Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NOS gaat nat met dierenterreurhoax

adrianjaja.jpgRaar. Het NOS Journaal opende gisteravond 20.00 uur met groot nieuws. Het Animal Liberation Front zou hoofdkantoor gekozen hebben in Nederland. In een lang item kwam een ex-undercover agent en ex-legerspion aan het woord. Ene Adrian Radford. Het NOS journaal deelde de exclusieve onthulling met Radio 1. Maar wat blijkt? De Britten kennen deze Adrian Radford helemaal niet. Tenminste, dat zegt het Openbaar ministerie, dat intensief samenwerkt met de Britten als het gaat om dierterroristen en de man gisteravond nog even natrok bij de Britse collega's. Ook de feiten over arrestaties waarmee Radford op de proppen komt, kloppen niet. Waarschijnlijk heeft de NOS de prive-detective gevonden in een artikel van The Times van begin deze maand. Dit artikel is op de Engelstalige Indymedias al ontleed, zelfs de ongeletterde boom- en nertsknuffelaars kwamen al tot de conclusie dat Radford een neppert is. NOS FAIL.

Reaguursels

Inloggen

Pax | 16-03-09 | 13:24 Een politieinfiltrant is hardly MI 5 schat.

campion | 16-03-09 | 16:27

Ja, als het Britse ministerie (!) het bestaan van een van hun spionnen ontkent, dan *moet* het wel zo zijn..
Hoezo ongefundeerd?

Pax | 16-03-09 | 13:24

Aan het eind van het interviewtje liet de NOS de ex-undercoveragent de ruimte om een oproep te doen om geen geld meer te geven aan dierenorganisaties, omdat die donaties zogenaamd verkeerd terecht zouden kunnen komen. Dat is me nogal een beschuldiging!
Wat is er gebeurd met het aloude principe van hoor en wederhoor? Dat principe geldt zeker niet voor de NOS? Hier krijgt zomaar een invidu de gelegenheid om allerlei ongefundeerde beschuldigingen de huiskamer in te slingeren zonder dat de organisaties in kwestie hierop kunnen reageren.
Wat een blamage voor de NOS, die zich altijd zo graag profileert als onafhankelijk medium.

januari | 16-03-09 | 12:14

"Animal terrorist group foiled by informant dressed as a beagle"
De titel roept al veel vragen op lijkt me.

said_fred | 16-03-09 | 01:05

Jan Passant | 15-03-09 | 23:09 Ja hoor, dan is het einde zoek. Dat kunnen mensen ook wel vinden van dingen waar jij voor staat, nietwaar. Doe normaal

campion | 15-03-09 | 23:39

.. ik kan dit wel door de vingers zien, zelfs van de nos. Dierenbescherm-beesten moeten veel vaker in het pijnlijke daglicht gesleept worden. Desnoods met een hoax.

Jan Passant | 15-03-09 | 23:09

ja waarom zouden we iets om dieren geven.Ergens om geven,zo passe

Tommaso | 15-03-09 | 22:22

niegosnix | 15-03-09 | 18:23 Zeg sorry hoor maar flikker eens even snel op met je mogelijke schade bij mensen die zich bezighouden met dierenrechten. Krijg het es heen en weer. Dat doen ze zelf wel.

www.ravagedigitaal.org/2008nieuws/dece...

Zolang dit soort dingen gebeuren en er van die mensen die zich bezighouden met dierenrechtenactivisten dan geen excuus afkan, hoef je je niet druk te maken over imagoschade door dit soort berichtgeving. De waarheid wordt geweld aangedaan, maar daarbij hoeven we niet in te zitten over rechtvaardigheid jegens het tuig dat zich dierenrechtenactivisten noemt.

campion | 15-03-09 | 21:59

ongezien de typhus met de gedachtenpolitie van de NOS .

Mijnbescheidenmening | 15-03-09 | 21:05

De NOS heeft, zoals uit verschillende internetsites ondertussen blijkt, nieuws over infiltratie binnen de ALF naar buiten gebracht zonder haar bronnen te controleren. Een journalistieke doodzonde die om rectificatie schreeuwt. Liever nog een diepgaand onderzoek naar de werkelijke identiteit en beweegredenen naar deze infiltrant(?!). Hieronder een concepttekst om aan te passen / copy pasten en te sturen naar de NOS. Meer informatie over de klachtenprocedure bij de NOS:

www.nos.nl/assets/ombudsman/ombuds_kla...

aan: publieksreacties@nos.nl

Beste,

bij deze vraag ik u om directe rectificatie van uw uitzending aangaande de infiltratie bij het Animal liberation Front. Het is duidelijk dat deze uitzending tot stand was gekomen zonder dat de daar bijhorende methoden van journalistieke waarheid bevinding in acht waren genomen.

U heeft daarmee een beeld neergezet dat mogelijk op leugens is gebaseerd en schade kan berokkenen bij mensen die zich - in dit geval - bezighouden met dieren rechten.

Vertrouwend op uw integriteit als medewerkers van een journalistiek medium ga ik ervan uit dat u alles in het werk zet deze fout recht te zetten, en zo mogelijk in deze zaak de onderste steen boven water probeert te krijgen.

Vriendelijke groeten,

niegosnix | 15-03-09 | 18:23

dubber | 15-03-09 | 12:07 Goeie journalistiek van GS en jij kan het weten? Iets verder kijken dan je neus lang is dan, want de goeie journalistiek komt in dit geval van Indymedia UK www.indymedia.org.uk/en/2009/03/423212...

Het was direct duidelijk dat het verhaal van Radford een hoop bollocks was, ten eerste is hij veel te jong om als special een staat van dienst te hebben in het Noord Ierse verhaal, zoals hij claimde. Ten tweede de klassieke fout van Hansje in Bessenland op activismegebied, zijn beweringen t.a.v. ALF 'leiders'. Hoezo leiders, wat leiders, ALF is geen eenduidige, eenvormige organisatie. Het zijn zelfstandig onder de parapluvlag van ALF opererende cellen, zoals iedereen die een beetje weet waar hij over praat kan bevestigen.

Een vandaag sneed zichzelf verder in de vingers door beelden te vertonen van enkele demonstrerende Respect voor Dieren pubers als zijnde ALF activisten. Dierrechtenactivist does not Animal Liberationist make. Althans niet juridisch.

Het is idd zaak dat er een keer flink gewied wordt in het dierenrechtenactivistisch veld, want wat men zich meent onder die noemer te kunnen permitteren in gierend uit de klauw gelopen.

Dat begint met de klassieke dierenBESCHERMINGSorganisaties te overreden zich niet langer te laten verzieken door dierenRECHTENactivisten, want die zijn ze aan het overnemen.

Dat is het belangrijkste. En bij heimelijke directe actie niet meer slap denken: Ach, ze menen het goed, het is voor de diertjes.

Dan de dwarsverbanden die er in NL zijn tussen het dierenrechten-activistisch veld en zg 'bonafide' financieringsstructuren (het Koffemancircuit zeg maar) flink onder de loep nemen en de pas afsnijden.

Het enige zinnige dat Radford zei was dat wie geld geeft aan schijnbaar bona fide dierenorganisaties kans maakt dat hij in feite direct de ALF en haar vaak onoirbare acties financiert. Maar dat weet iedereen die zich er een beetje in verdiept. Daar hoef je ook niet voor te infiltreren.

De rest is bollox. De ALF heeft nog altijd een groot draagvlak en een groot reservoir aan activisten in het VK. A nation of animal lovers, soms tot in het bizarre. Worden er een paar opgepakt, al of niet door middel van infiltrerende agenten, dan staan er zo weer een paar nieuwe klaar. Uitwijken naar NL is niet nodig. NL heeft zijn eigen dierenrechtenactivisten. Contacten zijn er natuurlijk altijd. Maar van het verleggen van hoofdkwartieren is geen sprake.

campion | 15-03-09 | 17:26

De leugen regeert

websenior | 15-03-09 | 15:43

-weggejorist-

veiligebanknl | 15-03-09 | 15:43

-weggejorist-

Lowlife | 15-03-09 | 15:23

winterpeen | 15-03-09 | 15:02
En erg goed gespeld voor een linkse trol, vind je ook niet?
Beter dan meestal.

Merlot | 15-03-09 | 15:19

Zonde dat er altijd weer idioten zijn die een hoax op touw zetten om gehoord te worden.
Dat vermindert de geloofwaardigheid van berichtgeving over het onderwerp.
Terwijl er natuurlijk wel degelijk een plotselinge toename waar te nemen valt van de extreemlinkse terreur die onder het mom van "dierenrechten" opereert.

Merlot | 15-03-09 | 15:18

effe uitleggen: Een groep knoejerts heeft gouden baantjes bemagtigd, onze banken en pensjoenfondsen verziekt en bleift de gouden baantjes houden.
Natuurleik moet de aandagt daarvan afgeleid worden. Dus van die nep meldingen afgeloopen week uit Brussel en nu Engeland zein welkom. Zeeker dat die mislukkelingen stiekem hopen op een seriejeuze aanslag. Dan zijn we voorloopig daar mee beezig en kunnen ze bleiven zitten.

veiligebanknl | 15-03-09 | 14:28
Helemaal mee eens.

winterpeen | 15-03-09 | 15:02

Hoezo...? Foutje moet kunnen toch?

MissM | 15-03-09 | 15:00

-weggejorist-

Lowlife | 15-03-09 | 14:58

Faalkneusjes

eM!nence | 15-03-09 | 14:42

Sinds Fortuyn kijk en luister ik niet meer naar de publieken. Ik kan dat iedereen van harte aanbevelen. Je eigen mening vormen is wel zo prettig.

Slomo | 15-03-09 | 14:40

-weggejorist-

veiligebanknl | 15-03-09 | 14:28

-weggejorist-

bennyvx78 | 15-03-09 | 14:28

Elke keer dat het om een hoax blijkt te gaan, hebben ze Fred Teeven aan het woord gelaten. Teeven = ook hoax?

Koninkrijk | 15-03-09 | 14:06

antwoordde zij stellig: "Nee" ?

metropoliet | 15-03-09 | 14:05

Is dit iets nieuws zo'n hoax bij de NOS? Of valt het dit keer heel erg op?

Harry Dillema | 15-03-09 | 14:00

-weggejorist-

Heer van Stand | 15-03-09 | 13:41

Uit de gedigtetelefoonboekkaftkrabbels 'Tuut-tuut-tuut-tuut..', de gedigt:

‘Vette Pech’

De vergadering begon en de
in leder gehulde voorzitter
nam het woord.
Adrian kreeg plots een donkerbruin
vermoeden dat hij de verkeerde
NAW
had overgeschreven. Hij herlas
dus nog maar eens zijn notitieplemp:
OMG!
Er stond: 'A n a l Liberation Front'...

Krachtmeester | 15-03-09 | 13:40

NOS afschaffen, wat is dit voor links socialistische drogdenken dat wij ons moeten laten beleren door een digitale dominee. WTF, waarom ook niet een staatsgodsdienst ? ... Oh wacht,.. islam, multicul and blank linksmensh-achtig superiotiteitsdenken.

ApacheIndian | 15-03-09 | 13:37

Kartoffels +1
zo true

BeenThereDoneThat | 15-03-09 | 13:32

@dubber : Daarom heb ik aan zoveel journalisten een hekel : Die vinden óók heel vaak 'dat zij het kunnen weten'...

Hopla! | 15-03-09 | 13:30

Nertsen zijn overigens best te doen hoor. Worstjes of vleesbonbonnetjes van maken (wel flink kruiden en beter geen orgaanvlees) en je fokt ze niet meer (louter) voor hun jasje.

widtvoet ® | 15-03-09 | 13:25

Animal Liberation front.
Toevluchtsoord voor Anargisten- Radicalisten -Terroristen en ander soort tuig die dieren als dekmantel gebruiken.

winterpeen | 15-03-09 | 13:23

Het lijkt erop dat GS en Indymedia een symbiotische relatie hebben.
Al is de leugen nog zo snel indymedia, en niet GS, achterhaalt em wel.

niegosnix | 15-03-09 | 13:23

doet ie het weer?

niegosnix | 15-03-09 | 13:22

Ton Heerts bekent van de martel hoax wilde kennelijk iets goed maken:
.
Het Openbaar Ministerie (OM) moet een speciale officier van justitie aanstellen die belast is met de aanpak van dierenactivisme. Dat heeft het PvdA-Kamerlid Ton Heerts zaterdag bepleit. Die dag zei de Britse politie-infiltrant Adrian Radford dat Nederland steeds vaker gebruikt wordt als uitvalsbasis door dierenactivisten uit andere landen. Volgens Heerts is die ontwikkeling al langer aan de gang.
www.volkskrant.nl/binnenland/article11...

CoffeePatch | 15-03-09 | 13:21

*pakt global messenset en gaat stukje koe bevrijden*

zovoklets | 15-03-09 | 13:17

Lekker zorgvuldig weer.

winterpeen | 15-03-09 | 13:17

N O S - K U T
N O S - K U T

*PowNed deuntje neuriet*

widtvoet ® | 15-03-09 | 13:14

sjah.... kan zijn.. je weet natuurlijk nooit voor welk ander ultra-geheim Brits overheidsorgaan die kerel werkt..
Ik zeg: Storm in een glas water bij GS. Eerst tot op de bodem uitzoeken, en dan gaan zeiken. Niet bij het eerste bericht gelijk beginnen te braken!

brdstck | 15-03-09 | 13:08

Stroopdoos | 15-03-09 | 12:49
Ik ben winkelend publiek dus ik heb niks te vrezen.

(R)evolutie | 15-03-09 | 13:07

Tsja zelfs van de NOS kun je niet meer op aan, GS heeft gewoonn de beste bronnen:P

Broellewoel | 15-03-09 | 13:05

Typisch de NOS. Doet me een beetje denken aan dat filmpje van vorige jaar, waarna ze ook een rectificatie moesten doen.

IntellectueelPersoon | 15-03-09 | 12:56

-weggejorist-

Steve1234 | 15-03-09 | 12:53

Ik kijk geen NOS journaal meer. Philip Freriks heeft het helemaal verpest voor mij.
Maar aan de andere kant: Eva Jinek maakt alles weer goed.

rennevoorjevaderland | 15-03-09 | 12:49

(R)evolutie | 15-03-09 | 12:42 Ben jij "winkelend publiek" of een bontjas dragende nerts fokker? Dat verschil bepaald ook of angst nodig is. Is als "winkelend publiek" doe dit niet vrezen. En m'n oto heeft, afgezien van een Powned stickerT geen tekenen van de bontverwerkende industrie.

Stroopdoos | 15-03-09 | 12:49

Net even gecheckt in onze database bij het LKF (Limburgs Katholiek Front), ook daar niets gevonden. Kunnen de andere groeperingen dit ook even checken?
Verslag hieronder svp.

..zapper | 15-03-09 | 12:47

Hoezo fail?
Ik zou de bomen- en nertsknuffelaars niet vertrouwen als objectieve bron, en het is natuurlijk ook in hun belang om deze spion in diskrediet te brengen. En zou het de eerste keer zijn dat een actievoerder zich van een schuilnaam bedient?

Dr. Mabuse | 15-03-09 | 12:45

Kan ook tactiek zijn.
Want zoals alle terroristen zijn ook deze tuk op aandacht.
Die aandacht genereert immers de angst onder de bevolking, die het eigenlijke doel van terroristen is.
Zeggen dat je geen idee hebt wie iemand is of wat hij doet kan tot leiden tot een zich verder blootgeven van zo iemand.
En dat is dan weer leuk en nuttig voor de aardige mensen.

Merlot | 15-03-09 | 12:45

Het enige wat wel klopt in het NOS Journaal is het weer door Gerrit Hiemstra.... De rest is linkse praat en de NOS is nogal goed in het weglaten van nieuws... Zo hadden ze ook een heel verhaal over het PvdA partijcongres maar geen woord over de uitspraken van Lilianne Ploumen over Wilders. Want Wilders=Hitler denken ze bij de NOS... en die moet je zoveel mogelijk doodzwijgen want dat is beter voor de mensen...

VanFrikschoten | 15-03-09 | 12:44

Vraag je je toch af of de NOS verrechtst. Een beetje de vrienden van Femmie en Woutert zwart maken met valse bronnen.

CoJoNes | 15-03-09 | 12:43

Kippen doen o,o in het donker.

GraDuZ | 15-03-09 | 12:42

Stroopdoos | 15-03-09 | 12:30
Wat is gevaarlijk?
Ik denk dat het vooral met angst te maken heeft want het lijkt mij geen pretje als zij mijn auto zouden in de fik steken voor mijn huis.

(R)evolutie | 15-03-09 | 12:42

-weggejorist-

Steve1234 | 15-03-09 | 12:39

-weggejorist-

botte hark | 15-03-09 | 12:37

@ Robert Bas: Denk aan je naam, kom anders lekker bij PowNed! Nu kan het nog en sleep Susan ook mee! ;)

F. von Zeikhoven | 15-03-09 | 12:36

NOS is toch sowieso 1 grote fail?

vtukkert | 15-03-09 | 12:36

GS, jullie gaan nat op dit onderwerp. Wordt vervolgd.

BP Richfield | 15-03-09 | 12:36

Uit de gedigteexclusieveinterviewsbandopnameszittingsverslagen, de gedigt:

‘Vossennieuws? Net Werk!’

Hij was dus eindredacteur
zij programmadirecteur
Samen konden zij niet door
de redactiekamerdeur
De stationsentrepreneur
verwees hun privégezeur
op last van zijn spindocteur
naar het rijk der fabelen.
En dat kwam dus in de krant

Krachtmeester | 15-03-09 | 12:36

Poe hee!

GoreGier | 15-03-09 | 12:34

Die hoofden-affaire die Willebrord Frequin de z'n kop kostte, was anders ook leuk gedaan. Klaas Wilting ligt er nu nog over onder tafel te gieren...

F. von Zeikhoven | 15-03-09 | 12:34

@widtvoet ® | 15-03-09 | 12:26
Nou ja, dat is dan ook zo'n beetje de enige...

VanFrikschoten | 15-03-09 | 12:30

(R)evolutie | 15-03-09 | 12:22 Een nog levende zou geen probleem moeten zijn, een velletje zou wel es resultaten kunnen boeken. Toch raar dat die activisten als gevaarlijk worden gezien.

Stroopdoos | 15-03-09 | 12:30

Ik vond het al een beetje een voordracht uit/van een een toneelstukje, iets was er vreemd. Aan een hoax heb ik toch niet gedacht.
Ik word oud.

Cinq-Marquis | 15-03-09 | 12:27

Jezweetog | 15-03-09 | 12:25

Schijnen ???

Clowned | 15-03-09 | 12:27

@VanFrikschoten 12:24

Midas Wolf.

widtvoet ® | 15-03-09 | 12:26

@ importschot | 15-03-09 | 12:22

Precies, en als je ze naar Nico Dijkshoorn vraagt schijnen ze hetzelfde te zeggen.

Jezweetog | 15-03-09 | 12:25

-weggejorist-

Steve1234 | 15-03-09 | 12:25

Ik vond het al een lulverhaal met dat nightvisionfilmpje over die vent die zogenaamd kippen aan het bevrijden was om zich te bewijzen... Wel een beetje erg veel documentatie voor een geheime axie... en dan nog: Welke Hansworst gaat er nu 's nachts kippen bevrijden...?

VanFrikschoten | 15-03-09 | 12:24

De geloofwaardigheid van de NOS is sowieso al lang geleden tot diep onder het nulpunt gezakt. Internet roeleert grote tijd wat de nieuwsvoorziening betreft.

JosVerbeek | 15-03-09 | 12:24

-weggejorist-

Steve1234 | 15-03-09 | 12:23

Als het iemand van een speciale eenheid zou zijn dan krijg je altijd te horen van de Britten dat ze hem niet kennen.

importschot | 15-03-09 | 12:22

Stroopdoos | 15-03-09 | 12:19
Het ligt er aan of je je nog levende bontjas aan hebt.

(R)evolutie | 15-03-09 | 12:22

haha, men zal hier even nos de maat nemen terwijl de ene na de andere canard op pagina's verschijnt. wie moet er opletten?
Check even de zwagerman berichten, als meest recente.

antizanic | 15-03-09 | 12:22

-weggejorist-

de Bruijn | 15-03-09 | 12:21

Mijn enige nieuwsbron is GS dus wist hier niks van totdat GS meldde dat er niks te melden viel door een andere nieuwsbron.

zovoklets | 15-03-09 | 12:21

Dierenactivisten zijn niet echt een gevaar voor het "winkelende" publiek. Plegen die ook aanslagen op de burger of zeau?

Stroopdoos | 15-03-09 | 12:19

@Prof. Hoxha:

Doe eens terug naar school gaan, "is ontleedt????????"

little hobbit | 15-03-09 | 12:18

de rechtse directe | 15-03-09 | 12:09
"Artikel is ontleedt" yep, daar gaan we weer met een nieuwe kofschip-variant; je was me net even voor.

JanRap | 15-03-09 | 12:18

NOS... Snap sowieso niet dat als het waar zou zien die vogel hier aan mee zou werken.. dan heb je toch wel betere dingen te doen..

McMikeS | 15-03-09 | 12:18

@Krachtmeester 12:09

Wordt de boel na dertig sekonden op zwart gegooid omdat Laroes met z'n broek op de enkels door het beeld rent...

widtvoet ® | 15-03-09 | 12:18

Het zou toch best wel eens een beetje een 'smoking gun' kunnen wezen; weliswaar kennen de Britten hem officieel niet, maar dierenactivisme is een soort mafia in de UK van een wel heel sinistere soort.

Niet voor Jan | 15-03-09 | 12:17

Misschien wat vergezocht, maar die items over radicale dierenrechten-activisten kwam vooral over als een nogal bedachte poging om de 'bezorgde burger' te pleasen.

waskuip-admiraal | 15-03-09 | 12:16

Krachtmeester | 15-03-09 | 12:09 ROFL, second that! *dromen verder doet*

Stroopdoos | 15-03-09 | 12:15

@de rechtse directe | 15-03-09 | 12:09
Precies, mijn tenen gingen acuut in een verkromming
en blijven nu zo staan.

Mark Levinson | 15-03-09 | 12:12

Clowned | 15-03-09 | 12:07
Ze doen het niet eens goed.

Kartoffels | 15-03-09 | 12:11

widtvoet ® | 15-03-09 | 12:06

Als Eva Jinek de volgende uitzending vingerend presenteert ben ik bereid het hele journaal uit te zitten.

Krachtmeester | 15-03-09 | 12:09

ontleeDT?

de rechtse directe | 15-03-09 | 12:09

Zijn ze een keer anti links is het nog niet goed

Clowned | 15-03-09 | 12:07

Goed gewerkt Hoxa! (en rest) ga zo door. Die Stand.nl bijdrage - de kijkcijfer hoax en nu dit = bewijs van goede journalistiek! En ik kan het weten. Hulde.

dubber | 15-03-09 | 12:07

Als Eva Jinek de volgende uitzending topless presenteert ben ik bereid de boel door de vingers te zien.

widtvoet ® | 15-03-09 | 12:06

FAIL

Nee dus! | 15-03-09 | 12:05

Boobies!

BigBill | 15-03-09 | 12:05

-weggejorist-

von Paulus | 15-03-09 | 12:03

Ik vroeg me al af wie mijn zwager was.

joyriders | 15-03-09 | 12:03

Ja maar de britten ontkennen wel meer dingen?

WootSchong | 15-03-09 | 12:02

ach, laat ze ook hun aandacht hebben...

hc4life | 15-03-09 | 12:02

Verfailend voor de Nederlandsche OntkennerTs Stichting.

Krachtmeester | 15-03-09 | 12:02

NOS Fabeltjeskrant.

widtvoet ® | 15-03-09 | 12:01

Lijkt Hart van Nederland wel met hun dierenleed-items.

Kartoffels | 15-03-09 | 12:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken