'Tegenaanval Oekraïne regio Kherson begonnen'
Maar wie is er nou aan het winnen
Veel reuring op het internet vandaag aangaande de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. Het langverwachte tegenoffensief van de Oekraïners in de regio Kherson zou zijn begonnen - de hele nacht ratelde de artillerie van de thuisploeg onophoudelijk en inmiddels zouden ze door de eerste verdedigingslinie van de Russen zijn gebroken. Er gaat een filmpje rond van een doodsbange Russische soldaat (video boven) die (kennelijk) zegt dat de Oekraïners door de linie zijn gebroken en 'vuren met alles wat ze hebben'. De eerste slag om Kherson, hier op de kaart helemaal in het zuiden net boven de Krim, begon eind februari. Na zes dagen trokken de verdedigers zich terug en kwam de stad onder controle van de Russen. Met behulp van het Amerikaanse wapensysteem HIMARS zouden de Oekraïners nu meerdere bruggen hebben verwoest, waardoor de Russen niet meer kunnen rekening op bevoorrading en versterking vanuit de Krim. Russische luchtlandingstroepen zouden hun posities in allerijl hebben verlaten, maar omdat nos_osint treuzelt zijn de filmpjes van verlaten posities nog niet officieel geverifieerd. Wel lijkt het in de regio momenteel op oudejaarsdag in Nederland tijdens het jaar 1996. ENFIN. Er is dus IETS aan de hand. Later meer!
Social
Social
Social
Reaguursels
InloggenVolgens de russen is het simpel neergeslagen en hebben ze tig doodde Oekraïners op hun conto en is alles onder controle. Lijkt me na één dag wat voorbarig. We gaan het meemaken.
Ik las ook zulke berichten. Ik zal vanavond eens op youtube naar Alexander Mercouris kijken. Heeft vaak een goed zicht op de ontwikkelingen, maar een dag is sowieso te weinig voor een afgewogen beeld.
586 las ik ergens
Afgewogen beeld? Honderd procent pro Russisch.
Dnipro en Nikolajev liggen onder Russisch artillerievuur, lees ik.
Logisch, terugslaan op civiele doelen. Waarom ook niet?
Fuck Rusland.
@Beste_Landgenoten | 29-08-22 | 20:34: ze beschieten een brug die het vliegveld aldaar met het front verbindt, maar niet de brug in de richting van Odessa. Of ze civiele doelen bewust onder vuur nemen, weet ik niet, maar lijkt me niet logisch, want met de door Oekraïne beschoten bruggen naar het oosten hebben ze geen overmaat aan munitie, dus dan verspil je de munitie niet aan zinloze doelen. Bovendien: als daar nog burgers rondlopen, zijn die mogelijk Pro-russisch en wachten die op de komst van de Russen. Dan heeft het nog minder zin om ze te bombarderen.
Nee hoor, die burgers zijn niet pro Russisch. Niet iedereen is gevlucht of verjaagd.
Reken je maar niet rijk. De Russen hebben nog steeds heel veel artillerie en tanks, altijd een probaat middel tegen een aanval op verdedigde linies. Als ze niet in paniek raken moet ik die doorbraak nog zien gebeuren.
During the fighting, 26 Ukrainian tanks, 23 infantry fighting vehicles, 9 other armoured fighting vehicles were destroyed and 2 Su-25 assault aircraft were shot down. Enemy casualties in manpower amounted to over 560 servicemen. Another enemy offensive attempt failed miserably.
@Hollandmix | 29-08-22 | 20:05:
Bron?
Igor Strelkov is er positief over, volgens hem wordt de aanval door artillerie vernietigd.
vk.com/wall347260249_662308
@Hollandmix | 29-08-22 | 20:05 Hahahaha.
@Beste_Landgenoten | 29-08-22 | 20:11 Hahahaha.
Ondanks dat de russische propaganda machine weer overuren draait heeft Oekraïne wel degelijk terreinwinst geboekt: "Ukrainian troops took back 4 villages in the south from Russian occupation, military source tells CNN"
edition.cnn.com/europe/live-news/russ...
Tegen welke kosten is nog afwachten op conformatie van Oekraïne.
Zeer interessante analyse van het verloop van de strijd. Hij brengt elke dag zon update: m.youtube.com/watch?v=I1fwCassHbY
@Sqbar | 29-08-22 | 20:54: zelfs op pro russische sites lees ik dat Oekraïne lichte terreinwinst boekte en een plaats had veroverd. Valt dus wel mee, denk ik. De vraag is, of ze het kunnen behouden of uitbouwen. Dat weten we over 1-2 weken pas. En daar heb ik helaas niet veel vertrouwen in.
Goed nieuws dat het Oekraïense leger steeds sterker wordt, het westen had al veel eerder meer wapens kunnen sturen natuurlijk.
Hier in de Baltische staten is het aantal illegale immigranten vanuit Belarus weer op hetzelfde niveau als in de lente.
Het zal de komende tijd druk blijven bij ter Apel.
De Russen zijn ook actief met cyberaanvallen gelukkig is men hier goed voorbereid.
Eindelijk gaat ze hier ook het taalonderwijs op de schop nemen en docenten aanpakken die de taal van het land niet beheersen.
Russische taal verbieden in de Baltische Staten.
Brussel vindt dat discriminatie en er is hier ook heel lang weggekeken. De oudere Russen waar ik mee te maken hebt die soms al vijftig hier leven spreken nog steeds alleen Russisch.
Er zijn nog veel scholen waar alleen in het Russisch les gegeven wordt, m.i. onbegrijpelijk.
Vanaf juli al geen nieuwe wapen toezeggingen aan Ukraine gedaan dacht ik.
@Après toi | 29-08-22 | 19:48: waarom de mensen (nog) vijandiger maken door hun grondrechten nog verder te beperken? Zo kweek je een voedingbodem voor verzet en terrorisme. Welke invloed hebben Russischtalige balten op Poetins politiek? Ze hebben niet op hem gestemd. Zo push je ze in zijn invloedskring en krijg je alleen maar meer problemen. Bovendien moeten we ons niet verlagen tot dat soort achterlijke, kortzichtige haatreflexen. Daar moeten we boven staan.
@polderaar | 29-08-22 | 20:01: ik ken verscheidene Russen en allen spreken prima Nederlands op 1 vrouw van 85 na, die zich in een mengelmoes van Nederlands, Engels, Duits en Russisch uitdrukt. Jouw probleem komt vrijwel niet voor onder Russen die langer dan een paar jaar in het westen wonen. Verwar je ze wellicht met Marokkanen?
Inderdaad, onze voertuigen in actie op het strijdtoneel in Kherson.
twitter.com/copemuch/status/156429870...
Dat noem ik lef hebben !
Ze kunnen niet stuk, kogels gaan er dwars doorheen zonder iets te raken. Hopelijk.
@Beste_Landgenoten | 29-08-22 | 20:35: Net als die Japanse tanks in WO2
Onze YPR's aan 't front bij Kherson: t.me/truexanewsua/58484
* zingt coupletje 6 volkslied
Mijn schilt ende betrouwen
Zijt ghy, O Godt, mijn Heer.
Op U soo wil ick bouwen,
Verlaet my nimmermeer;
Dat ick doch vroom mag blijven
U dienaer t'aller stond
Die tyranny verdrijven,
Die my mijn hert doorwondt
De Russen worden zwakker, de Oekies sterker. De Russen hebben 180k troepen ingezet ooit, waarvan ongeveer 50 procent uitgeschakeld is. Putin durft niet te mobiliseren uit angst voor opstand.
Hier is een analyse hoe de oorlog er voor staat en wie er waarschijnlijk gaat winnen de de russen staan er niet goed voor: www.ft.com/content/bc30363e-012f-4357...
Over Oekraine gesproken, misschien was niet zo heel erg slim om een illegale "rich and successful" straatrace te houden in Moskou. Al die rijke stinkerds met harde hand AFGEVOERD door de plisie en worden mogelijk linea rectum naar Oekraine gestuurd. Dat zal ze ler0n !
www.dailymail.co.uk/news/article-1115...
Das wel lachen ja. Terwijl, naar men zegt, Putin over iets van 200 miljard prive-vermogen beschikt, afgeroomd van alles en iedereen.
Als ik de westerse media moet geloven is Oekraïne al heel lang aan het winnen dankzij alle steun van het westen en Oekraïners die flink wat weerstand bieden. Als ik naar dat kaartje kijk (en de grootte van het land) dan zijn ze aardig wat kwijt.
Gelukkig is er censuur en hebben we geen RT meer, want dat is allemaal fake-news. Heel objectief vind ik dit "wij zijn aan het winnen" van onze media ook niet...
Waar haalt u dat vandaan?
Want ik hoor dat de westerse media niet zeggen.
Zelfs met een stilstaand front kan één van de partijen leegbloeden tot er bijna geen materiaal meer over is. En al die steden die de russen in de puin hebben geschoten heeft flink wat munitie gekost.
Okay Ivan.
Ik lees weleens wat westerse media. Daar lees ik geregeld dat het niet zo goed gaat met de Russisch leger. Ik lees echter nooit, dat Oekraïne aan het winnen is. Bij mij werkt RT com ook nog gewoon hoor, maar gebruik dan ook een andere dns, dan die van mijn provider. (waardoor piratebay ook nog gewoon werkt trouwens)
@Après toi | 29-08-22 | 19:49 Nee dit is Pavlov, met een gare reactie.
@jitro | 29-08-22 | 20:51: kan dit zo maar hier ? ..
heel simpel:
De oekrainers vechten voor hun leven
De Russen vechten... voor de natte droom van een magalomaan.
Wie denk je dat er meer gemotiveerd is
Vraag me af of de Oeks sterk genoeg zijn. Maar stilletjes hoop ik dat het voor de Orcs op de oostoever een ferme nederlaag wordt.
westoever dus...
Is afkomstig van RT, dus Russische desinformatie.
Het lijkt onwaarschijnlijk dat Oekraïne een oorlog begint. Over het algemeen valt het sterkere land aan en bedenkt dan een smoes. Zoals 'ze willen de donbas kapen'
"de Donbas kapen". Die hoort bij Oekraïne, dus als ze die terug pakken, staan ze volledig in hun recht.
Daar is ‘ie weer de genocide goedprater.
Klote dit hè? Go get ‘m boys.
Dit lijkt me geen verstandige tegenaanval. Het front noord-oostelijk van Kherson was al aan het instorten. Dus zullen deze stoottroepen klem komen te zitten als Rusland terugduwt. Er stonden honderden Russische helikopters en vliegtuigen klaar voor een air assault richting Mykolaiv. Dan zit Oekraïne rond Kherson en kunnen ze niet meer terug. Overgave is beter. Hoeveel soldaten hebben ze nog eigenlijk:
bent u ook voetbalcoach?
Betaalt dat nou een beetje goed?
Ah, bedankt voor het overbrengen van het Putin-standpunt.
Haha, je kan de Oekraïners geen groter plezier doen dan nog zo’n luchtlandingsoperatie. De vorige ging ook al zo lekker.
Geen Russische propaganda s.v.p.
Blablabla ik lul uit m’n nek blablabla.
GeenAccount | 29-08-22 | 17:53
"Er stonden honderden Russische helikopters en vliegtuigen klaar"
Mag ik even smakelijk lachen ?
volgende keer op tijd de wekker zetten.
Het is een volledig vlakke steppe en als je dan geen luchtoverwicht hebt en qua artillerie ook hooguit 10 tegen 100 Russische granaten kunt afschieten, wordt dat een bloedbad, zeker als je de aanvallende partij bent. Over een week weten we meer, maar ik vrees dat het een debacle wordt voor Oekraïne.
Lees dat alle Oekraïense artsen uit de omgeving net met grote spoed naar het hospitaal van Nikolajev geroepen zijn.
@Spie | 29-08-22 | 19:29: Dat klinkt niet goed. Naar.
Heb je wel eens op een kaart gekeken of lul je je broodheren alleen maar na? Hoe kan je nu bij Cherson als Oekraïne klem komen te zitten. Dat slaat heel erg nergens op
Wat vindt Thierry ervan?
Die vindt Poetin een held. De beste leider van de wereld.
Putin is gevraagd als gastdocent op de nieuwe Renaissance-school.
@Après toi | 29-08-22 | 18:12: module ‘invasie’ is komen te vervallen en nu gaat ie voor ‘Prednison 101’.
Thierry vind wat de zElf oNdErZoekende wannabeshowhostjes op youtube vinden omdat de anderen dat ook vinden en je liever een amerikaanse hillbillynazi gelooft dan je eigen overheid.
Ik denk dat zel alleen Cherson willen hebben, zodat Rusland de stad niet als springolank naar Odessa kan gebruiken. Veel meer zit er momenteel ook niet in want de opgeblazen bruggen zitten ook de Urkainers in de weg.
Probleem is bij Cherson ligt een zoetwaterkanaal waar de Krim afhankelijk van is, dat gaat Rusland dus niet opgeven.
zie www.google.com/maps/@46.7635727,33.39...
@2_amazing | 29-08-22 | 17:49: Dat kanaal loopt vanaf Nova Kakhovka naar de Krim, Kherson ligt aan de noordoever van de Dniepr.
@2_amazing | 29-08-22 | 17:49: Dat ligt een goede 50 km van Kherson ag...
De russen over de rivier zullen ze vroeg of laat wel wegkrijgen maar zelf over de rivier komen en oprukken naar de Krim zie ik ook niet gebeuren nu
Moeten die gebieden wel in handen van Oekraïne zijn.
Hebben de Amerikanen nou niet genoeg Gas en Olie, ze exporteren dat spul zelfs met grote hoeveelheden. Zou het dan op de WEF, Bil Gates of Soros gooien, doet het namelijk ook altijd wel goed.
@moppersmurf | 29-08-22 | 17:44: trol alert ..
Dat is heel Ruttiaans makkelijk lullen as je gewoon niets hebt om weg te geven. F35's en Patriots? Wat onderzeeboten en fregatten? Die paar aftandse Cougars (pun intended) of hopeloze N90's? Die Nederlandse militaire bijdrage is helaas vooral gebakken lucht.
Ondertussen omzeilen wij van oudsher de serieus bedoelde sancties tegen Rusland. Het enige front waar wij bij voldoende politieke wil wel wat zouden kunnen betekenen. En waar wij het grandioos laten afweten. Wat werkelijk niemand in het buitenland ontgaat.
*Break* Kajsa Ollongren laat naast Nederlandse soldaten, nu ook Oekraïense soldaten "Pang" roepen ..
@Hetkanverkeren | 29-08-22 | 17:31: licht eens toe? Volgens mij is er geen handel meer tussen Rusland en Nederland, zelfs geen gasaankoop.
Ga even na wat er wanneer geleverd is door NL en hoeveel er is toegezegd en wanneer dit is toegezegd. Het droogt flink op.
Met d'r 'geen maximumbudget'.
En hoe zit het met de Ukraiense gasvoorraad in de winter?
@sjef-van-iekel | 29-08-22 | 21:00: die is er niet. En reken er maar niet op dat Rusland gas levert. De huidige 20% naar Duitsland zal eerder tot 0 delen, vrees ik.
@Hetkanverkeren | 29-08-22 | 17:31: nederland heeft best puike artillerie en uut al onze millitaire missies hebben we opgestoken dat je met lichte gepantserde voertuigen veel kan, bermbommenveilig maar verder wendbaar en niet zo gruwlijk zwaar en onzuinig als tanks.
Vergis je niet, zo n stel schlemielen is het Nederlands leger niet. Ze waren bij alle acties van de VS sinds de jaten 90 prominent aanwezig. Nederland heeft voor de kleinheid van het leger een behoorlijke geverchtservaring
Google ukraine war map en kies de site nzz. Neu zurcher zeitung en dan kun je de kaart bekijken.
Of deze, elke 2 dagen geüpdate, met commentaar: militaryland.net
Ik moet dan altijd even denken aan deze scène uit Black Adder Goes forth. youtu.be/yZT-wVnFn60
Soms even lachen om de ernstige dingen als oorlog
Hoe staan de zonnebloemen erbij? Maïs hier is allemaal ruk.
Vergeet niet dat Putin nog geen algehele mobilisatie heeft durven afkondigen. Als hij dat doet wordt het een heel ander verhaal, zowel in Oekraine als in Rusland.
Met tussen de 200.000 & 250.000 Russen nu al vertrokken zijn, zullen dat er honderduizenden meer worden. Als Putler een soort Noord Korea van Rusland wil maken, dan kan hij dat natuurlijk doen...
En waar gaat dat nieuwe kanonnenvoer dan in rondlopen/mee schieten? De Russen hebben nu al een schrijnend tekort aan basic shit als deugdelijke uniformen, laarzen en geweren. En dan is er natuurlijk ook nog de benodigde training. Je kan niet in 1 maand er even 'echte' soldaten van maken.
Oekraïne is ongeveer 1/3e van de grootte van Rusland qua inwonertal. Dat is weliswaar een stuk kleiner maar nou ook weer niet zo klein dat het onder de voet gelopen kan worden door Rusland. En als hun ook leger veel gemotiveerder is en ook nog eens beter uitgerust dan wordt het een hele klus.
@nowomowa | 29-08-22 | 17:41:
Dat klopt, maar dat geldt ook voor Oekraine, iig voor wat betreft de mankracht, want de hardware krijgen ze voorlopig nog wel van het westen.
Maar rijkeluiszoontjes uit Mokou en St. Petersburg die als Cargo 200 in zwarte plastic zakken thuis gaan komen, dat zal hem geen goed doen.
@nowomowa | 29-08-22 | 17:41: waarop baseer je dat? Dat riep men al in maart over de Russische raketten, maar die schieten ze nog steeds in grote hoeveelheden af.
rusland heeft veel te weinig (werkend) materieel, dus mobilisatie betekent dat je nagenoeg onbeschermd het front in gestuurd word.
Met de fall van Kherson, de weg naar Moskou is open!
Dat lijkt me nogal overdreven. Cherson is een stuk door de Russen bezet gebied bij de Krim net ten noorden van een rivier. Na t beschadigen van de bruggen zijn ze kwetsbaar.
Moskou ligt aan de andere kant en je zou daar vanuit de omgeving van Kiev best heen kunnen gaan rijden, er zal ook geen enorme verdediging langs de lange grens liggen. Maar voor je bij Moskou bent pakken ze je echt wel en dat zou een enorme escalatie zijn waardoog driekwart van Rusland een mobilisatie of nucleare escalatie zou begrijpen. Het zou als een boomerang in hun gezicht terugvliegen. De oekrainers hebben genoeg legitieme doelen in eigen land
Dankzij de wapens uit het westen zal dit nog wel effe duren.
Stel dat de Russen troepen en raketten in Canada zouden plaatsen hoe zou de VS reageren?
De bekende macht en invloed spelletjes waar er altijd een groep het slachtoffer is, namelijk de gewone burger.
Ik praat de Russen niet goed, maar ze voelden zich zo vernederd door met name de EU dat ze er nu schijt aan hebben.
Russen zullen geen troepen en raketten in Canada plaatsen, aangezien het Kremlin de Canadezen als een volwaardig volk beschouwen en niet -zoals zij dat plegen te doen- de het bestaan van de Oekraine als land, met volk, taal en cultuur, ontkennen.
Tussen je vernederd voelen en vernederd zijn zit een groot verschil. Daar komt bij dat Russen zich altijd "vernederd voelen". Is een ander slimmer? De Rus voelt zich vernederd. Heeft een ander een betere oogst? De Rus voelt zich vernederd. Vernederd voelen is de lust en het leven van de Rus. En mócht er een Rus zijn die slimmer is als een andere Rus en dus zijn kop boven het maaiveld uitsteken dan zit die slimme Rus ofwel in het buitenland, ofwel in de bak.
Dat is echt een kromme vergelijking. De landen in het Oost Blok willen niets meer Rusland te maken hebben, omdat zij decennia lang bezet zijn geweest en miljoenen mensen door de Russen zijn misplaatst en vermoord. Het is een gotspe dat de Russen nu zielig doen. Oh waarom vinden onze buurlanden ons niet lief? Het is de schuld van de Navo, het westen en de EU.
Thierry, ga is wat doen in de Kamer...
Was Canada ooit bezet en uitgebuit door de VS?
Je praat het wel goed, door te zeggen van niet maakt het er niet beter op sneuneus.
@Ashtrey | 29-08-22 | 19:20: nee, alle ellende had kunnen worden voorkomen door navo lidmaatschap definitief uit te sluiten. Dan hadden ca. 200.000 dode Oekraïeners nog geleefd. En nu is er inmiddels zoveel bloed gevloeid dat geen van beide partijen nog terug kan of compromissen kan sluiten. Reken erop dat het nog minstens een jaar aanhoudt, met nog veel meer doden.
@Après toi | 29-08-22 | 18:13: ok, dan Mexico. Die hebben zeker redenen tot frustratie.
Wat een gelul kijk eens op een wereldbol ipv op een kaart. Juist ja. De VS grenzen sinds jaar en dag al aan Rusland. Dat hele gezeur over dichter bij komen is dus totale kolder
Volgens Rybar (telegram) heeft Oek 5 km land terug gewonnen.
Andriivka -> Sukhoi Stavka wat ze eind juli ook al eens hadden terug veroverd.
www.google.com/maps/dir/Andriivka,+Ch...
Flink veel rode vlekjes op een kaart die Brandt Corstius op twitter postte.
Aaf is ook wel eens ongesteld. Of bedoel je Jelle?
Dat is nog eens wat anders dan een FOEI-gesprek.
Zijn de Noord-Koreanen er al?
Dat zullen geen vrijwilligers zijn.
Wat zet Rusland daar tegenover eigenlijk, zo aan de grens met Noord-Korea?
Die trouwens bestaat uit 18 kilometer land, 22 kilometer zee.
Er is (in principe) alleen de Friendship Bridge over de Tumen-rivier.
Het een spoorbrug van de langste rechtstreekse treindienst ter wereld.
10.272 km van naar Pyongyang naar Moskou.
Denk dat de 2.2 miljard energy deal tussen zuid korea en rusland meer impact heeft. Normaliter zit zuid korea bij Uncle Sam op schoot..
Zie mijn reactie hieronder, ze zijn er al.
Ik ken maar een offensief en dat is The Battle of the Bulge dus ik ben benieuwd.
In de film rijden ze door stofwolken in de woestijn.
Waar in de Ardennen is dat?
Jammer dat kolonel Theo is gesneuveld in zijn moedige gevecht met sfeerbeheer. Diste altijd wel een paar interessante feitjes op, zolang die maar niet over zijn dorp en zijn hond begon te ouwehoeren.
Theo is een strijder, geestelijk leider en filosoof. Op zulke mensen moet je zuinig zijn.
Ik mis Theo. Is hij gejorist of zo?
@benzen. Vraag ik me ook af.
@BenZen | 29-08-22 | 17:28:
Hij viel 1 brug te ver aan.
@Beste_Landgenoten | 29-08-22 | 20:05: Jammer. Eens met Après toi
En nu doorstomen naar Leningrad.
Dat "offensief" was toch al twee maanden bezig?
Nee, de voorbereidingen. Je moet het wel volgen knul
Rond Kharkivv ja, om Russen daar bezig te houden zodat ze niet verder het zuiden konden versterken. Plus inleidende beschietingen + voorbereidingen + die aanval op dat vliegveld op de Krim.
Een offensief is geen Tedje de Braak die 1, 2, 3, Ren Je Rot! schreeuwt. Daar komt echt wel wat meer bij kijken.
Martin Brozius
@austinhealey | 29-08-22 | 16:57: ze hadden beide een flinke snor, vandaar misschien het misverstand.
@Graaisnaaiert | 29-08-22 | 16:55: Dat is uit het leven gegrepen, hangt.
@litebyte | 29-08-22 | 16:53: Sorry, ik kijk al een tijdje geen Jeugdjournaal meer. Maar aangezien jij alles weet; hoe is het eigenlijk met de YPR's?
@austinhealey | 29-08-22 | 16:57:
Verrek, inderdaad ja. Dang, het geheugen wordt echt minder hier ( of ik heb het verdrongen, dat kan natuurlijk ook ).
@Graaisnaaiert | 29-08-22 | 18:05: Ted leeft volgens mij nog. Martin had een prachtige uitvaart, betaald met statiegeld.
@wilmeister00 | 29-08-22 | 17:25: t.me/truexanewsua/58484
@Graai bekend gegeven, zelf ook wel last van maar onbeduidende weetjes en watjes kan ik nog wel onthouden. Zoals die Brozius, dat vond ik zo’n raar mannetje. Of z’n collega Rob de Nijs als Bertram Bierenbroodspot in Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer. Zat ie in de cel in de serie had ie nog zn horloge om. Nooit meer gekeken.
Wel leuk om meerdere keren per jaar bevrijd te worden. Beetje jammer dat ze iedere keer je huis in puin schieten.
LOL
Ik ben benieuwd of Oekraïne daadwerkelijk een vuist kan maken. Als ze het noorden van Kerson veroveren, dan scheelt dat inderdaad weer een stuk verdedigingswerk met water als natuurlijke buffer. Kunnen ze hopelijk erna Mariapol bevrijden. Luhansk lijkt verloren zaak.
De weg naar de Krim ligt straks open
Moeten ze eerst die brug weer repareren.
@Hollandmix | 29-08-22 | 16:56: De route via de E97 is gewoon open hoor...
@litebyte | 29-08-22 | 16:51: open is wel een groot woord. Vermoed dat de Russen er alles aan zullen doen om de Krim in eigen handen te houden want het zou wat zijn als ze door deze oorlog de thuisbasis van hun vloot daar moeten opdoeken...
@oh no | 29-08-22 | 17:16: Rusland zal dan het gebruik van kernwapens als legitiem zien
De VS wil vooral graag een marine basis op De Krim hebben, omdat de landlease constructie in 2015 afliep tussen Ukraine en Rusland en de VS grote interesse had om daar hun basis te hebben heeft Putler daar een stokje voor gestoken door het maar gewoon te bezetten.
@litebyte | 29-08-22 | 16:51: De N377 is gewoon open hoor! En anders gewoon binnendoor rijden vanaf de N34 of A37.
Waarom zou Mariopoul makkelijker zijn dan Loehansk?
Mariapoel ligt ver van t front achter een rivier, Loegansk ligt paar km van t front
De Russische top en partijleden zijn zo corrupt als de pest, ze pakken 50% bbp.
Na einde SU 1991 en meer dan 10 jaar geweld zitten de 'handigste' oligarchen goed het zadel anno 2022.
Dan kan je land je niet veel schelen, anders zou je dat niet doen.
Dus die praatje over een groot Rusland gaan ook nergens over.
Dugin is zo bekeken ook alleen een useful idiot.
Dus te vrezen is, dat ze dit allemaal prima vinden.
En dat het spel in stand wordt gehouden, omdat het een belang dient, waar bevolking mag voor worden geofferd.
Bovendien is Rusland al erg groot qua landoppervlakte. Moeten daar echt meer vierkante kilometers bij?
@Après toi | 29-08-22 | 17:09:
Precies. Als je een groot Russisch rijk wil zijn er betere dingen te doen.
Als ze het geld en de inspanning van deze oorlog echt aan hun eigen land en bevolking hadden uitgegeven was dat nog iemand ten goede gekomen. Als het niet was verdwenen ergens.
Russen zijn stom. Stukje tegengeluid!
Zo! Wilt u oppassen, dadelijk wordt Vlad boos en hebben we hier ook gezeik!
Die hebben al een paar honderd passagiersvliegtuigen gejat, stoppen ze vol met hun übergekweekte elite eenheden en landen op Schiphol!
@nobodiesunmighty | 29-08-22 | 17:08: Nee hoor, stelt allemaal weinig voor. Veel geschreeuw weinig wol, zo is inmiddels wel duidelijk . Het is nog niet zo dat je ze niet meer serieus moet nemen, maar komt wel in de buurt ..
Ik zie een bloedbad aankomen voor de Russen. Eerst zijn de commando centra's en minutie opslagdepots weg ge-Himard en nu wordt Kherson uitgerookt. Hoeveel Russen zitten er ? 20.000? En over een maand bgeint de winter en dan begint de echte fun (winter) met de weg gevallen logistiek.
Dikke prima dus.
Niet alleen voor de Russen.
@ChalinaRosa | 29-08-22 | 16:59: Skiën in Oostenrijk?
@Graaisnaaiert | 29-08-22 | 16:53: Ja, klinkt als goed nieuws.
@nobodiesunmighty | 29-08-22 | 17:08: Denk je dat alleen Russen zullen sneuvelen? Voor Ukrainers ziet het er even slecht uit.
@nobodiesunmighty | 29-08-22 | 17:08: lekker, laten we hopen dat we niet weer een winter met doelloze corona maatregelen krijgen die dat gaan verhinderen.
@atlantis. Munitie.
@ChalinaRosa | 29-08-22 | 17:18: veel erger. Meeste doden sterven door artillerievuur en daar is Rusland qua aantallen afgevuurde granaten en totale explosieve kracht 10 keer sterker dan Oekraïne. En die paa4 himars helpen niks. Druppel op de gloeiende plaat.
Inmiddels zijn de eerste N-Koreanen al gesignaleerd in het verre oosten van Ukraine.... als onderdeel van een 'civiele'opbouwmissie en Zimbabwe stuurt een eerste compagnie komende week om hun Russische 'helden' te ondersteunen. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze voor de winter weer vertrokken zijn, of gewoon dood
Op Telegram zijn de ukrainse kanalen iig vol over successen en worden HIMARS nu ingezet om versterkte russcistische posities direct aan het front te vernietigen.
Deze huilrus in Kherson neemt alvast afscheid van zijn familie.
twitter.com/WarSvitla/status/15642404...
Nu de rest nog.
"oude video, zelfs niet van deze oorlog" volgens een reactie eronder (vertaald)
@Harrie-Couvert | 29-08-22 | 16:58:
twitter.com/i/status/1564265823589601...
Dat weten de strategen van Oekraïne beter dan ik maar ik zou niet te hard aanvallen: gewoon afwachten tot Rusland zijn reserves inzet. En dan afmaken. Op CNN trouwens een razend interessant verhaal over het concept achter de onrust in het door de Russen bezette gebied.
Ik heb de indruk dat het nog niet echt storm loopt met de aanmeldingen van de reservisten daar. Ik krijg toch zo langzamerhand het gevoel dat Oekraine deze oorlog best wel eens zou kunnen gaan winnen ook. Tenzij de Russen nog een aap uit de hoge hoed toveren of "wij" besluiten om te kappen met het leveren van wapens ( wat in mijn optiek de stomste beslissing ooit zou zijn ).
Maar dikke prima dit, trek Rusland maar helemaal leeg, zodat ze straks alleen nog maar conventionele troep van foute regimes kunnen aantrekken ipv hi-tech wapens. En dit zet China ook meteen weer op z'n plaats.
Nogmaals, dikke prima, trap de Rus De Krim en de Donbass regio maar helemaal uit, eens zien hoe de vlag er dan bijhangt in het Kremlin en eens zien of die dikke uit Minsk dan niet alsnog wordt afgezet. En dan is er ook nog een dingetje in Transnistrie en Zuid-Ossetie. Doorpakken dus.
@Graaisnaaiert | 29-08-22 | 17:01: De echte zware wapens moeten nog komen. Plus dat er momenteel duizenden Oekraïense soldaten intensief training krijgen in NAVO-landen. Het loopt Putin nu al dun door de broek.
@Après toi | 29-08-22 | 17:07:
Echte wapens komen niet...!!!
Vietnam all over again....
@Graaisnaaiert | 29-08-22 | 17:01: Eens. Zie ook de retoriek van India versus China. Dit doet mij denken aan de antilandmijntactiek van Iran tegen Irak: je jaagt gewoon een kudde ongewenste medemensen over zo'n mijnenveld. Normaliter is geostrategie een spel van behoedzaamheid, maar ik proef al een tijdje vooral heel veel desperatie. De echte oorlog, oorlogen gaan altijd over bezit, is vooralsnog niet of nauwelijks bewapend.
In de jaren '70 had je Rode Brigades in al hun internationale verschijningsvormen. Die zijn er nu niet. Tegelijkertijd kunnen de elites in onze tijd de spelregels naar genoegen in hun voordeel ombuigen tijdens het spel.
Dat klopt natuurlijk van geen kanten, zeker als je weet hoe in elk geval de linkerflank vooral druk lijkt met deugen. En de rechterflank van oudsher met een zegetocht van het totale onbenul.
Dan is dus inderdaad de democratische rechtstaat de reddingsboei bij uitstek voor de miljarden fatsoenlijke mensen. En kijk dan eens wie daar om het hardst een loopje mee wensen te nemen.
@Après toi | 29-08-22 | 17:07:
Ik hoop het. Geopolitiek gezien is dit een beslissend moment in de wereldgeschiedenis, m.n. voor ons. Blijven we "koploper" of raken we de geopolittieke fakkel kwijt aan alnden en bestuurssystemen waar wij niet aan moeten willen denken. Wat Hetkanverkeren in zijn laatste alinea dus ook zegt.
Dat offensief zal best moeilijk zijn maar heeft Oekraïne ook te maken met een treinstaking zoals wij morgen? Alles is relatief wil ik maar zeggen.
Antonovsky spoorbrug is vernietigd dus er rijden in dat deel geen treinen.
@litebyte | 29-08-22 | 16:52: En komen ze daardoor niet te laat. Waarvan akte.
@litebyte | 29-08-22 | 16:52: bron?
lets go ukrain!
Als de Russen een beetje slim zijn, trekken ze zich terug achter de rivier (als dat nog lukt ivm kapotte bruggen).
Als ze heel erg slim zijn, trekken ze zich terug achter de grenzen die internationaal zijn afgesproken.
Poetin is best slim maar wil zichzelf ook graag afhengsten op vers-geannexeerde gebieden dus er moet wel wat bijkomen
Dat 3-daagse offensief... Sorry, speciale actie, duurt wel erg lang...
@Bakkeleures | 29-08-22 | 17:44: hoezo 3 dagen?
Slava Ukraini!
Het Ardennen offensief?
Wat is daarmee?
Nee, daar vielen de nazi's aan, hier zijn de nazi's in de verdediging.
@litebyte | 29-08-22 | 17:09: Domoor.
De laatste wanhoopspoging van de Duitsers
@zuurtjeregen | 29-08-22 | 17:52:
Als u die vergelijking zou willen maken zou dan de laatste oproep van zijn reservisten door Poetin eerder op zijn plaats zijn als de voorbereiding tot dat offensief. Want het lijkt erop dat het offensief in Donbass redelijk tot staan is gebracht, dat rond Kharkivv de Russen in de verdediging zijn getrokken en dat de Oeki's met scherp aan het schieten zijn in en om Kherson. En niet in de laatste plaats was Poetin de agressor in deze...
REAGEER OOK