Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Lastige patiënten mogen dood

sawww.jpgHet schijnt -met name in Nederland- doodnormaal te zijn om personen die je leven proberen te redden, zelf een kopje kleiner te maken. Agressie tegen artsen en vooral ambulancepersoneel neemt toe. En die watjes blijven nog hulp verlenen ook. Maar niet langer. Nieuw advies van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) aan artsen: laat lastige, agressieve patiënten gewoon doodbloeden. Dat zal ze leren. En terecht. Patiënten hebben rechten, maar ook plichten, zo stelt de Raad. Fatsoenlijk gedrag is daar een van, zich verzekeren en premie betalen een andere. Van de patiënt mag bovendien worden verwacht dat hij zich niet passief opstelt, maar actief meewerkt aan behandeling en herstel. De Raad is het adviesdinges voor de regering en zit vol met professoren en doktoren die de zachte aanpak blijkbaar beu zijn. Dus een wetsaanpassing voor elkaar krijgen om de behandeling van kloodtzakjes te stoppen, gaat best lukken. En omdat de grijze heren toch bezig waren, stelden ze gelijk maar even voor om vettax in te voeren en extra accijnzen op onder andere alcohol in te voeren. Ofwel, ze praten gezondheidsminister Klink naar de mond. Hunnie weten tenslotte wat goed is voor het volk...

Reaguursels

Inloggen

Goede tip van Djezz: Verschijn met de hele familie of een groep kennissen in het ziekenhuis en neem altijd een getuige mee.

juriste | 13-02-08 | 09:41

Hebben de dokters weer een nieuw excuus wanneer ze worden aangeklaagd wegens nalatigheid (dood door schuld): De patient was bijvoorbeeld aggressief, of te dik, of low class, dus eigen schuld dat medische hulp uitbleef........

juriste | 13-02-08 | 09:37

Weer de Finnen!
Altijd weer die Finnen?

cleauwn | 12-02-08 | 21:09

Djezz 12-02-08 @ 19:40 Een andere regering lijkt mij wenselijk ja. Maar dit IS dan ook niet de regering waar 'we' voor gekozen hebbben. Dit is een zelfbedachte coalitie. Ik zou zeker niets op het personeel botvieren, maar personeel dat beslissingen over leven en dood maakt eigen rechter laten spelen is nooit goed natuurlijk.
-
BSE rundfunk 12-02-08 @ 19:27 Klopt. Ik las elders over iemand die geen SOA test wilde laten doen, want mevrouw had maar een condoom moeten gebruiken of geen wisselende partners mogen hebben. Ze vraagt om een test, niet om een morele analyse van haar seksleven.

Ohja | 12-02-08 | 19:51

@ Ohja

Gedeeltelijk mee eens. Als jij op een stel finnen moet wachten die met een of andere kudtsmoes urenlang zitten te zeiken op eerste hulp word je boos.
Helemaal mee ens maar moet je dit dan op het personeel botvieren of stem je de volgende keer op een regering die geen kopjes thee drinkt met dit soort lui????

Djezz | 12-02-08 | 19:40

Zoveelste gevalletje staatsterrorisme.
Natuurlijk kan agressief gedrag op deze manier beantwoord worden, maar men spreekt hier zelfs over aanpassing van levensstijl en lastige patienten zonder daar een concrete omschrijving van te geven.
Dat betekent dus dat er tiranniek bewind gaat komen tegen eenieder die zijn mond open doet.
Het geeft dus een vrijbrief voor intimiderend gedrag van personeel... o ja, dat komt zeker voor, mind you.
Lekker zooitje dus.

BSE rundfunk | 12-02-08 | 19:27

Djezz 12-02-08 @ 19:18 Ja bedoelde t ook sarcastisch. Dat zij zich wel weer slachtoffer zouden wanen omdat ze *oh! discriminatie* niet voor de mensen met een echt probleem mochten. Geen verzekering hebben lijkt mij een bijzonder redelijke grond om iemand buiten levensgevaar op te weigeren. Uit oogpunt van geloof niet voor je gezondheid betalen slaat nergens op. Ga dan inderdaad maar naar god voor hulp. Overigens vind ik dat onmenselijk naar je kinderen om hen gezondheidszorg te ontzeggen vanuit jouw geloof als ouder. Lekker 'god spelen' over andermans leven.
-
Maar denk je niet, dat deze dingen beter gedefinieerd zouden kunnen worden onder geweld, bedreiging etc.? Dat is wat die mensen doen/deden. Gewoon op een zwarte lijst pleuren, dat ze nergens meer verzekerd kunnen worden (de mensen die zich dusdanig misdragen dus) maar wel genuanceerd. Dat iemand geirriteerd reageert omdat hij 2 uur moet wachten staat m.i. niet gelijk aan wat deze personen doen.

Ohja | 12-02-08 | 19:26

@ Ohja

De enige slachtofeers zijn wijzelf.
Op de eerste plaats het personeel en artsen die uitgescholden,bespuugd en aangevallen worden.

Op de tweede plaats wijzelf. Dat tuig is niet verzekerd en dus betalen we uiteindelijk via hogere premies hun gezondheidszorg ook nog eens.

Niet verzekerd ? Geen toegang tot welke vorm van gezondheidszorg dan ook en dat geld dus ook voor one mede-Nederlanders die uit oogpunt van hun geloof niew aan de gezonheidszorg bijdragen.
God zorgd immers voor hun?
Prima idee hoor. Heb je kanker ga maar bidden in JOU kerk tot JOU god.

Jij wil je kind niet laten inenten? Moet jezelf weten maar kom dan ook niet zanikken bij een arts als het hersenvlies ontsteking heeft.
Bid maar tot jou god in dat geval.

Djezz | 12-02-08 | 19:18

uncleben 12-02-08 @ 17:40 Pilletjes, ja. Ik ben tenminste fatsoenlijk genoeg om die te krijgen lolzzzz. Als jij je daar net zo gedraagt als hier jij waarschijnlijk niet. En ga nou maar weer stoer doen tegen je huisvark, das toch de enige die het pikt. Sukkel.

Ohja | 12-02-08 | 19:08

vettax=spektax

wâldpiek | 12-02-08 | 19:04

MEE EENS!

ik zeg aktie | 12-02-08 | 18:24

OHja is een hele zwakke in onze samenleving. Iemand die op zo'n manier redeneert heeft een aardige hand vol pilletjes nodig, vrees ik.

Huisartsen die weigeren zich te laten molesteren geef ik groot gelijk. En dus geen huisbezoeken meer in de prachtwijken van Vogelaar. Laat ze maar kreperen.

uncleben | 12-02-08 | 17:40

Goed plan, echter als artsen zelf ook de boel verzieken... voor de patient mogen ze dan ook levenlang hun beroep niet meer uitoefenen?

Sashimi San | 12-02-08 | 17:32

die vettax, meer accijns op alcohol en sigaretten of er nog nie genoeg accijns op zit, en laat die patienten maar dood bloeden zal ze leren

stijlloze1988 | 12-02-08 | 17:21

Djezz 12-02-08 @ 16:33 Belachelijk... Tsja, je kan toch moeilijk bij iedere openbare voorziening bewaking neer gaan zetten? Super asociaal. En waarschijnlijk voelen zij zich nog slachtoffer van de situatie ook. Dat zit er nog al diep in, lijkt.

Ohja | 12-02-08 | 17:16

@ Sunnygirl
Helemaal met je eens.
Ik heb me dit gedrag nu een paar keer zitten te bekijken op zowel de huisartsenpost en op eerste hulp in het ziekenhuis.
Vorige week zat ik op eerste hulp in het ziekenhuis. Naast mij zit een man met een half afgezaagde hand.
Er zit ook een buitenlandse familie met een klien miesje en uiteraard ruim vertegenwoordigd door diverse familieleden.
Je krijgt eerst een soort pre screening met een kleurcode.
Blauw is ga naar je eigen huisarts en rot op tot rood en dat is gelijk hulp bieden.
Kind was vorige week van de tafel gevallen en heel de familie was er van overtuigd dat ze pijn had aan een voetje.
Meisje zat rustig te spelen en huppelde vrolijk door de wachtruimte.

Toen de diensdoende verpleegdkundige zei dat ze voor zo`n onzin geen tijd hadden was de hel los.
Hup finnenkind de spreekkamer in met heel de familie en de rest met code rood kon verrekken.
Grote bek geven en massaal verschijnen loont schijnbaar de moeite.

Djezz | 12-02-08 | 16:33

Gasten die hulpverleners aanvallen mogen van mij levenslang geroyeerd worden uit Nederland. Ophoepelen!

Bokassa | 12-02-08 | 16:31

wat is dit nou weer voor een bull shit, mensen die zwaar gewond zijn, hebben een trauma, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk daar kan je toch niet van verwachten dat ze zich fatsoenlijk gedragen?

lokado | 12-02-08 | 15:01

@ Vloekende Vlaming 12-02-08 @ 14:21
Goed punt. Maar die gaan eerder dood en zijn dus ook goedkoper. Net als dikke mensen. Want die gaan gemiddeld ook eerder dood en hebben dus minder kosten voor de maatschappij.

Sunnygirl | 12-02-08 | 14:50

Ohja 12-02-08 @ 13:54

Yep. Is het een idee dat ik zelf bepaal bij wie ik langs wil gaan en de arts zelf ook bepaalt met wie hij in zee wil gaan. Als je dan geen arts hebt, hoop ik dat je inziet dat je wat verkeerd doet. Die arts mag dan eisen stellen zoals veiligheid, betaling en ook medewerking eisen en uiteindelijk alsnog escaleren als hij/zij niet wil. En dat alles anoniem. Ach, ik weet het ook niet, maar ben het wel met je eens dat deze regels niet gaan werken/helpen.

NoMinister | 12-02-08 | 14:47

@ No guts no glory 12-02-08 @ 12:44
Meer mensen inzetten? Geen geld voor. In de zorg zijn ze nu al bezig met grootschalige bezuinigingen. En de mensen gaan (bijna) altijd als eerste, laat staan dat ze meer mensen aannemen.
De zorg vindt dat ze te weinig geld krijgen van de overheid.

nolaatje | 12-02-08 | 14:37

*error* er wordt nooit gesproken over de BMI's onder de 18,5 hetgeen ook onwenselijk en ongezond is. Kijk een avondje TV en zie wat ik bedoel..

Vloekende Vlaming | 12-02-08 | 14:21

@Held op Sokken 12:41
Inderdaad 11%, of te wel 1 op 10 (ipv 4 op de 10). Het ideaal is misschien een BMI van 25, maar is echt wel ondergewicht. Ik durf te stellen dat er in NL minstens evenveel mensen zijn de te weinig eten en (dus) ook minder gezond en productief zijn.

Vloekende Vlaming | 12-02-08 | 14:18

Herr Erik 12-02-08 @ 13:57 En als mensen jou nou een pauper vinden, of onfatsoenlijk?

Ohja | 12-02-08 | 14:10

[X] Paupers dood laten bloeden
[ ] Vettax invoeren

Herr Erik | 12-02-08 | 13:57

NoMinister 12-02-08 @ 13:41 Die ging over dat ouwe vrouwtje. Ik ging er even niet vanuit dat die gewelddadig was (kán wel natuurlijk, die krengen worden ook steeds assertiever). Ik vind het absoluut een taak van overheid en politie om gevallen als nichtje van mee aan te pakken. Maar ik zie dat dus niet gebeuren d.m.v. extra regelgeving als deze. Fatsoen, moet wat mij betreft gedefinieerd worden. Lichamelijk geweld, bedreigingen e.d. zouden onderdeel van die definitie kunnen vormen. Maar onfatsoenlijk, goh, volgens mij vind de gemiddelde gereformeerde een abortus, een rok boven de knie en op zondag aan het werk zijn ook onfatsoenlijk. Het gaat er dus om, dat men niet zijn of haar persoonlijke interpretatie van fatsoen, op levensreddend gebied zou moeten mogen toepassen in de zin van mensen wel of niet helpen. Niet op die manier...
-
Ten overvloede, die regelgeving bestaat dus al, het verschil is alleen dat medici deze nu naar eigen inzicht met zo'n vage omschrijving mogen toepassen. En daar ga je dus rare situaties van krijgen. Want de grenzen van fatsoen, zijn behoorlijk discutabel. Nu snap ik best wel dat die met name bedoeld zijn, om de medische behandelaar te beschermen, maar snapt iedere toevallig medisch beroepskundige dat ook of word deze regelgeving naar brede interpretatie en zoals het uit komt, toegepast? Ik verwacht het tweede. Ik verwacht, geneuzel t.o.v. 'zeikerds' (ook wel, mensen die vaak ziek zijn, genetisch ongelukkig uitgevallen neukfouten, sociaal gehandicapten met goede bedoelingen etc.) en niet optreden tegen mensen die gevaarlijk, crimineel of gewoon asociaal zijn, want die weten wel hoe ze het moeten spelen.

Ohja | 12-02-08 | 13:54

@ Ohja 12-02-08 @ 13:35
Als je in een willekeurige kroeg of winkel je wil afdwingt door je onder jezelf onder te schijten of iets dergelijks kom je er de volgende keer ook niet meer in. Wat dat betreft hebben Nederlanders zich kwa hufterigheid in de afgelopen jaren primaa aan de kutmarrokaantjes aangepast. Wat dat betreft is de omgekeerde integratie in de zorg prima gelukt!

Sunnygirl | 12-02-08 | 13:46

NoMinister 12-02-08 @ 13:28 Wat die situatie van dat nichtje betreft heb je helemaal gelijk. Ik zou zelf ook niet weten wat je daar mee aan moet behalve dat zij voor zover dat nog niet al zo is, huisbezoek onder dergelijke omstandigheden moet mogen weigeren en dat de politie hier iets mee hoort te doen want als je het een ander laat opknappen is die strafbaar. En als die ander wel voor rede vatbaar is, durven ze die wél op te pakken en dan zijn ze ineens weer 'de politie'.
-
Djezz 12-02-08 @ 13:28 Nee dat hoeft ze zeker niet. Maar dan zouden daar m.i. andersoortige maatregelen voor moeten genomen worden. Wat ik noemde zulke mensen blijvend uit het patiënten bestand verwijderen, zou m.i. moeten mogen. Maar dan gaat het om gedrag wat al strafbaar is. Als het gaan om beledigen bijvoorbeeld, zou ik het een fijn idee vinden als op zijn minst een onafhankelijke die beslissing mag maken en niet iemand die gewoon niet tegen een kritische houding kan en daarom alles maar vast belediging noemt. De situatie van jouw nichtje vind ik ook niets met 'onfatsoenlijk gedrag' alleen te maken hebben. Het gaat hierbij om crimineel, strafbaar en iemand in haar functie beperkend gedrag (en dat zijn dan weer criteria die mij acceptabel lijken).
-
Maaier 12-02-08 @ 13:31 Ook zulke situaties komen natuurlijk voor. Zo heb ik een arts die consequent vol houdt dat mijn buikpijn tussen mijn oren zit. Weleens iemand zien lopen met oren aan de zijkanten van haar buik? Nou dan. Je bent niet voor niets verzekerd en tenzij je een jankerd bent die elke week voor niets zit te aandachtsorgelen daar, heb je gewoon recht op medische hulp. Onze huisarts heeft hele mooie ogen. Dat maakt veel goed, natuurlijk.

Ohja | 12-02-08 | 13:45

Eerst betaken dan hulp werkt ook niet. En aan camera's heeft dit soort al helemaal lak. Gooi je de camera gewoon kapot met de meubels die er toch al staan. Al zit het meeste vast aan muur of vloer. Slopen lukt toch wel. Ik heb in mijn leven zelden zo vaak op het politiebureau gezeten als toen ik in de zorg op huisartsenposten de leiding had. Wat een aso's. En de politoe doet doorgaans niet zoveel. Vaak roept het tuig iets over discriminatie en hup je hebt al een aangifte tegen jou. Je wil niet weten hoeveel huisartsen te kampen hebben met onhandelbare patiënten. Patiënten denken dat je als arts een soort voetenveeg bent. Ik kan er nog een flink boekje over open doen. Van mij mag er ook een openbaar internet register komen waar je patiënten kan natrekken op hun gedrag alvorens je ze als patiënt accepteert. Want als ze je in het begin nodig hebben, kunnen ze zich wel gedragen.

Sunnygirl | 12-02-08 | 13:43

"Vet" voedsel heeft niets te maken met over gewicht.
De mentaliteit van te veel schranzen + niet sporten wel.

Crak-ho | 12-02-08 | 13:41

Ohja 12-02-08 @ 13:35

Kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat je het allemaal in de persoonlijke sfeer denkt te kunnen oplossen. Maar soms heb je te maken met een groep of een persoon uit een groep en loop je tegen alle maatschappelijke problemen uit achterstandswijken aan. Dan komen ze bij jou voor de deur wel even je banden lek steken. Het is niet zo simpel allemaal en als je al nee zegt, blijft het onveilige gevoel kagen. Totdat er eens wordt opgetreden door de overheid! Massaal zodat het een uitzondering wordt en iedereen je verhaal graag hoort hetgeen weer oplucht. Nu denkt iedereen: heel erg en het komt massaal voor. Dat is dubbel vervelend. En er zijn ook (heel veel) verwende kinderen.

NoMinister | 12-02-08 | 13:41

Djezz 12-02-08 @ 13:24 Van mij niet. Tegen zo iemand toon je ruggegraat en zeg je 'NEE'. Zo simpel kan dat zijn. Daarbij, waar is dan de grens? Ligt er een ander vrouwtje, week erna, die écht van de pijn vergaat en morfine vraagt, die echt niet kan meewerken omdat ze dement-achtig is, die het eten in het ziekenhuis echt niet lust en wat dan? 'Oh we hebben weer zo'n geval, stuur maar weg?'. En wat als men uberhaupt geen zin heeft om naar 'gezeur' van patiënten te luisteren? Mag er dan gewoon geopperd worden dat de patiënt wel lastig geweest zal zijn? Wie bepaald het verschil tussen lastig en behoeftig? (Is er verschil trouwens, volgens mij is het ongeveer even irritant, voor de ander). Volgens mij mag je dus best de vrouw uit jouw voorbeeld uitleggen dat het pillen of niets is, ziekenhuis voer zoals iedereen of verhongeren, neuroloog en uroloog alleen bij een noodgeval op zondag laten opdraven en daar kan ze het mee doen.
-
Ik heb zelf de zondagen bij een bejaardentehuis gewerkt. Natuurlijk zeiken die wel eens over niks. Das gewoon aandacht vragen. Bejaarden en kinderen zijn daarin hetzelfde. (Ik zat op de gesloten dementerende afdeling, dus die zijn t best wel kwijt). Soms zitten daar ook echte etters bij. Waaronder een man die elke keer bewust (willens en wetens) zichzelf onderscheet omdat ie anders naar eigen mening te weinig gedouchet werd (dat laatste had hij m.i. gelijk in, maar dat kwam door personeelstekort). Dat is vervelend ja. Maar wat je ermee moet? Kan je zo'n man zorg weigeren? Er word dik voor hem betaald. Ten eerste. Ten tweede zou hij zonder medische zorg gewoon keihard doodgaan. Dat gun ik hem ook weer niet. Hoe hard ie ook stonk. (Thank god, hoefde ik dát niet te doen, respect voor de verpleging, overigens). Maar dan leer je die man kennen, en dan ken je het verhaal en de persoon erachter... En dan is alles zo anders.

Ohja | 12-02-08 | 13:35

Als die vettax er komt bedenk ik me wel nog eens twee keer voordat ik ooit aan de dokter mijn pik laat zien.

LibertasSimplex | 12-02-08 | 13:35

Djezz 12-02-08 @ 13:24

Ik beheers me en wil de oudjes niet altijd maar aanvallen, maar ik geloof dit meteen. Oude mensen zijn zo verwend als de pest en misbruiken alles om zich heen en denken dan dat ze slim zijn. Maar niet alle ouderen zijn natuurlijk zo *kuch *. Hoe dit op te lossen: camera erop! Maar ja, privacy he? Toch maar doen want dit is zeer irritant.

NoMinister | 12-02-08 | 13:34

en dan op stand.nl een mongool die zegt dat artsen maar eens moeten leren luisteren....

Maaier | 12-02-08 | 13:31

Ik laat wekelijks mezelf testen op schaamluis...... die assistent is zo geyl!

overVecht | 12-02-08 | 13:29

Gewoon al die wachtruimtetokkies en vette varkens CO2-neutraal verwerken tot kunstmest: win-win-situatie.

sjaakdeslinksesul | 12-02-08 | 13:29

@ Ohja
Nee dit help idd niet en er gebeurd dus helemaal niks met de aangifte.

Dus geen huisvisites meer.
Je bent wel arts maar je hoeft je toch niet te laten mishandelen ??

Djezz | 12-02-08 | 13:28

Ohja 12-02-08 @ 13:21

Je verhaal vind ik heel goed, maar twee dingen (Joop lives): ten eerste: aangifte doen is dweilen met de kraan open en is gevaarlijk bij die types en ten tweede: een rechtsbijstandverzekeraar is niet van zins iets voor jou te doen (kosten-baten) en een advocaat te duur. Wel ff bij de les blijven Ohja. Ja?! Dat nichtje van Djezz loopt gewoon door een stukje Nederland waar geen recht heerst en door een individu (zeker daar) ook nagenoeg nooit te halen valt. Heel triest, maar wel waar.

NoMinister | 12-02-08 | 13:28

@ NoMinister
Vorige week lag ik in het ziekenhuis.
Naast me lag een oude dame die maar een wens had. Om de zes uur een morfine spuit.
Ze wilde niet geholpen worden en alleen maar de hele dag in bed liggen en verzorgd worden.

Ze begon doorligverschijnselen te krijgen en de verpleegsters deden er alles aan om dit te voorkomen.
Haar steevast antwoord was:'ik heb de thuiszorg beloofd om nooit meer te lopen".

Ze kreeg, net als wij, haar eten maar dat wilde ze niet. Kwamen 's avonds de kinderen zei ze dat ze geen eten gehad had. En ze was niet aan het dementeren maar zo uitgekookt als de pest

Ze heeft het personeel letterlijk het bloed onder de nagels uitgeteiterd.
Op een gegeven moment kreeg ze geen spuiten meer en toen brak de hel los.
Ze wilde geen pillentegen de pijn en op zondag moest alleen voor haar de neuroloog en uroloog op komen draven. De doenstdoende arts was voor haar niet goed genoeg.
Zo iemand mogen ze van mij gelijk naar huis sturen.

Djezz | 12-02-08 | 13:24

Ideetje voor de vettax:

Kan niet alle kleding wijder dan maatje large tegen een nieuw BTW tarief van 95% gerekend worden ?

Tyler-Durden | 12-02-08 | 13:22

Ohja 12-02-08 @ 13:11 Wow hele post pleite? What did I do..
-
Ja, maar je kunt ze laten toepassen door naar een advocaat toe te stappen, dat is dan ook je eigen verantwoordelijkheid, evenals het afsluiten van een goede rechtsbijstandsverzekering als je geen advocaat kunt betalen.
-
Djezz 12-02-08 @ 13:09 Dan doe je aangifte per computer. Wat is het probleem daarmee dan? Aanvullende regelgeving lost daarin toch niets op? Denk je dat ze het dan wel toepassen? Met alle respect, ik kan me echt goed voorstellen dat je baalt van die situatie, maar dit soort regelgeving zou jou nichtje waarschijnlijk niet helpen. Wat ik bedoel te zeggen, is dat er geen behoefte is aan extra regels maar aan toepassing van bestaande regels. Het ís nml. allang verboden. Als de politie niets doet, het recht niet toegepast word, worden deze regels dat waarschijnlijk ook niet.
-
Het lijkt mij effectiever als mensen dingen doen die al strafbaar zijn!! en die dus niet *alweer* verboden hoeven te worden, deze mensen gewoon uit het patiënten bestand te flikkeren, toedeledoki. Maar niet op achterlijk naieve criteria als 'onfatsoenlijk gedrag' door iemand die er:
1- niet voor opgeleid is die inschatting te maken voor een ander
2- belang bij heeft
3- persoonlijke meningen m.b.t. wat fatsoen is op na houdt (iedereen dus, waarom dit nooit op die manier als concrete regel geformuleerd kan en mag worden, want dat daar misverstanden uit gaan ontstaan kan iedere mongool lijkt mij zijn aankomen). Verbind liever meer gevolgen aan het plegen van al strafbare feiten - en laat daar, zoals het hoort, een onafhankelijk, daarvoor opgeleid en niet belanghebbend persoon over oordelen. DAT is fatsoen. (Vind ik, hihi, zo zie je maar weer, we verschillen nu al van mening en ik zit nog geeneens in zo'n situatie).

Ohja | 12-02-08 | 13:21

Nederland verklootzakt in een geweldig tempo. En het mooie is, dat er helemaal niks aan te doen is. Zwaarder straffen is een oplossing, maar dat durven onze bangebroekjes in Den Haag niet. Het probleem zit hem in het al dan niet tolereren van asociaal gedrag. Sociale controle, zoals 30 jaar geleden, is er niet meer, puur om het feit dat onze fijne regering met zijn geitenwollenmentaliteit het optreden tegen relschoppers strafbaar heeft gemaakt. Ons land rammelt aan alle kanten..........

Lying Dutchman | 12-02-08 | 13:18

kogelbiefstuk 12-02-08 @ 12:30
Jaja, totdat je je huis moet verkopen omdat die operatie en 2 weken plat in het ziekenhuis neerkomt op 6 maanden salaris.

1sokkie | 12-02-08 | 13:18

Crimineel incompetent gajus is het, het medische janhagel, met een ander woord het Moordgilde, anders niks.

Hammar | 12-02-08 | 13:17

Belasten, belasten, belasten. Waarom nooit 'ns belonen (de vraag stellen is 'm beantwoorden)?

Murdockyoufool | 12-02-08 | 13:15

NoMinister 12-02-08 @ 13:05 <--Wat hij zegt.
-
Zoals met de meeste maatregelen van dit kabinet hebben ze nooit effect waar ze echt nodig zijn. Iedereen weet dat onze regering bestaat uit grotendeels uit angst handelende personen. (Nu vind ik bijvoorbeeld dat ik dat heel fatsoenlijk formuleer, maar dat is dus bijvoorbeeld zo'n uiting waarover mensen van mening zouden kunnen verschillen). Dat er geweld word gebruikt naar ambulance personeel vind ik erg, maar volgens mij is het meer de taak van de politie hier wat aan te doen. Bij lichamelijk geweld, hulp weigeren, vind ik overigens terecht.
-
Maar lichamelijk geweld is een (veel) concreter criterium als 'onfatsoenlijk gedrag' en in een vrij land als Nederland kun je er niet vanuit gaan dat iedereen daar eenzelfde gevoel bij heeft.

Ohja | 12-02-08 | 13:11

Ohja 12-02-08 @ 13:04

Niet eens: irrelevant. Wetten worden niet gehandhaafd en bestuur is feitelijk wetgever want kan uit alle wetten de wetten selecteren die zij wil handhaven en daarmee pas materieel recht worden. De rest is fictie, inclusief wetten tegen tuig in achterstandswijken: wordt niet toegepast.

NoMinister | 12-02-08 | 13:10

@ Ohja

En waar zijn deze mensen dan als je aangifte gaat doen?
Je wordt naar huis gestuurd met de boodschap :"doe maar aangifte per computer".

Djezz | 12-02-08 | 13:09

Ohja 12-02-08 @ 13:02

Eens.

NoMinister | 12-02-08 | 13:06

Al die gezeik.. alleen in nederland.

undutchable | 12-02-08 | 13:06

Djezz 12-02-08 @ 12:59

Sorry voor je nichtje, is klote. Maar ik denk dat de maatregelen van de Raad daar niet op zien. Dat wat jij aansnijdt is namelijk echt een groot probleem. Ik merkte al in een eerdere reactie op: mensen in achterstandwijken worden aan hun lot overgelaten. Je nichtje valt daar op haar manier ook onder. En dat is heel erg wat je dan meemaakt. Maar geloof me (helaas): voor die mensen, inclusief je nichtje, wordt NIETS gedaan. Veilige miepjes in z`iekenhuizen gaan hun 'respect'-hobby op nette mensen botvieren want dat tuig dat u net benoemt, zullen ze evenzogoed niet durven aanpakken. En zo lossen we dus niets op en wordt het voor de nette mensen alleen maar onaangenamer en moeilijker om normaal te kunnen doen.

NoMinister | 12-02-08 | 13:05

Tja, met al die aanvallen op ambulance personeel pleit ik graag voor turrets op ambulances en zo. Eerst de relschoppers productief neerschieten, daarna proberen te fixen. Dat heet werkvoorziening en schoonhouden van de straat. Een soort win-win situatie dus.

DatDus | 12-02-08 | 13:04

Is het te veel gevraagd aan de heren om een soort gouden middenweg te vinden? Niet alle 'slechte' (ergo: lekkere) zaken extra belasten maar een verhoging van de premie wanneer iemand echt excessief bezig is! Als een drank of eetverslaving inherent is aan een stijging van medische bezoekjes en ingrepen lijkt me dat verantwoord! Deze manier past weer prima in het straatje van 'de burgers zijn net kleine kinderen' behandeling van Grijs1!

Fleauxe | 12-02-08 | 13:04

Djezz 12-02-08 @ 12:59 Voor dergelijke situaties zijn al regels opgesteld in ons strafrecht - door mensen die er wél over nagedacht hebben.

Ohja | 12-02-08 | 13:04

Gaan ze aggressie en fatsoenlijk gedrag dan ook definieren of gaan we er voor het gemak even vanuit dat iedereen daar hetzelfde over denkt? (*hint* dat is niet zo). Deze attitude was er al bij helpdesk personeel. Deze lui met een chronisch gebrek aan begrijpend luisteren, word zelf de meest halfzachte fatsoensrakker nog aggressief van. (Antwoorden geven die niet op de vraag slaan, alsof je tegen een script praat weetjewel, irritante dooddoeners, non antwoorden etc. etc.). Komen daar dan ook regels voor? Want nou krijg je dus van die mensen die anderen politiek correct gaan zitten treiteren net zo lang tot ze inderdaad 'onfatsoenlijk' (wat in sommige mensen hun beleving gelijk staat aan een directe danwel scherpe formulering van iemands mening) gedrag vertonen - en zij dus lekker eerder naar huis kunnen. Ik zeg dat niet uit wantrouwen in de mensheid, maar omdat het bij helpdesken en andere organen waar dit beleid al gevoerd wordt al zo is.
-
Dit is dus weer zo'n achterlijk simplistische maatregel waar totaal niet over nagedacht is. Het hier door een reaguurder gegeven voorbeeld van 2 uur wachten op een SPOED afdeling... Ook zoiets. Ik denk dat ik nogal van mening verschil over wat fatsoenlijk gedrag is met de gemiddelde refoweb bezoeker, die gekwetstheid vooral lijken te ervaren als een fijne manipulatie tool om de ander-met-een-mening (dat is vervelend en naar natuurlijk) de mond te snoeren. Fijn dat levensreddende instanties deze tool nu ook naar eigen inzicht met goedkeuring van bovenaf mogen inzetten. Dit alles om hypocritici toch maar even mooi die natuurlijke selectie door te krijgen. Fijnnnn, Sterf, gristenhonden, sterf.

Ohja | 12-02-08 | 13:02

@ NoMinister

Mijn nichtje is huisarts.
Na diverse bedreigingen,lekgestoken banden tijdens een huisvisite en een klap in haar gezicht worden er dus geen huisvisites meer gedaan in achterstandswijken.

Ze mag opkomen draven om vervolgens recepten voor morfine af te geven voor niet bestaande patienten en doet ze het niet kan ze klappen krijgen.
Vraag maar niet van welke afkomst dit tuig is
jammer voor de oma die wel op sterven ligt maar helaas pindakaas.

Djezz | 12-02-08 | 12:59

Het grote betuttelen gaat weer verder...

da wizard | 12-02-08 | 12:58

Geen slecht plan, iedereen die ooit wel eens een EHBO cursus heeft gevolgd weet dat zolang de slachtoffers erg veel lawaai maken het wel mee valt met de schade. Tja, ik heb ook wel eens 3 uur lang bij de EHBO gezeten met een scheurtje in mijn wenkbrauw. Het duurde 5 min om die 3 hechtinkjes te zetten, maar ik snapte best dat die verkeersslachtoffers en die meneer met een hartinfarct even een hogere prioriteitet hadden dan het elloboogje op mijn oog tijdens een potje polo. Accijns op slechte dingen is een goed idee. Belastingaftrek voor gezond leven ook. En agressie tegen hulpverleners is echt not done. Sowieso is agressie in het openbare leven triest.

Fimbulvetr | 12-02-08 | 12:58

Hee Hoxha, wat het hoofdstuk Gezondheid betreft is "het volk" wel de laatste die weet wat goed voor ze is, dus hier mag de overheid zich best wat meer mee bemoeien. Sterker nog, ze zullen wel moeten, anders rijdt over een paar jaar bijna iedereen hier rond in van die scootmobiels omdat ze te vet of te kreupel zijn om zelf te kunnen lopen. Voor de rest moet de overheid zich dan wel weer stukken terughoudender gaan opstellen, het liefst nog met terugwerkende kracht.

Yoman | 12-02-08 | 12:57

Hallo, het gaat niet over poen! U wordt straks door de eerste de beste ex-VMBO-scholier verpleegkunde kaltgeschtelt omdat zij u te agressief vindt. Vergis u niet, die Raad is van voor de oorlog en heeft geen idee wat er speelt. Fatsoenrakkers en los van de werkelijkheid.

NoMinister | 12-02-08 | 12:57

@van dal 12-02-08 @ 12:51
Roger, over!

Klukkluk | 12-02-08 | 12:55

Ik kan mij idd ook ergeren aan wanbetalers in de zorg e.o. (lees: mensen die geen ziektekostenpremie betalen!). Maar om die mensen passief op te sporen, dus pas als ze op de behandeltafel liggen?

Nee, daar ligt de absolute plicht bij de rijksoverheid om die mensen, die niet betalen, kei- en keihard aan te pakken! Dus gewoon langs de huisjes en waar niet betaald wordt effe binnen vallen met een Blackwater-team en de beste mensjes effe waterboarden totdat de nog niet betaalde centjes netjes op tafel liggen, tesamen met rente!!!

Boris Poepnagel | 12-02-08 | 12:55

@vandal: Is je uur der censuur weer voorbij?

Fleauxe | 12-02-08 | 12:54

Ambulance personeel dat na de eerste klap staat te zingen :"Ga maar dood ga maar dood ga maar dooooood" lalala lalala lalalaaaaaaaaaala

oag | 12-02-08 | 12:52

ikel

Meneer | 12-02-08 | 12:52

test

van dal | 12-02-08 | 12:51

Ik zie de PvdA nog een plan indienen voor een HANGPLEK bij ieder ziekenhuis. Gezellig voor die wachtende agressieve klootzakken. Kunnen ze even ontladen voordat ze worden geholpen.

grote haas | 12-02-08 | 12:50

No guts no glory 12-02-08 @ 12:44

Voila! Dat bedoel ik bijvoorbeeld. Had zelf niet zoiets meegemaakt maar van die afhankelijkheid wordt je wel agressief, zeker als dat met betutteling gepaard gaat! Precies het goed voorbeeld dit!

NoMinister | 12-02-08 | 12:47

Goldfinger 12-02-08 @ 12:44

Grapjas, van de gezondheidszorg wordt de overheid niet rijk.. Sterker nog, het systeem staat gigantisch onder druk...

Held op Sokken | 12-02-08 | 12:47

wij zijn de grote melkkoe van de regering, zo zie je maar weer.

Count_Grishnackh | 12-02-08 | 12:45

Een paar jaar geleden was ik met een kennis die hulp nodig had op de spoedeisende hulp in het Erasmusziekenhuis in Rotterdam. In verband met de drukte was er een wachttijd van TWEE UUR!!! Dan begrijp je waarop mensen soms agressief worden. Gelukkig hing er wel een groot bord met tekst dat agressie tegen het personeel niet werd getolereerd.
Je vraagt je af waarom ze niet meer personeel inzetten.

No guts no glory | 12-02-08 | 12:44

Hoezo 'vettax in te voeren en extra accijnzen op onder andere alcohol' ? Als wij minder vreten en zuipen hebben artsen veel minder werk, en loopt de overheid veel geld mis. Maar dat kan met nieuwe belastingen verholpen worden, uiteraard.

Goldfinger | 12-02-08 | 12:44

Laten we dit eerst eens invoeren voor patiënten die met Wikipedia-printjes onder de arm binnenkomen omdat ze zelf de diagnose al gesteld hebben...

Patrick Bateman | 12-02-08 | 12:43

Mensen, ik heb toch ook geen keuze? En 'agressie' is wat vaag, toch? En waarom is de dokter zo belangrijk en worden mensen in achterstandwijken aan hun lot overgelaten? Wat een pruttel-tuttel-club zeg. En maar politiek correct scoren. Gatverdamme.

NoMinister | 12-02-08 | 12:43

Radicaliserende chirurgen... is weer eens wat anders

Brandje | 12-02-08 | 12:41

Vloekende Vlaming 12-02-08 @ 12:29
titania.sourceoecd.org/vl=2533388/cl=2...

Volgens de OECD had in 2005 10.7 procent van de Nederlandse volwassenen een BMI van meer dan 30 (Dat is de internationaal gebruikte definitie voor overgewicht, obesitas). Dit is internationaal gezien niet heel erg hoog (meer dan 30 procent in de Verenigde Staten bijvoorbeeld). Toch is het gegeven dat die percentages stijgen geen prettig gegeven vind ik, zeker omdat een BMI van 30 echt wel flink is (mij is altijd geleerd dat je afhankelijk van je postuur tussen de 19 en de 25 goed zit)

Held op Sokken | 12-02-08 | 12:41

Het gaat volgens mij ook juist om de omstanders die zich niet weten te gedragen. Kunnen die niet gewoon een neckschot krijgen?

Claude Jacque | 12-02-08 | 12:38

Agressie wordt veroorzaakt door te duur patatje oorlog

Fender Bender | 12-02-08 | 12:37

Beetje vreemd. Agressieve patiënten niet helpen, spreekt voor zich (al moet er soms wat clementie betracht worden. Hoe slecht ook, in sommige gevallen reageren mensen niet zoals het hoort in emotionele situaties die nou eenmaal bij de dokter voor kunnen komen).

Mensen die niet goed meewerken is wat anders. Krijg je dan controle of iemand ál z'n anti-biotica wel inneemt? Twee keer te laat op een afspraak en je chemo gaat niet door? Je hebt ene hartkwaal, stopt met roken, maar rookt op een feestje een paar peuken en geen behandeling meer? Dat gaat allemaal wel ver vind ik.

Ik zou eerder zeggen dat mensen die niet meewerken wat later op een wachtlijst komen. Of - behalve bij levensbedreigende situaties - mensen langer op een afspraak bij huisarts of specialist moeten wachten.

Maaier | 12-02-08 | 12:37

[X] Paupers dood laten bloeden
[ ] Vettax invoeren

Ari Gold | 12-02-08 | 12:34

Ik vind het schokkend om te zien hoe ons fijne gezondheidszorgstelsel naar de klote is geholpen. Gelukkig betekend een gebrek aan solidariteit tegelijkertijd een einde van de maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ieder voor zich en God voor ons allen, want dat is goed voor de economie.

GodHandKiller | 12-02-08 | 12:33

Ben het er niet mee eens, zeker niet als de agressie wordt veroorzaakt door een ziektebeeld.

* | 12-02-08 | 12:33

mooi eindelijk eens een goed advies van een overbetaalde club.
en waarom belasting op vet, doe eens een subsidie op gezond.
Belasting voordeel op sporten, gezond eten en drinken.

OpenDeur | 12-02-08 | 12:32

tijd om het amerikaanse model in te voeren: eerst betalen, dan zorg

kogelbiefstuk | 12-02-08 | 12:30

Tja, gaat wel een beetje in tegen de eed van Hippocrates, maar je kunt tenslotte altijd doorverwijzen. Totdat je een arts tegenkomt die ook regelmatig 250 kilo drukt in de sportschool op zaterdag, natuurlijk.

Niet voor Jan | 12-02-08 | 12:30

4 op de 10 is te zwaar... kijk nu eens om je heen en doe eens een steekproef. Ik geloof het niet! Ja zwaarder als Dooske zijn we allemaal..

Vloekende Vlaming | 12-02-08 | 12:29

Gelovigen hebben rechten, maar ook plichten, zo stelt de Raad. Fatsoenlijk gedrag is daar een van, zich de taal aanleren en belasting betalen een andere. Van de gelovige mag bovendien worden verwacht dat hij zich niet passief opstelt, maar actief meewerkt aan behandeling en herstel

Iko Nal | 12-02-08 | 12:29

Nieuw clubhonk misschien?

Schoorsteenveger | 12-02-08 | 12:28

Ampeteren vanaf de nek?

Fck_Mtn | 12-02-08 | 12:28

Lastige patiënten zijn sneu, evenals de vettax.

AG | 12-02-08 | 12:27

Het ging toch om agressie jegens hulpverleners door omstanders? Vliegen we weer uit de bocht en komt een of ander pvda-miepje je straks vertellen dat ze je weigert te helpen omdat ze je zo bot vindt. Hoepel toch op. Alles, zelfs agressie jegens hulpverleners wordt misbruikt door de sociale lullo's om Nederland truttiger te maken. Aanpakken die aso's maar niet met dit soort benepen kutmaatregelen. Tsjongejonge wat een land.

NoMinister | 12-02-08 | 12:27

Je geeft ze gewoon het verkeerde bloed en je bent er vanaf

Hans233 | 12-02-08 | 12:26

-weggejorist-

Prins Analia | 12-02-08 | 12:26

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken