Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Jood voortaan altijd Jood

joodse vlag, pardon JoodseHet CDA heeft een nieuw hoofdpijndossier te pakken. Na de fietslampjes en de dag van rEsPeKt, gaat de fractie zich nu vastbijten in het dossier Joden. Pardon, GeenStijl, jullie bedoelen natuurlijk joden. Zonder kapitaal. Neen, Joden. Wanneer het aan het CDA ligt, schrijven we joden voortaan altijd met een hoofdletter. Dus: Joden. Dat geldt overigens ook voor de enkelvoudige vorm: jood wordt dus Jood, evenals jodin in de toekomst als Jodin zal moeten worden geschreven. Evenals Joodse gemeenschap, Joods maatschappelijk werk, Joods Film Festival, Joodse feestmuziek, Joodse leesclub, Joods bijzonder onderwijs en niet te vergeten (hallo Ella Vogelaar): een Joods-christelijke-islamitische traditie.

Reaguursels

Inloggen

glassveselmann 22-11-07 @ 08:48
Je hebt ze toch wel allemaal op een rijtje he?
*In ieder geval van 1 t/m 3 zo te zien. Het is een begin...*

Bertus Betonsloper | 22-11-07 | 11:07

sijtje boes 21-11-07 @ 18:28
Laten we daar maar verder niet op in gaan. Ik poste het en had er twee minuten later al weer spijt van. Maar je weet hoe dat gaat, wij zijn van nature nogal licht ontvlambaar en dat Manon Thomas gedoe hielp ook niet echt. <GRIJNS>

* Het in den broek doet voor grote Antilliaan van sijtje *

Bigi Bana Boy | 22-11-07 | 10:47

Ik dacht dat het altijd al was. Heeft te maken met respect.

Namen en groeperingen schrijf je met hoofdletter, zodat je laat zien dat je deze respecteert.
Normaal Nederlands!

investin | 22-11-07 | 09:46

Ik dacht dat het altijd al was. Heeft te maken met respect.

Namen en groeperingen schrijf je met hoofdletter, zodat je laat zien dat je deze respecteert.
Normaal Nederlands!

investin | 22-11-07 | 09:46

@sijtje boes 22-11-07 @ 07:36
Over belachelijke onderwerpen mag gezeikt worden. Daar hoef ik geen "zen" opvattingen voor te hebben.

stoorZENder | 22-11-07 | 09:26

Een ethnische aanduiding met een hoofdletter... Dan moet Indiaan ook met een hoofdletter en Neger met een chocoladeletter en....

Voor wie zich met ethnische dingen bezig wil houden dan.

kalebassie | 22-11-07 | 09:05

1) Er is geen 'joods volk', nooit geweest ook. Alleen voor mensen die in sprookjes geloven (christenen, joden zelf en bovenal de antisemieten [en dat zijn meestal ook christenen]); 2) christen wordt ook met een kleine letter geschreven, moslim ook. Is dat ook kleinerend?; 3) Gezeik.

glassveselmann | 22-11-07 | 08:48

bloedjelink 22-11-07 @ 19:26
Dank je wel ik heb hem met plezier net zitten luisteren hele huis wakker door mamma der klezmer ha ha ha. Je had die kop van mijn vriend moeten zien: onbetaalbaar!.
-
stoorZENder 22-11-07 @ 00:24
Dat ZEN in je nick geweldig gevonden hoor, je hebt ook echte ZEN opvattingen merk ik al.

sijtje boes | 22-11-07 | 07:36

De inhoud van een cda-hoofd bevat tegenwoordig uit een mengsel van zaagsel en maagzuur.

Tekkeldief | 22-11-07 | 03:48

bloedjelink 21-11-07 @ 19:26
&#1513;&#1464;&#1473;&#1500;&#1493;&#1465;&#1501;
en Lechaim! (1/4, vandaar...)

Bertus Betonsloper | 22-11-07 | 00:26

Is het dan ook "kutJoden" of blijft het "kutjoden"?

stoorZENder | 22-11-07 | 00:24

Rotmoffen. Wij moeten jood schrijven maar zelf toch de hele tijd Jude aanhouden.

De Geus | 22-11-07 | 00:13

Joodse gemeenschap..... mmmm, dat porno genre is mij volledig onbekend.

Tarak | 21-11-07 | 23:59

Hoofdletters ?Natuurlijk.Want als iets met hoofdletters geschreven wordt dan lijkt het belangrijker dan die fantasieloze, eigenlijk best wel nutteloze kleine letters. Eigenlijk wil het CDA dat alle woorden en namen die zij belangrijk vinden
met hoofdletters worden geschreven.(Geldt niet voor commissies want die gebruiken teveel hoofdletters). En wie het daar niet mee eens is kan de TYFUS en de TERING krijgen.

nadenkeniseenkunst | 21-11-07 | 23:49

@bloedjelink 21-11-07 @ 19:12,
zoiets, mijn opa zaliger was geen liefhebber van joden (voorWOII) echter wist mijn opa ook te verhalen van joden arm als kerkratten.

De Joden verspreidden een relicultureel machismo tot verdriet van de simpele Drenthse boer die daar geen reedt van begreep (ik vul even in)
Had mijn opa geweten dat de Joden richting worstenfabriek Auschwitz ging gingen, had hij weldegelijk een andere tactiek toegepast, het waren dan wel kudtJoden, maar wel ONZE kudtJoden
Mijn opa was na WOII diep bedroeft dat ze zich zo lichtvaardig hadden laten gebruiken. Hun irritaties richting het Jodendom zo slim misbruikt voor de totale vernietiging.

Mijn opa was om voor hem moverende redenen getergd door wat Joden in Meppel, achteraf heb ik mogen horen dat moord en gaskamer niet in zijn palet der mogelijkheden, en al helemaal niet aan zijn liberale opvattingen over het leven paste, het was hem immer een gruwel wat Himmler en z'n vriendjes uitspookten, ophangen was hem bijna nog te netjes.

Ja joh, stuur die oost europeesche Joden maar terug om in het zweet hunner aanscheins te arbeiden, terug naar het oosten om het vrijgekomen land te bewerken (drang nach osten politiek)!
Dit is wat de Nederlander toen werd voorgespiegeld.

Hoe anders bleek het uiteindelijk te zijn.

*is scherp op antisemitisme*

vander F | 21-11-07 | 23:31

Is er nog een antisemiet, of zoals dat tegenwoordig heet, een anti zionist voor z.n virtuele smoel te slaan vanavond?
Iemand, zeg het maar beste reaguurders, ik heb de draad niet helemaal doorgelezen.

vander F | 21-11-07 | 23:07

klaagmuurkoppers. weet je meteen waar die hoofdpijn vandaan komt

zeiksmurf | 21-11-07 | 23:05

bloedjelink 21-11-07 @ 14:57
Heerlijke muziek met een K. Mee eens!

Bertus Betonsloper | 21-11-07 | 19:17

@moe de loos @16:25
Amsterdam is nooit erg pro Jood geweest.
Vroeger niet en nu nog steeds niet.
Groot misverstand dat er zoveel warmte voor de Joden is.
Antwerpen van hetzelfde laken een pak. Waar de concentratie Joden hoger is, zie en voel je het antisemitisme.
Waarom? Limonchiki. Ergens is het altijd op geld terug te herleiden.

bloedjelink | 21-11-07 | 19:12

Politieke correctheid op de top van zijn kunnen...

da wizard | 21-11-07 | 18:49

Didadaniel 21-11-07 @ 14:40
Ooit snapje het wel.
-
Bigi Bana Boy 21-11-07 @ 15:41
Foto's van wie of wat bedoel jij meneer Bigi?
-
moe de loos 21-11-07 16:25
dat word ik nou juist van jouw soort mensen ... moe de loos ... zucht.
-
bloedjelink 21-11-07 @ 14:45 en 15:25
Mooi gezegd.

sijtje boes | 21-11-07 | 18:28

-weggejorist-

osgn | 21-11-07 | 18:15

Hebben de Duitsert dat ingevoerd? Wist iemand dat nog, dan ? Of hebben ze bij het cda ontzettend hun best gedaan om met iets te komen, wat dan ook, zodat het net lijkt alsof er geregeerd word in dit kudtland?
Goedverdoeme, ´k wor schijtziek van het gelul over geloofen cultuur, elke dag maar weer.

Zottelkopf | 21-11-07 | 17:57

Vreemde actie van het CDA. Maar goed, ze zoeken het maar lekker uit. Er is al sinds de oprichting niets normaals aan die partij geweest.

Adriaantjeeeeeuh | 21-11-07 | 17:54

Zoals ik 'god' en 'mocro' of met een kleine letter schrijf, zo zal ik ook jood met een kleine letter blijven schrijven.

fluh | 21-11-07 | 17:52

Bigi Bana Boy 21-11-07 @ 16:28

LOL. Zeker om die 'lig', ik zag hem niet eens aankomen, haha.

Flodder | 21-11-07 | 16:32

Flodder 21-11-07 @ 16:18
Inderdaad, mevrouw Bigi vindt het een ontzettend stomme grap maar ik vind het bijna de beste mop die ik ooit gehoord heb. Neem daarbij wel in ogenschouw dat Langatabbetje in mijn jeugd nog tamelijk geisoleerd lag van de rest van de wereld. Alleen GranMan Jan Levi had telefoon en die deed het de helft van de tijd niet. Iedere keer als het waaide of regende kon je het vergeten. In ieder geval is het niet mijn schuld dat ik nooit de meest actuele moppen en grappen heb gehoord in mijn jeugd, of het moet om Bouta's staatsgreep gaan.

PS Als je zijn pootjes er ook nog vanaf trekt krijg je een lig.

Bigi Bana Boy | 21-11-07 | 16:28

alsof iemand dat nog weet dat dat door de Moffen (hoofdletter M) is ingevoerd in 1941. Doe normaal. Gewoon jood met een kleine letter, zo geliefd waren ze niet in Amsterdam vroeger. Ik pleit wel voor Jodenstreek met een hoofdletter, maar dat komt omdat dat woord nou juist de lading dekt!

moe de loos | 21-11-07 | 16:25

Bigi Bana Boy 21-11-07 @ 16:00

Een loop?

Flodder | 21-11-07 | 16:18

@Bigi Bana Boy 21-11-07 @ 16:00

Een mier?

Biff Eagleburger | 21-11-07 | 16:13

bloedjelink 21-11-07 @ 15:25
.
Dat kunnen mensen wel vinden, en het is een feit dat heel veel mensen het doen, maar het blijft toch een hopeloos inexact gegeven; dat volks-zijn, zowel genetisch (vanwege het al eerder vermelde rondneuqen), als cultureel (voortdurende verandering). De vraag is, of je op zoiets inexacts een label kunt plakken.

Niet voor Jan | 21-11-07 | 16:11

En zo is het maar net:)

Ariel | 21-11-07 | 16:06

Superior Bastard 21-11-07 @ 15:52
De &#964;&#965;&#966;&#959;&#949;&#953;&#948;&#959;&#965;&#962; ?

Bigi Bana Boy | 21-11-07 | 16:00

Wat krijg je als je een vlieg vangt en vervolgens zijn vleugeltjes eraf trekt ?

Bigi Bana Boy | 21-11-07 | 16:00

Flodder 21-11-07 @ 15:54

Dat is een goeie. Ik heb er wel over nagedacht maar kon niet op een antwoord komen.

Bigi Bana Boy | 21-11-07 | 15:59

Niemand.
Arabische Liga.

Flodder | 21-11-07 | 15:54

En ongezien de Typhus voor ronnie(what's in a name?) naftaniël van het cidi.

Superior Bastard | 21-11-07 | 15:52

Tja, en een paard heeft geen kop en poten maar een hoofd en benen.
zonder hoofdletter weliswaar, maar toch...

Andreas B. | 21-11-07 | 15:49

Wat is de tegenhanger van de Jodenkoek?

Flodder | 21-11-07 | 15:48

De &#964;&#965;&#966;&#959;&#949;&#953;&#948;&#959;&#965;&#962; voor het CDA.
Hee Sijtje, heeft jouw vriendje geen leuke pica's op zijn PC ?
Want dan bellen we ikkuikku even.

Bigi Bana Boy | 21-11-07 | 15:41

jj voortaan Junkie Jantje

Junkie Jantje | 21-11-07 | 15:41

@spinoza 21-11-07 @ 15:31 & Sven31 21-11-07 @ 15:37

joden, moslims, christenen, atheisten, Politici

Biff Eagleburger | 21-11-07 | 15:40

spinoza 21-11-07 @ 15:31
joden, moslims, christenen, Atheisten

Sven31 | 21-11-07 | 15:37

Joden, Moslims en christenen.

spinoza | 21-11-07 | 15:31

@Niet voor Jan @15:09
Culturele identiteit is niet voldoende gevangen in nationaliteit.
Waar je woont is ondergeschikt aan wie je bent. Je bent veel meer het produkt van je voorouders (collectief genetisch materiaal) dan van je huidige -sociale- omgeving.
Je oergevoel, je driften, zijn de kern van je wezen.
De Jood wordt gedefinieerd door het Joodzijn. Of ie het wil of niet.
Sommigen omdat ze hun afstamming hartelijk omarmen, anderen omdat ze zich er tegen verzetten. Maar hoe dan ook, het blijft belangrijk en vormend.
Het gaat niet om de "slachtofferrol". Het gaat om bewustwording. It's a way of life, ook zonder religie. Wie zijn of haar afstamming en geschiedenis ontkent, ontkent zichzelf. Je leeft en denkt en reageert omdat je op die manier als volk en als vertegenwoordiger van dat volk bent geevolueerd.

bloedjelink | 21-11-07 | 15:25

Kut moet met een K, de rest in onbelangrijk.

verfsmijter | 21-11-07 | 15:20

Prima, mee eens. Schrijven we voortaan ook Moslim met M, Islamiet met I, Arabier met een A en Koran met een K. Lang leve het cda.

DonJohnson | 21-11-07 | 15:13

Ik snap die nadruk op 'volk' niet. O, ik snap het begrip 'volk' wel; het is maar net hoeveel lagen van zelf-identificatie je nodig hebt. Als in: Ik ben niet alleen Israelier (want ik woon in Israel), ik ben ook nog Jood (afstammeling van het Joodse volk), en jood (ik hang het joodse geloof aan).
.
Maar hier in Nederland zijn de meeste Nederlanders gewoon tevreden om te zeggen dat ze Nederlander zijn - ze wonen in Nederland en zijn van het Nederlandse volk. Maarja, dan komt automatisch het probleem om de hoek kijken. Want is het Nederlandse volk wel zo anders dan het Duitse, bijvoorbeeld ? Er zijn voldoende tukkers om het tegendeel te bewijzen. En is culturele identiteit niet al voldoende gevangen in nationaliteit ? Bovendien, we weten allemaal dat mensenmannetjes hun pik steken in alles wat warm- en koudbloedig is, vermenging vindt overvloedig plaats. Nationaliteit kun je inwisselen, een geloof kun je afschudden, maar een volk ?
.
Misschien zijn andere volken van de wereld wel zo trots op hun volkerigheid, omdat ze 't alleen met elkaar doen. Gadver.

Niet voor Jan | 21-11-07 | 15:09

Kan dit K*DT kabinet zich nu niet eens met BELANGRIJKERE zaken bezighouden dan hoe men jood schrijft. Zometeen moet goedverdoemme óók nog met een hoofdletter. Jezus christus was een stelletje eikels!
( jezus staat hierboven met een hoofdletter omdat het een begin van een nieuwe zin is, niet dat jullie denken dat ik al begonnen ben met die ongein)

Sulfuric-Acid | 21-11-07 | 15:05

Iemand al gevraagd hoe de joodse gemeenschap hierop reageert.

verfsmijter | 21-11-07 | 14:54

We kunnen ze ook gewoon 020 noemen. Ben je van de discussie af.

Sven31 | 21-11-07 | 14:54

Ben zo blij met het cda (kleine letters) Dat is nog is een partij die de moeilijke vraagstukken echt aanpakt. Ik zat hier al erg lang op te wachten.

Ma Flodder | 21-11-07 | 14:53

Kan iemand mij vertellen waarom de Burgemeester van Amsterdam altijd een Jood of jood moet zijn?

LoopseTeef | 21-11-07 | 14:53

Ik geloof sowieso niet in de rassenleer, alle nationaliteiten met een kleine letter, probleem opgelost!

Analia von Solmsch | 21-11-07 | 14:48

Fleischbaum.... koshere naam.
Jood of jood. Respect en tolerantie kun je niet afdwingen met een regel over het gebruik van de hoofdletter.
De Duitsers schreven het "klein" maar zijn er nooit in geslaagd om het volk te kleineren. De menselijke waardigheid is a state of mind en zit 'em niet in letters op papier of beeldscherm.
Verplicht hoofdlettergebruik geeft weer voedsel aan de gedachte dat de "uitverkorenen" een uitzonderingspositie verdienen. Me dunkt dat ze die in negatieve zin al hebben.
.

Verder raad ik u allen aan om de prachtige documentaire "I have never forgotten you"/The life and legacy of Simon Wiesenthal" te gaan bekijken.
Een film over een Mensch met een hoofdletter M.

bloedjelink | 21-11-07 | 14:45

@ sijtje boes
de holocaust + jodenvervolging door de eeuwen heen is verschrikkelijk, dat weet ik ook wel. Echter, dat is voor mij nog geen reden om joden te onderscheiden van moslims, christenen, hindoe's etc etc etc
Laten we ook niet vergeten dan de joden niet de enige gediscrimeneerde mensen op de wereld zijn (zeker niet in het verleden).

Didadaniel | 21-11-07 | 14:40

En natuurlijk niet te vergeten Amsterdammmert.

dreefneef | 21-11-07 | 14:40

Terecht, Joden hoor je met een hoofdletter te schrijven.

Murdockyoufool | 21-11-07 | 14:39

En als je er niet mee eens bent, dan ben je antiseMIET!

Quichegerechtigde | 21-11-07 | 14:38

@widtvoet... 21-11-07 @ 14:16
Kijk!
U is een man met zakelijk inzicht!

*hoofdletter J verpatst reeds aan de Joslims voor phat gruwelijke prijs*

Ahasveros | 21-11-07 | 14:34

@nattebever 21-11-07 @ 14:20,
we zijn eigenlijk allemaal Atheisten joh,
een Grristen gelooft toch ook niet in Shiva en Brahma?
Nou dan.

vander F | 21-11-07 | 14:31

Leon - ik heb die Anne Frankboom zelf nog geplant - de Winter gaat nu al zijn boeken volledig in CAPS publiceren.

Biff Eagleburger | 21-11-07 | 14:28

't Is toch een geuzennaam?

Bernhard Bang | 21-11-07 | 14:25

LOL@mokum
ach ja de hele mispoche vind het ook idioot.
Overigens hebben alleen nederland en zweden het Jiddisch als een regionale taal of een taal der minderheden erkent aan de hand van het europese handvest.
Zelfs het fries, wat toch door aanzienlijk minder mensen werd/word gesproken, daar zijn meer wetgevingen en regelgevingen voor inzaken onderwijs omroep etc.
Terwijl het Jiddisch tot in de 19de eeuw van Litouwen tot Amsterdam gebruikt werd.
Alleen op de orthodoxe school hier in Amsterdam, het cheider, wordt een deel van het onderwijs in het jiddisch gegeven.

sijtje boes | 21-11-07 | 14:21

Zeurders 21-11-07 @ 14:05
Wil jij niet christenen, moslims en atheisten op 1 hoop gooien?
Gristenen en moslims geloven in verschillende varianten van Moeder de Ganz en noemen iedereen die dat niet gelooft een ongelovige of atheist.
Je kunt beter een onderscheid maken tussen het denkend deel en het gelovend deel der natie (of van de wereld).
Iemand die gelooft, is knettergek, maar ach, waarom vertellen wat iedereen allang weet?

nattebever | 21-11-07 | 14:20

Dus: Joodelahitie. Weten ze dit ook al in Oostenrijk?

thispissesmeoff | 21-11-07 | 14:17

En wat gaat er gebeuren als die jood zijn hoofdletter krijgt?

Juist.

Dan verpatst ie 'm.

widtvoet... | 21-11-07 | 14:16

en Als we dat toch doen unterm.. er voor zetten iedereen blij

Bill Bixby | 21-11-07 | 14:13

Zo, zijn ze eindelijk gelijkwaardig aan de Palestijnen.

Mongoose | 21-11-07 | 14:10

@Joris
Kun je er niet hier en daar een 'weggejoodt' tegenaan gooien?

nattebever | 21-11-07 | 14:09

Ach, iedereen is &#1497;&#1456;&#1492;&#1493;&#1468;&#1491;&#1460;&#1497; voor &#1497;&#1456;&#1492;&#1493;&#1468;&#1491;&#1460;&#1497;
Dat probleem met grote en kleine letters is voor goyim.

mokum | 21-11-07 | 14:08

En wat vinden de Christenen, Moslims en Atheisten hier eigenlijk van?

Zeurders | 21-11-07 | 14:05

Goed plan van die CDA-erts. Verwarring is gewoon verwarrend, altijd.

Korreltje Zout | 21-11-07 | 14:03

Bokassa 21-11-07 @ 14:00
Ik vrees van wel.

sijtje boes | 21-11-07 | 14:03

Als straks iemand gewoon 'jood' schrijft, kunnen ze 'm gelijk aannagelen wegens anti-semitisme. Geniaal! Waarom is het in 's helemsnaam wel 'christelijk', 'moslim', 'khazaar', 'palestijn', maar wel 'Jood'? Zijn ze ubermenschen of zo?

Bokassa | 21-11-07 | 14:00

@ Muxje 21-11-07 @ 13:26 : "Rassen schrijven we met een hoofdletter; geloven met een kleine letter. Het Joodse volk, het joodse geloof. Simpel, toch?"

Sinds wanneer zijn Joden een appart ras? Of zoals iemand anders zei een apparte nationaliteit?

@ didadaniel, ik doe met je mee. Dida _O_.
Dan geloof ik overal in, gristus, allah, jaweh, boedah en iedere week een paar dagen verplicht vrij ivm de feestdagen!

Amen.

Limbonees | 21-11-07 | 14:00

hero_of_heaven 21-11-07 @ 13:50
Hoe hoog die sanctie ook gaat worden ... volgend jaar is die in ieder geval 20% hoger dus doe het snel nu nog maar een paar maal.

sijtje boes | 21-11-07 | 13:57

maar komt de politie daar dan nu ook op controleren?

Geile koe | 21-11-07 | 13:51

Godsamme, het zoveelste brevet van onvermogen waaruit blijkt dat deze regering het ronduit vertikt de echte zaken bij de lurven te pakken. Wat een droefenis...

Reykjavik | 21-11-07 | 13:51

hoezo, het is toch gewoon 'jude' [/godwin]

QB (ja die.....) | 21-11-07 | 13:50

Sinds wanneer is het geen Jeaud meer ? Het is toch ook Peaul ?

Bigi Bana Boy | 21-11-07 | 13:50

vind dit een veel sterker punt dan dat van die lampies, ik bedoel dit gaat nog ergens over. Hot issue hoor, ik persoonlijk zou , als ik daar in D.H zou werken, direct weer een loonsverhoging voorstellen ook, zou toch wel verdiend zijn.
Wat een wereldproblemen zeg. Als die j voortaan een beetje groter word geschreven lost echt zoveeeeeeeeeeeeeeeeel op.
Jodelahiti .
(ben trouwens benieuwd wat de sancties zijn als ik het gewoon met een klein jeetje blijf zeggen en schrijven?)

hero_of_heaven | 21-11-07 | 13:50

Nu het ÇDA zich op hoofdlijnen van beleid lijkt te fokussen kunnen onze Gristenvrienden misschien gelijk die brandende kwestie van het geurgeven van straatmeubilair meepakken. Dat ruikt nl. maar zelden lekker.
En eauk graag gelijk gepaste aandacht voor het groeiende vraagstuk rondom bermgewas. Wél bloemetjes, geen bloemetjes ertussen... Vrolijke kleurtjes hebben de potentie agressie en verveling onder filekruiperts te temperen.
En laat dat ÇDA dan aub. tevens de problematiek mbt. het vroegtijdig verschieten van de kleur van de gordijntjes van de Regierungsjet oppikken...

So little time, so much to do.

widtvoet... | 21-11-07 | 13:50

Wat een ontzettend gelul om een onderscheid te willen maken tussen joodse gelovigen en lieden van het oude ras (Jood). Zouden er echt veel joden (gelovigen) zijn, die niet ook Jood (ras) zijn? Ik ken niet een man/vrouw die niet Joods was en zich bij het joodse geloof heeft aangesloten. Kortom echt CDA gelul om nix.

lijn5 | 21-11-07 | 13:47

Das leuk gevonden Didadaniel...(whats in a name) echter hoe wil je die mensen dan noemen die werden vervolgd, allemaal op transport zijn gezet, in kampen zijn gezet en vervolgens heeft laten verhongeren of vergast? Al die 6 miljoen? dat waren geen Israeliers, want israel bestond toen nog niet, snugger.
Dat waren joden.
Een volk wat door de eeuwen is vervolgd, verguist, verafschuwd, verjaagd en waar men om wat voor vage reden bang voor was, zo bang dat zij in ghetto's moesten wonen en alleen met een pas der uit mochten in sommige landen en die hun geloof afmoesten zweren tijdens de inquisitie.
Dat volk is het Joodse volk.
En nogmaals ook zonder dat je voor de rest iets aan de joodse godsdienst doet je bent en blijft even zo goed een Jood.
Maar ik voel de bui al hangen ... ik geef je nu alvast gelijk in al je volgende betogen.

sijtje boes | 21-11-07 | 13:46

@pinguinmic 21-11-07 @ 12:41
er staat nergens iets over christelijke danwel islamitische hoofdletters die opeens verplicht gaan worden.

gelijk schelden, he? ik heb geleerd dat schelden een manier is om een gebrek aan woorden te verbloemen, danwel een manier is om het eigen (kleine) ego wat op te krikken. als je dat nodig hebt mag je wat mij betreft je gang gaan.

rara | 21-11-07 | 13:44

Hier hebben ze in Duitsland al een Oplossing voor gevonden alle Zelfstandige naamwoorden met een Hoofdletter. Ben je van het hele Gezeur af.

Mubbenschonster | 21-11-07 | 13:43

kunnen we ze niet classificeren als Jodoci, zoals in 1 Jodocus, 2 Jodoci?

Lebowski Achiever | 21-11-07 | 13:41

-weggejorist-

puddingbrood | 21-11-07 | 13:41

Baruch Attenooije!
Wat moet ik daarvan vinden?
*vlag Davidsster uithangt*

@DopeFish 21-11-07 @ 13:28
Wat heb 'Gottedom' toch een meaui, ultrameaudern en futuristisch stadscentrum. Vraag me af waar die oude huizen zijn geblevej...

Ahasveros | 21-11-07 | 13:40

Straks schrijven we weer christen democratisch appèl in plaats van christen democratisch appel, het moet niet het gekker worden,
*
btw: is seks met een christenhond en vorm van bestialiteit?

Analia von Solmsch | 21-11-07 | 13:38

Ik probeer 020 met een hoofdletter te typen, maar waar zit de hoofdletter nul?

PSZ-E | 21-11-07 | 13:38

Joden een volk en christenen een geloof. Rook er nog een joh. Als ik vandaag mijn Dida geloof begin en schreeuw dat ik word verbannen uit mijn dorp omdat ik een minderheid vorm maar wel wil rellen met de meerderheid, ben ik opeens ook een volk
Doe toch normaal. Inwoners van Israel zijn Israelis.

Didadaniel | 21-11-07 | 13:34

*ziet Naftaniël F5-en en aantekeningen maken*

Egerius | 21-11-07 | 13:33

Het kabinet zit er nu bijna een jaar. Wat hebben ze gedaan en bereikt:

[x] Bustourtjes gemaakt naar prachtwijken
[x] Gheyle auto's en beeps bekeken tijden Bavaria City Racing
[x] Ayaan Hirshi Ali opnieuw geschoffeerd
[x] Burgers alsnog de EU grondwet door de strot geduwd
[x] Geluld over respect voor gelovingen van diverse snit
[x] Promotie voor Marokkaanse mode tijdens Prinsjesdag
[x] Gaten in begrotingen gevuld door rokers, automobilisten, vliegers te pesten
[x] Lobby werk in dienst van Shell en de Gasunie in Rusland
[x] Alle belangrijke issues laten liggen

LJBrinkhorst | 21-11-07 | 13:32

kutJood? Zoiets?

R. Panzerfaust | 21-11-07 | 13:30

@sijtje boes 21-11-07 @ 13:19 Volgens mij juist wel, "Het is Jood als het gaat om iemand van het Joodse volk en jood als een aanhanger van het joodse geloof wordt bedoeld." Dit laatste wordt als pijnlijk door het CDA ervaren. Geef eens aan, waar ik de fout inga?

Tarak | 21-11-07 | 13:29

-weggejorist-

DopeFish | 21-11-07 | 13:28

Idi Amin en Idi Jood

Egerius | 21-11-07 | 13:27

Is dit een compensatie voor die boom die we om gaan kappen?

Fietsketting | 21-11-07 | 13:26

@sijtje boes 13:19: Lees jij het artikel (en voorgaande posts) nog maar een keer. "Jood" kan namelijk ook slaan op de aanhanger van het joodse geloof; het woord slaat zowel op een ras als op een geloof. Rassen schrijven we met een hoofdletter; geloven met een kleine letter. Het Joodse volk, het joodse geloof. Simpel, toch?

Muxje | 21-11-07 | 13:26

Duismann 21-11-07 @ 13:18
Ja zeker een centimeter of drie, voelt de rest zich niet zo onderbedeeld.

sijtje boes | 21-11-07 | 13:23

Is jodelen zonder hoofdletter nu ook not-done?

Fietsketting | 21-11-07 | 13:23

@Tarak 13:12: Onze Taal heeft (zoals gewoonlijk) helemaal gelijk. Het is ook de meest egalitaire oplossing, omdat het gebruik van de hoofdletter bij het woord "jood" dan consistent is met de woorden waarmee het wordt vergeleken. Dus:
"moslims en joden" en niet "moslims en Joden".
"Joden en Berbers" en niet "joden en Berbers".

Muxje | 21-11-07 | 13:22

rokershoest 21-11-07 @ 13:12

LOL

neemjemoederindemali | 21-11-07 | 13:22

En ze wonen in Jodistan?

Superior Bastard | 21-11-07 | 13:22

Gaat nergens over..
zolang er maar wel gewoon Joden koeken mogen blijven. Met een J of met een j ze smaken het zelfde.

sijtje boes | 21-11-07 | 13:21

Gelukkig maakt het kabinet zich druk om echt belangrijke zaken

neemjemoederindemali | 21-11-07 | 13:20

Tarak 21-11-07 @ 13:16
Jij snapt hem geloof ik nog niet helemaal

sijtje boes | 21-11-07 | 13:19

'En bij kleine jongetjes, snijden we een stuk van de lul af'

(Hans T)

Duismann | 21-11-07 | 13:18

@sijtje boes 21-11-07 @ 13:14 Over dit verschil gaat nu precies dit hele belangwekkende taaldossier.

Tarak | 21-11-07 | 13:18

Zeg Moos, in spanje spreken ze de J toch als een G uit?
Ja Saar, dat klopt.
Oi in spanje ben ik dan een Godin.
ha ha ha uit de bundel van Max Trailleur

sijtje boes | 21-11-07 | 13:16

Maar als je Jood als aanhanger van de joodse religie met een hoofdletter moet gaan schrijven dan wordt het uiteraard ook Christen voortaan altijd met een hoofdletter geschreven.

Tarak | 21-11-07 | 13:16

Toch blij dat ze dit kunnen regelen en bijzaken als ontslagrecht etc. voor zich uitschuiven.
Ga eens regeren stelletje lapzwansen!

Patrick Bateman | 21-11-07 | 13:16

jodenlen

jid | 21-11-07 | 13:14

Wel beetje jammer dat veel mensen hier blijkbaar niet helemaal het verschil tussen een Jood en een christen of moslim snappen.
Daar komt ie dan.... Joden zijn een volk en christenen of moslims zijn geloofs aanhangers. Je kan nl Joods zijn en niks aan je godsdienst doen.
Snappen jullie het nu een beetje?

sijtje boes | 21-11-07 | 13:14

Heer in den Hemel, verlos ons van het kwade. En van het CDA als U nog wat tijd over heeft.

rokershoest | 21-11-07 | 13:12

Ontbind de TERREURSTAAT genaamd ISRAEL en misschien dat nuchtere, niet mongolische mensen akkoord gaan met die hoofdletter in het woord jood.

TaLoN.NL | 21-11-07 | 13:12

Onze taal geeft uitkomst:

Wat is juist: jood met een kleine letter of Jood met een hoofdletter?

--------------------------------------------------------------------------------

In de meeste gevallen is Jood juist: het is dan een etnische aanduiding. Een Jood behoort tot het Joodse volk, het Jodendom (in etnisch-culturele zin), de Joodse gemeenschap, etcetera. In het Groene Boekje (2005) en het Witte Boekje (2006) krijgt jood alleen een kleine letter in de betekenis 'aanhanger van het joodse geloof', net zoals we christen en moslim met een kleine letter schrijven.

Er komen weleens twijfelgevallen voor waarbij zowel de godsdienst als de etniciteit een rol speelt. Wij adviseren ook in dat geval een hoofdletter. Overigens verdwijnt die hoofdletter als het woord in een negatief bedoelde samenstelling wordt gebruikt.

Op grond van bovenstaande regels schrijven we met een hoofdletter:

Jodenbegraafplaats
Jodenbuurt
Jodendom (het Joodse volk)
Jodenhaat
Jodenhater
Jodenmop
Jodenster
Jodenvervolging
Jodenvraagstuk
Jodenwet
niet-Joodverklaring
Sovjet-Jood
En een kleine letter krijgen:

jodendom (de joodse godsdienst)
jodenfooi (kleine fooi)
jodenkerk (synagoge)
jodenkoek (platte, ronde koek)
jodenlijm (speeksel)
jodenstreek (bedrieglijke streek)
spekjood (jood die de rituele voorschriften niet in acht neemt)

Bron: www.onzetaal.nl/advies/jood.php

Dit is natuurlijk wel erg policor: "Overigens verdwijnt die hoofdletter als het woord in een negatief bedoelde samenstelling wordt gebruikt."

Tarak | 21-11-07 | 13:12

Belachelijk idee weer van het cda. Er is een groot verschil tussen het Joodse volk en een jood. Zo hebben we het over Nederlanders en christenen. Dus niet over Christenen en Moslims, maar over christenen en moslims. Eikelpartij zeg, dat cda.

Horror Skopie | 21-11-07 | 13:11

en hoe zit dat met de rest dan, wat wel en niet met hoofdletter?:
christen of Gristen(hond)
moslim of AllahiesFreede
hindoe of Vieze Stinkhippie
boedhist of Kale Dikzak
confussianist of Chillheid Himself
katholiek of Alleenmetkerstnaardekerk
hari krishan of AllesismooienVrolijk
shinto of DiesteenisGod

enzovoort

Didadaniel | 21-11-07 | 13:10

Dus die feijenoord aanhangers moeten nu Joden meteen hoofdletter roepen?

neemjemoederindemali | 21-11-07 | 13:10

Is het voortaan dan ook idiJood.

krommeteen | 21-11-07 | 13:10

Verander Ella Vogelaar eens heeeel snel in ella vogelaar....

hekkesluiter | 21-11-07 | 13:10

Mooi dat het CDA deze door de moffen ingevoerde regel wil terugdraaien. verder wil ik voortaan ook mijn wekker 40 minuten later kunnen zetten, aangezien ze ons gleichgeschaltet haben mit der Zeit in Berlin.
Nunog Vlieland en Terschelling terug naar Noord-Holland en dan zijn bijna alle Duitsche wetten wiedergutgemacht!

MickyM | 21-11-07 | 13:09

Wat is dit voor flauwekul eigenlijk? Waarom valt men ons lastig met dit soort onzinnige waanzin? Of is het waanzinnige onzin? Hebben die smurfen van het CDA nou echt niks anders te doen? Zoet na het zuur bijvoorbeeld??

rokershoest | 21-11-07 | 13:09

ik zou Duitsland hierover laten beslissen..

Tubifiks | 21-11-07 | 13:09

Jodenkermis, Jodenfooi

Tarak | 21-11-07 | 13:08

worden we nu bij de Neus genomen

gil y gil | 21-11-07 | 13:07

@Biff Eagleburger 21-11-07 @ 13:04
LOL

Klukkluk | 21-11-07 | 13:06

Dus als ik het goed begrijp is jodenkoek fout en moet het dus Jodenkoek zijn !
.
Dan nu mijn antisemitische opmerking...... jODEN ! pak aan dat zal ze leren.
.
Nu weer lief thee gaan drinken he ! jODENkoek iemand ?

Burgerlijke ongehoor | 21-11-07 | 13:06

Overigens heeft de duitse bezetter (let op de kleine d) niet alleen dat kleine J-tje voor Joden bedacht maar ook de fietsbelasting afgeschaft, misschien wil het CDA dat ook terugdraaien?

Gotthard | 21-11-07 | 13:06

jodenkoek up your ass. BTW: is het nou fin of Fin?

Klukkluk | 21-11-07 | 13:05

zolang we moslims met een kleine letter mogen schrijven vind ik het geloof ik wel best, het zal me eigenlijk jeuken.

Robert Irving III | 21-11-07 | 13:05

Als Jood mag dan mag Scientologist ook. Of Kabouter, of Alien. Mag allemaal van het cDA.

Biff Eagleburger | 21-11-07 | 13:04

-weggejorist-

krem | 21-11-07 | 13:03

Lang Leve dit ReliRooie KoeleauteKabinet en haar onzalige Koalitie!

Nu is de PvdA, zoals reeds eerder hier aangehaald, weer aan zet. Aan welke hoge maatschappelijke nood zou zij zich weer es gaan verhangen?
Zelf hoop ik dat zij zich hard durft te maken voor een aanpassen van de regelen rondom het "juist" frankeren van poststukken. Het is in een postmoderne liberaal-sociaal vroomzinnige multikulturele samenleving als de onze tog eigenlijk van de zotte dat die stempel of postzegel (jawel, sommige mensen plikken nog) verplicht in de rechterbovenhoek moet. Lees je van rechts naar links, kom je vaak eerst die kille tronie van Hare Matigheid tegen. Dat zet zo'n schrijven vaak gelijk in een bepaald perspektief. Mensen die van links naar rechts lezen worden níet nog voor hun eigen naam gezien te hebben gekonfronteerd met eea. Welk een oneigenlijke ongelijkheid! PvdA doe er wat aan!

widtvoet... | 21-11-07 | 13:02

Phieuw, dacht ik even dat het CDA alle moeilijke dossiers voor zich uit wil schuiven, op dit uitermate belangrijke punt pakken ze gelukkig wél door.

zum kotzen | 21-11-07 | 13:02

Dan zou volksmenner voortaan een Jodenhater zijn, inplaats van een jodenhater.

Ignatius van Loyola | 21-11-07 | 13:02

En Hypocriet? Krijgt die ook een hoofdletter? Evenals Anne Frank Boom, Tabaksaccijns en Paddoverbod, allemaal hetzelfde.

Zwaar Metaal | 21-11-07 | 13:00

@cram 21-11-07 @ 12:55
Die beuam krijgt alsnog zijn/haar verdiende straf binnenkort.

RickH | 21-11-07 | 12:58

en Job dient in het vervolg eauk met een heaufdletter geschreven te worden.

job cohen | 21-11-07 | 12:58

Ajax Supporter ook met een hoofdletter dan maar? En Politie Agent?

Dikr | 21-11-07 | 12:57

@ RichH 12:52

Ik verdenk de kastanjeboom.

cram | 21-11-07 | 12:55

mmm.... antiSemitisme of Antisemitisme?

ed.. | 21-11-07 | 12:55

Dit kost zeker weer een Kapitaal..

pinguinmic | 21-11-07 | 12:54

Anne's flirtations met Peter was best wel geyl trouwens.. Desalniettemin was die Peter volgens mij de verrader.. maar daar heeft niemand het over. Wordt tijd dat CIDI eens de bovenste steen bovenhaalt.

RickH | 21-11-07 | 12:52

We zijn te voorzichtig tegenwoordig. Lange tenen politiek!

hellohello | 21-11-07 | 12:50

De 'N' van dit kleine, door de LinksMensch totaal verklote kudtlandje mag wat mij betreft wel een 'n' worden. WaAr En HoE jE dE KaPiTaLeN vErDeR PlAaTsT ZaL mE eEn GrOtE rOtZoRg ZiJn!

Bertus Betonsloper | 21-11-07 | 12:49

Wat is er dan veranderd?

Een Jood is gewoon een nationalitieit/volk. En joden zijn mensen die het joodse geloof aanhangen.

Joshua | 21-11-07 | 12:49

En wie niet springt die is geen ..

Wilders4President | 21-11-07 | 12:48

Ik heb meteen mijn familie gebeld en het besproken (duurt altijd ff zo een gesprek, hoe is het met oom bennie, tante esther, neef avi en nicht mirjam, enfin je kent het wel of misschien juist niet) .
Je wilt niet weten hoe blij zij allemaal zijn dat Jood met een hoofdletter wordt geschreven. Nu de ster nog en het is weer net als van ouds.

sijtje boes | 21-11-07 | 12:48

het grote Joodse complot heef zich wel met belangrijker zaken beziggehoudem.

Maaier | 21-11-07 | 12:48

idiJood

pl1810 | 21-11-07 | 12:47

@ ijsklont 21-11-07 @ 12:44:
Die worden Tweede Kamerlid

Zwaar Metaal | 21-11-07 | 12:46

Levensovertuiging met een hoofdletter? Dan dus ook Atheïst, Epicurist, Hedonist, Rationalist?

Zwartbroek | 21-11-07 | 12:46

LB

duit in het zakje | 21-11-07 | 12:45

niveau ies weer tot dieptepunt gedaald.

Octavianus | 21-11-07 | 12:44

*gooit mailtje eruit richting het Legioen*

LJBrinkhorst | 21-11-07 | 12:44

Ik denk dat het volgende maatregelen worden getroffen op het gebied van gepensioneerde cliniclowns die niet goed worden opgevangen na hun actieve carriere en in een zwart gat vallen.

ijsklont | 21-11-07 | 12:44

Ja nee er is niets anders om je druk te maken dan over het Jood of jood schrijven... dat hadden ze ook wel in die 100 dagen kunnen bedenken, probeer nu eens zo doortastend te zijn als het over het ontslagrecht gaat, over de hoge olieprijs en de gevolgen daarvan, over de OZB belasting, over de als maar stijgende premies in de gezondheidszorg, om maar even een paar voorbeelden te noemen. Het lijkt wel of er een soort van vogelaarvirus in Den Haag rondtrekt.. knettergek zijn ze!

Karel Kruizenruiker | 21-11-07 | 12:41

@rara 21-11-07 @ 12:38: Leer eens lezen lapzwans, niet zomaar reaguren als je de rest niet leest!

pinguinmic | 21-11-07 | 12:41

Niet te vergeten Atheïst met Capital A..
Ennuh.. is het nou Anne Frank beaum of Beaum?

RickH | 21-11-07 | 12:41

@Betty Reuzelgleuf 21-11-07 @ 12:35
Jij snapt em..

Alcoholic | 21-11-07 | 12:40

Ik COnclDEeR dUs Gew0oN D@t hE+ cD@ M0dERn $pE|+.

En dat het voortaan dus cDA is. En geen CDA.

Nepkarel | 21-11-07 | 12:39

-weggejorist-

Gineau | 21-11-07 | 12:39

wat een Jodenstreek!

Multikuli | 21-11-07 | 12:39

de volgende stap zal zijn dat we "christen" en "islamiet" ook met hoofdletter moeten gaan schrijven.

rara | 21-11-07 | 12:38

What's next? Dalijk wil iedereen een heauftletter, en dat schiet ook niet op. Ik stel voor gewoon elk woord met een hoofdletter te doen, kan je het ook niet meer fout doen... PaddeNstoel, PanneNkoek, ZieleNrust enz... tijd voor het Roze Boekje, de GS Spellingsregels! Stemmen voor bij handopsteken.

Zwaar Metaal | 21-11-07 | 12:37

@ Ikke
Kwa? doe maar Was.

blackangel | 21-11-07 | 12:37

En weer een stel CDA-Tweede Kamerleden die zich aantoonbaar schuldig maken aan lanterfanten.

Iko Nal | 21-11-07 | 12:36

Jood of jood maakt me niet zoveel uit,

ik maak me meer druk om jood, joot of joodt...
(of Jood, Joot of Joodt)

f@pzwans | 21-11-07 | 12:36

Nadat de vvd met de Nummerplaat op Naam kwa geKomen, moest het cda er natuurlijk overheen met jood met een Hoofdletter. Ik zit hier met gestolde BroeksPijpen te wachten op de Overtreffende trap van de pvda.

blackangel | 21-11-07 | 12:36

Wat een Gelul

Betty Reuzelgleuf | 21-11-07 | 12:35

Tjezus, je gelooft 't niet. Deze koalitie blijft werkelijk niets gespaard. Als het kabinet dit nu maar overleeft...

Je zou trouwens jood of Jood en hun afleidingen eauk helemaal in kapitalen kunnen vatten. Staat best ferm. JOOD...

widtvoet... | 21-11-07 | 12:35

Je schrijft toch ook Friese en Hollandse en Limbabwanese?

ExtremeExtremist | 21-11-07 | 12:34

Dit probleem zat me al tijden dwars en is een van de redenen (samen met de fietslampjes) dat ik op het CDA hebt gestemd. Ik denk dat ik een van de vele kiezers ben waar eindelijk naar geluisterd wordt.

Ik ben zo blij dat de overheid belangrijke zaken aanpakt!

ijsklont | 21-11-07 | 12:33

Hallo Ronnie Naftaniël! Hoe ist?

Maaier | 21-11-07 | 12:33

Zo blijkt maar hoe het zionisme de wereld in zn greep houdt.

Rovolucion | 21-11-07 | 12:33

@Mubbenschonster 21-11-07 @ 12:29
Joden vinden zich al best lang een volk volgensmij, en christenen zijn niet echt te omschrijven als een volk met een eigen cultuur etc. Moslims bijvoorbeeld ook niet, maar Soenniet bijvoorbeeld weer wel. Dus daarom christenen en moslims niet.

pinguinmic | 21-11-07 | 12:33

Ok maar dan wordt het wel leon de winter.

blikjegrolsch | 21-11-07 | 12:32

AFCA CBS :)

KasjmirDeKruidenier | 21-11-07 | 12:32

Jongens, het is dus geen CDA maar cda

sjaakdeslinksesul | 21-11-07 | 12:32

CDA krijg lekker de Tyfus. Met een hoofdlettert.

zooishettoch | 21-11-07 | 12:31

ehh... tsjah... die honderd dagen toer heeft echt nut gehad zeg....
wat een gelul weer.. ga je bezig houden met besturen van het land ipv dit Kansloze Gelul (met hoofdletter uiteraard)

Alcoholic | 21-11-07 | 12:31

Wat doen we dan met Jodelaar?

wtfk | 21-11-07 | 12:30

En gristenen en moslims dan?

Mubbenschonster | 21-11-07 | 12:29

ja ze hebben toch nog een half jaar tijd voordat ze weer hoeven te kijken naar de echte problemen?

the0roger | 21-11-07 | 12:29

jood^1 (de ~ (m.), joden)
1 iem. die het joodse geloof aanhangt

jood^2 (het ~)
1 [scheik.] jodium

Jood (de ~ (m.), Joden)
1 iem. die behoort tot de nakomelingen van de stammen Juda en
Benjamin => smous

joods (bn.)
1 betrekking hebbend op de joodse godsdienst <=> onjoods

Joods (bn.)
1 betrekking hebbend op het Joodse volk

wtfk | 21-11-07 | 12:28

... ze is ook een ware erfgenaam van Jood den Uil, onze Ella...

Comrade | 21-11-07 | 12:28

Toch fijn dat het CDA zich met zulke belangrijke zaken bezighoudt.

James Lastig | 21-11-07 | 12:27

Doe mij nog een Jode(n)koek dan.

wtfk | 21-11-07 | 12:27

En uiteraard Jodenkoek en Jodenstreek

Neehè | 21-11-07 | 12:27

Hoe roept de F-side een hoofdletter?

Dr. Mabuse | 21-11-07 | 12:26

en Jodium??

ijsklont | 21-11-07 | 12:26

was dah voor BS?

der maupmeister | 21-11-07 | 12:26

Wat nou?

Jo de Jong | 21-11-07 | 12:26

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl