Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Uitgever: Vertaler Amanda Gorman is dan misschien niet zwart, maar wel genderneutraal

Telt ook!

"ook qua stijl en toon"

Dames en heren, en anderen ook, u kunt stoppen met boos zijn op Uitgeverij Meulenhoff omdat ze hebben gekozen voor Marieke Lucas Rijneveld, die wit is, als vertaler van het werk van Amanda Gorman (u weet wel, die mevrouw van die voordracht tijdens de inauguratie van Joe Biden), die niet wit is. Het is volgens uitgeverij Meulenhoff dan misschien wel "goed dat we hier op worden aangesproken", maar Rijneveld maakt "zaken als gendergelijkheid en mentale weerbaarheid" bespreekbaar en dan is het alsnog niet erg als je wit bent. Helder! En nu nooit meer zeggen dat alfa's niet kunnen rekenen, want deze ingewikkelde intersectionele puntenscore gaat ze verdomd eenvoudig af. Maar hee. We zijn ons bewust van de noodzaak van een open blik en we beseffen dat we nog elke dag moeten en kunnen leren. [NOG LATEN CONTROLEREN DOOR SENSITIVITY READER, RED.]

Reaguursels

Inloggen

Op Joop zowaar een goed stuk van opa Van der Horst over dit onderwerp, ere wie ere toekomt. Een merkwaardig man, die Han. Vaak schrijft hij onleesbare linkse deugkolder, en dan opeens komt er ook iets zinnigs uit.

Trouwens, op Joop staat ook nog een cartoon van Arend van Dam over de JSF als "vliegende Fyra". Aardig bedacht, zij het dat deze term al jaren door velen op GS wordt gebruikt, Riekt een beetje naar plagiaat, Arend...

Argyronauta | 26-02-21 | 01:05

Ik vind gender neutraal nonchalant, dus daar ga ik niets van lezen.

echtpaul | 26-02-21 | 00:30

Taalkunde, begrijpend lezen en de kunde van interpreteren zijn nou niet direct kwaliteiten die ik bespeur bij de gekwetste boze twitter mevrouw die zich al zelf-beffend op de barricade werpt als betere keuze.

Aanbaklaag | 25-02-21 | 21:34

Genderneutraal, alleen al van het woord krijg ik jeuk.

Klapsigaar | 25-02-21 | 19:16

Wat een gezeik. Ik was al niet van plan om iets van die Amanda Gorman te lezen, laat staan kopen, want zo geweldig vond ik haar nou ook weer niet tijdens Biden's inauguratie. Het meisje stond er vooral divers en inclusief te zijn, en daar heb ik een hekel aan. Wanneer komt er weer een tegenbeweging zodat we weer kunnen en mogen lachen (ook in het openbaar en zonder "gecancelled" te worden door Boomsma-types) om woke types? Ik ben een blanke vrouw, hou van foute grappen en politiek incorrecte opmerkingen. Niet omdat ik vind dat zwart minder is dan blank, maar omdat ik het grappig vind. Maar dat hou ik maar voor me. Zucht.

Toos Bevergeil | 25-02-21 | 16:49 | 2

Dat gaat nog wel even duren, Toos. Geef het een jaar of 10. Dat meen ik. Verandering gaat altijd via de jeugd. Er moet eerst een generatie opgroeien onder het juk van de identiteitsbeweging, en daar weer een tegenbeweging op vormen, voordat we weer een Teeuwen kunnen bewonderen. Ik zie dit echt niet positief in, daar Gen-z volledig gehersenspoeld is.

The-loopy-cowboy | 25-02-21 | 17:35

Helemaal eens, Toos. Die toespraak was vooral erg langdradig, met heel veel bruggen bouwen naar een glorieus lichtende dageraad voor iedereen samen heppie de peppie, behalve voor die lelijke Trump-aanhangers natuurlijk.

Cassandra | 25-02-21 | 20:49

sensitivity readers? Beroepsjankers, denk ik. 99% van Nederland zit niet te wachten op de gendergelijkheidswaanzin, maar die ene procent bepaalt wel voor hen wat niet meer mag.

The_Black_Knight | 25-02-21 | 15:52

De toespraak bij Biden was niet slecht, maar waarom deze vertaling weer zo totalitair geregisseerd moet worden met sensivity readers brrr.

Rest In Privacy | 25-02-21 | 15:41

Gendergelijkheid..... wat is dat ?

Cool-dude | 25-02-21 | 15:33 | 3

Ik leef al een tijdje onder een steen. Vandaar.

Cool-dude | 25-02-21 | 15:34

Marxistische term om te streven naar een wereld waarin alle mensen gelijk zijn. Waar het voorheen ging om gelijkheid tussen klassen (Dit werkte niet, arbeiders gingen gemiddeld steeds meer verdienen door het kapitalisme) mikken ze nu op gelijkheid tussen ras en geslacht. Let wel; Het gaat hier niet zozeer om gelijke kansen maar om gelijke inkomens en gelijke verdeling binnen organisaties (De bekende quota's) Vanuit Frankfurt schule overgebracht naar us, Canada en nu weer naar ons.

ProFail | 25-02-21 | 18:29

Dat je zowel en tegelijkertijd een lul de behanger als wel dan ook een kuttekop kan zijn. Na gelang je mood.

echtpaul | 26-02-21 | 00:33

Grrrr... wat een toestand. Wat kunnen mensen toch vermoeiend zijn.

Amsterdamsko | 25-02-21 | 15:05

Boycotten die Gorman.
Girlcotten die Gorman.
Mencotten die Gorman.
Womencotten die Gorman.
Homocotten die Gorman.
Lesbocotten die Gorman.
Pedocotten die Gorman.
Bestiocotten die Gorman.
Trafocotten die Gorman.
en ga zo door.

langzullenweleven | 25-02-21 | 14:47 | 1

Cotten kan opgevat worden als cotton, weet niet of dat nou zo gepast is bij deze dame.

Zoelense Hobbyboer | 25-02-21 | 15:05

En de boeken van Stephen King voortaan alleen laten vertalen door een slechtziende, witte rijkaard met morbide horrorfantasieën.

uwesbeki | 25-02-21 | 14:37

Hoe ze ook vertaald wordt, het lijkt me onwaarschijnlijk dat het net zo slecht zal zijn als de digtkunst die regelmatig hier geplempt wordt in de reaguursels.

aflaatverkoper | 25-02-21 | 14:22 | 2

of je bent oerdom of oerstom, zeker als je digtkunst schrijft.

langzullenweleven | 25-02-21 | 14:40

Hoeveel emancipatie en vooruitgang, welzijn en persoonlijke kansen gaan aan ons voorbij door aan een ideologie te gehoorzamen van een continent dat de eigen binnenlandse toestand niet meer aan kan, juist door die ideologie? Waar iedereen de vijand en concurrent van de ander moest worden en inmiddels daadwerkelijk is? Heel veel.

zeurmachine | 25-02-21 | 14:16

Dat je op het voortgezet onderwijs zit en als 14 jarige puber besluit om "sensitivity reader" te worden. En dat daar ook nog werk in is te vinden. Ik had nog nooit van dit beroep gehoord.

IJzer Oxide | 25-02-21 | 13:52

Wibi Soerjadi mag zich voortaan ook niet meer vergrijpen aam de muziek van oude witte mannen zoals Bach en Beethoven.

Ad Hominem | 25-02-21 | 13:48

Wat lijkt het me heerlijk om een dag woke te zijn. 24 uur lang je tijd mogen verspillen aan wegwerp verontwaardiging over irrelevante kwesties en je er op twitter nog voor laten toejuichen ook.
Helaas ben ik wit, heb ik betaald werk en draag dus belasting af ook en ben ik niet kieskeurig op huidskleur en zeggen identiteitskwesties me niets. Ik ga dus zorgeloos door het leven maar hoe moet ik me nou druk maken om een omslagtekst en de kleur van een vertaler van spoken word shit en dan denken dat ik er toe doe?

sweet_spot | 25-02-21 | 13:47 | 2

Blank, pikkie. Blank. Anders ben je woker dan je dacht.

The-loopy-cowboy | 25-02-21 | 14:20

@The-loopy-cowboy | 25-02-21 | 14:20: Whatever, het zegt me echt geen reet. Als iemand zich druk wil maken over die kleurtjes: vooral doen maar ik weiger beleefd als het mag.

sweet_spot | 25-02-21 | 19:44

Ik word echt heel kriegel van dit verkrampte grachtengordelgemuts. Vooral wanneer je de heren en dames literatoren in het echt hebt meegemaakt.

Ad Hominem | 25-02-21 | 13:44

Genderneutraal.
Dus ook aardig voor mannen?

kloopindeslootjijook | 25-02-21 | 13:43

En geen bruine M&M's in de kleedkamer !

De Briemusketier | 25-02-21 | 13:43

Als ik het goed begrijp komt de uitgever met een verklaring, omdat 8 mensen het niet eens zijn met een keuze waar ze niet over gaan. Wat bedroevend om te zien dat een hele kleine minderheid dus blijkbaar zo'n grote stem heeft.

Keutels | 25-02-21 | 13:35 | 1

Nee, zeikerds zijn van alle tijden. Nieuw is dat lafbekbedrijven bij de minste muffe scheet op Twitter door de knieën gaan.

TheBigKirth | 25-02-21 | 15:00

Kijk, het is echt vreselijk als je wordt beoordeeld op basis van je huidskleur, geloofsovertuiging, geslacht, mentale stabiliteit of afkomst. Er mag gewoon niet op gediscrimineerd worden, bij wet! Dus deze mensen hebben helemaal gelijk als ze zeggen dat een blanke man gewoon absoluut ECHT niet kan en gewoon moet worden geboycot... o wacht.. of is dat ook discriminatie? Nee joh, want als je een blanke man bent, ben je een agressor en KUN jen iet gediscrimineerd worden (zie overigens wat in Afrika gebeurt... en nu dus ook in het westen). Kunnen we woke mensen en slachtofferjankers niet gewoon cancelen?

richardsp1 | 25-02-21 | 13:24 | 1

hohohoho geloof hoort niet in dat rijtje thuis, niemand word geboren met geloof. Het beleiden van een geloof is een keuze.

TDB | 25-02-21 | 15:20

Overigens vind ik niet dat het hier moet stoppen. Het boek mag ook niet gedrukt worden door blanke mensen, of op papier wat gemaakt is in een fabriek waar blanke mensen werken. Het mag niet verkocht worden door blanke mensen in blanke boekhandels, en ook niet gekocht of gelezen worden door blanke mensen.

Opslag Medium | 25-02-21 | 13:20 | 7

@kindapaas | 25-02-21 | 14:26: Je hoort altijd dat een donkere huidskleur puur te maken heeft met de intensiteit van zonlicht, maar hoe zit het dan met kroeshaar?

JackStick | 25-02-21 | 15:26

@kindapaas | 25-02-21 | 14:26: omdat de mens na de trek uit Afrika 2 miljoen jaar geleden eerst in het aangename Midden-Oosten heeft geleefd, zo tegen de Middellandse zee. Daar zijn de haren verloren waarschijnlijk, en pas 100.000 jaar geleden ging de mens spaarzaam via grotten naar het Noorden.

small_town_dude | 25-02-21 | 17:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Weer een duidelijk voorbeeld van de linkse woke-cultuur, waarin wie je bent belangrijker is dan wat je doet of zegt. En ben je arbitrair niet datgene dat in de ideologie past, maakt het niet uit wat je doet of zegt: je wordt dan gecanceld. De reden waarom dit bekend in de oren klinkt is dat het de exacte werkwijze van fascisten is. En we hebben vroeger geleerd dat we dat nooit meer moeten willen met z'n allen. Goed punt. Alleen, waarom laten we dit dan toe? Het is toch direct in strijd met artikel 1 van de grondwet?

Gladiator Fap | 25-02-21 | 13:19 | 2

Uiteindelijk sluit de Identiteitbrigade zichzelf uit, en de gemiddelde Nederlander zit niet te wachten op de broddelwerkjes van de woke cultuur. Mijden als de spreekwoordelijk pest !

De Briemusketier | 25-02-21 | 13:38

Trotski was de fascisten (u doelt op de duitse), 20 jaar vooruit.
De russische revolutie is een kopie van de franse revolutie.
Lees eens over de 10 jaar onderdrukking, uitbuiting en moord in Frankrijk. En over de verwoedde pogingen om de hele structuur van tijd, sociaal verkeer en taalgebruik volledig af te breken en "woke" weer op te bouwen.

Communisme, liberalisme, dezelfde uitkomst.

Arachne | 25-02-21 | 23:05

He bah. Na zo'n artikel heb ik altijd dringende behoefte aan een hoop politiek incorrecte John-Cleese-grappen. Misschien moesten we die beste man eens gaan klonen.

Gummibrösel | 25-02-21 | 13:19

Zonder dit soort nieuws verliest GS haar bestaansrecht. Gek eigenlijk dat er zo weinig concurrentie is want er is zoveel van dit soort idioterie de laatste tien jaar. Of is dit het nieuwe normaal geworden?

Tiscali-2 | 25-02-21 | 13:10 | 1

Zolang je blank, heterosexueel en verder normaal bent deug je tegenwoordig niet meer.

bqbq | 25-02-21 | 13:33

Zwichten voor cancel culture van extreem links. Kotsmisselijk.

hetmoetdanmaar | 25-02-21 | 13:05

Dus witte vertalers kunnen eigenlijk geen epistels van zwarte auteurs vertalen? Vanwege niet goed kunnen inleven o.i.d. Dan mogen dus zwarte vertalers ook geen schrijfsels van witte auteurs vertalen. Of werkt deze logica altijd maar één kant op?

SarahPalindroom | 25-02-21 | 13:04 | 3

Welnee, want dat is helemaal niet nodig. Witte auteurs hebben geen bestaansrecht; ze ondersteunen "whiteness" en zouden daarom eigenlijk gewoon verboden moeten worden. Dan zijn er ook geen vertalers nodig.

Opslag Medium | 25-02-21 | 13:16

Tuurlijk werkt het maar één kant op, 't is geen palindroom.

Tashtego | 25-02-21 | 13:19

@Tashtego | 25-02-21 | 13:19:
LOL
"Nelli plaats op ene parterre trap ene pot staalpillen" mag dus ook al niet meer vertaald worden :-(

SarahPalindroom | 25-02-21 | 14:11

Volgens mij is het destijds al fout gegaan met de vertaling van Jane Austens Pride and Sensitivity

LucaBrasi | 25-02-21 | 13:02 | 1

Nog eerder, de nieuwe bijbelvertaling! Jezus was eigenlijk jebroer die met een zooitje gender neutralen rond hing. Dat lees je niet zo terug maar #iswelzo

echtpaul | 26-02-21 | 00:37

Vertalen is een vak. Je kiest je vertalers dus op grond van hun kunde en kennis, niet op grond van hun huidskleur, seksualiteit of gender. Dat hele 'woke'-gebeuren gaat alle perken te buiten.

MickeyGouda | 25-02-21 | 12:59

Wat een verschrikkelijk kwetsend bericht weer van GeenStijl. Ga zo door!

BorisBonkestoter | 25-02-21 | 12:53

stem allemaal U-buntu en we krijgen nog meer van deze bullshit. Waar mensen zich tegenwoordig wel niet druk over kunnen maken.

muggetje | 25-02-21 | 12:50 | 7

@Xbitt | 25-02-21 | 12:55|
Linux Ubuntu is een OS vergelijkbaar met uw Windows, maar dan zonder de bloat en BosD's. Is wel voor de iets meer technisch aangelegde computeraars.

Sjefke7807 | 25-02-21 | 13:09

En een nieuwe politieke partij....tegen afrofobie

muggetje | 25-02-21 | 13:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Is Joris een soort sensitivity reader van de comments?

Gewinflipt | 25-02-21 | 12:50

Niks nieuws. In mijn jonge jaren was ik al SENSITIVITY VIEWER van Hustler, Playboy, Penthouse, KIng en Qui..

Tjemig | 25-02-21 | 12:48

Als het alleen goed vertaald kan worden door iemand met dezelfde huidskleur, dan betekent dat toch ook, dat het alleen begrepen kan worden door iemand met dezelfde huidskleur? Ik hoef dus geen boeken te lezen van zwarte auteurs begrijp ik.

Blauwpetje | 25-02-21 | 12:43 | 6

@ZegMaarJansen | 25-02-21 | 13:15: Vanwege decadentie. Volgens Hirsi Ali zit er echter wit superioriteitsdenken achter het idee dat alleen blanken moeten worden aangesproken op het kolonialisme en de slavernij van hun voorouders. Het idee is dan dat je dat (het aanspreken op kolonialisme enz) bijvoorbeeld een neger of chinees niet zou mogen aandoen, terwijl kolonialisme en slavernij universeel waren en nog steeds in enige mate aanwezig zijn. Leuke gedachte, en heel erg waar.

BorisBonkestoter | 25-02-21 | 13:22

@BorisBonkestoter | 25-02-21 | 13:22: Volgens mijn historische gegevens voeren de zwarte slavenhandelaren mee met de slavenchepen en selecteerde deze handelaren zo'n 100 kilometer uit de kust de kwaliteit van de slaven en duwden zij een ieder overboord die volgens hun kennersblik niet het kopgeld van de overocht zouden opbrengen. De kapiteins kregen immers per aangelande slaaf betaald en zieke slaven waren niets waard op de slavenmarkten van Cuba.

De blanken waren in de slavenhandel slechts wat de NS was in 1940-1945, nl slechts de transporteurs en niet de verkopers of inkopers..

ZegMaarJansen | 25-02-21 | 15:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een doffe ellende, zweer op zweer op zweer.... een dichteres (die het heel aardig deed) die "met haar team" eisen gaat stellen over wie het vertaalt... een uitgeverij die daar graag aan tegemoet komt... vragen daarover krijgt (van wie dan ? ) ... een uitleg geeft "zum kotzen" ... M'n waardering voor de dichteres is aardig gedaald; van Meulenhff koop ik nooit meer iets...

Lieverdekeudandebal | 25-02-21 | 12:43 | 1

De fantasy portefeuille van Meulenhoff is tegenwoordig ook ontblankt.

De onleesbaar geworden prut is tegenwoordig bij alle uitgaven wit en zwart waardoor identificatie van de lezer met een personalia onmogelijk geworden is.

ZegMaarJansen | 25-02-21 | 13:22

Over die sensitivity reader: Is dat niet een soort indirecte censuur?

Kort door de bocht uitgelegd: dat soort figuren zijn vooral in functie gekomen door overheidsbeleid, wat buigt voor alles wat niet westers is, en dit soort dingen indirect en soms direct aanspoort.

Gewinflipt | 25-02-21 | 12:40 | 3

Woke is heel erg westers. In Afrika is niemand woke hoor.

Blauwpetje | 25-02-21 | 12:45

@Gewinflipt | 25-02-21 | 12:49: "wat buigt voor alles wat niet westers is". Ik dacht dat je hier impliceerde dat de druk vanuit niet westerse hoek komt, maar de druk om te buigen komt vanuit het westen zelf. Wellicht bedoelen we hetzelfde.

Blauwpetje | 25-02-21 | 13:09

"Sensitivity reader". Ik verslikte mij in een slok koffie van het lachen en wilde met mijn hoofd tegen een muur bonken tegelijkertijd. De wereld is echt klaar nu. We hebben het hoogste punt van ontwikkeling en verlichting bereikt.

Quantum Suicide | 25-02-21 | 12:39

Die Marieke, is dat nou een lekker wijf?

SterF... | 25-02-21 | 12:39 | 1

Wat een werk voor een poeziebundel, die toch nauwelijks verkoopt. 5.000 stuks of zo?

Gewinflipt | 25-02-21 | 12:36

Kan iemand mij de kleurstalen doorsturen vanaf ral 9005 tm ral 9010?
Bonuspunten voor een meetlint om de schedel te meten.
Ik vraag dit voor een vriend uiteraard

TDB | 25-02-21 | 12:36

Een betere anti-reclame kan je niet publiceren. Ik ga dat dus zeker niet lezen!

Ok , er is ook niets belachelijker als vertaalde poëzie. Originele taal of niets.

bergsbeklimmer | 25-02-21 | 12:35

Tjeezus.
"Sensitivity readers".
Telkens als je denkt dat de bodem van het Ravijn Der Collectieve Waanzin bereikt is, blijkt er in die bodem een verborgen trog te zitten die nóg dieper gaat.

"Sensitivity readers", dat zijn dus de moderne woke-versies van de staats-censoren van het Centraal Comité van de communistische partij, zoals je die had in de tijden van Stalin, Chroestsjov, Breznjev, Andropov en Tsjernenko. En zoals je die nog steeds hebt in communistisch China. En zoals je die had in het Duitse nationaal-socialistische Duizendjarige Reich ten tijde van Hitler en Goebbels.

Die 'woke'-idioten hebben niet eens in de gaten in wat voor giftige bruine modder ze aan het ronddarren zijn.

Peter Emile | 25-02-21 | 12:32 | 10

@Red shirt | 25-02-21 | 12:57: Ik heb liever niet dat de boeken die ik lees gekeurd zijn door woke-idioten. Meulenhoff zou de nieuwste van Ayaan niet uitgeven denk ik, in ieder geval niet meer in de toekomst.

BorisBonkestoter | 25-02-21 | 13:10

@Red shirt | 25-02-21 | 12:57|
Dat is op zich een mooi advies, ware het niet dat de waanzin al veel te ver is opgerukt. Leest u onderstaand relaas eens. Deze blanke mevrouw verloor haar baan dus omdat ze blank is:

- bariweiss.substack.com/p/whistleblowe...

Leest u maar even hóe ver precies deze rot zich dus al heeft ingevreten op universiteiten(!). Plaatsen die een baken van licht en kennis zouden moeten zijn, zijn verworden tot RAL-kleurtjes vergelijkers en schedelmeetinstituten.

Sjefke7807 | 25-02-21 | 13:15

@Red shirt | 25-02-21 | 12:36:
Argumenten, graag?...

Peter Emile | 25-02-21 | 13:39
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik snap echt nix meer van mensen van kleur, je doet het als roomkleurige noot goed. Ben je wit is het niet goed, schmink je jezelf in hun kleur is het ook niet goed.

Tjemig | 25-02-21 | 12:28 | 2

Het is gewoon niet goed. Nooit. Niet.

SterF... | 25-02-21 | 12:38

@SterF... | 25-02-21 | 12:38: Dat betekent dat het nieuwe goed het " gewoon niet goed" is. Gelukkig. Dan voldoe ik ten alle tijde, ook als ik lig te rotten in de grond of zo (is namelijk ook niet goed, dus goed).

nobodiesunmighty | 25-02-21 | 12:42

Mogen zwarten nog wel witte auteurs lezen?
Mogen zwarten wel naar witte universiteiten?
Mogen witte zwarte teksten vertalen?
Mogen witten naar zwarte scholen?
If you’re woke you’re a joke.
Zuid-Afrika was zijn tijd ver vooruit. Een gidsland naar nu blijkt.

ratelaar | 25-02-21 | 12:26 | 3

Ja
Ja
Nee
Nee
Haha

Diederik Vlegel | 25-02-21 | 12:29

witte?

small_town_dude | 25-02-21 | 12:30

Weg met die stikstofwet, we moeten als een razende gaan bouwen. Aan nieuwe gekkenhuizen en gestichten voor de wokewappies. Met oud-Hollandsche zwart-witte tegelvloeren en dames- en herentoiletten.

Professor Superhirn | 25-02-21 | 12:26

Maar... staat hier nu eigenlijk dat er een serieuze discussie is ergens of een mevrouw met een donker velletje meer geschikt is om te vertalen dan een genderneutraal persoon met een wit velletje? Of visa versa?

Hahahaha, stumperds! Google translate of Bablefish maakt ze allebei overbodig!

Odin | 25-02-21 | 12:26

Mijn moeder is een Eskimo en mijn vader een negert...

Bouwfraudeur | 25-02-21 | 12:25 | 4

populistisch

Bouwfraudeur | 25-02-21 | 12:28

Eskimo moet zijn Inuit. Of geldt dat alleen voor niet eskimos/inuits?

Carlos_I | 25-02-21 | 12:33
▼ 1 antwoord verborgen

Kunt u mij vertellen, ben ik hier misschien op de planeet Mongol ? Ik geloof namelijk dat ik verdwaald ben.

Dirrek | 25-02-21 | 12:21 | 1

Het Mongoolse volk is onafhankelijk, weerbaar en alles behalve woke.

kapoerewiet | 25-02-21 | 12:24

Het lijkt mij dat deze Woke Waanzinnigen een volledig gesegregeerde maatschappij voorstaan.

TheBigKirth | 25-02-21 | 12:20 | 1

@TheBigKirth | 25-02-21 | 12:20 |
Degenen die toentertijd in de USA de Jim Crow wetten ingevoerd hebben liggen postuum met een enorme genotspaal in de kist, want zoveel decennia na dato hebben ze uiteindelijk alsnog de zin gekregen. En dan vol overgave uitgevoerd door mensen die zeggen juist tégen racisme te zijn. Snapt u het nog?

Sjefke7807 | 25-02-21 | 12:38

Kan een blanke oudere man zich ook aanbieden als sensitivity reader?

Butchijo | 25-02-21 | 12:20 | 3

Ben jij een vuile nazi????

Diederik Vlegel | 25-02-21 | 12:23

Nee, dat is een zwart privilege

small_town_dude | 25-02-21 | 12:31

alleen als hij witte wijn drinkt op een terras vol wit privilege

TDB | 25-02-21 | 12:37

Mijn haat wordt met den dag groter. Kan er niets aan doen. Is genetisch. Net als mijn huidskleur. En mijn grote neus.

Von Knarrenstein | 25-02-21 | 12:19

Mensen hebben echt niets meer te doen hier he. Dat je je hier zorgen om maakt betekent gewoon dat je te weinig tegenslag in je leven hebt.

ScepticalMillenial | 25-02-21 | 12:16

Sensitivity readers.... brrr. Ik ben gevoelig voor hoogdravende broddelpoëzie. Mag dat ook?

kapoerewiet | 25-02-21 | 12:15

Die Jaap Stronk, heeft die nu het hoogste level woke bereikt of kan het nog erger?

obominotie | 25-02-21 | 12:06 | 1

Misschien kunnen ze te rade gaan bij Scientology, hoe zij dat hebben aangepakt met hun Operating Thetan (OT) levels

Dampende_aardappel | 25-02-21 | 12:19

Heel erg bijzonder dat je de vertaler voor een boek tegen racisme op ras zou willen selecteren. Onbegrijpelijk dat de woke-scene niet doorheeft dat het boek dan net zo goed gelijk de prullenbak in kan.

Dr. Vigilante | 25-02-21 | 12:04 | 4

@Tashtego | 25-02-21 | 12:13: Hoho, alleen blanke mensen zijn racistisch he. Dat weet u zo langzamerhand toch wel?

Here's Freddy | 25-02-21 | 12:21

@Tashtego | 25-02-21 | 12:13: zo zie je maar wat een melanosoom te weeg kan brengen. Melanosomen zijn raziesties.

nobodiesunmighty | 25-02-21 | 12:44
▼ 1 antwoord verborgen

Ik mag er dan wel uitzien als een heteroseksuele blanke man maar ik identificeer mij als een non-binaire Aziatische pan-seksueel (tenminste vandaag dan).
Volgens mij is daarmee is alle discussie beslecht en heb ik meer recht van spreken dan de gemiddelde trafo.

Diederik Vlegel | 25-02-21 | 12:03 | 3

Maar zolang je bestaat dwing je negers in feite lucht te ademen die mogelijk ooit in jouw smerige blanke longen gezeten heeft. Is dat niet genoeg om je dood te schamen?

obominotie | 25-02-21 | 12:11

maar, wat ben je nu dan? een Sojoez raket?

nobodiesunmighty | 25-02-21 | 12:46

Aan een open blik heb je niets als je maar in één richting mag kijken.

Albert61 | 25-02-21 | 11:59 | 1

Mooi

kapoerewiet | 25-02-21 | 12:28

Is er al een zwarte lesbisiche dwerg gevonden met een fysische beperking om het werk in het Urdu te vertalen ?

Al zou ik toch de voorkeur geven voor een woordkunstenaar met Urdu als moedertaal die zijn studies in het Engels heeft gedaan.

Lt-Kol Kilgore | 25-02-21 | 11:59

Het hele woke-gebeuren is een race naar de bodem voor het hele woke-gebeuren. Zeker in these day & age. W'rom?
Steeds minder mensen lezen. Gaat daar nog eens een hele lap tekst aan vooraf met voorbehouden en nadruk op inclusiviteit, dan begint niemand eraan.
Dus nog ff volhouden en dan wordt dit weer het oude normaal. Dit wel.

Organische evolutie | 25-02-21 | 11:58

@Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:56 |
Het kan nog veel zotter:

- www.youtube.com/watch?v=55krgTpU5AI

En veel ranziger. Let u vooral ook op de soy boy helemaal aan het begin van deze video:

- www.youtube.com/watch?v=tJ5KItkf1bA

Maar op de e.o.a. manier schijnt dit dus helemaal *kuch* niet racistisch *kuch* te zijn. Ze zijn volkomen, maar dan ook echt volkomen van het Ganzenbord gewandeld daar.

Sjefke7807 | 25-02-21 | 12:30

Wow. Kierewiet.

kapoerewiet | 25-02-21 | 12:32

@Sjefke7807 | 25-02-21 | 12:30: Die jongen is inderdaad totaal de weg kwijt. En dat mag dan stemmen.
Er is wel een klein beetje hoop op een soort gerechtigheid of karma: dat hij geen fatsoenlijke baan zal krijgen juist omdat hij blank is.

staat het bier koud? | 25-02-21 | 18:21
-weggejorist-
MeneerGuggenheimer | 25-02-21 | 11:55 | 2

Vroeger in het lager onderwijs (misschien nog steeds, geen idee) had je een systeem van "weging". Een normaal kind "woog" 1, een kind met een achterstand of beperking 1.25 of 1.5. En alle wegingen bij elkaar opgeteld bepaalde hoeveel geld door de overheid voor onderwijs ter beschikking werd gesteld.

Het lijkt erop dat de woke-cultuur dit systeem heeft overgenomen.
Vrouw? +0.25.
Handicap? +0.25.
Kleurtje? +0.5.
Interessante seksuele afwijking? +0.5.

En anders dan de onderwijswegingen, die geen waarde-oordeel inhielden maar te maken hadden met extra zorg en aandacht en het voorkomen van achterstanden, lijkt het erop dat in de grote-mensen-maatschappij een "weging" wel degelijk een waardering inhoudt. Met een hoge "score" ben je eenvoudigweg een interessantere en betere persoon, in een tijd waarin iedereen het recht schijnt te hebben om bijzonder en exotisch te zijn of zich in ieder geval zo te voelen. De sneeuwvlokjescultus.

De arme, saaie, kleurloze cis-gender white male blijft steken op een score van 1, zonder eigenwaarde strelende bonuspunten, uitgekotst door de media als zijnde schuldig aan alles wat zijn anders gekleurde en geaarde landgenoten van een hoge maatschappelijke score heeft afgehouden.

In de media werkt men al met quota en lijstjes. Binnenkort wellicht ook met score-kaarten? Dan kom je met een score van onder de 1.5 de studio niet meer binnen of alleen om als afschrikwekkend voorbeeld gebruikt te worden.
Daar heb je er weer zo eentje. Letterlijk dan, een 1-tje.

Leipniz | 25-02-21 | 11:54

Woke is hoe een vrouwelijke dictatuur eruit ziet. Geen onderdrukking met geweld, maar met heel veel 'ethiek'. Ethiek die desnoods ter plekke verzonnen wordt om ongehoorzamen (vrije geesten dus) maar als ethisch slecht te kunnen aanklagen. Elke overtreding kost je minimaal een maand pikstraf.

Rest In Privacy | 25-02-21 | 11:53 | 2

Pats!

Madame Poitiers | 25-02-21 | 11:54

De verwijving van de samenleving.

Rosaturbinata | 25-02-21 | 12:26

Dat gele jasje zou Rob Kemps ook heel goed staan.

Leptob | 25-02-21 | 11:53

Als een blanke vertaler het werk van Gorman al niet zou kunnen vatten, hoe kan een blanke lezer dat werk dan vatten, in welke taal dan ook?

Madame Poitiers | 25-02-21 | 11:52 | 1

Juist

Risingson | 25-02-21 | 16:31

Ik hoop voor Marieke dat ze ook een lichamelijke of verstandelijke beperking heeft zodat ze nog een treetje omhoog kan op de intersectionele ladder van slachtofferschap.

Selassie | 25-02-21 | 11:52

waar komen al die witte mensen opeens vandaan?

in mijn hele leven heb ik ongeveer 2 albino's in het echt gezien.
Maar schijnbaar zijn ze nu overal?

fubarmf | 25-02-21 | 11:51 | 1

Was ik maar zwart.

JackStick | 25-02-21 | 11:51

Ik wacht met smart op de dag dat wiskunde en verkiezingen door sensitivity readers bepaald zal worden. Dan zullen al onze problemen opgelost zijn.

een_mike | 25-02-21 | 11:50

Maar ze vertaalt een zwartboek van racisme.

Raspatat | 25-02-21 | 11:50

Stoppen met de discriminerende linkse uitleg van discriminatie.
Geen afspiegeling van de samenleving bullshit meer dus.
Gewoon, zoals het hoort, iedereen die wil en kan moet evenveel KANS hebben.
Bijvoorbeeld: een man die wil en kan werken als veerpleegkundige, moet evenveel kans hebben op de baan en om de opleiding te gaan volgen, als een vrouw die wil en kan.
Of een moslim die op TV de lolbroek wil uithangen moet evenveel kans hebben als een andersdenkende.
Niet zoals nu dat moslims 20x meer kans hebben de baan te krijgen, omdat er meer moslims op TV moeten, terwijl 90% verafschuwd elke vorm van vermaak omdat het niet ten dienste van de islam staat, en er dus maar heel weinig zijn die willen.

FasiscovanJole | 25-02-21 | 11:49 | 1

Oeps, verkeerde topic, kan gewist worden...

FasiscovanJole | 25-02-21 | 11:51

Mooie rel weer. Als je de link volgt naar dat Tzum artikel, dan linkt dat weer aan een ander artikel waar het gedicht van Amanda Gorman besproken wordt (al die clichés). Die auteur geeft daarin een aantal redenen waarom hij het gedicht van Gorman niet zo geslaagd vindt. Dat komt hem in de commentaren op kritiek te staan. De strekking van die kritiek is: maar Amanda Gorman is zwart, dus MUIL HOUDEN!

Tashtego | 25-02-21 | 11:49

GeenStijl heeft ook een sensitivity reader. Hij heet Joris.

Madame Poitiers | 25-02-21 | 11:47

Leest alsof er wat D66 slogans achter elkaar zijn gezet. Vermoeiend.

Computer_says_no | 25-02-21 | 11:56

Zou Amanda dat echt zelf hebben geschreven of is er een scriptschrijver(s) ingehuurd? En Amanda, een zwarte vrouw, als woordenzegger. En ze vangt de royalties.

Arachne | 25-02-21 | 22:41

W o k e

Kluifje | 25-02-21 | 11:46

PS: De stadsdichter van Amsterdam, uiteraard een zwarte, is het kinderboek van Gorman aan het vertalen. Dat durfden ze nog wel aan.

Madame Poitiers | 25-02-21 | 11:45

Afsluiten met: we beseffen dat we elke dag moeten en kunnen leren. Dat komt rechtstreeks uit het woke woordenboek. Al vele malen gezien en gehoord.

Rest In Privacy | 25-02-21 | 11:45 | 2

"do the work"

Glasgow Argus | 25-02-21 | 11:47

@Glasgow Argus | 25-02-21 | 11:47: Dat bevrijdt...

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:57

Ik snap het wel.
Ik heb ook liever niet dat mijn boek wordt vertaald door een neger of een manwijf.

Turbulentie? | 25-02-21 | 11:44

Zeg, met al deze ophef rondom Marieke Lucas Rijneveld vergeten we dat er al een vertaling bestaat. Voor De Standaard vertaalde Katelijne De Vuyst het gedicht. ‘De hoge heuvel die ons wacht’. Katelijne De Vuyst is een blanke vrouw. En de vertaling ging razendsnel, want het rijmpje van Gorman is plat als een dubbeltje.

Madame Poitiers | 25-02-21 | 11:43 | 1

Het is verstandig van de schrijfster Amanda, dat zij OOK een modellencontract heeft getekend. Deze vrouw moet ook leven (rekeningen betalen) en met haar schrijfsels wordt het nog geen droog brood.

Arachne | 25-02-21 | 22:36

Arthur Fleck: ‘Is it just me, or is it getting crazier out there?’

Computer_says_no | 25-02-21 | 11:43

Dus een vertaler mag niet vertalen, omdat ze wit is? Begrijp ik dit nou goed?

KritischeKrikker | 25-02-21 | 11:42 | 9

-t

Kluifje | 25-02-21 | 11:50

@De Eierbal | 25-02-21 | 11:50: Dan heeft die vertaling ook geen zin, want wij begrijpen het toch niet en zwarten lezen niet.

Madame Poitiers | 25-02-21 | 11:53

@De Eierbal | 25-02-21 | 11:50: goh, dat betekent eigenlijk dat jij niet mij bent, uiteindelijk en je me nooit kan begrijpen. Weer terug bij de peuterschool. Lekker constructief, niet geleerd om samen constructief te wezen ondanks het peuterschool verschil.

nobodiesunmighty | 25-02-21 | 12:54
▼ 6 antwoorden verborgen

Zullen we Nederland gewoon in opdelen. Eén deel met een inclusieve samenleving, met basis uitkering, een gigantische overheid die voor alles subsidie geeft, onbeperkte instroom van iedereen uit de hele wereld die ook graag een uitkering wil, met biomassa centrales en windmolens, heel veel ruimte voor natuur én heel veel sociale woningbouw, waar straffen van crimilen achterhaald is.
En een ander deel waar de normen en waarden heersen van 40 jaar geleden, de Nederlandse cultuur boven buitenlandse culturen gaan, immigranten bij hoge uitzondering tijdelijk welkom zijn als ze iets substantieels toevoegen, we geen dubbele nationaliteit toestaan en de islam niet wordt erkend als godsdienst, waar gewoon ruimte is voor natuur en landbouw omdat de bevolking stabiel blijft, we streven naar een kleine overheid, waar je alleen een uitkering krijgt als je echt niet kunt werken, we gewoon koken op gas en de stroom uit kerncentrales halen, rechters niet allemaal D66 en GL stemmen en gewoon straffen uitdelen.
En dan iedereen eenmalig kiezen, het land naar rato opdelen (staatschuld idem) en dan eens na 10 jaar kijken hoe het ervoor staat.

Franker | 25-02-21 | 11:41 | 5

Grappig genoeg vind je iets van 30-40% van de Amerikanen die ook voor splitsing/opbreken van het land is op ideologische gronden.

De Eierbal | 25-02-21 | 11:51

Iets soortgelijks is geprobeerd toen Israel de welvarende Gaza-strook verliet en overdroeg aan de Palestijnen.

BASinnic | 25-02-21 | 11:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Racisme bestrijden met racisme ?

laurentius | 25-02-21 | 11:41 | 1

Dat is het.
Onder het mom : 'wij' hebben al lang moeten lijden. Nu is het 'jullie' beurt.

Zoek de verschillen, of
Zoek de inclusiviteit

Roos | 25-02-21 | 12:20

Waanzin. Ik maak me hier heel grote zorgen over. Pubers schelden hun ouders uit voor racist, terwijl ze geen idee hebben wat racisme eigenlijk is. Politieke partijen vinden het bon ton om alle po onderwijzers als racist weg te zetten want Ibrahim. Ik zie nog niet dat men bij zinnen aan het komen is.

Otto Normal | 25-02-21 | 11:41

Als dat geen antireclame voor deze bundel is.... Schei toch eens uit met die woke-onzin. Een goede vertaler stelt zich in dienst van de oorspronkelijke tekst. Hij leest niet "met gevoel", laat staan met zijn ideologie (if any), zijn huidskleur of seksuele oriëntatie. Hij leest en vertaalt vakbekwaam, als hij een goed vertaler is. Bij werk als dat van Gorman zegt hij misschien: geef mijn portie maar aan Fikkie.

J.P.Drapeau | 25-02-21 | 11:40

Even over Cultural Appropriation, dan lijkt het mij de POC's geen jeans meer mogen dragen, die uitvinding van en voor cowboys? Just saying.

TheBigKirth | 25-02-21 | 11:39 | 4

@Glasgow Argus | 25-02-21 | 11:41: Iets over Oeigoeren mompelen doet....

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:42

En niet in stenen huizen mogen wonen, maar in lemen hutjes. En geen elektrische apparaten mogen gebruiken of gebruik maken van de westerse geneeskunde of rijden in auto's. Sowieso daar PoC het schrift niet hebben uitgevonden is het een schande dat er überhaupt gekleurde schrijvers zijn.

Franker | 25-02-21 | 11:45

@Glasgow Argus | 25-02-21 | 11:41:
En wie heeft katoen als 'eerst; ontdekt om er stoffen van te maken?

Hondt | 25-02-21 | 11:45
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zou wel eens willen weten wie er bij de uitgeverij geklaagd heeft . Namen en rugnummers graag.

Henk1955 | 25-02-21 | 11:39

Waarom beginnen zwarten niet gewoon hun eigen uitgeverijen? Dan is het meteen afgelopen met dat gezanik. Zwarte uitgever, zwarte acquirerend redacteur, zwarte PR, zwarte redacteuren, zwarte boekhouders, zwarte zetters, zwarte vertalers, zwarte correctoren, alles zwart zwart zwart. En alleen zwarte auteurs aankopen.

En dan hopen dat zwarten in Nederland deze boeken gaan lezen.

Madame Poitiers | 25-02-21 | 11:39 | 7

@Madame Poitiers | 25-02-21 | 11:44: dat lijkt me inderdaad een betere naam dan "omroep zwart". De AFRO/TROS Bananen...

Mark zit te Dutten | 25-02-21 | 11:48

Zwarte boekhouding?

goedverstaander | 25-02-21 | 11:52

Google Uitgeverij en Dipsaus even. Niet geheel toevallig ook diegene die meteen hard RASJISME gingen roepen toen ze achter het vertaalnet bleken te vissen.

Lepo | 25-02-21 | 12:24
▼ 4 antwoorden verborgen

De uitgever wordt aangesproken op de huidskleur van de vertaler, dat heet racisme!

General McAuliffe | 25-02-21 | 11:38

In mijn ogen is het "woke denken" net zo gevaarlijk en ondermijnend voor onze samenleving als het salafisme binnen de islam. Maar toch wordt weer dezelfde fout gemaakt. Ipv de figuren met deze denkbeelden te negeren omdat het in feite outcasts zijn binnen hun eigen gemeenschap, geven we ze een podium en gaan we serieus op hun bizarre eisen in. Zum kotsen gewoon!

Mark zit te Dutten | 25-02-21 | 11:38 | 1

Dat doen we niet, dat doet een klein groepje. De meerderheid van NL en de politieke partijen vindt dit bizar. Weet je nog hoe Van Engelshoven de wind van voren kreeg voor haar enige wapenfeit, die commissie diversiteit binnen het hogere onderwijs? Werd prompt in de prullenbak gegooid.

De Eierbal | 25-02-21 | 11:52

Met een open blik... Ze lopen met open ogen in de racismeval van de huidige tijd, blanken mogen worden gediscrimineerd want totaal ongerelateerde blanken waren eeuwen geleden fout bezig, in een compleet andere tijd met andere normen. Hoe blind kun je zijn.

Ik trek ook nog maar een blik open. Oh nee, ik moet werken.

gekwetst | 25-02-21 | 11:38

Oh wat aardig, ik bied me ook aan als "sensitivity reader".

Beste_Landgenoten | 25-02-21 | 11:38 | 1

Volgende stap is het corrigeren van uitspraken van een ander naar uw eigen mening.

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:41

Je zal dat toch op je cv hebben staan, “sensitivity reader” . . . veel potsierlijker wordt ‘t niet.

Lubbberrtt | 25-02-21 | 11:37 | 3

Ik zou het niet verklappen op een verjaardag. Kon nog wel eens een hele wending krijgen in gezelligheid.

Torwart | 25-02-21 | 11:41

CV?

Werk?

Moehaha...!

Wijze uit het Oosten | 25-02-21 | 11:41

Nederland weekdierentuin.

Rest In Privacy | 25-02-21 | 11:49

Iedereen die hier vragen over stelt is simpelweg racistisch en zou aangeklaagd moeten worden! Je wordt op basis van je kleur veroordeeld en zou dus niet de juiste persoon zijn om een vertaling te maken. Veel racistischer dan dit kan niet, maar het mag gewoon.

oh nee he | 25-02-21 | 11:37

Ik wil voortaan alleen nog maar reageren met een zwarte achtergrond en witte letters!!!

Old daddy | 25-02-21 | 11:35 | 3

Klik op 'Nachtmodus' rechts bovenaan uw scherm.

goedverstaander | 25-02-21 | 11:37

Gebruik de nachtmodus zou ik zeggen.

_pacman_ | 25-02-21 | 11:39

Wat is eigenlijk het verschil tussen:

- spoken word (verhaspeld babytaaltje) en
- woordkunst (verhaspeld babytaaltje)

?

Madame Poitiers | 25-02-21 | 11:35 | 3

Qua subsidie ontlopen ze elkaar niet

Turbulentie? | 25-02-21 | 11:39

Voor mensen met een lagere taalvaardigheid is dat hetzelfde. U staat daar blijkbaar boven.

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:40

Iedereen mag zich een woordkunstenaar noemen tegenwoordig; woordkunst gedrenkt in opruiend dogmatisme kan zelfs ruime subsidies tegemoet zien. Ironie: de woordkunst van Adolf zou met wat aanpassingen hier en daar tegenwoordig serieus voor subsidie in aanmerking komen.

Computer_says_no | 25-02-21 | 11:52

Dit gelul van Meulenhof sterkt mij nogmaals in mijn gewoonte om boeken in de oorspronkelijke taal te lezen. Zo spek ik in ieder geval niet de kas van uitgevers die vervallen zijn tot totaalidiotie. Ik reken 20,95 voor 150 pagina's tot totaalidiotie.
Los even van het feit dat ik sowieso het racistische werk van Amanda Gorman niet ga lezen.

JanVergoor | 25-02-21 | 11:35

Nou neem me nie kwalijk, maar die Mirte Hartland is zelf ook aardig wit (en blond), dus heeft ze zélf wel recht op een mening in deze ?

Vesta | 25-02-21 | 11:34 | 2

Vrouw, veganist, BLM-supporter, GL-lid, getrouwd met een neger. (nee, dat heb ik zelf verzonnen. U kunt zelf factchecken of het klopt) Dat compenseert net voldoende om als blond miepje een mening te hebben.

_pacman_ | 25-02-21 | 11:36

Ah, fjin om te lezen dat racisme en seksisme levend worden gehouden door dit soort instellingen door er steeds meer nadruk op te leggen, ook als het volkomen uit proporties is.

TheseDays00 | 25-02-21 | 11:34

Toen Marieke Lucas nog Marieke heette was ze een leuke, spontane persoon die vrolijk kon vertellen over haar bijbaantje bij de boerderij. Toen gingen de wokemensen in haar entourage op haar inpraten en schrok ik bij één van haar laatste TV optredens. Uit de hoogte, haar mond in een rare tuit gevormd en pratend als een oude aristocraat. Helaas, die gaat jong opbranden door de grijze woke meuk om haar heen.

BASinnic | 25-02-21 | 11:34

Problemen die bestaan worden genegeerd en problemen die niet bestaan worden verzonnen.
voorbeeld sub1: Nederlandse negers zijn vaker crimineel, laag opgeleid en werkloos (volgens het CBS). De zwarte gemeenschap neemt daarvoor geen verantwoordelijkheid maar geeft liever de schuld aan Zwarte Piet, gekoloniseerde wiskunde en meer van die kul.
Voorbeeld sub2: Hedendaagse Hollandse negers zijn nog steeds slachtoffer van hun slavernijverleden, en hedendaagse kaaskoppen zijn nog steeds medeplichtig aan dat slavernijverleden. Excuses, bij voorkeur vergezeld van een dikke zak poen, helpen bij het afkopen van deze schuld.

Zeddegeizot | 25-02-21 | 11:32 | 1

Nee helpt niks, niet bij het afkopen (aan wie en ook al regelmatig in het verleden gedaan), maar aan het levend houden.

TheseDays00 | 25-02-21 | 11:36

Laten gaan deze mentaal zieken der aarde. Lekker je ding doen en de rest van de geestelijke Parnassias: ongezien de tyfus!

Torwart | 25-02-21 | 11:32

Ik ga dit topic vanmiddag met de gordijnen dicht, kaarsjes aan, een kopje kamille thee en mijn snoezel-dekentje, opgetrokken tot over mijn knietjes nog eens heel goed en met heel veel inlevendheid herlezen.

Whisper | 25-02-21 | 11:32 | 5

Kaarsjes zijn milieu onvriendelijk foei....

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:38

@Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:38: Tip: Gwyneth Paltrow verkoopt geurkaarsen met 'kutgeur'. U denkt dat ik een grapje maak? Nee dus.

_pacman_ | 25-02-21 | 11:44
▼ 2 antwoorden verborgen

En dan die Sensitivity readers. Een soort cultuurkamer, maar dan anders en net zo eng. En dan ook nog. Kan het volk dat deze gedichten zal lezen geen Engels lezen?

forecastle | 25-02-21 | 11:29 | 1

Als je ziet hoe sommige vertalingen van een gewoon artikel in de krant al verkracht worden, dan vrees ik het ergste ja.

Lt-Kol Kilgore | 25-02-21 | 12:05

10 jaar geleden zou deze verklaring als satire over de top zijn..

Wat een wereld.

Williz | 25-02-21 | 11:29

Ik kan me mateloos irriteren aan het feit dat kritiek op de keuze voor Rijneveld als vertaler, komt van roomblanke figuren. Waar maak je je druk om? Het aankaarten van niet-bestaande problemen onder zwarten is juist denigrerend, betuttelend en racistisch tegenover die zelfde zwarten. Alsof die niet voor zichzelf op kunnen komen. Ga stamppot koken, veel beter.

Captain Pervert | 25-02-21 | 11:27 | 7

HA

Turbulentie? | 25-02-21 | 11:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Wacht even hoor.. Mogen blanke mensen nu niet meer het werk van niet-blanke schrijvers vertalen? En dan hebben ze "sensitivity readers"? Man wat moet het vermoeiend zijn om in een branche te werken waar je constant zo ontzettend woke moet zijn omdat je anders door de social media gehaktmolen gehaald wordt. Ik zou oprecht m'n bedrijf gewoon opdoeken, fuck die shit. Doet me denken aan die ophef voor de game Uncharted 4, waarin de stem van een zwarte personage werd ingesproken door een blanke. Oei oei oei wat waren de "correcten" boos zeg!

Do-na-zi | 25-02-21 | 11:26 | 2

Je ziel verkopen voor een matig vertaling van een matige gedichtenbundel van een halve toffe uit Amerika, met een oplage van max een paar duizend in NL (ondanks de aandacht hiervoor op NPO). Maar ja, ook als werknemer van een uitgeverij moet de hypotheek betaald worden.

_pacman_ | 25-02-21 | 11:31

Dit is dus racisme in zijn meest zuivere vorm. Je bent blank dus mag je dit werk niet vertalen! En het wordt gewoon goedgepraat.

oh nee he | 25-02-21 | 11:40

Zodra ik iemand over witte mensen hoor praten haak ik af.

Spring Bruissteen | 25-02-21 | 11:26 | 1

Vooral als het uit de mond van blanke mensen komt....

Kowalski11 | 25-02-21 | 11:39

Als BLM en Bij1 het voor het zeggen krijgen verschijnen er ongetwijfeld bordjes met "Voor blanken verboden" in het park en zitten wij binnen de kortste keren alleen nog maar achterin de bus.

Mark zit te Dutten | 25-02-21 | 11:26

Kunnen we stoppen de mentaal zieken universitaire diploma's te geven?

klimaatsloper | 25-02-21 | 11:26 | 1

Hoog tijd dat mevrouw Van Engelshoven het voorbeeld van haar Franse collega volgt.

Spring Bruissteen | 25-02-21 | 11:29

Wat is het volgende gezeur ?Boze reacties naar blanke TV-koks die een chinees gerecht klaarmaken ?

Ruikbaard | 25-02-21 | 11:26 | 2

Breng ze niet op ideeën. Ze zijn in de Appie al begonnen met het cancellen van Vietnamese soep namelijk...

TergDwergje | 25-02-21 | 11:40

Dat soort van reacties is er al lang.

Glasgow Argus | 25-02-21 | 11:42

Hoe zit het dan met zwarte mensen die boeken van blanke schrijvers lezen? Kan dat anno 2021 eigenlijk nog wel?

obominotie | 25-02-21 | 11:25 | 1

Daar is een term voor bedacht: Whitewashing.

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:27

Sommige boeken laten zich niet vertalen.
Zie de koran....
Moet in oorspronkelijke vorm gelezen worden.

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:25 | 1

.

J.P.Drapeau | 25-02-21 | 11:39

Ik heb ook een genderneutraal gedicht:

Uit een gleufje of
een slangetje plassen

Je moet ze beiden
echt geregeld wassen

Dr.Hermannes | 25-02-21 | 11:23 | 4

Het kan eigenlijk niet, maar dat doet me denken aan een ander oeuvre:
Er was eens een man in Aerdenhout
Die had een lul van eikenhout
En elke morgen zei zijn vrouw, o gut
Alweer een splinter in mijn kut

obominotie | 25-02-21 | 11:51

@Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:27: mijn sensitivity-reader had een snipperdag. Verdomme. Dit krijg je er dan van.

Dr.Hermannes | 25-02-21 | 12:01

Wel vertaal dit nu maar eens naar het Engels, op dergelijke mate, dat het "gevoel" goed overeind blijft.

Lt-Kol Kilgore | 25-02-21 | 12:07
▼ 1 antwoord verborgen

Bwahahaha "sensitivity readers".
Als er één ding is dat de door Meulenhoff gepretendeerde "open blik" zal torpederen, dan moet het wel de censuur van sensitivy readers zijn.

nick.name | 25-02-21 | 11:23

Het lijkt een kort stukje maar geloof me maar dat Meulenhoff hier 3 FTE zeker een hele werkdag op heeft laten zwoegen om maar niemand voor het hoofd te stoten. Het is vreselijk irritant om je woorden steeds zo te moeten wegen. Alsof je bij de KFC werkt in de Bijlmer en je aan het publiek moet verkondigen dat de kip op is.

Captain Pervert | 25-02-21 | 11:23 | 1

"Het is goed dat we hierop worden aangesproken."
Alleen deze paar woorden spreken al boekdelen.

Schoorsteenveger | 25-02-21 | 11:29

Ik zie ook bijna alleen maar blanke auteurs in de lijst staan:
www.meulenhoff.nl/auteurs

Schande!

Deflatiemonster | 25-02-21 | 11:23 | 2

Dat zijn de namen. Net als bij voetbal zegt dat niks meer.

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:33

@Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:33: Je hebt de bijbehorende foto's bekeken?

Deflatiemonster | 26-02-21 | 01:24

Enge ontwikkeling dit.

Andersom discrimineren mag open en bloot, schaamteloos.

En minstens zo erg dat organisaties als zo'n uitgeverij mee gaan in deze gekkigheid.

Waar blijven de kamervragen?
Waar is de demonstratie?

Roos | 25-02-21 | 11:22

Huisvrouwen gaan niet meer naar de kerk, maar hebben toch behoefte aan 'iets'. Dus gaan ze compleet woke.

Egerius | 25-02-21 | 11:22 | 2

Die Jaap Stronks ook. Gezien zijn naam een man maar zal wel een genderfluide zijn.

2voor12 | 25-02-21 | 11:25

@2voor12 | 25-02-21 | 11:25:
Jaap is zo fluide, in de lente hangt het aan een boom en groeit er bloesem aan de vingers.

Graaisnaaiert | 25-02-21 | 11:32

Zwarte letters tegen een witte achtergrond ik ben heel erg beledigd en wil als gecertificeerd sensitiviteit lezer een boycot en een dubbele cancel inzetten!

Rest In Privacy | 25-02-21 | 11:22

Als je deze lijn doortrekt mag Mein Kampf ook alleen nog maar door neo nazi's vertaald worden...

Mark zit te Dutten | 25-02-21 | 11:22 | 4

En die vertaling moet dan door kaalkopjes gelezen worden om te zien of er geen verkeerde woordjes in staan.

Schoorsteenveger | 25-02-21 | 11:24

Echte neo nazi's lezen dat in de oorspronkelijke taal, zodat de woorden van den fuhrer echt goed klinken.

Lt-Kol Kilgore | 25-02-21 | 12:51
▼ 1 antwoord verborgen

Altijd leuk dat ze schreeuwen dat iedereen gelijk is en respect voor elkaar moeten hebben enzo, maar zodra een wit persoon iets doet met iets een een niet wit persoon, schreeuwen deze laatsten moord en brand.
hypocriet kudt volk is het!

boerenvla | 25-02-21 | 11:22

Vermoeiend, jongen, kleurtjes.
Toch al gezegd dat je gewoon van Malinezen tot Hagenezen tot Chinezen tot Japanezen tot Eskimooers tot Ugandezen houdt?
En Rijnmonders.
Alleen Aboriginals blief k niet.
Qua huid en looks dan.
Ja eerlijk waar, lelijkste ras op aard.
De originele aussie.

chicago river | 25-02-21 | 11:21 | 4

Afkomst maakt me echt geen reedt uit. Je hebt mooie vrouwen en je hebt lelijke vrouwen, waar dan ook ter wereld.
Oh, wacht, dat is natuurlijk seksisties en hardstikke misogyn, zeggen dat je een vrouw mooi vindt. Het is toch geen gebruiksvoorwerp, Graai, vuile viespeuk dat je bent. Van binnen zijn alle vrouwen mooi ( ehm, ja, nou, dat is dus niet zo, sprak hij uit ervaring ).

Graaisnaaiert | 25-02-21 | 11:31
▼ 1 antwoord verborgen

Veel bedenkelijker is dat de vertaling ook nog door een heel cordon van "sensitivity readers" moet worden gelezen, deugneuzen die elk woordje op de gouden schaal van Woke zullen wegen. En over elk woordje dat in dat uiterst noodzakelijke proces te licht-van-kleur wordt bevonden zal vervolgens met 'Amanda Gorman en haar Amerikaanse team' uitgebreid de discussie aan worden gegaan.
Ja mensen, Uitgeverij Meulenhoff bekent kleur, Uitgeverij Meulenhoff is woke, Uitgeverij Meulenhoff buigt en knielt en kruipt, in het hol van Amanda Gorman, en als het moet in het hol van elk teamlid afzonderlijk. Uitgeverij Meulenhoff wil namelijk snel centjes verdienen aan Amanda Gorman en haar Amerikaanse team, en dan is het zaak om Amanda Gorman en haar team te plezieren met het ostentatief dekoloniseren van de eigen koloniale witte geest. En hoe doe je dat? Door je als slaaf op te stellen en alles te doen wat meesteres Amanda Gorman van je eist, zonder weerwoord, zonder morren, volgzaam, nederig, klein.
"We are the Woke. You will be assimilated. Resistance is futile."

Schoorsteenveger | 25-02-21 | 11:21

Je zou er bijna op gaan hopen dat er een enge ziekte uitbreekt die alleen enge mensen treft.

obominotie | 25-02-21 | 11:20 | 1

Ik ben alleen in mijn zwembroek eng. Hoe zit dat dan?

BrutusBosch | 25-02-21 | 11:28

Jezus Christus.

Waar gáát dit over? Echt zo'n moment waarop je je realiseert dat het al weer bijna middag is.

Het is mooi weer, ik ga naar buiten, mijn grasveldje onderhouden.

Tot over 10 minuten!

Papa Jones | 25-02-21 | 11:19 | 2

Ik scheer mij ook graag buiten. Geen last van haartjes op de badkamervloer. Gebruikt u een tondeuse of een scheermes voor uw grasveldje?

JJMS | 25-02-21 | 11:31

@JJMS | 25-02-21 | 11:31: Lol!
Het scheelt óók een verstopte afvoer.

Douche-afvoer, wel te verstaan.

Papa Jones | 25-02-21 | 12:36

Maar mogen witjes het wel lezen?

Turbulentie? | 25-02-21 | 11:19 | 3

Die moeten het lezen en zich schamen voor hun blank-zijn en boete doen en vooral geld geven.

2voor12 | 25-02-21 | 11:22

En natuurlijk een cursus volgen, met terugkomdagen.

Glasgow Argus | 25-02-21 | 11:24

Die moeten het lezen, en die moeten er diep van onder de indruk zijn. En als ze het niks vinden, dan zullen ze op alle mogelijke manieren gedwongen worden om het wél wat te vinden. Het zal verplichte kost worden.

Schoorsteenveger | 25-02-21 | 11:26

Hoe bevorder je racisme?
Precies!

pejoar | 25-02-21 | 11:19

Wie wordt er sensitivity reader bij Geenstijl?

Hinzy | 25-02-21 | 11:19 | 2

Joris is bij tijd en wijle al behoorlijk sensitief.

2voor12 | 25-02-21 | 11:20

Ok. We gaan vanaf nu helemaal woke. Maar dan ook volledig:
Ik doe niets meer wat van "zwarte" oorsprong is. En negers doen helemaal niets meer wat blank is van oorsprong. Zoals geneeskunde. Terug naar je sjamaan, je vervuilt je cultuur met die verderfelijke westerse medische kennis.

TheEgg | 25-02-21 | 11:18

"Mijn werk mag niet door een blanke tata of een boeroe vertaald worden"
Want Amanda spreekt een speciaal soort Amerikaans Engels dat alleen door personen van kleur vertaald kan worden met een heel speciaal woordenboek.

Osdorpertje | 25-02-21 | 11:18 | 1

"I'm gonna take you by surprise, Amanda" krijgt ook wel een nieuwe invulling zo. Zou ze Boston al voor het gerecht hebben gesleept wegens seksuele intimidatie en poching tot rape?

Graaisnaaiert | 25-02-21 | 11:20

Ik heb via via vernomen dat ze ook de randen van het papier gaan afschuren. Dit doe ze om ‘paper-cuts’ te voorkomen.

Dr.Hermannes | 25-02-21 | 11:17

Boekverbranding van Meulendijkuitgaven door wokey's in 3, 2, 1....

Graaisnaaiert | 25-02-21 | 11:17 | 6

dat word een flinke fik.

horsteknots | 25-02-21 | 11:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Als rechtgeaarde en bevlogen racist boycot ik alles wat niet in mijn straatje past dus van die uitgeverij koop ik never nooit meer iets!

eerstneukendanpraten | 25-02-21 | 11:16

Ik lees dit alsof ik naar een hondendrol kijk. Wat een poep.

Rolling_Ronny | 25-02-21 | 11:16 | 1

Een bedauwde hoop stront kan er best nog wel mooi uitzien. Deze shite wokyness wekt alleen maar medelijden.

Glasgow Argus | 25-02-21 | 11:22

Is een sensitivity reader iemand die mij vertelt wat ik moet voelen als ik een boek lees?

Mr.Crowley | 25-02-21 | 11:16

Tja, voor deze people is het blijkbaar zo important dat ze er spontaan Engels van gaan speaken. Wat een oeverloos gezeik.

JJMS | 25-02-21 | 11:15

De kleur van de vertaler.

Straks gaan ze nog klagen over de kleur van het papier, waarop het afgedrukt wordt!

Glasgow Argus | 25-02-21 | 11:15 | 5

Een nieuw keurmerk! Weer een markt erbij.

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:23

De slavernij is toch al een zwarte bladzijde in onze geschiedenis?

goedverstaander | 25-02-21 | 11:23

@goedverstaander | 25-02-21 | 11:23: Er wordt geklaagd over de negatieve lading die het woord "zwart" in deze zin oproept.
Zou "witte" de boodschap beter overbrengen? Groetjes van een sensitivity reader.

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Da's allemaal in scene gezet.

keestelpro | 25-02-21 | 14:26

Mevr. Rijneveld is niet wit, ze is blank. Wie het woord "wit" gebruikt waar "blank" bedoeld wordt werkt (onbewust misschien) mee aan die woke idioterie. Martin Bosma heeft dat goed begrepen en zegt consequent blank, daarmee de politiek- correcte goegemeente heerlijk op de kast jagend.

Barend Braakbal | 25-02-21 | 11:14

Zucht. Zucht ook dat er dus mensen zijn die geklaagd hebben bij de uitgever over de kleur van een vertaler... Manmanmanman

Dirk III | 25-02-21 | 11:14

Was Akwasi niet beschikbaar?

Koning Willy | 25-02-21 | 11:13 | 3

Te druk met bloed van zijn schoenen poetsen.

goedverstaander | 25-02-21 | 11:22

Je moet het wel begrijpen, voordat je gaat vertalen.

Nuchternederland | 25-02-21 | 11:30

@Nuchternederland | 25-02-21 | 11:30: Daarnaast moet het werk naar het Nederlands worden vertaald, niet naar woke NL-English. Alle andere pocce SJW die kunnen lezen en schrijven vallen daarmee ook meteen af.

Lepo | 25-02-21 | 12:14

Oh ja trouwens:
Amerikaanse invloed: Sensitivity readers?
Wat? Wat is dat? Iemand die gevoelig is bij het lezen van een stuk tekst?
Rozen zijn rood,violen zijn blauw tranen krijg ik in mijn ogen, bij het zien van jou.

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:13 | 2

Gewoon de neo-"katholieke" censor. Het hek van de open inrichting Nederland gaat weer dicht, en daar hoort de herinvoering van religies en daarmee gepaard gaande mores, censuur, dwang, en extreme onnozelheid bij.

Pieter Breydel | 25-02-21 | 11:18

@Pieter Breydel | 25-02-21 | 11:18: Nee, dit is het logisch uitvloeisel van de beweging '68. Eerst hun eigen vrijheid bevochten en geconsolideerd, nu hun eigen vrijheid (hun opvatting daarvan) opleggen aan de natie.
Interessante televisie (beeld).

Arachne | 25-02-21 | 22:14

Als je blank bent, maar wel homo hebt, kun je dan sensitivity reader worden? (ik vraag dit voor een vriend die geen GS-account heeft)

Prof. D.A.H. Vintik | 25-02-21 | 11:13 | 1

Het helpt zeker als je homo hebt. Belangrijker is echter dat hij geen account bij GS heeft.
Het is niet te hopen dat door een data-lek de NAW-gegevens van alle GS-reaguurders op straat komen te liggen. Dan gaan er koppen rollen.

goedverstaander | 25-02-21 | 11:21

het echte gevaar komt trouwens van de moraliserende types als Mirte Hartlands en Jaap Stronks dis als blanken gaan bepalen wat er wel of niet kan. Binnen 3 reacties worden Sylvana Simons, Baudet en Wilders erbij gesleept. Alsof het niks is.
Bah. Dan heb ik nog liever een vuilnisbelt in het Vondelpark.

small_town_dude | 25-02-21 | 11:13

En waarom heeft een bedrijf met blanke werknemers het bod gewonnen voor deze Nederlandse publicatie? Wie heeft ze die verkocht? Ophef!

Deflatiemonster | 25-02-21 | 11:12

Net als humor laten gedichten zich moeilijk vertalen , lees het lekker in het Engels als je daar intresse in hebt

Habe das Gewust | 25-02-21 | 11:12 | 1

Het marktdeel dat interesse heeft in de pennevruchten van de kunstenaar, kan, voor het overgrote deel, het origineel niet begrijpend lezen.

Arachne | 25-02-21 | 22:11

Vertalen. Dat kan tegenwoordig met een kompjoeter, toch?

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:11 | 2

Dit soort poëzie kan alleen door PoC worden vertaald, niet met een PC.

Glasgow Argus | 25-02-21 | 11:14

@Glasgow Argus | 25-02-21 | 11:14: Ah ja, de A.I. is nog niet woke genoeg.

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:21

Ik heb ooit geloofd dat de boekenwereld een artistiek en cultureel ontwikkeld publiek aantrok. Nu ben ik weer een illusie armer. Wat een treurnis moet het zijn om zo'n uitgeverij in de lucht te houden. Werk is toch wel heel vaak vreselijk werk....

JvanDeventer | 25-02-21 | 11:10

schrijvenonline.org/nieuws/wie-is-wie...
"Wie zitten er achter Meulenhoff?

Maaike le Noble is uitgeefdirecteur van Meulenhoff Boekerij; uitgever fictie en non-fictie bij Meulenhoff is Paloma Sanchez van Dijck, die ook verantwoordelijk is voor non-fictie bij Boekerij. Acquirerend redacteuren zijn onder andere: Willemijn Peene (non-fictie) en Suzanne Aben (fictie)."

Dat is wel een erg blank bedrijf. Waarom hebben ze hun baan niet afgestaan aan iemand van kleur?

Deflatiemonster | 25-02-21 | 11:10 | 2

Of aan een man?

small_town_dude | 25-02-21 | 11:14

Dat is behoorlijk feminiem. Zou hun maandstond al synchroon lopen?

Graaisnaaiert | 25-02-21 | 12:06

Ik lees geen boeken meer. Ik kijk tegenwoordig reclameblokken voor extra wokeness in mijn leven.

Lorejas | 25-02-21 | 11:10 | 3

Ik wordt al kriegel van het infantiele toontje waarmee reclame tegenwoordig wordt ingesproken. Los van wokeness.

Koning Willy | 25-02-21 | 11:13

@Koning Willy | 25-02-21 | 11:13: Al die vrolijke gemengde huwelijken in grote villa's. Al die allochtonen die koffie drinken en de was doen. Klussende vrouwen en stofzuigende (blanke) mannen. Ja, reclame is leuk .

small_town_dude | 25-02-21 | 11:16

@small_town_dude | 25-02-21 | 11:16: Zeg *pok* (tennis geluidje), wie heb jij eigenlijk als hypotheekverstrekker? *pok* Oh de door de consumentenbond *pok* als beste in 2020 beoordeelde bank *pok*....

Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:20

Meulenhoff had inderdaad beter een zwarte "vertaler" kunnen nemen, zo'n spoken word-woordkunstenaar. Amanda Gorman's tekstje was vlak - er zit niets in, onder of achter en Marieke Lukas Rijneveld is beslist te hooggeschoold voor dit karweitje.

Madame Poitiers | 25-02-21 | 11:10 | 1

Of een marokkaanse jongere, ook heel inclusief:
"kkk de moeder , I had a f*ucking dream, broer" of zo.

Nuchternederland | 25-02-21 | 11:28

Waarom wordt het kabinet eigenlijk nooit zwart gemaakt?

Watching the Wheels | 25-02-21 | 11:08 | 1

Ze hebben de WOB-pagina's in ieder geval nu wit gemaakt, stelletje racisten.

Nuchternederland | 25-02-21 | 11:27

Het werk van mevrouw Gorman kan eigenlijk alleen maar woke bagger zijn.

Koning Willy | 25-02-21 | 11:08 | 1

22 jaar oud en de moederkoek nog op de wagen.

goedverstaander | 25-02-21 | 11:10

En wijs man zei ooit:
"I have a dream that one day we will live in a nation where people will not be judged by the color of their skin but by the content of their character. I have a dream today." Hoe vaak zal hij zich omdraaien in zijn graf bij al deze woke waanzin?

Mark zit te Dutten | 25-02-21 | 11:08 | 5

@Is dit nog nieuws? | 25-02-21 | 11:15: Die man was communist, de woke brigade is ook communist.

Arachne | 25-02-21 | 22:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Jezus, wat krijg ik een last van intrekkende ballen van dit soort berichten. Je zal toch met iemand in bed liggen die deze deugmeuk (er vanuit gaande dat het gemeend is) heeft laten publiceren.

_pacman_ | 25-02-21 | 11:07 | 3

Slecht voor de fertiliteit Pac, mee oppassen.

goedverstaander | 25-02-21 | 11:09

"Balle in m'n buik" youtu.be/DxBAwwj25zs?t=5
"En hoe de koningin soms kijk onder vandaan haar hoed ..."

Watching the Wheels | 25-02-21 | 11:39

Pat Boone die als Christelijke whiteboy "Tutti Frutti" verkrachtte, dat was erg. De rest is klein bier.

oldandwise | 25-02-21 | 11:07 | 8

@oldandwise | 25-02-21 | 11:18:
'Rock Around The Clock' het officiële eerste commerciële rock 'n roll nummer en waarvan ik vroeger op school bij muziekles heb geleerd dat het daadwerkelijk het allereerste rock 'n roll liedje was is een gepolijste blanke versie van een 'echt' rock 'n roll nummer van 10 jaar eerder.
Origineel:
Big Joe Turner - Around the Clock (1940)
www.youtube.com/watch?v=up7EK-qw3kA&a...

Het allereerste rock 'n roll nummer op aarde:
Bill Haley - Rock Around The Clock (1952)
www.youtube.com/watch?v=xbYiGR0YAAk&a...

keestelpro | 25-02-21 | 11:26

@LoesjeP | 25-02-21 | 11:15:
"She rocks to the east, she rocks to the west"
"But she's the girl that I love best"
dus dat moet haar fantastische karakter geweest zijn.

Watching the Wheels | 25-02-21 | 11:37
▼ 5 antwoorden verborgen

Iets in mij zegt dat ik niet geinteresseerd ben in het werk van een Joe Biden-aanbidder en het never zal lezen.

goedverstaander | 25-02-21 | 11:07

Een vertaling van een gedichtenbundel is als een Duitse nasynchronisatie van een film. Dat is de ware misstand in dit verhaal. #educateyourself

Deflatiemonster | 25-02-21 | 11:06 | 6

Ich werde zurückkommen!

obominotie | 25-02-21 | 11:24

Er gaat niets boven het origineel.
Zwart of wit.

Mr.Crowley | 25-02-21 | 11:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat Meulenhoff persbericht hahahaha. Daar hebben ze flink wat Zoom meetings voor gehad. De gekte van 2021. Het. Gaat. Maar. Door.

de Voorzittert | 25-02-21 | 11:06

Idiotie

FrankPappa | 25-02-21 | 11:06

''Sensitivity readers''
Wat?

Wc-kip | 25-02-21 | 11:06 | 5

"Entartete Kunst" noemden de Duitsers uitingen die buiten het vastgestelde kader van de Nazi's vielen.
Ze zijn terug, maar niet teruggefloten. Dezelfde steen en toch opnieuw gestoten.

Bakkeleures | 25-02-21 | 11:27

@small_town_dude | 25-02-21 | 11:07: biden is alleen maar pres van de VS en een anti-discriminatiebeleid is daar wel nodig. Alleen dat doorslaan met die woke bullshit is beter te vermijden maar komt vooral uit de holocaust-claimanten ervaring die in gekleurde mensen groepen gebruikt wordt om blanken een schuld aan te praten.
Hoeveel diversiteit zie in groepen en bedrijven van POCcers.

MaarFeitelijk | 25-02-21 | 11:40

@Muxje | 25-02-21 | 11:10:
Winston Smith schijnt in de beta-versie van de volgende editie Winonah LaSugar te gaan heten.

Graaisnaaiert | 25-02-21 | 12:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Amanda Gorman en haar team stelden racistische eisen aan de te kiezen vertaler.

Hommel | 25-02-21 | 11:05 | 2

daar komt het wel op neer. Maar vreemd genoeg is het geen bezwaar wanneer POCs dat doen. Je ziet nooit/zelden een blanke medwerker in een toko, döner of chinees restaurant.

MaarFeitelijk | 25-02-21 | 11:37

had één van de eisen moeten zijn dat de vertalert getalenteerd moest zijn? skinny black is wel het laatste dat als eise zou mogen gelden.

MaarFeitelijk | 25-02-21 | 14:06

Eisen stellen. Das Pflichtenheft. Teiltje!

van Oeffelen | 25-02-21 | 11:05 | 1

Is dat niet een vereiste om voor subsidie in aanmerking te komen? Weinig uitgeverijen financieren zelf nog vertalingen van boeken, ze kopen alleen maar de rechten op maar dan wordt er naar het cultuurfonds of een andere subsidietiet gekeken om een 3erangs krabbelaartje of werkstudentje in te huren die per woord betaald wordt om een "vertaling" in elkaar te daaien.

Graaisnaaiert | 25-02-21 | 12:02

Is het niet behoorlijk racistisch om een vertaalster te weigeren omwille van haar huidskleur?

Ohh wacht ze is blank. Nee, dan kan het wel.

frickY | 25-02-21 | 11:05 | 4

Kijk, vroeger maakten we onderscheid tussen blank en donker, man en vrouw, katholiek en protestant, homo en hetero. Daar zijn we in de loop van de tijd van teruggekomen en toen is dat onderscheid verdwenen en was iedereen blij.
Nu maken de SJW's zich weer druk om het feit dat er geen groepjes meer zijn die je kunt uitsluiten want dat uitgesloten worden gaf je wel privileges omdat je zielig was. Dus moeten transgenders, homo's, donkeren weer in een apart groepje en zijn we de facto weer terug bij af. Met als enige verschil dat de meerderheid daar helemaal niet op zit te wachten en nu juist blij was met de verworvenheid van onze beschaving dat we mensen niet in hokjes stoppen.
Er schijnt een woord te zijn voor mensen in hokjes stoppen. Ik kom er even niet op...

Bakkeleures | 25-02-21 | 11:25

Vreemd genoeg mogen inderdaad allerlei minderheden wel blanke rollen en opdrachten doen maar blanken mogen geen zwarte rollen of anderzins minderheden spelen.

MaarFeitelijk | 25-02-21 | 11:36
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens deze beredenering mag geen enkele 'witte' zanger nog ooit een Motown liedje zingen. Ik ben sensitivity listener en ga vanaf vandaag elke blanke artiest het leven zuur maken. #oogomoog

keestelpro | 25-02-21 | 11:04 | 5

Dat is al zo. Cultural Appropriation. En dan zou je denken dat "mensen van kleur" ook geen blanke liedjes mogen zingen of gedichten van blanke dichters mogen vertalen, maar zo werkt het niet. Cultural Appropriation werkt maar 1 kant op. Staat zelfs in de definitie: "dominante" culturen zijn uitgesloten.

Muxje | 25-02-21 | 11:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Go woke, go broke.

Please!

Wijze uit het Oosten | 25-02-21 | 11:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl