EU2019. Gaat GeenStijl weer stemmentellen?

We stemmen op 23 mei voor het Europees parlement. Maar de uitslag moet van Brussel geheim blijven tot 26 mei. Gaan we weer stemmentellen...?
Brussel eist het weer: alle stemuitslagen van de Europese verkiezingen moeten vier dagen geheim blijven, tot alle EU lidstaten hebben gestemd. Dat vonden wij in 2014 principieel ondemocratisch, dus gingen we stemmentellen op de verkiezingsavond van #EU2014. Sommige content van geenstijl.nl/eu2014 is kapotstuk, maar je krijgt wel een beeld van wat we toen gedaan hebben. Met dit topic werd GeenPeil geboren, en op de verkiezingsavond waren we met een team van Telchinezen bij elkaar om met een landelijke dekking aan stemmentellers (animatie werkt nog!) een exit poll bij elkaar te turven die weinig afweek van de werkelijke uitkomst. Awesome stuff was dat toen. En raad eens. Ook dit jaar moet de stembus na de verkiezingen nog dagenlang op slot blijven van Brussel:
"De Europees Parlementsverkiezing (EP-verkiezing) wordt in Nederland gehouden op donderdag 23 mei a.s. In veel lidstaten van de Europese Unie (EU) wordt pas op zondag 26 mei gestemd. De laatste stembussen sluiten die dag om 23.00 uur. De Europese Kiesakte bepaalt dat geen lidstaat uitslagen bekend mag maken voordat in alle lidstaten de stemming is geëindigd. Dat betekent dat vóór zondag 26 mei om 23.00 uur geen uitslagen bekend mogen worden gemaakt. Anders dan bij andere verkiezingen, is het dus niet toegestaan dat gemeenten op de avond van de stemming (23 mei) een (voorlopige) uitslag bekend maken."
Gelukkig heeft ons land een uitstekende Kieswet, die de voorzitters van alle stembureaus wettelijk verplicht om de uitslag van zijn of haar bureau desgevraagd door een kiezer hardop voor te lezen:
De stemopneming in de stemlokalen vindt op de avond van de stemming (dus donderdag 23 mei vanaf 21.00 uur) gewoon doorgang! Kiezers kunnen daarbij, zoals gebruikelijk, aanwezig zijn en de voorzitter van het stembureau meldt de uitkomst van de stemopneming, zoals gebruikelijk, aan de in het stemlokaal aanwezige kiezers. (Bron: een BiZa-brief aan gemeenten)
EU2019. Kijken hoe ver we komen?
Dit voelt alsof de opkomstplicht der stemmentellers roept. Ons systeem van 2014 was waterdicht. De techniek is alleen maar verbeterd. We hebben een Wiskunde Olympiadiër in eigen huis. Kunnen we de rest van het Telteam weer bij elkaar krijgen? Doet Theuniszen het artwork? Krijgen we Rob Goossens, tegenwoordig professioneel televisiekijker, uit de bank getrokken? Anna <3 <3 <3, mogen we je bellen? Bestaat die ene ultrageheime sms-dienst nog, die zo belangrijk was voor de betrouwbaarheid van onze resultaten (antwoord: ja)? En de Grootse HamVraag van Vandaag: doet u ook weer massaal mee? Zonder stemmentellers geen succes. Dus: gaan we op donderdag 23 mei 2019 wederom met alle stijlloze democraten in duizenden stemlokalen stemmen tellen, om Onze Democratie te bewaken met gedegen burgercontrole, en natuurlijk om Brussel weer te slim af te zijn? Kies maar...
Gaat GeenStijl weer Stemmentellen?
Wie turft er mee?
Poll is Verlopen.
Gaat GeenStijl weer Stemmentellen?
Wie turft er mee?
De livestream van EU2014. Jongens, waren we...
Zelfs Joshua Livestro kwam toen nog wel eens langs, lololol
Reaguursels
InloggenIn 2014 was ik van de partij. Dit jaar weer en dan de volgende dag op het stadhuis de officiele telling doen van de poppetjes. Afgelopen week ook de telling gedaan van de PS verkiezing samen met zo'n 60 anderen. De broodjes tijdens de lunch waren prima te pruimen. Of te wel, mocht je tijd hebben om ook te gaan tellen bij de komende verkiezing in Mei, doen zou ik zeggen. Ze komen mensen te kort. (Het uitzendbureau Driessen is denk ik landelijk betrokken bij het aannemen van tellers)
Veel plezier. Ondanks dat ik vorige keer erbij was (bewijs op rtl4 late nieuws) laat ik dit keer verstek gaan aangezien ik in het buitenland zit.
Succes.
die Europese verkiezingen moeten even wachten totdat die vertegenwoordigers uit Londen er weer in zitten.
eerst de Brexit afschieten, dan de Europese verkiezingen..
ben helaas niet in den lande. Mijn stem zal per volmacht worden uitgebracht.
Wat hebben we daarvoor trouwens precies nodig? Is een gewone dumbphone genoeg, hier nog een trotse nokia 6310i bezittert, of moet je een of andere glazen broodplank hebben met een of andere kudtapp erop?
In 2014 was een door een uitzendbureau geleverde stemmerteller nog geen 18 jaar. Als GeenPeil aanwezige werd mij gevraagd om deze teller te vervangen. Sinds ben ik bezoldigd teller bij alle verkiezingen geweest. En wordt iedere telling afgesloten met het hardop voorlezen van de uitslagen.
U wenst weer GeenPeil waarnemers? Ik doe mee.
Niet gereaguurd de afgelopen vijf jaar, maar ik ben er WEER bij als het kan. De sms'jes van van Rossum uit 2014 staan nog op mijn GSM
Rossem
Je hebt ook nog een GSM
Tijd voor een nieuwe telefoon?
@coolvibe | 26-03-19 | 08:41: Toenmalige tekst na het het aanmelden in het stemburo: "Bedankt, veel succes & wees lief daar!" Vooruitziende blik die van Rossem met doeslief
Goed initiatief. Ik zou wel willen maar door persoonlijke omstandigheden is het voor mij nu niet mogelijk om mee te doen.
Komt goed - via Maurice de Hond weten we woensdag om 1 uur de voorlopige uitslag.
In Nederland hebben we 150 Kamerleden en in de Eerste Kamer zitten er 75.
Bij EU-Brussel hebben ze 750 parlementsleden --> dat zijn er bijna 500 meer. Heb even voor de lol gekeken wat een Kamerlid daar verdient:
niet schrikken - 9000 euro per maand te verhogen met een belastingvrije kostenvergoeding van 4500 euro.
Ze krijgen daar in een maand net zo veel... als wat ik in 6 maanden aan AOW beur.
Zal maar niet zeggen wat Frans Timmermans als Eurocommissaris daar per maand krijgt --> 31.000 euro - niet verder vertellen anders gaat iedereen dadelijk op FVD en PVV stemmen.
Ik woon in Spanje. Kan ik van hieruit iets zinnigs doen voor dit project ?
Zo goed als Turkije het heeft geregeld om in het buitenland, Nederland, te kunnen stemmen, hebben wij dat natuurlijk niet.
Ik weet niet of Spanje lid is van de EU... zo ja, dan mag u ook gaan stemmen.
Peter zou u voor mij willen uitzoeken of ze in Spanje ook op FvD mogen stemmen --> misschien dat iemand dit weet?
Je bent toch niet net zoals Ali B. aan het investeren, grond aankopen daar heh?
( De rapper zit in Marokko om te investeren in vastgoed), ja die heeft geen eu geld meer nodig kennelijk.
@sociaal_econoom | 26-03-19 | 08:02: Ze hebben iig geen Thieme partijtje.
@sociaal_econoom | 26-03-19 | 08:02: Yep. Zie https://www.parlement.com/id/vhnnmt7iawy2/stemmen_in_het_buitenland onder: Stemmen als u (tijdelijk) in het buitenland woont. Graag gedaan.
Uiteraard doe ik weer mee. Ze worden wel extra nauwkeurig. Alsof iemand ze controleert. Ze willen natuurlijk geen misstanden breeduit op geenstijl uitgemeten zien.
En complete onzin om het niet gelijk bekend te maken. Het is openbaar, dus gelijk de bekendmaking. Dat is ons kiesstelsel. Doen zij het niet, dan doen wij het wel.
Hoe dan ook EU2019 voelt als kiezen tussen de builenpest of cholera.
Zolang de eu maar door 1 van de 2 dood gaat is het mij om het even.
Joh, de uitslag staat al vast.. en als er toevallig daarover een meningsverschil ontstaat dan zijn er genoeg middelen om te zorgen dat de uitslag kloppend is met de stemmers.. gaat er uberhaupt wel een hond stemmen voor deze EUSSR dictatuurschap.. gaat alleen weer enorm veel geld kosten om het volk van de EU het gevoel te geven dat ze meewerken op democratische wijze aan een gekozen leider en fuhrer..
Ik zat het me laatst al af te vragen of GS weer waarnemers zou mobiliseren? Net als de vorige keer Ben ik wederom van de partij.
De democratie, mijn ene stem ga 10miljoen anderen...
De EU een hal zetten daarentegen... dat is toch ook wel weer mooi. Een heerlijke dikke middelvinger naar die corrupte zooi!
Je hoeft niet te stemmen, jouw stem telt toch maar voor 0.00007 procent mee. Volgens de logica van de FvD
@Beste_Landgenoten | 26-03-19 | 08:27: Echt waar.. lees je eigen berichten terug en meet de treurnis per comment. Jij bent echt de leukste op verjaardagen he.
@geheelvermomd | 26-03-19 | 14:15:
Nee, dat is de deurknop want die geeft iedereen een hand! Daar heb je tenminste nog iets aan!
We hebben de afgelopen tijd gezien dat het EU parlement volledig irrelevant is. De verkiezing daarvoor, en de uitslag maken dan ook niets uit.
70 tot 80% wat er in de tweede kamer beslist wordt komt uit de EU. Zo irrelevant is dat dus niet.
Als Thierry mee doet, count me in.
FvD doet mee.
Als je niets doet krijg je sowieso weer een Druncker of eën Verhofstadt , het kan dus echt geen kwaad om je eens wat beter in deze materie te gaan verdiepen.
Die krijg je toch wel aangezien die voortkomen uit een gigaverbond van sosjalistische kudtpartijen uit heel europa. Over alle landen gerekend zullen die altijd gemiddeld de grootste zijn dus van die kwallen kom je niet af zonder revolte.
Was deze vote "count me in" al geregistreerd op account ?
Wordt weer lachen in mei. Het zijn vreemde doch vermakelijke tijden in dit land 😁
Wat je maar vermakelijk noemt!
Ik zal er zijn met de uitslag van mijn stemlokaal .
Ik heb het nagevraagd bij mijn gemeente: als je als stemburealid zitting hebt op een stembureau mag je, in mijn gemeente, helaas niet na afloop de resultaten van het desbetreffende stembureau doorgeven aan Geenpeil. Het moet echt een burger-waarnemer zijn die niet mede-verantwoordelijk is voor het desbetreffende stembureau.
Je hebt vast een vriend/vriendin of familielid toch ?!!
Lijkt me ook niet meer dan terecht. Fraude kent vele gezichten.
Hahaha, v. Rossem denkt nog steeds dat politiek relevant is!
Zolang de politiek mijn belastingdruk bepaalt is zij uitermate relevant!
@Winter_is_coming | 26-03-19 | 02:29:
Die bepaal je voor t grootste deel zelf.
Beetje afhankelijk zijn van de overheid, die is gek.
@schoon-schip-maken | 26-03-19 | 08:18: lol +1
Is het niet makkelijker om de voorzitters zo ver te krijgen de uitslag in te spreken in een voicemessage, of even te SMSen?
Geen tijd noch zin een avond ergens te gaan zitten wachten. Maar ben nooit te beroerd mijn geweten af te kopen met euro's.
Helaas, dat mogen die voorzitters dus in de regel niet, of in ieder geval niet altijd. Het is afhankelijk van de soepelheid van de desbetreffende gemeente. De voorzitters zijn wel verplicht om na het tellen van de stemmen de uitslag van het stembureau per partij bekend te maken aan alle aanwezige burgers.
Ik doe weer mee, het zit mij niet lekker dat de uitslag enkele dagen achtergehouden wordt.
Een zo populistisch mogelijke stem, dat wordt mijn bijdrage voor de EU. Meer doe ik niet.
stiken is stinken. excuus
Je excuses stinken.
Ik doe niet mee,er staan altijd van die louche mensen te flyeren op straat met
vieze broeken en jassen aan die al een jaar geen wasmachine hebben gezien.
Nee geen echte promotie voor geenstijl,ik word er misselijk van als ik ze zie.
Geenstijl prima site ,maar die flyers mensen ,brrr.En stiken ook nog.
Mvgrt
Ach ja hard werkende mensen en dan ook nog flyeren,
Geen tijd voor een maatpak en kappertje.
Ze gaan voor inhoud (boodschap) niet het uiterlijk.
Moet jij niet naar een of andere cursus omgaan met échte mensen?
Leuk, maar waarom nou precies? Wat winnen we hiermee?
Junckers statiegeldbonnetjes
Je sart de EU een beetje, je zorgt ervoor dat er een controle is dat er in die dagen erna niet met de stemmen gerommeld wordt en je kan een beetje invloed hebben op de andere EU verkiezingen. Vooral als FVD flink wint, nieuws over een populistische verschuiving zou redelijk de EU rondgaan.
Omdat we het niet pikken dat de EU onze democratie dagenlang gijzelt. Vrijheid is niet zomaar iets.
Natuurlijk is dat hele EU parlement de grootste onzin die er bestaat en het kost een godsvermogen. In dat opzicht zou het een heel legitiem argument kunnen zijn om te zeggen:
Ik ga niet stemmen want aan die onzin werk ik niet mee.
Maar, als er maar 15 mensen gaan stemmen en 12 stemmen daarvan op Eurofiele partijen dan zullen de Eurofielen dat als een grootse overwinning neerzetten.
Boeit ook nog niet zo buiten het ergerlijke gekakel om in de dode bomen en op de NPO, maar dan verdwijnen ook al de zeteltjes naar Eurofielen die zeer gelukkig zijn met die dikbetaalde baantjes waar ze geen fuck voor hoeven te doen.
Dan zie ik toch liever die zeteltjes gaan naar FvD, dan krijg ik toch nog een beetje waar voor mijn geld. Al zou het alleen maar zijn voor de verzuurde en paniekerige reacties in diezelfde dode bomen en op de NPO.
Dus, ook al is het totale onzin dat hele parlement en moeten ze het morgen opdoeken, toch gaan stemmen.
Of ziet u liever de baantjes verdwijnen naar D66/GL/VVD/PvdA of andere Eurofielen?
Gewoon gaan stemmen, its fun.
Deze ga ik opslaan. Gouden commentaar!
Ik doe mee. Wordt de 3r keer dan en dan versier ik er nu wel wat bekenden bij
In de brief staat het volgende: "Het is echter niet toegestaan de gegevens vóór zondag 26 mei om 23.00 uur te delen met de media of via bijv. internet, noch uit eigen beweging, noch op verzoek." Geldt dat dan ook niet voor de al dan niet aanwezige kiezers?
Heb jij ergens voor getekend?
Nou dan.
Loze kreet. Een openbare mondelinge bekendmaking betekent juridisch gezien dat de informatie van die bekendmaking openbaar is en blijft en dus gedeeld mag worden.
Goede punten, dank!
Dat geldt alleen voor de stembureau medewerkers. Niet voor de aanwezige kiezers.
Kiezers werden toch al geacht nergens kundig in te zijn dus daarvan mag je ook niet verwachten dat ze die regels kennen. Het is heel simpel: de uitslagen worden wereldkundig gemaakt, jij staat erbij als jan onbenul en klapt de uitslag direct door naar twitter/insta/fakebook, of zoals hier: GeenPeil. No harm done, u was al bij voorbaat ongeschikt verklaard.
Wat staat er op het spel? Gaat het alleen om een betrouwbare uitslag of om meer?
Niks, een beetje zieken om toch iets van een uitslag (van een mini EU landje) eerder te hebben ofzo.
Lekker laten gaan, boeit geen mens.
@Berbaar | 25-03-19 | 23:13:
Als VVD er , dus eurofiel is je reactie begrijpelijk maar tevens net zo doorzichtig . En voor een ander spreken is al helemaal lachwekkend , zoals elke plemp van jou maar dat terzijde . Ik doe er wel aan mee iig dus het boeit sowieso 1 mens waardoor je stelling al niet meer klopt , zoals gewoonlijk .
@Berbaar | 25-03-19 | 23:13:
Nee, want de boven ons gestelden, de eurofielen, de ondemocratisch aangestelde graaiers, die hoef je natuurlijk niet te controleren, ook niet een klein beetje, ook niet als dat gewoon kan. Van berbaar hoeft dat niet, diee vertrouwd Rutte op z'n waterige oogjes dat het allemaal wel goedkomt.
Slaap zacht, berbaartje, morgen is het ook voor jou weer gratis licht en doen sommige mensen wél hun uiterste best om op wat voor manier dan ook de heersende kaste te controleren.
Ok, er staat dus niets op het spel dan betrouwbaarheid/transparantie. Klaro.
Ondertussen in 020,
Zaal puilt uit tijdens informatieavond in Buitenveldert over de opvang van 70 ongedocumenteerden in de buurt. Mensen moesten zelfs op de gang staan.
www.at5.nl/artikelen/192718/grote-dru...
Je hebt het over illegalen?
@Paradijs | 25-03-19 | 22:53: Yep , die gasten die al tig jaar het land uit moeten maar zich ondertussen ongestraft krom kraken c.q. inbreken.
Allemaal Georginaatjes die in de rij staan voor zo’n hippe illegaal.
@Paradijs | 25-03-19 | 22:53: ongedocumenteerd kun je ze in NL vaak amper noemen. Vaak zijn er al vele ordners aan documenten aan deze mensen gewijd. Waarschijnlijk had je ze voor het geld wat al die documentatie kost, ook levenslang gratis kunnen laten leven in NL. En meer.
Ik ga meetellen. Nog een tip voor de redactie: er zit soms een discrepantie tussen het aantal ingeleverde stempassen en het aantal uitgebrachte stemmen. Het was niet mogelijk om dat verschil aan te geven op het document.
Ik zou graag willen dat bekend is hoeveel stembiljetten en locatie ontvangt, hoeveel stemmen er geteld zijn, en hoeveel biljetten er blanco retour gaan.
Of eigenlijk alleen of die combinatie klopt.
Allemaal leuk en aardig; maar waar kan ik de EU-partijen-campagne-filmpjes bekijken?
Die zijn nog lang niet klaar. Campagne begint pas echt volgende maand, na de Pasen. Stemmen is pas eind mei. Duurt nog even...
@Stormageddon | 25-03-19 | 22:54:
Een beetje zijn ze er al. Rutte was vanavond zogenaamd echt kwaad over wat dat linkse wijf over Baudet riep. Het was onacceptabel en hij was zeer boos hierover. Dus EU verkiezingen naderen.
Deze heerschap is stembureaulid en smst de uitslag maar te graag door. Al voelt het toch vreemd, een verkiezing faciliteren waar je niet helemaal achter staat...
Ik zou wel willen, maar dan moet ik in Wellington naar de ambassade. 5 uur rijden...
Dan gaat meneer en mevrouw fapfap toch mee, hotelletje, dineetje, mischien wordt het heet tussen de lakens ...
Het loopt nog niet echt storm hiervoor in de panelen blijkt.
Het doe-volk maakt zich al gereed voor de nacht. Morgen immers vroeg weer uit de veren.
@Gewone_mevrouw | 25-03-19 | 22:33:
Topikkie van 21.05 uur, zo vroeg zal men niet tussen de klamme lappen gaan.
Leeft dus niet echt, logisch ook want wat levert het op?
@Berbaar | 25-03-19 | 22:55: Gewoon de lol, dat je als kleine kloot toch nog wat te violen hebt. Ik doe zeer waarschijnlijk ook weer mee.
Zolang als wij hier niet op een Spaanse of een Letse kandidaat mogen stemmen, is Europa een lachertje. Zolang als wij hiervandaan dronken lorren als Junckers of megalomanen als Verhofstad niet naar huis kunnen sturen, is Europa een lachertje.
-
En zolang als er nog natiestaten zijn, nota bene: behorende tot de oudste ter wereld, met één van de oudste democratieën ter wereld, die op democratische wijze besluiten dat ze tóch maar liever niet bedild en bedrogen willen worden door de Verhofstadsoortigen van deze wereld; en zolang als die natiestaten nog op een ongelooflijke wijze geschoffeerd en gekleineerd kunnen worden door deszelven - is Europa niets beter dan een soort Heilig Rooms Rijk, waar ieder gebiedje vakkundig wordt uitgeknepen en leeggeroofd ter meerdere eer en glorie van een onhaalbare fictie.
-
Wij kunnen ons 'Europa' niet veroorloven. Nederland MOET uit de Europese Unie voordat het er aan te gronde gaat.
Gaat niet gebeuren, next!
@Berbaar | 25-03-19 | 22:31:
-
Ik weet niet hoe oud u bent - maar ik vermoed (en: hoop) dat als u op of rond de vijftig jaar oud bent, u deze woorden op zult eten.
@bisbisbis | 25-03-19 | 22:33:
Hoop is uitgestelde teleurstelling.
Die Nexit komt er (gelukkig) nooit.
@Berbaar | 25-03-19 | 22:42: Ik hoop het wel. En dat er meer zo stoer durven te zijn. Zodat er nieuwe samenwerkingsverbanden kunnen ontstaan. Met grenzen. En eigen wetten.
Wacht nou eerst die Brexit maar even af. Dat wordt een mooi spektakel. Kijken of je daarna nog zin hebt in een Nexit
@Berbaar | 25-03-19 | 22:42:
Succes met je 'Wishful Thinking' hoor! Hou vol!
Ja! Ik doe mee!
Leuk initiatief. Daarom *hartje* GeenStijl.
Ik weet nog niet eens op wie ik mag stemmen. Als ik op Juncker zou stemmen dan loopt ie de kans zich dood te drinken. Grote kans dat ik niet eens op hem mag stemmen.
Waarschijnlijk mag ik alleen op de Nederlandse kandidaten stemmen en die zijn alleen uit op een vet betaald baantje. Grote kans dat Rutte in Brussel eindigd zonder op het stembiljet gestaan te hebben. Ik kan hem dus niet wegstemmen uit Den Haag naar Brussel toe. Net als Frans Timmermans destijds, die kwam ook ongekozen in Brussel terecht. En je was ook niet van hem af.
Eurocommissarissen zijn een soort ministers, en die kiezen we op nationaal niveau ook niet, ook al komt een deel wel uit de Tweede Kamer.
@JTKDM | 25-03-19 | 22:25:
Maar ministers komen uit de partijen die een coalitie hebben gesloten met gezamenlijk een meerderheid van stemmen.
Leden voor de Europese Commissie worden voorgedragen door de Europese Raad, dat staat helemaal los van het Europees Parlement en de verkiezingen daarvoor.
Daar hebben we alleen via de nationale verkiezingen een beetje invloed op doordat we daar bepalen wie onze premier wordt en daarmee lid van de ER.
Maar tijdens nationale verkiezingen zijn er maar weinig partijen die het over de EU willen hebben......
@ZonderNaam | 25-03-19 | 22:40: tegenwoordig is het een gewoonte geworden dat de ministers uit de coalitiepartijen komen. Dat heeft al geleid tot complete faalhazen op de ministeries. Feitelijk kan iedereen voorgedragen worden voor een ministerspost, ongeacht zijn of haar politieke voorkeur. Dat is ook waar baudet naar terug wil: mensen die hun sporen hebben verdiend op hun vakgebied minister maken.
@Bytemaster | 25-03-19 | 23:04:
Meer deskundigheid op ministerposten is zeker gewenst, maar het is ook niet onbelangrijk dat ze zich in het coalitieakkoord kunnen vinden.
Aan de andere kant kan je in principe het hele EP volstemmen met anti-EU partijen en toch een hele EC vol met communisten krijgen. De samenstelling van de 1 heeft niets met de samenstelling van de ander te maken.
@zonderNaam
... en dus?
SMS is zoooo 2014! in 2019 hebben we een besloten Whatsapp groep voor de uitslagen.
Kunnen we de EU niet zo ver krijgen dat bij de volgende EP verkiezingen alle 27 lidstaten op dezelfde dag de EP verkiezingen moeten houden?
Nee, dat riekt te veel naar superstaatse gelijkschakeling. 's Lands wijs, 's lands eer.
Heb vorige week donderdag alle stembiljetten van alle stembureau's met een man of dertig op kandidaat geteld i.v.m. voorkeursstemmen. De dag ervoor is alleen op partij geteld. Bij de goedgekeurde stembiljetten bevond zich eentje waarbij alle hokjes van alle lijsttrekkers waren aangekruist, de stem was echter toegekend aan de SP. Ook was er een stembiljet waarbij iemand geen hokje had ingekleurd maar een rode streep onder "Socialistische partij" had getrokken. Ook die was meegeteld bij de SP. Vreemd...
Ben voorzitter. Ik lees wel voor.
WTH??? moeten we nog een keer gaan stemmen? Ik vind bij die stembureaus altijd zo'n dooie sfeer hangen. Knap dat mensen het de hele dag tot 's avonds laat daar volhouden voor een paar euro.
... bij de meeste stembureau's worden ze af en toe afgelost...
Paar euro?! Ik weet niet wat jouw salaris is, maar ik meen me te herinneren dat het aardig betaalt.
@Gewone_mevrouw | 25-03-19 | 22:31:
Voor het geld hoef je het echt niet te doen. Het verschilt een beetje per gemeente, afhankelijk hoeveel stembureau’s ze hebben, maar hier komen we op een hele dag van 7:30 tot 0:00 op een uurloon van amper een tientje. Als zzp’er factureer ik (afhankelijk van klus en klant) ongeveer het tienvoudige.
Maar het is gewoon wel gezellig. De hele dag komen mensen voorbij, sommigen heb je al jaren niet gezien, en je ouwehoert wat, roddelt wat. Het heeft wel iets.
@Stormageddon | 25-03-19 | 22:47: dan maken de uren en de gezelligheid het dus toch interessant!
Serieus?? 4 reacties op mijn tegel? ik ben ontroerd, dat ik dit nog mag meemaken :))
Nu zelfs 5!!!! snif snif
Een halve dag.
Van 07:30 tot 14:00 of de 2e helft van de dag.
Probeer het eens.
@ja-nee-misschien | 25-03-19 | 23:19:
Ik tel er inmiddels al 6
Ik tel al op het stembureau.
Boeie! De realiteit van de EU verkiezingen blijft dat wij uitsluitend op landgenoten mogen kiezen en dat wij verder maar moeten afwachten welke bondjes die gasten vervolgens met partijen uit andere landen smeden. Zelfs al heel Nederland op dezelfde partij stemt slaan we nog geen deuk in een pakje boter met onze 3% invloed. De grootst mogelijke farce is nog wel dat de zogenaamd lijnrecht tegenover elkaar staande "het redelijke alternatief op rechts" VVD en "de partij die GroenLinks links inhaalt" D66 beide deel uitmaken van de ALDE groep welke wordt voorgezeten door die lompe Belgische schreeuwlelijk met z'n paardengebit. Waarom doen die twee partijen eigenlijk afzonderlijk mee aan deze verkiezingen? Oh, wacht, het gaat niet om de inhoud maar om wie iemand mag afvaardigen om een bizarre hoeveelheid geld in de wacht te slepen voor absoluut niks doen!
MEt stemmen faciliteer je dat zooitje alleen maar. Niet stemmen en wanneer je stemt #IKSTEMNEXIT. Dus eigenlijk kan je dan alleen nog maar op de PVV stemmen.
@Mark_D_NL | 25-03-19 | 22:11:
Zoals gezegd: dat maakt dus geen flikker uit vanwege die maximaal 3% invloed. Als je dan toch een statement wilt maken schrijf dan op het biljet dat deze je beperkt in je democratische recht en geef vervolgens de naam van de niet Nederlandse EU kandidaat op waarop je wél stemt.
Niet helemaal mee eens. Steeds meer groeperingen van landen zijn tegen teveel regelgeving van de EU. Deze klonteren inmiddels al samen. Laat het antigeluid maar schallen. Wij als grote betaler aan de EU zullen zeer zeker (samen met anti EU groeperingen van andere landen) ook wat serieuzer genomen worden. Ik ga FvD stemmen!
@Pierre Tombal | 25-03-19 | 22:21:
Dan is je stem ongeldig, maar dat is precies wat jij hiermee wilt bereiken toch? Als je het zo negatief niks vindt.. bemoei je er dan ook niet mee door afradend te manipuleren Gombal.
@Pierre Tombal | 25-03-19 | 22:21: Zouden we dan eigenlijk ook niet maximaal 3% moeten bijdragen aan de EU?
Mooi man!
De Hond er ook bij?
4 dagen lang #wijkijkennog spammen!
De EU is een nutteloze bestuurslaag, verdient geen stemming voor miljoen euro's, er valt niets te stemmen. Dit soort events zijn Make-Up.
Succes.
Door te stemmen erkent men het bestaansrecht van de EU.
Ik wil geen EU en stem dus niet. En ik doe dat met overtuiging.
Prutser dan moet je juist op een anti EU partij stemmen.
@Zwizalletju | 25-03-19 | 22:02: Enige Anti-Eu Partij is den PVV van good old Wilders. FvD wil terug naar de EEG. Onzin want er is namelijk niet eens een EEG meer nodig om samen te werken.
@Mark_D_NL | 25-03-19 | 22:08: .........
Door niet te stemmen erken je het bestaansrecht van de EU.
@Mark_D_NL | 25-03-19 | 22:08: Je moet ergens beginnen.
@Zwizalletju | 25-03-19 | 22:10: Das zo'n oudbakken argument. Dan kan je alles wel zien als vooruitgang. Stemmen levert gewoon weer een partij nieuwe kosten op voor de Nl burger, belastingbetaler. Die mensen die weg worden gestemd, krijgen vanaf dan eeuwig pensioen, en de nieuwe krijgen weer een salaris en alle andere kosten die dat weer met zich meedraagt.
--
Dus de carousel blijft maar draaien. Iedereen alles gegund, maar tegen deze EU zijn, is ook er niet aan meewerken. Dus die zetels die de FvD binnensleept niet invullen. Die paar FvD-ers die gaan echt, met die 3% invloed die Nederlandje heeft in de eu club, geen enkele deuk in een pakje beurre slaan in Brussel.
@Zwizalletju | 25-03-19 | 22:02: Ja Zwitzal. Daar heb je gelijk in. Helaas is het instituut EU een dictatoriaal lichaam wat nooit door verkiezingen te niet gedaan kan worden. EU verkiezingen zijn voor de bühne en zodat de EU zichzelf een veer in de reet kan steken want ze zijn gekozen door de "EU" Europeanen. Je geeft ze daarmee een mandaat..... Maar als jij daarin wil trappen: Be my guest
Maak mezelf wijs die Britten een duwtje in de rug te geven door zoveel mogelijk "anti-eu" te stemmen..
Je kan beter deelnemen aan de verkiezingen voor de lokale dorpsidioot. Die heeft net zo veel invloed op de EU als een lid van het EP, maar zijn salaris is een stuk lager en je hebt er meer plezier van.
@Wasbakplasser | 25-03-19 | 22:09: Door te stemmen erkent men het bestaansrecht van de EU
FvD heeft een genootschap samen met andere EU kritische mensen, staat wat over op de site van FvD..
Leuk idee, maar het werkt zo slecht.
Stem dan blanco.
@Mark_D_NL | 25-03-19 | 22:18: het gaat niet alleen om Brussel.
@Opblaas_boot | 25-03-19 | 22:23: ik trap nergens in maar zorg voor een EU kritische stem in Brussel en Straatsburg en jij niet
Lastig maar oplosbaar. In 2014 was ik één der GS stemmentellers. De opmaat voor permanente zitting in het stembureau. Ben 23 mei present als voorzitter. Zal de resultaten voordragen aan de nieuwe generatie stemmentellers, waaronder mijn dochter die deze keurig zal doorgeven aan GS.
Hey die dochter van je, valt ze op besnorde oranje mannen?
@Kaas de Vies | 25-03-19 | 22:03: Nope. Uitsluitend op besnorde oranje vrouwen.
Zodra ik de achternaam van Anna zonder te stotteren kan uit spreken ben ik van de partij.
En overigens vind ik dat we in Nederland, net als in echte landen, gewoon op zondag moeten stemmen. Ik begrijp werkelijk het probleem niet waarom dat niet zou kunnen.
Dan krijgen de CU en SGP maar geen stemmen. Who fucking cares?
Ze zitten in Brussel echt niet te wachten op die ene Urker, Barnevelder, Staphorster, Tholenaar of Spakenburger en het maakt voor het pulsvissen toch geen reet meer uit.
Ik vind dat er ook gristelijk gestemd moet kunnen worden en ik vind het idee dat er een dag in het weekeinde het neoliberale proces gestopt wordt, een aanwinst. Ik heb ook een abo op de RD. Ik lees hem natuurlijk wel op zondag.
@lingo star | 25-03-19 | 21:53:
Het is ook een ware gristen niet verboden om op zondag te stemmen. Het is geen werk, of zo.
Brussel moet zo nodig weer rekening houden met nationale tradities, in plaats van deze met een passende oekaze te overrulen. Zo schiet het niet op met die superstaat.
@Stormageddon | 25-03-19 | 22:01:
Ja maar dan moet je toch voor het zingen de kerk uit. En dat is heus wel een dingetje hoor!
@Jan-Joris-Jaap-Joop | 25-03-19 | 22:05:
Duurt dat zingen tot 9 uur ‘s avonds dan?
Ik vind al die fanatieke stemmentellers hier bij voorbaat al een beetje verdacht.
Want de democratie controleren is natuurlijk ook fout! Neem nou Brussel? Daar zitten mensen die ervoor gestudeerd hebben en het dus beter weten!
Nemen jullie mee dat in een aantal gemeentes het tellen van de stemmen centraal gebeurt? vng.nl/onderwerpenindex/bestuur/verki... Misschien so wie so alleen bij de hoofdstembureaus posten?
En beeldopnamen maken van de ogen van groenlinksers die Baudet stemmen moeten tellen, Ik wil die iris wijd open zien springen en de neusvleugels van kwaadheid zien flapperen bij elk stembiljet voor Tjerrie.
"... een uitstekende Kieswet, die de voorzitters van alle stembureaus wettelijk verplicht om de uitslag van zijn of haar bureau desgevraagd door een kiezer hardop voor te lezen". Laat D66 het maar niet horen. Weer een democratisch dingetje voor Democratiehaters66 om kalt te stellen.
Stembureau is naast mijn stamcafé, dus ik ga wel even luisteren.
Combineer het tot stemcafe
Sorry, ik ben geëmigreerd.
Volgend leven weer.
Mazzelaar!
Deze keer geen verloren stemmen op Daniel van der stoep. Of zou een stem op pvv nu verloren zijn? Voor de zekerheid maar fvd dan deze keer.
Nu nog die VPN en ik ben om.
Nu staat er in diezelfde nieuwsbrief :"Het is echter niet toegestaan de gegevens vóór zondag 26 mei om 23.00 uur te delen met de media of via bijv. internet, noch uit eigen beweging, noch op verzoek.
Gedetailleerde instructies over dit onderwerp zullen worden gegeven in een circulaire ten behoeve van de EP-verkiezing, die in de loop van april zal worden verstuurd."
Ik lees: Als je op een stembureau werkt, heb je je mond te houden anders zwaait er wat. Uiteraard geldt dat niet als je er enkel als 'stemmer' bent.
De tweede regel is minder fraai; er blijken dus vanuit de EU nog aanvullende regels te gaan komen over hoe exact te handelen. Zal vast niet gaan over de spleetmaten van de kliko. Zou de EU al stront aan de knikker voelen?
Oh fuck ja, gs had pas drie dagen van te voren moeten gaan campaignen.
Ik kan geen stem geven, en daarmee validiteit, aan een instituut waarvan ik het bestaan een Gevaar met grote G vind voor het voortbestaan van onze cultuur, vooruitgang en leefbaarheid van Europa. Het maakt niet wat ik stem, het Instituut zal doorgaan met het naar zich toe trekken van bevoegdheden en belastinggeld en macht. Hun wens voor een eigen leger en politie getuigt daarvan en is de reden waarom onze 'volksvertegenwoordigers' zo gretig meehelpen aan de afbraak van Nederland als zelfstandige natie tot protectoraat, en daarvoor ook beloond worden met mooie carrières na hun politiek leven. En aangezien het gros nooit het bedrijfsleven van binnen heeft gezien of een slag echt gewerkt kun je stellen dat de huidige politici professionele collaborateurs zijn.
Mijn stemrecht is dus een farce waar ik voor bedank.
Mee eens, ik stem ook principieel niet meer voor de Europese verkiezingen. Al was het alleen maar omdat de verkiezingen gaan over de tandeloze applausmachine die het Europees Parlement is, terwijl alle macht bij de (benoemde) Europese Commissie ligt.
Het EP is köt en mag niet minder köt worden, want dan kunnen we er moeilijker teugen zijn.
@JTKDM | 25-03-19 | 22:06:
Ik zou graag zien dat de EU minder kudt word, maar dat ga ik niet bereiken door de organisatie te legitimeren met een stem op een machteloze doema.
De enige manier om iets aan de organisatie te doen is om dit via de nationale regering op te pakken. Maar dan moet de EU en wat we daar mee willen een veel prominenter thema zijn in de nationale verkiezingen.
@ZonderNaam | 25-03-19 | 22:18: tot die tijd is een lange mars door de EU-instellingen ook een optie.
Ik zit -zoals gebruikelijk- die hele dag op m'n vaste stembureau te 020 Z
dus neem tegen die tijd wel even contact met jullie op
Ja, van de partij (sic), sort of
Wat is er precies zo ondemocratisch aan wachten met uitslagen tot iedereen gestemd heeft?
Niks maar ach je moet wat.
Niks, maar GS gaat tellen, Jeej!
Niks, maar het slaat nergens op. Dus tellen maar.
Geen bal. Daarom ook nee.
Is gewoon een gelegenheidsargument voor atheïsten die op zondag willen stemmen.
Wel, op dit moment is het zo dat veel mensen bang zijn om er voor uit te komen dat ze FvD stemmen en gezien de huidige hysterie niet onterecht. Er zijn dus ook nog heel veel mensen die niet eens durven te stemmen op FvD. Deze mensen zouden een duwtje in de rug kunnen krijgen en hoop vatten als ze zien dat de stemming overal aan het omslaan is. En dat mag niet gebeuren.
U kunt wederom op mij rekenen!
Ik zit sowieso op het stembureau, dus ik geef de uitslag wel even door. Geen probleem.
Ha, een collega
En ik stel weer gratis mijn tank ter beschikking.
De EU kan er niet eens voor zorgen dat alle lidstaten op dezelfde dag stemmen maar wil wel een eigen leger.
Laten ze eerst maar zorgen dat ze hun huidige verantwoordelijkheden voor elkaar hebben.
Mogen ze om de beurt schieten. Een soort risk, maar dan met jouw leven.
@Kaas de Vies | 25-03-19 | 21:25: als de een herlaad schiet de ander!
Leuk te lezen dat er onder de collega reaguurders democratie-fans zijn die op de stemburo's actief zijn.
Belangrijk werk!
Heb ik ook jaren gedaan, een stembureau bemannen, tot het expat-leven riep. Nu moet het stemmen per briefpost.
Een retourtje met het vliegtuig om een uitslag door te geven is toch wat begrotelijk voor het bedrijf en ligt ook niet zo lekker qua 'ecologische voetafdruk', dus had ik een idee. Vraag, u woont toch in Den Haag? Zou u de expat-stemuitslag kunnen doorgeven? Zeg maar in mijn plaats de honneurs waar nemen?
Count me in, fuck the EUSSR
Ja! We gaan weer tellen en voorspellen !
Ja lachen.
Lekker die zure koppen van die linkse lui meemaken.
Wie neemt de pilsch mee?
Ja. Was heel grappig. Je doet één stap binnen en je ziet gelijk dat ze een hekel aan je hebben. Werd trouwens later wel gezellig. Gewoon meegeteld. Leuke avond gehad.
Count me in. Under één voorwaarde. Deel de data met @mauricedehond. Ik heb genoten van zijn npo-killing-uitzending
NPO-killing uitzendig? Wat heb ik gemist?
Bijtendehond | 25-03-19 | 22:49: #wijkijkennog AT5 livestream op internet tot midden in de nacht, toen duidelijk werd dat FvD (en dus niet VVD) het grootste aantal stemmen had gehaald.
Nou ja. Ik zit toch al op het stembureau, wel een andere dan de vorige keer. Dus kleine moeite om het pv weer door te sturen
Sinds een aantal jaren tel ik bij verkiezingen stemmen op wisselende stembureau’s. De kleine vergoeding doneer ik aan de voetbalvereniging in de wijk. 23 mei ben ik er ook weer bij, en zal de uitslagen meteen doorgeven.
Nee.
Mooi, kan je het ook niet met je linkse selectiviteit beïnvloeden.
@Kaas de Vies | 25-03-19 | 21:22:
Gaaap.
De uitslag blijft feitelijk 5 jaar geheim. We horen nooit iets meer. Van al die gekozen gratisgeld toppers. Enkeltje Brussel incl maandelijks uitje naar Straatsburg plus een miljoenmiljard aan onkosten en dat was het dan wel.
Goed initiatief, maar mijn biervoorraad moet op en de buurvrouw drinkt niet...
Nodig mij uit.
Als ik daar toch ben kan ik meteen wel even helpen met tellen. Kijk ik op de betreffende site van mijn gemeente: inschrijving gesloten, er hebben zich twee keer het aantal tellers aangemeld dat ze nodig hebben.
Je mag gewoon aanwezig zijn. De uitslag van het tellen wordt uitgesproken. Die uitslag geef je door.
Daar gaat het om.
Ik doe mee hoor. Voor de gemeente Veere hier.
Het belangrijkste deel van een democratie is geen stemgeheim of een stem per volwassene, maar een volledig transparant proces voor iedere burger. Om dezelfde reden zijn stemcomputers uitgesloten, omdat toezicht dan beperkt wordt door een handjevol übernerds zoals Rop Gongrijp. Vier dagen de kliko met inhoud in de doofpot parkeren is echt totaal onacceptabel.
Er wordt op 23 mei vanaf 21:00 geteld, en de uitslag wordt direct daarna op verzoek voorgelezen.
Ik iig niet, want ik ben met vakantie.
Daarnaast was de Geenstijl verkiezing stream zo'n beetje afgelopen toen ik eindelijk thuis kwam. Niks van de avond meegekregen.
Ik heb wel tijd om in de avond nog even voorbij te gaan. Is in de buurt. Fuck die lui, ik wil de uitslag gewoon weten. Als je het niet voorelkaar krijgt om alle landen op dezelfde WERKdag te laten stemmen hou dan maar op. Dan gaat het stinken naar de misdaad. Als er iets transparant moet zijn is het een verkiezingsuitslag!!
Het is de Nederlandse kieswet, waarom het over zoveel dagen is verdeeld.
Nederlands verkiezingen mogen niet op Zondag (Christenen), Zaterdag (Joden) of Vrijdag (Moslims) Maandag kan niet, vanwege de nodige voorbereidingen die dan op Zondag,Zaterdag of Vrijdag moeten vallen. Blijft over: Dinsdag,Woensdag,Donderdag. Daar komt bij dat altijd de Europese verkiezingen altijd lopen van Donderdag tot Zondag avond. Blijft donderdag dus over..
Tsja sommige landen hebben nu eenmaal de traditie om juist niet op een werkdag te stemmen.
Viel wat voor te zeggen maar met de huidige openingstijden van de stemburo's en het feit dat je haast overal kan stemmen lijkt me dat minder noodzakelijk.
Ja, weg met nationale tradities! Tijd om eenvormigheid af te dwingen!
@BasBr | 25-03-19 | 21:17:
Ik heb een andere uitleg. Stemmen op zondag verboden want zondig. Rijke boeren maandag/dinsdag met kar en paard naar de grote stad om te gaan stemmen, woensdag stemmen en bordeelbezoek, donderdag/vrijdag met kar en paard (dat de weg kent) terug naar het eigen dorp. Zondagsrust gerespecteerd.
Leuk jongens, veel succes!
Ik doe mee. Democratie verdedigen, zelfs bij zoiets als het EU parlement, is altijd goed.
REAGEER OOK