Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Groot nieuws: Second Life is dood

dooooood.jpgOntluisterend heftig nieuws vandaag in het NRC: 'Einde virtuele wereld nadert' zo kopt de krant. Men doelt hier op Second Life. Dat is dat spelletje waar u een jaar geleden zo mee vermoeid bent in de media. Second Life was de toekomst. Iedereen volgde de halve leugens van blatende marketingfacts-types en gaf miljoenen uit om ook een eigen afdeling in de game te starten. Maar in werkelijkheid heeft dat hele Second Life nooit meer dan 331.000 actieve gebruikers wereldwijd gehad (ter vergelijking: World of Warcraft heeft er meer dan 10.000.000), maar dat boeide niet. Toen niet. Maar nu is het zomer en hebben de hippe onderzoeksbureautjes alle tijd om alles nog eens uit te zoeken. En wat blijkt: "Investeren in Second Life was vooral goed voor een innovatief imago". Joh, echt? "De bezoekersaantallen vallen tegen. (...) Grote bedrijven als ING, Deutsche Post, Adidas, Dell en Mercedes hebben de deuren van hun virtuele kantoren in Second Life inmiddels gesloten." Goed. Hebben we dat ook weer gehad. TOLD YOU SO. Alleen de gemeente Zoetermeer is nog steeds dolenthousiast, maar die lopen overal mee achter. Wij voorspellen nu alvast de volgende zomerscoop: "Succes Twitter wil maar niet losbarsten".

Reaguursels

Inloggen

Eerst kijken of ik ook zo'n belachelijke huilbaby krijg.

Bollix | 02-08-08 | 16:16

Mooi! Second Life = No Life

Kudt Chinees | 01-08-08 | 23:45

Heerlijk secondlife gaat eindelijk offline.
Geen wonder met zon waardeloze trage grafische kudth engine.
De chanpagnefles wordt ontkurkt! PLOP

Warme bakker | 01-08-08 | 00:12

Second Life is Dood!! Lang Leven Second life!!!

Yep hype is over en nu is het tijdperk om net als het begin van de www het te gebruiken waar het voor bedoelt is.
WWW begon ook met gokken en sex en kijk we zijn jaren later aan het internet bankieren en geven via DigiD onze privacy waar.

nu praten we niet over WWW maar VW (Virtuele Wereld) en ook die gaat deze ontwikkeling in. Zal nog ff zijn tijd hebben maar let maar op.
En ja wat je ook over de stabiliteit van SL als VW zegt een ding zit vast je kan cre-eren, je kan innoveren, socialiseren hoe JIJ dat wilt. Ok er zijnw at regels die ALL Mighty Linden stelt maar het word niet zo company gecontroleerd zoals menig Virtuele Wereld.

Ik zweer niet op Second Life alleen maar door de enigzins vrijheid blijf ik zekers rondhangen en ja vooral ontdekken wat je allemaal kan.

JoJaD | 31-07-08 | 23:49

Als ik in SL een kroeg binnen stap zit er nooit iemand achter de bar, maar mag je ergens op klikken voor een virtueel biertje en een beetje rondlopen in een lege kroeg. Saaaaaaaaaai.

Mulimans | 31-07-08 | 23:36

En ik had nog wel fors geinvesteerd in tabaksbladeren. Jammer...

sapjes | 31-07-08 | 19:27

Ik loop nog steeds elke dag rond in SL!
Helemaal in mijn eentje weliswaar, maar ik dacht dat zo hoorde: zo is het in het echte leven ook toch?

Jammer dat SL net nu dood verklaard is, heb vorige week net voor 75 euri penisverlenging/bleking ondergaan..

Ghanees | 31-07-08 | 18:14

Wie had dat gedacht, ik ben in shock!

Felluh | 31-07-08 | 17:03

Tja, dat is slecht nieuw voor mensen die ik liever niet tegenkom

kleine_hoeden | 31-07-08 | 16:19

Zoetermeer is een prima stad als eerst alle tokkies uit Den Haag vertrekken, die op hun eigen pleuris zooi zijn gaan wonen, en alle fop negerts vertrekken

Zwaan | 31-07-08 | 15:15

@ aliensoundsystem

Ik zie het al. Je kopieerde een stukje tekst van SpoorJIjWel.... solly!

inquisitra | 31-07-08 | 14:52

/care.
Ik heb een hekel aan hypes.

Mindreaver | 31-07-08 | 14:51

nee hoor inquisitra :)

Aliensoundsystem | 31-07-08 | 14:50

@Aliensoundsystem

Heb ik iets naars over SL gezegd dan?

inquisitra | 31-07-08 | 14:47

Lullig als je eerste leven ook al nagenoeg dood is ...

Amos. W. Steinhacker | 31-07-08 | 14:46

is het ooit dan iets geweest?

Zodar | 31-07-08 | 14:18

BenTuras, ik heb er allemaal geen moeite mee, maar puur omdat het zo tijdrovend is, zou ik er nooit aan beginnen.

Navar0x | 31-07-08 | 14:12

@ inquisitra Jij werkt voor sl fo sure je vind het wel een erg lauwe plek zo te zien
iedereen zn handicap vind ik ;) ikzelf vind het een beetje jammer om met de graphs die k heb ( 9600Gt,Sc. 2.2gig x2 ) een beetje jammer om zoiets lelijks aan te kijken in een wereld waar ik alles doe wat ik wel wil , maar niet kan in het echte leven , ben ik de enige of zijn dr meer Gs-rs die liever moeite steken in het realiseren van ECHTE dromen ?

ik doe dat wat ik in secondlife begonnen ben in het echte leven.
Dat wat je daar doet kan dus zeker wel gerealiseerd worden in het echte leven.
Moeite moet je zoiezo stopping in dromen, wat voor de meeste mensen al moeilijk genoeg is, dat vergt tijd, en inspanning, en alle mogelijkheden aanpakken die er maar zijn. Dus ook als die mogelijkheid secondlife heet.

maar je bent gewend om onzinnige spelletjes te spelen, met mooie graphics. ( wat zo nu en dan zeker vermakelijk kan zijn ) Waar je je tijd aan verspild in plaats van te werken aan je dromen. ik moet toegeven dat het er grafisch niet geniaal uit ziet, het is een beetje behelpen. maar dat nemen we maar voor lief.

Aliensoundsystem | 31-07-08 | 14:11

Ik had er ook een proefaccount, maar het was allemaal niet echt duidelijk. Dus... geen vervolg aan gegeven.

@Spoorjijwel? | 31-07-08 | 13:42
Ja, hier is er een die veel moeite steekt in het realiseren van echte dromen... :-)

HJDB | 31-07-08 | 13:57

@ inquisitra Jij werkt voor sl fo sure je vind het wel een erg lauwe plek zo te zien
iedereen zn handicap vind ik ;) ikzelf vind het een beetje jammer om met de graphs die k heb ( 9600Gt,Sc. 2.2gig x2 ) een beetje jammer om zoiets lelijks aan te kijken in een wereld waar ik alles doe wat ik wel wil , maar niet kan in het echte leven , ben ik de enige of zijn dr meer Gs-rs die liever moeite steken in het realiseren van ECHTE dromen ? reply aub :)
Ps . 1 van die 331.000 secondlifers is me zus :S :( is dr nog hoop of moek dr laten adopteren ?

Spoorjijwel? | 31-07-08 | 13:42

ik log ook niet meer op SL in, want ik vind GS niet..

teringtubbie | 31-07-08 | 13:39

2nd life, wat is dat?

phaijlock | 31-07-08 | 13:38

@BenTuras
Wat is de prijs van een biertje daar en mag er gerookt worden?

naardeklote | 31-07-08 | 13:36

2nd Life? Ow, dat idiote gedoe met die kudt graphics.

zoutwatercavia | 31-07-08 | 13:22

En terecht

Luud Rubbers | 31-07-08 | 12:41

Renos2 : even voor de duidelijkheid, ik heb een 1e life. ik heb een first life.
Zowel in secondlife als first life ben ik dj, aangezien je niet iedere dag in een club kan gaan draaien is secondlife voor mij een uitkomst om nieuwe dingen uit te testen. Het is een tool om nieuwe projecten op te zetten en die later uit te werken tot een 1e life project. Ik werk samen met artiesten uit heel europa, en secondlife is het medium voor direct contact, en het direct uit testen van nieuwe projecten.
De geweldige feesten waar in je weekend heen gaat, ontstaan nu eenmaal niet vanzelf.

Aliensoundsystem | 31-07-08 | 12:24

Gutteguttegut, welk een leuk frutseldingetjes hebben bovenstaande... homo's aan hun nick hangen.

Murdockyoufool | 31-07-08 | 12:15

Second life: no life.

Murdockyoufool | 31-07-08 | 12:13

Zelf run ik ook een club, maar heb nog nooit geld uitgeven.
ik onderhoud mn club met wat ik verdien in secondlife.
Het hoeft dus niet alltijd zo te zijn dat als je iets wil maken dat je dan geld moet uitgeven.

Aliensoundsystem | 31-07-08 | 12:11

GET A LIFE ! FIRST LIFE !

Renos2 | 31-07-08 | 12:03

Ik wist wel dat ik niet de enige 'gek' was.....
@BenTuras: Net even een kijkje genomen. ZIet er leuk uit, zal eerdaags ook een keer 's avonds langskomen.
*gaat snel weer terug naar 'Second Death'*

Onweer | 31-07-08 | 11:54

BenTuras : Grappig, volgens mij heb ik wel eens in je club gedraait ;)

Aliensoundsystem | 31-07-08 | 11:10

Ik ben 2 jaar geleden in Second Life (SL) begonnen en het is inderdaad zo als je niet binnen je eerste uur door iemand op sleeptouw wordt genomen je het op zal geven. Je hebt echt hulp nodig in het begin en er zijn heel veel mensen die graag helpen. Ik was zo gelukkig om door een leuke dame geholpen te worden, ze staat nu nog steeds op m'n vriendenlijst.

SL is in de huidige vorm amper geschikt voor real-life commercie. Het is wel geschikt voor bijvoorbeeld educatie op afstand als pseudo menselijk contact een toegevoegde waarde heeft. Ook het hele sociale gebeuren wordt door veel mensen gewaardeerd. Of het nu real-life, Hyves, Twitter of SL is, bijna (he he) iedereen heeft sociale contacten.... Alle facetten van het dagelijkse leven kunnen in SL beleefd worden, kennissen, vrienden, verliefdheid, trouwen, drama, scheiden en overlijden is allemaal mogelijk in SL.

Vind je dit raar ? Bedenk dan dat een groot deel van je dagelijkse "leven" bestaat uit prikkels die uiteindelijk in je hersenen een effect hebben. die prikkels kunnen ook tot stand komen achter een beeldscherm. Ik grinnik al bij voorbaat over alle snedige opmerkingen die gaan komen.....

Het is waar dat veel mensen in het begin van hun SL vooral bezig zijn met Linden dollars verzamelen. Je avatar op een campeerplek (hierboven geld-verdienscriptje genoemd) zetten is nonsens. Het kost meer aan stroom dan het aan Linden dollars oplevert. Er zijn voldoende leukere manieren om wat gratis L$ te krijgen, zelfs als nieuweling.

Zelf heb ik een nachtclub waar een aantal gadgets (scripts) actief zijn die de bezoeker wat L$ geven. Ga maar eens kijken op slurl.com/secondlife/Tenochtitlan/38/2... (Je zal wel SL moeten installeren als je dat niet hebt) Elke avond van ca. 8u tot ca. 10u is er staff in de club aanwezig om je te ontvangen. De gadgets doen het ook buiten deze uren ;-)

De wat ervaren bewoner zal mee gaan doen aan contests, die vaak leuke bedragen (denk relatief, en niet met dollar tekens in je ogen) kunnen opleveren. Nadeel is wel dat je leuk gekleed moet zijn(dat kost je dus L$), en je sociaal moet opstellen, zonder te overdrijven. Een leuke babbel en een leuk uiterlijk doet het nog steeds goed ;-)

Wat het ook goed doet is software ontwikkeling voor medebewoners of bedrijven. Ik heb al een aantal leuke opdrachten gedaan, die echt wel wat meer opleverden dan 100L$ ;-) Uiteraard moet je hier wel de skills en de mogelijkheden voor hebben.

Er zijn een aantal bewoners die rijk zijn geworden met verhuur en verkoop van land, al dan niet bebouwd. Helaas zijn er ook mensen die misbruik maken van dit fenomeen, en dan vooral van de onwetendheid van nieuwe bewoners. Zelf koop ik mijn land alleen bij Linden Labs(bedrijf achter SL) en verhuur dit voor een schappelijk bedrag. Mocht je zo ver komen, laat je goed informeren over de valkuilen !

Een andere mogelijkheid is een winkel openen. Er zijn enkele hele grote en succesvolle, en heel veel kleinere die wellicht net uit de kosten komen, of niet. Bij producten moet je denken aan kleding, meubels, sieraden, make-up, interactieve animaties en lichaamsdelen ;-)

Als je de eerste paar uur doorgekomen bent en nog niet afgehaakt bent, dan zou je kunnen overwegen om wat euro's om te wisselen voor L$. Je avatar aankleden kan je tot 10.000L (ca. 25 - 30 euro, afhankelijk van waar je omwisselt) kosten, maar er is ook heel veel gratis te vinden. Er zijn voldoende manieren om geld om te wisselen. Je begint je dan vrijer te bewegen en niet zo verkrampt bezig te zijn met geld vergaren. Een hobby mag geld kosten, toch ?

SL leuk ? Ja, ik vind van wel. Maar ik heb er ook, op termijn, een zakelijk doel mee. Nu is het voor mij investeren om kennis op te doen. Als het concept van virtuele werelden aanslaat, iets dat ik wel verwacht, dan ben ik er klaar voor :-)

BenTuras | 31-07-08 | 10:51

@ grabbel | 31-07-08 | 09:43
Zoetermeer is een goed voorbeeld van hoe het niet moet. Het aantal Zoetermeerders op SL is te verwaarlozen. Tevens zal de interesse van buitenlanders, en de meesten uit Nederland, ook te verwaarlozen zijn. Zoetermeer is niet bepaald een toeristische trekpleister. Kon vantevoren al zien aankomen dat dat zou floppen.
@Aliensoundsystem | 31-07-08 | 09:58
Helemaal mee eens. Natuurlijk is niet alles even super op SL, echter het is heerlijk om daar te zijn zonder doodgegooid te worden met reclame en winkels van de bekende "real life" multinationals. Die reclame krijg ik elders op het internet al genoeg om de oren geslagen. Op SL draait het om de creativiteit van de 'gewone man', enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk. En ja, je moet wel even de moeite nemen om te kijken hoe alles werkt, maar dat moet met de meeste dingen toch?

Onweer | 31-07-08 | 10:07

Totaal eens met inquisitra | 30-07-08 | 20:28
Velen duiken SL op met idee-en, zonder eerst uit te zoeken of er wel behoefte aan is.
Wat moet mercedes op SL? Ok, een virtuele auto misschien, maar dat is geen massa markt bij gebrek aan virtuele wegen ook.
De Deutsche Post? Geen flauw idee.
Adidas? Zou succes KUNNEN hebben met virtuele kleding. Die markt is groot, maar ook weer niet zodanig dat Adidas zich er enorm rijk kan rekenen.
Voor grote bedrijven is SL ook niet echt geschikt. Echter, de doorsnee burger kan er met slimme aanpak WEL een leuk zakcentje verdienen. Met niet al teveel moeite kan je er zo je zomervakantie van betalen. Maar natuurlijk, je moet er wel van houden. SL en WoW vergelijken is ook niet echt zinnig. 2 verschillende werelden. De 1 ziet liever SL, de ander liever WoW en weer een ander beiden of zelfs geen van beiden. Net als Xbox/PS3, of Fok!/GS. Schoppen ook allemaal zo lekker tegen elkaar. Ok, toegegeven... tegen fok schoppen... nee, te makkelijk.
Ieder zijn eigen ding, maar om dan tegen iemand aan te schoppen die het WEL leuk vind. Ach, zo zit de wereld in elkaar he.
Sommigen hier komen niet eens verder dan van ontbijt tot slapen gaan de F5 knop te verslijten. Geeft niks. Als je je daar tevreden bij voelt, gewoon blijven doen. Daar is die knop voor gemaakt. En GS ook.

Onweer | 31-07-08 | 09:59

even voor de duidelijkheid, secondlife is verre van dood. Het fijt dat bedrijven denken dat je voor je plezier in je vrije tijd even langs de digitale ing bank wil, dat is de meest domme gedachte die ik maar kan bedenken. Wat een sukkels om te denken dat ze succes konden hebben in een virtuele wereld. Niet dus, niemand die het intreseerd dat ze daar zijn, en niemand die er naar om kijkt.
Maar om second life dood te noemen is nog veel dommer.
Secondlife is het ultime medium voor live artiesten, djs, live acts, en alles wat maar met electronische muziek te maken heeft. Bedrijven die denken daar popie jopie op in te spelen komen idd bedrogen uit, simpel... GEEEN INTRESSE

Aliensoundsystem | 31-07-08 | 09:58

Een kennis van mij werkt met second life voor de gemeente Zoetermeer. Daar kan je als inwoner je vraagjes aan stellen. Loopt storm... Aantal bezoeken per week 7 aantal unieke bezoekers 2. 25K uitgeven aan twee fossielen op Second Life... Goed bezig.

grabbel | 31-07-08 | 09:43

@ inquisitra | 30-07-08 | 20:28
[niet te cynisch maar wel een beetje modus]
100 euro per week? Zo, dat zal mijn omzet verhogen zeg. Poeh poeh.
[/niet te cynisch maar wel een beetje modus]

gratis is lekker | 31-07-08 | 09:33

Shit, weer een hype gemist, die dingen gaan ook zeau snel voorbij...

Swaffelkip | 31-07-08 | 09:27

Verbaast mij niets. De meesten parkeren de avatar aan een geld-verdienscriptje en gaan vervolgens (reallife) lekker iets anders doen. Hierdoor loop je in een land vol coma-patientjes.
Daarnaast vind ik de graphics ook zwaar tegenvallen, niet realistisch genoeg om voldoende tot de verbeelding te spreken.

Mulimans | 31-07-08 | 08:01

Eindelijk!

plastic zakje | 31-07-08 | 04:27

Second life,moehahaha,mijn kat is al met z'n achtste bezig.

lichtpunt | 31-07-08 | 02:48

@inquisitra | 30-07-08 | 20:28
o guttegut, de zoveelste reclame-goeroe die beweerd dat hij alles heel anders aanpakt dan zijn collega's.
eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in iemand die gewoon toegeeft de successen van zijn collega's te jatten.

******** | 31-07-08 | 02:07

Dronken kon je er niet worden. Lekker eten of seks kon je er ook niet.

LibertasSimplex | 31-07-08 | 01:42

Gelukkig. Wat een armoe om te zweven boven een virtuele wereld met "echte" reclame.
Ik vond het een zielig gedoe.

Boomschade | 31-07-08 | 00:29

Fuck 2nd live,fuck lively,fuck al die stompzinnige sited die mensen ergens bij willen betrekken.

captainobvious | 30-07-08 | 23:53

RIP
mijn condelances en medeleven voor de nabestaanden..

Anvers666 | 30-07-08 | 23:40

@cailleach bheur | 30-07-08 | 19:39: Nee joh, daar bestaat al jaren Palace chat voor: www.thepalace.com/

T'o Malaak | 30-07-08 | 23:25

Second Life is zeau 2007...
Heb in dat jaar ook een avatar geprobeerd aan te maken maar ik kreeg de boel niet geregistreerd, geïnitialiseerd of weet ik veel wat. Hoe dan ook bij mij werkte het niet.

matatwork | 30-07-08 | 23:09

Ik schaam me er al langer voor dat ik in Zoetermeer woon maar nu overweeg ik serieus te gaan emigreren....

Emotion | 30-07-08 | 23:01

Ruudje | 30-07-08 | 22:35
1: ASL? 2: 43/M/Poland u? 1: 12/M/USA. Wtf dude?
Brrrrrr... *nog maar eens op #1, "Extreem lekkere tweelingen", klikt*

wwsd | 30-07-08 | 22:54

Waarom zou ik echt geld voor virtuele hoeren betalen terwijl ik voor hetzelfde geld echt gepijpt kan worden door een lekker thais wijf van 19 en niet een beetje geil chatten met een 48 jarige uitgelubberde oma uit Mexico...?

dlseth | 30-07-08 | 22:25

Nou ja, leuk geprobeerd, lekker meeliften op de hype die helemaal nergens over ging. 331.000, daar sta ik van te kijken. Er zitten 9 miljoen mensen op Runescape, wat nog kutter en lelijker is. Misschien moeten de gemeentes maar overstappen op Runescape...

wwsd | 30-07-08 | 22:17

Dat Zoetermeer is hartstikke goed bezig op internet. Je kunt het bericht niet alleen lezen maar ook uit laten spreken. Tenminste dat staat er. Alleen het werkt niet. "The service is not available on this webpage due to a temporary problem." Lekkere reclame voor je dorp al met al. Boel geld verspillen met niks.

bbbachstra | 30-07-08 | 22:14

Ik zit ook op twitter echt wel leuk als je de juiste vriendjes hebt.

Haas82 | 30-07-08 | 22:13

Twitter is bij de weg ook zoiets als van die onzin.

De Sjaaq | 30-07-08 | 22:03

Nooit gezien, niets aan gemist.
Van digitaal neuken, krijg je ook geen kinderen.
Wat niet "live" is, is waardeloos.

De Sjaaq | 30-07-08 | 22:01

@One Shot 21:41 Second Opinion.

Rammstein | 30-07-08 | 21:44

Second wat?

One Shot | 30-07-08 | 21:41

Ik heb er nooit iets van gesnapt en nu is het dood. Te laat !

Rammstein | 30-07-08 | 21:40

Ah, was het dat Elisabeth2, vandaar al die verwijzingen naar de huispoëet.

Don Quichote | 30-07-08 | 21:40

Haha, sinds hoe laat staat Mutsaars zijn naam onder het topic?

Elisabeth2 | 30-07-08 | 21:34

Iemand zin in een Virtual Bouncer?

CoffeePatch | 30-07-08 | 21:30

CoJoNes | 30-07-08 | 21:19
We kunnen het geheel wel een beetje verlevendigen. Ga jij me voor sufmuts uitmaken en ik jou voor bullebak. Doen?

Elisabeth2 | 30-07-08 | 21:28

Haas82' test kamer maakt een hoop duidelijk, wel zielig voor al die second lifers die opeens geen leven meer hebben.

Don Quichote | 30-07-08 | 21:28

@CoJoNes | 30-07-08 | 21:16
het is ook een google labs project dus nog in beta fase.
Het runt trouwens goed op firefox maar je moet wel windows gebruiken

Haas82 | 30-07-08 | 21:26

De Vrije Universiteit is ook aanwezig in Second Life. Ze heeft het hoofdgebouw helemaal laten nabouwen - en wat zo aardig is, de bibliotheek ontbreekt. Echt een universiteit waar je veel wijsheid zult opdoen.

Arrabinekoeterine | 30-07-08 | 21:20

In Zoetermeer wonen is gelijk aan dood zijn. Dus second life een logische gedachte. Tenminste als je overbetaalde voedingsbodem voor een slaappil bent.

vraaghetmijdanniet | 30-07-08 | 21:20

@redactie
Kom maar door met Kouwes, dit topic is net zo dood als Second Life.

CoJoNes | 30-07-08 | 21:19

@Haas82
Hey vriend, ik krijg deze boodschap:
"Lively is not ready for your platform.

Lively requires Windows Vista or XP with Internet Explorer or Firefox."

Lively is dus nog niet klaar voor mijn platform, nuff said.

CoJoNes | 30-07-08 | 21:16

Help ik woon in Zoetermeer, wat moet ik nu doen?

[ ] Geen gemeentebelasting betalen
[ ] Verhuizen
[ ] Seppuku plegen
[ ] Second Life gaan spelen.

V. Ano | 30-07-08 | 21:16

In lively hoef je niet te investeren gewoon leuk en luchtig
Ik heb hier een test kamer gemaakt om beetje rond te neuzen.
www.lively.com/dr?rid=9839043607514644...
Ik ben er zelf bijna nooit maar omdat ik wel veel in 3D ontwerpen doe speel ik er ff mee :)
Ik ben niet zo chat persoon dus het is alleen voor de nieuwigheid. Tot ik er mijn eigen museum in kan maken.

Haas82 | 30-07-08 | 21:15

Zoetermeer is toch de fietsenstalling van Den Haag ??

J.P.Kotallah | 30-07-08 | 21:01

zo hehe eindelijk, zo verschrikkelijk triest dat virtuele leven troep, gooi je computer uit en ga naar buiten nerd.

KevinBeun | 30-07-08 | 20:56

Toch gek want toen ik dit vorig jaar voorspelde aan de virtuele dame van de Rabobank had ík het niet goed begrepen...
(Ja ik heb ook een SL account, maar ik denk dat mijn poppetje ondertussen wel dood is van de honger.)

dieED | 30-07-08 | 20:51

Second life is meer iets voor m'n tweede leven, dit leven wil ik alleen leuke dingen doen.

ren-forrest-ren-e | 30-07-08 | 20:50

@ fuckje | 30-07-08 | 20:40
LOL

fuckjargon | 30-07-08 | 20:46

@CoJoNes,
NN? Of bedoel je SN?
Ik ben hem niet tegengekomen.

fuckje | 30-07-08 | 20:45

@fuckje
Sikkeneur heeft z'n essay onde de nick ICdeadpeople geplempt op NN.

CoJoNes | 30-07-08 | 20:43

Mutsears = Kouwes of omgekeerd??? Raarrr......, maar het is DE NRC, en niet HET NRC......., voor de rest zal dat Second Life nog wat dinges mijn reet roesten...., evenals de gemeente Zoetermeer....

brutus68 | 30-07-08 | 20:43

Sinds gisteren is er een echte Koning op Second life. Koning Sikkeneur de Eerste.
Kost een boel, maar dan heb je ook niks.

fuckje | 30-07-08 | 20:40

DeArmeStudent | 30-07-08 | 19:36 nooit op tt weest dus, je hoeft daar niet zo nodig actief te zijn, maar kunt er ook gewoon relevante plemps volgen, zoals ondergetekende.
.
Robert Irving III | 30-07-08 | 20:11en van een hypotheekcrisis is daar gezien de recente grondaankopen ook nog geen sprake.

trivius | 30-07-08 | 20:37

@ F von Zeikhoven

Jij moet helemaal niks.

inquisitra | 30-07-08 | 20:37

Second death dus.

CoffeePatch | 30-07-08 | 20:35

Ken SL niet, maar het klinkt als een nachtmerrie die ik weleens heb.

Elisabeth2 | 30-07-08 | 20:34

@ inquisitra | 30-07-08 | 20:28
Zeg nou eens in één zin waarom ik bij jou moet kopen?

F. von Zeikhoven | 30-07-08 | 20:32

Kouwes = Mutsaerts?...

da wizard | 30-07-08 | 20:30

De enige economie is als een tierelier daar draait is de entertainmentindustrie. Net als een draaimolen een euro kost, zo betaal je voor plezierzaken ook in SL. Daar geven mensen massaal hun geld aan uit. Ze kleden hun avatar aan, lopen clubs af waar ze kunnen socializen en chatten, hebben sexavonturen. Echt hartstikke leuk om te doen. Maar die marketingmongeaulen hebben zich enorm vergist in de behoeften vraag van de SL-populatie. Ten eerste stappen alle bedrijevn in op een moment dat die hele virtuele wereld midden in een goeistuip zit. Blijkbaar waren de stijgende aantallen voor al die overbetaalde marktanalisten alleen al voldoende om een bedrijf erin te luizen en te investeren in een virtuele wereld die gewoon niet rijp was. Niemand zat daar te wachten op online activiteiten van bedrijven die iets wilden verkopen en wat echt aan de deur afgeleverd wordt. Pas nu zie je wel interessante economische ontwikkelingen, zoals de groei van estatehandel (stukken virtueel land) die je bijvoorbeeld weer kan doorverkopen of verhuren volgens de geldende en bekende kapitalistische regels. Veel SL'bezoekers zijn ook gewoon bezoekers. Die komen een keer kijken en haken af omdat ze zonder virtueel geld zitten. En dat voor elkaar krijgen is niet heel moeilijk, maar vaak een te grote drempel. Het is dus erg gevaarlijk om iedere bezoeker daar als economisch subject te zien wara wat aan te verdienen is. En ook die inschattingsfout is de marketingboys aan te rekenen.
Wil je daar geld verdienen? Stem je koopwaar af op wat zich binnen die wereld afspeelt en waar behoefte aan is. Niet op de behoefte erbuiten. Elk bedrijf dat schade heeft geleden, mag van mij een claim neerleggen bij al die marketingpikkies die wel even een heel fenomeen panklaar zouden maken voor de economische wereld van buiten. Faliekante zelfoverschatting en onkunde.
En voor de mensen die zich afvragen of ik zelf in SL actief ben: Jazeker en zaken doen is easy. Als je maar weet waarover je praat. Dus bent u een bedrijf met interesse? Verscheur al die kaartjes van snelle marketingjongens. Een business-eigenaar in SL kan u veel beter vertellen hoe alles in elkaar steekt en wat profijtelijk is voor een bedrijf uit de eerste wereld.

inquisitra | 30-07-08 | 20:28

Ja, inderdaad, waar is Jolo eigenlijk gebleven? GS gaat SL toch niet achterna?

F. von Zeikhoven | 30-07-08 | 20:26

Secondlife had zo'n erge kudtgraphics dat het überhaupt een wonder is dat het zo lang heeft moeten duren.

fuckjargon | 30-07-08 | 20:20

*Boter van het hoofd van Kouwes veegt* - Nou niet in een keer Twitter bashen he? Dat deed GS in het verleden ook al, en plots werd het medium van van Jeaule door GS omarmd...

Joepla | 30-07-08 | 20:17

Ik snap helemaal niks van deze Kouwes. Wat staat hier nou?

koerbagh ® | 30-07-08 | 20:15

De nieuwswaarde is er niet meer dus heeft SecondLife voor bedrijven weinig nut. Maar voor gehandicapten die sex willen hebben blijft het nog wel een paar jaar open hoor. In feite groeit het gebruik nog steeds en is de oppervlakte ervan afgelopen jaar ongeveer verdubbeld; secondlife.com/whatis/economy-graphs.p...

Robert Irving III | 30-07-08 | 20:11

Geen touw aan vast te knopen...

VanFrikschoten | 30-07-08 | 20:10

HIer is een nicklamer aan de gang -> P. Kouwes moehahahahah

doskabouter | 30-07-08 | 20:08

Heeft Kouwes de nonnetjes in Vught uitgewoond?

Elisabeth2 | 30-07-08 | 20:04

Wat doet al die interpunctie daar? En die hoofdletters, correct gespelde woorden en grammatica?!

Hertogin v. Pauperen | 30-07-08 | 20:02

@cailleach bheur | 30-07-08 | 19:39
Lekker innovatief. Alleen voor windows, alleen de 'late volgers' hebben een windows machine.

CoJoNes | 30-07-08 | 20:01

is tie dronken?

photto | 30-07-08 | 20:01

@ kneuterzak

Nee, van Pino.

Schup | 30-07-08 | 20:01

Heb ik iets gemist over Kouwes?

rocco101 | 30-07-08 | 20:00

Is Kouwes gecensureerd voor die kudtchinezen?

alfagrl | 30-07-08 | 19:58

n00bs
Patrick. Dat is gewoon bekend.

CoJoNes | 30-07-08 | 19:58

SL is SRS BSNS.

PS: Kouwes met leestekens?!

die ene van daarzo | 30-07-08 | 19:57

petronella kouwes? de tante van p?

superjan | 30-07-08 | 19:56

Hé Kouwes, wat een lading leestekens en zinnen in logisch volgorde, het lijkt wel een geslaagd artikel! *breekt klomp*

Koud flesje Alfa | 30-07-08 | 19:56

Hoop niet dat Second Life een Second Life begint.

Amateuristisch geneuzel voor bijstandsgerechtigden.

chop46 | 30-07-08 | 19:49

Second WAT?

Wim-Lex | 30-07-08 | 19:49

In Zoetermeer dragen alle vrouwen een broek en alle mannen damesondergoed.

OoO | 30-07-08 | 19:47

@ Zoetermeerders: stop ... betalen ... gemeentelijke ... belastingen.

Tobus | 30-07-08 | 19:45

Heb me vanaf het begin elke keer weer afgevraagd waarom SL nou zou popie was. Mijn verklaring was telkens weer dat die knakkers die erop zaten, gewoon van die middelmatige losers waren, die voor het eerst een computer hadden aangeschaft. Het ultieme bewijs daarvoor was het feit dat mijn moeder vaak, als een kip zonder kop, door Second Life liep te (nouja, overal onzichtbare muren) en probeerde contact met iemand te leggen. Wat een klotezooi zeg, die sl

rocco101 | 30-07-08 | 19:42

Kouwes heeft geen leven meer...

tadderak | 30-07-08 | 19:42

Ze doen cq deden maar

Tobi | 30-07-08 | 19:40

de P is die van Piet?

kneuterzak | 30-07-08 | 19:39

Raar, Kouwes....., het NRC by the way??

brutus68 | 30-07-08 | 19:39

De burgers betalen wel voor dit nutteloze speeltje van een stel ambtenaren die niets beters hebben te doen, behalve uit het raam staren. Ik heb zelf een poosje in SL rondgezworven, ik kwam tot de conclusie dat iemand die daar blijft hangen zich moet laten nakijken. Zonde van je tijd, zoals ING en andere grootheden inmiddels hebben ontdekt. Zoetermeer dus niet, daar moet het licht nog doorbreken in sommige breinen.

Muggenzifter | 30-07-08 | 19:39

Voor ambtenaren met een innovatief imago en digitale investeringsdrang is er Google Lively. www.lively.com/html/landing.html

cailleach bheur | 30-07-08 | 19:39

Waar heeft Kouwes die cursus spellen gehad? Ben benieuwd welk bedrijf iemand zo snel Nederlands kan leren schrijven..

Tom1337 | 30-07-08 | 19:38

Get
a
live
first

Alex J | 30-07-08 | 19:37

Kouwes met leestekens?

ouwe seun | 30-07-08 | 19:36

@Trivius, waar heb jij de afgelopen maanden gezeten? in een grot ofzo??? twitter is niet leuk... Oh, had ik op twitter moeten kijken om te zien waar je was? heb ik niet gedaan... net zoals de rest van nederland... gek he?

DeArmeStudent | 30-07-08 | 19:36

Daar dacht ik een maand geleden ook nog aan, de paarse broeken hebben uiteindelijk toch gefaald

Cosa Nostra | 30-07-08 | 19:36

Ow merk ik niks van met mijn 100 euro opbrenst in de week

Nixon1988 | 30-07-08 | 19:35

P.Kouwes?

Rainmaker | 30-07-08 | 19:35

Krijg nou wat: Kouwes met leestekens!

Alex J | 30-07-08 | 19:33

Pff dat heeft al veel te lang geduurd.

Polonium 210 | 30-07-08 | 19:32

twitter is leuk, maar zeeeeer traag

trivius | 30-07-08 | 19:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken