Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Balkenende zegt pardon tegen Surinamerts

veelbetekenender.jpgNeen, geen excuus en ook geen boetekleed. Dat heeft heeft toenmalig minister Van Boxtel in 2001 al aangetrokken namens de Nederlandse regering. En laten we nou niet in iedere keer, wanneer we een Surinamer tegenkomen, in herhaling vallen. Excuses voor wat vraagt u zich af? Voor het leed dat een paar honderd jaar geleden is veroorzaakt door de slavernij en slavenhandel. Ook Balkenende betreurt dit. En dus betuigde hij gisteren zijn spijt hetgeen destijds is voorgevallen. Maar excuses zullen er tijdens zijn 2-daagse staatsbezoek niet worden gemaakt. Hooguit de verontschuldiging gisteravond, maar dat is nog geen excuus, zo weet de Rijksvoorlichtingsdienst te melden. Sorry, maar de dikke Van Dale spreekt in het geval van excuus toch echt van een verontschuldiging. Ook grappig: diezelfde Van Dale spreekt ook een zogenaamde excuus-cultuur: omstandigheid dat (m.n. politiek) verantwoordelijken wel hun fouten erkennen maar geen ontslag nemen...

Reaguursels

Inloggen

ik wil excuus van de belastingdienst vuile tillers zijn het verpakkingsheffing

en nu maar hopen dat jp niet zo gek word als deze maffe eikel
www.techzine.nl/nieuws/14817/Sarkozy-s...

daar moet je toch ff niet aan denken

*gaat naar zijn nest toe*

erwin666 | 15-05-08 | 03:46

Balkenende is een een landverrader en een laffe dhimmi, ik eis excuses van zijn ouders. Die hadden zich NOOOOOIT moeten voortplanten. In de tijd van de slavernij sloeg iedereen elkaars hersens in, ik stel voor dat we trots op dat verleden zijn. We waren BETER en SUPERIEUR. En dankzij Balkenende en companen zijn we tegenwoordig niet meer dan een stel inferieure miezers. Bedankt he!

DeRuk2008 | 15-05-08 | 02:54

Doet me denken aan een toespraak van Jan Peter Balkenende m.b.t. de 'sorry democratie'.
'Er wordt gewoon geen sorry meer gezegd...'

Mooi geremixed hier:
rtsp://realstreams.omroep.nl/bobo02/1/VPRO/17376881/surestream.rm

(old school realplayer benodigd)

Plorp | 15-05-08 | 01:35

Is de slavernij afgeschaft? Dan moet ik er snel een paar mijn excuses gaan aanbieden.

OneandOnly | 14-05-08 | 20:44

Lieve Suri`s,
hierbij namens het grootste deel van de Nederlandse bevolking excuses voor het schepen van deze rare meneer naar jullie welvaartstaat.
Maar voor je begint te huilen bij zijn aanblik:
Naast de kraaltjes en spiegeltjes zal hij wederom, zoals zovelen voor hem kwamen doen, jullie de enige echte God brengen.
Voor de rust van onze bevolking en het behoud van verworven vrijheden verzoeken we jullie om deze gift te behouden en niet terug te zenden.
Naast deze man, hebben we nog wat vriendelijk ogende, zeker op t eerste gezicht, ongevaarlijke mannen voor jullie.
We zetten ze morgen op de boot!
Dag lieve Suri`s, en nee de spiegeltjes zijn niet van Satan hoor!

wraakgodin | 14-05-08 | 20:28

@Bisschop Gijsen | 14-05-08 | 18:38
-
Ja, laten wij gelijk de moffen een bedankje sturen.
-
Zonder de bezetting in '40-'45 hadden we nooit Marshall hulp ontvangen van de Amerikanen. Waardoor we het nu zo goed hebben in Nederland.
-
Duitsland: het na-oorlogse Wirtschaftswunder. De economische motor van Europa. Nederlands grootste handelspartner. 1000 x dank.

A. Hilter | 14-05-08 | 18:54

Ze mogen ook wel eens een bedankje sturen voor het afschaffen van de slavernij, en voor die mooie woningen in de Bijlmer, toen in 1975.
En al die jaren gratis geld.

Bisschop Gijsen | 14-05-08 | 18:38

LOL@Miretra | 14-05-08 | 17:34
-
Jij luie...
-
Je bent slim genoeg om een goede negerT zijn.

A. Hilter | 14-05-08 | 17:48

Hoe vaak zal JanPeter door een ouderling zijn genomen?
Vraag ik me zomaar af, dat zuinige mondje en het gelieg moeten toch ergens vandaan komen bij die gristendemocraat.

Miretra | 14-05-08 | 17:37

Precies, niedus.

Miretra | 14-05-08 | 17:34

Hoe zou jij het meespelen?
-
Het ijverigste jongetje in klas uithangen?
-
Als beloning met de meester in de bezemkast.

A. Hilter | 14-05-08 | 17:31

A. Hilter | 14-05-08 | 17:09
Negers spelen het spel een beetje mee, net niet genoeg om het systeem overeind te houden. Vind ik een grappige eigenschap.

Miretra | 14-05-08 | 17:23

@Miretra | 14-05-08 | 16:51
-
Hahaha, hardwerkende blanken smeren niet-kredietwaardige negers hypotheken aan.
-
Het resultaat is ons bekend: de Hypotheekcrisis.
-
Inmiddels uitgemond in een mondiale kredietcrisis.

A. Hilter | 14-05-08 | 17:09

sjaakdeslinksesul
Excuses omdat Balkenende nog steeds is.

Miretra | 14-05-08 | 17:06

Excuses omdat ie Balkenende is? Logisch...

sjaakdeslinksesul | 14-05-08 | 17:00

lol@Bigi Bana Boy
maaruh, NYC zit nu ook vol met luie negerts heur...

Miretra | 14-05-08 | 16:51

@Henk1941,
Als men destijds Manhatten niet geruild had met Suriname, dan had Paramaribo nu het financieële hart van de wereld geweest en had Manhatten vol met luie negerts gezeten. Het zijn de Yanks die het gemaakt hebben tot wat het nu is en de Nederlanders hebben Suriname gemaakt tot wat het nu is. En nu niet de negerts de schuld geven want die heb je in NY ook volop en bovendien heeft NL het tot 1974 voor het zeggen gehad in Suriname en was Manhattan ook toen al het centrum van de macht. Ergo dat eeuwige ruilverhaal gaat niet op.

Bigi Bana Boy | 14-05-08 | 16:48

Henk1941 | 14-05-08 | 16:21
De VOC transporteerde slaven van de Oost kust van Afrika naar Azië. De WIC transporteerde slaven van de west kust van Afrika naar Midden Amerika en Zuid Amerika. Uit de provincie Zeeland kwamen daar de lorredraaiers nog bij.

Weisse rose | 14-05-08 | 16:45

.. en voor het afstoffen van het vloekverbod:
Krijg de vliegende tering, vuile CDA gristenhonden.
Sterf!

Miretra | 14-05-08 | 16:43

Excuses zijn overbodig.
-
Liever de centjes.
-
Diep bukken, graag.

A. Hilter | 14-05-08 | 16:37

Ik eis excuses van alle CDA stemmers voor:
Balkenende
Generaal pardon
Donner e.v.a.
Europese grondwet

Miretra | 14-05-08 | 16:37

4 tot 5 procent van de totale slavenhandel kwam vanuit NL of eigelijk de VOC(private onderneming die later in NL handen is gekomen)
En suriname hebben we geruild voor Manhattan(dom dom dom) dus zie niet in waarom we excuses moeten maken wat in die tijd de normaalste zaak van de wereld was.

www.youtube.com/watch?v=SipPsUDr-LE

Henk1941 | 14-05-08 | 16:21

Slavernij is officieel afgeschaft. Daarmee is het de wereld nog niet uit.
-
Het is nooit weg geweest en zal nooit verdwijnen. In het westen hebben we ons hoge levensstandaard mede daaraan te danken.
-
Nu de economische macht verschuift zijn anderen aan de beurt om de vruchten ervan te plukken. Het is slechts een kwestie van tijd en Europa wordt geknecht.
-
Dienen en bedienen. De hamvraag is: wie vervult welke rol?

A. Hilter | 14-05-08 | 15:45

artegui | 14-05-08 | 14:39
Wat opvalt is, dat als het om slavernij gaat er de neiging bestaat om weer als vanouds een scherpe scheiding aan te brengen tussen blank en zwart, en dan de schuldvraag eenzijdig bij 'het blanke ras' te leggen. Overzichtelijk, maar uiteraard te simpel.

Schoorsteenveger | 14-05-08 | 15:44

sorry indonesië en suriname en wat al niet meer, maar het waren mijn voorouders, en die van jullie. jij en ik hebben daar niets mee te maken....

Groenepuntmuts. | 14-05-08 | 15:18

ow ja
excuses voor onze balkenende, het spijt ons heel erg dat wij zo stom zijn geweest om deze knuppel te kiezen.
het spijt ons ook heel erg dat de enige welvaart in suriname door ons gebracht wordt, sorry daarvoor.
schuldig zijn wij ook aan de opvang en verzorging van al die werklozen en criminelen die jullie naar ons toesturen.
dat hadden we beter niet kunnen doen, want dan werden we mischien nu niet zo hard in onze hand gebeten, niet waar?

pacha | 14-05-08 | 15:15

yep klopt als een bus artegui
ach ons wordt echt een schuldgevoel aangepraat waar we ons gewoon niks van aan moeten trekken
het waren niet joun voorouders die dat deden maar de rijke elite, de zelfde elite die ons nu dat schuldgevoel loopt aan te praten
ach als het nou gaat om negers of joden gaat, wij die daar niks mee te maken hebben gehad worden toch opgezadelt met een schuldgevoel.
zeer onterecht

pacha | 14-05-08 | 15:07

Voordat Europa ten pooi zal vallen aan de islam moeten wij nog eerst het boetekleed aantrekken en door het stof kruipen en excuses vragen aan de halve wereld.
De slavenhandel was millenia lang de enige vorm van economie in Zwart-Afrika.Als er even niet bij de naburige stammen kon geroofd worden werden de eigen stamgenoten verkocht.NegerTs moeten vooral eens de schuld gaan leggen bij de eigen rasgenoten.
Vanaf de slavenhandel richting Amerikaans kontinent waren er in de totaliteit van de inschepingsplaatsen aan de West-Afrikaanse kust nooit meer dan 1.500 blanken actief in de trade-at any given moment-.Waarvan dan nog de helft stervende was aan malaria.Van blanke slavenjagers is nooit sprake geweest.

De zwarten die richting moslimlanden verhandeld werden waren er het slechtst vanaf.Mannen werden gecastreerd om natuurlijke aanwas te voorkomen en opstanden uit te sluiten.Er was een ononderbroken aanvoer van nieuwelingen.Vandaar dat er in gebieden als Irak en het Ottomaanse Rijk nu nauwelijks genetische sporen terug te vinden zijn.Wat de vraag doet rijzen wat er met de nakomelingen van de zwarte vrouwen is gebeurd.
In de Afrikaanse Berbergebieden was er wel vermenging.Vandaar het semi-negroïde uiterlijk van vele Noord-Afrikanen.
In de sommige Sahel-landen bestaat slavenhandel nog tot op de dag van vandaag.Niet openlijk uiteraard.

In Europa in de feodale tijd moesten de lijfeigenen 10 % van de opbrengst afstaan aan de kasteelheer.Hoeveel percent staat u af ?

artegui | 14-05-08 | 14:39

Nederland, O Negerland,
-
Jij bent de kampioen
-
Wij houden van bananen
-
En ons VOC-fatsoen

A. Hilter | 14-05-08 | 14:22

Problemen met deze actie van PJB:

Wel excuses voor de Surinamers, maar niet voor de Antilianen?

Eerst excuses en dan komen de retributie aanvragen. Laten we dat dan ook doen zoals 300 jaar geleden.

A. dat kan dan keurig gepast in spiegeltjes en kralen en B. dit dient betaald te worden aan de koning van Ghana die zijn eigen volk verkocht.

Wacht eens even, dit is gewoon heling! Ghana is net zo, en misschien wel meer nog, verantwoordelijk voor de slavernij als Nederland! Wat je niet wil verkopen kan je ook niet kopen toch?

waarisdelol | 14-05-08 | 14:10

Excuses? Daar gaat het ze helemaal niet om. Ze hebben weer dringend geld nodig en denken dat op deze manier te krijgen. De Nederlandse regering kennende zal er wel weer een hoop geld in die bodemloze put daar terecht komen...

RoyalFlusher | 14-05-08 | 13:56

Vandaag de dag sterven Afrikanen nog steeds als vliegen is het niet van ellende dan is het wel door allerlei oorlogen of stammentwisten. En gek genoeg kan ik me niet voorstellen dat dat 300 jaar geleden in donker Afrika zoveel anders was.... kuch...
Wat ik dus wil zeggen is,.... dat al die 'nabestaanden' die nu excuus willen,.... zonder die slavenhandel ws helemaal nooit het levenslicht zouden hebben gezien. Dus, wat nou excuus,..... wees dankbaar !

@xel | 14-05-08 | 13:44

Ik eis excuses van Spanje voor de bezetting van Nederland,
Ik eis excuses van Engeland voor alle oorlogen met Nederland,
Ik eis excuses van Engeland voor het feit dat ze ons met Suriname hebben opgezadeld,
Ik eis excuses van Algerije voor alle Nederlandse zeelieden die ze als slaaf verkocht hebben,
Ik eis excuses van Marokko voor alle Nederlandse zeelieden die ze als slaaf verkocht hebben,
Ik eis excuses van Egypte voor alle Nederlandse zeelieden die ze als slaaf verkocht hebben,
Ik eis excuses van Algerije voor alle Nederlandse zeelieden die ze als slaaf verkocht hebben,
Ik eis excuses van Frankrijk voor alle oorlogen met Nederland,
Ik eis excuses van Frankrijk voor alle schepen die ze op zee hebben buitgemaakt,
Ik eis excuses van Duitsland voor alle oorlogen met Nederland,
Ik als niet moslim eis excuses van de Islamitische gemeenschap voor alle niet moslims die zijn afgeslacht in de naam van Allah,
Ik eis excuses van Denemarken voor alle oorlogen met Nederland en afpersing bij de Sonttollen,
Ik eis excuses van Japan voor de wandaden in Nederlands Indië tijdens de Tweede Oorlog,
Ik eis excuses van Ghana voor alle gesneuvelden tijdens de Gouden Eeuw,
Ik eis excuses van Ivoorkust voor alle gesneuvelden tijdens de gouden Eeuw,
Ik eis excuses van de Verenigde staten voor het overspoelen van ons land met nutteloze consumptie artikelen,
Ik eis excuses van Rusland voor de nationalisering van prive eigendommen in 1917,
Ik eis excuses van China voor al haar pogingen om Nederland onder haar tribuutsysteem te brengen,
Ik eis excuses van de socialisten voor het aan de bedelstaf brengen van Nederland,
Ik eis excuses van alle vrouwen voor okselhaar en ongeschoren benen,
Ik eis de excuses van de babyboom generatie voor het verkwanselen van mijn grondrechten.

Weisse rose | 14-05-08 | 13:35

Ik zeg ook sorry tegen Suriname, voor onze incompetente Premier!
Die van de VOC mentaliteit..... pffff, laat me niet lachen!

a-thee-ist | 14-05-08 | 13:25

Dat heeft heeft heeft heeft heeft heeft heeft heeft toenmalig

De Hertog | 14-05-08 | 13:20

Als Eva niet van die appel had gegeten, dan hadden we nog mooi in het aards paradijs gezeten. Daarom zegt mijn vriendin zo vaak sorry tegen mij.

Schoorsteenveger | 14-05-08 | 13:14

Ik zie niet in waarom wij sorry zouden moeten zeggen voor iets dat onze voorouders hebben gedaan.

DondeRob | 14-05-08 | 13:09

arno10000 | 14-05-08 | 13:04
Volgens mij doet-ie het namens de moslims. Die zijn met een inhaalslag bezig en worden de laatste tijd overal in betrokken. Ze hebben ons bevrijd van de Duitsers, zo hoorde ik laatst, dus zullen ze ook wel medeschuldig zijn aan de slavenhandel. Ik vind het goed dat we in een multiculturele samenleving de boel een beetje recht trekken, echt.

Schoorsteenveger | 14-05-08 | 13:09

Caveman48 | 14-05-08 | 12:54
".... alhoewel je met statistieken natuurlijk alles kan bewijzen."
Tuurlijk. De beste bescherming tegen een bom in een vliegtuig is zélf een bom meenemen. De kans namelijk dat er zich twee bommen in één vliegtuig bevinden is vele malen kleiner dan de kans op één bom.

Schoorsteenveger | 14-05-08 | 13:05

Interessant. Als Balkenende excuses aanbiedt, namens wie doet hij dat dan? Namens de inwoners van het land, dat het hoogste gedeelte van hun inkomen weggeven aan internationale solidariteit? Namens de regering, die de kosten voor de hele wereld op zich neemt om hier een internationaal gerechtshof vestigt zodat voornamelijk onderdrukkers van zwarten berecht kunnen worden? Namens de Bijlmerbewoners, voor de helft Surinamers? Namens genaturaliseerde vluchtelingen van hedendaagse slavenhandel in Afrika, die hier een veilig heenkomen vonden? Zijn dat allemaal mensen die schuldig zijn aan de armoede van de Surinamers nu? Lekker ironisch dat daar ook nazaten tussen zitten van zwarte slavenhandelaren, want die waren er wel degelijk.

Nu excuses aanbieden is een dubbele fout.
1) Je excuseert je namens onschuldigen. Dat is cultuurrelativisme van het ergste soort.
2) je haalt daarmee de aandacht af het echte economische probleem: een verziekt arbeidsethos onder de Surinaamse medeburger. Hiermee versterk je dat alleen maar, want BLK leidt de aandacht daarvan af.

Het is toch wat moois, die linkse emotionele politiek.

arno10000 | 14-05-08 | 13:04

Was de onafhankelijkheid van Suriname (met een zak geld en een ruime migratie-regeling toe) niet genoeg excuses?

koerbagh ® | 14-05-08 | 12:57

@zooishettoch | 14-05-08 | 11:00

ik zie nog steeds geen verklaring voor het niet tot de langsten behoren van de Spanjaarden, de Engelsen en de Portugezen... desalniettemin een interessant stuk, alhoewel je met statistieken natuurlijk alles kan bewijzen.

Caveman48 | 14-05-08 | 12:54

ik wil excuses van de Vikingerts

uninvited guest | 14-05-08 | 12:53

Bakellende zou is op moeten houden liegen

Black_Pearl | 14-05-08 | 12:52

Het enige verschil met destijds is dat de slaven nu in hun thuisland mogen blijven. Resultaat is hetzelfde en we hoeven ons niet schuldig te voelen.

Klikspaan | 14-05-08 | 12:38

Sorry dat ik ben!
En eaujah, dat ik geen negerzoen meer mag eten,maar alleen nog blanke vla.

Filippa | 14-05-08 | 12:36

Ik verontschuldig me ook niet omdat mijn Oma in 1923 de fiets van de buurman met opzet had omgegooid.

Eagle_Eye | 14-05-08 | 12:35

Zou Balkenende sieren als hij nu door zou vliegen naar China en India om excuses te maken voor het gebruik van 7 dagen (en nachten) in de week buffelende kindslaven aldaar die het aldus mogelijk maken om onze inflatie een beetje in toom houden. Denk zelfs dat de negerts in de 17e eeuw het beter hadden dan de kromgetrokken kleine Chineesjes die spotgoedkoop de magazijnen van Hema, Blokker, Zeeman, etc. mogen vullen met als maandelijkse beloning een kommetje rijst of een broodje sprinkhaan.

Klikspaan | 14-05-08 | 12:25

Einde van de Domheid | 14-05-08 | 11:07
Excuses aanbieden voor iets dat eeuwen geleden is gebeurd ?
In een tijd dat slaven houden normaal was, OOK negers in Afrika hielden/houden zelf slaven !
-
Excuses aanbieden aan een bevolking die uitsluitend de positieve gevolgen meemaken omdat hun verre voorouders slaven waren ?
De huidige bevolking heeft helemaal niet geleden onder die slavernij.
De verre familieleden van deze Surinamers die NIET het geluk hadden dat hun voorouders als slaven naar Suriname zijn gebracht proberen nu vanuit een door burgeroorlog geteisterd land wanhopig NL binnen te komen.
Die zullen maar wat graag willen ruilen met een Surinamer.
-
Dat noem je "met elkaar omgaan" ?
Ik noem dat als een klein kind bléren in de hoop nog meer cadeautjes te krijgen.
Ze doen gewoon zielig om nog meer gratis geld te krijgen
Want geld krijgen is makkelijker dan ervoor te werken.

Moi2 | 14-05-08 | 12:22

Gaat J.P. "Colijn" Balkenende ook nog zijn excuses aanbieden aan het Nederlandse volk voor het uitblijven van het zoet na het zuur?

Klikspaan | 14-05-08 | 12:12

En wederom speelt deze absolute zakkenwasser van een "premier" Nederland belachelijk te maken.
Hoe zijn we in Gods naam aan zo'n stuk onbenul gekomen ?
-
Gaat deze lafaard nu ook nog nederig excuses aan Indonesië aanbieden ?
En wat gaat hij doen in Zuid Afrika, daar zitten vast ook nog een paar negers aan wie hij nederig vergeving kan smeken.
-
Dat zo'n lul de VOC zo goed vindt snap ik niet.
Als er iemand is die geen enkele VOC mentaliteit heeft is hij dat wel.

Moi2 | 14-05-08 | 12:09

Bigi Bana Boy | 14-05-08 | 11:32

Met de allochtoon wordt bedoeld ieder die op een ander volk parasiteert. In onze taak als reaguurder moeten wij wel veralgemeniseren,
anders wordt het een ingewikkelde uitleg.

klapvee | 14-05-08 | 12:02

Wat bumberklevert @ 09:40 zegt

Tobi | 14-05-08 | 11:56

@blaffer

het is de lijkwade van turijn.

Rabarberke | 14-05-08 | 11:53

Ik verwacht nog een excuses van GS voor die lelijke achtergrond wat lijkt op een slecht gekopieerd a4tje.

blaffer | 14-05-08 | 11:49

Waar zijn ze liever in Losheto, Zimbabwe of hier? Stop met dat gezeur of ga terug naar hun neven en nichten!

Dr Lambiek | 14-05-08 | 11:49

En bijna vergeten.. de negerts zijn zo zoewart geworden in Suriname... sorry .. zon!

T@ Riest | 14-05-08 | 11:38

Het wordt tijd dat de friezen eens hun excuses gaan aanbieden voor die moord bij Dokkum....

Kingeef1975 | 14-05-08 | 11:35

Mij valt altijd op dat als er over allochtonen wordt gesproken dat deze vrijwel altijd als een homogene groep worden gezien die gezamelijk één mening, één visie en één levenshouding hebben, terwijl geen Nederlander dit soort eigenschappen aan het eigen volk zou willen toekennen. Vreemd verschijnsel en al helemaal in het kader van Suriname, immers een land dat uit vele volkeren bestaat (Creolen, Hindoestanen, Javanen, Joden, Chinezen, Indianen ...). Hoe kunnen jullie nou denken dat die paar policor idioten die men ook in Suriname heeft representatief zijn voor de hele Surinaamse bevolking ? Mijn ervaring is dat de slavernij vrijwel geen issue is onder de mensen die ik ken. Waarom toch altijd die paar idioten eruit pikken om daar vervolgens helemaal op leeg te lopen ? Is het werkelijk nodig om een stereotype buitenlandse boeman te hebben om een punt duidelijk te maken ? Is nuance werkelijk zo moeilijk ?

Bigi Bana Boy | 14-05-08 | 11:32

Fijn... tientje wedden dat meer dan 80 procent van de Nederlandse bevolking het hier niet mee eens is?
Lekkere volksvertegenwoordiger... stomme ruggegraatloze...

Nijluus'n | 14-05-08 | 11:31

Die sukkel laat ook geen enkele gelegenheid voorbij gaan om voor gek te staan.

aquarius | 14-05-08 | 11:31

synchronicity 11:08

Ik met het volstrekt eens met u. Van de geschiedenis moet men leren en daarom handelen we nu niet meer in negerts. Wel consumeren we vlijtig door kindertjes uit India, China en Pakistan gemaakte spulletjes en we kijken wel uit om daar te luid over te protesteren(vanwege VOC mentaliteit) Ik wacht ook nog op excuses van de fransen, spanjaarden en die vikingen. Dus minöster prösidänt van Noorwegen, luistert u?

T@ Riest | 14-05-08 | 11:30

Geen excuses, nee. Want zodra je die maakt breekt de hel los over financiële wiedergutmachung. Ik zeg, negerts, vandaag is de eerste dag van de rest van je leven. We hebben allemaal wel eens wat tegenslag.

klapvee | 14-05-08 | 11:30

Ik eis excuses van den duitschers voor de volkomen onterechte nederlaag tijdens WK '74.

Kingeef1975 | 14-05-08 | 11:29

De fout is al gemaakt in 1667. Lijkt me logisch dat Balkenende excuses aan biedt aan de VS.

CoffeePatch | 14-05-08 | 11:28

Balkenende is weg uit Nederland? Echt?

Oerkoendoe | 14-05-08 | 11:28

Ook pardon namens mij en mn familie

Erectus Enormus | 14-05-08 | 11:28

Volkomen achterlijk om je excuses aan te bieden voor iets waar je part noch deel aan hebt gehad en meer dan 200 jaar geleden eens heeft gespeeld. Knettergek. Waarom doen we dit? Bang dat die mafkezen ook 100% controles gaan uitvoeren?

Kingeef1975 | 14-05-08 | 11:26

En welk excuus heeft Judas P. Balkenende voor zijn eigen aanwezigheid op deze aardkloot?

Sidi Tammentis | 14-05-08 | 11:24

Sorry dat mijn oudvader uit Langatabbetje destijds jullie missionaris met zijn speer heeft doorboort.

Bigi Bana Boy | 14-05-08 | 11:23

Pussy... Nederland moet vanaf nu nooit geen excuses meer maken en zich ook nooit meer schuldig voelen. Ik hoor de Duitsers toch ook niet elk jaar sorry zeggen en dat is nog een stuk recenter. Hou toch op man... Get over it!

Watcher | 14-05-08 | 11:22

Gelukkig maar dat in de 19 eeuw in heel veel landen, na millennia van slavernij, het legaal in bezit kunnen hebben van mensen stapsgewijs is afgeschaft en het verbod op slavernij in allerlei wettelijke documenten is vastgelegd. Exit slavernij zou je zeggen, alhoewel...
-
In de koran wordt slavernij gedoogd. Op vele plaatsen in de Koran zijn passages te vinden die het houden van slaven als vanzelfsprekend beschouwen. Een verbod op slavernij en het bestraffen van slavernij komen in de koran niet voor. Ontkennen dat de koran slavernij gedoogt betekent: verwerping van de betreffende sura’s in de koran. Verwerping van sura’s staat gelijk aan verwerping van allah’s woord en dat is weer een deaudzonde, net zoals twijfelen aan de juistheid en volledigheid van dat boekje een deaudzonde is... Hoeveel meer kun je als onderworpene tot 'slaaf' van een boekje zijn?
-
Verder weten we natuurlijk allemaal wel dat er buiten de islamitische wereld ook nog steeds sprake is van vrouwenhandel, sex-slaven, kinderslavernij (eufimistisch 'arbeid' genoemd) en ga zeau maar door...
-
Tsja, slavernij en spijt betuigen... Ik zeg maar zeau: Lang leve de Vrijheid!
-
*Alle 'loonslaven' een prettige werkdag toewenscht...*

Bertus Betonsloper | 14-05-08 | 11:16

district suriname is al jaren geleden een zelfstandig land geworden.
de premier wordt betaald om nederland te besturen, wat heeft hij te zoeken in een land wat geen reet bijdraagt voor nederland, waarom verneukt die vent zn tijd daar?????, waarom moet die vent altijd een beetje rondhangen in de buisness class van klm op kosten van de belastingbetaler.
80% van al die buitenlandreizen en buitenlandcommisies zijn niks anders dan gratis vakantievieren
hier in flevoland maken ze het zelf zo idioot dan de commisaris van de koninging ff voor 35000 euri belastinggeld naar de olympische spelen gaat in peking tuurlijk op kosten van de belastingbetaler
iedere buitenlandreis welke door gemeenten provincies, waterschappen dient als diefstal te worden gezien het slaat totaalnergens op dat regionale crapbestuurders de mogelijkheden hebben tot buitenlandreizen welke niks anders dan nutteloze vakantiereisjes zijn
doordat de politiek gratis en voor niks vliegt mag de toerist 40 euri extra dokken om de kosten voor the balk en zn 100000 rovers de dekken

tokkie | 14-05-08 | 11:14

Overigens klaagt ook niemand meer over Duitsland en de Holocaust, alleen zou ik graag de fiets van mijn Oma nog eens terug willen.

ZelfmoordToerist | 14-05-08 | 11:13

Ik eis per onmiddelijk een schadevergoeding van Frankrijk, vanwege het ongewenst instellen van onder andere de achternaam, het metriek stelsel en de trias politica. Deze ontwikkelingen zijn ten koste gegaan van de Nederlandse cultuur, en de schade aan de Nederlandse cultuur over de afgelopen eeuwen is niet te overzien. Graag op kosten van Frankrijk een revisie naar het oude stelsel.

ZelfmoordToerist | 14-05-08 | 11:10

Romeinen, Spanjaarden, Fransen, Duitsers, Noormannen.... Half europa is hier wel eens geweest en heeft het land uitgewoond. Ik ben d'r al overheen hoor en ik hoor ook nooit iemand er over... Piepen over slavernij dat al anderhalve eeuw geleden is afgeschaft is gewoon oppertunisme....

synchronicity | 14-05-08 | 11:08

Goed gedaan JPB! Zo gaan we met elkaar om.
(In tegenstelling tot de rel die rita bij het slavernij monument in Amsterdam aanrichtte....)

Einde van de Domheid | 14-05-08 | 11:07

Excuses voor mijn reaguursels hier en het leed dat ik anderen hiermede heb aangedaan.

Pigsbutt | 14-05-08 | 10:57

Zou ook wat zijn als ik op de LoveParade loop, en al die Duitsers komen naar me toe: "ahhhhh tut mir leidddd"

VanTrekkenWorrieDoof | 14-05-08 | 10:57

*Nog bijna volle doos met negerzoenen in de vuilnisbak kiepert*

Pigsbutt | 14-05-08 | 10:54

Excuses? Nee, dat willen ze niet, ze willen geld. En veel. Sorry, maar ik voel me niet meer verantwoordelijk over wat mijn voorouders een paar eeuwen geleden hebben uitgespookt. (als die al uit Nederland kwamen in die tijd, misschien ben ik ook wel allochtoon)

Pieter Bas | 14-05-08 | 10:53

Waarom kijkt die neger nu weer zo boos op die foto? O ja: de blanke beschaafde übermensch heeft zijn volk als slaaf misbruikt.

Bijstandskoning | 14-05-08 | 10:46

Kan hij ook alvast excuses maken aan Europa?

boyle | 14-05-08 | 10:44

Doe-eens-rustig | 14-05-08 | 10:20
'Toentertijd' was natuurlijk iedereen fout.
Wat hier speelt is dat een derde-wereld-land als Suriname er maar niet in slaagt om de boel een beetje op orde te krijgen en een hele grote blinde vlek heeft inzake de eigen recente geschiedenis. Dus moet het zo zijn dat het allemaal de schuld is van die vermaledijde ex-kolonialen en slavenhandelaren, dat puinvolk dat hen voor eeuwig in het verderf heeft gestort.
Er is genoeg aan neo-kolonialisme gaande om de aandacht op te richten dunkt me.

Schoorsteenveger | 14-05-08 | 10:39

Ik wil het graag goed maken met Suriname. Ik wil graag 200.000 Marokkanen en Turken teruggeven, maar dan moet het wel nu ophouden. En dan zeg ik over 5 jaar wél sorry.

Lying Dutchman | 14-05-08 | 10:38

@Ed71886710 | 14-05-08 | 10:30,

Elk volk zal van zichzelf best vinden dat het beschaafd is, maar in West-Europa is men er onderhand uit wat men voor zichzelf onder beschaafd verstaat.Daar valt inmiddels onder: gij zult niet stelen, mishandelen en doden.

Boellie | 14-05-08 | 10:36

WIC = West Indische Compagnie

Karel Martel | 14-05-08 | 10:35

In die tijd was het niet meer dan normaal om slaven te hebben e.d. en ze ook zo te behandelen..
Deed Portugal het anders? Of Spanje? Of Engeland?? Bieden die ook bij elk bezoek aan een oude kolonie hun excuses aan?
Ongetwijfeld ging het in die tijd met de harde hand.. maar om dan bij elk bezoek weer excuses aan te bieden??
Beetje overdreven .. zo was het gewoon in die tijd.

VanTrekkenWorrieDoof | 14-05-08 | 10:35

CoJoNes | 14-05-08 | 10:16

Ok, maar alleen als die negerts hun excuses maken voor alle vrouwen die zij wél krijgen.

Maaier | 14-05-08 | 10:34

Excuses voor de paar % die 'De Nederlanden' (ja, ook Vlaanderen) in de slavenhandel meededen? Hou eens op, uit schuldgevoel hebben wij dat al meer dan goedgemaakt!
Sorry dat Bakellende onze premier is!

fietser | 14-05-08 | 10:34

@SchoorsteenvegerT 10:12

Tekst was meer algemeen bedoeld, maar een vleugje sarcasme kan nooit kwaad. Overigens kijk ik liever naar ONM.

Doe-eens-rustig | 14-05-08 | 10:33

@Schoorsteenveger | 14-05-08 | 10:27
Ok, maar ik ben niet blij met het product en de bijeffecten, ze hadden er wel even bij mogen zeggen dat de zwarte exemplaren niet werken, hadden we gewoon witte genomen.

Lying Dutchman | 14-05-08 | 10:31

Sorry, maar voor zover ik weet zijn de winsten van de slavenhandel gewoon uitgekeerd aan de toenmalige aandeelhouders van de WIC en dergelijke, mijn voorouders hebben er waarschijnlijk geen jota van gezien. En dat dit land deels zou zijn opgebouwd uit de opbrengsten is dus niet waar, hooguit een klein stukje grachtengordel. Het waren gewoon partikuliere bedrijven die die handel bedreven. Meestal nam men de slaven af van een stamhoofd die net een plaatselijk oorlogje had gewonnen, en volgens de lokale gebruiken dus een stel krijgsgevangen te koop had. Deze handel in slaven werd overigens al 1000 jaar bedreven door Arabieren (excuses?). Mbt mijn voorouders wou ik nog even kwijt dat onderzoek heeft aangetoond dat in de 16e en 17e eeuw de gezondheid en de levensverwachting van de gemiddelde slaaf in het Caraïbisch gebied een stuk hoger lag dan die van de gemiddelde 'vrije' arbeider in West-Europa. Voor 'eigendom' werd kennelijk beter gezorgd.

Karel Martel | 14-05-08 | 10:31

@Boellie | 14-05-08 | 10:14

Zijn er dan ook volkeren die zichzelf niet beschaafd vinden? Die slavendrijvende Arabieren bijvoorbeeld?

Ed71886710 | 14-05-08 | 10:30

@ethan_joy | 14-05-08 | 10:25,

Voor je informatie: Nederland heeft tussen 1730 en 1803 ongeveer 550.000 slaven de oceaan helpen oversteken.Van dit aantal hebben 90.000 de andere kant van de oceaan niet bereikt.Het waren geen cruiseschepen zoals je wel zult begrijpen.
Als je wilt weten hoeveel slaven er uiteindelijk na de afschaffing van de slavernij in leven waren... hup vooruit ga eens huiswerk maken jij.

Boellie | 14-05-08 | 10:30

Omhooggevallen ballen zullen nimmer ontslag nemen, ook al jagen ze het hele land een faillissement in. Nee, ze laten liever een beeld van zichzelf maken, om hun tekort aan leiderschap te compenseren...

Eagle_Eye | 14-05-08 | 10:27

Lying Dutchman | 14-05-08 | 10:11
De garantie is al lang verlopen, en ook de gebruiksaanwijzing is zoek.

Schoorsteenveger | 14-05-08 | 10:27

@bumperklevert , dank je zou er voor ons ook nog ergens een schade vergoeding regeling te halen zijn ?
Aan alle slimmere zou het niet mogelijk zijn de overtollige winkeldochters die op de antillen gedumpt werden terug te brengen naar afrika en ons geld terug te eisen ?

sparrow | 14-05-08 | 10:26

Indianen, krijgen die ook excuses? Anders krijg ik maar een kwart van de verontschuldigingen.

De God van Empel | 14-05-08 | 10:26

@De God van Empel | 14-05-08 | 10:24,

houwe zo.

Boellie | 14-05-08 | 10:25

je kan het ook anders zien: vroeger kregen ze gratis vervoer aangeboden nu moeten ze zelf in wrakke bootjes de oversteek maken

ethan_joy | 14-05-08 | 10:25

Halve sorry Bigi
Halve sorry Libertas
Ongezien de tyfus Boellie, jou ken ik niet.

De God van Empel | 14-05-08 | 10:24

Nou zeg. Konden wij er wat aan doen dat die negerts 300 jaar geleden nog niet tot 10 konden tellen, maar wel katoen konden plukken?? Lijkt mij niet. Als je alle oitkeringen en ontwikkelingssoepsidies bij elkaar optelt die we al in die overzeese boevennesten hebben gestopt verdienen wij eerder een excuus dan andersom.

CumCum | 14-05-08 | 10:21

@Ed71886710 | 14-05-08 | 10:08

Je maakt wel een punt, maar wijzen naar anderen vind ik geen argument. Toendertijd waren wij gewon fout, net als de arabieren die jij beschrijft, alsmede ook de inheemse slavenhandelaren.

Doe-eens-rustig | 14-05-08 | 10:20

Tja kankeren op de Duitsers daar is menig Nederlander wel voor te vinden. Maar eigen fouten toegeven ho maar. Niet zo hypocriet mense.

En maar kankeren als de marokkanen nu Nederland proberen over te nemen. Moet kunnen toch. Excuses worden wel gemaakt als iedere vrouw met een theedoekje op loopt.

HetOrakel | 14-05-08 | 10:19

We moeten weer terug naar die VOC mentaliteit, ik stel voor de batavia te vullen met steunnegers en ze mee te nemen naar suriname.
Daar kunnen ze lekker werken op de bio-brandstof plantages. (Y)

BloodHound | 14-05-08 | 10:18

Wanneer gaan de mocros excuses aanbieden voor het steuntrekken, stelen en klieren ?

T@ Riest | 14-05-08 | 10:16

@Maaier | 14-05-08 | 10:11
En bigi niet te vergeten. Met z'n grote lul. Bijna net zo groot als die van G-Unite.
(Beter?)

CoJoNes | 14-05-08 | 10:16

Dit doet Balkje goed, het is geschiedenis, alle betrokkenen zijn dood en de nazaten hebben pech. Keurig de feiten erkennen en de gevolgen voor de betrokkenen betreuren en leren van de historie. Nu ook niet meer zeuren tegen de Japanners over de troostmeisjes, de Turken over de Armeniers, de Duitsers over de Joden en ga zo maar door...

... De 2e, 3e en latere generatie slachtoffers gebruiken graag het onrecht dat hun voorouders is aangedaan als excuus voor hun eigen gebrek aan succes. Sorry jongens, dat jullie nooit geleerd is dat als je stopt met janken en van jouw reedt komt je zelf iets van je leven kan maken...

Fimbulvetr | 14-05-08 | 10:15

Excuus wordt toch in de praktijk aangeboden door de verliezende partij?
duitsers na de oorlog
voetballer na missen strafschop
de paus voor verkeerde kant kiezen in de oorlog
etc.
Stel je voor dat negers uit donker Afrika eerder dan ons schepen en geweren hadden uitgevonden, waren ze dan ons komen halen of niet?
Ze hebben die strijd gewoon verloren, daarom mogen ze best eens excuses maken voor de ellende waarin ze zelf verkeren, en in Suriname dankbaar zijn dat ze door ons toedoen toch nog iets beter terecht zijn gekomen.

hekkesluiter | 14-05-08 | 10:14

@sparrow | 14-05-08 | 10:01
Namens mijn voorouders, sorry hoor

bumberklevert | 14-05-08 | 10:14

@Ed71886710 | 14-05-08 | 10:08,

Door de fouten van een ander naar voren te halen, worden de eigen gemaakte fouten er niet minder erg om.Als je je zelf beschaafd noemt, dan schept dat verplichtingen. Vin je niet?

Boellie | 14-05-08 | 10:14

Ik hoop dat ze 'm in de kookpot stoppen daar....

VanFrikschoten | 14-05-08 | 10:12

Ze waren anders heel erg blij met die spiegeltjes en kraaltjes.

frickY | 14-05-08 | 10:12

Doe-eens-rustig | 14-05-08 | 10:02
Ja, opdat niet morgen de schepen uitvaren richting Goudkust om slaven te gaan halen voor de west..

Schoorsteenveger | 14-05-08 | 10:12

@Schoorsteenveger | 14-05-08 | 09:57
LOL, kunnen we ze nog ruilen of gewoon terugbrengen?

Lying Dutchman | 14-05-08 | 10:11

Boellie | 14-05-08 | 09:56

Het staat al in de geschiedenisboeken, zelfs in de Canon. En terecht. Een rol spelen in de grootste mensenhandel van de geschiedenis is een kwalijke zaak.

Excuses maken is echter nergens voor nodig. Moderne landen die non-stop excuses blijven vragen en geven voor alles uit de geschiedenis, dat heeft geen zin. Mogen de Italianen heel Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten excuses maken, Mongolen aan Rusland etc. etc. Een van de redenen dat bijvoorbeeld de Balkan zo verschirkkelijk blijft hangen is het non-stop terugkijken naar het verleden, zonder er een positieve wending aan te geven. Vooruitkijken. Niet om alles goed te praten uit het verleden, maar gewoon, omdat dat veel nuttiger is.

Overigens heeft de slavernij ook veel goed gebracht. Libertassimples bijvoorbeeld.

Maaier | 14-05-08 | 10:11

slappe zak Balkenende kan niet eens 'het spijt' in papiamento uitspreken

Patrick Zweedsey | 14-05-08 | 10:10

Kun je begrijpen, we hadden vroeger dus al een uitzendbureau.....

MichieldeMuiter | 14-05-08 | 10:10

@zoishettoch 09:19

de Masaï zijn het op één na langste volk ter wereld. Itt de rovende horde Nederlanders is dit een vreedzaam volk van jagers/verzamelaars. Spanjaarden zijn niet bepaald lang te noemen; toch hebben zij olv Cortèz c.s. half Zuid-Amerika uitgemoord (hebben die trouwens wel eens sorry gezegd?) in hun speurtocht naar rijkdom.
De link die je legt raakt dus kant noch wal.
Ik zie wel een overeenkomst tussen de 'roversmentaliteit' die NL destijds had en de roversmentaliteit van het huidige belastingverzinnende kabinet... verschil is dat er tegenwoordig van de eigen bevolking wordt gestolen en dat een goed deel van de opbrengsten naar het buitenland wordt gestuurd met een mooie strik en een kus van Koenders.

Caveman48 | 14-05-08 | 10:09

JP is al druk bezig met zijn toekomstige baan.

Bijstandtrekker | 14-05-08 | 10:08

Alsof wij blankmannen geen last hebben van ons slavernij verleden. Nu weet de hele wereld dat we kleinere piemols hebben.
-edit spreek voor jezelf shorty -

CoJoNes | 14-05-08 | 10:08

Balk staat ferm voor het gedachtegoed van zijn voorouders, die immers negers hebben gebracht naar werkkampen. En bedenk: De Arabieren hebben zo'n 11 miljoen slaven uit Afrika gehaald. Tot ver in de twintigste eeuw kon je in Noord en West-Afrika op slavenkaravanen stuiten. De Arabieren hebben naar schatting ook 1 tot 1,5 miljoen blanken van kustgebieden rond de Middellandse zee en de Atlantische oceaan van West-Europa (inclusief Groot-Brittannië) tot zelfs de US toe, gestroopt. Soms werden hele dorpen afgevoerd. Ook gevangen zeelui werden als slaaf verkocht. Zanzibar, Algiers en Timbuktu hadden lang grote slavenmarkten. De slaven werden vaak door de lokale zwarte bevolkingen aan de Arabische of blanke handelaren verkocht. Op het Aziatische continent was slavernij eveneens lang de normaalste zaak van de wereld.

Ed71886710 | 14-05-08 | 10:08

Ik hoop ooit dat die Jp en meerdere in dit kabinet vervolgd worden en zo kan ik nog wel meer noemen die op mijn verlanglijstje zouden staan en noem ik maar een hoogervorst die vele mensen de vernielen in hebben geholpen

Black_Pearl | 14-05-08 | 10:06

Excuses @all, maar ik moet aan het werk.... *KLIK*

Sikkeneur | 14-05-08 | 10:06

LOL@Nlz® | 14-05-08 | 10:03
Je vergeet de lichtabsorbtietoeslag.

CoJoNes | 14-05-08 | 10:06

14 mei Nationale Excuusdag!

Sorry schat, dat ik gisteravond de afwas niet gedaan heb......

Sikkeneur | 14-05-08 | 10:04

@ CoJoNes | 14-05-08 | 09:53

Nee, maar die belastingen die over een verhandelde slaaf geheven werden waren toen al niet voor de poes.

Brandmerkbelasting, gouden neusringheffing, voedingstaks, afvalstoffenverrekening en natuurlijk de alom bekende spiermassaheffing.

Nlz® | 14-05-08 | 10:03

En verder maakt Boellie een goed punt. Leer van het verleden, opdat dezelfde fouten in de toekomst niet meer gemaakt worden.

Doe-eens-rustig | 14-05-08 | 10:02


en ik eis nu onderhand ook wel eens excuses voor wat mijn voorouders allemaal is aangedaan toen zij nog de status van lijfeigenen en gehorige hadden !!!Want dat wordt ook alemaal weer ff verzwegen he ??

sparrow | 14-05-08 | 10:01

Ik vind dat Nederlandse Marokkanen en Afrikanen nou maar eens excusses moeten aanbieden voor al die jaren dat hun voorvaderen slaven hebben gevangen en verhandeld.

ZSU-23-4 | 14-05-08 | 10:01

Tja die Surinamers kennen de klappen van de zweep wel.....

MichieldeMuiter | 14-05-08 | 10:01

Ik vind dat Balkenende het goed heeft aangepakt. "Wij betreuren het", en zo is het. Ik betreur het ook, maar ik, en met mij alle andere hollanders, kan er zelf niets aan doen.
Bovendien, we betreuren het toch? Wat willen jullie nu horen? Val toch niet over een woordje.

Overigens zijn de 100% controles wel schandalig, en ik kan het weten, want ik heb ze zelf mede opgezet. Of zorg voor een goede scan, of een andere manier om bepaalde stofften te vinden, maar ga geen nette mensen in hun anusje roeren. Dat is echt barbaars!

Doe-eens-rustig | 14-05-08 | 10:01

Ook grappig: een Fleischbaum die een excuustopicje gebruikt als excuus om nog even over politici te 'zeiken'.......

Sikkeneur | 14-05-08 | 10:00

Negerts Ahoy !

Tobi | 14-05-08 | 10:00

Onmiddellijk excuses van de Spanjaarden, die ons land hebben bezet. Nou vooruit dan, met twee weekjes gratis vakantie pp in Spanje neem ik genoegen, maar dan wel de drankjes gratis.

Onderduiker | 14-05-08 | 09:59

Sorry Boelie.
Beetje sorry GvE.

G-unite | 14-05-08 | 09:58

Jerry Lundegaard | 14-05-08 | 09:53
In feite moetden we excuses krijgen van die afrikaanse slavenhandelaren omdat ze ons gewoon slechte waar hebben geleverd.

Schoorsteenveger | 14-05-08 | 09:57

Toch weer typisch dat het hoofdstuk slavernij en slavenhandel niet in den Hollandsche school boekjes beschreven staat.
Dat wegglaten van deze episode uit de vaderlandse geschiedenis, zou er op kunnen duiden dat men zich schaamt voor de misdaden jegens de menslijkheid die door de voorvaderen zijn begaan.
Waar je je voor schaamt moet je niet koste wat kost willen verzwijgen.Heeft vaak nare effecten.
Excuses okee, maar laat den Hollandsche kaasjongere wel weten wat er door bet-overgrootpapa is gedaan.

Boellie | 14-05-08 | 09:56

Kunnen ze hem niet houden?
Mooi nobel gebaar en er is daar bepaald werk aan de winkel met al die voodoo en veelneukerts.

bidlip | 14-05-08 | 09:54

Slaven hoefden tenminste geen BTW te betalen.

CoJoNes | 14-05-08 | 09:53

Mr.Spong had een fraaie column afgelopen zaterdag hierover, ben 't normaal net zo met 'm eens maar dit keer de spijker op z'n kop:

www.ad.nl/columns/spong/2281711/Surina...

Jerry Lundegaard | 14-05-08 | 09:53

Zo kunnen we aan de gang blijven met excuses, voor de slavernij, de slechte arbeidsomstandigheden in de 16de eeuw, de beeldenstorm, de weeshuizen in de 19de eeuw, de positie van vrouwen tot de 20ste eeuw, de Indo's enzovoort. Slappe lul krijg ik ervan. Voortschrijdend inzicht bracht ons tot een nieuwe mentaliteit. Als dat reden tot excuses is, dan moeten we iedere 50 jaar door dit zinloze ritueel. Politiek correcte natte poes, die JPB.

Zeddegeizot | 14-05-08 | 09:53

Die harry wou gewoon even op vakantie!

BierBuikBas | 14-05-08 | 09:52

wordt tijd dat we dat land weer omvormen tot slavenland. Ze krijgen een te grote mond en teveel zelfvertrouwen

Leipe ouwe | 14-05-08 | 09:52

Mooi . Na de excuses kunnen nu de claims volgen.

Rabarberke | 14-05-08 | 09:50

Wat is het toch een sneu mannetje ook he!

j0zti | 14-05-08 | 09:50

Glorfindel | 14-05-08 | 09:44
Om de schijn op te houden.

Schoorsteenveger | 14-05-08 | 09:47

Kudt excuusnegers. Dat ze van die slappe lul balkenende maar gauw soep trekken in zo'n grote negerkookpot.

Varreke | 14-05-08 | 09:47

@Hobbykip | 14-05-08 | 09:43
Eerst excuses daarna mogen ze weer aan het werk

bumberklevert | 14-05-08 | 09:47

Ze kunnen de boom in!

Monsieur et maître | 14-05-08 | 09:46

Ekskusus... natuurlijk niet. Als je sorry zegt neem je de verantwoordelijkheid op je. Als we dat al doen dan pas als Van Bommel in het kabinet zit (hopelijk nooit), dan kan hij meteen aftreden vanwege de ministeriele verantwoordelijkheid.
Als je ekskusus aanbiedt dan ontstaat namelijk een volgende stap, genoegdoening. Wat Balkenende nu doet is juist. Hij en Wij kunnen er namelijk niets aan doen dat dit in het verleden is gebeurd, we kunnen toegeven dat het fout was. Historisch gezien ook niet juist, wij gingen met een boot naar Afrika en kochten daar alles wat los en vast zat, ook negerts, want die werden verkocht door andere negerts. En die hoeven ook geen ekskusus te zeggen want bij hullie is het cultuur.
Als we nu de verantwoordelijkheid onterecht op ons nemen staan ze over twee jaar aan de deur te kloppen om geld, dan moeten we ons verleden afkopen. Dat slaat nergens op want het was niet fout. Terugbetalen is alleen een optie als we het kunnen afwegen tegen ontwikkelingshulp en verleende uitkeringen, in dat geval krijgen we nog VEEL geld terug.

Goldameir | 14-05-08 | 09:46

ex·cuus·J·P (de(m); excuus-JP's)
1. (informeel) persoon die in een functie slechts getolereerd wordt om de schijn van intelligent bestuur te vermijden

Glorfindel | 14-05-08 | 09:44

@bumberklevert | 14-05-08 | 09:40
Idd...... niets excuses! Denken ze een beetje dat dat akkefietje van een paar honderd jaar geleden hun het recht geeft om nu maar een beetje uit hun neus te gaan eten! Werken zullen ze! ;)

Hobbykip | 14-05-08 | 09:43

Was de slaven importerende VOC geen roelerende Gggristelijke club? Dan hoef ik me iig nergens wat van aan te trekken...

Leopold | 14-05-08 | 09:43

Ik vind wel dat Van Dale aan Balkenende zijn verontschuldigingen aan moet bieden inzake het treurige feit dat in de Dikke Van Dale een verontschuldiging wordt gelijkgesteld aan een excuus.

Schoorsteenveger | 14-05-08 | 09:42

Moet Afrika dan ook zijn excuses maken voor het vangen en verkopen van de slaven? De stammen die destijds werden verhandeld bedreven zelf ook slavenhandel. Dus waarom zou NL daar excuses voor aanbieden?

atheist | 14-05-08 | 09:41

Ik bied mijn excuses aan voor Balkenende. En hou nou es op met die onzin. Er is geen wij, er is geen zij en toen dit gebeurde waren de meeste mensen die erover zeiken niet eens geboren. Met andere woorden none of your business. Kan je geen NU relevant collectief thema vinden om op mee te huilen? Zeikerds.

Ohja | 14-05-08 | 09:40

Laten ze ons maar excuses aanbieden, kijk eens wat er van dat land is terecht gekomen... Daarvoor hebben we het niet geruild tegen New York

bumberklevert | 14-05-08 | 09:40

Het spijt me, vergeef me
Ik kan 't echt niet anders uiten
Ik wil dit hoofdstuk nu eens sluiten
IK WIL DIT HOOFDSTUK NU EENS SLUITEN G.V.D. !!!!!!
Kappuh nâh !!

Hobbykip | 14-05-08 | 09:38

Zijn er geen foto's van de cavity search op Balkenende bij de 100% controle bij de douane ? Da's meer nieuwswaardig.

Prikker | 14-05-08 | 09:37

Marco zegt toch ook geen sorry tegen Clarence?

Lying Dutchman | 14-05-08 | 09:36

Zouden die laatst overgebleven Neanderthalers in de Maghreb ook excuses willen van de Cro-Magnonmens?

De Baaf | 14-05-08 | 09:35

Agent327 | 14-05-08 | 09:30
hij zal wel wat stemmen hebben gewonnen uit die hoek.....

DenLangel*l | 14-05-08 | 09:32

Bij deze bied ik namens alle batavieren mijn excuses aan voor de Kelten die wij over de kling hebben gejaagd tijdens de grote volksverhuizing.

Daarentegen wil ik nog wel de excuses ontvangen van de Spanjaarden, de Fransen, de Romeinen, de katholieken, protestanten en de gereformeerden en alle andere reli idioten die mijn voorouders hebben gedwongen in onzin sprookjes te moeten geloven of in ieder geval te doen als of.

Jolly Jumper | 14-05-08 | 09:31

Het is wel weer van de negert is te dom om in een keer sorry te snappen. Laten we ze toch serieus nemen en niet als een stelletje verstandelijk gehandicapten meerdere malen hetzelfde vertellen.

spooky | 14-05-08 | 09:31

Zou Harry van Bommel nu tevreden zijn?

Agent327 | 14-05-08 | 09:30

Hallo de man is Gggristen. Een Gggristen met een bestuurlijke functie. Een Gggristen met een bestuurlijke functie en beroepslikkertje van het anuskransje van de paus. De man wéét niet eens hoe hij sorry moet zeggen. Maxime Verhagen zal inmiddels wel goed bruin zijn. Niet van de zon, maar die hand in Balkies aars om hem te laten buikspreken moeten toch zeker zijn sporen nalaten mij dunkt.

Rollins | 14-05-08 | 09:29

zooishettoch | 14-05-08 | 09:19
Volgens Máxima ligt dat toch allemaal wat subtieler. Nederlanders heeft zij niet gevonden, liet zij ons weten, dus zeker geen Nederlanders die verantwoordelijk zijn voor de daden van die slavenhandelaren, een aantal eeuwen geleden. En als het aan haar en aan de Koningin der Nederlanden ligt hoeft zelfs de dochter van een oorlogsmisdadiger geen sorry te zeggen voor de daden van haar pa om zich binnen het nederlands kooniingshuis binnen te neuken, en wordt zelfs die pa hier binnengelaten.

Schoorsteenveger | 14-05-08 | 09:28

WTF?!?! Wat nou excuses. Die lamlul spreekt ook voor mij, maar ik heb niks om mijn excuses voor aan te bieden. Wat een fucking asshole is die lamlul zeg. Dat hun voorouders zich door mijn voorouders hebben laten verkopen aan de voorouders van Bush moeten ze niet mee bij mij aankomen. Lamlullen. Heb ik niks mee te maken. Als ik iets vout doe dan bied ik zelf mijn excuses aan of niet maar daar heb ik geen jp potter voor nodig. Lamlul.

deuZige | 14-05-08 | 09:27

ik hoef na een paar generaties geen excuses van de Duitsers voor wat ze ons hebben aangedaan, waarom zouden we dat wel moeten doen aan die lui na een paar eeuwen?

DenLangel*l | 14-05-08 | 09:27

@ Agent327 | 14-05-08 | 09:23
Nu al wakker??
Je hebt wel gelijk maar een eiland hoeft niet altijd in het water te liggen...

;-)

Sjakie Snel | 14-05-08 | 09:26

* Gaat Spanje aanklagen wegens 80 jaar oorlog voeren met betoveropa *

fuckje | 14-05-08 | 09:25

@ van dal 9:12: en die Noormannen ben ik ook nog niet vergeten. Stelletje plunderaars.

wijsvinger | 14-05-08 | 09:24

@Sjakie Snel | 14-05-08 | 09:20
Volgens mij is Suriname geen eiland.

Agent327 | 14-05-08 | 09:23

Laten we wel wezen: ( zoals getergde kaasboer hierboven al aangeeft) die voormalige slaven zijn door hun eigen mensen destijds en door arabische slavenhandelaren aan de europeanen verkocht. Het is allemaal dieptragisch dat het toen zo gegaan is, maar alle partijen hebben schuld, niet alleen europeanen.
Dat tot in den treure terugharken op de slavernij, beetje jammer altijd. Ook huilie gaan doen bij eigen voorouders en ook huilie gaan doen bij de arabs.
Maar goed, ik snap het wel, het is natuurlijk veel lucratiever om bij de Balk te gaan lopen janken, die schuift wel, geen probleem. Tja....

bello | 14-05-08 | 09:22

En dan te bedenken dat we ooit naar Suriname zijn vertrokken voor het goud en de diamanten van El Dorado.

Leopold | 14-05-08 | 09:22

Zonder 'spijt' kon door Venetiaan niet gegarandeerd worden dat Balkie de 100% controle op Zanderij ongevisiteerd zou mogen passeren...

F. von Zeikhoven | 14-05-08 | 09:20

al die jaren hebben we meer betaald dan dat we ooit hebben geprofiteerd van dat bananeneiland...
Alleen Breeinckmeijer en Rosemuller en consorte zijn er rijk van geworden...
Het wordt tijd dat Suriname ons maar eens terug betaalt!
HIERR met die miljoenen!!

Sjakie Snel | 14-05-08 | 09:20

Bakellende kan 100 keer sorry zeggen maar wie neemt deze man serieus dan ??? btw de Surinamerts moeten niet huilie doen, ga gewoon aan je werk en get over it !!

imp.caes.avg. | 14-05-08 | 09:19

Barkruk | 14-05-08 | 09:16 nou, houten schepen bouwen, alle suri's en anti's van hier inladen en terug laten roeien.... de voc mentaliteit rules.

van dal | 14-05-08 | 09:19

Ik zal nu een denigerende opmerking over surinamers kunnen maken, maar dan moet ik waarschijnlijk "sorry" gaan zeggen tegen de GS-politie om mijn evt ban op te heffen...

Wim-Lex | 14-05-08 | 09:19

Nederlanders zijn het langste volk ter wereld. Dat komt omdat er vrijwel nergens ter wereld een land is dat zo lang achter elkaar ongekende welvaart heeft gekend. En dat komt dan weer omdat we eeuwenlang over de wereld geroofd, gemoord en uitgebuit hebben. Lijkt sorry me een kleine moeite.

zooishettoch | 14-05-08 | 09:19

na het afschaffen van de slavernij zijn ze daar meteen opgehouden met werken, en houden dat tot op de dag van vandaag vol. ok, je bent daarom een beetje achtergebleven, om niet te zeggen ronduit achterlijk, maar je hebt wel veel vrije tijd, studeren en hard werken is toch meer voor nederlanders en als je wat nodig hebt gewoon wat roepen over 200 jaar geleden of over drugscontrole en de gebraden kippen vliegen als vanzelf je mond binnen.

De Briemusketier | 14-05-08 | 09:18

Wat een geouwehoer allemaal weer, laat Balkenende zich eens met de politiek bezig gaan, iets van een visie ontwikkelen ofzo, en laat die Surinamers eens lekker aan het werk gaan, klaar, niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen.

60CX | 14-05-08 | 09:18

Oke, al diegene die een excuus willen krijgen een enkeltje Afrika met een bijpassende hut en een overlevingspakket voor een jaar.
Hoeveel van die negerts willen er terug? Geen hond, het is alleen maar weer een middel om Sinterkoenders in hun richting te krijgen met een zak geld.

Walt Disney | 14-05-08 | 09:18

Eerst wilt hij de VOC mentaliteit terug en nu bied hij ze exuses voor de slavernij een beetje tegenstrijdig ofniet...
-

Barkruk | 14-05-08 | 09:16

Slappe zak!

Bibberbalk | 14-05-08 | 09:15

Pardon??

kingpin[|v|] | 14-05-08 | 09:15

En half Nederlanders half Surinamers?
*in spiegel kijkt en zichzelf excuses aanbiedt

De God van Empel | 14-05-08 | 09:15

Dit is wat je noemt de échte VOC-mentaliteit!
Ook nog even een welgemeende verontschuldiging inzake het jaarlijks terugkerend Sinterklaasfeest natuurlijk. Maar om den drommel geen excuus!

Schoorsteenveger | 14-05-08 | 09:13

Surinamerts zijn liev

De God van Empel | 14-05-08 | 09:12

nou nog een sorry van de duitsers, en de fransen en de spanjaarden voor alle wreedheden hier begaan in het verleden....

van dal | 14-05-08 | 09:12

wat is er gebeurt dan ????
, ik ben er niet bij geweest ,
krijgen wij over 25 jaar ook allemaal excuses van Marokko,
voor t leed dat wij moeten ondergaan van alle kudtmarokkaantjes ???

ongegeneerd | 14-05-08 | 09:12

Sorry zeggen betekent dat NL bekent. Dit betekent dat Surinamers nu schadeclaims kunnen indienen voor alle leed.
Belangrijkste regel van schade experts: nooit schuld bekennen!

- teruggejorist - | 14-05-08 | 09:12

Tja, Duitsers worden dagelijks gestalked vanwege Hitler, en wij vanwege de slavernij in de tijd van kanonnen en musketten. Kunnen we er niet gewoon over ophouden?

DatDus | 14-05-08 | 09:11

Excuseu???

We krijgen nog geld voor de overtocht!
Laten we wel wezen, waar zijn de negers nu beter af: in diep donker Afrika of op de Antillen of Suriname of in Nederland?

Heel die slavenhandel is zulke overschatte onzin. Er stierven minder slaven tijdens de overtocht dan bemanningsleden. Dat was ook wel te begrijpen want die slaven brachten teninste geld op; bemanning kostte alleen maar geld.

En als nog iemand excuses aan moet bieden zijn het de negers aan de Afrikaanse westkust gebieden zij voerden oorlog en verkochten immers de negers uit het binnenland en niet voor spiegeltjes en kraaltjes hoor) .
Tijd voor een stukje historisch revisionisme

getergde kaasboer | 14-05-08 | 09:11

Geef ze gratis een ticket terug naar dat achterlijke Afrika als ze het zo naar vinden dat hun voorouders daar vandaan zijn gehaald. 150.000 x 1000 euro en ze kunnen nergens meer over zeiken. Met de prijs van een straaljager is de wiedergutmachung geregeld.

Telegraafhoerrr | 14-05-08 | 09:11

Sorry dat ik sorry zei..

Jolly Jumper | 14-05-08 | 09:11

wat denk die leuterende piemol wel niet dat hij is! Wat een gelul zeg, alsof dergelijke woorden ook maar enige aarde hebben..

dr. tikshit | 14-05-08 | 09:09

excuus voor Balkenende

Just my opinion | 14-05-08 | 09:09

Vast een generaal pardon dan...

aardbei ed | 14-05-08 | 09:08

Suriname per direct nomineren voor het WK excuses afdwingen. En dan ook gewoon klaar ermee.
Ja, is rot wat er gebeurd is, had misschien niet moeten gebeuren, maar ermee blijven dwepen gaat joellie niet verder helpen swa.

Nlz® | 14-05-08 | 09:08

beter laat dan nooit

gehaktbar | 14-05-08 | 09:08

Ach, weer een paar Surinamerts blij

Agent327 | 14-05-08 | 09:07

Geef die vent wat viagra... het is echt een slappe lul!

Vulgaris Magistralis | 14-05-08 | 09:06

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl