Oekraïense krijgsgevangene geëxecuteerd, maar niet geknield. Laatste woorden: "Slava Ukraini"
Oorlogsmisdaad op video vastgelegd door daders
De geblurde versie
Staand ten onder, gedood maar niet verslagen - ongebleurde NSFW-vid ziet u hier. De datum, locatie en context zijn vooralsnog niet helemaal bekend, maar we durven wel aan dat de beelden authentiek zijn en inderdaad de executie van een Oekraïense krijgsgevangene tonen. En voor de volledigheid: het lijkt ook niet duidelijk of de krijgsgevangene wist dat hij geëxecuteerd zou worden, of dat hij in een opwelling geëxecuteerd wordt omdat hij "Slava Ukraini" zegt.
In ander nieuws beginnen Oekraïense soldaten zich openlijk te beklagen over de miserabele toestand van hun training, bevoorrading, uitrusting, inlichtingen en schrikbarende verliezen in en rondom Bakhmut. Ook lijkt er al maanden sprake van een conflict tussen Zelensky en zijn opperbevelhebber Zaluzhny. Laatstgenoemde waarschuwde al lange tijd voor de onafwendbare omcirkeling van Bakhmut en vroeg Zekensky de troepen terug te trekken, maar Zelensky weigert dat nog steeds - vooral wegens Bakhmuts symbolische waarde, naar het lijkt.
Update/context:
Social
Commentaar op executievideo in Russische kanalen
Zelensky weigert Bakhmut op te geven maar z'n tegenaanval verloopt rampzalig
Social
Sfeer zit er goed in daar
Social
Reaguursels
InloggenNo mercy for the orcs!
Deze mannen spraken Russisch.
Er is geen tegenaanval in Bachmut, de Oekrainers proberen daar- zoals de kapper met de uitdunschaar- zo lang mogelijk zoveel mogelijk Russen uit te schakelen. Of eigenlijk ongetrainde Wagner ex-gevangenen die zich aan geen enkel oorlogsrecht houden.
Als hun positie aan de gehaktmolen onhoudbaar wordt trekken ze zich geordend terug.
De laatste schattingen zijn 1 : 7 qua doden.
.. De term "Attritie / uitputting oorlog" in geen enkele tegel terug kunnen vinden.. De Oekraïners zijn trots, zijn het zat om zich in eigen land terug te trekken, en tonen o.a. hun vastberadenheid en hun wil te overwinnen. Zij beschikken niet over de luxe van veraf te oordelen - Maar strijden, voor het vaderland. Zoals deze opname ook maar weer aangeeft.. Onder de gevoerde Ruzzische militaire doctrine, is en blijft dit nodig.
@Nederlandop1 | 06-03-23 | 21:41: Toch wordt het regelmatig benoemd door beroepsmilitairen. Die tegelen hier inderdaad niet, voor zover ik weet.
Sure.
Wat is dan je bron?
Moet je maar niet aan de sigaretten van je maten zitten.
Doe zelf onderzoek?
Elders als in door het Kremlin aangestuurde webzijdes?
Dat weet ik niet wat u beweert, maar de context ontbreekt wel. Had hij misschien geplunderd ? Oorlosmisdaad ? Was hij wel krijgsgevangene ? Waren er geen anderen ? Zijn de daders wel Russen etc..
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 21:15: En Joe Biden en de CIA waren de opdrachtgever!
De Oeki's (Die ook Russisch spreken) zijn niet voor niets woest..
Wat nu als de Oeks niet meer voldoende mannen kunnen rekruteren? Nu gaan al pubers en oude mannen naar het front. Who's next?
Iedereen plus buitenlandse vrijwilligers.
Sowieso tienduizenden vrouwen
Vergeet het pragmatisme maar even, maar dit rare vraagstuk. De wijdverbreide mening binnen conservatieve kringen dat wij als westen Vladimir Poetin nooit echt een goede kans hebben gegeven. The Strange Death of Russia en al zijn cronies als baken van democratie. Patriotisme waarschijnlijk.
Dat is het mooie van vijanden van buitenaf: zij verminderen de behoefte aan zelfreflectie als geen ander. Inclusief corporate media als lachspiegel. Frankrijk is niet voor niets nooit meer zich zelf geweest na Napoleon.
En hoe Duitsland vervolgens zijn fouten meende te moeten herhalen. Gelukkig is er nu de EU en Frans Timmermans. De ideeën zijn allemaal wat megalomaan, de uitvoeringen ronduit destructief, maar toch:
Helaas ga ik qua tijdstip niet voor de 9e van Beethoven. Nog los van alle andere context. Cultuurbarbaren en zulks.
Gelukkig hebben wij de EU en Frans Timmermans???
Als de EU niet terug het hok in wordt geduwd zal het steeds slechter gaan.
We hadden goed functionerende prachtige landen en sinds de EU megalomaan is geworden gaat het allen slechter.
Eerbiedig zwijgen doet.
Nee, ik bemoei me er niet mee!!
De dood van een persoon is een tragedie, de dood van miljoenen een statistiek, quote Josef Stalin. Stalin die gezien de slachtingen aldaar weliswaar niet meer in het vlees aanwezig is edoch spiritueel zeer zeker!
Putins grote voorbeeld.
@Après toi | 06-03-23 | 20:02:
Des te verbazingwekkender dat er overal, ook hier in de panelen, volop mensen zijn die menen dat er met massamoordenaar Poetin te onderhandelen valt. Of, nog erger, mensen die zelfs sympathie voor deze satanische dictator hebben.
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 20:08: Mensen blijken slecht geïnformeerd over Rusland en de Sovjet-unie. Ik heb er veel over gelezen, en wat er nu gebeurt in Oekraïne verbaast me helaas niets.
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 20:08:
Enig idee waarom de NAVO en de VS nogal terughoudend zijn?
Maar goed dat ze niet zo dom roekeloos te werk gaan als de gemiddelde keyboard held.
Oeps…. Wat zeg ik nu?
Ben ik nu er NSBer, een Putinlover?
Zeg het maar.
Er is een reden waarom de Russen nog niet massaal zijn aangevallen en jij mag raden wat die reden is.
Een betere uitspraak: "Svoboda ne bezkoshtovna". Vrijheid is niet gratis.
Eerst Oekraïne waardoor Rusland ons al keelt, maar we overleven het misschien. Dan dwergstaatjes Litouwen, Estland, Letland en de laatste dappere krijgers de Polen. En wie daarna? Slowakije? Duitsland? Wij?
Rusland is een gevaar voor de westerse hegemonie, de westerse beschaving en het vrije en democratische westen.
Deze fascisten zoals Poetin, Doegin en nog een hele reeks waar zelfs de nazi's schrikken moeten gestopt worden. In Oekraïne. Kostte wat het kost.
Terugkerend op Stalin. We hadden Stalin al in 1945 moeten slopen. Heel Rusland moeten ontbinden. En daar betalen we nu de prijs voor. Het is niet anders. Soms maken mensen domme fouten.
@Ruimedenker | 06-03-23 | 20:19:
Je hebt werkelijk geen idee wat voor schurkenstaat Rusland is.
@Psoglav | 06-03-23 | 20:26:
Te vrezen valt dat de Westerse Geallieerden een paar erg goede redenen hadden om in 1945 heel erg lief te doen naar Stalin.
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 20:30:
Dat heb ik wel, dat heb ik sinds 2014 geleerd.
Maar als jij denkt dat je Oekraïne terugkrijgt door Moskou en St. Petersburg plat te gooien en er mee weg te komen, heb je kennelijk zelf niet in de gaten waar die schurken toe in staat zijn.
Als vergelding van Kiev had Moskou al plat kunnen liggen.
Waarom is dat niet gebeurd?
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 21:02:
Vermoeiende gast ben je.
Lees even al je reacties terug, ook die door Joris verwijderd zijn in de andere draadjes.
Één en al aannames.
Maar goed, waarom wil je de Russen zo graag hard aanpakken?
In eerste instantie voor Oekraïne, of zit ik er naast?
Wat ik al in het andere draadje zei, je hebt werkelijk nog helemaal niets inhoudelijks gezegd of gereageerd.
Slechts ontkend, verdraaid, tegengesproken of gescholden.
Dag jongen..
@Ruimedenker | 06-03-23 | 21:13:
Tuurlijk. Lastig hè, accepteren dat we in een harde realiteit leven waarin niet alle problemen op te lossen zijn zonder pijnlijke, ingrijpende keuzes.
Het is dat Oekraine al maanden glansrijk aan het winnen is, maar anders zou Mark Rutte meteen zijn camo pak uit de kast trekken en als de natuurlijke leider die hij is heldhaftig voorop gaan in de strijd om Bachmoet. Het is onze oorlog en de toekomst van onze democratie staat op het spel!
Jij vindt het vast geen probleem als Oekraïne en landen daar in de buurt in een Russisch strafkamp veranderen. Rutte denkt daar gelukkig anders over.
@Après toi | 06-03-23 | 20:00:
? Ik doe hier niets anders dan het overheidsstandpunt uitdragen. Vreemd dat juist jij als goed betaalde overheidsinfluencer meent dat ik terwijl ik het overheidsstandpunt uitdraag iets totaal anders zou menen. Is dit een ragfijn dubbelspel?
@HoogToontje | 06-03-23 | 20:05: Je probeert Rutte af te zeiken omdat je eigenlijk wilt dat de Russen deze oorlog winnen.
@Après toi | 06-03-23 | 20:10:
Hoe kom je er nu weer bij dat ik zou willen dat Rusland de oorlog wint? Dat wil ik helemaal niet, en Mark Rutte al helemaal niet. Daarom dat ik uitspreek dat Mark Rutte als het echt nodig zou zijn direct zijn opwachting zou maken aan het front. Gelukkig is dat niet nodig (we hebben Mark in Nederland nog veel te hard nodig!) als ik de berichten in de pers bezie: Oekraine wint al maanden op alle fronten.
Ik lees alleen even de comments, daarin een vioolspeler die er wat van kan. En al die militairen eromheen, wat een treurnis.
Laten we Rusland openlijk de oorlog verklaren en dan soldaten sturen om het land te denazificeren. Te beginnen in Moskou en Leningrad.
Dan houd je bijna geen inwoner meer over.
Laten we eerst beginnen met de luidaanwezige landverraders te interneren. Ruilen tegen krijgsgevangenen en dan eventjes rustig gaan kijken hoe we "de beer" tandeloos kunnen maken, alle republieken met en zonder etnische Russen aldaar zelfstandigheid uitroepen zodat zij ook eens rijk kunnen worden zonder dat de Maffia in het Kremlin er mee van door gaat.
Pas daarna moeten we wat gebieden terug gaan geven aan de Finnen, Chinezen, Indiërs etc.
Los dat het een krankzinnig idee is, om oorlog te kunnen voeren heb je een uitstekend toegerust defensieapparaat nodig en alle behorende logistieke en dat heeft Nederland niet meer na 4 kabinetten Rutte. Defensie is gewoon kapot bezuinigd. U blaft tegen de maan.
Leningrad?
@therealbraindump | 06-03-23 | 19:58: We gaan daar in NAVO-verband heen en de Polen en Finnen voeren de eerste aanvallen uit. Want die hebben nog wat rekeningen openstaan.
@Après toi | 06-03-23 | 20:01: I rest my case, uw bijdrage leest als een ordinaire caferuzie. Nul realiteitszin AT.
@therealbraindump | 06-03-23 | 19:58:
Ah welnee. Jij bent gewoon een Nukubu die er de ballen verstand van heeft. Je leest af en toe eens en je denkt dat wij maar we sneue kereltjes zijn die "pang pang" roepen. Ga je schamen.
@therealbraindump | 06-03-23 | 20:05: Militair kan het wel. En als je Putin te pakken hebt, dan is het gauw afgelopen voor de Russen.
Nukubu= nutteloze kut burger. Waarvan akte.
@Après toi | 06-03-23 | 20:01: De Navo is een verdedigingsorganisatie. Zelf een aanval uitvoeren gaat tegen elk principe in. Daar is het simpelweg niet voor opgericht.
@Kopieerapparaat | 06-03-23 | 20:42: Dat is slechts een bureaucratisch details. Als het oorlog is dan moet er gewoon gewonnen worden,.
@Après toi | 06-03-23 | 20:49: Jawel Après, maar die oorlog die hebben we dus niet. Hoe vaak moet ik je nog zeggen dat Oekraïne geen Navo lid is? Gewoon geen lid, nooit bijgedragen, geen dus GEEN lid van de Noord Atlantische VerdragsOrganisatie. Capito? Als de Navo dus een aanval op poten zet, is dat TEGEN het eigen beleid van een verdedigingsorganisatie want Rusland heeft de Navo niet aangevallen. Dan kun je wel zeggen dat dat een bureaucratisch detail is, maar het is een grondbeginsel. Dat zijn de afspraken die we gemaakt hebben. Daar kun je niet zomaar overheen stappen. Nogmaals voor de duidelijkheid, we zijn als Navo niet in oorlog met Rusland. Dat is vervelend voor Oekraïne, dat begrijp ik heel goed, maar zo hangt de vlag er nu eenmaal bij, comprendo?
@Kopieerapparaat | 06-03-23 | 21:06:
www.nato.int/cps/en/natohq/official_t...
@Après toi | 06-03-23 | 20:01: Dus de Polen en Finnen mogen de kastanjes uit de oven halen terwijl jij lekker achterin aan het roepen bent, als je nota bene de moed hebt om te gaan? Wat een held.
@Battery!!! | 06-03-23 | 22:14: Nee, die staan te springen om aan te vallen. Die hebben weinig aanmoedigingen nodig.
Offensief kost altijd heel veel doden. Blijkbaar win je verloren grond ook niet zomaar terug. Triest. Stop de oorlog.
Die walgelijke commentaren verrassen me niet. Zo denken hele volkstammen Russen na een kwart eeuw ophitsing door staat, kerk, media. Het devies 'I told you so' is onhebbelijk, ja, maar ik kan het niet laten: iedereen met een hoofd op z'n schouders kon dit al 25 jaar geleden aan zien komen.
En oh, wat schrikken we nu allemaal van de gevolgen van die hersenspoeling en agitatie. Maar besef dan dat we hier, in het westen, woke met vuur laten spelen. Die dagelijkse stroom niet te verifiëren doemgedachten, die gebotvierde erfzonde-fetisj, het feest van de slachtoffercultuur, die almaar zwaaiende, beschuldigende vingertjes, de tweespalt en de handel in verongelijktheid. Zoiets kun je niet dag in, dag uit over een generatie blijven uitstorten. Er komt een dag dat die niet meer tot rede vatbaar is. En ik koester niet de illusie dat het grut hier redelijker en genuanceerder kan denken dat het grut daar.
Volgens mij ben je minder kapotstuk dan je nick doet vermoeden.
@Flightless bird | 06-03-23 | 19:43: Die nick, daterend uit het jaar kruik - ja, ik ben een oudgediende - duidde eigenlijk op mijn oude account, die toen kapotstuk was. Totaal niet over nagedacht verder - maar dank en chapeau, de meeste reaguurders beginnen over wiet.
www.oryxspioenkop.com
“ Yet one year also marks the point where the war is beginning to surpass perhaps any conflict since WWII in terms of ferocity and, necessarily, losses. Though these losses are skewed to the Russian side, attrition on the Ukrainian side is also unprecedented, and sustainable only through material support from its allies. With new contingents of Western armament on the way, this list now attempts to denote what types of heavy equipment are known to be in use on the battlefield that have not yet been confirmed destroyed or captured.”
Yaroslav Trofimov • The Wall Street Journal • February 25, 2023
Samenvatting: Although hardly critical of our involvement, the writer noted that America and its allies had already provided Ukraine with an astonishing $120 billion in military equipment and money, a figure far larger than Russia’s entire defense budget, with further massive outlays still to come.
Hoeveel miljarden gaan onze politici nog uitgeven? In alle Westerse landen worden politici immers afgerekend op hun prestaties ten behoeve van de Eigen bevolking. Denk de aardbevingenschade in Groningen of de huizencrisis
Heel veel. Heel heel heel veel. En die paar sneue mannetjes met wat scheurtjes in de muur in Groningen moeten niet klagen. Die worden ook vergoed. Knoop het in je oren. Rusland kan en mag niet winnen.
Bedenk wel dat veel van die miljarden wel de eigen economie worden ingepompt.
"In alle Westerse landen worden politici immers afgerekend op hun prestaties ten behoeve van de Eigen bevolking. Denk de aardbevingenschade in Groningen of de huizencrisis"
Húh? Voorlopig is Rutte bij iedere verkiezing beloond en dat zal 15 maart niet anders blijken te zijn.
@Psoglav | 06-03-23 | 19:52: het gaat niet om een paar scheurtjes. Het gaat over kosten en lasten waarvoor de bewoners op kunnen draaien terwijl de baten landelijk verjubeld werden. Verder heeft dit helemaal niets te maken met de oorlog in Oekraïne die de Russen begonnen zijn en die de Russen moeten verliezen.
NL is niet in oorlog met Rusland.
Is je dat ontgaan of zo?
@Ichneumonidae | 06-03-23 | 19:19: daar denken ze zelf anders over.
@Ichneumonidae | 06-03-23 | 19:19: En jij denkt dat Ploertin tevreden is met alleen Oekraïne?
@MAD1950 | 06-03-23 | 19:24: ja!
Mag Zaandam er ook bij?
@MAD1950 | 06-03-23 | 19:24: Geen idee. Maar als je het gelul hier leest dat Oekraïne deze oorlog gaat winnen en dat het Russische leger drie keer niks is dan zal Poetin waarschijnlijk in Siberië gaan wonen of naar Den Haag gesleept worden.
Totale flauwekul.
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
@De_fluitlokker | 06-03-23 | 19:28: Zaandam heeft al een Russische buurt. Prima toch.
10.000 verse rekruten naar een platgebombardeerde stelling. Zelensky die denkt: wat Poetin kan, kan ik beter. Misschien zit hij zwaar aan de coke, je weet het gewoon niet.
Oekraïne maakt zich op voor de tweede generatie oorlogsvoering, de Blitzkrieg. Tegen een supermacht die de eerste generatie amper beheerst. Ondertussen plempen de VS hun bondgenoten vol met inferieure meuk. De meest in het oog springende casus is Polen, maar er gebeurt nu zo veel meer.
En BUT, het hoogste uitvoerende orgaan van onze defensie-inspanningen, nog steeds internationale verdragjes tekenen dat het een lieve lust is. We worden door zelfs een land als België, maar nu ook Duitsland en Denemarken, volledig weggehoond.
Le salaire de la peur. Maar hé, we hebben wel tegen dat associatieverdrag gestemd!
Oekraïne maakt zich op voor "combined arms" een manier van vechten die de Russen niet snappen of kennen en wellicht niet kunnen leren omdat hun leger door en door verrot is.
De vraag is sturen ze 10 duizend man om de boel daar vast te houden totdat ze kunnen gaan beuken met spul waar de Russen geen antwoord op hebben of zijn ze iets anders van plan.
Laat de russen maar naar Nederland komen, wij hebben superstrategen zoals Hetkanverkere die ze dan helemaal de moeder laten zien. Hij weet al wat er in de toekomst gaat gebeuren en dat is een gave.
@jan huppeldepup | 06-03-23 | 19:26: Yours truly heeft een kijkje, van nature, op (oorlogs-)propaganda. Niks meer, niks minder. Ik weet net zo veel, of minder, als jij. Maar ik interpreteer graag.
Associatieverdrag is allang achterhaald. Een meerderheid van het Nederlandse volk wil Oekraïne in de EU en in de NAVO.
Wat ik dus vorige week ofzo al zei, Zelenski laat zijn militairen gewoon stikken daar in Bakhmut. De stad is omsingeld, geen schijn van kans voor Oekraïne, maar meneer Zelenski weet niet wanneer je je beter even uit de voeten kunt maken. In ruil voor die paar Russen die ze nog omleggen, marcheren ze zelf ook hun dood tegemoet, allemaal. Verraden door hun eigen leider dus. De in het Westen heilig verklaarde Zelenski. Lekkere vent dus. Toch werd dat zelfmoordbeleid door enkelen hier zoals A-T en B_L verdedigd door te stellen dat er grote aantallen goed getrainde Russen werden gedood die dus niet meer elders ingezet konden worden. Helaas, het is een kwestie van tijd tot alle Oekraïnse soldaten in Bakhmut door de Russen afgemaakt worden en waarvoor? Voor een symbolische berg puin en het ego van Zelenski.
Ze zijn niet omsingeld. Dus vorige week had je het ook al fout en nu heb je het nog steeds fout. Kiev stuurt wel versterkingen. Dat is een gok want je weet niet hoe slecht de Russen ervoor staan. Ook jij niet, omdat je, zoals je zelf betoogt helemaal niet weet waar je het over hebt.
Geeft niet, je hoeft niet alles te weten. Maar beetje half over de bar hangen stinkend naar goedkope jenever en wat brallen heeft niemand wat aan.
@Kopieerapparaat. Tja, Oekraïne vecht onder leiding van Zelensky tegen een bende moordenaars, verkrachters en plunderaars die het land zijn binnengevallen. Veel mensen zijn solidair met Oekraïne. Maar je hebt ook mensen zoals jij, die solidair zijn met de moordenaars, verkrachters en plunderaars.
@Psoglav: Misschien wat afstand van het onderwerp nemen en ieder gewoon in z'n waarde laten? Komt net wat beter over.
@Ichneumonidae | 06-03-23 | 19:14: Daar acteren jullie beiden toch ook gewoon naar? Dus zo gek is dat niet. Komt alleen maar pro Kremlin retoriek uit, met een behoorlijke afgunst naar Zelenskiy/Oekraine toe. Alsof de beste man en het land jullie persoonlijk veel leed heeft aangericht.
@MAD1950 | 06-03-23 | 19:21:
Plak eens een rond bedrag op die solidariteit. Ik snap dat het geen sympathieke boodschap is. Maar hoeveel geld denkt u dat West-Europa en de VS willen uitgeven aan de verdediging van Oekraïne? De teller staat op 120 miljard dollar. En het offensief van Oekraïne is vastgelopen.
@MAD1950 | 06-03-23 | 19:21: Ja, de reactie waarvan je wist dat ie ging komen. Een reactie uit onmacht. Ik ben nog steeds solidair met Oekraïne, maar intussen wel een stuk minder met Zelenski. Zeker nu hij zijn eigen militairen dit flikt.
@theo-is-dood | 06-03-23 | 19:33:
Rusland kan en mag niet winnen. Dat is het. Je kan prima zelfstandig vinden waarom dat niet kan of mag. En dat is heel logisch, koud, kil maar wel heel logisch. In een notendop is Rusland Oekraïne laten winnen voor ons zelfmoord het is niet voor niets dat behalve wat idioten iedereen van links tot rechts het eens is dat Rusland niet mag winnen wat het ook moge kosten.
@theo-is-dood | 06-03-23 | 19:33: Het wordt allemaal nog veel duurder als de Russen daar gaan winnen, dat snappen de meeste Europese en Amerikaanse politici ook wel.
Die militairen houden daar de hoofdmacht van de Russen tegen en kopen tijd om de linies en steden daarachter te versterken. Sowieso komt nu het modderseizoen, dus tijd winnen en stilstand aan het front op dit moment is winst.
Althans, dat zou erachter kunnen zitten.
@Après toi | 06-03-23 | 19:55: Waar baseer je dat op? Wat gaat er dan gebeuren volgens jou?
Oorlog is niet leuk, maar dat wisten we al.
De verfilming achteraf vaak wel. Dus geduld.
Het zou mij niet verbazen als Oekraïne na deze beelden een aantal POW gevangenissen "ruimt". Zolang ze het maar niet in beeld brengen...
No way. Oekraïne benoemt hun Russische pow's altijd als hun "prisoner exchange fund". Hoe meer ze er van hebben, hoe meer van hun eigen pow's ze terug kunnen krijgen.
Drones zijn op het moderne slagveld machtiger dan tanks.
Vooral onbemande tanks.
Je weet niet meer wat je moet geloven.
Wagner PMC claimt dat ze hun troepen met scheppen, ja, scheppen in de strijd forceren om zodra de kogels op zijn met scheppen te gaan meppen. Wagner PMC claimt ook dat ze geen munitie meer krijgen van het Kremlin en zich zullen terugtrekken waardoor het hele Russische front daar klapt.
Aan de andere kant van Kiev schijnen ze nog de val van Bakhmoet te denken kunnen afhouden en sturen zelfs maar liefst 10 duizend verse troepen die inderdaad daar maar moet gaan knokken met wat ze hebben zonder genoeg zware wapens ter ondersteuning.
Waarom? Geen idee. Misschien willen ze zoveel mogelijk Russen en huurlingen doden en verwonden.
Mij lijkt een linie terugvallen en op de AMX10, Bradleys, Marders, Challengers, Strykers, PT-91 Twardy, Leopards en Abrams wachten verstandiger. Maar "fog of war". Of misschien doen ze dat ook wel.
Wel is het nogal duidelijk dat de Russische verliezen gigantisch zijn. Tussen de 50% en 30% van al hun "moderne" beschikbare materiaal en wie weet hoeveel doden en gewonden. Maar dat is kennelijk niet genoeg voor een breed offensief. Als Oekraïne het niet alleen kan, ook niet met jachtvliegtuigen straks dan zullen wij aan de slag moeten. Moskou mag niet winnen. Wat jij, beste lezer, er ook van vindt.
Nope. Nope nope nope. Nix drvan.
De Navo moet onder geen beding actief deelnemen aan het slagveld in Oekraïne. De kans op een nucleaire escalatie is dan veel te groot en de gevolgen daarvan alles vernietigend. Rationele mensen met strategisch inzicht begrijpen dat.
Momenteel komen er op elke gedode Oekraïner zeven dode russen. Dat is natuurlijk goed om bij de russen de manschappen een beetje uit te dunnen. Alleen moeten de Oekraïners oppassen dat ze in Bachmut niet ingesloten raken, anders kan dat 1 op 7 wel is in 7 op 1 veranderen.
Ik wil als land niet deze oorlog ingerommeld worden. We sturen verhoudingsgewijs al veel, maar manschappen sturen is een brug te ver. Als iemand zo nodig manschappen wil sturen, kan diegene zich als vrijwilliger melden in Oekraïne.
@therealbraindump | 06-03-23 | 19:07:
Het is in het strategische belang van de NAVO dat Rusland niet wint. Dan hebben we nog humanitaire redenen en economische belangen.
Rationele mensen met verstand van zaken weten dit.
@Zoelense Hobbyboer | 06-03-23 | 19:09:
Valt wel mee, alleen de luchtmacht en in mindere mate de marine en het maakt niet uit wat jij vindt. Jij bent dit land niet en ook niet bekend met onze economische, strategische en humanitaire belangen. Einde verhaal dus. Beginnen maar met bidden voor Kiev. Al is het maar uit egoïstische redenen.
Waar blijkt onomstotelijk uit dat de Russische verliezen gigantisch zijn? Nergens, gewoon propaganda. En wij hoeven helemaal nergens aan de slag. Oekraïne is geen EU lid, noch van de Navo en ik ben zeker niet voor overwinning van Moskou, maar de WO3 heb ik er ook niet voor over. Dat is niet leuk voor Oekraïne, maar het is niet anders.
@Psoglav | 06-03-23 | 19:10: rationele mensen begrijpen dat een nucleaire oorlog geen winnaars kent.
@Psoglav | 06-03-23 | 19:10: Humanitaire redenen wel. Het strategisch belang valt nogal tegen en de economische belangen al helemaal. Binnen de EU zou Oekraïne altijd aan het geldinfuus blijven hangen, niet doen dus en verder moeten we hooguit zelf weer plofkippen gaan produceren in plaats van ze te importeren uit Oekraïne waar ze leven in erbarmelijke omstandigheden waar de gemiddelde milieuclubs spontaan hartaandoeningen van zouden krijgen. Helaas weten die ook wel wanneer je even de andere kant op moet kijken als het om de belangen van de EU gaat.
@Kopieerapparaat | 06-03-23 | 19:14:
Zie: en.m.wikipedia.org/wiki/Oryx_(website...)
@Kopieerapparaat | 06-03-23 | 19:14:
9487 voertuigen waaronder 1787 tanks. Deze aantallen zijn geverifieerd. Niet wat Kiev claimt. Die claimen meer en dat zou best nog eens dichtbij de waarheid kunnen komen. Bijna 2000 tanks verliezen zijn verschrikkelijke verliezen in deze tijd. Rusland moet de T62 gaan inzetten als die nog aan de praat zijn te krijgen. En die zijn kanonnenvoer voor de NLAW, Javelin, AT4, Matador etc. En zodra die westerse tanks aankomen wordt het heel veel auw voor de Russen. Zelfs een Bradley kan met gemak 2 T62 tanks uitschakelen zonder te herladen.
Dit is het moment voor Rusland. Als Rusland nu de weerstand niet kan breken voordat dat het grote werk klaar is dan zie ik niet hoe ze kunnen winnen.
Ja, met atoombommen smijten, maar dat is niet winnen.
@Psoglav | 06-03-23 | 19:10: Het gaat veelal om belangen, daar geef ik je gelijk in. De vraag is wiens belangen. Niet de belangen van gewone mensen in ieder geval die geslachtofferd worden.
@therealbraindump | 06-03-23 | 19:15: rationele mensen begrijpen dat irrationale mensen dit ook weten en alleen maar bluffen.
@Kopieerapparaat | 06-03-23 | 19:20:
Het is heel duidelijk dat je jezelf voor geen seconde hebt verdiept in deze hele oorlog. Je springt van de hak op te tak en je snapt nog steeds niet waarom Rusland niet mag winnen. Waarom ga je niet op zoek op het internet wat de uitleg is en waarom Rusland niet mag winnen? Dan leer je wat.
@SirCharlesPoploch | 06-03-23 | 19:28:
Wie? Ik? Omdat ik verstand van zaken heb. Ik ben nooit een zandhaas geweest in het leger en zal het ook nooit zijn. Niets dan respect hoor voor de mensen aan het front maar wat er achter het front gebeurt is van levens belang om een slag te winnen en zeker om een oorlog te winnen. Dus ook als ik opgeroepen zal worden zal ik niet in een schuttersputje liggen. Gewoon omdat ik minder goed ben in scherpschieten maar beter in andere zaken die ook belangrijk zijn.
@BobDobalina | 06-03-23 | 19:38: risico is kans maal impact, de kans is klein, de impact verwoestend en het risico dus veel te groot. Ook in dit geval kunt u niet in het hoofd van Poetin kruipen.
@therealbraindump | 06-03-23 | 19:49: Wat ik wel weet is dat bange mensen bijna nooit succesvol zijn.
@Psoglav | 06-03-23 | 19:38: Lees nou ook eens wat ik schrijf. Ik wil helemaal geen overwinning van Rusland, dat schrijf ik ook nergens. Ik ben alleen nogal terughoudend om klakkeloos aan te nemen wat ik in de media verneem. Zijn Russen goed in propaganda verspreiden? Ja, is de paus katholiek? Maar Oekraïne en zelfs westerse media kunnen er ook wat van. Zelensky schreeuwt van alles, waarvan soms ook nog niet de helft klopt.
Ik lees overal verhalen dat bij een Russische overwinning Polen of de baltische Staten aangevallen zouden worden. Ik geloof dat gewoon niet. Het is gewoon vrij moeilijk om te bepalen of datgene wat je leest over dit conflict waar is of niet. Overal en in elke media. Momenteel is qua berichtgeving niemand te vertrouwen. En daarnaast, hoe ver moet het gaan om Rusland niet te laten winnen? Wat mag het kosten in zowel pegels als mensenlevens? Hoeveel schade mag ervoor aangericht worden? Ik neem aan dat dit ook een keer een kantelpunt heeft waarop je zegt, laat maar. Een soort kosten/baten analyse zeg maar.
@Après toi | 06-03-23 | 19:56: En overmoedige mensen hun acties vaak fataal worden.
@Kopieerapparaat | 06-03-23 | 20:02:
Rusland mag en kan niet winnen omdat de Russen jou haten. Jouw keuzes zijn dat je wilt dat het westen overwint of dat je wil dat de Russen winnen. Veel meer hoef je niet te weten daar komt het namelijk op neer.
@Psoglav | 06-03-23 | 20:35: Het is dus een prestige kwestie waar al die mannen voor sterven?
@Kopieerapparaat | 06-03-23 | 20:02: de vraag wat het gaat kosten als Rusland wint is minstens zo belangrijk, en dan heb ik het even niet over een mogelijke inval in bijvoorbeeld de Baltische Staten, maar over het signaal wat daarmee aan Rusland afgegeven wordt. Amerika en de EU zullen in de ogen van Rusland een stelletje slappe losers zijn, waarmee je kunt spelen. Voor onze energievoorziening zullen we sterk afhankelijk raken van Rusland dat in het geval van een overwinning vrijelijk over de bodemschatten in Oekraïne kan beschikken. De investeringen in Oekraïne en de bewapening van Oekraïne zijn we kwijt, evenals het vertrouwen van een aantal NAVO leden die waarschijnlijk nu al denken dat zodra de Russen met kernwapens dreigen de NAVO, de EU en Amerika eieren voor hun geld zullen kiezen, maar dat dan zeker weten. Daarnaast is het nog maar de vraag of bijvoorbeeld Polen in een dergelijk geval niet samen met een aantal buurlanden van Oekraïne een coalitie zal gaan vormen en Oekraïne te hulp zal schieten. Hoe dan ook zal het aan de oostflanken van Europa erg onrustig worden en zal er bij een overwinning van Rusland een enorme vluchtelingenstroom op gang komen. Als ik de geenstijl panelen goed lees zijn de meeste reaguurders niet zo geporteerd van vluchtelingen.
@Kopieerapparaat | 06-03-23 | 20:48: eh nee. Die mannen en vrouwen sterven omdat tsaar Poetin een soeverein land de speciale militaire operatie verklaarde.
Het verhaal zou zijn dat een of meerdere Amerikaanse Generaals ook van hem af wilden. Maar wat nu de waarheid is.
Zeer opmerkelijk dat nu eindelijk kritiek op de tactiek van Zelensky naar buiten komt
@theo-is-dood | 06-03-23 | 18:59:
Vergelijkingen met Erik ten Hag dienen zich aan.
@gestoptmetroken | 06-03-23 | 19:14:
Wat heeft een voetjebal trainer met deze ellendige oorlog te maken?
Zoals één van die tyfus Russen hierboven zelf al aangeeft: Russen zijn demons. Verdelgen dus.
En hoeveel landen gaan we hierna dan verdelgen? Demons genoeg op deze aardkloot
Het ergste is; als deze oorlog ten einde is begint er weer een nieuwe.
Na de inname van de Krim was het redelijk rustig, Oekraine had te weinig wapens om iets terug te doen. rusland begon toen maar een nieuwe oorlog.
@W_F | 06-03-23 | 19:09:
Nee hoor. De westerse wereld accepteerde de annexatie van de Krim. Dat is het verschil.
@theo-is-dood | 06-03-23 | 19:23: Dat is niet waar. Er is vrijwel geen land dat de annexatie van de Krim geaccepteerd heeft. Geen enkel land heeft ertegen opgetreden. Dat is iets anders. Vergelijk het met de annexatie van Estland, Letland en Litouwen in 1940. Vrijwel geen enkel land heeft die annexatie erkend (ja, Nederland wel...) en in diverse landen, zoals de VS en het Verenigd Koninkrijk, bleven de ambassades van die landen ook gewoon open. Daar hadden die landen ook veel profijt van toen ze in 1990/1 het einde van de Sovjetbezetting uitriepen. Voor die tijd haalde niemand het in zijn hoofd om troepen te sturen om te proberen de Sovjetbezetting ongedaan te maken, maar vrijwel iedereen vond het prima dat er een eind aan kwam.
Smerig..
Oorlog = Ellende
Tuig dit.
Ah en onderste link is de Russische inzending voor Songfestival.
Twitterstoring, stop met klagen.
Zelfs al gaat het om de vijand, het is mij een raadsel hoe mensen zich kunnen verkneukelen over andermans dood. Dit gedrag spreekt boekdelen over het beschavingsniveau van een volk. Ik hoef nooit naar Rusland.
Beschaving is slechts een millimeter dik Mickey. Ben je er doorheen, worden mensen ineens beesten.
Als een Audi vol met plofkrakers van de 'jongeren' persuasie zich om een boom vouwt dan zijn de comments van een zelfde niveau.
Wij zijn geen haar beter.
Echt hè…
@Niet_Van_Hier | 06-03-23 | 19:02:
Nee, dan zie ik daarin een vorm van rechtvaardigheid van het universum, maar ik blijf me ervan bewust dat er verspilling plaatsvindt van jonge mensenlevens. Erom lachen zal ik in ieder geval nooit.
@Niet_Van_Hier | 06-03-23 | 19:02:
Maar die plofkrakers doen het toch zichzelf aan?! Nogal een verschil.
@Niet_Van_Hier | 06-03-23 | 19:02: Nogal een verschil hé: iemand die vecht voor zijn land die wordt omgebracht of een aantal straathyena's die door eigen toedoen hun miserabele levens verliezen.
@Niet_Van_Hier | 06-03-23 | 19:02: Elke plofkraker die zich om een boom wikkelt zijn weer minder onschuldige mensen die bij een explosie gewond of gedood worden en/of hun huis verliezen. Mijn medelijde heeft dus grenzen in dit geval.
Het treurige is denk ik dat beschaving vaak flinterdun is. Ik herinner mij de eerste video’s uit deze oorlog en dat Russische soldaten bij veroverde plaatsjes werden beschimpt door Oekraïners en dat die jongens, vers in de oorlog zich leken te schamen en achter muurtjes gingen zitten. Er was nog wat beschaving. Nu is dat wel weg.
Het zal hier niet anders zijn. Politici maken van oorlog altijd iets met enorme belangen en “gevallen voor het vaderland”. Ik kan mij niet voorstellen dat soldaten aan het front, van beide kanten, dit zo voelen. Die zitten in een gekkenhuis van dood en verderf en je weet echt niet of je een uur later nog leeft. Mensen stompen af en zaken van het hier en nu zijn het enigste wat van belang is.
Kijk hoe Normale Amerikaanse en Vietnamese jongens zich konden misdragen, of hoe een volk waar de verlichting in belangrijke mate haar wortels heeft, tot massamoord kon vervallen. “Onze jongens” konden zich misdragen in Indonesië. In de basis vast aardige jongens maar het kan verkeerd lopen bij de verkeerde omstandigheden.
@Nuuk | 06-03-23 | 19:20:
Oorlog dehumaniseert, Nuuk, zover is mij inderdaad duidelijk. Er lopen, als dit eenmaal voorbij is, straks weer heel veel mensen rond bij wie oorlog is geïntegreerd in het systeem. Ook weer geen fijne gedachte.
@Flightless bird | 06-03-23 | 19:15:
Misschien voor alle duidelijkheid, ik doel dan op het 'zich verkneukelen om andermans dood'. Dat is een beroerde karakter eigenschap waar wij als reaguurders ook last van hebben.
@Nuuk | 06-03-23 | 19:20:
Dit denk ik ook, Nuuk. Eenmaal blootgesteld aan oorlog ben je niet meer die mens die je was, en die je zou zijn in andere omstandigheden. Wat Mickey zegt, zij die overblijven zijn ook aangetast.
@letopuwzaak | 06-03-23 | 19:45: levenslang.. hier in de familie Jappenkamp ooms en tantes.. het achtervolgde de rest van het leven.. nu zijn ze allemaal deaud eindelijk rust.
@Smoelensmid | 06-03-23 | 20:08:
Heftig..
@Smoelensmid | 06-03-23 | 20:08:
Afschuwelijk. Kennissen van mijn grootouders ook, en dat werden allemaal disfunctionele families. Ik vind het bijzonder om te zien hoe sommigen toch een normaal gezinsleven konden ontwikkelen met hun eigen kinderen.
Weet Zelinsky wie ook slecht naar zijn generaals luisterde?
JF Kennedy?
Der Reichsspritzenmeister ?
Bush, Clinton, Nixon, Johnson
Hiller of Hinder of zo iets?
@Mr_Natural | 06-03-23 | 18:48: Klopt ja.
No way dat Oekraïne deze oorlog gaat winnen. Begrijp niet waarom mensen denken, of hopen, dat Rusland de bezette gebieden ooit gaat teruggeven.
Vreselijk voor Oekraïne, maar het verandert weinig aan de stand van zaken.
NAVO en EU kunnen maar beter opgeven.
Doorgaan gaat alleen maar talloze Oekraïense doden opleveren.
Precies. Dat was de redenen hoezo NL zich heeft overgegeven in WOII. Onder de bezetting was dan alles gewoon zo goed dat NL bijna de bevrijding kon missen als kiespijn. Ja helaas, ze moest komen van de anglo-amerikanen…
Lijkt wel of je het hoopt. Rusland hoeft niks terug te geven. Net als die andere gebieden die ze hadden heeft Oekraine daar ook een aantal van teruggepakt. Hoe kun je nu zo zeker weten dat dat niet gaat gebeuren? Die overtuiging doet toch een beetje wensdenken vermoeden.
@BobDobalina | 06-03-23 | 18:54:
Gevalletje hoofd in Poetin's rectum vermoedelijk.
@BobDobalina | 06-03-23 | 18:54: Geen kwestie van hopen. De realiteit is dat Oekraïne alleen maar verliest.
Wordt er eens een Russisch vliegtuig neergeschoten is dat voorpaginanieuws - dat alleen al zegt al genoeg.
Heb liever ook geen oorlog, maar denk je nou werkelijk dat Oekraïne ook maar een schijn van kans heeft zonder Westerse boots on the ground (die er nooit gaan komen)?
Rusland is wel vaker verslagen. Recentelijk nog door de Tsjetsjenen en Afghanen en in zekere zin ook Georgiërs.
Ik ruik een zeker pro-Kremlin sentiment, maar ik wuif dat weg als onzin omdat Rusland deze oorlog niet kan of mag winnen. Dus als Oekraïne verliest dan ben jij intelligent genoeg om te weten wat er dan gaat gebeuren.
Als ik jou was, want dapper ben je niet, dan zou ik maar elke avond een kaarsje branden voor Oekraïne en bidden dat ze wel winnen. Het alternatief, oh ja en dat gaat gebeuren, raakt jouw portemonnee nog veel erger.
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 19:00: Kwestie van inschatting, meer niet. Heeft met NSB-mentaliteit ook alweer niets van doen.
@Psoglav | 06-03-23 | 19:03: Amerika ook, hebben Afghanistan ook verlaten, hebben een ongelooflijke rotzooi in het MO achtergelaten.
Jij kunt van alles ruiken, maar ik ben niet pro=Rusland.
Overigens, wel vaker gezegd hier, is het ook helemaal niet mijn oorlog.
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 19:06:
Wat snap je niet aan een nuchtere blik op het geheel?
Je gaat compleet los op niets.
Gedraag je een beetje man.
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 19:00:
Sluipwesp doet volgens mij gewoon een prognose, zonder daarbij een voorkeur uit te spreken. Het is jammer dat Oekraïne verwordt tot het nieuwe corona: waar mensen toen overal wappies zagen zien ze nu Poetin-vriendjes. Zo slaat iedere discussie meteen dood.
@Ruimedenker | 06-03-23 | 19:08:
Nuchtere blik? Hou toch op. De Poetin-adoratie druipt ervan af. Alsof er in deze kwestie twee agressors zijn. Bovendien, je bent Joris niet.
@redanx | 06-03-23 | 18:53: Nederland is door Engelsen en Canadezen bevrijd en iedereen was er blij mee. Voor de rest een putinsburg-lulverhaal
@MickeyGouda | 06-03-23 | 19:08:
Totaal kansloze vergelijking. Corona gebeurde gewoon. De zwaar misdadige invasie van Oekraïne gebeurde niet gewoon. Daar is maar één dictator/land verantwoordelijk voor.
@MickeyGouda | 06-03-23 | 19:08: een prognose is meestal: ik denk dat. Sluipwesp zegt echter met grote regelmaat: Rusland wint sowieso. En daar voegt hij aan toe: het is niet onze oorlog. Oftewel, hij vindt de uitkomst wel prima. En dat maakt het toch een beetje verdachter dan een ajaxfan die gokt dat ajax landskampioen wordt.
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 19:15:
Maar dan nog moet er een open discussie over en duiding van het verloop mogelijk zijn. In dat opzicht laat ik mijn vergelijking dus nog even niet los.
@BobDobalina | 06-03-23 | 19:20: het is niet aan jou om de intenties van een ander te duiden Bob, tenzij jij gedachten kunt lezen natuurlijk.
@BobDobalina | 06-03-23 | 19:20: De uitkomst is niet meer dan de uitkomst. Wapenleveranties - daar win je in een geval als dit geen oorlog mee.
En inderdaad, het is niet onze oorlog.
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 19:12:
Je haalt er van alles bij, kakelt als een kip zonder kop.
Nee, ik ben Joris niet, zal niet op z’n stoel zitten, kleuter.
Maar ik kan jou prima aanspreken op je overdreven bezopen reacties en kwalificaties aan het adres van Sluipwesp.
@MickeyGouda | 06-03-23 | 19:22:
Welja. Als we 80 jaar geleden ook een open discussie hadden gevoerd waren we nu tegels in het Duits aan het bakken.
@MickeyGouda | 06-03-23 | 19:08:
Wel een slechte prognose. Als Oekraine dit niet zelfstandig wint dan moeten wij het klusje klaren. Daar heeft deze "sluipwesp" geen seconde aangedacht omdat hij of zij niet wil snappen dat het WEL zijn oorlog is omdat Poetin ons de oorlog heeft verklaard. En bij monde van zijn propagandisten doet hij dat elke dag opnieuw.
Maar onze "sluipwesp" komt over als een hele bange meid. Dat begrijp ik wel. Maar helaas moet er soms gevochten worden voor de vrijheid waar zij zo van geniet. Rusland laten winnen is Pandora's box openen omdat de gehele filosofie van het Kremlin, ook na Poetin is dat wij allemaal kapot moeten. Waarom dacht je anders dat ze heulen met de moslims? Ze haten ons.
@Ruimedenker | 06-03-23 | 19:26:
Ik haal er niet van alles bij. Er is maar één redelijke oplossing voor deze oorlog en dat is dat die pleuris Russen teruggaan naar waar ze vandaan kwamen. Word een beetje misselijk van dat misplaatste enerzijds anderzijds gelul hier.
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 19:33:
Wat is jouw oplossing?
Schelden vanachter je pc?
Wat is de oplossing?
Tanks, F16’s, atoombommen, zeg het maar.
Want je bent heel stoer, maar wat is de oplossing volgens jou?
Ik ben 1000% tegen Putin, maar ben niet overtuigd van Oekraïne blijven bewapenen of Rusland platgooien.
Het Russische antwoord zal je niet verbazen.
Da’s het verschil met WOII.
@Ruimedenker | 06-03-23 | 19:39:
Ik geef toch duidelijk aan wat mijn oplossing is? Die oplossing bereiken we door alles wat nodig is te doen. En het argument van een kernoorlog misbruiken om niet tot die oplossing te komen is een zwaktebod.
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 19:52:
Je zegt werkelijk helemaal niets.
Alles doen?
Wat is dat alles?
Morgen Moskou platgooien?
Lekker makkelijk lullen vanuit je luie stoel.
En jij denkt dat dat niet tot een kernoorlog leidt? Heel naïef.
Stoer, maar oerdom.
@Spring Bruissteen | 06-03-23 | 20:27:
Wat je niet snapt, is dat we aan dezelfde kant staan, maar in andere oplossingen denken.
Verder gedraag je je als een puber.
Je schreeuwt wat, je ontkent wat, spreekt wat tegen, je scheldt wat, maar je zegt bar weinig.
@Ruimedenker | 06-03-23 | 20:31:
Wat jij niet snapt is dat je aan redelijkheid en nuance iets hebt in het dagelijks leven maar op het geopolitieke toneel als het erop aankomt helemaal niets.
Twitter ligt eruit. Is WOIII begonnen?
Over de oorlog krijgen we de hele tijd wisselende berichten. Rusland te sterk, Rusland zwak, Ukraine klaar voor tegenaanval, Ukraine te weing munitie, etc, etc. Oftewel ik heb geen idee.
Rusland heeft altijd onvoldoende materiaal en vult dat gat met jonge mannen. Vraag stalin maar.
Oekraïne verbruikt nu méér munitie dan alle NAVO-bondgenoten kunnen leveren.
Dan wordt toch duidelijk hoe een en ander gaat verlopen....?
@theo-is-dood | 06-03-23 | 19:02: Daar hoeft idd geen tekening bij.
@theo-is-dood | 06-03-23 | 19:02: popi nieuwsbericht
@theo-is-dood | 06-03-23 | 19:02: Dat is bijna altijd het geval tijdens een oorlog. rusland gebruikt ook veel meer dan het nu kan produceren. Alles draait om voorraden, nieuwe productie is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Uiteindelijk heeft de Navo ook minder voorraad nodig als die van Rusland ook sterk daalt. Voorlopig heeft Oekraine nog veel meer tanks dan 1 jaar geleden, en hebben ook een groeiende eigen productie van kleiner materieel.
@AntiZanicz | 06-03-23 | 19:
NBC:
“ March 3, 2023, 2:07 PM EST
By Phil McCausland and Dan De Luce
As Ukraine runs low on the ammunition it needs to continue fighting off the Russian invasion and foreign stockpiles grow bare, some of Kyiv’s staunchest backers, including the United States, are putting pressure on European allies to quickly ramp up arms production.
An ambitious proposal made by Estonia and reviewed by NBC News would have Europe increase 155 millimeter artillery shell production by seven times, moving manufacturing capacity from 240,000 to 300,000 shells per year to up to 2.1 million shells annually.
The estimated cost would be nearly $4.25 billion for the joint acquisition effort that would be shared by European Union member states. If fulfilled, Europe would produce Ukraine’s ammunition needs in six months, rather than the four years it would take at current production levels, the proposal says.
Just before giving a blistering speech that denounced Russia at a United Nations Security Council meeting dedicated to the first anniversary of the invasion last week, Estonian Foreign Minister Urmas Reinsalu told NBC News that he had discussed the proposal with several of his European counterparts at a dinner in New York City.
Image: BELGIUM-EU-FOREIGN-AFFAIRS
Estonian Minister of Foreign Affairs Urmas Reinsalu in Brussels on Feb. 20. Kenzo Tribouillard / AFP - Getty Images
While he said he was “confident” that a plan would be agreed on, there was no time to waste.
“The modus operandi may differ — who will make procurements and how much and so on — but what is important is that it takes place quickly,” he said.
To Ukraine, the production of shells in Europe and the U.S. is at a crisis point.
“If production remains at the same level or slightly higher, we will run out of shells this year,” according to Andriy Zagorodnyuk, who previously served as Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy’s defense minister and is now advising the Ukrainian government on arms procurement.
Estonia, which borders Russia, used to be part of the Soviet Union and its leaders for years have warned of President Vladimir Putin’s expansionist impulses. It has been key to efforts to dramatically increase ammunition production, according to a Senate staffer close to the arms production dialogue between the U.S. and its allies who spoke on the condition of anonymity to speak freely about the discussions.
The country has served as the “North Star” for Europe’s military aid to Ukraine, the staffer said.
The small country, with a population of 1.3 million, has dedicated nearly half of its defense budget to aiding Ukraine. Now “the U.S. is urging European governments to increase production of artillery ammunition,” the staffer said, as the U.S. increases its own production fivefold.
Across the pond, officials said they are responding as best they can. The U.S. “is asking us to do the same, and we are — on a smaller scale — doing exactly that,” a Western official told NBC News on the condition of anonymity to openly discuss private matters.
Arms procurement and manufacturing has been a key agenda item for the Biden administration, especially in recent months as it has become increasingly clear that U.S. munition stores are getting low. American domestic production of conventional weapons — like howitzers, tanks and the ammo needed for them — fell out of fashion in the U.S. industrial base after the end of the Cold War. Those manufacturing lines, which grew fallow in the ensuing decades, have been slow to become fully operational again. Concerns have grown publicly in recent months that the U.S. alone may not be able to maintain its steady supply to Ukraine.
Three European diplomats said the issue was a top priority that was raised during President Joe Biden’s visit to Poland for the war’s anniversary, and it was a regular point of discussion during the Munich Security Conference last month among European officials. It is also expected to be a central topic of discussion for German Chancellor Olaf Scholz and Biden during their meeting at the White House on Friday.
“All NATO armaments directors are collectively looking at ways to increase production capacity,” said an administration official who spoke anonymously to share details about the ongoing efforts, referring to the top officials from each member country in charge of defense procurement. “Given the changing security environment, NATO allies have identified this as a need.”
Recommended
RUSSIA-UKRAINE CONFLICT
U.N. ambassador warns it would be a 'game-changer' if China provides lethal aid to Russia
The Biden administration announced Friday that it was contributing even more ammo to help the Ukrainians with a new $400 million package that would drawdown equipment from Pentagon inventories.
The trouble is not that there is opposition among Europeans. Instead, the challenge is time and the countries’ bureaucracies. Particularly around the defense industry, Zagorodnyuk said, European safety and competition regulations are fairly stiff. Expanding and building new plants to meet the Estonian proposal within a year would be extremely fast for Europe, Zagorodnyuk said, but “in Ukraine it would not be fast enough.”
“It will take time: procurements, orders, production lines and the practical logistics of delivery,” Estonia’s Reinsalu said, suggesting that European countries could still provide ammunition from their remaining stockpiles and backfill once production catches up.
One problem for the Ukrainians is that the war has been a kind of throwback, militarily. After the Cold War, both U.S. and European defense companies were organized to produce more advanced, high-tech weapons at a peacetime tempo and were not preparing for a land war in Europe heavily reliant on artillery, said Trevor Taylor, professor emeritus at Cranfield University in the United Kingdom.
“Most NATO countries really did not envisage that they would be in an artillery war. I mean it’s a shock to the system,” said Taylor, who heads a research program on defense and industry at the Royal United Services Institute think tank.
Europe’s defense industry has sought to adapt to the high demand from Ukraine but is looking for a longer-term commitment from governments to justify major investments required to ratchet up production of artillery rounds and other munitions, he said.
Soldiers carry boxes of ammunition next to piles of spent shells in eastern Ukraine on Feb. 9.Ihor Tkachov / AFP - Getty Images
Zelenskyy made clear his country’s needs during a news conference with Latvian President Egils Levits in Lviv on Friday.
“Artillery is the No. 1 of what we need — both systems and ammunition, as well as shells in large quantities — to stop Russia,” he said. “Not to shoot at their territory, but to throw them out of ours.”
It appears the conversations in Europe are beginning to move from hypothetical proposals to concrete action. A group of European defense ministers is aiming to hammer out a deal next week that would share the burden of production costs across the European Union, according to E.U. spokesperson Nabila Massrali.
They’re discussing the need “to look into joint procurement at the European level — both to replenish member states’ stockpiles and sustain our efforts in support of Ukraine,” she said. “We need to support the industry in ramping up production capacity to ensure they can deliver on the new order.”
Volgens mij ligt Twitter er een beetje uit.
Filmpjes starten niet. “Probeer opnieuw”..
Ligt niet aan GS denk ik.
Politici die zich bezig gaan houden met militaire strategie. Dat hebben we vaker gezien.
het is maar roddel, het is niet zo waarschijnlijk dat een cabaretier een generale staf de les leest. Sinds Hitler en Putin, Nixon is dat niet meer zo gebruikelijk
@AntiZanicz | 06-03-23 | 19:12:
Kan. Of bewust verkeerde informatie de wereld in sturen. Kan ook waar zijn. Heb in het begin wel vaker gelezen dat Zelensky in conflict lag met zijn staf.
@Duwbak_Linda | 06-03-23 | 19:22: Ik heb wel wat over de Spaanse Burgeroorlog gelezen en ook tijdens die door Franco gewonnen strijd was er vaak discussie over de te volgen koers. Franco koos vaak voor symbolische overwinningen, die vond hij dan belangrijker dan echte militaire overwinningen. Beeldvorming was ook toen al erg belangrijk.
Als GS nou eens linkjes gaf die werkten...
Relax, één voor één beginnen ze te werken. Ververs pagina in 10 minuten.
Bij mij werken ze wel.
ad blocker en verkeerde browser
Die oorlog is ineens minder leuk naarmate de Oekraïense succesjes minder worden.
Tanks en straaljagers zitten er voorlopig niet in en de manschappen hebben het zwaarder dan ooit.
Ja, leuk of niet, Putin heeft de langste adem en de meeste manschappen.
Scholz durft niet te praten, Macron heeft niets kunnen betekenen en tóch moet er asap gesproken worden.
In de huidige situatie zal het Putin een zorg zijn dat er niet gepraat wordt, hij houdt het lang vol, maar da’s niet in het voordeel van de Oekraïense bevolking.
Tijd misschien, om het aan het volk te vragen.
Dat land immers, zit straks zonder mannen.
En dan?
Dan wint Rusland, wat ook vrij voorspelbaar was.
@Ichneumonidae | 06-03-23 | 18:45: die optie was na drie dagen al verkeken.
www.oryxspioenkop.com/?m=1
gaat niet meer goed komen daar...
oorlogsmisdaad, nb gebeurd aan bij beide zijden.
oorlog is een monster
Zo dan.
Dat komt binnen.
Meer voer voor het Hof in Den Haag, zou ik zeggen.
Godverdegodver...
can not be unseen...
En wie gaat de uitspraak afdwingen? De overwinnaar gok ik. Het is een flut rechtbank want overwinnaarsrecht. Dat er in een oorlog slachtingen en zgn misdaden tegen <vul maar in> gebeuren is zeer triest maar zo’ n rechtbank gaat dat niet veranderen.
@Nichtsneues | 06-03-23 | 18:47: Anders is het idd niet. Alsof een Poetin ooit naar Den Haag gaat. Totaal idiote gedachte.
@Ichneumonidae | 06-03-23 | 18:50: Het word een soort administratieve veroordeling, maar kan bijvoorbeeld wel gebruikt worden om russische banktegoeden vast te houden tot poetin zich in Den Haag meld. Die tegoeden kunnen dus langdurig uitgeleend worden aan Oekraine en gebruikt worden voor de wederopbouw. Terugbetaling zal ooit moeten maar kan gekoppeld worden aan uitzitten van straffen, waarmee de leningen dus neerkomen op een schenking.
Heel ander topic, excuses. Zit Splinter weer te raaskallen net als sophie. Zo nu naar de arbeid
@W_F | 06-03-23 | 19:19: Dan doet hij het gewoon net als Rutte. Aftreden en dan ben je nergens meer verantwoordelijk voor. Dan heb je immers je verantwoordelijkheid genomen. Zo doen ze dat hier.
Verschrikkelijk, maar...
als hij echt mensen heeft gefolterd...
praat ik het nog steeds niet goed.
Huishoudelijke mededeling, die meteen weg mag: alle twatterlinkjes geven deze platte tekst:
{"errors":[{"message":"Your current API plan does not include access to this endpoint, please see developer.twitter.com/en/docs/twitter... for more information","code":467}]}
Soit.
Dat soort berichten zouden moeten worden weggevladimird door de moderator wat mij betreft.
de musikliks van de gratis content zijn belangrijker
Dit is de bittere realiteit van oorlog. Opdat niemand vergeet.
Weggevladimird vind ik mooi, zoals hij zijn eigen volk op dubieuze wijze laat verdwijnen en er toch mee wegkomen. Nu hijzelf nog op de een of andere manier. Ik zou hem graag een kernkop geven
Bij het filmpje van die tapdanser moesten wij direct denken aan deze scene:
youtu.be/ur9JHXirUBs?t=18
(nee, geen rick roll!)
De link naar de video voor niet Woke personen doet het niet. Edit: De rest ook niet dus zal wel aan mijn systeem liggen.
Nope..
Ook hier niets.
Gewoon de twitter link volgen.
Zal aan de storing bij Twitter hebben gelegen. www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/a...
@Met_baard | 06-03-23 | 20:20: Inderdaad, was gelukkig vrij snel weer op orde. Al had ik er weinig aan want ik mocht het filmpje niet kijken zonder een Twitter account te maken, misschien binnenkort.
Talentenjacht in Rusland.
Ik hou die video maar op de geblurde versie.
Geen draagvlak sorry.. Ze zoeken het maar uit daar...
Wat een mongool ben jij toch ook. Maar wel reageren, met je draagvlak.
@Ashtrey | 06-03-23 | 18:36: Komt er wel op neer, geen draagvlak. Was er mss in het begin, maar het enthousiasme, als dat het juiste woord is, verdwijnt stilaan.
@Ashtrey | 06-03-23 | 18:36: inderdaad, het gaat maar door. Ook hier geen draagvlak
Positief sfeertje in Rusland.
het is vooral crypto putinverstehen, referendum rancunue
REAGEER OOK