Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VVD wil subsidie Oeganda stopzetten

vliegtuigafrica.jpgEn maar weer eens een Kamervraag naar aanleiding van een topic op GeenStijl. De VVD pleit bij monde van Arend Jan Boekestijn voor het volledig dichtdraaien van de subsidiekraan van Oeganda. De liberalen vinden het schan-da-lig dat de Nederlandse belastingbetaler meedokt aan het nieuwe privé-vliegtuig van president Yoweri Museveni. Dat een coalitie van CDA én VVD in 2005 ruim 40,5 miljoen taxpoet richting Uganda stuurde laat Boekestijn verstandig onvermeld. De VVD blinkt natuurlijk traditiegetrouw uit in het pissen in de pan soep waar jarenlang zelf uitgelepeld is. Maar dat u het even weet. Boekestijn bewaakt voortaan eigenhandig de staatskist tegen spilzieke stamhoofden uit Afrika. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar wij blijven het gewoon zeggen: Die Gulfstream 550 streamt simpelweg de pan uit.

Reaguursels

Inloggen

kan me ook herinneren dat even nadat een "band aid" 80 miljoen dollar had opgehaald voor Ethiopië er even later kranteartikelen verschenen over het feit dat de toenmalige dictator een standbeeld van zichzelf had onthuld van een metertje of 9 hoog ten bedrage van, u voelt hem al aankomen 80 miljoen dollar !!
da's nou toevallig, is het niet ?

saidfred | 24-12-07 | 15:18

Idi Amin had dat van niet gepikt, en was persoonlijk verhaal wezen halen.

*** Tripel XXX *** | 24-12-07 | 10:05

lekker wijf 19:03:
Meneer Boekenstijns VVD heeft net zo veel boter op zijn hoofd als het gaat om zinloze geldverspillende ontwikkelingshulp projecten in het verleden te steunen.
Als hij karakter heeft vraagt hij een parlementaire enquette aan om het totale pakket ontwikkelingshulp te onderzoeken.
Dat bespaart misschien kamervragen in de toekomst als die VVD onverhoopt weer in een regering beland en die pvdI kamervragen gaat stellen over dit onderwerp..

The eimer | 21-12-07 | 21:31

Wow! Ik had Boekenstijn even jullie topic getipt en kreeg mail terug dat hij inderdaad kamervragen zou gaan stellen omdat hij het schandalig vond! Eindelijk democratie dankzij internet!!!

lekker wijf | 21-12-07 | 19:03

koerbagh ® 21-12-07 @ 17:05

Waarde Koer,

dat weet ik toch. Maar dat weerhoudt me niet zo nu en dan eens even uit m'n vel te springen bij uitingen van die menselijke eigenschap.

Maaier | 21-12-07 | 18:27

Nice topic!

Von_Dutch | 21-12-07 | 18:13

@Maaier 21-12-07 @ 15:20:
In een parlementaire democratie zoals de onze is het niet meer dan logisch dat oppositie-partijen er alles aan doen om de krant te halen, en voor individuele kamerleden met ambitie een mogelijkheid om te scoren. Opportunisme is een ingebakken menselijke eigenschap die in dit systeem wordt aangemoedigd. Dat kun je niet leuk vinden, maar dat is heel wat anders. Dat je daar tegen bent is en het vervelend vindt, dat is op zich wel nobel, maar je verandert er weinig aan. Je zult er mee moeten leren leven dat opportunisme en populisme onuitroeibaar is. Ons systeem is evenzeer een mediacratie en daar doen ook het kabinet en de media vrolijk aan mee. Je verwijt naar Boekesteijn is in wezen onterecht, want je verwijt hem iets dat aan de mens en aan het systeem kleeft.
Het diepere probleem is eentje van staatsinrichting. Boekesteijn kan niet anders dan achteraf klagen middels kamervragen, want ministers hebben in individuele zaken de vrije hand zolang het binnen de begroting blijft en niet ingaat tegen regeringsbesluiten. Anders gezegd, een minister hoeft niet vooraf aan de kamer toestemming te vragen om Museveni 16 miljoen te geven. Enfin... denk er maar even over na. Wat je feitelijk aanroert is een veel groter probleem dan een toevallig kamerlid die kamervraag stelt, maar een vinger op een hele zere en verrotte plek in de staatsinrichting. (En daar zijn er heel veel van...)

koerbagh ® | 21-12-07 | 17:05

VVD gasten kicken oegandeese moneypit !!!

Diepe buig !!!

Skulldagger | 21-12-07 | 15:31

Natuurlijk is het schandalig om oeganda of welk boevenlandje dan ook te financieren. Maar vertel dat maar eensch aan de bende van pronk.

Jan Passant | 21-12-07 | 15:20

koerbagh ® 21-12-07 @ 14:35

Bijna allemaal waar wat je zegt, (soms werkt top-down wél). Kamervragen zijn natuurlijk een belangrijk instrument, maar kamerleden zouden zelf meer en beter kunnen (zeker die Boeksteijn) doen dan makkeijk scoren met iets wat op de voorpagina van een willekeurige nieuwsdrager staat. Dát is vervelend.

Maaier | 21-12-07 | 15:20

koerbagh ® 21-12-07 @ 14:35
En als dan lands-intern 30 miljoen -die daar een veelvoud vertegenwoordigen van de waarde die dat geld hier heeft, vergeet dat ff niet svp- bij duizend-en-een zaken harder nodig is, is de aanschaf van een presidentieel vliegtuig -hoe normaal ook in een ander, wel normaal functionerend land- simpelweg not done.
Het mag in dat licht bezien beslist niet, want rechtstreeks wordt de eigen burgers door zo'n koop tekort gedaan.
.
Dat naast deze issue andere vormen van hulp beter zijn: ja.

sockpuppet | 21-12-07 | 15:07

Als we de volledige subsidiekraan stop zouden zetten wat zou er dan veranderen in die oloe-boeloe landjes behalve dat we zelf 6 miljard besparen? Gewoon stoppen die onzin zeg ik.

Theodoric | 21-12-07 | 14:57

@Maaier 21-12-07 @ 12:59:
Kamervragen horen bij de controlerende taak van de kamer en kamerleden hebben niet alleen het recht, zelfs de plicht vragen te stellen over het handelen van ministers en staatssecretarii als deze in hun ogen verkeerde beslissingen nemen. Het maakt verder geen reedt uit waarover het gaat.
In dit geval vind ik het vliegtuigje van Museveni niet zo'n punt, ik ben het met Bigi eens, Oeganda mag best een presidentieel vliegtuig hebben. Het gaat er wel om dat ons belastinggeld wordt besteed aan zinvolle en verdedigbare projecten en ik vind dat ontwikkelingssamenwerking op staatsniveau dat niet is. Niet ik tegen ontwikkelingshulp ben, maar ik heb sowieso een hekel aan alles wat top-down wordt bepaald omdat dat aantoonbaar nooit werkt. Dat is een uitvloeisel van dat idiote ideaal van de maakbare samenleving en maakbare mensch.
Bullshit. Individuen ontwikkelen zichzelf en individuen kunnen daarin een steuntje in de rug gebruiken maar dat bereik niet door als staat een paar miljoen naar een andere staat over te maken en denken dat het dan wel goed komt. Het enige dat je als stat zou kunnen doen is zorgen voor vrijhandel, handelsbarrières opheffen en het opzetten van een goed juridisch systeem in ontwikkelingsland. Een goed werkende samenleving met een draaiende economie waarin de vrijheid en veiligheid en de rechten burgers zijn gegarandeerd is 100.000x meer waard dan de miljarden euri geld die je overmaakt aan een land waarin de sociale infrastructuur niet is geregeld.

koerbagh ® | 21-12-07 | 14:35

@ Bigi Bana Boy 21-12-07 @ 14:17

Vind je?!
Antwoord: ik ben nog nooit in Afrique geweest en zal dat ook nooit doen.
Geef mij maar de States, Down Under en Nieuw-Zeeland, daar is tenminste beschaving.. hehehe.

wopper | 21-12-07 | 14:23

wopper 21-12-07 @ 14:04
Je klinkt overigens mij iets te enthousiast hehehe.

Bigi Bana Boy | 21-12-07 | 14:17

wopper 21-12-07 @ 14:04
En in een wip geregeld.

Bigi Bana Boy | 21-12-07 | 14:16

@ Bigi Bana Boy 21-12-07 @ 13:32

Nee, geen grap. Heb er laatst een groot artikel over gelezen. Alleenstaande bakra vrouwen vanaf 45-65 met blakkiemannekes van rond de 20-25. Hebben beiden de tijd van hun leven: terug thuis geen gezeik aan de kop en de andere partij dure kado's.
Goeie ontwikkelingshulp betaald uit eigen knip!

wopper | 21-12-07 | 14:04

Je moet geen geld sturen naar Afrika. Niets mee doen, lekker alleen verder laten evolueren.

Zo jammer! | 21-12-07 | 13:55

Elke Nederlander betaalt 280 Euro/jaar aan ontwikkelingssamenwerking.
Elke Nederlander betaalt 75 euro/jaar aan EU-landbouwsubsidie
Elke Nederlander betaalt nog eens 50 euro/jaar aan EU-importheffingen en exportsubsidies.
Dat is 405,- Euro per jaar, per Nederlander.
Elke kabinetsperiode kan iedere Nederlander voor dat geld op vakantie naar Afrika. Dat is pas ontwikkelingssamenwerking in een globaliserende wereld.

tipo | 21-12-07 | 13:35

wopper 21-12-07 @ 13:18
Je maakt waarschijnlijk een grap, maar dat gebeurt dus echt he ?
Oudere dames die op verkensie naar Afrika gaan en zich daar twee weken suf laten bonken.

Bigi Bana Boy | 21-12-07 | 13:32

Er moet veel meer wit vrouwenvleesch van een bepaalde (overjarige) datum naar Afrique.. lekker de centen laten rollen in ruil voor een extreem grote droplul (Bigi's woorden).. iedereen tevree. Het land knapt er ook nog eensch van op want de werkloze blakkiemannen blijven dan daar en steken de handen uit de mouwen!

wopper | 21-12-07 | 13:18

'k Dacht dat Boekestijn onlangs zo huilie huilie moest doen bij een tripje door Afrika. Hij zou meteen het licht hebben gezien. Althans, dat wilden de PBS-nazi's ons doen geloven.

Murdockyoufool | 21-12-07 | 13:12

@sockpuppet @ 12:59
Moreel besef gaat niet via de portemonnee, mee naar die landen. Daarom moet ontwikkelingshulp omgezet worden in afbraak van EU-handelsbarrieres, landbouwsubsidies, belastingen, vliegtax etcetera. Zo kunnen er meer Nederlandse toeristen naar Afrika. (zie de advertenties met rondreizen door uganda!). Dat is pas directe ontwikkelingshulp, met of zonder moreel besef.

tipo | 21-12-07 | 13:07

Maaier 21-12-07 @ 12:59
Die argumenten onderschreef je niet, het was een onderbuikreactie; karakterisering door mij. Maar ik begrijp nu dat je bedoelde 'me too'.
.
Kamervragen horen gewoon bij het parlementair instrumentarium, al zou jij ze liever iets anders zien hanteren.

sockpuppet | 21-12-07 | 13:06

sockpuppet 21-12-07 @ 12:49

Arugmenten reeds dor Bigi gegeven.

Daarbovenop:, ik heb m'n buik vol van al die kamervragen stellende kamerleden. Kamervragen die nooit over beleid gaan, maar om incidnten die uitgemeten worden in de media. Boekesteijn moet z'n klep opentrekken bij de behandeling van de begroting OS. Of een werkbare beleidslijn maken dawel vragen aan de miister, niet dit incident aangrijpen om een punt te maken.

Maaier | 21-12-07 | 12:59

tipo 21-12-07 @ 12:54
Ik richt me niet op zijn vermoedelijk niet aanwezig moreel besef, maar op dat van een reageerder.

sockpuppet | 21-12-07 | 12:59

@sockpuppet @ 12:33
Denk niet dat een dictator in Uganda jouw morele besef deelt. Heel erg allemaal, maar een junk geef je ook geen bmw in de hoop dat hij zich ontwikkeld.
.
Koenders heeft echter zoveel moreel besef, dat hij het gebrek daaraan bij dictators niet eens meer kan zien. De stumpert.

tipo | 21-12-07 | 12:54

Bigi Bana Boy 21-12-07 @ 12:21 ingebakken in hun genen, zelfdestructie als hoogst bereikbaar ideaal.. wij spreken dan van 'natuurlijke selectie'.....

van dal | 21-12-07 | 12:51

Maaier 21-12-07 @ 12:42
Je volstaat met karakteriseringen. Argumenten zijn te min voor je?

sockpuppet | 21-12-07 | 12:49

Weer ene mooi staaltje symboolpolitiek van de geachte afgevaardigde. Ik ben het met Bigi eens, selectieve verontwaardiging. En incidentenpolitiek.

Maaier | 21-12-07 | 12:42

tipo 21-12-07 @ 12:26
Fatsoenlijk vervoer is niet iets waar iemand -al is ie er dan de hoogste- automatisch aanspraak op kan maken als het hele land in een deplorabele toestand verkeert dat er handouts van andere landen tegenaan moeten.

sockpuppet | 21-12-07 | 12:33

Bigi Bana Boy 21-12-07 @ 12:17
We hebben het hier over een land met een subnormale economie en jij laat er de normen van elk gemiddeld land op los. Er is niet zoiets als een algmeen recht op infrastructuur en schaar je het provévliegtuig van de hoogste volksvertegenwoordiger onder *infrastructuur*? Lay off the sauce.

sockpuppet | 21-12-07 | 12:30

moewhahaha@overVecht 21-12-07 @ 12:28

overVecht | 21-12-07 | 12:29

Deze week houd ik me alleen maar bezig met water want dat moet van Giel en Gerard.

wanneer komen er weer stukjes op die bootcamp pagina eiglijks?

overVecht | 21-12-07 | 12:28

Geld wegbrengen naar Afrika is zinloos. Maakt niet uit of het naar een Gulfstream gaat of naar een lading voedselhulp. Er is maar één manier van ontwikkelingshulp die echt werkt: Eerlijke handel. Het afschaffen van protectionistische EU regels bijvoorbeeld. En het afschaffen van de GIGA landbouwsubsidies.

1sokkie | 21-12-07 | 12:28

Ik vind het maar een rare jongen, die fris2000

Pilsvogel | 21-12-07 | 12:26

Is de VVD uit principe tegen fatsoenlijk vervoer voor staatshoofden of is is de VVD uit principe tegen ontwikkelingssamenwerking? Geen van beide, net zoals alle andere partijen. Is de VVD uit principe uberhaupt tegen collectivisme, kilometerheffing, ontwikkelingssamenwerking, de milieuhype en de belastingverhogingen als gevolg daarvan? Ach welnee: VVD = de rest.
.
Eindelijk heeft Nederland een twee-partijenstelsel; PVV en de rest.

tipo | 21-12-07 | 12:26

kusje dikke tuuuuuut

fris2000 | 21-12-07 | 12:23

Ik ben voor stopzetten van ALLE subsidiegelden naar buitenlanden. Eerst in Nederland de boel op de rails. Hogere lonen (de gulden is gewoon euro geworden), bejaarden moeten er geld bij hebben; zij hebben alles opgebouwd en nu gaan Polen, Marokkanen, Turken en alle pardongevallen met ons geld lopen. Afschuwelijk deze regering. Kijk eens naar de Antillen waaraan jaarlijks miljarden worden geschonken. Waar blijft dat geld? Het is daar nog steeds een armoedig teringzooitje. Alleen schurken leven daar riant.
Wat is dat toch met die Linkse Pronk-achtige kliek. Drijfveer: god en de hemel. Daar willen ze naar toe doormiddel van geld weggeven van het volk. Lekker makkelijk.

grote haas | 21-12-07 | 12:23

van dal 21-12-07 @ 12:08

Opvallend trouwens hoe vastberaden, doelgericht en efficient die types zich altijd richting een permaban begeven he ? Niks en niemand die ze tegen kan houden. Een soort zelfmoord jihad strijders zijn het. Fascinerend.

Bigi Bana Boy | 21-12-07 | 12:21

sjaakdeslinksesul 21-12-07 @ 12:11
Lijkt mij een normale uitrusting voor een president, hoewel er regionale verschillen zijn. Die crocs uit Florida zijn niet zulke killers geloof ik (correct me if I'm wrong), maar daar hebben ze in de US ter vervanging het waterboarden voor.
Terroristen vliegen overigens ook in privéjets tegenwoordig. Hele mooie zelfs met stealth uitrusting. Duizenden vluchten boven Europa en niemand heeft iets gezien. Wat een technologie.

Bigi Bana Boy | 21-12-07 | 12:17

fris2000 21-12-07 @ 12:11 gecomMuniceerd... en het ontbreken van leestekens.. en vooral het geschreeuw met je caps... maken niet dat je intelligenter overkomt...

van dal | 21-12-07 | 12:14

-edit: schreeuw eens niet zo -

fris2000 | 21-12-07 | 12:11

Als ik dictator in Afrika was zou ik ook een duur prive-vliegtuig kopen. En ieder jaar een nieuwe maagd als vrouw en mijn eigen voetbalteam, dat ieder jaar kampioen werd. En wie dan nog met me fuckt, belandt in een zwembad vol krokodillen.

sjaakdeslinksesul | 21-12-07 | 12:11

fris2000 21-12-07 @ 12:07 caps uit.

van dal | 21-12-07 | 12:08

-weggejorist-

fris2000 | 21-12-07 | 12:07

Niet dat je Bush mag vergelijken met Museveni maar heeft iemand wel eens gelezen wat Bush zoal meeneemt als hij op reis gaat ?
www.geenstijl.nl/mt/archieven/1071351....
Daar kun je een paar leuke Gulfstreams voor kopen.

@Fris2000 : heeft het VMBO in jouw regio nu al kerstvakantie ? Ik heb geen zin in dat domme gelul van je. Kom eens met iets zinnigs en ik discussieer graag verder met je (dat meen ik trouwens). Tot dat moment verwijs ikgraag naar Kolonel Klootoog. Misschien heeft hij zin en tijd heeft om je te fileren,

Bigi Bana Boy | 21-12-07 | 12:07

"En maar weer eens een Kamervraag naar aanleiding van een topic op GeenStijl"

ow dus door jullie journalistieke onderzoek, de info die jullie hebben verspreid, gewonnen uit de eerste hand, aangeboorde bronnen. Dit topic? Bijzonder geslaagd. Ik geloof niet dat die kamervragen naar aanleiding van dit topic gesteld zijn... proof!

minder hoog van de toren blazen...

DenDuuster | 21-12-07 | 12:07

Heeft Bertje Koender wel netjes aanbesteed? Ik vermoed toch belangenverstrengeling. Blijft links...

Rekkertje | 21-12-07 | 12:05

azijnseikerT 21-12-07 @ 12:02 tja, er is er altijd wel één die het over zich afroept om gebasht te worden....

van dal | 21-12-07 | 12:03

Ja kewl, alle ballen op Fris2000.

azijnseikerT | 21-12-07 | 12:02

Dat EVS heerscht eg wel. Guaranteed to rock your socks off.

RobbieG | 21-12-07 | 12:00

VVD'ers zijn nog zieliger dan D66'ers.

blikjegrolsch | 21-12-07 | 12:00

@ fris2000

Laat me raden, jij bent zo'n semi-zwakzinnige heftruckchaffeur die gewapend met een 56KB modem en de taalvaardigheid van een kreupele boktor het pappen en nathouden van de linkse kerk tegengaat?

Nee, dan weten we wat voor zwaargewicht we tegenover ons hebben..

maakniesaaknie | 21-12-07 | 12:00

fris2000 21-12-07 @ 11:55 hee, je moet hier niet té persoonlijk worden vriend, en vooral geen dingen plempen die geen steek houden of erg ver wegliggen bij wat je zeker weet..... je weet niet of bigi familie is van maxima, je weet niet op bigi bij een psych loopt (ik denk van niet) verder lijkt het mij verstandig als jij je even aanmeldt bij de riagg....

van dal | 21-12-07 | 11:58

bigi bana boy ach familie van maxima !! probeer de dosering van de psyg wat verhoogt te krijgen helpt misschien ?

fris2000 | 21-12-07 | 11:55

@Bigi Bana Boy 21-12-07 @ 11:47
Vind ik beetje gezocht zeiken op mensen die wat goeds proberen te doen. De insteek van 3FM is nl oprecht denk ik. Doordat hij honger heeft (volgens mij zit hij overigens niet eens in dat huis dit jaar) haalt hij meer geld binnen. Dat lijkt mij de enige reden, niet om negertjes die hem niet kennen te laten denken dat hij solidair is.

Pilsvogel | 21-12-07 | 11:55

@Bigi Bana Boy 21-12-07 @ 11:51
Me snapping me negro

Agent327 | 21-12-07 | 11:54

Bigi Bana Boy 21-12-07 @ 11:53 wat er niet is kun je ook niet luchten....

van dal | 21-12-07 | 11:54

niegosnix 21-12-07 @ 11:51 jij bent een aanhanger van de PvdA zeker? en dan met name Paul Depla....

van dal | 21-12-07 | 11:53

van dal 21-12-07 @ 11:51
Fris2000 moet zijn bovenkamertje even luchten.

Bigi Bana Boy | 21-12-07 | 11:53

Agent327 21-12-07 @ 11:49
Thnx, maar maak je geen zorgen. De dagen dat ik mij liet opnaaien liggen heel ver achter mij hehehe :-) No spang, weet je wel.

Bigi Bana Boy | 21-12-07 | 11:51

@fzwart: dat geld is helemaal niet bestemd voor waterputten, dat geld is (volgens het nieuwe beleid dat CDA/VVD hadden bedacht) bestemd voor de algemene begroting. Uganda was namelijk een voorbeeld van Good Governance dus het stellen van eisen waar het precies aan moest worden besteed hoefde en mocht niet meer. Waterputten krijgen die negerts wel hoor, maar dan alleen als ze beloven op Museveni te stemmen - en dat ook doen. Dorpen die op de oppositie stemmen hebben het aan henzelf te wijten als er te weinig putten zijn..... :-)

dienstweigeraar... | 21-12-07 | 11:51

Bigi Bana Boy@ je heb gelijk..

VVD: suck my dick!!

niegosnix | 21-12-07 | 11:51

enne Bigi... wat fris was in 2000 is nou verrot, dat kun je nagaan.....

van dal | 21-12-07 | 11:51

-weggejorist-

Ayaan Sorry | 21-12-07 | 11:50

@Bigi Bana Boy 21-12-07 @ 11:47
Laat je niet opnaaien

Agent327 | 21-12-07 | 11:49

Bigi Bana Boy 21-12-07 @ 11:45 niet druk over maken, suri's zijn in dat geval net als indo's, grote familie maar geen bloedverwanten...

van dal | 21-12-07 | 11:48

fzwart 21-12-07 @ 11:42
Die verwijs ik naar onze helden van 3FM.
Een hele troost voor die negertjes moet het zijn om te weten dat Giel Beelen uit solidariteit nu ook honger heeft.

Bigi Bana Boy | 21-12-07 | 11:47

maakniesaaknie 21-12-07 @ 11:45 zo'n idealist is vrijwilliger bij de voedselbank.... en zeker in deze dagen....

van dal | 21-12-07 | 11:46

fris2000 21-12-07 @ 11:40
Lees eens goed wat ik schrijf. Ik ben tegen ontwikkelingssamenwerking maar vind de specifieke ophef over dit vliegtuig onzin en beargumenteer dat ook. Dat Museveni corrupt is weet ik zelf ook wel. EN DIE LAATSTE ZIN VAN JE VIND IK TAMELIJK ONZINNG, ZO NIET GEWOON DOM.

Bigi Bana Boy | 21-12-07 | 11:45

@ fris2000

Moet jij geen kerstpakketten op de vorkheftruck inladen?

maakniesaaknie | 21-12-07 | 11:45

veertig miljoen?!!!!!!!

Hoe halen die knarren 't in zijn bol om zo met ons belastinggeld om te gaan? zorgt er zeker voor dat de mannetjes en vrouwtjes in de fluwelen stoeltjes 's-nachts wat beter kunnen slapen zeker?

Opbokken met die kansloze acties; bureaucratisch, corrupte zooi zorgt er voor dat er nada bij de burgers komt en alles aan de strijkstok; dat was 40 jaar geleden zo, dat is nu niets minder geworden!

beschuitfluiter | 21-12-07 | 11:43

@Bigi Bana Boy 21-12-07 @ 11:28
Ga je dit nu ook uitleggen aan de negerts voor wie dat geld bestemd was voor waterputten en dat ze nu maar weer een paar jaar moeten wachten?

fzwart | 21-12-07 | 11:42

hekkesluiter 21-12-07 @ 11:34
Je overdrijft. Kijk, dat in Afrika praktisch alle machthebbers corrupt zijn dat weten we inmiddels nu wel. Feit alleen blijft dat er in ieder land een bepaalde infrastruktuur dient te zien wil een land uberhaupt nog een beetje funktioneren. Ik zeg ook niet dat een president in ongekende luxe en weelde moet leven maar slechts dat een zekere entourage normaal is in ieder land. Een regeringsvliegtuig lijkt mij een volkomen normale voorziening in ieder willekeurig land, en dus ook in Oeganda. Anders kun je net zo goed stellen dat hij geen telefoon, kantoor en stromend drinkwater nodig heeft.

Bigi Bana Boy | 21-12-07 | 11:42

dat er nog over wordt nagedacht om geld aan andere landen te geven... Geef hier eerst de minderbedeelde maar eens iets extra's ...

garlicha | 21-12-07 | 11:41

vorige kabinetten blonken uit in het financieren van "ambulance's".... dat die dingen legergroen waren en vanwege de gebrekkige infrastructuur op rupsbanden reden deed weinig ter zake..... wij zouden ze hier "tank's" noemen... maar op het lijste van ontwikkelingshulp doet "ambulance" het zoveel beter...

van dal | 21-12-07 | 11:41

Bigi Bana Boy, ? Dus jij vind dit prima.DE HELE FAMILIE ZEKER MET ELKAAR GETROUWD ???

fris2000 | 21-12-07 | 11:40

@ Bigi

Ja hoor es, die Museveni heeft de schijn ook wel een tikkie tegen hoor. Toen Oeganda op het punt stond door het IMF $640miljoen kwijtgescholden te rkijgen jaste meneer ook nog eigenhandig de aankoop van zijn eerste privejet erdoor heen. Bovendien, het is de Oegandse oppositie ( voor wat die waard is) die klaagt over deze luxe aankoop. Zij zien liever wat geld richting de 2 miljoen aidswezen gaan die Oeganda rijk is. Daar tegen over staat dan wel weer het Verzetsleger van de Heer (bestaande voor 50% uit drugsverslaafde kids met AK-47's) die Museveni liever vandaag dan morgen afschieten. De trein is idd geen optie voor de beste man..

maakniesaaknie | 21-12-07 | 11:40

@hekkesluiter: militaire vliegvelden genoeg in Uganda, past een Gulfstream prima op. Bescheiden toestelletje trouwens vergeleken met de rest van centraal/noord Afrika - Sarko's grote vriend (de grote leider) heeft uiteraard de grootste (Boeing 777).

dienstweigeraar... | 21-12-07 | 11:39

wist de VVD al in 2005, dat het vliegtuigje gekocht was?Volgens mij is het nog maar net bekend. Ach,sinds de Pvda aan de macht is, moet hij toch meedoen aan deze geld smijterij!!! Boy,s onder elkaar. Samen in het rijtje Kok,v Dam wie kent ze niet.Koenders een miljoentje zwart beloofd.Loop je toch lekker binnen.
En zonder aan te besteden volgens de Europa richtlijnen.Laat deze sprookjes vertellers maar lopen.Zonde dat de prins is overleden, hadden ze nog een beetje les kunnen krijgen. Wat willen jullie nou, stelletje loosers !!!!

fris2000 | 21-12-07 | 11:36

Bigi Bana Boy 21-12-07 @ 11:28 wat Karel Aasschaaf zegt om 11.22...... duidelijk....

van dal | 21-12-07 | 11:34

@ Bigi Bana Boy 21-12-07 @ 11:28

Klopt, de infrastructuur is zelfs zo gebrekkig dat die Gulfstream verder nergens kan landen. Op de Malediven wel, trouwens. De president spaart (wacht nog op de volgende NL bijdrage) voor zijn zomerverblijf, dat hebben ook ale staatshoofden, immers.

hekkesluiter | 21-12-07 | 11:34

Waar slaat dit bericht op? Het gaat er bij ontwikkelingshulp toch immers niet om waar het geld terecht komt, de essentie is dat linksmensen hun schuldgevoelens en weldoenersverlangens ermee sussen

die hofstadtgruppe | 21-12-07 | 11:29

Ik ben tegen ontwikkelingssamenwerking en maak alleen een uitzondering voor kleinschalige projekten waar de lokale overheden niet bij betrokken zijn. Voor de rest is het geld naar corrupte machtshebbers brengen,
Dat gezegd hebbende vind ik het hebben van een vliegtuig voor het staatshoofd van Oeganda niet zo absurd als het wordt voorgesteld. Maar van geodkoop populisme zijn we uiteraard niet vies bij GS. Feit blijft dat Oeganda een enorm land is, de infrastruktuur waarschijnlijk gebrekkig en dat staatshoofden nu eenmaal vaak moeten reizen. Tot slot beschikt praktisch ieder staatshoofd over een privévliegtuig, de onze incluis. Dus ik vind deze ophef een beetje te goedkoop en bovendien misleidend.
In het ontwikkelingsland dezelfde normen aan een staatshoofd oplegegn die voor het grote deel van de arme bevolking geldt is absurd en is het soort symbool solidariteit propageren die vooral bij links erg populair is. Het gaat relatief om hele kleine bedragen en het zou holle symboliek zijn om te zeggen dat het Oegandese staatshoofd sober moet leven. Moet hij dan in zijn blote reet en met een bot door zijn neus voor zijn armzalige hutje van riet en klei gaan zitten omdat de rest van de bevolking dat ook doet ? Beatrix geeft toch ook geen staatsbankettenin haar trainingspak bij de voedselbank omdat een deel van de NL bevolking zo moet leven ?
Goedkoop en onzinnig gelul is het.

Bigi Bana Boy | 21-12-07 | 11:28

Alle stamhoofden en medicijnmannen een vliegtuig!

Pilsvogel | 21-12-07 | 11:28

Geef ze geen vis maar een vliegtuig voor vistransport?

Lobo | 21-12-07 | 11:27

Ik pleit voor 't stilzetten van alle subsidiekranen naar 't buitenland zolang wij als burgers in '08 meer belasting moeten gaan betalen en op allerhande andere manieren een lastenverzwaring tegemoet kunnen zien. In dit soort gevallen ben ik een overtuigd voorstander van 't bekende credo: eigen volk eerst!

MrFancyPants | 21-12-07 | 11:26

Hadden we geen Fokker Friendship kunnen geven aan die president? Dan komt het geld tenminste weer bij ons bedrijfsleven terecht.

Dr. Mabuse | 21-12-07 | 11:23

Was ik maar een neger...

Karel Aasschaaf | 21-12-07 | 11:22

De VVD zegt er in ieder geval iets van nu dit bekend wordt. De rest, en zeker de linksen, blijven zwijgen en doorgaan met geld weggeven. Want Afrika is zielug.

fzwart | 21-12-07 | 11:22

Oeganda is toch het troetelkindje van de internationale gemeenschap. Een beetje corruptie aldaar doet daar niets aan af.

azijnseikerT | 21-12-07 | 11:22

Ben ik nu de enige die inmiddels schouderophalend dit soort berichten leest? Dat van Oeganda is natuurlijk schandilg, maar dat de VVD het zegt........ ik vind ze allang niet geloofwaardig meer en de kans op mijn stam voor de club is minder dan 1 %.

inquisitra | 21-12-07 | 11:21

Het probleem is niet dat Oeganda een vliegtuig koopt, maar dat 0031 geen Fokkers meer heeft om als verplichte optie aan te bieden tijdens het overmaken van de ontwikkelingsgelden die vroeger dus als verkapte subsidies verden verstrekt.

hekkesluiter | 21-12-07 | 11:20

Op een email naar Koenders reageerde men als volgt: Omdat de president zich verrijkt, moet dan de bevolking honger lijden?

hoogh | 21-12-07 | 11:20

Jawel, maar toen zat Boekestijn nog niet in de Kamer, hij mopperde wel vaak op radio en tv over die geldsmijterij, dus hij is nu van alle blaam gezuiverd.
You go, Arend Jan!

fuckje | 21-12-07 | 11:19

Nog steeds dweilen met de kraan open, maar het is een begin. Een kleintje weliswaar, maar toch.

Robin Hood | 21-12-07 | 11:19

het is gewoon de kift dat Rutte en ander fractielijders niet zo's cool vliegmasien krijgen

jan-lul-de-behanger | 21-12-07 | 11:18

VVD?
Ja, dan is het duidelijk: het boze kruideniertje is gewoon jaloers.

Dahaaag, kruideniertjespartij!

blikjegrolsch | 21-12-07 | 11:17

Kan er geen clausule in komen die Oeganda verplicht zijn onderdanen met dit toestel op te komen halen. Lijkt me in dat geval niet meer dan een goede investering.

LvD | 21-12-07 | 11:17

Gevalletje Oost-Indische Alzheimer.

Dayak | 21-12-07 | 11:14

Al wij zijn prive jet niet betalen, wie dan wel??

manulounge | 21-12-07 | 11:14

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland