Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

SICK:INTERNETBELASTING OM KRANT TE REDDEN

printja.jpgWel godverdedogverja. We werken met z'n allen ook nog wel even een uurtje extra door om de papieren kranten te redden. Vandaag in papieren kranten en niet op internet, dat de Commissie Brinkman, die de ondergang van de krant onderzoekt, een heffing bepleit op internet. Dit om innovatieve projecten bij de krant te financieren. Ofwel, u moet extra belasting betalen zodat die kudtkranten weer nieuwe kansloze projecten kunnen houden. Niet alleen is dit oneerlijk en zwaar belachelijk. De lijst kansloze projecten uit de koker van kranten is eveneens eindeloos. De meeste zijn gelukkig vergeten (tip: bel de internetafdeling van PCM of Wegener eens op) . Maar wat er gaat gebeuren is het volgende: een krant zet standaard uitgerangeerde stinkjournalisten op een 'leuk internetprojectje dat de koppeling tussen krant en internet moet bewerkstelligen'. Deze ongeïnspireerde malloot krijgt een paar miljoen, huurt zestig webbureaus omdat ie zelf uiteindelijk ook maar een achterlijke randdebiel is, en dan is het geld op. Klaar, plof. Trust us, we spreken uit jarenlange ervaring met deze sector. Ons gratis advies: Laat de doden met rust. De krant sterft uit. Mensen willen geen oud nieuws van gisteren. Laat het los. En waar houdt het op? Heffing op stoommachines om kinderarbeid te financieren? Heffing op vliegtuigen om de mega passagiersstoomsector te beschermen? Heffing op aanstekers om de tondeldoosfabrikanten te redden? Belasting op plastic emmers om de ooit bloeiende sector der mandenmakers te helpen? Echt, kap hier toch mee. We hebben GeenStijl toch al. (en ok, nog duizend andere veelbelovende internetdingesen) UPDATE: Ronald Plasterk: Goed plan, maar we gaan het NIET doen.

Reaguursels

Inloggen

Ik ben voor een extra belasting bovenop internet-gebruik.Maar alleen wanneer je gebruik maakt van nieuwsrubrieken zoals bijvoorbeeld nu.nl enz.. Dit alles heeft te maken met nieuwsvergaring; kranten hebben journalisten in dienst die het werk doen, en online nieuwsrubrieken nemen dit nieuws klakkeloos copy paste over en plempen het online. Verder weer typisch Nederlands toontje, de één komt met een belasting plan en de ander begint gierig te janksmoelen in dit land van freeloaders.

GrafZerk | 24-06-09 | 09:34

@ jospeh6085 | 23-06-09 | 19:19

Goed punt, ik vraag mij al jaren af waarom ik voor 3 publieke zenders belasting betaal. Eentje is meer dan genoeg, wat actualiteiten, en een sausje achtergronden en al die omroepen: ingerukt mars. Komt er weer wat reclamebudget vrij voor nog meer sbs troep op de buis, maar dan betaal ik er in ieder geval niet meer voor.

Andriesch Knevelmans | 24-06-09 | 09:14

Beter oud nieuws van gisteren dan oud nieuws van morgen.

spoednik | 24-06-09 | 05:49

Hahahahahahaha!
Deze fantasie staat zo veel lichtjaren van de werkgelijkheid af
dat ik emotioneel geen aanhaakpunt kan vinden om me er over op te gaan winden.
Slaap zacht...

hotmint | 24-06-09 | 01:20

Al een hoop idiote ideeën voorbij zien komen hiero, maar dit ridicule voorstel spant toch werkelijk de kroon!

Affengeiler Schwanz | 23-06-09 | 23:07

*zoekt baantje in een commissie*

Chipdude | 23-06-09 | 22:14

Brinkman = Dinosaurus

Lijpe Arie | 23-06-09 | 21:14

@Timnie | 23-06-09 | 20:07

Plasterk is een van de weinige socialisten die naar mijn mening echt deugt.
Hij komt domweg geloofwaardig en overtuigend over (en ja hij is ook nog eens heel slim).

Jokkebrok | 23-06-09 | 20:16

Dus een commissie komt met zo een voorstel? Een kind van 12 komt nog met betere voorstellen.. Wat kunnen die mensen nu? Het is dat Plasterk een nette man is, anders zou die ze helemaal kapot schelden door met zulke achterlijke poep te komen.

Timnie | 23-06-09 | 20:07

natte krant | 23-06-09 | 19:11
Na de PvdA moet nu het ergste kwaad aangepakt worden: Het CDA. Verweven tot in alle haarvaten van deze subsidie-economie. Verantwoordelijk voor de moloch van Indoctrinatie en Propaganda: de miljarden belastinggeld verslindende Publieke Omroep. En nu wil deze Brinkman weer een nieuwe belasting gaan innen om zijn zelfbenoemde 'elite' KUCH te onderhouden. NEVER NOOIT NIET.

jospeh6085 | 23-06-09 | 19:19

Wel knap van het CDA om binnen een aanmerkelijk korte periode met zoveel nonsens aan te komen:
* Rena Netjes en de haatbaardenaffaire
* Tere ziel Balkenende die moeite heeft met online taalgebruik
* Dries van Agt steunt Volkert van der Graaf
* Liesbeth Spies wil neonreklame uitgeschakeld zien
* Eelco Brinkman stelt internetbelasting voor
Man, man, wat een bende idioten.

natte krant | 23-06-09 | 19:11

Brinkman was ooit een kroonprins. Nu trekt hij de strontkar van de bouw enpassant maakt hij zich nutteloos met adviezen die het daglicht niet verdragen. Een hele foute man en ja.... u raadt het al.... ook CDA.

Jokkebrok | 23-06-09 | 18:39

Inderdaad... Wat een ONGELOOFLIJKE onzin! alsof die commissies nog niet genoeg waste of our time zijn. Hebben ze zich ook nog kapot laten lobbyen. Volledig eens met je stukje Prof. Hoxha. Zo kan ik er nog wel een paar bedenken waar we met z'n allen veel meer plezier van kunnen hebben...

WakkereNL | 23-06-09 | 18:39

Alsof ze hier zo hard werken. Beetje copy-pasten van andere nieuwssites en dat dan nieuwsgaring noemen. Zonder enige vorm van context, want op diepgang valt SN/Nu of GS niet te betrappen.

nuckin*futs | 23-06-09 | 18:32

Je kunt je hier altijd weer druk om blijven maken, maar wat je ook doet je valt van de ene in de andere verbazing.
Het lijkt wel een onuitputtelijke put met onzin waar ze maar uit blijven scheppen.

Maar al met al, hulde aan Plasterk.

Klapband | 23-06-09 | 17:59

Plasterk, hij blijft toch naar mijn inzien de enige verstandige minister die er zit.

moesh | 23-06-09 | 17:45

Wouter Bos was er als de kippen bij om de banken in weelde te laten storten van onze centen. Nu is Wouter nergens te bekennen met staatsteun. En van mij mag ie in 2011 helemaal nergens meer te bekennen zijn.

Groene Leeuw | 23-06-09 | 17:30

FFS wat een idee..... als mijn provider meedoet ben ik er vandoor.

Kranten zijn oud, nieuws lezen op je laptop met een broodje erbij is nieuw.

Verzin eens iets nieuws dan dat smerige grijze papier , wat ook nog afdrukt op je prachtige net-gewassen witte blousse...... en je hebt jarenlang geld verdiend met dit soort zaken, nu niet bij de burger aankloppen omdat je niet verstandig met je geld bent omgegaan... die burger koopt al jarenlang die rommel van jullie.

paco007008 | 23-06-09 | 17:20

Waarom moet die bouwfraudeur zo nodig weer in een commissie worden gestopt?

Ad337 | 23-06-09 | 17:07

Kansloze actie. Omdat die ouderwets ingerichte organisaties hun bedrijfsvoering niet aangepast krijgen aan de huidige markt moet iedereen die deel uitmaakt van het 'bedreigende' medium maar flink gaan dokken?

Omdat met lege DVD's mogelijk illegale kopien gemaakt kunnen worden, moet daarvoor gedokt worden.

Laat meteen iedere ongelovige zijn inkomen afgeven aan de kerk, want die kunnen de elektriciteitsrekening niet meer betalen.

Pikkestrijder | 23-06-09 | 17:05

Lubbers had achteraf gezien toch gelijk Brinkman was en is een sukkel

aderkalkballenbroek | 23-06-09 | 16:53

Volkskrant: "Brinkman suggereert voor de tijdelijk internetheffing een bijdrage van 2 euro per jaar per huishouden met internettoegang. ‘De prijs van een kopje koffie’, zegt Brinkman."

Laten we hopen dat Eelco voor deze klus uitbetaald wordt in kopjes koffie...

Jean Fermiersifflets | 23-06-09 | 16:45

Om de zelfbenoemde CDA/PvdA elite te onderhouden komen er dus weer een heleboel private belastingen bij voor zaken waar belastingbetalers en kiezers helemaal niet om vragen. Even een opsomming aan welke private belastingen belastingbetalers en kiezers nu al bijdragen (zonder ook maar 1 cent compensatie), deze lijst wordt met de dag langer, en hele hordes uitvreters eromheen profiteren ook flink van deze private potten.

1.Buma/Stemra
Buma/Stemra int op basis van het auteursrecht geld dat wordt uitgekeerd aan componisten, tekstschrijvers en de muziekuitgevers.

2.Cedar (Centrum voor Dienstverlening Auteurs- en aanverwante Rechten)
Cedar is het facilitair bedrijf voor auteursrechtenorganisaties. Cedar voert op naam van zijn klanten, zeven auteursrechtenorganisaties, de volledige administratie. Van facturering van auteursrechtelijke vergoedingen tot de verdeling onder de rechthebbende auteurs, uitgevers en andere rechthebbenden.
a.Stichting Lira
incasseert vergoedingen voor literaire auteurs, bewerkers, vertalers en scenarioschrijvers. Het gaat om leenrecht-, kabel- en thuiskopievergoedingen en om vergoedingen voor opvoering op podia.
b.Stichting Musi©opy
is de organisatie voor componisten, tekstdichters en muziekuitgevers. Musi©opy probeert regelingen te treffen met o.a. muziekscholen en koren.
c.Stichting PRO
(Publicatie en Reprorechten organisatie) is opgericht door het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) om de collectieve administratie te verzorgen van auteursrechten voor uitgevers. Inmiddels voert Stichting PRO de administratie van het gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal in onderwijspublicaties, knipselkranten (CLIP) en op de LiteROM. Tevens verdeelt Stichting PRO het uitgeversdeel van de Leenrechtgelden.
d.Stichting Reprorecht
incasseert de vergoedingen voor het kopiëren van korte gedeelten uit auteursrechtelijk beschermde geschriften. Deze worden verdeeld onder de auteursrechthebbenden
e.Stichting De Thuiskopie
incasseert en verdeelt de heffingen op blanco beeld- en geluidsdragers. Deze heffingen compenseren gedeeltelijk de schade die de rechthebbenden lijden door het thuiskopiëren.
f.Stichting Nieuwswaarde
incasseert auteursrechtelijke vergoedingen voor het kopiëren en uitlenen van journalistieke werken. De vergoedingen worden uitgekeerd aan journalisten en programmamakers.
g.Stichting Leenrecht
int de vergoedingen voor het uitlenen van beschermde werken door openbare bibliotheken. Organisaties van auteursrechthebbenden verzorgen de verdeling aan hun rechthebbenden

3. Stichting Norma
(Stichting Naburige Rechtenorganisatie voor Musici en Acteurs) Stichting Norma is een incasso- en verdeelorganisatie voor uitvoerend kunstenaars. Maar NORMA behartigt ook de belangen van musici, acteurs en andere performers op het gebied van naburige rechten.

4. Stichting Pictoright
Stichting Pictoright is een incasso- en verdeelorganisatie voor visuele makers in Nederland: illustratoren, beeldend kunstenaars, grafisch vormgevers, fotografen en andere professionele beeldmakers. Maar ook Pictoright doet meer dan dat, zij verleent ook juridische bijstand, fungeert als vraagbaak en zet zich in voor een betere auteursrechtelijke positie van beeldmakers.

5. SEKAM
Sekam incasseert auteursrechtelijke vergoedingen voor audiovisuele werken en verdeelt dat geld onder de rechthebbenden.

6. SENA
Sena incasseert voor uitvoerende zangers, musici en platenproducenten nabuurrechtelijke vergoeding voor het openbaar maken van voor commerciële doeleinden uitgebrachte fonogrammen.

7. STAP (Stichting Thuiskopievergoeding Audioproducenten)
Stap int de thuiskopievergoeding namens de producenten van geluidsdragers.

8. VEVAM
VEVAM incasseert namens schrijvers, regisseurs en producenten (als natuurlijk persoon) van film- en televisiewerken aandelen in de vergoeding die kabelexploitanten betalen voor het doorgeven van werken en in de betalingen van fabrikanten en importeurs van videocassettes voor wat daarop thuis wordt opgenomen.

9. VIDEMA
VIDEMA incasseert namens de makers van tv- en filmbeelden bij de zakelijke gebruikers (bedrijven en instellingen) voor het tv- en filmaanbod.

10. Stichting BREIN
Stichting Brein bestrijdt intellectueel eigendomsfraude namens auteurs, uitvoerende kunstenaars, uitgevers, producenten en distributeurs van muziek, film, video en interactieve software.

faz | 22-06-09 | 14:16

jospeh6085 | 23-06-09 | 16:18

Ach, ga toch weg met dat armoedige papiertje. Ik zit niet te wachten op voorgekookte meningkjes van betweterige redacteurtjes die mij wel eens vertellen wat ik wel en niet zou willen weten. Ik heb al jaaaren geen 'krant' meer en ik mis hem als kiespijn. Het plaatselijke suffertje is wel lezenswaardig, want de buren zouden eens een wat raars willen bouwen of de gemeente zou weer eens een kaalslag kunnen gaan plegen onder t mom van "opgroenen".
Wat een arrogantie zeg.
Een krant. Niets aan. Helemaal niets. Zelfs gratis wil ik hem nog niet hebben. En van t argument "wij controleren de macht" word ik al helemaal bedroefd.

AntiSoof | 23-06-09 | 15:43

En nu nog stoppen met centen te pompen in de publieke omroep! ZO

Ali Fal Salarm | 23-06-09 | 15:39

Pardon, dat moet zijn "mongeaulen" "mensen" en "misschien"............... nieuw he :-)

Ds. GVD | 23-06-09 | 15:20

Uit de PDF van die mogeaulen:
3Additionele financiering

De commissie adviseert de Minister om verdere stimulering van innovatie in bedrijven in de printsector, in de journalistiek, de journalistieke productie en exploitatie, tijdelijk te financieren uit een opslag van enkele euro’s per jaar op de kosten van de internetaansluiting voor de Nederlandse huishoudens. Juist omdat er in de huidige fase van ontwikkeling van het web en het aanbod van nieuws daarop, nog geen verdienmodellen zijn ontwikkeld én omdat er door de alomtegenwoordigheid van nieuws belangrijke maatschappelijke waarde wordt gecreëerd, vindt de commissie dat voor de ontwikkeling van nieuwe modellen en concepten tijdelijk een dergelijke bijdrage van de internetgebruiker gevraagd kan worden. Op deze wijze wordt duidelijk dat, ook wanneer diensten gratis toegankelijk zijn, er toch op de een of andere wijze kosten voor zijn gemaakt. en de verwachte bekostiging ervan zijn mogelijke opbrengsten uit een dergelijke heffing vooralsnog buiten beschouwing gelaten.

Hahahaha.............. De "oude" media wordt niet meer verkocht, dus moeten de ensen die het niet meer kopen er maar voor gaan betalen.......... jaja, verzin het maar eens ! Mischien zouden ze al die duur betaalde columnisten eens een keer een schop onder hun hol moeten geven, scheelt iig weer een paar miljoen.

Ds. GVD | 23-06-09 | 15:19

Iemand had het over APAX, maar vergeet te vermelden dat daar aan ten grondslag de besluiten van Els Swaab, Ruud Koole en overige prominente PvdA'ers liggen, aangezien deze uitgesproken pvdA'ers de bestuursleden zijn van het PvdA Bolwerk en Orwelliaanse Eufemisme "stichting Democratie en Media (SDM), en deze stichting de belangrijkste (90.3%) aandeelhouder was, en met 49%+ extra inspraak nog steeds is).
PvdA'ers als Els [email protected] hebben stevig kunnen incasseren (success-fee) en de Volkskrant, het NRC, het AD en de TROUW mogen nu op de blaren zitten.
Het meest frappante van dit alles is dat men nog steeds lovend over de PvdA schrijft.

koen_c_s | 23-06-09 | 15:16

Straks komt er belasting op polyester kleren om de schapenhouders te financieren
Brinkman -veel
-
Alsog nu.nl het nieuws NIET van het ANP heeft....

scrp | 23-06-09 | 15:15

Plasterk +1
Brinkman, doe eens weggaan. Snel.

Studeerdert | 23-06-09 | 14:09

krant kan alleen nog dienstdoen als een neutrale opnierende dagbladen. Kortom een soort nieuwsoverzicht en dan losgaan op dat nieuws met goed geschreven stukken, maar ja dat betekend ook dat je als journalist je een mening moet vormen en dat is natuurlijk eng.

Golaio | 23-06-09 | 14:06

gewoon van karton | 23-06-09 | 13:26
Briljant reaguursel !

seven | 23-06-09 | 14:00

Plassterk geeft 4 miljoen euro tax-payersmoney aan zestig jonge journalisten om deze tijdelijk bij kranten te laten werken.
WTF? De Staat betaalt krantenjournalisten?
Ze hebben het staatsjournaal toch al om hun agit-prop op te zetten?

tipo | 23-06-09 | 13:59

Er moet een heffing komen op digitale camera's om de fotorolletjesindustrie te redden.
Er moet een heffing komen op cd's om de casette-industrie te redden
Er moet een heffing komen op mp3 spelers om de cd-industrie te redden.

Vogelbeest | 23-06-09 | 13:51

@Vrykyl - Hahaha, vooral de Telegraaf ja...

cekars | 23-06-09 | 13:45

Ik vraag mij af wat er met het principe van vrije markt is gebeurd. als kranten failliet gaan is er geen vraag meer naar. basta.

Vrykyl | 23-06-09 | 13:41

ik stel voor:
Heffing op PC's om de noodlijdende schrijfmachinebranche te ondersteunen.
Vervolgens:
Heffing op schrijfmachines om de noodlijdende pennen en potloden te ondersteunen.
Vervolgens:
Heffing op penen en potloden omde nodlijdende ganzeveerindustrie te ondesteunen.
Vervolgens:
Heffing op ganzeveren om de noodlijdende beitel en steenindustrie te ondersteunen.
En zo komen we met dit kabinet vanzelf weer in het stenentijdperk.

gewoon van karton | 23-06-09 | 13:26

Gesproken als een kenner. De titel prof. is kennelijk niet uit de lucht komen vallen.
Hulde.

suikerbiet | 23-06-09 | 13:15

Wordt het wellicht tijd voor het serieus opdoeken van alle media die oud nieuws brengen? Zelfs de Spits en Metro -jeuj 10 jaar- brengen niets nieuws, altijd oud nieuws, herschreven door een stagiair die het zelf op bijvoorbeeld GS heeft gelezen.

EenZiener | 23-06-09 | 13:09

helaas heb ik een abonnement op het brabants dagblad omdat mijn vrouw graag het lokale nieuws leest, maar daar krijg je dus gratis een heleboel links commentaar bij. zum kotsen en van mij mag de krant morgen nog failliet gaan. Trouwens de azijnbode is erg blij met het grote nieuws, maar wat wil je ook als het aantal abonnees al jaren terug loopt

braba | 23-06-09 | 13:00

Dat uitgerekend de ongeloofwaardige Brinkman met dit voorstel komt.
Als er géén behoefte aan "de krant" bestaat, moet deze maar verdwijnen.
Internet is de toekomst (of zé het nu leuk vinden of niet)
en Brinkman ????, denk aan het recente verleden !!!!
(het lijkt erop dat hij nog steeds CDA politiek bedrijft)

BKp | 23-06-09 | 12:49

Las net op teletekst dat het maar tijdelijk is.
Ja, dat 'tijdelijk' kennen we van de PvdA's Wim Kok kwartje op de benzine.

Boomschade | 23-06-09 | 12:46

Wat een idee... slaat he-le-maal nergens op. Als kranten een goed idee hebben kunnen ze toch zeker zelf wel een investeerder vinden. Verder is het allemaal niet zo lastig... ze moeten gewoon een of meerdere fatsoenlijke weblogs ernaast gaan doen.

Bats | 23-06-09 | 12:44

Hoe achterlijk kun je het krijgen? Ze proberen op allerlei manier maar die heffing op het internet te krijgen, als het niet zo kan dan maar via een achterdeur. Waarom zou elke internetter in Nederland opdraaien voor commerciele bedrijven als het PCM?
Ik heb hier wat gratis advies om kranten gezonder te maken. Schop al die 'managers' eruit, verlaag de te hoge beloningen van al die Pvda-bonzen bij het PCM en houd eens op met de voortdurende linkse propaganda die de halft van Nederland de neus uitkomt.

ExtremeExtremist | 23-06-09 | 12:40

Nou, dan wil ik wel iedere ochtend een gratis AD in mijn brievenbus ontvangen plus gratis account op hun website!

EenZiener | 23-06-09 | 12:31

Als er geen markt meer voor iets is, dan wordt het niet verkocht. De basisregel van het zakendoen. Jammer natuurlijk voor al die schrijvers en schrijvertjes, die niets weten van het normale geldverdien en werken. En die als zelfbenoemde nieuws-apostelen nu hun schamele maandsalarisje moeten gaan missen en bovendien ook nog hun ijdelheid en betuttelkunde. En dat moeten internetgebruikers gaan compenseren? Hebben de dagbladen ooit het internet gesteund?

supersniper | 23-06-09 | 12:26

Wat een complete onzin is dit. Het is niet alsof kranten een fundamenteel bestaansrecht hebben dat ten alle koste beschermd moet worden. Ja, internet neemt een deel van de markt van de kranten weg, dat heet innovatie. Als er niet meer genoeg vraag is om enkele honderden kranten te onderhouden, dan moeten enkele van die kranten maar opdoeken of fuseren. Dit begint goedverdoemme al net zon treurig verhaal te worden als de laatste stuiptrekkingen van die volledig overbetaalde muziekindustrie. Ga eens deaudt?

Phoq | 23-06-09 | 12:23

Advies aan Brinkman: hef belasting op cement en baksteen om de Drentse ambachtelijke plaggenhutten te beschermen.

Gallisch | 23-06-09 | 12:20

Plasterk heeft de heffing al afgeschoten. Waarom doet GeenStijl geen update?

Brutus Grootbek | 23-06-09 | 12:19

ja zo ken ik er nog wel een paar. ik heb ook wel eens een maand dat het wat minder gaat..... dus...... nee, zonder gekheid...... als een krant of tijdschrift zich niet zelf kan bedruipen, weg ermee!! Zo gaat het met alles. Het moet niet iets zijn wat kunstmatig in leven moet worden gehouden. Wij zijn al helemaal leeggezogen door dit kabinet. Een troost... straks hebben we allemaal niets meer.

fidelio | 23-06-09 | 12:17

Bizar: moeten de innovatieven gaan betalen voor de niet-innovatieven: waar gaat dat heen !?!? Kan Brinkman niet één van zijn andere 26 petten opzetten en verder zijn mond houden ?

newhouse | 23-06-09 | 12:15

Hé prof. Hoxha: staat wel op internet! Las het net op Elsevier!!!

Bronstig | 23-06-09 | 12:10

Nu ziet toch iedereen dat we langzaam naar een neo-Marxistische staat worden geleid. Dit is WEER een teken van de christelijk-linkse invloed die nu de laatste 30 jaar steeds meer grip krijgt.

Masturwasbeer | 23-06-09 | 11:59

ik wil een .nl block en wil derhalve ook geen heffing op mijn abonnement zien.

ganzo | 23-06-09 | 11:57

watzitjenou | 23-06-09 | 10:32
Ik bedoelde eigenlijk de ervaring die hij nadien opgedaan heeft bij Bouwend Nederland en Stichting Philadelphia Zorg. Daar lopen alleen maar maffiosi rond.

Schoorsteenveger | 23-06-09 | 11:56

Oei, dan ga ik toch maar weer de krant kopen en mijn internetverbinding opzeggen, want die gebruik ik natuurlijk vooral om er nieuws over zaken die zich vreselijk ver van mijn bed afspelen te kunnen lezen. Elco, bedankt voor het openen van mijn eaugen! Lutser...

sjaakdaak | 23-06-09 | 11:55

-weggejorist-

Bill Naedt | 23-06-09 | 11:54

Goed voorstel, krijg ik dan mijn kranten voortaan gratis, gesponsord door ons allen?

captainobvious | 23-06-09 | 11:54

Mijn ouders lezen nog kranten en daar die babyboomers binnenkort 65 worden, laat dat fossiel dan ook maar met pensioen gaan. De gedrukte media vind ik niet meer van deze tijd.

Hastur | 23-06-09 | 11:52

Uiteraard is dit onzalige en krankzinnige idee afkomstig uit een hoek waar men weet dat de ene hand de andere wast. Maar - over handen wassen gesproken - waarom dan niet ook een heffing op toiletbezoek? Veel journalistiek is ten slotte riooljournalistiek.

Hetze Haatstra | 23-06-09 | 11:52

filmpje +1

zaterdagavond | 23-06-09 | 11:51

Pffff, had Brinkman weer een schnabbel nodig? Tjsa in de bouw valt ook geen droog brood meer te verdienen. Lijkt steeds meer op Oostblok taferelen in de jaren 80, verborgen werkloosheid. Houd maar een branche in stand die allang is uitgestorven, want onze linkschmenschen moeten toch ook een podium hebben?

Langehalensnelthuis | 23-06-09 | 11:47

Ik ben zo blij dat ik uit die zooi genaamd dagbladen weg ben, misschien wordt het maar eens tijd om toe te geven, "dagblad=dood paard".

Ranja Drinker | 23-06-09 | 11:38

Een belasting aan de pomp van laten wen zeggen een ehhh... kwartje, om een gat in de begroting te dichten en te voorkomen dat niemand meer met het openbaar vervoer wil reizen... oh, wacht....

VerenigdeNederlanden | 23-06-09 | 11:38

check nu ,politiek24 persconferentie van dhr Brinkman ivm kranten.wat een uitzuigers ,waar betaal je geen belasting meer voor.grrrrrrr

jaydie | 23-06-09 | 11:32

Ironisch natuurlijk dat er een serieuze suggestie wordt gedaan om een sector overeind te houden die als sinds mensenheugenis in de vrije markt zijn eigen broek op moet houden. Dat de uitgeverijen hebben zitten slapen en hun strategie een jaar of vijftien geleden niet zijn gaan organiseren, zou dan nu collectief bekostigd moeten worden? Laat me niet lachen. En dat terwijl andere sectoren, kwetsbaar en maatschappelijk veel relevanter (ouderenzorg, energie, kinderopvang) zonder enige genade aan de "vrije markt" worden overgelaten. Wanneer houdt de overheid nu eens op met het deerniswekkende gepruts? Om van het misplaatste moralistische vingertje ("nieuws is niet gratis hoor!" -- ".. Oh nee? Dat bepaalt degene wel die het mij aanbiedt!") nog maar te zwijgen.

smoelwerk | 23-06-09 | 11:30

Gelukkig de kraten verdwijnen... blijven er toch nog bomen over om je met je auto tegen te pletter te rijden of je heerlijk aan te verhangen....

1,2...tja tja tja | 23-06-09 | 11:27

Amen!

Werkttochnietjuh | 23-06-09 | 11:11

Eelco Brinkman!! Emigreer aub naar een onbewoond eiland in Verwegistan.
Ik heb mijn buik vol van jouw soort onbenullige stompzinnige plannetjes.
En die lui die je om je heen hebt verzameld zijn nog erger, omdat ze je niet eens hebben behoed om hiermee te komen.

InSaNe Hooligan | 23-06-09 | 11:07

Wat een diepe treurnis. Dit soort adviezen levert alleen maar stof op: namelijk in de hele diepe la waar dit in verdwijnt.

Ik voorspel: hier horen we nooit meer iets van!

ff bukku | 23-06-09 | 11:06

Nog even en ik kan gewoon mijn hele salaris inleveren. En dan krijg ik alles van de staat. Heet dat niet communisme?

nietzwartwit | 23-06-09 | 11:06

ik wil een heffing op fappen omdat dit dreigt uit te sterven... er wordt meer geneuqt.

phappert | 23-06-09 | 11:01

De enige heffing die eraan zit te komen is OPheffing. Politiek Den Haag met al die achterlijke suggesties. Kopierheffing, bontkraagjessubsidie, dodeboomheffing, verpakkingstax. We verliezen steeds meer stemmen, onze boodschap komt niet aan. Me togus! We blijven dat zooitje geteisem sponsoren! Poen voor de ABN, poen voor de fortis. En de voedselbanken worden steeds groter. Stelletje uitvreters!

Claude Sack | 23-06-09 | 10:50

Arkan | 23-06-09 | 10:29
Geen Stijl en Marktplaats zijn geboren zonder de hulp van derden, ze zijn later zijn verkocht aan de Telegraaf. En PCM heeft toch veel geld verloren door Apax? Moet een ander -een internetter- daar voor opdraaien? En heb je nog wel eens een krant gekocht? 80% is geen nieuws zijn maar katernen over reizen etc. die bijna niemand leest. Je klinkt als Plasterk. Wat ik niet begrijp is dat iemand met zoveel ambtenaren een commissie nodig heeft om iets te bedenken en dat ze dan ook nog eens met zo`n dom plan komen.

saugleistung | 23-06-09 | 10:46

ben bang dat denhaag internet net alde auto als melk koe wil gaan gebruiken, iedereen heeft het zowat dus ideaal :D voor de linkse *peeep* omhun schofterige dodeboomkrantjes in leven te houden......... wat een heilige huisjes zijn er toch

Grundlickgeit | 23-06-09 | 10:39

De papieren krantenabonnementen zijn te duur, zodat die worden opgezegd.

juriste | 23-06-09 | 10:36

@Schoorsteenveger
je hebt gelijk - tuurlijk weet hij hoe de politieke mafia werkt. De afgang van Brinkman (waaraan ik refereerde) was Lubbers zijn manier om hem duidelijk te maken dat hij de media in handen had (letterlijk en figuurlijk)

watzitjenou | 23-06-09 | 10:32

@Arkan | 23-06-09 | 10:29
GS deed het al prima toen dagblad De T. helemaal niet in beeld was. Weesie en co zijn ook journalisten, remember.

En-el Hak | 23-06-09 | 10:32

Och, via de wegenbelasting betaal ik al jaren mee aan andermans treinkaartje, gaat een groot deel van betaald schoolgeld voor mijn kinderen naar andere kindertjes met een leerachterstand, dus kan ik via internet ook nog wel een paar kranten overeind houden.

hekkesluiter | 23-06-09 | 10:31

Ben ik de enige die denkt dat dit eigenlijk wel een goed plan is. Al het nieuws dat we online lezen komt vanuit de journalistiek. Het gros van de journalisten worden betaald door de kranten. Zonder de kranten is bijvoorbeeld Geenstijl niet mogelijk. Meeste berichten hier op Geenstijl worden geplukt vanuit een of ander krant.

Geenstijl is van de Telegraaf en ik vind dit een innovatief project. Laat het geld maar komen hoor. Hoxha alles wat met Geenstijl bedrijfsvoering te maken heeft 6% rente. Wat zeuren jullie eigenlijk...

Arkan | 23-06-09 | 10:29

Bij Trouw online plaatst men de reacties ook weer lekker snel. Te confronterend natuurlijk. Ook dat is deel van het probleem, het krantenmannetje weet, evenals politici in Den Haag, niet meer hoe de burgerT denkt. Wilders 's bad, mmmkay. Right.

En-el Hak | 23-06-09 | 10:29

sterk plan en en ook natuurlijk adem belasting, lach belasting en ga maar door in dit kudt land

veel vaak en vet | 23-06-09 | 10:28

@LJBrinkhorst | 23-06-09 | 10:20
Aye!

En-el Hak | 23-06-09 | 10:26

@ Flippo | 23-06-09 | 10:02

NOVA is, dacht ik, toch een sigaar (klapsigaar?) uit eigen doos?

ecologiste | 23-06-09 | 10:21

Klinkt als: De ouders van een jongeman die zaterdag is doodgeschoten bij de straatprotesten in Teheran, zijn gevraagd 3.000 dollar te betalen voordat ze het lijk van hun zoon konden meenemen. Het mortuarium vroeg een 'kogel-belasting', waarmee het leger nieuwe munitie zou kunnen aanschaffen, zo meldt The Wall Street Journal.

USA | 23-06-09 | 10:20

Ik wil een heffing op digitale instrumenten omdat er minder akoestische instrumenten worden verkocht.

Het CDA | 23-06-09 | 10:20

Met alle respect -uiteraard- maar krantenjournalisten (in ieder geval die in Nederland) zijn de afgelopen decennia op het gebied van primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden een soort ambtenaren geworden. Je doet iedere dag je invuloefening: bijwonen van vergadering, voetbalwedstrijd of theaterstuk en je schrijft er een stukkie over. Met nieuwsjagen bij nacht en ontij, waarbij je ongure parkeergarages wordt aangehoest door Deep Throat heeft het helemaal niets te maken. Voor dat ambtenarenbestaan word je zeer behoorlijk betaald. Als je het geluk heb om tegen een nog beter salaris ooit een keer chef te mogen spelen op een redactie dan heb je rest van je werkzame leven dat salaris. Ook al verbannen ze je naar een eemansredactie in Appelscha. Kunnen ze echt niets meer met je door overvloedig shag- en alcoholgebruik dan kom je vanzelf op de post speciale projecten terecht. En dat moet de rest van Nederland nu gaan betalen? G-O-T-S-P-E

LJBrinkhorst | 23-06-09 | 10:20

In een dynamische wereld moet je meegaan of gewoon toegeven dat je een failer bent.

Heel veel mensen houden te lang vast aan oude gewoontes en zijn conservatief, koppig etc terwijl de wereld om hen weer wel veranderd. Dan moet je dus niet gaan zaniken als het slecht met jouw business gaat en de schuld ergens anders neerleggen.

Men had allang over kunnen gaan ook zeker vanuit MILIEU overwegingen om meer content digitaal aan te bieden en bv voor een klein maandbedrag. Nu stapt men te laat op deze trein en is het te laat over! FAIL!

danceart | 23-06-09 | 10:19

watzitjenou | 23-06-09 | 09:26
Moehahahaha, die Henneman, kommunikaasie'deskundige'. En dan beweert de Azijnbode ook nog dat Brinkman de 'machtigste man van Nederland is'. Nee, Lubbers, van Agt (steun aan Volkert), en dat soort figuren delen achter de schermen de lakens uit. Brinkman is een loopjongen voor hun. In de jaren tachtig/negentig waren het de katholieken en nu de Grefo's, maar wel allemaal CDA.

jospeh6085 | 23-06-09 | 10:19

Hahahahaha, ne-he-eeeee... Flikker maar op met die kranten. Ze zitten je tegenwoordig toch alleen nog maar in de weg met publieke omroepen.

Trumple | 23-06-09 | 10:18

@ Schoorsteenveger | 23-06-09 | 10:05

Bravo! Beter zou je het nauwlijks kunnen formuleren. Het is Eelco en zijn club ten voeten uit.

ecologiste | 23-06-09 | 10:18

-weggejorist-

Heinrich von Hell | 23-06-09 | 10:17

-weggejorist-

Heinrich von Hell | 23-06-09 | 10:15

Het probleem is ook dat de regionale dagbladsector voor een groot deel uit nietskunnende babyboomers, die met geen tien paarden zijn weg te krijgen, bestaat. Die gasten zijn nu nog bezig met ethische discussies over het publiceren van namen van verdachten en hoe je 'extreem-rechts verslaat' en als 'r een nono ter redactie afzwaait , etten ze dat op de voorpagina. Ze menen dat de lezer zit te wachten op oersaaie verslagen van raadscommissies en gemeenteraadsvergaderingen, feestjes van de rolskivereniging en meningen van werkloze klojo's (Uw Mening!- want de verslaggevers zijn te lui om mensen na vijven op straat om hun mening te vragen). Het is gewoon een diepe treurnis en dat was altijd al. Maar vroegah moest iedereen het er maar mee doen. Nu hebben we internet....

En-el Hak | 23-06-09 | 10:12

Sjeezis...

cekars | 23-06-09 | 10:12

hear hear hoxha

Bats | 23-06-09 | 10:12

Dit is slechts het begin. Zodra de belasting op de internetsnelweg een feit is gaan ze ervaring opdoen en na verloop van tijd steeds meer belasten. Op dit moment is de belasting die de centrale overheid incasseert op gebruik wegennet in Nederland ca. 3,2 miljoen (in 2008) en daarzijn de roinciale opcente niet meegerekend. Analoog aan de BPM krijg je dan de Belasting op PC’s en Labtops, zeker wanneer de technologie in staat zal zijn om de prijs zeer laag te krijgen.
Een vehicel is altijd een graag geziene prooi voor graaiers als Brinkman cs.
Neem nou de fiets.
"In de zestiger jaren van de vorige eeuw kwam de fiets met trappers en ketting in gebruik, en in 1892 vatte Gouda als eerste het plan op, om fietsen of vélocipèdes te belasten, met vijf gulden per jaar. Daarna kwamen de Provinciale Staten van Noord-Brabant met hetzelfde idee".
www.piepstok.nl/vondsten/belpl2.html

Maar dit keer gaat het ook nog eens een keer om een veelheid aan informatie die via via wel eens gecontroleerd zal kunnen gaan worden. Maar we worden natuurlijk al gecontroleerd op de digitale snelweg, net als tegenwoordig wanneer we de autosnelweg pakken met al die camera's die op ons gericht worden.

ecologiste | 23-06-09 | 10:09

watzitjenou | 23-06-09 | 09:26
Brinkman is inmiddels gepokt en gemazeld. Hij weet hoe de maffia denkt, hij weet hoe je op grote schaal de kluit kunt belazeren, hij weet hoe je een old boys network in leven moet houden. Hij weet als geen ander hoe de wereld eruit ziet aan de zijde van de gearriveerden die over de ruggen van de gemeenschap hun rijkdommen hebben opgebouwd en het er samen over eens zijn dat die rijkdommen nooit of te nimmer afgestaan moeten worden. Hij weet alles over vriendjespolitiek, hand boven het hoofd, matsen, ritselen, veiligstellen, clubjes, achterkamertjes, onderonsjes. Kortom, dé man om de kranten te redden.

Schoorsteenveger | 23-06-09 | 10:05

Hahaha... GS heeft volkomen gelijk... duh tuurlijk! Wat een losers die krantenjongens en die fucking politiek... K zooi van ons geld!

Jerom Strong | 23-06-09 | 10:05

Zelfs vis heeft de krant van gisteren niet mee nodig..

Rector Reflector | 23-06-09 | 10:04

Een laatste poging van de zelfbenoemde elite om de macht verder te vergroten. Nog meer belasting heffen! Maar als Geert aan de macht komt, dan zal de SOEPSUDIE voor Indoctrinatie en Propaganda gedecimeerd worden. Dan kan de belasting ook echt omlaag want dat scheelt vele miljarden per jaar.

jospeh6085 | 23-06-09 | 10:03

Laat de bomen toch met rust.
Het is wel miljeuvriendelijk zo.
Nou moeten wij meer gaan betalen zodat er meer bomen kunnen worden gekapt om kranten te drukken.
Wat is de wereld toch krom.

Braakbal | 23-06-09 | 10:02

Zou niet geheel onterecht zijn als de gratis lezende internetter en de gratis stelende weblogs gaan betalen voor het kostenloos overnemen van de content van het anders zo fel bekritiseerde NOVA ("DSB Hypoteken veel te hoog") en andere linkse leveranciers. De tijd van stelen is voorbij, jongens, en het zal niet meevallen zelf goede content te gaan produceren.

Flippo | 23-06-09 | 10:02

Statiegeld op kranten lijkt mij beter dan dit plan.
Aan de andere kan is het natuurlijk de manier om de kranten te laten schrijven wat jij wil, anders gaat de kraan gewoon dicht. hehehe *steekt nog een sigaar op*

saugleistung | 23-06-09 | 10:01

Goed idee, kranten kunnen toch a la NRC mensen laten betalen voor content? ER zijn genoeg successvolle webwinkels ? Een goed product verkoopt altijd?

notalien | 23-06-09 | 10:00

Innovatie is niet aan Eelco Brinkman besteed. Het gaat ook snel allemaal.

tipo | 23-06-09 | 09:59

Ik wil graag heffing op mijn buren om mij te redden. Ken dat?

koffieboer | 23-06-09 | 09:59

oja tis natuurlijk wel belangrijk om de volkskrant als links machtsblok te houden, een van de laatste reddingsboeien van de pvda. zielige club. nou ja machtsblok dat is het ook niet meer he.

dhrat | 23-06-09 | 09:58

Krankzinnig! Ik ga geld betalen om instituten die zwaar vervweven zijn met politieke partijen in stand te houden?

Mag ik ook betalen om ze sneller te laten verdwijnen? Ik geef grif 1000 euro als de Volkskrant daardoor een jaar eerder uit de Nederlandse samenleving verdwijnt.

Sterf, huisorgaan van de Linkse Kerk, sterf!

Eikenhout | 23-06-09 | 09:58

Een sneu geval van het ontkennen van de modernisatie.

prolurk | 23-06-09 | 09:57

@2emeREP
Zeg ik dat jij ervoor moet betalen? Zie borderliner

bakboord | 23-06-09 | 09:57

Als ze dan toch geld gaan geven voor internet journalistiek kunnen jullie dan niet een graai in de pot doen net als bij de publieke omproepen?

TijnZ | 23-06-09 | 09:56

in die zin is het milieu beleid een hoax, dan wordt er minder geproduceerd door fabrieken (ivm crisis) hup miljarden subsidie, worden er minder verslindende kranten geperst hup subsidie, dit land is gebaseerd op zoveel mogelijk rotzooi te produceren ook als er geen markt voor is. Dit natuurlijk wel met ons belastinggeld.

dhrat | 23-06-09 | 09:56

Waarom krijgen uitgevers geld van de regering? Zijn het overheidsorganen? Nee. Waarom moeten wij dan weer belasting gaan betalen over iets waarvoor we al genoeg betalen?

Als ik een kroeg open en er komen niet genoeg mensen, dan gaat de overheid toch ook geen thuiszitbelasting heffen zodat ik leuke projectjes kan doen. Leuk, al die geldklopperij van de -ja ik ga hem gebruiken- roverheid.

Framoes | 23-06-09 | 09:55

Het taalgebruik in het stuk is trouwens van een droevig nivo. "achterlijke randdebiel"en "stinkjournalist". Triest.

bakboord | 23-06-09 | 09:55

Leen, doe er wat aan!

DaVinciZonderCode | 23-06-09 | 09:55

Het aantal mensen dat internet als nieuwsmedium gebruikt neemt al jaren toe. Het is actueel, snel en met gebruik van multimedia (filmpjes, foto's, enz.) een stuk interactiever een aantrekkelijker. Dat dit betekent dat de kranten daardoor kapodt gaan, is een doodnormaal proces van de zogeheten marktwerking. Door industrialisatie zijn er veel ambachtelijke beroepen uitgestorven, helaas pindakaas voor die beste mensen, maar ook dat is een normaal verschijnsel in de naam van vooruitgang. Ik weiger pertinent de kranten in leven te houden die niet mee willen gaan in deze vooruitgang en wens hen een behouden uitvaart toe!!!

Eagle_Eye | 23-06-09 | 09:53

Ik lees erg graag de krant. Al was het maar omdat het nieuws er over het algemeen iets genuanceerder langs komt. En het is heerlijk om 's ochtends bij de koffie de krant op tafel uit te vouwen en er eens lekker voor te gaan zitten. Maar deze 'reddingsactie' gaat er bij mij niet in.
Ik betaal liever een paar euri per jaar meer voor een krant dan dat er 'internetbelasting' betaald moet worden.

borderliner | 23-06-09 | 09:52

@bakboord | 23-06-09 | 09:49
Mooi voor je. Maar wat heeft dat met mij te maken?
Als je eens wist wat ik allemaal niet wil missen 's ochtends. Daar val ik jou toch ook verder niet mee lastig?

2emeREP | 23-06-09 | 09:52

De Vrolijke Kaafir© | 23-06-09 | 09:48
Een papieren krant blijft altijd bestaan.
Er zijn genoeg mannetjes die het ritueel van krant kopen in de kiosk en op straat al open slaan nooit zullen willen missen.

Einde van de Domheid | 23-06-09 | 09:51

Geld afpakken van internetgebruikers en het geven aan makers van kranten die niemand leest is 1. moreel verwerpelijk en 2. kapitaalvernietiging, omdat internetgebruikers daardoor minder te besteden hebben aan zaken die wel wat opleveren. Netto resultaat -veel.

broodje bal met mayo | 23-06-09 | 09:51

Ik zou mn papieren krant in de ochtend niet willen missen.

bakboord | 23-06-09 | 09:49

De overtreffende trap van achterlijkheid. Het is gedaan met papieren kranten. Klaar. Finito. Fertig. Done. Een arts die pleit voor het herinvoeren van aderlating en ontgiftiging door bloedzuigers krijgt linea recta een enkeltje naar 't gesticht. Een hoofdredacteur van een papieren krant die pleit voor het behoud van zijn niet langer relevante en zwaar verliesdraaiende medium krijgt in dit land hulp van de overheid in de vorm van een 'internetheffing'. Kom op zeg.

De Vrolijke Kaafir© | 23-06-09 | 09:48

Internetters lezen geen papieren kranten. Dus je laat de mensen die géén krant willen betalen voor de mensen die wel een vod willen? Achterlijk plan!

Zeddegeizot | 23-06-09 | 09:47

Een linkse persoon in het nauw maakt rare sprongen.

I (8)You fokker | 23-06-09 | 09:45

goed geschreven artikel en ik ben het er volledig mee eens.

staaf86 | 23-06-09 | 09:45

Dezelfde idioterie als in de muziekindustrie. Probleem is dat niet alleen die industrieën verouderd zijn, maar hun hele businessmodel is niet meer van deze tijd.

Met het internet zijn andere verdienmodellen ontstaan, en daar kunnen ze zich niet op aanpassen.

snokkertje | 23-06-09 | 09:44

Is er al een nieuw topic van die leuke Taart?

kolonel klootoog | 23-06-09 | 09:44

Begin als krant met bezuinigen door die domme spotprenten en zure zeikende kutcollumnisten er uit te trappen.

GOEM | 23-06-09 | 09:43

En dan te bedenken hoeveel staatssteun, belastinggeld en SOEPSUDIE die oude media al krijgen via de Stichting 'Democratie' en Media (100% PvdA). MILJARDEN weggegooid geld en nu de belastingbetaler nog meer laten betalen? 150 jaar geleden gingen ook tienduizenden 'tolpachters' huilen omdat de spoorlijnen werden aangelegd.

jospeh6085 | 23-06-09 | 09:42

Ayn Rand had goddomme gewoon gelijk. In haar boek Anthem worden gloeilampen tegengehouden omdat anders de kaarsen industrie zonder werk zou komen te zitten.
.
Tiefusoverheid.

ViagraFalls | 23-06-09 | 09:42

Nee, nou wordt ie fraai:

LEEUWARDEN -
Alle huishoudens met een internetaansluiting moeten tijdelijk enkele euro's per jaar gaan betalen om te voorkomen dat kranten in de rode cijfers belanden. Het geld is nodig om de modernisering van de nieuwsvoorziening in Nederland te stimuleren.

Dit stelt de tijdelijke commissie Innovatie en Toekomst Pers. Deze commissie, ook wel genoemd naar haar voorzitter Elco Brinkman, heeft in opdracht van minister Ronald Plasterk (Media) onderzocht hoe kranten het hoofd boven water kunnen houden.

,,Zonder hulp verdwijnt een deel van de journalistieke infrastructuur. Het is onzeker of daar iets voor in de plaats komt'', aldus Rimmer Mulder, hoofdredacteur van de Leeuwarder Courant en lid van de commissie Brinkman.
------------

Flikker toch op zeg onze kostbare, zuurverdiende centen op te maken. Bedruip je zelf, anders heb je ook geen bestaansrecht.

NoStyle=AlsoStyle | 23-06-09 | 09:41

Ik begrijp niet wat slecht is aan dit voorstel van Brinkman. Anders worden die journalisten toch allemaal werkloos? Wie moet die uitkeringen dan betalen? Neem een voorbeeld aan Engeland. Daar reden niet zo lang geleden ook nog kolenstokers mee op de electrische treinen omdat de vakbond bedongen had dat ze niet ontslagen mochten worden.

Mark d'Aviano | 23-06-09 | 09:41

*plakt NEE/NEE sticker op de brieven bus. NEE tegen kranten /NEE tegen Elco Brinkman.

[[[Mad.doC]]] | 23-06-09 | 09:41

Doe eens een actie: Brinkman opstappen. Na zijn fails als belangenbehartiger voor de bouwers, Philadelphia en nu dit wordt het eens tijd dat hij het rustiger aan gaat doen.

popstar | 23-06-09 | 09:41

Alsof de "journalisten" van SpitsNieuws geen ongeïnspireerde malloten zijn.

Jean | 23-06-09 | 09:41

Uit de gedigteaanslagnummerheffingsrenteomslagen 'Gans de natie één groot Rhodesië', de gedigt:

'D'r kan nog meer bij!' (bis)

'Verneuq de massa,
grijp de kassa', stond
er op zijn kaartje
van bijeen geschept
ende grof geschraapt
papier.
De gier.

Krachtmeester | 23-06-09 | 09:40

Hoe verzint zon piemol dat..? en waarom mag ie rapportjes schrijven..

ginsletje | 23-06-09 | 09:40

Het internet is van ons allemaal. Het is als de wildernis van toen we nog jager-verzamelaars waren. Maar toen kwam Eelco's cowboyclaim beschaving. Eelco denkt hé inpikken ik wordt internetboer want het is een beetje meer voor ons soort beschaafde graaiers dan voor jullie soort wildapen. En de Heere zeide neemt van de wildapen en geef aan de gelovigen opdat hun koninkrijk kome. En zo geschiedde.

ecologiste | 23-06-09 | 09:38

Verkoop Pieter Broertjes en verdeel de winst onderling.

jurriaan mensch | 23-06-09 | 09:38

Ik kom hier op GS voor het achtergrondnieuws en een links geluid.

azijnseikerT | 23-06-09 | 09:38

En daarom heeft het Kabinet als voorzitter van die commisie een oud politicus
uitgekozen omdat zo iemand met droge ogen in staat is de burger een poot uit
te draaien.
Dan hebben zij het niet gedaan.

Victor Meldrew | 23-06-09 | 09:38

Helemaal mee eens Hoxa

kettingzaag | 23-06-09 | 09:37

Schoorsteenveger | 23-06-09 | 09:26
goed.

geurtje | 23-06-09 | 09:36

Op import kaarsen zit overgens ook belasting om de Nederlandse kaarsen boeren te sponsoren.

Beëlzebul | 23-06-09 | 09:36

Toevallig hebben wij net vorige week ons Telegraaf abbo opgezegd,vanwege abominabel slechte bezorging regelmatig niet bezorgde kranten en levering van nooit bestelde telegraaf boeken incl acceptgiro.
Kranten moeten gewoon doodbloeden en dat had men met de banken ook moeten doen,niks staats steun maar laten klappen.
Nu komt er alleen maar nog meer ellende van.

Beëlzebul | 23-06-09 | 09:33

De beste onderzoeksjournalisten verdienen de Pullitzerprijs.
Jammer, onder de winnaars van de laatste jaren zijn meerdere journalisten nog nooit in een krant geschreven hebben. (Die werken voor CNN, groot op internet en TV).

Red een boom, stop je abo.

MadDieu | 23-06-09 | 09:33

Mijn vader had het AD en toen ik daar wel eens in zat te neuzen zag je inderdaad allemaal nieuws van 1 à 2 dagen oud. Er zijn echt maar een paar artikelen anders; niet van het ANP zeg maar.

Grasgriezel | 23-06-09 | 09:32

De kranten kunnen het gewoon niet hebben dat ze de slag gemist hebben en nu gaan ze uithuilen bij een minister die er nog intrapt ook. Leve de nieuwe media. Oja, ik ga m'n abbo op de VI denk ik ook opzeggen, want daarin staat zelfs nieuws van een week daarvoor.

Jax | 23-06-09 | 09:31

"Wel godverdedogverja. We werken met z'n allen ook nog wel even een uurtje extra"
Nieuwe spelling? Wel origineel. +1
Hulde aan de nieuwe media!

DaVinciZonderCode | 23-06-09 | 09:30

@News Media | 23-06-09 | 08:57
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen, dit gaat over Elco Brinkman niet Hero.

Jliax | 23-06-09 | 09:30

Alsof jullie het nieuwe nieuws brengen. Als ik voor mijn nieuwvoorziening afhankelijk moet zijn van het rariteitenkabinet Spitsnieuws, kan ik op verjaardagen beter mijn mond houden. Dat Megan Fox het lekkerste wijf ter wereld is, is in the eye of the beholder.

Hoogachtend,

Lying Dutchman | 23-06-09 | 09:30

Die Brinkman heeft naast zijn eigen baan zoveel bijbaantjes en commissariaten dat ie totaal de weg kwijt is. En oh ja, de staatssecretaris van financien heeft het over inkomstenbelasting verlaging door een volgend kabinet. Dat wordt dus 3 dubbel op een andere wijze weer afgepakt.

Het meisje van Yde | 23-06-09 | 09:30

Flikkert internet zo de deur uit... zo heb ik dat ook met de kranten gedaan.... Kijkt teletekst en is ook weer een tevreden mens.

Megalomaantje | 23-06-09 | 09:30

Extra autobelasting ter stimulering van de paardenkoets, computerbelasting voor innovatieve typemachines en wasmachinetax voor de wasbord industrie. Droevig.... heel droevig......

botte cello | 23-06-09 | 09:29

Laat ze het lekker zelf oplossen, zo creëer je een gezonde economie.

HalliGalli | 23-06-09 | 09:28

En de overheid wil een kennisland/kenniseconomie??
Dan moet je nodig het belangrijkste communicatiemedium gaan belasten.

Wat is het volgende?
Een belasting op elke zaadlozing omdat de paarse broeken te weinig inkomsten hebben?

Echt waar? | 23-06-09 | 09:28

een normaal artikeltje is ook niet meer te verwachten, op de redacties zijn ze bezig met de stoelendans en die af is mag naar huis. Maar meneer Hoxha, de stoom komt gewoon hier uit de pc zetten van boosheid! face it, als je ergens goed in bent dan "ist das wiedermal verboten" Hier is alleen plaats voor de Marijke Vosjes, de kneuzen en brekebeentjes van het pappen en nathouden. De VOC is allang uitgevaren.

andre9738 | 23-06-09 | 09:28

Nou, Spitsnieuws, daar gaan we een ontwikkelde, fijnbesnaarde en intelligente volgende generatie mee bouwen.

N=1 | 23-06-09 | 09:27

De kranten worden dus beloond voor hun laksheid. Hoe minder ze aan de weg timmeren, des te meer worden ze inbescherming genomen en aan een infuus gelegd. Nog even en de kranten vinden gewoon dat ze récht hebben op een voortbestaan tot in eeuwigheid, zoals het concertgebouw-orkest of het koningshuis.
Dan wordt de krant helemáál een anachronisme.
Ik snap trouwens niet helemaal waarom nou juist de internet-abonnee de lul is en moet dokken. Heeft die abonnee iets misdaan? Heeft hij de kranten belemmerd om innovatief te zijn? Heeft hij het nieuws in de weg gezeten? Heeft hij barriëres opgeworpen? En is het internet er de schúld van dat de krantenjongens dachten dat ze tot aan het einde der tijden hun bevoorrechte positie als vanzelf zouden behouden?
Nog erger, waarom zou de internet-abonnee er met harde hand aan herinnerd moeten worden dat nieuws niet gratis is? Voor niets gaat de zon op, nog wel tenminste, maar is belastingheffing een geëigend middel om mensen op te voeden of bij te scholen?

Schoorsteenveger | 23-06-09 | 09:26

jamaar het zijn de hoeders van de democratie, we hebben hun onafhankelijke journalistiek heel erg hard nodig

Fragony | 23-06-09 | 09:25

flikkert -n omhoog.
(papier leest toch wel fijner ...)

geurtje | 23-06-09 | 09:24

Niet te vergeten dat er 2 kranten zijn die al 10 jaar!!!!1!! gratis worden uitgegeven.

LifeCatcher | 23-06-09 | 09:23

Ja hoor, weer een kudtcommissie die van onze belastingcentjes het ene na het andere achterlijke idee oppert en dat enkel en alleen om hun eigen bestaansrecht te rechtvaardigen. Ze moeten ergens mee komen anders gaat ook hun geldkraan dicht.
Politici die uit de politiek gegooid zijn (dan hebben ze het wel heel erg bont gemaakt of de doofpot was echt niet meer dicht te houden!) en een riante wachtgeldregeling genieten komen na verloop van tijd in een of andere commissie waar ze hun wanbeleid gewoon voort kunnen zetten. En dat natuurlijk tegen een riante vergoeding! Bah, corrupte bende!
Tijd voor een revolutie!

Pete_1968 | 23-06-09 | 09:23

En nu goeddoemme heel rap een heffing op peren, want appels hebben ook bestaansrecht!

DaVinciZonderCode | 23-06-09 | 09:23

veel van mijn oudere vrienden zien het niet eens aankomen. ze kunnen zich niet voorstellen dat er ooit geen papieren kranten meer zullen zijn. ze gebruiken internet alleen voor e-mail en het bijhouden van de ah-bonuspunten, verder komen ze niet. het is een perceptieprobleem, iets met aderverkalking.
een flinke griepepidemie en de krant is voorbij, zou ik zeggen.
er is een speciaal apparaat aan voor het -enigszins op ouderwetse wijze- lezen van de digitale krant, dat vind ik wel een geinig dingetje en dat helpt de vingerbevochtigende paginadraaiers misschien verder. www.amazon.com/Kindle-Amazons-Wireless...
als er maar vrije en onafhankelijke nieuwsgaring blijft. maar dat hangt niet van een medium af. of sterker nog: leve internet!
en een heffing vragen per internetaasluiting slaat natuurlijk als kip op dirk. de overheid moet internet juist via een naadloos gratis wifiweb over het hele land aanbieden. misschien willen we dan allemaal wel een duit in een zakje doen voor innovatieve en inhoudelijke ontwikkelingen voor het nut van het algemeen.

geurtje | 23-06-09 | 09:22

LOL! subsidie om innovatie bij kranten ten stimuleren, hahaha!!!

Jan Kaas | 23-06-09 | 09:22

Eigenlijk best mooi getimed, dit idiote plan van een stel fossielen, de ochtend nadat de metro-ramp in Washington werd gemeld via Twitter, mét foto's, en dat diezelfde Twitterberichten en foto's de bron waren voor CNN.

Hoeveel meer bewijs wil je hebben dat de "oude media" gewoon lekker een spuitje moeten hebben? Weg met die papierverslindende antieke kudtzooi! Weg met die milieuvervuilende en ongetwijfeld kankerverwekkende stink-inkt! Stemp Groen Links!
Eh...... Eerst maar eens koffie.

Neon | 23-06-09 | 09:22

Juist! Daarom extra heffingen op moskeeen, om alle kerken i Nederland open te houden!

KaiserSoza | 23-06-09 | 09:22

Ik ben er ook tegen dat mijn belastinggeld naar de publieke omroepen gaat.

artbrut | 23-06-09 | 09:22

Eelco Brinkman moet wat. Als ie helemaal geen advies uitbrengt krijgt ie geouwehoer vanwege het vele geld dat ie opstrijkt met z'n advie commissie.
Dus ik kan het advies om internet belasting te heffen wel begrijpen.
Is ook precies in het straatje van Wouter Bos (extra taks om uit te geven) en Balkendende (kontrole op internet pron).

Boomschade | 23-06-09 | 09:22

Citaat uit Trouw:
"De commissie doet geen uitspraak over het in de politiek meest controversiële onderwerp. Veel krantenuitgeverijen wezen er bij de politiek op dat de concurrentieverhoudingen in de massamedia worden verstoord door de reclame-inkomsten van de publieke omroep. Die omroepen worden gefinancierd uit belastinggeld en hun reclame-inkomsten zouden de markt verstoren. ".
.
Dus Brinkman is al die tijd bezig geweest om dit belangrijkste probleem uit de weg te gaan. Hoeveel euri's krijgt hij voor deze wanprestatie?
Als rasechte CDA-huichelaar heeft hij voor de weg van de minste weerstand gekozen: graaien bij de burgers die helemaal geen dodeboom-krant willen. De zoveelste belastingverhoging, maar we noemen het 'heffing', plakken er een drogreden aan vast, en dan is het plotseling geen belasting meer.

Fijnstoffer | 23-06-09 | 09:21

Te makkelijk om dan maar weeeer belasting te heffen... Ik krijg mijn eigen brood maar amper op tafel! interesseert mij die kutkrant toch, als ik moet kiezen tussen internet en dat pampus. Face it Brinkman: you're old-fashioned!

helemaaldewegkwijt | 23-06-09 | 09:20

Ik wil een heffing op halfvolle melk, zodat ik een nieuwe dure hobby kan verzinnen. Da's ook volkomen onzinnig, maar als de kranten het kunnen, dan doe ik het ook.

Neon | 23-06-09 | 09:19

@Petrus de Rewa | 23-06-09 | 09:07
Dat is waar ook, zal eigenlijk naar de bieb moeten i.p.v. te googlen! Als iedereen het gaat googlen, gaat de bieb dood en moeten we daar straks ook belasting voor betalen...

Lichtgevendbalkje | 23-06-09 | 09:19

Het verschilt niet wezenlijk van bijvoorbeeld het "kijkgeld".
Dat gaat nu dus via de loon- en inkomstenbelasting, zodat op de keper beschouwd de mensen die er het minst gebruik van maken, het meest betalen.
.
Nou ja: elk volk krijgt de regering die het verdiend. Wij hebben een oververtegenwoordiging van klootjesvolk, hetgeen direct weerspiegeld wordt in de tweede kamer en de regering.....
.
Komt dat Geenstijlland er nog? Ik wil mij dan graag naturaliseren!

Bovenmens | 23-06-09 | 09:19

Eelco Brinkman de grote klevert. Overal waar hij opduikt wordt er geld overgeheveld. Als voorzitter Bouwend Nederland (bouwfraude 25 miljard), als voorziter ABP (44 miljard), en nu weer als voorzitter commssie Oud Papier. Gelukkig gaat het nu om slechts 9 miljoen...
Ongelooflijk dat deze man nog steeds belangrijke functies vervult. Brinkman ook alweer iemand van de VU, ook alweer zo'n gereformeerd schijnheilig smoelwerk net als de VU-ers Balkenende, Bos, Rouvoet.

ecologiste | 23-06-09 | 09:19

Vers van de digipers: CDA kondigt heffing aan op CV ketels om houtkachel gaande houden

DaVinciZonderCode | 23-06-09 | 09:18

Dit is wel het meest bizarre voorstel dat ik in tijden heb gelezen...

loerelau | 23-06-09 | 09:18

@Petrus de Rewa | 23-06-09 | 09:05

Klopt, en dat is ook treurig om te zien, die ondergang. Maar dit soort strapatsen zijn waanzin natuurlijk.

Overigens, zoete ironie: GS stond eerst op eigen benen, maar liet zich overnemen door een Dode Boom!

Thomas Chatterton | 23-06-09 | 09:17

Ze zijn niet lekker. Hoe kan hij nou ook deze man vragen?

saugleistung | 23-06-09 | 09:17

Dat filmpje van de daily show is sooo fucking goed!

vijf_zes | 23-06-09 | 09:16

Brinkman? CDA'er toch? Dan riekt er iets naar corruptie. Kweenie wat, maar het stinkt.

Zeddegeizot | 23-06-09 | 09:16

Heffing op sneakers om de klompen branche te redden!

Doc Damage | 23-06-09 | 09:15

Zelden zulk handig stuk gereedschap gehad... vliegenmeppert, aansteeklont voor openhaard enzo enzus, visverpakkert, spatscherm, behang, gordijn...
Als de krant wordt afgeschaft, wie redt dan de voetbalclub die het mot hebben van het ophalen van oud papier. Daar wordt weer niet aan gedacht... ja eentje Bbrrrinkman. Hulde!
Schreeuwt het van de daken, redt de krant!!!
Goed bezig, Bbrrrinkman, hebt je nog wat waanideeën?

mooie flamous | 23-06-09 | 09:14

Ja hoorde het op het journaal! ON-GE-FUCKING-LO-FE-LIJK!

Doc Damage | 23-06-09 | 09:13

Heffing op heipalen om plaggenhutten te produceren.

Pik Oneliner | 23-06-09 | 09:13

Ik zou het met jullie eens kunnen zijn, ware het niet dat ik graag op het strand lig met uitgebreide reisreportages, boekbesprekingen, achtergrondartikelen bij de politiek, analyses, berichten over wetenschappelijke inzichten en ontdekkingen en discussies over veranderingen in het onderwijs. Dat vind ik hier allemaal niet, op wat kudt-dit en kudt-dat meningen die overmorgen weer vergeten zijn na. Ik vind de kont van Kim Kardashian geen nieuws, noch het afzeiken van de Volkskrant. Dus voor hapsnapmeninkjes, onthullingen en gekke filmpjes kom ik hier kijken, de rest haal ik uit de krant of het opinieblad. En, nee, ik slik niet alles wat de Volkskrant schrijft voor zoete koek, ik kan zelf nadenken.

Uriël Fack | 23-06-09 | 09:11

@ Je Verzint het Niet

Ja he, hoe verzinnen ze het

*poef* | 23-06-09 | 09:11

Eeeuh wtf? Ik snap het bruggetje niet helemaal ? Serieus dit moet wel de grootste onzinreden ooit zijn die ik heb gehoord voor het heffen van belasting. Sowiezo, heffen van belasting op internet mag echt niet gebeuren! Het internet is de enige onafhankelijke nieuwsbron die we hebben, als we dit ook weer gaan koppelen aan de staatskas bepaald de overheid straks ook wat er wel en wat er niet op internet gezet en gelezen wordt. Dit moeten we koste wat kost tegenhouden.

Poepus | 23-06-09 | 09:09

Je Verzint Het Niet

Je Verzint Het Niet | 23-06-09 | 09:08

@ Lichtgevendbalkje | 23-06-09 | 09:06
Vroeger kregen we een aanslag, nu is het ergens in verdisconteerd.
*out: vertrekt richting archief in de stromende regen*

Petrus de Rewa | 23-06-09 | 09:07

@ Petrus de Rewa | 23-06-09 | 08:59
Mmm, moet me toch is wat meer verdiepen in al die bagger belastingen... *googlen doet*

Lichtgevendbalkje | 23-06-09 | 09:06

@ Thomas Chatterton | 23-06-09 | 09:01
Helemaal eens. Juist omdat deze site veel wordt gelezen, zou het mooi zijn als er ook meer diepgaande artikelen aan vast zouden zitten. Trouwens, die drie "serieuze" kranten worden alsmaar duurder en de inhoud wordt dunner. De NRC is een schim van wat het pakweg tien jaar geleden was.

Petrus de Rewa | 23-06-09 | 09:05

De idee dat de 'onafhankelijke, kritische pers' aan het infuus ligt van de overheid doet Berlusconi verbleken. Ik hoef geen Pravda.

Zeddegeizot | 23-06-09 | 09:05

Hahaha, de omgekeerde wereld! Ten eerste is het oud nieuws wat de papieren pers als actueel brengt. Ten tweede is een papieren krant slecht voor het milieu door de kap van bomen en het gebruik van giftige inkten. Ten derde kan je de vooruitgang niet tegenhouden, dus net als de babyboomers zijn de kranten over twintig jaar dood. Ten vierde is het hoog tijd dat de propagandablaadjes en -zenders van de vroegere verzuiling verdwijnen. Men hoeft het nieuws niet voor ons te duiden en nuanceren, wij kunnen namelijk zélf nadenken!

Dagelijkse Dosis | 23-06-09 | 09:05

Geenstijl haalt zowat alles bij online kranten vandaan. Zoals dit artikel. Voorstel van Brinkman is echter gestoord, uit wat voor tijd komt die man?

Skanky | 23-06-09 | 09:05

jullie ook hier? | 23-06-09 | 09:02 Wat jij hier doet lijkt anders veel op Twitteren, ik snap je kritiek op Twitter dus niet. Of jij.

Stroopdoos | 23-06-09 | 09:04

Dus ze willen het laatste minimale restje onafhankelijkheid van de geschreven media afpakken door ze aan een staatsinfuus te leggen? Welkom in EuroChina.

Reuzelbek | 23-06-09 | 09:03

Als ze alleen belasting heffen op Twitter vind ik het best. Eén eurocent per nietszeggend kudtkarakter.

jullie ook hier? | 23-06-09 | 09:02

@Petrus de Rewa | 23-06-09 | 08:58

Eens, al kan ik het Vos topic van gisteren nu niet bepaald 'diepgaand' noemen. Eerder tendentieus. Maar daar staat GS dan ook voor. Ik blijf betalen voor drie kranten, GS is in ieder geval geheel geen vervanger van een krant, zoals men nu pretendeert. Maar die kranten moeten wel gewoon hun eigen broek ophouden.

Thomas Chatterton | 23-06-09 | 09:01

Brinkman vuistdiep in Murdock zou ook als kop kunnen.

watergeus | 23-06-09 | 09:01

Spaar het Zwijn eet geen konijn, alle konijnen extra belasten ... *** Zo, bier ***

FapMaster | 23-06-09 | 09:00

@ Lichtgevendbalkje | 23-06-09 | 08:50
Dit bestaat al en heet kijk- en luistergeld...

Petrus de Rewa | 23-06-09 | 08:59

Als iedereen het heeft en niet meer zonder kan............... gaan we er belasting over heffen. Subtiel of onder het mom van een of ander semi-nobel streven. Later als het oorspronkelijke (schijnbare) nut ter sprake wordt gesteld kan dat een stuk schaamtelozer. Eerst door gewoon te zwijgen en te negeren (werkt nog steeds met zaken als Kwartje van Kok, Eu-referendum, JSF, Catshuisbrand etc, etc) Later beroep je je gewoon op de staatsboekhouding (mislopen van belastinginkomsten e.d.)
Presto: Heffen voor Dummy's

houwezo | 23-06-09 | 08:59

Ik heb mijn abonnement op de krant van gisteren al een paar jaar geleden opgezegd.

kneuterzak | 23-06-09 | 08:58

Stupide plan. Waarom kunnen (oud) politici alleen maar in belastingtermen denken? Halloo?? Kranten zijn particuliere ondernemingen. Particuliere ondernemingen die iets willen moeten investeren. Dat geld moeten ze verdienen of lenen. Gaat al jaren zo, niets mis mee.

Belastingen? Randdebiel.

(btw: kranten hebben ook internetaansluitingen en moeten dus ook meer belasting gaan betalen dus grosso modo gaan ze er geen pepernoot op vooruit)

stuyterkuycken | 23-06-09 | 08:58

Nota bene voor de redactie: hadden jullie ook niet beloofd bij de lancering van Powned dat het geld gebruikt zou worden voor verdieping, nader onderzoek van belangrijke thema's etc.? Dit is het probleem van nieuwe media versus dode boom. In de nieuwe media mis ik vaak achtergrond en diepgang, die op de dodeboomsites alleen betaald te vinden is. Er zou geen geld moeten gaan naar initiatieven die het wiel opnieuw uitvinden, maar juist naar onafhankelijk kritisch journalistiek onderzoek. Het topic gisteren over Vos vind ik een goed voorbeeld hiervan.

Petrus de Rewa | 23-06-09 | 08:58

oh oh oh... ooit eens een goed politicus... die brinkman... ik zeg: belasting op PVV stemmers om oude lutzers te redden!

News Media | 23-06-09 | 08:57

Wat een stupide idee. Dode bomenkranten zijn alleen goed voor onder in het konijnenhok, en daarvoor is het huis aan huis krantje al meer dan voldoende.

JosVerbeek | 23-06-09 | 08:57

Heb twee krantenabonnementen en betaal die met plezier. Als ze hun hoofd niet boven water kunnen houden, dan verhogen ze de abonnementsprijs maar. Of gaan ze een keer echt commercieel denken. Gelul om het via een internetheffing te doen.

jullie ook hier? | 23-06-09 | 08:57

Nee mensen, dit is gewoon weer een truc van de AIVD.
De kranten mogen nu eenmaal niet uitsterven, anders moeten hun spionnen achter een laptop met twee gaten erin op het terras gaan zitten. Is toch ook raar.

DaVinciZonderCode | 23-06-09 | 08:56

Hoe verzinnen ze het

SaNDR | 23-06-09 | 08:52

Ow papier! Leuk! Bomen kappen en milieu vervuilen door ouwe troep te printen, ja daar wil ik niet aan meebetalen ja.

Stroopdoos | 23-06-09 | 08:52

.. ik lees graag de NRC.next, volgens mij de enige bomen-bedrukking die zichzelf de broek op kan houden; het is op eigen houtje de broek ophouden (lees: innoveren, een echt publiek aanspreken) of lekker oprotten met je gezeur!

Astronaut Arnuff | 23-06-09 | 08:51

Mmmm, oud niews van gister lees ik hier ook regelmatig... *kuch*
Goed, ontopic: Dit slaat natuurlijk ook helemaal nergens op..! Straks moeten we ook extra betalen als we wat betellen via webwinkels omdat anders de winkels in de steden te weinig verdienen of nog gekker, betalen voor de radio, omdat we hierdoor geen muziek meer kopen (wat we toch al niet doen)... *zucht* Steek het voorstel maar ergens waar de zon niet schijnt, met je kudt krant.

Lichtgevendbalkje | 23-06-09 | 08:50

De laatste reutel van de babyboomers

colonnecinco | 23-06-09 | 08:50

Het ene fossiel probeert het andere fossiel te redden.
En uiteraard dient woninghuur extra belast te worden om de koopwoningenmarkt te stimuleren.

koolteer | 23-06-09 | 08:48

Het GS winterboek of zomerboekinitiatief is ook al weer een tijdje ter ziele, toch? Dat vond ik ook altijd internet in z'n achteruit.

Petrus de Rewa | 23-06-09 | 08:47

Indeed, leave the dead sleep. EN krantenbezorgers moeten een nieuwe baantje zoeken.

paddoschtoel | 23-06-09 | 08:46

Waarom alleen maar PCM en Wegener bellen ? ?
Waarom niet die dode boomknuffelaars aan de Basisweg in 020 ? ?

drs. G. Flater | 23-06-09 | 08:45

In het stuk in Trouw (wat ik zojuist gratis heb kunnen lezen op internet) staat dat nieuws en nieuwsgaring niet gratis is. Dat betekent dat wat er ook gebeurt in de wereld, ik ervoor moet betalen. of ik wil of niet!!
Heeft men nooit gehoord van abonnementen? Als een bedrijf een innovatief idee wil lanceren moeten ze ervoor zorgen dat die projecten slechts gebruikt kunnen worden na het betalen van een bepaald bedrag. Als er te weinig mensen zijn die zoiets willen houd het 'innovatieve' project op.
Dat is marktwerking. Nu graven de kranten hun eigen graf door edities gratis online te zetten en gratis kranten uit te geven. Het is toch niet mijn schuld dat men zo dom is....?? Moet ik daarvoor gaan betalen?

augustinian | 23-06-09 | 08:45

@pykenike | 23-06-09 | 08:43

Ik stel een chique GS-dagblad voor, met speciaal geselecteerde reaguursels! En een -weggejorist- van de dag.

Thomas Chatterton | 23-06-09 | 08:45

GS denkt de dode-boom-pers om zeep te helpen. Maar dat is niet zo, want dat doen ze zelf al. Met een nieuwsservice van alle kranten bij elkaar heb je het meeste nieuws wel gehad en op de spitswebsite heb je dat dan op het moment dat het uitkomt. Bovendien gold tot een paar jaar geleden nog hoeveel papieren kranten je verkocht en niet je totale omzet.

Einde van de Domheid | 23-06-09 | 08:44

@huppeltrutje | 23-06-09 | 08:41

Tsja, dan heb je het ook over de Telegraaf klaarblijkelijk. Een serieuse krant kun je het niet noemen.

Thomas Chatterton | 23-06-09 | 08:44

Zal onze milieuminister wel leuk vinden dat er geld bij het volk wordt weggeschraapt om nog meer dode bomen in omloop te brengen.

JanRap | 23-06-09 | 08:43

He, we kunnen ook de pc's extra belasten om daarmee de typemachine weer terug te krijgen! Of de radio-omroepen minder subsidiëren om met dat geld de jukebox nieuw leven in te blazen? Zo kunnen we nog ff doorgaan natuurlijk.

- teruggejorist - | 23-06-09 | 08:43

Face it geenstijl! zolang er geen verbetering komt in de huidige beeldschermen lees ik tien keer liever op papier. (over de inhoud verder niets gezegd)
Misschien moeten jullie een papieren versie uitbrengen.

pykenike | 23-06-09 | 08:43

Als ze nu eerst eens alle gratis kranten opheffen gaan mensen vast weer een abbo nemen op een krant.

- Heffing op fietsen en tol-fietspaden om de noodleidende autobranch te reden.

BozeMan | 23-06-09 | 08:42

@doemijjezusjemaar | 23-06-09 | 08:38
Die diepgang stelt in de meeste kranten niks voor hoor.Als je de koppen hebt gelezen ben je helemaal van het artikel op de hoogte.
Zolang de voorpagina grote koppen neerzet met jan en Yolanthe enz.enz. en als dat het voorpaginenieuws moet voorstellen dan weet je de kwaliteit van de rest van de krant ook wel.

huppeltrutje | 23-06-09 | 08:41

@sinclair: Die kopieerheffing is er ook al jaaaaren...

Chris666 | 23-06-09 | 08:41

Ik betaal al 19% belasting op mijn aansluiting. Ze mogen het terug brengen naar het laag BTW tarief gezien we steeds meer verplicht worden Internet in huis te hebben. Maar het is de omgekeerde wereld, de kranten flikkeren veel online en zien hun omzet dalen. Dan de vraag als bij een dergelijke regeling ook de reclamezooi verdwijnt, de Telegraaf site als mooi voorbeeld is moeilijk te lezen met als die floating banners. En dan de vraag waarom ik als "buitenlander" moet betalen als ik alleen maar buitenlandse sites bezoek.

Maar waarom dit wel en niet bv. een kopieerheffing waar al jaren over gediscuseerd wordt?

Sinclair | 23-06-09 | 08:40

Gaarne een flinke heffing op windmolens en zonnepanelen om zodoende wat extra asfalt in Nederland te kunnen betalen. en snel !

kingie | 23-06-09 | 08:39

Moet ik straks een kwartje opzij leggen als ik in de auto stap omdat de taxi dan inkomsten mist??? Nouja, maakt niet uit. Dit kabinet is na vanmiddag toch weg.

Chris666 | 23-06-09 | 08:39

-weggejorist-

doemijjezusjemaar | 23-06-09 | 08:38

Zo nutteloos om geld te steken in oude producten zoals kranten. Ik lees graag de krant, vind het prettiger lezen dan vanaf een scherm, maar subsidie... Als de kranten zichzelf niet kunnen redden is dat jammer. Maar waarom zouden burgers ervoor moeten opdraaien, als die zelf niet meer voor de krant kiezen?

Die Brinkman is het ook kwijt. Dit is het bewijs dat zoveel functies en baantjes nooit goed voor een mens kan zijn. Ik zou geen een argument kunnen verzinnen vóór het plan van Brinkman, zo slecht is het.

KapiteinClaus | 23-06-09 | 08:37

Ik pleit voor een fikse heffing op huwelijken, om mijn bezoeken aan noodlijdende amateurparkeerplaatsprosties te kunnen waarborgen, en ze financieel de maand door te helpen..

KaiserSoza | 23-06-09 | 08:37

* Biedt Hoxha koffie aan en een rustgevende pil *

fuckje | 23-06-09 | 08:36

Er is een oplossing voor.Allemaal massaal het internet abonnement opzeggen dan draaien ze het snel weer terug net zoals de vliegtax.Als ik naar de markt ga zegt de groenteman ook niet "de boontjes zijn duur vandaag want de bloemkool is schaars" Welke malloot kan zoiets verzinnen zeg. Dan lees ik toch geen krant meer op internet maar surf meteen door naar geenstijl voor het laatste nieuws.

huppeltrutje | 23-06-09 | 08:36

Ik heb een abonnement op de Volkskrant, maar ik word het zo moe steeds maar die linksche propaganda stukjes te lezen dat ik ernstig overweeg mijn abonnement op te zeggen. Je zit bij het ontbijt soms met de tranen in je ogen. Uw toegenegen,

Marcus Porcius Cato | 23-06-09 | 08:35

Heel erg bizar dit, ik werk zelf bij een krant en ik zie wat een geld er verdampt wordt.
Ondernemers krijgen op deze manier te maken met oneerlijke concurrentie. Stelletje APEN zijn het!

xfinxr2i | 23-06-09 | 08:34

Laten ze dan creatief zijn en met die internetbelasting echt nieuwe dingen ontwikkelen! Twitter 3.0, GeenStijl 2.0 of ANP nieuws beter en goedkoper beschikbaar maken voor allen.
MAAR WAT IS ER MIS met betaalde internet cuntent van de dode bomen jongens? Oooow, niemand heeft er geld voor over? Da's nou jammer, da's marktwerking!

elfman | 23-06-09 | 08:34

Goed plan: je moet toch ergens je openhaard mee aan kunnen maken... niet te spreken je vissen in te verpakken...

Tokyoyo | 23-06-09 | 08:33

lol, brinkman. leeft die gast nog? wat een lutser was die man zeg.

Ron_Paul | 23-06-09 | 08:33

Doet me denken aan die kopieertax van onze BUMA vrienden

XverderNix | 23-06-09 | 08:31

Uniek,
dat doen ze anders nooit, belastingen heffen.

adfundum | 23-06-09 | 08:31

Heffing op e-mail om de posterijen een steuntje in de rug te geven........

Oldfoolshaggis | 23-06-09 | 08:31

Ik heb geen krantenabbo, dus ga ik hier ook niet linksom voor betalen via mijn provider. Mijn provider kennende komt die ook in het verweer tegen die schijtplan, maar vooruit:
Mocht dit onheilige plan van de grond komen dan zal ik in conclaaf treden met mijn provider eea NIET te betalen. 't Moet effe niet gekker worden!

Tobus | 23-06-09 | 08:31

Brinkman...
KOM OP HÈ!

Jezzol | 23-06-09 | 08:30

Bizar voorstel. Alsof een heffing kranten ineens wel zullen redden. Ik wil dan ook een heffing op gevulde koeken om de negerzoen te redden!

fotograaf | 23-06-09 | 08:29

Mooi gesproken Prof.

Baclava | 23-06-09 | 08:26

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken