Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Groot-Nederland: gemiste kans?

nederduist.jpgDat Duitsland er nog is, is ook maar toevallig. Want hierboven zie je een voorstel voor een na-oorlogs Europa dat het niet haalde. Al tijdens de Tweede Wereldoorlog werd er nagedacht over de nieuwe indeling van Europa. En -heel begrijpelijk- waren er mensen die vonden dat dat Duitsland maar helemaal moest verdwijnen. Bovenstaand plan was van ene Theodore Kaufman die alle Duitsers wilde steriliseren en het land wilde verdelen tussen de buurlanden. Gemiste kans? Of bent u er achteraf wel blij mee dat we Audi's en Mercedii hebben, geen Sylvie en geen burgeroorlogen. (via Strange Maps)

Reaguursels

Inloggen

zo das dan nog makkelijker voor de polen

t-ring hond | 13-12-08 | 18:31

Alle duitsers gesteriliseerd 60 jaar geleden. Wowhhhhh

Vitayalin | 13-12-08 | 15:35

Een Europa zonder Duitse grondigheid.
Nee, dank je wel...

da wizard | 13-12-08 | 04:10

veel vertrouwen hebben ze niet in limburg of luxenburg gehad zie ik. Limburg is weggegeven aan de fransen en luxenburg blijkt een klotelandje...

sapjes | 13-12-08 | 01:25

Ik ben blij dat het gewoon duitsland is.Je kunt er mooi op vakantie en er komen betere dingen vandaan.Beter dan dit KUT land

Dreesbouw77 | 12-12-08 | 23:48

handig voor de polen. hoeven ze maar 1 grens over te steken naar nl.
luxemburg ligt er trouwens wel erg klein en zielig bij op die kaart.

******** | 12-12-08 | 23:43

Wat een gemopper op Duitsland, wil de gemiddelde reaguurder liever naast Frankrijk wonen?
En ja, ik heb een hekel aan Fransen EN ik ben 50% Duits.
*gaat nu snel de schuikelder in*

necrosis | 12-12-08 | 23:39

het grote nadeel lijkt me dat al die Peaulen dan wel heel makkelijk de grens over komen.
maar de opsteller van de kaart had er kijk op en verstand van, want dacht dat Den Haag de hoofdstad van Nederland is (rood gekleurd, vergelijk Brussel, London. Luxemburg stad, Kopenhagen)

SilicoonEllie | 12-12-08 | 23:35

Hadden die Duitsers maar gewonnen. waren we nu een stuk beter af!

blanko | 12-12-08 | 23:24

Het was wel een aardig fascistisch plannetje..en heeft bovenal ook nog averechts
gewerkt...er zit een heel onkies luchtje aan..!

grapjasz | 12-12-08 | 23:15

werkt niet, duits is lelijk en dom. Beter om vlaanderen erbij te doen. Kun je nog mee communiceren en hebben we geen nazi verleden mee

Bogardius | 12-12-08 | 22:38

Duitsland? Doe maar niet.... ik heb liever Spanje erbij, daar is het lekker weer. Ze moeten Spanje dan wel een stukje omhoog halen.... anders is het veel te ver en dan hebben we er nog niks aan.

OneandOnly | 12-12-08 | 22:18

Aardig maar België staat er nog. Vroeger werd nederlands gesproken van Duinkerken tot Keulen en Bremen (en Den Helder). Dus het klopt aardig.

antizanic | 12-12-08 | 21:59

Gemiste kans zeg ik!

Henkieeee | 12-12-08 | 21:17

Ik ben voor! Tank dan de leasebak op kosten van de baas vol aan de grens bij Cassel en kan dan op halve tank diesel naar vakantiebestemming. Wanneer gaat eea in?

3 in rij kassa erbij | 12-12-08 | 20:15

elevator | 12-12-08 | 19:22

Oh ja, Hollands is niet verkeerd. Maar de overheid, he? Die verstiert het hier.
En ik zou het Nederlands zo inruilen voor het Duits. Prachtige taal, Duits. Goede schrijvers. Maar ik ben niet anti-Nederlands. En ja, het nationalisme: dat heeft nu geen zin meer.
Nationalisme is hier te lande nostalgie. Nederland is verkocht, te grabbel gegooid.
Geef mij dan Duitsland maar.

metanderewoorden | 12-12-08 | 20:10

Ook de "maps of true names" (zie 7 december) is erg geestig.

roeinerd | 12-12-08 | 19:54

@ metanderewoorden , je bedoelt het nationalisme is ons aangepraat ?
Hollands bevalt mij eigenlijk nog steeds .

elevator | 12-12-08 | 19:22

Zou leuk zijn geweest. Dan nog vlaanderen erbij, wallonië bij Frankrijk en Luxemburg mag het zelf weten.
De nederlandse superstaat, leuk ideetje toch?

Poentske | 12-12-08 | 19:19

Als Nederland bij Duitsland was getrokken (weliswaar natuurlijk niet door Hilter, maar door der Kaiser) waren we nu een stuk beter af geweest. Ga maar kijken in Duitsland.
Daar hebben ze de zaakjes beter op orde dan hier.

metanderewoorden | 12-12-08 | 19:10

Leuk dat "Bruxelles" en "Anvers" op de kaart staan, pfft.

De enigste redenen waarom de Belgen ons land niet kunnen besturen is omdat wij Vlamingen meer en meer autonomie willen en dat de Belgicistische politici te tam is om er iets aan te doen.

Hoe dan ook, ik betwijfel het dat enige Vlaming/Belg graag bij nederland zou gaan (ok, er is een klein percentje dat dat wel wilt, maar allè).

Niet omdat er iets mis is met Nederland, hoor, maar gewoon een taal gemeen hebben is ook niet alles.

skerit | 12-12-08 | 18:56

Maar goed dat het niet is doorgegaan, anders had ik nu in België gewoond... Brrrrr

AmbtenaarInFunctie | 12-12-08 | 18:47

Prima plan!
Dat betekent zondag de volgende eredivisie voetbalwedstrijden:

Ado Den Haag - Werder Bremen
Borusia Dordmund - Volendam
Graafschap - 1.FC Köln
Feyenoord - Schalke '04
Heracles - FC Sankt Pauli
Hoffenheim - FC Twente
AZ'67 - Mönchen Gladbach
Hertha BC - Willem II
Sparta - NAC
NEC - VFL Wolfsburg
Energie Cotbus - Vitesse
Eintracht Frankfurt - FC Utrecht
Roda /jC - Bayer Leverkussen

AKMMOR A-TEAM | 12-12-08 | 17:47

Jawohl!!

Eon | 12-12-08 | 16:29

Dan zouden we in ieder geval een keer wereldkampioen worden.

keeskooskaas | 12-12-08 | 16:14

Hadden we in ieder geval een paar mooie stadions erbij gehad vanuit het Ruhrgebied. BvB!

Sjonbak | 12-12-08 | 16:13

pastoor Lanckohr | 12-12-08 | 13:35
Bigi Bana Boy | 12-12-08 | 13:26 was dan ook als mea culpa bedoeld.

Bigi Bana Boy | 12-12-08 | 15:50

koen_c_s:
en of jij blond bent.

Jan Aaldrik | 12-12-08 | 15:49

Frankrijk als dominante macht in Europa?
Onze economie zal voorturend op z'n gat liggen door dat lastige volk van Galliërs, daar wortd ik pas echt gallisch van.
Neen, dan nog liever een geheel Duits Europa, ik heb toch een voorliefde voor blonde vrouwen, en ben zelf ook blond, ik heb niks te vrezen.
Die Duitse taal is ook een stuk eenvoudiger aan te leren dan dat Franse brabbeltaaltje.
Maar goed, dit is toch allemaal verleden tijd, ik maak me liever druk over het toekomstige afsplitsen van Noord Brabant, Zeeland en Limburg om deze samen te voegen met Vlaanderen.
(Die Friezen en Grunningers snakken al langer naar vrijheid en zelfbeschikking, ook waar het hun gasvoorraden betreft, Den Haag bestiert dit land gelijk aan een bananenrepubliek als Nigeria, geen cent worrdt geïnvesteerd in de lokale economie waar ze voor miljarden aan gas uit de grond halen, alles gaat naar de poel des verderfs waar de heren regenten leven. Je reinste diefstal.
.
Doe mij maar Antwerpen als hoofdstad, die randstad geeft enkel problemen, speelt de baas over de rest van dit land, mag het predicaat Holland al bijna niet meer dragen en en slokt het overgrote deel vana onze belastingsafdracht op.
M'n grootvader had gelijk, alles van boven de rivieren is tuig.
Hoog tijd om dit land ongedaan te maken, wat die Schotten kunnen, dat kunnen wij ook.

koen_c_s | 12-12-08 | 15:46

Bornholm (bij de o van Mor) Zweeds in plaats van Deens? Dat kan inderdaad niet!

Prze***walski | 12-12-08 | 15:33

Ronnie M. | 15:03
Gemiste kans dat ze jouw ouders niet hebben gesteriliseerd, lutser

Aktivist | 12-12-08 | 15:08

@Ronnie M. : Maar alles is beter dan Hollanders, vieze foute mensen.

YukiNo | 12-12-08 | 15:07

Wat een ziek geestje heeft deze Kaufman. Nu ik erover nadenk... wat een zieke geesten heeft deze wereld toch die onder het mom van 'rechtvaardigheid' de meest vreselijke misdaden begaan en met een schone smoel een ander afrekenen..... En wat betreft deze Kaufman... Joodse Nazi's bestaan dus.

YukiNo | 12-12-08 | 15:06

Alle duitsers steriliseren, beetje jammer dat ze dat niet door hebben laten gaan.
Een gemiste kans.

Ach misschien realiseren mensen zich niet dat Belgie, Luxemburg en duitsland altijd voor een bufferzone hebben gezorgd waardoor Nederland in haar geschiedenis het nooit echt slecht heeft gehad in vergelijking met haar buurlanden.
Maar alles is beter dan duitsers, vieze foute mensen.

Ronnie M. | 12-12-08 | 15:03

Nu het duidelijk is dat we expansie naar het oosten definitief op de buik kunnen schrijven, sterker er is zelfs grondgebied aan Dl teruggegeven, stel ik voor om ons voormalig grondgebied in het zuiden maar op te eisen. Goedschiks of kwaadschiks!

stil(l)even | 12-12-08 | 14:56

Er zijn toch geen grenzen meer binnen Europa?

Brakke Obama | 12-12-08 | 14:52

Zonder Duitsers zou Europa inmiddels Efrika heten.

miachel2003 | 12-12-08 | 14:49

Ik vind de huidige vlek mooier.

Kartoffels | 12-12-08 | 14:39

Ik ben ervoor dat Nederland opgaat in Duitsland

websenior | 12-12-08 | 14:30

'74 bedoel ik

zakkenwasser | 12-12-08 | 14:30

Waren we in '72 op zeker wereldkampioen geworden

zakkenwasser | 12-12-08 | 14:29

Het buitenland is wel dichterbij.. Scheelt als je op vakantie moet naar Polen

Asterix | 12-12-08 | 14:25

inderdaad gemiste kans, een europa zonder germermans, zou een zegen zijn voor de mensheid.

Isser | 12-12-08 | 14:25

Volgens dit kaartje was Bernhard trouwens een Pool, en Claus een grensgevalletje Deens / Pools. Toch maar niet doen.

NietLinks | 12-12-08 | 14:14

Nu we toch bezig zijn, wilde ik voorstellen om gelijk Frankrijk ook maar te verdelen, het westen tot aan Biarritz en de Pyreneeën voor ons, het oosten voor de Zwitsers en Italianen en de Mediterranée voor de Spanjaarden. Wil iemand dit even aan Sarkozy communiceren?

annefleur canteclaer | 12-12-08 | 14:09

Oostpruissen, Pommeren en Silezië zijn al van Duitsland afgepakt ten gunste van Polen en Rusland. Een gebied, vier keer zo groot als Nederland, dus vooral voor de grijpgrage Polen is het bovenstaande verhaal wel bewaarheid. Verder ben ik blij dat Oldenburg, Bremen, Münster en andere grotere Duitse steden, de Nederlandse ghettoïsering bespaard is gebleven en dat je daar 's avonds nog veilig over straat kunt en je overdag je niet een weg hoeft te banen door het in Nederlandse steden wel alom aanwezige zwerfafval.

Sendis | 12-12-08 | 13:58

Oostenrijk (pruisen) zou ook weg worden gevaagd, lutsers... Deze kaart is niet van Theodore Kaufman...

nalimV | 12-12-08 | 13:41

Bigi Bana Boy | 12-12-08 | 13:26
Jij moet niet van mij overschrijven.

pastoor Lanckohr | 12-12-08 | 13:35

Hahaha, en die Belgen weer niks!

Pablo's ijscocar | 12-12-08 | 13:34

Oktoberfest in NL was wel tof geweest!

Karelhoudtvanbier | 12-12-08 | 13:33

Had mij niet uitgemaakt als BMW maar was blijven bestaan.

LuckyOneCa | 12-12-08 | 13:32

We hadden zeer waarschijnlijk wel beter een functionerende politie gehad, oder?

pastoor Lanckohr | 12-12-08 | 13:13
Dom nikkertje. Eerst vorige comments lezen uiteraard.

Bigi Bana Boy | 12-12-08 | 13:26

Overigens heeft Nedeland wel degelijk na WOII stukjes Duitsland in bezit gehad. Ik noem zo even uit mij hoofd het gebied Selfkant bij Sittard.

en.wikipedia.org/wiki/Selfkant

Bigi Bana Boy | 12-12-08 | 13:25

@ De Eeuwige Pessimist / 13:01
Neen, De Aansluitingh

Tobi | 12-12-08 | 13:25

Nog steeds snap ik niet waarom Oostenrijk Italiaans zou moeten gaan spreken volgens die kaart.

ramses snaptnie | 12-12-08 | 13:23

Denk je in Arnhem vlak bij de grens te wonen om bij de buren goedkoop bier en drank te kunnen scoren, woon je ineens centraal in Nederland. -1.

NietLinks | 12-12-08 | 13:19

alle Duitsers maar steriliseren? Hij had zelf een goede nazi kunnen zijn....

omwenteling | 12-12-08 | 13:18

Ze hadden meteen Belgie ook op moeten delen, Vlaanderen bij Nederland en Wallonie bij Frankrijk. Besparen we die belgen ook de moeite van zelf hun land te moeten regelen, want dat lukt ze voor geen meter.
Maar inderdaad, Frankrijk en Polen als buren is duidelijk -1

Phoq | 12-12-08 | 13:16

Nederland wilde inderdaad als compensatie voor de geleden oorlogsschade een stuk van Duitsland. Kreeg uiteindelijk in 1947 de Selfkant (gebied ter hoogte van Sittard) als grenscorrectie.
Die streek was erg verarmd en had veel vernielingen opgelopen. Nederland herstelde de infrastructuur, bouwde woningen enz. maar de bewoners wilden "heim
ins Reich"
De Selfkant werd uiteindelijk weer in de zestiger jaren teruggegeven aan Duitsland.

pastoor Lanckohr | 12-12-08 | 13:13

Witte Gij't | 12-12-08 | 12:33
Ik begrijp je wel maar het is helaas precies andersom: zuid-duitsers willen best wel van noord duitsland af op de zelfde grond dat nederlands in het noorden weinig op hebben met het diepe zuiden. Altijd maar klagen over de hoge heren uit het westen maar zodra het water over de kade stroomt de hand ophouden.

Bixier | 12-12-08 | 13:09

Hier komt prof. Hoxha vandaag pas achter? Oud nieuws dit!

Asterix | 12-12-08 | 13:05

Der Anschluss?

De Eeuwige Pessimist | 12-12-08 | 13:01

"ß" schrijft Der Lehrer.
Hij bedoelt natuurlijk SS
maar dat ligt zo gevoelig.

Jan Aaldrik | 12-12-08 | 12:58

we zijn beter af zo. we hebben die conflicten van een extra stuk land wat eigenlijk bij een ander land hoorde niet nodig... we hadden hetzelfde bij belgie.

misterluckystrike | 12-12-08 | 12:56

Hadden we vel een compleet setje wadden eilanden gehad............

wILL | 12-12-08 | 12:55

Fout kaartje. Vlaanderen en Brabant horen bij elkaar, Wallonië en Frankrijk en de rest interesseert me niets.

Het CDA | 12-12-08 | 12:54

tipo | 12-12-08 | 11:43
Inderdaad, zo ernstig is de situatie dus. Deze kaart is een verschrikking, maar elk ander voorstel (kaart van Europa rond 1900?) zal wel een straf van Joris opleveren. Wat zijn de historische gronden voor deze kaart? Hoe kan Polen - of beter gezegd kunnen Pruisen en Rusland - plots half Europa innemen?

De EU is overigens een vreselijk instituut, wat eerder aan de sovietunie doet denken dan aan iets anders. Een verenigd Europa (mein Land heißt Europa) is alleen dan enigszins acceptabel, wanneer er niet gestreefd wordt naar Engels als voertaal, maar naar de meest gesproken taal in Europa - Deutsch.
Ik heb er alsnog goede hoop in dat de EU zal vallen. De Romeinen, de Fransen, de Duitsers - allemaal hebben ze het een of meerdere keren geprobeerd, maar het is nooit gelukt.

Overigens ben ik ook niet voor die linkse Merkel - doe der Helmut maar weer terug.

Bixier | 12-12-08 | 11:25
Ik denk niet dat de Zuid-Duitsers dat zouden willen. Ik ben het met je eens dat ze meer zelfstandigheid zouden willen en terecht, want het is het beste deel van Duitsland, maar op het achterlijke kaartje hierboven, zouden ze waarschijnlijk nog veel minder te zeggen hebben.

Der Lehrer | 12-12-08 | 12:47

hadden we niks aan gehad, ook dan was de noordelijke hsl er never nooit niet gekomen met die ködtkabinet... wel jaren sparen, en dan het geld weggegooid zien in de randstad zuigt nog immer. ergo, met bovenstaande opzet was het een west en oost nederland geworden, met een ijzeren gordijn op de greppel.

*koggie*

erem | 12-12-08 | 12:41

Vraag me toch of of je dit Europa niet met een prachtig opzetje voor een King size Balkan conflictje opzadelt, maar goed, water under the bridge.

Achterdocht | 12-12-08 | 12:36

@ Bixier | 12-12-08 | 11:25

zuidelijk nederland wil ook af van de onnozelen noordeliiken boven de lijn rotterdam-utrecht.
zijn we eindelijk verlost van de kak-rr en de obscene keelschraap-g
Vlaanderen erbij,dat dan weer wel.

Witte Gij't | 12-12-08 | 12:33

hahahhaha geen sylvie

iliass | 12-12-08 | 12:31

Geef Nederland maar aan Duitsland, ken ik tenminste over de A2 scheuren met 180+ km.

Arendje777 | 12-12-08 | 12:23

Prima zo. Anders was het tot aan Polen nu vliegtaks betalen geweest.

ViagraFalls | 12-12-08 | 12:22

Lijkt net of Nederland nu een tumor heeft...

tadnecty | 12-12-08 | 12:21

Krijg je wel een interessante voetbalcompetitie

RussiaKoot | 12-12-08 | 12:19

Handig, die polen om de hoek.

Weanie_GS | 12-12-08 | 12:16

Niet alleen het opdelen van een heel land, maar ook het verhuizen van een gehele stad: Normaal grenst Aken (Aachen/Aix-la-Chapelle) in het westen aan Nederland, nu ligt het opeens zuidelijker en zelfs zuidelijker dan Luik. Knap.

BaSJK | 12-12-08 | 12:13

Ik ben vooral blij dat België geen gebieden erbij zouden krijgen. Zelfs toen zagen ze al in dat dat niet ging werken.

Felluh | 12-12-08 | 12:12

TEGEN! Waar mag je in deze situatie nog 200+ rijden?

synchronicity | 12-12-08 | 12:11

hmmm, als nederlanders hadden we dan wel de controle gehad over europa, alle grote havens liggen dan binnen nederland (of belgie, maar die haven hebben we zo geblokeerd).

Wij zouden een veel grotere economische macht hebben gehad dan nu.\

Maar ja, het is nu eenmaal niet zo.

Borsstel | 12-12-08 | 12:10

-weggejorist-

Somers | 12-12-08 | 12:08

Te groot polen :O

reallistic | 12-12-08 | 12:07

stel je voor dat Polen nog groter was...

De Bondscoach | 12-12-08 | 12:06

Ik ben wel blij met Duitsland als buffer tussen Polen. Daarbij kan de huidige regering een klein landje als dit al niet besturen (goeie voedselbank show gister) wat was dat geworden als we 2x zo groot waren geweest, nee laat maar.

Watcher | 12-12-08 | 12:05

@Carpe Noctum | 12-12-08 | 11:54
En dan nog verkies ik haar boven JP de MP. Dat wijf heeft meer ballen dan Jan-Peter. Haar loopbaan getuigd van meer doorleefdheid dan JP. Naieve Autistische Grefo

web_krijter | 12-12-08 | 12:04

Als dit de algemeen gangbare kaart van europa in Polen is, snap ik hoe al die Polen hier terecht komen.

ps. lol @ Dusseldorp

ogierepier | 12-12-08 | 12:03

Ik stem nog liever voor een Anschluss, dan dat ik stem voor het uitbreiden voor de achterhoek.

alpha_mannetje | 12-12-08 | 12:02

het kan nog steeds....

whitechocolateface | 12-12-08 | 12:00

Met Den Haag als hoofdstad?

B1OO | 12-12-08 | 12:00

Ik ben blij met de situatie zoals die nu is. Natuurlijk moeten we nooit vergeten wat de Duitsers in de oorlog hebben gedaan, maar we moeten 63 jaar na dato er toch ook gewoon weer het beste van maken met zijn allen.

Hoewel het plan begrijpelijk is in de tijdsgeest van toen, kan ik het nu toch alleen maar als waanzin betitelen. Alle Duitsers steriliseren, kom op zeg... dat zijn toch min of meer Nazi technieken.

Ik heb nu meerdere ervaringen met Duitse studenten in samenwerkingsverbanden en die zijn allemaal positief. Overdag hardwerkende, serieuze studenten en 's avonds leuk gezelschap in de kroeg!

Stijlloze_Blater | 12-12-08 | 12:00

Monaco di Baviera klinkt wel een stuk beter dan München. Goed plan dus.

SODEP | 12-12-08 | 12:00

Dit was maar een van de voorstellen om Duitsland te straffen na WO II. Wel serieuzer werd gesproken om Nederland Keulen, Aken en het Ruhrgebied te geven.
De Nederlandse overheid was hierop tegen met als reden dat dan de katholieken verreweg de grootste groep zouden zijn en daar was het protestantse establisment bang voor.
Het geloof, en vooral de angst voor het geloof, bepaald meer in het leven dan je denkt.

martje666 | 12-12-08 | 11:58

Er staat een foutje in. Ze zijn vergeten Oostenrijk ook op te delen....

Gifkikker | 12-12-08 | 11:54

@web_krijter | 12-12-08 | 11:41
"Tja, en dan hadden we het in '89 weer kunnen teruggeven. Trouwens, ik heb liever Angela Merkel dan JP de MP, de uber sul."
.
Angela Merkel komt uit Oost Duitsland, en zou dus Pools geweest zijn.

Carpe Noctum | 12-12-08 | 11:54

Het enige wat ik van die oude WWII - Duitsers wil: "Mijn Fiets Terug!"
.
Maar over "landje-pik kaarten" gesproken:
Ik zou wel eens de stafkaarten willen zien, die momenteel in het Koninklijkr Ministerie van de Geloofsuitbreiding in Rabat-Marokko worden gemaakt en waarbij Nederland als 17e Privincie wordt ingekleurd!
Zo'n nieuwe toekomstkaart lijkt me nu relevanter dan deze oude.

Mr. Bator | 12-12-08 | 11:51

Zag verdomd veel mooie vrouwen en oerlelijke kerels in Polen, helemaal niet verkeerd om als buurland te hebben....

Fimbulvetr | 12-12-08 | 11:51

Ik zou zeggen De Brabanten en Limbabwes samenvoegen en dan Vlaanderen, de zuidelijke Nederlanden (groot Brabant en groot Limbug), de noordelijke nederlanden (Groningen, Friesland en Drenthe) en de randstad (Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Zeeland) als bondstaten toevoegen aan Duitsland. De rest van Nederland lijken sowieso meer op Duitsers.

Fimbulvetr | 12-12-08 | 11:50

Eigenlijk hadden ze het gewoon duitsland moeten noemen.
Nederlanders zijn gewoon reserve duitsers. Zie bijvoorbeeld ons koningshuis.
Die hadden trouwens geoon in engeland en canada mogen blijven

pesego | 12-12-08 | 11:49

Jammer hoor. Dan hadden we buren geweest met Denemarken. Ies leuk. (Als hun deel dan inderdaad maar tussen ons en Polen kwam.)

Hertogin v. Pauperen | 12-12-08 | 11:46

*alsnog voor is*

kolonel klootoog | 12-12-08 | 11:46

@Kotsende lama | 12-12-08 | 11:34
Dat mogen ze dan best terug hebben. Lijkt me wel handig als ze dan ook gelijk limburg overnemen. Zijn we daar ook gelijk vanaf.

Phaseolus vulgaris | 12-12-08 | 11:45

Bmw en mercedes waren toch nooit nederlands geworden. Maar frans.
Maar waarschijnlijk waren we we wel meerdere keren wereld kampioen geweest.

pesego | 12-12-08 | 11:43

wat maakt het nou uit of je door de kat wordt gebeten of door de hond, alleen had dan alles een andere naam gehad, een audi of bmw had dan daf geheten

klapvee | 12-12-08 | 11:43

Welk antwoord je ook geeft hier aangaande, het is altijd een extreem-rechts antwoord volgens de Anne Frankstichting.
Behalve als je zegt, dat het maar eens afgelopen moet zijn met die landsgrenzen en dat de EU ons enig weldenkende voorland is.

tipo | 12-12-08 | 11:43

Und wo ist Berlin!? Gewoon maar platgestampt?

Diachroon | 12-12-08 | 11:43

Lachen, dat lijkt wel een kaart uit 1300 of zo. Alleen heette Nederland toen Friesland...

Zippy | 12-12-08 | 11:43

De Fransen en Polen als buren? Berlijn in Polen? Nee dank u!

Turbo Ray | 12-12-08 | 11:42

Goed plan, al komen België en Luxemburg er bekaaid van af.

Dr. Mabuse | 12-12-08 | 11:41

Een gemiste kans misschien een ideetje voor onze jongens als ze uigespeeld zijn in afghanistan. Ik zou dan idd voor Hamburg gaan en het rurhgebied de rest is niet interessant en laten we dan vooral onze vlaamse vrienden niet vergeten en ze verlossen van hun franse vijand''. We zijn toch 1 europa en binnekort een superstaat wat maakt t uit.?

keizeradmiraal | 12-12-08 | 11:41

Tja, en dan hadden we het in '89 weer kunnen teruggeven. Trouwens, ik heb liever Angela Merkel dan JP de MP, de uber sul.

web_krijter | 12-12-08 | 11:41

Dat was nu een prima plan geweest
Van jongs af altijd al een voorstander van zo'n oplossing geweest
Met een beetje groter deel voor Denemarken overigens, bijvoorbeeld tussen ons en Polen in
België krijgt nix want België kan nix

Tobi | 12-12-08 | 11:41

Jammer dat België en Lux er niet bij zitten.
Duitsers zijn wel duitsers gebleven en dat kan iedereen beamen die er mee werkt of er mee gewerkt heeft. Hitler had dit trouwens prachtig gevonden want met zijn Nerobevel nl.wikipedia.org/wiki/Nero_(bevel)
opgeteld bij zijn enorme minachting voor de duitse verliezers in 1945. Mocht duitsland verdwijnen.

vinque | 12-12-08 | 11:40

plan in de orde; de kuur is erger dan de plaag, rest my case.

william7055 | 12-12-08 | 11:40

Nee, maar we zijn nooit gecompenseerd en dat is schandalig. Daarom eis ik per direct een Audi A5. In het bruin graag, net als mijn overhemd.

Lying Dutchman | 12-12-08 | 11:39

Eh, ja. Didn't happen. En?

N=1 | 12-12-08 | 11:38

Dan waren we bijna een echt land geweest. jammer, nu zitten we met die armzalige poldertjes opgescheept. 15 miljoen kaaskoppen en een paar miljoen bontkraagjes tussen de dijken is nooit grappig.

Mahuta | 12-12-08 | 11:38

Ja en nederland nog verdeelder dan het al is? -1

ben2man | 12-12-08 | 11:36

en dan nog iets, Almere had dan waarschijnlijk niet bestaan....

Kipz0r | 12-12-08 | 11:35

CoJoNes | 12-12-08 | 11:30
Kut... jij ook al?

Gotthard | 12-12-08 | 11:34

We hebben Enschede toch al gekregen... schade Deutschland Twente erbij!

Kotsende lama | 12-12-08 | 11:34

Ziet er wel goed uit, alleen mogen we dan wat meer land???

power_plant | 12-12-08 | 11:34

Als dit was doorgegaan, waren Audi, Bayer, Volkswagen, Krupp, Siemens, Porsche en Mercedes allang failliet geweest of staatsbedrijf (en daarna failliet).
Godzijdank heeft de kop/maaiveld doctrine in Duitsland geen kans gekregen.

CoJoNes | 12-12-08 | 11:34

Hoxha waar komt je plotselinge interesse voor ww2 ineens vandaan? Ben je ons aan het voorbereiden op de grote aanval op crembo? Of heb je weer oude afleveringen van discovery zitten kijken?

kheriheb | 12-12-08 | 11:34

En dan zeker tot 1990 de russen aan de grens, nee, dank u. Dan liever Braadtwurst en BMW.

Inert | 12-12-08 | 11:32

Prima dat dat niet gebeurd is. Duitsland is onze buffer geweest tegen het communisme. Als ze er niet waren geweest, stond er nu een standbeeld van Stalin in Den Haag. Net als België is Duitsland gewoon een bufferstaat van bij elkaar geraapte volkjes om de handelsnatie Nederland te behoeden voor invallen over het land.

Orange Yankee | 12-12-08 | 11:32

Al die klachten over auto's..

DAF RS6
DAF R8
DAF M5
DAF C63AMG
DAF 911

:D

RechtseRotzak | 12-12-08 | 11:32

Hee... Limburg is verdwenen...

Adriaantjeeeeeuh | 12-12-08 | 11:32

over strange maps gesproken: al wel eens een Arabische kaart van het Midden-Oosten bekeken?

ODapperDapper | 12-12-08 | 11:31

Ik wilde eigenlijk voorstellen juist wat overbodig gebied van Nederland af te stoten...

Pakmans | 12-12-08 | 11:31

Duitsers zijn sowiezo maar een grijs kutvolkje zonder humor... Ik bedoel waar anders is Rudi Carrell grappig?

Nee daar kunnen we best zonder die Duitsers.

random gast | 12-12-08 | 11:31

@Gotthard | 12-12-08 | 11:17
Goddomme wat heb ik een hekel aan een auto-window-resize!

CoJoNes | 12-12-08 | 11:30

Ja heel fijn, dit had nog wel voor ellende gezorgd hoor. Na WO1 was er ook zo'n geintje met het inperken van Duits grondgebied, volgens mij was dat één van de oorzaken van WO2.
Wat ik even niet begrijp uit deze kaart, waarom zou Oostenrijk Italiaans moeten spreken?

ramses snaptnie | 12-12-08 | 11:30

Zo nodig je de Polen helemaal uit om in Nederland te gaan werken. Geen goed idee

Dreamert | 12-12-08 | 11:29

He, ik ga over een paar daagjes op vakantie naar Berolinsk ! Apart hoor.

Niet voor Jan | 12-12-08 | 11:29

Rurhgebied bij Nederland.... Niet verkeerd
Rotterdam-Rurhgebieb goede combi

RechtseRotzak | 12-12-08 | 11:29

Legoland, net over de grens. Leuk voor de kinderen.

Blue Leader | 12-12-08 | 11:28

Luxemburg moet natuurlijk gewoon Luxemburg blijven om voordelig te kunnen tanken.

Frederik Puntdroad | 12-12-08 | 11:28

Zitten we nog steeds met Limburg.

Jan Aaldrik | 12-12-08 | 11:28

Is Frankrijk nog niet groot genoeg zonder een stuk van Duitsland? Ik rijd nu Audi en ik moet er niet aan denken wat ik onder mijn kont zou hebben als dit plan door was gegaan. Citroen of Renault? Brrrr.

Opse Hontjus | 12-12-08 | 11:28

Ben blij dat we niet aan de Poolse grens liggen. Groot grondgebied is ook niks voor Nederlanders. Belgie en Luxemburg hebben we ook maar een paar jaar weten te behouden. Nederlanders zijn navelstaarders en groot door klein te blijven!

Ome Gijs | 12-12-08 | 11:28

't zou best een goeie zijn geweest, het rijkste deel van Duitsland aan nederland geven..

Kipz0r | 12-12-08 | 11:28

Nee bedankt, Nederland zou grenzen aan Polen. Daarentegen zou het natuurlijk fantastisch zijn om een buurland te zijn van Denemarken.

kogelbiefstuk | 12-12-08 | 11:27

Slecht plan. Dan waren Audi, BMW en Mercedes al lang failliet geweest doordat ze kleine mileuvriendelijke autootjes moesten bouwen. Nee, doe mij maar een Grossdeutschland. Ik overweeg regelmatig om te emigreren naar onze vriendelijke oosterburen. Huizen en auto's voor een habbekrats, vergeleken met hier. Lekker de ruimte, lekker bier, lekkere meiden die smerig praten... Scheisse, was mach ich hier?

50Caliber | 12-12-08 | 11:27

@ hfakker

Lekker bezig! :>

Vocal | 12-12-08 | 11:27

Ik ben best tevree met mijn 5er :)

@superjan | 12-12-08 | 11:13
Anders hou je je waffel effe een tijdje!

pietjep | 12-12-08 | 11:27

Ik zie toch liever een Europa zonder Frankrijk!

Carpe Noctum | 12-12-08 | 11:27

Overigens snap ik niet waarom wij zoveel zouden krijgen. Wat stelden we nou helemaal voor in de oorlog? Die moffen hadden ons binnen 2 dagen in de zak.

JaapStar | 12-12-08 | 11:27

Dat had de NS nooit kunnen behapstukken! En stel je voor, Nederland puilt nu al uit van de Polen!

Jan Lid | 12-12-08 | 11:26

zouden we dan weer diets gaan spreken? vragen vragen vragen...

verpauperaar | 12-12-08 | 11:26

Leuk stukkie industrieel gebied hadden we kunnen hebben zeg.

random gast | 12-12-08 | 11:26

Ja en als Hitler de oorlog niet had verloren zag de kaart er weer heel anders uit. En als Napoleon wat had doorgepakt, zag de kaart er wederom anders uit.

J.N. de Kabelpen | 12-12-08 | 11:26

Nie mehr rasen auf dem Autobahn?
Nooit meer planken. Ik moet er niet aandenken!

Bert Whaha | 12-12-08 | 11:25

Vermoedelijk zou deze kaart veel zuidduitsers wel plezieren. Die willen al jaren "af" van dat onnozele volk uit noord duitsland. Ik heb als nederlander, destijds woonachtig in (zuid)duitsland, tijdens feestjes en partijtjes als Wiedergutmachung vaak genoeg noord duitsland voor niets aangeboden gekregen.

Bixier | 12-12-08 | 11:25

Geen Hamburgdam, Frankvoort of Berlijntrecht... net de steden waar het leuk is.
Laat dan maar zitten, anders kregen we nu met Carnaval allemaal vrij ipv op relevante dagen.
Tevens zou de Pretzel nationaal gerecht zijn, Bockwurst mit Bratkartoffeln und Zwiebeln. Hare Majesteit c.s. kon dan wel wat vaker en minder besproken op meerdere Schweinen jagen.
Dat jagen, dat is bij GS eigenlijk toch te weinig in beeld.
Wanneer gaat Rutgert us un keer om 4 uur mee de Range Rovert in...? Op zo'n torenstoeltje zitten en dan Klabaaaaaahm, achter de schouder, recht in het hart, Bambi kapot.... gewoon omdat het kan?
Of is dat te stijlloos voor GS?
Was ist los? Stijl ist los?

hfakker | 12-12-08 | 11:24

Zeker geen gemiste kans anders konden we niet goedkoper in het vliegtuig stappen in Düsseldor(f/p).

c0 | 12-12-08 | 11:24

Zoek de verschillen:
In het plan van Kaufman krijgt Nederland nog veel meer en grenzen we aan Tsjechië. Allemaal gerechtvaardigd door onze heldhaftige inzet tijdens de oorlog. En niets voor België ;-)

progressief | 12-12-08 | 11:24

Kris | 12-12-08 | 11:22

Goed punt!

Dolle Dries | 12-12-08 | 11:24

Polen of Duitsers als buren.
Denk dat we nu het beste uit twee kwaden hebben

Tsaar Guus | 12-12-08 | 11:23

@ Zijkstraaljagert | 12-12-08 | 11:19

Ik hield het niet meer toen ik dat las, haha!

Vocal | 12-12-08 | 11:23

Haha! Wel mooi geweest. Op Beieren na waren alle economisch interessante gebieden voor ons geweest! Haha!

Dolle Dries | 12-12-08 | 11:22

Bleh... Frankrijk als buurland...
Het is goed zoals het nu is!
Als iedereen gestereliseerd zou zijn in Duitsland na WW2 hadden we ook het volgende gimist:
Natascha Börger
Heidi Klum
Claudia Schiffer
Eva Padberg
en die van roodharigen houden: Barbara Meier

Kris | 12-12-08 | 11:22

Dan was Trier van ons geweest, en de Nurburgring ook. w00t.

Frits Juppenklooster | 12-12-08 | 11:21

-weggejorist-

KaKeL Kees | 12-12-08 | 11:21

Dan had het IJzeren Gordijn dus langs de Nederlandse grens gestaan, ik weet niet of dat wel zo'n goed idee was geweest.

el mero mero | 12-12-08 | 11:21

Liever Duitsland dan Polen en Frankrijk.
Wel weer leuk om de Denen als bovenburen te hebben.
I rest my case.

ik kom van rechts | 12-12-08 | 11:20

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat we in NL geen autobahn hebben..

SwaY | 12-12-08 | 11:20

Oh en nog wat! Hoeven de polen ook niet zo ver te rijden voor te winkelen hier in de supermarkt.

Vocal | 12-12-08 | 11:20

Als er geen Duitsers meer zouden zijn, dan zouden we wel alle buitenlanders over 1 kam kunnen scheren.

Zijkstraaljagert | 12-12-08 | 11:19

@Thermoskan | 12-12-08 | 11:17
En terecht. Den Haag moet sowieso hoofdstad zijn...

Requiescat in pace | 12-12-08 | 11:19

Tsjjjjeeeee de belgen hadden toen ook al niks te zeggen :-)

webcrew | 12-12-08 | 11:19

Toevallig, dat heb ik vorige week net op school geleerd. Overigens ging dit al vrij snel de prullenbak in en probeerde Nederland het nog met alleen het agrarische gebied ten noorden van het Ruhrgebied en ten westen van Hannover en Bremen. Het heeft helaas niet mogen baten.

Officer Barbrady | 12-12-08 | 11:19

Nederland krijgt Dusseldorp erbij!
Inderdaad.. Liever Duitser dan Franse.

Vocal | 12-12-08 | 11:19

Hmm hamburg rotterdam en na een kleine blitzkrieg antwerpen klinkt toch niet echt slecht wat mij betreft.

kheriheb | 12-12-08 | 11:19

Wat moet die Kaufman een hekel aan luxemburg hebben gehad

bidlip | 12-12-08 | 11:18

wat moeten wij met duitsland? en waarom polen zo groot? en frankrijk dan? en waarom engeland niet? en en en?

vragen vragen vragen...

ODapperDapper | 12-12-08 | 11:18

Lekker dicht tegen Polen aan. Makkelijk voor de nieuwe immigratiegolf.

Remington.223 | 12-12-08 | 11:18

Ik vind het gemeen dat Luxemburg er niet op vooruit gaat.
Word het land toch nog op z'n Duits verdeeld.

Jaspère | 12-12-08 | 11:18

Ze hebben wel meteen den haag hoofdstad gemaakt ipv amsterdam. Dat is dan wel weer leuk

Thermoskan | 12-12-08 | 11:17

-weggejorist-

jiggernaut | 12-12-08 | 11:16


Nederland in de vorm van een hand met het Vingertje.

bijtieakumaai | 12-12-08 | 11:16

zouden wij dan hamburg krijgen, ligt namelijk net op de grens met denemarken?

verpauperaar | 12-12-08 | 11:15

Gemiste ellende, wat mij betreft. Landjepik kan tot in de lengte der dagen zorgen voor de meest onafzienbare misere: zie Israel, etc. Duitsland is voor de Duitsers, en niet voor de Nederlanders. In de jaren 60 zijn we gelukkig ook zo slim geweest om Elten en Tüdern weer terug te geven. Het enige dat we hebben gehouden is de Duivelsberg bij Nijmegen en nog een paar onbeduidende veldjes.

Gotthard | 12-12-08 | 11:15

@lekker moeder> Leon Delgrele waarschijnlijk.

superjan | 12-12-08 | 11:14

Iew wat een groot Polarije...

Thermoskan | 12-12-08 | 11:14

Eh, bedoel je niet het Morgenthau plan ?

Bigi Bana Boy | 12-12-08 | 11:13

Groter is niet altijd beter. Zo zou Nederland zonder Friesland, Oss, Houten en Zwijndrecht een stuk beter af zijn.

superjan | 12-12-08 | 11:13

Waarom kreeg België niks?

lekker moeder | 12-12-08 | 11:12

Wat is nou Europa zonder Duitsers... bovendien wil ik helemaal niet dat Nederland aan Frankrijk grenst!

Requiescat in pace | 12-12-08 | 11:11

Brr, Frankrijk en Polen als buurlanden! Heb dan nog liever die duitsers.

Zinderend Zuiden | 12-12-08 | 11:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken