achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Trump

Liveblog oorlog. IAEA na Iraanse ontkenning: 'we gaan nucleaire faciliteiten wél binnenkort inspecteren', Trump hekelt Senaat-stemming

Onverwacht toch spannende uitspraken door het Internationaal Atoomagentschap in Liveblog 162. Liveblog 161 las u hier

Bovenstaande ontkende de woordvoerder van het Iraanse MinBuz eergisteren nog stellig dat - in tegenstelling tot wat de Amerikaanse delegatie beweerde - Iran het Internationaal Atoomagentschap toestemming zou hebben gegeven de faciliteiten met verrijkt uranium te inspecteren. Maar daar denkt het hoofd van het Internationaal Atoomagentschap Rafael Mariano Grossi blijkbaar toch anders over, en laat zich tijdens een bezoek aan Japan in opmerkelijk ferme bewoordingen uit over de kwestie:

"Ik begrijp de politieke statements, ze maken deel uit van de realiteit, maar waar ik u graag aan wil herinneren en uw aandacht op wil vestigen, is dat er een Memorandum van Overeenkomst is, ondertekend door beide presidenten. Het akkoord stelt expliciet dat de nucleaire activiteiten die met betrekking tot de nucleaire installaties zullen worden uitgevoerd, onder toezicht zullen staan ​​van het IAEA – in alle opzichten. Uiteraard moeten we daarvoor een inspectie uitvoeren. Of dat nu overmorgen, over een week of over tien dagen gebeurt, het is belangrijk, maar niet essentieel. Het gaat hoe dan ook gebeuren." Brisant!

In ander nieuws is Trump ontstemd over een grotendeels symbolische stemming door de Senaat dat Trump toestemming aan Congress moet vragen voor het voortzetten van de oorlog. Democraten legden dit al negen (!) keer eerder voor, maar een Republikeinse meerderheid hield het steeds tegen. Dit keer ontbraken er echter twee Republikeinen in de zaal, te weten Dave McCormick en MITCH McCONNELL (107). Trump reageerde hier vier uur geleden onderstaand op met de strekking: 'net nu Iran bereid is alles op te geven geeft de Senaat Iran een gevoel van adem- en onderhandelingsruimte', maar dan op z'n Trumps.

Afijn, wij gaan weer live en vooral even Marine Trackers defensie.nl F5'en om te kijken of en wanneer gamechanger Hr.Ms. DE RUYTER in de Straat van Hormuz verschijnt om orde op zaken te stellen.
Update 14:33 - Slecht nieuws voor IS-leider Ali Husayn al-‘Ulaywi: hij is door de Amerikanen gedood

Recent CENTCOM-sfeerbeeld

Liveblog oorlog. Iran kondigt vier THEMATAFELS aan voor verdere onderhandeling, Israël bezorgd om Iraanse positie Libanon na deal

We zijn gek op thema's en gek op tafels in Liveblog 161. Liveblog 160 las u hier

Samenvatting van de 'onderhandelingen' over het 'principeakkoord' die gisteren afgerond werd: in principe goed dat ze elkaar eens ontmoet hebben. Je moet even graven voor een stavaza, maar Iraanse vice-MinBuz Kazem Gharibabadi zegt tegen Iraanse staatsmedia de 'technische gesprekken' met de VS erop zitten, en dat 'de onderhandelaars' hebben besloten dat er vier werkgroepen opgezet worden, te weten (even in het Engels): "Sanctions Termination, Nuclear Affairs, Reconstruction and Economic Development, and Monitoring and Implementation." Zoals bekend is het Iraanse kernwapenprogramma natuurlijk de hoofdkwestie, en dat ging gisteren meteen al lekker. De Amerikaanse delegatie beweerde dat Iran had ingestemd met het toelaten van inspecteurs van het Internationaal Atoomagentschap, maar kort daarna ontkende Iraanse staatsmedia die toezegging: "De eventuele aanwezigheid van inspecteurs moet worden vastgelegd in een definitieve overeenkomst. Een overeenkomst die, gezien de ervaringen met Amerika, onwaarschijnlijk lijkt." Ook beweerde de Iraanse hoofdonderhandelaar Ghalibaf gisteren tijdens zijn terugreis dat er alvast $12 miljard aan bevroren Iraanse tegoeden vrijgegeven zou worden. 

In ander nieuws vreest Israël dat de deal de Iraanse positie in Libanon, en daarmee Hezbollah, significant zal versterken, terwijl het Israël de handen op de rug bindt. Axios schrijft: "Israëlische functionarissen vrezen dat de nieuwe afspraken de maandenlange inspanningen van de VS en Israël om Hezbollah te verzwakken en de invloed van Iran in Libanon te verminderen, zullen ondermijnen. Meer direct maken ze zich ook zorgen over tegenwerking vanuit Washington D.C. telkens wanneer ze een aanval op Libanees grondgebied willen uitvoeren, of over druk van Trump om zich terug te trekken uit Zuid-Libanon zolang de dreiging van Hezbollah nog bestaat."

Gisteravond kwamen Netanyahu en zijn MinDef Katz met een gezamenlijke verklaring waarin gesteld wordt dat de IDF aanwezig zal blijven, en zal blijven opereren in Zuid-Libanon: "De IDF zal vastberaden blijven optreden om bedreigingen tegen onze soldaten en burgers te neutraliseren, terroristische infrastructuur te ontmantelen en de veiligheidszone in Zuid-Libanon te handhaven." Afijn, we gaan maar weer eens live.

Update 10:45 - Het Iraanse MinBuz benadrukt nogmaals dat er geen inspecties door het Internationaal Atoomagentschap gepland staan. "Iran has neither held a meeting with International Atomic Energy Agency chief Rafael Grossi in Switzerland nor plans for the UN nuclear watchdog to inspect Iran’s damaged nuclear facilities, a foreign ministry spokesperson says."

Trump vijf uur geleden

Liveblog oorlog. 'Vanochtend Israëlische aanvallen op Hezbollah ondanks wapenstilstand', Witkoff en Kushner naar Zwitserland voor 'eerste nucleaire onderhandeling'

Het gaat echt even vallen of staan in Libanon in Liveblog 159. Liveblog 158 las u hier

Toelichting IDF gisteravond

Het is enorm fragiel allemaal in Zuid-Libanon. Hezbollah doodde gisternacht een gehele Israëlische tankcrew van vier inclusief de commandant van het tankbataljon, en verwondde daarna nog eens vijf IDF-soldaten, waarvan een ernstig. Daar reageerde Israël op met meer dan 150 luchtaanvallen op Hezbollah-doelen. Daarna kwam er onder Amerikaanse druk een wapenstilstand, maar volgens Libanese media vonden er vanochtend weer Israëlische luchtaanvallen plaats. De IDF heeft die aanvallen nog niet bevestigd, en het is op moment van schrijven niet bekend of hier, net als gisternacht, weer een hevige Hezbollah-aanval aan vooraf ging. 

In ander vredesnieuws is Trumps gezant Steve Witkoff onderweg naar Zwitserland voor wat door Axios beschreven wordt als "de eerste ronde van gesprekken met Iran over een potentiële nucleaire deal". Jared Kushner zou voor dezelfde gelegenheid al in Zwitserland zijn, en de gesprekken zouden geleid gaan worden door VP Vance. Gaan we meemaken. Maar nu even live naar Zuid-Libanon.

Update 09:29 - Hier foto's van Israëlische luchtaanvallen op Hezbollah-doelen in Zuid-Libanon vanochtend.
Update 10:08 - Trump liet zich gisteren publiekelijk trouwens weer erg ontdooid uit over Israël en Netanyahu: "We fought very well with Israel, and we've had a great relationship with Israel. We're very formidable. And Bibi Netanyahu, he's a warrior prime minister. We really fought hard with Israel."
Update 15:30 - Nou, dat zat al in het vat, maar Iran heeft zojuist de Straat van Hormuz officieel 'GESLOTEN' verklaard door het aanhoudende gedoe tussen Israël en Libanon.

Trump weer wat ontdooid

Gisteren meer dan 150 IDF-aanvallen op Hezbollah doelen

Trump zegt dat 'Meloni hem om foto smeekte', Meloni ontkent stellig, MinBuz annuleert bezoek aan VS

Oh jongens de intriges

"Italië en ik smeken nooit"

In dit vertaalde interview met Trump door Italiaanse zender LA7 zegt Trump over Meloni: "Ze is waarschijnlijk blij dat ik met haar praatte, dat had ik niet hoeven doen. Ze smeekte om een foto. Ik zou het niet eens gedaan hebben, maar ik had medelijden met haar." Nou, dat laat Meloni zich niet aanleunen en zegt bovenstaand: 

"Sommige dingen vereisen een onmiddellijke reactie. De uitspraken van Donald Trump zijn volledig verzonnen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom de president van de Verenigde Staten zich zo gedraagt ​​tegenover zijn bondgenoten; het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Ik kan alleen maar zeggen: het spijt me, wie heeft niet dezelfde vastberadenheid tegenover de vijanden van het Westen als tegenover de vijanden van de Verenigde Staten, met een leiderschap dat juist veel toleranter blijkt te zijn? Maar één ding moet hij niet vergeten: Italië, en ik smeek nooit."

En dan zegt de Italiaanse MinBuz het bezoek aan Amerika morgen en overmorgen ook nog eens af. Hij schrijft op Twitter: "De heftige en aanstootgevende woorden van President Trump jegens de premier Giorgia Meloni beledigen heel Italië. Om die reden heb ik besloten mijn geplande bezoek aan de Verenigde Staten op 21 en 22 juni aanstaande te annuleren."

Gelukkig hebben we de beelden nog!

Video's van hun ontmoeting afgelopen dinsdag

Liveblog oorlog. Trump tekent principeakkoord in Versailles, Iraanse president tekent thuis, 1 IDF-soldaat gedood, 7 gewond door Hezbollah-aanval

Een uitstekend oog voor locatie in Liveblog 157, Liveblog 156 over die $300 miljard las u hier

Trump tekent het Verdrag van Versailles

De handtekeningen onder het principeakkoord (alle 14 punten hier te lezen) zijn nog niet droog, of een van de sleutelkwesties uit punt 1, namelijk een "immediate and permanent end to the war on all fronts, including Lebanon" staat alweer onder hoogdruk. Vanochtend vroeg meldde de IDF dat er gisterenmiddag 1 IDF-soldaat gedood, en zeven verwond zijn door een Hezbollah-explosief in Zuid-Libanon. Tegelijkertijd staat Netanyahu intern al onder hoogdruk vanuit de oppositie omdat hij zich teveel door Trump zou laten knevelen, en van oudsher wordt zo'n aanval altijd beantwoord met een serie van vernietigende vergeldingsaanvallen. En mocht dat ondanks Trumps wensen toch gebeuren, dan moet maar even bezien worden hoezeer Iran dat een schending van het principeakkoord vindt. 

Ondertussen lijkt de kritiek door planwantrouwers op Trumps deal toe te nemen. Dat gebeurt in twee smaken: linkse commentatoren die zich verheugen om Trumps vermeende vernedering, en Israëlisch-gezinde commentatoren die vinden dat Iran teveel krijgt en te weinig geeft.

En vooral de Iraanse toezeggingen rond het opgeven van hun kernwapenprogramma - die de CIA, MinDef Hegseth en MinBuz Rubio sowieso wantrouwen - komen tot nu toe vrij zwak over. Axios schrijft: 

"Een hoge Amerikaanse functionaris zei dat de ontmoeting in Zwitserland op vrijdag tussen een Amerikaanse delegatie onder leiding van vicepresident Vance en een Iraanse delegatie onder leiding van parlementsvoorzitter Mohammad Bagher Ghalibaf "cruciaal" zou zijn voor het starten van nucleaire gesprekken. De functionaris beweerde dat er een "gentleman's agreement" was bereikt over de geplande nucleaire concessies van Iran, en dat de VS "binnen enkele dagen of weken" zouden weten of Teheran het meende met de uitvoering ervan."

Ah ja, de befaamde handdruk van de Islamitische Revolutionaire Garde! Maar, zo stelt dezelfde official wel (even in het Engels omdat dit citaat moeilijk vertaalt): "If we think that they're just dragging us along and kind of bullshitting us, then we'll be very quick to pull the plug on it and go back to tightening the screws on them very, very aggressively."

Als alles volgens Plan gaat ontmoeten een Amerikaanse en Iraanse delegatie elkaar morgen in Zwitserland om samen naar het Memorandum te staren. Afijn, wij gaan weer live en houden vooral in de gaten of Netanyahu Hezbollah vandaag aanvalt of niet.

Update 13:11 - De IDF meldt: "The IDF is deployed in the Security Zone, ~10 km inside Lebanese territory, due to operational requirements. IDF soldiers will continue to remove threats and strengthen the defense of Israel’s northern residents." Dat is dus op zich niets nieuws, maar het is wel een signaal naar Amerika en Iran dat Israël de regie van hun handelen in Libanon zelf in handen wil houden. Iran zegt namelijk dat de Israëlische aanwezigheid in Libanon de deal ongedaan zal maken.
Update 13:48 - Ondertussen schrijft CNN ook dat Netanyahu zich inzake Libanon niet gebonden zal zien door de deal. "Netanyahu has also told Trump that Israel does not see itself as bound by the deal, which requires an “immediate and permanent termination” of the war in Lebanon. Israel has already scaled back its operations there under US pressure."
Update 14:05 - Iraanse president Masoud Pezeshkian publiceert fotoscans van het getekende document en schrijft over de deal: "Dit is een historisch document en een boodschap van een machtig Iran: vrede zal worden gerealiseerd in de schaduw van wederzijds respect. De Islamitische Republiek Iran is altijd toegewijd en trouw aan wereldvrede met behoud van eer en onafhankelijkheid, vooruitgang en regionale samenwerking."

Houd uw roze spionagevliegtuigen in de lucht! (Zijn we echt enorm mee geholpen thnx makkers)

LIveblog oorlog. 'Voorwaardelijke, gefaseerde investering in Iran van $300 miljard door Golfstaatcoalitie wel in deal'

De prijsbepaling van vrede in Liveblog 156. Liveblog 155 las u hier

Voor de goede orde, het gaat volgens Vance dus nadrukkelijk niet om de investering van Amerikaans belastinggeld, maar zou gefinancierd worden door de Golfstaten en "private bedrijven die in het land willen investeren, niet de Amerikaanse belastingbetaler." Maar goed, alle grote jongens zoals Bloomberg, Reuters en Axios zijn inmiddels zeker van hun zaak: die voorwaardelijke, gefaseerde investering van $300 miljard door de 'Golfstaatcoalitie' is formeel onderdeel van het principeakkoord dat op tafel ligt. Axios citeert een Amerikaanse functionaris die zegt: 

"Dit is een prestatie-gebaseerde overeenkomst. Iran kan alleen profiteren van de voordelen van de MOU als het zich aan alle overeengekomen punten houdt – waaronder het niet bezitten van kernwapens, het neutraliseren van verrijkt materiaal en het niet belemmeren van de vrije scheepvaart in de Straat van Hormuz."

Tegelijkertijd lijkt het er wel op dat Iran een 'voorschot' gaat krijgen, nog voordat formeel aan deze voorwaarden voldaan wordt. Axios schrijft, even in het Engels om spraakverwarring te voorkomen: "But U.S. officials acknowledge that at least some benefits will flow to Iran upfront." Reuters schrijft op basis van '1 bron met directe kennis van de kwestie' over die $300 miljard zelfs dat, en dit doen we ook even in het Engels om spraakverwarring te voorkomen: "more than half that sum has already been committed."

Maar, zoals Vance bovenstaand ook terecht toelicht, Iraanse functionarissen verkopen dit natuurlijk als overwinning, en alsof ze geld toegestopt krijgen, maar bagatalliseren daarmee de voorwaarden waar ze aan moeten voldoen om dat geld te krijgen.

Dan nog even over het onderstaande fragment van Trump gisteren, waarin hij het fonds nog leek te ontkennen. Letterlijk zegt hij daar: "We are not investing any money in Iran", en als hij daarmee de Amerikaanse overheid bedoelt heeft hij naar de letter gelijk. En zoals je weet moet je Trump altijd letterlijk nemen!

Planwantrouwers, ook wel critici genoemd, stellen niet geheel onterecht dat het allemaal wel erg lijkt op Obama's deal uit 2015 die Trump daarna door de versnipperaar haalde, en Iran met die $300 miljard bovendien nog meer geld zou 'krijgen' ook. Daarin blijft natuurlijk wel onbenoemd dat er deze ronde een vernietigde oorlogscampagne van 3,5 maand aan vooraf ging die Iran nagenoeg het hele leiderschap en alle opvolgers, de marine, luchtmacht en meer dan de helft van hun ballistische capaciteiten kostte. En de daadwerkelijke vernietiging of verwijdering van verrijkt uranium en die productiecapaciteiten - onder dreiging van oorlog - was nooit onderdeel van Obama's overeenkomst.

Desalniettemin, niet de makkelijkste dag voor planvertrouwers. We gaan maar weer eens live.

Naschrift - Lees hier het volledige 14-puntenplan dat sinds gisternacht in handen is van Bloomberg.

Team Trumps reactie op dat deze deal hetzelfde zou zijn als die van Obama in 2015

Trump gisteren: "We are not investing any money in Iran, by the way. That rumor got out, it was ridiculous"

Liveblog oorlog. CIA twijfelt aan Iraanse nucleaire toezeggingen, Israëlische oppositie woest om deal maar Netanyahu vermijdt openlijke kritiek

De koude vrede in Liveblog 155. Liveblog 154 las u hier

Eerst geloven dan zien

Trump herhaalde 6 uur geleden nog dat Iran toegezegd zou hebben nooit kernwapens na te streven. Eerder noemde hij deze kwestie 95% van het hele conflict, maar nu twijfelt ook de CIA openlijk aan de Iraanse nucleaire toezeggingen, en ook Amerikaanse MinBuz Rubio en MinDef Hegseth delen die zorgen. Axios schrijft:

"Volgens drie bronnen die bekend zijn met die gesprekken, heeft CIA-directeur John Ratcliffe aan president Trump en andere hoge functionarissen laten weten dat inlichtingen verzameld door Amerikaanse inlichtingendiensten ernstige twijfels oproepen over de bereidheid van Iran om de nucleaire concessies te doen die de VS in een definitieve overeenkomst eisen. Ratcliffe is niet de enige scepticus in Trumps topteam. Volgens twee bronnen hebben minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio en minister van Defensie Pete Hegseth beiden hun zorgen geuit en vragen gesteld over de overeenkomst tijdens interne besprekingen, terwijl vicepresident Vance en de Amerikaanse gezanten Steve Witkoff en Jared Kushner zich er juist voor hebben ingezet."

Er is dus (al een tijdje) sprake van een tweedeling in Team Trump, namelijk VP Vance en hoofdonderhandelaars Witkoff en (schoonzoon) Kushner enerzijds, en de CIA, Rubio en Hegseth anderzijds. Het lijkt neer te komen op een vertrouwenskwestie, en Trump lijkt de Iraniërs te vertrouwen, zoals ook Vance in het onderstaande fragment benadrukt, waarin Vance duidelijk zegt dat Amerika Iran gaat "helpen" het verrijkte uranium te vernietigen. 

Ondertussen werd afgelopen zaterdag duidelijk dat Iran de toegang tot het ondergronds bewaarde, verrijkte uranium juist aan het saboteren is door toegangstunnels expres op te blazen en de ingangen bovendien te bezaaien met mijnen en explosieven. CNN schreef daarover: 

"De afgelopen weken heeft Iran de inspanningen om zijn voorraad hoogverrijkt uranium af te sluiten drastisch opgevoerd. Volgens vijf bronnen die bekend zijn met de Amerikaanse inlichtingendiensten heeft het land opzettelijk tunnels laten instorten en ingangen voorzien van explosieve mijnen. Het bereiken van de ongeveer een halve ton hoogverrijkt uranium is nu veel moeilijker, gevaarlijker en tijdrovender dan een maand geleden al het geval was. (...) De nieuwe versterkingen die de Iraniërs hebben aangebracht, voegen een extra laag complexiteit toe aan de door de regering-Trump voorgestelde overeenkomst met Teheran om het uranium te verwijderen en te vernietigen. Deze stap roept vragen op over wie de gevaarlijke taak op zich zal nemen om het uranium op te graven."

In ander nieuws is de Israëlische oppositie - en ditmaal echt niet alleen de rechtse haviken - zeer ontdaan door de aanstaande deal en hekelt Netanyahu's gehoorzaamheid aan Trump. Oppositieleider Yaïr Lapid van de centristische, seculiere, liberaal-zionistische partij Yesh Atid zegt: Netanyahu “verloor de oorlog” en bezweek op het “moment van de waarheid”, en voegde eraan toe: “Er is nooit een grotere mislukking geweest dan Netanyahu’s diplomatieke mislukking aan het Iraanse front.” "Het is tijd dat we erkennen dat Netanyahu dit gewoon niet meer kan," betoogde Lapid, klagend over "een Amerikaanse president die openlijk en publiekelijk tegen de premier van Israël zegt: 'Ik ben je baas, en je doet wat ik zeg.'" "De staat Israël heeft de slag gewonnen; Netanyahu heeft de oorlog verloren. De Israëlische strijdkrachten hebben hun missies volbracht, Netanyahu heeft gefaald.""

Ja kijk weet je. Op aanstaande 27 oktober zijn de nieuwe Israëlische verkiezingen, dus we snappen de retoriek. Maar laten we nou niet doen alsof Netanyahu hier veel keuze in heeft. Hij onthoudt zich tot nu toe dan ook wijselijk van publieke kritiek op Trump. Afijn, we gaan maar weer eens live.

Update 10:37 - Iraanse MinBuz Abbas Araghchi zegt dat er aanstaande vrijdag in Genève nieuwe gesprekken plaats zullen vinden tussen Iran en Amerika. Hij benadrukt dat 'een einde van de oorlog in Libanon' en de Israëlische terugtrekking uit Zuid-Libanon daarbij het zwaartepunt zal zijn. "Ending the war in Lebanon is an inseparable part of ending the war as a whole, and ending the war also includes ending the occupation. Without the withdrawal of Israeli forces from the land they occupied in this war, the war has not fully ended."
Update 13:11 - Trump zegt dat regime change nooit z'n doel was en dat het huidige Iraanse leiderschap sterk en slim is: "You talk about regime change. I never cared about regime change. It [was] never a part. But I guess you have regime change because you know better than anybody, the first group, they’re all dead. The second group, they’re dead. A part of the third group is gone. And we’re dealing with people that I think are very rational people. They were nice to deal with. They were strong people, smart people. I think actually they’re smarter than the first and second group, but they’re not radicalized and they’re, you know, looking to help their country."
Update 14:40 - Trump zegt zojuist tijdens een persco dat het 'gerucht' dat Iran $300 miljard krijgt 'belachelijk' en onwaar is. "We are not investing any money in Iran, by the way. That rumor got out, it was ridiculous. We have no obligation to invest any money in Iran."
Update 14:45 - Trump zegt dat Hormuz vrijdag volledig open gaat.
Update 20:01 - Barak Ravid meldt dat hij de 12 punten van het plan heeft, daar zit dus wél de 300 miljard in, en ook de afspraak dat de Straat van Hormuz in ieder geval 60 dagen opengaat. Complete lijst 12 punten hierrr

Maar is dat wel zo?

Dankbaar voor onze verslaggeving?

Bedrag:

Liveblog oorlog. Deal getekend, Trump noemde Netanyahu een "very difficult guy, has no f**king judgement" na aanval op Hezbollah in Beiroet

Wereldvrede uitgebroken in Liveblog 154? Het tekenen van de deal zag u gisternacht ontvouwen in Liveblog 153

Total Victory ongeacht wat er in die deal staat joh

Inmiddels is principiële inkt droog, en lijken Amerika en Iran voornemens de deal aanstaande vrijdag te tekenen. Het lijkt nu even te staan of vallen met Israël, want volgens Iran is een wapenstilstand op alle fronten, Libanon incluis, een voorwaarde voor doorgang. De boel ontspoorde gisteren nog bijna na een Israëlische aanval op een Hezbollah-doelwit in Beiroet, waar Trump gistermiddag over schreef: "De aanval vanochtend op Beiroet had niet mogen plaatsvinden, zeker niet op een bijzondere dag waarop we zo dicht bij een vredesakkoord met Iran zijn. Israël heeft het recht zichzelf te verdedigen tegen bedreigingen, maar de aanval waarop het reageerde was zeer klein en betekenisloos, niemand raakte gewond of kwam om het leven, en zou dit belangrijke proces niet mogen verstoren. We zijn zeer dicht bij een akkoord dat vrede in de regio zal brengen, inclusief Libanon, en alle partijen moeten zich terugtrekken. Er zouden geen aanvallen meer door Israël in Libanon mogen plaatsvinden, maar er zouden ook geen aanvallen meer door welke andere partij dan ook, inclusief Hezbollah, tegen Israël mogen plaatsvinden."

En dat is de diplomatieke versie, want Axios schrijft dat Trump aan de telefoon zei: "Waarom moest Bibi nou een f*cking aanval uitvoeren? En dat heb ik hem laten weten. Hij heeft geen f*cking beoordelingsvermogen. Dat heb ik hem duidelijk gemaakt."

Noot: die gehekelde Israëlische aanval was dus wel gericht tegen een Hezbollah-commandant die in 2007 verantwoordelijk was voor de ontvoering en dood van vijf Amerikaanse soldaten in Irak.

Trumps verbod op verdere operaties in Libanon maken het Netanyahu erg moeilijk aan het thuisfront. Niet alleen de gebruikelijke verdachten zoals zijn veiligheidsminister Ben Givr zegt dat Trumps eis helemaal niet bindend is en Israël dit zelf wel bepaalt, maar ook leider van de Israëlische Democraten Yair Golan zegt bijvoorbeeld: "Enorme militaire successen, behaald dankzij de moed van onze piloten en het bloed van onze strijders, zijn uitgewist, terwijl Netanyahu aan de zijlijn stond – zwak, ziek, geïsoleerd en zonder invloed," zegt hij. Hij noemt het "de bekroning van vele jaren van mislukkingen", waarbij de premier, "de man die 'totale overwinning' beloofde", zijn ambtstermijn beëindigde "met Israëls vijanden sterker, Israël zwakker en de afschrikking die met het bloed van onze strijders was opgebouwd, voor onze ogen aan het afbrokkelen.""

Kortom, vandaag F5'en we Libanon en gaan LIVE.

Update 09:50 - Israëlische MinDef Katz benadrukt dat IDF-troepen in Zuid-Libanon zullen blijven.
Update 18:30 - Trump bevestigt: Overeenkomst met Iran is getekend door zowel JD Vance als hemzelf, officiële ceremonie in Genève vrijdag gaat wel door. In mediamomentje met Macron op de G7 in Frankrijk zegt hij dat de focus, nu Iran is afgehandeld, wordt verlegd naar Rusland-Oekraïne. JD Vance heeft ondertussen bij NBC min of meer bevestigd dat er 300 miljard dollar aan schadeherstel voor Iran komt, de bondgenoten die gaan meebetalen zijn volgens Vance Golfstaten.
Update 20:45 - Netanyahu reageert in een persconferentie op de deal. Zegt dat Israël zich niet terugtrekt uit de 'bufferzone'. Is uiteraard niet blij met de deal, zegt dat Israël zichzelf wel heeft behoed voor totale vernietiging door de operaties in Iran tot nu toe. En: hij gaat zichzelf verkiesbaar stellen bij de volgende verkiezingen. Succes ermee.

Gisternacht

Liveblog oorlog. Trump zegt dat deal vandaag 'elektronisch' getekend wordt, Iran ontkent

Wereldvrede uitgebroken per autopen in Liveblog 152? Liveblog 151 las u hier

Okay ten eerste: het is dus sowieso geen vredesovereenkomst, maar een principeakkoord over een wapenstilstand van 60 dagen, het heropenen van Hormuz en de verdere uitwerking van de onderhandeling over Iraans (verrijkte) uranium. Trump kondigde gisteren op z'n Trumps aan dat het principeakkoord vandaag getekend zou worden, en Axios schrijft dat dit naar verwachting vandaag online, 'elektronisch' getekend wordt. Echter, de woordvoerder van het Iraanse MinBuz Esmaeil Baghaei ontkende gisteren nog dat er vandaag een ondertekening plaats zou vinden, ondanks die suggestie van de Pakistaanse bemiddelaar. Ook hekelde de IRCG Trumps "ongebruikelijke volharding" in dat het akkoord vandaag getekend zou worden, en wijdde dit aan het feit dat het vandaag Trumps verjaardag is: "Sommige waarnemers denken dat zijn aandringen voortkomt uit de wens om de gelegenheid symbolisch te gebruiken en er een persoonlijk publiciteitsevenement van te maken." Zit iets in, maar gun die man ook voor het eerst in z'n leven een cadeautje aan zichzelf, moet hij het met enkel de UFC in z'n achtertuin doen anders? Afijn, wij gaan weer live op zoek naar VREDE.
Update 14:36 - IRAANSE BRONNEN melden aan Reuters de vermoedelijke inhoud van de vermeende (?) aanstaande (?) vredesdeal(?): Straat van Hormuz open, blokkade VS opgeheven, schorsing van bestaande sancties en geen nieuwe sancties, 25 miljard aan Iraanse knaken ontdooid, formatie van een economisch herstelplan voor Iran, jawoord van Iran op het nooit zullen maken of kopen van kernwapens, 60 dagen onderhandeltijd over wat te doen met verrijkt uranium.
Update 16:15 - Israël verwacht dat Iran komende uren raketten op ze gaat afvuren nadat Israël eerder vandaag weer Beiroet bombardeerde.
Update 17:07 - Trump roept Israël en Hezbollah weer op tot onmiddellijk kappen.
Update 20:08 - Naar verluidt bood Amerika 'financiële voordelen' aan Iran in ruil voor het uitblijven van een reactie tegen Israël, na een Israëlische aanval op een Hezbollah-doelwit te Beiroet. Iran zou dat aanbod nu echter AFGEWEZEN hebben en zegt spoedig tegen Israël te gaan handelen.

Liveblog oorlog. Trump: 'deal wordt morgen ondertekend'

Wereldvrede uitgebroken in Liveblog 151? De aanloop las u in Liveblog 150.

Long live the fighters (echt beetje een Dune-muziekje dit ook)

Voor de goede orde: er gingen gisteren twee belanghebbende tweets rond. De premier van Pakistan Shehbaz Sharif schreef: "Vrede is nog nooit zo dichtbij geweest als nu." De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Seyed Abbas Araghchi formuleerde het iets anders en schreef: "Het Islamabad Memorandum of Understanding is nooit dichterbij geweest." Oftewel, de Pakistaanse premier spreekt van een alomvattende "vrede", en de Iraanse MinBuz slechts van een principeovereenkomst. Tegelijkertijd betekent dit alsnog dat een langdurige wapenstilstand die uit kan monden in een daadwerkelijke vrede, inderdaad dichterbij is dan ooit sinds het begin van de oorlog.

In ander nieuws hield een anonieme Amerikaanse functionaris een telefooninterview met meerdere verslaggevers, en zei daarin dat de principeovereenkomst die aan het ontstaan is "ertoe leidt" dat Amerika  Iraanse voorraad hoogverrijkt uranium in handen krijgt. Hij lichtte toe: "In de overeenkomst is vastgelegd dat dit materiaal ter plaatse zal worden vernietigd en vervolgens het land uit zal worden verwijderd." Mocht zoiets ooit doorgang vinden dan wordt dat een zeer gespannen en complexe situatie, en een liveblog waar we nu al naar uit kijken. Afijn, tot die tijd gaan we maar weer eens live in aanstaande vredestijd.

Update 09:00 - CENTCOM schrijft dat Iran afgelopen nacht toch weer drones op commerciële schepen in Hormuz heeft afgevuurd, en Amerikaanse troepen deze allemaal hebben onderschept. "Iran launched multiple one-way attack drones in an attempt to strike commercial ships transiting the Strait of Hormuz. U.S. forces have downed all of them in recent hours as traffic flow through the strait continues unimpeded. The international trade corridor remains open for transit."
Update 19:17 - Trump schrijft dat er morgen een deal wordt ondertekend: "The Deal is scheduled to get signed tomorrow, and immediately after it is signed, the Hormuz Strait is OPEN TO ALL. Our relationship with Iran is a much different and better one than previous Administrations have had."

'DEAL MORGEN ONDERTEKEND'

Iraanse MinBuz:

Pakistaanse premier:

Enorm harde foto

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.