Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ga eens gewoon dood ofzo

Waar jij heen willen? Waar? Taxichauffeurs anno 2005. Ze rijden onnodig om, kennen de weg niet, kunnen met hun poten niet van de dames afblijven en trakteren je tijdens die omleiding ook nog eens op muziek die zelfs voor de grootste voorstander van de multiculturele samenleving onverdraagbaar is. Bovendien is de vertrouwde Mercedes E-klasse ingeruild voor een Ford Transit. Ja, dat wij van GeenStijl het niet hebben op dat taxituig moge duidelijk zijn. Tot voor kort waren wij echter roependen in de woestijn. Totdat Netwerk met de verborgen camera op pad ging. En hoe verassend: nauwelijks verstaanbare chauffeurs *kuch* weigeren je gewoon mee te nemen wanneer ze er niet ver genoeg voor kunnen omrijden. Natuurlijk is de betrokken wethouder in 020 geschokt en gooit er wat krachttaal uit om toch vooral te laten zien dat er met hem niet valt te spotten. Geen woord over de nieuwe regels die met zevenmijlslaarzen worden getreden. Trek eens een vergunning in man, inplaats van jezelf volstrekt belachelijk te maken. Dank ook aan Tineke Tolpoort voor de liberalisering van de taximarkt.

Reaguursels

Inloggen

Ik geloof dat 90% van de taxichauffeurs van Marokkaanse origine is.
Vanmiddag zag ik zo'n klootzak weer eens door rood rijden op een kruispunt waar zelfs een debiel dat niet zou doen.
Vader en kind op de fiets bijna het slachtoffer.

prettything | 23-11-05 | 18:40

Komt omdat heel veel taxichauffeurs criminele achtergrond hebben... Ik had een keer een nerd die niet eens de Javakade kon vinden. In New York, Madrid heb je de zog. yellow cabs.. Aanhouden op straat en rijden... Nog veel goedkoper ook. Begrijp echt niet waarom dat hier niet kan

priveverslaggeefster | 23-11-05 | 18:33

@JensDensen 14:28 : LOL!!! LINKSE zeikerds??? *huh*

TM | 22-11-05 | 20:16

@Aquemini 22-11-05 @ 18:28,
zo zie je maar dat dit helemaal geen vrije markt is, in een vrije markt mag je als klant de aanbieder kiezen zonder dat je door een concurrerende aanbieder bedreigd wordt.

Ik had trouwens sterk het idee dat Netwerk dit verhaal van een mislukte "liberalisatie" heeft gebracht om te proberen het nieuwe zorgstelsel te dwarsbomen, heel subtiel kwam dat ook nog even tersprake.

Mujahid | 22-11-05 | 19:07

Ik heb dit zelf ook meegemaakt, op dezelfde plek waar dit gefilmd is. Ik wilde vanaf Centraal naar het Rembrandtplein en moest van de voorste figuren ontzettend veel betalen. Toen we weggingen werden we uitgescholden. De taxi's achteraan namen ons voor een (voor wereldsteden nog steeds een relatief zeer groot bedrag) goedkopere prijs mee. Schande!

Aquemini | 22-11-05 | 18:28

Ach ja, de mens stamt af van de apen. En die stammen op hun beurt weer af van? Inderdaad: de tachiesjoffeur

EdHockery | 22-11-05 | 17:43

Wat zeuren jullie nou met z'n allen? Ze doen toch niets illegaals? Waar zijn die regeltjes dan voor, kennelijk is het volgens de wetgever helemaal ok wat ze doen. Dus.... Volgende.

patricksavalle.com | 22-11-05 | 17:18

@John McClane
een yaris als taxi? daar zou ik nog niet dood in gevonden willlen worden. ik betaal dan liever een eurootje meer voor wat extra comfort zodat ik niet mezelf op hoef te vouwen als ik instap. de kosten van de auto op de totale exploitaiekosten zijn marginaal, daar zal de ritprijs dus niet substantieel lager van kunnen worden

LekkuLauw | 22-11-05 | 17:06

ouuuuuuuuuuuuuuuuuuud nieuws tering kijken jullie nooit at5? sneue boeren.

Amsterdammer | 22-11-05 | 16:54

@ Iedereen
Gelooft er ook maar iemand van jullie dat die gespeelde verbazing van die wethouder oprecht was. Ik in elk geval niet..

Risico | 22-11-05 | 16:14

@Fleischbaum,

Dat er problemen zijn in de taxiwereld wil ik wel geloven om die die aan de liberalisering te wijten, lijkt mij niet juist, eerder is het omgekeerde het geval de taxiwereld is juist niet liberaal genoeg, getuige het feit dat taxi's onderling afspraken lijken te hebben te gemaakt wie er als eerste een ritje mag doen, de standplaats is afgeschermd met een verkeersboom en chauffeurs ritten weigeren omdat het ze te weinig oplevert. Kennelijk zijn de ritten die ze wel doen lonend genoeg en is er dus sprake van een te laag aanbod chauffeurs, die ook nog eens onderling afspraken lijken te hebben gemaakt.

Mujahid | 22-11-05 | 15:17

So common lads just have another one,
drinking and driving is so much fun.

A. rebel with(out) a | 22-11-05 | 15:10

@John McClane
Dat kan ik wel voor een deel met jeens zijn. Afhankelijk van welke plek in Indonesie. Het gaat mij er echter om, dat toestanden in Nederland hoe langer hoe meer een onhollands karakter krijgen.

Romanus | 22-11-05 | 14:29

Nou! Begin je eigen taxibedrijf stelletje linkse zeikerds!

JensDensen | 22-11-05 | 14:28

Toch vreemd, neem regelmatig een taxi van het centrum naar zuidoost, ze nemen altijd dezelfde weg, zijn altijd vriendelijk en kosten altijd ongeveer ?20. Ra ra hoe kan dat?

Tsabaothiemynoia | 22-11-05 | 14:22

@Kim Jong-il 22-11-05 @ 13:41: met een Mercedes uit de E klasse maak je duurdere KM's dan met een Toyota Yaris, dus dat zou dan direct in de ritprijs verwerkt kunnen worden.

John McClane | 22-11-05 | 14:01

Voor het station lijkt het wel een garage man die gasten zijn altijd aan het klussen aan die afgetrappte bakken, ik schaam me dood als ik dat zie.

samwisethebrave | 22-11-05 | 13:54

Niks geen Tineke Tolpoort, maar VVD-minister Jorritsma, met steun van de VVD in Amsterdam en de Tweede Kamer. En nóg houden ze vol dat het een goed idee was. Net als verzelfstandiging van de NS, de kabelbedrijven, de notarissen, energiebedrijven en al die andere megahits. Behalve de draaitelefoon en de postzegel wordt vrijwel alles verkenkerd door dat marktfundamentalisme. En straks allemaal weer Ayaan stemmen, want die durft tenminste te zeggen wat Janm.., eh Pim zei dat ik dacht wat hij vond dat ik zei. Kunnen we vanaf 2007 de pliesie en de Tweede Kamer privatiseren, is het feest compleet.

Barry (die andere) | 22-11-05 | 13:53

Waarom zetten ze niet gewoon permanent daar een zichtbare camera met microfoon neer, lijkt me toch deel van het probleem opgelost

Mr_Dork | 22-11-05 | 13:44

@John McClane: de aanschafprijs van een taxi is in Nederland nauwelijks van invloed op de ritprijs. Het is voornamelijk arbeidsloon (en benzine). Dan kun je net zo goed een dure Mercerdes nemen.

Kim Jong-il | 22-11-05 | 13:41

Ik heb heimwee naar de 020-6777777-tijd. Toen was een taxi ook duur, maar altijd perfect schoon en je werd altijd netjes naar exact de juiste bestemming gebracht. Het gezeik van de chauffeur op 'buitenlanders' nam ik dan graag voor lief. Je vraagt je toch in godsnaam af waarom de overheid niet een simpel stratenkennisexamen verplicht heeft gesteld. Dat is toch een eitje? En verder, een verplichting om een klant mee te menen. Dat kan toch gewoon als voorwaarde aan een vergunning gesteld worden? En bij een klacht moet de chaufeur voor een commissie verschijnen en bij drie klachten is hij zijn vergunning kwijt. Moet daar nu echt de wet voor aangepast worden?? Ik snap niet dat de gemeente deze voorwaarden niet kan stellen.

Kim Jong-il | 22-11-05 | 13:35

Neem een voorbeeld aan hun landgenoten in Frankrijk en test de brandveiligheid van hun vehikel :P

peekaboo | 22-11-05 | 13:15

Moet je in de oud-en-nieuwnacht op 020 CS eens een taxi proberen te regelen die je voor onder de 20 euro naar Oud-West (normaal 10 euro) wil brengen. Kon afgelopen jaar in elk geval niet, vanwege prijsafspraken, aldus mijn taxichauffeur. Dus maar gaan lopen, want afpersers zijn bij mij aan het verkeerde adres. Terwijl ik dus naar het goeie adres moest.

Klaverjas | 22-11-05 | 13:14

gewoon leker gaan fietsen kan ook wel eens helpen!!

prestodegekste | 22-11-05 | 13:12

AAaargh!
Joritsma.....
dit wordt me teveel.

vander F | 22-11-05 | 13:11

@wortelhoofd

Je hebt wel gelijk een taxi maar met die omweg die ze maken ben je nog een anderhalf uur onderweg moet je niet te dichtbij wonen want dan mag je lopen.

P!kkus! | 22-11-05 | 13:05

Ja vroeger was alles beter. Als je tien jaar terug een taxi belde midden in de nacht na een feestje stond je eerst een half uur in de telefonische wachtrij en duurde het daarna weer een uur voordat ie kwam. Nu heb je meteen een taxi.

wortelhoofd | 22-11-05 | 12:57

Ik bel wel een snorder.

Lucasdelinkselul | 22-11-05 | 12:52

waar zijn de stoere taxi chauffeurs met hun grote bek om eens op te treden tegen de hedendaagse taxi tereur ??????

P!kkus! | 22-11-05 | 12:51

Tineke Tolpoort? Neen hoor, Annemarie Jorritsma en partijgenoten! ( Wie nders dan de VVD... ;-) )

Opa-Buiswater | 22-11-05 | 12:47

Zoals voor zoveel liberaliseringsprojecten geldt is dit ook weer een prachtvoorbeeld van het paradijs dat vrije markt heet. Dat wordt nog lachen met die zorg straks.
Ja liberalisering is ZO!

Lucasdelinkselul | 22-11-05 | 12:38

Dit is Amsterdam. Die rioolput-taxis kun je niet vergelijken met 'normaal' Nederland. Amsterdam; da's waar het tuig van de TCA de concurrentie te lijf gaat!

TM | 22-11-05 | 12:38

@ Amstel: Ook kom je vaak niet levend aan. Zag in Maputo (Mozambique) zo´n minibus volledig aan flarden gereden door een andere minibus. In de ene 18 doden en de ander slechts 3.
Ben daar ook nog eens over de voorbank van een 20 jaar oude peugeot zonder voorraam gevlogen, toen zonder te betalen uitgestapt na dat ik de betreffende swartman helemaal de tyfus heb gescholden. Al met al is het dus overal wat met die lui.

Freddie | 22-11-05 | 12:37

Amstel 22-11-05 @ 12:17
Zeker niet lang rond blijven hangen in Kenia?

vander F | 22-11-05 | 12:31

En dan nog: Ze zijn altijd beter dan de taxi's in Kenya. Deze hebben geen deuren, hebben een chauffeur die als je geluk hebt je niet zélf beroofd maar je netjes in een onguur steegje afleverd naast 3 grote negers die je geld willen in plaats van op je plaats van bestemming. Kun je beter zo'n taxibusje (matatu) hebben. Deze hebben welliswaar ook geen deuren, maar mensen schuiven beleefd voor je bij elkaar op schoot (er zitten gemiddeld 15 mensen in een 6 persoons busje) of ze gaan vrijwillig op het dak zitten cq. aan een raam hangen. ideaal vervoer, kost nix (0,30 dollarcent voor 10km), en vaak kom je levend aan.

Amstel | 22-11-05 | 12:17

Of meneertje taxichauffeur onderweg nog even met zijn dikke BMW xxx-serie nog wat toeristen mee mocht nemen van de Ferdinand Bol naar het Leidseplein, maar dan natuurlijk wel inclusief uitgebreide sight-seeing tour. Ik kruip nog liever naar A'dam Oost vanuit het centrum dan dat ik een taxi moet nemen. Een junk gun ik mijn ? 10,- voor een fietsje nog meer dan aan die ratten. Steevast boycotten die gozers...

Gaskachel | 22-11-05 | 12:17

@muxje: in de zorg zit ten minste (nu nog) een acceptatieplicht. Hadden ze dat nou maar ook voor die taxichauffeurs...

bwahaha | 22-11-05 | 12:16

Lekker inderdaad daar in 020. Kwam laatst van Schiphol met koffer dus struin daar die taxistandplaats op... Komt zo'n type op me af die wijst op zijn auto. Dus wat doe je, je stapt in voor die 15 euro voor 1.5 kilometer... Voor we weg kunnen rijden trekt een van z'n kamelenvrieden mijn portier open en mij uit die wagen. Moest ik onder bedreiging in zijn taxi stappen, zie je het voor je?? Wat het allemaal meer dan goed maakte was dat "mijn"chauffeur uitstapte, over de motorkap dook en zijn toch-niet-zo'n-goeie vriend een paar enorme dreunen gaf. Ik zat wel eerste rang voor 15 euro, prachtig!!! Het blijft echt treurig dit beleid, als je het zo tenminste mag noemen....

sjeit | 22-11-05 | 12:15

Ik ga al jaren met de taxi in Amsterdam. Ik betaal keurig netjes als de service daarnaar is. Als ze omrijden, stap ik gewoon uit zonder te betalen. Ik geef gewoon een grote bek, en ik versta toch niet wat ze terug roepen.

Piet Friet | 22-11-05 | 12:13

Blij dat taxi's in Groningen nog redelijk normaal rijden en beleefd zijn enzo. Althans, persoonlijk nog geen nare ervaringen... Normaliter voor 10 eur vanaf de grote markt naar L'borg, en dat om 5 uur 's morgens, zonder enig probleem.

Amstel | 22-11-05 | 12:12

Als je zo rijk bent dat je in Nederland een taxi kunt nemen, is het verstandiger om gewoon zelf een limo met chauffeur te nemen.
Wanneer je niet zoveel geld hebt kun je je altijd nog als bejaarde vermommen en met de belbus op pad gaan.

Drs. O.H. Oeverloos | 22-11-05 | 12:08

@romanus: de beste taxi's die ik ooit zag rijden rond in de derde wereld (Indonesia). Altijd netjes met meter, keurige auto, keurig gekleed, beleefd, en geen omwegen. En uiteraard goedkoop als de hel.

John McClane | 22-11-05 | 12:08

Hahaha "Uitwassen van de taxi wereld" was dat een indirecte link naar iemand die wij allen kennen, iemand met een eigen mening.
Ik vindt hem wel leuk gevonden "Uitwassen van de taxi wereld" haha, iemand van GS in de redactie daar?

Alea iacta est | 22-11-05 | 12:08

bin laden taxi centrale

:0900 123456

:(

P!kkus! | 22-11-05 | 12:04

@romanus,
je vergeet extreem links.
Die pretenderen ook het een en ander te willen doen voor Volk en Vaderland.

vander F | 22-11-05 | 12:01

Ach, we zien al een hele tijd, dat als het zo doorgaat, Nederland een derde wereldland aan het worden is en niemand die er iets aan doet, want degenen die er wel iets aan willen doen worden meteen betiteld als extreemrechts, racist of nazi. Ja ja, waar is de tijd gebleven dat het een eer en een plicht was om voor je (vader)land op te komen?

Romanus | 22-11-05 | 11:59

Kijk eens aan, parlement.com. over Tinus Takkebos, de wandelende sloopkogel.
"Bracht in 1999 de Wet deregulering taxivervoer tot stand, die de rol van de taxi bij de mobiliteit moet bevorderen. Er komt een nieuwe regeling voor het vergunningenstelsel, de positie van consumenten wordt versterkt en de minister krijgt de bevoegdheid een maximumtarief vast te stellen."
-
Nu alleen de wet nog even uitvoeren, iets wat in dit land doorgaands volstrekt onmogelijk is.
Hoeveel heeft zij trouwens in haar zak gestoken bij het betuwelijn debacle?
Ze schijnt nu te lopen breken als waarnemend burgemeester van Oud-Beijerland in de Hoekse Waard.

vander F | 22-11-05 | 11:57

En doe nou eens één keer niet zo simpel door over links/rechts te beginnen. Alsof dat ene moer uitmaakt vandaag de dag... daarbij worden wetten goedgekeurd door de kamers, en niet door een enkele partij.

John McClane | 22-11-05 | 11:54

Oja, en in godsnaam: WAAROM moeten het bijna altijd van die fucking Mercedessen van 50.000 eu'tjes zijn??? Waar sláát dat op? Waarom niet gewoon één of andere vage Japanner en dan wél met een fatsoenlijke prijs?

John McClane | 22-11-05 | 11:51

"het enige dat jullie kaaskoppen doen is praten, praten,praten............"zo beet mij een Servische stagiair toe. 'Jullie geven ons zelf de kans te doen wat wij willen". Hij kon harder lopen dan ik............ .

Frag Ment | 22-11-05 | 11:49

Nee, in Peru is het wel anders: daar is 50% van de auto's een taxi, het kost geen hol en in 95% van de gevallen kom je levend aan op je bestemming. Perfect!

tripwire | 22-11-05 | 11:45

Het probleem is niet de liberalisering, maar de NAIEVE LIBERALISERING.
Als mensen gemakkelijk een vergunning kunnen krijgen en die lopen de boel te verzieken dan moet je die ook weer in kunnen nemen. Vermeende marktwerking heeft deze extra clausules hard nodig omdat er geen echte marktwerking is, namelijk: er komen toch weer horden met nieuwe toeristen elke minuut van de dag die weer van niets weten. Dezelfde klant weer tegen komen en die dan dus kwijt zijn omdat je ligt te rukken is er dus zelden bij.
Liberalisering moet dus WEL zijn; vrijheid welke dus ook verbondenheid aan gedragsregels en consequenties (repercussies op horkengedrag) impliceert en dus NIET VRIJBLIJVENDHEID zoals nu het geval is.
Ze moeten in Den Haag echt een een keer beginnen met nadenken. De echte kern van de problemen in Nederland ligt aan aan fundamenteel gebrek aan gezond verstand; ze denken gewoon niet verder van wat zou Pietje nou in zus en zo situatie doen....

Risico | 22-11-05 | 11:43

@DutchViking
Tineke aansprakelijk stellen is wel een goed idee,
maar zullen we dan de pvda en haar kiezers (als direct verantwoordelijken voor het fiasco) ook meteen even meenemen?

Henkiemaardannietgek | 22-11-05 | 11:42

Exhvhsdfg666, dat is ook het probleem... @Bwahaha: ligt aan de handhaving, niet aan de liberalisering. Overigens is veel van de 'liberalisering' in Nederland nogal nep (zoals in de gezondheidszorg). Maar ach, dan kan links in elk geval weer de markt de schuld geven als die flauwekulregelingen onvermijdelijk falen.

Muxje | 22-11-05 | 11:41

@exhxv666
gewoon doen, taxichauffeurs zijn dan misschien als "fout" te betitelen, ze zijn doorgaans nog niet hoog genoeg op de "fout-ladder" om je om te leggen als represaille. Laat ze maar eens wat vergunningen intrekken, moet kunnen en ruimt lekker op. Ik neem zelf nooit meer een taxi eigenlijk, veel te duur voor wat je krijgt.

Tobus | 22-11-05 | 11:41

Tineke Tolpoort = Tineke Takketrol...

Dat wijf dacht ook al van onderwijs verstand te hebben.

Zullen we eens een flinke schadeclaim indienen tegen dat mokkel?
Wegens het zwaar verspillen van publieke gelden en het herhaaldelijk tonen van volledige incompetentie in de functies die ze heeft bekleed.

Moet makkelijk te winnen zijn...

Tja, en die taxi's: gewoon doen alsof je de route precies kent. Hier in Kopenhagen wilde er eentje via een buitenwijk gaan, heb hem toch even heeeeel duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend was.

Wat denken ze wel? Alleen maar omdat je zwaar bezopen bent als je in zo'n taxi kruipt... :)

DutchViking | 22-11-05 | 11:39

@ShimoKura 22-11-05 @ 11:35
Ahh, dus milieu vriendelijke taxi's?
"Coke, de witte motor"

vander F | 22-11-05 | 11:39

Een vergunning intrekken? Dat is levensgevaarlijk! Kortom: wie is er de baas in A'dam. DAT is de vraag.

exhxv666 | 22-11-05 | 11:36

@muxje,
rechts?
de liberalisering is toch ingezet onder Paars?

vander F | 22-11-05 | 11:35

Maar die taxis in 020 schijnen dus wel goede coke bij je thuis te komen brengen.
Da's dan tenminste wat.

ShimoKura | 22-11-05 | 11:35

@JackRandom
De liberalisering van de taximarkt op 1 januari 2000 lijkt mislukt.
Wat voor kerk was dat paars nou eigenlijk?
vvd - rechts
pvda - links
d66- links
2-1 voor de linkse kerk zullen we dat dan maar noemen.

osama bin laden | 22-11-05 | 11:35

@muxje: nu word je afgezet , geïntimideerd en opgelicht. En nog steeds met het hoogste prijskaartje van zowat de hele wereld... dus?

bwahaha | 22-11-05 | 11:33

@Verwend pokkejong 11:03: Toch was het Marijnissen die zei: "Er is geen verschil tussen de handen van een arbeider en de handen van een chirurg". Gezondheidszorg dus toch maar aan rechts over laten?

Muxje | 22-11-05 | 11:32

Oh guttegut, de liberalisering heeft het weer gedaan. Vroeger werkte het natuurlijk allemaal veel beter... rondgereden in een Mercedes door nette chauffeurs... prima, maar wel zo'n beetje het hoogste prijskaartje ter wereld. Taxis in New York of zelfs Tokio kosten minder.

Muxje | 22-11-05 | 11:29

@rossie
..
leuk jôh, je fiets voor maar liefst 7 euro in een andere stad laten stelen!

kolonel klootoog | 22-11-05 | 11:29

@onno: heb ik 1 keer meegemaakt met een taxi. niet vooraf een prijs besproken en geen meter aangezet. Dit was in Marokko. Vent bedenkt een bedrag (maar liefst 2 euro!) En ik dus doen wat je normaal dan hoort te doen: niet betalen en weglopen...

bwahaha | 22-11-05 | 11:26

@John McClane en alle anderen
Sinds een aantal jaar doe ik er ook alles aan om geen taxi te moeten nemen. Ik houd altijd voor me dat ze aan mij geen cént zullen verdienen. Geen enkele taxichauffeur in Nederland. Ik ga nog liever lopen dan dat ik een taxi instap.

Goede tip trouwens: mocht je ergens in een andere stad gaan stappen en je komt 's avonds laat pas weer terug in je eigen woonplaats (of 's nachts), neem dan gewoon je fiets mee in de trein. Ben je voor 7 euro klaar. Kan je die mooi gebruiken tijdens het stappen en als je weer naar huis gaat doe je dat ook met de fiets.

Rossie | 22-11-05 | 11:24

Is in utrecht ook zo, nam een keer een taxi (van utc notabene) en die gozer zet de meter niet aan en bedenkt even een bedrag. Was net van de skivakantie. En helaas voor alle tolerantie mensjes was het idd een gebrekkig nederlands sprekende Marokkaan. Ik neem nooit meer taxis of bel ze zelf wel maar dan nog weet je niet wat je te wachten staat.

Door deze ellende zal de goede taxichauffeur ook wel ermee kappen.

Onno Thuis | 22-11-05 | 11:23

Video LINK IS DOOD...

KC-Bone | 22-11-05 | 11:23

En nog met dank aan Tineke "alles kan kapot" Netelenbos.
Na terloops het onderwijs in Nederland terug naar de middeleeuwen te hebben geschopt ook nog even het totale vervoer in NL verkloot.
'zij' is toch een PVDA teef?
Wat doet ze nu eigenlijk, ergens als burgemeester een gemeente naar de kloten helpen?

vander F | 22-11-05 | 11:22

De taximarkt is altijd al verziekt geweest. Het toonbeeld van Nederlandse kartelpolitiek en verplichte winkelnering. Maak gebruik van vrije taxirijders en spreek vooraf de prijs af.

Kees3382 | 22-11-05 | 11:19

De taximarkt is in Amsterdam is overspoeld met semi-criminele Marokkanen die graag een end om rijden.
Dank zij de privatisering kan iedere lulhannis niet gehinderd door stratenkennis als taxichauffeur beginnen....
Ook wordt er flink geresocialiseerd via deze beroepssector dus menig ex-gedetineerde kan uit de bak weer aan de bak.

" Ik wil graag naar de Nieuwmarkt, meneer".
Nieuwmarkt? Is dat in de Jordaan?

prettything | 22-11-05 | 11:17

Hier in Singapore mag je alleen taxichauffeur worden als je in Singapore zelf bent geboren. Taxi's zijn erg relaxed hier... nooit gezeur en alles afgestemd op effectiviteit en efficiency, zoals geheel Singapore.

Jinu | 22-11-05 | 11:16

acceptatieplicht... wat is daar mis mee?
Alleen maar een overheid nodig die dat durft uit te vaardigen en sancties verbiedt. Dit is inderdaad niet op gemeente-niveau te doen. Maar daarom hebben we toch een rijksoverheid?

Mag je trouwens zeggen dat onze rijksoverheid de kanker heeft? Of ben je dan strafbaar?

bwahaha | 22-11-05 | 11:15

Hé Fleischbaum, ofzo bestaat niet hoor, Het zijn nog altijd twee woorden.

zweefvlieger | 22-11-05 | 11:11

Jammer dat ze niet met de verborgen camera in meppel of zwolle ofzo kwamen, gaat 't er een stuk vriendelijker aan toe zeg...

'k rij hier al 7 jaar taxi maar zoiets als in dat filmpje heb ik nog nooit meegemaakt!! Belachelijk!!! 'k vind dat ze er inderdaad maar eens aan wat vergunningen moeten gaan trekken. Die lui doen examen voor dat werk dus je mag eigenlijk verwachtten dat ze weten hoe het normaal gesproken zou moeten, maar als ze vervolgens zó met hun klanten omgaan, vind ik dat je ze gelijk die taxipas weer af mag nemen!!

Osaey | 22-11-05 | 11:05

Als je nu een normale, wel Nederlands sprekende taxi-chauffeur met dikke bierbuik wilt (zoals het hoort dus) dan moet je zeggen dat je een hond mee neemt. Dat is de code-taal voor: ik wil geen Murk als chauffeur.

Vieze_Freddy | 22-11-05 | 11:04

Zou men dan toch de overheid en ambtenaren nodig hebben om het een en ander te reguleren en de burger te beschermen tegen de willekeur van de markt?

JackRandom | 22-11-05 | 11:04

Ha,ha, dit gaat ook gebeuren met de energie markt: bent u alleenstaand en gebruikt te weinig gas/licht... of over enkele jaren (nu nog niet per 1-1-2006) met het zorgstelsel: bent u op leeftijd en slechte gezondheid. Probeert u het eens fijn bij onze collega's, mevrouw/meneer (wij verdienen niet genoeg aan u....). Dus over een paar jaar lekker in de kou zittten en en als je dan daardoor ziek bent geworden is er geen taxi die je naar het ziekenhuis brengt omdat je daar toch niet word geholpen. Fijn die privatisering en het los laten van alle regels, nog even en je word geopereerd door een chirurg met alleen basisschool, die net kan lezen en schrijven. Prettige gedachte als je in het ziekenhuis ligt in de toekomst.

verwend pokkejong | 22-11-05 | 11:03

RTC is van van Dijk, zegt genoeg dunkt me.....

Stijlvol stijlloos | 22-11-05 | 10:59

Meneer de wethouder is een licht hoor, in zo'n grote stad als Amsterdam is het opeens heel ingewikkeld. Singapore, Hong Kong, Tokyo allemaal steden die iets groter zijn dan Amsterdam en wel in staat blijken een fatsoenlijk taxibeleid te voeren. Wellicht een kwestie van je arrogante kop uit je reet trekken en te kijken wat jij fout doet en anderen goed.

egwel | 22-11-05 | 10:58

WAT EEN NIEUWS!! Niet dus, in Rotterdam zijn al diverse mensen en organisaties die de afgelopen jaren hebben uitgeprobeerd hoe eerlijk de chauffeurs zijn. Een rit van ongeveer 500 meter werd meestal afgelegd via een traject van gemiddeld 3 kilometer, vooral wanneer de "klant" zich voordeed als een volslagen vreemde. Vervolgens stapte diezelfde klant een paar dagen later met een zonnebril op in dezelfde taxi om hem naar dezelfde bestemming te brengen. Alleen vertelde hij dan Rotterdammer te zijn en de stad goed te kennen. 500 meter was dan ineens ook 500 meter............
Tuig van de richel, vrijwel zonder uitzondering met maffia-organisaties RTC en ST-Job als aansturend geheel, sinds de Taliban-taxi's rondrijden is het alleen nog maar veel erger geworden. De gemiddelde allochtoon kan al nauwelijks auto rijden, richtingaanwijzers kennen ze niet, de rechterbaan hebben ze nog nooit van gehoord en bij een aanrijding bellen ze niet de politie maar hun vriendjes die jou komen vertellen dat je de schuld op je moet nemen. Leve de globalisering en de liberalisering van het bedrijfsleven

fuckface | 22-11-05 | 10:55

Liberalisering en marktwerking waren toch prima zaken waar de consument alleen maar beter van werd, volgens de rechtse kerk?

JackRandom | 22-11-05 | 10:54

@GlobalRiot: leestekens hebben ze uitgevonden om teksten duidelijk te houden.

Flitspaal | 22-11-05 | 10:53

Op zich moet je het van 2 kanten bekijken. Ik ben ook vaker geweigerd bij een Taxi omdat ik een korte afstand wou reizen. Maar ja, wat moet je dan ook als Taxi-chauffeur als je een halfuur of anderhalf uur in de rij zit te wachten op een rit, en er komt iemand voor 1 km reizen... Dan mag je daarna weer zo lang wachten... Tsjah, dan is die keus snel gemaakt.

Je moet echt hoger kijken... Naar de debiele gemeente die iedereen maar toestaat als taxi, waardoor er te veel van zijn...

Ik haat taxi-chauffeurs als de pest hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar kijk er even van 2 kanten naar.

Er is maar 1 oplossing: koop een auto!

bwahaha | 22-11-05 | 10:53

ROTFLOL@KaiserSoza

The Zalking Wombie | 22-11-05 | 10:53

Oh dus je vriendin ook nooit meer op de taxi naar huis sturen!

Ariel | 22-11-05 | 10:52

Je moet ook helemaal niet op die standaardplekken staan, daar is het allemaal vriendjespolitiek. Je moet gewoon 150 meter meter verder staan, een taxi aanhouden die rijdt, moet je eens kijken hoe vlot, goedkoop en snel ze voor je klaar staan. Vervolgens altijd eerst de prijs vragen en anders direct weglopen. En zoda het worstje verdwijnt happen ze in 2e instantie altijd toe.

Bloq | 22-11-05 | 10:49

Ik heb altijd het idee dat ik een toilet instap met die vreselijke lucht"verfrisserts". Gelukkig werkt de rit meestal al aardig laxerend, en pas als je moet afrekenen (geld betalen dus, helaas, maar dat terzijde) zit je op een bruin puntje te balanceren.

KaiserSoza | 22-11-05 | 10:48

Ok die mongolen stinken, spreeken geen nederlands, en weten de weg niet!Wat wil je nog meer?

Smokesave | 22-11-05 | 10:47

@bwahaha,
Grunnse taxichauffeurs hebben het grootste gelijk van de wereld.

fuckje | 22-11-05 | 10:44

je moet op zoek naar de taxi met 100% Nederlands sticker. Die zijn beleeft, rijden netjes en hebben goede coke. Kijk daar heb je wat aan.

pimpstah | 22-11-05 | 10:44

net als in S'pore: 1x klant oplichten of weigeren -> vergunning pleite.
Nog nooit zulke nette, aardige, rechtstreekse taxichauffeurs meegemaakt als daar.

Don Quichote | 22-11-05 | 10:42

Inderdaad, ik betaal liever een vage kennis het dubbele dan dat ik die tering taxi lui een beetje sponser in hun auto van het jaar nul!

Stijlvol stijlloos | 22-11-05 | 10:41

taxi's in amsterdam zijn kudt. heel erg kudt. moest eens van de dam naar noord en de bestuurder in kwestie nam het me heel erg kwalijk toen ik hem corrigeerde toen hij voornemens was via het leidseplein naar noord te rijden.
..
tip: mocht je toch vanaf cs een taxi willen hebben loop dan ff naar het einde van de rij en maak een dealtje met een tca chauffeur, je hebt wel een wilders toespraakje zitten, maar bent snel op je bestemming.

kolonel klootoog | 22-11-05 | 10:40

Een tijd terug waren in Groningen (ofzo) 3 taxichauffeurs beroofd door Mocro-look-a-likes. Taxi-chauffeurs namen dat als aanleiding om domweg alle Marokkanen te weigeren. De plisie zei daarop dat het de chauffeurs vrij was om te weigeren wie ze wilden. En de rest van Nederland scheen dat niet zo erg te vinden.

Waarom zouden we nu wel boos moeten worden?

bwahaha | 22-11-05 | 10:37

Lachen wel dat die rotte oude TCA maffioso zich nu als heilige presenteert. Die ouwe jongens waren ook grotendeels ratten, wat dat betreft weinig verandering. Maar ik moet wel zeggen, ik heb bij verschillende gasten van de ouwe garde zonder problemen kortere ritten van rond de 10 gulden mogen genieten...

Lepo | 22-11-05 | 10:37

Hoeveel taxi chauffeurs van NL afkomst rijden er eigenlijk nog in Mokum? Mij krijg je daar de taxi niet meer in, evenals in de andere grote steden. Lopen is gezond *kuch*!

redelijk toch | 22-11-05 | 10:34

Nadat ik 5 euro "koffertoeslag" oid moest betalen aan een TCA schipholtaxi (ritje was idd ws te kort) heb ik gezworen NOOIT meer een taxi te nemen en bied ik al mijn familieleden en vrienden aan om ze naar Schiphol te brengen of er vandaan te halen. Op welke tijd dan ook. Alles beter dan die klerelijers te steunen. Laat ze maar lekker met z'n 400erden in de rij staan, wachtend op een klantje.

Zwaar de tyfus voor de Amsterdamse taxichauffeurs.

John McClane | 22-11-05 | 10:32

Mooi man, liberalisering...

Lucasdelinkselul | 22-11-05 | 10:31

*kuch* Hopelijk geen (h5n1)griepje bij de redactie? *kuch*

jorrievandegeest | 22-11-05 | 10:30

Gewoon variant op "three strikes is out" toepassen: driemaal een rit weigeren = vergunning kwijt.

boog | 22-11-05 | 10:30

Wilde in 020 met de taxi van het centraal station gaan. Had een fiets bij me; of die effe in de achterbak van de stationcar kon. "nee dat mogen wij niet doen."
Ik geloof daar geen bal van; ze hadden er gewoon geen zin in... luie varkens.

Risico | 22-11-05 | 10:30

ze moeten gewoon in iedere taxi een tom-tom navigatie systeem in bouwen zodat je als reiziger meteen kunt zien of de chaufeur omrijd of niet.
zelf ga ik dus nooit met de taxi omdat ik liever nog met de trein of bus ga, want dat is veel goedkopen, en als dat op een tijdstip is waneer de bus of trein niet meer rijd, dan ga ik wel met eigen vervoer.
die schooiers krijgen van mij nog geen cent.

deathwish | 22-11-05 | 10:29

Wat ook erg lekker is zijn die taxi's waarbij je gelijk weer opnieuw kunt afkicken van je vroegere nicotineverslaving als je er door de omwegen te lang in hebt rondgereden.

10SC-star | 22-11-05 | 10:29

Kunnen ze geen voorbeeld nemen aan de taxichauffeurs uit Istanbul? Aardig, beleefd en gek op Nederlands voetbal. (Je vergeeft het ze dat ze als gekken rijden).
Eentje kwam zelfs terugrijden omdat ik teveel betaald had!

BASinnic | 22-11-05 | 10:29

Taxi's horen niet in 020; daar is het al druk zat om zelf met je auto te kunnen rijden. Besides; het is een enrom verschil voor die mensen om ineens te stoppen met rijden op/in je geit, kameel of kip en plaats te moeten nemen achter het stuur van iets met 4 wielen, 150+ pk en een lichtje op het dak en dan ook nog eens sociaal moeten doen aangezien je een dienst verleent. En maar zeiken als het UWV later geen dienst wil verlenen als ze na 20 ongelukken werkeloos op straat staan!

YerOldeNewspaper | 22-11-05 | 10:29

Video wil helaas niet erg hier, maar zonder de beelden weet ik eigenlijk al wel hoe het zit.

Vlijmscherp | 22-11-05 | 10:27

In Amsterdam een taxi nemen is Al Qaida steunen!

Lepo | 22-11-05 | 10:25

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl