Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Communiceren doe je zo. Met Joost Ravoo

Tsjoeke tsjoeke tuut tuut De propagandamachine van de NS, ons aller Joost Ravoo, is teleurgesteld in ons. Zo laat hij weten “nazi-vergelijkingen stuitend te vinden”. Zijn ze ook, maar wij konden zo snel geen andere naam ophoesten die de lading van bedriegende, manipulatieve, aan grootheidswaanzin leidende communicatiebaas dekt. Wel dachten we nog even over die informatieminister van Irak, of die twee communicatiejongens met ooglapje en houten been uit Afghanistan. Toch is de vergelijking met Goebbels treffend: ook dat was een man die geen kritiek dulde, niet luisterde naar het volk en al het wanbeleid van zijn bazen volledig weglachte. Maar hij heeft gelijk, iemand vergelijken met Goebbels kan echt niet; Goebbels was namelijk minister in een land waar de treinen wel op tijd reden. Jullie anonieme lafbekjes zijn uiteraard de onderbuik van Nederland, zoals gewoonlijk, en daarom hoeft u er niet op te rekenen dat de NS ooit nog eens naar u gaat luisteren. U betaalt tenslotte grof geld voor een treinkaartje, dus waarom zouden ze u serieus nemen? Het moge duidelijk zijn: Joost Ravoo is een prachtvoorbeeld van de moderne Public Relations. Mocht hij ooit bij de NS ontslagen worden, dan kan hij zo terecht bij de NUON, UPC of de KPN.

Reaguursels

Inloggen

ik merk het al joost: HBO communicatie

keinstiel | 18-07-06 | 22:21

@GS
Ok jongens, nog ff zo'n kuttopic verinnen en je kan deze erafgooien. Vooral geen aandacht besteden aan Joost' mail, maar via de achterdeur weg ermee (hmm wie waren hier ook alweer nog meer goed in?).

Tray Hornay | 18-07-06 | 16:17

@ Joost,
.
respect, my man.

Tray Hornay | 18-07-06 | 15:53

@ Joost
Doe je de groeten aan Maaike?

Ongeletterde Boer | 18-07-06 | 15:24

@Joost Ravoo 18-07-06 @ 12:52
Nou Joost, je hebt de ballen om fouten ruiterlijk toe te geven, dus: hulde.
Nu voortaan graag een inhoudelijk reactie op de aantijgijng dat de NS ondermaats presteren. De prijs van een treinkaartje staat naar mening van velen niet in verhouding tot het gebruikte materieel op een aantal trajecten (bijv. intercity Den Haag-Eindhoven: oude wagons, met dit weer geen water in de toiletten, ramen die niet open kunnen), nog te veel vertragingen, stelselmatig inzet van te weinig wagons in de spits, te weinig treinen op drukke trajecten (bijv. Rotterdam richting Brabant). Het probleem is dat deze zaken niet lijken te verbeteren, terwijl de prijzen van de kaartjes elk jaar omhoog gaan.

Murdockyoufool | 18-07-06 | 14:51

Gisteren belde ik met Ambroos Wiegers van Geenstijl.nl. Of ze zelf ook niet vonden dat o.a. de typeringen 'psychotisch', 'bedriegend', 'grootheidswaan' en 'geen kritiek dulden' die zij op hun site van mij geven, nergens onderbouwd worden en dus volkomen uit de lucht gegrepen zijn. En dat derhalve de Goebbels-vergelijking, die toch al niet kon, ook nog eens nergens op gebaseerd is. Ik verzocht ze daarvoor op de site hun excuses te maken en te zorgen dat het niet opnieuw zou gebeuren. Nadat Ambroos probeert het weg te lachen (in welke vergelijking had ik die term eerder gezien?) zegt hij het met de redactie op te nemen.

Een dag later is er niets gebeurd; wat vreemd is voor zo'n snel medium. Ik bel Ambroos opnieuw. Hij heeft met auteur Bert Brussen (?) overleg gehad en ze vinden dat het stuk dusdanig over the top is en bovendien een column, dat het niet gaat om feitmatigheid. Journalistiek gezien hebben ze hier een sterk punt. Jammer is dat deze jongens te klein zijn om hun eigen fouten onder ogen te zien en daarvoor publiekelijk excuses te maken.

Ik maak bij deze wel graag mijn excuses; ik typeerde de bezoekers van Geen stijl ooit als 'anonieme lafbekjes' en ging soms te hard de discussie in. Dat was fout, onnodig confronterend en dat spijt mij. De typering is natuurlijk wel van toepassing op de redacteuren van Geen stijl, maar dan niet meer anoniem.

Joost Ravoo | 18-07-06 | 12:52

veest van pim 17-07-06 @ 23:22

Je hebt volkomen gelijk met deze opmerkingen.

Hans Anders | 18-07-06 | 08:09

Joost ziét er, eerlijk is eerlijk, ook wel wat uit als een soort Ted Bundy. Niet zijn gezicht hoor, maar die grijns, dat kapsel, dat pak. Dingen waar hij zelf de hand in heeft dus.

veest van pim | 18-07-06 | 02:04

Het is nu eenmaal de job van een woordvoerder om diegene voor wie hij het woord voert, overal uit te lullen. Natuurlijk is dat vaak ongeloofwaardig. Hoort bij het vak. Jammer dat Ravoo dat niet toegeeft, maar ook dat glashard ontkennen hoort er bij. Op en top een professional dus die Ravoo, net zoals, inderdaad, Mohammed Al Sahaf. Die man wist zelf ook wel dat hij onzin uitkraamde, maar hij deed wat de Ba'athpartij én de Irakezen van hem verwachtten. Hij liet zich evenwel niet vangen in een kinderachtig blog-mij-en-ik-blog-jou-terug-spelletje.
Daar zal zijn Britse opvoeding wel voor iets tussen zitten: daar betekent stijl nog iets.

veest van pim | 18-07-06 | 02:03

Wat is dat toch met stelletjes die zo gezellig "samen" een e-mail-account hebben: joost.maaike@planet.nl... Lekker eensgezind samen je mailbox lezen waarin post staat van je gezamelijke vrienden? Mag ik even kotsen? Kunnen elkaar niet loslaten, moeten ten alle tijde als een stelletje naar buiten treden. Joost en Maaike. Ach gut...

Ongeletterde Boer | 18-07-06 | 00:15

Overigens mis ik in dit artikel de zwaar psychotische groeten van Joost.

Murdockyoufool | 18-07-06 | 00:13

De mannetjesmaker Joost Ravoo denkt dat hij, als regelrechte megalomaan, de pers in z'n zak kan steken. Welnu, Joost, dan moet je toch eerst voor gratis jaarabonnementen voor het hele journaille zorgen. Maar serieus, een opmerking als 'het is 100 anoniempjes tegen 1 waarheid' tekent de waanzin van de heer Ravoo. De commmunicatiebons gaat er zonder meer vanuit dat de 'anoniempjes' regelrecht poep praten en dat hij gelijk heeft. Nee, Ravoo, de reacties op GS zijn niet alleen van mensen die zo maar willen zeiken. Een groot deel bestaat uit recente ervaringen. En dan heb je de '1,2 miljoen stille lezers' nog niet gehoord.

Murdockyoufool | 18-07-06 | 00:03

dikke mythe trouwens dat de treinen onder shitler op tijd reden in mofrika. was even veel of weinig vertraging als overal elders. na een tijdje oorlogen was het zelfs simpelweg slechter. En als iemand of iets met iemand of iets dat verband houdt met nazis te vergelijken is, moet je dat gewoon kunnen zeggen. Terechte vergelijkingen zijn nooit fout.

veest van pim | 17-07-06 | 23:22

dikke mythe trouwens dat de treinen onder shitler op tijd reden in mofrika. was even veel of weinig vertraging als overal elders. na een tijdje oorlogen was het zelfs simpelweg slechter.

veest van pim | 17-07-06 | 23:21

En zo wordt Joost z'n eigen hoer.

de Conciërge | 17-07-06 | 22:17

Joost zegt: "Ik stel een grens als ik vind dat ik besodemieterd wordt". Zie je, het gaat helemaal niet om de NS. Het gaat om Joost. Hij wil graag als ui-ter-ma-te geweldige spindoctor erkent worden. Journalisten die daar niet in meegaan erkennen de waarheid a-la Joost Ravoo niet.
Bovendien voel ik de nodige jaloezie richting Starf*cker. Joost blijft maar aanhalen hoe "goed" Starf*cker het heeft en hoe moeilijk die lieve Joost het heeft.
Ik begrijp niet dat de NS hem nog houdt.

Ongeletterde Boer | 17-07-06 | 22:17

"De Volkskrant heeft van ons een aanbod gekregen om te praten over alternatieven om de relatie en de berichtgeving te verbeteren; daar hebben ze tot dusver nog geen gehoor aan gegeven."
Hahahaha! Vind je het gek, Joost?

Ongeletterde Boer | 17-07-06 | 22:03

@ Starf•cker
Eerst je eigen klanten (lees "anonieme lafbekjes") beledigen, en als dat dan opvalt, en je er op wordt aangesproken, zeggen dat dat je persoonlijk raakt als zijnde verwijten? Hoe fout kan het gaan met een communicatie-plan?
Hoe 1 ego in de weg kan staan van iets wat op marketing had moeten lijken...

Ongeletterde Boer | 17-07-06 | 22:00

Whoooo die kerel kan wel dingen zeggen. prachtig hoe die mensen iets moois weten te maken van een kudtsituatie. allemaal stations sluiten en dan zeggen: ja, het wordt een verbetering en maar 4% (mooi statestiekje erbij) gaat er op achteruit.
zoiets moet ik ook leren. Het mooiste is wel zijn link tussen het steigende aantal klanten van de NS en het dalend aantal abonnee's van de Volkskrant! Chapeau!

WieWeet | 17-07-06 | 21:09

@ Driek Oplopers 17-07-06 @ 15:57
Dan is in ieder geval al 1 persoon uitgesloten (of liever gezegd 2, want ik weet vrij zeker dat Driek Oplopers ook niet Ongeletterde Boer is), dus nog 15.998 mogelijkheden te gaan...

Ongeletterde Boer | 17-07-06 | 20:50

@Wowzers
precies. Veel nostylers zijn regelrechte volkskrantsauerpruimen.

ruuddewild.nl | 17-07-06 | 20:12

Ravoo heeft groot gelijk met zijn eerste punt. Nazi-vergelijkingen zijn zielig en makkelijk. Niet grappig, scherp, slim, adrem, leuk, knap gevonden. Getuigt alleen van creatief onvermogen. Het zegt ook iets over de schrijver van zulke stukjes. Lui, arrogant, met een houding "onze vaste kliek reaguurders vindt toch alles wat we schrijven goed." Is dat niet een wat geenstijl de "oude media" en hun aanhang verwijt?

Wowzers | 17-07-06 | 19:56

@goudbrasem
bij welke dynamische hoog moderne organisatie werk jij?

ruuddewild.nl | 17-07-06 | 19:45

"Ravaging" Ravoo did it again. Wat bedient hij GS weer van vlijmscherpe repliek in zijn laatste reactie. Met zijn 3 punten techniek bewijst hij een communicatief meesterbrein te zijn die je niet snel in de hoek zet.
Hij straalt duidelijk uit deel uit te maken van een dynamische en hoog moderne organisatie (NS) die kritiekloos benaderd dient te worden. Dat die uitgebeugelde kudttreinen met geen mogelijkheid van hun plek willen komen is slechts bijzaak. Het gaat om het juiste image.

goudbrasem | 17-07-06 | 18:25

Ik heb jullie inderdaad steker meegemaakt, een beetje zielige manier van geenstijl vullen. Sterkte met het hervinden van jullie drive.

maas | 17-07-06 | 16:48

Goebbels was namelijk minister in een land waar de treinen wel op tijd reden.

LOL..

rennie b | 17-07-06 | 16:20

@ Ongeletterde Boer: "Driek Oplopers = Pieter Broertjes ?"

Nee, Driek Oplopers = iemand anders.

Driek Oplopers | 17-07-06 | 15:57

Gisteren las ik nog:http://www.communicatie-online.nl/weblog/
"Als dat werkelijk zo zou zijn dan hadden wij ons al jaren geleden opgeheven."
Als monopolist vindt ik dat toch een hoogmoedige reactie J00st, geen wonder dat men je gaat vergelijken met andere dictaturen.
Relatief gezien rijden treinen op tijd alleen niet die ik moet hebben. En je hebt het over klantvriendelijkheid,J00st? Hiervoor verwijs ik naar al die brieven die ik heb moeten schrijven om mijn bezwaren aan te tonen of om mijn geld van treinticket terug vorderen. Maar J00st, trek het je niet aan, van mij geen last meer, ik heb maar weer een auto gekocht.

Z.K.H.Prins Carnaval | 17-07-06 | 15:12

Zwans Teeuwen, ga terug naar je psychose!

Naadster | 17-07-06 | 14:19

@sn0r 17-07-06 @ 13:53
Nee, het eerstvolgende stukje hier over de NS is: NS laat reizigers 10 uur in de trein wachten zonder drinken in de zon met een temperatuur van 32 graden.

Die gasten kunnen hun eigen treinen nog niet op de rails houden.
En Ravo moet gewoon niet doen alsof er niets aan de hand is, hij moet fouten erkennen en zorgen dat ze niet meer voorkomen. Maar ja, dat is in het reizigers belang en niet het belang van de NS (dat is geld)...

da wizard | 17-07-06 | 14:11

Laat die man toch. Hij kan waarschijnlijk niet zo heel veel, verdient best lekker, gaat daarom niet weg bij de NS en probeert er het beste van te maken. Dit allemaal onder het motto "je kunt geen ijzer met handen breken".

Voorbijfietser | 17-07-06 | 14:09

@ da wizard 17-07-06 @ 13:43

Daarvoor is het al te laat. Dat is nu al de uitgangspositie. Joost kan zich maar beter even niet tonen op Geenstijl. Dan heeft hij mischien iets nuttigs te melden over enkele weken (betreffende echt nieuws over de NS, zoals bijv: 'De NS verlaagt de tarieven om de gedupeerde reizigers tegemoet te treden; kijk wat zijn wij lief') en hebben wij even rust. ;-)

sn0r | 17-07-06 | 13:53

Dus als hij de treinen op tijd laat rijden dan denkt hij zeker dat we hem een nazi vinden...

da wizard | 17-07-06 | 13:43

Geachte dames en heren, jullie moeten niet zo op de baas van onze lieve Joost afgeven. Het valt immers niet mee om met onwillige medewerkers, die op maandagmoren al roepen *Het lijkt wel of het nooit vrijdag wordt* een bedrijfje als de NS in de juiste banen te leiden. Laten we Joost dus vooral terwille zijn bij zijn oproep om de NS zoveel als mogelijk te ontzien en dus ga gewoon met de auto naar het werk. Mogelijk wordt dan de Interstatie weer een Interzittie en krijg je dus hetgeen waarvoor je denkt betaald te hebben.

Hans Anders | 17-07-06 | 13:13

Er is één toepassing van de Nederlandsche Spoorwegen die echt fantastisch is: heb je last van fileleed in het terminale stadium? De neiging om een Leopard tank aan te schaffen en deze over 10 km ochtendfile heen te jagen? Je met een Gatling-gun gemonteerd achter je grille vrij baan te verschaffen op de spitsstrook?

Hier is het medicijn: neem één keer per half jaar de trein, en je staat gegarandeerd weer een half jaar lachend in de file! Mocht je toch weer aanvechtingen krijgen, denk dan gewoon even terug aan het doodvriezen op het perron, de totale onzekerheid over hoe, wanneer en vooral of er ooit nog een trein komt, treinen die honderd meter voor het perron 10 minuten stilstaan zoad je je aansluiting mist, bussen die er na 6 uur ’s avonds mee ophouden, kaartjesautomaten die niet werken, achterlijk dure kaartjes, zakkenrollers, stinkende medepassagiers, door duiven volgescheten perrons (en je nieuwe pak), enz., enz. En je krijgt gegarandeerd een oor-tot-oor grijns op het gelaat!

Nog beter: vervang het fotootje van vrouw en kinderen op je dashboard door het portret van Joost Ravoo.

Brouhaha | 17-07-06 | 13:07

En voor Lucas één enkeltje rechtbank alstublieft. Tweede Klasse.

Worthy Nonsense | 17-07-06 | 12:44

@Faust 17-07-06 @ 12:02

Ik reis elke dag nog met de stoptrein omdat de Intercity steevast 90% van de tijd te laat is en ik genoodzaakt ben deze te nemen als ik richting mijn werk vertrek. Een auto van de zaak krijg ik niet bij mijn werkgever en om eerlijk te zijn (als de treinen rijden) neem ik net zo graag de trein. Ik ben trouwens nog onder de 30 en heb een goedbetaalde baan. Afgezien van het feit dat ik door mijn vele omzwervingen door europa en de rest van de wereld veel goed vergelijkings materiaal heb gezien vind ik de NS is een redelijk goed bedrijf. Er moet nog wel wat verbeteren voordat een Communicatie Directeur bij de NS de klant als onbelangrijk kan afschepen.

sn0r | 17-07-06 | 12:42

kweaut: Goebbels was namelijk minister in een land waar de treinen wel op tijd reden.
OMG HAHAHAHAHAHA!!! Hier pak aan!

DopeFish | 17-07-06 | 12:20

Dont fuck with afritsbroeken!

blikjegrolsch | 17-07-06 | 12:06

Deze discussie hoort m.i. niet thuis op GS, ga aub terug naar in tekst genoemd weblogje.. Ik mag toch aannemen dat wij vliegensvlugge gladde harries op geenstijl of 1. student zijn en 0 belang hebben bij op tijd rijdende stoptreintjes (tenzij zijnde spoorknor) of 2. zo'n soepele it-job bezigen dat er wel een auto vanaf kan..
Ik bedoel.. welke niets ontziende jonge, stedelijke professioneel reist er heden ten dage nog met den stoptrein? Dat is voor NS-wandelingen makend afritsbroeken dragend 55+ volk.

Faust | 17-07-06 | 12:02

Wanneer wordt dit land eens verlost van die ellendge monopplist? Ik wil gewoon voor een andere trein kunnen kiezen die wel rijdt.

blikjegrolsch | 17-07-06 | 11:43

@ O B
that could be true!

Tray Hornay | 17-07-06 | 11:39

Driek Oplopers = Pieter Broertjes ?

Ongeletterde Boer | 17-07-06 | 11:31

Joost, ik vind het ook niet kunnen, maar dan heb ik het over het beleid van de NS. Wanneer alles betaalbaar is en op tijd rijdt, dan zal je vanzelf merken dat je steeds meer complimenten zal krijgen. Nu janken is toegeven aan een jank product!

Appie Snappie | 17-07-06 | 11:28

Joost Ravoo is de PR-directeur van de Nederlandse Spoorwegen. Zijn werk is dus, de NS een positief imago te bezorgen. Dat is natuurlijk een bijna onmogelijke opgave. Veel treinen komen te laat, als overstappende reizigers op het perron arriveren rijdt hun aansluiting letterlijk voor hun neus weg enzovoort enzovoort. Dus heeft de NS een ernstig imagoprobleem. En daar moet Joost dus wat aan doen. Volgens hem zijn daarbij alle methodes toegestaan, tot omkoping aan toe.

Joost heeft twee grote vijanden die zijn missie in de weg staan: de Forensenbond en Volkskrant-journalist Harry van Gelder. Nadat eerder een vuile open brief aan de Forensenbond in Joosts eigen gezicht was ontploft, heeft ons PR-talent zijn pijlen nu gericht op Harry. Leest u even mee met een blogje van Joost? “We hebben er de afgelopen jaren echt alles aan gedaan om de relatie met Harry van Gelder te normaliseren. Bijpraatsessies, samen bootje varen, primeurtjes gunnen, (…) Je kent het wel. En toch blijft Harry van Gelder ons in de Volkskrant keer op keer teleurstellen met zijn vooringenomenheid, suggestieve stukken en het weglaten van bij hem bekende feiten. Dan is de maat dus vol. Harry is niet meer welkom op persbijeenkomsten en wordt niet meer bediend door persvoorlichting.” Tot zover Joost Ravoo.

Mevrouw Oplopers vraagt bezorgd waarom ik achter mijn bureau zit te huilen. Waarom ik zo verdrietig ben. Maar ik bén helemaal niet verdrietig. En die tranen die over mijn wangen lopen dan? Van het lachen! Wat een grapjas, die Joost. Dus hij vindt dat je een journalist eerst leuk mee uit varen mag nemen om hem vervolgens het zwijgen op te leggen? Dat is wellicht geldig in landen als Corruptiestan of Omkopistan, of desnoods in het programma van Joosts collega-leugenaar Harry Mens, maar gelukkig trapt een journalist van een fatsoenlijke krant daar niet in!

Verder heeft Joost laten weten, dat het goed zou zijn, als de Volkskrant voortaan een andere journalist zou sturen. Die is dan wél welkom. Wat een idioot! Nee Joost, jij verdeelt de taken bij de Volkskrant niet. Nee Joost, het ís niet onterecht dat je bedrijf zo nu en dan wordt neergesabeld. Nee Joost, het ís een journalist niet verboden om kritische artikelen te schrijven. Ook niet nadat je hem op een boottochtje hebt getrakteerd.

En als je het niet eens bent met wat een journalist opschrijft, Joost, dan is een lullig blogje geen oplossing. En een boycot ook niet. Dan ga je naar de Raad voor de Journalistiek. Of naar de rechter. Maar dat durf je niet. Logisch ook, want ik heb Harry van Gelder nog nooit op een onwaarheid in zijn artikel kunnen betrappen. Ik ben namelijk, eh, hoe zal ik het zeggen, eh, nogal goed ingevoerd in de materie.

Joost vond het ook nog nodig om even fijntjes op te merken dat de oplage van de Volkskrant iets was gedaald. Tsja, Joost, dat heet marktwerking: krantenlezers mogen ook kiezen voor een andere krant. Treinreizigers mogen echter niet kiezen voor een andere spoorwegmaatschappij. Commentaar over de oplage van de Volkskrant uit de mond van een monopolist is een regelrechte gotspe. Overigens is het aantal reizigers bij de NS vorig jaar een ietsje gegroeid, maar het autogebruik groeide nog veel harder! Het marktaandeel van de NS is dus gekrompen!

Die Joost... Ik voorzie dat hij nog een keer schuimbekkend in een dwangbuis eindigt. Maar er is ook goed nieuws voor hem. In het verleden heeft hij om onduidelijke redenen al een keer een PR-prijs gewonnen. En nu is ‘ie opnieuw genomineerd. Voor de Cabaretprijs 2006.

Driek Oplopers | 17-07-06 | 11:24

@Bugsy Siegel 17-07-06 @ 10:50
Idd, de sprinter is een VEEWAGON.
Geen airco, onvoldoende ventilatie, net zoveel of zelfs minder ruimte per dier, en het enige verschil tussen 1e en 2e klas is dat je bij 1e klas wordt voorzien van extragratis commentaar op het bestaan van diezelfde eerste klas door conducteurs.
Vergelijking tussen Goebels en Ravoo is misschien wat overtrokken...
Zo goed is die Ravoo ook weer niet in het manipuleren van de massa.

.HLD | 17-07-06 | 11:18

@Bugsy Siegel 17-07-06 @ 10:50
Idd, de sprinter is een VEEWAGON.
Geen airco, onvoldoende ventilatie, net zoveel of zelfs minder ruimte per dier, en het enige verschil tussen 1e en 2e klas is dat je bij 1e klas wordt voorzien van extragratis commentaar op het bestaan van diezelfde eerste klas door conducteurs.
Vergelijking met de Nazi tijd gaat mi

.HLD | 17-07-06 | 11:14

joost ravoo is een homo

Bono | 17-07-06 | 11:08

@ Joost
Probeer je voor te stellen: Een trein valt uit, stopt er mee, stopt juist niet, rijdt niet verder, gaat terug, of wat dan ook. De reizigers klagen bij de conducteur. Men verzamelt zich op het perron en vraagt om uitleg. Conducteur Ravoo: "Ik wil eerst van iedereen hier naam, huisadres, telefoonnummer en sofi-nummer!". Reizigers: "Wij willen alleen maar naar huis!" Conducteur Ravoo: "Nee, met anonieme lafbekjes praat ik niet, rot op!"
Klantvriendelijkheid?

Ongeletterde Boer | 17-07-06 | 11:06

Wat er zo stiekem aan Geenstijl is ontgaat mij. Het is nogal aanwezig en blijkbaar waard om te reageren.

G. Temmes | 17-07-06 | 11:00

@stijlvol stijlloos> what s your beef with ... zapper, een gewaardeerd raeaguurder?

superjan | 17-07-06 | 10:58

@ Joost
De klant heeft altijd gelijk. Het succes van communicatie wordt bepaald door de ontvanger, niet door de zender. Onderschat de toehoorder niet. Blijf niet in je eigen gelijk hangen. Image is iets anders dan imago. Het belang van het bedrijf gaat altijd boven persoonlijk belang. Je kunt de pers niet controleren, je kan proberen te sturen. Probeer de pers niet tegen te werken; je hebt de pers harder nodig dan de pers jou nodig heeft. Goede communicatie begint bij bereikbare doelen stellen. Lieg niet; het komt altijd uit.
.
Bovendien:
"Anonieme lafbekjes" (zelf bedacht Joost?) = ontvangers = toehoorders = klanten.
Of mensen nu anoniem zijn, of niet: het zijn mensen en meningen. Daar zou je oor en oog voor moeten hebben.
.
En verder: eerst heel stoer doen alsof je de GS-taal begrijpt en one-of-the-guys bent, en als dat mislukt slachtoffertje spelen? Triest.

Ongeletterde Boer | 17-07-06 | 10:57

@Breinstein:

Amen. Wat zou de NS een wereldbedrijf zijn zonder Joost en meeste managers die daar werken. Dan lacht die mooie conductrice 's ochtends mischien ook weer eens naar mij.
Die heeft er natuurlijk ook de schurft in als de reizigers door het management als onbelangrijk worden afgeschilderd, genegeerd worden door stations personeel en daarna bij de eerste conducteur/trice hun verhaal luidkeels gaan afsteken.

@Joost nog even:

Zie je nou? Boze reizigers. Door jou. Voel je je nu belangrijk? Lutser.

sn0r | 17-07-06 | 10:56

@Tiepe: ga je dat nu onder elk topic van Lucas zeggen?

blikjegrolsch | 17-07-06 | 10:52

[quote]
Goebbels was namelijk minister in een land waar de treinen wel op tijd reden.
[/quote]

Dit is toch hopelijk geen verwijzing naar se jodentransport. Want dat zou echt erg laag zijn.

Wat ik overigens wel raar vind zijn de prijzen van de NS. Als ik en een maat vanuit 040 naar 020 wil dan ben ik met mijn bezine zuiper goedkoper uit dan met het treintje.

koffiepot | 17-07-06 | 10:50

Joost weet ook wel dat sommige treinen zo vol zitten dat een vergelijking met de wijze van vervoer tijdens WO2 de meest logische is. Alleen zijn het dit keer dan geen goederenwagons. Als NS-passagiers daadwerkelijk als vee gekwalificeerd zouden worden, zou de Dierenbescherming directe sluiting van de NS eisen.

Bugsy Siegel | 17-07-06 | 10:50

@Sn0r: verspilde moeite. Jeaust heeft natuurlijk communicatie"wetenschappen" *kuch* gestudeerd. Da's wat anders dan Commerciele Economie. Zijn klanten worden gewoon als "anonieme lafbekjes" weggezet. Wat een lutser die vent.

Breinstein | 17-07-06 | 10:49

Communicatie voor dummies, les 1: in communicatie wint perceptie het ALTIJD van de realiteit. Ravoo kan lullen wat 'ie wil over het feit dat hij 'de waarheid' aan zijn kant heeft staan; zolang Piet en Truus Modaal steen en been klagen over ALWEER een vertraging op het traject Amsterdam - Den Haag - Rotterdam, schiet hij geen enkele centimeter op. Omgaan met kritiek is essentieel voor een goed communicatiebeleid - zeker als dat beleid gericht is op consumenten waarvan het meerendeel sowieso al vindt dat ze teveel moeten betalen voor wat ze krijgen. Nogmaals Joost: het gaat er niet om of je gelijk hebt, het gaat erom of je gelijk krijgt.

De Vrolijke Kaafir© | 17-07-06 | 10:45

Wat een dom stukje, Lucas... Zit die boete je zo dwars?

Tiepe | 17-07-06 | 10:45

@F. Wood: goed eargumenten van Joost? HAHAHA!
"Heeft Joost Ravoo niet een retegoed puntje dat een "continu onwaarheden schrijvende Volkskrant(!!!!)journalist" moet ophoeren?"
Nee, voor mij en jou mag een linkse VK-zeikerd ophoeren, voor een bedrijf als de NS is dat ronduit schandalig. Zij zijn in geen positie om journalisten te weigeren. En al helemaal niet omdat de krant links zou zijn. Daarbij, de NS is het enige wat nog erger is dan de VOlkskrant.

blikjegrolsch | 17-07-06 | 10:44

Inderdaad Joostje,

Niets geleerd van wat ik in de afgelopen artikelen betreffende jou heb gepost hier op geenstijl zie ik. Verbaast me niks. Zijn we ook niet anders van je gewend. Ter info, Joost, communicatie wil zeggen dat je de klant tevreden probeert te houden door naar hem/haar te luisteren. Blijkbaar is het je ontgaan dat 50% van de personen die hier reageert (en overigens 90% van mensen die NEGATIEF reageert) klant is van de NS. Mahatma Ghandi zei daar iets heel moois over:

"A customer is the most important person on our premises.
He is not dependent on us.
We are dependent on him.
He is not an interruption to our work.
He is the purpose of it.
He is not an outsider in our business.
He is part of us.
We are not doing him a favour by serving him.
He is doing us a favour by giving us the opportunity to do so."

De boodschap is duidelijk, Joost: Ga eens terug naar school.

sn0r | 17-07-06 | 10:42

Whoehaha !! Minister in een land waar de treinen wel op tijd reden... eat your heart out Jeaust.

Fumando | 17-07-06 | 10:41

Joost is gewoon een zeer loyale medewerker die blijkbaar door zijn werkgever in de schijn wordt gehouden dat hij werk doet waarmee hij de wereld echt verbeterd. Het vervelenst is echter dat hij onwaarheden verspreid, wordt tijd dat hij eens kritisch naar zijn zakkenvullende werkgever(s) gaat kijken.

DommeDolf | 17-07-06 | 10:39

@.. zapper Hahahahahaaha genoeg gelachen nu. Ga je nu maar snel aansluiten bij de PNVD!

Stijlvol stijlloos | 17-07-06 | 10:37

Echt lekker! Met de trein naar Zandvoort gaan, kun je je onderweg alvast verfrissen in de plasjes water die mede-reizigers achterlaten.

je therapeut | 17-07-06 | 10:37

@Stijlvol stijlloos zolang ik met mijn face kan scoren en met mijn lul klaar kan komen zal m'n reet roesten wat anderen er van denken. Aan de omschrijving te zien heeft je mammie hem echter nooit gezien, mensen proberen maar wat graag te doen lijken dat ze me hebben gescoord. Hoe zielig.

..zapper | 17-07-06 | 10:35

De wet van Confucius:
Stelt dat naarmate een discussie langer duurt de kans dat er een verwezen wordt naar de wet van Godwin, naar een 1 gaat.
Over het algemeen wordt een discussie waarin dat gebeurt als beeindigd beschouwd en wordt degene die de verwijzing maakte uitgeroepen tot verliezer.

Confucius | 17-07-06 | 10:35

Joost Ravoo ist der Sieg!!

zakje pinda´s | 17-07-06 | 10:35

@ .. zapper Ik heb het aan mijn mammie gevraagd, ze weet nog wie jij bent. Dat kleine lulltjes van je zal ze nooit vergeten.... Ouwe sok!

Stijlvol stijlloos | 17-07-06 | 10:33

@F. Wood, Joost moet gewoon doen waarvoor die betaald wordt en anders voor zichzelf beginnen ofzo.

..zapper | 17-07-06 | 10:29

@Yurp: neuh, bij deze temperaturen is het eigenlijk al te warm om open te rijden. Maar met wat koele aircolucht in je snufferd is het wel weer uit te houden ;-)

Breinstein | 17-07-06 | 10:28

Ik wilde overigens mijn A6 inruilen tegen OV jaarkaart, blijkt dat ding zowat fucking net zo duur te zijn (de taxiritjes naar onbereikbare OV afspraken niet meegerekend). Bummer dus, dan maar met de airco aan de file in.
@Stijlvol stijlloos ik heb net naast de OV gegrepen, ben nog van voor die tijd, ga maar snel aan je mamma vragen. Piemel.

..zapper | 17-07-06 | 10:26

Als een NS afhankelijk is van de dienstverlening van ProRail en ProRail levert keer op keer wanprestaties, dan mag je verwachten dat de NS een boetebeding heeft opgenomen. Als ze dit slim onderhandeld hadden, zouden de boetes rechtstreeks terug kunnen vloeien naar de klanten van NS. Toch presteert de NS het jaarlijks de prijs van de kaartjes te verhogen. Aangezien ProRail eigendom is van de staat, lijkt dit op een fraai één-tweetje. De NS blijft gillen dat ze het goed doen en dat de vertragingen de schuld zijn van ProRail, ondertussen sanctioneert de NS hun belangrijkste leverancier niet als zij keer op keer een wanprestatie leveren (volgens hen). Dan doe je toch iets verkeerd lijkt me.

CoJoNes | 17-07-06 | 10:24

De NS loopt te kloten...
Vrijdag avond lag heel Amsterdam CS weer op zijn gat door 1 defecte trein.
En niemand die weet waaraan hij toe is...

Azijnzeiker of niet, ik kan mijn taxi bon vast niet indienen bij NS.
Joost Ravoo, je bent operhoofd pr van een rijdende sociale werkplaats.

.HLD | 17-07-06 | 10:24

-weggejorist-

F. Wood | 17-07-06 | 10:23

@starf*cker>sjeee, die Joost. Eerst lekker kroelen met GS en al de doos van pandora 1 stukje open gaat direct met grote taal gaan gooien.

superjan | 17-07-06 | 10:20

@.. zapper Volgens mij ben jij nooit student geweest, want dan had je begrepen wat ik bedoel als ik gratis tussen aanhalingstekens zet.... Lutser!

Stijlvol stijlloos | 17-07-06 | 10:18

Ravoo heeft wel journalistiek talent:>... terwijl je zelf stiekem onder een ander naam opgewonden stukjes tikt< Hahahelemaal raak en zo leuk gezegd! 0031 is op zoek naar rechtse journalisten; wat voor jou om om te scholen Joost?
Treinvervoer is zeau van 60 jaar geleden. Of haal je er wel een goeje boterham uit? Wordt er tenminste één iemand blij van de NS.

Deense Postbode | 17-07-06 | 10:18

Joosjuh! Qnieschot voor juh!

Zelfs mijn treinen zijn vertraagd gaan rijden sinds 'ie voor het laatst op GS was. En ik moet deze maand vaker met de gele mammoeten rijden, dus doe MIJ ff een lolletje.

Lemau | 17-07-06 | 10:18

Toen ik vroeger nog een lief klein meisje was ging ik altijd met de trein omdat mijn ouders geen auto hadden. De trein was ALTIJD op tijd. Aansluitingen wachtten ook altijd op elkaar. In de trein was het ook al héél anders. Een vriendelijke conducteur (ja, ja), een restauratiewagen (écht!) met bediening!! en je mocht op veel plaatsen gewoon nog roken.
Vroeger lagen er nooit blaadjes op de rails, en ook geen omgebogen rails door de warmte of wat voor een kutsmoes dan ook.
Ik vond het vroeger een groot plezier om met de trein te gaan.
Een maand geleden moest ik weer eens en dan zie ik dat schril contrast met vroeger weer...
Het lijkt me anders niet gemakkelijk om van zo'n kutbedrijf communicatiemedewerker te zijn; je moet dan wel glashard kunnen liegen.

Grasgriezel | 17-07-06 | 10:18

@ Redactie
Joost Ravoo-FeauteauF*ck? Wel stoer toch; die kop van het ijdele mannetje in de Spits, die dan weer in de gele monsters van Ravoo komt te liggen.
Hoewel... misschien vindt Ravoo dat alleen maar leuk...
Iig: door mannetjes als Ravoo wordt "communicatie" een heel erg vies woord. Voor zover dat al niet het geval was.

Ongeletterde Boer | 17-07-06 | 10:18

@superjan 17-07-06 @ 10:15
Ehh.... homosensueels...?

de melkboer | 17-07-06 | 10:18

@breinstein, dak eraf én de airco aan? Is dat niet een ietwat onzinnig?

yurp | 17-07-06 | 10:18

't Is lastig neuqen in de trein.

Harige Bangmaker | 17-07-06 | 10:17

@Mentaal verzuim 17-07-06 @ 10:12
Meervoudige persoonlijkheidsstoornis met dwangmatige publicteitsgeylige leugenachtige holstrontverklonterringen... in een vergevorderd stadium...

de melkboer | 17-07-06 | 10:17

zou al dit geneuzel nu tot gevolg hebben dat de treinen wel op tijd rijden? Ik sta nog liever in de file dan op een perron te wachten!

Juan Zaque | 17-07-06 | 10:16

@Mentaal verzuim

Hij lijd aan een ziekte die hem voordoet alsof de NS een bedrijf is waar alles goed gaat en de treinen altijd netjes op tijd rijden.

Tom1337 | 17-07-06 | 10:16

En toch heeft ie wel iets woest sensueels.

superjan | 17-07-06 | 10:15

Waar LIJDT die Joost aan ?

Mentaal verzuim | 17-07-06 | 10:12

Op deze log www.communicatie-online.nl/weblog/ voeren we de discussie thans rechtstreeks met Joost. GS zit hem erg hoog, mocht ik constateren.

Starf*cker | 17-07-06 | 10:10

Ik ben bijna een jaar afhankelijk geweest van het OV. Was een ramp, eerst metro, dan met de trein van Rotterdam CS naar Gouda(!) een kutafstandje maar de NS weet daar een survivaltocht van te maken en dan vervolgens met de bus naar de plaats van bestemming. Ik heb in die tijd een heeeeeel andere kijk gekregen op file's en auto's en rij nu gelukkig weer een simpele leasebak met airo en radio met cdspeler. De trein? NOOIT MEER! ... ik krijg nu nog met regelmaat enquete's van de NS hoe ik ze ervaar, hoe het me bevalt? Ergens is er een bit in die enquetemaildoos omgevallen want ik had 2(!) jaar geleden die jaarkaart... pfff..

IgNOraNcE | 17-07-06 | 10:10

Zonder directe overheidsinvloed zal de NS altijd een vervoersgezwel blijven.
De overheid vindt het trouwens prima. Transport via de ijzeren weg kost alleen maar geld, levert niks op. Een beetje subsidie elk jaar en de (milieu) betrokkenheid vanuit de overheid is weer prima geregeld... wel op tijd rijden he!

de Japanner | 17-07-06 | 10:10

Misschien kan Joost de boys van de Money Making Machine wel opnemen in zijn organisatie. Zij zoeken een baan, nu ze het rechte pad hebben gekozen. Joost zoekt wat mensen met overredingskracht.... Ik zie een match.

Tray Hornay | 17-07-06 | 10:07

"100.000 anoniempjes tegen 1 Wahrheit". Altijd eng. Mensen die denken dat er maar 1 Wahrheit ist. En Jeaust, flikker toch eens een end op man: ALLE keren dat ik met de trein heb gereisd, was het gewoon kleauten van de bok. DASS ist ja die Wahrheit. *springt in z'n cabrio, drukt op "dak eraf", zet een muzakje op en tiptoetst de airco gewoon wat hoger*

Breinstein | 17-07-06 | 10:06

NS. Daar heb ik veel mee gereisd in de tijd dat lompe machinisten en dito conducteurs er nog de baas waren. Reizigers vonden zij toen ook al overbodig, maar HUN trein moest en zou op tijd.
Een typisch machinistengrapje uit die tijd: met de misthoorn op max langs de tegemoetkomende trein blazen. Lagge, daar schrok de lading zich helemaal stijf van.

Jan Passant | 17-07-06 | 10:06

ns-b dan maar?

de Botte Bijl | 17-07-06 | 10:06

Ik vind het vergelijk met de informatie minister van Irak ook eigenlijk best wel treffend. Is in ieder geval meer recent. Trouwens, vinden jullie ook niet dat die Joost Badmuts eigenlijk best wel een beetje lijkt op Goebbels?
Als ik de baas van de NS was vloog die mafkees morgen nog, wat zeg ik, vandaag nog eruit. ZONDER GOUDEN HANDDRUK JOOST BADMUTS!!!

Lachende Scheerkwast | 17-07-06 | 10:04

@zapper
Vorig jaar heerste in DH ook het briljante idee om de studenten-OV maar weer geheel af te schaffen. Uiteraard zonder die €70,- terug te geven die er eigenlijk maandelijks voor wordt ingetrokken.

DiagnosisTyphus | 17-07-06 | 10:03

.. zapper 17-07-06 @ 09:55
Volgens mij koste deze ijskrabber van Jo Ritzen ism Pim Fortuyn ons toen 60 gulden. Heb ik ooit nog tegen op het binnenhof gestaan, maar toen we hem eenmaal hadden, feestje in Delft, feestje in A'dam, feestje in Wageningen. Maar ben inmiddels vergeten hoe zo'n trein er ook alweer uitziet van binnen.

aca | 17-07-06 | 10:02

Grappig die Goebbels vergelijking, vooral dat stukje van de treinen die bij Goebbels wel op tijd reden. Ze hadden wel volgepakte wagons, en je kon alleen een enkeltje krijgen. Dat is bij de NS weer beter geregeld.

Lijpe Jopie | 17-07-06 | 09:59

Met de NS is het een beetje zoals met regen: het meeste valt ernaast en toch heb je er last van. De meeste treinen rijden op tijd, behalve die waar jij nou net in zit.

Feuer Frei | 17-07-06 | 09:57

Letten jullie wel even op? Jullie reacties zijn --->overdreven<---- en die arme Joost wordt op ----> 10-0<----- achterstand gezet. Soooo ssssielig.

blikjegrolsch | 17-07-06 | 09:57

@JackRandom dat was waarschijnlijk de vorige stoptrein nog.

..zapper | 17-07-06 | 09:56

@ LLL
..
"Goebbels was namelijk minister in een land waar de treinen wel op tijd reden."
..
is niet tof ouwe.

kolonel klootoog | 17-07-06 | 09:56

@Stijlvol stijlloos gratis? Even voor jou en alle andere studenten die het zijn vergeten. De OV kaart is ooit als 7*24 uurs kaart geintroduceert en indertijd gekort op de stufi uitkeringen. Vervolgens is er alleen maar van de dienstverlening van de kaart afgesnoept, met de inflatie meegerekend worden jullie studentjes tegenwoordig dus meer gekort voor minder.

..zapper | 17-07-06 | 09:55

Ik heb eens gehoord, dat de treinen tijdens de oorlog prima op tijd reden, zo naar en via Vught en Westerbork. In die tijd was het trouwens ook warm, en blaadjes vielen toen ook al. Belachelijk eigenlijk om nazi vergelijkingen te maken...

de Japanner | 17-07-06 | 09:54

@Blikje
Al-Sahaf, oud-ministert van *kuch* informatie.

DiagnosisTyphus | 17-07-06 | 09:54

als je joost wordt genoemd bij je geboorte is eigenlijk het hele leven al tegen je

Mellorenz | 17-07-06 | 09:53

Ze moeten de NS renamen, LS staat netter. Lutsers Spoorwegen dus.

Tom1337 | 17-07-06 | 09:53

De NS mag eens beginnen met goed intern communiceren. Met enige regelmaat wordt er omgeroepen dat er een trein vertraging heeft, terwijl diezelfde trein gewoon op tijd het perron binnen komt. Vanochtend weer een, een kwartier vertraging terwijl die stoptrein al op het perron stond...

JackRandom | 17-07-06 | 09:52

Pfff, semi-intelligente verwijzingen naar Godwins law zijn zooooooooooooo 2004. De verwijzingen naar Godwins law zijn onderhand nog erger dan de verwijzingen naar Nazi's zelf.
Daarbij klopt een vergelijking met Goebbels aardig. Maar wat is de naam van die Iraakse minister van propaganda ook alweer?

blikjegrolsch | 17-07-06 | 09:51

Eens kijken hoe Joost over de NS praat als zijn rijbewijs afgepakt wordt en hij verplicht met de trein naar het werk moet.....

koyt | 17-07-06 | 09:51

oef Lucas, er is zoveel mis in dit land en jij moet je energie verspillen aan een vete met de NS? Natuurlijk is het een liegende, bedriegende organisatie die niet naar de klanten luistert. Maar goed, noem eens een groot bedrijf die dat wel doet dan? NUON, UPC of de KPN zoals je al als fijne voorbeelden noemde? Er gebeurt toch wel meer in Nederland dan een trein die niet op tijd rijdt?

yurp | 17-07-06 | 09:50

Wat een verschikkelijke vent ! Gatver, en dan beweren dat de NS een goed bedrijf is. Vanmorgen weer wat prachtigs meegemaakt: Spitpendel vergeet gewoon bij 3 (!!) stations te stoppen .... hahaha je had al die lui moeten zien die er uit moesten. Gelukkig stopte hij wel op het eindstation, waar ik er uit moest. Het is dat het "gratis" is ( OV ) anders zal ik lekker in de file !

Stijlvol stijlloos | 17-07-06 | 09:50

waarom dan, het is voor Joost eauk warm hoor. Hij zit nu waarschijnlijk te fappen naast een uitzettende rails

Mellorenz | 17-07-06 | 09:50

Aangezien de reacties kennelijk tellen voor wannebee Goebels, bij deze one up voor Bert Lucas (dat ik dat ooit nog zou zeggen).

..zapper | 17-07-06 | 09:50

met een beetje fotofuk is er van joost een hele goeie nazi te maken

misti | 17-07-06 | 09:48

Gatver Joost kom eens lekker per trein je verhaal halen - dan hebben ze nog even de tijd - op GS hoofdkantoor.

Ondanks zijn opvattingen had Goebbels overigens wel smaak qua kunstverzamelen dus die vergelijking gaat niet op. Nou ja misschien als kunstkop!

bad to the bone | 17-07-06 | 09:48

Yoep van 't Hek????

glyce | 17-07-06 | 09:48

Muhahahaha.. 1-0 voor LdL (voor deze keer).

glebber | 17-07-06 | 09:46

sorry, LLL, maar Raveau heeft gelijk. tweede wereldoorlog vergelijkingen zijn het ultieme zwaktebod. en.wikipedia.org/wiki/Godwins_law. Ik vond het lovenswaardig dat hij de discussie aan probeerde te gaan, helaas is deze discussie meteen teruggebracht tot niveau Rogier de christenhond bashen.

Wouter Z | 17-07-06 | 09:46

@Kip: Dat doen ze pas als ze een diepteinterview met de daders hebben, de hallal hakbarbrigade.

Burgemeester Kiesman | 17-07-06 | 09:46

Wat een zielig mannetje ... Je moet toch wel helemaal geen ruggengraat hebben als je voor een lullig NS salarisje zo liegend door het stof kruipt.

Hij doet mij aan de Iraakse minister van informatie denken, aleen kon ik daar smakelijk om lachen.
www.welovetheiraqiinformationminister....

Professor Plons | 17-07-06 | 09:45

wahahaha, "Goebbels was namelijk minister in een land waar de treinen wel op tijd reden." Die zit!

Mij trein was idd, natuurlijk te laat, trouwens waren de borden die dat horen aan te geven ook te laat....

szol2001 | 17-07-06 | 09:44

Hehe, mijn ov-jaarkaart tijd zit erop, totdat het rijbewijsje binnen is mag ik nu in ieder geval klagen over de NS(b)

Burgemeester Kiesman | 17-07-06 | 09:43

Neem gewoon de auto erkootje aan en blaffen maar, de trein zuigt bigtime met al die zwetende mensen erin......

r3t3p | 17-07-06 | 09:42

Vraagt Joost jullie ook de hele tijd of ie een afspraakje met jullie kan maken?

gevallenverstand | 17-07-06 | 09:40

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken