Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het is weer maandag, beurskrach

aexmeltdown2.jpgHoogste tijd voor een financiële update. Want u, als hoog opgeleide ruim boven modaal verdienende GeenStijl-lezer, zit immers vuistdiep in aandelen om zodoende eerder te kunnen stoppen met werken. Welnu, dat laatste zit er even niet in. Zo hebben Nederlandse beursgenoteerde bedrijven in de eerste negen maanden van dit jaar hun totale beurswaarde met bijna 178 miljard euro zien kelderen. Zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Met name de financials, tot voor kort een zekerheidje in iedere portefeuille, zorgden ervoor dat u nu tot uw 83ste moet blijven werken. Oh ja, de slechtste beursdag was maandag 29 september, toen u even 26 miljard door het putje spoelde. Maar ook vandaag worden er weer een hoop beleggers geknipt en geschoren. Op dit moment noteert de AEX 6 procent in de min. Oké, het is nog niet de negen procent van vorige week, maar Amerika is nog niet wakker. Bovendien gaat de vergelijking met de vorige zwarte maandag niet helemaal op, daar er niet gehandeld kan worden in Fortis. Zo schatten analisten na de uitverkoop de intrinsieke waarde van het Fortis-aandeel op 3,50 à 4 euro. Maar er wordt ernstig rekening gehouden met het feit dat beleggers hier nog eens een holding discount van 30 à 40 procent op gaan toepassen, hetgeen betekent dat het aandeel bij heropening onder 2,50 euro zou kunnen zakken. Kortom, het is weer maandag beurskrach. En dan nu het goede nieuws: de benzine wordt goedkoper. Het slechte nieuws, er is geen geld meer voor nieuwe wegen...

Reaguursels

Inloggen

China heeft zoveel duizend keer de waarde van haar munt aangepast om haar export te bevorderen.. anders was er geen handel mogelijk geweest. Als die us dollar aan waarde verliest hoort China dit alsnog op haar bordje te krijgen.

mememe | 07-10-08 | 00:59

China is een speler op het wereldtoneel, maar net zo min als Amerika in staat een ieder de wil op te leggen. China heeft volgens mij een regionale hegemonie, net zoals Amerika zoals het er nu naar uitziet zich zal moeten beperken tot een hegemonie op regionaal nivo.
Maar ik geef meteen toe dat ik het helemaal bij het verkeerde eind kan hebben.

metanderewoorden | 06-10-08 | 18:24

@metanderewoorden | 06-10-08 | 18:06
In Brabant zouden ze zegge: 'Och erm'.
Los van 't feit dat 9 jaar voor hen, een eeuw is voor ons, kijk eens naar de OS'08.
Alleen daar al heb je kunnen constateren hoe goed ze in staat zijn te organiseren en de zaken rond aardbevingen, internationale conflicten met aanpalende landen, etc. etc., 'kalt' te stellen en de bevolking, hoe zwaar onder druk gezet ook, in de toom te houden. Dat is een tipje van de sluier. Je vergist je, het gaat snel.

stekelige | 06-10-08 | 18:12

@metanderewoorden | 06-10-08 | 18:06
Omdat in Berlijn geen grondstoffen zijn. In Suriname zitten ze al overal in de bosjes. Met een kapvergunning voor 30% van Suriname. En zelfs een kapvergunning voor hout wat in het meer drijft (en waaronder goud ligt). Ze komen het zelf ophalen. Dat zal in Nigeria en dergelijke landen niet anders zijn.

tipo | 06-10-08 | 18:09

Stekelige:

tip: youtube: "chinese military parade", 1e optie.

Het oogt en klinkt goed, die parade uit 1999.

Maar ik zie ze nog niet door Berlijn marcheren.

metanderewoorden | 06-10-08 | 18:06

@metanderewoorden | 06-10-08 | 17:54
In wezen heb je gelijk. Vergeet niet dat de VS bestaat bij de gratie van het niet op de markt gooien van de dollars door China. China, bijvoorbeeld, heeft zich enorm ontwikkeld. Het door jou genoemde proletariaat is handig voor missies. De 'upper-ten' is veel groter, machtiger en management-faehiger dan je vermoedt.
Onderschat 't niet, je komt van een kouwe kermis thuis.

stekelige | 06-10-08 | 18:00

@nattebever | 06-10-08 | 17:52
Dank, majesteit, het is in het belang van de constitutie.

stekelige | 06-10-08 | 17:55

stekelige 17:51

De aandelenbeurs is sinds dit jaar 60% in de min. China heeft enorme interne problemen en het grootste verpauperde proletariaat ter wereld.
Japan zit financieel in zwaar weer.
Het Midden Oosten heeft olie. Maar dat is dan ook alles. Ze produceren er verder vrijwel niets.
Als Amerika onderuit gaat, gaat de hele wereld onderuit.

metanderewoorden | 06-10-08 | 17:54

stekelige | 06-10-08 | 17:49
Wij bevelen het bezoek aan de door jou genoemde site van harte aan bij al onze onderdanen, zij het autochtoon of allochtoon.

nattebever | 06-10-08 | 17:52

@nattebever | 06-10-08 | 17:51
De... Claus zou zich een breuk lachen.

stekelige | 06-10-08 | 17:52

@metanderewoorden | 06-10-08 | 17:48
Oost-Azie moet je niet onderschatten. Zij zijn mijlenver verder dan jij vermoedt, kennelijk.

stekelige | 06-10-08 | 17:51

stekelige | 06-10-08 | 17:46
*Máxima roepen hoort: 'Kudt!*

nattebever | 06-10-08 | 17:51

Stekelige 17:40

Noch oost-Azie noch Midden Oosten is in staat hegemonie over te nemen.
De uitkomst van chaos is per definitie onvoorspelbaar.

metanderewoorden | 06-10-08 | 17:48

tipo | 06-10-08 | 17:45

Op een of andere manier gaat er iets gerustellends van uit... hoewel dat gevoel maar een minuutje blijft hangen...

Lt_Gruber | 06-10-08 | 17:47

@nattebever | 06-10-08 | 17:39
'Cool' is ouderwets, majesteit. 'Kewl' is jeugdiger.

stekelige | 06-10-08 | 17:46

@Lt_Gruber | 06-10-08 | 17:24
Dat is de ECB die ingrijpt.

tipo | 06-10-08 | 17:45

stekelige | 06-10-08 | 17:40
Je vergeet, misschien omdat je zo onschuldig bent, dat er ook nog een nucleaire optie is, waarbij het hele MO wordt weggevaagd.

Wij houden daar rekening mee bij de keuze van onze beleggingen.

nattebever | 06-10-08 | 17:45

@metanderewoorden | 06-10-08 | 17:27
We zijn op weg naar 1 wereldvaluta: de dollar!
Aziatische- en OPEC-landen bulken in de dollars. Binnen afzienbare termijn verwacht ik een valuta-coup.
De VS is uitgekakt als wereldnatie.
Het hegemonie-gevecht zal zich ontspinnen tussen Oost-Azie en het Midden-Oosten.

stekelige | 06-10-08 | 17:40

stekelige | 06-10-08 | 17:01
Staatszaken, stekelige, staatszaken.
Als gezegd, veel beursrumoer vanwege hysterisch gedoe. Mensen benaderen de dingen niet darwinistisch. Heel dom, in gevallen als deze. 't Is kooptijd.

Wij (Hare Majesteit en ik) blijven 'cool', om er eens een jeugdig woord 'tegenaan te gooien'.

nattebever | 06-10-08 | 17:39

Essay voor je dochter Cojones.
Er was een tijd dat je gratis geld kon krijgen.
Dat hield ineens op omdat teveel mensen gratis geld wilden.

Einde van de Domheid | 06-10-08 | 17:34

@Einde van de Domheid | 06-10-08 | 17:13
Misbruik, geen oplichting. Maar, eens. What's in a name.

stekelige | 06-10-08 | 17:29

Aegon @17:27 : 5,16

stekelige | 06-10-08 | 17:28

Huidige financieel-monetaire systeem is hopeloos bankroet.
Bereid u voor op chaos, revoluties.
De euro overleeft dit niet.
Het feest is voorbij.

metanderewoorden | 06-10-08 | 17:27

wel mooi om te zien dat de beursen in heel Europa op vrijwel exaxct hetzelfde moment een herstel laten zien.

Lt_Gruber | 06-10-08 | 17:24

tipo | 06-10-08 | 17:14
wilde je aandelen fortis verkopen? misschien is het verstandig om bij je commissionair de aandelen op te vragen, op ebay krijg je er nog wat voor.

ganzo | 06-10-08 | 17:22

Dat er niet gehandeld is in Fortis is voor vandaag de redding van de AEX. Anders was deze onder de 310 punten ge-eindigd en ging er direct nog eens 8% van de aex af.

tipo | 06-10-08 | 17:14

Is die Rienk Kamer nu in enen salonfahig. Die man was toch veroordeeld vanwege oplichting?

Einde van de Domheid | 06-10-08 | 17:13

Waanzinnig, de Dow stort in en Aegon en ING spuiten omhoog.

stekelige | 06-10-08 | 17:08

@nattebever | 06-10-08 | 16:59
Check: wat staat op 1,5m afstand van uw stoel, majesteit?

stekelige | 06-10-08 | 17:01

Maar we zitten alweer onder de 8 procent. licht herstel, waarvan acte.

LJBrinkhorst | 06-10-08 | 17:01

@Doorgaans Nooit | 06-10-08 | 14:49

Tegenwaarde in goud.... moehahahaha... wake up, die is er niet! Je leeft enkele honderden jaren in het verleden.

Teleurgesteld | 06-10-08 | 17:00

Landgenoten!
We maken als bevolking zware tijden door. Weest u ervan overtuigd dat ons medeleven uitgaat naar al degenen die zo getroffen zijn door de onverkwikkelijke gebeurtenissen op de beurzen in binnen- en in buitenland.
Wij bidden om steun voor u en de uwen en zijn er vast van overtuigd dat wij als Nederlanders en Europeanen te samen met de rest van de wereldbevolking de thans heersende wanorde weer onder controle zullen krijgen.
Het ga u goed en hebt vertrouwen.

Uw Beatrix, postend onder de nick van de door mij zo gewaardeerde

nattebever | 06-10-08 | 16:59

Hup, en daar gaan ze weer omlaag.

stekelige | 06-10-08 | 16:57

stekelige | 06-10-08 | 16:51

Absoluut.

Lt_Gruber | 06-10-08 | 16:54

De laatste 5 minuten spuiten de koersen, onverklaarbaar, van de financials weer omhoog.

stekelige | 06-10-08 | 16:54

Aegon - 25%, das toch nie normaal meer

kneuterzak | 06-10-08 | 16:53

Ramptoerisme.

stekelige | 06-10-08 | 16:51

duhhhhh bijna -10%!

LJBrinkhorst | 06-10-08 | 16:45

t gaat nu toch wel erg hard:
- AEX -/-9.12
- AMX -/-10.37
- DOW -/-4.86
- NASDAQ -/-5.99

EUR grootste val tov de Yen in 7 jaar.

Lt_Gruber | 06-10-08 | 16:44

jaa gaat weer lekker vandaag! maargoed vanmorgen short gegaan!

Pool | 06-10-08 | 16:43

DOW op 9830 -4,75%

NASDAQ op -5,15%

CoJoNes | 06-10-08 | 16:41

AEX op bijna -9 nu. Is Wouter al gesignaleerd op het hoofdkantoor van Aegon in Den Haag?

LJBrinkhorst | 06-10-08 | 16:40

AEX op -8% nu......

AmTam | 06-10-08 | 16:25

@ganzo | 06-10-08 | 16:17 Dat zal ongetwijfeld en dat zal zeker al wel een paar maanden het geval zijn. Reden te meer om, als Bos omhoog zit, de IB's te manen en de toezichthouder (pensioen- en verzekeringskamer) op hun dak te sturen.

stekelige | 06-10-08 | 16:21

hmm, is het al bijna Kerst ?

loenatic | 06-10-08 | 16:18

Ik hoor niks over het TMG aandeel:P

DeRick | 06-10-08 | 16:17

stekelige | 06-10-08 | 16:10
ik heb zo'n vermoeden dat de meest institutionelen wel onder de dekkingsgraad zitten, van oudsher is er altijd veel geld belegd in financials. ook tijdens de internet en bananen crisis hebben institutionele onder de dekkingsgraad gezeten.

ganzo | 06-10-08 | 16:17

stekelige | 06-10-08 | 16:10
Zolang de mensen braaf hun rente betalen (en eventuele aflossing; er is vrij veel aflossingsvrij geleend in NL) blijft er geld binnenstromen. Of de o.g. markt in waarde daalt of niet maakt niet zo gek veel uit, zolang je als IB niet verplicht bent tot verkoop. Stel je voor, jij koopt mijn huis, ik het jouwe, allebei financieren we dat met een hypotheek. Verandert er niks. Krijgt een van ons geen hypotheek, is er geen deal, maar de bank wordt daar niet armer van.
Bij een forse daling van de waarde van het o.g. ben je gedwongen te blijven wonen waar je woont. Dat is al eens eerder gebeurd, begin jaren 80 als ik me niet vergis.
= out, maar leuk onderwerp. HOUD GOEDE MOED!!!

nattebever | 06-10-08 | 16:15

@Nattebever
De 310-puntengrens zal bepalen hoe ver jij je horizon moet zetten, qua aantal jaren aandelenbezit.
www.inveztor.nl/pagina/blog/view/8601
Springplank of valluik?

tipo | 06-10-08 | 16:12

@nattebever | 06-10-08 | 15:58
De risicovolle beleggingen in aandelen zullen inmiddels wel uit de portefeuilles van de IB's verdwenen zijn en te gelde gemaakt. Inmiddels komen ook de periodieke premies binnen. M.a.w. er zal het e.e.a. te investeren zijn.
De hypothecaire- en consumentenkredietlijnen zitten zo goed als op slot; de 'steentjes' renderen momenteel niet tot nauwelijks en worden bovendien bedreigd door waardedalingen. Er zal weinig anders overblijven dan in Staatsleningen te gaan zitten, om aan de voorwaarden van de toezichthouder te voldoen.

stekelige | 06-10-08 | 16:10

kneuterzak | 06-10-08 | 15:57
Hij, onze vriend de DOW, is ooit ook door die grens naar boven gegaan. 't Is geloof ik een vrij open grens. No worries mate, alles sal reg kom. Zoals elke bosbrand ook altijd vanzelf uitgaat. Komen vanzelf weer nieuwe boompjes en beestjes terug.

nattebever | 06-10-08 | 16:05

@ganzo | 06-10-08 | 15:55
In Zuid Limburg is al sprake van een krimpende bevolking. Daar daalt de huizenprijs ook het snelst en wordt het meeste geld uit pensionfondsen opgemaakt (en dus uit de aandelenmarkt gehaald). In Duitsland is dat al jaren aan de gang.
.
Zodra dat in het westen van Nederland gaat gebeuren, omdat de bereikbaarheid daar te slecht en te duur is geworden, is de recessie pas echt begonnen. Dat kan nog jaren doorgaan.

tipo | 06-10-08 | 16:03

ganzo | 06-10-08 | 15:55
We'll see. Vergrijzing kun je ook 'tegengaan' door 'jong spul' in te kopen (outsourcing naar India etc.). Weddenschappen zou ik er niet over aangaan. Amerika is wel vitaler dan Europa, ondernemender ook en veel meer gewend om te vechten. Dat zou het verschil kunnen uitmaken. Best mogelijk dus dat je gelijk krijgt.

nattebever | 06-10-08 | 16:03

U vraagt zich af of de aex nog dieper kan zakken? Jahoor, zojuist gebeurd. Gedaald naar 318,8 punten oftewel minus 7,3 procent (zie fd.nl)

Lewinsky | 06-10-08 | 16:00

stekelige | 06-10-08 | 15:40
Ik ken de balansen van de institutionele beleggers niet precies, maar weet nog uit de tijd dat ik daar omwille van de professie naar keek er vrij behoudend werd belegd, dus sowieso veel straten/wijken/winkelcentra en staatsleningen. Uiteraard ook aandelen.
Een koersdaling sec hoeft geen directe impact te hebben op de korte verplichtingen, omdat je niet altijd gedwongen bent tot verkoop. Je kunt ook wachten op betere tijden. Kan me niet zo goed een toezichthouder voorstellen die een IB verplicht tot acute verliesneming als dat niet nodig is. Waar zouden ze dan weer die obligaties van moeten kopen? Zelf obligaties uitgeven of aandelen, waar geen markt voor is?
Uiteindelijk zal men weer naar die gewenste verhouding toe willen, maar 't zou denk ik vrij zot zijn als dat ten koste zou gaan van de IB zelf en niemand er iets mee opschiet. Op korte termijn verwacht ik dan ook dit soort oekazes niet.

nattebever | 06-10-08 | 15:58

nattebever | 06-10-08 | 15:46
integendeel, dit dalletje zal minder snel verwerkt worden in europa, europa is nogal vergrijsd. de vs zal snel weer de draad op pakken.

ganzo | 06-10-08 | 15:55

campion | 06-10-08 | 15:23
Tnx for posting, erg leuk en to the point.
Ik denk dat de Europese markt zich vrij snel zal hervinden, omdat men hier niet op 'Alabama-achtige' wijze te werk ging en gaat, al is er natuurlijk door banken ook wel geïnvesteerd in de prachtaandelen uit de VS en geleend aan dat soort instellingen. Hier is vooral leergeld betaald met de woekerpolissen (beleggen met geleend geld zonder te beseffen dat het om geleend geld ging - grotendeels eigen stompzinnigheid dus je kunt je afvragen of we moeten spreken van 'leergeld').

nattebever | 06-10-08 | 15:46

deze crisis is te gek: banken worden overgenomen omdat ze omklappen - wat krijgen we terug nog grotere banken!

ganzo | 06-10-08 | 15:46

@nattebever | 06-10-08 | 15:16
Voor institutionele beleggers (pensioenfondsen en verzekeraars) verplicht de toezichthouder een aanzienlijk % van de in staatsobligaties te beleggen.
Dat % is in de jaren 90 weliswaar verlaagd, ten gunste van aandelenbeleggingen,
maar nog steeds aanzienlijk.
Als de aandelen uitsluitend zware verliezen oplopen en dus verdwijnen en de hypotheekmarkt op slot zit, blijft er weinig anders over dan in staatsobligaties te beleggen. Een indirecte, maar meteen ook directe plicht om se staatsleningen af te nemen.

stekelige | 06-10-08 | 15:40

LJBrinkhorst | 06-10-08 | 14:49
Amen op je laatste zin. Zonder banken werkt het systeem niet, dus iedereen is er bij gebaat dat die banken weer op de pootjes komen, al zullen er een paar verdwijnen (er zijn er al verdwenen of overgenomen, zoals je weet).

Behalve lucht, die er ook veel in de markten zat en mogelijk nog wat zit, zit er ook veel hysterie in diezelfde markt. Die hysterici zijn gewoon niet cool man, weet je tog.

nattebever | 06-10-08 | 15:24

Uit 2007(!) visionair en hilarisch: The Long John's (Bird and Fortune) explain it all for you in 'Subprime mess'. Moet je gezien hebben!http://nl.youtube.com/watch?v=UC31Oudc5Bg

campion | 06-10-08 | 15:23

Goeie tijd om in te stappen. Vorige week ook gedaan, tot nu toe geen verlies (betrof aandelen ING).
Gewoon kopen die handel en niet wachten tot de AEX weer op 540 staat. Niet met geleend geld doen (evt. aflossingsvrije hypotheek verhogen als looptijd nog een jaartje of 20 is & letten op kleine lettertjes).

Horizonnetje niet op een week zetten, mensen. Beetje vertrouwen houden, anders kun je je net zo goed meteen ophangen. Of een wereldreis maken, net wat je leuk vindt.

CoJoNes | 06-10-08 | 12:48
Bos gaat Aegon (vandaag 20% down) en ING (10% down) dwingen tot kopen van obligaties? Hoe stel je je dat voor? Denk eerder dat de financiële reuzen en de rest van het NL-bedrijfsleven Bos gaan vertellen wat-ie moet doen.

nattebever | 06-10-08 | 15:16

@Cojones
Over de afwas gesproken: Fortis heette vroeger (toen de belgen nog bij ons hoorde) Algemeene Nederlandsche Maatschappij ter Begunstiging van de Volksvlijt. En ABN-AMRO is opgericht als staatsbank door koning Willem I.
.
Volksvlijt en staatsbanken zijn weer helemaal terug van weggeweest (1822).

tipo | 06-10-08 | 14:59

Dit is dan wel weer een leuk deeltje van de onderhandeling:
"The Belgians and Luxembourgers paid up on Monday morning but the Dutch never paid their 4 billion because there were still discussions about the agreement and the shareholders' agreement was never signed," the source told Reuters.
.
The Dutch Finance Ministry and the Dutch Central Bank declined comment on whether the 4 billion was ever paid. "
www.iht.com/articles/reuters/2008/10/0...
Bos zegt op zijn website dat de nationalisatie in plaats van de 4 geldinjectie miljard komt. Hij heeft de Belgen wel goed teruggenaaid (geheel terecht) . Had die Waalse adel maar van ABN moeten blijven.

tipo | 06-10-08 | 14:50

@ vander F 14:37
Hoe zit het dan met de tegenwaarde in goud?

Doorgaans Nooit | 06-10-08 | 14:49

1,4 miljoen Nederlandse huishoudens beleggen. Dat is nog geen 20 procent van de bevolking. Bovendien denk ik dat bij die erg hoge cijfers ook de Nederlanders worden meegerekend die op basis van een beperkt risico beleggen, bijvoorbeeld in een 'beleggingshypotheek', of in een verzekeringspolis. Een overgrote meerderheid van de bevolking vindt sparen een betere en veiligere oplossing. Pensioenen?: staan voor het grootste deel vast in veilige waardepapieren. Nederland hanteert bovendien stevige dekkingsregels t.a.v. de toekomstig uit te keren pensioenen.
Dus wat is er nou eigenlijk aan de hand afgezien van het kaduuk gaan van de beurskoersen, waar feitelijk maar een klein deel de bevolking werkelijk last van heeft?
De financiele wereld is ziek, maar we praten onszelf in een onnodige depressie.

LJBrinkhorst | 06-10-08 | 14:49

@veldwebel,
en daar gaan Wouters gedroomde inkomsten uit aardgasbaten.
Had ie vast al ingeboekt op de begroting.

vander F | 06-10-08 | 14:39

@Doorgaans Nooit,
he-le-maal weg, verdampt, verdwenen, opgelost in het niets,
exit, nada, nakkes.

vander F | 06-10-08 | 14:37

@ tipo 14:26
Klopt, in iemand anders z'n portemonnee.

Doorgaans Nooit | 06-10-08 | 14:37

Olie nu 89.75 usd een vat maar dat merkt u ook niet aan de pomp bezineprijzen zakken zeer langzaam dat heeft te maken met een tekort aan raffinage.
Als u vanmorgen in goud was gestapt had u al een ritje van + 30 usd mee kunnen pakken

Proost

Veldwebel | 06-10-08 | 14:34

@Doorgaans Nooit | 06-10-08 | 14:26
Geld verdwijnt wel.

tipo | 06-10-08 | 14:28

Geld verdwijnt niet. Het verwisselt slechts van eigenaar.
Komt er nog een onderzoek naar wie met deze zwendel stinkend rijk is geworden?
Waar is al het geld gebleven!!!!!

Doorgaans Nooit | 06-10-08 | 14:26

Iedereen die voor de beurskrach 1929 zei dat de mensen binnenkort in de rij zullen staan voor een bak water met zoutig smaakje werden voor gek uitgemaakt.

Beertje Colargol | 06-10-08 | 14:23

beurstip:

buy, then sell. then buy, then sell. then sell, then buy. (herhaal 90 keer)

toshke.is.back | 06-10-08 | 14:19

Al de bonussen terugeisen. Overigens kan ik verder alleen maar adviseren geld om te wisselen voor goud. Niet alleen de BV NL maar de BV Wereld gaat omvallen. Suc6 allemaal. We hebben het aan onszelf te wijten.

topnotch | 06-10-08 | 14:17

NOGMAALS, de tip van uw D3Fix: BUY!!!!!!!!

D3fix | 06-10-08 | 14:08

@ mezelf

vanOchtend

toshke.is.back | 06-10-08 | 13:48

en om 9 uur vanachtond lachen met de belgen.

*iets mompelt van boontje, loontje...*

toshke.is.back | 06-10-08 | 13:47

Dexia inmiddels naar -30%. Verder niks aan de hand volgens de RvB. Gelukkig maar...

JamesHuntLive | 06-10-08 | 13:39

stekelige | 06-10-08 | 13:29
Helder - ach - het zal een paar jaar zuur worden denk ik - hoop dat bedrijven niet te hard geraakt gaan worden, wil wel nog een stapje kunnen maken in mijn carriere en dat gaat vaak wat moeizamer tijdens een crisis of recessie, dan moet je ineens presteren ;-)

Fimbulvetr | 06-10-08 | 13:37

Coj.; 1323; Nee dan zouden ze alsnog blootstaan aan de toxic waste waar Woutertje nou juist vanaf wou.

wolfje23 | 06-10-08 | 13:36

Ik heur net, dat Poetin vandaag de winkel (lees beurs) maar dicht heeft gelaten ivm het slechte weer. Whoehahaha

kneuterzak | 06-10-08 | 13:34

CoJoNes | 06-10-08 | 13:25
Zelf nog nooit meegemaakt, wel dat de aandeelhouders worden geraadpleegd bij een aankoop of fusie. Groot aandeelhouders kunnen volgens mij wel een aandeelhoudersvergadering eisen in het geval dat ze opheldering willen volgens mij...

Fimbulvetr | 06-10-08 | 13:30

@ stekelige | 06-10-08 | 13:23

Thx Stekelige! Mijn eerste indruk dat dit een slechte actie zou kunnen blijken te zijn, worden helaas met de de minuut verder bevestigd...

@CoJoNes | 06-10-08 | 13:25
Same here.

Lt_Gruber | 06-10-08 | 13:30

@Fimbulvetr | 06-10-08 | 13:27
Ik nam TomTom slechts als een plastisch voorbeeldscenario.

stekelige | 06-10-08 | 13:29

Dexia -25% . Dat wordt een armoedige sinterklaas in Belgenland.

CoJoNes | 06-10-08 | 13:29

@CoJoNes | 06-10-08 | 13:25
Als je dirigistisch en confiscerend denkt, heb je schijt aan de aandeelhouders.

stekelige | 06-10-08 | 13:28

stekelige | 06-10-08 | 13:21
Idd, TomTom zal nog wel wat jaartjes blijven bestaan hoor, goed dat ze TeleAtlas hebben gekocht, de content zou wel eens belangrijker kunnen blijken dan het kastje zelf, dat is toch echt niet meer dan een een PDA-tje met een touchscreen...

Fimbulvetr | 06-10-08 | 13:27

Een vraag die ik mezelf al dagen stel: Moeten de aandeelhouders niet eerst geraadpleegd worden als belangrijke business units worden verkocht?

CoJoNes | 06-10-08 | 13:25

@Fimbulvetr | 06-10-08 | 13:14
Vervangingsmarkt wordt de autovervangingsmarkt. De navigatoren zullen daar standaard inzitten, net zoals een stuur en ruitenwissers. De emerging markets zullen dan de Centraal-Afrikaanse landen moeten zijn. Noord-Afrika wordt voorzien door 'import' uit Europa (die in Europa wordt vervangen) en de Aziatische landen lopen straatlengtes voor op ons.

stekelige | 06-10-08 | 13:21

vikkie | 06-10-08 | 13:14
Socialisch, communisch en facistisch gedachtengoed gedijt nu eenmaal beter in geestelijke of financiele armoede...

Fimbulvetr | 06-10-08 | 13:20

Life is Life lalalalala

agja | 06-10-08 | 13:20

Deels on-topic:

video.reedbusiness.nl/elsevier/index.p...

Kan iemand bevestigen dat Fortis/ABN AMRO inderdaad binnen 1.5 jaar al weer verkocht moet worden? Ik geloof namelijk nooit dat dan de markt alweer klaar is om de bank van de staat over te nemen tegen een prijs waarvoor dit winstgevend is voor NL.

Iemand?

Lt_Gruber | 06-10-08 | 13:18

Wat is nu eigenlijk het worst case scenario / best case scenario ?
Met alle beursgoeroes die nu reaguren moet er toch een toekomstverwachting inzitten.
*twijfelt tussen investeren in aandelen en investeren in blikvoer*

koolteer | 06-10-08 | 13:17

stekelige | 06-10-08 | 12:56
Het is allemaal wat complexer dan ik Tienus probeerde uit te leggen, min punt was dat waarde een is perceptie en wordt pas geconverteerd bij overdracht. Dat een bedrijf meer of minder waard is op de beurs, zegt alleen maar iets over de waardering die de beleggers hebben voor het aandeel en dat winsten pas worden gemaakt en verlies pas wordt genomen door verkoop van een aandeel, door de verkopende partij.
In het geval dat jij beschrijft hoeft een waarde keldering van TomTom het bedrijf niet in gevaar te brengen, het is wat kwestbaarder voor een vijhandelijke overname, en het zal meer problemen hebben om te financieren, maar zolang de cashflow positief is en het bedrijf reserves heeft, hoeft koersverlies geen probleem te zijn vanuit operationeel oogpunt. Gezonde bedrijven kopen soms eigen aandelen terug als deze ondergewaardeerd zijn.
Ik verwacht trouwens dat TomTom wel een beetje over de piek heen is, de markt is verzadigd in Europa, het gaat een vervangingsmarkt worden. Wellicht dat ze nog wat in een emerging markets kunnen groeien, maar dat is over 10 jaar ook over en dat zal TomTom ook gewoon naar Operational Excellence moeten gaan streven om het hoofd boven water te houden.

Fimbulvetr | 06-10-08 | 13:14

@wolfje23 | 06-10-08 | 13:05
denk je niet dat fortis nl de nodige aanddelen fortis holding in portefeuille heeft?

CoJoNes | 06-10-08 | 13:13

Grijp geen vallend mes..., ook al lijken de koers/winstverhoudingen héél erg mooi.

De Pruis | 06-10-08 | 13:13

@.. zapper | 06-10-08 | 13:10

Ik ben het met je eens, maar het is wel eng marxistisch. Is er niets beters?

Teleurgesteld | 06-10-08 | 13:13

Zoals ik elders al zei: "Als bedrijf kun je beter je aandelen opkopen en verkopen aan je medewerkers, die hebben in tegenstelling tot de financiële zakkenrollers in ieder geval het beste voor met je bedrijf. Ik hoop dat dit een les is voor al die bedrijven die zichzelf te gooi hebben gegooid in de aandelenhandel."

..zapper | 06-10-08 | 13:10

Leuk, straks allemaal rollators in kantoorpanden en bankgebouwen!

@wolfje23 | 06-10-08 | 13:05
Lulhannes.

stekelige | 06-10-08 | 13:06

cojones, fortis nl is niet meer beursgenoteerd. alleen de holding met wat cash en toxic waste nog. begrijp je er uberhaupt iets van?

wolfje23 | 06-10-08 | 13:05

@CoJoNes | 06-10-08 | 13:00
Kleine vergissing CoJo. Bos brengt helemaal geen Fortis naar de beurs (nog). Wat bevroren is, is het Belgische kadaver. Daar zullen de aandeelhouders in samenspraak met BNP tot een herschikking moeten komen (mijn constatering van vrijdag j.l. in deze panelen). Bos staat hier verder buiten.

stekelige | 06-10-08 | 13:03

@Tieneus | 06-10-08 | 12:41

Vaag? Het is zo kinderlijk eenvoudig dat de meeste mensen het niet snappen. Als de aandelen van je bedrijf veel geld waard zijn (passiva balans) is dat een excuus om geld uit te geven (activa balans). De passiva kant financiert de activa kant van de balans. En als de kapitalistisch luchtballon ploft, tja, dan ineens is de activa niet mee gefinancierd en dan zit je...

Teleurgesteld | 06-10-08 | 13:02

Beleggen is gokken met je centen. Dat blijkt wel. Zo wordt er dus met uw pensioengeld gegokt en ook met andere tegoeden. Afschaffen dat aandelensysteem! Trouwens, de prijzen nu voor een aandeel komen overeen met de reële waarde van een bedrijf, in plaats van een fictieve waarde gegenereerd door bobo's...

Eagle_Eye | 06-10-08 | 13:00

Het grote voordeel voor Bos is dat Fortis vandaag niet verhandeld kan worden. Dat betekent dat de verliezen van de concurrenten hard oplopen maar dat Fortis voorlopig buitenschot blijft. Bos zal afwachten wat de Dow gaat doen en tot die tijd de handel in Fortis vebieden. Nu al zie je, dat het staatsbedrijf andere partijen de kastanjes uit het vuur laat halen.

CoJoNes | 06-10-08 | 13:00

@tipo 12:55
De chinezen hebben voorlopig nog niet veel gekocht. Dat kan natuurlijk nog komen, maar op dit moment zijn er alleen een paar Jappen die wat kopen. Ik kan me niet voorstellen dat de chinezen nu nog zitten te wachten op een pak geld. Je zou toch verwachten dat ze allang een paar krenten uit de pap gevist hadden.

steven paul | 06-10-08 | 12:58

@ captain iglo

Dat is alleen maar uitstel van executie. bos gaat de rest ook opkopen

The_Challenger | 06-10-08 | 12:58

@Fimbulvetr | 06-10-08 | 12:31
Neem, iets meer plastisch, TomTom maar eens als voorbeeld (stel, he?).
Op 't moment dat er een deal ontstaat met Renault en de beurswaarde 10 euro was per aandeel, verwachten speculanten dat de omzet en daardoor winstverwachting structureel zal stijgen. TomTom als bedrijf wordt dan meer waard, dus stijgt de koers met, stel, 2 euro naar 12.
Wanneer 2 maanden later de verkoopcijfers en autoverkoopverwachting bij Renault gigantisch zou blijken te gaan tegenvallen, dan betekent dit dat ook de waarde van de TomTom-deal aan waarde verliest. Als TomTom hun strategie wel helemaal zou hebben afgestemd op Renault, is het bedrijf ineens veel minder waard. Aandeelbezitters verkopen dan massaal, waardoor het aanbod van de aandelen stijgt en er geen vraag naar is. De vraag naar het aandeel zal pas weer toenemen als de prijs daarvoor drastisch omlaag gaat, bv. naar 6 euro per aandeel.

stekelige | 06-10-08 | 12:56

@CoJoNes | 06-10-08 | 12:48
De Chinezen wassen wel af.

tipo | 06-10-08 | 12:55

@CoJoNes | 06-10-08 | 12:48
Dat is een volkomen juiste analyse, CoJoNes.
En een levensecht voorbeeld.
** verheugd weer aan het werk gaat met het beeld van bordenwassende Bos **

Lewinsky | 06-10-08 | 12:55

CoJoNes | 06-10-08 | 12:48
dat blijft goed gaan zolang er steeds nieuwe idioten in het pyramide spel stappen...

Fimbulvetr | 06-10-08 | 12:55

CoJoNes | 06-10-08 | 12:48
En de mensen die het wel deden zien inmiddels het snelle geld ook.

Einde van de Domheid | 06-10-08 | 12:54

Vandaag is reaud.

Deport | 06-10-08 | 12:52

Ach wat maaakt het uit. Volgend jaar om deze tijd zal de hypotheekrente 10% zijn, maar daar staat tegenover dat een huis nog maar de helft of minder van nu zal kosten. Kortom, de kosten blijven ongeveer gelijk. Alleen mensen met een eigen huis met een hoge hypotheek zijn de lul. Maar daar hebben ze dan ook zelf om gevraagd of ze zijn zo dom geweest naar een hyotheekadviseur te stappen.HAHAHA lachte hij in het zwart!

jan-lul-de-behanger | 06-10-08 | 12:52

@Lewinsky | 06-10-08 | 12:36
Bos kan Fortis kopen door onder andere Aegon en ING te dwingen obligaties te kopen. Het is een slinks plan en doet me denken aan m'n studenten tijd: Een rekening bij de postbank openen en met de cheques je saldo bij ABN aanvullen. Dat gaat een poosje goed maar op een gegeven moment moet het geld gewoon weer ergens vandaan komen en sta je af te wassen om je roodstanden weg te werken.
Dat is het probleem in Nederland: Er worden steeds meer ongedekte cheques uitgeschreven en iedereen is te belazerd om af te wassen.

CoJoNes | 06-10-08 | 12:48

ABN/Fortis zal altijd aan een buitenlands bedrijf verkocht moeten worden. De ING mag het niet kopen, omdat ze dan monopoliseert in NL. De Rabobank kan en mag het ook niet.
.
De olieprijs daalt, dus de arabieren kunnen minder investeren. De russen zijn de derde dominosteen, na de VS en de EU.
.
Bankieren gaat dan ook een Chinese aangelegenheid worden. Hele back-office naar China. Alles via internet. En alle bankgebouwen worden studio's van 50m2, met karaoke-bar op het dak. Zo zijn die Chinezen.

tipo | 06-10-08 | 12:46

Iemand onderhands interesse in een aandeel of 1000 Fortis a 5.41?

desmodus | 06-10-08 | 12:41

Dank voor de uitleg i.i.g. allemaal. Blijft vage business allemaal.
Koefnoen-link > dank (hehe)

Tieneus | 06-10-08 | 12:41

@Capt. Iglo | 06-10-08 | 12:32
Het is precies andersom. Omdat Bos Fortis steunt, komen ING en Aegon in gevaar. Als Fortis failliet was gegaan, hadden de andere banken lucht gekregen. Nu Bos de zwakste bank kunstmatig in leven houdt, komt de op één na zwakste in gevaar. Die zal Bos ook kopen. Dan komt de op twee na zwakste in gevaar. Die koopt Bos, mits iemand hem nog geld wil lenen. Enzovoorts.

Lewinsky | 06-10-08 | 12:36

liggend_streepje | 06-10-08 | 11:50
Nu hopen op die 1:1 verhouding, dan ga ik dit jaar 3x op wintersport ;)

ivar | 06-10-08 | 12:36

Iedereen is hier wel aan het afgeven op Bos omdat de staat Fortis heeft opgekocht maar dan hebben jullie ook niet zo heel goed nagedacht... Tuurlijk had hij voor de overname van ABN door Fortis al in moeten grijpen en heeft hij dat nagelaten. Maar als de staat Fortis niet had overgenomen waren andere banken ook in problemen gekomen. Banken lenen elkaar allemaal geld en beleggen. Dus andere nederlandse banken hebben Fortis ook geld geleend dus als Fortis was omgevallen hadden al die banken hun geld dus ook niet meer teruggekregen waardoor hun ook weer problemen zouden krijgen. Ook beleggen banken en pensioenfondsen dus als Fortis niet meer zou bestaan is al het geld wat die banken en fondsen daarin hadden belegd verdampt wat hun en ons als burger dus nog erger in de problemen had gebracht.

Capt. Iglo | 06-10-08 | 12:32

"Want u, als hoog opgeleide ruim boven modaal verdienende GeenStijl-lezer,"

Als de redaksie ook zo goed in de intellectuele slappe was zou zitten dan zouden ze weten dat de metaforen afvoerputje en verdampen niet zo goed opgaan icm. een waardedaling van aandelen. Het is niet zo dat er reëel geld verloren gaat maar wel subjectieve waardering t.a.v. de toekomst van de bedrijven waarvan de aandelen zijn gedaald. Deze subjectieve waardedaling die we zien in dalende koersen is compleet iets anders dan de valsmunterij, potverteren en wat dies meer zij van onze overheden en centrale banken. Stabilization is chaos. Zoals we ook nu weer zien.

_ILT_ | 06-10-08 | 12:32

Tieneus | 06-10-08 | 12:12
Het is niet zo moelijk, waarde op de beurs is gewoon wat de gek er voor geeft. Soms is er veel vraag, soms denken beleggers dat de koers gaat stijgen en dan zijn ze bereid meer te betalen voor een aandeel. Soms is dat vertrouwen helemaal weg en dan zijn ze bereid minder te betalen voor hetzelfde aandeel.
Stel een bedrijf geeft 1000 aandelen uit, die worden voor 10 Euro per stuk verkocht. De waarde van dat bedrijf is dan 10.000 Euro. Stel beleggers denken dat de koers van het aandeel gaat stijgen en bieden 12 Euro per aandeel, dan stijgt de waarde van dat bedrijf ineens naar 12.000 Euro. Ineens is er slecht nieuws en het aandeel is minder hip, en beleggers zijn slechts bereid 6 Euro voor dat bedrijf te betalen, dan is dat bedrijf 6000 Euro waard.
Als een belegger op 10 heeft gekocht en op 12 verkoopt, dan maakt hij 2 Euro per aandeel winst. Als een belegger op 12 koopt en 6 verkoopt, dan maakt hij 6 Euro per aandeel verlies. Winst en verlies wordt dus pas bij verkoop van een aandeel gemaakt, door de belegger. Het feit dat dat een bedrijf in dit geval eerst 2000 Euro aan waarde toeneemt en daarna 6000 Euro aan waarde op de beurs verliest betekent dus niet dat er ineens geld bij komt of weg raakt op de beurs. Als die 1000 aandelen in dit voorbeeld gekocht zijn door 1 belegger, die ze gewoon vasthoudt, dan heeft hij 10.000 Euro uitgegeven, voor aandelen die 12.000 Euro waard (2000 winst) werden en nu 6.000 (6000 verlies), virtueel, als je dat zo wilt noemen, staat hij op 4.000 Euro verlies, in werkelijkheid heeft hij 10.000 Euro uitgegeven en heeft hij nu 1.000 aandelen.

Fimbulvetr | 06-10-08 | 12:31

LJBrinkhorst | 06-10-08 | 12:26

het is als gigantisch onweer en bliksem. aanschouw en geniet...

NoMinister | 06-10-08 | 12:30

@LJBrinkhorst | 06-10-08 | 12:26
Dit zou een normale beurscorrectie zijn als Wouter Bos zich er niet mee bemoeit had.

Lewinsky | 06-10-08 | 12:28

Mensen mensen, niets aan de hand. Dit is slechts een normale beurscorrectie.

LJBrinkhorst | 06-10-08 | 12:26

@vankutsem | 06-10-08 | 12:05
Eerst mij vals beschuldigen en mij een loser noemen en dan onder je bureau wegduiken? Ambtenaartje. TrouwlezerT.

Lewinsky | 06-10-08 | 12:23

Inderdaad snap ik het financieel systeem niet helemaal.
Wat heeft een bedrijf er dan aan als het aandeel hoog staat?
Kunnen ze dan meer geld opnemen?
En als de beurs 178mld keldert, dan heb je toch nog
de opties en short-sell dingesen?

Tieneus | 06-10-08 | 12:23

@ Tieneus
Als ik een fiets koop van 50 euro, 'm aan jou doorverkoop voor honderd euro en jij 'm voor een tientje weg moet geven omdat niemand die fiets nog voor een hogere prijs kopen wil, ben ik 50 euro rijker, jij 90 euro armer en is die fiets nog maar een tientje waard. Zoiets, maar dan toch weer heulemaal anders...

Bertus Betonsloper | 06-10-08 | 12:22

Dat worden Zimbabwaanse toestanden hiero.

Korreltje Zout | 06-10-08 | 12:22

@CoJoNes | 06-10-08 | 12:20
Een kansenjongerenhonk.........?
Daaag zpaarzentjezzzzz

illuvatar | 06-10-08 | 12:21

Heel wat beleggingsclubjes en een aantal reaguurders hadden vorige week toch posities ING ingenomen? Als het een dag stijgt dan trommelen ze zichzelf op de borst en nu hoor je ze niet.

Voltaire | 06-10-08 | 12:21

@Tieneus | 06-10-08 | 12:12
Stel, je huis werd een maand geleden getaxeerd op 3 ton. Vorige week besloot de gemeente dat er een jeugdhonk in het pand naast je wordt gevestigd Nu is je huis nog maar twee ton waard.

Die ton is dan gewoon verdampt.

CoJoNes | 06-10-08 | 12:20

*Doet voorlopig alleen nog monopoly spelen*

Frederik Puntdroad | 06-10-08 | 12:20

@Tieneus | 06-10-08 | 12:12
Klopt, maar die 178 miljard waar je naar vroeg is wel virtueel. Door de uitstaande aandelen te vermenigvuldigen met de huidige of vroegere koers krijg je de denkbeeldige waarde van alle beursgenoteerde bedrijven. Die denkbeeldige waarde kan heel erg ver af liggen van het bedrag dat het bedrijf ooit ontvangen heeft voor de aandelen, en van de werkelijke waarde van het bedrijf.
Die 178 miljard is het verschil tussen een vroegere denkbeeldige waarde en de huidige denkbeeldige waarde.

Lewinsky | 06-10-08 | 12:16

@Tieneus | 06-10-08 | 12:12
u snapt het financiele systeem nog niet helemaal? Het is gewoon 1 groot Fictief spelletje, wat gewoon doorgaat zolang er meer mensen met hogere inzet meedoen. Nu dreigt dat te stoppen! en komt iedereen er ineens achter dat al dat geld helemaal niet bestaat!

*graaft alvast een bunker*

Pool | 06-10-08 | 12:15

Ik hoorde vanmorgen op tv dat er in Nederland wel 6 miljoen financiële nitwits rondlopen. Waarvan er nog eens 600.000 totale financiële analfabeten zijn. Maar deze groep heeft toch nix, volgens de onderzoeker Die hoeven zich niet druk te maken. Misschien zijn dat nu juist de slimsten onder ons . Net zoals de Aziaten, die hebben zich ook niet op beleggingen gestort. Volgens de Westerse markt snapten ze er niets van. En nu is het Westen de kluts kwijt. Wat een financiële analfabeten zijn dat toch.

wilmah | 06-10-08 | 12:15

Lijkt fokking Albanië wel hier. Een groot pyramidespel dat in elkaar klapt.

Hangbar | 06-10-08 | 12:12

@Lewinsky | 06-10-08 | 12:04
Virtueel geld?
Als een bedrijf aandelen uitgeeft, dan kunnen ze van dat geld toch investeringen doen? Zo virtueel is het niet dacht ik?

Tieneus | 06-10-08 | 12:12

gelukkig heb ik gister nog mijn chipknip opgeladen :S

slootschurftklootzak | 06-10-08 | 12:11

Perfecte motivatie. Maandag met de beentjes op de grond en de hele week stijgende koersen. En maandag weer duiken.

Hebben de socialisten eindelijk uitgevonden hoe ze mensen gemotiveerd aan het werk krijgen...

oeps!!!

* gaat eens wat doen maar weer eens *

NoMinister | 06-10-08 | 12:09

'Overname Fortis win-win situatie voor alle partijen'
Uitgegeven: 6 oktober 2008 08:38
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2008 10:11

DEN HAAG - Nederland ziet de nieuwe verbintenis tussen de Fortis-groep en BNP Paribas als "een belangrijke stap bij de verdere stabilisering van het financiele stelsel.
Premier Jan Peter Balkenende en minister Wouter Bos (Financien) schrijven dat maandag in een reactie op het besluit van de Belgische regering om het grootste deel van haar Fortis-belang te verkopen aan BNP Paribas.

En hoeveel is Fortis, het bedrijf dat onze financiële topman dhr. Bos heeft overgenomen al minder waard geworden ???

Berno | 06-10-08 | 12:08

vankutsem | 06-10-08 | 12:05
Ja, nu ben je stil.

Lewinsky | 06-10-08 | 12:08

Dat hadden de kameraden van weleer nooit kunnen bedenken, ........... deze ondergang van het kapitalistische systeem.

Paperotti | 06-10-08 | 12:08

Mijn bank is ook omgevallen. Bleek dat een RVS pootje niet goed was vastgeschroefd. Maar ja, dat hou je altijd met Italiaans design.

Iko Nal | 06-10-08 | 12:08

ik hoor helemaal geen luchtalarm. volgens mij zijn ze het vergeten in 043 of hoort 043 al bij belgie?

ganzo | 06-10-08 | 12:07

Mag die matrix-banner weg. Dat ding laat flash 100% CPU trekken en daardoor is mijn laptop-batterij nu leeg.

Prof. van Leipum | 06-10-08 | 12:07

LOL @ vankutsem | 06-10-08 | 12:05

Maar er zijn ergere fouten, toch?

NoMinister | 06-10-08 | 12:07

@vankutsem | 06-10-08 | 12:05
Waar staat dat ik aandelen rabo wil kopen? Wel lezen, kutsem.

Lewinsky | 06-10-08 | 12:06

Je kunt wel zien dat hier de financiele elite van het land aan het reageren is: neem bijvoorbeeld ene Lewinsky, die graag aandelen Rabo wil kopen....
Waarschuw je even als je die tegen komt? Over een jaar of 300 of zo?
Triest...... en dan w'el een mening hebben over Bos... loser...!

vankutsem | 06-10-08 | 12:05

De banken gaan dieprood en worden van belastingcenten gered en de gewone man?
All your moneys belong to Wouter.

Wouter Boos | 06-10-08 | 12:04

@Tieneus | 06-10-08 | 12:02
Dat geld was er nooit. Dus het verdwijnt ook niet. Het is virtueel geld. Denkbeeldig.

Lewinsky | 06-10-08 | 12:04

sapjes | 06-10-08 | 11:36
Bos heeft toestemming gegeven voor de overname van ABN-Amro terwijl nu blijkt dat hij de cijfertjes van de overnemende partij niet goed heeft bestudeerd. Iedereen wist toen al dat Fortis de kleine vis was met weinig cash die de grote vis wou verorberen. Hij was verplicht volgens zijn functie om een overname door een financieel zwakke partij te verbieden. Dit heeft hij nagelaten. Nu is ABN-Amro in meerdere stukken gehakt en heeft hij slechts het binnenlandse deel van ABN-Amro terug kunnen kopen. Veel grote buitenlandse belangen van ABN-Amro zijn niet meer van ABN. maar van RBS en Banco Santander die Fortis nodig had om het grote avontuur te beleven.

seven | 06-10-08 | 12:04

JamesHuntLive | 06-10-08 | 12:00

Dexia was een oerdegelijke bank totdat ze gingen 'ondernemen'. Dat staat bij teveel mensen gelijk aan het nemen van onbegrepen risico's om wellicht wat extra rendement te maken. Maar extra risico betekent niet dat u ook extra rendement krijgt. Het is alleen dom als u zo een deal aangaat, maar laat dat maar aan....

Ach, laat ook maar. Sukkels. Elite. Establihment.

Die Wellink, dat soort mensen moeten we meer hebben. En Rijkman Groenink. Die wint gevechten, zoals in Italië. Maar deze mensen staan niet op de voorgrond. Gelukkig dat Wellink wel de ballen van Fortis even aankneep, anders was ABNAMRO nu ook vernacheld.

NoMinister | 06-10-08 | 12:04

@ grapjasz | 06-10-08 | 11:48

grapjas..
Bij jou hoeven we in ieder geval niet aan te kloppen... achtstehands lada...

Geiteneuker | 06-10-08 | 12:03

... het is dus landelijk...

VanFrikschoten | 06-10-08 | 12:03

*************************
Kan iemand deze economie newbie iets uitleggen?

Als er 178 miljard verdwijnt van de beurs, waar blijft dat geld dan?
Bij de grote jongens die geld onttrekken?
Waarde-vermindering van valuta algemeen?
Komt dat geld ergens terecht?

En als bonusvraag:
De huidige bail-out op Wallstreet en opkoop van Fortis:
Wie ontvangen die 700 miljard en waar gaat die 16.8 miljard
van Bossie naar toe?
Ik volg even niet waar al dat geld blijft, heengaat...

Tieneus | 06-10-08 | 12:02

@bidlip | 06-10-08 | 12:00
oeps

bidlip | 06-10-08 | 12:02

Ik hoor het luchtalarm al... we gaan allemaal deaud!

VanFrikschoten | 06-10-08 | 12:01

Vanavond maar weer eens mijn centjes gaan beleggen; Holland Casino. Daar verlies je in ieder geval eerlijk je geld. He, ik hoor net dat ik de jackpot gewonnen heb...

azijnseikerT | 06-10-08 | 12:01

Hoor je het alarm? Vandaag mede mogelijk gemaakt door de aex en fortis.

Lewinsky | 06-10-08 | 12:01

vroeger stond er op de gulden "je maintiendrai" maar ja, dat was vroeger.

ganzo | 06-10-08 | 12:00

Dexia nu -18% en KBC -10%

JamesHuntLive | 06-10-08 | 12:00

Bedenkt u maar dat u met stijgende koersen ook niet had verkocht. Dus u heeft aandelen en houdt aandelen. So what. Misschien wat bijkopen?

NoMinister | 06-10-08 | 12:00

Marokkanen die afgevoerd moeten worden naar Drente.... het gaat ook wel wat ver natuurlijk

bidlip | 06-10-08 | 12:00

De sirenes gaan af.

CoffeePatch | 06-10-08 | 12:00

-weggejorist-

hans98 | 06-10-08 | 11:59

Mr. van Scorel | 06-10-08 | 11:57

Een vermakelijk stukje! Tot u Ad M. ter sprake bracht.

* rent naar bank om naar kroeg te gaan *

NoMinister | 06-10-08 | 11:59

Hoe kan Shell, dat 50 MILJARD heeft verloren op de beurs, zijn bestuurvoorzitter een bedrag met 7 nullen kado doen?

Tommygunner | 06-10-08 | 11:58

De rente op de plusrekening van de Postbank is 0,5%, bijna halal sparen daar.

CoffeePatch | 06-10-08 | 11:58

Misschien kan Bos de Aegon overnemen van geld dat hij leent bij de ABN...

Geiteneuker | 06-10-08 | 11:57

@CoJoNes | 06-10-08 | 11:50
*whistles innocently*

flaptop | 06-10-08 | 11:57

Dus de halfste Nederlandse halve zool (ene Bos) is momenteel plotseling bankier en gaat zich vanaf nu bemoeien met onze centen? Jezusheremetietjes, hoe diep kan een land zinken om het toe te staan dat deze man geboren werd, lid van de PvdA, lid van de Tweede Kamer en nu minister? In deze volgorde en overal te stom om voor de duvel te dansen. Bedenk vervolgens dat Wim Kok baas is van ING, Bos ook nog eens vuistdiep in de Shell zit en weet dan dat dit land met huid en haar is overgeleverd aan de socialisten van de PvdA.
De afdeling Nieuwendammerdijk van de PvdA zegt garant te staan voor onze spaarcenten? Wie dat gelooft is kennelijk ook van mening dat de aarde plat is. Neem nu voor er verdere ongelukken gebeuren als de sodemieter uw geld van de bank, verbras het in de kroeg samen met enkele smakelijke dames en geniet er van. Geef de PvdA geen kans beslag te leggen op uw geld!
Voor we het weten is Ad Melkert benoemd tot president van de Nederlandsche bank.

Mr. van Scorel | 06-10-08 | 11:57

Het is een aanbodsmarkt, en het is nu lunch. Om vier uur gaan we gewoon weer omhoog en eindigen we net onder het slot van gisteren.

Niet voor Jan | 06-10-08 | 11:56

@spanarchist | 06-10-08 | 11:41
haha! Dan is NL weer het rijkste land van de wereld.

tipo | 06-10-08 | 11:55

kneuterzak | 06-10-08 | 11:50

Housop, alles ligt de afgelopen week op zijn gat. Kreeg bij diverse banken niet eens saldo-info en het betalingsverkeer had wat problemen.

Maar alle begrip hoor, het was zo hectisch. Zoiets als je remmen die weigeren omdat je ook wel heel hard remde opeens. Nee meneer, daar kunnen ze niet tegen, dat begrijpt u toch wel?!

NoMinister | 06-10-08 | 11:54

NU is de tijd om Lee Towers te bellen.

Korreltje Zout | 06-10-08 | 11:54

@ spanarchist | 11: 49
Ik had een ander artikel geschreven, en wel met de kop:
" Wellink redt ABNAMRO- Fortis ondanks Wouter Bos ".

fuckje | 06-10-08 | 11:54

@steven paul | 06-10-08 | 11:45

Zowaar heb ik daar al een tijdje aan zitten denken!
Helaas ken ik zo niemand die ze verkoopt.

Pool | 06-10-08 | 11:53

Boekinfo geeft aan dat een E 2,70 wel wat kopers laat zien. minus een ongeveer 50% dus. Gaat Wouter nog een keertje de buidel trekken?

Maar we blijven lachen, we zijn gezond! Het is alleen zo lullig dat je zelf allerlei kudtregeltjes moet naleven en iedere beursgenoteerd bedrijf de marktinfo zorgvuldig moet doseren, en tijdig ook nog, en dat de politieke elite in NL zich Breznjev aan de Rijn waant. Het Kabinet bestaat uit kloojoos. Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen. Maar zelfs een kloojoo doet wel eens iets goeds en zegt wel eens een waar woord. Helaas over de verkeerde dingen, maar daar ben je dan ook en kloojoo voor.

NoMinister | 06-10-08 | 11:52

En nu is de tijd om die spaar rekening eens lekker te legen en in de aandelen te duiken, we zitten op het moment zo veel lager als voor de koers van een jaar geleden dat we eigenlijk alleen maar er van uit kunnen gaan dat binnen nu en een jaar of twee de aandelen die je nu koopt weer gewoon flink wat meer waard zijn. De grootste tegenslagen voor het kapitalisme tot nu toe, in de jaren 20 en de jaren 80 hebben ook niet geleid tot een flinke daling in beurs waarde, de beurs groeide sneller en groter dan het daar voor ooit gedaan had. Dat staat nu weer te gebeuren, het is alleen zaak dat je in aandelen stapt die niet al te veel kans maken over de kop te gaan, dus blijf met je pootjes van Fortis af en Aegon is ook vies, lekker goedkoop dat wel...

RatKing | 06-10-08 | 11:52

Mijn aandelen Sara Lee Rooibosthee zijn 0,02 procent gedaalt. Kan er in 020 west niet even een supermarkt worden overvallen of een auto in de brand worden gestoken?

zebikboss | 06-10-08 | 11:51

@flaptop | 06-10-08 | 11:48
Je lijkt wel een wijf. Een week voor de uitverkoop een nieuwe jas kopen is niet slim.

CoJoNes | 06-10-08 | 11:50

@ivar | 06-10-08 | 11:47
Idem :) De een z'n deaud is de ander z'n brood...

liggend_streepje | 06-10-08 | 11:50

Herstel: Aex lager dan 321 punten (-6,7%)

Lewinsky | 06-10-08 | 11:50

Omgevallen!!!!!!
www.aegon.nl tijdelijk niet beschikbaar

Beste bezoeker,

De website van AEGON is tijdelijk niet beschikbaar. We proberen dit probleem zo snel mogelijk te verhelpen.

Onze excuses voor het ongemak.

kneuterzak | 06-10-08 | 11:50

Meteen het hele beurssysteem afschaffen aub.

realiteitswaanzin | 06-10-08 | 11:50

Aex lager dan 621 punten (-6,7%)

Lewinsky | 06-10-08 | 11:50

Eén ding: Vastgoed in 020...
* zichzelf gelukkig prijst *

Count Ochnipov | 06-10-08 | 11:50

Gallisch | 06-10-08 | 11:48
LOL die van mij is in oktober afbetaald :P Zou een lekker timing zijn dan...

flaptop | 06-10-08 | 11:50

Tegenstrijdige berichten. Volgens de volkomen objectieve VK heeft een gloriërende Bos, een echte crisisleider in barre tijden, een bankparel voor een spotprijs gekocht.
www.volkskrant.nl/economie/article1074...

spanarchist | 06-10-08 | 11:49

Die Wouter heeft het aandeel Fortis mooi gekielhaald! Nog dank daarvoor!

Als je als topman zo een uitspraak zou doen moest je acuut oprotten en kun je een megamegaclaim verwachten. Maar ja, socialisten, ze rommelen maar raak.

Wel goed trouwens denk ik dat hij Fortis NL en ABNAMRO heeft gered. Maar hou verder je bek dicht, eikel!

NoMinister | 06-10-08 | 11:49

Misschien toch maar op koopjesjacht??

flaptop | 06-10-08 | 11:48

Wanneer valt de IBG nou eens om...

Gallisch | 06-10-08 | 11:48

het wordt tijd dat we maar eens met zwiepende honkbalknuppels de villawijken van Wassenaar,Laren ,Blaricum &Baarn binnenrossen om al die RangeRoversen Jaguars van onze gestolen centjes als Wiedergutmachung op te eisen.... Ober drei Bier!!

grapjasz | 06-10-08 | 11:48

Goed voor de Dollar Euro verhouding. Aangezien de klanten voor het bedrijf waar ik werk in Dollars betalen mag het van mij nog wel even doorgaan. Nog even en we krijgen hier 30 cent per USD meer dan +/- 2 maanden geleden. 30 cent per USD! Even een paar maanden doorzetten en ik krijg een mooie nieuwjaar bonus.

ivar | 06-10-08 | 11:47

Brutus Grootbek | 06-10-08 | 11:42
Poker is toch ook niets aan zonder een zekere tastbare waarde van de chips?

Gallisch | 06-10-08 | 11:46

@CoJoNes | 06-10-08 | 11:36
Prima, een zwakke euro is voor mij alleen maar gunstig! Ik zeg EURO/USD naar 1,00...

liggend_streepje | 06-10-08 | 11:46

@Auke 11:43
Als je inderdaad verwacht dat het zo erg wordt, kun je beter een kalashnikov kopen met een voorraadje patronen.

steven paul | 06-10-08 | 11:45

@Teen | 11:43
Voor 10 % van je inleg, als gegarandeerd rendement, ben ik je vrouw ;-)

fuckje | 06-10-08 | 11:45

En hup, beneden de 122. De aex dus.

Lewinsky | 06-10-08 | 11:45

Dit krach-nieuws begint nu al saai te worden

Tobi | 06-10-08 | 11:45

Prutsers!!!

100%JERZY | 06-10-08 | 11:45

laten we aegon kopen. kan best. 1000 tje pp.

superjan | 06-10-08 | 11:44

Hadden die idioten jaren gelden al moeten doen met Fokker, DAF, Hoogovens en KLM. Waren voor veeeel minder geld een paar veeeel mooiere bedrijven van overgebleven. Nee, Fortis, da's een mooie toko. Prutsers.

100%JERZY | 06-10-08 | 11:44

Fijn, mijn beleggingshypotheekje wordt over twee weken ontbonden.

Korreltje Zout | 06-10-08 | 11:43

Dat is nu het leuke van Internet, je kan live zien hoe een bedrijf volledig kapot gaat:
AEGON-17,75%

Nou ja, dat wil zeggen zo lang internet het nog blijft doen natuurlijk.

* stapt in de auto om de hele voorraad bruine bonen in blik bij de plaatselijke ALDI te kopen*

Auke | 06-10-08 | 11:43

fuckje | 06-10-08 | 11:39
Moet ik voor minimaal €50.000 instappen en gegarandeerd rendement van 10%?

dan ben ik je man!

Teen | 06-10-08 | 11:43

De beurs? Dat is toch alleen maar een speeltje voor gekken? Misschien moeten ze gewoon Monopoly gaan spelen.

Brutus Grootbek | 06-10-08 | 11:42

@CoJoNes | 06-10-08 | 11:26

Met pijn in m'n hart moet ik het volledig met je eens zijn...

KaiserSoza | 06-10-08 | 11:41

Blijf er bij dat de Spanjaarden de beste oplossing voor het crisisprobleem hebben. Gewoon toestaan dat het zwarte geld zonder repercursies op de bank gezet mag worden. Verwachte opbrengst 54 miljard (!) euro, oftewel 3 ABN-Amros. Bijkomend voordeel is dat de banken weer over cash beschikken en misschien nog wel een leuke buitenlandse bank voor een prikkie over kunnen nemen. Win-win.

spanarchist | 06-10-08 | 11:41

Aegon is toch wel weer van - 20 naar - 18 % teruggekrabbeld, er is nog hoop.

fuckje | 06-10-08 | 11:41

@sapjes | 06-10-08 | 11:36
Als Fortis failliet was gegaan, waren ING en Aegon niet zo gekelderd.
Het ligt iets gecompliceerder dan je nu stelt.

CoJoNes | 06-10-08 | 11:41

Het is wachten tot de beursmannetjes als rotte pruimen uit de lucht komen vallen.

liggend_streepje | 06-10-08 | 11:40

@ Teen | 11:34
Heb je nog belangstelling voor een aandelenleaseconstructie? Je kan nu laag instappen.

fuckje | 06-10-08 | 11:39

Het getrappel dat u op de achtergrond hoort, zijn de aandeelhouders Fortis die niet kunnen wachten om hun aandelen zo snel mogelijk van de hand te doen.

CoJoNes | 06-10-08 | 11:38

@Gotthard | 06-10-08 | 11:27
Goeie tip, met geleend geld aandelen kopen. Volgens mij moet je daar wel rijk mee kunnen worden.
*claimt alvast winstvervierdubbelaar.nl*

uninvited guest | 06-10-08 | 11:37

Nina, kom er maar in met je luchtbelletjes. Geef het volk brood, spelen en sprookjes.

Onderduiker | 06-10-08 | 11:37

Niet Bos is de dader van het wantrouwen, maar de topmannen van Fortis. Deze hebben zelfstandig ervoor gezorgd dat het vertrouwen in het NL en BE-bankwezen, tot een dieptepunt gedaald is. Hun motief: puur eigen gewin. Die 178 mld die nu verdampt is, moeten we eigenlijk verhalen op dat tuig. Zonder het ingrijpen van Bos, was Fortis nu failliet, immers als een groot deel van het spaargeld wordt weggehaald bij een bank, kan deze niet meer aan haar verplichtingen voldoen. Dat Belgie hun deel van Fortis heeft verkocht aan een andere bank, getuigt van weinig vertrouwen in hun deel van Fortis. Bos vertrouwd erop dat ons deel van Fortis in rustig vaarwater zal komen en hopelijk onder de naam AAB.

sapjes | 06-10-08 | 11:36

CoJoNes | 06-10-08 | 11:26
Uw bijtende cynisme deed zelfs mijn overbuurvrouw rillen zonder dat ze wist waarom.

Superior Bastard | 06-10-08 | 11:36

Hij trekt alweer aan, nog maar -5.93%
*dubbele whiskey met 2 seroxatjes neemt*

kneuterzak | 06-10-08 | 11:35

en ik verwacht ook nog wat geld terug van Palm-Invest.

Teen | 06-10-08 | 11:33

Ik zou er niet voor wakker blijven vanavond...

Tommygunner | 06-10-08 | 11:35

Teen | 06-10-08 | 11:34
De grote teen.

illuvatar | 06-10-08 | 11:35

Duikt de AEX onder de min zes procent? Yep, daar gaat ie.

Lewinsky | 06-10-08 | 11:34

Ja, ik ben mij een financieel genie!

Teen | 06-10-08 | 11:34

En gelukkig krijg ik binnenkort een vergoeding voor mijn woekerpolis en ik verwacht ook nog wat geld terug van Palm-Invest.

Teen | 06-10-08 | 11:33

We zullen zien of het Nederlandse volk meer vertrouwen heeft in Bos als bankier dan in Bos als minister van financien.

steven paul | 06-10-08 | 11:32

Ik wacht nog even een weekje totdag de AEX onder de 250 duikelt. Dan ga ik mezelf eens even rustig beraden of er nog fondsjes tussen zitten die wellicht wat ondergewaardeerd zijn... en tot die tijd; stultorum infinitus numerus est.

Kotsende lama | 06-10-08 | 11:31

Bos is eigenlijk minister. Hoogmoed bracht hem ertoe het ministerschap te combineren met bankier zijn. Ons geld is in gevaar!

Lewinsky | 06-10-08 | 11:30

Yes, weer meer rente op m'n spaargeld!

Lepo | 06-10-08 | 11:27

* Gotthard legt basis voor de volgende krach*

Potverdomme, wat een koopjes opeens. Even kijken of ik ergens geld kan lenen.

Gotthard | 06-10-08 | 11:27

Lekker allemaal paniekerig doen, doet de beurs altijd goed. Met z'n allen dezelfde beslissingen maken en dezelfde aandelen (ver)kopen.

Framoes | 06-10-08 | 11:26

Toch ben ik enorm blij dat het vertrouwen weer toeneemt door de aankoop van Fortis door de staat. Voor hetzelfde geld waren de koersen van Aegon en ING gekelderd en was SNS omgevallen. Door het ingrijpen van Bos en Wellink keert de rust weer, immers geen grotere zekerheid dan nationalisatie.
Dat het een werelddeal was van Bos, blijkt wel. Temeer omdat Fortis en ABN ab-so-luut geen aandelen Aegon en ING in portefeuille hebben denk ik dat het helemaal goed gaat komen.
Bos is een held. De Warren Buffet van de lage landen.
Houzee.Houzee.Houzee.

CoJoNes | 06-10-08 | 11:26

Kan Bos ook de Rabo kopen, of dondert die bij een bankrun gewoon om?

Telegraafhoerrr | 06-10-08 | 11:26

@QB (ja die.....) | 06-10-08 | 11:23
Waarom heet krach krach?
Waarom heet creche creche?
Waarom heet crash crash?
Waarom heet QB (ja die....) QB (ja die....)?
*drinkt glas, doet plas*

illuvatar | 06-10-08 | 11:26

Gelukkig ben ik vorige week pas ingestapt, dus procentueel valt het allemaal nog mee.

Teen | 06-10-08 | 11:25

Dow Jones openingsindicator staat momenteel op 2,09% in de min, dus zo'n vaart zal het nou ook weer niet lopen.
De olieprijs mag dan wel goedkoper zijn, maar aan de pomp merk je daar niks van. Ooit betaalde we 1,63 aan de pomp, nu 1,53. Terwijl de olieprijs zo ongeveer de helft is van wat het nu is.

AEX | 06-10-08 | 11:25

Tijd om in de staatsobligaties te stappen mensen, aan aandelen verdien je alleen als de economie aantrekt, dat betekent dus ongeveer 4 jaar verdienen en dan wachten tot de neergaande beweging weer over is.

Bier-Sexueel | 06-10-08 | 11:25

Dan moet us WouterT nog maar even wachten met de Fortis aandelen te dumpen. Hoewel Fortis zichzelf nog best een sterk merk vindt: "Met de sponsoring van Feyenoord kiest Fortis ervoor om zich als één sterk merk te scharen achter één topclub in Nederland."
Of neemt WouterT de Kuip er ook nog even bij, als appeltje voor de dorst?

Guusje Nadorst | 06-10-08 | 11:24

Kniftig kan niet wachten op alle koopjes die er aan staan te komen...

Kniftig | 06-10-08 | 11:24

Komend weekend voelt Bos zich verplicht een volgende zogenaamde systeembank (wat dat dan ook moge zijn) te kopen. Met geleend geld, natuurlijk. Vermoedelijk ING, misschien Aegon. Volgende week maandag zal daardoor de ellende nog groter zijn.

Lewinsky | 06-10-08 | 11:24

Bij mij op kantoor is de koffieproduceermachine stuk, dat is veel erger.

Dorian Gray | 06-10-08 | 11:23

beurskrach, waarom heet niet gewoon crash ipv zo'n 1929 woord als krach....?

QB (ja die.....) | 06-10-08 | 11:23

Ik bied 50 euro voor Fortis. Voor het deel dat Bos vrijdag heeft gekocht, wel te verstaan.

uninvited guest | 06-10-08 | 11:23

Tja, gewoon doen wat elke raskapitalist die nog geld heeft, doet na zo'n daling - kopen, kopen, kopen. Gevolg: crisis weer opgelost, nieuwe bazen, en nog een rondje.

zak_arme_turf | 06-10-08 | 11:22

Toen vond Bos dat hij Fortis maar helemaal moest kopen, voor 17 miljard (geleend geld). Het resultaat zien we vandaag. Aegon en ING storten in.

Lewinsky | 06-10-08 | 11:22

Beleggen is gewoon een veredelde vorm van gokken. Alleen hier met het geld van anderen...

De Stramme Kabouter | 06-10-08 | 11:22

Eerst kocht Bos met geleend geld de helft van Fortis. Resultaat was desastreus.

Lewinsky | 06-10-08 | 11:21

Kopen, kopen, kopen, ik ben toch niet gek!?

ProW | 06-10-08 | 11:20

Zou IEMAND het merken als inplaats van 178 miljard er 179 miljard zou verdwijnen?
*proef op som neemt en een miljardje 8eroverdrukt*

illuvatar | 06-10-08 | 11:20

Door de overheidsingrepen van Bos en Balk wordt het erger en erger

Lewinsky | 06-10-08 | 11:20

Het is gelukkig niet MIJN geld maar dat van anderen. Waar maak ik me druk om? Als het de rest slechter gaat, gaat het mij in verhouding beter!

ThijsDoetRaar | 06-10-08 | 11:19

Ja en morgen, overmorgen, daarna, daarna, daarna...

RTLNieuws | 06-10-08 | 11:19

Godverdoemme daar gaat ons geld!

Nipplechip | 06-10-08 | 11:19

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken