Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tuurlijk. Milieuzones blijken OOK AL boetefuik

Ah, zo worden Jetten&Jessens klimaatplannen gefinancierd dus.

Je flikkert per regio in eigen dialect en huisstijl een paar borden neer die niemand begrijpt en BAM: in drie jaar 11.2 miljoen euro onttrokken aan de goede burgers van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Maar ook meer bescheiden gevesten als Arnhem zijn sinds kort het haasje. Daar werden ze tijdens afgelopen april alleen al voor 123.500 euro geklopt. De ANWB en belangenvereniging autoindustrie RAI vragen zich af hoe het mogelijk is dat zoveel automobilisten op de bon gegooid worden en "zijn vooral benieuwd naar de analyse van de cijfers". Volgens RAI komt het door de chaos aan regels. Zin in een V12 drag race op het Rokin nu.

Reaguursels

Inloggen

Stemmen is de enige oplossing voor het linkse
Waanzin

automaat | 13-05-19 | 18:01

Een auto moet elk jaar apk gekeurd worden en ondergaat dan tevens een
uitstoottest, en als die in orde is, word je auto goedgekeurd, dus mogen
steden je auto helemaal niet verbieden, want je auto voldoet al aan de
reeds vastgestelde normen! Daarnaast is het ronduit belachelijk dat elke stad
maar z'n eigen regels en wetten er op na houd, en zou dat gewoon verboden moeten worden, want we leven in 1 land waar OVERAL DEZELFDE wetten
en regels gelden!

Ronnie D. | 13-05-19 | 17:05

En wat nu wanneer je niet weet of je gehuurde of geleende of van baas dieselbusje wel of niet van voor 1999 is? Nou? Wat dan?

Jan, Leiden | 13-05-19 | 16:51

Doet me denken aan Florence waar ik ooit in een flits een Zona Trafico Limito inreed met een moderne huurauto. Gemarkeerd door een klein lampje en Italiaans bord ergens aan een gevel naast de weg. Mag je proberen te begrijpen terwijl je rondrijdt door een vreemde stad met verkeer om je heen.
Terwijl hotelgasten, taxi's en inwoners vrijstelling hebben. Dus je rijdt daar vrolijk met het verkeer mee en pats, drie maandjes na thuiskomst krijg je de souvenir. Of vijf. De ZTL zones zijn daar meestal maar een straat lang, dus een rondje stad kan je er zo een handjevol opleveren.
400.000 inwoners, 900.000 boetes per jaar (remember, de inwoners hebben vrijstelling). Dat is ook al zo'n kip met gouden eieren. Gaan we hier ook naartoe.

JiggyNL | 13-05-19 | 16:35

Nu zonder spellings controller:Het zijn niet alleen de grote steden die roven,waarbij de vraag is of dit wel legitiem is,deze Roofbuit.maar ook de roverheid doet het d.v.m. een toeslag op diesels,bij de wegenbelasting komt er een extra bedrag bij van € 211.50 .

Coolcalmcollected | 13-05-19 | 16:21

Het zijn niet alleen de groete steden die roven,waarbij de vraag is of dit wel legitiem is deze foofbuit maar ook de roverheid doet het d.v.m. een toeslag op diesels,bij komt er een extra bedrag bij van € 211.50 .

Het wordt steeds zotter in dit land.

Coolcalmcollected | 13-05-19 | 16:17

Als ANWB en RAI zich nog steeds afvragen hoe het kan dat er zoveel boetes worden uitgedeeld dan vraag ik me af onder welke steen deze lui gelegen hebben. Werken ze uberhaupt wel in het belang van de automobilist tegenwoordig?
Om ze een beetje te helpen: er worden veel boetes uitgedeeld omdat de regels compleet onduidelijk zijn. Verder plaatsen deze steden op sluwe wijze de borden met zeer veel tekst en kleine letters op 50 km wegen of net na kruispunten als je op andere zaken moet letten. Success met het lezen en begrijpen!
Maar goed, het is deze steden te doen om de luchtkwaliteit en niet de poen. Tuurlijk...

Koos8173 | 13-05-19 | 16:11 | 2

Niet te doen om de poen? Je kunt gewoon een ontheffing KOPEN,
dus als je maar betaald dan is het milieu verder niet zo belangrijk.

Ronnie D. | 13-05-19 | 16:59

@Ronnie D. | 13-05-19 | 16:59: Oh ja, dat ook nog. Dat geld van die vergunning gaat natuurlijk naar fijnstofcompensatie :)

Koos8173 | 13-05-19 | 17:21

Er staat op die borden niets over mengsmering. Dus... iedereen aan de tweetakt Trabant.
Probleem opgelost.

Stormageddon | 13-05-19 | 13:03

Zie rechts de poll; NEXIT!!!
Nederland is sterk genoeg om het op eigen kracht te kunnen, we worden totaal leeggezogen zolang we in de EU blijven.

pino2 | 13-05-19 | 13:02

Tuurlijk is het een chaos aan milieuregeltjes maar wat nog erger is; het slaat nergens op, alsof de lucht grenzen kent, die milieuvervuilende auto's rijden toch wel. Sterker nog; die moeten nu omrijden om niet door zo'n zone te moeten en stoten dan nóg meer vieze lucht uit doordat ze meer kilometers moeten rijden om op bestemming te kunnen komen. Als je mij in de tachtiger jaren van de vorige eeuw had verteld hoe ons land er tegenwoordig bij zou staan dan had ik je ronduit in je gezicht uitgelachen maar helaas is het nu de bittere waarheid. En wat te denken van voedselbanken? Had je je toch niet kunnen bedenken 30 jaar geleden? Dit alles te danken aan één EU en de Euro en aan Rutte c.s.

pino2 | 13-05-19 | 13:00

De automobilist hoest al e 20 miljard per jaar op en zelfs dat is niet genoeg.
De beste methode om de overheid te treffen is door geen auto meer te houden en te rijden.
Terug naar de basis.

ProAsfalt | 13-05-19 | 13:00 | 2

Dan moet je eens opletten hoe snel er nieuwe belastingen bijkomen. Linksom of rechtsom, het geld word uit uw zakken geklopt.

K. Letskoek | 13-05-19 | 14:18

@K. Letskoek | 13-05-19 | 14:18:
Linkse hobby’s stoppen
Uit de geldgongerige EU stappen
Dat zijn de enige opties om de belastingdruk te kunnen verlagen.

Het leven is zwaar | 13-05-19 | 15:10

Een paar jaar terug moest ik naar een begrafenis in Rotterdam. Het werd gehouden in een of andere kerk en ik rijd dus een wijk binnen om ergens te parkeren. Ik ken daar de weg niet zo goed en zag iets van een bord langsflitsen terwijl ik de weg zocht. Ik parkeerde mijn auto, een Mercedes Benz C200 CDI uit 1999. Ik betaal bij een chique parkeerautomaat, voer mijn kenteken in en betaal. Ik krijg geen waarschuwing van de automaat dat ik daar niet mag staan.
2 weken later valt er een acceptgiro in de bus, of ik even 90 euro wil aftikken omdat ik mijn auto blijkbaar in een 'milieuzone' heb geparkeerd. Een milieuzone?!?!? In Rotterdam?!? Sinds wanneer is Rotterdam een natuurgebied?
Bent u wel eens langs de Botlek gereden? Komt u langs Spijkenisse hangt er een weeïge lucht van plastic. Nee, Rotterdam en het milieu, laat me niet lachen.
Iedereen weet dondersgoed wat dit is. Het is eenzelfde trucje als snelheidsmetingen. Het heeft niets te maken met veiligheid of leefbaarheid, maar alles te maken met op een 'legale' manier de reiziger uitschudden. We kunnen niet protesteren want 'het is foor de feiligheit fan onse kindjes' of 'het is foor de toekoms fan onse kindjes'. 'Onse kindjes' wordt nogal eens misbruikt door laaghartige politici met geldzucht.
Hadden we niet al 35 jaar milieupropaganda dan was ze dit nooit gelukt. Maar nu hebben ze wederom een manier gevonden om de 'working stiff' te pakken.
Het geld is vast hard nodig want ze pissen het net zo hard weer het raam uit.

Datsun_Cherry | 13-05-19 | 12:30 | 3

Dus u let niet op de verkeersborden en wanneer u daardoor zich niet aan de regels houdt geeft u de overheid de schuld. Dat is makkelijk.

Red shirt | 13-05-19 | 12:52

@Red shirt | 13-05-19 | 12:52,

Wat wil je dan, in iedere stad andere regelgeving?
Iedere Nederlander 25 verschillende auto's, om in elke stad te kunnen rondrijden?

Natuurlijk heb jij gelijk dat linkse partijen alleen opkomen voor criminelen en extremisten. Het linkse argument dat iedereen die werkt voor zijn geld keihard aangepakt moet worden is op zich dus best begrijpelijk. Dat geef ik je na; de tijd dat honderden mensen nog geloofden in een links dat voor arbeiders opkomt, ligt inderdaad ver achter ons.

Maar wettelijk gezien klopt het gewoon niet.
Een auto voldoet aan de verkeerswetgeving of niet; punt.

Dandruff | 13-05-19 | 13:07

@Red shirt | 13-05-19 | 12:52: Blijkbaar heeft u die borden niet zelf goed bekenen. Als u dat wel had gedaan dan had u gezien dat het praktisch onmogelijk is die lap tekst door te lezen als je 50 rijdt. Verder zijn de regels idioot, een auto van 38 jaar met katalysator krijgt een boete maar een van 41 jaar zonder niet.
Maar goed, success met het verdedigen van de op geldbeluste overheid, leuk te zien dat er nog naivelingen als u bestaan.

Koos8173 | 13-05-19 | 16:17

Misschien snap ik het niet maar moeten die onderborden ipv om welke vervoermiddelen het zou gaan juist de uitzondering laten zien?
Dit zie je vaak bij inhaalverbod bijv. dan hangt daar zo'n bordje onder dat je dan wel in mag halen bij tractoren of zo.
m.a.w. is dit bord niet gewoon ongeldig ivm verkeerd onderbord?

Toekan Tinus | 13-05-19 | 12:06

'Zin in een V12 drag race op het Rokin nu'.. Amsterdam is een grote dragrace

CaseIf | 13-05-19 | 11:51

De Communisten zijn terug heten nu groen... Geld stelen van de werkende klasse was nog nooit zo makkelijk

ZwarteRiek | 13-05-19 | 11:46 | 1

Groenlinks is dan ook niets anders dan de voortzetting van de voormalige CPN.

pvpb | 13-05-19 | 12:27

Echt weer Nederlands. Iedere gemeente zijn eigen regels. Niemand snapt het, maar wel boetes uitschrijven natuurlijk. Dat eeuwige halfzachte gekloot hier altijd. Waarom niet gewoon het Duitse systeem, dat daar landelijk ingevoerd is. Helder, duidelijk, uniform.

Bigi Bana Boy | 13-05-19 | 11:31

Bij het overtreden van regels worden er boetes opgelegd. Zoals in de meeste landen. Wat is daar vreemd aan? Bevallen u de regels niet? En daar geeft u anderen de schuld van? Tja... velen hier willen het gedrag van anderen 'keihard' reguleren maar zelf gevrijwaard blijven van regels. Meten-met-twee-maten heet zoiets.

Red shirt | 13-05-19 | 11:30 | 6

@Red shirt | 13-05-19 | 12:53,

Tuurlijk.
En zo kunnen we ook geen-neger-zones invoeren, heel links is dat.
Maar wettig of rechtvaardig is het niet.

Dandruff | 13-05-19 | 12:59

Nee, regels moeten duidelijk zijn. En logisch. En zeer zeker niet alleen op het binnenharken van geld al heeft u daar blijkbaar geen enkel probleem mee.
Als de regels duidelijk zijn kan je je daarop aanpassen. Zo zou het bijvoorbeeld fair zijn als er een parkeerplaats bij het begin van zo'n onzinzone is. Maar nee, de borden worden midden op een 50 km weg geplaatst, gegarandeerd kassa!
Een auto van 38 jaar oud met katalysator mag overigens niet maar een auto van 41 zonder mag wel. Erg logisch.
Onze vriendengroep mijdt dit soort steden inmiddels.
Succes met het vededigen van onze overheden die dit soort onzin verzinnen om geld binnen te harken.

Koos8173 | 13-05-19 | 16:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zie een markt voor fictieve kentenplaten.

drs. P | 13-05-19 | 11:24

Eigenlijk zou je nu dus korting krijgen op de wegenbelasting. Je betaalt wegenbelasting om op de Nederlandse wegen te mogen rijden. Nu dat niet meer voor alle, vele wegen geldt zou een korting rechtvaardig zijn. Misschien wel af te dwingen voor de rechter. (Wie heeft geld voor een proefproces?).
Ook lijkt me een uitzondering voor b.v. old timers en campers ook nodig. Die komen sowieso niet zo vaak in een stad maar zijn zo duur in aanschaf dat het echt kapitaalvernietiging is wanneer deze verbannen worden van verschillende wegen en bij toenemende klimaatgekte overal.
Trouwens diesel geeft minder fijnstof dan benzine!!

Mariolo | 13-05-19 | 11:03 | 4

@Goldfinger | 13-05-19 | 11:35:
De meeste fijnstof komt van de banden.
Een zware Tesla is dus wat dat betreft vervuilender dan een Fiat panda op diesel.

tsjajaja | 13-05-19 | 11:44

@Goldfinger | 13-05-19 | 11:35:
Rijkswegen worden betaald van de motorrijtuigenbelasting, provinciale wegen door opcenten (waardoor je als je Rotterdam woont meer belasting betaalt voor precies dezelfde auto dan in Amsterdam) en gemeentelijke wegen door de OZB (omdat dat niet gaat om gebruik van de auto, maar ontsluiting van het onroerend goed).

En die mythe van de “schone” nieuwe diesels... Volkswagen sjoemelsoftware schandaal vergeten?

Stormageddon | 13-05-19 | 13:16

@Goldfinger | 13-05-19 | 11:35: Waar heb je die kletskoek vandaan?
Dat zou betekenen dat je zonder MRB te betalen wel op een gemeenschappelijke erg mag rijden, maar niet op een rijksweg.
Daar denkt de fiscus echt anders over.

Majoor Pikindewind | 13-05-19 | 13:43
▼ 1 antwoord verborgen

Begint bij ons zelf, als er nu eens geweigerd wordt om de infra aan te leggen, de hardware te leveren, de software te ontwikkelen / implementeren en het geheel te onderhouden (dus ook niet sneaky wel materiaal leveren aan bedrijven die wel bereid zijn om en deze bekend te maken zodat ook die geboycot kunnen worden, niet vnsf dag 1 direct mega succesvol maar de aanhouder wint).
Waarom zou je diefstal van jezelf/vrienden/familie/buren e.d. helpen op te zetten en in stand te houden, weiger die focking klussen.

bwanabanjo | 13-05-19 | 10:56

In Nederland zijn nieuwe auto's zo duur door belastingen dat er weinig verkocht worden en velen 20 jaar met hun auto doen. Averechts milieu-effect van links beleid.

Pislinq | 13-05-19 | 10:14 | 5

@Nuchternederland | 13-05-19 | 10:19:
Als ik de prijsverschil zie tussen een Skoda superb hier en NL kan ik er hier nog een Fabia bij kopen en hou nog geld over ook.

Roger-Rabbit | 13-05-19 | 10:43

Auto's zijn gemiddeld al 11 jaar oud! (Van werkende Nederlanders dat is) we glijden af naar derde wereld niveau. Mijn vader kon vanaf zijn 30e nieuwe auto's rijden tot nu toe. En natuurlijk een gezin onderhouden en een hypotheek voor een nu onbetaalbaar huis. Als agent....

Repetitive Beats | 13-05-19 | 10:51

@Repetitive Beats | 13-05-19 | 10:51: Pasr jaar terug was dat 8 jaar... kijk eens in Belgie of Duitsland... wij lijken wel armoedzaaiers.

Ronnie uit Helmond | 13-05-19 | 12:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Die mileuborden worden straks zuilen van 40x10 vierkante meter. Het veroorzaakt files, want iedereen moet uitstappen om de spaghetti (eenduidigheid is te hoog gegrepen voor regeltjesbedenkers, evenals orthogonaliteit) van regels te snappen. Daarvoor komen eideloze reclamespotjes op televisie en worden er ambtenaren ingehuurd om uitleg te geven bij de borden, of iedereen moet een CBT volgen.

Ronnie uit Helmond | 13-05-19 | 10:11

Ja deze column had gewoon in GS kunnen staan als van Spartacus.

jan huppeldepup | 13-05-19 | 10:53

Ongelooflijk maar waar. Ik ben het eens met iets wat in de Volkskrant staat. Weliswaar een produktie van een columnist en niet van de burelen van de eigen redactie, maar toch.

ches | 13-05-19 | 11:35

Dat was vermoedelijk meteen de laatste column van Willem Melching; zoveel waarheid kan nooit goed vallen.

Goldfinger | 13-05-19 | 11:38
▼ 2 antwoorden verborgen

De enige achtergrond is geld. Het hele milieugezeik is gebaseerd op geld wegzuigen. En op de berg weggezogen geld zitten een hele hoop parasieten die er wetten van maken hoe ze nog meer geld kunnen wegzuigen en zij zichzelf van andermans geld nog rijker kunnen maken.

Ronnie uit Helmond | 13-05-19 | 10:07 | 3

Dat afgepakte geld gaat dus niet meer de plaatselijke middenstand in . Goed bezig gemeentes.

ja,diedus! | 13-05-19 | 10:10

@ja,diedus! | 13-05-19 | 10:10: Nee, in de zakken van de socialisten natuurlijk, u weet wel, die mensen die het in hun optiek beter weten, maar geen notie hebben van wat ze zeggen.

Ronnie uit Helmond | 13-05-19 | 10:12

@ja,diedus! | 13-05-19 | 10:10: O dat geld gaat wel de plaatselijke middenstand in maar via een omwegje. Stap 1: het wordt van jou afgepakt (daar verdienen heel wat politici en overheidspersoneel een goede boterham mee). Stap 2: er wordt gediscussieerd hoe dit afgepakte geld verdeeld wordt (daar verdienen weer en hoop politici en overheidspersoneel een goede boterham mee, zeker op Europees niveau), stap 3: dit geld wordt weer aan burgers uitgedeeld (niet aan jou als blanke voltijds tewerkgesteld man natuurlijk, dat zou racistisch zijn). U raad het al, ook bij dit uitdelen verdienen veel politici en overheidspersoneel een goede boterham. De ontvangers geven dit geld vervolgens bij de lokale middenstand uit. Moraal van het verhaal is dat u uw geld kwijt bent en allerlei sujeten in hun dagelijks onderhoud voorziet. Meestal zijn het dan nog typisch die u liever kwijt dan rijk bent. Want als ik dan toch niet alleen mijzelf maar ook nog 2 andere personen moet onderhouden en ik zou daar de vrije keuze in hebben verkies ik jonge gewllige aziatische meiden boven rochelend riftuig. Wat meteen verklaard waarom u noch ik deze keuze hebben.

nog-eenbelg | 13-05-19 | 10:37

Je bent een simpele ziel als je denkt dat bepaalde "maatregelen" bedoeld zijn voor het "doel" dast ze erbij verzinnen. Het gaat om poen , meer niet.

langzullenweleven | 13-05-19 | 10:04 | 1

Juist. En slim gespeeld, dat moeten we ze nageven maar vroeg of laat keert het tij.

kindapaas | 13-05-19 | 15:45

Die borden staan ook nog her en der rond Amsterdam maar die toenmalige miep van Groenlinks had de boel niet goed geregeld, meen ik mij te herinneren.

Mammeloe | 13-05-19 | 10:02 | 1

Mag je Amsterdam in met een diesel uit 2014 ????

Roger-Rabbit | 13-05-19 | 10:18

Daarbij is een moderne diesel nog de minste vervuiler.
Mogelijk zijn EV met hun enorme koppel banden en asfalt slijtage en remmen, veel vervuilender.

Ray Skak | 13-05-19 | 10:02 | 1

Fijnstof komt van banden en remmen ,en hoe zwaarder het voertuig des te meer fijnstof er vrijkomt .
Al die accu's wegen wel wat .

iopeth | 13-05-19 | 10:30

Overheidsbeleid vertalen naar een picto is per definitie een hopeloze zaak.

Als we het nou eens andersom doen!

Papa Jones | 13-05-19 | 09:56

.. maar goed. ExtreemGroenLinks zijn de tollenaars van het Klimaat, met een slagboom dwars over de openbare weg. Wie passeren wil moet betalen.

Tenzij crimineel of anderszins vrijgesteld wegens moeilijk-opspoorbaar voor de acceptgiro.

Jan Passant mk2 | 13-05-19 | 09:53

Nu zijn het nog de diesels straks zijn de bezine auto's aan de beurt. De Nederlander heeft het zo gewild door zijn/haar eigen stemgedrag. Stem FvD of PVV die doen niet mee aan deze mileu-gekte waar de hardwerkende Nederlanders flink voor moeten boete.

scorpio777 | 13-05-19 | 09:51 | 1

Helaas zijn Nederlanders rete-links en zitten we opgescheept met een miljoen linkse ambtenaren.

Pislinq | 13-05-19 | 09:56

Alleen al in Rotterdam zijn 47 duizend boetes voor een bedrag van 4 miljoen euro uitgeschreven. Rotterdam spant daarmee de kroon van de vier gemeenten waar momenteel een milieuzone is ingesteld. Wat klopt er niet aan het systeem?

RickRD | 13-05-19 | 09:51 | 4

@Dandruff | 13-05-19 | 10:16: Een zo'n mammoetschip staat gelijk aan 80.000 autos qua uitstoot. Als je er 10 in de haven hebt zijn dat 800.000 autos zoveel rijden er niet in Rotterdam rond.

EmilioEsteves | 13-05-19 | 10:50

@EmilioEsteves | 13-05-19 | 10:50: Ook wij hebben een groen college, dus het zou mij niet verbazen als Rotterdam binnenkort zwaar vervuilende schepen gaat weigeren net zoals in 020.

RickRD | 13-05-19 | 11:55

@Dandruff | 13-05-19 | 10:16: En dan hebben we het niet eens over de fabrieken en (petro)chemie waar ze voor varen. Of Antwerpen en Rühr gebied. Een beetje duitse paasbrand trekt zich al niets van grenzen aan, laat staan industriële vervuiling. En NL maar het braafste jongetje van de klas willen zijn.

Acar_ketimun | 13-05-19 | 14:38
▼ 1 antwoord verborgen

Hoeveel ovens zijn er eigenlijk aangestoken om die borden te persen?

Jos Tiebent | 13-05-19 | 09:47

Toch wel fijn dat niet alles keurig geregeld is. Zo kan je je hersens nog eens gebruiken en je kan je desgewenst ook nog eens boos maken.
Iedereen heppie?

Schadenfreude | 13-05-19 | 09:46

Krijg ik ook 30% korting op de wegenbelasting als ik 30% van de weg niet meer mag gebruiken?? Auto is goedgekeurd voor Nederlandse weg, voor zover ik weet

BillyVetnippel | 13-05-19 | 09:46 | 1

Njet, vanaf 2020 komt er komt er zelf 15 % extra MRB voor diesels ouder dan 12 jaar.

Jan Leul | 13-05-19 | 09:55

Mooi man, een EU die alle Europese regelgeving gelijk trekt.

Ondertussen kan elk dorp in Nederland dus zijn eigen verkeersregels bedenken.
Een auto die 100% goedgekeurd wordt in de landelijke APK, mag allerlei steden niet in. Uitgaand van de klimaathysterie zal het aantal steden dat goedgekeurde auto's de toegang verbiedt alleen nog maar stijgen, en het is een kwestie van tijd voor goedgekeurde auto's ook van allerlei wegen worden verbannen.

Linkse kerkgangers zeggen altijd dat ze er op uit zijn alle werkende mensen te treiteren, en wijzen er op dat de rijken toch wel een gesubsidieerde elektrische auto kunnen kopen. Mensen die niet rijk genoeg zijn voor subsidie moeten volgens links "gewoon" een schuld aangaan om een E-auto van 50.000 euro te kopen. Volgens links moet dat toch wel, omdat binnen 10 jaar ieder huishouden in Nederland een warmtepomp van 70.000 euro moet hebben. Een schuld van 120.000 euro per huishouden valt best mee, omdat de energierekening hooguit een paar honderd euro per jaar zal stijgen. Tenzij we overstappen op extreem dure windenergie natuurlijk, maar zo stom zullen de elektriciteitsmaatschappijen, de milieuclubjes en de politici niet zijn, toch?
Toch?

Dandruff | 13-05-19 | 09:43 | 3

Net over de grens wonen 80 miljoen Duitsers en die gaan van electriciteit opgewekt door bruinkool over op electriciteit opgewekt door....... Gas. En nog wel uit Rusland. Dat mag van niet van Trump want die wil niet dat wij in Europa gas uit Rusland halen want die zouden dan met de harde valuta allerlei wapens kunnen bekostigen en we zouden te afhankelijk worden van Poetin en zijn kornuiten. Nee, we moeten als we gas willen hebben dit van de VS kopen. Die doen namelijk alleen maar verstandige dingen met de opbrengsten en Trump en zijn kliek zijn natuurlijk wel betrouwbaar. In de jaren 70 moesten we 'ons' gas uit Groningen voor een spotprijs (=goedkoper dan wijzelf als consument voor ons eigen gas betaalden) verkopen aan Italie van de VS omdat Italie anders gas uit Rusland zou gaan importeren en aan die contracten zitten we nog steeds vast.

Pete_1968 | 13-05-19 | 09:51

@Pete_1968 | 13-05-19 | 09:51,

Dit heeft niks met Trump of de VS te maken.
Trump heeft die milieuzones niet bedacht.
Trump verwerpt de klimaathysterie, waarop het typisch Nederlandse "van het gas af" beleid is gebaseerd; in andere EU-landen gaat men juist AAN het gas, omdat dat zo schoon is. En gas kun je overal kopen, wij kunnen dat en de Italianen kunnen dat dus ook. Al zou Trump dat willen dan gaat hij daar nog niet over.

Dit beleid is bedacht door Nederlandse stalinisten, die de VS intens haten en Trump nog meer.

Dandruff | 13-05-19 | 10:08

Het hele milieu-gedoe lijkt eigenlijk gewoon op het langzaam verplaatsen van geld van arm naar rijk. Subsidies voor dure producten die geen relatie hebben tot het inkomen / vermogen. Ik heb liever dat ze dat geld in betaalbare groene producten stoppen. Het is moeilijk uit te leggen dat iemand die 40k kan uitgeven aan een elektrische auto dan ook nog een subsidie moet krijgen voor zijn of haar aankoop, dan kunnen ze beter het kopen van een nieuwe benzine auto onaantrekkelijker maken.

Als je echt van al dat geld af moet, pak dan al die subsidies eens en ga wat sociale huurwoningen bekleden met zonnepanelen, dan help je die mensen ook nog eens met het betalen van de rekeningen.

Ook in dit geval zijn het niet de rijke mensen die een auto rijden van 15 jaar oud, die boetes komen dus allemaal van mensen die het vermoedelijk al niet al te breed hebben.

Terra | 13-05-19 | 09:42 | 1

Goed gezien. Het is "Socialistisch imperialisme": herverdelen van de armen van rijke landen naar de rijken van arme landen (je eigen land niet uitgezonderd). De vroegste definitie die ik heb kunnen vinden is van Leon Trotzki in diens onverbiddelijke bestseller "Der Krieg und die Internationale" uit 1915. Zijn conclusie was dat er twee uitwegen zijn: wereldwijde revolutie of een staat van permanente oorlogen.
Gezien de huidige staat van de wereld kunnen we denk ik vaststellen dat hij gelijk had.

kindapaas | 13-05-19 | 12:50

Voordat je op verkansie gaat. Check effe alle regio's waar je langs of door rijdt.

Bij smogrisico met een nieuwe (buitenlandse) auto door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zonder (gratis, online) registratie? Dan krijg je een boete gelijk aan de zwaarste categorie.

BraadWorstLul | 13-05-19 | 09:35

Zou vanaf 2020 middels een nieuwe wet een simpele uitvoering van landelijke milieuzones komen. Dus niet, wordt alleen maar onbegrijpelijker.
www.gemeente.nu/ruimte-milieu/milieuz...

Jan Leul | 13-05-19 | 09:34

In de politiek wordt al geroepen dat het onzalige plan van Amsterdam om tzt alle benzine en diesel auto's te weren wettelijk niet kan omdat Amsterdam daar niet over gaat. 'Wetgeving is nodig om milieuzones te kunnen handhaven – en die wetgeving moet toch echt in Den Haag worden gemaakt', zegt VVD'er Remco Dijkstra, Tweede Kamerlid. Hoe zit dat dan? Waar ligt de grens? Had de landelijke politiek bij het instellen van die die stedelijke milieuzones dan al niet in moeten grijpen? #DTV

goedverstaander | 13-05-19 | 09:34

Stel; Ik heb een old-timer met een oud kenteken en heb daarin een hele nieuwe, milieu-vriendelijke uit 2019, motor in laten zetten, mag ik dan met die auto die milieu-zones in?

Ik snap er niks van! | 13-05-19 | 09:31 | 5

Als u veranderingen aanbrengt aan uw voertuig, moet u in sommige gevallen de RDW op de hoogte brengen. Soms moet u het voertuig laten keuren door de RDW.
Bij veranderingen moet u denken aan een kleurwijziging, een gasinstallatie inbouwen maar ook een ingrijpende restauratie.

BrutusBosch | 13-05-19 | 09:40

NEIN, want feiten zijn ondergeschikt aan regeltjes bedacht door hersenlozen.

Ronnie uit Helmond | 13-05-19 | 10:08
▼ 2 antwoorden verborgen

De randstad is voor witte wijn nippende elite (heerlijk), en tokkies. In deze omgeving zie je het verschil tussen arm en rijk als eerste steeds verder groeien. Daar moet je dus niet zijn want dit betekent spanning en narigheid. Veel plezier daar en groeten uit de provincie.

Willem_Oltmans | 13-05-19 | 09:31

Wat een progressief verkeersbord! Hoe linkser de nieuwe fascisten/globalisten worden, hoe langer de teksten op de ge- en verbodsborden.

Hang dan een boek in het Arabisch onder het verbodsbord, dan kan op een enkeling na iedereen op de bon die het verkeersbord passeerde zonder kennis te nemen van het geschrevene.
Kassa.

Jan Passant mk2 | 13-05-19 | 09:29

Tja, Groenlinks is die partij waarvan leden na een paar met het schaamrood op de kaken moeten toegeven dat ze naïef zijn geweest en het verkeerd gedaan hebben...

Ook niet zo vreemd wanneer het aan iedere vorm van zelfkritiek ontbeert, wat dat betreft lijken ze als 2 druppels op een religieus clubje!

Dauthi | 13-05-19 | 09:28 | 3

.. extreemGroenLinks dat zich ergens voor schaamt? Zelfs de meest volslagen idiote plannen mislukken alleen maar omdat de anderen niet luisteren wilden.

Jan Passant mk2 | 13-05-19 | 09:33

Vergeet het maar. Het zijn Stalinisten en hebben per definitie gelijk. Denken ze oprecht. Mislukkingen worden ontkent of toegeschreven aan andersdenkenden.

HaatbaardKnipper | 13-05-19 | 09:36

@HaatbaardKnipper | 13-05-19 | 09:36:
Halsema zelf heeft na haar carrière toegegeven de plank constant mis te hebben geslagen, niet dat dat haar heeft doen veranderen...
En Ozdil heeft inmiddels toegegeven dat het leenstelsel, waar zijn naam onder staat, ook een faal is.

En zelfs dibi en rosenmuller hebben toegegeven gefaald te hebben, alleen geven ze niet toe dat ze toegegeven hebben gefaald te hebben, of herkennen ze niet dat ze toegegeven hebben gefaald te hebben.

Zolang je er niets van leert, maakt het ook niet veel uit of je je fouten wel of niet erkent.
De burger moet echter betalen voor al die ondoordachte fouten...

Dauthi | 13-05-19 | 10:22

Het systeem werkt heel eenvoudig - alle kentekens worden geflitst, via je het kenteken zien ze direct of je een ''verkeerde'' auto hebt... vervolgens krijg je een maand later een acceptgiro thuis.
Ken mensen als die in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Arnhem moeten zijn, dan schroeven ze even een ''schoon'' kenteken op hun auto.

sociaal_econoom | 13-05-19 | 09:27 | 2

Geef ze groot gelijk. De roverheid dwingt je om de wet te overtreden. De pakkans met een vals nummerplaat is nihiel. Dus wat houdt je tegen ?

loser | 13-05-19 | 09:48

AA32. krijg je nooit een boete

Jos Tiebent | 13-05-19 | 09:53

Reed onlangs via een banlieue onder de A10 door Amsterdam binnen. Rechts langs de weg stond zo'n milieubord met camera. Mijn auto voldeed volgens dat bord niet aan de eisen om ongestraft door te rijden. Ik kon echter op die doorlopende weg niet keren oid . Ben dus stukje doorgereden en omgekeerd. Nu maar wachten op de boete en vervolgens de uitslag van een bezwaar , rechtszaak enz.

Jan Leul | 13-05-19 | 09:27 | 2

Als u dan toch voor de rechter staat, vraag hem dan eens hoe het zit met de goedkeuring die uw auto van RDW kreeg voor alle wegen van Europa? En of uw wegenbelasting -nu u in delen van ons land niet meer mag rijden- ook naar beneden wordt aangepast?

kommabijmebinnen | 13-05-19 | 09:31

De inwoners van deze steden willen dit, daarom hebben zelf het betreffende hokje ingekleurd tijdens de verkiezingen. Deze ophef klopt dus niet.

Willem_Oltmans | 13-05-19 | 09:26 | 1

Ik woon niet in desbetreffende steden en betaal net zoveel belasting, accijnzen enz. als iedere autobezitter dus wil gewoon overal kunnen rijden of fikse korting.

Jan Leul | 13-05-19 | 09:30

Ben in Utrecht twee jaar geleden twee keer op de bon geslingerd. Reed in een fuik, dat wil zeggen: kleine bordjes waar ik aan voorbij reed.
Heb nog geklaagd bij het OM, maar werd niet ontvankelijk verklaard. Buitenlandse kentekens worden niet vervolgd. Dat is NIET indachtig Artikel 1 van de Grondwet: iedereen in Nederland heeft dezelfde rechten. Dat betekent: wetsongelijkheid in Nederland. Die twee boetes kostten mij 270 euro in totaal.

aamert | 13-05-19 | 09:25 | 1

Buitenlandse kentekens zullen niet in het systeem zitten, vandaar nu nog even vrijuit. De EU zal wel te hulp schieten bij het graaien op korte termijn.

HaatbaardKnipper | 13-05-19 | 09:40

Oldtimer ouder dan 40 kopen. Geen MRB en je mag er in Nederland elke milieuzone mee in.

Harry Turtle | 13-05-19 | 09:23

die mensen daar hebben toch echt voor hun huidige stadsbestuur gekozen en gaan dat de volgende keer gegarandeerd weer doen omdat dit regime echt is wat zij willen.

wlodek | 13-05-19 | 09:21 | 2

linkse lieden zijn een slaafs volkje.
De heldenverering kent geen grenzen en dat mag best wat kosten.
Lenin, Mao, Castro.
Den Uyl, Kok, Klaver.

Pelforth | 13-05-19 | 09:27

de grote stad.... wat heeft een mens dáár te zoeken ?

club704 | 13-05-19 | 09:21 | 1

Dat wat er in een dorp niet te vinden is.

Acar_ketimun | 13-05-19 | 14:31

Daarnaast is het bezopen dat ruim tachtig miljoen Duitsers een volledig duidelijk systeem hebben, en dan de gemeente Arnhem met 150.000 inwoners even op het idee komt eigen aparte regeltjes op te stellen. Als we dat gaan doen krijgen we een ongrijpbare lappendeken.

Zo`n loodzware Tesla Model X verwerkt met een enorm koppel en een beetje sportief rijgedrag de banden tot meer fijnstof dan een oude compacte goed ontworpen diesel. Omdat de uitlaat van dat ding bovenop een kolencentrale zit, schijnt dat plotseling niet boeiend te zijn.

Dit zijn politici die met goede bedoelingen proberen maximaal te deugen, en zelfs daar falen ze in.

Feynman | 13-05-19 | 09:20 | 2

En bij die goede bedoelingen zet ik mijn vraagtekens.
Zolang er geen 10.000 windmolens in NL staan, en de Zuiderzee opgeofferd is voor zonnepanelen die niet renderen in NL, is het vooral "schone" schijn om de naieve achterban te pleasen.

Nuchternederland | 13-05-19 | 10:16

Ik durf zelfs wel aan die goede bedoelingen te twijfelen. Dan nog; hardnekkige weigering om na te denken is bijna net zo erg, misschien wel erger.

Renkum0317 | 13-05-19 | 10:17

Als je die ouwe troep affectief in de steden wil gaan weigeren,
dan zou ik beginnen om die borden in het Arabisch te vertalen.

Halul gebakken | 13-05-19 | 09:20

En DIT is dus waar je een EU voor zou moeten hebben. Ik heb me daar een feest aan stickers op mn voorruit. Elke stad, metropool of molshoop zijn eigen systeem. En allemaal betalen. Maak daar eens 1 systeem van, net zoals de tol inning. Elk land zijn eigen kastjes, wat een waanzin.

dyslexieman | 13-05-19 | 09:20

Het is tijd voor een milieuzone in Zandvoort.

dyslexieman | 13-05-19 | 09:17 | 1

Dat dorp weet van de prins geen kwaad.

aamert | 13-05-19 | 09:28

Aangezien straks delen van Nederland niet meer toegankelijk zijn, denk ik niet dat het onredelijk is mijn betaling van wegenbelasting ook maar eens met 25% te verlagen. Immers, voor niet geleverde diensten hoef ik niet te betalen

miff | 13-05-19 | 09:17 | 1

Wel solidair zijn met Jetten en Jesse he... zie het als een milieu bijdrage die extra wegenbelasting. Je ontvangt tzt een partijspeldje.

HaatbaardKnipper | 13-05-19 | 09:42

Heerlijk die decentralisatie onder Rutte. Als burger weet je niet meer waar je aan toe bent. Is te hopen dat hij niet een of ander topbaantje in Brussel krijgt, want dan zijn wij nog erger f#(ked.

loser | 13-05-19 | 09:16

Groningen zal snel deze waanzin volgen...... GL is sinds november aan de macht en dan moetje als burger de portemonnee trekken.

Bedankt kudt studenten!

Fatwabuster | 13-05-19 | 09:16 | 3

De oplossing van links is om 'slecht' gedrag onbetaalbaar te maken. In de komende jaren wordt een kuub gas onbetaalbaar zodat het financieel aantrekkelijk wordt om een warmtepomp aan te schaffen. Nee, kortzichtige dwazen..... Het wordt onbetaalbaar om een normale cv-ketel te stoken maar die warmtepompen (voorzover ze al werken!) blijven even duur. Dus er zit niks financieel aantrekkelijks aan. Je wordt gedwongen om zo'n klote apparaat aan te schaffen die financieel niks aantrekkelijker is. Ook voor zal je veel meer stroom gaan verbruiken en daar komt gelukkig geen co2 bij vrij... Kortzichtig beleid van onze overheid en dat zijn we wel gewend. Iedereen een electrische auto maar waar de electriciteit vandaan komt? We willen geen kerncentrales want we zijn bang omdat we geen kennis hebben van die onzichtbare techologie, geen kolen want ijsbeertjes en ook geen gas want Rusland of 2 Groningers met een scheurtje in de muur. Zonnepanelen? Haha, laat je maar foppen met die voorgespiegelde terugverdientijd van 8 jaar. Je omvormer gaat stuk na 10 jaar (kosten +- 1000 euro voor een nieuwe), schoonmaken moet je ze ook, zeg eens in de 3 jaar voor +- 150 euro. Dan de versobering van de salderingsregeling zodat je wel belasting gaat betalen over je bruto verbruik. De (r)overheid is niet gek natuurlijk. Minder verbruiken is mooi maar daar mag de overheid geen last van hebben.

Pete_1968 | 13-05-19 | 09:29

@Pete_1968 | 13-05-19 | 09:29: Je wordt gewoon gestraft omdat je bestaat. Dat is een offer van anderen die beleidsmakers graag maken.

Deflatiemonster | 13-05-19 | 09:36

Het is hier al eerder voorgesteld; die millieugekke studenten mogen stemmen, maar dan wel in het provinciale kudtdorp waar ze hun frustraties hebben opgelopen.

Mammeloe | 13-05-19 | 10:11

In Rotterdam heb je Jet Cars - met meer dan 2000 milieuvriendelijke auto's.
Heb gehoord dat de naam Jet Cars iets met Rob Jetten van doen heeft.

sociaal_econoom | 13-05-19 | 09:16 | 3

Waarschijnlijk dat je in je reet geneukt wordt, letterlijk en figuurlijk.

miff | 13-05-19 | 09:18

Jet cars, dat is toch die gore parking met al die autos die ze voor de export naar subshara of oostblok nog even proberen te verkopen aan goedgelovige sukkels? Zelden zo'n cosmische verzameling schroot bij elkaar gezien.

elfenstein | 13-05-19 | 10:14

En helpen deze maatregelen? Natuurlijk niet! Maar blijf vooral betalen, kutburger!

Deflatiemonster | 13-05-19 | 09:14 | 2

Het gebruik van benzine, diesel en aardgas wordt in Nederland onbetaalbaar.
Ga in de Ardennen of Luxemburg wonen, daar doen ze niet zo moeilijk.

sociaal_econoom | 13-05-19 | 09:18

@sociaal_econoom | 13-05-19 | 09:18: Lekker met de fiets heuvel op. En dan gaat men wel zeuren om e-bikes. Die dan continue opgeladen moeten worden.

Deflatiemonster | 13-05-19 | 09:34

Sinds wanneer mogen gemeenten zelf verkeersborden ontwerpen en toepassen? Wegenverkeerswet, iemand?

kwark001 | 13-05-19 | 09:13 | 2

Ze moesten verkeersborden zoals hierboven afgebeeld verbieden.
Daardoor ontstaan file's.

keestelpro | 13-05-19 | 09:14

Ik vraag 't me ook af.
Meen me te herinneren dat in Heerlen ooit een rechtenstudent bezwaar heeft gemaakt tegen een boete die hij moest betalen omdat hij op een invalidenparkeerplaats stond.
Die parkeerplaats was echter aangeduid met een ander verkeersbord dan vermeld in het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

Het bord E6 was rood in plaats van blauw.

De student heeft uiteindelijk gelijk gekregen. De borden zijn overigens nog altijd rood. De faciliteitbeheerder had aangegeven dat de borden beter passen bij de huisstijl en dat mensen wel snappen wat de bedoeling van de borden is.

Onkel Bratwurstbude | 13-05-19 | 09:23

Je mag met een oude diesel de stad niet in. Meestal zijn dat auto's van voor 2005 en daar zijn er niet zoveel meer van. De meeste diesels zijn lease auto's en die gaan na 4 jaar naar Oost-Europa ge-exporteerd. De oude diesel die overblijven zijn meestal van liefhebber van bv. een oude Mercedes en die rijden 3 Km per jaar. Dus zo'n zone heeft 0,000007% effect op de lucht kwaliteit. Wat wel helpt is om iedereen met een houtkachel naar Oost-europa te exporteren. Houtkachels stoten meer fijnstof uit als alle oude diesels bij elkaar in 100 jaar. Meestel zijn het nog groen linksers met zo'n lekker gezellige houtkachel want co-2 neutraal. M'n reet! Meestal steken ze die dingen ook aan bij windstil weer. Lekker die stank op je slaapkamer... Stelletje hufters....

Pete_1968 | 13-05-19 | 09:10 | 9

Mijn Volvo is uit 2003, en die is nog lang niet op zijn eind.

Jos Tiebent | 13-05-19 | 09:48

@miff | 13-05-19 | 09:23: Afgelopen weekend nog. Sterker, gisteren middag rond 5-en rook je al de eerste houtkachels. En ik woon gewoon in een normaal dorp. Waarom ze die dingen nu nog aansteken? Geen idee, voor de gezelligheid?

Pete_1968 | 13-05-19 | 09:55

@DerkArie-ut-de-Achte | 13-05-19 | 09:37: Is waarschijnlijk beter om de Volvo helemaal op te rijden dan een nieuwe electrische auto aan te schafffen. Bij de productie komt veel Co2 vrij en je steunt, voorzover je dat boeiend vind, kinderarbeid in de kobalt mijnen van Congo en je zorgt ervoor dan in Bolivia het weinige beschikbare water wordt gebruikt voor de winning van Lithium. De eigen bevolking heeft dan pech. O ja, de weinig overgebleven waterbronnen worden door bedrijven als Nestle ge-expoloiteerd wat wil zeggen dat voorheen betaalbaar water ineens in een plastic flesje zit die je dan voor 10* zoveel moet kopen van Nestle. Als de bron is opgedroogd dan is Nestle pleite.

Pete_1968 | 13-05-19 | 10:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Waarom krijg ik geen korting motorrijtuigenbelasting als ik niet overal mag rijden?

Kaas de Vies | 13-05-19 | 09:10

Goh, die zag ik niet aankomen zeg!

pibasso | 13-05-19 | 09:08

3x de Sjaak in Rotterdam, eeuwig zonde, maar gewoon lomp van me. De regel vind ik treurig en nergens op slaan, maar goed, dat telt niet in de milieu-discussie. Diesels zijn de nieuwe moslims.

Franque | 13-05-19 | 09:07 | 5

Wil jij de diesel niet gaan beledigen ?

loser | 13-05-19 | 09:14

@Kaas de Vies | 13-05-19 | 09:11:
Ja, tuurlijk, die varen toch niet in de milieuzone. Maar stoten meer uit dan al het verkeer bij elkaar.

Osdorpertje | 13-05-19 | 09:18

Ik parkeer mijn oude diesel ook altijd in de richting van Mekka inderdaad.

Rest In Privacy | 13-05-19 | 09:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus met mijn 1973 tweetakt motor mag ik overal komen? Zet de oliepomp lekker rijk..

sokkenpluisje | 13-05-19 | 09:07 | 2

Nee, je mag straks alleen nog op elektrische brommers de stad in.

Osdorpertje | 13-05-19 | 09:18

Ja, dat mag. Motoren zijn nog geen regeltjes voor. Sterker nog, je kan je ouwe Zundappie om laten keuren naar lichte motorfiets en dan kan je rustig doortuffen.
Die waanzin was al duidelijk in Amsterdam toen ze besloten om niet naar de brandstof te kijken maar naar de datum eerste toelating. Een 2takt peugeot speedfight uit '11 mag wel, een puch maxi uit 1981 niet. Succes met de bougie, trouwens. Ik zou een graadje of 2 heter erin schroeven om die oliebende weg te fikken, anders verzuipt ie waar je bijstaat.

elfenstein | 13-05-19 | 10:19

In Arnhem mag je op een bepaalde weg niet meer rijden met vervuilende diesels, dus moet je een heel stuk omrijden (meer uitstoten en vervuilen). Dat is milieupolitiek zoals je het vooral niet moet bedrijven.

BeunDeHaas | 13-05-19 | 09:07 | 3

Dat heb ik me ook al afgevraagd, het is niet dat je dan maar omdraait en weer naar huis gaat. Je neemt een andere weg. Maar in dat stukje is het iig een stukje schoner.

sparka | 13-05-19 | 09:11

@sparka | 13-05-19 | 09:11: precies, je kunt wel met een trillende erectie verkondigen dat dat stuk weg 'schoner is geworden' maar als mensen kilometers om moeten rijden omdat ze toch echt naar een ziekenhuis moeten en juist méér uitstoten in het geheel, dan zou dat meegenomen moeten worden als logisch gevolg van je beleid. Maar iets zegt me dat het een stok wordt om mee te slaan.

BeunDeHaas | 13-05-19 | 09:15

M.b.t. milieu... ik zou eerder met een grote boog om Arnhem heen rijden, de pauperstad van het oosten...

Alles is gericht op de centra van steden bij dit soort maatregelen - overgewaaid uit Duitsland

litebyte | 13-05-19 | 09:31

Ik ben zo blij dat ik een hybride heb gekocht. Kost wat meer, maar (voorlopig) nergens last van deze onzin.

J. Jarig | 13-05-19 | 09:06 | 6

Ik ben zo blij dat ik in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht
nog niet dood gevonden wil worden.

Halul gebakken | 13-05-19 | 09:17

@Halul gebakken | 13-05-19 | 09:17: kan worden... is het hopelijk voor u?

litebyte | 13-05-19 | 09:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Een verbod op discriminatie van oudere auto's moet in de grondwet worden opgenomen zodat we niet in een bevlieging opeens massaal elektrische auto's gaan verplichten.
[Rob Jetten modus = 0]

keestelpro | 13-05-19 | 09:05 | 5

@Dutch_Holland | 13-05-19 | 09:21: Een elektrische auto remt regeneratief, dus hierdoor komt er minder remstof van de remschijven en blokken. Eigenlijk stiekem beter. Ik hoef ook zelden de velgen schoon te maken, er zit gewoon geen remstof op!

pibasso | 13-05-19 | 10:07

@litebyte | 13-05-19 | 09:24:
Ik heb nog nooit een overlijdensadvertentie gezien waarin als oorzaak van overlijden "fijnstof" werd vermeld.

Naar mijn gevoel behoort fijstof tot de categorie;
Ozongat,
Zure regen,
CO2 als oorzaak van de opwarming van de aarde.

No guts no glory | 13-05-19 | 10:15

@litebyte | 13-05-19 | 09:24: Hoeveel zieke rookgassen komen er uit de nek van Fuumke Kokhalsema na het paffen? Ik heb daar last van 250 km verder, want een bijdrage van een factor 1E-16 of zo is iets wat ons bezighoudt in dit land.

Ronnie uit Helmond | 13-05-19 | 10:31
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl