Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De pagina die u niet mag zien

NIET op de rode knop drukken, NIET doen!Wilt u niet op deze website kijken? Daarop staan namelijk documenten die betrekking hebben op de productie en toepassing van stemcomputers van SDU. Stemcomputers, u weet wel, die oncontroleerbare apparaten waardoor een ingevoerde programmeernerd opeens wereldmacht kan krijgen. Door het klikken op bovengenoemde link zou u als burger zomaar kunnen ontdekken dat stemmen per computer één miljoen euri duurder is dan old school vakjes kleuren. En dat is verboden. U mag stemmen en verder moet u uw kop houden. Dus nogmaals het verzoek niet hierrr te klikken. En niet kopieren die bestanden want dat is strafbaar. Voor je het weet staan ze overal op het internet. Sommige onderdelen van onze democratie moeten nou eenmaal geheim blijven.

Reaguursels

Inloggen

@De StoorZenDer
is rot...

HyBriD VorTeX | 01-08-06 | 13:23

Stemcomputers gebaseerd op PC's? Je kan zien dat er bij Sdu oud-ambtenaren werken.... Zo incompetent als de pieten! Boek 1, hoofdstuk 1, de inleiding, regel 1, van het Handboek Computerveiligheid: "Een PC is per definitie onveilig"!

Brouhaha | 01-08-06 | 13:14

Hybrid, ik (we?) zijn er nog niet uit wat je excact wil zeggen. Inmiddels zijn de lijntjes met de NSA weer aangeboord, aldaar ze deze code in hun super computer zullen invoeren. Geen nood beste kerel, we gaan eruit komen.

De StoorZenDer | 01-08-06 | 13:02

A2-47: yC B9GIC2 32BC6[ BC @?78?6B7 E??2 327 2GC8 ?D8?44C2]]] ;C :C67JC98CJC2 32>C A3KK92GA?8GC[ AF?88C2 :G? [email protected]?JJ[ J9JJC2 :G? ?2BC6C 46383A3JJC2[ :C678344C2 B?8? G2 [email protected]=8C7 KC8 32>G2]]] ;C F?:C 8FC 43;C6666P

HyBriD VorTeX | 01-08-06 | 12:02

Jr qhvxra baqre, qr onfgneqf tnna baf avrg nsgnccra... jr irefyrhgryra bamr pbzzhavpngvr, punggra ivn sveronyy, yhyyra ivn naqrer cebgbpbyyra, irefgbccra qngn va grenolgrf zrg bamva... jr unir gur cbjreeee!

HyBriD VorTeX | 01-08-06 | 11:54

nou met je ff snel ; Vx ivaq avrg qng wr -jrttrwbevfg- frevrhf zbrg arzra, re orfgnng uryrznny trra qrzbpengvr. Qng vf snxr. Orfrs qng abh rraf. Urg ibyx urrsg pbagebyr abqvt, naqref jbeqg urg avrg irry. Jr ireavrgvtra bafmrys gbpu jry, iryr naqrer pvivyvfngvrf tvatra baf ny ibbe.

HyBriD VorTeX | 01-08-06 | 11:51

Nee, als ik vind dat -weggejorist- is nou eenmaal -weggejorist-, zonder ook maar -weggejorist-. Je kan veel beter -weggejorist-. Ik pleit voor -weggejorist-. Zonder -weggejorist-. Kent men geen democratie, jullie -weggejorist- ja? Als ik ergens wat -weggejorist- doe dan -weggejorist-.

HyBriD VorTeX | 01-08-06 | 11:49

Hoe democratie? Ik ... -weggejorist-

HyBriD VorTeX | 01-08-06 | 11:47

-weggejorist-

HyBriD VorTeX | 01-08-06 | 11:46

-weggejorist-

witchdoctor | 01-08-06 | 10:23

Tja Lucas, in dat geval moet ik toch constateren dat je echt een linkse l*l bent en dat dat iets is waar je nooit meer afkomt. Best erg...

gigi gorgonzola | 01-08-06 | 10:20

Kees3382 31-07-06 @ 19:31

onzin, SDU is al lang geprivatiseerd.

Lucas,

wat een irritant artikel. Nu hebben ze in het 'vooruitstrevende' Amsterdam eindelijk de stemcomputers, die heel Nederland al jaren heeft, vertrouwen een stel krakers het niet. Zo'n site is van ongeveer hetzelfde niveau als een 'ik wil de gulden terug'-campagne. Achterhaald, Amsterdammocentrisch en onzinnig.

Maaier | 01-08-06 | 10:03

@OokVaag 01-08-06 @ 09:35
In principe is stemmen per computer natuurlijk goedkoper dan op papier, want je hebt minder ambtenaren nodig op het stembureau en om de stemmen te tellen. Maar niet in subsidiespons A'dam natuurlijk, want die mensen wegsturen ies sielug, dus doen ze niet.

ZoekDeNuance | 01-08-06 | 10:02

altijd weer dat klote 020...
gooi die stad toch eens een keer plat!

RedScorpion | 01-08-06 | 09:47

Stemmen per computer is duurder dan old school.. Stukje papier en een potlood zijn goedkoper dan een computer. Ik kijk hier echt van op..

Maar ik vertrouw ze ook niet. In boerendorpjes gebruiken ze nog gewoon papier, en half Nederland heeft voor Balkenende 2 gekozen. Volgens mij zijn ze vergeten de stemmen van de Randstad mee te tellen..

OokVaag | 01-08-06 | 09:35

tssss. Ik snap werkelijk waar niet dat ze in amsterdam met op PC's gebasseerde stemcomputers werken (SDU). Echt giga onveilig. Wij stemmen bij ons op machines van Nedap die werken met dedicated hardware. Daar kun je dus niet met standaard tools de zaak verklooien. Ik vertrouw die stemmachines wel. Lijkt me ook een beter systeem dan handmatig want handmatig tellen is nog nooit 100% goed gegaan en een machine maakt niet zo maar telfouten.

Als ik in amsterdam zou wonen en zou moeten stemmen op machines van SDU die op een gewone PC draaien dan zou ik daar ernstig bezwaar tegen hebben.

NonaSuomy | 01-08-06 | 08:17

Alles wat kan gebeuren zal ook gebeuren. Dat is de enige basiswet, die vanaf het ontstaan van onze wereld van kracht is (gebleven).
Het feit dat men zo moeilijk doet (niet de gemeente Amsterdam!!!) geeft aan, dat men 'niet wil denken aan mogelijke fraude'. En hoe moeilijk kan het zijn om een bon uit te printen en die na controle te laten werpen in een ouderwetse stembus. Kun je altijd hertellen! Ik zou graag op die bon ook zien het totaal aantal uitgebrachte stemmen voor en met de laatste bon.
Dat is allemaal zo makkelijk, evenals het remote kraken van een stemmachine overigens, dat de weerstand van de SDU enz. mij verdacht voorkomt.

Satan Loves You Too | 01-08-06 | 08:16

Ik vertrouw de stemcomputers volledig.
Alleen de mensen die toegang hebben niet.

dhimmi | 01-08-06 | 07:57

<Radio-kies mode ON>
Stembus, Stemcomputer, wat maakt het uit.
De lui die echt aan de macht zijn, maken zich niet eens bekend. Laat staan dat ze zich verkiesbaar stellen....
<Radio-kies mode OFF>

brrkah | 01-08-06 | 07:20

lol @ q18

..Whatever | 01-08-06 | 06:01

SDU, is dat niet die nieuwe linkse politieke partij?
Stemmen op de Sociaal Democratische Unie dus.

Pavlos | 01-08-06 | 04:43

@Tomahawk33: Er is een behoorlijk verschil tussen krakers en hackers. Krakers zijn uitvreters die andermans eigendom onrechtmagtig vernielen, niet aan de maatschappij willen meedoen maar WEL gaan piepen als de uitkering gekort wordt. Hackers zijn over het algemeen hoog opgeleide mensen met verstand van technologie en overdag een baan waarmee ze hun eigen broek kunnen ophouden. Ik wou dat er van die laatste wat meer rondliepen hier in NL.

BeetjeBrak | 01-08-06 | 01:57

Wanneer komen die bodybags nou in nederland aan? Gek he je hoort er niets meer over . Ik brand mijn vingers onderhand aan mijn waxine lichtjes.

q18 | 01-08-06 | 00:20

gigi gorgonzola 31-07-06 @ 23:37
A non lethal neqschot. I wish Che chuevara had heard of that!!

@Nickname | 31-07-06 | 23:42

test

Judge Dead | 31-07-06 | 23:37

@Nickname 31-07-06 @ 23:31

DDan wilde ik eigenlijk eauk nog zeggen dat het m.i. dan de heer K. vd Linde is geweest die het circus is gestart. Van mij hoeft hij niet deaud hoor maar een neqschot zou wel op zijn plaats zijn.

gigi gorgonzola | 31-07-06 | 23:37

gigi gorgonzola 31-07-06 @ 23:27
Juist, als Nederland nog steeds spuit elf was geweest dan hadden we wellicht ook niet zo afgegeven op die Marokkanen

@Nickname | 31-07-06 | 23:31

@Nickname 31-07-06 @ 23:24

Ja, mee eens, dat is dus zo sinds de media de democratie hebben overgenomen. Dat heeft in Nederland zelfs nog een tijdje geduurd eer het zover was.

gigi gorgonzola | 31-07-06 | 23:27

@ muxje en Gigi gorgonzola
ik ben het met jullie eens als jullie zeggen dat "het volk" hoop put uit verkiezingen. Via die interpretatie zou ik zelfs een verband kunnen leggen met geloof. Maar, ik bedoel eigenlijk dat ik vind dat verkiezingen te oppervlakkig worden. In nederland begon dit met de dsebatten op RTL4. For god's sake.
Op de fillipijnen heeft men NB jarenlang op een acteur gestemd. En dan heb ik het nog niet eens over amerika.

@Nickname | 31-07-06 | 23:24

Ik heb ervaring met niet-degelijk gedrag van stemcomputers en heb door mijn optreden ongewild het stemresultaat beinvloed.
Tijdens het stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen drukte ik eerst de kindidaat naar keuze in en tikte daarna met een vinger op de rode bevestigingsknop, Dat deed ik blijkbaar met teveel kracht want het apparaat sloeg op tilt en deed niks meer,er zou een monteur moeten komen om het ding weer aan de gang te krijgen. mensen konden niet stemmen en gingen mopperend naar huis, en ik, ik had alleen maar geprobeerd te stemmen. Inmiddels wel al zo'n 5 jaar geleden maar waar gebeurd/

prof.dr.ir.clavan | 31-07-06 | 23:23

@Nickname
tweederde? Cijfers, feiten? Of psychologie van de kouwe grond?

CoJoNes | 31-07-06 | 23:19

@Nickname 31-07-06 @ 23:07

Dat twee-derde van de kiezers geen flauw benul heeft waarop/op wie ze stemmen maakt verder toch ook geen reet uit. Na de verkiezingen gaan ze toch steevast datgene wat ze beloofd hadden te doen lekker weer eens niet doen, toch!?

gigi gorgonzola | 31-07-06 | 23:17

@Nickname: daarom hebben wij ook een representatieve democratie in plaats van een directe. Wij gewone sukkels hebben geen directe invloed, maar kunnen wel een vertegenwoordiger kiezen die we wel zien zitten, en die ook slim genoeg is om zijn taak uit te voeren (al twijfel ik wel eens aan dat laatste).

Maar daarom is een goede democratie juist wel waardevol: de meeste mensen kunnen zich neerleggen bij een verkiezingsuitslag zelfs als het niet de uitslag is die ze zelf graag gezien zouden hebben, omdat ze vertrouwen hebben in het feit dat de uitslag de wil van de meerderheid weerspiegelt. Zo wordt de lieve vrede bewaard, in plaats van dat er een ruzie of erger uitbreekt na elke stemronde. Daarom is het zo belangrijk dat mensen vertrouwen blijven houden in het stemproces.

Muxje | 31-07-06 | 23:15

Democratie is niet waardevol. twee derde van de kiezers heeft geen flauw idee waarop en waarvoor ze stemmen als ze naar de stembus gaan. Tegenwoordig stemt men op een hoofd, op een karakter. twee derde heeft geen benul waar het over gaat. Als het aan mij ligt stemt men vanaf heden gewoon via internet. En ja, dan met zo'n stemsysteem waarbij je cookies kunt verwijderen en dat je dan zo veel kunt stemmen op diezelfde kop als je wilt!

@Nickname | 31-07-06 | 23:07

Wat is het bezwaar tegen een dubbele controle: Stemmen per computer, uitdraai in de stembus. Handmatig tellen, checken met de computer: Nooit gezeik.
Het zijn verdomme niet de Miss Abcoude verkiezingen. Als je dan loopt te gillen dat democratie zo waardevol is, waarom verkwansel je dan je controlerecht?

CoJoNes | 31-07-06 | 22:56

Is er nog geen reactie van die gasten? Hehe lekker actief daar die wepmasters. :D

Armageddon | 31-07-06 | 22:53

Waarom moet er überhaupt nog gestemd worden

Mellorenz | 31-07-06 | 22:52

Leuk onderwerp voor een volgende Studium Generale aan de UU

@Nickname | 31-07-06 | 22:52

@Muxje 31-07-06 @ 22:42
Ik vroeg me al af wie al die gasten toch waren die op Balkenende gestemd hadden. Maar dat blijkt dus gewoon een 'foutje van de computer' te zijn. Goed dat ik het weet.
En een zeer belangrijke peiler van het geestelijk welzijn is een breed vertrouwen in de verkiezingsuitslag.

Klaag Vaak | 31-07-06 | 22:50

@Klaag vaak: ik geloof ook niet dat het daadwerkelijk gebeurt. Wie wil in godsnaam nou dit flauwekullandje regeren? Heh...

Ik ben wel van mening dat een kiesstelsel zonder effectieve democratische controle principiëel niet deugt. Ik denk niet dat er op grote schaal gemanipuleerd wordt, maar wéten doe ik het niet. En een zeer belangrijke peiler van een democratie is een breed vertrouwen in de verkiezingsuitslag.

Muxje | 31-07-06 | 22:42

Wrom zoekt iedere hollander overal wat achter tegenwoordig?
owja, ver-americanisatie.. of je nu wil of niet.

De StoorZenDer | 31-07-06 | 22:42

@Muxje 31-07-06 @ 22:20
Ik geef toe dat sstemmen met de computers in potentie eenvoudiger te manipuleren is dan via het papieren biljet. Ik ben alleen niet zo paranoia (jij noemt het waarschijnlijk naief) om te geloven dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Sinds de automatisering in het algemeen zijn dingen voor de eindgebruiker veel lastiger te controleren dan daarvoor. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een slechte ontwikkeling is. In principe zou het hele land lamgelegd kunnen worden door op een paar strategische plaatsen wat electriciteitcentrales plat te leggen. Het feit dat dat zou kunnen gebeuren is daarom toch nog geen reden om maar helemaal zonder electriciteit te gaan leven?
Bovendien denk ik dat het niet eens zo zeer om het daadwerkelijke tellen van de stemmen gaat. Het gaat om de getallen die uiteindelijk naar buiten worden gebracht. Beïnvloeding van die persoon is voldoende.
Voor de goede orde: ik stem met zo lief op papier als met een computer. Ik heb net zo veel/weinig vertrouwen in een goede afloop.

Klaag Vaak | 31-07-06 | 22:37

ik durf dus ff niet te kijken stel je voor zeg

Mellorenz | 31-07-06 | 22:35

@Klaag Vaak: beter een handjevol mensen die 3 of 4 stemmen fout tellen, of een vrachtwagen met stemmen die in de fik gaat (en dat wij er vervolgens van horen), dan een computersysteem waarmee volkomen ongezien *alle* stemlokaties gemanipuleerd kunnen worden.

Heb het dan eens door: kwaadwillenden zullen bij een papieren systeem slechts met grote moeite een beetje fraude kunnen plegen op een handjevol lokaties. De controle door verschillende belanghebbenden staat daar borg voor. Met die stemcomputers heb je geen enkel zicht op de tellingen, controle vindt plaats (als dat al gebeurt tenminste) door een handjevol mensen, die daardoor in kleine kring de landelijke stemming kunnen beinvloeden.

En nee, dat heeft niets te maken met mijn eigen stemvoorkeur; ik zie nu het kabinet dat ik graag zie regeren.

Muxje | 31-07-06 | 22:20

N.a.v. een fraudezaak - met stemcomputers en een medewerker die stiekem aan de knoppen draaide - werd enige tijd geleden op Radio 1 de directeur van Nedap geinterviewd. De man bracht geen zinnig woord uit. Op de vraag van de interviewer of kiezers na hun stem niet een recuutje konden krijgen, antwoordde-ie dat toch niemand op zijn bonnetje kijkt. 'U kijkt toch ook niet op uw bonnetje als u bij de kassa bent geweest, meneer?' Jawel, ik kijk regelmatig mijn bonnetje na.' Nou, ik niet en ik denk de meeste mensen niet, dus zo'n recuutje heeft geen nut.' Echt waar, dit heeft-ie gezegd! Het gaat om onze democratie, zak!

Koning Koel | 31-07-06 | 22:20

Dan had links bij de vorige verkiezingen aan de macht moeten komen.

Ruudjes | 31-07-06 | 22:14

stemmachines zuigen.

vroeger ging ik altijd kijken in het buurthuis als de stemmen geteld werden.

petrova | 31-07-06 | 22:11

@Klaag Vaak
dank u!

De StoorZenDer | 31-07-06 | 22:06

Dat de wortel van de democratie oncontroleerbaar wordt en uitbesteed wordt aan de laagste bieder, is natuurlijk een gotspe. De software van deze computers moet open-source zijn, zodat iedereen de software kan controleren. Dat een stemcomputer in verbinding staat met een netwerk, welke dan, betekent dat ie potentieel gehackt kan worden.
Dus: De enige reden dat iemand bezwaar kan hebben tegen open-source software. is omdat er geheime handelingen verrricht moeten kunnen worden. Want laten we eerlijk zijn: Hoe revolutionair kan stemmentel software zijn?

CoJoNes | 31-07-06 | 22:06

@Yammie 31-07-06 @ 21:40
Geen van beide. Maar de mensen zeiken over het kiessysteem zijn toevalligerwiijs meestal ook de mensen die hun favoriete politieke partij niet hebben zien winnen met de laatste verkiezingen.
De dag dat Groenlinks de verkiezingen wint is de dag dat Lucas de stemcomputers de hemel in zal prijzen. Want dan is er natuurlijk niets meer mis met die dingen.

Klaag Vaak | 31-07-06 | 22:05

Was niet het doel van de automatisering om KOSTEN te besparen?
Als bovenstaande waar is, het feit dat het juis duurder is, dan is er ergens iets gigantisch mis gelopen.
Aangezien de Lucas hiermee komt zullen die cijfers waarschijnlijk niet te onderbouwen zijn. Doe es Ravoo bashen jij!

De StoorZenDer | 31-07-06 | 22:01

Waarschijnlijk een hetze van links. Ze zijn natuurlijk bang dat hun electoraat te dom is om op het juiste knopje te drukken. "Ies veel knoppies, ies moeijlik..." of "Ies niet bom?..."

Brouhaha | 31-07-06 | 22:00

Update uit radiokies:

Mat Herben en Jeaust Eerdmans hebben een gentechnisch bedrijf bereid gevonden Gony van onderhuren met Geert Wilders te gaan klonen, dit alles in het bedrijf dat ons ook stier Herman en schaap Dolly heeft geleverd. Zodat het rood en peroxyde-blond de juiste kleurstelling heeft met de blauwe kamerzetels. Het wordt een Public-Private-Partnership o.l.v. Jan des Bouvrie, met de geniale binenhusargitecte van studio Dreams come true. De software voor de stemmachines die dit mogelijk moet maken is via www.soros.org voor een paar pre-Euri grijpstuivers overgenomen van de Tsjechische kerncentrale Bohunice, een beta-model van de Tsjernobyl-reactor. Robbert van de Broecke en Jomanda zijn gevraagd de verkiezingsuitslagen te presenteren, met de 3 Toppertjes voor de muzikale neaut.
"Hoor ik daar het getal 10?"
TIEN zetels voor de Lijst Gony van oudennalen. Tien Eerdmannetjes, tien wilde Geerts, tien Nawijn-hamsters, tien Pin Verdonks, 10 Wiegelmannetjes.
Tien matties van Herben erbij, 10 Luitenant-kolonelletjes van Baalen, da's al een Kamermeederheid. Voor de vorm nog een dozijn Bos-kabouters, een roedel GroenSlinkse wortelknagers, en heee, heeft Debacle'66 ook opeens TIEN zetels gekregen? Formateur Ruud Lubbers slaat een verward kijkende negert joviaal op de rug: "Is er nog Kofi, Annen?"
Uit de radio klinkt de zalvende stem van "JiePie"de Balk: "Gaat u maar rustig slapen. Voorhands is er geen enkele reden tot ongerustheid."

Mayakovnik | 31-07-06 | 21:58

Houd het volk dom. hahaha. Ik moest ineens denken aan zo'n stomme Ron Brandstichter-kwis uit de jaren 80 waarin mensen een code bij elkaar moesten sprokkelen (keuze uit 8). Heel nederland zat op de punt van de bank als het echtpaar de knop met de door hun geselecteerde code indrukte. Een mechanische stem met de melding 'T I J D K L O K G E A C T I V E E R D' klonk door de studio en iedereen hield z'n adem in.
.
Zelfs in die jaren 80 kon een computer binnen enkele nanoseconden een voorgeprogrammeerde keuze maken uit de 10 mogelijkheden die hij had. De gemiddelde reaguurder beseft hopelijk de fopperij achter deze geschiedschrijving, maar er zijn talloze argeloze burgers die er heilig in geloofden dat de computer moest uitrekenen of die code juist was. Stemmen tellen anno 2006? 1 attoseconde? Uitslagen uitrekenen vanuit de stemcomputers en deze verzenden via internet.... 1 nanoseconde? Hoe zit het dan met die avondvullende programma's waarin Tietsjerksteradeel als eerste met een met-de-hand-getelde uitslag komt?
.
Ik stem niet meer sinds 2000. Moet ik eerlijk toegeven. De uitroep 'elke stem is er één' heeft voor mij een verkeerde lading gekregen. Zeker als de politiek ook een Aldenhoven (of hoe heet die doos) gaat aanbieden als alternatief voor de twijfelende kiezer. En tegenover mijn stem staat een evenzwaar meetellende Ron Brandstichter-stem.

OoO | 31-07-06 | 21:57

paost712 31-07-06 @ 21:42
Ideaal. Kunnen ze bij SGP-stemmerts extra alert zijn op incest!

Traag | 31-07-06 | 21:50

Paost, je bent toch wel alleen zeker? Anders artikel 147!

Kees3382 | 31-07-06 | 21:48

Nadeel van deze machines en de manipuleerbaarheid van de gegevens dat er 'straks' geen geheime verkiezingen meer mogelijk zijn.
Door 1 druk op de knop heeft men dan het de stemmen per partij/kiezer beschikbaar. Is niet alleen een goudmijn voor de SDU (gegevens verkopen aan de partijen; hoezo doelgerichte campagne?) maar zou ook zomaar door de 'NV DataMiningNederland' (AIVD) als aanvullend bewijs gebruikt kunnen worden bij _vermeende_ criminele aktiviteiten. Zeg nou zelf, een SGP stemmer steelt toch niet?

Punt is ook dat 'we' onnodig veel belastinggeld kwijt zijn voor iets uitermate nutteloos. Tenzij je de uitslag een uur na sluiting van de stembussen wilt weten natuurlijk...

paost712 | 31-07-06 | 21:42

Ach, als de PNVD gaat winnen, weten we nu in ieder geval waarom.

Osaka | 31-07-06 | 21:42

Ik heb hier geen speakers, maar hoe klinkt dan zo'n stemcomputer?

Traag | 31-07-06 | 21:42

Klaag Vaak 31-07-06 @ 21:28 : Klaag Vaak is Wouter Bos of ben jij het Gerrit Z. ???

Yammie | 31-07-06 | 21:40

Toch leuk te weten dat gprs t goed doet in mn stem bureau

WB | 31-07-06 | 21:32

Het verschil tussen vertrouwen en leugen noemt men politiek... je weet tog?

OoO | 31-07-06 | 21:30

Ik gebruik uit voorzorg al helemaal nooit meer een computer. Weet jij veel of alles wat je op een weblog leest waar is? Geef mij maar een papieren krant. E-mailen? Doodlink! Wie vertelt mij of mijn e-mailtje ongewijzigd aankomt bij de geadresseerde? Een rekenmachine heb ik ook al niet meer. Hoe weet ik zeker of dat ding 7x8 correct uitrekent? M'n geld bewaar ik trouwens ook in een ouwe sok. De bank zou zo maar eens een paar nullen van je saldo kunnen afhalen. Ben je mooi de lul.
Nee, die stembiljetten kun je maar beter laten tellen door mensen die totaal geen belang hebben bij de uitslag, da's veel betrouwbaarder, want die kun je tenminste niet manipuleren. Ok, af en toe wordt er eens een vrachtwagen met stembiljetten in de fik gestoken, maar voor de rest is het veel veiliger natuurlijk.

Klaag Vaak | 31-07-06 | 21:28

stemp den brabander!

Cryptocheilus | 31-07-06 | 21:25

Ik kan niets kopiëren daar ik niks aangeklikt of is dit geen bindend advies?

bad to the bone | 31-07-06 | 21:21

AWH Docters vLeeuwen 31-07-06 @ 20:47

U zijt ambtenaar..? Om personen die ambtenaren aan het werk zetten te bestempelen als TRASH? Ga fietsen man. Dan beweeg je nog es.
Volgens mij is deze aktie alleen bedoeld om mensen ervan te overtuigen dat anoniem stemmen niet echt bijdraagt aan de oprechtheid van een democratie. Als de fouteriken aan het roer staan is een stemming vanuit het volk niet meer dan een ongemeend weesgegroetje. En nou gaan slapen.

OoO | 31-07-06 | 21:17

Toch zie ik graag een openbare hack poging,
lijkt me geen probleem, ies toch niet te manipuleren?

vander F | 31-07-06 | 21:16

tot zover de wetgeving openbaarheid van besluiten.

Tobus | 31-07-06 | 21:13

Ik heb het gecontroleerd maar de stemcomputer is niet te manipuleren.

Hieronder alvast de niet door mij in de stemcomputer geprogrammeerde uitslag van 22 november a.s.:
CDA: 47 zetels
PvdA: 41 zetels
VVD: 32 zetels
Geert Wilders: 138 zetels (waaronder een paar hele mooie antieke groene)

Roberto Fransisco | 31-07-06 | 21:11

iemand die stijlloze Pritt Stift gezien?

Den Brabander | 31-07-06 | 21:09

Goeie bal, Lucass. Leuk staaltje onderzoeksjournalistiek.

bottehond | 31-07-06 | 21:03

mensen REVOLUTIE Pritt Stift heeft heel stijlloos in de vorige post het stemadvies veranderd van Dominique naar Amber, en we zijn nu Dominique op plaats 1 aan het krijgen, stemt allen mee:
hermen.stadsloopappingedam.nl/babyname...

Den Brabander | 31-07-06 | 20:52

@DommeDolf, het gaat niet alleen om hackpogingen van "derden", maar ook om fraude van binnen uit. Als een groep menen bij SDU de boel gaat flessen in ruil voor een leuk bedrag, hoe komen wij er dan ooit achter?

Het voordeel van stemmen op papier is dat het, in een min of meer functionerende democratie als de onze, *ongelofelijk* moeilijk is om op grote schaal fraude te plegen met stemmen, zelfs als heerschende partij zijnde. Met stemcomputers is het bijzonder eenvoudig, en er is achteraf vrijwel niet meer te achterhalen wat er gebeurd is. Ik ben een grote fan van speeltjes met knopjes, maar in het geval van stemmen ga ik toch voor papier.

Er zjn overigens prima methodes om electronisch stemmen betrouwbaar en controleerbaar te maken, maar zonder papier gaat het niet.

Muxje | 31-07-06 | 20:51

Rop Gonggrijp is een onwijze looser. Nou houdt hij ambtenaartjes leuk aan het werk om de lekken te dichten. Wat heeft de samenleving aan dit soort TRASH?

AWH Docters vLeeuwen | 31-07-06 | 20:47

@ sterretje
heb je wel je cookies verwijderd en uitgezet?

Den Brabander | 31-07-06 | 20:36

@Bokkerijder. Helemaal gelijk. Die stemcomputers kloppen heus wel, maar met de uitslag wordt al 400 jaar niets gedaan. Denk je nou echt dat iemand als Pim een schijn van kans zou maken? Daar had de Staatsomroep (met 1.000.000.000. subsidie) echt wel een stokje voor gestoken. Ik zie die Job Friezo nog gesubsidieerd zwaaien met het partijprogramma van de Centrumdemocraten van Janmaat, die natuurlijk (volgens de Linkse Politiek Correcte Kerk) de 'onderbuigevoelens' weergaven en een directe indoctrinatie van HITLER en de NAZI'S waren. Zet de laarzen alvast maar klaar.

Kees3382 | 31-07-06 | 20:36

Nou ja, nadat ik mijn reactie gaf hier,(20:24) was het al minder kotsen....dan ervoor..

rosalie | 31-07-06 | 20:35

Ik heb het geprobeerd, maar het lukte niet.

sterretje | 31-07-06 | 20:33

Hack-wedstrijd organiseren,
stemmachine beschikbaar stellen, bogus verkiezing doen en kraken maar, openbaar.

vander F | 31-07-06 | 20:33

Wat willen ze nou zeggen, dat onze politici niet te vertrouwen zijn ?? Er is maar 1 Gonny hoor, en dat is net een rood stoplicht, dussss......

Tomahawk33 | 31-07-06 | 20:31

@ DeSuper 31-07-06 @ 20:27
dan blijft het argument dat ze zéker uitgebreid getest worden overeind staan. o ja, en of jullie even willen helpen dominique weer terug te krijgen op plek 1: hermen.stadsloopappingedam.nl/babyname...

Den Brabander | 31-07-06 | 20:30

@ TRS
Wie het maar wil controleren, dump het op internet voor mijn part.

@ Den Brabander
Ik denk aan verloren USB sticks, pc's op de stoep.. Die mensen daro hebben me nou nog niet echt de indruk gegeven met computers (of vrije info, bravo GS) om te kunnen gaan.

DeSuper | 31-07-06 | 20:27

@rosalie,
leven zoals de profeet heeft geleefd..... Gatver!!!

fuckje | 31-07-06 | 20:27

Het maakt niet uyt of je nouw veeveedee zecht of zeedeeaaa er komt togg alleen maar peeveedeeaaa of espee uyt. Links bolwerk, onze ambtenaren diktatuur, zal zich hierdoor nog makkelijker instand kunnen houden. Wij zijn de tijd van de democratie allang voorbij, wakkurrrrrr worre!!!!

Bokkerijder | 31-07-06 | 20:26

Huisman is bang voor honden die blaffen.Wahahaha blaffende honden bijten niet mevrouw Huisman.

monaco | 31-07-06 | 20:25

Als je wilt kotsen moet je Ned. 3 kijken....
En anders niet...

rosalie | 31-07-06 | 20:24

@DommeDolf 31-07-06 @ 20:08<p />
Wie zegt mij dat er niemand in kan komen? Ze hebben het over een GPRS/internet verbinding en XP is nou niet echt het toonbeeld geweest van foutloze code. Wat wordt er verstuurd? Kan er remote ingelogd worden?
<p />
Ik wil ook wel wedden dat een beetje techneut met een schoevedraaier aardig ver kan komen. "Het OS kom je nooit in". Tuurlijk.

Ben Bot | 31-07-06 | 20:18

denken jullie nou niet dat ze zo slim zijn om die pcs uitgebreid te testen voor de stemmingen aanvangen? Ik bedoel; ok we leven in een bureaucratische rotzooi veroorzaakt door de kabinetten Bakellende 1, 2 en Final Solution en ja het is allemaal ruk, maar we kunnen echt nog wel democratische verkiezingen organiseren hoor.

Den Brabander | 31-07-06 | 20:16

@DommeDolf 31-07-06 @ 20:08
Volgens mij gaat het er niet om dat een stemmer of het stembureau het apperaat manipuleerd, maar dat dit al door SDU is gedaan. Wordt ieder apperaat na iedere updat gecontroleerd? Is de werking van de stem software nog identiek aan de ooit geteste versie? Daar gaat het om

Mach10 | 31-07-06 | 20:12

Wat een heissa om niets, ik heb ooit zo'n ding onder mijn neus gehad en geloof me, er is niet mee te manipuleren (echter, niets is onmogelijk uiteraard). Ten eerste is het gewoon Windows XP wat erop draait alleen een aangepaste versie, valt niet mee te rommelen want het OS kom je nooit in. Verder is er geen mogelijkheid om te booten van floppy, cdrom, harddisk op anders systeem te mounten etc., dus daar valt ook niets mee uit te halen, je kunt alleen de stemgegevens naar flashkaartje schrijven, alsmede de stemresultaten continu uitpinten op de ingebouwde printer (en nee, ik werk niet voor SDU). Als ik denk aan de ellende bij de afgelopen Bush verkiezing hadden ze beter hiervoor kunnen kiezen.

DommeDolf | 31-07-06 | 20:08

@desuper

you are missing the point: WIE mag dat controleren?!

TRS | 31-07-06 | 20:08

keesss 31-07-06 @ 20:01
Doet eens op de linkjes klikken.. staat alles nog een keer.
db

DenBolle | 31-07-06 | 20:07

@ percy<p />
Volgens mij zijn het idd gewone PC's. Zag ergens staan dat ze de stemmen sneller konden versturen door de virus scanners uit te zetten. Kom er maar in met je Mickeysoft-bashing...

Ben Bot | 31-07-06 | 20:07

heeee ze hebben de pr0n er afgehaald.... LOL

TRS | 31-07-06 | 20:05

Ik begrijp het probleem niet zo, het handige van software is toch juist dat je die makkelijk kunt verbeteren. Computers tellen nog altijd sneller en betrouwbaarder dan mensen. Het lijkt me ook vrij gemakkelijk de programmatuur te testen of die goed werkt. het lijkt me ook vrij makkelijk de software zo uit te breiden dat het wel te controleren valt. Uitdagingen, geen problemen. Wat als van 'die' PvdA'ers de stemmen mogen tellen. Liegen mag als je de vrede maar verdedigd.

DeSuper | 31-07-06 | 20:05

Lijkt me echt weer iets SP-achtings...

Plonk | 31-07-06 | 20:03

Toevallig vorige week in de auto een bericht op radio 1 gehoord wat over stemcomputers ging.
Er schijnt een aktiegroep te zijn die tegen die dingen is.
die aktie groep wordt geleid door de man die XS4ALL in NL heeft opgericht.
Er is n.l. helemaal geen controle uit te oefenen op het stemmen per stemmachine.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat het na 1 of 2x per stemcomputer gestemd te hebben in Ierland het nu verboden is.
Het parlement van Ierland heeft gezegd: zolang er geen controle bestaat op stemcomputers verbieden wij stemmen per stemcomputer.
Er is dus wel degelijk iets aan de hand.
-Edit: heb jij bovenstaande post uberhaupt wel bekeken eigenlijk of ging je gewoon los nadat je het woord 'stemcomputer' zag?-

keesss | 31-07-06 | 20:01

Gauw op kazaa zetten die rommel, voordat ze net zo schijterig zijn als GS met Nijntje en de boel weer offline halen! :)

Jace | 31-07-06 | 19:59

LOL In een bezwaarschrift wil een reeds eerder op GS aan bod gekomen uberextremistische fundamentalistische socialist Paul Treanor zowat alle politieke partijen uitsluiten van de verkiezingen (ja ook de SP lucas!).... lachu

TRS | 31-07-06 | 19:58

Treintje werpt kind? Joost Ravoo, kom der maar in!

count von ziegenpuss | 31-07-06 | 19:57

De oprichter van deze site en stichting (?) is tevens de oprichter geweest van XS4ALL!!

hijgend paard | 31-07-06 | 19:57

1.26 Er komt een goed controlesysteem voor stemmachines.
Om manipulatie van stemmen bij elektronische stemmachines te voorkomen moet een handmatige controle van de stemmentelling altijd mogelijk zijn. Bij iedere stem moet een papieren uitdraai worden gemaakt. Die wordt gecontroleerd door de kiezer en in een stembus gestopt. Steekproefsgewijs worden stembussen vergeleken met de uitslagen van stemmachines.
-
Aldus mijn eigen PNVD. Helemaal zo gek nog niet.
-Edit: kap eens, we zijn hier geen pedopartijpropaganda aanplakzuil.-

marth | 31-07-06 | 19:57

ik geloof inet niet meer wanneer de gs techneut mij niet via andere pc kan laten inloggen geloof ik niemand meer
de partij GP

de 4e koning | 31-07-06 | 19:56

PARANOIA GELUL van die XS4ALL pik Rop Gongggrijp en andere internet-freaks, zelf een Hacker of Hacker geweest, whatever, maar ga alsjeblieft niet dat paranoïde krakersgelul over ons uitstrooien......

Tomahawk33 | 31-07-06 | 19:55

als je nou echt invloed wil hebben door te stemmen in plaats van deze nepmeuq dan kun je beter even helpen met de strijd in de vorige topic celebrate.oli.tudelft.nl/refresh.php

Den Brabander | 31-07-06 | 19:55

Na wat zitten bladeren, draait deze stem software van de SDU nou op gewone PCs ? Hoezo veiligheid ?

Ook als je dit leest: openvotingfoundation.org/

(stem machines in Amerika zijn eenvoudig op te starten van een CompactFlash kaartje)

geloof ik er geen snars van.

percy | 31-07-06 | 19:53

"gebruik de "downthemall" extension en wat zie je dan nog meer op die pagina staan?"
Nou?

blikjegrolsch | 31-07-06 | 19:52

wget*wget*wget*

daskapitalist | 31-07-06 | 19:52

Buiten dat ons hele stem systeem niet klopt of we nou hokjes kleuren of per computer stemmen, aangezien we alleen kunnen aangeven wie onze favoriet is en geen ordening kunnen geven, waardoor partijen als LPF nooit in de tweede kamer zouden komen (zie bv en.wikipedia.org/wiki/Borda_count al is deze ook niet perfect), is het een leuk bericht.

Mach10 | 31-07-06 | 19:52

Eigenlijk zou het stemrecht moeten worden beperkt. Allochtonen en lager opgeleiden (bijna synoniem) moet het stemrecht worden ontnomen, evenals vrouwen: die stemmen toch alleen maar op een vent of een pot die ze leuk vinden, op een kontje of op iets anders "lekkers". Dan houden we een kwart aan stemgerechtigden over, wel zo efficiënt.

wijsvinger | 31-07-06 | 19:52

zo alles binnen

TRS | 31-07-06 | 19:49

Ik kan het hier wel mee eens zijn eigenlijk,want wie controleert het?
Men moet er maar vanuit gaan dat de stemmen kloppen!!
De programmeur kan wel een CDA'er in hart en nieren zijn,waardoor wij JP Bak Ellende door de strot gedouwd krijgen;)
Ik ben voor de papieren stembiljetten!!

deventer | 31-07-06 | 19:48

Ik zie wel wat in deze tendens. Vroeger had je het idee dat je een stem uitbracht. Tegenwoordig is het drukken op een knopje waarvan je hoopt dat die correspondeert met hetgeen dat je in gedachten had. Het natrekken van de stemmen is ook onmogelijk. Wat tegenwoordig de roep is (zie de derdewereldlanden) is dat men twijfelt aan correcte telling. Als ze van de papieren massa afwillen; stem digitaal, dmv een knop, ontvang een reçu dat je kunt controleren, en verantwoord dan je aanwezigheid in het stemlokaal. Als vanaf dan je stem pas geldig wordt is er altijd een controlemiddel. En bovendien heb je zelf het bewijs van je uitgebrachte stem. Als dan nog een Gonny durft te miepen over onjuist getelde stemmen heeft iedereen nog z'n eigen uitdraai/kopie etc.
Dhr R. Gonggrijp CDA/VVD? neuh, ik dacht het niet :)

OoO | 31-07-06 | 19:48

extragratis tip:

voor de firefox gebruiks: gebruik de "downthemall" extension en wat zie je dan nog meer op die pagina staan? jajaja

TRS | 31-07-06 | 19:47

Moet je onderaan de homepage van die pagina kijken!! De strip is door m'n oom gemaakt :D let wel: alleen de tekeningen zijn van hem, niet het verhaal...

hijgend paard | 31-07-06 | 19:47

nooit begrepen dat de overheid die geheimhouding zo maar accepteerde

TRS | 31-07-06 | 19:43

om=op (vervloekt moeder voor roken en drinken tijdens zwangerschap)

CumGranoSalis | 31-07-06 | 19:43

in stadsdeel (wouter)bos en lommer houdt men zich niet aan de kieswet.
Een flink deel van de uitgebrachte stemmen had ongeldig moeten worden verklaard.
In 020 wordt toch geen enkele wet meer nageleefd? Behalve natuurlijk als bepaalde groeperingen er voordeel aan hebben.

wijsvinger | 31-07-06 | 19:42

@Lucas

Mooi stukje direct in jouw straatje, maaruh om een wat belangrijkere noot, hoe zit het met dat aandeel NS?

CumGranoSalis | 31-07-06 | 19:42

Dus het premierschap kan Wouter nu al niet meer ontgaan?

Hodja | 31-07-06 | 19:40

Die gasten zijn simpel of moet ik zeggen Amsterdammers. Elke vorm van vooruitgang wordt in Amsterdam sinds midden jaren '70 met argus ogen bekeken. Vraag me af of deze gasten vroeger ook bleven hangen in het stembureau om het tellen van de stemmen te volgen of dat ze gewoon bang zijn voor nieuwe techniek. Doet me denken aan de boeren die in de 19de eeuw de terin wilden tegen houden omdat het eng en onbekend was.

Kruisvaarder | 31-07-06 | 19:40

@ Mr.D
Gongrijp CDA/VVD??

twents neuqkevertje | 31-07-06 | 19:40

Nou ik vertrouw die stemcomputers niet,lijkt me makkelijker te manipuleren dan de ouderwetse manier.Met alles kan natuurlijk gesjoemeld worden maar papieren stembiljetten kunnen achteraf nog gecontroleerd worden,computerdata kan je met 1 druk op de knop vernietigen.

Yammie | 31-07-06 | 19:38

Euhm.... die uitslagen worden dus via GPRS doorgeseind?
CDA/VVD-wizzkids hebben dus gezorgd voor dit fijne kabinet ;-)

Mr.D. | 31-07-06 | 19:37

cookies wissen en ook uitzetten! en blijven F5'en

pipodesuperclown88 | 31-07-06 | 19:35

Weer een of andere actiegroep die niet weet waarvoor ze actie willen voeren en dan maar stemcomputers (of all things) gaan afkraken!

Daarom richt ik als alternatief op: Help de stmcomputers de verkiezingen door. U kunt uw bijdrage overmaken op giro 12345.

JekkerDaJek | 31-07-06 | 19:35

helemaal geen kutbericht, maar iets om ons zorgen over te maken. In de VS zijn zo heel wat stemmen 'kwijt' geraakt. Storingen etc, precies in gebieden waar Bush aan het verliezen was. Voor het NL bericht: www.volkskrant.nl/technologie/article3...

Julius C. | 31-07-06 | 19:34

Het stelletje zeikerds. Waarschijnlijk nog steeds pissig dat de Groenen door 5 stemmen te weinig niet in de raad kwamen ten bate van de 'corrupte' groenlinks figuren. Met handmatig tellen hadden ze die 5 stemmen bij een hertelling er wel even bijgekopieerd.

BlitzFlicker | 31-07-06 | 19:33

SDU heeft wat te verbergen blijkbaar

twents neuqkevertje | 31-07-06 | 19:33

"Sommige onderdelen van onze democratie moeten nou eenmaal geheim".
Te warm en te suf waarschijnlijk maar wat is het grote geheim nou?

Mister.Bagger | 31-07-06 | 19:33

Gelukkig heb ik géén last van paranoïa...

Niels-je | 31-07-06 | 19:33

Ik heb niets gezien. Echt niet. En ik heb ook geen documenten gedownload en op limewire gezet.
It wasn't me... your honour.

koerbagh | 31-07-06 | 19:32

wat een kudt-bericht

Mries | 31-07-06 | 19:32

SDU? De eerste letter staat voor Staats. Dus dan weten we het wel weer: Subsidiesponzen, ambtenaren, e.d., die nooit zullen toestaan dat de 'kiezer' het voor het zeggen krijgt. Zie Staatszjoernaal. etcetera.

Kees3382 | 31-07-06 | 19:31

Geenstijl goes WebWereld; snel nog een snedig Microsoftbashing invalshoek verzinnen, hmmmmm....

G. Temmes | 31-07-06 | 19:30

Ik heb toch even heel kort gekeken maar ben het weer vergeten

vernieuwdeVerbatim | 31-07-06 | 19:30

... maar niets gevonden

Jan des Bouvrie | 31-07-06 | 19:30

effe gekeken

Bep Handicap | 31-07-06 | 19:29

link werkt niet...

geouwehoer | 31-07-06 | 19:29

Ik heb niet gekeken

vernieuwdeVerbatim | 31-07-06 | 19:27

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken