
GeenStijl VervoersOnderzoek! De grootste bottelnek waar het verkeersproblemen betreft is bekend. Linksrijdende vrachtwagens, bejaarden in de spits en/of blaadjes op de weg. Ze verbleken allemaal met dé premium aanstichter van files, te weten:
REGEN. Zodra de eerste spatjes de voorruit raken gebeurt er iets wonderlijks in het het brein van de Nederlandse automobilist. Oog-hand coördinatie verdwijnt plotsklaps, remmen wordt compulsief en een niet te onderdrukken tunnelvisie doet snoeihard zijn intrede. Wolkenwater - zo blijkt uit diepgaand onderzoek - veroorzaakt een soort van chemisch hersenstofje die iedere 6-baans ZOAB rijksweg in mum van tijd omzet in een kilometerslange congestie. Ergo: het moest maar eens afgelopen zijn met buien. Afschaffen, verbieden en/of subsidiëren. We kunnen er lang en breed over praten, maar het is klip-en-klaar: geen regen = geen file. Kijk maar eens hoe ze dat in
Tunesië doen.
Reaguursels
InloggenHeel Nederland gratis onder 1 grote paraplu (scheelt weer een regenjas)
Alcoholic 27-12-07 @ 16:09
Prima idee, maar als je dan toch bezig bent dubbeldeks wegen en daar dan jouw dakje op...
Ik zeg het je!
file top 10, steiging 8%:
op 1: A8 Knooppunt Coenplein richting Amsterdam.
maximum snelheid 80, gek hé dat je files krijgt.
.... harder rijden geeft minder files.
pff weer zo'n stofje in hoofd dat iets doet verhaal
nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Spe...
Wacht maar, die weg in Tunesie, daar opent Ikea volgend jaar een nieuw filiaal !
Een stofje DAT
!!!
De échte oorzaak zit hem in het feit dat onze wegen gewoon te vol zitten. Een weg moet in principe breed genoeg gemaakt worden om (vrijwel) nooit boven 80% van de bezetting van de weg uit te komen waarbij de doorstroming nog redelijk is (>50km/h). Dan kan je een regenbuitje, waarbij iedereen wat voorzichtiger gaat rijden, nog wel hebben.
Het probleem is dat wij wegen steeds voller zijn gaan proppen. In plaats van de wegen te verbreden zijn er allemaal lapmiddelen toegepast, zoals spitsstroken, toeritdosering, snelheidsdosering enz. Die maatregelen helpen inderdaad om meer van de totale capaciteit van de weg te benutten, en dus files te verminderen... maar als het misgaat, één buitje of één pechgeval langs de weg, en je hebt geen file meer maar een verkeersinfarct.
*ziet het beeld voor zich van elisabeth in mini*
Bolkestein 27-12-07 @ 17:29 reaguren is lezen en onthouden, elisabeth is de trotse bezitster van een echte onvervalste engelse mini...
Bolkestein 27-12-07 @ 17:29
Bolkestein is een beetje een grappert.
Auto's afschaffen?
Haal eerst maar de bejaarden van de weg, dan ben je al een heel eind. Die bejaarden leveren alleen maar gevaar op. Ze zorgen ervoor dat ik ga bumperkleven
dus tijd om het franse systeem in te voeren
geen regen: 130 (of meer)
wel regen: 100 of 120(zoals het nu is), bij de 80 stukken wordt er zonder regen al te veel onnodig geremd, bij regen wordt dat alleen maar erger, dus die schaffen we gewoon af.
Alle snelwegen overdekken. Heb je gelijk ook minder geluidsoverlast.
Bolkestein denkt dat Elisabeth2 zich een beetje klein voelt tussen de grote jongens met haar uberkleine fiat cingeciento
Komt allemaal door die geilnichten van de ANWB en VVN. Meteen roepen dat je langzamer moet gaan rijden, meer afstand moet houden en heel angstig moet gaan over-reageren op alles wat gebeurt.
@Elisabeth2: Netjes afstand houden en niet gaan sukkelen geldt voor iedereen, ongeacht waar je in rijdt.
Een oud brik met trommelremmen, gele gloeilampen, voorruit vol wasem, dunne bandjes en geen 3e remlicht, da's pas veilig...
Goed zicht is belangrijk. Er gaat niets boven lekker hoog en droog op je verwarmde zetel achter ruitenwissers met 50PK per stuk en twee goede xenon lampen zitten.
En als je dan toch eens in de ankers moet dan zijn goede remmen, 4x4, anti-slip, anti-lock-brake, anti-spin, anti-kantel mooi meegenomen: je houdt juist controle over je auto.
En mocht je dan toch door toedoen van een sukkel voor je -of een drammer achter je- van de weg raken dan zit ik liever in een sterke auto met massa vol kreukelzones en airbags.
De overheid zou SUV's moeten subsidieren.
van dal 27-12-07 @ 16:49
Ja goed idee..
dat we geld gaan verdienen aan de file's.
endat we blij zijn als er een duitser voor ons zit..
Elisabeth2 27-12-07 @ 16:57 dat is hier ook, oud degelijk en ook slipcursus...
Mensen moeten gewoon niet gaan werken.
Dat scheelt een hoop files en een hoop geld.
Files schijnen miljarden te kosten.
Dus geef mij mijn deel maar en dan blijf ik wel thuis...
van dal 27-12-07 @ 16:51
Tja. zo'n ringband krijg je natuur alleen als vaste klant, hè. Ik ga meer voor de Kringloop look.
Om OT te blijven, die look geldt ook voor de auto, oud maar zeer betrouwbaar en met super sloffen die wel een buitje regen kunnen hebben. Plus een paar slipcursussen achter de kiezen.
als we nu eens een grote glazen koepel over nederland bouwen zoals je die ook wel bij zwembaden ziet? Kun je ook een deur in maken zodat je precies ziet wat eruit gaat en, veel belangrijker, wat er naar binnen wil. Misdadigers schop je eruit, dus ook geen problemen mer cellentekort. Als je hem een beetje waterdicht maakt is ook de dreiging van een stijgende waterspiegel weg. Mocht de regering mijn idee overnemen dan zal ik het goed maken en het bedrag aan royalties niet boven de 8 cijfers uit laten komen.
Elisabeth2 27-12-07 @ 16:48 als je hier alle ikea weg zou halen, hoef ik alleen mijn koffer maar in te pakken voor een verhuizing... had laatst een boek van ikea... ringband en losse blaadjes.
én een tekening hoe alle blaadjes op nummervolgorde in de ringband moesten.....
OpenMind 27-12-07 @ 16:18 hemelvaartsweekend.... niks als duitsers... ik zeg: file toeslag middels vignet voor alle buitenlanders, het is immers onze file.
(als duitsland dat kan opleggen voor een bezoek aan keulen of berlijn..)
Is zeer trots te melden dat er helemaal NIETS van Ikea in huis staat. Zelfs niet d Billy boekenkast.
Die kopstaart botsingen veroorzaakt door klevers, daar heb ik echt een schijthekel aan.
en dan ook maar meteen een verbod op het met de auto bereikbaar zijn van meubelzaken... de A13 staat al de halve dag vol met dom volk wat zich niet een dagje ikea laat ontzeggen.
Het grootste gevaar op de weg met regen of sneeuw zijn de mensen in grote dure bakken. Ze hebben een schijnveiligheidsgevoel over zich door alle snufjes in hun auto, ABS, kreukelzones en noem maar op. Het probleem is alleen dat zij zelf slechte automobilisten zijn die niet kunnen anticiperen. Als er dan ook maar iets gebeurt gaan ze volop in de ankers en hebben ze hun auto totaal niet meer onder controle.
Zo'n egaal vloertje heeft weinig aantrekkingskracht voor een woestijnschip...
Ook in de zomer, bij geen regen, staan er files. Naar naar het strand. Dat dan weer wel!
Volgens mij werkt een automobilistenverbod veel beter.
Het lijkt me meer in de stijl van dit kabinet om een regenbelasting in te voeren. Zoiets van een hoger km heffing-tarief als het regent.
Wat vergeten wordt is de complete terreurcombinatie van een beetje wind (6 bft+), regen en ja nu komt het spannendste: donker buiten.
Met een beetje geluk heb je geen eikel op je bumper hangen met groot- en mistlicht tegelijk op waardoor je niks meer ziet in je spiegels en ook niks meer voor je omdat alles in je voorruit reflecteerd.
Subsidie voor SUV's! Zwaar, 4x4, dus goede wegligging, ook bij regen en sneeuw. Lekker hoog en droog en veilig. Veiligheid boven milieu, toch?
Bij een beetje regenbui gaat de gemiddelde Honda (N)CRV en Nissan Almere rijder 80 op de teller (dus 75) rijden. Met massaal inhalende vrachtwagens tot gevolg. En dus moet iedereen op de rem, kop-staart botsingen, scharende combinaties en alle ellende van dien...
Ik weet zeker dat het Kabinet Balkenende met steun van God hemzelf regen gaat verbieden. Waar een wil is is een (snel)weg!
En als de Here niet meewerkt, dan stel ik voor langzamer dan 90KM/u op de rechterbaan en langzamer 120KM/u op de linkerbaan te verbieden.
En als dat niet lukt... Dan outsourcen we het beheer over onze snelwegen aan onze buren aan Oostzijde. Met de door dit kabinet zo gewenste EU-drift zie ik veel toekomst in samenwerking met de Duitsers op onze snelwegen. Als zij het kunnen, kunnen wij het nog beter, toch?
Het Tunesisch verkeer is sowiezo veel efficiënter, qua vlottere en meer improviserende rijstijl. Het eerste half uurtje is 't even wennen maar dan ontdek je dat er gewoon veel meer mogelijk is. Je auto heeft als het ware meer vrijheidsgraden dan in NL.
Het geeft in ieder geval de ervaring van een vlottere doorstroming in het verkeer en het gevoel dat je niet voor niets met reflexen bent uitgerust.
Zoals eens lang geleden een cabaretier (Wim Kan ??) al zei "Nederland is een mooi land maar de'r moest een dak boven zitten".
geen nederlanders geen file's..
Waarom verbied Eurlings de files niet, zou wel bij ons kanibalet van het verbieden passen?
www.radarbeeld.nl/
Suf @ plaatje.
Dit is toch ook bekend? Maar verbieden gaat niet lukken.
Wellicht een extra regentaks?
Verbieden is wel iets waar Nederlandse kabinetten goed in zijn. Handhaven is een ander verhaal. Dat is dan weer meer optioneel of zo.
overdek die schnellweg dan gewoon, alleen maar voordelen.
Het is echt ongelooflijk hoe snel het bij vele Nederlandse autorijders dun door de broek loopt bij een druppeltje regen.
ams.allenpress.com/perlserv/?request=g...
@ Inspiratieloos 27-12-07 @ 16:06
Right.. kan niet snel genoeg gaan, dat opwarmen van moedertje aarde.
www.sciencedirect.com/science?_ob=Arti...
Doorzichtig, schuin naar de rand van de weg aflopende, dakje (moet wel behoorlijk hoog en breed zijn mbt vrachtverkeer e.d.) boven het wegdekje.. kan nooit veel werk zijn..
pubsindex.trb.org/document/view/defaul...
bah leuk joh die aanpak van de fileproblematiek eurlingsm, go your gang
Tsja, dat zal niet te moeilijk worden, toch? Global warming kom er maar in!
Of wordt het dan alleen maar natter hier..
Neem sneeuw dan ook maar gelijk mee want dan staan alle ingekakte Nederlanders massaal op de rem. Bleh, waar is die pit?
REAGEER OOK