Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OFFICIEEL: Tacohoest nu echt pandemie

PatientNul00.jpgNiet meteen panikeren, maar de Wereldgezondheidsorganisatie staat op het punt om het dreigingsniveau van de tacohoest te verhogen naar fase 6. Dat betekent dat de griep definitief mondiaal is gegaan en dat er sprake is van een echte pandemie. En dat is voor het eerst in 40 jaar. Reden voor de verhoging is dat het aantal ziektegevallen Down Under in een week is verviervoudigd. Niet dat de Ozzies bij bosjes omvallen; nog geen enkele Australiër is daadwerkelijk bezweken aan de H1N1. Lekker ver van uw bed, maar het gevaar is dichterbij dan u denkt. Als deze mailschrijver geloofd kan worden, heeft het Nederlandse meisje dat door haar vader was besmet, nu ook een vriendinnetje aangestoken. Er zijn al mannen met witte pakken in de straat gesignaleerd, dus moet er wel stront aan de knikker zijn. De RIVM teller staat nu op 30; dat is al meer dan één ziektegeval per 500.000 Nederlanders! De kans dat u de ziekte oploopt, is nu al groter dan dat uw vliegtuig op weg naar de costa neerstort. Update De RIVM teller kan naar de 31.

Reaguursels

Inloggen

World now at the start of 2009 influenza pandemic
Dr Margaret Chan
Director-General of the World Health Organization

Ladies and gentlemen,

In late April, WHO announced the emergence of a novel influenza A virus.

This particular H1N1 strain has not circulated previously in humans. The virus is entirely new.

The virus is contagious, spreading easily from one person to another, and from one country to another. As of today, nearly 30,000 confirmed cases have been reported in 74 countries.

This is only part of the picture. With few exceptions, countries with large numbers of cases are those with good surveillance and testing procedures in place.

Spread in several countries can no longer be traced to clearly-defined chains of human-to-human transmission. Further spread is considered inevitable.

I have conferred with leading influenza experts, virologists, and public health officials. In line with procedures set out in the International Health Regulations, I have sought guidance and advice from an Emergency Committee established for this purpose.

On the basis of available evidence, and these expert assessments of the evidence, the scientific criteria for an influenza pandemic have been met.

I have therefore decided to raise the level of influenza pandemic alert from phase 5 to phase 6.

The world is now at the start of the 2009 influenza pandemic.

We are in the earliest days of the pandemic. The virus is spreading under a close and careful watch.

No previous pandemic has been detected so early or watched so closely, in real-time, right at the very beginning. The world can now reap the benefits of investments, over the last five years, in pandemic preparedness.

We have a head start. This places us in a strong position. But it also creates a demand for advice and reassurance in the midst of limited data and considerable scientific uncertainty.

Thanks to close monitoring, thorough investigations, and frank reporting from countries, we have some early snapshots depicting spread of the virus and the range of illness it can cause.

We know, too, that this early, patchy picture can change very quickly. The virus writes the rules and this one, like all influenza viruses, can change the rules, without rhyme or reason, at any time.

Globally, we have good reason to believe that this pandemic, at least in its early days, will be of moderate severity. As we know from experience, severity can vary, depending on many factors, from one country to another.

On present evidence, the overwhelming majority of patients experience mild symptoms and make a rapid and full recovery, often in the absence of any form of medical treatment.

Worldwide, the number of deaths is small. Each and every one of these deaths is tragic, and we have to brace ourselves to see more. However, we do not expect to see a sudden and dramatic jump in the number of severe or fatal infections.

We know that the novel H1N1 virus preferentially infects younger people. In nearly all areas with large and sustained outbreaks, the majority of cases have occurred in people under the age of 25 years.

In some of these countries, around 2% of cases have developed severe illness, often with very rapid progression to life-threatening pneumonia.

Most cases of severe and fatal infections have been in adults between the ages of 30 and 50 years.

This pattern is significantly different from that seen during epidemics of seasonal influenza, when most deaths occur in frail elderly people.

Many, though not all, severe cases have occurred in people with underlying chronic conditions. Based on limited, preliminary data, conditions most frequently seen include respiratory diseases, notably asthma, cardiovascular disease, diabetes, autoimmune disorders, and obesity.

At the same time, it is important to note that around one third to half of the severe and fatal infections are occurring in previously healthy young and middle-aged people.

Without question, pregnant women are at increased risk of complications. This heightened risk takes on added importance for a virus, like this one, that preferentially infects younger age groups.

Finally, and perhaps of greatest concern, we do not know how this virus will behave under conditions typically found in the developing world. To date, the vast majority of cases have been detected and investigated in comparatively well-off countries.

Let me underscore two of many reasons for this concern. First, more than 99% of maternal deaths, which are a marker of poor quality care during pregnancy and childbirth, occurs in the developing world.

Second, around 85% of the burden of chronic diseases is concentrated in low- and middle-income countries.

Although the pandemic appears to have moderate severity in comparatively well-off countries, it is prudent to anticipate a bleaker picture as the virus spreads to areas with limited resources, poor health care, and a high prevalence of underlying medical problems.

Ladies and gentlemen,

A characteristic feature of pandemics is their rapid spread to all parts of the world. In the previous century, this spread has typically taken around 6 to 9 months, even during times when most international travel was by ship or rail.

Countries should prepare to see cases, or the further spread of cases, in the near future. Countries where outbreaks appear to have peaked should prepare for a second wave of infection.

Guidance on specific protective and precautionary measures has been sent to ministries of health in all countries. Countries with no or only a few cases should remain vigilant.

Countries with widespread transmission should focus on the appropriate management of patients. The testing and investigation of patients should be limited, as such measures are resource intensive and can very quickly strain capacities.

WHO has been in close dialogue with influenza vaccine manufacturers. I understand that production of vaccines for seasonal influenza will be completed soon, and that full capacity will be available to ensure the largest possible supply of pandemic vaccine in the months to come.

Pending the availability of vaccines, several non-pharmaceutical interventions can confer some protection.

WHO continues to recommend no restrictions on travel and no border closures.

Influenza pandemics, whether moderate or severe, are remarkable events because of the almost universal susceptibility of the world’s population to infection.

We are all in this together, and we will all get through this, together.

Thank you.

Meri59 | 11-06-09 | 20:23

Pandemie werkelijkheid.....

Meri59 | 11-06-09 | 17:03

Ondertussen heb ik hier alle universitaire elitevolk niets op zien antwoorden...

Om dan maar eens een goede comment te plaatsen hier, ietsiepietsie cynisch, maar wel zoals de feite in werkelijkheid "op tafel" liggen...

Sometimes i wonder how we even got to the point of tool making with some of the stupidity that goes on. WHO is using just about every excuse they can find to not impliment their own protocols.

Obviously someone in Geneva thought, wow this will be a good idea lets create an alert system. Nobody really thought they would have to use it, or considered economic or social consequences. It was a good admin thing to do. So donor Governments say "hey what did you do this last six months?" then "look we have been busy, here is 400pgs of our global alert plan".

So then things really happen and they are like oh sh^t - we should be at 6 but if we do that people will panic, so we will have to stay at 5 since people are ok with that now. While the boss is saying ..."anyway we can knock it back to 4? I have a few governments suggesting we should... or they might find budgeting problems next year..."

I am just waiting for them coming out with "no no you missunderstood, 1 is the highest and 6 is the lowest...."

Guess I am just cynical....

Oh but wait there is more. I saw some "international create a job recipient" from WHO coming out with all the fatalities in mexico were due to people delaying medical treatment.

So ok that is reasonable (for typhoid) .... except since when did so many need medical treatment for flu anyway. Guess I am just missing something. I suppose all through high school it was normal for kids to go to hospital for flu, I must have just been in the library or something.

Really between Washington, Brussels and Geneva it is incredible anything gets done at all.

Meri59 | 11-06-09 | 13:57

Waxli | 11-06-09 | 13:04

Weet jij eigenlijk wel wat een zoekmachine is op internet ?

Om even terug te komen op dat bericht over zwangere vrouwen uit Winnipeg..

Even RIVM Checken...
Laten die nu plotseling een waarschuwing uitgeven voor zwangere vrouwen !
Hoezo ? Wrom ? Welke info krijgen wij eigenlijk vanhet RIVM ? Is er wat mis met dit virus, nee toch ?

www.rivm.nl/

Meri59 | 11-06-09 | 13:19

Hééééél leuk allemaal dit gedoe maar ik heb nog geen een artikeltje gezien over wat de symptomen zijn etc. etc.
iemand???

Waxli | 11-06-09 | 13:04

Kijk daar hou ik van, iemand die iets uitzoekt voordat ze wat zegt.

Kudos voor Meri59!

Magwai | 11-06-09 | 10:00

En voor iedereen...

Zoeken op H1N1 of H5N1, ga informatieve website's bekijken.

Staan ze in een taal die je niet lezen kunt.. No Problem...

Google translate

translate.google.com/translate_t?hl=nl...

Url invoeren en lezen...

Meri59 | 11-06-09 | 09:59


Voor: marsipulami | 10-06-09 | 23:48

Omdat je uit Toronto komt en vooral omdat je vrienden bij het WHO hebt zitten, zou ik deze link onder maar eens aanklikken en de berichten even doorlezen. Stuur desnoods deze link door aan je vrienden van het WHO.

Aboriginals gaat het hier over... Het verhaal kun je onder de link vinden. Schandalig wat daar gebeurd.
crazybitchesrus.blogspot.com/2009/06/s...

Daarnaast is het voor jou eenvoudig om te achterhalen wat een mutatie tussen H5N1 en H1N1 veroorzaakt en waar H5N1 zch bevindt. Heel simpel te vinden bij het WHO.

www.who.int/csr/disease/avian_influenz...

Leeftijd doden van de H1N1 ligt grotendeels tussen de 2 en 40 jaar.

Ik zou zeggen, verdiep jezelf eens ergens in voordat je roept.
Hier in Nederland zijn al veel meer besmettingen, dit kan namelijk niet anders, dan men doorgeeft. Er zijn over de gehele wereld op verschillende plaatsen patienten uit KLM vliegtuigen gekomen......

Maar omdat iedereen hier zonodig vindt deze griep belachelijk te maken, gaan mensen niet eens naar een docter wanneer ze het hebben. Denk je nu werkelijk dat ze mensen met deze griep totaal isoleren van anderen omdat er geen risico's zijn ? Niet dat je er bang voor moet zijn, maar ze hebben het naar mijn mening niet onder controle en zijn er zelf niet zeker van wat dit virus exact doet. De angst voor een mutatie met andere virussen, vooral de H5N1 is zeker aanwezig bij het WHO.

Meri59 | 11-06-09 | 09:42

Als toch zoveel mensen die uit de VS terugkomen dit hebben opgelopen, dan vraag ik me af hoeveel er in de vs mee lopen.. En hoe snel de besmetting daar gaat!

xiMaTix_nl | 11-06-09 | 08:47

Hoor net dat op een school in het Duitse Dusseldorf 27 kinderen besmet zijn. Is nietzo heel ver weg volgens mij.

Manny Calavera | 11-06-09 | 08:07

Correctie> schijnt preventief te werken tegen alle soorten virussen. Sorry kan niet meer zo helder denken door lichte paniek na lezen topic en doemscenario van Jurist. Gaat bij Pilly willy kilootje vitamientjes bestellen.. en mondkapjes en eh.. een wit pak?

zegmaarmaarten | 11-06-09 | 02:16

Marsipulami, fijn dat jij dicht bij de kennisbron zit zeg maar. Als hypochonder vind ik dat natuurlijk reuze interessant. 3000 tot 5000 mg vitamine C schijnt preventief te zijn!

zegmaarmaarten | 11-06-09 | 02:08

Het kind dat door vader was besmet was anderhalf, de 18 jarige was door haar collega besmet. Stockton, je hebt weer goed de feiten gecheckt.....

ak1 | 11-06-09 | 00:39

Meri59 :
Nee , ken het dorp niet maar het ligt wel erg noordelijk en afgelegen. Ik kom uit Toronto en heb wat kennissen die bij Health Canada werken. Een ervan is ook
epidemiologist bij de WHO. Kan ook de relatie niet leggen tussen H5N1 en H1N1 behalve de overdracht mens/mens

marsipulami | 10-06-09 | 23:48

In de winter komt er vast een nieuwe griepgolf met de andere mutant, die gevaarlijker is.

juriste | 10-06-09 | 23:36

Ik heb een leuke puzzel voor deze intelligente club mensen.

Wat gebeurd er wanneer het H5N1 met de H1N1 muteert.
Waar bevindt zich het H5N1 virus in de wereld en is daar ook de H1N1 aanwezig ?
Hoe oud zijn de mensen gemiddeld, die op dit moment aan de H1N1 sterven.
Welke andere ziekte hadden deze mensen nog meer ?

Kennen jullie St. Theresa Point in Manitoba Canada, weten jullie wat daar aan de hand is, betreft de H1N1 virus ?

Allemaal vragen waar ik dit team van specialisten hier graag eens antwoorden op wil zien geven.

Succes !!

Meri59 | 10-06-09 | 22:19

nu kunnen ze alle zieken wel in een gesloten ruimte opsluiten, maar bij de meeste gesloten inrichtingen kun je makkelijker naar buiten lopen dan met een niet-afgestempeld boek bij de bibliotheek.

aardt | 10-06-09 | 21:51

Gisteren burrito gegeten, 6 corona's erbij gedronken, en vanmorguh me eiguh helemaal leeg gespetterd op de pot. Dat kan gewoon niet anders als tacohoest zijn. Moest vandaag wel heel erg voorzichtig zijn bij het hoesten.

Osdorpertje | 10-06-09 | 21:49

*kuch*

Nietvoordekat | 10-06-09 | 21:33

@biochemie_nerd
gelukkig.. want ze zijn er helemaal klaar voor. bestel vast even een pandemic plan bij ze .. ow.ly/dltg

illuminati | 10-06-09 | 20:41

ZO jong en dan al bedorven fail!

IsNikSon | 10-06-09 | 20:36

@mick jagger
Tamiflu is van Roche, niet van Merck

biochemie_nerd | 10-06-09 | 20:13

Komt die uitkering toch nog goed van pas

/kidding.

Zowiezo | 10-06-09 | 19:32

Stelletje lutsers die WHO'erTs.
Die muteren een muis in een olifant...

RoyalFlusher | 10-06-09 | 19:26

** Doet de ramen en deuren dicht ** zo Tacohoest staat lekker buiten de deur... klaar, en rustig verder lopen...

FapMaster | 10-06-09 | 19:02

ongezien de tequila tyfus voor de WHO, nog zo'n duister organisatie die alles en iedereen bedondert

Bassie B | 10-06-09 | 18:55

Bonifatius | 10-06-09 | 16:32
[email protected] sissy flu

Jaap de Paap | 10-06-09 | 18:54

Uit betrouwbare bron ( vriendenkring ) vernomen dat de WHO deze keer veel zaken onder de spreekwoordelijke pet schuift. Huisartsen in Toronto krijgen allerlei instructies die vrij ver gaan ( wat , dat mogen ze niet zeggen tegen mij ). Ter voorbereiding. Een ervan vertelde mij dat er al geruime tijd een quarantaine afdeling hebben in het Mount Sinaï Hospital en dat daar al 12 mensen aan de Tacogriep zijn overleden. Zodra ik wat meer weet post ik dat.
Hatjsoeeeee.......................

marsipulami | 10-06-09 | 18:49

Heel merkwaardig dat we de media er niet meer over horen - terwijl ze anders elke dag megaberichten in de kranten publiceerden en wel 5 minuten journaal maakten over de tacohoest.

Kartoffels | 10-06-09 | 18:49

Brinkhorst methode toepassen, alles ruimen binnen een straal van 15 km, succes verzekerd!

ONS | 10-06-09 | 18:47

Sinds mensenheugenis overlijden ieder jaar 5 miljoen mensen aan de griep.
Jaar in, jaar uit.
Niemand die er zich echt druk om maakt.
Het is geen hoax, maar een hype die Mexicaanse - zoveelste- variant
De aandelen van Mercks, fabrikant van Tamiflu zijn inmiddels verdrievoudigd. Kassa !

mick jagger | 10-06-09 | 18:45

waar is het in Zoetermeer? Ik heb namelijkserieus een death-wish

swaffeltoerist | 10-06-09 | 18:40

Dezelfde WHO die eerst zei dat half Afrika dood ging aan AIDS en na miljarden ontvangen te hebben vertelt dat meteen na afloop wassen met water en zeep het meest effectieve middel is om besmetting te voorkomen? Jaha, die nemen we serieus.

Bugsy Siegel | 10-06-09 | 18:39

Ik ben sinds vanochtend wel erg grieperig.
last van verstopte neus en keelpijn!

ga ik Deaud?

magentaplacenta | 10-06-09 | 18:36

H1N1 nu ook in Zoetermeer verkrijgbaar, maar wees er snel bij want op = op

Ayaan Sorry | 10-06-09 | 18:17

Ze tellen alleen diegene die ziek zijn geworden.
Degene die weer beter zijn geworden (de meeste) trekken ze nooit van het totaal af.
Ja zo kan ik de wereld ook in een pandemie praten.

Mongeaul | 10-06-09 | 18:03

Is de griep nu eigenlijk een bacterie of een virus?

Elisabeth2 | 10-06-09 | 17:59

Latest update WHO
check de cijfers van China(142) en India(4). iets doet me vermoeden dat , gelet op het aantal inwoners van deze staten, er hoognodig een 47e update dient te komen.
www.who.int/csr/don/2009_06_10a/en/ind...
.
(off topik); @seven, morgenochtend deel drie /tien van 'op weg naar Mekka' ned2-11:10-1200
/ot

kwajtsnet | 10-06-09 | 17:57

@GeflipteVlaflap | 10-06-09 | 17:41
Hoe dan ook, dood ga je toch.

Agent327 | 10-06-09 | 17:53

Het is nog niet zo dodelijk, nog niet, maarrrrr de evolutie van virussen gaat zeer zeer snel..

seven | 10-06-09 | 17:52

De meeste van die 30 mensen zijn al gewoon weer genezen...

Drudge | 10-06-09 | 17:46

ja GOEDVERDOEMME! ik zit als nachtportier van een beveiligingsbedrijf ingehuurd in een van der Valk hotel s'nachts, vanmorgen om 06:45 stond er gewoon een buslading vol van die tacovreters aan mn balie!! en die mensen maar afvragen waarom ik ze met zon wit gezicht van schrik aan blijf kijken..

neo2k | 10-06-09 | 17:41

Yay! we gaan allemaal dood!
Of... is dat een beetje té enthousiast?

GeflipteVlaflap | 10-06-09 | 17:41

Joo, die mannen in witte pakken vallen wel mee, en gevaarlijke variant? Als die er was geweest, was dat helemaal wel wereldnieuws..

wateheur | 10-06-09 | 17:39

Misschien is het aantal taco hoest gevallen veel hoger dan wat het RIVM aangeeft. Wie gaat er nu met een griepje naar de dokter, tenzij je een longontsteking daarvan oploopt natuurlijk.

Elisabeth2 | 10-06-09 | 17:37

@Magwai | 10-06-09 | 17:32
Inderdaad, de gevolgen van verspreidingsgetallen moet je niet onderschatten!

e.claudius | 10-06-09 | 17:36

Iedereen die onzin roept, heeft duidelijk geen verstand van verspreidingsgetallen en de gevolgen ervan.

Dat we ons nu beter kunnen beschermen en meer ervaring hebben betekend niet dat de maatregelen die we nemen onzin zijn, maar juist effectief.

*zucht*
verdiep je eens in iets alvorens je bek een gooi te geven.

Magwai | 10-06-09 | 17:32

sluit de ramen en deuren!

boyle | 10-06-09 | 17:31

@kwajtsnet | 10-06-09 | 17:21 moet dat zijn natuurlijk

Bakschuif | 10-06-09 | 17:29

@biochemie_nerd | 10-06-09 | 16:49
160.000? Behalve bij een zoveelste generaal pardon.

Bakschuif | 10-06-09 | 17:29

MOORD! BRAND!
Onee, het was al een pandemie tot er mens op mens besmettingen waren in meer dan 2 regio's. Maar wachten op de volgende keer en kijken of ze dan wel op tijd zijn. Stomme WHO.

zeeeend1337 | 10-06-09 | 17:28

ksal Stockton hellupe
Zestienmiljoen vijfhonderd en drieduizend plus driehonderd en drie(cbs 1mei 2009)
plus nog wat nog-niet-geregisteerden/, voorzichtige schatting, 160.000

kwajtsnet | 10-06-09 | 17:21

Kom op Stockton, laat eens zien dat je dat vmbo-tl diploma waard bent. Hoeveel mensen wonen er in Nederland?

e.claudius | 10-06-09 | 17:15

oke dat scheelt, ymmv

Naadvet | 10-06-09 | 17:10

Naadvet | 10-06-09 | 17:05
allemaal

ymmv | 10-06-09 | 17:09

Het is dus nog niet officieel een pandemie... het is bijna een pandemie... wel even goed doen aub

reinaarden | 10-06-09 | 17:07

Hoeveel van die 31 zijn reeds genezen? Ik hoor altijd: besmet of niet dood, maar nooit het woord 'genezen'.... iemand?

Naadvet | 10-06-09 | 17:05

waar is fleauxe als je haar tips nodig hebt ?

Je Verzint Het Niet | 10-06-09 | 17:05

Ik heb last van de *kuch kuch* haringhoest.

Lepo | 10-06-09 | 17:05

@biochemie_nerd | 10-06-09 | 16:49
Is het nog om te bouwen tot Marokko-griep? Zo eentje waar mensen die hard werken gewoon weerstand tegen hebben en anderen die dat niet doen met bekwame spoed naar Allah's Maagdenshop mogen gaan?
*oefent op goede verspreidingskuch*

Bakschuif | 10-06-09 | 17:04

31 al.. nou, nou.. oe, oe.. wat ben ik bang

tuurlijk! | 10-06-09 | 17:04

Met 20 bakken bier en 20 zakken chips moet ik toch wel door de pandemie geraken

Je Verzint Het Niet | 10-06-09 | 17:04

je kan em beter nu oplopen, als het virus uitgemuteerd is komt het rond de herfst terug in zn gevaarlijke variant.

Sweyn | 10-06-09 | 17:03

Fijn! Ik heb morgen een welkomst feestje van een vriend die een half jaar in mexico heeft gezeten lekker is dat!

De ideale schoonzoon | 10-06-09 | 17:02

MyCatIsDoingThis | 10-06-09 | 16:51
Dit virus is een slap homovirus volgens mij. Zeker vergeleken met HIV. Dat is een hard homovirus.

Gallisch | 10-06-09 | 16:57

@biochemie_nerd

Volgens mij als je een willekeurig griepvirus pakt en deze gaat 'tracken' dan gaat die net zo hard de wereld over als de Mexicaanse griep en waarschijnlijk nog wel harder omdat daar geen maatregelen voor genomen worden. Ook deze kunnen muteren in een dodelijk virus. Ik vind zelf dat de Mexicaanse griep gewoon een griepje met een naam is waardoor iedereen er bang voor wordt (gemaakt).

Bonifatius | 10-06-09 | 16:57

Ik zeg: niet vliegen.
Dat virus blijft in de filters hangen. En vervangen doet men sinds het rookverbod een stuk minder.
Eng heur....

Blue Leader | 10-06-09 | 16:57

Ozzies? Ik denk Aussies

Pantokrator | 10-06-09 | 16:55

Dat bedoel ik :-)

MyCatIsDoingThis | 10-06-09 | 16:53

1:500.000, wow.....

Dat betekent dat de kans om _ziek_ te worden van deze griep nog altijd 7000 keer zo klein is als de kans om in het verkeer _dood_ te gaan.

Nou, gevaarrrrrrlijk hoorrrrr! Wat een onzin!

Balsaq | 10-06-09 | 16:51

Jongens dit gaat langzaam...... te langzaam...... :-)
Hoog tijd om taco hoest 2.0 te introduceren.

MyCatIsDoingThis | 10-06-09 | 16:51

Shit, de mondkapjes zijn nergens meer te vinden...

wicher(t) | 10-06-09 | 16:50

Blijf dan ook weg uit de Joe-es-of-Ee en uit Mechico, of direct separeren bij binnenkomst. Ze weten toch precies wie in welk vliegtuig zit en waar ze vandaan komen (kan Homeland Security vast wel aanleveren, die gegevens).
*alu-hoedje op

IkkeWel | 10-06-09 | 16:50

Heb Appie nog mondkapjes in de aanbieding?

Bonifatius | 10-06-09 | 16:49

@bonifatuis: you could not be more wrong.
Het virus is op dit moment nog geen gevaar voor de wereldbevolking. Echter was wel gevaarlijk is, is het feit dat diverse landen, zoals Mexico, de VS, Canada, Engeland, Australië e.d. de griep niet onder controle hebben. Het virus zelf is op dit moment vrij agressief, d.w.z. zonder medische behandeling kan het virus lethaal zijn, en daarnaast zijn mensen met een sterk immuunresponse hier gevoeliger voor, zoals bij de Spaanse griep.
Hoewel het virus nog niet extreem dodelijk is, en de besmetting van mens-op-mens nog niet effecient is, is er nog geen groot probleem. Echter de kans dat het virus recombineerd met andere griepvirussen (in mensen die ook door andere varianten zijn besmet) wordt op dit moment steeds groter. En dit is precies hetgene waar virologen en de WHO voor waarschuwen.

biochemie_nerd | 10-06-09 | 16:49

@KillerK
Teveel pandemic II gespeelt jongen?

@MDA
Mexico schijnt veiliger te zijn..

Rick1314 | 10-06-09 | 16:48

Ga altijd met de bus naar de Costa del Playa.

DavidC | 10-06-09 | 16:48

Tacohost, ik heb geloled.

ic3y | 10-06-09 | 16:44

Deauuuuuud, hartstikke deauuuuuuud gaan we

st0mpie | 10-06-09 | 16:42

"De kans dat u de ziekte oploopt, is nu al groter dan dat uw vliegtuig op weg naar de costa neerstort"
Ach... Ik vlieg toch alleen maar naar Brazilie...

MDA | 10-06-09 | 16:42

bij mij in het dorp zijn al 3 besmettingen op 15000 inwoners.. tel uit je winst...

Gianluca | 10-06-09 | 16:42

eerste reactie: "WHaaaaa!!!" *hoofd tegen muur slaat, rondjes rent, nog maar es de muur kopt, etc.*
tweede reactie:
het zal zo'n vaart wel niet lopen. en als het echt mis gaat heeft two ball een belangrijk genoege functie om als eerste vaccin prikje te krijgen. (als die tenminste niet zijn weggegeven uit solidariteit)

two ball cane | 10-06-09 | 16:41

schijnt vanuit de varkensbaai overgewaaid te zijn..

batsertje | 10-06-09 | 16:40

niet panikeren ? Niet panikeren !!??? WE GAAN ALLEMAAL DEAUD ! AAAAAAAAaaaaaaaaaahrg ! We gaan ERAAN!! Hellepie ! hullepieieie!!!

overjarige marmot | 10-06-09 | 16:39

En bij fase 6 sluiten de scholen toch?!
*bier halen doet*

Dimi | 10-06-09 | 16:36

We're all gonna die!
Nee maar serieus, ik denk dat we er toch mee op moeten passen..

Omelette du fromage | 10-06-09 | 16:36

Zag bij mij zojuist eauk een man in een wit pak in de straat, schrok me de tiefus, bij nader inzien bleek het de Topslagert van de eauverkant te zijn.

kneuterzak | 10-06-09 | 16:35

Nja, ik weet het maar niet.
Wordt nogal laconiek over gedaan, maar je weet maar nooit

Bas vd Veen | 10-06-09 | 16:35

Angst voor een griepje moet niet veel gekker worden. * zoekt naar afbraakprijzen voor trippie Mexico.

keizeradmiraal | 10-06-09 | 16:34

De RIVM teller staat nu op 30; dat is al MEER dan één ziektegeval per 500.000 Nederlanders!?

Ga eens terug naar school.

henkiedenkiedenkie | 10-06-09 | 16:34

iedereen 2 weken bijzonder verlof dan maar...

Br33z4h | 10-06-09 | 16:34

Laat dan nu eindelijk maar de prijzen van Corona dalen, als tegenprestatie zeg maar..

no_comment | 10-06-09 | 16:33

@sambalbaj | 10-06-09 | 16:29
*Amerikaanse griep*
Was er al een tijdje, heet in normaall NL rotte hypotheken.

Agent327 | 10-06-09 | 16:32

Ik vind het maar een sissy virus. Zoveel mensen gaan er ook niet aan kapot behalve mensen waarvan hun weerstand door HIV is weg gevreten. Gewoon een ordinaire griep, maar ik noem het vanaf nu 'Sissy Flu'.

Bonifatius | 10-06-09 | 16:32

Boeiend.

De Groene Vlam | 10-06-09 | 16:30

WHO is nu eindelijk de baas over onze medische diensten! Lang leven de WHO dat ze het doen met deze debiel zwakke ziekte en iedereen kan ziet wat voor een fraudeurs het zijn.

tada | 10-06-09 | 16:29

Geef ons nou maar eens een keer vrij dan!

Herman286 | 10-06-09 | 16:29

tegenwoordig meer besmettingen uit de VS dan uit Mexico.
Tijd voor een nieuwe naam, na varkensgriep en Mexicaanse griep wordt het nu de Amerikaanse griep

sambalbaj | 10-06-09 | 16:29

-weggejorist-

Nee dus! | 10-06-09 | 16:28

Besmettelijkheid zegt niets over dodelijkheid.

Nee dus! | 10-06-09 | 16:28

Madagascar is nog veilig!!!

*Koffers inpakken doet*

KillerK | 10-06-09 | 16:28

Gezellig met je vrienden in de kroeg gaan comahoesten, de trend van eind 2009

nelizz | 10-06-09 | 16:27

Dan krijgen we allemaal een griepje, so what? Voorlopig zou je precies dezelfde hype-toon kunnen aanslaan over gewone verkoudheid, inclusief rode stipjes die zich als olievlekken verspreiden over wereldkaarten. Door zoveel aandacht aan deze onzin te besteden, zorgt de WHO ervoor dat niemand ze nog serieus neemt als er eens echt iets aan de hand is.

DeRedelijkheidZelve | 10-06-09 | 16:26

Laat die dieren dan ook met rust...

da wizard | 10-06-09 | 16:26

Kuch Kuch

binaries4me | 10-06-09 | 16:26

He He, eindelijk lees ik tacohoest i.p.v. mexicaanse-griep

RudieBoy | 10-06-09 | 16:26

@ Stockton

'(bijna)15 miljoen mensen opzet' 'toen was geluk héél geweaun tune'

kwajtsnet | 10-06-09 | 16:25

Het virus schijnt niet al te dodelijk te zijn (van horen zeggen, ik ben geen expert). Indien dat juist is, is de tacohoest-pandemie nog altijd veel ongevaarlijker dan het zeer kwaadaardige hersenvirus dat "religie" heet en vooral de meest agressieve variant daarvan: "islam". Zo gezien, is de tacohoest-pandemie dus een storm in een glas water.

Sir Galahad the Pure | 10-06-09 | 16:25

*slikt gewoon wat extra vitaminepilletjes van de etos, gaat helemaal goed komen*

lourilex | 10-06-09 | 16:25

En áls je het al krijgt, heb je 97 % kans het te overleven.....

Count_Grishnackh | 10-06-09 | 16:25

Hahaha, die pica is om te zoenen, geweldig!

Kathy | 10-06-09 | 16:24

leuke pica

basset hound | 10-06-09 | 16:24

Wordt weer lekker zwaar overdreven.

Ik moet het allemaal nog zien...

Reez | 10-06-09 | 16:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken