Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Winnen met de crisis, het kan best

loeserthsx.jpgGenoeg aandacht voor de losers van de kredietcrisis, tijd om te te kijken wie er echt op vooruit is gegaan de afgelopen weken. Welnu, de allergrootste winnaar is investeringswonder Warren Buffet. Deze Amerikaanse miljardair verdiende de afgelopen twee weken maar liefst 8 miljard dollar. Het is zelfs zo erg dat Buffet de allerrijkste Amerikaan is. Dankzij de kredietcrisis haalde hij Bill Gates in, zo becijferde Forbes. Gates is zelfs een paar miljardjes armer geworden, want ook de internet en tech-sector had te lijden onder het gepruts van de banken. In Nederland is de Pvda de grote crisiswinnaar. Hoe slechter het gaat, hoe beter de Pvda het doet. De partij steeg volgens RTL Nieuws van 20 naar 25 zetels in de peilingen. Dankzij het kordate optreden van Wouter Bos. Het CDA steeg ook een beetje, maar dat was juist omdat Balkenende wijselijk zijn mond hield. Ook uw welgewaardeerde weblog GeenStijl deed het lekker. Met name door deze, deze en deze financiële berichten braken we pageviewrecords. Kunnen we vanavond toch lekker dansen op de vulkaan. Alle verliezers bedankt en ga vooral zo door! Update 19.20 uur: Het IMF zegt allemaal enge dingen, maar aan de andere kant. Wat weten zij er nou helemaal van.

Reaguursels

Inloggen

@tipo | 12-10-08 | 19:25
verkeerde topic, en dan ook nog off topic... slaapkop.

tipo | 12-10-08 | 19:27

@datzitzo | 12-10-08 | 15:43
De AEX koerst in het ergste geval af op de 180 punten. De Dow in het ergste geval op de 4500. Vanaf dan wordt alles opnieuw 'geprijsd', met echte waardes onder de cijfers. De aandelenmarkt dwingt zo de bankenwereld tot eerlijkheid. De bankenwereld kan enkel en alleen de val stoppen met openheid van zaken te geven. De overheden zijn nu juist bezig schoon drinkwater bij het vervuilde water te gooien, terwijl ze eigenlijk de vervuilingen moeten verwijderen. De overheden en centrale banken bieden daarom geen oplossing.

tipo | 12-10-08 | 18:15

De beurzen in het Midden Oosten zijn ook flink onderuit vandaag. De olieprijs is terug onder de 80 dollar. De G7 en het IMF doen er alles aan om de crisis te beeindigen. De geweldige opmerking van het IMF. De helft van de pensioenfondsen hebben nu niet meer genoeg geld om hun verplichtingen na te komen. Grote projecten komen nu even niet van de grond wegens geldgebrek. Alles bij elkaar betekend dit waarschijnlijk een nieuwe 'black monday' op de AEX. Op naar de 200. Gezien de historie is dat best mogelijk: members.chello.nl/~j.schotsman/dow_jon...

datzitzo | 12-10-08 | 15:43

Aan de redactie: niet alle links in het artikel openen in een nieuw venster, i.v.m. de typo _Blank i.p.v. _blank in de target van de link.

michielios | 12-10-08 | 15:13

Spantje:".. Fijn dat je weet hoe google werkt.."
--
5 jaar universitaire scholing (ir) en de vele macroeconomische vakken helpen ook wel een beetje, iets wat jij niet kan zeggen, maar desondanks is google een uitstekend medium om kennis te verspreiden. Internet works!
--
Als je nou eens opzoekt wat "fractional reserve banking" is. .... Of is niet teveel weten en een grote bek opzetten typisch Nederlandse koeltoer?
--

united.provinces | 12-10-08 | 15:00

@ up
Nogmaals, lees het draadje eens, het zou een boel idiote en uit de lucht gegrepen beschuldigingen en klinkklare onzin voorkomen.
Fijn dat je weet hoe google werkt, jammer dat het niet helpt te voorkomen dat je jezelf als een randdebiel neerzet. Je bent te dom om verder mee te discussiëren, dus ik ga eten. Leef jezelf verder maar uit in scheldpartijen en drogredeneringen, of neem eens op tijd je pilletje, lutser.

spanarchist | 12-10-08 | 14:22

PS: Als wouter de kabouter niet de grens had verhoogd naar 100K dan waaren toch echt veel spaarders hun tegoeden op duitse banken aan het storten, met de 100K kan W.Bos het een beetje tegenhouden).
--
Fapselbrein":'... is het nog maar de vraag hoe lang de kinderbijslag in de huidige vorm kan blijven bestaan, dit spaargeld moet namelijk door de gehele bevolking opgebracht worden..."
--
De REDEN waarom het systeem instort, is omdat JUIST een minderheid van mensen een (kleine) MEERDERHEID van parasieten moet onderhouden. Dus niet zoals een gehersenspoelde sociaal democraat weer oorzaak en gevolg omdraaien.

united.provinces | 12-10-08 | 14:04

Het giraal geld drukken heet trouwens "fractional reserve banking".

united.provinces | 12-10-08 | 14:00

".. en nu opeens huilen omdat ze niet begrepen dat een hogere rente ook een hoger risico met zich meebracht,.."
--
(Cursus Macro-economy 1-0-1 aan Mijnheer monkeybrains)
Waar heb jij economie gestudeerd? Volkskrant pagina 4.? Banken drukken geld, dat is de manier waarop jij je rente ontvangt. Voor elke euro die er binnen komt aan spaarcenten, "creeeren" zij giraal geld (verhouding 1 op 35 in Europe, 1 op 20 in USA) in hun boeken die ze weer uitlenen in de vorm van hypotheken. Wat weer teugkomt als spaarcenten (verkoper huis die het weer op zijn rekening stort) en dan kan het hele circus weer beginnen.
--
Wat het verschil maakt is niet de "risicovollere" leningen, want zoals je ziet is het allemaal -- door de overheid zelfs veplichte!!!-- fraude maar het feit dat sommige banken meer spaarders trekken door niet zo graaierig te zijn. (iceland bank). En nou niet die domme onwetende putmeur opentrekken en net doen alsof je economie heb gestudeerd ons hier je socialistsche drek door de schoenen te shuiven. Want zowat de hele hypotheeksector in Franktijk en Duitsland Belgie zijn op hun gat gegaan en dat zijn toch zeer "conservatieve" instellingen.

united.provinces | 12-10-08 | 13:59

@RepubliekBanana | 11-10-08 | 18:12
--
En zo hoort dat ook, bedrijvn die lopen te flikflooien met slechte investeringen dienen aan de publieke schandpaal genageld te worden.

united.provinces | 12-10-08 | 13:42

Om je een beetje op weg te helpen: door de spaargeldgarantie tot €100.000 te verhogen, ook voor die spaarders die voor een procentje meer hun geld naar IJsland brachten en nu opeens huilen omdat ze niet begrepen dat een hogere rente ook een hoger risico met zich meebracht, is het nog maar de vraag hoe lang de kinderbijslag in de huidige vorm kan blijven bestaan, dit spaargeld moet namelijk door de gehele bevolking opgebracht worden.
En misschien is het een goede zaak niet blind te vertrouwen op de overheid, zeker niet als de leiding daarvan uit een verzameling zwakzinnigen bestaat, en eens op je gezonde verstand te vertrouwen. Als je dat hebt, tenminste.

spanarchist | 12-10-08 | 13:25

@ united.provinces | 12-10-08 | 13:07
Hoi Mark, nog een beetje last van de kater van het feestvieren?
Lees het draadje eerst eens voor je je debiliteiten hier etaleert, ok?

spanarchist | 12-10-08 | 13:18

Spanarchist,
-
Hoe zit het met de Nederlandse overheid die de bankvergunning van IceSave niet heeft teruggetrokken? Diezelfde overheid bepaald wie wij als Nederlands volk kunnen vertrouwen en wie niet? Wouter is als Minister niet vrijgesteld van deze verantwoordelijkheid? Dus de NEderlandse overheid met zijn wetten en politie geeft banken privileges en stempels van "goed bevonden door de regering van Hare Majesteit" maar if the shit hits the fan is het gewoon "stik maar" ?
--
Zullen we je kinderbijslag dan ook maar niet betalen van de winsten die we maken?

united.provinces | 12-10-08 | 13:07

Stel, je bent 43 jaar, de actualiteit gaat helemaal aan je voorbij en je besluit 20k spaargeld naar IJsland over te maken terwijl alle seinen op rood staan. Door een gelukkig toeval wordt je niet gestraft voor zoveel onwetendheid en krijg je het geld terug, maar ipv met het schaamrood op je kaken te hopen dat niemand je domheid zult bemerken bel je de krant op om je verhaal te vertellen, en het plaatsen van een foto is ook geen probleem.
www.geldenrecht.nl/sparen/2686374/Cule...
Toch nog kunnen lachen vanochtend, dank Mark.

spanarchist | 12-10-08 | 11:48

Ach, het jaar 2012 wordt sowieso een omslagpunt volgens de Maya's. Ik ga mijn reserve maar opmaken en zie dan wel naar welke kant we omslaan.Zo'n konto is dan alleen maar ballast.

IMG=IMF

CoJoNes | 12-10-08 | 11:20

@Zeddegeizot | 12-10-08 | 11:07
Het wordt alleen maar erger
www.bloomberg.com/apps/news?pid=206010...
Hoe zien die gasten van het IMG en de G7 het voor zich? Er wordt meer geld geleend, subprime en Alt-A moet verplicht worden opgekocht door genationaliseerde instellingen. Het geld moet toch echt weer ergens worden terugverdiend door waardetoevoeging. Het gaat nu alleen om het beschikbaar stellen van liquiditeit, er is geen enkel plan om economische groei te realiseren. Dat kan ook helemaal niet.
Het artikel van Bloomberg is vrij schokkend, vind ik.
De schulden worden evrhoogd om de schuldpositie af te bouwen en er staat geen enkele zekerheid tegenover. Als je als kleine BV zoiets zou doen, wordt je bestuurlijke aansprakelijkheid voor je voeten gegooid bij een faillissement. En terecht.

CoJoNes | 12-10-08 | 11:20

H.Weisneus | 12-10-08 | 10:15 "... Die 20 miljard lijkt veel maar als je alle uitkeringen, gezinshulp, thee etc bij elkaar optelt dan valt het best mee..."
--
Mijn God, en Wilders wil aan die linkse jat-gedrag/verspillerij juist een eind maken.
--Wildersplan:
1.Belastingen met 50% omlaag
2. 50% van alle ambtenaren ontslaan. (huisnegerT moet zinnig werk gaan zoeken nu).
--
Stel je eens voor dat we jaarlijks 180 miljard zelf in eigen zak kunnen steken. Door een ge-oliede overheid en de afschaffing. Kunnen we met gemak elke week zaun bank uitkopen.

united.provinces | 12-10-08 | 11:12

@CJN
Idd. Ieder zelfreinigend vermogen van de markt is vakkundig om zeep geholpen met de interventies. Ook wel genaamd: "Bakken gezond geld die men achter slecht geld smijt". Alle centrale bankiers en MvF'en rennen mee in de carroussel en niemand durft het meisje de kleren van de keizer te spelen. Die miljarden zijn weggepist. Bos had ze beter op zak kunnen houden om gezonde bedrijven indien nodig kredietjes te verstrekken, en om een regeling te treffen voor die spaarders die het hardst zijn getroffen door de crisis. De economische schade is nu vele malen groter.

Zeddegeizot | 12-10-08 | 11:07

van dal | 12-10-08 | 01:31
Inderdaad, die vieze modaler,bovenmodaler moet gewoon boeten, ik ben ook jaloers op mijn hardwerkende buurman met BMW. Waar haalt ie het gore lef vandaan mij jaloers te maken door die blinkende auto voor zijn deur te zetten?
--
Overigens ben ik ook van mening dat mooie vrouwen een burka moeten dragen en zoveel mogelijk binnenshuis moeten blijven. Omdat ze bij mij van diezelfde weerzinnige driften opwekken. Allemaal vieze patsers. En hij dat zijn bij elkaar gespaarde centen aan Boslim moeten geven. Mijn kinderbijslag/uitkering/overheidssalaris moet ook betaald woren, toch?

united.provinces | 12-10-08 | 11:07

Giulianova | 11-10-08 | 17:59 "... In dit soort tijden wordt duidelijk dat Wilders' probleem een luxe/onzin-probleem is..."
--
Inderdaad, Dat zeggen ook al die blonde aangerande meisjes in zwembaden waar niemand wat tegen deed. Al ben ik wel benieuwd naar nakend zware depressie waar de goatfuckers hun soepsiedies en wellicht uitkeringen zien opdrogen. Tja, dat wordt "gratis" shoppen bij de dhimmis van de AH.

united.provinces | 12-10-08 | 11:00

@tipo, spanarchist, seven
LOL. Heerlijke draad heren.

CoJoNes | 12-10-08 | 10:16

Als je geen geld hebt is dat een zorg minder... Toch?

H.Weisneus | 12-10-08 | 10:15

***Italië wil praten over verbod hedgefonds (NRC)
Washington, 11 okt. Gesprekken over de nodige aanpassingen van het mondiale financiële systeem zouden ook moeten gaan over een verbod op hedgefondsen.
Dat heeft de Italiaanse minister van Economische Zaken, Giulio Tremonti, zaterdag gezegd tijdens de bijeenkomst van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in de Amerikaanse hoofdstad Washington. ***
Dit soort onzinnige uitspraken hoor je van mensen die er echt niks van begrijpen. Wanneer je vandaag alle hedgefondsen verbiedt, zullen de aandelenkoersen nog eens met vele tientalle procenten dalen. De laatste dagen hebben juist vele pensioenfondsen hun aandelen verkocht, omdat hun dekkingsgraden onder druk kwamen te staan. Daar moeten de G7 en het IMF zich op richten. Zij moeten óf de dekkingsgraden flexibeler hanteren óf gewoon net doen alsof er niets aan de hand is. In het laatste geval waait deze storm vanzelf weer over.

Dundunbanza | 12-10-08 | 09:58

De link werkt niet lekker.
Het gaat dus om het hedgefund MAN AHL Diversified Markets Fund.
www.maninvestments.com/tar/products/f...
Deze jongens zorgen echter wel dat markten flink wegzakken.
Ethisch mag je het dus niet kopen.

Dundunbanza | 12-10-08 | 09:03

Toch een geniale zet van Bos, die 20 miljard is genoeg om heel ijsland te kopen.
Nu nog even een goed plan opstellen: mooie vrouwen uit Ijsland naar Nederland halen, alle rifmocro's naar Ijsland sturen en wat marineschepen eromheen laten varen om te voorkomen dat er ook maar één ontsnapt!
Die 20 miljard lijkt veel maar als je alle uitkeringen, gezinshulp, thee etc bij elkaar optelt dan valt het best mee.
Een éénmalige investering ipv doorwoekerende kosten!
Als Bos dit werkelijk voor elkaar krijgt stem ik volgende PvdA, als Bos het laat liggen dan stem ik PVV en hoop ik dat Geert Wilders Bos naar Ijsland stuurt.

necrosis | 12-10-08 | 04:56

@tipo c.s. 01;37
Jij hebt er kijk op. Jij hebt je dus evenals al die andere betweters
de afgelopen dagen een vermogen verdient. Zo niet, kop houden.

mark twain | 12-10-08 | 02:29

@seven | 12-10-08 | 01:34
Precies! over 1 a 2 jaar kan je je belastingteruggave-formulier maandelijks opsturen. Dankzij Wouter Bos.

tipo | 12-10-08 | 01:37

Tweede zaterdag van de maand, zaterdagavondwip.

out

spanarchist | 12-10-08 | 01:37

tipo | 12-10-08 | 01:32
Belasting wordt afgeschaft heb ik vernomen. Immers met een beetje goed investeren en alle synergievoordelen van alle banken die we tegenwoordig bezitten verdient de overheid haar geld zelf..

seven | 12-10-08 | 01:34

seven | 12-10-08 | 01:29
*slaapwandelend*
hoho, Het kost de balastingbetaler niks. Heb je dat begrepen?

tipo | 12-10-08 | 01:32

spanarchist | 12-10-08 | 01:22 precies, de kleine belegger, die door verkeerde speculaties zijn geld kwijt is.. net als de mensen die een zeker risico namen door hun centen naar ijsland te sluizen omwille van het gewin.. maar die worden wél door bos weer overeind geholpen..
het enige wat me deugd doet is dat het een mooie tijd zal duren voor ze het weerzien en dat er al die tijd géén rente over betaald wordt..
mensen die het geld dat voor hun verbouwing bestemd was een poosje in ijsland wilden laten 'groeien' moeten om hun verplichtingen jegens hun aannemer na te kunnen komen nu zelfs geld gaan lenen, tegen rente.
moewhaahahaha.

van dal | 12-10-08 | 01:31

spanarchist | 12-10-08 | 01:22
En wel braaf vermogensrendementsheffing betalen. Over het gemiddelde vermogen wel te verstaan. Stand begin dit jaar plus stand einde jaar / 2
Maar wat als je aan het begin veel had en aan het eind niets? Inderdaad dan mag je nog steeds over de helft belasting betalen van het geld wat je niet meer hebt.. Dit noemde Vermeend een slim stelsel omdat bij beurscrisis de overheid niet direct zo hard zakte in haar inkomsten. Hij dacht kennelijk niet aan de betaler die bij crisis door deze heffing die voor de helft uitgaat van vermogen van een jaar geleden extra hard wordt getroffen.

seven | 12-10-08 | 01:29

van dal | 12-10-08 | 01:17 en net zoals in parijs aan de voet van de eifeltoren, zullen in nederland allerhande afrikanen proberen de toeristen geld afhandig te maken door ze goedkope imitaties aan te smeren..

van dal | 12-10-08 | 01:27

En op net 2 zojuist een "kleine belegger" die het belachelijk vindt dat de overheid niets doet voor de beleggers. Duidelijk iemand die het systeem goed begrepen heeft. En in een rolstoel, om het extra zielig te maken.

spanarchist | 12-10-08 | 01:22

tipo | 12-10-08 | 01:16 Terwijl jij slaapt tikt de renteklok door. 10 miljoen euro per dag bij 4% voor de extra uitgaven deze afgelopen dagen door Bos.
Anders verkoop je toch gewoon de boot..

seven | 12-10-08 | 01:22

tipo | 12-10-08 | 01:16
Gaat u maar rustig slapen, uw overheid waakt over u.

spanarchist | 12-10-08 | 01:20

spanarchist | 12-10-08 | 01:15 over tien jaar kun je de prijs van je goud verdubbelen door van dat goud beeldjes te gieten die wouter bos voorstellen.

van dal | 12-10-08 | 01:17

Okay, ik kan de slechte spelling nu echt niet meer aan mijn toestenbord wijten. Ik ga rustig slapen en raad dat de rest van Nederland ook aan. Truste!

tipo | 12-10-08 | 01:16

seven | 12-10-08 | 01:12
Die 700 miljard dollar was leuk, maar de doorslag voor de financiële wereld was toch wel de beslissing van Bos, die wekte vertrouwen. Ik ben om, Wouter for president!

spanarchist | 12-10-08 | 01:15

@spanarchist | 12-10-08 | 01:09
Als het eigen spaargeld in het geding is, of als er huilende moeders van zwakzinnige kinderen met "excotisch spaargeld kwijt" op TV komen, is iedereen opeens een socialist. Ishave moet haast wel door de Wiarda Backman stischting bedacht zijn. Net op tijd.

tipo | 12-10-08 | 01:13

gedaald

seven | 12-10-08 | 01:13

tipo | 12-10-08 | 01:05
Door het reddingsplan voor Fortis van vorige week en het plan uit de US van vorige week is gelukkig wel het vertrouwen in het financiële systeem gehandhaaft en is de koersval tot staan gebracht. Anders was de beurs deze week misschien wel gedaalt..

seven | 12-10-08 | 01:12

tipo | 12-10-08 | 01:05
Dank, ik ben weer gerustgesteld.
Denk trouwens ook eens aan dat andere toverwoord, namelijk synergievoordelen. TomTom, Shell en Philips tesamen levert al gauw een miljardenbesparing op.

spanarchist | 12-10-08 | 01:12

seven | 12-10-08 | 01:01
Misschien dat de oppositieleiders in het geheim wel geïnformeerd worden en eigenlijk voor het blok worden gezet: stem er mee in of jij wordt verantwoordelijk gehouden voor het niet doorgaan van het noodplan! Geen politicus wil geïdentificeerd worden met de teloorgang van banken, meer werklozen, een lagere terugbetaling van spaargelden etc.
Alhoewel dat op de langere termijn waarschijnlijk beter uit zou werken, denken politici slechts tot aan de volgende verkiezingen, en gelijk hebben ze, zie topic, pvda wint weer.

spanarchist | 12-10-08 | 01:09

@spanarchist | 12-10-08 | 01:00
Je kan er niet vroeg genoeg bij zijn heeft de geschiedenis volgens Sikkeneur geleerd. Ondanks de aanstaande depressie. Philips, ASML, Shell en TomTom kunnen zo gekocht worden. Van geleend geld, zodat het de balastingbetaler niks kost. Eigenlijk kan er niks mis gaan, nooit.

tipo | 12-10-08 | 01:05

Zelfs in de US moeten ze voor verhoging van het Irak budget of Paulson reddingsplan eerst naar het congres..

seven | 12-10-08 | 01:03

spanarchist | 12-10-08 | 00:54
Dat vraag ik me ook al een paar dagen af. hoe kan het dat zonder de 2de kamer vooraf te informeren, en dus niet de mogelijkheid bestaat van een motie van wantrouwen, zomaar tientallen miljarden kunnen worden uitgegeven door de regering, sterker door 1 man in die regering.
2. Kleine uitgaven worden doorzien, grote daarintegen.. en.wikipedia.org/wiki/Big_Lie

seven | 12-10-08 | 01:01

@ tipo | 12-10-08 | 00:58
Banken kopen wordt een beetje saai. Als het nu toch gratis geld is dat de gemeenschap niets kost, waarom Unilever, Shell en Philips niet kopen?

spanarchist | 12-10-08 | 01:00

Ben benieuwd welke 2 banken dit weekend door SuperWouter genationaliseerd gaan worden. Die kunnen we dan weer binnen 1 a 2 jaar met vette winst verkopen.

tipo | 12-10-08 | 00:58

En een goede zaak dat er een oppositie is die er boven op zit. Stel je voor dat Bos en JPB de vrije hand zouden krijgen en pas achteraf summier uitleg zouden hoeven geven over de hypotheek die ze op de Nederlandse samenleving leggen.
Volgende week maar weer een spoeddebat over vissekommen?

spanarchist | 12-10-08 | 00:54

En bovendien, een zo´n kundig politicus zal er best wel eventjes twee banken bij kunnen leiden. Daarbij gaan alle megalomane, miljarden kostende projecten die politici uitvoeren altijd beter dan verwacht en standaard binnen het vooraf gestelde budget, dus dat komt wel goed.

spanarchist | 12-10-08 | 00:52

@spanarchist | 12-10-08 | 00:48
Iedereen glijdt van zijn stoel af, als Wouter Bos in de buurt is. Geheel terecht!

tipo | 12-10-08 | 00:52

CoffeePatch | 12-10-08 | 00:45
Wat de Belgen en Luxemburgers doen tel ik niet mee, het lokale deel is al ingewikkeld genoeg en ik betaal alleen hier belasting..

seven | 12-10-08 | 00:50

tipo | 12-10-08 | 00:46
Ok, als Bos dat zegt dan zal dat wel zo zijn, die man is tenslotte nog nooit op een leugen, vergissing of verdraaiing betrapt.

spanarchist | 12-10-08 | 00:48

@spanarchist | 12-10-08 | 00:43
Het kost de belastingbetaler niks. Wouter heeft dat talloze malen gezegd. Wonderlijk.

tipo | 12-10-08 | 00:46

spanarchist | 12-10-08 | 00:43
Nee we zijn echt niet getroffen door deze crisis.. kuch..

seven | 12-10-08 | 00:46

En de staat gaat zich actief bemoeien met het personeelsbeleid en aanstellingen van de raad van bestuur van Fortis en AA. Dus straks politici die de bank gaan leiden, waarvan minimaal 50% vrouw, allochtoon, gehandicapt, ziek, zwak en misselijk.

spanarchist | 12-10-08 | 00:46

seven | 12-10-08 | 00:39
Goede zaak dat NL weinig van de kredietcrisis zal merken. Stel je eens voor wat het zou kosten als NL er wel wat van zou merken.

spanarchist | 12-10-08 | 00:43

subsidieert.. stam plus t

seven | 12-10-08 | 00:42

Het NL deel van de crisis in vogelvlucht.
Wouter Bos koopt de helft van Fortis NL voor 16,8 mrd (terwijl geheel Fortis plus ABN op de beurs 10 mrd doet.
Wouter Bos leent of subsidieerd (als ze niets terugbetalen) Fortis NL daarna ook nog 50 mrd. www.telegraaf.nl/binnenland/2124800/__...
Wouter Bos leent of subsidieerd daarna 20 mrd in de fin sector van NL
Wouter Bos betaald de rekening namens icesave 1,7 mrd

Totaal uitgegeven 88,5 miljard en de crisis is nog geen 2 weken oud..

seven | 12-10-08 | 00:39

@seven | 12-10-08 | 00:30
hm. "laat maar zitten" moet je letterlijk nemen voor de opdrachtegever in dit geval. Ik ga ondertussen wel geld verdienen bij andere opdrachtgevers want dat is beter voor de nachtrust... Soms vergis je je. Banken ook, maar die zijn daar niet op tijd eerlijk in, vandaar dat wantrouwen.

tipo | 12-10-08 | 00:38

tipo | 12-10-08 | 00:31
Een schitterende deal. Jullie betalen jullie verplichtingen met geld dat wij aan jullie lenen, en als jullie die nieuwe lening niet af kunnen betalen treffen we weer een nieuwe regeling. Het is tenslotte één van de kerntaken van de overheid om piraatbanken in IJsland overeind te halen en in NL is toch geld zat. Waarom investeren in snelwegen, gezondheidszorg, politie, onderwijs als je dit geld voor leuke dingen kan gebruiken zoals speculeren?

spanarchist | 12-10-08 | 00:37

@seven | 12-10-08 | 00:30
Volgend jaar krijgt Wouter Bos zijn 2e kindje. Zoveel is zeker na deze drukke weken.

tipo | 12-10-08 | 00:33

@spanarchist | 12-10-08 | 00:22
Op zich een mooie deal, maar ik had liever gezien dat SNS of ING die spaarders had overgenomen, desnoods met enige back-up. Bos moet niet achter de marktkraampjes gaan zitten, maar het merktplein op orde houden. SNS of ING kunnen die kraampjes veel beter runnen en spaarders hebben ze erg nodig op dit moment, gezien hun aanbiedingen van de afgelopen 3 maanden.

tipo | 12-10-08 | 00:31

Na een Joetje, een Meier, een Rug hebben we nu ook het Woutertje (1 miljard).

CoffeePatch | 12-10-08 | 00:31

@Codeklopper | 12-10-08 | 00:20
Inspanning vs verwacht resultaat.
tipo | 12-10-08 | 00:22
Sexy , cique jurkje of 2 kan nog wel van die rest 3,5% Daarna wel geleerd om toch eerder te facturen in veel kleinere porties.

seven | 12-10-08 | 00:30

spanarchist | 12-10-08 | 00:22
Worst case senario in dit geval, Bos maakt het totaal 1,7 mrd over naar IJsland en IJsland komt daarna toch niet de icesavers tegemoed.. Dubbel gefopt

seven | 12-10-08 | 00:26

@Codeklopper | 12-10-08 | 00:20
ghe, je kent mijn opdrachtgevers niet. Laat maar lekker zitten.

tipo | 12-10-08 | 00:23

tipo | 12-10-08 | 00:15
Je kan je crediteur 10k lenen zodat hij die 10k terug kan betalen, en voor die nieuwe 10k die hij je schuldig is een afbetalingsregeling treffen.
Ongeveer wat Bos in IJsland heeft gedaan.

spanarchist | 12-10-08 | 00:22

@seven | 12-10-08 | 00:19
onvoorziene risico's worden soms onvoorziene winsten. Iedere mkb-er weet dat je daar je vaste lasten en je boterhammen niet op moet baseren. Hoogstens een wintersportvakantie of een sexy jurk voor je meisje.

tipo | 12-10-08 | 00:22

@tipo
je bent gewoon een half zacht ei als je niet incasseert. Doe er wat aan.

Codeklopper | 12-10-08 | 00:20

tipo | 12-10-08 | 00:15
Lol ik waardeer ook redelijk snel af, immers dan krijg je de BTW weer terug. En soms ontvang je na jaren nog iets. Laats nog 3,5% via een wsnp curator van een oud klant ivm vordering van meer dan 6 jaar oud..

seven | 12-10-08 | 00:19

@seven | 12-10-08 | 00:10
Ik heb ook nog 10k tegoed van een opdrachtgever, waarvan ik weet dat hij die nooit kan betalen wegens omstandigeheden. Die ben ik dus kwijt en die ga ik niet tot in de eeuwigheid opvoeren als iets dat bij de waarde van mijn bedrijf hoort. Sommige banken doen dat wel en dat zijn de kleuters van de vrije markt. Dat durf ik best te zeggen met mijn mini-onderneminkje.

tipo | 12-10-08 | 00:15

@100%Isis | 11-10-08 | 18:57
Taiwan? Wist ik niet. Vertel.

CoffeePatch | 12-10-08 | 00:14

grootste tegenpartij voor CDSs was AIG. Die is nog netjes in tact, met overheidssteun weliswaar maar who cares.

100%Isis | 12-10-08 | 00:13

tipo | 12-10-08 | 00:08
Hoop op geld, samen met een credit default swap is een keiharde garantie (volgens moody's aaa) op geld.. Tenminste als de uitgever dan de cds niet omvalt. ;) oeps..

seven | 12-10-08 | 00:10

@dawg | 12-10-08 | 00:00
Uiteindelijk moeten die balansen gebasseerd zijn op echt geld. Geld dat dus inbaar is. Hoop op geld is voor mietjes, niet voor echte ondernemers. Banken die door de overheid overeind moeten worden gehouden zijn geen ondernemingen, maar door zwakzinnigen-geleide instituten. Welke banken echte ondernemingen zijn en welke zwakzinnige instituten zijn, is nu niet duidelijk voor mij. Daar moet, ondanks de stank, de deksel gelicht worden door de overheid. Openheid van zaken geeft vertrouwen, hoe slecht het nieuws ook is.

tipo | 12-10-08 | 00:08

voor dat fonds met rommel van 40 miljard hoef je niet te googlen hoor, dat is van alle kanten al gewoon bevestigd. en dat is inderdaad buiten het gezichtsveld gebleven bij de overname van ABN een jaar terug.

100%Isis | 12-10-08 | 00:07

Edit:
Het hardnekkige gerucht....

Badeendje | 12-10-08 | 00:06

Sikkeneur | 11-10-08 | 23:14

Het hartnekkige gerucht/bericht blijft dat zijn info bronnen niet zo goed waren, Fortis zou 40 miljard rommel (lijken) hebben. Google en je komt dit verhaal tegen. Als er een kern van waarheid in zit , vind ik +16 miljard een dure grap om je eigen fouten te camoufleren.

www.fd.nl/artikel/10209969/bos-kritisc...

Badeendje | 12-10-08 | 00:05

een obligatie is geen vermogenstitel, depositos en spaarrekeningen nog minder.
OT - North Carolina komt sterk terug tegen Notre Dame, live op NASN nu.

100%Isis | 12-10-08 | 00:04

In een tijd dat de aandelenkoersen laag stonden, kreeg ik opties van mijn werkgever en daar heb ik toch hele mooie auto voor kunnen kopen, ca$h wel te verstaan. Ik denk er serieus over na nu weer in te stappen, uiteindelijk wil ik over 3 jaar weer een nieuwe want de huidige tuut is al weer een jaar oud.

basset hound | 12-10-08 | 00:02

tipo | 11-10-08 | 23:43

Geld is 't probleem niet. 't Probleem is dat te veel vorderingen niet inbaar zullen zijn. Allerlei vermogenstitels (aandelen, obligaties, deposito's, spaarrekeningen, you name them) zijn niet meer dan facades die de lijken er achter aan het gezicht moeten onttrekken. Maar ja, die stank...

dawg | 12-10-08 | 00:00

aanvullende 'wijsheid'.
Laten we wel wezen: banken zijn niet te vertrouwen en politici nog minder.
Zij zullen de ommekeer in de vertrouwenscrisis dus noiit te weeg kunnen brengen.

tipo | 11-10-08 | 23:57

@Sikkeneur | 11-10-08 | 23:14
Tsja, jij leidt in ieder geval niet aan een vertrouwenscrisis. Dat is mooi. Ik geloof niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ook niet dat de informatie die banken over hun balans geven, klopt. Als de hele wereld (de aandeelhouders) niet meer in de balansen van banken geloven, waarom zou ik daar dan aan twijfelen? Er is op de een of andere manier gedaan alsof er meer geld in omlopp was, dan dat er werkelijk in omloop is. Alleen weet niemand, ook Bos' informatiebronnen, niet hoe de banken er nu werkelijk voor staan. Dat moet boven tafel komen en zo een crisis gaat die duidelijkheid forceren. Dat is het mooie ervan.
.
Overheidsingrijpen levert geen vertrouwen, enkel duidelijkheid en contra-expertises. Ik heb die niet. Bos heeft die niet. Maar die informatie is er wel, ergens. Als die er is, is de crisis pas voorbij.

tipo | 11-10-08 | 23:43

Het is alemaal vrij simpel,iedereen met een beetje lef en wat geld,kan nu de basis leggen voor een zeer vervroegd pensioen, want reken er maar op dat in een jaar of 5 tijd je inleg zwaar,zwaar meer waard is dan welke lullige rente op welke lullige bank dan ook.
Mensen die een kluis kopen begrijpen het helemaal niet, ten eerste is een kluis zeker niet veilig, ten tweede hadden ze voor dat geld beter aandelen kunnen kopen.

captainobvious | 11-10-08 | 23:16

tipo | 11-10-08 | 22:16

Als, als, als... ik kan daar niets mee. Die situatie is nu zoals die is en hoe dat uitpakt is koffiedik kijken.
Waren er banken omgevallen en spaarders hun geld kwijtgeraakt had dat m.i. een groter en ingrijpender effect op de bevolking en economie gehad, dan een snelweg die nu niet aangelegd gaat worden.
Misschien is het over 2 jaar weer heel anders gesteld met de wereld inclusief jouw en mijn allerdaagse beslommeringen.

Persoonlijk vind ik dat Bos op dit moment de juiste keuzes heeft gemaakt met de informatie die hij heeft en laten we wel wezen, zijn informatiebronnen zullen toch iets beter zijn dan die van 'ons' , die langs de zijlijn op een lokwebje tegeltjes met 'wijsheid' zitten te vullen.

Sikkeneur | 11-10-08 | 23:14

-weggejorist-

poliiek=liegen | 11-10-08 | 23:07

-=PyP=- | 11-10-08 | 21:34
Valt wel mee. Is Cat Speak.

Elisabeth2 | 11-10-08 | 22:33

@sikkeneur
Als Bos al die miljarden in aanleg van snelwegen en kerncentrales en alternatieve energiecentrales had gestopt, dan waren we over 10 jaar beter af dan nu het geval is. Nu hebben we over 10 jaar een extra miljardenschuld, waarvan de winst ondertussen alvast verdampt is. Geld voor infrastructuur en energieopwekkers is er dan niet meer.

tipo | 11-10-08 | 22:16

Oh, trouwens nog hulde voor de meest aansprekende Titel van een bericht van Geenstijl dit jaar:

All your base are belong to Bos!

Ik vond 'm zeer sterk.

-=PyP=- | 11-10-08 | 21:34

ff gechecked vandaag: *geen* lege winkels, *geen* rijen voor de geldautomaat en *geen* opstopping bij de benzinepomp.
Beste medelanders, u bent sukkels; allemaal als makke schapen naar de slacht.
Prime < Libor = BOOM.
<sluit voorraadkast voorzichtig af>

Alex5366 | 11-10-08 | 21:15

Sikkeneur | 11-10-08 | 20:55
Je hebt gelijk. En humpf voor voetballen waarschijnlijk.

Elisabeth2 | 11-10-08 | 20:58

Elisabeth2 | 11-10-08 | 20:36

Een eigen verantwoordelijkheid lijkt me eerder aan de orde om te kijken wat je bank aan spaarvormen heeft en ik kreeg van mijn banken regelmatig info daarover.
Nee, mensen stapten liever hebberig over naar een onbekende bank die via adcampagne fors meer rente bood, zoals je sukkels had die hun geld in bijv. Palm Invest staken.

Tijdelijk out ivm een andere Nederland-Ijsland clash.

Sikkeneur | 11-10-08 | 20:55

Maar Warren Buffet is oud en een beetje gestoord. Maar de piepel gelooft in hem. Net als sommigen in Sjezus, Mohammed, Yomanda of Pim Unfortunisssimo geloofden. Wees alert!
Hier wat beelden van de aandeelhoudersvergadering van Berkshire Hathaway in mei 2008. Tis beschamend: www.youtube.com/watch?v=QIQ886rEA5g
Maar hij weet het (nog) goed te verkopen!

Dundunbanza | 11-10-08 | 20:52

Warren Buffet heeft wel een aantal prachtige one-liners op zijn naam:
*
- Only when the tide goes out do you discover who's been swimming naked.
- Some things just take time: You can't produce a baby in one month by getting nine women pregnant

Dundunbanza | 11-10-08 | 20:43

Sikkeneur | 11-10-08 | 20:29
Door af en toe een telefoontje te plegen, zo van uw spaarrekening staat hier nu al tien jaar tegen een lullige 1,25%, terwijl er al veel betere spaarvormen zijn met hogere rente. Wilt u overstappen?

Elisabeth2 | 11-10-08 | 20:36

Elisabeth2 | 11-10-08 | 20:22

Hoe hadden de Nederlandse banken hun 'hebberige' spaarders dan kunnen vasthouden?

Sikkeneur | 11-10-08 | 20:29

Elisabeth2 | 11-10-08 | 20:22
Elsevier bevestigd die NL lening aan IJsland, dus ik ga er vanuit dat het klopt.

Voor de rest ben ik het wel met je eens, hoewel het mij toch wat stoort dat een aantal van die spaarders hoe dan ook hun eigen verantwoordelijkheid wegwuiven.

Lt_Gruber | 11-10-08 | 20:27

@Dundunbanza | 11-10-08 | 19:57
Je zult het ongewtijfeld bij het rechte eind hebben. Ik riep ook maar wat ;)

-edit | 11-10-08 | 20:27

Lt_Gruber | 11-10-08 | 20:18
Als dat inderdaad zo is dan ben ik blij voor de icesavers. Veel mensen zitten hier wel te kutten op mensen die hun spaargeld voor net dat ene procentje meer op een buitenlandse bank hebben gezet. Als de Nederlandse banken alterter waren geweest hadden zij hun spaarders vast gehouden.

Elisabeth2 | 11-10-08 | 20:22

spanarchist | 11-10-08 | 20:08

Heb ook zoiets gelezen, men voorziet dan ook een stijging van het aantal inbraken.

DANNY3960 | 11-10-08 | 20:22

sjappoo Buffet! +1

Toni Zamboni | 11-10-08 | 20:20

Elisabeth2 | 11-10-08 | 20:10
Volgens www.nu.nl/news/1784969/30/IJsland_komt... wordt het benodigde geld eerst door NL aan IJsland geleend, zodat IJsland de 20K pp max. kan betalen.

De grote vraag is wanneer NL dat miljard+ terug krijgt.

Lt_Gruber | 11-10-08 | 20:18

tipo | 11-10-08 | 20:08

Onder Colijn werden Nederlanders verplicht te werkgesteld op de akkers in Duitsland, omdat de eigen bevolking aan het werk was in de oorlogsindustrie.
Deze leidde tot een andere crisis, dat klopt.

Sikkeneur | 11-10-08 | 20:14

spanarchist | 11-10-08 | 19:59
Precies, dat bedoelde ik. Hoe lang gaat het duren voordat de spaarders hun 20.000 euro terug krijgen. Voor de goede orde, ik ben geen icesaver.

Elisabeth2 | 11-10-08 | 20:10

@Sikkeneur | 11-10-08 | 20:01
Nee, Duitsland heeft die crisis prima opgelost. Frankrijk en Belgie ook... Nationalisaties leiden tot gevaarlijke sentimenten in een globalistische economie.

tipo | 11-10-08 | 20:08

DANNY3960 | 11-10-08 | 19:55
Vandaag gehoord dat er in de gehele provincie geen kluis meer te koop is. Blijkbaar zijn er veel mensen op het idee gekomen dat het het beste is om hun geld thuis te bewaren.

spanarchist | 11-10-08 | 20:08

Dundunbanza | 11-10-08 | 19:42
wel een aardige comment en link - dank. Ga ik meer over lezen morgen, nu naar bed.

Bukoswski | 11-10-08 | 20:05

@evil belgian> jeetje goeie tip. bedankt.

superjan | 11-10-08 | 20:03

"Het IMF zegt allemaal enge dingen, maar aan de andere kant. Wat weten zij er nou helemaal van" Geweldige comment en nog waar ook!

Bukoswski | 11-10-08 | 20:02

Het is nog steeds een grote schande dat Wellink/DNB Icesave heeft toegelaten. Deze actie kost de belastingbetaler/mij dus heel veel geld. Maar daar horen we Wellink en Kabouter Bos niet over!

Dundunbanza | 11-10-08 | 20:01

-edit | 11-10-08 | 19:45

Om aandelen te kopen heb je weer banken nodig etc.
Overigens een alleraardigst boekje vandaag zitten lezen over de crisisjaren, het leven in (1929-1939). Hoe Ruijs de Beerenbrouck en Colijn de crisis onnodig langer lieten duren tov omringende landen, door hun stellingname dat de Overheid zich niet in moet laten met vrije marktpartijen en vasthouding aan de 'gouden standaard'.
Verplichte werkverschaffing, een kwart van de beroepsbevolking werkeloos, armoe, burger opstanden, muiterij etc. als gevolg.
De huidige bewindvoerders hebben goed opgelet tijdens de geschiedenislessen.

Sikkeneur | 11-10-08 | 20:01

Cinq-Marquis | 11-10-08 | 19:39

Conserven en pijl & boog misschien?

dawg | 11-10-08 | 20:00

Elisabeth2 | 11-10-08 | 19:52
De eerste 20.000 worden door IJsland zelf gegarandeerd. De spaarders krijgen tot 100.000 hun geld gegarandeerd. Tenslotte is het fair dat mensen die geld aan de Nederlandse economie onttrekken om een half procentje meer te scoren daar absoluut geen risico over lopen, stel je eens voor. De overheid waakt over u. Alleen nog dat ene detailtje wie dat nu uiteindelijk precies gaat betalen regelen.

spanarchist | 11-10-08 | 19:59

-edit | 11-10-08 | 19:45
Je gedraagt je als een particuliere belgger. Je moet in deze markt geen individuele aandelen kopen. Dat is voor amateurs. Koop iShares MSCI Europe of gewoon Foris OBAM. Dan pak je de brede indices of een uitstekend geleid wereldwijd beleggingsfonds van Rolf Stout. (Ow ja, als Fortis omvalt, valt Fortis Obam niet om)

Dundunbanza | 11-10-08 | 19:57

Cinq-Marquis | 11-10-08 | 19:39

Voor cash buyers, appartement op goede locatie aan de Spaanse costa.

DANNY3960 | 11-10-08 | 19:55

Jonge Jonge. Is dit nu zo belangrijk? As dinsdag komt er een uberufo de wereld veroveren! Das pas nieuws. jawel, egt waar! Wat zullen ze brengen? ES kattenbrokken voor poeslief? Ik verwacht van jullie trouwens wel enige berichtgeving omtrend dit toch wel aparte nieuws...

Collateral Piet | 11-10-08 | 19:55

G-unite | 11-10-08 | 19:53
Had je wat gezegd dan?

Elisabeth2 | 11-10-08 | 19:55

Zelfjoris

G-unite | 11-10-08 | 19:53

Watch this, Hoxha the believer:
finance.yahoo.com/echarts?s=BRK-B#char...
Afgelopen vrijdag werden bij de opening van de beurs op Wall Street even ruim 14.000 aandeelhouders bij een openingskoers van U$ 3.000 uit de markt gedrukt. Zij hadden een 'bestens order' ingelegd om te verkopen. De slotkoers van het aandeel was U$ 3780. Er zat afgelopen vrijdag dus 26% verschil tussen de openingskoers en de slotkoers van Berkshire Hathaway. Warren Buffet is dus een boefje. STAY AWAY FROM WARREN BUFFET!

Dundunbanza | 11-10-08 | 19:52

Net op het RTL-nieuws een kleine nuance gehoord voor de Icesave spaarders. De Nederlandse Bank garandeert bedragen VANAF 20.000 tot 100.000 euro.

Elisabeth2 | 11-10-08 | 19:52

@Cinq-Marquis | 11-10-08 | 19:39

Voor cash is de veiligste oplossing gewoon in de kluis leggen. In de bank, 20 euri per jaar of zo. Zelfs al gaat de bank failliet, wat er in je kluis ligt, blijft van jou.

evilbelgian | 11-10-08 | 19:48

Cinq-Marquis | 11-10-08 | 19:39
Rock-bottom prijzen voor uitstekende kwaliteit diamanten zal nooit gebeuren. Mensen die nu nu goud kopen zijn te laat.

Elisabeth2 | 11-10-08 | 19:47

Ik heb vandaag in mezelf geinvesteerd, win-win gevoel.

Captain Orange | 11-10-08 | 19:45

@Cinq-Marquis | 11-10-08 | 19:39
Als je belegt hebt in goud: nu verkopen. Prijs is goed. Vervolgens aandelen kopen in fondsen als Ahold, Unilever, Heineken, etc. Zijn ook lekker gekelderd en eten blijven we toch wel doen.

-edit | 11-10-08 | 19:45

Bullshit, Hoxha!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Don't believe what you read!!!!!!!!!
De koers van Berkshire Hathaway was in september inderdaad opgelopen.
Maar sinds 1 oktober is de koers van het fonds met bijna 15% gedaald!!!
finance.yahoo.com/echarts?s=BRK-B#char...
Reken zelf maar uit hoe Warren Buffet in vermogen is gedaald.
Hij kocht onlangs ook grote belangen in General Electric en Goldman Sachs.
Ook deze koersen zijn de laatste dagen fors in waarde gedaald.
******************************
Berkshire Hathaway/Warren Buffet is een sekte. Het is ook een marketingmachine. Eén keer per jaar geeft hij voor 30.000 'gelovigen' in een groot stadion een aandeelhoudersvergadering. En er is geen journalist die hem probeert tegen te spreken. Dat gebeurt pas wanneer Buffet doodgaat en ook deze luchtballon wordt doorgeprikt. STAY AWAY FROM WARREN BUFFET!

Dundunbanza | 11-10-08 | 19:42

Nu ben ik wel héél erg benieuwd hoe hij aan deze winst is gekomen. Zat hij heel erg short, of was hij in het bezit van een berg credit default swaps?

Iemand?

FlyingCarpet | 11-10-08 | 19:42

@dawg | 11-10-08 | 19:30
Ja, dat gevoel had ik ook toen ik CoJo's post las

-edit | 11-10-08 | 19:41

Of Wb echt 8 miljard meer vermogen heeft sinds afgelopen week of twee weken betwijfel ik, maar kan helaas niet zijn hele positie overzien. Ook zou ik wel eens willen weten hoe echte shorters als George Soros het gedaan hebben.

Blijft lastig op het moment;
Cash kan om praktische redenen niet en de plisie in Be houdt al rekening met meer inbraken.
Aandelen... als je ze nog hebt maar houden voor de lange termijn 5 jaar+. Bijkopen als je echt denkt dat de bodem bereikt is voor een beetje 'averaging down' kan.
Bondjes is een optie.
Stenen... nog even wachten of die hier flink gaan zakken. Mooi stukje grond voor later ?
Commodities, alles id 50% down v.a. Maart en goud is overpriced als vluchtmetaal.
Diamanten... alleen als je tegen echte rock bottom inkoop erin kan stappen.
Kunst & antiek zie ik wel zitten, maar ook niet te veel.

Iemand suggesties ?

Cinq-Marquis | 11-10-08 | 19:39

dat het kapitaal van billie kleiner wordt is niet zo raar als je bekijkt wat zijn plannen zijn met de gates foundation ook is hij met pensioen

jemoederkijktmee | 11-10-08 | 19:35

14 oktober is het toch allemaal voorbij en grosso modo 25% winst boeken op beleggingen na een enerverend weekje is niet schlecht, dacht ik zo.

Sikkeneur | 11-10-08 | 19:31

Ben nog altijd aan het sparen voor een eerste aandeel Berkshire Hathaway.

evilbelgian | 11-10-08 | 19:31

@ datzitzo | 11-10-08 | 19:23
Eens. Maar zelfs de institutionele beleggers lijken niet meer solvabiliteit, K/W verhouding et cetera te kijken.

Pa Cartwright | 11-10-08 | 19:30

CoJoNes | 11-10-08 | 18:44

Ik vrees het ook. Maar daarmee zeg je tegelijkertijd dat de markt niet altijd gelijk heeft, want al die oninbare vorderingen zijn niet van vandaag op gisteren ontstaan. Pas nu de deurwaarder op de stoep staat loopt de lucht uit de koersen.

dawg | 11-10-08 | 19:30

datzitzo | 11-10-08 | 19:23
Vlug kopen dan als je geld hebt om mee te spelen en wat je niet mist als het fout gaat.

Elisabeth2 | 11-10-08 | 19:29

Kudt PVDA... stelletije lijkpikkers en hun zombie volgers...:(

darmflora | 11-10-08 | 19:25

deze crisis is misschien wel goed, ik mag wel een paar kilo'tjes afvallen.

ganzo | 11-10-08 | 19:23

Wat nou loosers? Iedereen met geld op een spaarrekening -uitzonderingen daargelaten- profiteren van de relatief hoge rente's die banken momenteel uitbetalen omdat ze geld nodig hebben. Banken betalen nu 5% terwijl het tarief officieel 4,25% was, en op dit moment zelfs 3,75%.
Degenen die NU aandelen kopen kunnen rekenen op dividend rendementen van 10 tot 15% als de bedrijven de gekte overleven.
Stel dat AEGON dit allemaal overleefd: een aandeel kost nu €4. Per aandeel heeft AEGON een eigen vermogen van €12, en maakt een winst van €1,60. Door de kredietcrisis heeft AEGON een afschrijving van €0,17 (!) per aandeel moeten doorvoeren. Uitgaande van een dividend van €0,62 is het dividendrendement nu ongeveer 15%. Vijftien procent!! Nu kopen van dit aandeel is risicovol, maar overleeft deze toko het, dan is het jackpot! AEGON is op dit moment een gokje dat iedereen met een paar honderd euro spaargeld best kan wagen. Overigens is niet alleen AEGON een koopje, eigenlijk zijn dat alle bedrijven met een koerswinst factor minder dan 5.

datzitzo | 11-10-08 | 19:23

@(R)evolutie | 11-10-08 | 19:04
Damn. Naam zei me eerst niets maar nu ik die foto zie...

liggend_streepje | 11-10-08 | 19:20

Ik heb gistermorgen voor € 14,50 een lot gekocht dat 's avonds € 27,00 waard was (en nu nog) Kijk, zo kan het ook, een aardige winststijging lijkt me.

Krokoklaas | 11-10-08 | 19:19

(R)evolutie | 11-10-08 | 19:04
Dat is heftig

100%Isis | 11-10-08 | 19:05

CoJoNes | 11-10-08 | 18:49
"ING komt juist in de problemen omdat randdebiel Bos zonodig Fortis/ABN moest nationaliseren." Klopt volgens mij helemaal. De 20 mild extra steun aankondiging heeft het niet beter gemaakt. Wie hebben al aangegeven het NIET nodig te hebben, en wie hebben niets gezegd? Tel uit je winst, ik heb een sterk vermoeden waar die voorbeurs aankondiging maandag over gaat.


Ik heb overigens begrepen dat de depositogarantierekening ook voor kleine ondernemingen geldt, dus niet alleen voor particulieren, maar dat moet ik even checken.

Lt_Gruber | 11-10-08 | 19:02

@100%Isis | 11-10-08 | 18:57
Taiwan? Wist ik niet. Vertel.
Die Alt-A's van ze, lopen die niet vooral via diverse schimmige mutuals in de VS? Is wat mij is verteld. Ik dacht ook dat ING nogal fors in WaMu zat.

CoJoNes | 11-10-08 | 18:59

CoJoNes | 11-10-08 | 18:55
ING heeft problemen met haar alt-a in de US en haar portefeuille in taiwan.

100%Isis | 11-10-08 | 18:57

@100%Isis | 11-10-08 | 18:53
Klopt, ING heeft vooral problemen met diverse mutuals in de US. De nationalisatie van Fortis/ABN helpt niet echt.

CoJoNes | 11-10-08 | 18:55

CoJoNes | 11-10-08 | 18:44
Het is geen downsize, het is het verscheiden van het verschijnsel 'beurzen'.
In Nederland gestartte windhandel.
Ik kan hieraan toevoegen dat ik hier de enige on topic ben (in mijn vorige post, dat dan weer wel....)

Einde van de Domheid | 11-10-08 | 18:55

ING heeft een aantal problemen. De nationalisatie van ABN/Fortis is er daar geen van, integendeel.

100%Isis | 11-10-08 | 18:53

hoe zou de wereld er uit zien zonder GS ?

mick jagger | 11-10-08 | 18:53

@Gijsie | 11-10-08 | 18:18
ING komt juist in de problemen omdat randdebiel Bos zonodig Fortis/ABN moest nationaliseren. Realiseer je goed dat de depositogarantieregeling alleen voor particuleire spaarders geldt. Voor bedrijven dus niet.
Realiseer je ook, dat bij een beetje bedrijf maandelijks bedragen van enkele tonnen over de rekeing schuiven. Daar zit het probleem. Bos en Balk maken zich druk om de levensruimte van een koernwolf, terwijl er al kernraketten onderweg zijn naar ons hele land.
Geen investering, geen ruimte voor de aanleg van voorraden, geen geld om het personeel uit te betalen. Dat is een probleem, niet een kutsopaardertje met 20 mille. Dat is klein persoonlijk leed en daar moet Wendy van Dijk zich maar druk om maken.

CoJoNes | 11-10-08 | 18:49

CoJoNes | 11-10-08 | 18:44
Als je maar vertrouwen hebt in JPB en Bos, dan komt alles goed.
En in God natuurlijk.

spanarchist | 11-10-08 | 18:47

GeenStijl FTW!

DeRick | 11-10-08 | 18:47

Wat een propaganda van RTL nieuws. Allemaal leugens over de zetels. Volk misleiden, daar zijn ze goed in.

Above | 11-10-08 | 18:44

Het toverwoord is tegenwoordig 'vertrouwen'. Er zou geen vertrouwen zijn, waardoor banken elkaar geen geld meer willen lenen. Bij eerdere recessies was dat nooit een probleem, nu ineens wel. Dat komt omdat al die banken op de hoogte zijn van hun eigen posities en dus weten dat het bij de collega's niet veel anders is.
Zou iemand een ton uitlenen aan een terminaal zieke vage kennis, in de wetenschap dat als ie dood gaat je naar je geld kunt fluiten? Denk het niet. Zeker niet als je zelf ook ernstig ziek bent en verplichtingen hebt naar je next of kin.

Het gaat volgens mij helemaal niet om vertrouwen, het gaat om het feit dat de markt dondersgoed weet hoe ziek ze is en iedereen heeft de liquiditeit zelf keihard nodig om voor z'n eigen behandeling te betalen.

CoJoNes | 11-10-08 | 18:44

maandagochtend weer groot nieuws jongens, voorbeurs. gaat over een van onze NL instellingen.

100%Isis | 11-10-08 | 18:43

-weggejorist-

Jan van Zanten9082 | 11-10-08 | 18:43

Jan van Zanten9082 | 11-10-08 | 18:36
Nee hoor, dat is heel gebruikelijk, hulp aan de meest-behoevenden, sterkste schouders zwaarste lasten en zo, vraag maar aan de pvda en cda-stemmers.

spanarchist | 11-10-08 | 18:40

-weggejorist-

Jan van Zanten9082 | 11-10-08 | 18:36

Prachtige tijden. Kope kope kopen... Vooral Amerikaanse aandelen. Die gaan natuurlijk als een speer omhoog. De VS en India, de tandem die de 21e eeuw gaat overheersen.

ekimov | 11-10-08 | 18:36

spanarchist | 11-10-08 | 18:32

Je stelt zeker legitieme vragen. Ik reageerde slechts op de laatste vraag.

Maaier | 11-10-08 | 18:36

Maaier | 11-10-08 | 18:29
Nee hoor, dit zijn allemaal legitieme vragen waar nog geen antwoord op is.

spanarchist | 11-10-08 | 18:32

ik ben vast al eens gaan kijken naar een villa in brasschaat . tja kijken . kopen doen we later na de crasch

likmegaties | 11-10-08 | 18:32

spanarchist | 11-10-08 | 18:25

Het is ook voldoende als GS zegt dat ie het slecht doet, dus waarom niet.

Maaier | 11-10-08 | 18:29

gelukkig dat er niet zoveel andere grote banken zijn die wouter bos nog kan overnemen. en met fortis heeft hij te vroeg gepiekt, de rekening wordt hopelijk gepresenteerd net voor de volgende verkiezingen.

daskapitalist | 11-10-08 | 18:28

Laat die huizenmarkt lekker instorten, kan ik ook eindelijk is een krot kopen....

De Plæbæër | 11-10-08 | 18:27

En wat is trouwens het resultaat van het kordate optreden van Bos?
Waar heeft hij de negatieve tendens met zijn geweldige beslissingen kunnen keren?
Wat voor effect hebben al die belastingmiljarden gehad?
Wat heeft hij nu precies gekocht, hoeveel lijken zal hij nog in de kast vinden?
En wie moet het spaargeld van die lutsers die het voor een half procentje meer naar IJsland overboekten nu eigenlijk betalen, en waarom?
En hoeveel pvda-stemmers denken over deze vragen na, of is het voor hen voldoende dat het nos-journaal zegt dat hij het geweldig doet om weer op hem te stemmen?

spanarchist | 11-10-08 | 18:25

@opieopie:

centjes kwijtgeraakt en dan die alterntief investerende buurman nog wel in een 5 serie zien blijven rijden?

GeijnPoonem | 11-10-08 | 18:21

Ik heb ook weer een paar euro rente gepakt! Gewoon door m'n geld op de spaarrekening te laten staan en geen gekkigheid uit te halen. Toch weer een euro of 6 zonder er ook maar iets voor gedaan te hebben. Over winnaars gesproken, ha!

Rest In Privacy | 11-10-08 | 18:19

@CoJoNes | 11-10-08 | 18:14

Geruchten over bedrijven zijn in deze tijd een self-fulfilling prophecy.
Als we nu massaal gaan roepen dat de ING/Postbank in de problemen zit, gaan die ook over de kop.

Gijsie | 11-10-08 | 18:18

CoJoNes | 11-10-08 | 18:14

Niet zozeer geruchten, alswel ongefundeerde paniek en kuddegadrag bij beurshandelaren.

ontopic: Balkenende cq Jack de Vries wint iedere keer door niets te zeggen, da's best knap.

Maaier | 11-10-08 | 18:18

@RepubliekBanana | 11-10-08 | 18:12
gelul, er wordt een grote zeepbel doorgeprikt. Wij zijn de toeschouwers die het zien gebeuren.

Auke | 11-10-08 | 18:17

De Belgische muziekinstrumentenhandelaar Patrick Piens laat weten dat het goed gaat met de verkoop van exclusieve instrumenten. Veel mensen die hun spaargeld hebben opgenomen besluiten alsnog die piano of gitaar te kopen die ze eigenlijk al zolang willen.

Einde van de Domheid | 11-10-08 | 18:16

@RepubliekBanana | 11-10-08 | 18:12
Nonsens. Geruchten zijn makkelijk te ontkrachten, bovendien is simpel hoofdrekenen genoeg om te zien dat bijvoorbeeld Aegon up shit creek is. De geruchten rond Fortis bleken allemaal waar. De geruchten rond Freddy en Fanny? Allemaal waar.

CoJoNes | 11-10-08 | 18:14

Copy paste.
Een minister van Financiën die speculeert met toekomstig belastinggeld omdat hij een jaar geleden bij een bankovername niet goed oplette en een MP die zich verstopte toen de ABN-Amro met hem wou overleggen over deze overname, winnen zetels dankzij hun incompetentie. Dat hier nog vele jaren door de gehele bevolking voor betaald zal worden gaat er bij het stomme cda en pvda-klapvee kennelijk niet in. De bejaarden kunnen best wel 1 keer per maand gewassen worden, klassen van 40 leerlingen met een stagiaire als leraar is ok en wachtlijsten van een half jaar in de gezondheidszorg is best acceptabel.
Prik die dijken maar door, Nederland verdient niet beter.

spanarchist | 11-10-08 | 18:14

@ Co
Balkenende heeft _helaas_ wel degelijk gelijk. In deze stormachtige tijd worden koersen voornamelijk beïnvloed door geruchten..

RepubliekBanana | 11-10-08 | 18:12

de een zijn dood is de ander zijn brood

Laue | 11-10-08 | 18:10

Naja ik heb laatst ook gewonnen! 15 euro met poker!

idealist | 11-10-08 | 18:10

@opiejopie | 11-10-08 | 18:04

Dat is wel de meest trieste omweg om islam/marokkanen te kunnen bashen.

Gijsie | 11-10-08 | 18:09

Te triest voor woorden. Wouter Bos wordt beloond voor het feit dat ie generaties na ons met honderden miljarden extra staatsschuld opzadelt. Joop den Uyl zou trots op hem zijn.
En dan Balkenende: "De koers van de aandelen zegt niks over de waarde van een bedrijf."
Kun je goddomme nog wereldvreemder zijn?

CoJoNes | 11-10-08 | 18:05

Warren Buffet +1

RepubliekBanana | 11-10-08 | 18:04

-weggejorist-

opiejopie | 11-10-08 | 18:04

Goeie campagne van Woutert, generaal pardon voor incompetente bankbestuurders van bijna 100 miljard, maar ja dan scoor je wel 5 zetels meer.

Dr. Anderzz | 11-10-08 | 18:02

+1 voor Landsbanki-bannert

dmeista! | 11-10-08 | 18:01

In dit soort tijden wordt duidelijk dat Wilders' probleem een luxe/onzin-probleem is. De hele allochtonenhype wordt op deze manier naar de achtergrond gedrukt. Als straks de rust weer terugkeert, wordt dat thema weer aangesneden. Hoewel Fleur Agema vast nog wel eens de islamisering van de financiële wereld aan gaat kaarten.

Giulianova | 11-10-08 | 17:59

Er is een akkoord met iShaved. Woutertje gaat weer leninkjes doen...

Auke | 11-10-08 | 17:57

De winnaar is natuurlijk ABP, waar binnen driekwart jaar een kwart van hun beheerd vermogen (38 van de 170 miljard) door het putje is gegaan.

El Gouda | 11-10-08 | 17:57

Ik dacht al die verdampte centjes moeten ergens terecht zijn gekomen in wat voor vorm dan ook. Iets met wet van behoud van energie/ellende.

Alleen is dit dan wel een van de duurste PvdA campagnes ooit.

Gijsie | 11-10-08 | 17:55

leuk plaatje... danku... loosert

CelticSupporter | 11-10-08 | 17:54

Achja, winnaars moeten er ook zijn

Cosa Nostra | 11-10-08 | 17:54

Hoe slechter het gaat, hoe beter de PvdA het doet. En vice versa.

harl | 11-10-08 | 17:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken