Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rijbewijs voor werklozen = Goed Plan

les.jpgWat een dom gezeik over dat gratis rijbewijs voor werkelozen. Tout Televaag over de pis. Van lezer tot hoofdredactie. Nordic walkende Elsevier-lezertjes er vervolgens nog eens over heen. En allemaal maar roepen dat Sinterklaas wel bestaat en dat het een grote schande is. Gutgut, wat zijn weer weer gekwetst in de portemonnee. Allemaal van die zeikerds die zelf hun rijbewijs moesten financieren, omdat ze voor hun 18de zonodig moesten roken. Hallo, stelletje Archie Bunkers. Het is gewoon een keigoed plan, indachtig het aloude ontwikkelingsadagio: 'Geef de neger geen vissen maar leer hem vissen'. Liever een goed opgeleide automobilist op de Nederlandsche weg, dan een brokkenpiloot met een Turkmeens nonrijbewijs dat via Tuvalu is overgeschreven. Geef die rondhangende baanloze Mocro's, Tokkies en Provincieturken gewoon dat rijvaardigheidsbewijs. De vervoersector zit te springen om mensen. Kunnen ze koerier worden, Wehkamp-bezorger of taxi-chauffeur. Kost een paar centen. Maar dan hebben we ook wat. Het wetenschappelijk bureau van GeenStijl stelt echter één voorwaarde. Indien binnen drie maanden na behalen van roze papiertje geen passend werk is gevonden, dan onbezoldigd vechten in Afghanistan.

Reaguursels

Inloggen

Je kunt toch ook met het openbaar vervoer naar je werk ?
Er zijn banen zat ! Zelfs voor mensen die niet Nederlands praten.
Welke idioot heeft dit plan nu weer bedacht ?

RubberDucky | 16-12-07 | 18:54

Je moest jezelf kapotschamen!

Uncle Scrooge | 16-12-07 | 17:00

@Schnitzel,
Jij hebt zeker de bijstand nog nooit van dichtbij gezien. Ik wel, want ik heb een bijstandsuitkering. En ik lach jullie uit, ik krijg net zoveel in de maand als een ongeschoolde arbeider die full-time werkt. Het verschil: ik kan lekker uitslapen, hoef geen gezeik van een baas aan te horen, krijg maximale huursubsidie, zorgtoeslag en nu nog een rijbewijsje ook. Solliciteren? Ben jij gek. Een keer in het half jaar een gesprekje bij het CWI, even vertellen hoe zielig ik wel niet ben en ik kan weer gaan. En het mooie is, hoe harder je gilt, hoe meer die linkse dozen bij de betreffende instanties voor je doen. En dan heb ik het nu nog niet eens gehad over de mensen die die wajong of wia in worden geduwd. Loop voor de gein is een paar dagen mee in het uitkeringswereldje en je staat met je oren te klapperen van de excessen.
In Nederland is werken voor de dommen!

rechtserakker | 16-12-07 | 14:36

Leuk, nog meer schooiers en dieven in de transport. Het imago is al zoveel beter geworden dankzij de Polen en het andere tuig van achter het Gordijn.

Ze stelen je broek bijna van je reet als je de cabine uit klimt. Ga dan ook nog even het uitschot uit de Cohen-thee-cultuur er tussen zetten.

Hopelijk roeit het tuig elkaar uit.

kolonel-knalpiemel | 16-12-07 | 13:18

Prima idee.
Noodzakelijk ook.
Omdat veel laagopgeleide banen wel een rijbewijs vragen, maar dit rijbewijs, de lessen en het examen is on-be-taal-baar !!!
Vijftig euro voor 1 les, het examen is honderden euro's en je theorie moet er qua kosten dan nog bij. Hoe moet een bijstander dat nou betalen ????
Je komt op minimaal E 1500 uit, (dan heb je maar 20 lessen gehad, en dan moet je in 1 keer slagen, wat tegengewerkt wordt, dat weet iedereen..).
STelletje jaloerse kankeraars, sommige van die reactanten hier. En krengig ook, hoe moeten die mensen nu een baan krijgen als er allerlei belachelijke eisen worden gesteld waar ze vanwege juist hun geldgebrek niet aan kunnen voldoen.
Goed stuk dus.

schnitzel | 16-12-07 | 12:29

*Vraagt declaratie formulier aan *

Alfa75 | 16-12-07 | 12:08

Als je hem leert leren, dan hoef de neger niet elke dag vis te eten.
Zodoende kan hij ook zijn eigen rijbewijs betalen.

Kaan78 | 16-12-07 | 10:02

Dit KAN dus gewoon echt niet he? Als de PvdA dit flikt, dan is dit een signaal tot massale inactiviteit. Doe dus maar geen flikker, want de PvdA zorgt wel voor je met geld van die andere WEL werkende Nederlander. De pvda parasiteert op ons. En een andere rol hebben ze nooit gehad.

inquisitra | 16-12-07 | 08:41

duz dit is weer iets voor de buitelandse werkloze? m,de hollanders die kunnen werken eerst,lijkt mij

tubby1 | 15-12-07 | 22:26

"Indien binnen drie maanden na behalen van roze papiertje geen passend werk is gevonden, dan onbezoldigd vechten in Afghanistan."....... Kunnen ze met dat in Nederland behaald papiertje fijn op een Talibanse landmijn rijden!

RightOfMind | 15-12-07 | 21:12

Het is in wezen idioot dat een rijbewijs zoveel geld moet kosten. Ik vind het een goed plan om werkloze mensen met ambities in de transportsector de mogelijkheid te geven om een groot rijbewijs te halen, zeker als er te weinig truckers zijn.

Fred V | 15-12-07 | 20:33

Goed idee! Geef ze er dan wel een auto bij anders schiet het niet op. Een geef uitkeringtrekkers dan ook korting op de boetes, anders is het weer niet sociaal voor ze en stemmen ze geen PvdA. En dan schiet je er per saldo weer niks mee op.

Slomo | 15-12-07 | 20:25

@Boris Poepnagel 15-12-07 @ 17:45

Helemaal eens! Het is niet voornamelijk de overheid die voor al deze buitenlander zorgt. In de jaren '80 ook al. Maar het zijn de ondernemers. Hoewel het ook weer aan de beroepsbevolking ligt die niet meer het armzalige werk wilt doen. Enjah die ondernemers met werk voor laag opgeleiden of geen opgeleiden slaan een flink slaatje hieruit. Ze moesten zoals je zei gewoon verplicht hiervoor betalen.

Inferi0r | 15-12-07 | 20:00

Tuurlijk, waarom niet. Heeft men nog niet door dat die mensen echt geen ene flikker gaan doen als ze alles maar krijgen? Wat een soft gedoe man.

Delilah | 15-12-07 | 19:57

of je word gesubsidieerde drugskoerier op de a 15/16, he als je maar bezig bent tog?

hero_of_heaven | 15-12-07 | 19:32

JA sorry hoor, voor zoiets heb ik geen tijd.

beroepswerkeloze | 15-12-07 | 19:28

hey hallo wacht ff laat ze asjeblieft geen taxi chauffeur worden hoor. wij zitten echt niet op nog meer van die tokkies of taliban rijders te wachten.
buiten dat kost een taxi diploma, dat verplicht is, ook rond de 1200 euro hoor. dus dat komt dan boven op de kosten voor een rijbewijs.

sijtje boes | 15-12-07 | 18:50

-weggejorist-

richardje | 15-12-07 | 18:44

-weggejorist-

DeRuk2007 | 15-12-07 | 17:48

Ja, geef vóóral de Peaulen een (vet) gesubsidieerd rijbewijs! Alsof het nog niet erg genoeg is dat de burgert dagelijks last heeft van lallende Peaulen die bierflesjes van balkons af keilen!

Nee, pak dan die werkgevers aan en breng hen een 'Polen-heffing' in rekening. Ik weet zeker dat dat mogelijk is! Een rekensommetje:

Een hoveniersbedrijf heeft twee Polen onder zich. Het bedrijf betaalt de Polen ieder Eu 8,50 per uur (bruto; incl. loonbelasting enzo. Normaal tarief!!!). Het bedrijf hanteert een uurtarief van Eu 39,50 per uur excl. BTW 19% (gemiddeld normaal!!!). Per arbeidsuur wordt het vaste tarief gerekend.
Welnu, reken uit je winst per duo Polen per 7-urige werkdag;
Circa Eu 434,00 per dag.

Die ondernemers mogen ook eens wat krenten in de pap doen. Het moet niet alleen maar belastinggeld zijn dat vloeit om een paar rijke stinkers te faciliteren!!!

Boris Poepnagel | 15-12-07 | 17:45

BS commentaar van Pritt, om eerlijk te zijn. We hebben hier zoveel vacatures dat er massa's Polen moeten worden ingevlogen en er zitten hier een kwart miljoen hakbars op de bank naar Mcoro 1 te kijken... met een beetje goed werkloosheidsbeleid (bv: laat ze het rijbewijs maar terugbetalen met korting op hun uitkering) zou je het hele grapje kostenneutraal kunnen doen.

Los daarvan vond ik het net zo lekker rustig op de weg.

Vitaly Chernobyl | 15-12-07 | 17:00

Reinaert 15-12-07 @ 12:05
Hoe oud is u wel niet puistenkop bleekneus die je bent!
Mocht ik u voor mijn, door deze maatregel verkregen rijbewijs, dikke DAF krijgen.. enfin.

Nil desperandum | 15-12-07 | 16:21

Als ik die baan win bij GS, krijg ik dan ook een rijbewijs bij mn S3?

Robin Hood | 15-12-07 | 16:15

Rijbewijs halen? Toen ik werkloos was werd ik met de limo van de gemeente naar de pinautomaat gereden. Zo ging dat toen nog.

blawablawa | 15-12-07 | 16:08

Jhonn 15-12-07 @ 14:37
Werkgevers zetten 10x liever iemand met een Nederlands paspoort op een truck dan een Pool. Polen waren een paar jaar geleden inderdaat erg populair maar ze werken te slecht. Sterker nog, als je bereid bent om 2 a 3 jaar vast in dienst te komen van een transportbedrijf dan betaald dat bedrijf je groot rijbewijs.

Pluizig Konijn | 15-12-07 | 15:54

@zebikboss 15-12-07 @ 11:59
Gelukkig komen die werklozen niet voor twaalf uur 's middags hun bed uit, dus die file blijft van ons eigen.

blawablawa | 15-12-07 | 15:53

@Herashekwerk 15-12-07 @ 14:45
ja maar daar heb je gelijk al een grove fout in je gedachtengang cq. redenering....

overVecht | 15-12-07 | 14:47

Liever dat ze een gratis rijbewijs krijgen dan dat ze nog jarenlang van een uitkering blijven genieten. Kost uiteindelijk meer geld.

Herashekwerk | 15-12-07 | 14:45

Een zinloze actie! Er is geen werk als chauffeur op de weg.
En als hij er al wel is. Zetten de werkgevers op hun gloednieuwe truck. Die tegen alles is verzekerd.
10 keer liever een pool of Spanjaard, die het voor de helft doet en dag en nacht doortrapt.

Half Polen staat niet voor niets vol met filialen van alle grote transporteurs.

En op de bus is het ook niet te doen, daar word bij een opening. Het liefst een herintredende huisvrouw gezocht het liefst van buitenlandse afkomst met flink wat fysieke handicaps zodat ze het hele boeltje weer aan subsidies kunnen terug halen uit den haag.

Jhonn | 15-12-07 | 14:37

Pluizig Konijn 15-12-07 @ 14:11
Een partij die het vanzelfsprekend maakt dat je je handen uit je mouwen steekt. Kortom: die mensen bij hun nekvel grijpt en ze rigoureus aan het werk zet. Zoiets kun je niet vooraf bebabbelen - leren werken en ruggegraat kweken en uiteindelijk doorkrijgen hoeveel leuker dat is dan dat ellendige gevoel dat je overhoudt aan elke dag uitslapen, is niet iets wat links aankan. Linksen zijn trouwens zelf een kwak slapjanussen, die voornamelijk ouwehoeren en polderen en vergaderinkjes beleggen en een geurspoortje willen achterlaten met een projectje (gefinancierd door de belastingbetalers) omdat ze zelf te lui zijn voor een echte baan.

Shalome | 15-12-07 | 14:36

@ProudToBeATukker 15-12-07 @ 13:40
Tukkers zijn interdaad goeie weg(mis)(ge)bruikers

overVecht | 15-12-07 | 14:36

*levert contract in bij de baas en gaat kadootjes van Wouter uitpakken*

renevdbos | 15-12-07 | 14:31

Dus ze krijgen een VMBO diploma en een rijbewijs.
Zo dat ze meer kans maken op de arbeidsmarkt.
Ja zo kan het ook.

Niet zo netjes naar de burgers die wel hen verwantwoordelijkheden zijn nagekomen mbt opleiding en rijbewijs.

dikke arie kanarie | 15-12-07 | 14:28

Gaan ze natuurlijk allemaal lekker rondrijde --> meer files, nou daar hebben we wat aan

Pfft | 15-12-07 | 14:14

Tuurlijk, ik zie het al helemaal voor me. Hele rijen luie antilianen en mocro's die zich helemaal de tering lachen om ons land. Ze maken alles kapot en krijgen de leukste cadeautjes. GEERT KOM ER MAAR IN!

Chinuk | 15-12-07 | 14:13

Shalome 15-12-07 @ 14:01
Heelaas hebben de steuntrekkers de hele dag de tijd om argumenten te verzinnen waarom ze meer moeten krijgen. De linkse wereldverbeteraars trappen er vervolgens met open ogen in. (geld ook voor CDA)
Wat we missen in dit land is een partij die hier wat aan kan veranderen. Geen wonder dat er circa 100.000 mensen per jaar emigreren.

Pluizig Konijn | 15-12-07 | 14:11

nog = noch. Foei, Shalome.

Shalome | 15-12-07 | 14:01

Prima, een rijbewijs halen op kosten van de staat, maar wat zet de druk erop voor de werloze om een baan te vinden en die baan te houden?
Als het niet lukt om binnen 3 maanden zelfstandig een baan te vinden of wanneer je binnen 1 jaar je baan kwijt raakt, dan moet de werkloze iedere baan accepteren die aangeboden wordt. (ik heb eens gehoord dat je als werkloze een baan kunt weigeren )

Mr. Hu | 15-12-07 | 14:01

Pluizig Konijn 15-12-07 @ 13:54
Jawel, maar kom daar maar eens om. Links heeft jarenlang indoctrinatiecampagnes gevoerd dat uitkering een recht is, en dat mensen die eerst moesten langskomen of 'stempelen' het als vernederend konden ervaren. Ze hebben die hele uitkeringsfabriek tot een anonieme profijthandel gedegradeerd. En zijn daar dermate succesvol in geweest dat in sommige kringen alleen de sukkeltjes hun eigen brood gingen verdienen.
Nogmaals: alles met de beste bedoelingen maar zonder enig inzicht in de mens nog met toekomstvisie.
Want neem dit rijbewijsprojectje nou weer. Blijft dit zo, of kweken ze straks weer een kwak ontevreden luitjes die klagen dat zij wel hun eigen rijbewijs moeten betalen al hebben ze een uitkering. Man oh man, ik kan maar niet uit over die hersenloze rooie zooi.

Shalome | 15-12-07 | 14:01

DANNY3960 15-12-07 @ 13:46
Welcome to the club.

Shalome 15-12-07 @ 13:45
Ik kan me nog herinneren van mijn middelbare school geschiedenisles dat werklozen in de jaren 30 een deel van het jaar naar werkkampen werden gestuurd om het verlies van arbeidsethos te voorkomen. Uitkeringen bestonden toen uit voedsel en levensmiddelen bonnen.
Tijd om oude tijden te doen herleven!

Pluizig Konijn | 15-12-07 | 13:54

Werklozen krijgen een uitkering, daar zijn best wat lesjes in de maand van te betalen. Dus, tja, het moetnie gekker worduh!
Aan de andere kant: als het mensen aan het vervoerswerk helpt... waarom niet?
Misschien was het een beter idee geweest om aan een soort rijbewijsfinanciering te doen en dat de neo-rijbewijshouder de lessen tzt terug betaalt.
Maar tamelijk wrang voor al diegenen die het 1 en ander aan de kant moe(s)ten zetten om ZELFSTANDIG aan het roze dingetje te geraken. Dat riekt naar onrecht.

Adalgar | 15-12-07 | 13:53

Godgloeiende #%(&/&%%/ ,om dat roze papiertje te kunnen betalen heb ik uren lopen rekkenvullen bij de plaatselijke Appie en dat á raison van Fl.4,- per uur dacht ik.

*chekt geboortedatum in paspoort en slaakt een diepe zucht*

DANNY3960 | 15-12-07 | 13:46

Pluizig Konijn 15-12-07 @ 13:42
Zo zit het dus helemaal. Links is bezig met het creëren van de grootste splijtzwam die Nederland ooit heeft gekend, lijkt wel. De gapende kloof tussen werkenden en niet-werkenden stelt the Grand Canyon in de schaduw. Hoeveel jongeren hoor je al niet sputteren dat ze wel link uitkijken om voor andermans portemonnee te gaan werken? Vooral in de steden worden ze omringd door lui die lekker op terrasjes zitten, autootje rijden, blits mobieltje hebben en grijnzend grappen maken over dat domme werkvolk.

Shalome | 15-12-07 | 13:45

koerbagh ® 15-12-07 @ 13:40
Jawel, maar dit is het plan helemaal niet. Het plan is dat werkende Nederlanders monsterbedragen blijven betalen aan het CBR. Zo stimuleer je toch dat mensen wegzinken in nietsdoen want jaartje uitslapen levert je nog een rijbewijs op ook?

Shalome | 15-12-07 | 13:42

Voordelen van de bijstand zijn:
- uitkering.
- goedkope huurwoning.
- gratis mbo diploma's.
- gratis rijbewijs.
- kinderen kunnen op schoolrijs met gemeente subsidie.
- gratis abbonoment op sportclubs.

Nadelen bijstand zijn:
- je moet een paar keer per week een sollicitatiebrief verprutsen.

Ik vraag me af waarom ik in godsnaam nog werk en studeer.

Pluizig Konijn | 15-12-07 | 13:42

Reinaert 15-12-07 @ 13:35
Exactamundo. Dus moeten mensen gestimuleerd worden geld te verdienen om hun rijbewijs te kunnen halen. Maar dit Sinterklaasprojectje van links is het zoveelste (inmiddels ontelbare) bewijs dat er niet één inspirerende politicus zit die zulks weet te motiveren. Ze blijven maar klunzig overal achter aan hobbelen en mensen demotiveren om de handen uit de mouwen te steken. Moet je 's zien wat ze met die 26.000 doen. Linea recta naar het uitkeringsloket sturen en de Nederlanders discrimineren qua woningtoewijzing. Veertig jaar wanbeleid heeft de ogen nog altijd niet geopend: die gasten hebben ergens in de jaren '60 hun bakens muurvast gespijkerd en weigeren de 21ste eeuw te zien voor wat zij is.

Shalome | 15-12-07 | 13:40

Die buitenlanders kunnen wel een heel stuk beter rijden dan de gele kenteken gang.

ProudToBeATukker | 15-12-07 | 13:40

@Shalome 15-12-07 @ 13:19:
Het plan is alleen daarom inderdaad onzalig. Maar ik vind het idee om het net zoals EHBO en zwemmen een onderdeel te maken van het curriculum op scholen niet zo gek. Blijkbaar zitten ze tegenwoordig het grootste deel van de tijd te niksen op school. Kan een deel van die 1040 uur mooi mee gevuld worden.

koerbagh ® | 15-12-07 | 13:40

"Dus jij wil later in die A6 rondkachelen jongen? Prima. Zorg er dan eerst maar n's voor dat je uit eigen zak dat rijbewijs haalt. Succes!"

Bertus Betonsloper | 15-12-07 | 13:36

@Shalome 15-12-07 @ 13:19:

Daar heb je gelijk in. Maar zie het als bijscholing. Da's doodnormaal toch? Er worden jaarlijks miljoenen uitgegeven aan bij- en omscholingscursussen. Zonder rijbewijsje B ben je in dit land een middeleeuwer.

Reinaert | 15-12-07 | 13:35

In Nederland wordt klaplopen en je hand ophouden nog steeds beloond.

Wanneer gaar er eens iemand straffen?

uncleben | 15-12-07 | 13:31

hopla, weer voor 2k euro genaaid, bedankt Bos

Peerse | 15-12-07 | 13:30

goed plan. ze hebben toch genoeg tijd om in de file te staan.

-Andy Pipkin- | 15-12-07 | 13:28

@Shalome 15-12-07 @ 13:19
daar sluit ik mij wel bij aan.... Waarom gaat al het geld in +31 altijd naar de mensen die niets doen of juist teveel..... Het lijkt er steeds meer op dat het beter is om de hele dag thuis met je sterretje op de bank te zitten (en evt. wat crimi-geld bij elkaar sprokkelen) dan te werken.

overVecht | 15-12-07 | 13:28

Pluizig Konijn 15-12-07 @ 13:23
Precies: en da's heel normaal (mits je geen ouders hebt die je rijbewijs betalen).
Alwéér gaan die kudtlinksen de mist in door hun volkemn gebrek aan menselijk inzicht. Ergens zelf voor werken zodat je erachter komt hoe het gevoel is om iets te bereiken. Met deze potsierlijke move schoppen ze alweer een zwik mensen verder de afgrond der prestatieloosheid in.

Shalome | 15-12-07 | 13:27

Wel godverdoeme, ben ooit juist gaan werken om mijn rijbewijs te kunnen betalen.

Pluizig Konijn | 15-12-07 | 13:23

Reinaert 15-12-07 @ 13:08
Alleen wordt het nu niet opgenomen in het onderwijs. Het wordt ingevoerd als cadeautje voor werkelozen en wie werkt kan zelf de duizenden euri ophikken om dat snertpapiertje te halen. Daarom is dit weer het zoveelste discriminerende pestplan van die hersenloze linkse kluit.

Shalome | 15-12-07 | 13:19

GS slaat wederom de plank mis. Lekker popie bashen richting elsevier lezerts en zgn pensionados's met stokken. Geef ze maar weer gratis een rijbewijs zodat ze dan aan het werk kunnen. Alsof het missen van een B-tje een excuus is om niet te werken.

Gewoon voor jezelf zorgen en laten we ajb die verzorgingsstaat voor wat het is.

NB Als je geen rijbewijs hebt, mag je bij mij solliciteren. Zoek nog aantal medewerkers voor het magazijn.

Happy People | 15-12-07 | 13:19

koerbagh ® 15-12-07 @ 12:41
In de VS gebeurt dat zo: je krijgt lessen en afrijden is 10 dollar of iets dergelijks.
Maar hier is het afrijden in handen van de staat, en dat levert hen natuurlijk flink wat geld op. Temeer als je examenkandidaten eerst een paar keer laat zakken.
Voor het overige is het idee natuurlijk net zo kudt als alle andere linkse ideeën, om redenen die ik hiervoor al had genoemd. Als ze dit vanaf nu landelijk voor iedereen zouden invoeren, ja. Maar nu stimuleren ze jongeren tot werkeloosheid want na een paar jaar feesten krijg je ook nog eens je rijbewijs cadeau.

Shalome | 15-12-07 | 13:16

Goed plan redactie! Geweldige oplossing die bovendien bijdraagt aan de oplossing van file's. Hulde!

zegmaarwij | 15-12-07 | 13:15

Leer een man vissen en dan kan je hem geen vis meer verkopen en wanneer we de arme landen dit op alle punten leren hebben we te veel concurentie dus zal dit nooit op wereldschaal toegepast worden.
En een rijbewijs heb ik ook voor moeten betalen , dus is het eerlijk dat anderen er ook gewoon voor moeten betalen.
Idd is het tegenwoordig wel schrikbarend duur.

in de regenjas | 15-12-07 | 13:09

@M299 15-12-07 @ 13:00:

Kwestie van prioriteiten. Lezen en schrijven leert iedereen. Maar er is méér dan dit soort simpele zaken, zeker in een samenleving als de onze.

Autorijden is één zo'n vaardigheid. Net zoals kunnen zwemmen. En wat mij betreft dus ook een EHBO-papiertje.

Zo beschouwd is het dus helemaal niet zo raar om dergelijke zaken verplicht op te nemen in het onderwijs. Komt nog bij dat het aantal dropouts wel zal dalen want die autorijles zal ongetwijfeld voor velen een extra motivatie zijn om de school wél af te maken.

Reinaert | 15-12-07 | 13:08

Wat opvalt is dat de linkse kerk slechts leuke dingen inzet bij de emancipatie van kanslozen. Toen Gerrit Zalm eens voorstelde om bijstandstrekkers verplicht in te zetten in allerlei eenvoudige werktrajecten (hulp in de huishouding, sociale werkplaatsen), om zo echte werkervaring op te doen, werd hij door links afgeschilderd als een barbaarse slavendrijver. Het is was immers al zielig genoeg voor die mensen dat ze geen werk hadden, en het was zeker geen keuze om werkloos aan de kant te staan! Dit soort reacties doet steeds sterker vermoeden dat links werkelijk geen oplossing wil, maar dat ze bezig is haar electorale achterban te behouden met leuke speeltjes.

AdolfJoling | 15-12-07 | 13:08

fredjekroketje 15-12-07 @ 13:04

Dat leek me zo voor de hand liggend dat ik het niet eens dr bij heb gezet :-)

Wantrouwende Burger | 15-12-07 | 13:05

Wantrouwende Burger 15-12-07 @ 12:52

Okee dan.. maar enkel brandstof voor de heenreis

fredjekroketje | 15-12-07 | 13:04

We kunnen het toch gewoon zoals de studentenlening doen? Je krijgt het nu, en zodra je die baan hebt kan je het gaan terugbetalen. Helemaal gratis geven gaat mij te ver. Iemand die wel vanaf het begin gemotiveerd is om iets in de transport/vervoer te doen wordt daarmee genaaid.

M299 | 15-12-07 | 13:00

autodrop, het zou verboden moeten worden

rioolguurder | 15-12-07 | 12:59

'k zou zeggen, doe dr ook een leuk autootje bij en een enkele reis naar waar men vandaan komt ( incl. brandstof anders krijg je dáár weer gezeik over)

Wantrouwende Burger | 15-12-07 | 12:52

kben eens werkloos geworden vanwege mijn rijbewijs.....


*in studententijd koerier geweest en te hard gereden..... vandaar

overVecht | 15-12-07 | 12:46

@RickXX 15-12-07 @ 11:43 --> helemaal eens!
Het is niet de overheid die dat betaald. Dat zijn wij belastingbetalers namelijk weer. Er worden binnenkort trouwens ook gratiz Sony Bravia's 120 cm + Xbox 360's uitgedeeld door Den Haag, om te voorkomen dat jongeren die zich 's avonds vervelen rottigheid ga uithalen buiten op straat. Duh!
Het wordt tijd wordt voor een rechts blok in de regering. Welke linkse loelhannes heeft dit nou weer bedacht?

puntkomma?! | 15-12-07 | 12:45

Kan ik nu ook de kosten van mijn rijbewijs indienen? En ik rook niet.

PeeCee | 15-12-07 | 12:43

@koerbagh ® 15-12-07 @ 12:41
Helemaal met u eens! de beste comment tot nu toe.

wereldzenders | 15-12-07 | 12:43

Wel toevallig dat ze alleen in Amsterdam rijbewijzen gaan uitdelen. Maak dan een regeling voor heel het land.

OlympianMaster | 15-12-07 | 12:41

Ik heb eigenlijk nooit begrepen dat zoiets wezenlijks als verkeersopleiding niet gewoon onderdeel is van het curriculum op scholen. Eigenlijk zou een rij-opleiding standaard onderdeel moeten zijn van het vervolgonderwijs. Het is immers een groot maatschappelijk goed dat we als samenleving mensen opleiden voor goed functioneren in de maatschappij en daar hoort een rij-opleiding gewoon bij, lijkt me. Het is een vaardigheid die in het moderne leven net zo belangrijk is als lezen, schrijven, rekenen, algemene kennis, een vreemde taal en dergelijke. Dat autorijden ooit een hobby was voor mensen die het konden betalen en een rijopleiding werd gezien als een cursus om te leren een apparaat te bedienen is een historische toevalligheid. Maar toen de overheid besloot om een standaard in te voeren voor de rijvaardigheid en kennis van de verkeersregels en daar een papiertje voor bedacht was het logischer geweest om die vaardigheid ook aan iedere burger te leren.

koerbagh ® | 15-12-07 | 12:41

@ samoa 15-12-07 @ 12:31

Geef de negert een hengel en leer de vissen happen !

solidstate | 15-12-07 | 12:40

Geef de jood geen diamanten maar leer hem slijpen.

blikjegrolsch | 15-12-07 | 12:35

'Geef de neger geen vissen maar leer hem vissen'
ja, dat is lachen he jongens?

samoa | 15-12-07 | 12:31

Sorry Pritje, maar iets met de plank en misslaan... we kunnen ook iedereen opleiden tot dokter, die verdienen ook veel, wat een gelul. Mensen dingen geven daar is nog nooit iemand beter van geworden *Kuch* Paris Hilton *Kuch*.
Aan de andere kant heb je een hele grote groep mensen die het gevoel hebben dat ze niks waard zijn behalve als cash cow voor een andere groep (waar 5 van de 6 de bijstand van ingaat www.nieuwnieuws.nl/archives/2007/12/ho...), de politiek doet niks anders als dat beamen met zinnen als "We hebben al genoeg blanke mannen met buikjes" (www.depers.nl/binnenland/150636/Alloch...). De ?(Terechte) vraag rijst "Hoezo zouden we eigenlijk maar moeten blijven inleveren?".
Hoeveel heeft Allah Vogelaar eigenlijk betaald voor deze post?

alpha_mannetje | 15-12-07 | 12:26

** GeenStijl stelt echter één voorwaarde. Indien binnen drie maanden na behalen van roze papiertje geen passend werk is gevonden, dan onbezoldigd vechten in Afghanistan. **

dit is vrijwel de beste passage in de hele periode dat GS op het www te vinden is.

( dit is dan meteen een goede gelegenheid om het huidige leger terug te roepen en die in te zetten bij voetbalwedstrijden.)

goh... wanneer krijgt GS een zetel in de kamer?? strak plan

fredjekroketje | 15-12-07 | 12:25

Dit is wel een beetje te gek...

Er wordt daar een partij geld over de balk gesmeten, niet normaal.

Ze kunnen ook gewoon dat gekke rijbewijs goedkoper maken, zodat ook de onderklasse het kan betalen. EUR 60 voor theorie ERU 250 voor examen (als je ineens slaagt) dan nog boeken en lessen... et voila er is klasse verschil!

Gelukkig kreeg ik mijn Rijbewijs (a en b) bij het inleveren 10 spaarzegels.

Gestas | 15-12-07 | 12:25

Fijn om te horen dat ze m'n belastinggeld, als hardwerkende burger, weer goed besteden. Als ze toch bezig zijn om kadootjes uit te delen wil ik graag BE ontvangen.

@Shalome 15-12-07 @ 12:07:

Dit soort geweldige plannen halen in de praktijk over het algemeen sowieso (vrijwel) niks uit. Leer ze autorijden in plaats van moeilijke sollicitatietrainingen te geven. Kost evenveel en ze houden er een praktische vaardigheid aan over. Dát is wat ik bedoel.

* Alle junks en alcoholisten een rijbewijs.....! En een baan bij Connexxion! *

Reinaert | 15-12-07 | 12:20

Vincent the Saint 15-12-07 @ 12:13

Plus een MBO-diploma cadeau om in het dashboardkastje te leggen.

Shalome | 15-12-07 | 12:17

Een enkeltje Afghanistan is goedkoper...

Barry de Breker | 15-12-07 | 12:17

En wat is een rijbewijs zonder auto. En misschien ook wel prettig om een garage te hebben waar je hem dan in kan zetten. En ook wel vervelend om ver te moeten lopen naar je garage, dus misschien dan ook maar een huis er aan vast.

Vincent the Saint | 15-12-07 | 12:13

1500 eruo is gelijk aan twee maanden uitkering. 100% belastinggeld.
de voorwaarde is dat ze gaan werken dus reken maar uit!
dit is een super plan!

wereldzenders | 15-12-07 | 12:13

is ook goed voor de bereikbaarheid van Amsterdam.

dr.spin007 | 15-12-07 | 12:12

Een ticket naar hun thuisland is goedkeauper, de rest van het geld kan dan besteed worden aan salaris verhoging voor onze truckers. Wedden dat ze meer willen rijden dan.

Fapdrol | 15-12-07 | 12:10

kan me er niet eens meer druk om maken..... choose monkeys for parliament get monkeyrules.

btw, ik wil nog wel een faberge-ei voor in m'n vitrinekast, bij welke gemeente kan ik deze claimen...? anders ben ik genoodzaakt om mezelf ook zielig te vinden voor de rest van m'n leven.

QB (ja die.....) | 15-12-07 | 12:08

Reinaert 15-12-07 @ 12:05
Ik vind het plan 3x niks. Ten eerste jegens degenen die zélf hun peperdure rijbewijs bij elkaar moeten sparen. Ten tweede omdat het werkeloosheid stimuleert, en ten derde omdat het pamperen van werkschuwen tot nóg meer indolentie leidt. Laat die mensen nou 's onder dwang ervaren hoe het is om iets te presteren, iets zelf te verdienen, iets waar je blij/trots/gelukkig mee bent en sterker van wordt. Die stomme linkse kudtkerk heeft geen greintje mensenkennis.

Shalome | 15-12-07 | 12:07

Met verdubbeling van files tot gevolg.

Schreeuwbuis | 15-12-07 | 12:05

Aiii 15-12-07 @ 11:51
Ik voel helemaal met je mee. Ik heb een zus die nog nooit een zak heeft uitgevoerd, maar met fraudeleus samenwonen, gesubsidieerde woningen onderverhuren en wat gescharrel in de marge rukt dat koppel een maandinkomen binnen waar je u tegen zegt. Ze kan haar eigen uitkering opsparen, dus die heeft ondertussen een fikse bankrekening behaald met uitslapen en tv-kijken.

Shalome | 15-12-07 | 12:05

Ach, als je kijkt wat die zogenaamde "trajectbegeleiding" en "reïntegratietraining" voor werkschuwen toch al kost kan dit er echt nog wel bij.

Met als groot voordeel dat je ze een praktische vaardigheid aanleert. Geytenwollensokkencursussen en -trajecten leiden uitsluitend kankeraars op.

Nu nog zwemles en een EHBO-diploma en 't lijken net normale burgers. Of ze er minder werkschuw van worden is een andere vraag. Dat dan weer wel.

Reinaert | 15-12-07 | 12:05

Ja! Geweldig plan hoor!
"Nou mensen, ik ga voorlopig geen baan zoeken want als ik lang genoeg werkeloos blijf krijg ik gratis mijn rijbewijs. Dus eh... én feesten en uitslapen, en nog je rijbewijs als bonus ook. Lekker door de overheid gefinancierd jaartje luilekkeren na school. Yahooo!"

Shalome | 15-12-07 | 12:02

Rijden moet je vooral jong leren. En werklozen hebben genoeg tijd om goed en grondig in simulatoren te oefenen. Scheelt veel lesgeld en tijd dat ze ons voor de voeten rijden.
Er zijn prima realistische simulatoren, al leer je daar geen goede manieren mee aan...

JamesHuntLive | 15-12-07 | 12:00

Heerlijk stukje dit

Koninkrijk | 15-12-07 | 12:00

Een half miljoen werklozen is een half miljoen rijbewijzen is een half miljoen auto's erbij in de file. Kunnen ze net als de rest werkloos in de file staan.

zebikboss | 15-12-07 | 11:59

Zo is een werkloze in een bepaalde gemeente in Groningen aangeboden gratis een vrachtwagenrijbewijs te halen omdat er een baan te vervullen was. Hij heeft het gehaald maar is na 3 maanden met het werk gestopt omdat (en u hoort het goed) zijn vrouw vond dat hij zo laat thuiskwam. Nu zit ie weer thuis, met een rijbewijs. Dat dan weer wel.

azijnseikerT | 15-12-07 | 11:57

Zo wordt criminaliteit nog mobieler.....

MichieldeMuiter | 15-12-07 | 11:57

Je zou haast de wens hebben voor het komende jaar......

"Om óók 'werkloos/werkeloos' te worden en al deze voordeeltjes krijgen ?!"

3210 | 15-12-07 | 11:53

goed plan, naast dat we al dagelijks opzij moeten springen om niet aangereden te worden door pizzabezorgers en tasjesdieven op scooters gaan we ze nu helpen om plaats te nemen achter het stuur van bestelauto's, busjes, en overjarige mercedes diesels.
Alsof daar, het rijvaardigheidsbewijs ten spijt, het verkeer veiliger door zal worden ?

Andreas B. | 15-12-07 | 11:52

Dit is toch niks nieuws? Heb me jaren geleden al mateloos geïrriteerd toen mijn broer na jarenlang klaplopen, zieligdoen en blowen door de gemeente op rijbewijscursus gestuurd werd zodat hij beter een baan kon vinden, terwijl ik me iedere week naast school en stage bij de V&D stond uit te sloven om mijn rijlessen te betalen.

Aiii | 15-12-07 | 11:51

"De vervoersector zit te springen om mensen."

Waarom leiden ze die niet zelf op dan?

Don Knieschot | 15-12-07 | 11:50

Ik wil er begin volgend jaar eindelijk aan beginnen, maar omdat ik inkomen genereer moet ik zeker gewoon minimaal 1500 euro neerleggen. Achja, past wel in de trend van de laatste jaren, ik kijk er niet meer van op.

mosselim | 15-12-07 | 11:50

AUB gaarne eauk nog een voiture na het behalen van het roze papiertje om op tijd op de werkplek te komen.

kneuterzak | 15-12-07 | 11:46

ook een gsm graag,kunnen we bellen als we weer eens te laat zijn!

de zweever | 15-12-07 | 11:43

Goed plan, vooral die laatste alinea. Voor de troepen uit en vooral langs de bermranden.

gemeentereiniging | 15-12-07 | 11:43

Ik vind het echt belachelijk om het ze zomaar te geven als overheid zijnde. Zoek eens op simonloos/christian salvessen/dhl naar werk. Ze leiden je meestal graag op tot vrachtwagenchauffeur o.i.d. Kost je niks alleen zit je dan WEL vast aan een baan voor een X aantal jaar en kost het je je uitkering. Zie geen rede waarom de overheid dit zou moeten betalen.

RickXX | 15-12-07 | 11:43

nederland :r

Pool | 15-12-07 | 11:42

Dat was vroeger toch ook al zo, rijbewijs halen in militaire dienst. Dus idd, laat ze maar een jaartje verplichte dienstplicht invoeren in ruil voor het gratis rijbewijs! Pritt voor Balkenende!

Joost Maghetweten | 15-12-07 | 11:41

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken