Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Video! Chinese leger drillt vlakbij grens Hong Kong, Trump doet Twitter-diplomatie

ONHEILSPELLENDE LEKBEELDEN zo uit Shenzhen Stadium, vlak aan de grens tussen China en Engeland.

De Chinese staatsoutlet Global News liet een aantal dagen terug al een waarschuwingsfilmpje uitgaan van een ongeveer eindeloze colonne van de "People's Armed Police assembling in Shenzhen apparently for exercises", zie na de breek. Ah, ja, oefeningen. Nu de geest uit de fles is ijkt het vooral moeilijk in te schatten wat beide partijen als harde eisen hebben. Deze relronde begon met een wet die uitlevering van Hong Kongs burgers aan China mogelijk maakte, en door die burgers gezien werd als de geleidelijke inlijving van hun "Speciale Bestuurlijke Regio". Maar goed, wat eist China nu? Gewoon rust en kalmte, of willen ze de stadstaat met meer dan 7 miljoen inwoners gewoon volledig annexeren? En volstaat het voor de burgers van Hong Kong als hun leider Carrie Lam het wetsvoorstel eindelijk formeel intrekt, in plaats van de wet alleen "dood" te verklaren? Trump opent via de gebruikelijke diplomatieke kanalen de mogelijkheid voor een groepstherapie.

Doubt

Reaguursels

Inloggen

Hong Kong IS China.

Een land, twee systemen.

rachid82 | 15-08-19 | 23:41 | 1

3 als je Taiwan meerekent

popeye-de-zeemeermin | 16-08-19 | 00:21

Als ik een klomp had dan brak die,
Ruim 7 miljoen inwoners heeft Hong Kong lees ik in het nieuws.

steekmug | 15-08-19 | 22:21 | 1

Mwa, Mexico-stad herbergt iets van 14 miljoen mensen. Soms zijn het net mieren, die mensen...

F. von Zeikhoven | 15-08-19 | 22:32

Jaha, wat doe je dan in je witte personenauto als je de afslag wil nemen, maar een militaire colonne is dat al kilometerts aan het doen? De regel is toch dat je een militaire colonne niet mag doorkruisen? Iemand van het CBR (Chinees Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) die een verhelderend licht kan laten schijnen op de vraag die niemand tot nu toe durfde te stellen over het Global Timesfilmpje en de witte afslagende auto: "U neemt hier een afslag en voegt in een militaire colonne in. Mag dat...?"

F. von Zeikhoven | 15-08-19 | 22:21 | 1

Dat mag, invoegen is geen doorkruisen.

LesPaul | 15-08-19 | 23:14

Tja, Trump pakt het goed aan. In zijn tweet zegt hij de chinesen niet wat te doen is en zo kunnen ze hun gezicht niet verliezen wat daar heel belangrijk is. Hij schrijft alleen dat hij in Xi gelooft en dat deze een " goede" oplossing gaat vinden. Ik vind ook deze tweets van Trump af en toe hard aan de grens maar kan in ieder geval zelf lezen wat hij schrijft en ben niet op andere gekleurde media aangewezen.

jan huppeldepup | 15-08-19 | 21:45

Vroeger zou ik als naief en idealistische liberaal gewoon voor vrijhandel en neutraliteit naar alle landen wezen. Maar Trump heeft ergens wel een punt met zijn heffingen. Wellicht is het nuttig om import en exportheffingen in te voeren, ook op geldstromen naar landen die ofwel geen vrijhandel op gelijke voorwaarden als hun eigen bedrijven toestaan, ofwel geen democratisch of meritocratisch systeem van bestuur hebben of bepaalde basale vrijheden en mensenrechten waar algemene consensus over bestaat schenden.

Het hoeft niet zomaar de willekeurig hoge of lage tarieven te zijn die Trump gebruikt, maar simpelweg gelijk aan het gemiddelde belastingtarief of belastingdruk in je eigen land. Dan zou China een flinke barrière krijgen om te mogen handelen. Geen boycot á la Cuba door de VS, en niet zo hoog dat handel niet meer mogelijk is, maar wel een wortel om voor de neus te hangen: jullie bevoordelen je eigen bedrijven, blokkeren import uit ons land ondanks dat het aan jullie binnenlandse voorwaarden en regelgeving voldoet, schenden mensenrechten, staan geen vrije pers toe, proberen democratie de nek om te draaien in Hong Kong en jullie "alternatief" daarvoor is een incestueus éénpartijsysteem dat zichzelf benoemt? Prima, dan betaal je ook het maximale tarief, van bijvoorbeeld 33%.

Willen jullie toch vrijhandel? Mooi, gaat het tarief met een derde omlaag naar 22%. Mensenrechten toch maar respecteren? Mooi, 67% korting, slechts 11% heffing. Ook nog zelfs democratie of een ander systeem dat bestuur selecteert op merites, kennis of kunde i.p.v. ons-kent-ons? Mooi, u heeft sam sing korting en mag helemaal op gelijke voet met ons handelen, 0% heffing. Sambal bij?

Wol | 15-08-19 | 21:15 | 1

*Wezen zijn kinderen zonder ouders

Gaat het niet dan? | 16-08-19 | 12:05

De arrogante en volgevreten Hong Kong chinezen hebben hun rijkdom alleen te danken aan het tientallen jaren zakken vullen, door arme " Mainland " chinezen voor een habbekrats als slaven producten te laten maken. De kinderen van deze graaimiljonairs gaan nu protesteren en kabaal maken. Wat een wanvertoning door deze omhooggevallen nietsnutten. Het is pay-back time jongens.

070 | 15-08-19 | 19:56 | 4

Je weet dat de spotgoede maakindustrie al geruime tijd niet meer de motor van HK's economie was neem ik aan? Daarom zijn ze ook rijker: omdat ze nuttiger en meer waarde toevoegende zaken zijn gaan doen dan alleen maar goedkoop speelgoed of sojabonen produceren. Net als de rest van China dat onder Mao in diepe armoede leed, en pas na enige kapitalistische vrijemarkthervormingen onder Deng (zij het nog altijd zwaar door de staat gedirigeerd, gecorrumpeerd en verstoord) enige welvaart wist op te bouwen. Al lijkt het dankzij schuldenbergen en domme centrale planners die vooral lege steden en overcapaciteit bouwden om "groei" te creëren nu ook op omvallen te staan.

Je hoeft niet alleen naar HK te kijken. Ook Macau, Taiwan of Singapore: allemaal Chinezen, maar dan met kapitalisme en een vrije(re) markt. Of haalden die ook hun "slaven" uit vasteland China voor hun welvaart? Of vergelijk Noord- en Zuid-Korea. West- en Oost-Duitsland destijds. Westen versus voormalig Oostblok. Voorbeelden te over die de praktijk bewijzen van de theorie dat vrije markten nou eenmaal beter zijn (wat niet hezelfde is als perfect of zaligmakend) dan centrale planning. En sowieso een stuk meer vrijheid bieden dan een partijbureaucraat die je keuzes voor je maakt en je het zwijgen op kan leggen als je niet gehoorzaamt. En daar demonstreren die HK'ers tegen.

Wol | 15-08-19 | 21:23

@Wol | 15-08-19 | 21:23: ach ja meneer of mevrouw 070 zal wel "links" zijn, dus dan is kapitalisme natuurlijk vies.
Jammer is wel dat Hong Kong en Taiwan ed. Het jarenlang onder het kapitalisme veel beter deden dan communistisch China, en wat ze daar nu van plan zijn, met hun 'social monetary system', maarja links heeft niet alleen een hekel aan kapitalisme, maar ook aan democratie weten we uit ervaring.

Mallepietje1001 | 16-08-19 | 09:39

@Wol | 15-08-19 | 21:23: en een voorliefde voor culturen die vrouwenrechten, homorechten ed. Zo "enorm respecteren" dat dan weer wel gelukkig he.

Mallepietje1001 | 16-08-19 | 10:13
▼ 1 antwoord verborgen

China is a blueprint for a slave planet....

Tuinhekje | 15-08-19 | 19:43 | 1

Het echte 1984.

reagluurder010 | 16-08-19 | 00:32

Trump interesseert het niet zo heel veel hoe China met zijn burgers omgaat. Die mensen doen het op hun manier. Het interesseert hem alleen hoe China met de USA omgaat. Ik vind dat een juiste houding. De juiste tolerantie en de juiste intolerantie. Ik denk dat Reagan als reactie op China's omgang met de opstand in Hong Kong China the evil empire had genoemd, zoals hij de USSR had genoemd. Trump zegt: doeslief.

Sitting_targets | 15-08-19 | 19:37

"If president Xi would meet directly with the protesters ... "
.
Nou, jaa, dat zo als volgt gaan.
Xi: "You will be assimilated. Resistance is futile.". [ Geeft het invasie signaal ]

hotmint | 15-08-19 | 19:30

Nu is het natuurlijk wel makkelijk om vanuit de duistere krochten van de reaguurderspanels Trump een idioot, gek of wat dan ook te noemen, maar hij zegt er tenminste iets over. Heb Brussel hier nog niet over gehoord!

Tollebol | 15-08-19 | 19:28

Trump weet dat hij aan het winnen is. Hij staat 2-0 voor. En misschien wel meer. En hij controleert de wedstrijd. Hij weet het en laat dat ook merken.

Sitting_targets | 15-08-19 | 19:25

Die trump is gek.

Skunk57 | 15-08-19 | 19:20

Ik vermoed zo maar dat Trump er een goede deal uit zou weten te slepen. Voor de VS, China & Hong Kong.

Onno Barendsen9337 | 15-08-19 | 19:09

POTUS rules!

Selecter | 15-08-19 | 18:56

Trump wordt steeds presidentiëler en links glijdt steeds verder af in een onmetelijk diep dal van negatieve emoties.

Slogra | 15-08-19 | 18:24 | 2

Links kán helemaal niet meer dieper zinken, sinds het 2e meningsverschil is dat dal al zo diep als de marianentrog. National Sozialismus, weet u nog? Sinds rechts een beetje in opkomst is wordt het alleen weer pijnlijk duidelijk zichtbaar.

elfenstein | 15-08-19 | 18:42

Trump heeft een plan. De Chinezen hadden altijd al een plan. De US niet. En nu dus wel. Hij voert het uit en is aan het winnen. Dit geeft Trump een aura.

Sitting_targets | 15-08-19 | 19:30

Waar bemoeid oorlogshitser trump zich weer mee?

panthoseen | 15-08-19 | 17:35 | 12

Obama was een oorlogshitser. Trump doet het zuinig aan met de bommen. Hij had allang bijvoorbeeld Venezuela kunnen binnenvallen. Trump is wat dat betreft meer van het economisch wurgen van landen.

Alexander des Burgus | 15-08-19 | 19:49

@Tuinhekje | 15-08-19 | 19:44: ach ja, voor sommige mensen is een mening over iets of iemand nu eenmaal veeeeel belangrijker dan feiten hé

Mallepietje1001 | 16-08-19 | 11:04

Ja noem idd. eens alle landen waartegen de USA onder leiding van Trump een oorlog is begonnen, misschien dat ik het ff gemist heb, ben benieuwd!

Mallepietje1001 | 16-08-19 | 11:11
▼ 9 antwoorden verborgen

De annexatie van de Krim en het treurige uitblijven van enige internationale reactie daarop schiep een precedent.

Captain Pervert | 15-08-19 | 17:21 | 4

de Krim is van Rusland, al ten tijden van de USSR. Als er annexatie was, dan was dat ten tijde van de bezetting door corruptiestaat Oekarainië

Oostenrijker | 15-08-19 | 17:39

@Oostenrijker | 15-08-19 | 17:39:
Ach kijk, een zwitsal zonder enig historisch benul.
Zoek maar eens op aan wie Rusland het uiteindelijk, bij internationaal erkend verdrag, heeft gegeven.

Man, wat sta jij voor lul.

TeeJee | 15-08-19 | 18:23

Daar was toch ook een referendum over? Oh nee, de mening van het volk telt niet in de EU.

Tuinhekje | 15-08-19 | 19:45
▼ 1 antwoord verborgen

Die tweets van Trump, geniaal haha! Tweet gewoon ff meeten?

Badr Haary | 15-08-19 | 16:59

De US $ is al stevig naar boven aan het koersen

likmegaties | 15-08-19 | 16:58 | 1

Ten teken van ..?
Moet Trump eerst asap-rocky niet nog vrij krijgen? Of was dat al afgepraat?

Shareholder II | 15-08-19 | 17:17

Een blinde kan zien dat dit slecht gaat aflopen, ze hebben hun punt gemaakt, tijd om je nu terug te trekken. Ze gaan niet krijgen wat ze willen in één keer, al zit het westen weer gigantisch te stoken.

lanexx | 15-08-19 | 16:58

Als een Bush aan de macht was,dan kwam hij met zijn vriendjes de Chinezen eigenhandig er uit schoppen.Koeweit 1991.

kzegje | 15-08-19 | 16:50 | 2

Nu schat ik zo dat China wat harder terug kan slaan dan Saddam destijds. Ook hebben de Chinezen minder olie.

K. Letskoek | 15-08-19 | 17:01

@K. Letskoek: Ik zie die Irakezen nog huilend met witte vlag op de yankee tanks afrennen.. hopend op een stuk brood en een flesje water.
Dat ga nie gebeuren met 60 miljard kubieke kilometer rijst op voorraad. Sambal bij?

Shareholder II | 15-08-19 | 17:20

Yo Trump.. shut the fuck up, bully.

Shareholder II | 15-08-19 | 16:39 | 7

@Shareholder II | 15-08-19 | 17:12:
dat met ik met je eens, dat laatste.

Jan Passant mk2 | 15-08-19 | 17:19

@Jan Passant mk2 | 15-08-19 | 17:19:
True. Maar Xi weet dat ie er na de volgende USPrez verkiezing nog zit.

Shareholder II | 15-08-19 | 17:27

@Shareholder II | 15-08-19 | 17:27:
Ja, dat is het grote voordeel van een dictatuur. Dat viel onze Brusselmannen inmiddels ook op. Vandaar dat het "democratische proces" in dat onzalige oord een steeds dunner laagje nep krijgt.

Jan Passant mk2 | 15-08-19 | 17:50
▼ 4 antwoorden verborgen

China zal de VS zowel militair als technologisch verdringen als de grootste supermacht. Hong Kong zal vroeg of laat volledig ingelijfd worden. En daarna volgt onder keizer Xi de annexatie van Taiwan. Wen maar aan de veranderende wereld.

ik_wacht_niet | 15-08-19 | 16:25 | 7

@Nichtsneues | 15-08-19 | 16:31: De Chinezen zijn het geknecht al eeuwen gewoon en weten niet beter. Bovendien de welvaart neemt sedert Deng gestaag toe dus die komen niet in opstand.

ik_wacht_niet | 15-08-19 | 17:09

Trump is de eerste president in decennia die niet de aspiratie had om de grootste en de sterkste te zijn in de wereld. Amerika first. Verstandige keuze als je kijkt hoe de wereld economie opgeleeft is nu "bondgenoten" al een paar jaar niet de ene na de andere vuile oorlog worden ingerommeld.

Tuinhekje | 15-08-19 | 20:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat er ook gebeurt, China is eerst en vooral een socialistische heilstaat, waar solidariteit met de roerganger bijzonder op prijs gesteld wordt. De anti-sociale elementen die dat niet begrijpen moeten rekening houden met minimaal een bewustwordingscursus, of het spoor van een pantservoertuig over hun buik.

De EU zal wel gespannen toekijken en aantekeningen maken voor wanneer ook zij een eigen leger hebben - in den klimaat-idealistische toekomst.

Jan Passant mk2 | 15-08-19 | 15:59 | 8

Socialisme zonder het milieu en gelukszoekers gemekker. Inderdaad je zou het bijna een heilsstaat noemen!

Tuinhekje | 15-08-19 | 20:01

@TeeJee | 15-08-19 | 18:17:
Fijn dat je het zelf al zegt TeeJee. Hoef ik het niet meer te doen. En iemand racist noemen is een valide argument als iemand dat ook is. Dan is het gewoon accuraat. Jij bent er wel rijp voor denk ik zo. China is niet echt een fantastisch land, voor wanneer je een ongewenste minderheid vormt. Straks dat heerlijke social credit systeem er nog bij en je hebt je fascistische droomstaat. Poetsen maar, die laarzen!

Beste_Landgenoten | 15-08-19 | 23:14
-weggejorist-
Jan Passant mk2 | 16-08-19 | 00:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik vrees met grote vreze dat dit niet goed af gaat lopen. Arme hongkongers.

brughslurph | 15-08-19 | 15:56 | 2

En dan te bedenken dat er in Nederland allerlei mensen zijn die dit in het westen ook willen hebben. Kansloos

MoltisantiBeer | 15-08-19 | 16:15

Prima tweet, ook wel prettig dat Trump zo open is in zijn diplomatie. Veel beter dan allerlei geheime ontmoetingen op de G8 of bildenberg conferenties.

zeertegendradig | 15-08-19 | 15:51 | 9

@Beste_Landgenoten | 15-08-19 | 16:15:

Zal wel meevallen, tot Trump had niemand het over China en konden ze de macht verwerven die ze nu hebben door het sturen van studenten naar de beste universiteiten ter wereld en grootschalige bedrijfsspionage via internet. Ook natuurlijk alles nagemaakt via reversed engineering en de specificaties die Apple en andere bedrijven gaven toen hun telefoons en laptops perse goedkoop in China gemaakt moesten worden. Jammer genoeg beschikken de Chinezen ook over zeldzame grondstoffen. Trump heeft de wereld wakker geschud wat China betreft. Ze zijn wellicht toch niet zo vriendelijk en nederig als ze zich altijd voordoen blijkt nu.

sprietatoom | 15-08-19 | 17:15

@vmk | 15-08-19 | 16:44:
Hij neemt even tijdelijk waar voor Kuifje z’n Trump fobie....

the namster | 15-08-19 | 19:01

@Beste_Landgenoten | 15-08-19 | 16:15: Xi Jinping neemt Trump wél zo serieus dat hij de inlandse Yuan devalueerde. Met als gevolg de BTC stijging doch dit terzijde.

Tuinhekje | 15-08-19 | 20:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik denk dat Taiwan de volgende "victim" is als we/ze niet oppassen. Misschien toch tijd om China (heel) stevig tegengas te geven.

SugarCandyMountain | 15-08-19 | 15:49 | 2

Taiwan heeft het geluk dat er nog een sloot tussen zit.

El Sid | 15-08-19 | 16:27

Het rare is dat veel jonge Taiwanezen best aansluiting bij China willen. Daar liggen kennelijk toekomstmogelijkeden.

Synecdoche | 15-08-19 | 16:57

Toen de Britten vertrokken was het een kwestie van aftellen. Wanneer zou China zijn hand leggen op Hongkong en de boel daar gelijktrekken met mainland China? Nu zo ongeveer dus.

Die troepen vlakbij kan je ook als drukmiddel zien voor Cariie Lam om stevig door te pakken daar. Mocht zij de boel niet klaren dan staan deze jongens klaar.

Beste_Landgenoten | 15-08-19 | 15:41 | 2

De afspraak was na 50 jaar. Dat duurt de heren in Beijing te lang want Hongkong heeft vrije toegang tot het internet, met alle 'verderfelijke' ideeën die ze daar kunnen opdoen.

Synecdoche | 15-08-19 | 16:59

Tibet is ook al jaren de sjaak.

Badr Haary | 15-08-19 | 17:00

Hong Kong wordt op den duur gewoon onderdeel van China, niks geen aparte status meer. Wie kan en wil daar iets tegen doen? En dan nog? Wat zou je ertegen willen doen dan? Taiwan en de Zuid Chinese zee zijn de volgende gebieden. Niemand die daar iets tegen kan doen. Het enige is wat je zou kunnen doen is op economisch gebied. Maar zolang wij laptops, Iphones, enz. met onderdelen uit en Made in China kopen, is het onze eigen schuld. China is en blijft een communistische dictatuur maar dan met een verdienmodel dat wel werkt, integenstelling tot de voormalig Sovjet Unie. Iedere keer als wij plsatic shit bij de action en andere troep uit China bij AliExpres kopen, gaat het met China steeds een stukje beter en krijgen ze meer macht. In Afrika verbeteren ze infrastructuur. Voor niks? Of uit humanistich oogpunt? Nee, macht. Laten wij de Grieken havens en vliegvelden verkopen. En wie koopt het? China. Allerlei bedrijven zoals verzekerings maatschappijen, financiele instelling, enz. zijn als deels of helemaal in handen van China. Huawei bouwt in ieder router en telefoon een achterdeurtje in. Kortom, China heeft geen oorlog nodig om ons in handen te krijgen. En het mooiste is dat het onze eigen schuld is. Straks zijn alle grondstoffen in handen van China. Wie koopt er als een gek allerlei mijnen op? Wil je straks een batterij dan ben je afhankelijk van China voor zowel de grondstoffen als voor het in elkaar zetten van die troep. De accu industrie in Duitsland die tot eind jaren 80 nog voorliep in technologie is verkocht aan China dat er nu veel profijt van heeft en hier in Europa is de kennis weg. Wij als Nederland gaan met onze kennis van de landbouw naar China om te zorgen dat de opbrengst per hectare toe neemt. Op korte termijn verdienen we daaraan maar over 5 jaar kunnen ze het zelf en concureren ze ons uit de markt. Hetzelfde geldt voor het maken van medicijnen, watermanagement, enz. Wij in het westen zijn een stelletje sukkels die alleen maar met de korte termijn bezig zijn. Snelle winsten, verkoop de bedrijven en deel de kennis maar met China. Op de langere termijn is er maar 1 winnaar.

Pete_1968 | 15-08-19 | 15:36 | 11

Ben heel erg bang dat je 100% gelijk hebt.

Mallepietje1001 | 16-08-19 | 11:19

Ik zie die bui voor Taiwan ook wel hangen uiteindelijk helaas.

Mallepietje1001 | 16-08-19 | 11:23
▼ 8 antwoorden verborgen

Aan de grens met Engeland? Hongkong is sinds 1997 een deel van China, met gedeeltelijk zelfbestuur. Dat vervalt na 50 jaar, maar dat neemt niet weg dat HK domweg en officieel Chinees grondgebied is. De Engelsen hebben er niets meer te zoeken, de Amerikanen ook niet. Dat de inwoners van HongKong geen zin hebben om hun betrekkelijke vrijheden op te geven is begrijpelijk, maar het is toch echt een interne Chinese aangelegenheid.

Synecdoche | 15-08-19 | 15:31

Prima reactie van Trump. Hillary zou al de eerste kernbom op Beijing gegooid hebben.

2voor12 | 15-08-19 | 15:26 | 2

Nee, Teheran.

Deflatiemonster | 15-08-19 | 15:41

@Deflatiemonster | 15-08-19 | 15:41:

Als zij al op dat moment in het witte huis zat als president was er 9 november 2016 al 1 gevallen op de Trumptowers. Spaghettimonster zij dank dat het niet zo was.

The_Challenger | 15-08-19 | 17:18

Zó gek zullen die Chinezen toch niet zijn? Dat ze Hong Kong gaan binnenvallen bedoel ik. Dat scenario kent alleen maar verliezers... wereldwijd met een beetje pech.

Johnny_Hoogerland | 15-08-19 | 15:26 | 1

Het lijkt er anders wel op, dat zou wel eens de opmaat kunnen zijn naar een veel groter conflict.

Dubbel glas | 15-08-19 | 15:36

In al zijn eenvoud leest deze boodschap als een oprechte poging tot deëscalatie. Met een veroordeling zouden de Chinezen zich waarschijnlijk alleen maar verder ingraven in hun gelijk. Puntje voor Trump.

MickeyGouda | 15-08-19 | 15:23

Amerika geeft nog steeds 3 x meer geld uit aan defensie dan China en 10 x meer dan Rusland, da's niet misselijk.

Mr_Natural | 15-08-19 | 15:21 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Niet mee bemoeien Trump, dit is een Chinese binnenlandse aangelegenheid. De VS hebben kennelijk nog altijd niet begrepen dat ze niet langer de baas zijn in de wereld. China streeft op den duur iedereen voorbij, zowel economisch als militair.

Motleycrew | 15-08-19 | 15:16 | 6

@Dubbel glas | 15-08-19 | 15:25:

"zal nooit de VS voorbij streven."

Is al gaande en uiteindelijk wordt China de wereldbaas op economisch gebied.

"De acties in Hongkong kan China wel eens serieus in de problemen brengen."

Hoe dan? Het is een binnenlandse aangelegenheid en alst puntje bij paaltje komt redt China zich zonder de rest van de wereld.
Hoog en laag springen? Evocatus

Evocatus | 15-08-19 | 15:42

president van het 'vrije westen' mag/ moet opkomen voor een provincie waar mag nog van democratie en vrijheid houdt ipv een communistisch regime.

Schepvogel | 15-08-19 | 15:53

@Evocatus | 15-08-19 | 15:42: Ik denk dat dubbel glas bedoelt dat een totalitair regime vroeg of laat altijd valt, omdat een meerderheid van de bevolking het er stiekem niet mee eens is en er daardoor dus onderdrukking nodig is. Het dwarsliggende / opstandige Hongkongse element zou best eens kunnen overslaan en daarom wil men er korte metten mee maken. Maar het gaat een keer fout voor de jongens in Beijing.

R.F.Pickering | 15-08-19 | 16:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Trump is een echte bruggenbouwer, het is tragisch dat bijna alle andere politieke leiders in de wereld kortzichtige, opportunistische narcisten zijn, die niet bereid zijn om naar echte oplossingen te zoeken.

smdyasc | 15-08-19 | 15:12 | 6

@Ridde Rogter | 15-08-19 | 15:21:

Voorbeelden van amoreel en leugenachtig gedrag zijn in Den Haag en Brussel royaal voorhanden, maar Trump leidt daar zo lekker van af.

MickeyGouda | 15-08-19 | 15:33

Mijn hemel wat heb jij gesnoven om dit te tikken?

TERUGVANWEGGEWEEST | 15-08-19 | 15:51

@Ridde Rogter | 15-08-19 | 15:21:

In 2,5 jaar al meer dan 10.000 leugens als je de Trumphaters moet geloven. Als dat zo is kan je toch wel 5 niet-gedebunked oprakelen uit de krochten van het internet?

The_Challenger | 15-08-19 | 17:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Vergeet Hong Kong. Hong Kong hoort bij China. Dat ze daar een speciale status hebben komt alleen maar door het verderfelijke(niet mijn woorden!) koloniale verleden.

VanBukkem | 15-08-19 | 15:12 | 2

liever een verderfelijk verleden en nu democratie en vrijheid dan een communistisch regime.

Schepvogel | 15-08-19 | 15:18

HongKong terug naar de Brit
De tyfus voor Winnie de Pooh die gezien is.

En uiteraard het bevriezen van alle handelsbetrekkingen met Xi.

hallevvezool | 15-08-19 | 15:11

Is baas van de wereld nog vacant? De VS is Trump nu wel ontgroeit.

azijnseikerT | 15-08-19 | 15:11

Afschuwelijk land dat China. Mijn medeleven gaat uit naar de mensen woonachtig in vrije landen (Taiwan, Hong-Kong e.d.) die in de schaduw van het extreem onderdrukkende China staan. Ik hoop echt dat jullie er ongeschonden uit komen en dat jullie vrije landen niet worden geannexeerd om er vervolgens een onderdrukkende staat van te maken. Landen als China zijn bloedlink en schuwen geen geweld om hun zin door te voeren, mensenrechten zijn er niets waard.

Straatsoldaat | 15-08-19 | 15:09 | 24

Beefbus | 15-08-19 | 16:04
Nee, zie mijn reactie : the namster | 15-08-19 | 16:13

the namster | 15-08-19 | 16:31

"Mensenrechten" is een soort westerse religie. En omdat WIJ dat belangrijk vinden, eisen we van de rest van de wereld dat maar over te nemen. Echter ieder land heeft zelfbeschikkingsrecht. Hong Kong, Macao en Taiwan zijn provincies van China. De bewoners van Hong Kong, Taiwan, Macao en China hebben dezelfde etniciteit, hetzelfde schrift, dezelfde taal. Te vergelijken met DDR en BRD. Dat is ook allebei hetzelfde. Ik kom meerdere malen in China. De meeste mensen vinden het prima daar te leven. Hebben werk, een woning, gaan regelmatig uit eten, stappen reizen. Ze begrijpen het punt mensenrechten niet. In de taxi hoor je taxichauffeurs klagen over corruptie ove de gemeente. Dat kan daar gewoon. In tegenstelling tot China in 1989, ervaar ik China ook als prettig voor vakantie, Westerse expats leven er ook prettig, ervaring geen onderdrukking. Probleem is heel veel mensen (ver)oordelen over China terwijl ze met hun kennis nog in de Mao tijd / culturele revolutie tijd zitten. China moet je eerst zelf ervaren om echt goed te kunnen beoordelen.

Oostenrijker | 15-08-19 | 17:57

@Graaisnaaiert | 15-08-19 | 15:41: Mijn ouders in de jaren '60 waarschuwden mij al voor het gele gevaar, dus het bestaat al zo lang er Chinezen zijn.

kaolookchang | 16-08-19 | 03:41
▼ 21 antwoorden verborgen

Spartacus krijgt een stijve plasser van amerikaans doen?

HogeNood | 15-08-19 | 15:06

“Humanely”. Dat is toch terminologie die voornamelijk wordt gebezigd bij het euthanaseren van huisdieren.

Stormageddon | 15-08-19 | 15:06 | 1

De Eerste Wereldoorlog begon ook omdat iemand zonodig principes had.

kapotte_stofzuiger | 15-08-19 | 15:05 | 1

“I heard that it started when a bloke called Archie Duke shot an ostrich because he was hungry.”

Stormageddon | 15-08-19 | 15:52

Een zeer verstandige tweet van hem. Ook de uitnodiging is een goed idee. Praten is nooit verkeerd.

The_Challenger | 15-08-19 | 15:04 | 9

@Graaisnaaiert | 15-08-19 | 15:40:
Beste Graaisnaaiert,

"Vraag u eens af wat het doel is van eilandjes opspuiten in de Chinese Zee, om maar wat te noemen. Hint: territoriale wateren."

Ze proberen om de omsingeling van de VS bases rond hun land en dat van Rusland te doorbreken en ik geef ze geen ongelijk. Overigens hebben ze nu een eerste buitenlandse militaire basis verder verwijderd van hun land, nl.l. in Djibouti.
Meesterzet geopolitiek gezien. Evocatus

Evocatus | 15-08-19 | 15:51

@Kapitein Sjaak Mus | 15-08-19 | 15:08:

Als hij zich er niet mee bemoeit is het ook niet goed voor de Trumphaters. Dus een nietszeggende reactie van de Chamberlainloverts

The_Challenger | 15-08-19 | 17:10

@Evocatus | 15-08-19 | 15:51:
Google maar eens op China string of pearls , die zijn al langer bezig met bases en invloed

Hemmenaar7 | 16-08-19 | 02:32
▼ 6 antwoorden verborgen

Donald, you never know a Chinese very well.

Mr_Natural | 15-08-19 | 15:04

A great leader nog wel. Oefff….

Kuifje-in-de-EU | 15-08-19 | 15:02 | 6

Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn, Kuif. En daarnaast, Xi is ook maar de personificatie van de partij daar, dus inwisselbaar. Hij legt in 1 simpele tweet de bal - en dus ook de verantwoordelijkheid - voor het verdere verloop van deze crisis bij Xi neer. Voor het oog van de wereld, ook nog eens. Vind ik soort van briljant ( en nee, ik kom niet elke dag klaar op Twamp, verre van, zelfs, maar dat hij aanpakt waar Obama steken heeft laten vallen of zelfs niet opgetreden heeft is evident ).

Graaisnaaiert | 15-08-19 | 15:38

@Graaisnaaiert | 15-08-19 | 15:38:
Juist,en waarom helpt dat niet bij problemen met andere democratische landen maar slijmt hij met dictaturen.??

miko | 15-08-19 | 15:50
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken