Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OV-Chipkaart. 16 jaar drama

treinstoek.jpg En dan gaan we hibbeldribbel weer even over de OV-Chipkaart zeuren. Het geldverslindende vehikel dat de good-old strippenkaart moet doen vergeten. Zoals u weet is Nederland bij lange na niet capabel - nooit geweest ook - om een dergelijk immens IT-project te laten slagen. Godzijdank hebben we in Tineke Faalinga een uiterst bekwame bewindsvrouw die deze infrastructurele diarree vast wel weer weet vlot te trekken. Meest recente klus voor Tante Tien: De ANWB, CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten, de Consumentenbond, de studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover weer aan tafel zien te krijgen. Genoemde consumentenorganisaties zijn namelijk per omgaande uit het overleg met de Minister gestapt. Willen er gewoon niet meer over praten wegens een collectief gebrek aan vertrouwen dat die stomme rotkaart er überhaupt nog komt. Bovendien geloven ze niet dat die chip ooit nog enig voordeel voor de reiziger gaat opleveren. En geef ze eens ongelijk. Inmiddels praat politiek Den Haag al ruim 16 (ZESTIEN!) jaar over een chip die destijds in 1992 al door Economische Zaken als proef werd ingesteld. Klik op lees verder voor een bloemlezing over het 1 miljard euro kostende drama... Januari 1992: Minister Koos Andriessen van Economische Zaken kondigt een proef en dito subsidie aan voor een chip-creditcard voor openbaar vervoer. De RET, het gemeentelijk ov-bedrijf in Rotterdam, gaat de test uitvoeren. Maart 1993: Na succesvolle proeven in Maarssen, Tiel en Utecht wordt uitgesproken dat de NS in 1998 op de ov-chipkaart zou overgaan. In 1996 werden de stad- en streekvervoerbedrijven bij het project betrokken. Het project wordt daarna keer op keer uitgesteld. In 2001 beloofde minister Tineke Netelenbos dat de kaart er in 2004 zou zijn. Diepe zucht. April 2005: Minister Karla Peijs van Verkeer en reizigersorganisatie Rover blijven onverminderd optimistisch over invoering van de chipkaart in 2007, ondanks aanhoudende technische problemen tijdens de eerste tests in Rotterdam. De NS willen de kaart in 2006 al landelijk invoeren. Februari 2007: Met een tonnen kostende campagne lanceert minister Peijs een reclamecampagne. Zij heeft hoge verwachtingen van de chipkaart. De slogan luidt 'De ov-chipkaart. Het leven wordt steeds gemakkelijker'. Tuurlijk. En als het regent blijft het droog. Juli 2007: Na een uitspraak van de Reclame Code Commissie past staatssecretaris Huizinga van Verkeer de totaal misplaatste campagne aan. De originele boodschap maakte onvoldoende duidelijk dat de kaart pas op 1 januari 2009 in het hele land kan worden gebruikt. Alsof iemand in Nederland dat nog wenst te geloven. September 2007: De staatssecretaris besluit in haar eindeloze wijsheid dat de RET de strippenkaart niet mag afschaffen. Er gaat zoveel fout met de ov-chipkaart dat chaos dreigt wanneer, zoals de RET wil, per 1 oktober de strippenkaart wordt geschrapt als vervoersbewijs in en om Rotterdam. Nogmaals uitstel dus. Januari 2008: Gatenkaas. Duitse hackers vogelen tijdens een LAN-party in Berlijn uit dat met spullen ter waarde van nog geen 100 euro volledige controle over de chip van de ov-chipkaart te krijgen is. Een week later kraken studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen de chip van de reguliere dagkaart. Onder druk van de Tweede Kamer en de Consumentenbond gelast Huizinga een onafhankelijk onderzoek naar de ov-chipkaart. Februari 2008: Volgens een rapport van onderzoeksinstituut TNO kan de chipkaart met enkele hangsloten landelijk worden ingevoerd. De staatssecretaris wacht op de door haar aangevraagde contra-expertise. Ze laat weten dat ze pas bereid is de strippenkaart en de huidige abonnementen af te schaffen als er sprake is van een goed, veilig en betrouwbaar vervoerbewijs. Nooit dus zo blijkt snel daarna. April 2008: Onderzoekers van de Nijmeegse Radboud-universiteit laten op 12 april weten de kaart volledig te hebben gekraakt. Uit onderzoek van de Royal Holloway University of London blijkt op 14 april dat de chip in de kaart niet veilig is en moet worden vervangen door een betere. De RET beraadt zich op wie de extra kosten hiervoor moet betalen. Huizinga laat weten dat het invoeren van de kaart op 1 januari 2009 vermoedelijk niet haalbaar is. Tevens maakt de Minister zich onsterfelijk belachelijk door te zeggen: "We vervangen de ov-chipkaart, maar pas als er grootschalige fraude mee is gepleegd". September 2008: Vijf consumentenorganisaties, ANWB, CG-raad voor chronnisch zieken en gehandicapten, Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie stappen uit het overleg met het ministerie. Ze vinden de ov-chipkaart een belachelijk kostenverslindend vehikel dat slechts nadelen heeft en vinden verder praten zinloos. Wij eigenlijk ook. Net als de rest van Nederland. Kennis economie in Nederland? Pfff, een simpel pasje in elkaar draaien is al te ingewikkeld.

Reaguursels

Inloggen

En dag

G-unite | 23-09-08 | 16:37

@Linker vinger: Rechts heeft voorrang?

Sydough | 23-09-08 | 13:05

-weggejorist-

linker vinger | 23-09-08 | 12:16

-weggejorist-

linker vinger | 23-09-08 | 12:14

Wat is er eigenlijk mis met het betalen voor OV met je pinpas ?

De La Puerco | 23-09-08 | 11:20

Als ze dit nu ook nog doen voor rekening rijden dan zijn we klaar!

doorkeeper | 23-09-08 | 08:12

ZOOOOOO!!! En nu doorpakken Tineke! EINDELIJK ben je van het gezeik van clubs als Rover af. Daar kun je toch nooit iets goeds bij doen. De ANWB moet terug in zijn hok en zich bezighouden met wegenwachthulp en het maken van kaarten voor vakantiegangers. De LSVB is ook een linkse radicale club die je niet serieus dient te nemen: studentjes schakelen het snelst over van iedereen.

De argumenten van deze clubjes zijn eigenlijk allemaal dikke kul: kon je al lang zien aankomen. Nu zeggen ze "we hebben er geen zin meer in". Nee, dat zou ik ook zeggen als ik lang genoeg de kont tegen de krib had gegooid.

Dus Tineke, dit is je kans. Het gezeik van de "vertegenwoordigers van doelgroepen" is weg. Pak door, voer die kaart in en na vier jaar piepen die k*tclubs niet meer!

n.b. voor de CG-raad wil ik een uitzondering maken van dit bash-verhaal. De CG-raad komt - als enige - WEL voor een legitiem en eerlijk belang op!

Bart218 | 23-09-08 | 00:02

Daarrrrr gaaaaan wij weerrrr! Terwijl er talloze landen in de wereld zijn te vinden waar je bewezen goed werkende systemen naadloos van kunt overnemen, gaan wij weer het wiel uitvinden. Of het nu het 'veilige' paspoort is, de automatisering bij de belastingdienst of een OV chipkaart, dit soort projecten KUNNEN onze ambtenaartjes niet managen - dit belooft veel goeds voor het rekeningrijden, dat waarschijnlijk in 2042 werkt - na een kostenoverschrijding met ettelijkemiljarden...

azoturie | 22-09-08 | 23:40

kan Tineke niet op onze kosten eens kijken hoe het in Barcelona geregeld is? Gewoon kaartje kopen en door draaihekje. Zonder kaartje kom je er gewoon niet in, maar wij moeten natuurlijk het wiel zelf opnieuw uitvinden, ook van mijn centen, helaas!

moe de loos | 22-09-08 | 23:09

Ja en het crimineel staat al klaar met zijn vervalsingen en chip-opwaardeer apparatuur

da salvo | 22-09-08 | 22:26

Het zoveelste drama van een overheid, ja, zowel linksch als rechtsch of er een beetje tussenin, die opnieuw probeert het wiel uit te vinden op een geldverslindende manier. De volgende wordt de kilometerheffing....

Alliekwallie | 22-09-08 | 22:18

is er geen land in de wereld die al wel een werkend systeem heeft!! Kopiëren en invoeren. Zo moeilijk is het toch niet ?

jvm | 22-09-08 | 22:03

ik zeg een keer de boete clausule uit het contract met de bedrijven die dit moesten maken na lezen. En dan voor het gerecht slepen die hap.
Hoe kan het dat zo iets simpels zo lang duurt....

Cousin Avi | 22-09-08 | 21:41

gaap****

pilosletje | 22-09-08 | 21:21

Ik snap wel dat die organisaties niet meer om de tafel willen..... voor elk gesprek moeten ze een minuutje bidden met Tineke. Dat begint na verloop van tijd ook te vervelen.

OneandOnly | 22-09-08 | 21:16

Ik weet nog dat debiel Nederland viel voor een verpleegster in de politiek en ook
nog zwaar christelijk, nou wat wil je nog meer, kan niet beter en niet betrouwbaarder; meteen maar minister van Verkeer en Waterstaat.
Mw. Maij Weggen, de grootste bleke trut in de geschiedenis van de Ned. politiek.

Broadcaster | 22-09-08 | 21:10

Het CV van een voormalige minister van Verkeer en Waterstaat, mw. Hanja Maij Weggen, geboren in Drenthe, achterlijk bible belt figuur en incompetent van haar kruin tot haar clitoris. Typisch CDA kontenlikker en zo dun als een natte krant. Ja in Klazinaveen heb je de voedingsbodem voor infrastructuur.
Johanna Rika Hermanna (Hanja) Maij-Weggen (Klazienaveen, 29 december 1943)
Afkomstig uit een gezin waarvan de vader rijwielhandelaar was, volgde ze van 1962 tot 1965 een hbo-opleiding in de verpleegkunde. Vervolgens studeerde ze nog enige jaren pedagogiek en kunst- en cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam maar maakte deze studies niet af. In 1967 werd ze docent gezondheidszorg te Amstelveen en Apeldoorn. In die periode werd ze lid van de Anti-Revolutionaire Partij

Broadcaster | 22-09-08 | 21:02

Godsamme, het wordt weer tijd voor een huilende vrouw op verkeer&waterstaat a la Maijweggen halverwege de nineties.
Goeie televisie gegarandeerd. Het is me ook nog steeds een raadsel waarom het zo moeilijk is om een standaard systeem te maken met een chip van, laten we zeggen 2007, ipv een chip die rechtstreeks uit een Atari uit 1978 komt :S Logisch dat die shit gekraakt wordt, op den duur wordt alles wel gekraakt trouwens, zo kun je wel bezig blijven.

| 22-09-08 | 21:02

De OV-kaart komt er. Want het zal toch niet zo zijn dat de auto's straks wel te volgen zijn, maar de OV-reiziger niet.

Makkelijker voor de reiziger... Hahahaha, tuurlijk.

WernerT | 22-09-08 | 20:55

Het is een drama, die OV-chipkaart. Onlangs in Radar werd, als 1 van de tientallen klachten werd gezegd dat de klok van de systemen op de bus of metro achterliep. Hierop werd door een OV-chipkaart-bobo geantwoord (de man was van tevoren goed gesouffleerd door een techneut) dat "... het systeem soms te druk was om de klok bij te houden...". Als ervaren ICT-er weet je dan dat het geheel door ongelofelijke sukkels is ge-engineered.
En, als je dit soort projecten kent, weet je ook waardoor het komt: er wordt eerst jaaaaren geanalyseerd, geluld, gelobbyed, gevergaderd, gecongressed en hordes streepjespakken ingehuurd om ALLE MOGELIJKE aspecten te onderzoeken en ALLE MOGELIJKE partijen te bevredigen. De types die zich met deze jarenlange hetelucht-rondpomp-periode bezighouden schrijven gewoonlijk facturen met een vork en een inktpot.
Tenslotte moet alles nog eventjes voor een habbekrats in een jaartje in elkaar worden geklust. Resultaat: een schaap met vijf poten en de zoveelste mislukking op het conto van de overheid en semi-overheid. En natuurlijk is de rekening voor de belastingbetaler, die daarvoor ook nog eens een onbruikbaar systeem krijgt...

Brouhaha | 22-09-08 | 20:49

haha ben inmiddels student af, verdien geld en heb dus nu ook een hekel aan dat veetransportwat iedereen OV noemt. lekker filerijden, heerlijk

Rest In Privacy | 22-09-08 | 20:34

Dus,

1000000000 euro is hieraan besteed? Voor zon kaartje wat zogenaamd handiger is? en wat al eigelijk bestond? Wat misschien 3 55+ers relaxed vinden?

Kon dit geld niet beter besteed worden aan:
Een paar plakaten asfalt in de randstad?
Een nieuwe ozon-laag?
Hadden dan niet alle mbo scholieren onder de 18 al een OV kunnen krijgen ?

&zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan..

JanPeterBalellende | 22-09-08 | 20:29

De OV chipkaart.Een idee en nachtmerrie dat goed verkoopt en voor werkverschafing zorgt aan commissies en ambtenaren die wel door hebben wat er mis is maar hun leuke baan er niet voor willen opgeven.Tineke H. zal geen daadkracht tonen en niet laten zien dat euthanasie op een mislukt mega project soms heel verstandig kan zijn.

nadenkeniseenkunst | 22-09-08 | 20:19

Ík denk dat ik +/- 50 cent ga declareren bij de overheid. Ik heb een pasfoto in moeten leveren voor dit drama en daar is niks mee gedaan.
Niet dat 50 cent uitmaakt, maar als een paar miljoen mensen dat gaan doen heeft Dribbel toch wel een probleem, iig kunnen er op deze manier wel een groot aantal pardonners aan de slag bij de overheid...

biochemie_nerd | 22-09-08 | 20:19

Ik schaam me dood als Nederlander, besteed dit maar uit aan Chinezen dan werkt het binnen een half jaar.

Boudt | 22-09-08 | 19:53

da wizard | 22-09-08 | 19:25
We willen ook voldoende parkeerplaatsen vlakbij een station. Redelijk betaalbaar en niet dat je denkt dat je maar net zo goed in je bed kutn blijven liggen omdat het parkeren meer kost dan wat je verdient op een dag.

Elisabeth2 | 22-09-08 | 19:40

1 miljard euro kostende drama
---
Met dank aan het CDA, PvdA, VVd, D66, LPF en nu ook de CU.
Rot eens op met die meuk.
We willen geen chip knip, we willen geen extra kaarten.
Wat we willen is betaalbaar en goed openbaar vervoer dat ook rijdt op tijden die niet vallen tussen 09.00 en 17.00
En dit MILJARD was leuk geweest om de bejaarden eens gratis te laten rijden...

da wizard | 22-09-08 | 19:25

Blijven boicotten die sjipknip. Oprechte sociale ongehoorzaamheid, een van de weinige dingen die we van marokkanen kunnen leren. Oh ja, en je vrouw achter in de auto, dat ook.

Ad Hok | 22-09-08 | 19:09

Het is allemaal de schuld van Prince2.

Elke conSULtant die nu nog met dat boekje aan komt zetten meteen promoveren tot conducteur in Gouda.

ZDEV | 22-09-08 | 19:08

Diarree hoeft doorgaans niet "vlot getrokken" te worden.

fart majeur | 22-09-08 | 19:04

-weggejorist-

Pl4tium | 22-09-08 | 18:36

2006-2007 Karla Peijs
2003-2006 Karla Peijs

1998-2002 Tineke Netelenbos
1994-1998 Annemarie Jorritsma-Lebbink
1989-1994 Hanja Maij-Weggen / Koos Andriessen
1986-1989 Neelie Smit-Kroes
1982-1986 Neelie Smit-Kroes
Van 1982 tot nu op een jaar na alleen maar vrouwen op verkeer en waterstaat.
Nog meer mislukte projecten:
HSL,
Betuwe Lijn,
File probleem
Zou er een verband zijn tussen de chaos, incompetentie op VWS en het feit dat het gerund wordt door vrouwen?
Andere falende vrouwen bv bij de belasting dienst.

Weisse rose | 22-09-08 | 18:35

Ov chipkaart. Kilometerheffing, Betuwelijn, snelwegverbreding, vereenvoudiging belasting stelsel, dijken, privatisering spoorwegen & energiebedrijven, HSL lijn, multicultidrama, missie in voormalig Joegoslavië, paspoortfraude, Randstad-infrastructuur, alle verkeerstunnels, huizenmarkt, ….
In Nederland lag nog een fundament van wegen, huizen, scholen, dat behoorlijk degelijk was. Maar ik vraag mij nu aan het einde van dezen werkdag af wat de NL overheid de afgelopen 20 jaar eigenlijk goed en soepeltjes lopend tot een goed einde heeft gebracht……
*staart gedachteloos naar scherm en weet het niet meer*

der Mann | 22-09-08 | 18:28

Een miljard voor een OV-chip systeem voor de RET dus.
Hebben ze daar behalve gouden Iphones ook gouden toegangspoortjes?
En moet dat goedverdoeme 16 jaar duren?!
AMATEURS!!!

-LoKi- | 22-09-08 | 18:24

@DiagnosisTyphus | 22-09-08 | 17:39
Als 't erebogen mogen zijn van dennentakken, kom ik ze ook nog wekelijks versieren.

stekelige | 22-09-08 | 18:11

Ze heeft natuurlijk wel een hele erfenis, zie de puin van Netelenebos maar eens adequaat op te ruimen, zie ook het onderwijs.

Multikuli | 22-09-08 | 18:08

Broadcaster | 22-09-08 | 17:21
Een gouden moment, toen Maij-Weggen op een gegeven moment bij de hoor commissie met verstikte stem zei "en nu wil ik naar huis, snik".

Elisabeth2 | 22-09-08 | 18:05

Ik geef in dit soort gevallen (ov-chipkaart, Noord-zuid-lijn, Betuwelijn, Hogesnelheidslijn, inburgering en wat god nog meer) het voorbeeld van de russen en de amerikanen die naar de maan wilden.
Er was een schrijfinstrument nodig voor in de ruimte dat het altijd zou doen, in gewichtsloosheid, op z'n kop, etc.
De Amerikanen besteden er zo'n miljoen dollar aan en kwamen met de papermate balpen (die met het pompje).
De russen kwamen met een potlood van 50 cent aan een koordje...
De russische oplossing was beter(want door koordje kan het schrijfinstrument niet kwijtraken in gewichtsloosheid), goedkoper, en sneller...

echte machokerel | 22-09-08 | 18:02

@Elisabeth2 | 22-09-08 | 17:20
Je hebt het niet nodig. Hier inloggen is lastiger.

Nonnes | 22-09-08 | 17:50

@DiagnosisTyphus | 22-09-08 | 17:39
Dat zal lastig worden...

CoJoNes | 22-09-08 | 17:49

Strippenkaart? Wat is dat?

Koud flesje Alfa | 22-09-08 | 17:41

Dan gooien we dit project toch over tafel en beginnen we weer een nieuw project. Geld zat! En dan de burgert lekker nog meer laten betalen voor het falende beleid. Ach we hebben zo veel geld in Nederland, het kan maar niet op.

Stanoniem | 22-09-08 | 17:39

Zonder dat je winstmarge van 99,7 procent in het geding komt natuurlijk.

DiagnosisTyphus | 22-09-08 | 17:39

ze moeten toch wat met ons belasting geld

bbaadd | 22-09-08 | 17:39

@CJN
Maar kun je ook onder de 500 miljoen voor 386 toegangspoortjes?

DiagnosisTyphus | 22-09-08 | 17:39

Ook deze is leuk, hier heeft de opsomming OV chipkaart drama DEFCON reeds bereikt:

media.defcon.org/dc-16/video/dc16_dewi...

Voor de ingewijden, clubje hakkerts bij elkaar in Vegas die zich vergapen aan den dames, maar vaak ook nog iets van techniek weten.

faz | 22-09-08 | 17:36

Huizinga et al. zijn de reden dat dat glazen plafond straks met dubbel glas is.

DiagnosisTyphus | 22-09-08 | 17:33

Voor 20 miljoen lever ik ze over een half jaar een volledig veilige chipkaart.

CoJoNes | 22-09-08 | 17:32

@koet met neusgat:
Eens

Rest In Privacy | 22-09-08 | 17:26

Ik blijf het zeggen... Al het openbaar vervoer moet GRATIS zijn.
En dan bedoel ik niet alleen voor suffe studenten, maar voor iedereen.
Heb je ook al dat ge-ouwehoer niet meer.
Alles bij elkaar heeft dit gemiereneuk toch al miljoenen gekost, hadden ze het net zo goed in gratis reizen kunnen stoppen, had je misschien nog een paar tevreden burgers.

KOE MET NEUSGAT | 22-09-08 | 17:23

correctie: secretaresse

Broadcaster | 22-09-08 | 17:23

@DT71
O ja May Weggen de vrouw van de spitsstrook die door haar voormalige collega
minister, de heer Westerterp, op haar muil ging bij de hoogste rechtsinstantie.
Als beloning voor haar geld verslindende blunder ging Maij Weggen lekker goed betaald werken in een Europees kantoortje van een Europees parlementje, nam haar eigen dochter mee als secraaeresse, tegen een vergoeding van 4800 pm., en geen haan die er naar kraait.
Staat mij bij dat die spitsstrook op de A1 1 miljoen per meter kostte????
Dank u wel mevrouw.

Broadcaster | 22-09-08 | 17:21

Nonnes | 22-09-08 | 17:15
Ik wacht wel effe op de senioneren treintraining die ons in de Miljoenen Nota beloofd is.

Elisabeth2 | 22-09-08 | 17:20

1 miljard over 16 jaar weg pissen is volgens mij lang niet het meest geldverslindende project in Nederland! Of dat positief of negatief is weet ik niet zo goed ...

d1rk | 22-09-08 | 17:20

Het zijn niet alleen de IT-projecten die klauwen met geld kosten. Van betuwelijn tot hogesnelheidstrein en van onderwijs tot kansenwijken en over de fileproblematiek doen we maar het zwijgen toe. Het kost maar en het kost maar.Men moet bij het rijk de gulden regel gaan hanteren dat de mislukker betaalt.Geen gezeur maar dokken als men er een zootje van maakt en incompetente ministers moeten gewoon ander werk zoeken(dat wordt een leegloop). Kappen met belastinggeld over de balk te smijten.Presteren, zoals alle mensen moeten doen die betaald krijgen voor hun werk.

T@ Riest | 22-09-08 | 17:18

@Elisabeth2 | 22-09-08 | 17:10
Probeer het eens en vertel dan of dat waar is.

Nonnes | 22-09-08 | 17:15

Ik vind het al hip dat de kaartjes automaten van de NS tegenwoordig haptic feedback hebben... pimp!

Watcher | 22-09-08 | 17:14

Waarom zitten er op zo'n technisch ministerie trouwens altijd incompetente wijven aan de knoppen? Kroes, Jorritsma, Netelenbos, Maij-Weggen, nu dit weer.

Rest In Privacy | 22-09-08 | 17:11

En voor dat geld hadden ze ook 16 jaar lang 1500 conducteurs in de treinen rond kunnen laten lopen...

Mubbenschonster | 22-09-08 | 17:10

Wacht met smart op de senioneren treintraining. Niet dat ik ooit met de trein ga, maar ik heb begrepen dat je hogere wiskunde gestudeerd moet hebben om een kaartje te bemachtigen als er geen verkooppunt op het station is.

In elk buitenland, hoe exotisch en afgelegen dan ook, is het geen enkel probleem om een kaartje te kopen naar je bestemming en dat met gewoon geld of pinpas te betalen.

Elisabeth2 | 22-09-08 | 17:10

Het probleem is dat ambtenaren niet anders gewend zijn dan ergens op een heel inefficiënte manier (andermans) geld naar te smijten om problemen op te lossen. Dit werkt bij IT projecten gewoon NIET. De manier waarop het project tot stand komt heeft alles te maken met het doel en wat het dus ook hoe het opgebouwd wordt. Die schijtambtenaren willen/kunnen zich nergens in verdiepen en verwachten dan een kant en klare oplossing terug te krijgen. Als dan blijkt dat door afzijdigheid ergens een functie is vergeten in te bouwen die alsnog geïmplementeerd moet worden dan heeft dat gevolgen voor de hele programmatuur. En kan je weer opnieuw beginnen.

Pablo's ijscocar | 22-09-08 | 17:09

@ConfuZor | 22-09-08 | 17:06 :

Zeker, maar die werken voor projecten waaraan _wel_ geld te verdienen valt. Ik zou bijna zeggen; geef dit in handen van één van de grote internetbedrijven van tegenwoordig, en nog voor het einde van de herfst hebben we een door reclame betaald perfect werkend OV (ok, ok, beetje overdreven ;).

Balsaq | 22-09-08 | 17:08

@tocqueville | 22-09-08 | 16:57
Tineke, haar voorlopers, en waarschijnlijk nog zo'n 84.000 ambtenaren hebben jarenlang de hele wereld over gereisd en zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de systemen, die nu in de UK, SGP, JPN etc worden gebruikt, perfect zijn voor NL en zijn ze toen zelf gaan ontwikkelen.

Biff Eagleburger | 22-09-08 | 17:07

Rammstein | 22-09-08 | 16:53 en nog even dit.. zodra je het openbaar vervoer gratis maakt voor de gebruikers.. kan er geen hardwerkende nederlander meer bij, de treinen zitten dan immers al vol dakloze zwervers.
in mijn conducteurtijd heb ik ze regelmatig de trein uit gemieterd...

dakloze: "ja maar conducteur, ik ben dakloos en ik moet naar utrecht"...
conducteur: "ga er hier maar uit, dakloos kun je immers overal zijn"....

van dal | 22-09-08 | 17:07

Het ligt niet aan de oplossing, maar de implmentatie jongens! tjonge jonge. Er zijn zat capabele bedrijven in NL die dit veel beter kunnen.

ConfuZor | 22-09-08 | 17:06

IT-projecten en de overheid blijft een ramp. Veel te veel stuurgroepen, werkgroepen en andere ouwehoergroepen. En beslissers die de materie niet snappen.

JamesHuntLive | 22-09-08 | 17:04

Rammstein | 22-09-08 | 16:53 gratis ov bestaat niet, iemand zal toch moeten betalen.. [markmodus] en dat zal de hardwerkende belastingbetalende nederlander wel zijn..[/markmodus]

van dal | 22-09-08 | 17:03

1 miljard... dar kan je tegenwoordig al een hele behoorlijke Hadron Collider van bouwen!

De Stramme Kabouter | 22-09-08 | 17:02

Ik wil die dikke kartonnen kaartjes terug en een Meneer de Conducteur (met een echt fluitje) die met zijn kniptang echte gaatjes knipt!!

Gezellig! | 22-09-08 | 17:02

O ja misschien dat een onafhankelijk onderzoekscommissie een onderzoek kan gaan doen naar de onafhankelijke onderzoeken die onderzocht hebben of OV jaakaart nog verder onderzocht moet worden.
Zijn we tenminste weer 4 jaar verder.

Broadcaster | 22-09-08 | 17:01

Maakt niet uit hoeveel die shit kost. Wij betalen toch wel.

Lets Kuttekrap | 22-09-08 | 17:01

@Japannert | 22-09-08 | 16:52 :

Dat geloof ik meteen. In Azië weet men wel hoe dat moet; dat geldt voor Singapore net zo.

Maar nee: in Nederland moest het --in onze vooraanstaande "kenniseconomie"-- worden uitbesteed aan adviesbureautjes die voor de overheid werken omdat ze te slecht zijn om voor het bedrijfsleven te werken. Het resultaat is navenant.

Balsaq | 22-09-08 | 17:01

@tocqueville
het systeem in NL IS juist van dezelfde makers als die van Hong Kong! MTR Corporation en Octopus Cards Ltd !

cheezymcsquibble | 22-09-08 | 17:00

En die kaart... het zou echt handiger zijn. Die organisaties die niet meer aan tafel willen lopen allemaal over van de eisen. Tineke, sla op tafel en beslis wat wel en niet reeel is om te honoreren.

Nonnes | 22-09-08 | 16:59

Nederland en openbaar vervoer het is om te gillen. Ga eens naar het verre Oosten.
Even 2 voorbeelden, de Shinkansen hogesnelheidslijn die inmiddels door heel Japan rijdt, had 3 jaar geleden op het traject Tokyo-Osaka, een afstand van ruim 500 km. een totale vertraging van 17 seconden over het hele jaar.
Twee jaar geleden was dat 8 seconden. Het excuus duurde langer.
De meest recente gegegens zijn nog niet bekend.
In Korea hebben ze een hoge snelheidslijn aangelegd, de KTX tussen Seoul en Pusan, een stuk van ruim 500 km., door moerasgebieden, hooggebergten, jungle en instabiele aardschokgevoelige bodem in 12 JAAR TIJD. Ja na twaalf jaar reed de 1e trein over het traject, met lees wel honderden bruggen, viaducten en tunnels, en niet zo eenvoudig.
Kijk eens naar soortgelijke projecten hier. Om te huilen.
In Japan rijdt ca. 90% van alle treinen op tijd, is een trein te laat, gratis vervoer inclusief een excuus briefje aan de werkgever van de reiziger.
Stations zijn daar gewoon veilig, super schoon en onbeklad.
In dat soort landen wordt openbaar vervoer hoog gewaardeerd en ziet men het nut voor de economie van een goede spoor infrastructuur incl. kaarsystemen.

Broadcaster | 22-09-08 | 16:59

VanFrikschoten | 22-09-08 | 16:49 ik wéét wat treinreizigers eten als ze thuiskomen... een koude schotel.

van dal | 22-09-08 | 16:58

Japannert | 22-09-08 | 16:52

Net als de Oyster in Londen en de Octopus in Hongkong al jaren doen. Kan ook met treinen over lange afstanden meer dan €30 ben je hier toch niet kwijt.

@Eurlings
Geef Tineke eens een schop onder haar hol en zeg dat ze eens in Azië of Londen moet gaan kijken en het systeem kopieert. Ben je in een paar jaar écht klaar.

tocqueville | 22-09-08 | 16:57

ik doe net een uitvinding... een kaart in de vorm van een strip met vakjes, die je afwaardeert door te stempelen.

van dal | 22-09-08 | 16:57

En ik wil nog steeds mijn pasfoto terug die ik heb ingeleverd voor m'n chipkaart...

Reez | 22-09-08 | 16:57

@Japannert
oke oke, ik had 't specifiek over hongkong en londen omdat die met het Mifare systeem werken net als NL. Trouwens, werkt die in Tokyo ook landelijk?

cheezymcsquibble | 22-09-08 | 16:56

@Stijlvollemelk | 22-09-08 | 16:55
Veel melk blijven drinken. Word je slim van.

Nonnes | 22-09-08 | 16:56

-weggejorist-

de schaamte voorbij | 22-09-08 | 16:56

Faalinga, whats in a name!

Stijlvollemelk | 22-09-08 | 16:55

@Martinus_van_Oranje | 22-09-08 | 16:53
Jij bent scherp bezig vandaag.

Meneer | 22-09-08 | 16:55

*This ship is drowning*

FapMastert | 22-09-08 | 16:54

Wat een geldverspilling dit project!

Martinus_van_Oranje | 22-09-08 | 16:53

VanFrikschoten | 22-09-08 | 16:49
Is de rammadan dan al voorbij? O, ik kan het natuurlijk heimelijk in de wc opeten!

Tiscali | 22-09-08 | 16:53

Ik heb een idee: gratis OV ! Ben je van het hele gelazer af.

Rammstein | 22-09-08 | 16:53

@cheezymcsquibble | 16:40
”het systeem is in Azie en Londen net ff anders. NL heeft als enige land het probleem dat je bij 1 OV bedrijf "in-checkt" en bij een ander OV kan "uit-checkken". Dit maakt het geheel wat ingewikkelder....”

Nee, de Japanse Suica kaart in Tokyo werkt op verschillende lijnen van tientallen aangesloten vervoersbedrijven, metro, trein en bus. Je stapt heel makkelijk over van de ene naar de andere lijn. Ook kan je er in de stationswinkels en elders mee betalen. Multifunctioneel en simpel. Je koopt een kaart anoniem, en kan hem overal opladen.

Japannert | 22-09-08 | 16:52

DonQ. | 22-09-08 | 16:49
Handiger om dan maar meteen mijn bankpas daarvoor te upgraden. Of is dat te simpel gedacht?

1sokkie | 22-09-08 | 16:52

DT71 | 22-09-08 | 16:50
Kan iemand niet de stekker in Tineke steken?

Lucifer | 22-09-08 | 16:52

het probleem is gewoon dat 10 jaar geleden de techniek state-of-the-art was, maar nu kan iedere mongool met een rekenmachine dat ding kraken. De OV bedrijven hadden destijds niet zo moeten tegentribbelen (vooral de NS: "wij willen ons eigen kaartje!") en veel sneller alle hardware op moeten leveren.

cheezymcsquibble | 22-09-08 | 16:51

@DonQ. | 22-09-08 | 16:49:
Helaas als je een portemonnee heb met fatsoenlijk leer werkt het al weer niet.

Inferi0r | 22-09-08 | 16:50

Kan iemand niet de stekker uit Tineke halen?

Rest In Privacy | 22-09-08 | 16:50

In Engeland hebben ze vooral in het Westen dacht ik gewoon geen automaten, poortjes, abonnementen en ander moois. Alleen als de conducteur langs komt hoef je te betalen. Absoluut het goedkoopst. Die conducteurs verdienen nu zeker hun brood terug (ze hebben er veel nodig wat ook veel beveiliging betekent) en de grootste kostenpost heb je niet. Het klinkt primitief maar het is DE oplossing.

Inferi0r | 22-09-08 | 16:49

@Tiscali | 22-09-08 | 16:47
Neem maar brood mee voor de zekerheid...

VanFrikschoten | 22-09-08 | 16:49

En dat betutteld óns! De wereld op zijn kop... Het moet niet gekker worden.

kWazt | 22-09-08 | 16:49

1sokkie | 22-09-08 | 16:32
Is verdomde handig als je geweaun je portomonee over een scanner kan halen zodat er een poortje opent. (zie BigBabou | 22-09-08 | 16:38 e.a.)
Singapore is wel het beste voorbeeld, simpel te implementeren in NL, Singaporezen en Chinezen die ik hier een strippenkaart laat zien lachen zich een deuk.

DonQ. | 22-09-08 | 16:49

Bijna vijf uur. Moet zo de trein halen.

Tiscali | 22-09-08 | 16:47

@Kniftig | 22-09-08 | 16:43: Duh. Als het jullie pauper achterban is die altijd zwart rijd, zou ik ook denken: mooi zo. Hadden jullie er maar wat aan gedaan.

Inferi0r | 22-09-08 | 16:47

Ik heb een idee! We bedenken een pre-paid systeem. Je koopt een kaartje met daarop een tegoed voor x ritten. Hoe langer de rit, hoe meer van je tegoed af wordt gehaald.

De buschauffeur stempelt elk tegoed af. Men neme een langwerpige strook met daarop bijvoorbeeld 3, 15 en 45 strippen.

Omdat de buschauffeur in een trein (die noemen ze machinist) niet alle reizigers kan stempelen, laten we daar stempelaars voor rondlopen. Die zijn er ook voor de veiligheid. En goed voor de werkgelegenheid.

Ach, en een gaatje knippen mag ook als alternatief voor stempelen. Daar doe ik niet zo moeilijk over.

Wie rekent uit hoe veel goedkoper het OV had kunnen zijn zonder deze OV-chipkaart farce?

Wie rekent uit hoeveel kaartjesknippers een baan hadden kunnen hebben van al het geld dat met deze chipkaart affaire is verbrand?

ZDEV | 22-09-08 | 16:47

@VanFrikschoten | 16:42
De VerbeetBand?

fuckje | 22-09-08 | 16:47

Ik heb het es bijgehouden. Ik rijd 4 keer per week op een uiterst druk Randstad treintraject. Sinds ik van vakantie terug ben en op 2-9 weer met de trein ging, ben ik om precies te zijn 0 (nul) keer gecontroleerd.

Auke | 22-09-08 | 16:47

VanFrikschoten | 22-09-08 | 16:42
Hebben ze al geprobeerd maar dat werd een eentonig liedje. Ze herkennen alleen de kleur rood.

Lucifer | 22-09-08 | 16:47

Mooi he?.. die vrije-marktwerking..

bovenste_plank | 22-09-08 | 16:46

@tocqueville
in hongkong hebben ze maar 1 tarief, die per zone werkt, dus dat is lekker makkelijk. In NL heeft ieder OV bedrijf z'n eigen tarieven, eigen zones, enz. enz. Dat maakt weer moeilijker!

cheezymcsquibble | 22-09-08 | 16:45

Wij van de PvdA zijn blij dat wij nauwelijks hier onze vingers aan hebben gebrand en we ons een keer niet meer door bochten hoeven te wringen om onze standpunt veranderingen uit te leggen.

Kniftig | 22-09-08 | 16:43

Ik koop nooit een kaartje, die poortjes gaan met alles open en ik heb dit jaar pas 2 boetes gehad, ga gemiddeld 2x per dag met de metro.
Er wordt te weinig gecontroleerd, een kaartje kopen zou vrijwillig geld weggeven zijn en ik houd het liever zelf als ik kan kiezen.

Robert Irving III | 22-09-08 | 16:43

Ik stel voor dat we de tweede kamer uitrusten met xylofoons, neusfluiten en triangels waar op kleurcodes zijn aangebracht....

VanFrikschoten | 22-09-08 | 16:42

@ BloodHound | 22-09-08 | 16:24
Het is niet voor niks dat de invoering van de kilometerheffing is uitgesteld tot na deze kabinetsperiode. Volgens een hoestende man in een regenjas moet Eurlings namelijk Balkenende opvolgen. En een falende kilometerheffing onder zijn bewind zou een te groot smetrisico opleveren.

Ivoren Toren | 22-09-08 | 16:42

@cheezymcsquibble | 22-09-08 | 16:40

Maakt niet uit, je kan overgaan op een tariefsysteem, net als nu met de strippenkaart. Of je maakt mooie verdeelsleutels. Het systeem is echt precies hetzelfde als in Hongkong, gewoon inchecken en uitchecken, simpeler kan niet.

tocqueville | 22-09-08 | 16:42

Waarschijnklijk is de geplande kilometerheffing ook zo lek als een mandje. Vandaar dat de (r)overheid eerst forse sancties op fraude aankondigd alvorens het systeem operationeel gaat. Ze weten in Den Haag dat de burger in principe een middel in handen krijgt om ze op de knieën te dwingen als er straks massaal gefraudeerd wordt met die heffing.

de.grote.vergeler | 22-09-08 | 16:42

"Hibbeldribbel, geen beknibbel!" aldus staatssecretaris Huizinga in een schriftelijke reactie.

Dommelsch | 22-09-08 | 16:42

lijn5 | 22-09-08 | 16:39
Van dat geld kan Mercedes weer nieuwe S klasses ontwikkelen voor al die staatshoofden die die dingen van ons geld bestellen.

Lucifer | 22-09-08 | 16:42

@Lucifer 16:39 Ja maar dan verliest Nederland haar "Kampioen Moeilijk Doen" titel !

Rammstein | 22-09-08 | 16:41

Jammer dan. Het is net het echte leven. Achteraf moord en brand gaan roepen is voor losers. Vraag maar aan m'n ex. Ik had het wel aardig gevonden als het gelukt was. Je staat toch aardig voor lul bij de bushalte met een wapperende 45-strippenkaart als stropdas.

Rekeozeb | 22-09-08 | 16:40

@BigBabou
het systeem is in Azie en Londen net ff anders. NL heeft als enige land het probleem dat je bij 1 OV bedrijf "in-checkt" en bij een ander OV kan "uit-checkken". Dit maakt het geheel wat ingewikkelder....

cheezymcsquibble | 22-09-08 | 16:40

Jongens, nou niet overdrijven. Wat is nou een miljard pleuri tegenwoordig. In drie maanden gooien we datzelfde bedrag in een zwart gat in Afrika, en noemen het onwikkelingswerk. Wat er ontwikkeld wordt weet ik niet.

lijn5 | 22-09-08 | 16:39

Wat is er mis met een doorgang die opengaat als je er een eurootje ingooit? Of zoals in het buitenland een kaartje met een aantal eenheden die er bij het uitstappen worden afgehaald. Bestaat allang en is voor een fractie van de kosten te implementeren.

Lucifer | 22-09-08 | 16:39

Namen wil ik zien. Wie heeft dat geld gekregen?
*schavot van zolder haalt*

blinde kip | 22-09-08 | 16:38

Waarom zijn die ov-chipkaarten in heel Azie al 10 jaar geleden succesvol ingevoerd? Ik heb twee chipkaarten in mijn portemonee zitten; van Shanghai en van Singapore. Werken perfect. Die van Nederland zie ik er nooit in verschijnen.

Waarom moet de minister uberhaupt 'overleggen' met die andere partijen? Gewoon projectje plannen en uitvoeren die hap. F*ck reizigersorganisatie! Je vraagt een hond toch ook niet welke riem hij het mooiste vindt. :P

BigBabou | 22-09-08 | 16:38

@Mokum Kosher: Inderdaad, auto + ov duur = paupers lopen.

Inferi0r | 22-09-08 | 16:37

Daar meer dan de helft van Nederland tegen de ov-chipkaart is (ik vind het ding ook niet werken, maar het is van slecht naar beter) zal wel meer dan de helft van Nederland zwart rijden.

Inferi0r | 22-09-08 | 16:36

T@ Riest | 22-09-08 | 16:24
oh vandaar dat het oh zo moeilijk is ;)

CHARR | 22-09-08 | 16:36

Voor al diegenen die voor gratis openbaar vervoer zijn het volgende. Gratis openbaar vervoer is alleen voor diegenen die graag met alle zwervers, paupers en a-socialen in de tram zitten (gebeurd nu ookal ivm gebrek controle). Maar als je het OV gratis maakt, dan heeft dus iedereen recht op vervoer. De grootste teringlijer mag dan lekker de hele dag in de tram hangen en meerijden. Dus niets gratis openbaar vervoer.

Mokum Kosher | 22-09-08 | 16:36

Tineke Huizinga is " verrast ", volgens het radio 1 journaal.
Guttoguttogut!

fuckje | 22-09-08 | 16:35

"Weet iemand wat het potentiële voordeel van zo'n kaart is?
Mocht dat er überhaupt zijn.

1sokkie | 22-09-08 | 16:32"

Voordat alles pseudo-geprivatiseerd is (zelf Connexxion is gewoon eigendom van een Frans STAATSfonds) over alle linies een compleet zinloos systeem er doorheen jassen opdat de linksmensjes kunnen blijven zeuren dat de markt niet werkt.

_ILT_ | 22-09-08 | 16:35

Ze hebben ook nooit meer dat probleem opgelost met de nieuwe ID kaarten met RFID chip en de OV chipkaarten, die dingen reageren op elkaar - werkt voor geen meter als je je portomonnee op zo'n poortje plempt om 'm open te maken en alle lampjes rood worden. Baggersysteem. Verantwoordelijken opsluiten voor diefstal van belastinggeld?

Dysje | 22-09-08 | 16:34

RET-directeur Pedro Peters is ook al zo'n die-hard positivo, die z'n oogkleppen maar niet wil afdoen. Kaart wordt gekraakt, half Rotterdam rijdt zwart, ik ken al heel veel mensen die absoluut niet meer 's avonds met de metro willen reizen omdat er alleen maar tuig rondloopt maarrr, Pedrooootjoooo ziet geen probleem hoor...
www.google.nl/search?hl=nl&safe=of...

Biff Eagleburger | 22-09-08 | 16:34

Er is makkelijker met strippenkaarten te frauderen dan met de ov-chipkaart. Waarom gebruiken we de chipknip niet gewoon, aangezien dit een wettig betaalmiddel is kan fraude ermee op de normale manier worden bestraft en is dit niet meer het probleem van het ov...?

Stuntman Mike | 22-09-08 | 16:34

Heb hier dus GVD al meer dan €200 ingestoken en ik ga nooit met het o.v.

Lucifer | 22-09-08 | 16:33

@Bier-Sexueel: dat is idd bij jou weten, lees mijn eerdere post is. Er betaalt geen hond op bepaalde plekken (laat dat precies het tuig zijn). Natuurlijk valt dit ding te kraken huili huili maar mensen kijken weer zwart-wit. We moeten van slecht naar beter niet van slecht naar het beste. Alles maar dan ook alles kan je in het automaat doen wat jij vind dat als ov kaart moet worden aangezien en dan gaan mensen zeuren over die universiteit die hem weet te kraken. Nou so what? Dan rijden er straks 10 mensen zwart beter dan dat 10% nu totaal wit rijd.

Inferi0r | 22-09-08 | 16:33

Gratis OV en Sportscholen voor iedereen. Ben je van alle ellende af en uiteindelijk bespaar je weer.

Wickie de Fustviking | 22-09-08 | 16:33

Weet iemand wat het potentiële voordeel van zo'n kaart is?
Mocht dat er überhaupt zijn.

1sokkie | 22-09-08 | 16:32

"Zo moeilijk moet het toch niet zien om een werkend systeem over te nemen?

Japannert | 22-09-08 | 16:26"

Het is een bekend gegeven dat de Nederlandse bewindvoerders breed, diep en complex willen. Het voorbeeld dat je noemt is één stad, één vervoersmiddel, weinig tot geen simpele opties. In Nederland willen de megalomaantjes gelijk alles in de breedte, diepte volblaffen met de OV chipmeuk plus dat ze on-the-move ook nog details en zelfs fundamentele zaken willen veranderen wat een klassieke fout is in overheidsprojecten m.n. ICT projecten van de overheid. Moeilijk is het inderdaad niet, maar het is overheid hè. Die mensen zijn naast onbeholpen ook nog eens totaal nutteloos.

_ILT_ | 22-09-08 | 16:31

Vraagt zich af wat Nataly Holloway hier nu weer mee te maken heeft en sinds die breezah royal is geworden.

Lucifer | 22-09-08 | 16:31

Ach kom, een miljard... Dat is slechts een zesde van wat CERN kostte.

DiagnosisTyphus | 22-09-08 | 16:31

@Fimbulvetr | 22-09-08 | 16:23
Kijk, dat bedoel ik dus...

VanFrikschoten | 22-09-08 | 16:30

Nederland blijft de proeftuin van Europa (of van de Wereld), en dat alles op kosten van de burgerts dankzij een falende overheid!
Hoe dom kan een overheid zijn?
Tijd voor verandering!
Tijd voor Geert!

Frederik Puntdroad | 22-09-08 | 16:29

Weet je, er falen heel veel IT projecten. Nederland heeft een colectief IT pprobleem maar praat gewiekst over Marokkanen zodat de GSende ITers niet echt aan het werk hoeven.

Einde van de Domheid | 22-09-08 | 16:28

En intussen kunnen MBO studentjes geen OV kaart krijgen omdat dat te duur zou zijn. Soms is politiek zo niet te bevatten.

Adriaantjeeeeeuh | 22-09-08 | 16:28

Bij mijn weten is er weinig mis met het huidige systeem, dus waarom vervangen? Zo'n pasje lijkt natuurlijk wel wat moderner dan een kaartje, maar dat kaartje lijkt moeilijker te vervalsen dan zo'n k*tpasje.

Bier-Sexueel | 22-09-08 | 16:28

@Hübsch

Ik ook twee jaar geleden, heb ondertussen wel een pasje die niet op mijn naam staat maar waar ik wel de poortjes in rotterdam mee open krijg. een persoonlijke zou ik wel nooit krijgen, weg pasfoto

Seletitic | 22-09-08 | 16:28

"Hoeveel mensen verdienen hier niet een dik betaalde boterham mee? Dat is toch goed voor de economie?

Tiscali | 22-09-08 | 16:16"

Nee, want belastinggeld en daarbij misinvesteringen aka verspild geld. Je denkt wel lekker politisch, aanstaande carriere in de politiek in de maak aka potverteerder par excellence?

_ILT_ | 22-09-08 | 16:27

Hier spreekt GS zichzelf redelijk tegen wat betreft good-old ov chipkaart. Lullie moeten is wat vaker in Rotterdam (ohh bij jullie in Amsterdam is er toch ook één?) de metro pakken, dan heb je door waarom we dat ding al 26 jaar lang nodig hebben. S 'avonds is dat ding in ieder geval eigendom van de mocro's laat ik maar niet over overdags beginnen

Inferi0r | 22-09-08 | 16:27

In tokio hebben ze een werkend systeem, voor die 1 miljard hadden we dat vast wel kunnnen kopen, maar dat is natuurlijk te simpel gedacht.

Hellsmurfje | 22-09-08 | 16:26

Ik snap het niet. In Japan hebben ze al jaren kaart-systemen. Ook in Taiwan, Korea, Hongkong en verschillende steden in China ben ik ze tegengekomen. Zo moeilijk moet het toch niet zien om een werkend systeem over te nemen?

Japannert | 22-09-08 | 16:26

Wat niet werkt in dit plan is 'Chip'. (Nooit gewerkt.) Neem een DNA kaart of gewoon pasfoto icm paspoort/Irisscan/vingerafdruk of ID kaart. Vertrouw de ANWB verder niet ze hebben teveel schulden.

Einde van de Domheid | 22-09-08 | 16:26

@hekkesluiter

Of dat er op elk pinpasje al een chip zit bovendien.

Rabarberke | 22-09-08 | 16:26

Hübsch | 22-09-08 | 16:21
Ja, gek hè!

T@ Riest | 22-09-08 | 16:25

Mwahahaha, ben ik blij dat ik direct na mn studententijd een auto heb gekocht en op tijden rij, waarop nooit files staan!

Bawls | 22-09-08 | 16:25

Dit drama is nog klein, wacht maar tot er kilometer heffing moet komen. *KOTS*

BloodHound | 22-09-08 | 16:24

@ Doc Damage | 22-09-08 | 16:19
1.000.000.000,- : 16.000.000,- = te veel

Hübsch | 22-09-08 | 16:24

Dat elke potentiele reiziger een pin- en/of creditcard in zijn zak heeft is Tineke geheeld ontgaan.

hekkesluiter | 22-09-08 | 16:24

CHARR | 22-09-08 | 16:19
Tineke komt uit een streek waar de kar nog door het paard wordt getrokken.En met het paard bedoel ik een echt paard hoor.

T@ Riest | 22-09-08 | 16:24

ach je probeert eens wat, je overlegt eens wat, en voor je het weet ben je als ministerie in 16 jaar een miljard lichter. Daar had je zo'n 1600 kaartjesknipperts a 40k€ per 16 jaar lang van een baan kunnen voorzien en daarmee zo'n jaar voor kunnen aannemen en dan nog eens zo'n 240 miljoen aan bijstandsuitkeringen kunnen besparen.

Fimbulvetr | 22-09-08 | 16:23

Die 'kosten'', dat het duur zou zijn om dat ding te verbeteren is natuurlijk onzin. Je neemt gewoon een betere chip, past de software aan, doet wat andere hokuspokus en klaar. Meer dan 100 manuren is dat niet.

Maar goed, de overheid en weten wat ICT moet kosten....

Rabarberke | 22-09-08 | 16:22

@myself
Ofja.. leuk

Hübsch | 22-09-08 | 16:22

T@ Riest | 22-09-08 | 16:17
Hoe mensen toch die leuke link kunnen leggen tussen de ov-chip en finnen.

Hübsch | 22-09-08 | 16:21

tocqueville | 22-09-08 | 16:16

Maar op die manier tonen we aan dat "we" het zelf niet kunnen! Een schandaal! Dan liever nog een extra 16 jaar met geld smijten.

Mr_Robijntje | 22-09-08 | 16:20

Ik vraag me altijd af waarom we niet gewoon de chipknip die al jaren zonder veel problemen wordt gebruikt ook in het OV gebruiken. Lekker voor een miljard het ei van Columbus opnieuw proberen uit te vinden, dat is een stuk voor de hand liggender idd...

donaldo | 22-09-08 | 16:20

Als minister van treinen en bussen zou ik een systeem bedenken waarbij passagiers een kaartje kunnen kopen waar de bestemming op staat en de datum en dat een meneer (m/v) dat dan met een kniptang controleert.
Heb ik wel eens in een heel ander land gezien....
www.nos.nl/archief/2004/nieuws//images...

VanFrikschoten | 22-09-08 | 16:20

1 miljard? Dat zijn wel heel wat kilometertjes snelweg! Integenstelling tot die idiote chipkaart wel iets waar het clootjesvolk op zit te wachten...

esnaider | 22-09-08 | 16:19

al 16 jaar bezig om te zorgen dat een kaartje goed kan werken, nou poeh poeh, zijn er kleuters aan het knutselen ofzo?

CHARR | 22-09-08 | 16:19

En wat heeft mij dat gekost?

Doc Damage | 22-09-08 | 16:19

-weggejorist-

Violator[xL] | 22-09-08 | 16:19

"vraagt zich af of ik mijn pasfoto nog terugkrijg, die ik ingeleverd heb voor de ov-chipkaart"

Hübsch | 22-09-08 | 16:19

Is het misschien handig als er een commissie komt om de haalbaarheid hiervan te onderzoeken?

azijnseikerT | 22-09-08 | 16:18

Hoe houdt je softwarebedrijven uit de rode cijfers....; is dit geen vorm van ongeoorloofde staatssteun Neelie?

stekelige | 22-09-08 | 16:18

Er is net zo min een probleem met de OV-chipkaart als met Marokaanse krullebolletjes!

T@ Riest | 22-09-08 | 16:17

Je moet zo'n project gewoon zien als een economische maatregel: geld in de economie pompen. Net als de N-Z lijn ina 020. Hoeveel mensen verdienen hier niet een dik betaalde boterham mee? Dat is toch goed voor de economie?

Tiscali | 22-09-08 | 16:16

En dat terwijl dergelijke kaarten in het buitenland (Hongkong: Octopus, Londen: Oyster) al jááren operationeel zijn. Ik heb in 2004 in een Hongkongse kroeg gesproken met Nederlandse ambtenaren op reis om te leren van de Octopus. Waarom niet even copy-pasten? Wat een drama is dit zeg...

tocqueville | 22-09-08 | 16:16

Typisch, een IT-project faalt en er staan vrouwen aan het roer...

Biff Eagleburger | 22-09-08 | 16:14

Al 2x twee pasfoto's moeten afgeven. *Eist schadevergoeding*

Siebrandt | 22-09-08 | 16:14

Wat zijn dat eigenlijk, chronnisch zieken?

die ene van daarzo | 22-09-08 | 16:13

Tjeemig, 16 jaar aan onderzoeken, instanties, overleg, noem maar op. Als je die immense hoeveelheid verspilde uren in geld zou vertalen zou je onder heel Nederland een metronet aan kunnen leggen. Dat was in die 16 jaar trouwens ook al af geweest dan...

CrazyBertje | 22-09-08 | 16:13

En dat was Tineke.. next!

Karel Kruizenruiker | 22-09-08 | 16:13

"We vervangen de ov-chipkaart, maar pas als er grootschalige fraude mee is gepleegd". Politiek anno 2008. Kan en mag je eigenlijk niet meer van opkijken.

RTLNieuws | 22-09-08 | 16:12

*diepe zucht slaat* wat was/is er mis met een kaartje kopen?

Mo™ | 22-09-08 | 16:11

Voor dat geld hadden ze net zo goed het OV gratis kunnen maken.

Pingu | 22-09-08 | 16:11

'De ov-chipkaart. Het leven wordt steeds gemakkelijker'. Ironisch.

kofferdeknosser | 22-09-08 | 16:10

Gewon stekker er uit, opnieuw beginnen

Mr. S | 22-09-08 | 16:10

Dus houdt Tineke de eer aan zichzelf en stapt op?
*droomt verder*

Hodja | 22-09-08 | 16:10

Tineke is op zich wel goed met het OV. Ze heeft zelf jarenlang tussen Heerenveen en den Haag gependeld met de belbus. Onderschat haar niet.

niet voor de hond | 22-09-08 | 16:09

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl