achtergrond

Geenstijl

OV-Chipkaart. 16 jaar drama

treinstoek.jpg En dan gaan we hibbeldribbel weer even over de OV-Chipkaart zeuren. Het geldverslindende vehikel dat de good-old strippenkaart moet doen vergeten. Zoals u weet is Nederland bij lange na niet capabel - nooit geweest ook - om een dergelijk immens IT-project te laten slagen. Godzijdank hebben we in Tineke Faalinga een uiterst bekwame bewindsvrouw die deze infrastructurele diarree vast wel weer weet vlot te trekken. Meest recente klus voor Tante Tien: De ANWB, CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten, de Consumentenbond, de studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover weer aan tafel zien te krijgen. Genoemde consumentenorganisaties zijn namelijk per omgaande uit het overleg met de Minister gestapt. Willen er gewoon niet meer over praten wegens een collectief gebrek aan vertrouwen dat die stomme rotkaart er überhaupt nog komt. Bovendien geloven ze niet dat die chip ooit nog enig voordeel voor de reiziger gaat opleveren. En geef ze eens ongelijk. Inmiddels praat politiek Den Haag al ruim 16 (ZESTIEN!) jaar over een chip die destijds in 1992 al door Economische Zaken als proef werd ingesteld. Klik op lees verder voor een bloemlezing over het 1 miljard euro kostende drama...
Januari 1992: Minister Koos Andriessen van Economische Zaken kondigt een proef en dito subsidie aan voor een chip-creditcard voor openbaar vervoer. De RET, het gemeentelijk ov-bedrijf in Rotterdam, gaat de test uitvoeren. Maart 1993: Na succesvolle proeven in Maarssen, Tiel en Utecht wordt uitgesproken dat de NS in 1998 op de ov-chipkaart zou overgaan. In 1996 werden de stad- en streekvervoerbedrijven bij het project betrokken. Het project wordt daarna keer op keer uitgesteld. In 2001 beloofde minister Tineke Netelenbos dat de kaart er in 2004 zou zijn. Diepe zucht. April 2005: Minister Karla Peijs van Verkeer en reizigersorganisatie Rover blijven onverminderd optimistisch over invoering van de chipkaart in 2007, ondanks aanhoudende technische problemen tijdens de eerste tests in Rotterdam. De NS willen de kaart in 2006 al landelijk invoeren. Februari 2007: Met een tonnen kostende campagne lanceert minister Peijs een reclamecampagne. Zij heeft hoge verwachtingen van de chipkaart. De slogan luidt 'De ov-chipkaart. Het leven wordt steeds gemakkelijker'. Tuurlijk. En als het regent blijft het droog. Juli 2007: Na een uitspraak van de Reclame Code Commissie past staatssecretaris Huizinga van Verkeer de totaal misplaatste campagne aan. De originele boodschap maakte onvoldoende duidelijk dat de kaart pas op 1 januari 2009 in het hele land kan worden gebruikt. Alsof iemand in Nederland dat nog wenst te geloven. September 2007: De staatssecretaris besluit in haar eindeloze wijsheid dat de RET de strippenkaart niet mag afschaffen. Er gaat zoveel fout met de ov-chipkaart dat chaos dreigt wanneer, zoals de RET wil, per 1 oktober de strippenkaart wordt geschrapt als vervoersbewijs in en om Rotterdam. Nogmaals uitstel dus. Januari 2008: Gatenkaas. Duitse hackers vogelen tijdens een LAN-party in Berlijn uit dat met spullen ter waarde van nog geen 100 euro volledige controle over de chip van de ov-chipkaart te krijgen is. Een week later kraken studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen de chip van de reguliere dagkaart. Onder druk van de Tweede Kamer en de Consumentenbond gelast Huizinga een onafhankelijk onderzoek naar de ov-chipkaart. Februari 2008: Volgens een rapport van onderzoeksinstituut TNO kan de chipkaart met enkele hangsloten landelijk worden ingevoerd. De staatssecretaris wacht op de door haar aangevraagde contra-expertise. Ze laat weten dat ze pas bereid is de strippenkaart en de huidige abonnementen af te schaffen als er sprake is van een goed, veilig en betrouwbaar vervoerbewijs. Nooit dus zo blijkt snel daarna. April 2008: Onderzoekers van de Nijmeegse Radboud-universiteit laten op 12 april weten de kaart volledig te hebben gekraakt. Uit onderzoek van de Royal Holloway University of London blijkt op 14 april dat de chip in de kaart niet veilig is en moet worden vervangen door een betere. De RET beraadt zich op wie de extra kosten hiervoor moet betalen. Huizinga laat weten dat het invoeren van de kaart op 1 januari 2009 vermoedelijk niet haalbaar is. Tevens maakt de Minister zich onsterfelijk belachelijk door te zeggen: "We vervangen de ov-chipkaart, maar pas als er grootschalige fraude mee is gepleegd". September 2008: Vijf consumentenorganisaties, ANWB, CG-raad voor chronnisch zieken en gehandicapten, Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie stappen uit het overleg met het ministerie. Ze vinden de ov-chipkaart een belachelijk kostenverslindend vehikel dat slechts nadelen heeft en vinden verder praten zinloos. Wij eigenlijk ook. Net als de rest van Nederland. Kennis economie in Nederland? Pfff, een simpel pasje in elkaar draaien is al te ingewikkeld.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.