Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Koeienpoepenergie eindelijk van de grond

cutekow.jpgU wilt ground breaking wetenschappelijk nieuws van GeenStijl, dan kunt u het krijgen. In de VS is een bedrijf actief dat energie wint uit koeienscheten en poep. Want koeien produceren methaangas, en groener kan energie niet worden. Belachelijk trouwens dat we dit weer uit de VS moeten vernemen, want waren wij geen koeien+kennisland? Maar goed. Het bedrijf BioEnergy Solutions heeft ontdekt dat je met 2.500 koeien meer dan 1.000 Amerikaanse huishoudens van energie kunt voorzien. Dat is omgerekend, gezien de ecologische footprint van een Amerikaan, dus minimaal drieduizend Nederlandse huishoudens. In 2007 waren er exact 3.762.784 koeien in Nederland, dus reken maar uit. Hoe ze het doen? Ze verzamelen de koeienpoep (mooi klusje voor alle werklozen van Nederland!), gooien dit in een soort bassin, laten het verrotten en zuigen het biogas wat vrijkomt bij dit proces af. Reinigen het gas en pompen het de gasleiding in. Klaarrrr! Check het persbericht.

Reaguursels

Inloggen

Vroeger ging men dan het land op om droge koeienvlaaien te verzamelen voor de oven. Vooruitgang maakt een U-bocht.

doedeljantje | 21-11-08 | 09:22

Waardeloos project. Staat vol met subsidie en goede wil maar is geen oplossing. Kernenergie is de toekomst.

cosmosluller | 20-11-08 | 21:35

2500 koeien:1000 (amerikaanse) huishoudens=2.5 koe per huishouden x nederlandse koeien (3762784) = 9406960 huishoudens die je kunt onderhouden.
Ik zie een gat in de markt!

J-eroenn | 20-11-08 | 19:52

Oude poep in nieuwe dozen !

klojo | 20-11-08 | 19:38

Dit is toch al tijden bekend?
Desalniettemin vind ik het een goed iniatief daar niet van.

Akain | 20-11-08 | 16:29

*gaat naar de boer een koe bestellen*

Octavianus | 20-11-08 | 14:44

synchronicity | 20-11-08 | 13:19
Dus om uw redenering te volgen: we kunnen beter niets doen met die stront.
Uw redenering strandt bovendien op het feit dat koebeesten naast poep ook melk en vlees leveren. Deze dieren zijn er al, en het gras ook, dus waarom het afval niet gebruiken om energie uit te halen?

truckdriver01 | 20-11-08 | 13:57

hahah stelletje lutsers, met je breaking nieuws.
zoals er al eerder gezegd word, in duitsland belgie en nederland is het al langer aan de gang.
zelfs met kippenstront, in moerdijk is een verbrandingsoven neer gezet die kippenmest verbrand, daardoor word er minder kippen mest naar duitsland geexporteerd, en meer varkens mest. zodoende is het mestoverschot zo goed als verdwenen in nederland.
mede dankzij alle vergisters die er gebouwd en nog gebouwd worden.
er is zelfs een mest tekort op de markt, de prijzen zijn dan ook erg laag.

redpower | 20-11-08 | 13:28

keizeradmiraal | 20-11-08 | 12:17

Ik dacht al: Waar blijven toch de gekken die liever 900.000 mensen laten doodhongeren (volgens de radio-bedel-actie tenminste) dan gewoon het nog functionerende deel van hun nog niet door veganistenkanker aangetaste hersens te gebruiken.

Hans Anders | 20-11-08 | 13:22

Heel efficient allemaal... je stopt gras in een koe en haalt energie uit de peop. Waarom niet direct uit het gras? Scheelt veel bewerking en dus energie... Oh uh... Het gras groeit ook niet vanzelf. Veel kunstmest, gemaakt van fossiele brandstoffen er overheen, pesticiden en herbiciden ook gemaakt van fossiele brandstoffen, zaaien, bewateren en oogsten en dat doet men ook machinaal... Ik zeg: kansleaus..,

synchronicity | 20-11-08 | 13:19

Vijf (5) Onstwedder boeren (NL DRENTE 2006) voorzien eigen dorp van groene stroom.
tinyurl.com/5l99n8

USA | 20-11-08 | 13:19

Wat een scheitzooi!

Stevie_Ray_Vaughn | 20-11-08 | 13:04

Kan dit ook met stront van jezelf en familieleden? Zo ja, komt er in de toekomst dan een generatortje? Kan ik op die gassen ook koken?

wokkiewok | 20-11-08 | 12:58

@Jack Meoff, het klopt inderdaad dat veel boeren hiervoor kiezen maar het maakt het aanzienlijk minder rendabel voor hen. Aangezien er bij de verbranding warmte (en dus energie) verloren gaat. Dit gaat ten koste van hun terugverdientijd. Tenzij de warmte weer verkocht kan worden aan bijvoorbeeld een tuinder (met verwarmde kassen) maar die moet dan maar net in de buurt zitten. Voor de boer'n is het financieel het beste om het 1 op 1 terug te leveren aan het gasnet. Maar technisch gezien heb je wel gelijk. Het is het makkelijkst in te passen door verstromen van het gas en de overtollige elektriciteit te leveren aan het elektriciteitsnet. Hoewel dit ook afhankelijk is van de capaciteit. Een distributienet is namelijk geen accu, batterij of accumulator en kan dus niet veel energie opslaan.

Groets | 20-11-08 | 12:57

http://www.ogin.nl/projecten.php?taalid=1

kaleb | 20-11-08 | 12:53

@Pierus
Over de mensenpoep... Mensenpoep (en ook poep van een heleboel dieren) is niet zo goed om als mest te gebruiken voor op het land. En het hele verhaal achter koeiepoep te gaan vergissen als millieuvriendelijke oplossing is dat alle poep die na het proces uit de installatie rolt daarna als mest op het land van de boeren kan worden geflikkerd. Deze mest is dan weer beter dan gewoon direct de mest vanuit de koe op het land, omdat er minder/geen ammoniak en andere vieze dingen in zit.

Jack Meoff | 20-11-08 | 12:51

Ik snap niet dat jullie dit als nieuws brengen? In Nederland gebeurt dit energie opwekken uit koeienpoep ook. Bijvoorbeeld bij een biogasinstallatie in Warmenhuizen - Noord-Holland. Dat dit niet op grote schaal gebeurt heeft (vanzelfsprekend) te maken met de investering en het slechte beleid van de overheid aangaande subsidies op duurzame energie etc. Er zouden nog vele malen meer biogasinstallaties in Nederland moeten zijn, zo worden wij uiteindelijk ook onafhankelijker van fossiele brandstoffen. Wat te denken van een auto die in een tv programma op het nieuws was, een Opel uit 1960 of 1970 die al 1 op 160 reed op biobenzine/biodiesel. Notabene met het Shell merk erop. En maar doen alsof ze van niets weten de grote energiebedrijven. Eerst melken ze ons uit tot 2050 als de olie en kolen reserves echt beginnen te slinken en dan hebben ze het wiel opeens opnieuw uitgevonden. De eerste dieselmotor reed al op notenolie!

distinction | 20-11-08 | 12:49

Tjeezis Hoxha, wat loop jij enorm achter de feiten aan:

www.groenerleven.nl/2007/03/28/koeienp...

Doe alsjeblieft je huiswerk voordat je iets *kuch* nieuws wereldkundig maakt.

stuyterkuycken | 20-11-08 | 12:48

@Groets
99.99% van alle vergistingsinstallaties zal het gas dat vrijkomt verbranden voor elektriciteit. De elektriciteit zal ook voor het grootste gedeelte alleen voor eigen gebruik zijn. Wat over blijft kan direct op het stroomnetwerk worden overgebracht... gewoon hopla kabeltje naar een kastje klaar... Daarnaast zullen de meeste installaties ook een WKK (warmtekrachtkoppeling) hebben. Dit geval zorgt ervoor dat de warmte die vrijkomt bij het maken van de elektriciteit gebruikt wordt voor bijvoorbeeld verwarming e.d. Er is dus niet echt een probleem met het gasnetwerk.

Jack Meoff | 20-11-08 | 12:45

-weggejorist-

CumSwapper2 | 20-11-08 | 12:45

zit inderdaad veel energie in die koeien... ik snuif af en toe bij de bron zo'n koeienscheet op en heb dan energie voor de hele dag!

metzonderzijwieltjes | 20-11-08 | 12:42

Als prof. Hoxha was, zou ik het aan Diederik Samson vragen.
Die doet alle windmolens en daar kan peoep ook wel bij.

Pierus | 20-11-08 | 12:42

Goh, ik hoor niets anders dan dat de VS zo anti-milieu zijn en niets doen om het probleem aan te pakken, maar vrijwel alle inovatie op dat gebied wordt daar gedaan. Net als de bouw van al die zonnecollectoren. En wij maar zo hard roepen dat wij zo vooraanlopen alhier terwijl wij gewoon onze quota's halen door ze bij andere landen op te kopen.

ExtremeExtremist | 20-11-08 | 12:40

Als er in 2007 nou precies 3.762.784 koeien waren, waar we peoepgas van kunnen maken, waarom doen we daar dan niet meteen de peoep van 16 miloen Nederlanders bij?

Pierus | 20-11-08 | 12:36

@Nokori, denk het niet hoor. Dat is altijd nog wat hoogwaardiger dan biogas en komt zo uit de grond. Dat heeft vervolgens nauwelijks meer bewerking nodig. Slecht ontvochten en toevoeging van geurstof (THT, tetrahydrothyoleen). Dus dat is altijd goedkoper. Maar we kunnen daar dan wel zuiniger mee doen. Wat van groot belang kan zijn voor Nederland. Zowel economisch als strategisch...

Groets | 20-11-08 | 12:35

We zijn hier overwegend rechts? Dacht dat de GS poster gemiddeld hoog opgeleid was? Die stemmen toch GL, D66 of VVD? Da's toch niet zo rechts. Of ben ik hier tussen de Telegraaf lezers beland? Gezellig, scheelt wel een abonnementje.

Oud_en_wijs? | 20-11-08 | 12:35

Zo gemakkelijk is dat ook weer niet allemaal. De NL gasnetten zijn hier helemaal niet voor ingericht.
Stel: Zo'n boer denkt ik ga dat ook doen. Ik heb nog wel wat ruimte op mijn erf voor wat vergistingsinstallaties. Prima idee. Hij heeft een X-aantal koeien. Maakt wat afspraken met wat buurboeren om gezamelijk stront in te zamelen. Vervolgens produceren met de vergister een capaciteit van 300 kubieke meter gas per uur. Dat moet vervolgens het net in. En dan.... Waar blijft het dan?
Optie 1: Invoeden op lage druk (100 mbar). Dan stroomt het biogas het achterliggende gebied in tot de 1e druktrap. Dan kan het niet verder. Dat betekend dus dat de afname van het biogas (of groen gas) in hetzelfde gebied zal plaats moeten vinden. Maar in de landelijke gebieden is die afname helemaal niet aanwezig. Zeker niet in de zomermaanden als alle verwarmingen uitstaan. Dus, gaat niet werken.
Optie 2: Invoeden op transportdruk 4 bar tot 8 bar. Dit betekend dat er een transportnet in de buurt van de vergister moet staan. Is te kiezen bij het bouwen van de vergister maar dit kan tot gevolg hebben dat de boer transportkosten moet betalen en daarnaast is er dan nog uitstoot tijdens transport. Daarnaast moet de boer een grotere compressor plaatsen. Dus duurder. Ook bij deze optie is het afnamegebied beperkt (wel minder beperkt dan bij optie 1) als gevolg van de voedingsdruk van de gasunie (druktrap 16 bar, geloof ik). Maar optie 2 is een betere optie dan optie 1. Met name vanuit het oogpunt van verspreidingsgrootte en afname.
Optie 3: Invoeden op het NL-transportnet van de gasunie (druk >50 bar). Het voordeel is dat er een groot verspreidingsgebied is en de afname dus wel goed zit. Maar de gasunie staat niet te trappelen omdat het te onbekend is en omdat, mochten er zich problemen voordoen agv het biogas zoals lekkage agv versnelde erosie van de leidingen of lekkage door inwerkingen van verontreinigingen op weke delen van de leidingcomponenten, problemen bij het hogedruk net van de gasunie vaak kunnen uitmonden is explosies en gevaar voor de bevolking.
Dus om te roepen; DOEN!! Is wat kort door de bocht

Groets | 20-11-08 | 12:32

Danworden ze in Groningen straatarm , ze blijven zitten met hun gas

nokori | 20-11-08 | 12:29

Als de natuur echt een flikker zou uitmaken voor de overheid hadden we dit al lang gedaan. Niemand heeft er geld voor over en daarom moeten we eerst allemaal dood voordat het gebeurd. :D

Catalyst | 20-11-08 | 12:24

keizeradmiraal | 20-11-08 | 12:17
Ja, daar heb je wel een punt ja...
Krijg je wel lange basketballers van.

Big Ern | 20-11-08 | 12:23

Dit doen we hier in NL al jaren hoor. OUD NIEUWS LULLO'S!

Masterbatsie | 20-11-08 | 12:21

Falder Aldera | 20-11-08 | 12:18
Zo'n beetje de complete halfgeleider-industrie, bijvoorbeeld. Allemaal gebaseerd op Britse uitvindingen, maar vreemd genoeg nooit door hen gepatenteerd, en dat hoef je Yanken niet 2x te vertellen. Ze doen *wel* alsof het allemaal Invented In USA is, inderdaad.

zak_arme_turf | 20-11-08 | 12:20

Amerikanen zijn er ster in om techniek te jatten en net te doen of ze het zelf verzonnen hebben.

Falder Aldera | 20-11-08 | 12:18

De Amerikaanse boerderijen/ranches bezitten dan ook vele tienduizenden koeien.
Dat is echt niet normaal als je dat af en toe ziet, zo groot.
Maar ja, daar komt wel mn lekkere steak en burger vandaan.

Big Ern | 20-11-08 | 11:24

Lekker hoor amerikaans vlees vol met groeihormonen en andere gentechrotzooi.
Is niet voor niets dat amerikaans vlees niet wordt toegelaten in europa...
Ik hou t fijn bij wagyu, en ja dat komt tegenwoordig ook gewoon uit Nederland...

keizeradmiraal | 20-11-08 | 12:17

Melk, vlees, energie allemaal uit een koe..
**koopt aandelen koehandel**

Brakke Obama | 20-11-08 | 12:16

Dat zijn toch al snel 1505113,6 huishoudens.
Nou steuntrekkers aan de slag!

Spliff01 | 20-11-08 | 12:16

Zeurenzoon heeft wel vaker blijk gegeven van waanzin.

Agent327 | 20-11-08 | 12:14

RechtseRotzak | 20-11-08 | 12:07 geenstijl zou diep zinken als het zich zou inlaten met die sørpiet van een sørensen. we zijn hier wel overwegend rechts, maar niet gek.

van dal | 20-11-08 | 12:12

Bijstandskoning, er ligt een lekkere dampende klus voor je klaar.

blinde kip | 20-11-08 | 11:21
100* 1 kudo's voor deze opmerking! _0_

Het_leuke_zuiden | 20-11-08 | 12:08

Om over de stank van zo´n centrale nog maar te zwijgen.

Big Ern | 20-11-08 | 12:08

Offtopic:

Leefbaar Rotterdam start rechtse omroep
Uitgegeven: 20 november 2008 10:34

ROTTERDAM - De politieke partij Leefbaar Rotterdam (LR) begint samen met een aantal sympathisanten een landelijke radio- en televisieomroep. Dat heeft fractievoorzitter Ronald Sorensen van LR donderdag gemeld.

GEENSTIJL.TV als omroep?

50.000 leden moet te halen zijn met 100.000 reaguurders

RechtseRotzak | 20-11-08 | 12:07

of wou je met een schepje over het weiland om overal de vlaaien op te rapen?
repulse | 20-11-08 | 11:40
Ja, is weer eens wat anders dan een dagjes strand met de kinderen en wateremmertjes en zandschepjes. Een gezellig klimaatneutraal dagje uit met het hele gezin, kinderen emmertjes en schepjes mee, heel geschikt voor linzensoepdrinkende moreel superieuren.

ZSU-23-4 | 20-11-08 | 12:06

Toch een beetje Nederlanse inbreng:

"Three of the nine farms have agreed to supply biogas to the network: C&R Vanderham Dairy, Inc., Whiteside Dairy and Vermeer and Goedhart Dairy. Their combined herd of 6,500 milk cows is expected to produce 615,000 cubic feet of natural gas a day, enough to generate power for 3,000 California homes."

steilpolizei | 20-11-08 | 12:03

59 werkelozen hebben zich via een reactie op dit onderwerp aangemeld. Met mij 60.

Oud_en_wijs? | 20-11-08 | 12:00

De calorische waarde van de Nederlandse dierenmest is zeer hoog. Als een boer het zou wagen om zelf een op methaangas lopende generator op zijn erf te plaatsen die groot genoeg is om energie in het net te pompen, dan rolt de hele millieu- en ambtenaren maffia over hem heen.

Millieu problemen zijn er bij deze maffiosi niet om zelf door de burgers opgelost te worden, daar moeten eerst duizenden mensuren aan gewauwel en tientallen rechtszaken aan verspilt worden.

Hans Anders | 20-11-08 | 11:58

links, rechts, rechts, links. Dat doet er niet toe. Deze vinding is er al lang in nederland. Opletten jongens

brainsalad | 20-11-08 | 11:54

@ FriescheHengst | 20-11-08 | 11:49
Als jij daar 20% redenment uit kan halen dan heb je helemaal geen belastinggeld nodig, gewoon zelf een bedrijf beginnen, wordt je schathemeltjerijk.

alpha_mannetje | 20-11-08 | 11:53

One word: Poeptax

Alleen Stijl | 20-11-08 | 11:53

Gods, wat oud nieuws. In friesland zijn er al een dozijn mestvergisters en er wordt overal druk gebouwd aan nieuwe. Subsidies en de hele meuk. Enig probleem is dat we de kennis inkopen in plaats van opbouwen. Een Nederlandse bouwer van zulke centrales zou veel beter zijn. Daar zouden ze nu eens belastinggeld in moeten stoppen. Voor 100mln zet ik zo'n toko op. Gegarandeerd rendemend van 20% over de komende 100 jaar.

FriescheHengst | 20-11-08 | 11:49

Toeristen dan? Die schijten ook veel. Ik stel voor dat alle Amsterdamse werklozen toeristenpoep gaan scheppen zodat wij tenminste goedkope stroom hebben.

mail cheauvinist pic | 20-11-08 | 11:49

Alleen varkens poep werkt niet goed. Alleen koeienstront ook niet. Er worden voedingstoffen zoals bv mais toegevoegd om een goede voedingsbodem te vormen voor de bacterien die de vergisting regelen. De reden dat het nog niet echt van de grond komt is omdat het rendement eigenlijk net te laag is. En alle subsidie gaat naar natuurgebieden, minderheden en andere dingen in plaats van naar dingen die problemen oplossen.

baspet | 20-11-08 | 11:48

Dat zou betekenen dat een koe, een heel huishouden zou moeten kunnen voorzien van stroom, hoeveel poep is dat dan wel niet?
Aan de andere kant: Het is vrij aannemelijk dat een koe in de orde van grote van een pk kan produceren en dat zou genoeg moeten zijn.

alpha_mannetje | 20-11-08 | 11:47

Ideale bezigheidstherapie voor de marrokanen & postbode doodslaan-mensen onder ons. Kunnen ze lekker in de stront wegzakken

Dragunov | 20-11-08 | 11:45

Yes, Eindelijk:D

Izbut | 20-11-08 | 11:45

Dit werkt al jaren met een gewone vergister.

Schuipzuit | 20-11-08 | 11:44

Poepen vier gezinsleden niet ongeveer evenveel als één koe? U zou eens naast mevrouw Napeauleon in bed moeten kruipen. Of Nappie jr. #1 en #2

Hebbik nog wel een arbeidsloze nodig uiteraard maar die kan minimaal 10 huishoudens doen

Scheelt me misschien de helft van die 200,- aan energie waarvan de helft weer naar mr. Jobless mag en dan ga ik zelf nog even onderhandelen met m'n rioolboer.

Napeauleon | 20-11-08 | 11:44

Nou waar wachten we nou nog op? Beginnen maar!

Geenstijler99 | 20-11-08 | 11:43

Revolutionair, mestvergisting in de USA. Zouden we hier ook moeten doen.
En het schijnt dat ze daar met behulp van gloeilampen electrisch licht kunnen maken. Waarom wordt dat in Nederland niet toegepast?

habbekuk | 20-11-08 | 11:43

Perfect klusje voor de Finnen onder ons die zogenaamd geen werk kunnen krijgen en maar teren moeten op een uitkering.
Toch loopt Nederland nu wel achter, wij zijn inderdaad ook een koeienland en ons kabinet zeikt het meest over het milieu en duurzaam dit, duurzaam dat. Schande dat ze hier niet mee zijn gekomen.

Kartoffels | 20-11-08 | 11:43

Goed! Ik wacht op de eerste beelden van werkloze beleggers, bankdirecteuren, makelaars, ex-huiseigenaren, managers die stront rapen. Rutger erbij graag. Kut werklozen met bruine boorden.

dubber | 20-11-08 | 11:42

- Belachelijk trouwens dat we dit weer uit de VS moeten vernemen, want waren wij geen koeien+kennisland?
-Ze verzamelen de koeienpoep (mooi klusje voor alle werklozen van Nederland!), gooien dit in een soort bassin, laten het verrotten en zuigen het biogas wat vrijkomt bij dit proces af.

+2

BigBananas | 20-11-08 | 11:41

is dat inclusief stank?

wao-ertje | 20-11-08 | 11:41

bruine stroom

hekkesluiter | 20-11-08 | 11:40

Je moet in deze vergelijking er aan denken dat je dus een centrale groot genoeg moet hebben om de poep te verwerken, dat betekend dus dat je de stront zal moeten verplaatsen van uit de stal naar de centrale wat dus weer extra vervoersstromen.
Daarbij komt dus dat het betekend dat je de koeien niet meer buiten op het land kan hebben, of wou je met een schepje over het weiland om overal de vlaaien op te rapen?
Gewoon niet zeiken en kerncentrales neerdonderen.

repulse | 20-11-08 | 11:40

Jack Meoff | 20-11-08 | 11:37
Is zeker interessant. Zoals jij het zegt, klinkt het voor mij nog begrijpelijk ook. Thanx. En v.w.b. je nick: dat doe je maar lekker zelf :)

Jaap de Paap | 20-11-08 | 11:39

@ widtvoet ® | 20-11-08 | 11:37

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Geiteneuker | 20-11-08 | 11:39

Werkt dat ook met Marokkanen poep? Iedere ochtend met een gevuld emmertje naar het verzamelpunt laten lopen en zo de eerste wankele schreden doen zetten van een positieve bijdrage aan onsch vaderland?

der Mann | 20-11-08 | 11:38

Oh nee varkensstront was het.

die ene van daarzo | 20-11-08 | 11:38

Vraagje : biedt varkenspoep dezelfde mogelijkheden ? Zo ja, dient hieruit verkregen energie dan gescheiden te worden aangeboden ivm de geloofsovertuiging van bepaalde bevolkingsgroepen ?

snuff | 20-11-08 | 11:38

Het idee werd ook al gebruikt in Mad Max 3. De Bartertown liep op koeienstront.

die ene van daarzo | 20-11-08 | 11:38

En als Brabantse boeren ongesubsidieerd iets aanschaffen, dan móet het wel geld opleveren.

Big Ern | 20-11-08 | 11:37

@Zucht
Het is inderdaad zo dat er CO2 vrijkomt bij verbranding/vergisting van koeiepeop maar deze CO2 zat zoiezo al in de lucht. Het niveau CO2 wordt dus netto niet meer dan wat er al was. Maar bij bijvoorbeeld verbranding van olie komt er CO2 vrij uit fosielen (jahaha! fosilie brandstof) dit is CO2 dat eerder niet in de lucht zat omdat het netjes was opgeslagen... en dus slecht voor het millieu enzo... Tja interresante shit allemaal nietwaar

Jack Meoff | 20-11-08 | 11:37

Prima, zolang ze het maar niet gaan mengen met gas uit varkensstront want dan zit dalijk de hele halalle gemeenschap in de kou.

*eens aan z'n islamitische medemens denkt*

widtvoet ® | 20-11-08 | 11:37

Zucht | 20-11-08 | 11:32
Maar was methaan geen broeikasgas, erger dan CO2?
Dan verbrand je het ene broeikasgas, dat wat koeien uitstoten, naar het andere broeikasgas. Ik vind het een uitstekend idee en brengt ook andere oplossingen, als varkensflats en betere concentratie van veeteelt in Nederland dichterbij, zodat transportkosten afnemen.

ZSU-23-4 | 20-11-08 | 11:37

-edit mezelf: huishuidens=huishoudens-

Geiteneuker | 20-11-08 | 11:36

Als 2500 koeien zorgen voor energie voor 3000 huishuidens, dan zorgen 3762784 koeien voor energie goed voor 4515340,8 huishoudens.

Tellen heren dames geenstijl

Geiteneuker | 20-11-08 | 11:35

Het linkse tuig komt zo wel steeds verder in de verdrukking, nu zelfs de veeteelt in Nederland een belangrijke bijdrage kan leveren aan een gezond milieu en een groeiende onafhankelijkheid van rare landen als Roesland en Arabistan.
Volgens mij komen de beste oplossingen nog altijd van rechts, de industrie en de ondernemers... Eigenlijk is zorg voor het milieu ook gewoon een rechts item. Iets met investeren en ergens voor willen werken.

ZSU-23-4 | 20-11-08 | 11:33

Niet om lullig te doen maar circa 2004 is hier in Nederland al mee begonnen. Of in ieder geval onderzoek naar gedaan. In Duitsland en België bestaad het ook al een lange tijd. Nederland zelf doet er niet veel mee omdat het vervoer van de mest voor de meeste boeren zo duur is dat er geen voordelen meer uit te halen zijn. Een betere term zou ook 'vergisting' zijn in plaats van 'wegrotten' want ookal komt het bijna op hetzelfde neer het resultaat is net iets anders. Een manier waarop in Nederland wel wordt gewerkt is energie halen uit bevoorbeeld GFT afval. Check www.essentmilieu.nl/body.asp?parenttaa... ... dus...

Jack Meoff | 20-11-08 | 11:33

"met 2.500 koeien meer dan 1.000 Amerikaanse huishoudens"

riiiiight

JosDaBosS | 20-11-08 | 11:32

En toch zit hier een "luchtje" aan: koeien ademen CO2 uit en bij de verbranding van hun poep-brandstof komt nog meer CO2 vrij!

En nog belangrijker wat vindt de Partij Voor de Dieren van de impact op het welzijn van onze koeien als we hun poep gaan verbranden?

Zucht | 20-11-08 | 11:32

het gas reinigen? Waarom? Nu merkt je meteen wanneer je je gas aan hebt laten staan.

youri-81 | 20-11-08 | 11:31

@Bigi Bana Boy | 20-11-08 | 11:24 Vind ik ook. Per huishouden 2 werkelozen in een tredmolen moet voldoende zijn om de spaarlampen te laten branden.

OhJee | 20-11-08 | 11:30

Zo simpel als GS het uitlegt is het ook. Maar waarom duurt dat dan zo fucking lang! Waarom hebben we dat allang niet gefixed? It ain't rocketscience! Daarom, ook meer ingenieurs/ex-ondernemers in de politiek! Logisch, rationeel, procesmatig (technische) vraagstukken behandelen.

SammyJankis | 20-11-08 | 11:30

Wij hebben dit al 10 jaar en daarbij gebruiken we de warmte weer voor het opwarmen van ons water op het bedrijf.

Oud nieuws.....

flyinghollander | 20-11-08 | 11:29

Hoeveel belasting komt erbij ?

jankerd | 20-11-08 | 11:29

Ik zou dat rekensommetje nog maar is narekenen, Hoxha...

Allez_Didier | 20-11-08 | 11:28

Ja maar we willen geen oplossingen voor het klimaatprobleem toch? Alleen maar wijzen met het vingertje en geld ophalen.

die ene van daarzo | 20-11-08 | 11:26

Leipe shit ouwe.

klaartjewijn | 20-11-08 | 11:25

Praat geen peop.

kapotte_stofzuiger | 20-11-08 | 11:24

De Amerikaanse boerderijen/ranches bezitten dan ook vele tienduizenden koeien.
Dat is echt niet normaal als je dat af en toe ziet, zo groot.
Maar ja, daar komt wel mn lekkere steak en burger vandaan.

Big Ern | 20-11-08 | 11:24

Het zal wel fascistoide klinken maar ik vind het inzetten van werklozen in het algemeen een prima idee.

Bigi Bana Boy | 20-11-08 | 11:24

ze zijn natuurlijk veel te druk met ''andere' dingen.

baspet | 20-11-08 | 11:23

FF offtopic:

De stijlloze geen twijfel generator is briliant:

PVDA?

verdrietig watermannetje | 20-11-08 | 11:21

Doorgaan met wat je doet. Dat wil zeggen, niets doen

Lieve Kitty

RechtseRotzak | 20-11-08 | 11:23

oud nieuws. Ze lopen steeds vaker achter bij geen stijl.

baspet | 20-11-08 | 11:22

Bijstandskoning, er ligt een lekkere dampende klus voor je klaar.

blinde kip | 20-11-08 | 11:21

shiiiiiiiittt!!!!!!!!!!!

klaartjewijn | 20-11-08 | 11:21

Op het binnenhof wordt anders ook een flinke hoeveelheid bullshit geproduceerd... misschien een idee om daar het gas af te zuigen?

Vuurwezel | 20-11-08 | 11:20

Wetenschap is kudt.

Ruskiland.nl | 20-11-08 | 11:19

Maar dan ontnemen we de vegetariers/veganisten, de partij voor de dieren en de millieu maffia toch een argument om het aantal koeien te verminderen? Kan dat wel?

Agent327 | 20-11-08 | 11:19

Beetje lastig om onder het mom van het millieu te belasten vergeet het maar.

Multikuli | 20-11-08 | 11:18

Zo zie je maar "Stont is business"

TheStef | 20-11-08 | 11:16

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl