Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Merkkledingdragers opgelet: een dilemma

Eerlijk door kinderen in China vervaardigde klompenEr is nogal wat te doen rondom subsidiespons Schone Kleren Kampagne (SKK). India is het gedram over de arbeidsomstandigheden zat en heeft de Nederlandse actievoerders op de internationale opsporingslijst geplaatst. En dat is een redelijk briljante actie, want de betaalde boeroepers durven nu ons land niet meer uit. Even in het kort het probleem: u draagt graag merkkleding en daarmee maakt u zich schuldig aan slechte arbeidsomstandigheden in opkomende economiën. Ooit, heel lang geleden, groeide de Nederlandse economie eveneens explosief en werden kindjes in Twentse naaiateliers uitgebuit. Gelukkig voor Nederland bestond toen de stichting SKK nog niet. Die werd pas in het leven geroepen na een miljoenensubsidie van het ministerie van Buitenlandse Zaken. En sinds zij gesponsord worden door de Nederlandse overheid zitten zij China en India dwars. Want wij in Nederland willen graag wereldwijd ons vingertje heffen. Is natuurlijk prima, maar dan moet je niet huilie huilie gaan doen wanneer er je dan een koekie van eigen deeg krijgt. Rest is eigenlijk nog twee vragen. Is het niet een beetje vreemd dat het ministerie van Buitenlandse Zaken nu met behulp van stille diplomatie een rel probeert te sussen terwijl zij die door subsidie te verstrekken zelf heeft veroorzaakt. En wat nou als die verschrikkelijke fabriek (nou ja verschrikkelijk, de fabriek voldoet aan alle codes en normen van de OESO) daadwerkelijk dicht gaat nu G-star vertrekt als klant? Maakt de stichting SKK dan voortaan al haar subsidie over om de werkloosheidsuitkeringen van al die zielige werknemers te bekostigen? Kan makkelijk, daar er nu flink op het buitenlandbudget kan worden bespaard...

Reaguursels

Inloggen

ja de merkkleding is het probleem. En niet de kleding van Zeeman, bentex etc. die door Lowland voor 1 euro per stuk geimporteerd wordt.

albert136 | 10-12-07 | 20:14

@cultheld 10-12-07 @ 18:48:
Klop je zelf niet al te veel op de borst, die merken halen hun stofjes ook uit weverijen in India, Pakistan en dergelijke.

koerbagh ® | 10-12-07 | 18:58

Vrijwel al mijn kleding is in het Westen geproduceerd. Op een verdwaalde Penguin trui (made in China) na. Maar ik draag dan ook geen pauper-merken voor de massa, zoals G-star, Björn Borg en Chasin'. Ik geef de voorkeur aan Antonio Marras, Yohji Yamamoto, Pringle Of Scotland, Iceberg, Moschino, Jean Paul Gaultier en Ballantyne.

cultheld | 10-12-07 | 18:48

Je moet ook gewoon je kleren uit amerika halen..

deluxeafterparty | 10-12-07 | 17:26

Prof. Dr. F.A. Hayek 10-12-07 @ 14:15:
op die fiets... ik snap nu wat je bedoelt. Ik geloof niet dat het zo zwart wit als je zegt (of beter gezegd, ik hoop dat het niet zo zwart wit is als jij zegt).

GodHandKiller | 10-12-07 | 16:21

Hier moet je toch werkelijk om huilen? 6 ton subsidie voor een clubje dat wordt gevormd door een stel andere reeds zwaar gesubsidieerde clubs en waar ik voor vandaag nog nooit van gehoord heb. Wat is dat voor gekte? Wat voor idiote gedachte zit daar achter? Waarom financiert de staat dat allemaal? Boe-roepen is allemaal prachtig, maar waarom moet op kosten van de belastingbetaler? Dat gaat dus allemaal buiten regeringsbeleid om maar wordt dus structureel -ongeacht de samenstelling van het kabinet- wel door de overheid betaald. Feitelijk is dat allemaal buitenlands beleid van de Nederlandse staat waar de kiezer, de bevolking geen enkele democratische controle op kan uitoefenen.
Hallo, volksvertegenwoordigers! Doe eens wakker worden! Dat zijn onze centen, ja! Willen wij dat wel daar aan uitgeven? Dat wordt niet gevraagd, staat niet ter discussie, is geen democratische controle op. Ik heb er niet om gevraagd. Deze subsidiecultuur kost ons handenvol geld en wat is het netto-resultaat voor de staat? Een paar mensen minder in de bijstand en bevriende staten die pisnijdig op ons land zijn. Ben je klaar mee. Vind ik geen resultaat om erg trots op te zijn. Kan hier niet een parlementaire enquête tegenaan? Weg met de subsidies voor wereldverbeteraars.

koerbagh ® | 10-12-07 | 15:51

Het blijft mij verbazen dat er nog reaguurders zijn die geloven dat al die fabrieken door kinderen worden gerund. Besef wel dat wanneer wij eruopeanen alles terug trekken uit die landen er mega grote chaos en armoede onstaat. Hun economie drijft op geld vanuit Europa.

Don vinnie | 10-12-07 | 14:45

Achterlijke Chileense hond. Blijkbaar ben jij zo'n yup die het niet kan schelen hoeveel kinderen er sneuvelen en verkommeren in de derde wereldfabrieken zolang jouw gucci schoenen maar betaalbaar blijven. Neokoloniale uitbuiter. Je doet hier uitspraken over zaken waar je totaalbgeen weet van hebt. Ben je zelf in die fabriek wezen kijken?

heesoes | 10-12-07 | 14:18

GodHandKiller 10-12-07 @ 13:02

Wees eens verstandig en lees de anti-gen sites van de linkse maffiosi eens door, en klik eens op de links die sommige sites daar laten staan. Er is niets mis met gen-voedsel. Overal zijn er onderzoeken naar dit soort voedsel gedaan, zelfs op linkse universiyeiten als Wageningen. Geen enkel onderzoek heeft een schadelijk bijeffect aangetoont , toch roepen mongolen zoals samson en thieme dat het giftig Frankenstein voedsel is.

Veel NGO's herhalen deze onzin en ontwikkelingslanden hebben angst dat zij hun geldpotten verstoren en weigeren dus gen-voedsel toe te laten waardoor vele duizenden burgers een langzame hongerdood sterven want er is geen echt alternatief voor gen-voedsel dat op grote schaal beschikbaar is.

Vandaar mijn oproep om mongolen van het type samson en thieme op een internationale opsporingslijst te zetten en daarmee een eind proberen te maken aan hun domme en moordadige religie.

Reageren met steekhoudende argumenten is dom-links nooit gegeven geweest (ik gebruik hiervoor ALLE topics van GS als bewijsmateriaal), waarschijnlijk moesten ze thuis ook genoegen nemen met "nou daarom" als ze een vraag met enige millimeters diepgang aan hun dom-linkse ouders stelden.

Prof. Dr. F.A. Hayek | 10-12-07 | 14:15

Ik begrijp het niet meer, heeft een bedrijf de VOC mentaliteit en dan is het weer niet goed. De VOC verleende toch ook geen subsidie aan de duinkerker kapers???

Sancho Panza | 10-12-07 | 13:12

Het verbaast me dat er überhaupt mensen zijn die meer dan 100 eurie voor een spijkerbroek willen neerleggen?
Prof. Dr. F.A. Hayek 10-12-07 @ 12:30:
In Godsnaam waar heb je het over? Ik ben nogal links (flirtend met het Marxisme, zo links dus), dus leg je onsamenhangende lulverhaal eens uit?

GodHandKiller | 10-12-07 | 13:02

Is g-star merkkleding?

Ik maak me niet echt druk. Volgens mijs mijn dolce & gebbana, versace, Louis vetoin en Georio Armani nog altijd landen gemaakt zonder kinderarbeid. (italie, Frankrijk)

Met g0star als merkkleding devalueert het woord merkkleding.

LekkerAnoniem | 10-12-07 | 13:00

De subsidiesponzen kunnen het land niet meer uit?
Briljante actie van die Indianen!

PietjePuk | 10-12-07 | 12:54

Kunnen de GS reageerders niet een lijst opstellen van al dat linkse getriefel dat b.v. ervoor gezorgt heeft dat door de USA aan hongerlanden gegeven voedsel ligt te verrotten omdat mongolen zoals samson en thieme geroepen hebben dat het giftig is omdat er gen-producten in verwerkt zijn, waardoor er honderdduizenden een langzame hongerdood gestorven zijn.

Als Cambodja voor dit slag van moorddadig links schorum eens een internationaal opsporingsbevel uitvaardigde, dan is dat voor het Cambodja Tribunaal wellicht een uitgelezen gelegenheid om dat linkse getriefel eens langs de killingfields van hun evenzo gestoorde linkse geloofsgenoten te voeren.

Prof. Dr. F.A. Hayek | 10-12-07 | 12:30

Overigens pest je alleen Gstar India uit, die kinderarbeid blijft gewoon bestaan.
India alleen al heeft een grotere interne markt dan Europa, als ze dan ook nog exporteren naar China...
Ik bedoel maar, het zal ze uiteindelijk aan de kont roesten wat een paar Hollanders roepen, ons hebben ze niet nodig.

vander F | 10-12-07 | 12:20

Barry van Hommel 10-12-07 @ 11:37
.
Ik ben niet bang voor mezelf.

Niet voor Jan | 10-12-07 | 12:12

Het gemiddelde inkomen in India ( 2006 ) is 72 USDollar per maand.
25 % van de bevolking leeft onder de armoedegrens = 1 $ per dag.
Gemiddelde levensverwachting 66 jaar.
Zonder inzet van kinderen zou de economie volledig instorten!

Vergeet ook niet dat in een groot deel van de wereld kinderen op een leeftijd van 12 á 13 jaar al als volwassen worden beschouwd , zelf kinderen krijgen en hun ( bejaarde ) familie moeten onderhouden.

bennietboosmaar verd | 10-12-07 | 12:09

Zedde moet denken aan die arme kindjes die zich nu condoomvrij laten stuktrekken voor een paar rupies omdat ze niet meer kunnen werken in de fabriek van GStar. Goed gedaan SKK, ik hoop dat jullie tot in de hel worden vervolgd.

Zeddegeizot | 10-12-07 | 12:00

@Barry 11:46

Het verschil is dat we het hier in Nederland uitbuiting noemen.
De rest van de wereld ziet dat niet zo!

Overigens zou ik voorstellen om in Nederland ook kinderarbeid in te voeren.
Vanaf bijvoorbeeld 12 jaar.
1 dag in de week lekker simpel werk aan de lopende band voor een zeer laag prestatie-loontje.
Men moet de kids er dan wel steeds op wijzen dat DAT hun toekomst wordt als ze NIET BETER hun BEST doen op school.
Dat zou mischien een paar VERLOREN GENERATIES schelen.
Deze kinderen moeten later toch de balastingen op kunnen brengen om de subsidie-vreters te kunnen bekostigen.
De kinderen in de lage-lonen landen die werk hebben en daar blij mee zijn redden zich op den duur wel , mede door het feit dat ze graag willen leren... in tegenstelling tot de doodgeknuffelde hap hier in MacDonnald - land.

bennietboosmaar verd | 10-12-07 | 11:57

vander F 10-12-07 @ 11:42
Lees ff goed m'n post.

bennietboosmaar verd 10-12-07 @ 11:42
Ik heb het idee dat de ergernis hier meer gericht is op het feit dat NGOs subsidie krijgen dan op waar het echt om gaat, namelijk uitbuiting van onschuldige mensen. Kom op zeg, kijk eens wat verder dan je bedenkelijke NL-georiënteerde wereldbeeld.

Barry van Hommel | 10-12-07 | 11:46

@bennietboosmaar verd 10-12-07 @ 11:42
Ik kan me niet geheel aan de indruk onttrekken dat in lage lonen landen men veel met loonstrookjes doet.

Agent327 | 10-12-07 | 11:46

@Barrij van Hommel 11:19

Over het algemeen is de administratie binnen een fabriek beter te controleren dan die van een onduidelijke subsidie-vreter !
( Ooit van loonstrookjes gehoord ? )

bennietboosmaar verd | 10-12-07 | 11:42

@Barry van Hommel 10-12-07 @ 11:39,
dus het komt helemaal vanzelf goed, waar maken we ons dan druk over.

vander F | 10-12-07 | 11:42

Ja, ze kunnen in theorie wel naar school, maar als zij niet werken dan is er helemaal geen geld.en geen geld is geen school...

WaaromOokNiet | 10-12-07 | 11:42

vander F 10-12-07 @ 11:37
Ik zei al, het ligt niet zo makkelijk. Maar het is een feit dat kinderen die niet hoeven te werken vaak dan wel naar school kunnen gaan. Niet altijd, maar het blijkt uit onderzoek dat het wel degelijk voorkomt.

Barry van Hommel | 10-12-07 | 11:39

Niet voor Jan 10-12-07 @ 11:35
Prima toch, drink je toch een biertje minder per dag?

Barry van Hommel | 10-12-07 | 11:37

@Barry van Hommel 10-12-07 @ 11:33,
ok, en die kinderen dan?
Die westerse producenten gaan dan voor die kids zorgen?

vander F | 10-12-07 | 11:37

De fabriek sluit heus niet omdat een paar Nederlanders met wazige hoofden en te veel vrije tijd en geld dat niet van hun is een beetje lopen te rellen; de fabrieken verhuizen gewoon langzaam naar Bangladesh en Vietnam omdat daar de kindertjes nog minder kosten. India wordt langzamerhand te duur en dat is een goed teken. Het enige waar ik me zorgen over maak is dit: we lopen langzamerhand van de rand van het Aziatische continent af. Straks zijn er geen goedkope producenten meer over. Ach, Noord Korea en Birma zijn er ook nog. En misschien kunnen we straks naar Afrika; ik heb gehoord dat Zimbabwe op dit moment economisch vakkundig geruineerd wordt: klaar voor een heropleving als naai-atelier in een jaar of vijftien.

Niet voor Jan | 10-12-07 | 11:35

vander F 10-12-07 @ 11:24
Geloof mij, ik heb langer door India gelopen dan dat.

Maar het gaat niet om morele superioriteit, het gaat om rechtvaardigheid. En wanneer Westerse producenten nu eens écht verantwoord gingen ondernemen zouden dit soort praktijken niet nodig zijn.

Barry van Hommel | 10-12-07 | 11:33

@Barry van Hommel 10-12-07 @ 11:20,
loop eens een week door India en dan door Thailand en je krijgt een heel ander beeld.
Zo ken ik er nog wel een paar.

Crux is dat het niet aan een paar geytewollen sokken is om te strijden om de morele superioriteits trofee.

vander F | 10-12-07 | 11:24

vander F 10-12-07 @ 11:18
Goed, dat zijn duidelijke cijfers. Relateer het wel even aan de totale bevolking en je krijgt een heel ander beeld. Maar zoals gezegd: ik weet dat het voorkomt.

Barry van Hommel | 10-12-07 | 11:20

bennietboosmaar verd 10-12-07 @ 11:14

Leuk idee, maar hoe denk je dat geld bij die kinderen te krijgen. Denk je echt dat de eigenaren van die fabrieken hun personeel extra gaan betalen wanneer je ze dat geld geeft. Natuurlijk zeggen ze bedankt en steken ze het vervolgens dat in eigen zak. Sorry maar dat noem ik naïef.

Barry van Hommel | 10-12-07 | 11:19

@Barry van Hommel,
*ahum*

'About 5,000-7,000 Nepalese girls are trafficked to India every day. 100,000-160,000 Nepalese girls are prostituted in brothels in India. About 45,000 Nepalese girls are in the brothels of Bombay and 40,000 in Calcutta. (Women’s groups in Nepal, ‘Trafficking in Women and Children: The Cases of Bangladesh, pp.8 & 9, UBINIG, 1995)'

Tegenover 40.000 kinder prostituees in Thailand.

vander F | 10-12-07 | 11:18

Die kindertjes kunnen niet naar school (want dan zaten ze daar wel) dus als de fabriek geen opdrachten meer krijgt kunnen de kindertjes ook niet meer naar de fabriek. Geen fabriek = geen geld = geen eten. Way to go SKK! Stelletje imbecielen. Geef het gewoon wat tijd en India wordt een prachtig land voor iedereen die bereid is om er iets voor te doen. Maar dat gaat niet van de ene op de andere dag. De industriële revolutie heeft hier ook enkele decenia (met kinderarbeid) geduurd. Maar ja, je draagt een paar geitewollen sokken, je wordt niet serieus genomen, dan ga je dit soort onzin bedenken...

Opse Hontjus | 10-12-07 | 11:16

@Barry van Hommel 11:00

Ik ben al jaren bevriend met een dame die de kinderen ter plekke les geeft.

Overigens is het in de meeste landen in die regio zo dat mensen trots zijn op wat ze doen ( In tegenstelling met NL ) , ze zijn zeer open en vinden het erg leuk als je belangstelling toont.
Bezoek uit Europa is over het algemeen nog steeds niet iets wat dagelijks voorkomt.
De meeste mensen komen niet verder als het strand.

-
Het is een schande dat er 679000 pleuries uitgegeven wordt aan subsidie.
Niet voor de betrokken kinderen zelf maar voor het sneaky beinvloeden van de buitenlandse pers.( Iets wat overigens qua uitgaven niet te controleren valt )

De betreffende kinderen zouden met 1 Euro per week een aardige salarisverhoging hebben en meer kunnen sparen.
Je zou op die manier dus al snel 13000 !!!! kinderen mooi op weg kunnen helpen.

bennietboosmaar verd | 10-12-07 | 11:14

ijsklont 10-12-07 @ 10:57

Sgitterend ja. Maar dat laat/liet hij dus maken door resp. (wijlen) zijn moeder, zijn vrouw en zijn zus.

widtvoet... | 10-12-07 | 11:10

@van der F. 11.02 u bent me net voor.

doe eens niet | 10-12-07 | 11:07

vander F 10-12-07 @ 11:02
Ja, daar ben ik geweest ja. MIk heb daar idd wel gezien dat minderjarige meisjes zich aanboden voor geld. Natuurlijk, het komt voor, maar lang niet op in die schaal als in Thailand. En het is wel iets waar de Indiase overheid ook iets tegen probeert te doen.

Barry van Hommel | 10-12-07 | 11:06

@Barry van Hommel 10-12-07 @ 11:02,
India heeft altijd zelf z'n boontjes gedopt,
100 miljoenen mensen aan het werk krijgen is een behoorlijke klus, een klus die verdomde goed wordt uitgevoerd in India, ze staan daar niet op wauwelende cultuur imperialisten te wachten, geef jij ze te vreten?

vander F | 10-12-07 | 11:05

Ik zou zeggen oppakken en uitleveren die linkse luie relschoppers. Beetje lopen teren op ons belasting geld. Ga eerst eens een echte baan zoeken en dan kunnen we kijken hoe wij India moeten verbeteren. Dankzij die linkse boom knuffelaars is er nu 1 fabriek dicht, 100 medewerkers staan op straat, hele families hebben nu niks te eten. Dus die gaan stelen en in de prostitutie, krijgen daardoor hiv en gaan de bak in en de hele familie is binnen een paar jaar van de aardbodem verdwenen dankzij ons Nederland. Voel jij je nu ook zo trots ????

Don vinnie | 10-12-07 | 11:05

@Barry van Hommel 10-12-07 @ 11:00,
en jij bent naief aangaande kinderprostitutie in India.
Je reist ook regelmatig door de slums in India?

vander F | 10-12-07 | 11:02

vander F 10-12-07 @ 10:59
Ik vind van wel. Je maakt jezelf als land die zegt de mensenrechten op orde te hebben compleet belachelijk wanneer je dit soort bonafide groeperingen probeert aan te pakken.

Barry van Hommel | 10-12-07 | 11:02

@ Schoorsteenveger 10-12-07 @ 11:00

Hij schijnt er vrij weinig over te zeggen

ijsklont | 10-12-07 | 11:02

Wat is de positie van Jan Smit?

Schoorsteenveger | 10-12-07 | 11:00

bennietboosmaar verd 10-12-07 @ 10:55

Laat me raden, jij bent rondgeleid door de eigenaar van zo'n fabriek?
Naief om te denken hoor dat je dan écht te zien krijgt wat daar gaande is.

Barry van Hommel | 10-12-07 | 11:00

@Barry van Hommel 10-12-07 @ 10:47,
dom ja, maar niet van India...

@bennietboosmaar verd 10-12-07 @ 10:55,
die kinderen?
Dat interesseert onze cultuur imperialisten geen kudt,
het gaat ze alleen maar om hun neo-koloniale gelijk.

vander F | 10-12-07 | 10:59

@ widtvoet... 10-12-07 @ 10:49

Bedoel je dit soort mooie kleding. En er is dus nu een klein afrikaantje die daarin rond loopt.... best zielig.

www.geenstijl.tv/2007/06/rutger_kleedt...

ijsklont | 10-12-07 | 10:57

wat maakt mij het nou uit door wie mijn spijkerbroek in elkaar wordt gezet.
en als de kwaliteit kudt is dan koop ik wel een broek die door chinese dwangarbeiders is genaaid, die weten tenminste wél wat werken is.

preston spears | 10-12-07 | 10:56

Telkens als ik hoor van alweer zo'n gesubsidieerde stichting beterweterts vraag ik mij af hoeveel van dat soort figuren hier eigenlijk in de vaart gehouden worden. Alsof zij ambtenaren zijn.
Vaak vormen deze lieden nog politieke pressiegroepjes van bedenkelijk snit ook. Op de koop toe.

Jan Passant | 10-12-07 | 10:56

Ik ben laatst nog in zo'n fabriek geweest.
Er waren kinderen aan het werk, ja.
Ze waren keurig gekleed en kregen goede maaltijden en een ( zeer laag ) loon.
Ze leerden er ook lezen en schrijven.
De kinderen maakten veel uren , maar beduidend minder dan de volwassenen.
De kinderen waren ontzettend blij en trots dat zij hun familie nu konden helpen in het levensonderhoud en niet meer op de vuilnisbelt hun kostje bij elkaar hoefden te schrapen.
De meisjes en jongetjes waren ook vooral opgelucht dat zij hun lichaam niet meer hoefden te verkopen in de prostitutie en zowaar een toekomst hadden.
Natuurlijk zou de betaling wat beter kunnen .... de grootste winst maakt nog steeds de Nederlandse Staat en de Europese Unie door allerlei inportheffingen en belastingen op het eindprodukt.
Overigens zijn met het toenemen van de welvaart in die landen ( ondermeer veroorzaakt door het ontstaan van dit soort fabrieken ) de arbeidsomstandigheden ( ook van kinderen ) de laatste decenia dramatisch verbeterd.
Je ziet veel kinderen die een aantal jaren hebben gewerkt en geleerd weer terug in leidinggevende funkties.
Ook zijn er veel in staat om met wat gespaard geld een eigen bedrijfje te beginnen.
Deze kinderen overleven in ieder geval lang genoeg om volwassen te kunnen worden.

bennietboosmaar verd | 10-12-07 | 10:55

doe eens niet 10-12-07 @ 10:50

Toegegeven, het is niet zo zwart-wit als het lijkt, maar het blijft een feit dat er zwaar misbruik wordt gemaakt van kinderen via kinderarbeid. Maar om nu te zeggen dat ze anders worden verkocht voor de seksindustrie: het komt zeker voor, maar misschien moet dat ook eens aangepakt worden dan? Daar hebben we namelijk internationale VN-verdragen voor, waarmee landen die zich daaraan schuldig maken best aangepakt kunnen worden. Jammer genoeg gebeurt het niet.

En daar komt nog bij: het is India, niet Thailand. In India is kinderprostitutie gelukkig niet zo normaal als in Thailand.

Barry van Hommel | 10-12-07 | 10:55

Eagle_Eye 10-12-07 @ 10:51

60 jaar geleden was de tjid van de kinderarbeid al voorbij hoor..

Maaier | 10-12-07 | 10:53

"made in" betekent hoogstens waar het ontworpen is, niet waar het geproduceerd is.

zorg(elijke)staat | 10-12-07 | 10:52

Goed stuk Fleischbaum. Wij denken met onze huidige standaarde de moraalridders van de wereld te kunnen zijn, terwijl wij nog geen 60 jaar geleden ook kinderen in onze fabrieken lieten ploeteren. Je kan onze situatie ook niet met die van India vergelijken. Lage lonen zorgen voor uitzichtloze situaties en maken het voor een gezin noodzakelijk om kinderen te laten werken ipv leren. Als wij in dezelfde situatie zouden zitten deden we het net zo goed.

Eagle_Eye | 10-12-07 | 10:51

Als zo'n kind niet in een naaiatelier kan werken dan wordt het door pa en moe verkocht aan een hoerenkast om daar eens flink te worden genaaid. Koopt dusch gewoon Gstar *spuugt: merkkleding is voor lutsers*

doe eens niet | 10-12-07 | 10:50

@ijsklont 10:43

Een beetje aktievoerder maakt z'n eigen kleding van zonder chemikalieen gekleurde en getwijnde lappen hennep. Of tweede, derde, vierde hands heh. Gejat uit de zak van Max. (Grappig trouwens dat sommige in tweede- en derdewereldlanden geproduceerde kleding na een tijdje weer retour wordt gestuurd in 't kader van ontwikkelingshulp. Nee lieve mensen: we dempen er geen sloten meer mee!)

widtvoet... | 10-12-07 | 10:49

tja, als je niet wil weten hoe de wereld werkt moet je in je vinex wijkje blijven, muts!
dacht je echt dat ze in India geïnteresseerd waren in wat we in het westen van ze vinden?
dan zouden ze wel wat britse kolonisten uitnodigen.

zorg(elijke)staat | 10-12-07 | 10:48

Willen alle mensen hier die vinden wat wat Gstar en haal partners doen in India en China eens heel ff snel de docu China Blue bekijken? Dan piep je wel anders.

Wat mij betreft respect voor de mensen van SKK! Ik hoop dat India eens heel snel dat arrestatiebevel intrekt, want dit is internationaal diplomatiek gezien heel erg dom

Barry van Hommel | 10-12-07 | 10:47

spooky 10-12-07 @ 10:35
Mr. Hu maakt gewoon het labeltje "Made in Italy" er hier in China in hoor. Ik zie hier in de fabrieken genoeg kleding liggen met een "verkeerd" label.
Money makes the world go round.
Bootje gewoon aan laten meren in een haven in het zuiden (niet limburg)

Mr. Hu | 10-12-07 | 10:47

(C) Copywrong 10-12-07 @ 10:45 daarom zit dieregenjas eroverheen, jute is zóóó 1968..

van dal | 10-12-07 | 10:46

Wat een omzet hebben die lullo's van SKK! En dat allemaal door ons, de hartwerkende burgert...

Boris Poepnagel | 10-12-07 | 10:46

in de regenjas 10-12-07 @ 10:17

valt niet echt te rijmen met je nick, dacht ik zo, bij mezelf...

(C) Copywrong | 10-12-07 | 10:45

ijsklont 10-12-07 @ 10:43
dat zijn wel echte 'zeemans' ja...

van dal | 10-12-07 | 10:45

Die actievoerders lopen toch niet naakt. Juist merkkleding wordt onder supervisie gemaakt. Die goedkope rotzooi die die actievoerders dragen worden in lageloonlanden gemaakt door kuy yoek Lee van 8.

ijsklont | 10-12-07 | 10:43

merkkleding. Boven de 16 doe je daar toch niet meer aan?

Maaier | 10-12-07 | 10:42

Ik heb laatst een broek gekocht van Diesel
/joling modus aan

Die Lucht!

/joling modus snel weer uit

Huub Huub | 10-12-07 | 10:41

Lekker 'transparent' deze SKK-beweging - typisch een Nederlandse NGO. Nul comma nada verantwoording van de ontvangen én besteedde gelden. Zogenaamd geen personeelskosten, maar wel 547.000 (97% van 564.000) uitgeven aan campagnes in binnen- en buitenland: posters en flyers drukken? Dit zaakje stinkt en niet te zuinig ook...

Net niet... | 10-12-07 | 10:40

Berichten over opgegeten missionarissen; gegijzelde artsen zonder grenzen; in opsporing verzochte skk betweters - milde :)
Zij bevestigen mijn vermoeden dat daar niemand op onze wereldverbeteraars zit te wachten. Behalve misschien voor het economische gewin dat te halen is, mochten wij ze terug (moeten) willen

Jan Passant | 10-12-07 | 10:40

Sjongejonge, nou voor die 5 ton is er tenminste weer een merk dat gedwongen wordt echt maatschappelijk verantwoord te gaan ondernemen. Tuurlijk, je kan de hele wereld niet verbeteren maar Fleisch, vind jij de tijd van voor het Wetje van Houten dan echt zo mooi?

pwman | 10-12-07 | 10:40

Het merkje in je kleding made in geeft alleen maar de plek aan waar dat label erin genaaid is. Dit hoorde ik na een lift in Roemenie van een vrachtwagen op weg naar Italie met een lading Lacoste shirts. Een berg labels made in Italy en een berg shirt (allen gemaakt in Roemenie/Moldavie) en in Italie word het label vast gestikt en zie daar dure Europese marktkleding voor de bewuste consument die geen uitbuitingsspul wil.

spooky | 10-12-07 | 10:35

van dal 10-12-07 @ 10:27
excusez-moi van dal...

Bertus Betonsloper | 10-12-07 | 10:31

0031 heeft nog altijd te veel luxeproblemen. Deze projekteren op- of deze proberen te exporteren naar tweede- en derderwereldlanden is mi. 'n teken van misplaatste hoogmoed. Wie is Nederland in hemelsnaam om anderen in hun welvaartsstreven zeau te bekritiseren?

widtvoet... | 10-12-07 | 10:30

HAHA, stelletje cultuur imperialisten, terecht dat India die salon socialisten de oren wast.
Wat denken ze wel niet.

vander F | 10-12-07 | 10:29

Adriaantjeeeeeuh 10-12-07 @ 10:26
oud chinees gezegde: "geef iemand een vis, dan heeft ie een dag te eten, leer iemand vissen..... dan gaat ie met je concurreren...

van dal | 10-12-07 | 10:29

Mijn merkkleding komt gewoon uit Europa (Filippa K, Paul Smith).

Hodja | 10-12-07 | 10:27

Bertus Betonsloper 10-12-07 @ 10:25

ff dimmen maat, met je gevloek en je "flikker op"... ik ben je wijf niet!

van dal | 10-12-07 | 10:27

@Bertus Betonsloper 10-12-07 @ 10:25
Had je beter op moeten letten toen je die paar mille aan de achterneef van Mobutu Sese Seko gaf.

[-InFiDeLz!-] | 10-12-07 | 10:26

Tsja, wereldverbeteraars die vergeten dat cultuur en economie in landen als India en Korea totaaaaaaaaaaaaaaaaal anders zijn dan hier. En die dan leuke actietjes gaan voeren en zo. En die dan daarmee de economie in die landen om zeep helpen. Echt briljant hoor. En dat wordt ook nog gesubsidieerd. Geweldig.

In plaats van BOE roepen kunnen ze met hun subsidie beter zorgen dat de mensen daar op een andere manier hun knaken kunnen verdienen (ongeveer 1 knaken per maand). Pas als dat opgelost is kan je BOE gaan roepen wanneer er dan nog niks veranderd aan de omstandigheden. Dus tot over een jaar of.... 800?

Adriaantjeeeeeuh | 10-12-07 | 10:26

van dal 10-12-07 @ 10:22
Goedverdoeme man flikker op!
*Heeft iemand me net een paar mille door de neus geboord, laat me...*

Bertus Betonsloper | 10-12-07 | 10:25

Het is een goede zaak dat we de rest van de wereld onze idealen opleggen.

azijnseikerT | 10-12-07 | 10:24

Bertus Betonsloper 10-12-07 @ 10:19

zal ik effe met de instelling bellen? dat ze je deur weer dichtdoen....

van dal | 10-12-07 | 10:22

Je moet het ziens als iets nobels. Want jij help gezinnen in India te overleven. Je moet begrijpen dat die kinderen werken omdat het gezin niet genoeg geld heeft om te overleven. Ook als pa en ma werken. Dus voel ik me goed dat ik help die mensen te overleven.

Baksteenschoen | 10-12-07 | 10:20

lekker belangrijk, die kledingbedrijven hebben zich nog nooit zorgen gemaakt om of over kinderarbeid en arbo-omstandigheden, en dat zullen ze ook nooit doen. het enige waar het nu om gaat is dat de consument (wie is dat?) te kennen heeft gegeven dat het toch wel erg is.... het kledingbedrijf ziet imagoschade aankomen en nu opeens zijn ze 'om' zijn ze er ook tegen... want stel je voor, die klant zou wel eens kunnen besluiten hun troep niet meer te kopen. daar gaat het ze om, en echt niet om de kindertjes in india, china of bangla desh.

van dal | 10-12-07 | 10:19

OT: And now for something completely different: De ‘Ik-heb-een-maandag-ochtend-kut-humeur-en-wil ervan-af Meme-Mana-Mantra!
-
*Minimaal tien minuten, monotoon, allegro met een langzaam crescendo en de klemtoon op de eerste ‘me’. Ritmisch plingeltje op de achtergrond. En daar gaan we: ooohhhhmmmmmmmeme-mana-meme-mana…..*
-
U heeft het tien minuten volgehouden? Proficiat, uw dag kan niet meer stuk! Have a nice day!
-
-
Neem nu een watervaste stift en kruis, als je behoefte voelt, je reaguursel aan:
-
-
[ ] @ Bertus: Flikker op man! Na twee minuten had ik het gevoel mezelf een oedipus complex aan te praten (neem me - mama, neem me – mama) Tjeezez man, doe normaal...
-
[ ] @ Bertus: Cewl man! Ik neem vanmorgen nog ontslag en pak vanmiddag het vliegtuig naar India…
-
[ ] @ Bertus: Joris, doe is edit!
-
[ ] @ Bertus: Ga is deaud!
-
[ ] @ Bertus: Een mantra (een samenvoeging in het sanskriet van de woorden manasah: ‘geest’ en tra ‘bevrijding door beheersing van die geest’.) is een gedicht, woord, een uitspraak, of een lettergreep die het midden houdt tussen een magische spreuk en een gebed. In sommige gevallen wordt hij herhaald en is hij bedoeld als een continue recitatie. Men probeert door mantra's te ‘chanten’ het hart van de individuele ziel te reinigen van alle stoffelijke besmettingen. Hoewel het woord mantra uit het Sanskriet komt, worden in feite in alle religies vele, telkens verschillende, mantra's gebruikt voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld om in een status van trance te geraken of om geestelijke zuivering te bereiken. (En dat mag van mij hoor, zolang je mij maar niet lastigvalt met die kul voor de geestelijk labiele mens.)
Voor jouw mantra ben je waarschijnlijk uitgegaan van de Thaise Bos Traditie van het Theravada, omdat je binnen die traditie namelijk vrij bent een mantra te kiezen waarvan je denkt dat die de beste resultaten brengt.
Het eerste deel van jouw mantra ‘meme’, pronounced as /ˈmiːm/, is een begrip uit de memetica en wordt ook wel omschreven als een besmettelijk informatiepatroon. In meer specifieke termen: een meme is een zichzelf vermeerderende eenheid van de culturele evolutie, zoals een gen de eenheid is van de biologische evolutie. De eerste die de term ‘meme’ introduceerde voor een breder, in eerste instantie wetenschappelijk, publiek was Richard Dawkins in zijn boek The Selfish Gene, 1976, waarmee hij de eenheid van culturele evolutie wilde aanduiden, analoog aan het gen bij de biologische evolutie. Memen gedragen zich in de tijd ongeveer als organismen in de evolutie. *die zit, hehehe*
Het tweede deel van jouw mantra bestaat uit het Malanesische woordje ‘mana’, dat duidt op de bijzondere en bovennatuurlijke kracht van een mens, zoals bij de papua’s het koppensnellen veelal wordt beschouwd als een poging om het ‘mana’ te vergroten. Waarom je mij overigens moet vervelen met je maandagochtend kut humeur meme-mana-mantra is me een volkomen raadsel en daarom bla-die-bla en fapper-de-bla-die-blap.
-
[ ] @ Bertus: En hoe haal ik die kruisjes nou van m’n beeldscherm?

Bertus Betonsloper | 10-12-07 | 10:19

Veel merkleding is zowieso te duur. Levis kost 20 usd in de states, en hier 90 euro. Het is ecchter wel een brijante manier om de europese kledingindustrie te beschermen zonder importheffingen.

Pluizig Konijn | 10-12-07 | 10:18

Lekker verbieden die kinderarbeid en dan even een paar jaar later terug kijken wat er is gebeurd in dat land...
Oogkleppen vok die teveel met bomen raten die geen weerwoord geven.

überbrain | 10-12-07 | 10:17

G-star? dat is toch de mannelijke clitoris?

lamlul007 | 10-12-07 | 10:17

Gelukkig loop ik nog in jutezakken.
Die ik gestolen heb toen vroeger de boeren de eerdappels nog in zakken van het land haalden.

in de regenjas | 10-12-07 | 10:17

Wat heeft G-Star met merkkleding te maken? Dat is geprijsd alsof het merkkleding is maar uiteindelijk is het nog steeds H&M troep.

M299 | 10-12-07 | 10:16

Hallo nieuwe wereldeconomie India & China, Hallo 3e wereld polder Hollandia - dat wonen die ex-VOC-rakkers die anno 2010 op klompen emmers water naar de zee dragen, in boerenkiel.

JudgeJuly | 10-12-07 | 10:16

Heerlijk hypocriet die Gristelijke Sociaal Despoten in onze regering en de zogenaamde Non Governemental Organizations

bliepje80 | 10-12-07 | 10:16

Als ik Balk was, stuurde ik Bot erop af! Als goedmakertje, dat dan weer wel.

fuckje | 10-12-07 | 10:15

Alle kleding is toch van een merk? Of betreft het hier alleen de merken die onverklaarbaar duur zijn ondanks de lage productiekosten? Van die kleding die uitsluitend door brugklasserts en negerts gedragen wordt omdat je in die milieus pas meetelt als je een bepaald merk draagt.

[-InFiDeLz!-] | 10-12-07 | 10:14

G-star is toch kut. Vroegâh, toen het nog gewoon Gapstar heette, was de kwaliteit wel goed, maar sinds de kindertjes in India het maken is het ronduit waardeloos. Misschien moeten ze de kindertjes maar wat harder slaan.

Biff Eagleburger | 10-12-07 | 10:14

De overheid moet vaker op deze manier worden aangepakt. Echt waar, nog nooit zo'n slechte overheid gehad als nu. Stelletje oplichters, linkse hokjesdenkers die andere veroordelen maar geen zelfkritiek hebben.

Het_leuke_zuiden | 10-12-07 | 10:13

Merkkleding FTW!

Armageddon | 10-12-07 | 10:10

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken