Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Mistige cijfers Stivoro

Een avond in een gemiddelde kroeg... Astma-clubje en subsidiespons Stivoro zag de bodem van haar schatkist en besloot er maar weer eens een gemanipuleerd onderzoekje tegen aan te gooien. Gelukkig zitten wij goed in de stijlloze contacten en was één telefoontje naar onze marktonderzoeker en docent consumentenwetenschappen voldoende om een tegenonderzoek op te zetten. Et voila, de subsidiespons is wederom ontmaskerd als militante en slinkse anti-rookmaffia. Lees de resultaten van ons onderzoek en huiver. Minister, leest u mee? Die 8 miljoen belastingcenten worden namelijk besteed aan gepruts in de marge, ten koste van een van tabak genietende democratische meerderheid. Instant update: wij bedanken de militante anti-rook lobby Clean Air voor hun dappere democratische pogingen. Het juryrapport van onze marktonderzoeker: Het NIPO baseerde zich op een steekproef van ongeveer 500 mensen en rekent dat met statistische trucs door naar de gehele Nederlandse bevolking. Dat is nog tot daar aan toe want dat noemen marktonderzoekers ‘wegen’ en dat mag. Alleen is het zo dat de bezoekers van de horeca geen afspiegeling zijn van de Nederlandse bevolking. De modale horecabezoeker is namelijk niet tussen de 0 en 102 jaar, maar tussen de 18 en 34 jaar. Laat GeenStijl nou net onder de juiste doelgroep onderzoek hebben gedaan. Wij hebben 1925 (heel wat meer dan 500) mensen ondervraagd die representatief zijn voor de Nederlandse horecabezoeker. De resultaten: slechts 21% van de ondervraagden vindt dat roken in een café moet worden verboden. Niks 61%. Van de mensen die ECHT regelmatig de horeca bezoeken vindt zelfs een meerderheid van 57% van de niet-rokers dat het geen probleem is om in de horeca te roken. Wel zegt 42% van de doorgewinterde niet-rokende horecabezoeker een rookverbod op prijs te stellen. Slechts 4% stoort zich er echt aan. Een rookverbod zou overigens heel slecht zijn voor de toch al zo door de overheid geplaagde horeca. Van de rokers zegt namelijk 79% vaker elders te gaan drinken als roken wordt verboden. Ze krijgen er maar 26% van de rokers voor terug die door een niet-roken beleid vaker naar het café zouden gaan. Voor restaurants geldt ongeveer hetzelfde, zij het dat de verschillen kleiner zijn. De rokers zijn hierin iets liberaler in de zin dat ‘rookvrije zones’ in een restaurant (dus niet in een café) logisch worden geacht en dat een deugdelijke afzuiginstallatie wenselijk is. Rokers hebben iets vaker bezwaar tegen roken in een restaurant dan in een café. De conclusie uit ons onderzoek is simpel: Stivoro probeert wederom op een slinkse manier hun gesubsidieerde mening aan ons op te dringen. Het is ondemocratisch om onderzoek te doen waarmee zodanig wordt gemanipuleerd dat zuigelingen en zeer ouden van dagen, niet-horeca bezoekers dus, mogen bepalen wat er op de plekken gebeurd waar toch ze nooit komen. Tenslotte: maar liefst 62% van de ondervraagden vindt dat de overheid zich überhaupt niet met dit soort dingen moet bemoeien. Misschien dat de politici hier eens over moeten nadenken met de verkiezingen in zicht. En ze moeten het boekje ‘How to lie with statistics’ maar eens lezen. Het standaardwerk voor clubjes als Stivoro.

Reaguursels

Inloggen

Het is met Stifforo net als met het weer. Iedereen heeft het erover maar niemand doet er iets aan!

Bitstream | 11-06-06 | 00:08

zou een of andere kansloze mij dan kunnen vertellen als iedereen zo voor een rookvrije horeca is waarom begint men zelf dan niet een rookvrij cafe??!! is heel simpel hoor, sociale hygiene halen en een redelijk ondernemersplan maken inleveren bij de bank, klaar!! een rookvrij cafe!! en dan mag je niet discrimineren hier in nederland, maar als roker wordt je nog erger gediscrimineerd door de overheid dan gemiddelde buitenlander in een groep nederlanders!! mazzel sukkels!!

bicardiboy | 10-06-06 | 16:17

wat een massa bullshit, geenstijl.

tettenm4n | 10-06-06 | 15:37

"PVDA zegt dat een rook vrije horeca er aankomt of mensen het nou wilen of niet"... Dat is toch echt niet 2006 hoor PvdA!
Ik dacht democratie? Vertegenwoordiging? Vrije wil? Eigen keuze?
Ok, wegstemmen dan maar die regenten-meuk...
Next!

winshots | 10-06-06 | 12:47

Stond laatst in de krant .

PVDA zegt dat een rook vrije horeca er aankomt of mensen het nou wilen of niet,kijk maar naar landen als Ierland waar een verbod al is ingesteld ( natuurlijk moet de nederlandse overheid weer als makke schaapjes de andere landen volgen).

effin staat er onder aan het artikel ""de nederlandse horeca verwerpt het aanbod van de PVDA"

Wat gebeurt er eigenlijk met coffee shops als men in de horeca niet meer mag roken ?

Of mag een jointke wel en een sigaret niet ?

biertje? | 10-06-06 | 11:58

Ik snap de hele discussie niet hoor...
Als er behoefte was aan rookvrije horeca dan zouden er toch allang kroegen zijn waar je niet mag roken? Alsof horeca-ondernemers niet commercieel kunnen denken zeg... aan het feit dat er geen rookvrije kroegen zijn (voor zover mij bekend) kun je dus afleiden dat er geen behoefte aan is. Onderzoek niet nodig. Anti-roken-maffia niet nodig. Subsidie niet nodig.
Komt nog bij, als er minder gerookt wordt loopt de staat inkomsten mis (tax) en gaan de kosten omhoog (zorg), en dat moet gecompenseerd worden, dus de drank of de benzine of iets anders zal wel weer duurder worden. Hoeveel willen de niet-rokers wel bijbetalen? Onderzoek dat eens? Me,Myself&I gaan niet meer betalen voor minder genotsmiddelen, dat is zeker.
Rookvrije horeca kost de ondernemers ook inkomen, mij zien ze daar i.i.g. niet meer, tenzij het lekker 25 klein nulletje grote c is, of mag roken op het buitenterras dan ook niet meer? What's next, mag ik nog wel neuken op de plee over een jaar of 5? Oh, en mag ik nu ook niet meer roken in de koffieshop? Ok, ga ik lekker buiten staan met m'n stickie, blaas ik de wietlucht wel in het gezicht van de langslopende winkelaars...
Hee, *idee*, drank is ook ongezond, wat dacht je van een rook- en drank-vrije horeca? Briljant, dat zal de economie ff flink aanjagen... morons.
Het zou me spijten voor de lokale horeca-baas hier, en voor zijn vrouw en kindjes. Ik draag wekelijks redelijk wat af aan de faciliteiten die hij mij ter beschikking stelt, de gezelligheid, de spelletjes, de bigscreen projector (nu even voor een week of 4 :-), de biljart-competitie... dat alles wordt hogelijk gewaardeerd. Welke bestuurlijke mongool wil dat nu vernielen? En dan vinden ze het nog raar dat de "gewone Nederlander" zo ver van de politiek afstaat? Wie staat er nou ver van wie af???
Clubjes als Stivoro moeten gewoon zelf de broek ophouden. Ik heb niets tegen belangen-groepjes, iedereen mag ergens voor staan en dat kenbaar maken, maar niet om zakgeld vragen als je een grote jongen wilt zijn hoor, ga lekker werken op de zaterdag ofzo.
Nou ja, ik ga nu maar even gewoon lekker boodschappen doen, bier en shag hoort daar ook bij, en vanavond zeg ik weer netjes "dankuwel" tegen mijn gastheer die niet moeilijk doet.

winshots | 10-06-06 | 10:54

Het valt me trouwens op dat het aantal paffende VMBO'ers op GS nog verder is toegenomen.

(Ik ben overigens niet voor een algeheel verbod)

Dinalfos | 09-06-06 | 21:48

Een klein detail: jullie geloofwaardigheidsprobleem is zo mogelijk nóg groter dan dat van Stivoro. Mijn bloeddruk is door al die korreltjes zout inmiddels hoger dan ooit.

Dinalfos | 09-06-06 | 21:44

Dat blijkt wel uit de stompzinnige reacties van de niet rokers hier.

de honden blaffen... | 09-06-06 | 18:39

Smoking Smoking Smokiiiiiiing is good for tha brain....

de honden blaffen... | 09-06-06 | 18:38

Zonder al het bovenstaande gelezen te hebben.......... daar is het toch echt te warm voor........ vind ik dat clubjes als Stivoro zo snel mogelijk de tyfus (of de tering, make a choice) moeten krijgen en de subsidiekraan met terugwerkende kracht wordt dichtgedraaid......... wat een ongelooflijke geldverspilling

Fatwabuster | 09-06-06 | 17:56

@gloeiendegloeiende 09-06-06 @ 16:42
"dat de wereld beter af zou zijn zonder sigaretten"
euh... u is bekend met het fenomeen overbevolking?

Dömper | 09-06-06 | 17:14

@gloeiendegloeiende 09-06-06 @ 16:42
Je zegt het zelf: in een perfecte wereld. As dat hakbarren verboden zou worden, is het terrorismeprobleem voor een groot deel opgelost. Als we alle wapens omsmelten tot ploegen en scharen, vallen er heel wat minder doden. Zo lust ik er nog wel een paar. Maar on topic. Ik zie roken nog als een van de vrijheden in dit land. Dat betekent niet dat ik er mensen mee lastig mag vallen -integendeel ik houd altijd rekening met niet-rokers- maar wel dat ik de mogelijkheid moet krijgen om te roken. Ik wens niet als uitschot behandeld te worden. Bovendien: what's next? Als we het roken aangepakt hebben, beginnen we dan met alcohol? Gaan we verder met het verbieden van vet eten? Pakken we gevaarlijke sporten aan? Alles in de naam van het drukken van de zorgkosten. De betutteling van de overheid is gewoon te groot op het moment.

Murdockyoufool | 09-06-06 | 17:10

@Murdockyoufool 09-06-06 @ 16:33

Dan is het raar dat ze precies 1 kritiekpunt hebben voor het stivoro onderzoek (foute onderzoekspopulatie, da's idd ERG slordig) maar meer dan de helft van de tekst gaat over hun eigen onderzoek (maar van Geenstijl bezoekers is volgens mij ook wel bekend dat ze na een alinea of 2 afhaken ;-)

Iedere roker weet dat de wereld beter af zou zijn zonder sigaretten, zou je je kinderen adviseren om ermee te beginnen? Als dat hele roken verboden zou worden, is het effe doorbijten voor de huidige rokers, maar is het probleem over een paar jaar opgelost... nouja, in een perfecte wereld dan :-)

gloeiendegloeiende | 09-06-06 | 16:42

@/\/\addog: waar kan ik me inschrijven?

The Hedge | 09-06-06 | 16:40

Zonder rook in de horeca blijven jullie langer leven, jammer dat de hoereca dan doodbloed..

clicca | 09-06-06 | 16:39

Wouter en Spong: doe eens deaud gaan!

Heb een hekel aan jullie... aan Spong altijd al gehad... zodra ik die rotkop al zag moest ik zeiken, kotsen, schijten en kreeg de neiging m'n ogen uit te prikken... jakkes man... doe eens deaud gaan!

Dan nu over naar het onderwerp: niemand verplicht je om naar de kroeg te gaan. Als er inderdaad zoveel vraag zou zijn naar een rookvrije horeca, dan zou de marktwerking in werking moeten treden en booming business zijn.

Vind zelf overigens wel dat het ongepast is om vlak naast etende mensen te reauken. Heb er zelf geen problemen mee, maar kan me het veel goed veaurstellen. Daar een reaukhoekje instellen zou ik niet raar of vreemd of vervelend vinden. De kroeg vind ik een plek waar je wel moet kunnen reauken, in ieder geval ga ik niet meer naar de kroeg als ik er niet meer mag reauken. Eauk dat is marktwerking.

Probeer altijd rekening te houden met niet-rokers, maar als deze niet-rokers geen rekening met mij willen houden, dan gaat ik daar denk ik ook maar mee ophouden. Sodemietert nou geweaun een heel eind de pleuris in en ga heel snel en erg pijnlijk deaud.... je mag mij dat ook toewensen, ik doe mijn best al.

The Hedge | 09-06-06 | 16:35


quote:
"Een rookverbod zou overigens heel slecht zijn voor de toch al zo door de overheid geplaagde horeca. Van de rokers zegt namelijk 79% vaker elders te gaan drinken als roken wordt verboden. Ze krijgen er maar 26% van de rokers voor terug die door een niet-roken beleid vaker naar het café zouden gaan."

Ik vermoed dat hier bij de 26% over de niet-rokers gaat?

ivar | 09-06-06 | 16:34

@gloeiendegloeiende 09-06-06 @ 16:26
Ten eerste wil ik melden dat ik dankbaar ben dat u bijna niets tegen mij, als roker, heeft. Tweedens gaat het niet om de betrouwbaarheid van het GS-onderzoek maar om de leugenachtigheid van Stivoro.

Murdockyoufool | 09-06-06 | 16:33

zijn de cijfers die Geenstijl gebruikt heeft voortegekomen uit die pauperenquête die hier een poosje terug stond? Iedereen weet dat de gemiddelde Geenstijl bezoeker netjes doet wat hem/haar op Geenstijl.nl opgedragen wordt(zie iedere willekeurige poll-fuck van Geenstijl) Als er dus een TEGEN-onderzoek voor stivoro staat kun je er donder op zeggen dat de meeste mensen zeggen dat roken goed is.

Ik heb niks tegen Geenstijl en niet veel tegen rokers, maar laten we nou niet gaan doen alsof jullie onderzoek ineens betrouwbaar is ofzo.

gloeiendegloeiende | 09-06-06 | 16:26

Een tevreden roker is natuurlijk nooit een onruststoker. Alleen de ex-roker, herkenbaar aan het flesje Spa Blauw in zijn rechterhand en doorgaans met een zuur gezicht te vinden bij de Salad Bar, kan in z'n eentje een oorlog ontketenen. Persoonlijk denk ik dat Stivoro voornamelijk uit ex-rokers bestaat. Deze SS van de anti-rookwehrmacht blaft namelijk heel wat af en schroomt niet om een onderzoekje hier en daar te manipuleren en brave, hardwerkende ondernemers onder druk te zetten. Rauchers raussssssssssss!

Murdockyoufool | 09-06-06 | 16:20

@ Hakbarrr 09-06-06 @ 16:05
ga jij maar 's lekker staan bekken met een grietje die drie uur lang driftig bier heeft lopen hakken, dan ga je anders denken over het fenomeen meedrinken

/\/\addog | 09-06-06 | 16:19

Hakbarrr 09-06-06 @ 16:05 Lees in mijn eerdere posts dan ook dat ik met plezier buiten een sigaretje rook. Zo ben ik ook wel weer. Wie zeg dat mensen die alcohol drinken geen overlast veroorzaken??

independ | 09-06-06 | 16:14

@Hakbarrr 09-06-06 @ 16:05
Je kan je actie staken, we zijn al overstag en met een vereniging bezig. Veel plezier in de rookvrije horeca.
*geeft de rokers nog een peuk en iedereen een rondje terwijl ie naar die verrekte kip loopt te zoeken*

Dömper | 09-06-06 | 16:09

Nepkarel 09-06-06 @ 15:49
Zodat we allemaal 100 worden en stuk voor stuk zelf subsidiesponzen! Yeah!

Xixulon Gralgrathor | 09-06-06 | 16:06

@independ 09-06-06 @ 15:56

Uit jou reactie blijkt dat je hersencellen ook achteruit gaan agv te veel roken... Van alcohol hebben andere mensen (die geen alcohol drinken) geen last van! Bij roken heb je de keuze om niet mee te roken niet....

Hakbarrr | 09-06-06 | 16:05

@Der milchbauer 15:48, Hij moest plotseling even verkassen om beroepsmatige redenen. *kuch* Oranje geneuzel? man, ik heb al een ongeziene tyfus hekel aan kunneginnedach.
(Is 't al VijMiBeau?)

Lekker Belangrijk© | 09-06-06 | 16:04

@ independ 09-06-06 @ 15:56
Lees mijn eerdere posts en wordt lid! We schenken drank en serveren ook eten

/\/\addog | 09-06-06 | 16:00

Nepkarel 09-06-06 @ 15:49 Alcohol is ook niet gezond, wat moet je dan nog doen in het cafe?

independ | 09-06-06 | 15:56

@de melkboer
Stommiedommie van mijn kant! Het blijft echter orale fixatie...*krijgt last van pisrillen*

Gleufkleuter | 09-06-06 | 15:55

@blikjegrolsch 09-06-06 @ 15:52
en 4000 weer meer dan 2000 ;-)

de melkboer | 09-06-06 | 15:54

Volgens mij is 2000 respondenten een stuk betrouwbaarder dan 500 respondenten.

blikjegrolsch | 09-06-06 | 15:52

Op zich leuk dat jullie Stivoro's onzin onderuit halen. Ik heb een hekel aan subsidiesponzen.

Maar ook jullie onderzoek is ongefundeerd, tendentieus en buitengewoon kwetsend want jullie houden geen rekening met mensen die op dit moment NIET naar de horeca gaan omdat ze zo'n pleurishekel hebben aan al dat gerook. En daar zijn er ook heel wat van.

De vraag is dan ook, of er meer of minder pontetiele horeca gebruikers zijn die nu vanwege de rook thuisblijven dan rokers die gaan thuisblijven zodra roken verboten wordt. Volgens mij is dat niet uit te vogelen.

Tot dan zou het algemeen belang van de volksgezondheid voorrang moeten krijgen boven de verslaving van rokers.

Ofwel: verbieden die hap. Niet omdat Stivoro het wil, maar gewoon omdat het gezonder is.

Nepkarel | 09-06-06 | 15:49

@Lekkerr Belangreich..
Ceauke dealert op een camping.. Kan ie niet wat beters krijgen?
Mwaa, aan de andere kant, valt het wel niet zo op natürlich! Wordt jij ook zo verschreklich mude van die lui die in alles wat oranje beginnen te zien.
Volgens mij is het een kwestie van dagen totdat de eerste staatsmongeaul zn eiqel oranje laat tatoeëren..
*krijgt ineens zin in ceauke*

de melkboer | 09-06-06 | 15:48

@ Xixulon Gralgrathor 09-06-06 @ 15:31
gewoon meenemen die tak en gezellig lid worden ;-)

/\/\addog | 09-06-06 | 15:47

Ja je kunt als overheid niet genoeg regeltjes opleggen.

blikjegrolsch | 09-06-06 | 15:46

@Der Milchbauer, je moet eens op een camping komen (ik heb een geldig excuus, mijn ceauke dealert zit daar) daar is het SBS6camping volk helemaal los gegaan.

Lekker Belangrijk© | 09-06-06 | 15:42

Valt een coffeeshop onder eaupenbare gelegenheid? Of krijgt het gedeaugbeleid z'n zeauveelste addendum?

Struykert | 09-06-06 | 15:38

als het waar is dat een rookverbod leidt tot een drinkstop, dan moeten we het alleen om die reden al doen. drank is de schadelijkste harddrug voor de gezondheid van de desbetreffende junk alsmede voor de samenleving die de schade en opvang van deze junks grootmoedig financiert. ik ben het wel eens dat de overheid hier nix mee te maken heeft. niet-rokers kunnen ook gewoon besluiten niet naar bepaalde rookholen te gaan. conclusie, de horeca is toch sowieso de lul. hun grootste fout is echter de zgn. slimme prijsverhogingen na invoering van de pleuro. dat is tot op heden de meest effectieve manier gebleken om je klanten definitief de deur uit te jagen. daarna lopen zeiken over een rookverbodje hier of daar is niet de oplossing voor hun problemen. p.s. is geenstijl al lid geworden van de vrienden van hoppe
www.nu.nl/news.jsp?n=746855&c=33

cloggie42 | 09-06-06 | 15:32


Onderzoeken is toch zo mooi; je verzint eerst je conclusie, en daarna is het alleen een kwestie van het onderzoek op de juiste manier uitvoeren. Ik weet zeker dat het aan te tonen is dat roken op straat verboten zou moeten worden.

En geenstijl is maar zielig dat ze precies hetzelfde doen.

Met een paar miljoen kun je bijna in elke stad een rookvrij cafe/restaurant openen. Iets met daden en woorden ... wat was het nou?

JoehneR | 09-06-06 | 15:32

Ik moet nog ergens die joint hebben die ik als eindexamenproject met tien klasgenoten in elkaar heb gesleuteld...

Xixulon Gralgrathor | 09-06-06 | 15:31

@Gleufkleuter 09-06-06 @ 15:27
Nee, Ad die pijpt liever dan dat ie reaukt... maar dan wel een jochie van maar liefst 3 jaar oud...

de melkboer | 09-06-06 | 15:30

What's next?!
Een no-caffeine beleid???
"Volgens ons onafhankelijk onderzoek (onder 20 peuters) hebben deze last van overmatig koffiegebruik door kleuters, dus hebben we de stichting KoffieStop in het leven geroepen om snel met een wetsvoorstel te komen tegen koffiegebruik in alle openbare gelegenheden, inklusief horeca, openbaar vervoer en bordelen. Koop nu allemaal onze stickers (a 7,50 pleuro) en plak de stad vol!"

Axnozum | 09-06-06 | 15:28

Moet eerlijk zeggen dat ik mezelf begin te irriteren met de [email protected] die ik aan andere reaguurders post maar ik doe het lekker nog een keer : LOL @ Commisaris Klootzak en LOL @zuurkool

@Wouter Z
Geloven dat je verslaafd bent aan roken zonder bewijs ervoor te hebben??
ok, misschien een beetjes flauw maar je doet net alsof we (ik ben een gelegeheidsroker) een stel kleine kinderen zijn die met onze handen over de oren BLOEMKOOLBLOEMKOOLBLOEMKOOL roepen! Ik kan erin komen dat niet-rokende mensen roken niet op prijs stellen maar dat betweterige, neerbuigende toontje van de niet-rokers is heel erg vervelend. Alsof ze perfectie hebben uitgevonden en voortgebracht. Misschien is Ad van de B ook wel een niet roker...

Gleufkleuter | 09-06-06 | 15:27

@/\/\addog 09-06-06 @ 15:20
AL een tijdje niets meer van zwarte kip gehoord. Misschien kan hij uitsluitsel geven.
*strooit voer* hierrrr kippetjekippetjekippetje

Dömper | 09-06-06 | 15:25

@Zeurders 09-06-06 @ 15:19
Check !! Thanks!
*besteld de eerste slof peuken voor de avond en deelt deze aan /\/\addog, Dömper & Zeurders uit*
*Pakt glaasje melk en geeft deze aan Wouter Z* zo en nu braaf opdrinken knul, je moet er nog van groeien..

de melkboer | 09-06-06 | 15:24

tsss hebben jullie nou me post compleet gewist ? of ben ik stom geweest om hem niet posten ? ik bedoel was fucking ontopic .. zat wel 5 keer het woordje kanker in .. tsssss

-Edit: alstie gewist is staat er *weggejorist*-

Draaitafel Demagoog | 09-06-06 | 15:21

@MiRRoRMaN 09-06-06 @ 15:17
Dat kleautevoetbal is nog tot daar aan toe... Maar die staatsmongeaulen die rücksichtloos gezellig de hele buurt proberen op te fleurten met vlaggetjes en nog meer van dat soort kudtgein... Dat moeten ze verbieden. Het liefst met neqschot als toegift..

de melkboer | 09-06-06 | 15:21

* verheugt zich met de eerste twee leden(Dömper en de melkboer) en belt gelijk met Bram c.s. om te vragen hoe we dat juridisch dichttimmeren*

/\/\addog | 09-06-06 | 15:20

@mirrorman
Relax, vrijdagmiddag, mooi weer, flame off.
BIERTJE?!

DutchXTC | 09-06-06 | 15:20

@melkboer: vooral even juridisch regelen dat den rookert zich bewust is van de risicoos die een rokert loopt, en dat de rookclub daarvoor niet verantwoordelijk is.

Zeurders | 09-06-06 | 15:19

Laten ze liever dat klotevoetbal en die kutoranjevlaggetjes eens verbieden.... Flame on!

MiRRoRMaN | 09-06-06 | 15:17

@Dömper 09-06-06 @ 15:08
Ik ken de regels en ins & outs ook niet helemaal. Echter kun je als besloten club, huisregels etc.. invoeren waarin je kenbaar maakt dat een ieder vrijwillig instemt met het feit dat er gereaukt mag worden. Zal je wel voor moeten tekenen geloof ik.. Je wordt dus feitelijk lid en gaat akkoord met de huisregels etc.. etc.. Verder is de club niet toegankelijk voor niet-leden dus is het ook geen openbare gelegenheid.. tja.. Eh... hoe het juridisch zit weet ik ook niet helemaal, maar het schijnt te mogen.

de melkboer | 09-06-06 | 15:17

Lucas, moduultje statistiek zou je niet misstaan, als je kan lezen.

-Edit: goed lezen... IS niet Lucas maar marktonderzoeker-

jagua | 09-06-06 | 15:16

Wat een onzin van GS om het rapport van de Stivro in de prullenbak te gooien. Net of de mening van de amper tot niks-horeca bezoekende mensen er niet toe doet...

Mensen die in het buitenland wonen hebben ook amper tot niks te maken met hetgeen de NLse overheid besluit. Maar ze mogen WEL stemmen. Dat is DEMOCRATIE mensen. Dus helaas het onderzoek van GS is tenditeus.... en juist ondemocratisch.

Hakbarrr | 09-06-06 | 15:15

@/\/\addog 09-06-06 @ 15:13
Ik hoop dat je gelijk hebt. Bij deze meld ik me vast aan.

Dömper | 09-06-06 | 15:14

Mooi werk! Kunnen jullie het onderzoek naar het vermeende racisme in Nederland ook niet even overdoen?

Lagonda | 09-06-06 | 15:13

@ Dömper 09-06-06 @ 15:08
Het gaat om de ARBO wetgeving, iedere werknemer heeft recht op een rookvrije werkplek. Maar het is een cluppie, geen werkplek, de barkeepers etc. zijn ook gewoon leden die iets leuks doen in hun eigen clubhuis (sociëteit). En iedereen mag lid worden en introducé(e)(s) meenemen, als je maar niet over roken zeikt. (en mij het lidmaatschapsgeld betaald uiteraard)

/\/\addog | 09-06-06 | 15:13

@Wouter Z 09-06-06 @ 15:09
Lees eerst m'n postings in de voorgaande rook-topics, dan lullen we verder. OK?

Dömper | 09-06-06 | 15:13

@/\/\addog 09-06-06 @ 15:04
Het gaat inderdaad lekker gelijk op..!

de melkboer | 09-06-06 | 15:12

@independ 09-06-06 @ 15:07

Gaat niet alleen om de mensen die daar werken, ook de mensen die sávonds een biertje in de kroeg willen pakken

Hakbarrr | 09-06-06 | 15:10

Aan het stukje is te zien dat Lucas het boekje dat hij STIVORO aanbeveelt in ieder geval zélf goed gelezen heeft...

-Edit: goed lezen... IS niet Lucas maar marktonderzoeker-

Confucius | 09-06-06 | 15:09

@ Hakbarrr 09-06-06 @ 15:03 probleem is dat rokers net als Christenen zijn, je komt er niet uit met discusseren omdat ze een verslaafd zijn/in iets geloven zonder bewijs. Rationele gesprekken zijn dus niet te voeren.

Wouter Z | 09-06-06 | 15:09

@furby-killer 09-06-06 @ 15:00
Biedt ze een cola met mentos aan users.pandora.be/linkplaza/images/2006...

@de melkboer en /\/\addog
Ik weet niet in hoeverre een vereniging/sociëteit, met drankvergunning, te maken heeft met horecawetgeving.

Dömper | 09-06-06 | 15:08

Hakbarrr 09-06-06 @ 15:03 Is dat niet de risico van het vak dan? Als ik niet tegen rook kan ga ik echt niet solliciteren op een baan in de horeca.

independ | 09-06-06 | 15:07

Ik ben eruit: ik blijf roken (en dus Woutertje pesten) en tegelijkertijd heb ik ook de ontzettende behoefte om mijn moeder met de boodschappen te helpen. Heb dus wel een biertje verdiend. Liefst niet in de kroeg, want daar zitten "mensen". Die misschien wel eens last kunnen zouden gaan krijgen. Maar in de praktijk Wouter is alles toch anders: er komt geen imam-burger-oorlog en er zal tot ver na jouw puberteit nog overal en nergens gerookt, gezopen, gesnoven, aangerand (niet terwijl ik eet svp), gemoord en geroofd worden. Het is dus eigenlijk allemaal de schuld van Stivoro dat wij ons hierover zo druk maken en elkaar naar het leven gaan staan. Vriendjes? Gooien we samen een bom op dat geldverslindende Stijve Oro clubje.

JudgeJuly | 09-06-06 | 15:05

Roken is in geheel Thailand verboden, van restaurant tot kroeg dus elke openbare gelegenheid. Ik heb er weinig problemen bij om dan maar buiten effe een sigaretje op te steken. Het went wel.

independ | 09-06-06 | 15:04

@ de melkboer 09-06-06 @ 15:01
we zitten alweer op dezelfde lijn zie ik

/\/\addog | 09-06-06 | 15:04

Welk onderzoek er nou mee eens is of niet: Er is in de Horeca ook een grote groep mensen die NIET-rookt. Deze niet-roker, krijgen wel alle kankerverwekkende stoffen binnen. Zoals Spong het verwoord, het is gewoon een poging tot dood door schuld. En al rookt maar 1% van de mensen niet (dat % ligt veel hoger), dan heeft die 99% niet het recht om die 1% te doden (dood door schuld). Kortom onderzoeken zeggen niks (Stivro en GS). En het is een pure egoistische gedachte van de rokers dat ze de NIET-rokers mogen verkankeren.

Hakbarrr | 09-06-06 | 15:03

@ Dömper 09-06-06 @ 14:59
besloten club, alleen voor leden toegankelijk, ze hebben het in australie al gedaan , daar schijnt het big business te zijn... (en juridisch dicht te krijgen te zijn, Abraham, kom 'r 's in)

/\/\addog | 09-06-06 | 15:03

@Dömper 09-06-06 @ 14:59
Niet als je een lidmaatschapkaart invoert... ies het een sociëteit geworden..= besloten..

de melkboer | 09-06-06 | 15:01

dat mensen roken heb ik niks op tegen, dat ik eerder dood ga omdat hun zo nodig traag zelfmoord willen plegen heb ik wel een probleem mee

furby-killer | 09-06-06 | 15:00

@/\/\addog 09-06-06 @ 14:53
Ik vrees het ergste voor je plannetje.
Volgens mij valt een clubhuis onder "openbare gelegenheid" en daar is roken verboden.

Dömper | 09-06-06 | 14:59

@zuurkool
Heb je in ieder geval van politiek weinig gesnopen.
Het anti-rookbeleid komt voort uit een democratie (dus gekozen door het volk), niet uit een facistische dictatuur (leek de regering Berlusconi wel een beetje op, maar das weer een ander verhaal).

Il Cileno | 09-06-06 | 14:58

@Wouter Z 09-06-06 @ 14:54
Knulletje... op jouw leeftijd mag je überhaupt nog niet eens scootertrijden en al helemaal niet in een kroeg staan zuipen en reauken... Dussssss... wees eens een lieve jongen en ga je moeder helpen de boodschappen uit de auto te laden.

de melkboer | 09-06-06 | 14:57

afwijkende meningen op geenstijl worden niet echt gewaardeerd, lol, mensen het is veel te warm om je op te winden.

Wouter Z | 09-06-06 | 14:57

Ik twijfel: stoppen met roken of stoppen met Wouter...

JudgeJuly | 09-06-06 | 14:56

Jullie kunnen zelf ook wel eens subsidie aan gaan vragen :p

Honcho | 09-06-06 | 14:55

@ Mariska vd P. 09-06-06 @ 14:51 Ik kies om niet te roken en wil daar liever niet mee geconfronteerd worden omdat het schadelijk is, roken doe je maar in je eigen huis of op straat.

Wouter Z | 09-06-06 | 14:54

laat ze het maar lekker verbieden, het plan ligt al klaar, we richten een rokers club op, we nemen een clubhuis (oude horeca lokaties zat, die gaan toch deaud dan...) en daar mag je dan wel roken (zoveel je wil met goede afzuiging) en dan doen we er nog een hapje en een drankje bij... ik schat in lidmaatschap 50 pleuri per jaar en het dubbele voor een introducé(e). vermoedelijke naam : smokers paradise
inkopen anyone?

/\/\addog | 09-06-06 | 14:53

Whahaha... echt klasse dit!

Josjuh | 09-06-06 | 14:53

@Il Calzone
nee, t anti-rookbeleid, snuggere henkie

zuurkool | 09-06-06 | 14:52

Ben zelf gestopt na pak-em-beet 10 jaar reauken. Heeeeel af en toe als het vrouwtje en ik iets teveel gezopen hebben steken we er nog eentje op, maar toch.
.
In een restaurant eet ik liever uit de rook, en ik heb ook een hekel aan kroegen die blauw van de rook staan. Oplossing: dan ga ik daar niet meer heen. Heb ik de overheid niet voor nodig, en Stivoro al helemaal niet.
.
Oh, en Wouter? Ga eens deaud. Zo. Doe nu maar een VrijMiBeau.

ViagraFalls | 09-06-06 | 14:51

@Wouter Z
Ies grappig om te zien hoe bekrompen niet-rokers reageren als het over reaueauken gaat.

Mariska vd P. | 09-06-06 | 14:51

"Van de mensen die ECHT regelmatig de horeca bezoeken vindt zelfs een meerderheid van 57% van de niet-rokers dat het geen probleem is om in de horeca te roken." Best dat je zwart bent pot, maar ga dan niet stijlloos de ketel afzeiken.
Dit is een klassiek gevalletje van autoselectie binnen je doelgroep: Gerede kans dat van hen die IN POTENTIE echt regelmatig kroegen bezoeken, een deel dat niet doet omdat er gerookt wordt. Dat betekend dus dat de klachten van de stereotypische asthmatische alcoholist een beetje boel vergeten worden hier.

onkl | 09-06-06 | 14:50

@Wouter Z 09-06-06 @ 14:49
Ga eens deaud... Oh... ik ben een niet roker bye the way..!

de melkboer | 09-06-06 | 14:50

@ koolzuur (=VMBO?)
Roken = Fascisme...?!?!?!
interessante kijk op de wereld heb jij!
PS Calzone is een pizza, zal De Chileen niet leuk vinden als je m zo noemt :)

Il Cileno | 09-06-06 | 14:50

is grappig om te zien hoe fel rokers reageren als iemand aan hun verslaving dreigt te komen...

Wouter Z | 09-06-06 | 14:49

@Il Calzone
Ja, en toen Il Duce aan de macht kwam, was dat ook twee weken een rel, maar daarna was ook iedereen wel overtuigd van de voordelen van het fascisme...

zuurkool | 09-06-06 | 14:46

Reauken is natuurlijk een ontzettend treurige pauper-verslaving, maar met een beetje geduld wordt die op den duur toch vanzelf wel weer vervangen door iets anders. In Zweden zijn ze bijvoorbeeld helemaal op pruimtabak overgestapt.
www.snus.cc/snus-health.aspx
Beter voor de longen, en geen meeroken tenzij je vol op de bek gaat.

Zeurders | 09-06-06 | 14:46

@ Wouter Z
Het kost je vier postings maar dan heb je ook aandacht. Blij?

Dömper | 09-06-06 | 14:46

doe ook eens een onderzoek over legaliseren drugs, en het slaan van je vrouw en binnenhouden als je naar de moskee/kerk/kroeg bent?????

Onno Thuis | 09-06-06 | 14:45

@ Wouter Z

nou... nou... nou...
hoe kunnen rokers dan tegen jou in bescherming worden genomen? een verbod op Wouter Z??

1'n'only | 09-06-06 | 14:44

Iemand al Wouter Z, ga eens deaud gezegd? Bij deze.

Lintworm | 09-06-06 | 14:44

Ik woon sinds jaren in Italie, waar sinds ongeveer 2 jaar een rookverbod geldt in openbare gelegenheden.
In Nederland zijn horecaondernemers bang klanten te verliezen door een rookverbod, maar als de overheid nou gewoon een algemeen rookverbod insteld, is dat probleem opgelost.
Geloof mij (roker, trouwens), collega-reaguurders, hier was het verbod ook eerst een rel, maar na twee weken was iedereen gewend en was iedereen overtuigd van de voordelen van een soortgelijk verbod.

Il Cileno | 09-06-06 | 14:44

o.t.

Arme Lucas.

kraken wordt strafbaar.

-Edit: ja... Heeft de LPF toch nog wat bereikt.-

superjan | 09-06-06 | 14:43

in een kroeg niet meer roken, word het weer gezellig buiten, in engeland is het ook niet logisch BTW, mag je aa nde bar niet roken maar een meter van de bar wel?!?!?
Was toch roken?!we komen er samen wel uit!!!
ben benieuwd of er mensen zijn doe roken en werken bij stivoro

samedi | 09-06-06 | 14:43

Rokers blijken bovendien een positieve invloed te hebben op de ziektekosten-ruif, want minder oud enzeau. 15 miljoen subsidie op jaarbasis aan Stivoro, of toch liever 15 miljoen aan een (zij het minimale) accijnsverlaging op tabak.

Fumando | 09-06-06 | 14:42

@Wouter Z: Lul eens even niet zo slap, weet je moeder wel dat je hier post?

MiRRoRMaN | 09-06-06 | 14:42

rokers zijn als verslaafden ontoerekingsvatbaar wanneer het op roken aankomt, daarom moeten ze tegen zichzelf beschermt worden en moet roken op zo veel mogelijk plekken verboden worden.

Wouter Z | 09-06-06 | 14:41

Ik ben ook een niet-roker en vind dat het ook niet verboden hoeft te worden, laat ze lekker... Kijk ik vind het niet prettig om hele tijd in die rook te staan maar alcohol is net zo erg dus ik kies er zelf voor :/

Reez | 09-06-06 | 14:40

@Commisaris Klootzak: Grappige nickname trouwens, mijn complimenten aan de kleur creator.

MiRRoRMaN | 09-06-06 | 14:36

rokers komen trouwens allen in aanmerking voor de Darwin award

Wouter Z | 09-06-06 | 14:36

op een = open

Commisaris Klootzak | 09-06-06 | 14:35

Roquen moet mogen. Ze moeten gewoon niet zo Z-E-I-K-E-N.

MiRRoRMaN | 09-06-06 | 14:35

De leeftijd van het onderzoek van Nipo was niet van 0 t/m 102 maar van 16 t/m 65 www.stivoro.nl/getbijlage.jsp?bijlage=...
De modale horecabezoeker volgens jullie is ook tegen volgens het Nipo onderzoek.

Traag | 09-06-06 | 14:35

als je niet tegen rook kunt op een een Greenpace euro cafe met biologische ranja en ga lekker daar zuipen

Commisaris Klootzak | 09-06-06 | 14:34

wat nog meer, dit leuke onderzoek behandelt wel wat mensen vinden, maar het feit blijft dat roken ontzettend slecht voor je is, als je wilt roken, prima, maar niet op plaatsen met veel andere mensen.

Wouter Z | 09-06-06 | 14:33

Hulde!!

* Gaat even sigaretje roken *

ProfessioneelPrutser | 09-06-06 | 14:33

Dan blijf je toch lekker uit de kroeg Wouter.

Dekkerioni | 09-06-06 | 14:33

Weer een voorbeeld van betutteling en overheidsbemoeienis. Je hoeft mensen niet tegen zichzelf in bescherming te nemen. Dat druist in tegen de evolutie.

Der Lehrer | 09-06-06 | 14:33

Statistiek-expert met PhD meldt zich: stuur maar door die data en ik zal er ook mijn zeergeleerde blik op werpen.

Gain Style | 09-06-06 | 14:32

roken moeten ze verbieden, heb geen zin om in een kroeg te moeten mee roken met een stel idioten die levensmoe zijn.

Wouter Z | 09-06-06 | 14:32

van mij mag stivoro op de lijst van verboden organisaties.. niemand heeft behoefte aan dit soort gezondheidsfascisme, die op kosten van de belastingbetaler het publiek lastig valt met misplaatste kreten en gelogen cijfers.

BigGayAllah | 09-06-06 | 14:30

Kijk, da's weer een opsteker

Jan L. | 09-06-06 | 14:29

ik ben er voor dat men eerst maar eens de rookvrije plekken in de horeca handhaven. Want als dat zou gebeuren ben je al een heel eind, ipv geheel rookvrije horeca's te maken waar niemand zich toch al aan de regels houdt.

bwahaha | 09-06-06 | 14:29

sigaretten in de kroeg mag niet... mag pijpen wel?

Môhjenog? | 09-06-06 | 14:29

Met peuk in de klep loop ik het pand van Stivoro wel ff binnen om mijn mening duidelijk te maken...

ThaCroW | 09-06-06 | 14:27

dat is een beter onderzoek absoluut.... niet kunnen roken in de kroeg is zo 2010

kierewietje | 09-06-06 | 14:27

reauken moet meaugen! Mijn god, regels op willen stellen en de regels die je daarbij moet volgen niet kennen........ kansloos

Struykert | 09-06-06 | 14:26

Elsjariff zegt: "Wat een misbaksels die Stivoro menschen", en steekt nog een peuk op.

Elsjariff | 09-06-06 | 14:26

Ik steek er nog maar is 1tje op!!!

1'n'only | 09-06-06 | 14:24

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken