die PvdA-geleuter-uitbrakers die de problemen maar niet wensen te benoemen en dan vervallen in taalkundig geneuzel. Ik adviseer GS een eigen set definities op te stellen. Dan kan in voorkomende gevallen daarnaar verwezen worden. Gortdroog werk. Daarom deze (nog niet waterdichte) handreiking, waarop hopelijk kan worden voortgeborduurd.
.
Nederlander
nl.wikipedia.org/wiki/Nederlander#Nede...
Autochtoon.
.
Autochtoon
nl.wikipedia.org/wiki/Autochtoon
De groep ware Nederlanders (met de joods/christelijke/humanistische/vrijzinnige cultuur).
Inclusief allochtonen die daarin werkelijk geïntegreerd zijn (althans zich niet verzetten of afzetten daartegen) en gewoon normaal meedoen met en in de Nederlandse samenleving met de daarin heersende joods/christelijke/humanistische/vrijzinnige normen en waarden. En die niet uit zijn op landje-pik, cultuurverdringing, kolonisatie of levensbeschouwelijke machtsovername.
.
Allochtoon
nl.wikipedia.org/wiki/Allochtoon_(pers...)
niet-autochtone Nederlanders; zie definitie CBS, hoewel:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/06/...
Ook:
mensen in het bezit van de Nederlandse nationaliteit (en geboren uit twee ouders met de Nederlandse nationaliteit), die zich blijvend niet-autochtoon gedragen, veelal door het bezit van nog een andere nationaliteit of door het aanhangen van een wereldbeschouwing die niet verenigbaar is met de autochtone identiteit. Ook wel kolonisten of jihadisten genoemd.
Nog te remigreren of te heropvoeden tuig.
.
Migrant.
nl.wikipedia.org/wiki/Migrant_(mens)
.
Vreemdeling
nl.wikipedia.org/wiki/Vreemdeling
.
Gastarbeider
nl.wikipedia.org/wiki/Gastarbeider
Een vreemdeling die TIJDELIJK in NL mag werken conform de wettelijke regels daarvoor.
Iemand die zich als nette fatsoenlijke gast moet gedragen en moet werken zolang en indien nodig; anders oprotten.
.
Nieuwe Nederlander
Pasgeborenen, met de Nederlandse nationaliteit.
Een niet-Nederlander die net de Nederlandse nationaliteit heeft verkregen (genaturaliseerd dus).
.
Buitenlander
zie Vreemdeling.
.
Medelander
Volkomen onbruikbare ‘politiek correcte’ onzinuitdrukking.
.
Kutmarokkaantje
nl.wikipedia.org/wiki/Kutmarokkaan
Nog te remigreren tuig waar hun koning voortaan zelf maar op gaat passen.

Fijnstoffer | 25-06-09 | 12:38

4x woordwaarde en je bent uit.

rooiebosduivel | 25-06-09 | 12:38

(Artikel op site Gregorius Nekschot, 2005)
.
.
GEEF HET BEESTJE MAAR EEN NAAM
Buitenlanders, medelanders, allochtonen, of toch maar pipo's?
.
.
Immigranten zijn door de Nederlandse overheid al met talloze verschillen termen aangeduid.
Steeds met de bedoeling om het imago van immigranten te verbeteren.
Het woord allochtoon is tegenwoordig de gangbaarste overheidsterm om immigranten en eventueel hun nakomelingen mee aan te duiden. Een krampachtige, politiek correcte dubbelsalto met schroef.
.
Allochtoon is een term uit de bodemkunde en betekent: elementen in een aardlaag, die van elders afkomstig zijn.
Zoals bijvoorbeeld stenen die door een gletscher zijn meegevoerd.
.
Deze term werd door de overheid rond 1990 als benaming voor immigranten en hun nakomelingen ingevoerd, officieel "uit de behoefte om op een andere wijze dan via nationaliteit de etnische herkomst van personen te achterhalen" ("De Integratie Paradox", 2004. Hans van Amersfoort, Instituut voor Migratie en Etnische Studies, Universiteit van Amsterdam).
In de praktijk echter eerder, omdat de overheid de stupide gedachte had opgevat, dat men het oordeel van de bevolking inzake immigranten kon veranderen, door hen met een andere term dan buitenlander aan te duiden.
Het woord buitenlander deed immers veel te duidelijk denken aan iemand, die per definitie géén Nederlander is.
.
Dat was niet de bedoeling; immigranten dienden door de autochtonen juist als Nederlanders te worden gezien.
Dit als vermeend panacee voor wat de overheid als racisme en discriminatie bestempelt, maar welbeschouwd slechts feedback over de stand van zaken van immigratie en integratie(beleid) is.
De overheid heeft het eerst nog met Medelanders geprobeerd, maar dat sloeg niet aan: té drammerig en té vingertje-zwaaierig.
Allochtonen was nietszeggender, en leek dus geschikter voor het kneden van de publieke opinie.
.
Helaas voor de politiek correcte uitvinders van de term, betekent allochtoon in de volksmond inmiddels gewoon weer precies hetzelfde als destijds buitenlander.
Namelijk: immigranten die het verrekken om de Nederlandse wetten, zeden en gebruiken te accepteren, zich vijandig opstellen tegenover het gastland, zich in de slachtofferrol wentelen, om privileges jengelen en dientengevolge door autochtonen als "profiteur" worden aangevoeld.
Met allochtonen worden in dit geval grotendeels moslims van Turkse en Marokkaanse afkomst bedoeld.
Maar ook: Antillianen (nota bene Nederlandse staatburgers), Surinamers, Joegoslaven, Kaapverdianen, Somaliers, andere Afrikanen en asielzoekers van verschillende oorsprong.
.
Opmerkelijk: in diezelfde volksmond worden immigranten die wél lekker meedraaien in Nederland, juist beslist geen allochtonen genoemd.
Bijvoorbeeld Vietnamezen.
Die worden gewoon Vietnamezen genoemd, en dat heeft in Nederland een positieve klank.
Intolerantie tegen een andere cultuur kan "de volksmond" dus niet aangewreven worden: Vietnamezen staan cultureel even ver van een Nederlander af als een Marokkaanse moslim of een Ghanese asielzoeker.
De "gevoelstemperatuur" van het woord waarmee verschillende immigrantengroepen aangeduid worden, blijkt sterk afhankelijk van het gedrag van die immigranten.
.
Wie gedacht had dat onze leidslieden wat geleerd hadden van het allochtoon-naamsverandering-echec: vergeet het maar.
Kortgeleden proclameerde burgemeester Deetman van Den Haag, dat Haagse allochtonen niet langer allochtonen mochten worden genoemd, maar Hagenaars moesten worden genoemd.
De creatieve Haagse Volksmond reageerde blitzsnel: de autochtone inwoners kenden zichzelf de bargoense naam Hagenezen ("Hageneize") toe.
En zo betekent in de Hofstad Hagenaars gewoon weer: immigranten die het verrekken om de Nederlandse wetten, zeden en gebruiken te accepteren, zich vijandig opstellen tegenover het gastland, zich in de slachtofferrol wentelen, om privileges jengelen en dientengevolge door autochtonen als "profiteur" worden aangevoeld.
Waarmee Deetmans' taalkundige staatsgreep door de koppige "Hageneize" op hilarische wijze om zeep was geholpen.
.
Je kunt de allochtonen ook gerust Pipo's of voor mijn part Diamanten noemen.
Indien het overheidsbeleid inzake integratie/immigratie, en de maatschappelijke houding van allochtonen niet drastisch veranderen, zal het niets uitmaken.
Over een paar jaar betekent dan Pipo of Diamant in de volksmond gewoon weer een immigrant, die het verrekt om de Nederlandse wetten, zeden en gebruiken te accepteren, zich vijandig opstelt tegenover het gastland, zich in de slachtofferrol wentelt, om privileges jengelt en dientengevolge door autochtonen als "profiteur" wordt aangevoeld.
.
De Nederlandse volksmond is nuchter; zeer, zeer nuchter.
En vertolkt genadeloos de broodnuchtere polderwijsheid, dat het niet om de verpakking, maar om de inhoud gaat.
Wat voor mooie naam ze ook bedenken voor de diverse disfunctionerende allochtonengroepen: dat zal niets veranderen aan de houding van de bevolking.
.
De verantwoordelijkheid voor maatschappelijke acceptatie ligt na 30 jaar tevergeefse tolerantie voor "allochtonen", niet meer bij degene die de naam noemt, maar nog uitsluitend bij degene die de naam dráágt.
.
Elke Vlasveld, 21 augustus 2005

Merlot | 25-06-09 | 12:37

Zijn Polen en andere Oosteuropese ver-onder-minimumloon-zwetende-bouwvakkers ook ALLOCHTOON (zo!), dan moeten ze daar niet zo zeiken en blijft het gewoon ALLOCHTOON. Anders noem je ze van mijn part exotische Nederlanders of hoe ze in de Fabeltjeskrant genoemd werden uit het buitenste buitenbos.

Fireblade1971versie2 | 25-06-09 | 12:34

Uhm kudtallochtoon?!
-
Mutsaerts +1

Doc Damage | 25-06-09 | 12:34

Gewoon Nederlandse-Nederlanders en NietNederlandse-Nederlanders

robterdam | 25-06-09 | 12:34

Ik heb 'm. Mensen uit het zuiden..... klinkt heel gezellig enzo en de meeste azielzoekers/allochtonen komen uit het zuiden. Dan hebben Geert en de allo's toch nog wat gemeen ;)

harry1588 | 25-06-09 | 12:33

Leuke pica

websenior | 25-06-09 | 12:31

Ligt het nu aan mij of worden de stukjes op geenstijl steeds puberaler en slechter geschreven sinds de Heer Weesie vertrokken is?

Jaegermensch | 25-06-09 | 12:31

bijbal | 25-06-09 | 12:26
Mooi hè? Kutje alle kanten mee op.

Jaap de Paap | 25-06-09 | 12:30

Passanten. Was die al genoemd?

Jaap de Paap | 25-06-09 | 12:30

bijbal | 25-06-09 | 12:26
Lol precies wat ik dacht.
Mensen met de mogelijkheid tot aanpassen en anders de mogelijkheid tot oprotten.

Poepus | 25-06-09 | 12:29

Immikrakers, is dat wat, als alternatief?

Blue Leader | 25-06-09 | 12:27

@Jaap de Paap | 25-06-09 | 12:18
Ja goed idee!
Mensen met de mogelijkheid terug te keren naar die heimat.

bijbal | 25-06-09 | 12:26

Logéetjes; klinkt wel gezellie.

Jaap de Paap | 25-06-09 | 12:25

Asotonen of relitonen... klinkt nog lekkerder ook. Ja want anders word het straks weer gewoon parasieten, kakkerlakken enz...

Gomer Pyle | 25-06-09 | 12:25

Niet Nederlander misschien een idee?!
Of we kunnen gewoon weer terug naar buitenlander.

bijbal | 25-06-09 | 12:24

Stomme ambtenaren. Woorden hebben van nature geen betekenis of klank, die krijgen ze in het gebruik. Bij ons is Dick een normale naam, in de VS denkt men aan heel wat anders.
Wat woor woord je ook neemt in de plaats van allochtoon, het zal in een mum van tijd dezelfde klank hebben als allochtoon nu, zelfs al zou je 'Übermensch' gebruiken.

bintang | 25-06-09 | 12:24

Hadden die capuchonnetjes maar een multiculturele achtergrond! Maar nee, ze zijn erg raszuiver dus BZ ga je huiswerk eens overdoen.

Mongoose | 25-06-09 | 12:23

Hahaha... die foto is meesterlijk! Zeker nieuwe aanwinst voor neo-nazi's... ontmoet: Hassan de Somalier EN neo-nazi, het kan allemaal in de Multiculti. Rara wat is hij?

Allochtoon?
Autochtoon?

rapirapi | 25-06-09 | 12:23

-weggejorist-

ulvenhout | 25-06-09 | 12:21

Juist, Goede woorden Mutsaert!!

Nickel Son | 25-06-09 | 12:20

Allochtoon komt uit de geologie en betekent: daar wordt al het materiaal dat zich op een andere tectonische plaat bevindt dan waar het voor vorming van de overschuiving lag mee bedoeld. Oftewel gesteente dat oorspronkelijk ergens anders lag: dus het betekent mensen die zich oorspronkelijk ergens anders bevonden. Een zeer neutrale term lijkt mij, dus als dat niet meer kan, wat dan wel? Is die term het probleem wel? Of toch iets anders?

de^mol | 25-06-09 | 12:20

Mensen met mogelijkheden. Misschien is dat nog wat?

Jaap de Paap | 25-06-09 | 12:18

Ik weet wel een mooie nieuwe naam.
Stroper:
stro·per de; m,v -s iem die stroopt
Stropen:
3 jagen, vissen op verboden terrein of zonder akte
Ze stropen ons land af om te jagen op de blonde sletjes, ze vissen naar subsidies of overige ondersteuning, waarvan akte.

Plebsies | 25-06-09 | 12:18

Werkelijk, soms zijn ambtenaren echt dom. Ok no offence naar ambtenaren onder jullie, maar dit soort pippo's zetten jullie wel in slecht daglicht. Werkelijk een nondiscussie en het toch ter discussie willen stellen. Laten ze idd. ff echt aan het werk gaan, dan nieuwe termen bedenken. Alsof iedereen daarop zit te wachten en dat ook gaat overnemen.
-
De term allochtoon is al ingeburgerd in de Neerlands samenleving en hoe de fok wil je dat eruit krijgen? Want tegenover allochtoon staat altijd nog autochtoon. Dan zul je die term ook moeten veranderen. Dat gaat dus niet meer, er worden moppen over verteld, serieuze discussie meegevoerd, je leest het overal, iedereen weet wat je er mee bedoeld. Het is een geintegreerd geheel geworden in de samenleving. Het heeft idd. negatieve associaties, maar het is er ook ter verduidelijking. Te laat :-)

rapirapi | 25-06-09 | 12:18

Veel noord-afrikanen die hier geboren zijn voelen zich geen Nederlander.
Laten zijzelf maar een passende naam bedenken, dan keuren wij deze goed of af :)

Yvje | 25-06-09 | 12:17

Allochtoon is ook niet het probleem. Gewoon gaan benoemen naar religie, dan snapt iedereen waar we het over hebben.

de^mol | 25-06-09 | 12:17

In het kader van de aankomende dominerende islamcultuur is het wellicht beter om een en ander om te draaien.
Zo dacht ik aan het goed in de taal van de overheerser klinkende : "nootcholla", met gerekte -aaaa aan de einde.

illuvatar | 25-06-09 | 12:15

onkruid ?

paultjes | 25-06-09 | 12:15

JAAAAAAAAA laten we ze de "Bijnanederlanders" noemen.

The Patriarch | 25-06-09 | 12:15

'mensen met een multiculturele achtergrond' Dat is dus iedereen tegenwoordig in Nederland sinds het GROTE INVASIETIJDPERK (dat nog steeds voortduurt). Of je dat nu wel of niet wilt.
.

ecologiste | 25-06-09 | 12:15

Ik begrijp het niet hoor, omdat een bepaalde groep het voor zichzelf verpest en zo als groep een slechte naam krijgt, moeten wij de namen maar veranderen? waarom niet goede allochtonen en slechte allochtonen, lief marokkaantje en teringmarokaantje? Wanneer onder bijvoorbeeld Marokkanen veel heldendaden verricht zouden worden, het een hoog opgeleid volkje zou zijn met een grote (positieve) bijdrage in ons land, zou de naam Marokkaan een positieve lading krijgen en hoeven wij onze toch al gefrustreerde hoofden hier niet over te breken.

whatsinaname | 25-06-09 | 12:14

Laten we ze altijd Henk noemen, als het een jongetje is en Miep als het een meisje is. En als we het over een groep hebben; Vakantiegangers. Zo dat klinkt allemaal toch lekker vriendelijk.

Gewoon geen aandacht aan schenken en op 5 december gewoon weer met Zwarte Pieten het dak op!
PS. Negerzoenen kan ook weer.

Titia Heidekonijn | 25-06-09 | 12:14

Hoe erg zijn die allochtonen wel niet bezig dat ze gewoon letterlijk een Nederlands woord weten te verkrachten. Hoe ver wil dit pauperkabinet wel niet gaan in zijn dhimi aanpassingsdrang, dat we zelfs onze taal moeten gaan aanpassen, alles om de allochtonen maar niet boos te maken. Ik zeg laten we het eens van een andere kant bekijken, hoe komt het dat er zo'n negatieve klank aan een woord vastzit wat puur en alleen een definitie is? Precies en misschien moeten we daar eens wat aan doen, ik zeg splijt het woord gewoon in twee delen, de pauperochtoon (crimineel, steuntrekker, haatzaaier) en de braafotoon(Werkzaak, Spreekt correct Nederlands, integreert). Probleem opgelost.

Poepus | 25-06-09 | 12:14

gaat dit stukje nou over negerTs?

plaklul | 25-06-09 | 12:12

Zinloos. Buitenlander was beledigend, het werd allochtoon. Allochtoon werd beledigend, het werd mensen met een multiculturele achtergrond. Toen kwam Geert aan de macht en werd het gewoon kut moslim.

Anyway het is niet het woord dat mensen erg vinden, het is het gebruik. Mensen die compleet geintegreerd zijn en zichzelf (in hoofdzaak) Nederlander beschouwen kunnen zich vast enorm irriteren aan het woord allochtoon omdat je dan in dezelfde groep gezet wordt als alle haatbaarden, probleemjongeren, etc. Ook registratie naar geboorteplaats ouder kan irritatie opleveren. Mijn vrouw bijv. is allochtoon, maar eigenlijk gewoon een 100% Nederlander waarvan de vader toevallig in Indonesie is geboren. Maakt het dan nog uit of haar vader een Indonesier was? Nee, want daar vragen ze niet naar. Dus allochtoon, terwijl de hele familie (incluis vaderkant) toch echt autochtonen zijn.

Kortom, zinloze discussie, die de werkelijke problemen niet oplost. Welkom in de politiek in Nederland.

harry1588 | 25-06-09 | 12:12

Ik praat liever over "doorreizerigers". Maar gewoon economische profiteurs is ook best.

azijnseikerT | 25-06-09 | 12:11

Het wordt tijd dat de wheels of history in de ambtenarij in een kontschoppende full turn gaan!

Sr. Pescador | 25-06-09 | 12:10

We willen eigenlijk ook af van het woord "sociaal-democraten". Maar een goed alternatief is er helaas nog niet.

Jean | 25-06-09 | 12:10

Niet boos worden, Mutsaers. Je loopt te janken, man. Sar-cas-tisch blij-ven.

Von Münchhausen | 25-06-09 | 12:10

Lutsaerts rot op, je artikelen slaan nergens op.

Gijst Eigrnwijst | 25-06-09 | 12:09

wat doen we nu met sinterklaas en zwarte piet
en wat met zwart geld, oh ja witwassen
in gouda zoekt de politie naar een nieuwe nederlander van niet europese afkomst met een licht getinte huidskleur, mogelijk arabische achtergrond
in gewoon nederlands een kudt marokkaan sorry een kudt fin

harob | 25-06-09 | 12:09

ik noem mijn buurman altijd een Neger die hier geland is.
En hij kan er om lachen.
Daarna vertelt hij altijd dat tie Mevr. Teun doet als ik er niet ben.
En daar kan ik dan niet zo om lachen.

Teun van het Tuinpad | 25-06-09 | 12:09

'mensen met een multiculturele achtergrond'O-meter bekt toch nèt iets minder

illuvatar | 25-06-09 | 12:09

Ik ben ook multicultureel: ik vind zowel Hollandse liedjes als Engelse liedjes mooi. Krijg ik nu ook subsidie?

PietHeyn | 25-06-09 | 12:07

Met respect voor het verleden.... kaffer.

Nou iedereen blij?

Kingeef1975 | 25-06-09 | 12:07

Allachtoon?

borderliner | 25-06-09 | 12:05

Erg infantiele tirade van Mutsearts.

Randfiguur | 25-06-09 | 12:05

mensen met een multiculturele achtergrond lijkt me trouwens niet vervangbaar voor het woord allochtoon. Wanneer een marokkaan zich in Nederland vestigt, is zijn achtergrond toch niet multicultureel, maar in eerste instantie monocultureel, namelijk de Marokkaanse cultuur inhoudende. Of zie ik t verkeerd?

Naadvet | 25-06-09 | 12:05

Het woord Marokkaan ook verbieden. Het heeft een te negatieve klank gekregen. In de nieuwe druk van de bosatlas dient Marokko Couscousland te worden en de inwoners Couscoussers. Probleem opgelost;)

tasmaniandevil | 25-06-09 | 12:05

Ik ben autochtoon. Maar dat mag ook niet, want auto's zijn niet milieuvriendelijk genoeg. Misschien moet ik als autochtoon dan een roetfilter. Maar dat lijkt weer te veel op roetmop, en dat kan dus ook niet. Zucht... Fietstoon dan? Op Steptoon? Hallo, Marijke, kom jij eens met goeie voorstelen! Daar ben je een kei in.... Houdt je bovendien van de straat.

Neil Armstrong | 25-06-09 | 12:05

Als het niemand iets boeit, waarom geven we er dan aandacht aan? :)

Jivebunny | 25-06-09 | 12:04

Cultureel Gehandicapten???

PaulTyros2 | 25-06-09 | 12:03

Ik noem mijzelf heerser.

Kaan78 | 25-06-09 | 12:03

Ik noem ze eauk wel moslim bezetters of kolonisators.

Dan heb ik het niet over alle andere non-moslim goed aangepaste allochtonen.
We moeten wat specifieker worden aangaande de groepen die hier de rotzooi veroorzaken.
Ik ben daar helemaal voor maar dat zal wel niet het uitgangspunt zijn van deze voorstellen maar eerder om nog meer mist en vaagheid te veroorzaken.

solidstate | 25-06-09 | 12:02

probleem is de negatieve connotatie bij een woord die de instanties doet veranderen van woord: teveel problemen met immigranten, dan noemen we ze gewoon nieuwe Belgen/Nederlanders, als deze mensen dan wat teveel negatief in de media gekomen zijn, veranderen we ze gewoon weer van naam.. allochtonen...'jongeren'....
Zolang de problemen die deze groepen veroorzaken niet worden aangepakt zullen ze nieuwe woordjes kunnen blijven uitvinden

.45ACP | 25-06-09 | 12:02

allochtoon, je kan ze slechts buitenlanders noemen.

Geeltje! | 25-06-09 | 12:02

Het maakt niet uit, wat je ze ook noemt, al noem je het grasprieten.
Uiteindelijk zal dat ook negatief gaan over komen.
Daarmee haal je het probleem niet weg.

Blue Leader | 25-06-09 | 12:02

Bij mij valt het kwartje wel hoor. Opeens is mij volledig duidelijk waarom er belasting nodig is op reclame die van buitenaf zichtbaar is in de etalage, pvda kamerleden massaal twitteren tijdens de debatten en we postzegels moeten gaan plakken op ieder verstuurd mailtje.

Dit soort voorstellen kost rammend veel geld, wat bereiken ze ermee? Vooral dat het woord allochtoon 100 x extra wordt genoemd in de kranten.

Heel typisch van deze regering dat ze denken dat problemen vanzelf oplossen als je het beestje een andere naam geeft: In deze kabinetsperiode is het volgende bereikt: Er zijn niet langer problemen met Marokkaanse jongeren, het niet kunnen spreken van Algemeen Beschaafd Nederlands door overheidspersoneel, de 40 achterstandswijken zijn verdwenen en de problemen met allochtonen zijn verdampt.

Prachtig, rest ons alleen nog de problemen met jongeren van Noord AFrikaanse afkomst, het gebrekkig Algemeen Nederlands, 40 Prachtwijken en nog wat gelazer met mensen met een multiculturele achtergrond.

Way to go...

Dit ook echt! | 25-06-09 | 12:02

Waar kan Marijke Vos de paperclips bestellen?

Neil Armstrong | 25-06-09 | 12:01

Heel slim... als we multiculturele gaan gebruiken dan krijgt dat weer een negatieve lading. Laten ze nou gewoon eens wat aan het probleem doen.. ik bedoel in je jaren 60 was gast-arbeider ook niet negatief dat kwam later pas!

TijnZ | 25-06-09 | 12:01

Ik vind 'eeuwige toeristen' altijd wel lekker bekken.
.
M'n vriendin bekt overigens ook heel lekker.
.
Mutsaerts is aan vakantie toe.
.
Net als ondergetekende.

FrontStabber | 25-06-09 | 12:00

Was die ter Horst weer dronken?

Had-je-me-maar | 25-06-09 | 11:59

ecologiste | 25-06-09 | 11:58
-
Jij heerst. +1

You On A Gin | 25-06-09 | 11:59

stomme negerzoenen

Gebruikersnaam | 25-06-09 | 11:59

De gereformeerden zijn dol op eufemismen. Ze zijn dol op bedekken en schoone schijn. JPB is een treffend voorbeeld en de kamer zit vol met lieden die het tot hun beroep hebben gemaakt om zoveel mogelijk aan de vorm te sleutelen om maar niet met de inhoud te hoeven bezig zijn. Wanneer je iets te verbergen hebt ga je je specialiseren in het voorkómen dat de waarheid = inhoud ontdekt wordt. Dus je gaat afschermen middels taalgebruik. Dit gaat zover tot niemand er meer iets van begrijpt en dat is nu juist de bedoeling. Dooddoeners van discussie dat is de bedoeling en wel met kwade opzet, met voorbedachte rade. Het optrekken van nevelen en ga zo maar door om maar het volk 'onschadellijk' te maken zodat de hofhouding kan doorgaan met schaamtelos graaien en elkaar de baantjes toeschuiven.
Deze mensen zijn in wezen dead, maar alleen aan de buiten kant is er beweging dus lijkt het alsof ze nog leven. DIT IS HET ZUUR WAARMEE WE VERGIFTIGD WORDEN.

ecologiste | 25-06-09 | 11:58

Advertentie hierboven +1. Ze hebben er mooi geen boodschap aan.

@ ADO-Le-Cent | 25-06-09 | 11:22
KabelJAUWse. Wat minder bier misschien?

Morgan le Fay | 25-06-09 | 11:58

Nog we noemen hullie mensen en ons mensen met een eentonige achtergrond die wat bleek uitgevallen zijn.

En als oplossing bieden we tatatatatata NIKS

veel vaak en vet | 25-06-09 | 11:58

Ne-andere-talers?

kersenflap | 25-06-09 | 11:58

kutbuitenlander misschien iets?

ramses snaptnie | 25-06-09 | 11:57

Nou vooruit dan maar, voortaan het "mensen met een multiculturele achtergrond probleem" ik ben er al helemaal aan gewend.

Kwakman | 25-06-09 | 11:56

Als je een "multiculturele achtergrond" hebt, suggereert dat niet dat je halfbloed bent?

BigFoot | 25-06-09 | 11:56

We zouden er goed aan doen om precies te zeggen waar het om gaat.
Als het om moslims gaat noem ze eauk zo en verstop ze niet onder een algemene benaming allochtonen.

Moslims doen altijd hun best om hun jihad te verhullen door zich te verstoppen onder de algemene benaming allochtoon.

Als een moslim iets uitvreet zeg er bij dat het moslim betreft want andere allochtonen leiden anders onnodige imago schade.

Maar dat bedoelen ze waarschijnlijk met deze voorstellen.

solidstate | 25-06-09 | 11:56

Van mij mogen ze allochtonen ook wel parasiterende niks bijdragende mensen met een achterlijke cultuur noemen.

Pantheist | 25-06-09 | 11:55

Nou, Geenstijl, ik vind het belangrijk dat linksch toch onze taal kan blijven verrijken met nieuwe woordjes. Ach je weet wel, "Uitkeringsgrechtigde" voor steuntrekker, "Gezinshereniging" voor importbruidje, "Kansjongeren" voor tuig, "Krachtwijk" voor achterbuurt en "Buurtvaders" voor,... ja, ik weet niet of daar een normaal woord voor bestaat. Het hele concept buurtvader ontgaat me eigenlijk een beetje. Ik denk dat ze getrouwd zijn met de buurtmoeders en samen buurtkinderen hebben gekregen. Maar nu dus een nieuwe fase in het integratie process, "Mensen met een mulitculturele achtergrond". Ik denk dat dat eigenlijk staat voor Islamitisch. Hoe kan een individu eigenlijk Multicultureel zijn ? Van een maatschappij kan ik het me nog een beetje voorstellen. Maar één persoon zou toch een éénduidige culturele achtergrond moeten hebben ? Uw toegenegen,

Marcus Porcius Cato | 25-06-09 | 11:55

Nee doe mij maar een Blauwe hap ;)

Braakbal | 25-06-09 | 11:55

Sinds negerzoenen niet meer zo genoemd mogen worden noem ik ze negers.

evaQ8 | 25-06-09 | 11:54

Eldersgeborenen?
Multicultiveroorzakers?

Multiflauwekulti | 25-06-09 | 11:54

Jammer dat het woord swaffeloër al bezet is.

steven paul | 25-06-09 | 11:54

Prachtwijk,
Krachtwijk,
Tokkiebuurt,
Kudtwijk,
Vogelaarbuurt,
Hoe je het ook noemt, slopen is de enige oplossing, en ja, wat doe je met de bewoners?

fuckje | 25-06-09 | 11:54

Vanmorgen bij de koffie "Moorkoppen"gegeten. Kan dat nog wel?
Negerzoenen kun je ook niet meer vinden in de winkel. Rare tijden,

Prof.Download | 25-06-09 | 11:54

Die ambtenaar wil zo rond november ook af van Zwarte Piet. Ga dat topic maar alvast tikken. Iemand een negerzoen?

DavidC | 25-06-09 | 11:53

"Mensenmeteenmulticultureleachtergrondometer"
Nee, bekt niet.

hekkesluiter | 25-06-09 | 11:53

@ mxistence | 25-06-09 | 11:47
hihi

JasperdePiPaPasper | 25-06-09 | 11:52

Gewoon benoemen naar het land van afkomst. Is in 99% van de gevallen namelijk geen enkel probleem. Een Chinees is er fier op dat hij Chinees genoemd blijft worden. Datzelfde geldt voor Denen, Engelsen, Belgen, Argentijnen maar ook voor mensen die oorspronkelijk uit Polen, Zimbabwe of Oezbekistan komen. Dus, een Marokkaan blijft een Marokkaan en gegeven het feit dat deze allochtoonse groep voor het merendeel van de shit in 0031 zorgt is het tevens ook eerlijker ten opzichte van de overige allochtonen die thans wellicht, wederom door diezelfde Marokkanen, ook negatief worden bejegend.

de directeur | 25-06-09 | 11:52

@ pica: "en hoe noemen we dit?"
-
Een bounty!
-
Trouwens, wat is iemand "met een multiculturele achtergrond" in godsnaam?
Een sefardische holistisch-joods homofiele bosjesnegerin uit Waziristan of zo?
Voor zover ik weet hebben mensen meestal maar één cultuur he.
-
@ Willianus Wortelius:
Ga 'es dood! Er is geen excuus voor racisme. Nu niet, nooit niet.

You On A Gin | 25-06-09 | 11:52

Ik heb dat woord geleerd op de middelbare school in 1 Havo Vwo, ga dus ff snel oprotten met dit getheedrink!!!

lamlul007 | 25-06-09 | 11:52

laten we ze "Nederlander" noemen, en het nieuwe woord voor "autochtoon" wordt dan aboriginal.

de schaamte voorbij | 25-06-09 | 11:51

Hoe gaan ze Autochtoon noemen dan... gewoon nederlander?
We lullen er wel weer lekker omheen zo ,straks weten ze zelf niet meer wat ze bedoelen.
Vroeger op school zat er ook 1 in de klas .. die moemden we altijd zwarteaap,wist iedereen dat we hem bedoelde ,had niemand een probleem mee.
VOC mentaliteit?

Braakbal | 25-06-09 | 11:50

Mensen op de verkeerde plaats??

Peppie van Cockie | 25-06-09 | 11:50

Nu ze toch bezig zijn, kunnen ze dan het woord autochtoon ook uit het woordenboek plaatsen en niet meer in discussies noemen?

Ik voel me namelijk niet prettig... als ik met dat woord wordt aan gesproken...

Maarja.. ze moeten ergens iets over te zeiken hebben ;) daar is het politiek voor... anders zitten ze ook maar achter hun pc te patiencen...

JustPwnT | 25-06-09 | 11:50

"Profiteurs" mag zeker ook niet?

Conan de Rabarber | 25-06-09 | 11:49

En ons land gaat hierdoor beter functioneren omdat..?

poepstoer | 25-06-09 | 11:49

Zij-die-we-niet-mogen-benoemen?

Maar goed, zo trek je het lekker breed,
cultuur kan van alles beteken, daar vallen bv ook Friezen onder,
Andere taal -check-
specifieke gewoonten -check

vander F | 25-06-09 | 11:48

Mutsaarst +1

eskimo limon | 25-06-09 | 11:48

Willianus Wortelus | 25-06-09 | 11:24
kleinburgerlijk knaapje.

hondsdolle baas | 25-06-09 | 11:48

"Mensen met een multiculturele achtergrond" is een volkomen foutieve term, een vervalsing van de werkelijkheid zo u wilt. Het gastland heeft een multiculturele achtergrond, want heeft het relativisme op kunnen brengen om culturen náást elkaar ruimte te geven en gelijkelijk te beschermen. Wat hier is binnen komen lopen is over het algemeen juist unicultureel, komt met de eigen culturele achtergond aanzetten en voegt die toe aan de reeds aanwezige.
Maatschappelijke problemen met allochtonen zijn doorgaans het grootst daar waar de allochtoon het verdomt om oets van zijn uniculturele kijk op de wereld prijs te geven en zich te schikken naar de mores van een multiculturele samenleving.

Schoorsteenveger | 25-06-09 | 11:48

-weggejorist-

mxistence | 25-06-09 | 11:47

ff kijken hoor mensen met een multiculturele achtergrond, nee sorry is te lang doe toch maar gewoon allochtoon.

boerenvla | 25-06-09 | 11:47

Zwarte Koffie | 25-06-09 | 11:23
Tja... dat heb ik de laatste tijd wel vaker. Ik heb toch het idee dat al die nieuwelingen lang niet zo scherp zijn als goede oude fleischbaum, de chileen, etc.
.
De stijl wordt een beetje bozig, Telegraafachtig, verzuurd, in plaats van scherp, humoristisch, vernieuwend.

hondsdolle baas | 25-06-09 | 11:47

Binnenlandese Zaken is ook al jaren op zoek naar een ander woord voor alcoholmisbruik.

HeerBommel | 25-06-09 | 11:46

Rector Reflector | 25-06-09 | 11:35
In veel wijken in de grote steden kan je nauwelijks nog spreken over iets dat lijkt op wat ooit de Nederlandse cultuur was. Het zijn meestal mono-culturele "banlieus" geworden in de loop der jaren. De enige Nederlandse inbreng is de kinderbijslag en WW.

Menage a trois | 25-06-09 | 11:46

Ik ga ze neo-kolonisten noemen. In de tijd van de VOC waren we tenminste nog zo goed om kraaltjes en spiegeltjes voor de goederen te geven, tegenwoordig wordt het hele land leeggeroofd

The_Challenger | 25-06-09 | 11:45

Dat is nog is duidelijke taal!

Moofuher | 25-06-09 | 11:44

Een gastuitkeringsgerechtigde

hekkesluiter | 25-06-09 | 11:43

Iemand die helpt is behulpzaam en iemand die oude vrouwtjes heupfracturen bezorgen zijn klootzakken...

Parelman | 25-06-09 | 11:43

Gezien de meeste comments toch het gemis aan intergratie betreft, zou ik "de moslims" intergristenen noemen. Of heeft dat ook een negatieve klank?

whatsinaname | 25-06-09 | 11:42

Voorstel: BZN (Buitenlanders Zonder Naam)

Rest In Privacy | 25-06-09 | 11:42

Gewoon het beestje bij z'n naam noemen en niet zeiken. Of is dat niet politiek correct?

GeenZeil | 25-06-09 | 11:41

Trouwens dat artikel over Wouter Bos die zijn Ray Ban declareerde klinkt veel interessanter. Topje van de ijsberg?

Zwarte Koffie | 25-06-09 | 11:40

Groot gelijk Mutsaerts. Ben jij nou een homosexueel of een flikker?

BP Richfield | 25-06-09 | 11:40

@ Helm-Op
En jij denkt werkelijk dat Balkenende vanmiddag een persconferentie gaat plannen om aan te kondigen dat het beleid drastisch gewijzigd gaan worden, alle ambtenaren vanaf nu moeten werken in plaats van nadenken over hoe je groepen aanspreekt, en dat alles omdat een aantal mensen op een weblogje meent dat het moet? Nee? Toevallig, ik ook niet.

inVitreau | 25-06-09 | 11:39

.
Precies wat thetosser | 25-06-09 | 11:18 zegt:
.
Gastarbeider was niet goed...
Buitenlander was later ook niet goed...
Allochtoon kan ook niet meer.
.
Inderdaad krijgt Mongeaulie na verloop van tijd van al die woorden ook een vieze smaak in de mond.
.
Misschien moeten we de allochtonen POLITICI gaan noemen ???
.

Mongeaulie waarsguwt | 25-06-09 | 11:39

-weggejorist-

jakob | 25-06-09 | 11:38

tja Mutsje... je bericht komt toch op me over als een komkommerbericht van een gefrustreerde autochtoon. doe eens ff nuttige berichten maken, dit is weinig tot niks.

yepyep | 25-06-09 | 11:38

Ja, het geld moet toch ergens aan op, niet aan het nieuwe tuinhuis van W. Bos, dan maar naar een of andere kudt ambtenaar in de sociale werkgelegenheid die nieuwe naampjes verzinnen doet!

kudde koeien | 25-06-09 | 11:37

Benoemen en berouwen ?

KillerK | 25-06-09 | 11:37

buitenlander-gastarbeider-alochtoon-migrant-medelander-nieuwe Nederlander, whats in a name? If the crap remains the same!

william7055 | 25-06-09 | 11:36

@ inVitreau | 25-06-09 | 11:18

Wat denk je zelf, infantiele mongool?
Omdat dit soort onzin die lui daar veel te veel bezig houdt en zo niet kunnen werken.

Helm-Op | 25-06-09 | 11:36

Culturally challenged, of in het Nederlands: cultureel uitgedaagden.

Ivoren Toren | 25-06-09 | 11:35

Gewoon, zomaar een mal ideetje, stoppen met neuzelen over hoe we begrip moeten hebben voor de achtergrond van mensen met 'problemen'. Opleiding volgen, baan vinden, voor jezelf zorgen en je fatsoenlijk gedragen is de norm. Ontsporen, verslaving en criminaliteit zijn onhandige keuzen, want daardoor kom je in aanraking met het strafrecht. Kleutje of achtergrond maakt niet uit, stelen is stelen, gepakt worden betekent de bak in. De cellen staan toch leuk, het belastingeld wordt toch wel uitgegeven. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel.

Fimbulvetr | 25-06-09 | 11:35

Ik noem Turken altijd Marokkanen en vica versa, gewoon omdat ze er een hekel aan hebben.

Lying Dutchman | 25-06-09 | 11:35

Menage a trois | 25-06-09 | 11:30
Goed gedacht, echter, op het moment allochtonen leven in de Nederlandse samenleving/cultuur, verworden zij automatisch tot mensen met een multiculturele achtergrond. Maar ik begrijp uw punt, er moet nog veel gebeuren..

Rector Reflector | 25-06-09 | 11:35

5e kolonisten?

Koekje-dr-bij? | 25-06-09 | 11:35

"Mensen met een multiculturele achtergrond". Okay. Maar hoe noemen we dan die monoculturele moslims die de sharia in willen voeren? Want die kun je toch met de beste wil van de wereld niet multicultureel noemen.

Ivoren Toren | 25-06-09 | 11:27
-
+1

Koekje-dr-bij? | 25-06-09 | 11:34

Rector Reflector | 25-06-09 | 11:28
Is dat zo? Ik zie niets. Of vorig jaar al?

Zwarte Koffie | 25-06-09 | 11:34

Mutsaerts weer eens +1

Fragony | 25-06-09 | 11:33

mmema, doet mij wel een beetje aan een schaap denken.

komt dat schot | 25-06-09 | 11:33

Wat Willianus Wortelus | 25-06-09 | 11:16 zegt..

holyflash | 25-06-09 | 11:33

-weggejorist-

Verminus | 25-06-09 | 11:33

Haha lol @ Pica!

Ome WiIlem. | 25-06-09 | 11:32

-weggejorist-

CptBanger | 25-06-09 | 11:32

Allochtonen zijn vaak helemaal geen mensen met een MULTI-culturele achtergrond. Het zijn mensen met een MONO-culturele achtergrond. Zeker als je ziet hoe ze blijven hangen aan hun eigen, al dan niet achterlijke, cultuur.

Menage a trois | 25-06-09 | 11:30

BZ!

jatochnietan | 25-06-09 | 11:28
BiZa, om verwarring te voorkomen.

Rector Reflector | 25-06-09 | 11:30

Cultuurrepressionisten

Hellsmurfje | 25-06-09 | 11:29

mensen houden toch hun eigen woorden, ik bedoel, wie noemt negerzoenen tegenwoorden zoenen?? ook niemand. kan je het wel leuk veranderen maar het helpt toch niet, ga is deaud

frankie1313 | 25-06-09 | 11:29

O, dat worden dus MMEMA's. En voordat die onnozelaars van BZ het goed en wel in de gaten hebben heeft die term dezelfde connotatie als 'allochtoon'. Zoals de kreet "VMBO-er" ook tot geen enkele imagoverbetering heeft geleid. Integendeel : "LTS-er" en "MAVO-er" heeft in het algemeen een betere connotatie dan "VMBO-er".

't Blijft behelpen met dat ambtenarenvolk.

baba4oog | 25-06-09 | 11:29

Iemand met een 'multiculturele achtergrond' is in een kelderbox verwekt tijdens een multiculturele gangbang... waardoor het dus totaal onduidelijk is welke cultuur uiteindelijk heeft raakgeschoten.

Gezellig! | 25-06-09 | 11:29

Ik blijf cultureel. Nooit multicultureel. Ik noem ze altijd medelanders. Ze mogen mee doen, maar Nerderlander zijn nooit.

crashdummy | 25-06-09 | 11:28

Jeetje Mutsaerts, gaat het?
@ hondsdolle baas | 25-06-09 | 11:21 :
Allochtoon was van origine niet negatief. Ook is de term niet kwetsend of denigrerend bedoelt, het gaat gewoon om iemand die niet in dit land geboren is (ja, of de moeder van diegene). Kaaskop, nigger en roetmop zijn wel allemaal termen met dat doel. Hoewel er geen hond is die zich door 'kaaskop' gekwetst voelt en veel onzer gekleurden rijksgeneauten elkaar 'nigger' noemen, maar ik zie je punt.

Lirky | 25-06-09 | 11:28

Ze weten hun prio's wel te stellen bij BZ!

jatochnietan | 25-06-09 | 11:28

Zwarte Koffie | 25-06-09 | 11:23
Dhr. Taart was u voor?

Rector Reflector | 25-06-09 | 11:28

Weet je hoeveel meer inkt het kost om in al die documenten "Mensen met een multiculturele achtergrond" ipv "allochtonen" te zetten?! Denk daar maar is over na!

Utopiad | 25-06-09 | 11:27

Mensen met een etnische deficiëntie?

Dipsomaan | 25-06-09 | 11:27

Cultuurdragers.

Superior Bastard | 25-06-09 | 11:27

Negerlander?

RTA | 25-06-09 | 11:27

Idd laten we meteen 't Holocaust ontkennen ook maar niet meer strafbaar maken. Gekwetste mensen -1

Absolutisme | 25-06-09 | 11:27

"Mensen met een multiculturele achtergrond". Okay. Maar hoe noemen we dan die monoculturele moslims die de sharia in willen voeren? Want die kun je toch met de beste wil van de wereld niet multicultureel noemen.

Ivoren Toren | 25-06-09 | 11:27

allochtoonallochtoonallochtoonallochtoonallochtoonallochtoonallochtoonallochtoonallochtoonallochtoonallochtoonallochtoonallochtoonallochtoonallochtoonallochtoon
zo dat moest er even uit!

imp.caes.avg. | 25-06-09 | 11:27

Beetje de Amerikanen na zitten apen.. of 't nou niggers, black people, negros, afro-Americans of African Americans zijn.. negers blijven negers, kaaskoppen blijven kaaskoppen, finnen blijven finnen.

Gabr | 25-06-09 | 11:26

Pilletje vergeten vanochtend Mutsaerts?

Da Buschauffeur | 25-06-09 | 11:26

Het maakt wel degelijk uit hoe je iets noemt. Allochtoon heeft een negatieve bijklank. Als we Nederlanders consequent zouden aanduiden met "Kaaskoppen" dan zou dat toch ook raar zijn? Of negers niggers noemen, of roetmoppen.

hondsdolle baas | 25-06-09 | 11:21

Grapje hoop ik? Omdat onze medelanders hun eigen naam een negatieve bijklank hebben gegeven, zouden wij die naam niet meer mogen gebruiken?

gristen | 25-06-09 | 11:26

Pijnlijk goed stukje, kappen met miemelen den haag, doe d'r wat aan!

VinnieG | 25-06-09 | 11:26

autochtoon !!

Al Bundie | 25-06-09 | 11:24
Nederlander?

Rector Reflector | 25-06-09 | 11:26

Wat dacht u van; "tegenlanders".............

Bend over | 25-06-09 | 11:25

Wij willen ook af van allochtonen. Zonder daar verder woorden aan vuil te maken...

RTA | 25-06-09 | 11:25

DavincisSecret | 25-06-09 | 11:21
Tip: Wacht tot na de verkiezingen.
Met Wilders als MP kunt u politiek asiel aanvragen, waar u maar wilt..

Rector Reflector | 25-06-09 | 11:25

@ Willianus Wortelus | 25-06-09 | 11:24
Naar mannetje.

JasperdePiPaPasper | 25-06-09 | 11:24

melkchocolade anderskokende medelander

titsme | 25-06-09 | 11:24


Waarom niet gewoon schijtbuitenlanders? Afgekort wordt dat SB's.

Zo noemt iedereen ze in het dorp hier.

Willianus Wortelus | 25-06-09 | 11:24

Als hun niet meer Allochtoon willen worden genoemd, eis ik ook een ander woord voor autochtoon !!

Al Bundie | 25-06-09 | 11:24

Ben ik de enige die het gevoel heeft dat Mutsaerts een mislukte poging heeft gedaan om de juiste 'GeenStijl toon' in dit bericht te verwerken? Een wannabe scherpe pen, maar toch net niet..

Zwarte Koffie | 25-06-09 | 11:23

'mensen die anders koken?'

thetosser | 25-06-09 | 11:23

@ Roy Orbitol | 25-06-09 | 11:21
'De' allochtonen? Je hebt echt een verknipt wereldbeeld of niet?

JasperdePiPaPasper | 25-06-09 | 11:22

Fijn; Kabeljouwse twisten.
.
De bi-culturelen tegen de bier-culturelen.

ADO-Le-Cent | 25-06-09 | 11:22

-weggejorist-

Flippo | 25-06-09 | 11:22

We zouden 'gast arbeider' terug kunnen nemen alleen moet je het een beetje aanpassen aan de mensen die we op dit moment hier hebben.
Dan zou je dus op 'gast' kunnen uitkomen...
Daaruit kunnen we natuurlijk speciaal voor de Finnen de term: 'Gastjes' gebruiken.

thetosser | 25-06-09 | 11:21

Het maakt wel degelijk uit hoe je iets noemt. Allochtoon heeft een negatieve bijklank. Als we Nederlanders consequent zouden aanduiden met "Kaaskoppen" dan zou dat toch ook raar zijn? Of negers niggers noemen, of roetmoppen.

hondsdolle baas | 25-06-09 | 11:21

Go Mutsaerts. We kunnen het wel blijven zeggen, maar de politiek blijft zichzelf maar belachelijk maken.
* kijkt nog maar eens of immigratieplannen te verwezelijken zijn *

DavincisSecret | 25-06-09 | 11:21

Mensen, mensen... Can't we just all get along?

JasperdePiPaPasper | 25-06-09 | 11:21

@ thetosser; idd, Als alle allochtonen zich voorbeeldig hadden gedragen dan had het woord "allochtoon" een positieve betekenis gehad. De semantiek in deze kwestie ontgaat veel mensen.

Roy Orbitol | 25-06-09 | 11:21

De onbenoembaren misschien?

apennootje | 25-06-09 | 11:20

Ik vind buitenlander ook veel beter klinken.

guessert | 25-06-09 | 11:20

en autochtoon wordt 'mensen met een eenzijdig culturele achtergrond' ? Hoe denk je dat wij ooit aan onze cultuur zijn gekomen, poef en die was er opeens?

gristen | 25-06-09 | 11:19

okay ik kan het niet minder met mutsaerts eens zijn.

ga dingen oplossen, en flikker op met negerzoenen (enzovoorts) verbieden...

nietjesmasientje | 25-06-09 | 11:19

'mensen met een multiculturele achtergrond'
WTF?!
Hoe kunnen mensen die altijd maar in 1 land hebben gewoond, hier komen en dan niet aanpassen multicultureel zijn?

Kipz0r | 25-06-09 | 11:19

Ik vond medelander altijd wel leuk...

da wizard | 25-06-09 | 11:19

nederlander of genelander. klaar

rudimentus | 25-06-09 | 11:19

-weggejorist-

Heinrich von Hell | 25-06-09 | 11:19

Diepe diepe diepe zucht.

der Wunderhund | 25-06-09 | 11:19

Die allochtonen kan je ook als-gast-hier-gekomen-maar-binnen-een-paar-jaar-de-dienst-uit-willen-maken noemen maar daar worden de beleidsstukken alleen maar nog langer van.

Sinar | 25-06-09 | 11:19

Gossie, Geenstijl doet huilie huilie. Als het zo weinig boeit, waarom schrijf je er dan over?

inVitreau | 25-06-09 | 11:18

Ga eens deaud.

Stiften | 25-06-09 | 11:18

Gastarbeider
Buitenlander
Allochtoon
...
Waarom maakt het niet uit welke term je gebruikt?
Misschien heeft het iets met het gedrag van deze mensen te maken????

thetosser | 25-06-09 | 11:18

Ze hebben het nog niet helemaal door daar in Den Haag.

Preaufessor Pascal | 25-06-09 | 11:18

ennuh........ Nederlander

is dat een benaming, voor mensen met een nederlands paspoort?????
of denk ik te simpel

Capt. J.T. Spaulding | 25-06-09 | 11:17

Naampje wisselen is probleem verstoppen. Prutsers!

Stroopdoos | 25-06-09 | 11:17


Denk aan je hart Mutsearts. Verder heb je uiteraard 100 % gelijk.

Willianus Wortelus | 25-06-09 | 11:16

Zijn we niet allemaal mensen met een multiculturele achtergrond in deze multiculturele samenleving?

1st Male Lesbian | 25-06-09 | 11:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken