Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Niena of wel na China

comebackjack.jpgDe campagne is begonnen. Met nog zo’n vijf maanden te gaan voordat de Olympische Spelen daadwerkelijk losbarsten, werd gisteravond bij Paul en Witteman tegen een ongetwijfeld riante vergoeding Niena China gepresenteerd. Om een lang protestlied kort te maken: het schijnt bij de wilde beesten af te zijn wat daar gebeurt, je wordt in een werkkamp gepleurd, door de modder heen gesleurd totdat je als afhaalchinees doodbloedt en verder niet meer zeurt. Of de Nederlandse Olympiërs dus maar even vier jaar noeste trainingsarbeid overboord willen gooien inplaats van hun principes. Zo’n beetje iedere, zichzelf respecterende cabaretier doet mee. Op Youp en Freek na. Laatstgenoemde wil namelijk niet op zijn geweten hebben dat we opnieuw naast het goud grijpen en Youp houdt niet van groepjes. Jack Spijkerman maakt zijn comeback, geflankeerd door Dolf “bij Hoevelaken linksaf” Jansen. Het duo wordt gecompleteerd door Jeroen van Merwijk, Hans Dorrestijn, Vincent Bijlo, Bob Fosko, David Vos en Erik van Muiswinkel. Laatstgenoemde mag van geluk spreken dat LuLu Wang gisteravond niet met de auto was, anders had ze Van Muiswinkel in zijn achteruit tussen een boom geplet. Enfin, even stemmen (poll) en inhaken maar. Moeten we nou wel of niena China...

Reaguursels

Inloggen


China en de Olympische Spelen
Er is de laatste tijd veel discussie ontstaan rondom de Olympische Spelen in China aanstaande Augustus.
Vele partijen grijpen deze mogelijkheid aan om maximale media exposure te verkrijgen om misstanden in China aan de kaak te stellen.
Op zich vanuit onze “point of view” zeer begrijpelijk en ook vanuit onze zelfbeeld over hoe de wereld eruit behoord te zien een moreel goed initiatief.
Toch willen wij daar enkele kanttekeningen bij plaatsen over hoe om te gaan met China. Chinezen zijn een trots volk met een zeer oude cultuur. Hoewel het land grote armoede heeft gekend , en waarbij grote delen in China nog steeds arm zijn ten opzichte van het Westen , is met name het Chinese volk ontzettend trots dat de Olympische Spelen daar wordt gehouden.

Diegene die Pauw & Witteman hebben gezien, zagen een wat opstandige mevrouw Lulu Wang reageren op het initiatief van Erik van Muiswinkel. Dit terwijl zij zegt slachtoffer te zijn geweest van het regime in China. Haar argumenten kwamen niet altijd even goed naar voren maar zij doorziet wel heel goed het belang van de Olympische Spelen in China.
Afgelopen 25 – 30 jaar is er langzaam maar zeker een verandering gaande in China wat wij als regelmatige bezoekers aan dit land telkens weer doet verbazen. Het land heeft een enorm potentieel in zich en iedereen die wel eens in China geweest is de afgelopen vijf jaar begrijpt dat China hard op weg is om de grootste economische macht te worden in de wereld. Een dergelijke machtsverschuiving is niet iets van de laatste tijd. Door de eeuwen heen hebben wij de VOC gehad , de Spaanse overheersing , de Franse en ook de Engelsen hebben lange tijd een centrale rol gespeeld in de Wereld.

Door nu massaal met ons vingertje te wijzen naar China, doen wij China geen recht. In Nederland alleen al is onze periode van koloniale overheersing in Indonesië , nog niet eens zo lang geleden, slecht bespreekbaar. En laat staan om te praten over mensenrechten schendingen die Nederland in Indonesië heeft gepleegd. In China reageert men dan ook ietwat met de wenken gefronst van “ Nederland is dat niet dat land dat als eerste mensen ontvoerde en als handelswaar verkocht?”
Zoals China bij monde van haar Ambassadeur al aan heeft gegeven heeft geen enkel land de mensenrechten goed op orde. Het door ons verkondigde geloof van democratie dat wij verspreiden, constateren wij dat ook hiervoor een hele hoge prijs wordt betaald. Alleen in Irak al zijn er nu al meer doden gevallen dan onder het regime van Saddam Hussein.
En onder het mom van democratie, vervoeren wij andersdenkenden tegen hun wil naar allerhande geheime locaties en schenden wij ook massaal de mensenrechten. Guatanamo Bay is hiervan ook een goed voorbeeld.

En ook wat meer dichtbij huis, komen wij ook wel eens misstanden tegen in onze democratische samenleving. Nederland heeft indertijd tegen de Europese grondwet gestemd om terstond na de “nee” stemming overeenkomsten te tekenen met de lidstaten voor persoonsgegevens uitwisselingen. Zodat je als je van je vakantieadres in Frankrijk naar huis toe rijd op tijd je acceptgiro in huis hebt mocht je in Frankrijk te hard hebben gereden. Terwijl hier volgens ons tegen was gestemd. Op zich is het niet iets van gisteren, macht corrumpeert altijd en dat is een probleem op zich van de wereld.
Er zijn voldoende voorbeelden te noemen waarbij democratie eigenlijk ook weer niet echt democratisch is. De leiders van China worden bijvoorbeeld al democratischer gekozen dan de Burgemeesters hier in Nederland. En ook de weg naar de top in China heeft al vele stemrondes doorlopen vanaf locaal niveau.

Zoals al eerder in deze brief gezegd, is China een trots volk , en het is daarom ook belangrijk om China “gezicht “ te geven. Wij hebben talloze Chinese delegaties hier in Europa gehad en hebben vele belachelijke situaties meegemaakt, waarbij zij uiterst vriendelijk bleven maar ons het schaamrood op de kaken stond.
China streeft naar een meer harmonieuze samenleving en het is in ons allen belang dat wij de Chinezen hierin steunen. Dat zij andersdenkend zijn moeten wij respecteren. Dat wil niet zeggen dat wij geen vrienden kunnen zijn. Dat een land met 1,3 miljard geregistreerde Chinezen zo in de hand gehouden wordt is een enorme prestatie. Wij hebben al problemen met enkele rel Marokkanen in Amsterdam die wij al niet in de hand kunnen houden.

We mogen blij zijn dat China niet zo’n abrupte omwenteling heeft meegemaakt zoals in Rusland heeft plaatsgevonden. Dit zou wel eens tot een totale Burgeroorlog geleidt kunnen hebben waarbij wij wellicht een paar honderd miljoen Chinezen hier op de thee zouden krijgen.
Nee dat de Chinese centrale overheid het stapsgewijs gecontroleerd laat groeien, getuigd alleen maar van grote wijsheid. We praten wel over een land met bijna twee keer zoveel inwoners als Europa en de Verenigde Staten bij elkaar.
En dan te bedenken dat nagenoeg elke beursgenoteerd bedrijf wel een productieafdeling in China heeft en sommige al meer dan honderd jaar. Het Westen heeft lange tijd gebruik gemaakt , en nog , van de lage lonen aldaar en ik laat aan ieders fantasie over onder welke omstandigheden dit soms heeft plaatsgevonden. Om vervolgens een speciale importheffing te gaan opleggen op de met name door onze eigen geproduceerde artikelen in onze fabrieken in China.

Daarnaast voelen de Chinezen zich ook al veelal geschoffeerd en zich als tweederangs burgers naar de rest van de wereld toe. Onlangs hebben wij een petitie aangeboden aan de Tweede kamer en later ook nog eens aan het Europarlement voor een versoepeling van het visa beleid en werkvergunningen. Wij kunnen vanuit het Westen in een paar dagen een werkvergunning krijgen in China en andersom doen wij heel moeilijk. We willen wel weer profiteren van hun kapitaaloverschotten. Vraag maar aan de Verenigde Staten of ze daar blij mee zijn, zij waren allang failliet zonder Chinese hulp. En dat terwijl wij in Europa per inwoner zo’n 400 euro per jaar extra te besteden hebben dankzij China en het gebruik van de lage lonen aldaar.

Wij vinden dat wij China als onze vrienden moeten beschouwen , en als vrienden kan je in China, echt alles in goede harmonie bespreken. Maar dat doe je in vertrouwelijke gesprekken met hen en niet in het openbaar. In het openbaar spreek je over de mensenrechten in zijn geheel in de wereld, niet alleen dat van in China.
Wij kennen de Chinezen als ongelooflijk gastvrij en China als vriendelijk land. En de wereld mag in zijn handen knijpen dat zij het land onder controle hebben want als dat niet het geval zou zijn hebben wij daar met zijn allen heel veel last van. Wij hopen dan ook dat de Olympische Spelen een geweldig succes mag worden in China en dat alle sporters hun beste prestaties aan de wereld mogen laten zien.

En de veranderingen die wij daar met eigen ogen constateren zijn alleen maar ten positieve voor het land en alleen maar te prijzen. Eigenlijk zien wij iets aparts gaande, hier in Europa wordt het steeds minder vrij onder het mom van terrorisme en in China zien we elke keer weer juist meer vrijheden. Ook dat is duidelijk aan het verschuiven. Over dertig jaar kon het wel eens zo zijn dat er een Chinese versie van Erik van Muiswinkel opstaat om de schandalige omstandigheden van de Europeanen aan de kaak te stellen.

Robert de Vos
Voorzitter
Europe China Foundation
www.europechinafoundation.com

EuropeChina | 21-02-08 | 13:58

1. laat de sporters met rust! deze mensen trainen jaren voor evenmenten als deze en zien er tevens enorm naar uit!
2. lulu wang heeft gelijk, ze manifesteert zichzelf alleen een beetje ongelukkig. zo te zien was ze echter woest op die erik van muissesukkel (terecht)waardoor ze niet zo goed uit haar woorden leek te komen (daarbij is NLs niet haar moedertaal). zou graag de discussie nog een keer zien als ze in het chinees zou spreken.
3. wie is die erik, sorry ik hoor hem blijkbaar te kennen? mooie loser iig, want de spelen gaan gewoon door vriend!
4. zielige vriendjes als erik zijn precies de reden waarom gerespecteerde komieken als youp niet aan deze onzin meedoen.
5. lulu wang heeft in het verleden (en nog steeds) vaak genoeg zelf met kritische ogen naar china gekeken. vergeet niet dat zij dingen middels boeken en nu met een TV programma op Canvas juist heel duidelijk laat zien wat er nog ontbreekt en mankeert aan het huidige china. ook laat ze zien dat china een ander land is, er heerst een andere cultuur. erik is er nooit geweest en thank god ga ik hem er ook nooit tegen komen. ik begin me af te vragen waarom ik me hier zo druk over maak.

ik ga ermee stoppen, domme boeroepers krijgen toch geen kans en het is verspilde moeite om tijd en energie te spenderen om ze in te laten zien dat zaken als de olympics landen als china juist kunnen veranderen! bovendien zijn boeroeper hypocriet (remember het boycott bandje made-in-china?)

en voor iedereen die roept dat lulu niet objectief is heb ik de volgende boodschap: geen enkele bron is objectief... zelfs gerenomeerde nieuwszenders als cnn en aljazeera brengen biased news..

ook ik ben biased, heb immers in china gewoond en spreek de taal vloeiend

LuDe | 21-02-08 | 10:22

@ r3d3 20-02-08 @ 20:50
U hebt een heel gazon voor mijn voeten weggemaaid, waarvoor dank!

wachtmeester de bruy | 21-02-08 | 06:33

Heb de uitzending gezien. De overspannen Lulu Wang met haar schreeuwerige interrupties bewezen de Chinese zaak geen goede dienst en dan druk ik mij zacht uit.
Van Muiswinkel en de zijnen bleven heer, maar waren zichtbaar geiriteerd door het schreeuwerige ongelijk, waartegen ze zich niet wilden weren. (Iets wat we wel vaker zien)
Legitieme actie dus, Goed ook. Daar in China deugt het niet. Lees de juiste boeken (absoluut geen Lul Wang) en ga erheen. Overtuig u zelf en bepaal dan maar wie gelijk heeft.

QZNYWRLD | 21-02-08 | 02:55

Wel naar china!!! Al was het alleen maar om de overweldigende vrouwelijke aandacht die je daar krijgt als spuuglelijke westerse stinkende man

a3aan | 21-02-08 | 02:51

Geen babi pangpang, foeyonghaai, bami speciaal, nasi van het huis, witte lijst, oestels nam kee, sambal baj, vuulwelk, kung fu glasshoppel, landwind, lulu tempelamentje, dutch bankin’ in shanhai, ping pong betinne, ginseng thee, yingyang, jaal van de lat. Muis c.s. spelen het hele jaal dool voor zwalte piet.

GeenZaak | 21-02-08 | 02:46

linkslullende zakkenvullers

lonesome zorro | 20-02-08 | 23:24

Niet naar China om te sporten?

Dan ook geen handel drijven met China, alle betrekkingen verbreken met China.

Fred V | 20-02-08 | 21:09

@Hyppo Kriet

ik ben ook tegen de annexatie van Tibet en Taiwan, tegen vervolging van FalungGong, fel voorstander van democratisering en consolidatie van burgerrechten, en ik maak me geen illusies over de beweegredenen van de oude mannetjes die sinds de lange mars aan de macht zijn en miljarden wegsluizen naar familie en vrienden;
ik maak me ook geen illusies over moraalridders als Muiswinkel en consorten

ik ergerde me aan de manier waarop e.e.a. werd vertoond op P&W en ben werkelijk geschrokken van het vuige spel dat daar gespeeld werd; ik kijk al een tijdje geen tv meer en blijkbaar komt het harder aan als je er weer ineens zo invalt; bij tijd en wijlen lijkt de propagandistische toon van CCTV in het niet te vallen bij de toon van NL1/2/3

en nee, ik ben geen tv-recensent, maar heb in mijn werk veelvuldig te maken met China en Chinezen; soms ben ik zelfs zelf aanwezig;
ik heb een idee van de gruwelen die er plaats hebben en wil er zeker niet mijn ogen voor sluiten;
maar ik zie ook hoe - vooral in Beijing - de leefomstandigheden van de lokale bevolking daadwerkelijk naar een hoger niveau wordt getild;
ik ben pragmatisch genoeg ingesteld om dit realistisch bouwen aan de toekomst hoger te waarderen dan het moralistisch leuteren vanaf de zijlijn door een stel salonsocialisten die behoefte heeft aan exposure

r3d3 | 20-02-08 | 20:50

r3d3 20-02-08 @ 19:49
Ben jij tv-recesent bij de Azijnbode? Lul Wang kan kletsen wat ze wil, zo ook de hele IOC met Terpstra als mascotte, maar de OS is een uitgelezen kans om de Chinezen op overheidsniveau een flink de les te lezen aangaande de mensenrechten (dat is wat anders dan burgervrijheden). Op You Tube is het al jaren aan de gang dat er geprotesteerd wordt tegen deelname aan de OS in China in verband de grove schendingen van de mensenrechten. Je boos maken om een lullig tv-programmaatje terwijl ergens in China een Chinees wordt terechtgesteld maakt het verschil in deze wereld...
Ik ben een voorstander dat de Nederlandse sporters gewoon gaan, maar dat het Nederlands Olympisch Comite uit protest tegen de schendingen van de mensenrechten aldaar, weigeren mee te gaan... Maar ja, dat is ook maar een utopie, want u en ik weten dat het big business is, die hele OS... Geld verbroedert mensen!

Hyppo Kriet | 20-02-08 | 20:34

@ Hyppo Kriet
:-)
er is een reden waarom ik de uitzending op uitzendinggemist heb moeten kijken
(en ik weet nu weer waarom ik ben gestopt met tv kijken)

r3d3 | 20-02-08 | 20:33

r3d3 20-02-08 @ 19:49
'n Detail... het is Pauw en Witteman.

Hyppo Kriet | 20-02-08 | 20:21

Blij dat deze zelfbenoemde morele, met het vingertje wijzende betweters nu toch echt uitsterven. De arrogantie waarmee dit soort fanatici denken het domme gepeupel te moeten onderwijzen over wat GOED en KWAAD is is echt hemeltergend. Laat die sporters verdoeme zelf uitmaken of ze wel of niet gaan stelletje kneuzen. Ga naar Peking toe en ga daar protesteren in plaats van lekker veilig vannuit hier anderen mensen lastigvallen met je gepreek.

Misschien moet de Chinese regering Jack gewoon een beter contract en zijn eigen opname studio aanbieden. Zingttie zo een pro-China lied.

*denkt terug aan de tijd dat Van Muiswinkel nog leuk was*

Ales | 20-02-08 | 20:02

En waar doe je dat? Dat doe je in Paul en Witteman, alwaar je je liedje ten gehore kunt brengen en waar je in discussie gaat met een inderhaast aangerukte Chinese (Lulu). Zo heb je de illusie van een open en eerlijke discussie die vervolgens op listige wijze kan worden omgebogen door gebruik te maken van het feit dat gepassioneerd betogen wordt verward met hysterisch schreeuwen, waarmee de aanval op de persoon kan worden ingezet. Het belachelijk maken van de persoon (want inhoudelijk is het moeilijker de discussie te winnen) wordt vervolgens een tandje bijgeschakeld door haar niet perfecte Nederlands te benadrukken (Vooroordelen? U bedoelt veroordelen!) en zelfs haar hier belachelijk mee te maken.

Lulu doorziet de tragiek en de hypocrisie van de laatste actie van deze Muiswinkel, maar valt helaas in het zwaard van haar eigen bevlogenheid die haar in een status van bijna-hysterie doet geraken. Dit is ten dele het gevolg van enige mediageilheid bij Lulu zelf en zelfoverschatting v.w.b. haar rethorische kwaliteiten, maar grotendeels het gevolg van de manier waarop ze hier te kijk wordt gezet. Het spelletje wordt echt perfect gespeeld door de rethorisch onderlegde Witteman en de op zijn "vriendelijke beer"-imago vertrouwende Muiswinkel. Zij maken op spectaculaire wijze misbruik maken van Lulu's (gebrek aan) taalbeheersing en (gebrek aan) zelfbeheersing.

Witteman geeft Lulu het woord. "Heb je de tekst van het liedje goed verstaan?".

Lulu opent de aanval door tegen Muiswinkel te zeggen dat ie over de rug van de sporters zichzelf in de kijker speelt van miljoenen Nederlandse televisie kijkers. Hij misbruikt de Olympische Spelen voor eigen publiciteit, op een zelfde wijze als de Chinese regering de OS misbruikt om zichzelf in de kijker te spelen. Ze eindigt haar betoog met "U moet tot het eind van de Olympische Spelen dan ook niet zingen! Dan pas bent u eerlijk", waarop Muiswinkel pareert met "I rest my case; dit is hogere logica".

Iets later zegt Lulu dat juist door de Olympische Spelen de gerontocratie wordt gedwongen om opener te zijn en meer concessies te doen in de richting van een volwaardige democratie. Ze kunnen de deuren niet meer dichtgooien en dus zijn ze op fundamenteel niveau niet meer in staat de echt gruwelijke zaken uit te voeren, zoals deze plaats hadden tijdens bijvoorbeeld de culturele revolutie.
Muiswinkel strooit hierop met wat uit hun verband gerukte "feitjes" en leidt de aandacht van de kijker af van deze stelling die hij niet kan weerleggen door te beweren dat er wordt gezegd dat hij niet van sport houdt. Vervolgens gebruikt hij een drogreden door te zeggen dat hij juist wel van sport houdt want hij "... heeft meer dan de helft van zijn leven aan sport besteed", dus daarom mag hij zich "sporter" noemen. Hij houdt wel van sport en daarom is het zo bijzonder dat ie tegen de OS is. Kom op nou! Hoeveel moet hij nu laten als de OS worden geboycot? Hoe zou hij reageren als een bekende groep sporters oproept tot een boycot tegen cabaretshows?

We krijgen vervolgens een clipje te zien waarin Lulu iets zegt over het olympische dorp. "U klinkt hier een beetje als een ambassadeur van China", is de eerstvolgende zin van Witteman. Er wordt benadrukt dat Lulu dus bevooroordeeld over China en daarmee geimpliceerd dat ze niet objectief en eerlijk is.

Lulu raakt inmiddels wat geagiteerd: "toen ik in China was zeiden ze tegen me dat Nederland verschrikkelijk is omdat ze hun ouders in bejaardentehuizen zetten!". Witteman antwoordt: "bedoelt u dat de vervolgingen en martelingen in China te vegelijken zijn met...?". Nee zak! Ze geeft een voorbeeld van hoe journalistiek werkt: alleen spectculaire onderwerpen sijpelen door in de massamedia - voor Chinese begrippen gaan we schandalig om met ouderen, voor Nederlandse begrippen gaan Chinezen schandalig om met burgervrijheden. En dat weet Witteman heus wel, maar dat is natuurlijk geen leuke televisie.

Muiswinkel bekent wat later dat ie nog nooit in China is geweest; sterker nog: hij wil niet eens! Lulu zegt dat ie geen recht heeft om over China te praten, want zij mag na 21 jaar in Nederland hier haar mening niet geven over Nederland. En daar komt de Falung gong maneuvre weer. Mistgordijnen en misdirectie noemen we dat.
Nergens ontkent Lulu dat dit ook een grof schandaal is. Ze benadrukt dat juist en voert een consistent betoog dat de enige weg naar meer mensenrechten in China meer openheid is.

Wat later wil Muiswinkel ineens weer wel naar China, maar hij komt er volgens eigen zeggen nu vast niet meer in omdat ie op een zwarte lijst staat. Dus om de egocentrische opmerking te kunnen maken dat ie zo belangrijk is dat ie nu op een zwarte lijst staat, wil ie wel naar China. Vijf minuten eerder beweerde ie dat ie nooit naar China wil, om te benadrukken dat je wel degelijk een mening kunt hebben zonder ooit naar China te gaan.

Tenslotte wordt een filmpje getoond met een mensenrechtenadvocaat over de FalungGong-vervolging en wordt er door Mahatma Muiswinkel besloten met "I rest my case". Als laatste worden weer wat gestrooid met uit het verband getrokken statistiekjes en nieuwsfeitjes.

Gelukkig wordt de kijker verdere treurigheid onthouden doordat de discussie kan worden afgekapt met een wat schaapachtig lachende Sonja Bakker, die "ik zit heel mooi te luisteren" pruttelt.

r3d3 | 20-02-08 | 19:49

Wat doe je als je als caberetier in Nederland als je een beetje uit de picture raakt?
Je zoekt een open deur onderwerp (Verdorie! China is geen democratie!), giet er een populistisch sausje overheen (China is geen democratie en dus slecht), zorgt ervoor dat je jezelf op de moral highground positioneert (China onderdrukt mensen, dat doen we in NL niet, dus wij mogen China vanuit de luie stoel vanaf een afstandje veroordelen)
en voila: je bent weer in de picture (Eric wie?), je imago wordt er beter op (diepteinvestering!) en de kassa rinkelt (goh, hij heeft toevallig ook een afscheidstoer);
En het kost je niets! Enkel de sporters moeten boeten om jouw idealisme te ondersteunen (die mogen natuurlijk niet gaan!); na 4 jaar trainen (terwijl jij al 7,5 jaar wist waarvoor dat was)

r3d3 | 20-02-08 | 19:45

Wel stoer van Lulu tegen dat betonfront. Intimidatie van die klootzakken zeg.

schijtknijter | 20-02-08 | 19:29

wat heb ik er nou mee te maken?

deafhaalchinees | 20-02-08 | 18:59

"juist omdat het een communistisch land is moeten de spelen er komen omdat dat het kapitalisme helpt. Wat ook het enige middel tegen armoede, wantoestanden en beperkingen is. "

Tuurlijk niet. De olympische spelen kosten klauwen vol belastinggeld en daar krijgt de gemiddelde chinees weinig voor terug behalve wat televisie en nationale feelgood. Die hele olympische spelen zijn trouwens zo communistisch als de tyfus maargoed. Socialisten tegen het 'communistische china' of wat daar dan van over is. Raar gewoon je zou denken dat ze 'bekeerd' zijn maar daar lijkt het ook niet op. De verklaring is misschien dat ze alles door de collectivistische lens zien, china doet dit china doet dat, ze vegen alles wat in een land gebeurt op één hoop. Ze gaan zowieso uit van collectivisme en sommige landen zijn fout. Stalin foei toch, beetje de eigen bevolking in de goelag gooien, wij roepen de sovjet unie op om de mensenrechten te respecteren, aarg!!.

JensDensen | 20-02-08 | 18:33

Man man,wat een emoties allemaal.. wat die van Muiswinkel en de hysterische chinese beb wel of niet willen zal me mijn reedt roesten.. Ik word het een beetje zat dat wij,de geweldige ontwikkelde Nederlanders,zo graag zielige mensen in arme landen willen helpen.En als je dat niet wil of het je niet interesseert,dan staat er een leger hysterische mensen in je oor te schreeuwen dat het je 'plicht' is. -Drop dead- dank U.Next.

de grote Anti | 20-02-08 | 18:24

@Sikkeneur 20-02-08 @ 17:27
Laten we het maar niet over die 'fantastische' mensenrechten in de diverse moslimlanden hebben... En hoe stel je je dat voor: zwemmen in een burkini?

Onderbuik | 20-02-08 | 18:06

We moeten juist een bredere delegatie sturen om de banden te versterken.
Als wij het niet doen doet iemand anders het wel, dus laten we profiteren van de goedkope producten dankzij de lage lonen en bijbehorende omstandigheden.

Voltaire | 20-02-08 | 17:47

[email protected] heeft wel degelijk een punt met zijn betoog.
Aandacht vragen voor de 'fantastische' mensenrechten e.d. in China heeft, nu alle ogen gericht gaan worden op dat land, meer exposure dan destijds bij de toewijzing van de OS.

Niet dat er veel zal veranderen in China, Sport verbroedert nu eenmaal (behalve bij het amateurvoetbal).
Nu maar wachten op OS in een Islamitisch land.........

Sikkeneur | 20-02-08 | 17:27

Als ik die lelijke, schijnheilige kop van Jack Spijkerman zie is voor mij integere gehalte van die actie al weg.

grote haas | 20-02-08 | 15:51

Beetje overbodig dat, “Jack Spijker maakt zijn comeback”. Ies die moraalridder van het ergste soort wel eens niet bij een publiek protest dan? Hij moet compenseren met zijn eigen immers voor dat plekje boven.

Reverend Ray | 20-02-08 | 15:36

Dus bij deze politiek correcte ballen is thuis natuurlijk niets 'made in China'. Want ze sponsoren de Chinese economie natuurlijk niet. Want dat zou hypocriet zijn.

Hommel | 20-02-08 | 15:19

Watcher
juist omdat het een communistisch land is moeten de spelen er komen omdat dat het kapitalisme helpt. Wat ook het enige middel tegen armoede, wantoestanden en beperkingen is.
Dit gaat niet om principes of om links of rechts. Dit gaat om de mensen in dat land meer vrijheid te geven en de mensenrechten in China eens te laten gelden. DAAROM moet de hele wereld er naartoe.
Maar je gaf geen antwoord op mijn vorige vraag: waarom is het goed om de spelen niet door te laten gaan?! En dan bedoel ik voor de chinezen en niet voor jou eigen warme gevoel dat je thuis krijgt in de veronderstelling iets goed te hebben gedaan.
Ga eens naar china toe en praat eens met mensen, dat helpt. En zeg niet dat je er ooit bent geweest want dan zou je niet zo praten.

überbrain | 20-02-08 | 15:13

Freek de Jonge Dominee deed dit al in 1978, tóen was het al volslagen belachelijk.
Het is nu 2008 blijkbaar zijn de zelfingenomen linkse übermenschen in die 30 jaar geen stap verder ontwikkeld, in wezen zijn ze hersendeaud alleen weten ze het nog niet. Ben benieuwd of dit kliekje thuis al internet heeft en ook op GS leest...

Onderbuik | 20-02-08 | 14:59

Denken dat je iets voor de mensen in China kan betekenen door niet in een zwembad te springen vind ik vrij aanmatigend en naief. (van hosseini).

Nugget | 20-02-08 | 14:56

De "componist" en " tekstschrijver" heeft zeker niet vergeten zijn werk aan te melden bij buma, stemra, sena en norma, om voor een fikse toekomstige vergoeding in aanmerking te komen , met al die exposure op tv en radio. de linkse vriendjes draaien het wel en de clip zal wel vaak vertoond worden, ondanks dat 90 % van nederland hiervan walgt, kotsts en kokhalst.
smerig, ze verdienen er ook nog aan. en zuipen en ginnegappen met elkaar , wat een zielige vertoning zeg., aandachtsgeile nep-idealisten wat een "wereldverbeteraars"!
wat een misselijkmakende hypocriete honden zijn het toch.
ga lekker hemelen.
tieft op

rioolguurder | 20-02-08 | 14:53

Dit wordt nog een grote hit in het Holland House. En die ironie kunnen deze grappenmakers vast wel waarderen...

my first punksong | 20-02-08 | 14:52

Wie is die blonde met zijn brilletje ?

de ondervoorzitter | 20-02-08 | 14:48

Beetje interessant doen.... Kunnen we ergens een petitie tekenen??

halve_haan | 20-02-08 | 14:11

De Rechts Eikels, de Lama's starten ook een soortgelijke actie: Haal geen Chinees meer bij de Chinees

Hyppo Kriet | 20-02-08 | 14:05

Lekkel ovel de luggen van onze top sporters !!! Stelletje kudt cabaretiers. Ze zijn zeker te lang niet op TV geweest dus moet je weer wat verzinnen. Zelf staat het huis vol met rommel uit China en nu even gaan roepen. Vraag eens aan van muiswinkel hoe het was in Zimbabwe tijdens het WK cricket.
Ik wordt misselijk van al die moraal ridders. Alles wat van muiswinkel doet gewoon boycotten. Niet meer naar die kudtshow van hem en geen aandacht aanbesteden.

Don vinnie | 20-02-08 | 14:03

Sterker nog, we hoeven er niet eens naar toe te gaan om te weten hoe het is. Philips, Unilever, Woutel Hamel, Gelald Jeauling en ondergetekende hebben dat allang gedaan. Maar dat is ook niet het punt. Als je altijd ethische bezwaren zou moeten meewegen bij het wel of niet gaan naar de spelen dan had je na de OS van 1932 nooit meer moeten gaan. Om nog maar ff te vergeten dat het IOC sowieo een corrupte boevenbende -(c)PVV, 2008- is. Deze actie is van een grote treurigheid en selectiviteit. De wereld stinkt Muiswinkel, en jij verdient daar al je hele leven je brood mee, LUTSER!

LJBrinkhorst | 20-02-08 | 13:55

Terechte algemene afkeuring van de actie van Van Muiswinkel en consorten. Waar waren ze met hun acties tijdens de wereldkampioenschappen stoepkrijten in Langfan of de internationale voorronden tapdancen in Cangzhou ...? Nu komt het ze op dit grote Olympische podium mooi uit. Hoewel de mensenrechten wel degelijk onder de aandacht moet blijven, is dit een politieke zaak. AFBLIJVEN VAN DE SPORTERS!!!

dukker | 20-02-08 | 13:52

Sommige van die 'cabaretier's' zouden eens moeten ophouden met zichzelf als zodanig proberen te profileren. Als je allang niet meer in dat veld kan scoren of je voelt dat dat eraan komt, kan je toch als je een beetje intelligent bent beter een andere bezigheid zoeken om je talenten op te botvieren.
Maar intelligent zijn deze lieden geloof ik niet. Dan waren ze echt allang ergens anders mee bezig. Ze kunnen waarschijnlijk gewoon niks en blijven dus maar hun enige mogelijkheid qua capaciteiten uitbuiten tegen heug en meug van media en publiek in. Dit kenmerkt en bewijst voor mij de beperktheid van hun intelligentie en talenten.

schnitzel | 20-02-08 | 13:51

WEL
En iedere journalist die meegaat en in plaats van te lullen over de games, de democratie daar een beetje controleert heeft het wel begrepen.
Dit is DE kans on China te zien zoals het is...

da wizard | 20-02-08 | 13:48

De vraag is natuurlijk eauk of Bob Fokso toestemming had gekregen van Jan Mao om mee te doen aan deze ijdeltuiterij.

LJBrinkhorst | 20-02-08 | 13:47

Het feit dat Jack Spijkerman hiermee weer probeert aan de bak te komen zegt me genoeg. Hypocrieter dan Jack Spijkerman bestaat niet, en die Erik van Muiswinkel heb ik gezien in een gesprek tegenover mevr. Wang, en ik vond hem waardeloos. Waarom deze enorm late actie ??? De enige reden die ik kan verzinnen is dat de 'cabaretiers' (velen die erbij staan zijn dat inderdaad volstrekt niet en zeker die Spijkerman niet ) graag weer met hun soms zeldzaam domme hoofden op de buis willen als zogenaamd links en zogenaamd goed. Spijkerman is beiden volstrekt niet, dus die haalt de rest naar beneden, van Muiswinkel komt op mij niet ok over met deze actie. Te laat allemaal.

schnitzel | 20-02-08 | 13:47

Iedere 2 jaar wordt hier het World Port Tournament Honkbal gehouden. Daar is o.a. Cuba al 18 jaar bij, geloof ik (keertje of 9 dus). Als van Muiswinkel had gewild, had hij in Rotterdam al jarenlang mooie statements kunnen maken bij dat toernooi. Nog nooit heeft iemand daar iets over gezegd, maar dat zal wel te dichtbij geweest zijn.

inkvip | 20-02-08 | 13:46

-weggejorist-

willem1957 | 20-02-08 | 13:43

Wel naar de Chinees! Zegt Sonja... kan best.

inkvip | 20-02-08 | 13:43

@ LJBrinkhorst 20-02-08 @ 13:16

Precies. Heb er nog eentje:

Waar was meneer van Muiswinkel met zijn grote muil toen Lillehammer en Nagano de winterspelen organiseerden ? Was hij toen op de bres aan het staan voor de walvissen ?

Tyler-Durden | 20-02-08 | 13:26

Wel naar China. Geen politieke motivatie. De aanwezigheid van Jack Spijkerman die via dit lied weer de publieke omroep probeert binnen te kruipen gaf gewoon de doorslag. Miskleun.

campion | 20-02-08 | 13:18

-weggejorist-

Violator[xL] | 20-02-08 | 13:18

Van Muiswinkel haalde het ook nog in zijn hoofd om op te komen voor de Falun Gong beweging, wat basicly gewoon een creepy secte is. Die man praat echt zoveel peop, het is hilarisch dat daar in de media zoveel tijd aan wordt besteed. Nimmer zag hij China van dichtbij. Dat i.t.t. tot de door hem bespotte Thom Hoffman, die bijvoorbeeld wel in Tibet is geweest. Als Hoffman nou zou zeggen dat 'we' niet naar China moeten vanwege de Tibetaanse situatie, dan zou ik daar wel begrip voor op kunnen brengen. Maar deze selectieve verontwaardiging, om volstrekt gesneefde en doodgesubsidieerde grappenmakerscarrieres weer tot leven te wekken, slaat echt als een lul op een drumstel.
BTW, de olympische spelen zijn in 1996 nog gehouden in de VS. Een van de weinige landen ter wereld dat nog de doodstraf kent. Hee Muiswinkel, waar was je toen met je grote muil?

LJBrinkhorst | 20-02-08 | 13:16

"Ieder zichzelf respecerende cabaretier"? Welke deden er dan mee?

Mongoose | 20-02-08 | 13:07

Wat een kul weer allemaal. Lekker goedkoop, beetje correct een liedje zingen en dan weer lekker thuis aan de wijn: zo ik heb mijn goede plicht gedaan, wat ben ik toch goed. Ondertussen veranderd er echt niks daar door zo een ludieke actie. Ga er dan heen ofzo of stort je gehele salaris maar ga het Nederlandse volk er niet mee lastig vallen. En vooral niet iets gaan vragen van anderen zoals sporters, dat is niet sociaal dat is asociaal.

Wine& | 20-02-08 | 13:00

O got, de grapjurken gaan ludiek doen over de ruggen van onze sportende jongens en meisjes.
Alles om hun eigen ingedutte carriere een rot eind tot leven te schoppen en hun morele superioriteit te bevestigen.

kuttekrap | 20-02-08 | 12:58

Van Muiswinkel cs worden wel erg laat wakker!
Had dit 4 jaar geleden gedaan!!!
Wie was er 1956 ook al weer afwezig??? Juist ja, alleen NL!!!!

pepnoord | 20-02-08 | 12:52

@ spanarchist 20-02-08 @ 12:44

hear hear !

Tyler-Durden | 20-02-08 | 12:46

@ hoogh 20-02-08 @ 12:15

Je zegt dat andere reaguurders er vreemde denkbeelden op na houden en in dezelfde post laat je onmiskenbaar zien welk gebrek aan ontwikkeling zich er bij jou heeft plaatsgevonden.
Niet alleen is je bericht inhoudelijk onjuist, maar je toont ook nog eens aan dat je typisch zo'n jaloerse eikel bent die overal tegenaanschopt omdat jij niet wil dat anderen het goed hebben.

Wat doe jij eigenlijk voor china ?

Tyler-Durden | 20-02-08 | 12:45

@ Watcher 20-02-08 @ 12:27
Je verdraait de zaken. Een communistisch land is niet "leuk", maar het blijft een feit dat de OS zeer vaak een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkelingen binnen een land. Deze landen weten de ogen van de hele wereld op zich gericht, er is een timetable waar niet van afgeweken kan worden, dus men moet wel veranderingen ondergaan, ook positieve veranderingen die in andere gevallen nog vele jaren op zich zouden laten wachten.
En bij hypocrieten denk ik toch eerder aan mensen als van Muiswinkel en Spijkerman met hun selectieve, vrijblijvende verontwaardiging.

spanarchist | 20-02-08 | 12:44

@überbrain, Doe-eens-rustig en spanarchist
Nu kunnen ze niet meer terug nee. Dat hadden ze eerder moeten bedenken. Het gaat er heel simpel om dat een land als China niet zo'n gigantisch media platform moet krijgen om te kunnen propageren.
Ik hoor hier ook mensen roepen "dan moeten we ook import en export stop zetten. Dat is natuurlijk onzin. Economische sancties zijn van een heel andere orde dan een sport evenement. Nu worden de Spelen verkracht door China als propaganda middel en het democratische westen geeft hun dat platform.
Ik snap ook niet waar alle reacties hier vandaan komen. Normaal moeten alle links rakkers dood en nu is een communistisch land ineens leuk en is het heel normal dat daar Spelen gehouden worden... Lekker hypocriet het merendeel van de reaguurders hier.

Watcher | 20-02-08 | 12:27

Die linksmensen zouden dan ook alles uit huis moeten halen waar "made in china" opstaat. Maar nee, dan hou je bijna een leeg huis over, en rijd de auto niet meer. En dat is natuurlijk ook niet de bedoeling, als het maar leuk staat op de televisie
Mogen wij even overgeven? Er wil een chinees naar buiteh!.

Fapfap | 20-02-08 | 12:17

Wat houden sommige reaguurders er toch vreemde denkbeelden op na. Muiswinkel als een linkse idioot neerzetten terwijl er een dictatoriaal, ondemocratisch, corrupt bewind in China is. Natuurlijk niet gaan omwille van een paar uurtjes "baggerbuis" vermaak. De IOC-bestuurders, waaronder onze Bolle Willem, zouden anders een leuk gratis verblijf door de neus geboord worden. De vorige IOC-voorzitter was een 1e klas fascist. Die hele club is verziekt door het vele geld dat daar om gaat.

hoogh | 20-02-08 | 12:15

Ah wat schattig! Vooral zo'n Spijkerman met zijn schijnheilige kutkop, typisch voorbeeld van links zingen, rechts springen (de volgende keer van 10 hoog graag). Vincent Bijlo, leeft die nog? Ik dacht dat die vorig jaar al was doodgeneukt door Ciska Dresselhuijs. Hmm.

patat - generatie | 20-02-08 | 12:14

Sport moet niet misbruikt worden om politiek te bedrijven. Andersom lijkt het me wel een interessante stelling, maar dat terzijde.

Doe-eens-rustig | 20-02-08 | 12:09

Weer een prachtkans om NL onsterfelijk belachelijk te maken in de hele wereld.

Vooral doen, links schorem.

/\/\addog | 20-02-08 | 12:07

Maaier 20-02-08 @ 11:20

Dat "nut"van jou is opportunisme en al helemaal lachwekkend omdat de heren die daar zitten carrieretechnisch geen deuk meer in een pakje boter slaan.

In China is zoveel meer aan de hand, ecologisch gezien is dat land een ramp, de kop-in-het-zand-politiek als het gaat om AIDS, ik stop want ik denk ook wel dat je weet wat er daar allemaal mis is. Het is dom om juist de spelen te gebruiken om je punt te maken over de ruggen van sporters. Een boycot van de os zal helemaal niets uitmaken. Dat is korte termijn denken.

gooischetrut | 20-02-08 | 12:03

China en Chinezen zijn wreed...

Rebel | 20-02-08 | 12:01

VROEGER.... in de Griekse oudheid werden oorlogen tijdelijk stopgezet om aan de Spelen mee te doen. Nu niet meedoen aan de Spelen vanwege iets triviaals als mensenrechten is een blamage voor de Olympische gedachte. Niemand geeft toch uiteindelijk om mensenrechten als het ten koste van ons amusement of welvaart gaat? Deze hele discussie gaat niet over mensenrechten, maar over "Kijk eens hoe goed en meelevend wij zijn" van een stel BN-ers die de B in BN-er gevaar zien lopen omdat ze de camera al te lang niet gezien hebben. Tyf toch op met je Spelenboycot omdat er mensenrechten geschonden worden. We kopen toch ook nog steeds van alles en nog wat uit China? Ik zelf eet er in ieder geval niet minder nasi om. En we doen nog veel meer zaken met landen waarin het niet zo nauw genomen wordt met de mensenrechten. Maar daar hoor je de heren cabaretiers ook niet over.

[-InFiDeLz!-] | 20-02-08 | 11:56

Desoeverein 20-02-08 @ 11:41

Helemaal eens. Maar dat betekent in de 1e plaats dat we hier in NL eens moeten werken aan echte problemen en niet zo slap moeten lullen. Oeps, waar ging dit ok alweer over?! Nu ja, dat is dus het probleem, over 'problemen' die er niet zijn, althans feiten die we niet kunnen veranderen noem ik geen probleem.

NoMinister | 20-02-08 | 11:53

ongelovigen RAUS!
onaangepaste atheisten zijn uiteindelijk alleen maar belastingtrekkers als het erop aan komt
bijna erger dan de moslims en de joden!

Strauser 20-02-08 @ 11:07

Dat 'bijna' geeft toch wel aan dat je eigenlijk een heel ruimdenkend en genuanceerd bent! Fijne kerel!

NoMinister | 20-02-08 | 11:51

ONGEZIEN DE TIEFUS VAN MUISWINKEL !!!

Ik heb al in een eerdere post geschreven dat een naast familielid van Tyler naar Peking gaat. Wat die van Muiswinkel aan de Nederlandse sporters vraagt is ab-so-luut abject.

Sporters die jarenlang hun maatschappelijke carriére opzij zetten om een droom na te jagen worden door meneer van Muiswinkel totaal niet serieus genomen.

Van Muiswinkel had bij de kandidaatstelling van Peking zich moeten laten horen - niet nu achteraf gaan huilebalken dat het allemaal o zo erg is.......

De Nederlandse regering is er om het volk te vertegenwoordigen in dit soort kwesties - dit moet je niet over de rug van sporters doen. Waar is zijn appél aan de nederlandse regering ?

En waarom vraagt hij niet aan alle nederlanders om gewoon totaal geen chinese produkten te kopen - is toch ook een signaal ? En dan draag je samen de lasten.

Nee van Muiswinkel, zo zielig als je deed in DWDD ben je alleen maar door je eigen domme gedrag. EIKEL !

Tyler-Durden | 20-02-08 | 11:46

ALs het zootje padvindersgelijke mannetjes wat daar stond te "zingen" de creme de la creme van het hedendaagse cabaret moet voorstellen dan is het toch allemaal op een graf na dood. Ik vond het verschrikkelijk en begrijp niet dat HAns Dorrestijn, die ik hoogacht zichzelf weer eens vernedert (doet ie al zijn hele leven) door met dat stelletje prutsers mee te gaan zingen vanaf een papiertje. Vreselijk. Hoop dat ze naar China gaan en daar worden opgepakt.

punter | 20-02-08 | 11:46

Ik ben zo blij dat "wij Nederlanders" de wijsheid in pacht hebben.

katohy | 20-02-08 | 11:43

@prikker

In China wordt alles opgeofferd aan de groei van de economie: gezondheid, welzijn, milieu, natuur, grondstoffen, enzovoort.

Rabarberke | 20-02-08 | 11:43

Niet alleen China heeft zo haar 'interne problemen' ook buurland Noord-Korea zit in de rats. Noord-Koreanen vluchten naar CHina maar CHina will vanwege de OS geen Noord-Koreanen ove de vloer. Die worden teruggestuurd naar Noord-Korea waar deze mensen in concentratiekampen worden opgesloten en er in de meeste gevallen niet levend daar meer uitkomen... Ook dankzij de Olympische Spelen!
Kijk op: www.youtube.com/watch?v=22tjvhnrghA

Hyppo Kriet | 20-02-08 | 11:42

Wij hebben geen probleem bij onze chinees,ga er van de zomer olympische spellen kijken,

Gezellig met een loempia en een biertje erbij, ook nog sambalbij natuurlijk.

Onze chinees wordt niet onderdrukt, die heeft het druk.


Jaapioooo | 20-02-08 | 11:41

En toen het eenmaal goed op band stond aten de heren azijnpissers gezellig chinees. Als je bij dit clubje hoort ben je afgeschreven, oud, stoffig, en niet meer van deze tijd.

LES 1 WERELDPOLITIEK AAN DE HELE LINKSE VERANTWOORDE HOEK:

Die sporters trainen hun hele leven om één keer te pieken. Als je het allemaal zo erg vindt wat er in China gebeurd, pak je het anders aan. Moderniseer die fabrieken, zet er filters op etc. Dan doe je pas wat aan het milieu en het is goedkoper. Die spaarlampen die wij kopen en al die andere moeilijke geklooi, dat is op een veel te dure manier rommelen in de marge, het levert amper wat op. Door in China te investeren kan je op een veel goedkopere wijze veel en veel meer doen voor het milieu. En dat martelen, tja, dat is niet goed, maar het land is wel in ontwikkeling. Het gaat al een stuk beter dan 40 jaar geleden. Ze maken grote stappen vooruit. dan moet je ze dus verder stimuleren in die ontwikkelingen, en samenwerken en niet gaan straffen of boycotten, want dan gaan ze helemaal hun eigen gangetje en dan pas is het einde echt zoek. Verder is het ook nog een heel slecht lied, goedkope wegwerpmuziek, het blijft niet eens hangen, dat is toch het minste wat de bedoeling kan zijn van zoiets.

Desoeverein | 20-02-08 | 11:41

Freek de Jonge doet er niet aan mee? Hoe zat dat met het WK van 78 in Argentinië dan?

010waus | 20-02-08 | 11:40

Het was weer een stuitend avondje 'lang leve de domheid zolang we er maar luidruchtig over zingen'-avondje met Van Muiswinkel.
Iedereen die in China geweest is en weet wat er onder het volk speelt had Van Muiswinkel aangeraden z'n domme gelöl voor zich te houden.
Lulu Wang is dan misschien een opgewonden standje, ze had volkomen gelijk en wist 't ook kraakhelder uit te leggen. Helaas vond Van Muiswinkel zijn campagne belangrijker dan 'ns te luisteren naar wat er nu ècht aan de hand is.
Domme man... die Van Muiswinkel.

Prikker | 20-02-08 | 11:36

Muiswinkel is ontspoord.

Juist er WEL naar toe gaan zal de chinezen helpen.

uncleben | 20-02-08 | 11:34

Mark van Dam 20-02-08 @ 11:18
Ik hoop nooit te hoeven kiezen tussen onverkiesbare zaken als vloerbedekking in de plee of een vakantie op een camping. Zo ook het subtiele onderscheid tussen een uitkering en een astra. Het is beter staand te sterven dan op je knie-en te leven.

Der Icebear | 20-02-08 | 11:34

@Watcher
dat weet je niet. In ieder geval zijn veel voorzieningen in china beter gemaakt die gaan ze niet weer afbreken en terug naar af.
Maar een vraag voor jou. Wat als ze de spelen niet door zouden laten gaan? Dan veranderd er zowiezo niets. Alleen maar terug kijken is dom

überbrain | 20-02-08 | 11:33

overVecht 20-02-08 @ 11:24

Eens moet de eerste keer zijn.... :)

Maaier | 20-02-08 | 11:31

fuckje 20-02-08 @ 10:49

Misschien dat Fortis als alternatief een leuk knipmes, bivakmuts, opblaasgeit (ik vlieg uit de bocht, I know) of keppeltje cadeau hadden kunnen doen. Voor ieder wat wils! Om knorbertje nu meteen af te schieten, gewoon zielig. En China boycotten we natuurlijk niet, want dat helpt geen zier en bovendien: wie moet de knorbertjes, knipmessen en bivakmutsen dan maken? Go go go en wellicht moeten die Chinezen ons wel niet met onze verloederde achterbuurten waar de autochtone bevolking wordt geterroriseerd door allochtone bevolking; ik denk dat Chinezen daar heel weinig respect voor hebben en ik trouwens ook. Maar de Muiswinkeltjes en Spijkermannetjes moeten dat vooral daar in China even gaan rechtzetten en neem dan meteen paar kilo harddrugs mee, want dat schijnt (domme Chinezen toch!!!) ook met harde hand bestreden te worden. Hebben we hele leuke zomerspelen en kunnen jullie effe checken of je inderdaad in de socialistische hemel bent beland. Succes!

NoMinister | 20-02-08 | 11:31

Zo, gezellig klupje azijnpisser bij elkaar zeg. Je zal er tussen zitten. Wat een kudtleven heb je dan.

Opse Hontjus | 20-02-08 | 11:27

Als er nou veel landen niet gaan, hebben wij meer kans op gouden medailles.

Granaatappel | 20-02-08 | 11:26

Die Lulu ging inderdaad echt los, graaapgi om te zien.... volgens mij neuqt ze ook lekker ,maar dat terzijde....

Behangdelul | 20-02-08 | 11:26

@Maaier 20-02-08 @ 11:09
Kan helaas niet anders zeggen dat ik het compleet met je eens ben! ;)

overVecht | 20-02-08 | 11:24

De Jostiband is echt 10x beter............... en leuker!

frenkie4alllll | 20-02-08 | 11:21

BeertBest 20-02-08 @ 11:16

Het toewijzen van olympische spelen is ene klein mediemoment. De directe aanloop naar een OS toe genereert veel meer media-aandacht. Het heeft nu dus meer 'nut'.

Belangrijker zaken?

In het theoretische geval dat het chinese regime door een Olympische boycot ten goede zou veranderen, zou het leven van 1,3 miljard chinezen een stuk veiliger worden. Ik denk dat je niet snel een verbetering voor meer mensen kan realiseren dan op zo'n manier.

Mark van Dam 20-02-08 @ 11:15

Auw, nu ben ik jaloers.

Maaier | 20-02-08 | 11:20

@ Maaier 20-02-08 @ 11:09
De vraag is of dit de juiste weg is. Van Muiswinkel mag in alle programma´s opdraven om zijn hoogstaande morele superioriteit te uiten (met verdacht weinig tegengeluid, niemand vraagt hem naar zijn toenmalige mening over het cricket in Zimbabwe ) maar het enige wat hij voor elkaar krijgt dat een aantal sporters wat onrustig slaapt (stel dat hij een boycot voor elkaar krijgt?) en dat hijzelf weer eens in de picture is, altijd meegenomen als je volgend jaar solo in de theaters wil staan.

spanarchist | 20-02-08 | 11:19

Der Icebear 11:16
Liever een Astra dan een uitkering.

Mark van Dam | 20-02-08 | 11:18

Mark van Dam 20-02-08 @ 11:15
En nu al heerlijk 5 jaar wekelijks aan het poetsen op je astra 1.8i.

Der Icebear | 20-02-08 | 11:16

@ Maaier 20-02-08 @ 11:09

vind je het gek deze reacties, dat domme gelul, ze wisten al zo lang dat de spelen daar gehouden zouden worden. Kom dan nu niet aan met dat vrome gelul, en je kunt daar de sporters niet mee lastig vallen, begin ergens anders. Er zijn belangrijkere zaken dan de misstanden in China.....

BeertBest | 20-02-08 | 11:16

Maaier 11:09
Toen ik zo oud was als jij, had ik ook nog geen auto bij elkaar verdiend die ik op zaterdag kon wassen.

Mark van Dam | 20-02-08 | 11:15

Gelukkig zijn veruit de meeste reactie shie rniet voorspelbaar. Reacties van mensen wiens hoogste bijdrage aan de samenleving is klagen over boetes bij snelheidsovertredingen. Linkse kutcabaratiers dit, te laat dat. Het is goed dat er mensen zijn die aandacht vragen voor de non-existente mensenrechten in China.

Natuurlijk is het de vraag of je sporters zou moeten pushen hun olympische droom op te geven. Afzeiken van mensen die op hun manier iets tegenover het communistische partijfeestje willen doen, is echter wel heel makkelijk. Wat zou men hier zeggen als de olympische spelen de volgende keer in Saoudi-Arabië plaatsvinden?

Natuurlijk gaan de Chinese apparatsjiks hun beleid niet wijzigen omdat Erik van Muiswinkel dat zegt. Maar zwijgend overal overheen stappen is wel een hele makkelijke keuze. Maargoed, ik had ook niet veel anders verwacht van het zaterdag-autowaspubliek hier.

Maaier | 20-02-08 | 11:09

@Teen,
Ja he? Mijn zusje ziet het vool zich.....

fuckje | 20-02-08 | 11:08

Violator[xL] 20-02-08 @ 10:57 heeft gezegd wat er over te zeggen valt. Activisme zuigt maar China ook.

Der Icebear | 20-02-08 | 11:08

stelletje linkse lullen gatverdamme
te genant voor woorden eigenlijk, dat deze mensen hier een probleem van maken.... (allemaal ook pvda stemmertjes volgens mij)

BeertBest | 20-02-08 | 11:07

chinezen zijn liev!! en dus ga ik 2 keer per jaar naar ze toe :)

meq | 20-02-08 | 11:05

@ fuckje
Zucht.....
Daar zakt mijn bloek van af.

Teen | 20-02-08 | 11:05

Van Muiswinkel reageerde heel anders toen de cricketers (zijn favo-sport) naar het altijd gezellige Zimbabwe gingen:

"Onze man met een missie was toen fel tegen welke boycot dan ook en zei zelf wel te spelen als hij de kans kreeg. Hij stoorde zich aan pro-boycot-columnisten met hun ’politiek correcte vingertje’. Van Muiswinkel: ’Individuele actie van Nederlandse cricketers had geen zoden aan de dijk gezet. Dan hadden ze alleen laten zien: kijk eens hoe schoon mijn geweten is.’"
www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/art...

Patrick Bateman | 20-02-08 | 11:05

Van mij mogen de Spelen voor altijd geboycot worden, maar daar gaat het hier zeker niet om?

Lying Dutchman | 20-02-08 | 11:02

@Watcher 20-02-08 @ 10:45

Dat had je dan 10 jaar geleden moeten zeggen, nu is het lekker lullen achteraf...

Knorbert topic:
Gewoon een kwestie van het proberen te maximaliseren van de winst, ergo het aantrekken van zoveel mogelijk klanten.

Doe-eens-rustig | 20-02-08 | 11:02

Sport verbroedert toch. Stelletje salonsocialisten, ze hebben geen idee wat het is om je op dat niveau voor te moeten bereiden voor zo'n evenement. Het enige wat die lui kunnen is politiek correct lullen en bier drinken. Nee die lopen of fietsen nog geen kilometer zonder dat ze aan het zuurstof moeten. Daarbij hoor je ook niemand over al het "design" dat uit dat land komt gemaakt door inderdaad lieve hele jonge maar vooral goedkope meisjeshandjes. Elke pauper kan tegenwoordig een nep gucci kopen die niet van echt te onderscheiden is. Bah maar daar hoor je ze niet over grof schandaal.

gooischetrut | 20-02-08 | 11:02

@Tobus 20-02-08 @ 10:59
van muiswinkel is er al geruime tijd mee bezig buiten de media om. Hij heeft veel sporters gesproken. Maarja, inderdaad niet toen bekend werd dat het peking zou worden. Toch is hij er al meer dan twee jaar mee bezig.

overVecht | 20-02-08 | 11:01

@ Watcher 20-02-08 @ 10:45
Trek dan die lijn door en boycot dan ook alle spullen die in China door kinderen gemaakt worden. Moet je eens opletten wat dat voor een gevolgen voor de Europese economie heeft. Of moeten alleen de sporters principieel zijn?
Daarbij , de O.S. hebben in het algemeen een zeer positieve invloed: een verbetering van de infrastructuur, betere communicatie, schonere lucht (één van de eisen van het IOC), etc.
Welke landen mogen we dan volgens Watcher wel heen? De V.S. dan ook niet (Guantanamo bay), Rusland niet, Oost-Europa in het algemeen niet, Arabische landen niet, je kan op een heleboel landen wel wat aanmerken. Dus voortaan de O.S. alleen nog maar in Nederland houden?

spanarchist | 20-02-08 | 11:00

Heb het ook gezien, vooral ook de superfoute timing, direct na het gesprek met dat meisje dat haar vriend verloren was in Afghanistan - waar Witteman en die van muiswinkel ook weer heel fout bezig waren om haar drie keer te vragen "je vind het toch slecht he wat NL daar doet? toch toch?" Goed van haar dat ze er niet in trapte.
"Zo en nu even heel wat anders", en toen stonden ze daar die zielepoten met hun kutliedje. Wat een walgelijke vertoning. Hypocrieten.
Toen die linkse ratten weer aan tafel zaten ben ik weggezapt. Heb me voorgenomen nooit meer te kijken naar dat programma. Zum kotsen.

Tinnef | 20-02-08 | 11:00

@Teen,
een valkentjuh, geband door de Fortis bank.
Zie link van [email protected]:47

fuckje | 20-02-08 | 11:00

wat een walgelijk interview was dat gisteren zeg! Erik v Muiswinkel is echt vreselijk. Beetje een Chinese uitleggen hoe China in mekaar zit.
Jammer dat Lulu Wang zo hysterisch was, daardoor kwamen haar punten niet goed over. Typisch jaren-70-opgeheven-vingertje-salonsocaliasme-gezeik van die caberetiers. Alleen... wacht, in de 70s vonden die linksmensen Mao en zn Rode Boekje nog helemaal top! Dat is raar!? ;-)

Rudolfinski | 20-02-08 | 11:00

Kunnen die mekkeraars ophoeren met zijn allen? De chinezen zitten volop in hun industriële revolutie en dan is er inderdaad minder aandacht voor dingen als inspraak en rechten. Nee, dat werd in Nederland veel beter gedaan zo'n honderd jaar geleden. Het blijft frappant dat wij westerlingen altijd maar weer klaarstaan met ons paternalistische vingertje.

Spinal Fap | 20-02-08 | 10:59

Selectief Geengageerd. Dat Spijkerman nog durft te protesteren. Had John de Mol ook gevraagd. Volgens de overlevering doen ze in China al jaren raar, en dat de O.S. daar gehouden worden is ook al jaren bekend. En nu ineens dit.

Doe dan niks.

Rammstein | 20-02-08 | 10:59

Wel dus, wat een policor geneuzel. Waar waren ze toen Peking tig jaar geleden als dé te houden stad werd gekozen? Nee, een half jaar van tevoren boehoe doen, en daarmee sporters die al 4 jaar hun stinkende best doen dit hoogst haalbare mee te kunnen maken moreel voor het blok zetten, dat is lekker handig. Maar op zondag wel 2x nummertje 163 halen om de hoek natuurlijk. Hypocriet gelul, wel precies van hen waarvan ik het zou verwachten.

Tobus | 20-02-08 | 10:59

@Litheran 20-02-08 @ 10:55
Waar het om de rechten van de mens gaat heb ik niet zoveel geduld

overVecht | 20-02-08 | 10:58

-weggejorist-

Violator[xL] | 20-02-08 | 10:57

Wat is een Knolbeltje?

Teen | 20-02-08 | 10:55

Ik word doodmoe van al dat gezeik om China.
Wat er daar gebeurd is absoluut niet goed te praten, en ik keur het ook zeker niet goed. Maar al die moraalridders die om het hardst lopen te roepen om een boycot moeten zich eerst eens inlezen in de geschiedenis van dat land, pak em beet vanaf nu tot zo'n 150 jaar terug.
Het is nog nooit zo goed gegaan daar en de bevolking heeft nog nooit zoveel rust en kansen gehad als nu. Het is nog lang geen ideaalstaat, verre van, maar ze gaan wel voorruit met kleine stappen.
Ze zijn daar simpelweg niet zo stom als de USSR een aantal jaar geleden die alles ineens opengooide en het land daarmee de afgrond instorte. Geef ze nog een jaar of 10 a 15 en China is een van de meest "westerse" en welvarende landen ter wereld.

Litheran | 20-02-08 | 10:55

wat is er overigens erg aan als mensen iets aankaarten over mensenrechten die worden geschonden? Olympische spelen boycotten lukt uiteraard niet maar ze hebben het in ieder geval onder de aandacht gebracht. Kdenk als GS in de toekomst een topic zou plaatsen over wat er allemaal in China gebeurt het gros dat ook weer zou neersabelen.

overVecht | 20-02-08 | 10:54

Egoistisch zooitje. Beetje over de hoofden van de sporters je mediagenieke strijd uitvechten. Je denkt toch niet dat een kampioen zich, na drie jaar noeste trainingsarbeid en kwalificatiewedstrijden, van het mooiste toernooi ter wereld terugtrekt...? Lutsers.

Murdockyoufool | 20-02-08 | 10:54

Waarom heb ik die van Muiswinkel niet gehoord in 2003 toen het nederlands cricketelftal, zoals jullie weten de favoriete sport van van Muiswinkel, meedeed aan het WK dat onder andere gehouden werd in het fijne Zimbabwe??

U2 R.O.K. | 20-02-08 | 10:54

Van Chinezen heb je nooit last, alleen bij de roulettetafel.

Lying Dutchman | 20-02-08 | 10:51

@[email protected]:41,
Weet ik niet, maar wel weet ik dat Knorbertje zo belangrijk is dat ik Knorbertje vanaf vanmorgen half 9 in elk topic zinvol naar voren kon brengen.
Dat zouden meer reaguurders moeten doen!
Ben benieuwd hoe Teen en Treble hier over denken.

fuckje | 20-02-08 | 10:49

De liefde voor het edele kricketspel heeft Erikje trouwens met de paplepel in z'n strot gegoten gekregen. Met name van zijn ome Dick. Een lul met vingers die goedlopende bedrijven naar de klote helpt, zichzelf Beer noemt en de familiemoraal van de Van Muiswinkeltjes omschrijft met "Wij weten wat er in de wereld te koop gevraagd is dus jatten we het en zetten het in de etalage".

Een zigeunerfamilie zonder muziek. Goochelaars die strakke plassers krijgen van hun eigen opgeheven vingertjes en in kricket een warme aars vinden waar ze hun tong mee punten.

Hé Erik, doe es net als je ome Beer en tover jezelf definitief naar de achtergrond! www.zoomagic.nl/index.php?option=com_c...

widtvoet... | 20-02-08 | 10:49

Even aan de mensen laten zien dat je deugt via een kansloze Don Quichotte actie. Allemaal voor eigen gewin en glorie.
Het is wel aandoenlijk om die verschrikkelijke Spijkerman helemaal op te zien gaan in die China actie. Eindelijk belden z'n oude kornuiten hem weer eens. Al hadden ze actie gevoerd om mensen met lelijke koppen uit winkelcentra te weren op zaterdag, het had Jack niet uitgemaakt. Als hij z'n mottenmuil maar op tv kan krijgen. Zonde van die Van Merwijk trouwens die ik wel symphatiek vind.

chinaski | 20-02-08 | 10:49

@überbrain
Wat denk je dat er gebeurt als de Spelen afgelopen zijn? Geen zak, niets, nada. Alles verpauperd weer net zo hard en er verandert uiteindelijk niets.

Watcher | 20-02-08 | 10:49

Fantasieloze, obligate politiek correcte actie. Het boycotten van Fortis lijkt me heel wat belangrijker op dit moment. In welke tijd leven die Muiswinkel en die andere onnozelaars eigenlijk?

www.telegraaf.nl/binnenland/3340863/_F...

bottehond | 20-02-08 | 10:47

Die linkse losers begrijpen het gewoon niet: Je bent als sporter minimaal 6 jaar bezig om je voor te bereiden op die spelen. Dan zal dal laffe linkse huftertje van Muiswinkel wel 'even' adviseren dat je niet meedoen, waardoor al die jaren 'verloren jaren' zijn ? Ik dacht het toch niet........

Ik wordt inmiddels een beetje doodziek van al dat linkse gelul op de staatsomroep.

Anjin Mohammed | 20-02-08 | 10:47

De brutale Erik van Muiswinkel was zowel bij het policor DWDD als het extreem-policor Paul & Witteman, het kan dus blijkbaar tóch: aanwezig zijn in béide programma's zolang je maar het goede standpunt vertolkt. Van Amerongen die een wat te realistische kijk op de mulcitul heeft mocht ineens bij geen van beide komen...!
.
Los hiervan bij Paul & Witteman was het met zijn allen tegen die Suzi Wang, laf en tenenkrommend. Erik van Muiswinkel kan zich beter houden bij imitaties i.p.v. zélf een mening te verkondigen. Of laat hij degenen die handel voeren met china eens bekritiseren, als hij zo vroom is.
.
Spijkerman krijgt een dikke kop trouwens, alcohol? Piet vroon is vanavond op Ned.2.

Onderbuik | 20-02-08 | 10:46

China boycotten!! www.dierenleedazie.be Mens en dier worden behandeld als STRONT.

Nifelheim | 20-02-08 | 10:46

Niet gaan. Dit initiatief van van Muiswinkel en consorten is een beetje zielig maar de de bedoeling erachter is goed. Wat moeten de spelen in zo'n corrupt communistisch land. Een land waar duizenden mensen hun huis uit geflikkerd worden omdat er ineens stadions moeten komen. Vervolgens worden ze ook nog van straat geslagen door de politie omdat ze daar ook niet mogen zijn. Of een land waar je geen cent krijgt van de overheid als die je stuk land onder een meter water laten lopen onder het mom van "je hebt je land toch nog". Of een land waar mensen met open beenwonden lopen omdat ze een paar tellen in een beekje gestapt zijn wat zo vervuild is dat je been er spontaan van begint te zweren. Of een land waar je bijna niet kunt sporten omdat de lucht zo vreselijk vervuild is dat er gewoon te weinig zuurstof is. Kortom, een land wat zich totaal niet bekommerd om enigzins wat welzijn voor hun bevolking te creeeren. Nee, gauw wegblijven daar, zo'n land verdient een lucratief evenement als de Spelen niet.

Watcher | 20-02-08 | 10:45

Ik zie het getal 10 en de rest gaat gewoon!

Schipper naast Allah | 20-02-08 | 10:44

van Muiswinkel presteert het om ook zwarte piet te spelen zonder schmink. Hij is diep gedaalt in mijn achting. Kudo voor Lulu Wang. +1 . Helemaal triest dat die rat probeert de atleten tegen te houden.

Topdutch | 20-02-08 | 10:42

Los van het feit dat het in China nog steeds mis is met de mensenrechten, blijft dit weer eens de selectieve verontwaardiging van een links, blank, elitair groepje minderheden (lammen, blinden, stommen, lelijkerds).

Overigens: die Wang schijnt al 21 jaar in Nederland te wonen, maar spreekt voor mij nog steeds Chinees. Verstond er niet veel van.

uwesbeki | 20-02-08 | 10:42

@ zuid 20-02-08 @ 10:31
Ik ben er anders een paar dagen geleden nog geweest, in elk geval de stadia zijn gewoon tussen de normale bebouwing, en de sporters mogen het olympisch gebied ook gewoon uit hoor.

Ik vind het prima om zaken aan de kaak te stellen maar niet door (wellicht niet geheel onligische) aannames zoals die jij nu doet (ik doe nu zelf de aanname dat jij niet in Beijing geweest bent, dus excuses daarvoor :)), maar ZEKER niet zo laf als de betreffende cabaretiers, die ik in het verleden wel goed heb gevonden maar wie zich nu zo laten kennen als publieksgeile has-beens.

@ iedereen
Gun de sporters hun sport en laat de politiek over aan de politici. Er is hier zeker vanalles mis en ik zal blij zijn als ik eind deze week weer naar Nederland mag.

Gugong | 20-02-08 | 10:41

@fuckje
Zou Knorbertje soms het jongere broertje van Rho'dberth zijn?

sjaakdeslinksesul | 20-02-08 | 10:41

We winnen daar toch geen medailles dus kunnen we net zo goed wegblijven.

Toos de Stewardoos | 20-02-08 | 10:41

van Muiswinkel wordt al jaren geboycot. Er komt geen hond naar zijn theatershow met Diederik vd Vleuten en daarom is hij boos op de hele wereld.

Misschien een idee om onze mening naar hem te mailen via zijn webmaster van zijn website: [email protected]

PS: vraag meteen of hij die afzichtelijke site wil verwijderen. Stamt echt uit het jaar blok: www.erikendiederik.nl

kaiser_cas | 20-02-08 | 10:40

Als je als topsporter leeft zet je je hele sociale leven opzij om het hoogst haalbare te presteren. Dat is o.a. een olympische medaille.
Dan ga je je toch niks aantrekken van links-rukkende "grappenmakers".
Oh oh oh, wat waren ze zelf allemaal op hun kleine plassertjes getrapt toen er een debat kwam over grappen over het koningshuis.
Wel uitdelen en niet incasseren gaat er bij mij niet in!

* gaat één miljoen Knorbertjes bestellen in China, gemaakt door lieve kinderhandjes*

fuckje | 20-02-08 | 10:39

Ongelooflijk,
wat een arrogantie. Als de spelen niet in China zouden zijn blijft alles hetzelfde maar dat hebben die thuis zitters van links allemaal niet door. Heb er jaren gewoond en er is maar één manier om de chinezen te helpen en dat is de spelen door te laten gaan. Sanitaire voorzieningen worden opeens allemaal aangepast, internet is toegankelijker. Mensen hebben veel meer werk en het is werknemers zelfs gegunf om een bedrijfje naast hun bestaande baan te beginnen. Fabrieken die te vies waren om te werken worden gesloten en vervangen door andere. En wat gebeurt er als je de spelen zou boycotten?! Geen zak, niets nada. Alles blijft zoals het is. Wat een vuig volk om dit met hun oogkleppen op te durven zingen. Bah. Viespeuken met een volledig achterhaald wereldbeeld.

überbrain | 20-02-08 | 10:39

Wat een heerlijk land, China.

Stijlicoon | 20-02-08 | 10:37

@Een Soort Iets
Piet Vroon had een zwaar gemoed, je kunt JS niet alle lof toeschuiven.

Kerby | 20-02-08 | 10:37

Het blijven grappenmakers.

CoffeePatch | 20-02-08 | 10:36

@zuid 20.2,als sporter wel ,maar niet als gevulde rooie neprakker

beurtschipper | 20-02-08 | 10:36

Ik ben zo rechts als ik weet niet wat maar wat was dat een vervelend Chinees wijf. Verschrikkelijk gewoon.

Armageddon | 20-02-08 | 10:36

Waarom zingt Mei Li Vos niet mee?
Of is dat niet de vrouw van David Vos....

Wim-Lex | 20-02-08 | 10:34

Het is natuurlijk wel zo dat al die cabaretiers al jarenlang over eieren moeten lopen. Alles wat hier ten lande actueel is en bespreking behoeft is zwaar taboe, en dan spreek het vanzelf dat de eerste de beste gelegenheid te baat wordt genomen om weer eens lekker ouderwets van leer te trekken en iets te herstellen van de de schade die het nederlandse cabaret heeft geleden. Bovendien, China is ver weg, en er lopen nog geen bommengooiende en messentrekkende chineesjes rond dus het is een stuk veiliger omm principieel te zijn.

Schoorsteenveger | 20-02-08 | 10:34

@ Rabarberke

Ja, zij is een soort van vleesgeworden Cillit BANG! reclame. Mijn TV springt automatisch op testbeeld als zij op beeld komt.

maakniesaaknie | 20-02-08 | 10:32

Als je je ogen sluit voor wat er in china gebeurt ben je mede schuldig aan het regime. het gaat mij te ver om mensen persoonlijk aansprakelijk te stellen voor de wandaden daar maar het IOC heeft natuurlijk wel boter op het hoofd. Volgens mij zijn de winterspelen over een x aantal jaar in rusland (vergelijkbaar met china). Deze 2 landen bouwen even een kleine stad voor de spelen en schermen dat gebied af voor de ''normale'' chinezen. wat je bij de spelen van china en rusland gaat zien is dus niet de werkelijke situatie.
Ik vind dat de sporters wel moeten gaan (china keus IOC) maar je kan als sporter toch wel je mening geven over China en enigzins iets doen voor de onderdrukte daar.

zuid | 20-02-08 | 10:31

Ik ben overal tegen waar prof. Piet-Vroon-moordenaar-Jack-Spijkerman voor is... en omgekeerd. Hij dient zich alleen maar voor de rest van zijn leven te schamen, diep te schamen, en zijn mond te houden.

Een Soort Iets | 20-02-08 | 10:30

Ik ben al in China. Blijf maar weg.

Japannert | 20-02-08 | 10:30

Na een half uur Lulu Wang ga je echt naar het rustieke Kanaleneiland verlangen.

Rabarberke | 20-02-08 | 10:29

Hans Dorrestein zag het al somber in.

beurtschipper | 20-02-08 | 10:29

Wat een vertoning. 90% van alles met een stekker komt uit China. Kleding, speelgoed, kortom alles wat 'lekker goedkoop' is komt uit China. De ene na de ander handelsmissie vertrekt naar China.
Dat hele liedje is slechts een promotiestunt, een goedkoop politiek correct kletsverhaal wat rammelt van hypocrisie en arrogantie.

Die Lulu was natuurlijk zo gek als een deur maar het punt van boycot ('nou de openingscermonie dan') is zo jaren 70.

Masturwasbeer | 20-02-08 | 10:29

Als het maar uitgezonden wordt. Chinese meisjes zijn mooi en liev.

corvanderlaak | 20-02-08 | 10:29

Olympische Spelen? China? Spijkerman?

De kogelstoter komt van links!

kolonel klootoog | 20-02-08 | 10:29

Wat een 3-sterrenklootzak is die van Muiswinkel toch. Hij presteert het ook nog zo' n ik-weet-het-beter belerend vingertje op te steken, en hij weet van toeters noch blazen, wat wreed aan de kaak gesteld werd door Lulu, pOwned van M, pOwned......

bello | 20-02-08 | 10:29

@ sjaakdeslinksesul 20-02-08 @ 10:26

Nou, 'Knolbeltjes' zijn daar ook niet meer wat het geweest is, de Chinezen hebben wel degelijk rekening gehouden met lange tenen meen ik vorig jaar gelezen te hebben.

wopper | 20-02-08 | 10:29

Ik walg van dit soort linkse betweters met hun hoogstaande morele superioriteit en hun selectieve verontwaardiging. Vraag ze zelf eens een offer te maken, dan is het snel afgelopen, ongetwijfeld staat het huis van van Muiswinkel vol met spullen made in China omdat het zo lekker goedkoop is.
Als NL niet naar China gaat heb je er alleen maar de sporters mee die daar 4 jaar keihard voor getraind hebben, de mensenrechten zullen er echt niet beter op worden.
En waarom niet protesteren tegen b.v. de Arabische landen, waar overspelige vrouwen gestenigd worden? Of komt dat te dicht bij huis en zou dat persoonlijke gevolgen kunnen hebben, is protesteren vooral leuk als je er zelf geen last van hebt en als je alleen maar anderen benadeelt?
Daarbij, het feit dat dit clubje zich associeert met J. Spijkerman zegt genoeg: als het over hun eigen belangen gaat blijken hun hoogstaande principes zeer flexibel te zijn.

spanarchist | 20-02-08 | 10:28

Ik zou de labels van hun kleding wel eens willen zien. Ik gok op "made in Broek op Waterloo"

Pilsvogel | 20-02-08 | 10:28

Vincent Bijlo zag al nooit iets in de Olympische Spelen.

keauss | 20-02-08 | 10:27

Hypocriete actie inderdaad... Val daar nu die sporters, voor wie dit een hoogtepunt is in hun leven, niet mee lastig. Had v. Muizewinkel maar moeten klagen toen China werd gekozen als gastland 10 jaar geleden. Nu is het mosterd na de maaltijd.
En mogen we nu ook geen Babi Pangang meer halen? Of naar C&A, Blokker, Xenos, Footlocker of noem maar een willekeurige winkel?
Next...

p0rn0 | 20-02-08 | 10:27

-weggejorist-

KaKeL Kees | 20-02-08 | 10:26

Maar goed ook dat die 1,3 miljard chinezen niet vrijelijk hun land mogen verlaten! Je struikelt nu al overal over wat alleen nog maar de Hong Kong Chinezen zijn. (Dat is wat de chinese leiders altijd westerse zeikerds voorhouden, om te beginnen met Nixon)

Telegraafhoerrr | 20-02-08 | 10:26

@ Doe-eens-rustig 20-02-08 @ 10:23

U raakt de spijker(man) precies op de kop!

Zeven | 20-02-08 | 10:26

Liedje maken, shaggie rollen, biertje erbij en dan vervolgens alle verantwoordelijkheid bij de sporters leggen. Opkudten zeg ik met die grachtengordelsocialisten

Pilsvogel | 20-02-08 | 10:26

En in China zijn vrolijke varkentjes tenminste niet verboden. 2007 was zelfs het jaar van de varkentjes.

sjaakdeslinksesul | 20-02-08 | 10:26

Zag het gisteravond toevallig ook op teevee. Weer een typisch voorbeeld van dat misselijkmakende, paternalistische, lafhartige Nederlandse gevingerwijs. Wij vrolijke Hollanders hebben in de loop der jaren voor volk, vaderland en keiharde centen meer onschuldig bloed doen vloeien dan menig andere natie op aarde, maar o jee, onze verheven linkse kunstenaars hebben naast de VS weer een nieuwe niet-brandschone natie ontdekt: China! Aanvalluuuuh!!!

De Vrolijke Kaafir© | 20-02-08 | 10:25

Persoonlijk kreeg ik spontaan een antiperistaltische neiging in mijn slokdarm van moraalridder van Muiswinkel. Wat een irritant links gelul zeg. Beetje over de ruggen van 1,4 miljard Chinezen komen vertellen hoe goed wij Nederlanders het wel niet voor elkaar hebben met onze ethiek. Dat moet in China ook zo en wel nu meteen. Ik vond de argumenten van LuLu prima, jammer dat ze bijna ontplofte en haar Nederlands nog niet zo goed is om zichzelf goed te uiten. Ik denk er zwaar over na om voortaan niet meer te kijken. Geldt overigens ook voor De wereld draait door. 'De master of autocue' wordt ook met de dag irritanter.

kaiser_cas | 20-02-08 | 10:25

Ik twijfelde even, maar nu Jack Spijkerman meedoet wordt de hele actie er plotseling een stuk geloofwaardiger op!

Schoorsteenveger | 20-02-08 | 10:25

Zo'n Vincent Bijlo heeft het ook alleen maar van horen en zeggen....

MichieldeMuiter | 20-02-08 | 10:24

die enge linkmensen gisteren. "We moeten pal achter onze normen en waarden staan" blafden ze die chinese dame toe. Maar alleen als het uitkomt dan, want een burka dragen en vrouwen geen hand geven kan natuurlijk wel gewoon.

drijflijk | 20-02-08 | 10:24

Sneu gedoe, kappen met dat protestgebeuren. Mosterd na de maaltijd.

bertsje | 20-02-08 | 10:24

De opname apparatuur bevatte waarschijnlijk de volgende opdruk: "Made in China"

Ethicus | 20-02-08 | 10:24

Als men had willen protesteren, dan had dat moeten gebeuren toen de toewijzing van de Spelen nog actueel was. Nu moeten ze niet huilie huilie doen.
En om nu de bal bij de sporters te leggen, is laf, vies en bah.

Doe-eens-rustig | 20-02-08 | 10:23

zolang de protestarmbandjes nog door de boycotfirma uit economische overwegingen in china gekocht worden.......

van dal | 20-02-08 | 10:23

wat een stelletje zielige hypocriete enge humorloze, flauwe, arrogante, zichzelf overschattende, nep-idealisten.
hoe ze daar lachend quasi grappig staan te doen.
tenenkrommend, beschamend.
heb trouwens nooit om 1 van hen gelachen.
ja ik lach ze nu uit
wat een blamage
ik schaam me dood
hup china
go china go!

rioolguurder | 20-02-08 | 10:22

Godver de Godver, optiefen met die stelletje huichelaars. Ik kreeg bij het zien van de beelden spontaan last van rooie vlekken. Gelukkig was er de zapservice.

What's next, gaan we ook een potje liedje janken bij het WK voetbal in zuid Afrika vanwege de mensenrechten.

joyriders | 20-02-08 | 10:21

Het socialistisch mannenkookgroepje heeft een plaatje gemaakt?? Ram op de pannen en de melodie is klaar. Ik vind ineens het smurfenlied een knaller.
Dacht dat Spijkerman al de pijp uit was. Ben ineens verliefd op pittige Chinese vrouwtjes. Van Muiswinkel; ga bloemkool uitdelen in de Gaza strook, doe je nog eens wat nuttigs!!

Rooie Sien | 20-02-08 | 10:21

Die hypocriete kutsocialisten wijzen altijd naar een ander, maar nooit naar zichzelf. Als het socialisme zo heilzaam is, waarom zijn we dan niet solidar met die 1 miljard Chinezen en sluizen we al onze belastingcenten niet naar China? En dan bedoel ik ook *al* onze belastingcenten. Waarom wel verplicht solidair met iemand in Groningen, maar niet verplicht solidair met iemand in China? Houdt het socialisme ineens op bij de landsgrenzen? Blijkbaar niet, want de Spelen in China moeten we (lees: anderen, behalve de boe-roepers) wel boycotten.

Laat Paul Witteman z'n villa maar verkopen om wat arme Chinese boertjes te steunen. Maar aangezien het principe "liever iedereen even arm dan een paar mensen rijk" dan wel heel erg dicht bij huis komt, geven ze dan ineens niet meer thuis.

Een socialist is dus per definitie een hypocriet. Hypocrieten zijn geen knip voor de neus waard en dienen ofwel consequent te worden of hun bek te houden.

Mark van Dam | 20-02-08 | 10:20

Altijd goeie grappen, die Van Muiswinkel.

Ari Gold | 20-02-08 | 10:20

Lets go to China!
-------------------
p.s
Jack Spijkerman.... is'nt this the guy who left for 'TALPA' for 'wat extra centjes'?? mooi principes Jack!

undutchable | 20-02-08 | 10:19

Kortom de hele linke klotekliek is tegen. LuLu Wang was bij P&W wel de verkeerde opponent, wat een opgewonden schreeuwwijf is dat. Zelfs bij de Chinese Muur krijsen de koks niet zo hysterisch als ze mijn nummer 37 (met bami) klaarmaken.

Klukkluk | 20-02-08 | 10:19

MichieldeMuiter 20-02-08 @ 10:14:
nee, van NVU leden krijg je 'm lekker hard.

GodHandKiller | 20-02-08 | 10:18

Zie ze eens een lol hebben samen. Vast met "de goede zaak" in gedachten. En dat terwijl ze in China toch ongeveer de staatsvorm hebben die deze heren aanhangen

RexMundi | 20-02-08 | 10:17

wat een ontzettende klootzak is die van muiswinkel.
en nog nooit, lees nooit 1 keer in china geweest.

rioolguurder | 20-02-08 | 10:17

Ik zie het nu weer terug dat filmpje, wat is die van muiswinkel respectloos tegen die chinese mevrouw. ongekend dit!

LoL @ Sévèke | 20-02-08 | 10:16

Ik vind de andere typetjes leuker die van muiswinkel heeft gedaan

overVecht | 20-02-08 | 10:16

ijsklont 10.11,ik wel om/met jou....

beurtschipper | 20-02-08 | 10:16

ga de chinese producten maar boycotten, hypocrieten.

Siempie | 20-02-08 | 10:15

Wel naar China EN aandacht vragen voor de mensenrechten aldaar. een winwin situatie. klaar & opgelost, met dank aan jullie eigenste GodHandKiller.

GodHandKiller | 20-02-08 | 10:15

Wat bestaat zo'n 'linkse boyband' toch uit lelijk volk.....

MichieldeMuiter | 20-02-08 | 10:14

OEPS...

Hypocriete blaaskaken... Om Hans T te citeren:

Ik heb schijt aan arme landen
Ik ben gelukkig en gezond
Ik voel nog meer compassie met een in de steek gelaten hond
Echte risico’s of offers daar ben ik niet aan gewend
Ik zing een moralistisch liedje dat heet Engagement

Novius | 20-02-08 | 10:14

.. alleen gelovigen en linkse lulhannessen willen altijd dat een ander zijn pretjes opzegt voor hun Idealen. Onmenschen.

Jan Passant | 20-02-08 | 10:14

Ik heb de uitzending mogen aanschouwen. Tenenkrommend en Holland ten voeten uit. 'Wij met onze westerse waarden'. Het was om je dood te schamen.

Shalome | 20-02-08 | 10:14

Hypocriete blaaskaken... Om Hans T te citeren:

Ik heb schijt aan arme landen
Ik ben gelukkig en gezond
Ik voel nog meer compassie met een in de steek gelaten hond
Echte risico’s of offers daar ben ik niet aan gewend
Ik zing een moralistisch liedje dat heet angagement

Novius | 20-02-08 | 10:13

Als die jongens aan sporters vragen "solidair" te zijn kunnen ze misschien zelf ook de daad bij het woord voegen en solidair met de sporters twee maanden lang niet optreden? Nee? Vast niet. Kudtsalonsocialisten.

FustViking | 20-02-08 | 10:13

Sorry, heb het hele Chinacircus niet gevolgd.. hebben we toen de OS in Berlijn ook geboycot? Nee toch.. dan gaan met die banaan! Erger dan als een hond in de Chinese kookpotten verdwijnen kan het niet worden.
Stelletje geabbereerde bi-enners, lutserige van 2 wallen vretende minkukels, afkappen die opgestoken biasede Hol-Landse vingertjes, sport = sport = handel = goud.

wopper | 20-02-08 | 10:13

Hier in nederland weten de pvda-ers beter dan de moslims, wat de moslims voelen. En nu weten die linksen autisten ook weer beter dan de chinezen hoe het in china is.
.

LoL @ Sévèke | 20-02-08 | 10:13

De "heren" zijn wakker uit hun roes. Een beetje laat deze reactie van de "heren". Wij weten al lang dat de Spelen in China gehouden worden.

de kaleman | 20-02-08 | 10:12

Weer geen woord over van Muiswinkels ronkende stuk in Trouw destijds over de Nederlandse deelname aan het WK cricket in Zimbabwe.

Zouden daar bij de publieke omroep ' keiharde afspraken ' over te maken zijn?

maakniesaaknie | 20-02-08 | 10:12

ninaninaninanina

Kort Geding | 20-02-08 | 10:12

Noemen Dolf Jansen, Jeroen van Merwijk, Hans Dorrestijn, Vincent Bijlo, Bob Fosko, David Vos en Erik van Muiswinkel zichzelf Cabaretiers?

Kan me niet heugen dat ik ooit om ze gelachen heb.

ijsklont | 20-02-08 | 10:11

Al die mensen die tegen de olympische spelen zijn moeten al hun electronica het huis uit doen. Bijna al hun kleren ook. en ook alles dat ze bij de blokker gekocht hebben.
.
Wat een hypocriete lieden zijn dat toch. Ze doen dit gewoon voor hun eigen publiciteit.
.
Gister was het bij hilarisch helemaal lachwekkend, toen die blanke van muiswinkel een chinese vrouw ging uitleggen hoe het in china was.
Wat een loser die van muiswinkel.

LoL @ Sévèke | 20-02-08 | 10:11

Wel. Het werkt positief uit voor de Chinezen. Gaan dus. En dan ook helemaal en niet zoals voorgesteld feestjes overslaan en alleen met gezicht in de rouw sporten.

Nonnes | 20-02-08 | 10:10

Tyf op naar China en ga daar protesteren. Neokolonialen zijn het.

sjaakdeslinksesul | 20-02-08 | 10:10

Lulu zat klaar met een glas wijn - ik vraag me af of ze HET gedaan heeft met Muiswinkel

goeiemiddag | 20-02-08 | 10:09

Opzouten met die linksradicale salonsocialisten.

Cesar Maximus | 20-02-08 | 10:09

Wel!

Bazzup | 20-02-08 | 10:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken