Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Persco. Pirate Bay verliest rechtszaak.

TPB100.jpgDe oprichters van The Pirate Bay zijn veroordeeld tot een jaar cel. Ze moeten bovendien een schadevergoeding betalen van enkele miljoenen krönen aan de muziekindustrie. Voor wie nog altijd DVD's in de winkel koopt: The Pirate Bay is een website waar u torrent-bestandjes kunt vinden. Met zo'n link en een programma als uTorrent, kunt u gratis bijvoorbeeld de meeste recente afleveringen van 24 downloaden. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken, is dat gewoon legaal in 0031 (zolang u de upload-mogelijkheid maar uitzet). De uitspraak is waarschijnlijk allesbehalve het eind van de rechtszaak. Oprichter Peter Sunde Kolmisoppi doet er in ieder geval bijzonder laconiek over: "Stay calm - Nothing will happen to TPB, us personally or file sharing what so ever. This is just a theater for the media." En voor die media geeft Peter op dit moment een online persco. U mag ook meekijken.

Reaguursels

Inloggen

@ Over Lord Ice Dog | 18-04-09 | 15:00

Gewoon niet via de eerste de beste nzb site het eerste nzbtje van alt.bin.cracks of alt.bin.warez trekken maar netjes via ftd een post checken... heb in 3 jaar nog nooit via ftd troep gehad, toen ik zelf via nzbsite t eerste nzbtje binnentrok ook meteen pc vol spyware... heb er wel van geleerd :P

sir luka | 19-04-09 | 00:42

Wel grappig, dat alle mensen welke NIET weten hoe gecrackte shit te gebruiken hier komen reageren dat File sharers LOSERS zijn !!!

RDCMrT | 18-04-09 | 23:54

ik had helaas niet anders verwacht. jammer. onze tim zal wel de hele dag bezig zijn geweest zich af te rukken op het nieuws.

cloudoflogic | 18-04-09 | 17:33

Gewoon leren downloaden met nieuwsgroepen, dan komt alles goed ;)

Vele malen sneller ook nog, en zo zie je ook gelijk waar het de muziekindustrie aan schort, traagheid om in te spelen op nieuwe fenomenen... Waar ze nu nog steeds tot over hun oren in de shit zitten met betrekking tot rechtszaken betreffende torrents. Daar is ondertussen het hele concept van torrents meer en meer achterhaald geworden. Doordat er een jeugdcultuur heerst van gratis delen van kennis en cultuur is er een internetmilieu ontstaan dat zich zodanig ontwikkeld dat er juridisch gezien nooit een sluitende uitspraak kan worden gedaan in de huidige situatie...

Als je alleen al kijkt naar de afgelopen manieren:
Site downloads (qua muziek nog goed mogelijk trouwens) -> Napster -> KaZaA -> Limewire -> Torrents -> Nieuwsgroepen/YouTube muziekdownloads...

Het probleem zal hoogstens kunnen worden aangepakt als de muziek- en filmindustrie zich realiseert dat rechtszaken niet de methode zijn om free sharing tegen te gaan, hiervoor zullen ze meer op de vraag van de klant moeten in gaan. Wat hierbij echter een probleem vormt is dat om dit te bereiken de bedrijven hun gehele systeem moeten vernietigen. De MF-industrie heeft jaren kunnen werken vanuit een belachelijke monopoliepositie, zonder ook maar een moment aan de wensen van de klant te denken. Hierbij is ze vooral ook arrogantie te verwijten. Er is altijd van uit gegaan dat de klant alles toch wel pikt, en nu blijkt dat in de huidige kennis-cultuur de klant deze houding niet meer accepteert.

In plaats van zichzelf een spiegel voor te houden om te kijken wáár het is fout gegaan gebruikt de MF-industrie de makkelijkste uitweg van allemaal, anderen de schuld geven. Deze rechtszaak tegen TPB getuigt daar al afdoende van, wat er hier namelijk gebeurt is dat een medium wordt gedaagd voor het gedrag van zijn gebruikers. Hierbij is een vergelijking te plaatsen met eerder genoemde argumenten, bijvoorbeeld videobanden waarmee wordt opgenomen (of hedendaags DVD-/Harddiskrecorders). Deze recorders worden door mensen gebruikt om bijvoorbeeld films/series op te nemen. Je ziet de MF-industrie echter niet deze producenten aanklagen (ook al ben ik me bewust van het AHRA besluit van 1992, wat voorziet in een vergoeding), de voornaamste reden is echter dat TV-zenders (vaak absurde) bedragen betalen aan de filmmakers voor het uitzenden van de films. Deze TV-zenders verdienen dan weer terug aan de reclames, en deze reclames worden juist doorgespoeld bij deze spelers. Waar recorders destijds een klacht waren tegen het op afgestelde tijden moeten kijken naar bepaalde programma's of wat dan ook, kan TPB en torrents worden gezien als een locatieklacht. De klant heeft geen behoefte meer om voor nieuwe films te moeten betalen in de bioscoop, vanwege een vaak teleurstellend resultaat. Deze klacht tegen de locatie moet dus ook worden gezien als een kwaliteitsklacht.

Wat echter een feit is, is dat het gevecht tegen het gebruik van recorders door consumenten zeer is afgenomen op het moment dat er een ander beter medium ontstond en dat bekend werd. Het wachten is dus op het bekend worden van een van de nieuwere mediums aan het grote publiek, waarna ook de hele discussie omtrent torrents hoogstwaarschijnlijk zal verstillen.

ChaoticNeutral | 18-04-09 | 16:19

Films inderdaad via news groups...

Maar er zijn sites zat die bv een goede antivirus oplossing bieden...
(bijv. eset-nod32-free.blogspot.com)

Apps via zo'n sites zijn beter dan via news groups of Torrent sites; alleen het programma is voldoende; zonder al die crack shit en ads...

Over Lord Ice Dog | 18-04-09 | 15:00

heb jaren torrents gedaan, ben blij met nieuwsgroepen nu, downloaden met 1800kb/s en pc uitzetten als die dvd binnen is na 40 minuten bevalt me beter dan 24uur wachten op mijn filmpje en dan nog 3 dagen door moeten blijven seeden met traag internet omdat de upload meteen de downloadpijp dicht laat slippen!

sir luka | 18-04-09 | 12:13

inderdaad, ik download dagelijks torrents voor nieuwe dvd releases, cd's, series etc en heb er nooit problemen mee. Je moet gewoon weten bij welke mensen je het moet downloaden, want zoals bij alles zijn er goede en slechte uploaders op die sites...

naast piratebay zijn er genoeg andere sites als mininova, ishohunt etc, dus als tpb failliet gaan maakt dat echt totaal geen verschil...

robin1982 | 18-04-09 | 02:04

@ nenny | 17-04-09 | 22:25.
Volgens mij ben jij de enige die zoveel problemen heeft met torrents.

Crusher | 18-04-09 | 01:25

@ Echt He! | 17-04-09 | 13:07.
Torrents zijn ideaal voor mensen die geen maandelijks abonnementsgeld willen betalen aan piraten om ietsje eerder recente films te kunnen downloaden.

Crusher | 18-04-09 | 01:20

*ooglapje af doet en naar isohunt gaat*

Geert Flater | 17-04-09 | 23:59

torrent is zo en zo kut.
De wereld is per definitie te egoistisch of te bang om te uploaden want de seeder/leecher ratio is altijd om te huilen.
Daarbij is het torrent protocol gemiddeld zo'n 40% data en 60% overhead gefragmenteerd over GIGANTISCH (caps noodzakelijk) veel packets.
bottom line: gebruik geen torrent.
.
Gebruik nieuwsgroepen.
Het enige wat BREIN (onze grote vrienden) tot nu toe tegen kan houden zijn "NZB" sites. En die zijn handig, maar niet noodzakelijk, waarbij torrent bestanden noodzakelijk zijn.
.
Van mij mogen al die torrent sites doodbloeden.
Torrent verkeer is 3 keer klote. Als je op een willekeurig LAN maar 2 of 3 torrent downloaders hebt dan is het hele LAN "saturated". (= op z'n gat)
Terwijl veel SMTP, FTP of NNTP data niet per definitie gigantisch veel packets geeft. (NNTP weer wat meer, toegegeven) maar alleen veel PAYLOAD. En dat geeft wel wat vertraging, maar niet het enorme stront-door-een-trechter resultaat wat je met Bittorrent krijgt.

nenny | 17-04-09 | 22:25

ach je hebt altijd de newsgroepen nog .... en dat "andere"

w31rd0 | 17-04-09 | 21:27

for helved.

Ga is met nieuwsgroepen downloaden noops.

Wel-Stijl | 17-04-09 | 20:52

de enge man | 17-04-09 | 13:21
Al die andere sites die alleen maar doorlinken doen dat vooral naar The PirateBay... Ook had TPB de grootste tracker van torrents in de wereld en als die weg valt kan het er toe lijden dat de andere trackers overbelast raken.

-Seb | 17-04-09 | 19:17

Pirate Bay, wel zo handig.

Hauptfrau Anouk | 17-04-09 | 19:08

Frappant | 17-04-09 | 17:18
Ben het helemaal met je eens. Hier gaat dat precies hetzelfde. Filmmakers moeten gewoon zorgen voor kwaliteit. Kwaliteit verkoopt zichzelf.

n0hh | 17-04-09 | 19:05

Er klopt gewoon niks van het hele systeem. Volledig achterhaald. Als ik een film op dvd koop dan betaal ik rechten. Wil ik later de blueray dan betaal ik wederom het volle pond. Ik kan niet de dvd inruilen voor een blueray en alleen de productiekosten betalen.
Verder betaal ik heffingen op lege dvd's en cd's waar ik alleen eigen foto's op zet. Brein en Thuiskopie zijn er niet voor de artiesten maar voor de grote productiemaatschappijen. En dat moet op de schop.
Verder vraag ik mij af waarom sofwareproducenten hun licenties niet eens nakijken. Waarom betaald een hobbyist hetzelfde voor Photoshop als iemand die dit beroepsmatig gebruikt. Daar kun je toch verschil in aanbrengen?

Chow | 17-04-09 | 19:03

ongezien de tyfus voor de faggs die torrents kleinburgelijk vinden, heb er al meer dan een terra vandaan gehaald, 1x problemen gehad, maar niet zo groot dat systeenbeheer het niet kon fixen. je moet alleen niet zo debiel zijn om te proberen progs te downloaden die aangeraden worden door de file die je hebt binnengehaald. maar de faggs mogen lekker dat geeltje per maand blijven betalen voor usenext, ik haal mijn manon thomas pics wel van TPB. 4 free, cheers. . .

LaMeR | 17-04-09 | 18:56

Als je uiteindelijk het verlies dat nu geleden wordt aftrekt van de dikke winst die het mediamonopolie in de afgelopen jaren heeft binnengehaald, dan nog hebben ze een meer dan positief bedrijfsresultaat. Uiteindelijk is het de consument die genaaid is en ja ook voor kleinere bands.

Kunstmatig worden cd-prijzen nog steeds op 20 euro gehouden, teneinde de platenmaatschappijen in stand te houden. Platenmaatschappijen en mediamagnaten hebben gewoon hun beste tijd gehad in een tijd waarin iedereen met een cam een film kan maken en iedereen met een gevoel voor muziek een plaat kan maken.

Het onmogelijk maken van torrents zal daar geen verschil in maken.

Verloren_onschuld | 17-04-09 | 18:43

"Zolang je de upload-functie maar uitzet"

Ieow vuile leecher.

WiseGuy, eh? | 17-04-09 | 18:13

mja, zonder thepiratebay gaat het nog heel goed hoor, www.link4us.tk

pietwiet | 17-04-09 | 18:11

De enige reden waarom ik iets download is als ik het niet kan krijgen in Nederland in de winkel.Of als een game geen demo heeft zodat ik toch kan zien hoe hij speelt,als hij goed is koop ik hem meestal.

Necramonium | 17-04-09 | 17:40

Ik begrijp niet waarom iedereen het altijd zo ontzettend opneemt voor die TPB goeroes. Het zijn eigenlijk gewoon software piraten. (en ja ik weet dat ze geen software fysiek zelf hosten en ja ik download ook wel eens een torrent).

Je zult zelf maar jaren gewerkt hebben aan een film of stuk software dan baal je ook dat alles maar rond gekopieerd wordt via torrents etc.

Ronman2k | 17-04-09 | 17:39

Ik betaal heffing op lege cd's en dvd's. Dan heb ik toch al betaald voor de downloads?

Chow | 17-04-09 | 17:29

PreventiefRuimen | 17-04-09 | 13:37

Met als grote verschil dat het stelen van een DB9 de auto bij een ander persoon het echt weghaald
Bij downloaden wordt er enkel een kopietje van gemaakt dus degene die hem 'origineel' had heeft nog steeds dat bestandje

De Quale | 17-04-09 | 17:26

Laat ze in de stront zakken met hun priet praat... :| Stelletje azijnpissers. Gore uitzuigers. Vieze hypocrieten. ''Oh, films worden gedownload? Laten we -pas- na 10 jaar een wet maken zodat dat niet meer kan...!'' Achterlijke spuit-elfen. Centenkakkers. Hardstikke vervelendenuit de middeleeuwen. Hadden ze cd's, films en bioscopen maar niet zo duur moeten maken! De wetgeilers zijn ingehaald door ons, downloaders en moderne wereldburgers, en de bloedklevers kunnen er geen speld meer achter krijgen! The Pirate Bay Rules and shall overcome. Hebben piraten altijd nog gedaan! ;)

Xist! | 17-04-09 | 17:25

De muziek- en filmindustrie voert een verloren strijd. Zielig om de Pirate Bay daar weer voor op te laten draaien. Waarom moet ik eigenlijk altijd die ongein van brein zien aan het begin van mijn film? Ik heb er toch voor betaald, lutsers.

fjordman | 17-04-09 | 17:19

@De Badtegelzetter: mininova kan helemaal niks zonder the PirateBay. Komt omdat Mininova alleen een site is, zonder tracker. The Piratebay heeft een tracker wat nodig is voor BitTorrent. Dus al hebben we aXXo, klaxxon en weet ik veel wat, ze hebben wel een goede tracker nodig. Nu zijn er wel andere trackers, maar die kunnen nooit al het verkeer van TPB aan.

@GS: uploaden uitzetten, dat doen we niet hé! Dan kan niemand meer iets downloaden....

Maar ze gaan toch in hoger beroep en al moeten ze de gevangenis in, de site blijft bestaan (aanklacht was tegen de beheerders en niet tegen de site). POWNED!

Escobarretje | 17-04-09 | 17:19

veel succes

Moeder Gans | 17-04-09 | 17:18

@Locos | 17-04-09 | 14:55
FTD Watchdog nooit gezien? Hebbie je knoppie weer netjes terug hoor... (en nog meer handige opties trouwens)

Ik download genoeg films, maar koop ze als ze goed genoeg zijn.
Er staat hier een dvdtje of 400, dus dankzij het downloaden koop ik alleen de juiste films! Maak je sjit? Koop ik het niet, is toch simpel?

Muziek, als ik het echt goed vind koop ik het wel hoor.
Maar geen top40, daar betaal je je scheel aan, en het klinkt nog kut ook.
Hele collectie Osdorp Posse hier, 10 a 15 euro voor een optreden + cd! Het gaat om de optredens, en niet om de verkoop van de cdtjes. Voor mij is een muziek cd een goede impressie van mijn goede avond (optreden) en niet andersom.

Frappant | 17-04-09 | 17:18

Downloaden +1

Erik S | 17-04-09 | 17:13

Rot maar voor elke die er opgeheven wordt komt wel weer een andere in de plaats.
Mocht dit voor de hele torrent industrie gaan werken dan heb ik ook wel goede hoop dat het weer op een iets andere manier gewoon weer terugkomt.

Honing met Bijsmaak | 17-04-09 | 16:58

Gelukkig hebben we www.mininova.org met aXXo en klaxxon nog...

De Badtegelzetter | 17-04-09 | 16:38

Wat een gezwets over virussen zeg. Nog nooit een virus binnen gehaald via piratebay en bijna altijd goede kwaliteit. Jammer dat de PowNed tv afleveringen alweer over zijn. Ik had Rutger graag gezien op de persconferentie die Kuik vanavond ongetwijfeld gaat geven.

asjemeblieft | 17-04-09 | 16:15

Dom, dom, dom, dom, dom, dom, dom, dom, dom. Had ik al gezegd dat dit erg dom is?

Downloaders kopen meer. Dat is een bewezen feit. Ze zijn alleen wat selectiever bij hun aankoop en dat is eigenlijk wat de industrie liever niet heeft. Die wil dat iedereen impulsieve aankopen doet op basis van overhypte reclames en image (zie bv Apple zooi).

Het beste signaal dat naar de uitgeversmaffia kan worden gestuurd is door gewoon NIETS meer te kopen, tenzij je er echt zeker van bent dat je een kwaliteitsproduct in handen krijgt.

En echte muziekanten omzijlen al die platenbonzen en zetten hun eigen product direct op het internet (in lossless format - no DRM). Als ze 5 euro voor een album rekenen, krijgen ze al veel meer dan nu.

de.grote.vergeler | 17-04-09 | 16:07

The Pirate Bay FTW !!!!

RIP Sharereactor, Napster

dennisdemennis | 17-04-09 | 16:04

The Pirate Bay verliest rechtszaak
Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 17 april 2009 11:03

-1 voor geenstijl, stockton.. veeeel te laat..

1teen | 17-04-09 | 15:52

De pest is dat series als heroes en stargate en battlestar galactica etc. maar nog veel meer hier 6 eeuwen later op tv komen en bovendien nog zijn voorzien van die hinderlijke ondertiteling. ik wil dat gewoon veel eerder zien op een tijdstip dat mij uitkomt. Als ik voor bijv 15-20 dollar of zo een heel seizoen van zo'n serie lekker op m'n gemak zou kunnen gaan kijken direct na de tv premiere, zou ik dat zo doen, maar zo'n dienst wordt niet geboden. Ze gaan niet helemaal mee met hun tijd daar,..

synchronicity | 17-04-09 | 15:48

stockton ga es seede!! Alleen leechen is voor suckers..

a1271 | 17-04-09 | 15:48

Het is voor een groot deel de schuld van de film- en muziekindustrie zelf, zij bieden ook geen vernieuwingen aan...

opmer.king | 17-04-09 | 15:33

EZTV voor life, ik dank die jongens voor het vermaak van de helft van mijn vrije tijd :) en ff over PB en torrents, dat valt nooit meer te stoppen helaas betalen de mensen van Pb de prijs om dat zij de bekenste zijn.

Leipe shit | 17-04-09 | 15:23

Nooit, maar dan ook nooit zal ik een cd kopen zolang een cd niet max 10 euro kost. Ik ga toch verdomme geen geld voor benzine, parkeergeld etc weggooien voor een kutalbum waar 15 nummers op staan waarvan er misschien 2 fatsoenlijk zijn. En dan ook nog 25 euro voor die troep vragen! Forget it. Wanneer downloaden eindigt gaan we gewoon weer met zn allen cd's van elkaar kopiëren!! Never zal ik ze kopen, never!

DaG | 17-04-09 | 15:20

Jammer.. maar dit is niet het einde.
Isohunt plukt zijn torrents overigens van thepiratebay, mininova, en vele anderen.

Phobophrysk | 17-04-09 | 15:14

Hell with it. Ik blijf torrenten en seeded tot ik dood ga, of tot pirates dood gaan.

*Pirates are nothing without a bay*

paddoschtoel | 17-04-09 | 15:05

PreventiefRuimen | 17-04-09 | 13:37
Daarbij gaat het om merkwaarde (nl.wikipedia.org/wiki/Merkwaarde), iets wat heel wat anders is dan die winstmarge van je.

Rowtjuh | 17-04-09 | 15:01

@Zout Water | 17-04-09 | 14:44:
Een beetje downloader heeft of de ballen om gewoon te blijven uploaden als die ook download en de lozer die dat niet doet vind wel een manier om dat echt niet te doen, probeer eens een andere cliënt bijvoorbeeld.

MysteryQuest | 17-04-09 | 14:59

Ik zeg: MININOVA:D

jesrr | 17-04-09 | 14:59

zum kotzen | 17-04-09 | 13:13
Maar wel jammer he? Ik berichtte al eerder over het feit dat BREIN helaas de NZB portals op slot heeft gedraaid. Verdomd jammer. Nou moet je alles weer zelf bij elkaar schrapen met nzb finder en zo... bah.

Locos | 17-04-09 | 14:55

*Koopt nog steeds CD's als deze de moeite/het geld waard zijn*

Stroopwafel | 17-04-09 | 14:54

Zolang EZTV nog maar blijft uploaden op mininova is er niks aan de hand.
Voor mij mag men best wat downloaden als iets meer dan de helft jaarlijks maar wordt gekocht.

MysteryQuest | 17-04-09 | 14:54

In hoger beroep europeeesch hof

Hemzelf | 17-04-09 | 14:51

fart majeur | 17-04-09 | 14:20

Jouw vergelijking gaat ook niet op. Opzettelijk inbreuk maken op andermans auteursrecht is nl gewoon een misdrijf, ook in Nederland. Lees artikel 31 van de Auteurswet maar eens. Downloaden mag dan formeel gezien geen inbreuk zijn, uploaden is dat wel. En laat je die functie nu net niet kunnen uitschakelen met BitTorrent.... Dus downloaden = uploaden = inbreuk = strafbaar wanneer dat opzettelijk gebeurt.

Zout Water | 17-04-09 | 14:44

@Stroopdoos | 17-04-09 | 14:27
Mjah onwaarheden verspreiden lijkt me gewoon niet nodig.

'TrauMa | 17-04-09 | 14:40

@Lavatherm | 17-04-09 | 13:50
None of the above. Werkzaam in de software industrie dus parasiterende dl-ers vreten het beleg van mijn brood. Ik zeg:

PreventiefRuimen | 17-04-09 | 14:38

Uh?

100%JERZY | 17-04-09 | 14:37

Knippen & plakken is stelen
Kopiëren & plakken is geen stelen

Luchtverkeersleider | 17-04-09 | 14:36

@brokkie | 17-04-09 | 14:12
"Het zijn de kleine jongens die eronder hangen die de problemen ondervinden, de beginnende artiest die geen platencontract meer krijgt en de videotheken en muziekwinkels die één voor één failliet gaan. "

zal ik maar meteen mijn digi camera weggooien teneinde de fotowinkels niet failliet te laten gaan dan?

tedgilette | 17-04-09 | 14:36

Kut.

Herr Erik | 17-04-09 | 14:30

@ PreventiefRuimen | 17-04-09 | 13:37
Vroegah, had ik muziek op platen en op bandjes. Ja, bandjes, waarop ik voor die tijd ook illegaal muziek overnam van anderen, via legaal in de handel verkochte taperecorders. Toen kwam de cd. En wat bleek? Tobus mocht al zijn muziek nieuw kopen, nu op cd's. Want bandjes gaan sneeuwgeluid geven en platen cq platenspelers werden ontoegankelijk voor de doorsnee muziekliefhebbert.

Zo was er ook geen enkel probleem voor het dubben van een film op een VHS video2000 band. Maar nu, in de digitale wereld, is het opeens een groot probleem. Waarom? Omdat de industrie vast wil houden aan marktmonopolie, waar de hele wereld allang op marktwerking is overgegaan. Dat geldt voor de muziek, voor de films, maar ook voor de games en de software. Partijen die er niet zo krampachtig mee omgaan zien doorgaans veel betere verkoopresultaten.

Kijk bv naar games. Ontwikkelaars die nog demo's uitbrengen (minder en minder) hebben minder last van illegale copy en verkopen meer. Zonder demo gaan veel mensen downloaden om eerst eea te proberen, waarna de stap tot daadwerkelijk kopen toch wat groter wordt (je hebt de game immers al). Veel software krijgt tegenwoordig zulke stringente DRM mee, dat pc's er soms door onklaar geraken (google maar op starforce) of het de eigenaar onmogelijk wordt gemaakt die legaal gekochte software opnieuw te gebruiken op een nieuwe computer. Of wat te denken van de goddank afgeschafte DRM op muziekcd's, waardoor de legaal gekochte cd's het alleen deden in normale audiosystemen, maar niet in bv cdromspelers of autoradiocdspelers. De eerlijke koper werd en wordt zo gepakt, de downloader die het allemaal allang zat is heeft ALTIJD een goed product.

Ik praat diefstal absoluut niet goed, maar een groot deel van die diefstal is direct veroorzaakt door de anaal gefixeerde reactie van de industrie op dit digitale tijdperk.

Tobus | 17-04-09 | 14:30

Neeeeeeeeeeeeeeeeen!

VOLgespotensokken | 17-04-09 | 14:29

Stroopdoos | 17-04-09 | 14:22
*Betweters altijd gelijk + de middelvinger geeft*

Stroopdoos | 17-04-09 | 14:27

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat iemand die precies weet hoe de vork in de steel zit tot een uitspraak als deze zou kunnen komen.
Beetje jammer dat mensen op zulke posities behalve van hun vakgebied nergens een snars vanaf weten....

'TrauMa | 17-04-09 | 14:27

Vreemde uitspraak. Redelijk verrassend ook. En baanbrekend.

-1

dhr.w | 17-04-09 | 14:25

'TrauMa | 17-04-09 | 14:16 Klopt

Stroopdoos | 17-04-09 | 14:22

lolzor ze gaan vast wel in hoger beroep :)
en ja dat geld liggen ze volgens mij ook niet echt wakker van wat ads hier en daar en het is zo opgelost haha

trippingbitch | 17-04-09 | 14:21

PreventiefRuimen | 17-04-09 | 13:37: vergelijking gaat niet op. Het stelen van een auto is strafbaar, het downloaden van (99 van de 100 keer slechte) films niet.

fart majeur | 17-04-09 | 14:20

@ brokkie | 17-04-09 | 14:12

Kudt, man!
Toen ik nog videos huurde via de lokale videotheek (ca. 1997) en 'en passant' de eigenaar vertelde dat spoedig alles via internet te verkrijgen was lachte hij me uit.

Dat gezegd hebbende.. Tesis was een verdomd goeie film.

RickH | 17-04-09 | 14:19

@Stroopdoos | 17-04-09 | 13:06
Je hebt niet veel verstand van hard en software blijkt uit je opmerking.

'TrauMa | 17-04-09 | 14:16

piratbay moet 3.000.000€ betalen en heeft 20.000.000 bezoekers.
16 cent per bezoeker, kunnen ze van mij wel krijgen...
1 jaar, voorhechtenis en vroeger vrijkomen enzo.
samengevat: niks aan het handje, gewoon doorlopen

pandalicious | 17-04-09 | 14:14

LOL @ sealink advertentie rechts

Kreta | 17-04-09 | 14:14

Er zullen er hier wel meer zijn die oud genoeg zijn om zich napster te herinneren.
Nog een verbod wat niet echt veel heeft geholpen.

captainobvious | 17-04-09 | 14:13

Realiseren jullie je wel eens dat er ook een hoop kleine zelfstandigen leven van de muziekindustrie. Die rijden geen grote auto's en verdienen geen tonnen, ik werk 60 eur per week en zie mijn handel naar de knoppen gaan door het downloaden. Altijd maar dat gezeik over die prijzen en de rijke platen bazen, er zijn zoveel hoge pieten die zichzelf lopen te verrijken en die krijgen nog overheidssteun ook als het slecht dreigt te gaan. Het zijn de kleine jongens die eronder hangen die de problemen ondervinden, de beginnende artiest die geen platencontract meer krijgt en de videotheken en muziekwinkels die één voor één failliet gaan.

brokkie | 17-04-09 | 14:12

Of Kazaa, nimmer-never-nooit een virus!
WinMX.. Limewire.. Soulseek..
Paid newsserver dan maar..

Vroegáh was alles zo eenvoudig.

RickH | 17-04-09 | 14:09

-weggejorist-

CHRISTUS, Jezus! | 17-04-09 | 14:09

Een jaar de cel in voor dit?? Daar moet je in Nederland wel iets heel erg voor hebben gedaan.

Eagle89 | 17-04-09 | 14:07

Gelukkig hebben we Napster nog..

RickH | 17-04-09 | 14:06

-weggejorist-

CHRISTUS, Jezus! | 17-04-09 | 14:05

Volgens mij worden ze later gewoon vrijgesproken, zoals dat ook hoort.

Het kan nooit de bedoeling zijn dat bij een civiele rechtsspraak er sprake kan zijn van gevangenisstraffen. Lijkt me richting onwerkbare samenleving gaan waarbij bedrijven bepalen hoe de wet geïnterpreteerd dient te worden.

zhirek | 17-04-09 | 14:03

Betaal gewoon voor je muziek, allemaal. Lars Ulrich wil namelijk een 2de zwembad met een gouden duikplank aanleggen.

blinde kip | 17-04-09 | 14:00

voor mensen met zo'n computerachterstand is er www.duken.nl !!!
En TPB blijft gewoon zoals hij is omdat de bestuurders aangeklaagd zijn en niet de website zelf.

pietwiet | 17-04-09 | 13:56

Nou dan ga ik daar dös echt niet downlöden als rechtgeaarde onderklåsse.

-edit dikke doej!- | 17-04-09 | 13:55

en gelukkig blijven r nog genoeg over

Eddie2009 | 17-04-09 | 13:54

Lang leve de nieuwsgroepen!

Miss Dushi | 17-04-09 | 13:51

Het hele punt is dat de film en muziek-industrie zich gewoon moet aanpassen aan de tijd. Als zij met een legaal product komen dat meerwaarde creëert, gaan de kassa's vanzelf weer rinkelen.

Op dit moment gaan ze vol in de aanval tegen haar eigen klanten, en daarmee wordt het downloaden alleen maar meer gestimuleerd.

Ik zou zeggen:
Omarm (net als Apple doet met itunes) de tijdsgeest, en biedt state of the art films aan die mensen binnen één minuut op hun computer kunnen binnentrekken voor de schappelijke prijs van een euro vijftig. Vervolgens een I-deal betaalmogelijkheid erbij, en de consument komt weer terug.

kersenflap | 17-04-09 | 13:51

Ik mis nog een reactie van Breinloser Tim uilsKuiken. Die zal het wel weer een mooie dag vinden. Intussen komen volkomen automagisch mijn tvseries op mijn servertje binnen.

nieuwsflits | 17-04-09 | 13:51

@ PreventiefRuimen | 17-04-09 | 13:37

Ahgossie! 1. weet niet hoe het werkt. 2. slachtoffer geworden van een virus attack (downloaden zonder nadenken) 3. moraalridder...

Lavatherm | 17-04-09 | 13:50

Humz, geentorrents.nl?

Nagel | 17-04-09 | 13:50

@PreventiefRuimen | 17-04-09 | 13:37
Dat argument van stelen word steeds gebruikt maar slaat nergens op. De vergelijking zou zijn dat ik zelf een kopie van die auto zou maken en er mee ga rijden. Er word bij downloaden namelijks niets van de eigenaar afgepakt.

Sinar | 17-04-09 | 13:48

kapotte_stofzuiger | 17-04-09 | 13:26

Tenzij je Lars Ulrich heet natuurlijk

Metallica FTW!

Harvester | 17-04-09 | 13:48

Ga eerst eens Osama Bin Laden vangen en daarna gaan we verder praten over wat pubers die een leuke website hebben waardoor we de kredietcrisis doorkomen mét gratis downloadentertainment.

Trumple | 17-04-09 | 13:46

PreventiefRuimen | 17-04-09 | 13:37

Mee eens. Wat een paupers, die downloaders. En altijd weer die slechte en vergezochte 'argumenten': te duur, informatievrijheid etc.
Ik hoop dat Bubba deze 4 jongens (vooral die lelijke met die sik) weet te vinden onder de gevangenis-douche....

Zout Water | 17-04-09 | 13:46

PreventiefRuimen | 17-04-09 | 13:37
Zeur toch niet.
Heb jij vroeger nooit op een cassettebandje een van je favoriete nummers overgenomen, of op een videoband een van je favoriete films? Ik weet zeker van wel, en daarmee heb je precies hetzelfde gedaan als waar je anderen nu van beticht.

kersenflap | 17-04-09 | 13:44

hmmm... ik kots eerder op toffe, omhooggevallen do-gooders die zich rukkend op een feautau van zichzelf dat soort uitspraken doen. Get a life, ga mee met je tijd en alsof jij nog nooit (en dan bedoel ik ook echt nog nóóit) ook maar iets illegaals hebt gedownload. Niet zo arrogant doen en verder kijken dan die Näse lang is. Hele slimme vergelijking trouwens, de auto industrie met de muziek industrie, vooral in deze tijden...(barf)

de enge man | 17-04-09 | 13:41

Downloaden is legaal, maar met torrents kun je niet downloaden zonder te uploaden

Tux t. penguin | 17-04-09 | 13:38

@drijflijk
Klopt, usenet wordt torrent 2.0, maar is nog niet echt doorgebroken bij de massa, dus is de Piratenbaai nog wel eventjes nodig.

Mangoost | 17-04-09 | 13:38

Ik vind de winstmarge op een Aston Martin DB9 gewoon veuls te hoog! De autoindustrie vraagt gewoon veel te veel voor zijn produkten, die eigenlijk een eerste levensbehoefte zijn. Daarom ben ik gerechtigd een DB9 te stelen. Kijk, als de prijs nou lager was, zeg zo'n 200 euro per stuk incl. btw en een jaar wegenbelasting, dan zou ik er gewoon een kopen. Nu word ik gedwongen er eentje te stelen. /sarc Ik kots op freeloading downloaders.

PreventiefRuimen | 17-04-09 | 13:37

Het zou sunde zijn als TPB zou verdwijnen.

Bigi Bana Boy | 17-04-09 | 13:36

torrents zijn voor paupers. Gebruik toch usenet!

drijflijk | 17-04-09 | 13:33

Die chick naast hem is zwaar te doen...

kabila | 17-04-09 | 13:32

Lekker mokkel naast hem?

ntrx | 17-04-09 | 13:31

Het doet me denken aan Amerika ten tijde van de uitvinding van de koelkast. De mensen die ijsblokken huis aan huis verkochten vonden dat de koelkast een uitvinding was die verboden moest worden, ondermijnde namelijk hun recht om ondernemer te zijn. Ik krijg bij dit gedoe een beetje hetzelfde gevoel. Platenindustrie gaat niet met de tijd mee en verliest het op lange termijn. Of het publiek nu muziek binnenhaalt/shared/uitpoept via usenet, bittorrent of komkommers die als datadrager dienen doet er dan niet veel toe.

findecano | 17-04-09 | 13:30

Hertogin v. Pauperen | 17-04-09 | 13:25
Gewoon even u-torrent (uit het linkje hierboven) downloaden.
Daarna kun je het gewoon bij the Pirate bay rippen. :)

kersenflap | 17-04-09 | 13:29

Djävlar !
Edoch waardering voor Kolmisoppi's geruststellende wørden

Tobi | 17-04-09 | 13:28

ik snap TPB niet zo. Waarom niet gewoon nokken, emigreren en ergens anders opnieuw beginnen? Iets met ontwijken, omsingelen, negeren werkt toch veel leuker. Nu kloppen al die moraalridders zich op de borst dat ze een overwinning hebben.

Laus | 17-04-09 | 13:28

You'll never shut down the real napster!

kapotte_stofzuiger | 17-04-09 | 13:26

Downloaden is stelen van de arme, berooide platenbazen. Iemand trouwens nog een fotosoepkraak voor een arme invalide *kuch* ik bedoel Mac gebruiker?

Hertogin v. Pauperen | 17-04-09 | 13:25

iedreen doet net of dit het einde is van torrents danwel illegaal dowloaden.. The Pirate Bay was misschien dan wel bekend/redelijk groot maar er zijn honderden, zo niet duizenden andere torrent/dowload sites. Isohunt is inderdaad een andere grote naam, verder zijn er ook veel sites waar je shows en films streaming kunt kijken... Overigens is de grote fout die TPB maakte, dat ze alles op de site zelf hadden staan (ergo: makers van de site zijn aansprakelijk). Tegenwoordig doen de meeste sites aan doorlinken, waardoor er feitelijk niks op hun eigen site qua illegale media staat. Slimme Scheibe....

de enge man | 17-04-09 | 13:21

Het was ongrijpbaar, het is ongrijpbaar, het blijft ongrijpbaar...

Blake Bier | 17-04-09 | 13:21

zo das snel

Kitafe | 17-04-09 | 13:20

He bah. Zou toch jammer zijn om één van de vele manieren om gratis content te vinden, te zien verdwijnen...

Requiescat in pace | 17-04-09 | 13:19

Echt He! | 17-04-09 | 13:07
Thanks voor je analyse weet gelijk me maatschappelijke positie weer.

publicitaire hitman | 17-04-09 | 13:19

Mininova ook prima

maayesteit | 17-04-09 | 13:19

Joh, als je een kleuter van straat oppikt en ff shared met je vrienden van de kelderbox krijg je nog geen jaar...

alpha_mannetje | 17-04-09 | 13:18

zum kotzen | 17-04-09 | 13:13

Is ook niet meer wat het geweest is. Veel nepbestanden en veel trojans.

doskabouter | 17-04-09 | 13:17

Torrent? zal wel, wat moet je anders met een internetaccount waarmee je 100 gig/maand kan downen?

tedgilette | 17-04-09 | 13:17

Haalt nog eens een cassettebandje van stal.

photto | 17-04-09 | 13:17

ehm volgens mij is het sinds laatste kwartaal 2008 in 0031 ook verboden te downloaden.... of heb ik het mis? (en nee ik ben niet in de war met filesharing/aanbieden)

Lavatherm | 17-04-09 | 13:16

Zeg, jongens, wel netjes in de winkel je muziek kopen anders kan Bono geen nieuwe velgen op zijn Murcielago zetten.

schertsfiguur | 17-04-09 | 13:15

Huh?? Kan je muziek kopen dan?

beutervleut | 17-04-09 | 13:14

Wat is er over van dat plan om een eiland met glasvezel in niemandsland te kopen....?

waskuip-admiraal | 17-04-09 | 13:14

Volgensmij gaat het aantal bioscoop bezoekers juist omhoog.

Braakbal | 17-04-09 | 13:13

Nieuwsgroepen: 3 keer zo snel, 50 keer zo compleet, 100.000 keer zo veilig.

zum kotzen | 17-04-09 | 13:13

Jammerlijk nieuws en het kan desastreuze gevolgen hebben voor torrentland. Laten we hopen dat ze in hoger beroep beter scoren.

peterweethetbeter | 17-04-09 | 13:12

Geweldig media spektakel, ben benieuwd welke lutser van de stichting Brein vanavond zijn gezicht laat zien op het nieuws.

xenobinol | 17-04-09 | 13:12

Fok! zit te spammen in de comments daar, verder ook niets van te verstaan dus niet erg interessant.

Hendrik L. | 17-04-09 | 13:12

In den beginne was muziek te duur.
Daarop ontstonden servers van waar je kon downloaden. Die servers werden illegaal verklaard. Waarop sites ontstonden die alleen nog verwezen, naar dynamisch gedistribueerde content. Nu wordt het tijd dat de verwijzende sites zelf dynamisch gedistribueerd raken. Er zullen andere sites ontstaan die gaan verwijzen naar dynamisch gedistribueerde trackers/verwijzers.

De industrie gaat dit niet winnen. Het fenomeen is ook niet schadelijk voor de kunstenaars. Het bedreigt slechts de monopolieposities van de industrie. En dat is goed.

Nee dus! | 17-04-09 | 13:09

ach ja, isohunt werkt net zo goed

Paulkruger | 17-04-09 | 13:07

Stockton schrijf een slordig berichtje en haalt 2 dingen door elkaar in dit bericht: downloaden en sharen. De goede heren van TPB staan terecht voor (..) sharen, niet voor downloaden.
Verder is torrent downloaden voor studenten en de middenklasse

Echt He! | 17-04-09 | 13:07

Zou de rechter wel weten wat internet is?? Of zou zij (of hij) net zo handig zijn met een PC als ex-MP Wim Kok met zijn muis?

lijn5 | 17-04-09 | 13:06

Al die rotzooi die daar aangeboden wordt is me sowieso niet veel waard. kost je uiteindelijk een keer een nieuw besturingssysteem of pc

Stroopdoos | 17-04-09 | 13:06

Ze zullen het wel verdient hebben -_-

JimA | 17-04-09 | 13:06

file sharers zijn LOSERS!
get a wife
get a life

mail cheauvinist pic | 17-04-09 | 13:04

Mijn Zweeds is niet meer wat het geweest is, dus die persco is een beetje lastig te volgen.

Farmill | 17-04-09 | 13:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken