Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Farmaceut Roche blokkeert testen op corona

In een globale crisis blijkt één ding altijd nog belangrijker dan een bergje slachtoffers: GELD

En u maar afvragen waarom ze overal op de planeet iedereen de moeder testen behalve bij u in Nederland. Want als u bij symptomen even door de drive-in kan en de test is positief, is het een stuk makkelijker voor uzelf en uw omgeving rigoreuze maatregelen te treffen, nietwaar? Scheelt ook weer verspreiding, enzovoorts. Enfin, we lazen in een hysterisch schreeuwstukje van een griet in de Meubelboulevardfolder dat Nederland in oorlogsmodus moet wat betreft testen, en dat we maar wat vaker de telefoon moeten opnemen voor belchinezen. Blijkt de praktijk natuurlijk weer een stuk weerbarstiger. Follow the Money belde eens rond en de benodigde laboratoriummaterialen voor coronatests worden geleverd door de Zwitserse farmaceut Roche. Het bedrijf levert slechts dertig procent van de Nederlandse bestellingen, want Roche kan wereldwijd de vraag niet aan. Nu zou bepaald testmateriaal best in andere laboratoria gemaakt kunnen worden, maar dan moet het recept prijsgegeven worden - hoogst ongebruikelijk want een goochelaar verklapt nooit zijn trucs - maar hey er gaan slechts duizenden mensen dood dus waar hebben we het over. Roche geeft het recept dan ook niet vrij en zo kan iedereen gewoon lekker de tering corona krijgen. TL;DR hier en als u in een laboratoriumpak van 1,5 meter afstand afscheid neemt van uw arme omaatje denk dan ook eens aan de bankrekening van farmaceut Roche, daar staan lekker veel getalletjes op!

UPDATE - LoLo zet in op dwang

Social

UPDATE 2 - Oud-DSM-topman gaat tests harvesten

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
knehmoo | 27-03-20 | 06:17

Als men de kleine lettertjes op de NOS site leest: "Roche liet vanmiddag weten dat laboratoria het recept voor die vloeistof gewoon van internet kunnen halen."

Ik heb zo'n vermoeden dat links deugend Nederland weer even moest showen hoe goed ze wel niet zijn in strijd tegen het groot kapitaal, maar dat er hier echt niet zoveel aan de hand is.

Laat onverlet dat Zwitserse bedrijven, met hun banken en Nestlé voorop, het niet zo nauw nemen met hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

De verwarde man | 27-03-20 | 03:51

Stelling : ook al stonden wij met z’n allen tot aan onze oorlellen in dat spul van Roche, dan nòg zou Nederland niet massaal testen.

bisbisbis | 27-03-20 | 02:39

Ik zeg de komende maanden niet op vakantie naar Zwitserland gaan, dat zal ze leren!

Schemerlamp | 26-03-20 | 19:30

In de Medische wereld zijn de meest vernieuwende technieken en medicijnen voor de rijken. alleen die kunnen het betalen. Het zij zo. Wanneer er wat beters voor hen komt wordt het oude goedkoper en tegen die tijd is wel ontdekt hoe het massa te produceren. Maar medisch onderzoek kost echt heel veel centjes en als de private industrie er niet was zou het aanbod een stuk schraler zijn.

Maar ik dacht dat die Noordelijke dokter zei dat ieder lab de test zou kunnen produceren, sprak hij quatsch dan?

Sans Comique | 26-03-20 | 19:24

Gewoon Farma zeggen dat de Nederlanders al hun geld van de Zwitserse banken afhalen. Moet je eens zien hoe snel dat spul alsnog geleverd wordt.

Cepalislam500mg | 26-03-20 | 18:11

Asscher gaat een grote multinational aanpakken? Hahaha. Asscher gaat überhaupt iets aanpakken?

Cepalislam500mg | 26-03-20 | 18:07 | 1

Nouhou... Diederik Samson is hem toch aardig gelukt...

bisbisbis | 27-03-20 | 02:31

Ceo opsluiten en bedrijf onder staatstoezicht

LinkseWreker | 26-03-20 | 18:00

Farma goede tweede na de voedselindustrie qua criminaliteit. Kijk gewoon maar eens naar de idiote prijzen die ze hanteren voor amper werkende kankermedicijnen of medicatie voor zeldzame aandoeningen.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 17:47

Zou het?
Of is dit weer zo'n valse hoop bericht?
.
‘Cure’ found for coronavirus in Australia :
.
A team of Australian researchers say they've found a cure for the novel coronavirus and hope to have patients enrolled in a nationwide trial by the end of the month.

University of Queensland Centre for Clinical Research director Professor David Paterson told news.com.au today they have seen two drugs used to treat other conditions can wipe out the virus in test tubes.

He said one of the medications, given to some of the first people to test positive for COVID-19 in Australia, had already resulted in "disappearance of the virus" and complete recovery from the infection.
.
m.themorningbulletin.com.au/news/cure...

Kijkeensaan | 26-03-20 | 16:52

Volgens mij kun je de Corona test van Roche gewoon produceren, je moet wel even een licentie met de hoogte van de afdracht daarvoor aangaan met Roche. Het resulteert voor Roche in meer inkomsten die ze anders mislopen want geen extra capaciteit. Lijkt me geen probleem voor de NL regering.

vlotterik | 26-03-20 | 16:39 | 1

Lijkt mij ook. Het is in ieders belang dat er meer geproduceerd wordt dan Roche zelf aankan. Desnoods nationaliseert Nld een fabriek om hem vervolgens onder Roche zijn autoriteit te plaatsen.

Epistulae_Morales | 26-03-20 | 19:52

Weet iemand welke producten we kunnen boycotten van deze zakkenvullers?

zorgeloos-type | 26-03-20 | 16:31 | 1

Bedrijven die nu vaccins proberen te ontwikkelen krijgen heel veel belastinggeld om dit te doen. (Gisteren op tv: ZDF Frontal)
En ook nog eens uit Brussel.
Straks kunnen ze woekerwinst maken op het vaccin en kunnen we als belastingbetaler nog eens flink dokken.

Kijkeensaan | 26-03-20 | 16:39

Dit is een noodsituatie. Gewoon investeerders van het bedrijf doodschieten tot het recept vrij komt.

ET007 | 26-03-20 | 15:57 | 1

Vrij naar animal farm
“All deaths are equal, but some are more equal than others.”

Kijkeensaan | 26-03-20 | 16:34

Dingen die gepatenteerd zijn, zijn juist niet geheim. Je kan er kennis van nemen en je mag er op voortbouwen. Je mag het gepatenteerde niet commercieel uitbaten. Als een recept geheim is, is het niet gepatenteerd. Is het recept gepatenteerd is het niet geheim. Als je het recept kent, kan je dat recept gebruiken om iets anders mee te bedenken.

Sierstrip | 26-03-20 | 15:22 | 1

Ik lees niets over patenten maar over bedrijfsgeheimen.
Het zou natuurlijk kunnen dat het geheim alleen bestaat uit de juiste verhouding azijn en water en dat dat juist het hele geheim is..

Epistulae_Morales | 26-03-20 | 19:54

Ja kom op zeg stelletje communisten hier ineens. Wat is dat toch voor rare reflex? Jezelf als lab helemaal afhankelijk maken via vendor lock in en dan hopen op autoritair overheidsingrijpen om inbreuk te maken op intellectuele eigendom? Kijk naar UMCG, het kon wel degelijk anders.

Gen. Maximus | 26-03-20 | 14:39

Aangezien de Diagnose gezien de epidemiologische ontwikkeling (er zijn inmiddels tamelijk veel patienten met CoViD-19) er maar weinig therapeutische consequenties meer zijn voor de behandeling (hij heeft waarschijnlijk CoViD-19, of zeker CoViD-19), is de kans dat mensen door gebrek aan test sterven, niet zo groot. Het lijkt eerder zinvol meer tests aan te schaffen om te zien hoeveel mensen er al besmet zijn geweest, zodat we beter kunnen beoordelen, of de mensen, die op de IC liggen de oogst zijn van 100.0000 besmettingen, of van 40.000 besmettingen.

ernstig | 26-03-20 | 13:39 | 1

Niet helemaal symptomatische patiënten vinden en in isolatie zetten zal zeker helpen bij het indammen van de pandemie. En je kunt zorgverleners die besmet zijn identificeeren

barrykoningen | 26-03-20 | 14:09

Dus? Wij hebben het hier over COVID19, niet over een blaasontsteking.

bisbisbis | 27-03-20 | 02:35

Slim. (deel van) Roche is van DSM. Sybesma was van DSM. Komt goed?

Bass Trouble | 26-03-20 | 13:07
-weggejorist-
Bentzat | 26-03-20 | 11:49

Zeiss | 26-03-20 | 09:41

Vergelijken van businessmodellen is niet zo gek. Iedereen moet zijn kas draaiende houden. Of vindt je dat ook oneerlijk? Vindt ook jammer dat mijn text gejorist is, want ook ik begrijp dat geenstijl niet zomaar strooit met premiums. Zij moeten ook rondkomen.

Zou lekker worden dat iedereen die in een kritieke en impactvolle business werkt, bij de eerste crisis al zijn werk en producten gratis moet weggeven.

Weet je wat, laten we de salarisen stoppen van legerpersoneel, ambulancebroeders en de brandweer. Wat tenslotte doen ze werk voor de maatschapij en algemeen belang, en daar mag je niet aan verdienen.....

Mafklapper.

Dude heb je eten | 26-03-20 | 11:43 | 5

Wie maakt er volgens jou dan winst op het leger, ambulancediensten en brandweer?
Wie koopt patenten op van universiteiten die onderzoek hebben gedaan van publiek geld en verdient hier miljarden aan?
Wie koopt licenties op van kleine pharmaciebedrijven en verhoogt vervolgens de prijs met 400%?

Ik hoor niemand zeggen dat het recept gratis moet worden weggeven; wel dat het gedeeld moet worden met andere bedrijven om de productie te verhogen. Er is niet gezegd dat dit gratis moet.
Of vind je het dan correct dat degene die de hoogste prijs betaald wel de gevraagde spullen krijgt geleverd en degene die dit niet kan (wil) betalen pech heeft?

Wie is dus hier de 'mafklapper'?

Willy_Wuiles | 26-03-20 | 13:53

@Willy_Wuiles | 26-03-20 | 13:53:
Hoeveel mag er dan wel verdiend worden aan iets?
De boven genoemde beroepen worden toch salaris betaald? Dus iemand krijgt geld voor zijn diensten. Waarom niet gratis? Kunnen ook nog 10% van het salaris afhalen? Is dat fair? Ik zie het liever verdubbelen voor deze beroepen.
Wie VERKOOPT patenten aan de industrie? Universiteiten...
Als het zulke makkelijke 'recepten' (patenten) zijn, waarom hebben universiteiten geen enorme productielijnen op hun campus? Dan kan iedereen van de winst gratis studeren en de fasciliteiten verdubbelen. Er zou genoeg breincapaciteit aanwezig moeten ziin daar... Zal het dan toch wat allemaal lastiger zijn om dat uit te voeren? Zal dat 'lastige' misschien graag vergoed worden? Waarom zou iemand kiezen om zijn werk van dit lastige te maken? Neem de spinoffs/start ups van de uni bijvoorbeeld die samen werken met TTO afdelingen van de uni. Die proberen het ook, maar heb nooit gezien dat ze op eigen productiekracht met hun idee de hele wereld bedienen van de nieuw ondekte therapie of diagnostiek.

Ik ben overtuigd, zoals je waarschijnlijk al aannam, dat als je de dikke winst eruit haald, niks van deze industrie overblijft. Heb je uiteindelijk helemaal niks. Die paar filantropen met een beta achtergrond gaan het niet redden. Ok, misschiene komen er dan andere diensten die minder functioneel zijn. De knappe knoppen gaan dan toch lekker algortimes bouwen voor short-selling(lubach deze week)en daarmee hun geld cashen en DUO terugbetalen.

@Kijkeensaan
"Noodsituaties vergen andere prioriteiten" Kijk dit is dus waar de schoen wringt. Het is inprincipe ALTIJD een noodsituatie binnen de medische business. Vraag dat maar aan de familie van elke patient. Daar maakt een pandemie geen verschil in. Daarom schreef ik ook "Zou lekker worden dat iedereen die in een kritieke en impactvolle business werkt, bij de eerste crisis al zijn werk en producten gratis moet weggeven." Ok, gechargeerd, maar dan zou altijd minimale winst gemaakt moeten worden. Alleen dan zit je weer in de knel met bereidheid van ontwikkeling zoals hierboven geschreven.

Anyhoe, we zijn het niet eens met elkaar.

Dude heb je eten | 26-03-20 | 16:38

@Kijkeensaan | 26-03-20 | 13:29: Ik weet niet of in dit geval het achterhouden van het recept gerechtvaardigd is of niet, maar over het algemeen gaat er jaaaren en miljoenen euro's investering zitten in de ontwikkeling van nieuwe medicijnen. Dat zou niet lukratief zijn als vanwege "Algemeen Belang" de patenten vrijgegeven moeten worden. Eerst moeten die investeringen terug. (dat 'algemeen belang' is natuurlijk een fantastische dooddoener voor een lekker potje morele chantage. Hoe kun je in Marx's naam tegen het Algemeen belang zijn?)

Sans Comique | 26-03-20 | 19:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Je eigen falen als overheid afschuiven op een leverancier... dat is wel lekker makkelijk zeg..

Captain_Dipshit | 26-03-20 | 11:20 | 2

Ondertussen besteld nota bene Bulgarije gewoon even 1 miljoen tests.

rukvogel | 26-03-20 | 12:10

Die betalen gewoon meer. Ook hier gaat het om het geld hoor.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 12:18

"Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid reageerde gestoken en betichtte de Groningers van een ‘ieder voor zich’-mentaliteit. ‘Zo ga je geen crisis te lijf.’ "

Jammer dat de minister zijn boosheid op hulpverleners richt, want hij had over Roche(l) precies hetzelfde kunnen zeggen, maar koos ervoor dat te verzwijgen.

Overigens zou Roche de productie best onder licentie kunnen uitbesteden aan andere laboratoria en er op die manier nog wat meer aan kunnen verdienen.

Chuck the plant | 26-03-20 | 11:19

Nog een goed argument tegen monopolies en intellectueel "eigendom". Heb niks tegen kapitalisme en concurrentie, of eigendom als een nuttig en noodzakelijk kwaad van werkelijk fysiek schaarse goederen.

Maar een kunstmatig monopolie op een specifiek idee of concept lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor een optimale prijs en kwaliteit voor de meeste mensen. En de wet dient toch alle mensen te dienen, en niet een minderheidsbelang, dunkt me? Ook al ben ik niet voor opofferen van minderheden, als er dan een keuze gemaakt móet worden tussen meerderheid (consument, iedereen) en minderheid (intellectueel eigenaar) lijkt het me logisch dat het meerderheidsbelang voorgaat. Ze hoeven niet als slaafje te werken, maar slechts te dulden dat anderen werken met hun vinding.

Je zou een wet kunnen maken dat een patent, octrooi of geheim monopolieproduct vereist dat je het product en ontwerp vrijelijk beschikbaar maakt, ook voor concurrenten om te produceren. Zodat je niet zomaar de maximale monopolieprijs kunt beuren voor je winstmaximalisatie. En dan laat je degenen die het product\concept in kwestie toepassen en er daadwerkelijk winst mee maken (dus niet als ze het gratis weggeven als donatie aan zieken of armen bijvoorbeeld) een percentage over hun winst betalen aan alle eigenaars van intellectueel eigendom waar ze gebruik van maken. Kan Roche ook aardig binnenlopen, zonder inspanning, binnen redelijke grenzen.

Wol | 26-03-20 | 11:18

allemaal in actie, maak het trending op social media:
#RocheMedicalCompany Please save lives! give free the detailed recipe of lysis buffers to stop vendor lock-in. Save lives. You are crucial for a better control of #corona. As the people of the world we will be very thankfull not to keep your profit more important #swissmfa #RT

Zonietoch | 26-03-20 | 11:17

Ja je kunt Roche nu hun kennis onder dwang afnemen. En hoe gemotiveerd gaan bedrijven daarna nog zijn om te innoveren?

hustler01 | 26-03-20 | 11:08 | 4

Innoveren is 1 ding. Mensen dood laten gaan een ander ding.

Omebert | 26-03-20 | 11:20

Dit is de ergste wereldwijde pandemie sinds de Spaanse griep . . . 100 jaar geleden. Het is niet zo dat bedrijven op jaarbasis door overheden, cruciale assets moeten afstaan. In 2018 had Roche een omzet van bijna 58 miljard. Dit is geen kleine middeenstander die het ghoofd boven water probeert te houden; dit is een grote multinational die - bijna - het alleenrecht heeft. Inlever die handel, smoel houden en doorwerken. Krankzinnig dat dit gezegd moet worden.

Ryan$8 | 26-03-20 | 13:25

@Ryan$8 | 26-03-20 | 13:25: je moet dit wel binnen de context plaatsen van een kapitalistische markt.. dat werkt nu eenmaal anders dan bij een communistisch regime.
Dus Roche moet gewoon zichzelf overtuigen dat mochten ze ooit nog binnen de EU markt hun spulletjes kwijt kunnen dat ze nu wel mee moeten werken. En dat kun je ze gewoon vertellen. Zwitserland.. geen EU he, maar wel volledig omringt door die EU

Epistulae_Morales | 26-03-20 | 19:59
▼ 1 antwoord verborgen

De overheid moet het recept kopen van Roche. En dat gaat veel geld kosten. Maar dat moet dan maar. We moeten proberen dat samen met zoveel mogelijk andere landen te doen. Om de kosten te spreiden. En we gunnen het iedereen om goed te kunnen testen op corona.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 11:05 | 2

Dit is inderdaad iets waar de EU zn nut zou kunnen bewijzen: ff wat miljardjes bijdrukken ( want dat doen ze toch al en masse) en gezamenlijk dat recept kopen voor alle EU landen zodat iederen eindelijk eens kan testen...

ReyNemaattori | 26-03-20 | 11:16

@ReyNemaattori | 26-03-20 | 11:16: gewoon de Zwitsers overtuigen dat het in hun eigen belang is om ooit nog *enig* medicijn binnen de EU te verkopen zonder importheffing a la 6000% is toch veel effectiever?
Dan werken ze ook gewoon keihard mee

Epistulae_Morales | 26-03-20 | 20:01

Denkend aan Zwitserland zie ik Kaasfondue, Koekkoeksklok en Geld, kan evt. ook in een andere volgorde.

kapt.Jerkoff | 26-03-20 | 11:05 | 1

Dat is dus op de klokken en de kaasfondue na niet anders dan in Nederland. Alleen geldt dat hier voor de gezondheidszorg

Heiner | 26-03-20 | 12:08

Ik ben bepaald niet tegen bedrijven. Alleen heb ik in dit geval geen begrip voor deze situatie in tegenstelling tot een aantal kapitalisten tot in de dood. Want bij dit soort zaken heb je normaal ook een SLA en daar houdt Roche zich duidelijk niet aan. Als gevolg daarvan kunnen doden vallen. En dus mag geëist worden dat de simpele vloeistof gewoon hier geproduceerd kan worden. Dat daar best een vergoeding tegenover Roche mag staan, lijkt me logisch. (Maar ook weer niet in de lijn van mondkapjes voor €15,-/stuk. Woekerprijzen in dit soort tijden, staat gelijk aan oorlogsmisdaden.)

benjeallanggek | 26-03-20 | 10:51

Ook het foutje in de grafieken van NICE - wat de IC-aantallen bijhoudt - is weer gladgestreken. Moest wel, want er waren van 23-28 februari 2 en 3 corona-patienten in ICU terwijl er officieel nog maar 1 was. Getest dan.
Alles tot 17 maart is weer naar beneden bijgesteld.
Uitleg: "Verschillen in gepubliceerde getallen kunnen ook verschillen door verschillende meetmomenten op dezelfde dag."

MisterC | 26-03-20 | 10:37

U moet overigens de Genusscheine van Roche hebben, niet die Inhaberaktien ! Klein detail, wel belangrijk.

van Oeffelen | 26-03-20 | 10:27

Het zou verrekte handig zijn om te weten wie het virus heeft gehad.
Ten eerste krijg je een beter beeld over het fenomeen groepsimmuniteit.
Vervolgens kunnen deze mensen zonder schaarse maskers zich in de zorg begeven en bij eenzame bejaarden op bezoek.
En niet onbelangrijk, deze 'early adapters' kunnen langzaamaan het dagelijkse leven weer oppakken. Dat komt ook de staatskas weer ten goede, want iedereen zit de ruif alleen maar leeg te eten. Daar zit ook voor Roche niks meer in om in de toekomst lekker in te graaien.

TonieKolonie | 26-03-20 | 10:26 | 3

Kweetnie, we weten eigenlijk nog niet veel over dit virus dus of iemand die het heeft gehad, daarna virusvrij is ?? Misschien verstopt het zich wel net als Herpes en komt af en toe weer naar buiten.

jan huppeldepup | 26-03-20 | 10:30

Nog een reden om uit te vogelen wie het heeft gehad.

TonieKolonie | 26-03-20 | 10:32

Probleem is echter dat de personen die een geschikte leeftijd hebben om dit uit te voeren , en een verblijf op de IC hebben gehad, dit vaak moeten bekopen met sloop van lichaam en deze zal langzaam weer opgebouwd moeten worden

Umberto die trotzoni | 26-03-20 | 11:05

Roche heeft overigens 2 dagen geleden dividend betaald. Daar heeft van Oef een paar mooie whiskies en sigaren van besteld.

van Oeffelen | 26-03-20 | 10:26 | 3

Gaat bij jullie 34% vanaf. Bijna diefstal.

arlen | 26-03-20 | 10:30

Tja, de ene zijn dood is de ander zijn brood.

JJMS | 26-03-20 | 10:33

@arlen | 26-03-20 | 10:30: dat kun je zo niet pauschal zeggen. Velen keren dividend uit in fiscaal vriendelijke vormen, daarnaast is dit slechts een voorheffing. Bovendien heeft iedere gemeente en kanton zijn eigen belastingregime. Nee, dit tarief is pour les employe's, pas pour Oef.

van Oeffelen | 26-03-20 | 10:41

Zeer goed verhaal van FTM, duidelijk en helder geschreven!

TheBigKirth | 26-03-20 | 10:20

Roche, maar ook alle anderen die proberen financieel gewin uit de huidige situatie te slaan mogen wat mij betreft allemaal ongezien de Corona krijgen.
Schandalige praktijken, dat dat soort nare types zichzelf 's avonds nog eerlijk en recht in de ogen kunnen aankijken.

De Koning | 26-03-20 | 10:19

Sijbesma als speciaal gezant, toe maar.
Van Dissel wordt binnenkort weggeproveerd naar de kelder met z'n rode nietmachine.

Harry Turtle | 26-03-20 | 10:17

Nederland heeft een Noodtoestand-productie wet nodig, beetje zoals het Amerikaanse Defence Production Act. "All your patents/products/production-facilities are belong to us".
Brussel mag zoiets absoluut nimmer optuigen, dan zijn wij geheid de sjaak.

Abject | 26-03-20 | 10:17 | 2

De wetgeving voorziet daar volgens mij ook in. Jammer alleen dat je dan de Noodtoestand moet uitroepen en dat wil de regering niet. Normaliter wil niemand dat, maar het zou heel veel zaken veel makkelijker kunnen maken.

Heiner | 26-03-20 | 12:14

Voor Roche geldt hetzelfde als meerdere Pharma bedrijven en ook Philips . Wij als Nederlandse pensioenpremie betaler en ontvanger zijn veelal ( niet altijd) mede eigenaar van deze beursgenoteerde bedrijven. Delen in de winst .

strawdog | 26-03-20 | 10:16

De overheid heeft niet aan risicospreiding gedacht. Afhankelijk alleen van Roche dus. In Groningen hebben ze dat beter begrepen. Die hebben verschillende leveranciers waardoor ze ruimer kunnen testen.

ofarim | 26-03-20 | 10:14 | 3

Dat wordt dan 'agile' genoemd, vooraden zijn een buffer tegen onvoorziene omstandigheden maar wel duur dus compleet weggesneden. Je compleet afhankelijk maken van een leverancier is misschien het goedkoopste maar heeft wel risico's.

bijna_raak | 26-03-20 | 10:55

Wat mij dan wel weer verbaast, als het in Groningen kan waarom dan elders niet, zitten de inkoopmanagers dan ook zelf aan het inhalen als ze een leverancier kiezen, corrupt heet zoiets toch. En dat gebeurd meer en vaker als men denkt..

Umberto die trotzoni | 26-03-20 | 11:10

Het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen denkt in dezelfde geest. Het lab produceert voor eigen gebruik gereedschapssets voor de operatiekamers. Die sets worden verpakt in een materiaal dat ze steriel houdt. Van dat verpakkngsmateriaal hebben ze een flinke voorraad en het hoofd van het lab bedacht dat het gebruikt zou kunnen worden voor mondkapjes. Het RIVM was het daarmee ens en dus maakt het WZA nu zijn eigen mondkapjes, door vrijwilligers in het restaurant want dat is nu toch gesloten. Het helpt natuurlijk dat Drenthe nauwelijks coronapatienten heeft, maar toch.

Synecdoche | 26-03-20 | 11:31

En jullie denken dat dit normaal gesproken niet gebeurd?
Dit is de standaard bij medicijnen en tests.

Is dit nog nieuws? | 26-03-20 | 10:14

Testen vereist data afkomstig van het virus. Een patent daarop is eigenlijk toegeven dat bij de creatie je vooraan in de rij zat.

biltong | 26-03-20 | 10:13

Farmaceuten zijn de Kanker van de vrije Westerse samenleving.

JJMS | 26-03-20 | 10:13 | 2

Ook een oligopoly verworven omdat toelatingstesten zo enorm duur zijn geworden omdat ze elk risco willen uitsluiten, de research gaat in me too zitten waarin een stuk van de lucratieve markt wordt toegeeigend. Vaccins zijn niet populair omdat er weinig aan verdient wordt en de toediening vaak maar weinig gebeurt.

bijna_raak | 26-03-20 | 11:00

Tot nu toe hebben ze ook nog niet veel gepresteerd. Er is nog steeds geen middel tegen alzheimer, en hetzelfde geld voor kanker. Ook voor MS en MG enz geen effectieve medicatie. Ook geen effectieve medicatie/onderzoek gedaan tegen virussen en zo kun je nog uren doorgaan.
Dus wat heb je nou toch aan die farmaceutische zichzelf verrijkende zogenaamde monopolisten?

ja-ja-nee-nee | 26-03-20 | 12:20

Roche is niet het probleem. Het is de keus die gemaakt is om alles bij 1 fabrikant te bestellen.... Dan ben je daarvan afhankelijk namelijk.... Bizar om zoveel risico te lopen.... Dit kon je namelijk weten en makkelijk omzeilen door inkoop te spreiden...

dijkbewaker | 26-03-20 | 10:11 | 2

Wel lekker goedkoop, op papier en zolang er niets nodig is.

boerk | 26-03-20 | 10:18

Het lijkt me dat dit soort bedrijven met wurgcontracten werkt, waardoor je geen keuze hebt.

JJMS | 26-03-20 | 10:35

Bestrijding van corona heeft maar zeer beperkt zin. Vrijwel iedereen die er vatbaar voor is gaat het toch krijgen, het enige voordeel is dat uitstel van besmetting de overbelasting van intensive-care zal helpen verminderen. We hebben in Nederland dankzij slecht beleid veel minder intensive-care-bedden dan omringende landen: 2,8 per 1000 inwoners, Duitsland 7 per 1000 inwoners.
De hype die ervan gemaakt is gaat veel meer slachtoffers en armoede veroorzaken dan de VOVID-19-griep zelf. De angst is onterecht groot, dat laat het volgende artikel duidelijk zien:
wattsupwiththat.com/2020/03/16/diamon...
Kans dat je te het krijgt ligt duidelijk lager dan de 17% van de mensen op dat cruiseschip. Het verloop van de ziekte is, zoals bij elke griepepidemie van licht tot ernstig. Deze corona variant is iets besmettelijker dan vorige coronavarianten, maar we kunnen ons er tegen beschermen door voldoende vitamine C (neem minimaal 3 gram per dag) en zorg voor voldoende melatonine-anmaak door buitenlucht, rust voor het slapen gaan, beperk alcohol en roken, eet gezond, vooral voldoende dierlijke wetten om ook de vitamine A, D, E en K2 status op peil te houden, die vitamines zijn vetoplosbaar en essentieel voor een goed functionerende afweer.
Zo, weten jullie dat ook weer.
Veel plezier met alle vrije tijd tijdens deze zonnige dagen!

guru? | 26-03-20 | 10:10 | 8

Wat ook goed is, slik 200 ml wonderolie, het helpt wel, je denkt niet meer aan corona.

jan huppeldepup | 26-03-20 | 11:47

@bijna_raak | 26-03-20 | 11:03: Vitamine K2 zorgt ervoor dat calcium op de juiste plekken komt en niet in de nieren. Daarnaast: geiten produceren elke dag bv. 13 gram vitamine C. En als ze ziek zijn 10-100 x meer. Ook bij zieke mensen kun je zien dat ze meer vitamine C verbruiken. De inname kan daar met factor 10 worden verhoogt zonder dat er spijsverteringsproblemen optreden. Maar slaap lekker verder.

RichardBandler | 26-03-20 | 16:05

@bijna_raak | 26-03-20 | 11:03: vitamine C is een van de weinige stoffen waarvan je het overschot gewoon uitpist. Het is dus alleen zonde om meer te nemen dan je lichaam nodig heeft.

Epistulae_Morales | 26-03-20 | 20:16
▼ 5 antwoorden verborgen

Daar waar aanbieders van mondkapjes in Nederland geen reactie krijgen van de overheid heeft de Zwitserse overheid zelf 2 machines voor de productie hiervan aangeschaft. Onafhankelijk en bescherming van eigen volk eerst. Dat is dus ook Zwitsers.

A.S. Perien | 26-03-20 | 10:09 | 2

Ja eeeh, in Nederland zouden ze willen misschien dit ook te doen. Er is al een aanvraag bij de maschine fabrikant of ze iets in de aanbieding hebben.

jan huppeldepup | 26-03-20 | 11:48

Wij hebben nog een paar duizend gevangenen die de halve dag liggen te wanken en we hebben nog een paar duizend mensen uit de WSW die noodgedwongen thuiszitten omdat de Sociale Werkplaatsen zo nodig moesten worden afgebouwd. Die WSWers vraag je om tegen een toeslag weer te komen. Zijn vaak heel gemotiveerd. De gevangenen dwing je om aan het werk te gaan en kwaliteit te leveren onder het motto, "Wie niet werkt krijgt niets meer. geen beddegoed, geen eten, geen zorg" Net zoals dat voor gewone mensen geldt die niet crimineel zijn.

Heiner | 26-03-20 | 12:20

Het is wettelijk verplicht dat de bestuurder van een bedrijf beslissingen neemt die in het belang zijn van het bedrijf.

Dus óf gewoon een licentiedeal maken, eventueel verplicht, óf nationaliseren. Maar Roche de schuld geven dat ze de boel niet gratis weggeven geeft geen pas.

Al dat gelul van 'Philips moet het oplossen' en 'Roche moet het oplossen'. Nee, we staan in het stemhokje eens per 4 jaar en de mensen die wij gekozen hebben moeten dit oplossen.

Knufter | 26-03-20 | 10:07 | 2

En zo is het! Plus... eigenaardig dat wij per hoofd vd bevolking veel minder capaciteit IC hebben dan de Bondsrepubliek (om maar wat te noemen)

Dr. Worstenbroodje | 26-03-20 | 12:21

@Dr. Worstenbroodje | 26-03-20 | 12:21: zelfs dat is nog niet eens erg.. maar houdt dan wel noodcapaciteit achter de hand voor een calamiteit als deze, die al sinds 2001/2002 op de loer ligt.. sinds SARS-1

Epistulae_Morales | 26-03-20 | 20:19

Ja, met reagens van Roche waarschijnlijk.

omanders | 26-03-20 | 13:35

Tests genoeg of niet, het lijkt erop dat RIVM en de GGDs met terugwerkende kracht hun resp. straatjes aan 't schoonvegen zijn. Als je 's wat beter kijkt in de zgn. virologische dagstaten van het RIVM, dan zie je dat die elke dag aangepast worden - "met de kennis van nu", want niet doorgegeven door de GGDs. De details maar ff daargelaten, maar zomaar een voorbeeldje: op 14 maart waren er in totaal 1.250 personen positief getest. Officieel aantal die dag 959. RIVM bevriest zijn data rond 14 uur, en de dagstaat - ws. aan het eind van de dag. Maar dan nog is het hoger dan het off. totaal van de volgende dag.
Nog 2 voorbeelden: 19 mrt eind van de dag 3.186 (RIVM om 14 u nog 2.460) en volgende dag 3.800 (RIVM om 14 u nog 2.994, klinkt ook minder erg dan 3.000 en is toch nog 200 minder dan eind van de dag daarvoor).

MisterC | 26-03-20 | 10:06 | 3

net als de wekelijkse instroom van asielzoekers.

LucaBrasi | 26-03-20 | 10:26

Save het maar iedere keer, kan later nog is leuk worden als iemand het zich niet meer herinneren kan.

jan huppeldepup | 26-03-20 | 11:51

"Het lijkt erop" Het ís zo en al vanaf het begin.

Heiner | 26-03-20 | 12:22

De rijken worden rijker/ machtiger
De wereldbevolking gedecimeerd en volkomen gecontroleerd.
Uiteindelijk.
Als we niet reageren.

Ben Adam | 26-03-20 | 09:59

Terwijl Europa sterft, profiteert de Zwitser en veinst neutraliteit. Waar heb ik dat eerder gehoord?

Varende_Reaguurder | 26-03-20 | 09:55 | 2

Die firma wil gewoon zijn bedrijfsgeheimen niet prijsgeven, best begrijpelijk want het is hun eigendom. Zolang de Zwitserse overheid geen beslag neemt op het eigendom valt er weinig aan te doen dan concurrenten een test te alten ontwikkelen. Ooh ja... dat is waar ook de Nederlandse overheid heeft liever geen kennis economie! Liever veel banken, verzekeraars en totaal andere nutteloze pennenlikkers die de belastingdienst een paar grijpstuivers toewerpen.

Solar666 | 26-03-20 | 10:02

@Solar666 | 26-03-20 | 10:02: kunnen het gewoon op basis licenties de recepten uitgeven. U mag voor €1000 /500st de productie zelf doen. Gebeurt wel vaker, vandaar ook PATENT. u MAG het wel gebruiken, maar moet hiervoor toestemming vragen én meestal een vergoeding betalen.

boerk | 26-03-20 | 10:36

De meest schokkende alinea: "Brancheorganisatie Diagned bestaat uit leveranciers van onder meer de machines waarmee in laboratoria wordt getest. Roche heeft als marktleider een belangrijke stem in deze club en levert al jaren de voorzitter; op dit moment is dat BARBARA KAMP. Ook via zijn positie in het Outbreak Management Team heeft Roche dus invloed op het Nederlandse testbeleid". Reaguurders: kom in actie !

beniknouzoslim | 26-03-20 | 09:54 | 2

Niet de schuld van Roche.

De schuld van de mensen die u in het stemhokje kiest.

Het is de vos niet aan te rekenen dat het de kip eet. Gewoon zorgen dat je een goeie boer bent.

Knufter | 26-03-20 | 10:09

@Knufter | 26-03-20 | 10:09:
Nederland denkt dat zij geen kippen nodig heeft als de eieren in het buitenland gekocht kunnen worden. Wereldmarkt en zo. Globalisme.
En dan komt er een lockdown.

Sans Comique | 26-03-20 | 19:34

Ferrero Roche, lekere chocolaatjes.

nokkenaskettingklem | 26-03-20 | 09:53 | 1

Voor de ambassadeur!

Kladderadatsch | 26-03-20 | 09:54

Waarom verwacht je dat Roche hetproduct vrijgeeft? voor jou beter leven? Ha! en die (economische) vluchtelingen,die heb geen recht op een beter leven?

Guillermo | 26-03-20 | 09:51 | 1

Ja hoor. Thuis.

omanders | 26-03-20 | 13:33

kunnen we die zooi niet reverse engineren?

zullen we anders de brievenbusfirma van Roche, die ze hier zeer waarschijnlijk hebben, eens even goed laten doorlichten door de belastingdienst? Toon eens ballen!

ikworstelengadouchen | 26-03-20 | 09:49

Braaf de hielen van het grootkapitaal blijven likken. Miljardensteun voor het bedrijfsleven straks, maar de gemiddelde multinational stapt lachend over je lijk heen als ze ergens winst op kunnen maken.

Ad Hominem | 26-03-20 | 09:48

De prijs van water bestaat toch ook voor 75% uit belastingen en heffingen. Wat zeiken die ambtenaren nou.

arlen | 26-03-20 | 09:48

Het virus doet rare dingen met mensen. Stonden wij hier vorige week nog te klappen voor het zorgpersoneel, in België wordt zorgpersoneel inmiddels uit hun huizen gezet, of bedreigt.
,,Ga weg. We gaan allemaal dood door jou”, stond op een van die briefjes. De vrouw zegt dat ze van plan is om een klacht in te dienen bij de politie.
In het buitenland gaan vergelijkbare verhalen rond. Zo moest in Parijs een 32-jarige stagiaire die in het ziekenhuis op de afdeling longziekten werkte, in allerijl op zoek naar een nieuwe woonplaats. Ze was door haar huisgenote op straat gezet, weet La Chaîne Info. ,,Ik wil het risico niet lopen door met jou samen te wonen”, luidde het commentaar. Dezelfde dag nog moest de stagiaire vertrekken.
www.ad.nl/buitenland/bezorgde-huisgen...

RickRD | 26-03-20 | 09:48 | 1

De domheid van het volk is stuitend maar mag niet verrassend zijn. Geheel de politiek en de commerciële industrie vaart wel bij de gratie van deze massa aan volgers en niet-denkers.
Je moet er toch niet aan denken dat mensen zelf gaan uitvogelen dat zij niet omvallen door dit griepje en dat ze zelf maatregelen kunnen treffen om de fysiek zwakkeren af te schermen? Dat wil toch niemand? Wat is de sensatiegraad daar nou van? En het verdienmodel? De politieke machtspositie?
Het zijn heimelijke top tijden voor de boven u gestelden. Maar genoeg testen komen er niet. Net als eerlijke cijfers. Wat moet het heerlijk zijn daar hoog op die berg...
Tuig...

Rest In Privacy | 26-03-20 | 10:13

Hoeveel miljard verdient Roche dan aan deze testen?
En kan dat dan niet worden afgekocht?
(en anders afgepakt)

Mr. Happy | 26-03-20 | 09:46 | 2

Inderdaad.

Guillermo | 26-03-20 | 09:49

Tuurlijk. In oorlogssituaties kunnen bedrijven genationaliseerd worden. Dat is wat nu moet gebeuren met dit bedrijf. En de bedrijfsleiding moet direct opgepakt worden. Schoften.
Zoek ze op, maak een schandpaal van hun linkedin, facebook, twitter. Zet hun familie onder druk. bah

New Quacka | 26-03-20 | 09:52

Uit of the box denken kunnen ze niet. Blijven maar afhankelijk van Roche, het laat ook zien hoe dit land tot de bedelaar is geworden. Geen wonder dat alles en iedereen in de regering dit onderwerp vermijdt, en die Van Dissel met uitgestreken gezicht maar dit hete hangijzer vermijden. Moet je kijken wat er al opgelost had kunnen zijn als testen had gekund.

lanexx | 26-03-20 | 09:45

Rutte is er voor de multinationals, de enige reden dat hij Corona bestrijdt is omdat anders Unilever teveel klanten kwijtraakt.

i-Wonder | 26-03-20 | 09:36
-weggejorist-
Dude heb je eten | 26-03-20 | 09:35 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit kabinet slaat zakelijk ook een modderfiguur als ze tegen multinationals opeens met de vuist op tafel gaan slaan. Dus niet zo verontwaardigd doen arbeiders en verbinders.

De Pilsvogel | 26-03-20 | 09:33 | 1

U heeft het begrepen

Guillermo | 26-03-20 | 09:53

Duitsland: +5000..... in 24 uur.

Normpje | 26-03-20 | 09:31 | 4

Toch vlakt de dagelijkse groei daar ook af. Op deze bekende site kan je sinds vandaag per land de dagelijkse groei zien en die vlakt af in Duitsland, VK, Belgie, Zweden, Noorwegen.

gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsda...

omanders | 26-03-20 | 09:51

Toch hebben ze veel minder doden als Nederland, wat doen ze fout??

jan huppeldepup | 26-03-20 | 12:03
▼ 1 antwoord verborgen

Er wordt hier een aloud hollands gezelschap spel gespeeld: Zwartepieten.

Hoe krijg de overheid de mensen zover dat het grote falen van de overheid zelf niet meer zien.
Stap 1: beschuldig iemand anders.

WachTMeesteR | 26-03-20 | 09:31 | 1

Juist, de overheid had het pre-crisis moeten regelen. Zijn zat rampenoefeningen met pandemieën gedaan. Noord-Nederland geeft het falen van Den Haag/ RIVM aan.

arlen | 26-03-20 | 09:37

De gezondheidszorg kan de grote getallen patienten binnenkort niet aan en dan zetten we Van Rijn neer als grote leider versus een bedrijf dat de crisis niet kan bijhouden qua productie.

sjef-van-iekel | 26-03-20 | 09:30

Welkom in de vuile wereld van de geneesmiddelen. U dacht drugs erg was? Think again, drugsbaronnen zijn watjes ten opzichte van big pharma.

Zuma | 26-03-20 | 09:29 | 4

@BBRDWR | 26-03-20 | 09:38: Zoals ik wel eens heb begrepen is het mogelijk om "backward engineering" toe te passen zodat duidelijk wordt wat de bestanddelen zijn en in welke verhouding. Als dat mogelijk is, is dat een oplossing. Roche zal wel een patent hebben en dat wordt natuurlijk geschonden als een andere partij hetzelfde product maakt. Zolang dat onder supervisie/in opdracht van de overheid gebeurt tegen een normale prijs denk ik dat Roche geen sterk verhaal heeft bij de rechter gezien de huidige dreiging voor de volksgezondheid. Als ze nadenken zouden ze zelfs geen zaak moeten starten, verdere imagoschade en een enorme uitgave aan legal fees zijn de resultaten.

Ad1617 | 26-03-20 | 09:46

@Ad1617 | 26-03-20 | 09:46: Lol @ oplossing. Dat is het. De samenstelling is niet geheim, hoe je het maakt wel. Blijkbaar. Ik denk/vermoed dat er veel meer producten met een zelfde soort techniek/recept gemaakt worden, dus dat het niet zozeer om deze lysis gaat. Dat is denk ik zo spannend helemaal niet. Misschien niet hoor, maar dan zou namaken ook geen probleem zijn.

BBRDWR | 26-03-20 | 09:53

Vriend van me twee keer afgelopen twee jaar in ziekenhuis gelegen vanwege verkeerde medicijnen.
Hoeveel per jaar gaan er dood aan deze sjit?
Nobody cares.

Ben Adam | 26-03-20 | 10:06
▼ 1 antwoord verborgen

Koop er nooit meer iets van

ikdenkwat | 26-03-20 | 09:29

Wellicht zou een lijst met aandeelhouders kunnen worden opgesteld en dat de BN-ers een 'marketing campagne' kunnen opstarten? Kom er maar in Rosanne Hertzberger!

SimpeleZiel | 26-03-20 | 09:28

Een topic dat zich uitstekend leent voor de nodige Godwins. Want dat verdienen die jongens en meisjes van Roche wél.

benjeallanggek | 26-03-20 | 09:27

Ze hoeven het recept niet te geven, er kan gewoon voor betaald worden. Verplichten om onder licentie de productie ergens anders toe te staan. Weet ook wel zeker dat als je maar genoeg betaald dat je ze niet hoeft te verplichten.

flame_me | 26-03-20 | 09:27 | 3

Niemand heeft de ballen omdat te doen (en een redelijke cap te zetten op die licentiekosten).

Zuma | 26-03-20 | 09:30

Ja. Tuurlijk, want de wereld is fair en gaat betalen voor een recept. Je gebruikt 1 ander element wat er op lijkt en je hoeft niet mere te betalen. Kost je niet alleen bakken met geld, maar ook bakken met tijd in rechtzalen. Ga jij maar al die chinese namaakzooi checken. Is toch niet reeel joh. Wat me meer verbaasd is dat zij de enige fabrikant lijken te zijn. En als dat zo is, is dat des te meer reden om het geheim te houden. Die toko wordt niet groot door de filantroop uit te hangen. En dat willen we allemaal toch, economie, centjes, groei?

BBRDWR | 26-03-20 | 09:40

er zijn wetten die dat onmogelijk maken.

Guillermo | 26-03-20 | 09:52

Een stap verder is dat Roche niet zo graag testen verkoopt omdat ze het medicijn al klaar hebben liggen op de plank. Ze doen het om u te zieken.

Premier Trutte | 26-03-20 | 09:26 | 2

Dan zou het juist wel zin maken om de tests te verkopen, dan kun je daarna meteen het geneesmiddel verkopen. Win-win toch?

FrankVeer | 26-03-20 | 09:27

Omgekeerd redeneren en schuld afschuiven. Je kan ook zorgen dat je als anticiperende overheid basismiddelen op de plank heb liggen. Nu een virus morgen een insectenplaag en overmorgen een EMP. Aan het werk visionairs/raamklevers.

Pedronegro | 26-03-20 | 09:26 | 3

En wat dan als iemand, zo'n visionair voor 700 miljoen aan griepvaccins koopt en die griep niet komt?

Miezerig | 26-03-20 | 09:29

@Miezerig | 26-03-20 | 09:29: Dat is net zoveel geld in de plomp als een levensverzekering en niet dood gaan. En daarbij, wat kost een instortende economie? Een duizendvoud?

Pedronegro | 26-03-20 | 09:35

Er zijn heel veel farmaceuten in Brabant maar ik denk niet dat dit hun werkterrein is.
Jammer want hun handel ligt nu ook stil.

Miezerig | 26-03-20 | 09:25

Dit zullen wij nooit vergeten in deze panelen!
Massaal short gaan op die klootzakken.

pibasso | 26-03-20 | 09:24 | 2

Bad reviews op hun google bedrijfspagina. Helemaal de grond in schrijven met zijn allen.

Hemke-Valsema | 26-03-20 | 09:39

Jammer voor ze. In België hebben ze deze week een nieuwe test ontwikkelt, kost geen drol en binnen 15 min heb je antwoord, testaccuratie is 70%. Misschien minder accuraat dan de Roche test, maar je hoeft geen 24 uur te wachten, en je hoeft niet samen te werken met een geldbeluste zwitserse partij (wie had gedacht dat zwitsers over lijken gaan voor hun centen :+)

Het linkje mag ik niet droppen want zwitsal, dus google het maar.

Dauthi | 26-03-20 | 09:24 | 3

België..

DinkyToy | 26-03-20 | 09:27

Dat zegt een Zwitsallander.

Premier Trutte | 26-03-20 | 09:28

Dus de regering verhuld zo zijn eigen falen, er zijn 4 of 5 verschillende testen voor chinavirus.

d e r e a l i s t | 26-03-20 | 09:24 | 1

Zelfs bij de buren is er een test vrijgegeven (resultaat in 15 minuten )

Guillermo | 26-03-20 | 09:53

Bij dit soort lui zie ik gewoon invallen en meenemen, fuck vrije markt, dan maar communisme bij uitzondering

menage | 26-03-20 | 09:23

Nee dat is treurig gelul mensen. Van Oef meldde op deze site vorige week al dat in een door Goldman georganiseerde call voor een select groepje investeerders ook de CEO van Roche zat en hij legde uit hoe het werkelijk zit. Er is grote druk vanuit de USA om testkits te verkrijgen, en ze betalen meer dan Bruno Bruinsen, Hugo de Jonges en die Europese klaplopers uit Italië en Spanje bijelkaar. Dat is de ware oorzaak.

van Oeffelen | 26-03-20 | 09:23 | 6

Gelul , ze kunnen het patent open gooien , en aangeven dat NL de Roche testmachines ook mogen gebruiken met vergelijkbare recepten. Allesbehalve dat is puur uit winst oogmerk.

blamage_fr | 26-03-20 | 09:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Gek artikel, want ik heb toch een aantal geloofwaardige medische bronnen die beweren dat een test super makkelijk te maken is, alleen dat geen enkele test naadloos is.

Dubz | 26-03-20 | 09:22

Even snel dat recept geven Roche, anders gebruiken we in Nederland nooit meer jullie spulletjes. En gaan we bovendien straks kijken hoeveel extra doden jullie beleid heeft opgeleverd. En dan worden jullie daar wettelijk voor aangeklaagd. (Liefst onder krijgsrecht en met hoofdelijke aansprakelijkheid.)

Kunnen die groene baardsmurf en zijn schoothondje Samsom zich hier niet op richten (want die hebben toch niets zinnigs te doen)?

benjeallanggek | 26-03-20 | 09:21 | 2

A. Zwitserland zit niet in de EU
B. Als NL zegt geen medicijnen meer af te nemen, maakt dat net zo veel indruk als dat jij boos bij KPN je abonnement opzegt.
C. Alles in de wereld draaide altijd al alleen om geld en dat zal nooit veranderen, dus niks nieuws,

tsjajaja | 26-03-20 | 09:30

@tsjajaja | 26-03-20 | 09:30:
A. Nou en? (Slim van ze.)
B. Andere landen lopen of tegen hetzelfde aan en zijn hier ook niet blij mee. En kunnen dan hetzelfde doen. Of Roche neemt een loopje met ons en dan kunnen we die apparatuur gewoon zelf laten maken.
C. Dat klopt, maar de klant is (zekere verenigd) koning.

benjeallanggek | 26-03-20 | 10:43

Het probleem is niet eens het recept , maar de labs hebben de testmachines van die vuile Rochel ratten. En daar mag je alleen producten van Rochel in doen.
Net zoals onze printers... Maar daar luisteren met we zijn allen toch ook nooit naar ?

Kritieke tijden , ik zou als NL gewoon aan contractbreuk doen. Betaal je maar een paar miljoen aan boete ergens over twee jaar.

blamage_fr | 26-03-20 | 09:21

Dat ze zich niet verantwoordelijk voelen voor begint al op hun virtuele reclamefolder.
"© 2020 Roche Nederland B.V.24.03.2020 Privacy PolicyLegal Statement
Deze website bevat informatie over producten die is bedoeld voor een breed publiek en kan productdetails of andere informatie bevatten die niet van toepassing of niet geldig is in uw land. Wij wijzen u erop dat wij geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor het benaderen van deze informatie die mogelijk niet in overeenstemming is met enige geldende juridische procedures, wet- en regelgeving, registraties of gebruik in uw land van oorsprong."

Ze zeggen het, dus ik zou zeggen... pleur dat foldertje in de asbak, en ga nooit meer in zee met onverantwoord handelen en waarschijnlijk 2e keus spullen.
Ga het gewoon weer eens ouderwets uitvinden.
Trek die testen van hun genetisch uit elkaar en ga een eigen nationaal virus lab ontwikkelen. Zie die Cubanen,die konden het tenslotte ook zelf.

Welles! Nietes! | 26-03-20 | 09:20 | 2

Die juridische disclaimer is een beetje als het gele klapbordje "Pas Op. Glad!" voor als er net is gedweild, en uiteraard kunt u parkeren op eigen risico, tevens zijn wij niet aansprakelijk voor diefstal uit de garderobe.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 09:24

Misschien zou het hier en daar iets goedkoper kunnen, maar he, een mens moet ook leven.
Farmaceutische industrie ontmaskerd in twee Tros Radar uitzendingen
www.youtube.com/watch?v=B2_S8--oMLw

RickRD | 26-03-20 | 09:19

aandeelhouders - Farmaceutische bedrijven - politiek - zorgkosten - onderdaan. Het geld stroomt van rechts naar links. Gek hè dat de kosten voor de zorg steeds hoger worden. OK de bevolkings-pyramide maar die kan echt niet al die enorme kosten verklaren. "Goeie business".

ecologiste | 26-03-20 | 09:19 | 3

De zorgsector hangt van graaiers aan elkaar. 100 miljard per jaar in Nederland alleen al. Elk jaar weer te verdelen. Zonder noemenswaardige controle of sancties. Ja boven de ton als je teveel afgunst of hele domme foute maakt. Ik graai overigens ergens anders waar ook het geld vrolijk tegen de plinten klotst.

Graaier | 26-03-20 | 09:22

@ecologiste | 26-03-20 | 09:33: Ziekenhuizen als paleizen. Mooie poliklinische behandelcentra. Mooie ruim opgezette kantoren. Eigenlijk net zo als het onderwijs. Het lijkt net of het allemaal heel idealistisch en publieksgericht is. Maar dat is het niet.

Heiner | 26-03-20 | 12:54

Een test is geen geneesmiddel. Het preventief in isolatie zetten van contacten van besmette gevallen wordt door het RIVM niet gedaan. De bevolking heeft massaal lak aan de beperkingen en handhaven doet men niet. Alles op Roche schuiven is te makkelijk.
Met alleen de vloeistof ben je er nog niet. Ook pipetten en ander materiaal is nodig om de machine te laten draaien.
Je maakt mij overigens niet wijs dat een lab dat virussen kan bekijken niet in staat is de samenstelling van een vloeistof te ontleden. Het NFI zou dat zeker moeten kunnen. Een concurrent van Roche weet het anders ook wel.

Frau Merkel | 26-03-20 | 09:18

hey geenstijl, ik wil mijn eigen weblog beginnen. willen jullie de code geven van jullie systeem? dat werkt zo lekker namelijk.

of moet ik zelf iets laten maken in india door kleine kindertjes? willlen jullie de dood van een paaar kleuters op jullie naam hebben??

Henk P | 26-03-20 | 09:18 | 8

@Frau Merkel | 26-03-20 | 09:29: neen, het gaat om de manke vergelijking. Dat het niet geven van een evt levensreddend recept omdat dat dan infecties in een vroeg stadium kunnen worden herkend niet te vergelijken is met het zgn afnemen van producten die sowieso al door Henk, via Aliexpress en in India worden gemaakt, zonder schuldgevoel worden besteld

Olleke | 26-03-20 | 09:42

Jouw weblog gaat mensenlevens redden! Moeten we doen!

ScumbaggusMaximus | 26-03-20 | 09:44

@Olleke | 26-03-20 | 09:42: onder dat u mij kent zeggen dat ik via ali koop.

voorop gesteld, ik vind het debiel dat er zo'n vergelijking wordt gemaakt dat ze het recept niet vrij willen geven.
wanneer er oorlog uitbreekt, moeten we dan alle landen maar de blauwdruk geven van een atoombom zodat ze zich kunnen bewapenen?

is dat een betervoorbeeld?

Henk P | 26-03-20 | 10:10
▼ 5 antwoorden verborgen

ZSM andere testen ontwikkelen, er is meer dan genoeg mogelijk! Lysis buffers zijn vaak heel simpel te maken (detergent en de juiste pH), je moet ze alleen een praktijk test geven om zeker te zijn van de werking in het testsysteem. Daarnaast zijn er alternatieve methoden te bedenken, voor plant pathogeen detectie gebruiken we tegenwoordig LAMP (loop mediated isothermal amplification). Deze test duurt een half uur als je eenmaal alle componenten bij elkaar hebt gebracht, en is prima te ontwikkelen op virussen.

Thies | 26-03-20 | 09:17

Toch vind ik dit soort commentaren altijd een beetje kort door de bocht. Farmaceutische bedrijven investeren vele miljoenen in het ontwikkelen van hun producten. Als die producten even later nodig zijn dan verwacht de wereld dat die bedrijven hun producten gratis weggeven. Dat is een beetje alsof ik naar een restaurant ga als ik honger heb, en dat restaurant dan afschilder als gewetenloos wanneer ze me het eten niet gratis willen geven. Beetje te makkelijk, en niet fair.

Proud Infidel | 26-03-20 | 09:17 | 6

Ik had vroeger ook wel wat meer sympathie voor de farmaceuten. Maar dat was over toen ik er achter kwam dat ze vrijwel zonder uitzondering meer aan marketing uitgeven dan aan research. En ja, al die leuke conferenties waar dokters worden uitgenodigd, die vallen ook onder marketing.

Muxje | 26-03-20 | 09:31

Dat het al zo ver is dat je €7 moet aftikken zodat een apotheker je vertelt wat je in de bijsluiter kan lezen is natuurlijk ook normaal

Olleke | 26-03-20 | 09:31

Is er iets gezegd over gratis?

Heiner | 26-03-20 | 10:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Stel ik heb als kleine handelaartje 500 mondkapjes ingekocht om met winst weer te verkopen, dan mag de staat daar beslag opleggen (iets met landsbelang oid).........
Geldt zoiets niet als een groot/machtig bedrijf iets in zijn bezit heeft wat van landsbelang kan zijn?

Simon_Ketellapper | 26-03-20 | 09:17 | 1

Die bijten terug met juridische procedures, netwerken waarin hun mensen zitten en dreigementen dat politici en artsen moeilijker gebruik kunnen maken van hun gepatenteerde producten. Laat dat maar aan de Zwitsers over.

Graaier | 26-03-20 | 09:27

Je zou toch denken dat de EU hierin een voortrekkersrol moet hebben toch?
*Duikt onder de tafel*

Ommezwaai | 26-03-20 | 09:17 | 2

Hebben ze al gedaan. Ze zijn zelf allemaal al getest en hebben bankrekeningen in Zwitserland geopend.

Olleke | 26-03-20 | 09:20

@Olleke | 26-03-20 | 09:20: En kijk maar eens hoeveel ex politici in de medische wereld na hun politieke loopbaan ergens binnen lopen met baantjes binnen de sector. Heeeelllll veeeelllll

Graaier | 26-03-20 | 09:29

Roche is niet de enige: www.nrc.nl/nieuws/2020/03/26/gilead-h... Overigens gaat Zwitserland ook niet echt lekker in covid-19 opzicht. Als burger worden we nu zo ongeveer per decreet geregeerd, maar bedrijven kunnen hun allesbehalve goddelijke gang blijven gaan?

Er klopt geen zak van. Nee, dan onze Wopke die een moreel beroep doet op ondernemers (niet te verwarren met dertien-in-een-dozijn managers met fijne emolumenten) om geen misbruik te maken van het aangekondigde steunpakket.

Keer nog wat dividend uit en koop nog wat eigen aandelen in zou ik zeggen. Behalve in de BV Nederland uiteraard, maar dat spreekt voor zich.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 09:17


Met Roche dient op een later tijdstip te worden afgerekend wanneer ons dat schikt !!

Mooi voer voor een artikel - campagne

Ervaringsdeskundige | 26-03-20 | 09:17 | 1

Ik ben er overigens wel voor dat patenten / inversteringen beschermd worden, maar dit is een gevalletje overmacht. Roche moet vrijgeven en later via neutrale arbitrale comissie 'fair' gecompenseerd worden.

Ervaringsdeskundige | 26-03-20 | 09:24

Met alleen het vrijgeven van de receptuur ben je er niet. De zuiverheid en toleranties spelen een grote rol. In het verleden heeft enkel het verhuizen van productie al eens geleid tot problemen, terwijl de receptuur hetzelfde is. Een ziekenhuis die dit zelf wil produceren kan optiek nog weken aan het troubleshooten zijn.

Op zich had mevrouw herpesberger wel een punt in haar stuk. Echter de wereldwijd is er een tekort aan RNA-extractie kits. De enige optie is dus afstappen van het Roche platform en gebruiken wat voorhanden is van andere fabrikanten. Waarbij wel opgemerkt moet worden dat alle manuele methoden afvallen van wegen het benodigde volume.

ir.Bob | 26-03-20 | 09:15 | 4

Eensch, maar dat is een stap die je moet doen voor of na zo’n crisis. Dat je voor bepaalde kritieke zaken geen vendor lock in meer tolereert. Sommige multinationals waar ik gewerkt heb hadden intern al zo’n beleid: no single source. Er waren uitzonderingen mogelijk, maar die moesten op of net onder C-level worden goedgekeurd.

Muxje | 26-03-20 | 09:23

@vanPruikem | 26-03-20 | 09:22: Ook bij die optie zijn er obstakels. Zo zijn de grondstoffen voor de lysisbuffers ook schaars op het moment. Bijvoorbeeld Alcohol, ethanol, wat veel gebruikt wordt in moleculaire biologie en altijd meer dan voorradig is, is op dit moment schaars.

De vender lock-in heeft ook een oorzaak waar het FTM artikel aan voorbij gaat. Vanwege EU regelgeving gebruiken ziekenhuizen zoveel mogelijk CE-IVD goedgekeurde instrumenten en reagentia. Het Roche systeem is praktisch gezien ongeveer de enige optie. Dat het systeem met cartridges werkt, die zorgen voor de lock-in, is in zekere zin ook een gevolg van de CE-IVD normering.

ir.Bob | 26-03-20 | 15:03

@vanPruikem | 26-03-20 | 09:22: Nee, ze zullen wat slechte publiciteit hebben en dat gaat ook weer over. Deze bedrijven willen geen geld, die willen wetsaanpassingen. Hogere prijzen in de toekomst, gegarandeerde afnames enzovoorts.

Arachne | 26-03-20 | 23:26
▼ 1 antwoord verborgen

Dan moet de EU het patent maar kopen voor 1.000 mrd. Beter dan eurobonds of QE zonder issuer limits van 750 mrd. Dan heeft de burger er tenminste iets aan.

hustler01 | 26-03-20 | 09:14

Wellicht heeft Roche hier miljarden in geïnvesteerd. Logisch dat ze dit niet vrijgeven, marktwerking, net wat u zegt.

Hadden we dit maar aan de voorkant moeten regelen met medische patenten etc. etc. Nu niet zeuren maar dokken.

Crossing_The_Rubicon | 26-03-20 | 09:14

Wir machen das is toch zwitsers?

Poesman | 26-03-20 | 09:14
-weggejorist-
Imzadi | 26-03-20 | 09:14

Tsja, eigen schuld dikke bult als je je afhankelijk maakt van 1 leverancier. Die Koreanen deden dat niet en testen zich helemaal suf.

drs. Levi Samsonov | 26-03-20 | 09:14 | 1

Academisch ziekenhuis Groningen en in Duitsland idem dito. Die hebben gewed op meerdere paarden.

Ommezwaai | 26-03-20 | 09:20

''Es ist nur eine Grippe.'' -Roche-

Toetsenbordcomplex | 26-03-20 | 09:14

Zwitsers hebben nog nooit in de geschiedenis van de mensheid enige waarde toegekend aan het algemeen belang, Het is met recht het grootste kudtvolk op aarde en ze kunnen drie dingen goed: a ) koekoeksklokken b ) zakmessen c ) centjes verdienen over de rug van een wereld die krepeert..

BRR76 | 26-03-20 | 09:13 | 6

Tja, ze hebben het arbeidsethos van Duitsers, de arrogantie van de Fransen en het laaienlichten van de Italianen.
Maar u vergeet de bankensector te noemen. Pharmacy zijn ze dus ook groot in, dan hebben ze nog Toerisme. De klokjes en zakmessensector is tamelijk klein vergeleken daarbij. Waarschijnlijk dat Nestlé nog meer geld in het laatje brengt.

De verwarde man | 26-03-20 | 09:18

Ik wil echt een uitzondering maken voor Zwitserse strooikaas!

Crossing_The_Rubicon | 26-03-20 | 09:18

In het Kunstmuseum hangen enorm veel kostbare werken verworven in de periode 1940-1945 waarvan men niet precies weet waar ze vandaan komen... In de bankkluizen liggen enorme hoeveelheden waardepapieren en waardeartikelen waarvan men niet weet van wie ze zijn want GEHEIM. Zwitserland omsingeld door de EU. Waarom Albanië wel inlijven en Zwitserland niet> Vragen vragen. EU deugt niet? Net als nu EU zwijgt over de Farmaceutische industrie terwijl de EU nu het voortouw zou moeten nemen. Waarom wel bij de immigratie en niet bij de vaccinatie???? Omdat ik geef maar even mijn antwoord: omdat de EU ons klaar masseert als ideale consumenten voor de multinationals en hun aandeelhouders. De Eu heeft daar poppetjes voor zoals Timmerfrans maar ook alle politici van de aangesloten landen. M.u.v. de uiterst rechtse en uiterst linkse politici die telkens weer onderuit moeten worden gehaald want stel je voor dat ze de meerderheid zouden krijgen voor hun eigen volk eigen cultuur eerst.

ecologiste | 26-03-20 | 09:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Blijft staan dat ondanks de indrukwekkende hoeveelheid (pseudo-)ambtenaren van ministeries, instituten als RIVM, veiligheidsregio's enz enz, één slimme arts/bestuurder van één ziekenhuis aan de rand van Nederland, een groot verschil kan maken. Die talloze miljoenen aan overhead waren beter besteed aan een voorraad pipetpuntjes...

Guido | 26-03-20 | 09:13

Er zijn gewoon andere testmanoeren op de markt, maar...... onze inkopers hebben weer lekker een vendor lockin gedaan en hanteren niet meerdere leveranciersprincipe.

Marktwerking in de zorg.
Voor wie eigenlijk?

Kaas de Vies | 26-03-20 | 09:12

Heel simpel: als het probleem een patent is het bedrijf dwingen voor een redelijke prijs een licentie te verkopen (dat zijn ze sowieso wettelijk verplicht), en als het om een bedrijfsgeheim gaat: laat ze dat geheim dan maar op hun website plaatsen. In ruil voor vrijstelling van n jaar omzet- en winstbelasting. Over n valt te onderhandelen.

Max Headroom | 26-03-20 | 09:12 | 1

In ruil voor...

U heeft echt geen idee van de belangen, de macht en geld die in deze bedrijfstak spelen.

Arachne | 26-03-20 | 23:19

En dan hebben de RIVM in de eerste weken duizenden tests kits eigenlijk verjubileerd.
Iedereen kreeg moest een dubbele test krijgen om zekerheid te krijgen.
Oh en je gezinsleden ook maar.
Wij vonden dat logisch maar als wij de kennis over de beperkte tests toen hadden gehad hebben wij er schande van gesproken.
Het RIVM had die kennis wel.
Shame on you!

Miezerig | 26-03-20 | 09:12 | 1

Daar heb je een punt. De RIVM had moeten weten hoeveel testen er waren, en had moeten kunnen inschatten dat we een zwaar tekort zouden krijgen.

Nuchternederland | 26-03-20 | 09:37

Leidend in de aanpak van de Corona crisis in Nederland is de aanwezige ziekenhuis/I.C. capaciteit. Men doet keuzes en neemt beslissingen op basis van beschikbare ziekenhuizen, bedden en aantallen personeel. Het kind van de rekening is dus altijd de patiënt, de zieke, de stervende; thans met name de ouderen. Gezondheidszorg gaat over mensen niet slechts over financiële rendementen. Een forse wachtrij ontstaat nu door de mensen die maar even pas op de plaats moeten maken met hun 'gezondheid' want de zorg kan de vraag niet aan. Men heeft gepland en voorzien in een afgepaste instroom van zieken, niet op calamiteiten, zoals nu. Anders gezegd er mogen maar x mensen ziek worden, zijn dat er meer dan loopt het fout.

Broadsquire | 26-03-20 | 09:11 | 2

+ goede Nederlandse ziekenhuizen zijn na de privatisering zorgverzekering zich steeds meer gaan richten op de 'makkelijke gevalletjes die veel geld opbrengen' (bv IVF behandelingen - absurd dat die onder zorgverzekering vallen; meniscusoperaties; kunstheupjes etc) en zo minder specialisten beschikbaar voor de echte zieke mensen (ziekenhuis rankings 'beste ziekenhuis van NL' natuurlijk helemaal debiel)

MaximusAurelius | 26-03-20 | 09:15

Poissonverdeling. Als de brandweer gemiddeld 1x per dag uitrukt, wat is dan de kans dat ze op een gegeven dag 5x op pad moeten? Of 100x? Hoe bepaal je nu het aantal brandweerwagens? Je zorgt dat de kans kleiner is dan 0.0...01% dat je het niet aankunt. De corona uitbraak is zo'n 0.0...01% geval. Als de politiek vorig jaar 2000 beademingsapparaten had gekocht hadden de kranten daags daarna bol gestaan van de verhalen over geldverspilling en corruptie.

Max Headroom | 26-03-20 | 09:22

Misschien had onze lakse overheid niet tot het laatste moment moeten wachten met bestellen?
Ik kan nu ook geen Albert Heijn bezorgmoment meer kiezen.

frickY | 26-03-20 | 09:10 | 1

Ik meen ook de verderfelijke invloed van de lean-hype van enkele jaren geleden te ontwaren.
Beunhaas consultants benoemden zaken als voorraad als snel als "waste" en claimden miljoenen successen met het liquideren daarvan.

De verwarde man | 26-03-20 | 09:13

Dit is nu eenmaal hoe ons kapitalistische systeem werkt

Anders geeft GS hun fantastische snelle pushmessage systeem even aan de NOS zodat zij mensen ook sneller kunnen informeren?
En deel direct even je hosting voor RIVMs infectieradar.

frickY | 26-03-20 | 09:09 | 3

Precies, kijk maar eens naar Venezuela, daar is nu alles al onder controle.

Ko Ranzig | 26-03-20 | 09:11

U bent werkzaam in de “medische“ sector? Denkt u dat de 100 miljard alleen bedoeld is als verdienmodel ten koste van levens of ook is het bedoeld als middel om te ontzorgen en te helpen? Zo niet dan hoort u bij Roche. Wel? Dan hoort u bij honderdduizenden zorgmedewerkers die elke dag hun bed uit stappen om te helpen waar kan.

Graaier | 26-03-20 | 09:15

Waarom niet gewoon het hele bedrijf nationaliseren? Huidige directie ontslaan en alle aandeelhouders onteigenen. In dit soort situaties zou het algemeen belang voorrang moeten krijgen boven het belang van een clubje aandeelhouders.

Dit is te idioot voor woorden. Het journaal in heel de EU zou de eerste 10 minuten over bovenstaande optie moeten gaan. Wedden dat Roche dan actie onderneemt en de receptuur gaat delen.

Gewone-Nederlander | 26-03-20 | 09:09 | 3

Waarom mag Mercedes 50000eur vragen voor dat mooie nieuwe modelletje? Ik wil er ook 1. Kunnen ze best aanbieden voor 20k EUR toch? NL overheid moet daar maar iets aan gaan doen - de schoften!
(Of beter nog - NL overheid moet Mercedes verplichten om ook diagnostische middelen te gaan produceren!)

MaximusAurelius | 26-03-20 | 09:12

@MaximusAurelius | 26-03-20 | 09:12: O jee, als je dit echt niet snapt heb ik medelijden met jou en je omgeving. Het is nog vroeg dus vooruit ik zal het je toch uitleggen:

Het is nu een beetje lastig om een alternatief op te zetten voor de testvloeistof. Daardoor gaan onnodig mensenlevens verloren. Want we kunnen de omgeving van een besmette persoon niet waarschuwen als we niet weten wie besmet is. Als jij in plaats van Mercedes in een Kia gaat rijden (of een driewieler) kost dat geen mensenlevens. Snapie?

En het kost Mercedes iets meer tijd om diagnostische middelen te gaan produceren als voor Roche om de receptuur te publiceren...

Gewone-Nederlander | 26-03-20 | 09:18

Rochnl op Twitter: De receptuur van lysisbuffer in het algemeen is niet geheim. In een aantal labs wordt t eigenhandig gemaakt. @RocheDiaNL doet haar uiterste best aan de vraag te voldoen. Productiecapaciteit is verdriedubbeld.

Wat is het nou, wel of niet geheim?

Rest In Privacy | 26-03-20 | 09:08 | 3

De tekst zegt het: "In het algemeen"
Dus de componenten zijn bekend, maar de samenstelling... die moet je zelf ff gokken

DatInternetDingetje | 26-03-20 | 09:12

Vraag even aan ze welke labs dat dan zijn. Ga dan even controleren of dat zo is. Mail dat dan even naar het RIVM. Laat ze dit dan op grote schaal opzetten voor nog meer labs. En tot slot laat het RIVM dan het testbeleid aanpassen.

Dat is wel genoeg voor jou voor vandaag.

Gewone-Nederlander | 26-03-20 | 09:12

Roche » Roach

HeelStijl | 26-03-20 | 09:07 | 2

Mooie vis! Gebruik ze naast haring en horsmakreel voor het snoekvissen in de wintermaanden. Wel dood aan de haak binden natuurlijk, we zijn geen dierenbeulen...

Klinisch dood | 26-03-20 | 09:12

Lekker blowen

G3spuiS | 26-03-20 | 09:13

Ik voel een rochel opkomen.

Piet Karbiet | 26-03-20 | 09:06

Nederland had natuurlijk ook een normale prijs kunnen betalen in plaats van altijd voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, dat hadden wij misschien wel gewoon al onze Corona testen gekregen.
Net als onze mondkapjes, die stonden al op het vliegveld toen ze door Frankrijk voor onze neus werden weggekaapt omdat die een betere prijs aan de producent betaalde.

Osdorpertje | 26-03-20 | 09:05 | 4

toen ze door Frankrijk voor onze neus werden weggekaapt omdat die een betere prijs aan de producent betaalde.
Ik heb dat vaker gelezen hier,heeft u misschien een linkje waar ik dat verhaal kan lezen?

ditotje | 26-03-20 | 09:24

Handjeklap voor leven of dood ? Gewoon eerlijk verdelen !

Koning BongoBongo | 26-03-20 | 09:31
▼ 1 antwoord verborgen

Why the outrage? Is toch algemeen bekend dat de farmaceutische industrie grof geld verdient en goedkope medicijnen steevast blokkeert? Al decennia zo. Maar nu er een kuchje rondwaard ineens is dit een groot probleem?

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 09:05 | 2

Het is helemaal geen algemeen bekend iets; als je ene maand geleden had geschreven dat 'the big pharma' puur om geld draait en daarmee, och, ik noem maar wat, vaccinaties probeert te pushen, is de voornaamste reactie 'ja maar, vaccinaties zijn joepie, wat zeik je nu?'.
Die outrage, die had er al eerder kunnen zijn, want de werkwijze van die bedrijven is nooit veranderd... Fuck de mensheid, het gaat om de aandeelhouders (en indirect de bonussen).

EEnzame SchizofrEEN | 26-03-20 | 09:13

@EEnzame SchizofrEEN | 26-03-20 | 09:13: Inderdaad, zie de producent van Oxycotin.

Mensen moeten ook niet te veel beter worden/zijn, want dat is niet goed voor de handel.

Arachne | 26-03-20 | 23:15

Onzin verhaal.
Farma industrie is niet verantwoordelijk voor productie en beschikbaarheid essentiele medicijnen vaccins en diagnostische middelen.
De werkelijke vragen die gesteld moeten worden gaan over het privatiseren van de zorg in het algemeen (NL zorgstelsel in jaren 80 1 van de beste in de wereld) en het afstoten van essentiële medische faciliteiten zoals staatsvaccine bedrijf.
Voorkomen is beter dan genezen - ook in dit geval.
Maar het behouden van staatsbedrijven (ook nutsfaciliteiten, post etc) was hoegenaamd 'te duur'.
Gaan we nu even een rekensommetje maken wat het kost om deze coronacrisis te bestrijden tov een systeem wat meer ruimte had gehad en gereed was om een dergelijke crisis op te vangen?

MaximusAurelius | 26-03-20 | 09:04 | 3

Ik keur hem nog net goed.

Pedronegro | 26-03-20 | 09:08

Ik niet. Het is geen onzin verhaal; er worden feiten beschreven.
Echter, uw vervolg is prima; onze overheid is ernstig in gebreke gebleven.

EEnzame SchizofrEEN | 26-03-20 | 09:14

Geen onzin, het is de situatie zoals die er nu is.
Echter, dat de schuld niet alleen bij de leveranciers ligt is duidelijk; jezelf afhankelijk maken van één partij is altijd een groot risico.

DatInternetDingetje | 26-03-20 | 09:19

De mensheid staat nog lang niet op punt van uitgeroeid te worden...... je kan het immoreel vinden, je kan ook kijken of we er financieel op vooruit gaan. ... Roche modus off.

Karel Kruizenruiker | 26-03-20 | 09:04

En het management wat bij deze farmaceut lekker goedkoop heeft ingekocht, vette bonus naast salaris ontvangen, zijn zeker onschuldig?

MoonBeebe | 26-03-20 | 09:04

What's new? Het gaat in de zorgsector altijd alleen maar over geld en lang niet meer over zorg. Zo lang er bedrijven zijn die grof geld verdienen aan een behandeling/medicijn, zal dat ook niet veranderen. Kijk, ergens gun ik het een bedrijf van harte als zij hét middel tegen een of andere enge ziekte uitvinden en daar ook een slaatje uit kunnen slaan. Daarbij geldt ook: vraag en aanbod. Maar buitenproportionele modellen zouden gelimiteerd moeten worden door overheden. Als de productie van iets 1 euro kost, zou dat niet voor 10000 verkocht mogen worden, bij wijze van.

Le Roi | 26-03-20 | 09:03 | 1

Jawel, want anders gaan de miljarden aan ontwikkelingskosten nooit uitgegeven worden.

hustler01 | 26-03-20 | 09:22

Den Belg heeft toch een nieuwe test die in een kwartier uitsluitsel geeft......... welles waar iets minder betrouwbaar maar beter iets dan niets......

Fatwabuster | 26-03-20 | 09:02 | 2

Was dat niet met het uitblazen van die lucifer? Hoax. Heeft het RIVM al onderuit gehaald.

Pedronegro | 26-03-20 | 09:06

@Pedronegro | 26-03-20 | 09:06: Als het RIVM iets onderuit haalt, weet ik niet of ik dat als een contra indicator moet zien of niet. Maakt niet uit waar je naar kijkt, maar zowel het RIVM als het kabinet hebben de laatste weken nou niet echt een vertrouwenwekkend beeld van zichzelf laten zien. To little, to late.

Heiner | 26-03-20 | 10:15

Zwijnen zijn het. Net als de verantwoordelijken voor gezondheidsbeleid in NL. Moeders woont in Spanje en betaalt ongeveer een kwart voor haar medicijnen dan dat ze dat in NL deed. En dan niet voor de goedkoopste variant.

Olleke | 26-03-20 | 09:02 | 2

dat is iets wat ik mensen al jaren lang duidelijk probeer te maken, dat alle zorg achterlijk duur is en ze woeker prijzen hebben ingevoerd voor medicijnen sinds de privatisering van de zorg. en dat de overheid hier altijd een hand had moeten houden in de zorg. zie hier het resultaat van de 'vrije markt' .

Pietertje87 | 26-03-20 | 09:07

@Pietertje87 | 26-03-20 | 09:07: Het is diezelfde Roverheid die het ziekenfonds de nek heeft omgedraaid om dat het ook zo nodig geprivatiseerd moest worden.
Weet u nog, die vent met die vinger in de keel, dat was een minister, hoogevorst heet hij, die is daar verantwoordelijk voor, nu is hij z'n zakken aan het vullen en voor de gewone man zijn de ziektekosten nagenoeg niet meer op te brengen.

watmagjenogwel | 26-03-20 | 12:08

Copyright is een door de overheid gehandhaafde monopoliepositie. In iedere markt geldt een monopoliepositie als slecht en onwenselijk behalve als het om copright gaat. Tijd om daar eens verandering in te brengen. Copyright kills.

dezakloper | 26-03-20 | 09:01 | 1

Copyright is er om een bedenker te beschermen en het publiceren mogelijk te maken. U praat wat over productbescherming en heeft geen benul van copyright of patentrecht.

MaarFeitelijk | 26-03-20 | 10:42

Dit soort bedrijven gaan over lijken, alles voor geld al vallen er duizenden doden.

obzzcure | 26-03-20 | 09:00 | 2

Walgelijk. Laten ze een voorbeeld nemen aan de wapenhandel.

Pedronegro | 26-03-20 | 09:04

Men heeft de apparatuur en een contract tegen een afgesproken prijs. Nu is de prodcutie overvraagd en stagneert het wat. Van enige prijsverhoging is geen sprake. Men moet alleen zien wat sneller aan de vraag te voldoen.

MaarFeitelijk | 26-03-20 | 10:41

Denk meteen aan die deugkneus die ging bellen net een mondkapjes handelaar.

marrretje | 26-03-20 | 08:59

Als ik Roche zou zijn, zou mijn reactie zijn: Heren politiek met jullie deugverwijten. Sluit en verbied eerst alle tabakmakers maar voor je ons gaat verwijten dat we doden veroorzaken. Stelletje sukkels. Duizenden doden, er zijn 20K aan oudjes en zwakkeren gestorven. Kom nou. Oh en wie bezuinigd er nou 50% IC capaciteit weg. Wij? Rot lekker op met je gare claims. Wij hebben de verantwoording over 1000en banen en levens.

BBRDWR | 26-03-20 | 08:59 | 10

@goedverstaander | 26-03-20 | 09:32: Nederland kan niet testen omdat er blijkbaar iemand adners bereid is meer te betalen dan nederland. U kunt ook zeggen: nederlanders zijn gierig. De redenatie dat Roche verantwoordelijk (of mede-.) is voor duizenden doden is gewoon fout. Zeker als de verwijten vanuit overheden komen die vele malen dodelijkere zaken weigeren aan te pakken. En dan moet je als commercieel bedrijf wel alles open gooien? Echt onzin.

BBRDWR | 26-03-20 | 09:45

@BBRDWR | 26-03-20 | 09:45: Dat snap ik wel maar daar heeft Jan Boezeroen om de hoek geen ene ruk aan. Omdat u het aan het handelen van de Staat der Nederlanden koppelt.

goedverstaander | 26-03-20 | 10:12

Goed gezegd

van Oeffelen | 26-03-20 | 10:44
▼ 7 antwoorden verborgen

www.volksgezondheidenzorg.info/onderw...
In de periode 2009-2017 is de beddencapaciteit in Nederlandse ziekenhuizen afgenomen van 44.800 naar 37.700, een daling van maar liefst 15%, terwijl de bevolking fors gegroeid is. Het aantal IC-bedden is gedaald met 7%.
Je kunt dat onverantwoord gedrag noemen van Rutte, die Nederland vanaf 2010 als premier aanstuurt. Naar aanleiding van de SARS-epidemie is in 2008 al een advies uitgegaan van de NVIC naar de regering om het aantal IC-bedden fors uit te breiden. Daar is dus niet alleen niets mee gedaan, het aantal bedden is zelfs afgenomen! Het is zeer belangrijk om deze miskleun van het kabinet openbaar te maken want juist deze premier profileert zich nu als de redder des vaderlands, terwijl Nederland een wanprestatie levert: Nederland is ongeveer het enige westerse land dat een diepe onvoldoende scoort als het gaat om testmateriaal. Volgens het RIVM heeft dat geen prioriteit maar vanuit de WHO wordt er geschreeuwd: testing, testing, testing!
Hoe dat uitwerkt, weet ik van mijn jongste broer, die in een UMC werkt als chirurg i.o. Hij had geen koorts en voelde zich niet ziek maar merkte dat hij niets rook of proefde van wat hij at en dronk. Voor de zekerheid meldde hij zich ziek. Hij is als medicus nooit getest maar hoorde later dat vrienden van hem corona hadden en hij concludeerde voorzichtig dat hij het ook onder de leden had en het via hen had opgelopen. Een kenmerk van corona, en dat hoorde hij later pas, kan zijn dat je reuk- en smaakorganen worden aangetast. Puur toeval dus dat hij niemand heeft besmet want hij had/heeft geen van de ziektekenmerken waar voortdurend op wordt gewezen, zoals hoesten, niezen en temperatuur verhoging. Duitsland heeft 5x meer inwoners dan Nederland en maar de helft dodelijke slachtoffers. Dat betekent dat Duitsland het 10x beter doet dan Nederland. In Duitsland wordt massaal getest en met name het medisch personeel. Het RIVM en Rutte moeten zich schamen voor hun slechte aanpak! Daarbij gaat de firma Roche niet vrijuit: noem het gerust een criminele organisatie die dik geld verdient aan deze crisis. Ze staat aan de basis van het niet kunnen testen in Nederland omdat Nederland met Roche apparatuur werkt en daarom ook met Roche’s medicamenten moet werken waarvan de samenstelling en productiewijze geheim worden gehouden. Ik noemde de firmanaam al enkele dagen geleden op Geenstijl onder het topic www.geenstijl.nl/5152485/haal-virusve... met de vermelding dat ze goed gingen verdienen aan deze crisis en dat is precies wat ze aan het doen zijn: zich verrijken en daarbij gaan ze over lijken.

En dan de handhaving. Halsema houdt daar bijvoorbeeld niet van en in haar stad kunnen criminelen ongestoord hun gang gaan. Jonge ‘bepaalde’ typetjes rijden rond met veel blinq blinq in dure auto’s. Hen aanhouden is discriminatie en daarom gebeurt dat ook niet. Nu zie je weer precies hetzelfde gebeuren met de corona epidemie: bepaalde groepen trekken zich niets aan van een samenscholingsverbod en drommen bijeen op een markt. In Den Haag is ingegrepen maar de lockdown die geadviseerd wordt door landen die enkele weken meer ervaring hebben in het omgaan met corona dan Nederland, werd gewoon weggewuifd. Zelf verantwoordelijkheid nemen kan wel, als je bevolking bestaat uit mensen met verantwoordelijkheidsgevoel en respect voor elkaar. Dat is iets wat je in Nederland kunt vergeten en het is onverantwoord van Rutte om daar niet aan te denken maar ‘etnisch profileren hè…’ Zo hoorde ik van mijn zus dat ze in een bus zag hoe een oude vrouw met hulpmiddelen, moeizaam in kon stappen. Ze werd bespuugd door Marokkanen die ongeduldig waren en die riepen dat ze nu ziek zou worden. Mijn zus heeft met haar gepraat en geprobeerd haar te troosten want ze was doodsbang. Voor Halsema zijn dit kansenparels. Halsema is volledig verantwoordelijkheid voor de slechte cijfers van Amsterdam wat betreft de toename in het aantal besmettingen. Door haar slechte inzichten in wat voor volk er eigenlijk in haar stad woont en door het niet kunnen interpreteren van wat noodzakelijk is en haar idiote houding naar zich-van-niets-aantrekkend-tuig, zullen er meer mensen sterven dan nodig.

Arm Nederland, de ramadan en het suikerfeest staan nog bij jullie voor de deur, net als de volgende crisis: Nederland zal economisch een enorme val maken en pensioenen zullen onbetaalbaar zijn. Als er veel werklozen bijkomen en bedrijven failliet zijn gegaan, zal de EU van Nederland, dat immers met haar open economie zoveel verdient aan Europa, even moet bijspringen om de landen uit Zuid-Europa die zich nog nooit aan de begrotingsregels hebben gehouden, overeind te helpen houden. Dat noemen ze bij de kartellisten met een chique woord nivellering. Dankzij de EU is er niet eentje arm maar zijn straks alle landen dat, ook de harde werkers uit Noord-Europa!

Angélica de Sancé | 26-03-20 | 08:57 | 36

@Angélica de Sancé | 26-03-20 | 09:11: BL staat dan ook oprecht voor BoerenLul, maar dat heb ik meer dan 2 jaar geleden reeds geplembt over dit wanproduct van enig echtelijk geknutsel.

watmagjenogwel | 26-03-20 | 11:57

@watmagjenogwel | 26-03-20 | 11:57:
Jouw eigen nick spreekt boekdelen. De vlees geworden verongelijktheid, afgunst en kleinburgerlijkheid verpakt in de vraag "wat mag je nog wel?". Iemand die zichzelf ziet als de ultieme loser?

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 12:03

We gaan niks meer van je zuster horen Angelica? Dat dacht ik al. Verzonnen verhaal dus. Niet weer doen hè?

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 18:39
▼ 33 antwoorden verborgen

Goed om te lezen dat er ook kleine bedrijfjes als FTM zijn, die dit soort ellende aan het licht brengen. En ik vrees, dat dit slechts een druppel op een gloeiende plaat is en er véél meer van dit soort bedrijven zijn.
En maar beweren dat we een sociale maatschappij zijn. Ech nie.

EEnzame SchizofrEEN | 26-03-20 | 08:57

Alles onthouden. Zodat we weten wie er na de corona crisis tegen de muur moeten worden gezet.

goedverstaander | 26-03-20 | 08:57

Probeer dat recept dan gewoon te kopen, of denk ik nu te simpel?

Randall3.0 | 26-03-20 | 08:57 | 8

@2voor12 | 26-03-20 | 09:05: Dan laten we dat aan de Duitsers over. O, wacht, kan niet. De grens is daar immers gesloten.

goedverstaander | 26-03-20 | 09:12

In de noordelijke en oostelijke provincies van NL wordt blijkbaar al veel meer gemeten en maakt men de meetvloeistof zelf. Hoe dan!?!
(Stond een paar dagen geleden al in de krant.)
Hier bijvoorbeeld: www.tubantia.nl/hengelo/oproep-leider...

Aristotalloss | 26-03-20 | 09:18
▼ 5 antwoorden verborgen

De één z’n dood ...

Wize | 26-03-20 | 08:57 | 5

… iets met de Roche-Wolf-of-Coronastreet z'n Bugatti, z'n prive-ziekte-vrij-eiland bij de Malediven, z'n veel seks, z'n veel drugs

HeelStijl | 26-03-20 | 09:06

Huis voor een exoot?

Olleke | 26-03-20 | 09:08

@HeelStijl | 26-03-20 | 09:06: de malediven zijn geïnfecteerd met het ortodoxe islam virus...
Je kan beter een prive eiland in Schotland hebben, hoef je je ook geen zorgen te maken dat het in zee verdwijnt.

Dauthi | 26-03-20 | 09:28
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl