Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oud-Holland lost piratenprobleem wel op

Jongens, wat doen we nou moeilijk over die piraten. De oplossing is zo simpel, Nederland loste het piratenprobleem, samen met de Britten al in 1816 op. Dus om dit probleem op te lossen hebben we geen admiraals nodig maar historici. BNR interviewde een historicus: De NL-scheepvaart had last van piraten die 'onze jongens' roofden en er slaven van maakten. Het briljante aanvalsplan staat gewoon op wiki en er zijn zelfs foto's van gemaakt. De redenatie van onze toenmalige admiraals: Ok, we hebben piraten, maar piraten bestaan bij de gratie van een veilige haven. Laten we die veilige havens KAPOT bombarderen. Klaar, probleem opgelost, in 1600 deden we het trouwens ook al bij Nieuwpoort, om de Duinkerker kapers aan te pakken (foto). Moraal. Bombardeer die havens! Kappen met dat softe gedoe. Gewoon het piratenweer checken en met 10 kruisraketten is het probleem opgelost.

Reaguursels

Inloggen

Toch is die torrentsite van hun wel goed hoor!

pansie | 22-11-08 | 20:04

-weggejorist-

H. Immler | 22-11-08 | 14:41

Stuur de VOC :P

Demtah | 22-11-08 | 01:49

Volgens Adrelon zijn de kids helemaal in voor Piraten en Prinsessenchampoo.

Hasjhies? | 21-11-08 | 22:58

Allemaal mooie grootspraak, maar wat gaan we sturen dan? Onze stoere conventioneele fregatten? Alle twee? Of willen jullie ook wat mijnenvegers inzetten? Zelfs de Zuid-Afrikaanse Marine is tegenwoordig sterker dan de aftammelingen van VOC. Beetje, jammer, waar een klein landje klein in kan zijn

ErikZA | 21-11-08 | 22:51

Het staat me bij dat een tijdje terug er een soortgelijk probleem was met een franse zeilboot die door die negers overgenomen was. Dat verhaal liep erg slecht af voor die apen want de franse marine is er achter aan gegaan en heeft zelfs nog een aardig stukkie landinwaards met een helicopter en wat vuurpijltjes de jeep van die bonobo boys die lucht in laten springen. Probleem opgelost, op zijn frans.

Dikke Worst | 21-11-08 | 22:31

Piraten kun je alleen met piraten vangen........
Zo deden wij dat 400 jaar geleden al.... kielhalen.. in de hoogste ra bungelen, eerst
schieten dan vragen,en de poet onder de Maten eerlijk verdelen...........
Waar zijn onze VOC beginselen gebleven.....?

grapjasz | 21-11-08 | 22:29

Stuur er eens n paar duikboten naar toe,worden ze erg onrustig van.

fleurtje | 21-11-08 | 21:05

Van mij mogen ze wellus wat terug pikken van Whitey.

LifeCatcher | 21-11-08 | 20:33

Mas Rob | 21-11-08 | 19:33
Dat dus. Ga een beetje eerder posten terwijl ik mijn tikfouten zit bij te werken.

Achterdocht | 21-11-08 | 19:41

Sojiro | 21-11-08 | 18:26
Helaas. Karel Doorman heeft slechts het bericht 'All ships follow me' verzonden. Dit om verwarring te voorkomen toen een ander schip moest afhaken nadat het getroffen was.

Na pakweg 7 uur pogingen doen om een Japans invasie konvooi te bereiken was Doorman ten onder gegaan met zijn schip. De dag erna heeft ie niet meer mee gedaan hoor.

Achterdocht | 21-11-08 | 19:39

@ Sojiro | 21-11-08 | 18:26
Je hebt zelf je feiten niet goed op een rij.

Karel Doorman was Schout-bij-nacht en geen admiraal. Tijdens de Slag in de Javazee gaf hij als aanvalssein: 'All ships - follow me' . Later is dit sein vaak (vrij) vertaald in 'ik val aan, volg mij'. Het was dus een bevel en geen verzoek zoals jij ervan maakt. Verder duurde de slag 7 uren en geen twee dagen.

Tot slot, Doorman is gesneuveld als een dapper man. Het is des te tragischer dat zijn opoffering nergens toe diende. Er is geen enkele reden om met dédain over hem te spreken.

Mas Rob | 21-11-08 | 19:33

Nederlanders laten zich door een handvol babyfinnen al de les lezen.

Nederlanders het piratenprobleem oplossen?
[ ] Geschikt
[x] Ongeschikt

Mahuta | 21-11-08 | 19:31

@Sojiro | 21-11-08 | 18:26

Daarom rij ik in een auto van een Japans merk ;)

Pajero | 21-11-08 | 18:49

Holland en scheepvaart.. Doet mij toch altijd weer denken aan de slag in de Java zee..
"Ik val aan, wie volgt mij" - Admiraal K.Doorman

Voor degene die het niet weten. De slag in de Java zee tegen de Japanners duurde 2 dagen en was een totale ramp voor de geallieerden. Met dank aan onze grote Nederlandse "held", Karel Doorman. Dit wordt overigens niet in de moderne geschiedenisboeken weergegeven, maar ach.
Wou het even met jullie delen nu we over het grote Holland "koning der zeeën" praten.

Sojiro | 21-11-08 | 18:26

in 1816 werden de zaken beter aangepakt dan in 2008; hulde voor de voorvaderen en weg met de knuffelpartijen met de berbers anno nu

henkt | 21-11-08 | 17:45

Nog een veel beter idee: Legaliseren die handel en het weer Kaapvaart noemen. De vorige keer heeft dat ons de gouden eeuw gebracht. Met een vrijbief van de staat is het geen piraterij meer. Probleem opgelost, win/win. en de politie die vrijkomt kan weer ingezet worden om vanachter vuilcontainers te speuren naar fietsers zonder licht.

D. G. Narrator | 21-11-08 | 17:41

Is het geen idee om Rutger met "onze jongens"van de marine mee te sturen.
ik zie de kop nu al boven het topic: Rut PWND piraat!

koen_c_s | 21-11-08 | 17:06

@redactie
Zit er wat grappigs in die slagbijnieuwpoort.html (c.q. jpg) verstopt? Voor het eerst in jaren begon de viruswaakhond te blaffen (nee, niet kapot...).

kapotte_stofzuiger | 21-11-08 | 16:54

Het valt me op dat GS steeds meer een opvoedkundig en educatief karakter krijgt, als waarschuwing zou ik willen meegeven om het niet TE ehm... elitair te maken (lees historische lessen) de doelgroep niet uit het oog verliezen, anders worden de kuch... sponsors boos. Dus, gewoon marokkanen, wilders, tieten (veel tieten) en iets met oto's does het altijd goed.

De Grote Waarheid | 21-11-08 | 16:40

Nuke ´em till they glow, then shoot ´em in the dark.

antonnetje | 21-11-08 | 16:36

go navy, go navy, get the bastards. en daarna flink stappen

foxmean | 21-11-08 | 16:29

Liever een piraat, dan zo'n jihadstrijder. Die gasten doen niets anders dan de eigenaren van al die bootjes met olie en ander spul die het toch wagen langs die kust te varen.

Lafayette | 21-11-08 | 15:42

Kruisraketten?
waarom zo'n dure grap?
Gewoon de USS Iowa en USS Nw Jersey uit de mottenballen halen en vervolgens de gehele Soemalische kust omploegen.
en.wikipedia.org/wiki/USS_Iowa_(BB-61)
en.wikipedia.org/wiki/USS_New_Jersey_(...)
Zie het maar als ontwikkelingshulp: je schiet ze terug richting stenen tijdperk, alwat een grote verbetering is voor de buurlanden.
(en vervolgens doorstomen naar de Fillipijnen om het zuidelijke gedeelte van die eilanden van haar piraterij en terroristenondersteunende bevolking (abu sayyaf) te ontdoen.
.
Eigenlijk had Churchill groot gelijk:
"I am strongly in favour of using poisoned gas against uncivilised tribes. The moral effect should be so good that the loss of life should be reduced to a minimum. It is not necessary to use only the most deadly gasses: gasses can be used which cause great inconvenience and would spread a lively terror and yet would leave no serious permanent effects on most of those affected.

–Winston S. Churchill: departmental minute (Churchill papers: 16/16) 12 May 1919 War Office"

koen_c_s | 21-11-08 | 15:21

Dit hebben wij in de gouden eeuw zo mooi weten op te lossen d.m.v. mensen ruilen tegen kraaltjes en andere snuisterijen. Aangezien ze daar in Afrika nog niet erg veel verder zijn dan een paar honderd jaar geleden zouden wij dit wederom op die manier moeten kunnen oplossen.

allesisfijn | 21-11-08 | 15:13

Voor je het weet herkolonialiseren we heel Afrika. Het begon met één piraat, edelachtbare.

Oud_en_wijs? | 21-11-08 | 15:04

Kan Leen hier niet helpen?

modderfokker23 | 21-11-08 | 15:00

Maar kapiteintje, u weet toch dat er in de hoorn van afrika doerakjes rondvaren, waarom gaat u daar dan met uw bootje langs...?

Fimbulvetr | 21-11-08 | 14:51

theedrinker | 21-11-08 | 13:42

Klopt, maar die grotere boten zijn niet te onderscheiden van vissersboten, kan je best bombarderen hoor, maar dat is toch niet zo subtiel. Bovendien, die grotere boten kan je ergens (voor de kust) voor anker laten liggen en met kleine bootjes heen varen, dus dat schiet ook niet op.

zwaen | 21-11-08 | 14:42

Alle drinkwater daar in de regio voor duizend jaar vergiftigen is zeker wat over de kop?

widtvoet ® | 21-11-08 | 14:40

"Bombardeer die havens! Kappen met dat softe gedoe."

Mag niet.
Da's niet liev.
We moeten met deze zielige kansarmen in dialoog gaan...

Ahasveros | 21-11-08 | 14:39

Deze piraten gebruiken kleine boten die je op een trailertje kan vervoeren, so much voor het briljante plan... ;-)

ServerGenius | 21-11-08 | 14:37

Als ik in de geschiedenis ben geinteresseerd lees ik wel een boek van Geert Mak (niet dus)
Nu weer leuke topics maken! hup hup..

Turbo Ray | 21-11-08 | 14:33

Dus als die piraten lief zijn, gaan ze allemaal in dezelfde haven zitten, waar ze dan onder centraal gezag van een of andere lokale tulband komen, zodat we daar een vloot heen kunnen sturen? Juist, lekker opgelet weer he?

Klinkt zo stoer, gebruik van geweld eisen, maar wáár moeten die perpdure kruisraketten dan precies neerkomen, stelletje kneuzen? Niet te vergelijken situatie. Ze uit het water blazen is best een oplossing, maar wel aan het einde van een lange lijst van voorwaarden om tot die oplossing te komen.

Achterdocht | 21-11-08 | 14:33

@ Oud-Holland lost piratenprobleem wel op
.
Lijkt me een leuke klus voor de mannen met baarden onder ons.

Doorgaans Nooit | 21-11-08 | 14:31

Terzijde: een kruisraket, is dat nou eigenlijk niet gewoon de zoveelste bijnaam voor een piemol?

Merlot | 21-11-08 | 14:30

@ Liliom

Wel goed lezen, he.
Het gaat om de piratenhaventjes van ze één twee drie kaboem doen.
Niet de bootjens.
Overigens moet je de varende piraatjes gewoon pakken vóórrdat ze op je boot zitten.
Zoveel eenvoudiger.
Kijk, die gasten die langs dat toutje omhoog proberen te klauteren; die zijn het.
Ratatata.
Daar heb je geen kruisraket bij nodig; zonde van zo'n duur ding.

Merlot | 21-11-08 | 14:28

Ja hoor, 10 kruisraketjes en het probleem is opgelost. Mocht je al zo ver willen gaan (en voor het gemak vergeten dat verschillende bootbemanningen door de piraten zijn gegijzeld) moet je eerst nog eens uit zien te vinden waar je die kruisraketten gaat neerflikkeren. Die piraten blijken erg bewegelijk te zijn.

www.guardian.co.uk/world/gallery/2008/...

Liliom | 21-11-08 | 14:20

Deze antipiratentactiek moet in de Hollandse canon, vind ik.
En daarna met man en macht aan de Hollandse kanonnen - om het schone verleden van ons land te laten herleven!
Wat nou de jeugd wil niks van geschiedenis weten.
We zijn er dol op, ja!

Merlot | 21-11-08 | 14:20

Kan de marine zich eens nuttig maken :D
Fire power genoeg

Nixo | 21-11-08 | 14:16

Oud nieuws , was gisteren al bekend .
gewoon ene copie om geenstijl te vullen vandaag.

Baron de laclou | 21-11-08 | 14:13

Leeft Pipi eigenlijk nog?

plaklul | 21-11-08 | 14:12

Alle beroemde piraten waren lutsers, omdat ze juist beroemd zijn. Let op: als piraat werd je pas bekend als ze je te pakken kregen en je voor de rechtbank moest verschijnen, waar griffiers als Daniel Defoe jouw verhaal mochten opschrijven. Oftewel: de beste piraten, daar weten we niks van, die zijn lekker hun gang gegaan en schatrijk met pensioen gegaan...

Truttebol | 21-11-08 | 14:12

De oplossing? Een armada kruisers, fregatten, vliegdekschepen, etc. naartoe sturen. Neerknallen die zonen van Hirshi die weer zoon is van Ali.

ramses snaptnie | 21-11-08 | 14:09

Wanneer wordt het eerste (Nederlandse) lokschip in de strijd tegen die Playmobielpiraten gegooid trouwens? D'r ligt hier in Rotterdam nog wel een dubieus tankertje of wat...

widtvoet ® | 21-11-08 | 14:08

Piraten zijn parasieten.
99,9 % van alle piraten zijn islamieten.
Zijn alle islamieten dan parasieten?
Verder gaat mijn voorkeur uit naar grote tie….. ten!

Prins Pils | 21-11-08 | 14:05

@Fleauxe 13:49

Eauk goed. NIMF: nymfo's I must fuck

widtvoet ® | 21-11-08 | 13:55

@widtvoet ® | 21-11-08 | 13:48: Dat zijn ook hoeren...

Fleauxe | 21-11-08 | 13:49

@Fleauxe 13:32

D'r zijn meer nimfen die sirene heten heaur.

widtvoet ® | 21-11-08 | 13:48

Of misschien moeten gewoon Somalie in zijn geheel afzinken.
Ayaan zit nu toch veilig in de USA, dus het beste van Somalie is al gered van de ondergang.
Eritrea dan ook meteen maar lijkt me.
Ik hou van grondig aanpakken, hoor.

Merlot | 21-11-08 | 13:47

We hebben toch nog wat clusterbommen over?

random gast | 21-11-08 | 13:45

Inderdaad, dat softe gedoe. Platbombarderen die havens en kanonnen op elk schip plaatsen wat daar langs moet.
Zagen mensen er vroeger nu echt zo raar uit, of konden ze gewoon niet zo goed portrettekenen?

Officer Barbrady | 21-11-08 | 13:45

Misschien kunnen de Israeli's daar vast een van hun mini nukes testen die ze misschien wel willen gebruiken voor de Iraanse kerncentrale

Zillion | 21-11-08 | 13:44

zwaen | 21-11-08 | 13:22

Bombardemen op havens werkt inderdaad niet om schepen in de buurt van de kust te beveiligen. Er zijn echter ook aanvallen geweest op schepen die verder van de kust waren (te ver om direct vanuit de kust met een klein bootje aan te vallen), waarbij de piraten een groter schip gebruikte om in de buurt van hun doelwit te komen en vervolgens met kleinere schepen aanvielen.

theedrinker | 21-11-08 | 13:42

@ Maaier | 21-11-08 | 13:32
Now you're talking!

@ Merlot | 21-11-08 | 13:33
Wicked girl. Kudo's

darmflora | 21-11-08 | 13:39

Maaier | 21-11-08 | 13:32

Je geeft dus die probleemjongeren een tweejarige schietcursus, en laat ze vervolgens terugkeren in de maatschappij?

theedrinker | 21-11-08 | 13:37

Toch hoop ik op een paar mooie ontzettingspicca's van de jongens van de Special Task Force.

Johnny Fever | 21-11-08 | 13:34

@ Sodommer:
Mietje? Ikke?
Ten eerste ben ik een meisje dus da kan helegaar nie.
En ten tweede kan ik met nix heerlijkers voorstellen dan het lontje van zo'n Pershing met extra versplinterende kop er op aan te mogen steken.
Of een piraatje die ze te pakken kregen een heerlijke, onstpannende wellness-experience van het type "Abou Ghraib" te geven.
Heerlijk!
Filmpje maken voor Joetjoep van de Shock en Auw natuurlijk.
Niks mietje.
Boem!

Merlot | 21-11-08 | 13:33

Abknallen die negerts met hun konijnentandjes.

kneuterzak | 21-11-08 | 13:33

widtvoet ® | 21-11-08 | 13:29

Jan, Piet Joris en Corneel, en Hanneke Groenteman!

Captain Orange | 21-11-08 | 13:33

Alle probleemjongeren verplicht aan laten monsteren op schepen. Dat deden we vroeger ook en dat ging prima. Vervolgens elke piraat naar de zeebodem schieten. Na 2 jaar trouwe dienst mag de bemanning weer terug in de maatschappij komen.

Maaier | 21-11-08 | 13:32

Gevangen nemen en op transport naar Nederland, we kunnen best een aantal doldwaze vechtnegerts in de finse wijken loslaten.

Captain Orange | 21-11-08 | 13:32

@widtvoet ® | 21-11-08 | 13:26: De Lorrelei? Dat was gewoon een hoer hoor.

Fleauxe | 21-11-08 | 13:32

Wie hebben baarden?!

widtvoet ® | 21-11-08 | 13:29

LOL@widtvoet ® | 21-11-08 | 13:26

Sluiprusp | 21-11-08 | 13:29

Volgens mij is het gewoon een hoosse.
Sinds de Pirates of the Carribean, met die leuke Johnny Depp (Jack Sparrow), wil iedereen laten zien dat hij ook piraat is.
Het gaat vanzelf weer over.

Pierus | 21-11-08 | 13:29

hoezo nederlanders weer heerser op de wereldzeeën, dat kan niet we zijn allemaal mietjes geworden.
ja, ik ook, ja.

Sodommer | 21-11-08 | 13:28

@BP Richfield 13:23

Je kunt ze natuurlijk ook "bezingen" zodat ze ergens op een of ander rif, bank of tegen 'n stuk rots aanvaren. Iets met Sirenes etc.

widtvoet ® | 21-11-08 | 13:26

-weggejorist-

Moozart | 21-11-08 | 13:25


De oplossing kan soms zo simpel zijn dat alleen GS het ziet.

bijtieakumaai | 21-11-08 | 13:25

De vrouwelijk matrozen van de Bloys van Trashlong weer laten flashen met de blote borsten. Hiep Hiep Marine!

BP Richfield | 21-11-08 | 13:23

In de VOC-tijd werden piraten/kapers soms omgekocht, soms bevochten. Dat is het mooie van de VOC-mentaliteit, of je de piraten nu bombardeerd of losgeld betaald, je hebt in beide gevallen VOC-mentaliteit.

theedrinker | 21-11-08 | 13:23

geert mak zal wel weer wat te zeiken hebben

hetluis | 21-11-08 | 13:19

Rare jongens die Romeinen

The prosecutor | 21-11-08 | 13:19

Zie je wel, zie wel, het "mag" weer niet.
Van wie dan wel niet, hee?
Laat ze toch de dwarsgestreepte zebravinketering krijgen.
Een overheid die weigert de wetten die jou moeten beschermen uit te voeren, heeft zijn recht van spreken verloren.
Kaboem, weg met die gasten, alles grundlich torpedieren.
Filmpje maken voor Joetjoep "pour encourager les autres".
Kan best.
Somalie heeft geen centraal gezag dus wie doet je wat.
En onze eigen overheid kan bij daglicht zijn eigen kont nog niet eens vinden.
Dus wat let je.

Merlot | 21-11-08 | 13:18

Dostranamus heeft me wakker geschud:Inderdaad,waar is Joran???
En hou Vogelaar ook in de gaten,want die bunzing duikt geheid weer ergens op om hoe dan ook schade aan te richten.

R.B.Scott | 21-11-08 | 13:18

Ik vind trouwens sowieso dat alle piraten behalve Johnny Depp gemold moeten worden.
Johnny is een heel erg lekker ding en moet dus blijven.

Merlot | 21-11-08 | 13:14

@Merlot | 21-11-08 | 13:11: Ik hoorde bij Nova een reder zeggen dat, met uitzondering van Israel en Ruskiland, een particulier schip geen wapens aan boord mag hebben.

Fleauxe | 21-11-08 | 13:14

@ Merlot | 21-11-08 | 13:11.
Ze hebben modern wapentuig, ook RPG's en daar kun je grote schade mee aanrichten...

Crusher | 21-11-08 | 13:14

Ik snap niet wat het probleem is.
Zij moeten jou levend hebben, en je schip intact.
Anders ben je niks waard.
Jij wil hunnie echter dood hebben, en hun bootje naar de kelder.
Dat schept een niet gering strategisch voordeel.
Tel daarij op dat ze kleine bootjes hebben om buiten bereik van de radar te blijven, en dus altijd van onderaf langs een touwtje omhoog moeten klauteren.
Welk probleem kan hier dus niet met een fikse mitrailleur worden opgelost?
Mag het soms weer niet van Brussel of zo?
Of van Guusje ter Horst?

Merlot | 21-11-08 | 13:11

Hoor ik daar VOC-mentaliteit?

Vroeger schenen Nederlanders nog ballen te hebben.

BarackOsama | 21-11-08 | 13:09

Ik denk niet dat 'in naam van Oranje doe open die poort, vandaag de dag nog succes heeft. Maar wie weet...

Fleauxe | 21-11-08 | 13:09

Piraten gewoon consequent het water uit schieten met boot en al lijkt mij afdoende om deze bedrijfstak op te rollen. Geldt ook voor rovende scooter capuchonnetjes. Oude dametjes met goedgevulde tas de straat opsturen, capuchonnetje berooft oud dametje van tas, oud dametje pakt haar afstandsbediening en boem, weer twee capuchonnetjes minder.

stil(l)even | 21-11-08 | 13:08

*kuch* In 1998 loste 75 kruisrakketten op Afghanistan ook het Al-Qaeda probleem op *kuch*

Na de slag bij Nieuwpoort maakte het staatse leger rechts omkeert in plaats van verder op te rukken naar Duinkerken.

Het probleem van Barbarijse zeerovers werd pas definitief opgelost in 1930 door de kolonisatie van de Maghreb door Frankrijk.

Voor de mensen die de VOC-mentaliteit aan halen, die bestond in zowel 1600 als 1815 niet.

Geschiedenis, zowel feitjes, maar zelden zit er de oplossing voor huidige problemen tussen.

Egbert Betweter | 21-11-08 | 13:08

Gewoon Hard aanpakken.

(R)evolutie | 21-11-08 | 13:07

De wereld zou er een heel stuk op vooruitgaan als ze dan ook gelijk maar heel Somalië van de aardbol zouden vegen. Heel vervelend van die 14 onschuldige burgers die daarbij om zullen komen, maar het is voor een Heel Goed Doel.

Yoman | 21-11-08 | 13:05

Even off topic. Wààr is Joran ? Het is zo verdacht stil rondom hem.

Dostranamus | 21-11-08 | 13:05

Mwha; volgens mij vallen er weinig 'havens' te bombarderen in Somalie. Die Somali Skinnies zijn harstikke mobiel want die kiezen met die bootjes geweaun vanaf het strand het ruime sop. Maar er is niets op tegen om ze vanuit zee en vanuit de lucht te vaporizen met de goalkeeper of gatling natuurlijk.

darmflora | 21-11-08 | 13:04

De mensen in 1600 leken wel verdomd veel op elkaar.

crechtsekoerd | 21-11-08 | 13:02

Volgens mij krijgen wij gewoon een koekje van eigen deeg, lullig voor de slachtoffers maar dat was altijd al zo.
Zie ook @ jRRT | 21-11-08 | 12:56

HeerBommel | 21-11-08 | 13:02

Het gebied waarin die piraten opereren is te groot om te controleren, mijn oplossing is het instellen van corridors net als in de luchtvaart, dus denkbeeldige kanalen op zee waarbinnen potentiële slachtoffers blijven varen. Die zijn wel klein genoeg om te bewaken door vliegtuigen en schepen van de marine.

Crusher | 21-11-08 | 13:02

*note to self: eerst alle comments doorlezen*

Biff Eagleburger | 21-11-08 | 12:57

-weggejorist-

jRRT | 21-11-08 | 12:56

joehoe, weer een brandhaard erbij!

wao-ertje | 21-11-08 | 12:56

nu de olie ( diesel ) wat goedkoper is . is het niet zo erg om een beetje om te varen . maar dat blijft niet zo . o nee . achteraf gezien blijkt een goed gericht kruisraketje toch niet zo'n slecht idee .

likmegaties | 21-11-08 | 12:55

Gewoon geschutskoepels op die koopvaardijschepen lassen en ze met een gatling uit de bootjes blaffen. Geen probleem.
www.youtube.com/watch?v=S5Ev19NsDQ4

CoJoNes | 21-11-08 | 12:54

@Tim | 21-11-08 | 12:41:
En de vrachtschepen die ze kapen trek je ook zo het strand op.

koerbagh ® | 21-11-08 | 12:50

De Sinterklaas Koenders-kado'tjes zijn goed terecht gekomen:Kinderen naar bed met scheurbuik,Pappa gaat nog effe overwerken want kan pas als het donker is op olietanker klauteren,en Mamma wordt nog snel door een rebelletje geneukt.
Zullen we nou eens wat centjes hier houden terwijl onze Jantjes de boel daar clean sweepen?

R.B.Scott | 21-11-08 | 12:49

Veel van deze schepen varen willens en wetens te dicht langs de kust van Somalie. Verder wordt het probleem vergroot doordat er ook echt betaald word. Maar goed je zou maar op zo'n schip zitten. Dan hoop je ook echt dat er betaald wordt.

Ben het eens dit zouden ze moeten doen met alle havens in Somalie

www.youtube.com/watch?v=3mB-q52hVLI

enjoy!

Empekai | 21-11-08 | 12:49

Onder andere om dit soort jongens vind ik dat JSF Stealth idee totale bullshit. De enige tegenstander waar je dat voor nodig hebt, zijn de Amerikanen, en die hebben echt wel een knopje ingebouwd waarmee je de transponder van zo'n ding aanzet.

Excellente vliegeigenschappen lijken me veel nuttiger, kun je zo'n hittezoekende raket (die ze wel weer kunnen betalen) gewoon even afschudden. Eigenlijk zijn de F-16's nog prima geschikt.

Oud_en_wijs? | 21-11-08 | 12:47

Ik snap niet wat die reders nou zitten te jeremi-eren! Volgens mij mag een schip buiten de territoriale wateren bewapend zijn, dus gewoon even een stuk of 10 op rubberboten afgerichte Goalkeepers (automatisch wapensysteem voorzien van roterend snelvuurkanon) bestellen op het dek van je mammoettanker schroeven en klaar is Kees. Negerts in Zodiacs worden volautomatisch uit het water geblazen voordat ze weten waardoor ze geraakt worden. Probleem opgelost; next! Natuurlijk wel even kurken in de lopen als je een petroleumhaven binnenvaart om ze daar niet zenuwachtig te maken....

Brouhaha | 21-11-08 | 12:46

Tim | 21-11-08 | 12:41
Gelukkig heeft de JoeEsEe nog wat extragratiz tuig in ons land gezet waarmee ook dat geen probleem is, want daarmee word alles kaputt gemacht zelfs het strand!

laazje | 21-11-08 | 12:45

Wat ook helpt is piraten levend villen en vervolgens aan de boeg spijkeren, geheel in de geest van admiraal de Ruijter.

hapmanjoe | 21-11-08 | 12:45

Mee eens, nukem. Al hoewel, een fregat voor de haven met vrjheid van handelen...
kom je ook end. Als je maar wil. Zie India.

Genootschap Voor Dem | 21-11-08 | 12:45

ik zie bij de foto van Duinkerk trouwens een identieke tweeling...

Swans | 21-11-08 | 12:44

Kijk GS zo komen we ergens. VOC-mentaliteit.

De Sjaaq | 21-11-08 | 12:43

,,wie zijn geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen ''

Dat lijkt me hier dus wel ok

Joost Maghetweten | 21-11-08 | 12:42

Lijkt me een strak plan zoek uit waar die gasten wonen en bombardeer het huis/hut waar ze wonen.

tjeemig | 21-11-08 | 12:41

Doe maar geweaun (weer) bootjes kopen Eimert & De Vries. Oppleuren met die rare vliegtuigjes! Oh, en breng de gehele krijgsmacht eens als de donder onder het bevel van de Marine. Kan onze zeevaardersnatie van weleer wellicht ook weer eens serieus internationaal bijspringen bij akkefietjes als onderhavige.

widtvoet ® | 21-11-08 | 12:41

Leuk en aardig allemaal, maar die kleine snelle piratenbootjes (een beetje van die Greenpeace zodiacs) trek je gewoon het strand op, helemaal geen haven voor nodig. Hoewel het bombarderen van een stuk strand - zomaar, omdat het kan - wel leuk is!

Tim | 21-11-08 | 12:41

Mooi verhaal helemaal mee eens!!

@ de foto's in het artikel: met welke digitale camera zijn deze geschoten?

Kleine Boef | 21-11-08 | 12:40

Het leukste hieraan is natuurlijk dat die piraten wapens kopen van ons ontwikkelingsgeld, beschikbaar gesteld door de PVDA geef_ons_geld_weg_organisatie.

HemiV8 | 21-11-08 | 12:40

-weggejorist-

Nee dus! | 21-11-08 | 12:39

Die brutale apen vinden altijd wel weer iets om de boel te verzieken. En wij belonen ze daarvoor (0.8% was het toch)!

Oud_en_wijs? | 21-11-08 | 12:37

als we nou eens beginnen met de ontwikkelingshulp op te schorten tot het gezag in dat apenland wordt hersteld.
of troepen aan land zetten - die piraten willen toch wekl eens naar huis na zo 'n lucratieve klus en dan maar afschieten zoals de Indiers dat deden. It is the better way!

frenchy | 21-11-08 | 12:34

JP je wilde de VOC mentaliteit terug?
Grijp je kans!!

brabantboer | 21-11-08 | 12:34

Je moet gewoon doen wat de KGB deed ten tijde van dat akkefietje met die diplomaat in Libanon; je pakt wat van die kaperts op, zet ze vast op je schip, hakt er een oor of vinger af en stuurt het op. Volgens mij is het een grote familie, daar aan wal. Teruggijzelen is altijd de beste optie.

Niet voor Jan | 21-11-08 | 12:33

Tja, vroeger had de regering ook nog ballen. Toen waren we een land wat rEsTeCp kreeg en het ook verdiende. Nu kan onze MP er alleen nog maar over mijmeren.

50Caliber | 21-11-08 | 12:32

Door mij met betrekking tot dit thema al eens even genuanceerd geopperd: Laat de Russische strijdkrachten 'precisiebombardementen' uitvoeren, zoals Georgië onlangs van hen te verwerken heeft gekregen. Zo verdomd effectief!

Alquin | 21-11-08 | 12:32

@ Piraten Map...
Het is wel weer duidelijk waar de problemen zich voordoen....
Vooral lekker geld blijven storten in Afrika mensen!!!

kopkaasknabbelaar | 21-11-08 | 12:30

de slag om nieuwpoort was toch tegen de spanjaarden..?

attaschurk | 21-11-08 | 12:27

Ligt er een cordon boten bij Yemen voor de kust ofzo?

ildib | 21-11-08 | 12:27

Doen Amerikanen al tijden in Somalië... zie onze reaguursel van een paar dagen geleden...

VanFrikschoten | 21-11-08 | 12:26

Zo sneu voor mijn kinderen dat er dus op televisie piraten te zien zijn en er geen piratenvlag wappert of een behoorlijk ooglap te zien is.
First de kommersjaliesierinck van SintKleas nouw dis Paairet sjit.

zovoklets | 21-11-08 | 12:26

Komt toch die VOC mentaliteit weer om de hoek kijken.. Balkie heeft gewoon gelijk!

FrankieSantana | 21-11-08 | 12:23

@ Dr. Mabuse | 21-11-08 | 12:19
Wellicht, maar ze zijn in elk geval zeer waardevol in de strijd tegen mondiale temperatuurstijging.
www.swivel.com/data_sets/show/1010607

alpha_mannetje | 21-11-08 | 12:23

Black Pearl down, Black pearl down.....

ildib | 21-11-08 | 12:23

Waar is de papegaai op de pica?

Pilsvogel | 21-11-08 | 12:22

Helemaal eens GS! Dat wordt convooi varen met twee geprivatiseerde marine schepen er bij.

mail cheauvinist pic | 21-11-08 | 12:21

mooie foto uit 1600 , mannen!
zo mogen er meer geplaatst worden

weedo | 21-11-08 | 12:21

Piraten houden kennelijk van warm weer.

Dr. Mabuse | 21-11-08 | 12:19

Volgens mij heb je hier niet eens historisch besef voor nodig, gewoon gezond verstand. Met piraten net als haatbaarden valt niet te praten, om de orde te bewaren is gewoon geweld nodig. Waar zijn de russen overigens gebleven?

Bar Kochva | 21-11-08 | 12:19

Gisteren , bij NOVA, beklaagde een vertegenwoordiger van de koopvaardij zich dat de marine bijstands verzoeken weigert.
Het lijkt de politie wel.

sprx | 21-11-08 | 12:19

Ook een aardig stukje geschiedenis.
Gibraltar is destijds veroverd door 2 Britse EN 2 Nederlandse regimenten.
De Nederlanders hebben daar nog maanden gezeten en zich door de Britte laten afkopen door een of andere stukje grond veel verder weg.

Lafayette | 21-11-08 | 12:19

Een katholieke bisschop heeft onlangs nog een hele boot vol Somalische piraten het land binnengebracht.

cram | 21-11-08 | 12:17

Binnenkort niet meer nodig overigens, als Cannibis helemaal de crimi-kring ingaat zitten ze daar met een prachtig klimaat op een uitmuntende scheepvaartroute. Carriere-switch ligt voor de hand.

Die Somaliers hebben duidelijk de VOC mentaliteit.

"Spammetje naar .so gaat maken over vrachtkosten en de inklaringsmogelijkheden via Bonaparte CV "

Napeauleon | 21-11-08 | 12:17

Gewoon netjes betalen, ben je er ook vanaf.

azijnseikerT | 21-11-08 | 12:16

DE kans om ons afbrokkelend imago weer wat op te poetsen:De beuk erin, no prisoners,en generale repetities in Ede,Gouda,Den-Haag en Ijsselstein.

R.B.Scott | 21-11-08 | 12:16

Uhm, als je de dingen in een historisch perspectief gaat plaatsen, doe dat dan degelijk en neem ook de omstandigheden van toen en nu in overweging. Zo lijkt het natuurlijk nergens op.
- Getekend: historicus in opleiding.
ps. wel leuk idee voor een essay trouwens!

Envoorjehetweet | 21-11-08 | 12:15

Platbombarderen? Dan dient het volgende probleem zich alweer aan want waar moet Opperpiraat Wouter Bos vervolgens aanmeren?

Mr. van Scorel | 21-11-08 | 12:15

Piet Heijn was ook een ordinaire piraat, dus we kunnen net zo goed solidair zijn met die Somaliërs. Zolang ze maar geen Hollandsche schepen overvallen natuurlijk.

dienstweigeraar... | 21-11-08 | 12:15

is geenstijl overgenomen door aliens ofzo...
Focking lelijke advertenties en layout enzo..

R.

blaat8899 | 21-11-08 | 12:14

Wat te denken om een kopje thee met die mensen te gaan drinken.
Ps/ waarom die lui wat aandoen als je er zelf ook beter van wordt.?.

opiejopie | 21-11-08 | 12:13

Heeft de marine mogelijk eens wat nuttigs te doen,
stuurt JP-VOC-Balkenende slechts een commandofregatje richting Aden.
www.volkskrant.nl/binnenland/article10...


Augustus volgend jaar...

*zucht*

vander F | 21-11-08 | 12:13

*neemt plaats achter de Goalkeeper*

Lt. Postmortem | 21-11-08 | 12:12

Leuk stukje geschiedenis, alleen werden die gare frigaten van de Nederlanders slechts gebruikt om de minst gevaarlijke flank te dekken. :-)

Lafayette | 21-11-08 | 12:12

NUKE IT NUKE IT NUKE IT NUKE IT

cybe2001 | 21-11-08 | 12:12

Ja hoor, en dan moeten die havens weer opgebouwd worden met een ietwat groter budget van Koenders. Zijn we nóg een keer de klos.

uninvited guest | 21-11-08 | 12:12

Maar voorlopig dus gewoon omvaren.

widtvoet ® | 21-11-08 | 12:11

Pirates of the Caribbean voortaan na 12 uur uitzenden zegt Plasterk. Je brengt mensen op verkeerde ideeën.

De oplossing is altijd simpel.

Napeauleon | 21-11-08 | 12:10

Zo is dat, probeem opgelost.

Dosina | 21-11-08 | 12:10

Hatsee, zo gaat 'ie lekker. Toedeledokie heren piraten!

Klukkluk | 21-11-08 | 12:09

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl