Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oekraïne versus Rusland. Voor wie moet je zijn?

Als het aan D66 ligt voor hun Chocoprins in Kiev natuurlijk, maar ons bindende advies is: je moet voor helemaal niemand zijn.

Eén associatieverdrag maakt nog geen vrienden voor het leven en als je de gretigheid van Poroshenko hoort om de krijgswet van kracht te laten worden, dan haken we snel af op het Oekraïense oorlogsfuifje. De Russen ramden zondag een Oekraïens sleepbootje op de Zee van Azov (een stuk binnenwater waar Rusland en Oekraïne per verdrag uit 2003 een gedeeld recht op hebben), losten wat schoten (zes gewonden) en namen wat boten in beslag. Hier een draadje met het spannende verslag. Boe Rusland, provocatie ende uitdaging! Aanleiding volgens de Russen: Kiev wil een brug van het Russische vasteland naar de Krim opblazen. Oekraïne ontkent, maar ondertussen houdt iedereen de adem in of de 'bevroren oorlog' tussen de twee protofascistische staten aan de rand van Europa weer zal opwarmen. De VN Veiligheidsraad gaat vanmiddag (17u NL tijd) streng over de rand van de bril kijken, maar ondertussen is de Straat van Kerch/Kertsj volgens de Russen weer open voor vaarverkeer. Zoals het een goede hooligan betaamt, plande Poetin zijn provocatie op zondag. Even kijken wat de rest van de wereld doet. Nou. D66 moppert, en Erdogan ook want die krijgt zijn graan via die Kertsj-route. Maar verder is het wachten op de VN. Wij zijn ondertussen voor helemaal niemand. Laat ons met rust, stomme quasikarpaten aan both sides! [zeeslagpica opklik voor groot]

De Rambeelden:

Social

Reaguursels

Inloggen

Die Oekraïners zijn niet te vertrouwen. Zij waren ook de enige die baat hadden bij het neerhalen van MH17. Niemand wint iets met goede relaties met de Oekraïne. We kunnen beter vriendjes zijn met Rusland. Veel grotere export markt, en een te grote macht om tegen je te hebben. Nederland zou eens op moeten houden met het keffende schoothondje te spelen.

poiuytrewq | 27-11-18 | 11:27

Hoe moeilijk is het. Rusland heeft volgens alle internationale wetten en maatstaven de Krim illegaal militair geannexeerd. Daarna nep verkiezingen in het zogenaamd te legitimeren. Sindsdien liegt Rusland dat het Russisch gebied is. Maar een leugen honderdmaal herhalen maakt het nog geen waarheid.

Dus alle acties van Oekraïne zijn legitiem. Die van Rusland illegaal. Man man man, hoe moreel kan het toch zijn?

Beste_Landgenoten | 27-11-18 | 02:37 | 2

Het begon met de 3 miljard dollar regime change geld van Viktoria Nuland en de talloze cia adviseurs en eindigde met Gelrgische snipers betaald door diegenen voor wie het nog sneller mocht. En Verhofstadt en zijn maatje maar schreeuwen op de barricaden. Als echte illegale buitenlandse inmenging kan dat tellen. Maar dat vergeet je even gemakshalve.

Benesha | 27-11-18 | 07:59

@Benesha | 27-11-18 | 07:59
Echte socialisten shoppen altijd selectief in de geschiedenis.

TheEgg | 27-11-18 | 10:11

Misschien dat een inleg vel helpt

echtpaul | 26-11-18 | 23:06 | 5

#nietmijnlandgenoot
Nederland is illegaal ingepikt: het behoorde tot l'Empire en is in vreemde handen geraakt door samenzwering en subversie van families met verplichte winkelnering wat betreft voortplantingskandidaten.

kindapaas | 27-11-18 | 08:56

je reinste Russische agitprop .
trol ..

justinianus | 27-11-18 | 09:00

Benesha, voor de goede orde ..

justinianus | 27-11-18 | 09:02
▼ 2 antwoorden verborgen

D,r wordt ook werkelijk van alles bekokstoofd om de natte droom Brussel een Europees leger gestalte te geven. lol

william7055 | 26-11-18 | 22:54

Volgende maand rij ik weer naar de Oekraine voor een week of twee. Men denkt direct dat er overal in dat land oorlog is, wat ronduit belachelijk is.

Het is verder triest van de landen om nu Oekraine of Rusland te "steunen". Laat je er buiten, dit soort gezeik wil je niet verder escalleren.

Koekkeloere | 26-11-18 | 21:06 | 2

Daarnaast, toen Rusland de Krimea nam, danwel met verkiezingen, kreeg het die paar km uit de zee ook mee. Dat er nu jarenlang gezeik is tussen beide landen is niet aan de EU om een kant te kiezen.

Maar Rusland heeft het gedaan. Rusland is de boze volgens de VN en EU. Wat werd er de jaren na de Soviet Union afgesproken? Bijvoorbeeld geen extra landen laten toetreden. De EU wordt de nieuwe Soviet Union.

Koekkeloere | 26-11-18 | 21:09

Rusland heeft het ook gedaan. Daadwerkelijk. Of zijn we de groene mannetjes vergeten. Het was een militaire bezetting. En dat is het nog steeds. Het heeft geen enkele international erkende status. Nul. Alleen Poetin vindt het tegendeel. En enkele debiele staten zoals Venezuela.

Beste_Landgenoten | 27-11-18 | 02:42

Mwah.... van Rossem. Je bent de laatste tijd goed bezig maar dit is toch een slap verhaal waarmee je dan toch nog deze week aan de verkeerde kant van de geschiedenis belandt. Ok, die Oekraiense hap is niet geheel fris maar om ome Wladimir nu zo te ontzien.... Ja , al die verwarde Poetinfans hier zullen er blij mee zijn maar hij maakt er ondertussen samen met zijn kleptocratische tovarishi toch maar een mooie puinhoop van . In eigen land wordt ie ook steeds meer uitgekotst vooral omdat ie de Russen hun toch al armzalige pensioentjes afpakt. In Moskou en Petersburg kan het inderdaad niet op maar in de rest van het land moeten ze steeds meer op ´n houtje bijten.Weet mijnheer weer niks beters dan maar weer de ouwe dictatorstrucendoos open te trekken: herrie zoeken in het buitenland. Gaap.... zooooo 1939..... Maar wel vervelend,zo´n buurman. Enfin, volgende stukkie weer wat scherper graag....

drs kwenie | 26-11-18 | 20:35 | 1

Inderdaad. Dat Poetin hier onvoorwaardelijk op steun kan rekenen is geen verrassing. Maar dat maakt het allemaal niet opeens legaal of acceptabel.

Beste_Landgenoten | 27-11-18 | 02:43

Ik ben voor Poetinland. Opdat de EU-fielen in Brussel een hele harde les leren dat ze zich niet moeten bemoeien met de achtertuin van Rusland. Zoals destijds afgesproken voor de ontmanteling van de Sovjetunie. En dat Oekraïnse varken van een Poroshenko mogen ze van mij met twee schoenen van beton zwemles geven boven het diepste punt van de Zee van Azov. Die zak stront stuurt z'n eigen mensen een kansloze oorlog in omdat hij ervoor wordt betaald door die drankorgels in Brussel.

Mike Gaatjeniksaan | 26-11-18 | 20:08 | 2

Wat een krankzinnig verhaal. De Vodka smaakt weer goed of niet?

Circlont6A | 26-11-18 | 22:42

Is België de achtertuin van Duitsland? Je zal maar een soeverein erkende staat zijn naast een grote buurman. Dan heb je kennelijk geen rechten.

Beste_Landgenoten | 27-11-18 | 02:44

Op naar de Geannexeerde Staten van Rusland!

Canis.bonus.es | 26-11-18 | 20:07

Hadden we ons maar nooit ingelaten met Oekraïne, je kunt er gewoon narigheid van verwachten? Helaas heeft US in VN ook al wat geroepen. Niet mee bemoeien zou ik zeggen.

Jan, Leiden | 26-11-18 | 19:05 | 1

Ja geef Oekraine anti tank wapens. Zodat ze zich kunnen verdedigen. Het land verdient alle steun in de illegaal gevoerde oorlog van Poetin.

Beste_Landgenoten | 27-11-18 | 02:46

Soms verlang ik gewoon terug naar de tijd dat dit soort conflictjes nog heel erg ver van je bed waren. Dat je nog kon zeggen: een koningsmoord? dat gebeurt nu eenmaal in die apenlanden. Maarja sinds WO1 worden conflicten in apenlanden ook conflicten waar je zelf in verzeilt raakt. Damn nuisance, hopelijk kunnen we als Nederland weer lekker neutraal blijven.

Europees_Aanbesteed | 26-11-18 | 18:47

Het schijnt dat een van de gevonden oekrainse bemanningsleden verwond is door een collega die het niet verstandig vond om op de russen te schieten!
Ben benieuwd hoelang de bootjes geinterneerd worden

pietka | 26-11-18 | 18:42

Ik zie geen verschil tussen beide landen. Kan Rusland Oekraine niet helemaal annexeren of zo? Andersom mag ook.

Nonik Neem | 26-11-18 | 18:05

Dit akkefietje ging eraan vooraf: In maart j.l. kaapte Oekraine een Russiche vissersboot uit de Krim. Het schip voer in de Zee van Azov nabij de Krim. Dus in Russische territoriale wateren. Het zou volgens Oekraine illegaal in “Oekrainse wateren” varen en zomaar even willen aanleggen in de Krim zonder toestemming van Oekraine! Vervolgens werd de bemanning gegijzeld (en het schip verkocht). eadaily.com/en/news/2018/04/05/zakhar...

ben kokhals | 26-11-18 | 17:51

roer

klowiepowie | 26-11-18 | 17:50

Poetin is orthodox christen. Daar heb ik meer mee op dan een Boerka.

JohnWalker | 26-11-18 | 17:36 | 1

Pas op he, dat zijn net zulke fanatiekelingen die om drastische inperkingen van onze verworven vrijheden zullen gaan schreeuwen wanneer zij aan de macht komen (i.e. homohuwelijk,etc)

Injegezicht | 26-11-18 | 18:17

Waar zijn de grote roergangers Hans van Balen en Guy Verhofstadt als je ze nodig hebt?

SergeantPierlala | 26-11-18 | 17:08 | 1

Nazdrovje Igor
trol ..

justinianus | 26-11-18 | 17:28

Opmaat voor WWIII
Hoef je je binnenkort ook niet meer druk te maken om het feit dat je huis onder water staat.
Ook weer opgelost.

Argwanus | 26-11-18 | 16:24

Toch opmerkelijk dat dit allemaal zo kort plaatsvind na het pleidooi van Merkel en Makron voor een Europees volksleger. Ik ben bang dat Oekraine de EU de oorlog in rommelt. Gewoon omdat het kan (en dankzij het inlegvelletje van Rutte).

zimmerschwanz | 26-11-18 | 16:17 | 1

Heeft er zeker alles mee te maken. Een EU leger wordt direct aangegrepen om Ukraine te beschermen.

Trumme | 26-11-18 | 17:16

Pechtold mag weer pang pang roepen !!!

franck7020 | 26-11-18 | 16:12

Simpele keuze. Voor wie is de EU en "onze" regering? Voor Oekraine? Dan ben ik voor team Rusland.

A.I. van Dee | 26-11-18 | 16:02 | 1

#Team Rusland.

Lupuslupus | 26-11-18 | 18:26

Kut Oekraine flikker toch op.

Shareholder II | 26-11-18 | 15:58 | 1

Language, Igor, Ianguage ..

justinianus | 26-11-18 | 16:06

Vanzelfsprekend niet voor het door Putin effectief tot pariastaat gemaakte Rusland ..

justinianus | 26-11-18 | 15:32 | 2

Rusland een pariastaat? hahaha.

Lupuslupus | 26-11-18 | 18:27

hahaha ..
kiespijn, boer ? ..

justinianus | 26-11-18 | 19:47

De Oekraïne is zelf een zinkend schip. In Israel beklaagt men zich over de enorme toestroom aan 'repatrianten', die met een gratis vliegticket (betaald door Soros enz.) uit dat rampland kunnen wegkomen. Alles wordt gefaket om maar aan Joodse afstamming te komen. De 'staat van beleg' is een truc om het volk haar democratisch recht op wegstemmen te ontnemen. Het is overigens al een hele toer om die Oekraïense scheepjes van stookolie te voorzien. Ze liggen meestal voor apegapen langs de kade, omdat er aan alles gebrek is in dit chocoprinsland.

Eeuwig..Op..Vakantie | 26-11-18 | 15:10

Kan het nog duidelijker, fascisten Brussel sleept Nederland mee in Oekraïne provocatie.

FreeVogelaar | 26-11-18 | 14:58

Ik vind het vooral opvallend dat mensen na 27 jaar nog steeds DE Oekraïne zeggen. Het is "Oekraïne" of "de Oekraiense republiek".

LaatsteAvondmaal | 26-11-18 | 14:56 | 5

U heeft niks anders te doen wellicht

Benesha | 26-11-18 | 16:17

Deze tegel moet nog gebakken worden.

JohnWalker | 26-11-18 | 16:56

Er zijn ook nog mensen die de D’66 zeggen terwijl het allang geen D meer is.

echtpaul | 26-11-18 | 23:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Als de westerse politiek, in deze zaak, partij gaat trekken voor die chocolade boer, dan is men niet beter als die chocolade boer, dan is het politiek bedrijven, met andere criminelen activiteiten.
Het wordt dan choco-tof.

rexm | 26-11-18 | 14:53

Heeft dat kleine ding niet gewoon motorpech?
Als ik daar zou drijven en mijn motor(en) en aandrijving doen het nog zal ik toch effe een vol klapje voor- of achteruit geven (ik kan de situatie hier niet goed zien, dus houd beide mogelijkheden open, alhoewel achteruit me in dit geval het verstandigst lijkt).
En als iemand dat Russisch nou eens vertaalt, weten we ook wat meer.
En die Russen komen van stuurboord, dus hebben voorrang.

Bijtendehond | 26-11-18 | 14:51 | 1

Duw ‘m op van rechts, goed zo, vaar hem van rechts aan verdomme! Klinkt niet erg sympa.

kapoerewiet | 26-11-18 | 16:00

Spanning ! Sensatie ! In de "mainstream media" ..
Europa gaat echt geen oorlog met Rusland starten .. En vooral niet voor Oekraïne, met zwaar corrupte politici.

Nederlandop1 | 26-11-18 | 14:47 | 3

Weet maar een land die gek is op oorlog,verder heeft ieder zelf zorgen zat.

Roger-Rabbit | 26-11-18 | 14:55

Ach, ze proberen ons ook onder de bus te gooien om het VK te straffen, dus waarom zouden ze niet alle jonge mannen opofferen ter meerdere eer en glorie van de technocratie?

O2Neutraal | 26-11-18 | 18:40

Wat tsechie in '38 was wordt Oekraine in '19, let maar op. Eerdaags lopen de Poetin Troopers volledig over Oekraine en blijft het daarna op wat kleine stemverheffingen na oorverdovend stil. De EU gaat er echt niet om vechten en t is geen NAVO land. En maar goed ook. Wat cru of hardvochtig misschien, maar waarom de wereld in ellende storten om godbeterd Oekraine? Hoewel, weer een paar miljoen doden zou misschien wel goed zijn voor 'het klimaat'?

Europees_Aanbesteed | 26-11-18 | 18:54

Je moet vooral voor jezelf zijn! Zorg dat je voldoende basismiddelen zoals houdbaar eten en drinken in huis hebt.

Mastermattie | 26-11-18 | 14:46

Helaas stond Timmermans niet op de boeg van het beschadigde Oekraïense oorlogsschip ...

Kuddedier | 26-11-18 | 14:23 | 1

Elk schip waar Timmermans op staat verandert in een duikboot.

TheEgg | 26-11-18 | 14:48

Over wie vóór Rusland zijn bestaat geen twijfel. Lijst van een heel leuk gezelschap:
Thierry Baudet
Geert Wilders
Marie le Pen
Orban
Trump
Gérard Depardieu

Poso | 26-11-18 | 14:21 | 4

Not_again, permiteer mij een eenvoudig lesje.
Ken je taal (je bedoelT), daar begint het mee! Verder, ken je geschiedenis. Lees de kranten waar je het mee eens bent, maar vooral waar je het niet mee eens bent. Kijk en luister verder dan je neus lang is. Dan word je misschien ook nog eens een "diepe denker". Je ziet hoe eenvoudig je die kwalificatie kunt krijgen!!! En heb je nu nog steeds twijfel over mijn "motief om dit zo neer te zetten"? Een schrale troost: nieuwsgierigheid en twijfel is de basis van kennis.

Poso | 26-11-18 | 14:53

Je hoeft niet voor een land te zijn en tegen de ander. Er zijn ook tussenoplossingen, maar dat willen beide landen niet.

LaatsteAvondmaal | 26-11-18 | 14:53

Nog wel heel veel meer Europeanen als je de Europese fora bekijkt. En Rusland heeft daar geen fake news of inmenging voor nodig. Het gewone handelen van de EU dictatuur en Nato en de o zo doorzichtige anti Rusland propaganda zorgen daar al genoeg voor.

Benesha | 26-11-18 | 16:20
▼ 1 antwoord verborgen

Han heeft gelijk, Europa is Rusland alleen maar het sarren.

lacucaracha | 26-11-18 | 15:15

Hij moet ook niets hebben van KOZP en vindt link ZP met racisme flinterdun. Hij kan zo bij GS werken.

SamV | 26-11-18 | 15:58

Een verwelkomde link naar de joop. Dat ik dat nog mag meemaken. Snif.

Knufter | 26-11-18 | 17:20
▼ 2 antwoorden verborgen

FAKE NEWS ALERT !
Het incident gebeurde NIET in de zee van Azov maar in de Zwarte Zee. De Oekrainsche schepen wilden niet uit de zee van Azov vertrekken maar zich een weg naar er naar toe forceren.
De drie Oekrainische schepen waren op weg van Odessa naar Mariupol. Dan moet je door de straat van Kerch en de de grote brug die de russen daar hebben gebouwd. Zoals overal gelden er maritieme regels als je door een nauwe straat met brug wilt varen. We hebben laatst nog in Noorwegen gezien wat er kan gebeuren als schepen dat niet doen.
Dat geldt al helemaal voor marine schepen die de territoriale wateren van een ander land binnen varen. Dan volg je de regels van de gastheer.
De Oekrainsche schepen hielden zich niet aan de regels en volgden de instructies van de traffic controllers niet (voordringen dus). Een paar Russische schepen gingen verhaal halen en de boel escaleerde.

narwan | 26-11-18 | 14:08 | 13

@devil13
De Krim had toen een deel was van de Oekraiene een vergelijkbare status als Schotland binnen het VK heeft. Schotland heeft een eigen premier, een eigen parlement en heeft zich vrijwillig aangesloten bij het VK en heeft het recht om er weer uit te stappen. Ze hebben al een aantal referenda voor onafhankelijkheid gehad.
Ook de Krim had een eigen autonome status (gegarandeerd in de Oekraiensche grondwet ten tijde van de Maidan coup), een eigen parlement, een eigen president en zeer vergaande autonomie.
Na de Maidan coup schortte de nieuwe machthebbers eenzijdig (en ongrondwettelijk) veel van de rechten van de Krim op. Dat pikten de Krim niet. Zij verklaarden zich na een refenredum ONAFHANKELIJK. Dat staat in caps omdat dit een heel belangrijk punt is. De Krim heeft zich eerst, wat hun recht was, onafhankelijk verklaard. Pas daarna, is door de Krim een verzoek gedaan aan het russische parlement om zich aan te mogen sluiten bij de russische federatie. Pas nadat die de goedkeuring gaven is de Krim onderdeel van Rusland geworden. Op basis van de geldende grondwettelijke regels van de landen in kwestie en internationale overeenkomsten is de afscheiding wettelijk gezien op correcte gronden verlopen.
Daarnaast is er de simpele realiteit. De Krim is nu deel van rusland. De bevolking van de Krim (niet alleen de etnisch russen maar ook de etnische oekrainers en tataren hebben in grote meerderheid voor onafhankelijk en later aansluiting bij rusland gestemd).
De meerderheid van de Oekraiensche militairen die op de Krim waren gelegerd hebben er trouwens ook voor gekozen om Rus te worden (zo'n 70% blijkbaar).

narwan | 26-11-18 | 17:59

Aha Narwan denkt er iets van te begrijpen en refereert naar het referendum dat de bezetter heeft geinitieerd met de keuze wilt u bij Rusland of wilt u niet bij Oekraine. *Kots*

devil13 | 26-11-18 | 19:14

Devil13 is het levend bewijs dat een klein beetje kennis heel gevaarlijk is.
Het referendum betrof afscheiding van Oekraine en niet aansluiting bij Rusland en was geinitieerd door de eigen regering van de Krim, niet door de Russen. Ook vond dit plaats VOORDAT er ook maar enige sprake was van Russische militaire betrokkenheid. Die kwam pas later en was op verzoek van de regering van de Krim omdat de coupplegers in Kiev het referendum wilden gaan blokkeren. Knokploegen vanuit Kiev waren al onderweg en meerdere Krim politici die in Kiev waren, waren al gearresteerd of in elkaar geslagen. Conform onderlinge verdragen waren er al dik 20.000 russische troepen op de Krim. Een deel hiervan is gebruikt om de toegangswegen naar de Krim te blokkeren. Ook vliegvelden ed werden bewaakt. Ze hebben zich niet bemoeit met het referendum. Hoefde ook niet want tussen 1991 en 2014 heeft de bevolking van de Krim zich herhaaldelijk uitgesproken voor afscheiding van de Oekraine en aansluiting bij Rusland. Voor 2014 heeft het Krim parlement al zo'n zes of zeven keer een verzoek gedaan aan het russische parlement voor aansluiting bij Rusland. Werd steeds geweigerd door de Russen. De russen hoefde zich helemaal niet te mengen in het referendum van 2014 want de wil van de bevolking wat dit betrof was allang bekend bij iedereen. De Russische troepen hebben er juist voor gezorgd dat het referendum door kon gaan (en eerlijk was).
Het Oekrainsche leger op de Krim speelde geen enkele rol bij deze gebeurtenissen omdat het leger voor een meerderheid uit etnische russen bestond die tegen de coupplegers in Kiev waren (zo'n 45% van de bevolking van de Oekraine tot 2014 beschouwde zich als etnisch rus; ze waren een meerderheid in het leger omdat naar verhouding veel meer etnisch russen in dienst gingen dan etnisch Oekrainers. In 2014 viel het Oekraiensche leger daarom ook helemaal uit elkaar en liepen hele eenheden (inclusief een elitebrigade) over naar de Donbass rebellen.

narwan | 26-11-18 | 21:03
▼ 10 antwoorden verborgen

O, en die protesenko doet nu een soort van Erdogannetje, bij gebrek aan een eigen leger daarvoor maar dit botsinkje inzetten voor een eeuwigdurende staat van beleg. Zodat in navolging van Erdogan hij op zijn plek blijft zitten tijdens een steeds durende staat van beleg en er geen verkiezingen kunnen komen voor een andere leider!

fikkieblijf! | 26-11-18 | 13:59

“Voor wie moet je zijn?”
... delegeert mening aan heren Baudet, Hiddema en vooral dhr. Derksen...

wezen | 26-11-18 | 13:40

Hoog tijd dat Poetin Oekraïne snel inneemt. Zijn we van dat kruitvat af.

SamV | 26-11-18 | 13:27 | 4

Ach Kuifje toch... geeuw

Benesha | 26-11-18 | 16:24

Oekraïne bestaat enkel nog uit hulpbehoevende ouderen en kinderen. De rest van de bevolking is inmiddels gevlucht naar EU landen waar het leven tegen een hongerloon zogenaamd beter is. En het Westers groot kapitaal koopt ondertussen de beste boer- en landerijen op in Oekraïne. Hebben ze geen last van die strenge groen links milieu maatregelen in eigen land.

JohnWalker | 26-11-18 | 16:50

SamV | 26-11-18 | 13:27
Hoe kun je in Godsnaam iemand verdedigen met zoveel bloed aan zijn handen terwijl u hier moord en brand schreeuwt als het referendum af geschaft wordt.

botbot | 26-11-18 | 16:59
▼ 1 antwoord verborgen

Jawel, ik ben tegen de imperialistische expansionistische zendings drang van de VS en hun schoothondjes de EU om het zgn. liberale/kapitalistische geloof met geweld
op te dringen. Jawel, in ben voor Rusland omdat zij zich daar tegen verzetten. In woord en daad. Het recht van autonome staten.

Goedzo | 26-11-18 | 13:22 | 11

kindapaas | 26-11-18 | 15:06 Als in wat precies?

dyslexieman | 26-11-18 | 15:31

@dyslexie
Tip: lees "Stalin: the court of the red czar", sowieso een aanrader.

kindapaas | 27-11-18 | 03:02

kindapaas | 27-11-18 | 03:02 Dacht dat je op een andere religieuze groep doelde... ;) Heb het niet zo op dat soort types.
Heb het boek gelezen idd :)

dyslexieman | 27-11-18 | 08:32
▼ 8 antwoorden verborgen

Gelezen dat er binnenkort verkiezingen zijn in Oekraine en Poroshenko er slecht voorstaat. Kan het zijn dat de man een conflict forceert om zich als krachtige leider tegenover een externe vijand (beproefde succesformule) te profileren en de verkiezingen te winnen?

Amsterdamsko | 26-11-18 | 13:14 | 3

Amsterdamsko | 26-11-18 | 13:14 | Ik denk dat winnen voor hem sowieso uitgesloten is, en dat weet hij ook. Nu wil Poro nog zo lang mogelijk aan de macht blijven, en zolang de staat van beleg duurt zullen er geen verkiezingen gehouden worden. De volgende provocatie over een paar maanden wordt nu al voorbereid met als doel de staat van beleg te kunnen verlengen.

Wladimir 1928 | 26-11-18 | 13:21

VVD Rutte won er de laatste verkiezingen mee.

JohnWalker | 26-11-18 | 13:35

@Wladimir
Eens
@JohnWalker
Dit is precies de tekst waarmee ik mijn post wilde afsluiten.
Ome Erdo heeft onze Mark daarmee onbedoeld (neem ik aan) de overwinning bezorgd.

Amsterdamsko | 26-11-18 | 14:20

Linksom of rechtsom, sinds het associatieverdrag is de Oekraïne wel een stukje meer in de nabijheid van de EU dan van Rusland. Een 'hup Oekraïne' ligt - of je het nu wilt of niet - wel een beetje meer voor de hand. Gemeenschapszin weet je wel. Ga ik nu even het Alle Menschen werden Brüder zingen.

mozaard | 26-11-18 | 13:06 | 3

"Crimea had suddenly become part of independent Ukraine. Although Russia ended up keeping most of the Soviet Black Sea Fleet, it had to lease Crimean naval facilities from the Ukrainian government in Kiev. Built 400 feet under Mount Tavros, the underground base in Balaklava Bay fell into disrepair and was plundered for scrap metal before it became a museum in 2003.

Like many Crimeans, Tarariyev cheered Russia's takeover of the peninsula in 2014 after protests in Kiev brought a pro-Western government to power. At the time, Russian President Vladimir Putin justified the annexation by saying it would prevent Crimea's naval bases from falling into NATO's hands."
Voor degenen die niet lezen of te lui zijn zich erin te verdiepen.

boerk | 26-11-18 | 13:11

mozaard | 26-11-18 | 13:06 | De Oekraïne ligt alleen geografisch wat dichter bij de EU. De Oekraïne was altijd al corrupt maar is sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie ieder jaar opnieuw weer corrupter geworden dan het jaar daarvoor. In Oekraïne gaat het ieder jaar ook slechter met de economie, en de bevolking vlucht massaal naar Polen en naar de Russische Federatie. Dit terwijl in de Russische Federatie, sinds het aantreden van Poetin, de corruptie keihard word aangepakt en sinds het aantreden van Poetin de levensstandaard ieder jaar weer verder toeneemt. Kortom: de Oekraïne glijdt af en de Russische Federatie bloeit als nooit tevoren!

Wladimir 1928 | 26-11-18 | 13:17

Levensstandaard van de Russen neemt toe? Op de BBP-lijstjes staan ze onder Turkije.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 16:11

Als die landen nou gewoon weer eens gaan doen waar ze goed in zijn ipv dit gehannes. Gewoon goedkope prostituees en bontjassen leveren.

dyslexieman | 26-11-18 | 13:01 | 4

Roflol...

Amsterdamsko | 26-11-18 | 13:16

dyslexieman | 26-11-18 | 13:01 Als het gaat over de Russische Federatie of Witrusland: wat dacht u van een enorme hoeveelheid nog echte vrouwen (in plaats van LGTB etc.), mooi, intelligent, zorgzaam, niet over-geëmancipeerd, niet rondlopend in broekpakken met kort haar, nog wetend wat een man wil?

Wladimir 1928 | 26-11-18 | 13:28

Wladimir 1928 | 26-11-18 | 13:28 Zit maar te ouwehoeren maar wel met een serieuze ondertoon, want is het niet eens tijd voor Rusland om wat meer toegevoegde waarde te gaan exporteren, ipv alleen grondstoffen?
Maar goed, LGTB hoe beïnvloedt dat jouw leven? Wat maakt dat precies uit? Want ik heb er geen last van, nul. Ik zie echt niet in wat het uit maakt wat twee volwassen mensen met elkaar uitvreten op de slaapkamer.
Als laatste punt: broekpakken en kort haar.... De jaren 80 zijn voorbij he! Waar zie je die dan? Ik ben heel benieuwd!

dyslexieman | 26-11-18 | 14:00
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe zat het ook al weer met die doden door sluipschutters op het Maidan-plein in 2014? De toenmalige presidentJanoekovitsj kreeg daar de schuld van (van het Westen). Nu blijkt steeds duidelijker te worden dat de sluipschutters in opdracht van de tegenpartij handelen. Baudet schreef daar in 2015 al over: nieuws.tpo.nl/2015/11/25/canadees-oek...

VrijdenkerDavid | 26-11-18 | 12:53 | 2

Die beelden staan me nog helder voor ogen. Dat was een georganiseerde actie, was me meteen duidelijk. De door het volk gekozen Oekraïense president moest koste wat kost het veld ruimen voor ongekozen pro EU man Poresjenko. De EU en toenmalige USA president heeft veel bloed aan haar handen.

JohnWalker | 26-11-18 | 13:47

aha de voorloper van die staatsgreep in Turkije in 2016

fikkieblijf! | 26-11-18 | 14:06

Keffertje Poroshenko is net als de Baltische staten een blaffend teckeltje met 3 poten.
Als ze geen aandacht krijgen maken ze een rel. ondertussen verdienen ze honderden miljoenen aan zwart handel met Rusland, vanwege de sancties is het belangrijk om het conflict hoog te houden zodat de zwart handel met Rusland door kan gaan.
uiteindelijk betalen u en de gewone rus het gelag. Litouwers, letten en Oekrainers betalen niets. ze hebben niets en worden ook nog gesteund door die feestvarkens uit Brussel.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 12:50

Nou ja wat toevallig! Pompeo en enkele Oekraïense regeringsfiguren hebben op 16 november samen, en in de US, een statement getekend. Laat daar nou net ook over deze zee en de betreffende zeestraat gesproken worden.
Je zou bijna denken dat iemand achter de schermen aan de touwtjes zit te trekken....

Rest In Privacy | 26-11-18 | 12:48 | 3

Ze willen hun dus binnen de NAVO hebben,Ukraine reaffirmed that becoming a NATO member remains its strategic priority, as recently enshrined in its legislation. The United States welcomed Ukraine’s NATO aspirations

Wie was dat ook alweer die een zo breed mogelijk front wilde voor hij Rusland binnen trok ?

Roger-Rabbit | 26-11-18 | 12:58

Het vreemde alleen is dat de ene helft van de US nog steeds een pax-americana nastreeft en de andere helft het eens is met de Putin doctrine: multipolariteit. Of spelen ze good cop bad cop? Ik pak alvast een grote emmer popcorn en geniet nog even van het geopolitieke theater. Voordat de nukes de boel plat gaan leggen...

Rest In Privacy | 26-11-18 | 14:07

Alexander des Burgus | 26-11-18 | 13:17 Oekraïnse schepen, en zelfs Oekraïnse militaire schepen, mogen gerust door de straat van Kerch varen! Dat hebben ze al eerder gedaan. Alleen heeft de Oekraïne al diverse keren gedreigd de brug op te zullen gaan blazen met behulp van een schip, en daarom worden voor de zekerheid altijd alle schepen integraal gecontroleerd voorafgaande aan de doorvaart. En deze drie Oekraïnse militaire schepen hadden zichzelf niet aangemeld voor een doorvaart en ze waren aan het varen in de Russische territoriale wateren zonder inspectie. Het was uiteraard uitsluitend een alleen bedoeld als provocatie om daarna de staat van beleg af te kunnen kondigen. Verder hebben de in totaal 9 Oekraïnse militaire schepen helemaal geen enkele militaire betekenis, en zeker niet in Donbass!

Wladimir 1928 | 26-11-18 | 13:39

Alexander des Burgus | 26-11-18 | 13:17
Can't take a hint?
Maar wel naar westerse propaganda linken?
Mijn punt is dat elke berichtgeving gekleurd is, zonder uitzondering.
En nu wegwezen, ga maar naar nu.nl of elke andere digitale/dooieboom.

postmodernismisdead | 26-11-18 | 13:47

Nieuws van RT presenteren als de waarheid is hetzelfde als artikelen van politico of the atlantic counsil als feit accepteren. Het is slechts zand in je ogen. Het onderliggende geopolitieke spel gaat veel dieper.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 14:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Sodemieters wat een hoop trollen hier. Is Rusland van mening dat het verdrag tussen de buurlanden mbt de doorvaart van de straat van Kerch niet meer geldt indien Rusland haar buurland is binnengevallen? Indien ja dan begrijp ik hun handelen maar daarmee zinken ze weer iets dieper in de krochten van de verachtelijkheid.

devil13 | 26-11-18 | 12:37 | 4

De straat van Kerch is gewoon open. Alleen heeft Oekraïne al diverse keren gedreigd de brug op te zullen blazen met behulp van een schip dat er onder door vaart. Daarom worden alle schepen steeds integraal gecontroleerd voordat ze er door mogen varen mogen. Dat lijkt mij niet onredelijk van Rusland! Het beeld van het Russische schip dat de doorgang blokkeert dateert van gisteren toen de Oekraïne drie militaire en bewapende schepen zonder controle er door wou laten varen, en een schip dat de doorvaart blokkeert is dus niet de normale toestand.

Wladimir 1928 | 26-11-18 | 12:50

devil13 | 26-11-18 | 12:37
Dus je weet het zelf ook niet zeker wat er aan de hand is, maar ondertussen betitel je iedereen die jouw onzekere (zie je eigen vraag) interpretatie aanhangt als een trol. Wie is er dan hier de trol?

Not_again | 26-11-18 | 13:11

@kuifje, de amerikanen zijn gelukkig wel te vertrouwen, ter herinnering; Saddam heeft massa vernietigings wapens!

Haram_Kafir_4ever | 26-11-18 | 13:28
▼ 1 antwoord verborgen

Zonet is bekend geworden waarom pas vandaag laat in de middag de staat van beleg wordt afgekondigd door de Okraïne: de regels van de IMF verbieden het om geld te lenen aan landen in oorlog, en nu moest het IMF eerst de regels aanpassen voordat de Oekraïne de staat van belag mag gaan afkondigen. Wat een verschrikkelijke smeerlapperij door het IMF! En wie betaalt er voor het IMF? Dat zijn de belastingbetalers in met name Nederland!

Wladimir 1928 | 26-11-18 | 12:36 | 2

JOH! Poroshenko (daar neergezet door NAVO/EU/VS en ze kreeg tientallen miljarden van o.a. IMF/EU om zijn rardars uit te schakelen zodat ze de MH17 neer te halen en Rusland hiervan te beschuldigen om conflict uit te lokken. Poroshenko en Rutte tekenden een jaar ervoor al voor geheimhouding hierover. (ook omdat o.a. Shell in Oost-Oekraine naar schaliegas wilde boren, en er werden in de Donbass 10.000 burgers vermoord door Kiev en 1,5 miljoen vluchtten naar veilig Rusland!) Oekraine zorgt voor constante uitlokkingen om Rusland de boeman te maken! Dit is een vooropgezet plan om alles te doen om Poetin tot oorlog uit te lokken. De Krim is nooit ''geannexeerd'' maar de Russisch sprekende Krimeans spraken zich uit in een referendum (93% VOOR!) om bij Rusland te horen, er is geen schot gevallen! Onze media spelen het spel mee, gecontroleerd door de overheid! Oekraine lokte met hun schepen de Russische schepen uit en wij geloven de MSM dat WEER Rusland de boeman is! Trap er niet in!

ceciliaK | 26-11-18 | 12:50

Fijn om te lezen dat ik niet als enige "woke" ben.
Ik hoop dat er vele mensen mede naar aanleiding van jullie stukjes verder gaan kijken dan wat het IMF via geinfiltreerde regeringen blijft voorschotelen aan nieuws en "feiten".

Haram_Kafir_4ever | 26-11-18 | 13:25

Dit is de man die regelmatig heeft gezegd dat Russische troepen op het punt stonden om zijn land binnen te vallen. Waarna je er niets meer over hoorde. Provocatie dit.

marjen | 26-11-18 | 12:29 | 6

"Waarna je er niets meer over hoorde"
Behalve dan dat er de Krim is ingepikt en er een oorlog gaande is om oost-oekraine waar Russische troepen "op vakantie" zijn. Verder inderdaad weinig van gehoord.

vrijstijler | 26-11-18 | 12:50

Hoezo ingepikt?
Rusland heeft op de krim belangrijke productie en onderhoud voor defensie.
Vindje het gek dat ze dat niet weggeven?
Onderhoud voor onderzeeërs, productie munitie.
Lekker makkelijk praten weer.

boerk | 26-11-18 | 13:04

"Crimea had suddenly become part of independent Ukraine. Although Russia ended up keeping most of the Soviet Black Sea Fleet, it had to lease Crimean naval facilities from the Ukrainian government in Kiev. Built 400 feet under Mount Tavros, the underground base in Balaklava Bay fell into disrepair and was plundered for scrap metal before it became a museum in 2003.

Like many Crimeans, Tarariyev cheered Russia's takeover of the peninsula in 2014 after protests in Kiev brought a pro-Western government to power. At the time, Russian President Vladimir Putin justified the annexation by saying it would prevent Crimea's naval bases from falling into NATO's hands."

boerk | 26-11-18 | 13:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat Russische tuig is het vermelden niet waard.

van Oeffelen | 26-11-18 | 12:27 | 7

Russen zijn in 1939 samen met Hitler Polen binnengevallen. Ze hebben het land toen opgedeeld en na afloop van WO-2 grote stukken behouden. Maar daar hoor je Putin nooit over.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 16:16

@Kuifje, ken uw geschiedenis. Lees eens Geert Mak, 'Reizen door Europa in de twintigste Eeuw'. Gebaseerd op getuigenverhalen van overlevenden van de horror die dictator Hitler heeft veroorzaakt en hoe het Russische en Joodse volk daaronder heeft geleden. Huiveringwekkend!

JohnWalker | 26-11-18 | 18:01

@Van Oeffelen, ook voor u geldt lees eerst even Geert Mak voordat u de Russische burger verder beledigt. Dankzij de leeuwenmoed van het Russische volk is Hitler vanuit de Oostflank teruggedrongen tot Berlijn. Churchill en Roosevelt namen de Westflank voor hun rekening.

JohnWalker | 26-11-18 | 18:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Nee, je moet voor de moordenaars van de MH17 passagiers zijn zeker. Een schande is het.

van Oeffelen | 26-11-18 | 12:25 | 4

Juist,ik ben ook tegen de Oekraïne.

Jee-dee | 26-11-18 | 12:57

De moordenaars van een vliegtuig....
Vooruit dan maar; Ze hebben in de Ukraine betaald gekregen om even de radar uit te zetten en een raket af te vuren om zo Rusland te framen.

Waarom? EU-lidmaatschap en EU geld, want dat wilt het westelijke deel van de Ukraine.

Zie ook: https://nieuws.tpo.nl/2015/11/25/canadees-oekraiense-onderzoeker-snipers-op-maidan-plein-kiev-waren-onderdeel-van-false-flag-operatie/

Haram_Kafir_4ever | 26-11-18 | 13:35

Begon met EU Timmermans, Van Baalen en Guy Hofstad op het Maidan Plein die de pro Westersere bevolking van Oekraïne opstookten tegen Rusland en de democratisch Janoekovitsj gekozen regering die pro Russisch was. Bij de volksoproer werden de tegenstanders neergeschoten. De door het Westen naar voren geschoven en ongekozen Poresjenko nam de macht over. En hij gaat als trekpop van de EU verder om Rusland in een kwaad daglicht te stellen. Krijg inmiddels ook twijfels bij de EU uitleg over de MH 17.

JohnWalker | 26-11-18 | 14:07
▼ 1 antwoord verborgen

Als we het eerst eens zijn over het feit dat De Krim vanwege zwaarwegende historische en geopolitieke redenen aan Rusland toebehoort, want zo is dat, dan praat dat wat makkelijker.

SergeantPierlala | 26-11-18 | 12:24 | 6

Neen is cadeau gedaan aan Oekraïene door de Oekraïense Sovjet leider Kroetsjov. En de Sovjet Unie is niet gelijk aan Rusland.

Benesha | 26-11-18 | 12:45

Tja, om mij maken ze/we er een apart land van. De Krim. En een nieuwe keizer/koning/tsaar uitroepen. Jammer dat de oliebelangen er te groot voor zijn. Arme inwoners.

mozaard | 26-11-18 | 13:13

93% van de inwoners van de Krim heeft bij de laatste verkiezingen voor Rusland gestemd. Doorn in het oog van oekraïne.

JohnWalker | 26-11-18 | 18:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Zo helder als glas: Pornoschenko staat all time low in de peilingen en wil nu na dit vrij onbeduidende incident daarom " de staat van beleg" oftewel "Martial Law"uitroepen zodat alle democratische handelingen (stemmen uitbrengen) worden opgeschort.
Who cares wat er daar gebeurt ? De yankees hebben de democratisch verkozen pro-Rusland president in 2014 afgezet gesteund door de EU-schreeuwers van Balen en Verhofstad. Nu denkt Pornoschenko zeker dat wij zin hebben om oorlog tegen Rusland te voeren terwijl hier een dikke meederheid van d kiezers TEGEN toetreding van UA als geassocieerd lid van de EU gestemd heeft( nogmaals dank voor dit initiatieg GS). Daarnaast wordt UA nooit lid van de NAVO. Dat is vragen om oorlog. Zitten wij als Hollanders niet op te wachten. Provocaties als deze zijn het Trademark van de Yankeesjes. Beproeft concept. Trappen wij niet in.

Eendragtmaaktmagt | 26-11-18 | 12:21 | 1

Wij niet. Onze regering met twee voeten tegelijk. Of beter, die trappen er ook niet in, die weten heel goed aan welk machtsspelletje ze mee doen. En als het dan achteraf, zoals altijd, uithuilen geblazen is, dan _claimen_ ze dat ze er in zijn getrapt. (Zie bijv. Irak)
Maar meedoen, dat doen we.

TheEgg | 26-11-18 | 13:19

Voor wie moet je zijn?

Voor diegenen die gelijk hebben en het maritiem recht aan hun zijde natuurlijk.

Eventjes alle vooroordelen daar gelaten lijkt het erop dat VVP weer een beetje veel problemen thuis heeft en wederom een conflict zoekt bij de buren om zijn populariteit een beetje op te krikken. Zo rolt VVP namelijk. Wat je ook van Oekraïne vindt Rusland zit hier wederom helemaal fout. Dus stel jezelf de vraag sta je aan de kant van gerechtigheid of niet. Overigens is het niet zo vreemd dat zoveel mensen pro-VVP zijn. De man heeft enorm zijn best gedaan om (heimelijk) een imago op te bouwen van redder van het blanke ras. Dat werpt kennelijk vruchten af.

Don't get me wrong. Oekraïne is ook een schurkenstaat maar wat Rusland flikt, en al jaren flikt is ronduit schofterig "bully" gedrag en valt op geen enkele manier goed te praten al kan je lullen als Brugman. Wat krom is, is krom. Dit dus ook.

DeKussendeWielrenner | 26-11-18 | 12:19 | 3

Jouw post is krom

Benesha | 26-11-18 | 12:47

De wielrenner snapt het.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 12:51

@ DeKussendeWielrenner | 26-11-18 | 12:19
Betreffende uw nick, komt u vaak in Zeeland, we hadden er last van 1 een jaar of was terug?

Rest In Privacy | 26-11-18 | 13:03

Ik had al tegen nazistisch Oekraïne gestemd. Er is geen enkele reden om nu anders te stemmen.

TigermanMcCool | 26-11-18 | 12:17 | 1

Geheel mee eens Tigerman: zolang in West-Oekraïne en Kiev de vrijwilliger-bataljons de Hitlergroet brengend over de straten voorbij marcheren: geen cent en geen Euro naar dat Oekraïnse nazi schorem. Laat staan dat dit uitschot in de NATO zou moeten worden opgenomen.... Hongarije steekt daar wel een veto-stokje voor,gelukkig.

Eendragtmaaktmagt | 26-11-18 | 12:33

En als Oekraïne nu al EU-lid was geweest, waar onze leidertjes op aansturen, en als we nu al een Europees leger hadden gehad, zoals D66 zo graag wil, dan hadden we nu op de rand van een oorlog met Rusland gestaan. Fijn hè, zo'n Europese Unie!

MAD1950 | 26-11-18 | 12:07

Ik vind het vooral vermakelijk om te zien, hoe de gutmensch aan de ene kant Rusland veroordeeld voor het schenden van de grenzen met de Oekraïne, maar dat die zelfde mensen de VS aanvallen dat zij wel hun grenzen beschermen.

Super Grover | 26-11-18 | 12:05

Uhm, dat sleepbootje van FC Kiev stuurt gewoon in op Russische unit hoor... Kutzakken willen gewoon oorlog om dat EU leger te verkopen

beschuitfluiter | 26-11-18 | 12:02 | 7
-weggejorist-
Melson_Nandela | 26-11-18 | 12:34

@langshetrandje; misschien eens wat andere bronnen dan Nieuwsuur checken en gewoon de beelden kijken. Sleepbootje was on a mission. Iedereen die ooit bootje gevaren ziet dat deze makkelijk weg kon komen maar gewoon uit was op een aanvaring, precies wat @elfenstein ook al zegt dus.

beschuitfluiter | 26-11-18 | 12:47

U bent de koning van factfree blaten Melson, of hoe u ook mag heten. Op uw oproep ga ik dus ook niet in. Feit is dat russische economie 85 procent gekoppeld is aan olie en de prijs daarvan, zéér volatiel.
Beschuitje, primo: ik kom uit vissersfamilie en heb meer bootje gevaren dan u waarschijnlijk. Secundo, knap dat u weet van welke nieuwsbronnen ik me bedien. In ieder geval niet van Nieuwsuur. Woon al vele jaren niet in Nederland. Ultimo, ik vind het helemaal best als u het niet met me eens bent. Sterker nog, dat juich ik toe. Uw monomanie vind ik best vertederend.

Langshetrandje | 26-11-18 | 13:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Als je goed kijkt zie je dat die 'sleepboot' heeft een dikke gun geïnstalleerd heeft.

Not_again | 26-11-18 | 12:01

Team Moskou!

Brainder | 26-11-18 | 11:58

Afgelopen donderdag stond in de Volkskrant een artikel van een Russische journalist die aangaf dat de populariteit van Poetin in Rusland op een dieptepunt is beland. En zoals hij schrijft: "wanneer hij (Poetin) aanvoelt dat zijn autoriteit afneemt, kan hij spoedig besluiten dat het tijd is voor een nieuwe ­victorie ten koste van anderen." Zelden iemand zo snel gelijk zien krijgen.

bintang | 26-11-18 | 11:58 | 9

Nee hoor, Swami Bami is de real deal. Ik heb geen lelijk wijf meer op de bank zitten. Wel nog knallende koppijn, maar dat komt door de slechte wijn van gister en daar kan Hij niks aan doen.
Opinie stukjes van (n=1) rus die "weten" dat putin's populariteit tanende is neem ik daarentegen met een flinke korrel zout en al helemaal als dat in de Volkskrant staat. Een belediging voor de Swami bijna.

elfenstein | 26-11-18 | 12:28

Gingen de Russen naar de Oekraïense grens of was het andersom, nuff said

IkwilJinekwel | 26-11-18 | 12:42

Laat dat redactiestatuut van de Volkskrant maar eens zien waarin staat de journalisten verplicht lid moeten zijn van een bepaalde politieke partij.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 12:54
▼ 6 antwoorden verborgen

Je kan wel proberen een neutrale houding te nemen. Feit is dat USA via NAVO en EU zijn invloedssfeer naar het Oosten probeert uit te breiden. En wij zitten in het NAVO-kamp en zijn een zeer actieve USA-vazal (NB. Dit blijkt o.s. uit het feit dat wij in navolging van USA materiaal aan jihadisten in Syria hebben geleverd).

VrijdenkerDavid | 26-11-18 | 11:53 | 9

@ Langshetrandje | 26-11-18 | 12:17
Over het algemeen worden als "einde van de koude oorlog" de verdragen genomen die Reagan en Gorbachev sloten.
De Amerikaanse koers in Syrië werd bepaald door Obama en zijn ministers van buitenlandse zaken, Kerry en Clinton.

TheEgg | 26-11-18 | 13:16

Ssstttt kuifje, dat mag je hier niet zeggen. We (allemaal) hebben enorme behoefte aan een sterke leider. Een leider die met beren vecht.

Langshetrandje | 26-11-18 | 13:17

Egg, dat akkoord in IJsland betekende ook zogenaamd de val van het communisme. Ze hebben daar echter maar twee dingen afgesproken:
1) we spreken naar buiten toe uit dat de koude oorlog voorbij is
2) we spreken naar buiten toe uit dat het communisme is verslagen.
De onteigeningsstrategietjes van Putin en zijn geinstitutionaliseerde vriendjes bewijst dat het communisme springlevend is en het aantal oorlogen/conflicten met een rol op afstand van de russen en amerikanen acterend aan de verschillende kanten is sinds 1991 schier oneindig.
Straks is er wellicht ook een BREXIT, die in feite geen BREXIT is. Slechts een diplomatieke truc. De pennenlikkers rule the waves. Maar wat is er nu écht aan de gang is wel een stuk interessanter.

Langshetrandje | 26-11-18 | 13:23
▼ 6 antwoorden verborgen

Rusland en de Oekraïne zouden hun meningsverschillen uit moeten praten en samen met de andere oost-Europese lidstaten een gezamenlijk front moeten vormen tegen het destructieve beleid van de EU en de Verenigde Staten.
Liever Rusland als No. 1 wereldmacht dan de VS of de EU.

Taravilyaion | 26-11-18 | 11:51 | 9

Vrijstijler. Wat klets je uit je nek. Het is ginder vrijer dan hier. Russen moeten geen Sovjet Unie meer. De EU is Sovjet Unie in het kwadraat.

Benesha | 26-11-18 | 12:49

Een liedje zingen in de kerk en je gaat in Rusland een paar jaar in de gevangenis. Een kritisch stukje schrijven over Poetin, en je krijgt een pak slaag.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 12:59

Momenteel staat de Euraziatische Unie in de steigers. Nog verre van een succes maar wel een antwoord op de (m.i. terecht) als dreigend ervaren aspiraties van de EU. De EU wil landen uit de Russische invloedssferen ontfutselen (al zullen ze dat nooit toegeven) maar heeft de middelen niet om ze allemaal EU-lidmaatschap in het vooruitzicht te stellen. Gevolg is dat zo'n Moldavië maar ook Oekraïene met een kluitje het riet in wordt gestuurd. Wel associatie-en partnerschapsverdragen maar met een inlegvelletje omdat de EU-burger uitbreidingsmoe is. En dan maar afwachten tot de publieke opinie bekoeld is en ze die lidmaatschappen alsnog in het vooruitzicht kunnen stellen, ons opzadelend met wederom een halve eeuw kromliggen voor nieuw toegetreden leden. En zo'n land als Oekraïene wordt tot die tijd gewoon aan zijn lot overgelaten, let maar op.

Als je toch ergens op moet hopen is het wel dat die twee nader tot elkaar komen. Zowel voor de Russen, Oekraïners als voor ons.

Balabanov | 26-11-18 | 21:10
▼ 6 antwoorden verborgen

blijf buiten en nog een keer blijf buiten buitenlandse conflicten alianties en brandhaarden. Koester het oorspronkelijke nederland en haar souvereiniteit in de rol als verbaasde toeschouwer, niet redder

2CVOcean | 26-11-18 | 11:50

ik ben voor Rusland, want daar heb ik familie wonen.

Padre Grassi | 26-11-18 | 11:50 | 2
-weggejorist-
Melson_Nandela | 26-11-18 | 11:57

Ik ben ook voor Rusland omdat ik er zelf al een aantal jaren woon....

buicksquad | 26-11-18 | 15:38

Na het Potenrammen doen Russen nu dus ook aan Botenrammen.

Knisperende_Tissue | 26-11-18 | 11:50 | 1

En dat doen ze goed ;)

IkwilJinekwel | 26-11-18 | 12:46

Ukraine is het te kleine berberaapje dat de rots op word gestuurd om ruzie te zoeken voor zijn broers ,die ergens verdekt opgesteld staan te wachten om te kunnen gaan vechten.

aliealaaf | 26-11-18 | 11:46 | 2

Grappig dat je het met "broers" vergelijkt, aangezien Russen hun bemoeienis met Oekraine altijd goedpraten als een vorm van broederschap.

Oekraine is meer het kleine broertje dat altijd heeft moeten doen wat zijn grote broer wilde. Het kleine broertje heeft nu nieuwe vriendjes gevonden bij de EU en nu is de grote broer boos.

vrijstijler | 26-11-18 | 12:07

Ik ben voor Rusland, en er is geen West-Europeaan die gaat vechten tegen zijn broedervolk (dat zijn de Russen namelijk).
In de eerste WO stierven 10.000.000 soldaten omdat ze zo gek waren om te gaan vechten voor de toenmalige politieke drek die er toen zat.
Nu hebben we dezelfde politieke (graaiende en benoemde) drek en gaan we hiervoor massaal vechten?

Ik denk het toch niet.

ja-ja-nee-nee | 26-11-18 | 12:13

Leuk al die putinpijpers hier maar laten wij in godsnaam ukraine noch rusland steunen. Eindnovember is te koud en nat voor WW3.

rzer0 | 26-11-18 | 11:43 | 1

WW3 gaat komen, maar niet met Rusland, het is maar een kwestie van tijd voordat Hawai een nuke vangt

Bokito ergo sum | 26-11-18 | 12:02
-weggejorist-
beau van rtl | 26-11-18 | 11:41 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Rusland. No doubt about it. Kiev is nota bene de bakermat van de Russische natie.

Toninhocerezo | 26-11-18 | 11:41

Oekraïene en Rusland hebben een lange en zeer bloedige gedeelde geschiedenis. Mede dankzij Stalin die in de holodomor miljoenen Oekraïeners van de honger liet sterven. Het was tevens de perfect voedingsbodem voor facisme en Nationaal Socialisme bij de Oekraïeners. Het is dat de Nazi's ze niet beschouwden als übermenschen, afijn daar plukken ze nu nog steeds in de Oekraïene de vruchten van. Wij horen ons hier niet mee te bemoeien. De regering van Oekraïene is zo corrupt als de pest en een junta ligt eerder op de loer dan democratie. Daarin tegen is Rusland ook het spiegelbeeld kwa land ten opzichte van Oekraïene. Dus allebei ongezien de typhus voor ze. Rusland is niks, en moet denken dat ze nog überhaupt belangrijk zijn. Al dat geslijm hier richting Rusland word je ook misselijk van. Een wedstrijdje kijken wie de langste piemel heeft.

Indoneesje | 26-11-18 | 11:39 | 3

Als het inlegvelletje nu maar niet is kwijtgeraakt.

Pelforth | 26-11-18 | 11:44

@ indoneesje

Die junta zit er al.

IkwilJinekwel | 26-11-18 | 12:48

Je bedoelt denk ik dat Oekraïene, Rusland, Armenië, Georgië, Azerbaidzjan, Wit-Rusland, Estland, Letland, Kirgizië, Litouwen, Moldavië, Tadzjikistan, Turkmenië, Kazachstan en Oezbekistan een bloedige geschiedenis delen.

Je kunt wel zeggen dat 'Oekraiene en Rusland een bloedige geschiedenis delen' maar als je die hongersnood er contextloos bij haalt en vervolgens voorbijgaat aan het bestaan van de Sovjetunie en de gecompliceerde arbeids- en migratiepatronen binnen die unie (die schuldvragen bijna onmogelijk te beantwoorden maken) dan zou je stelling moeten zijn dat Georgië en Oekraïene een bloedige geschiedenis delen (Stalin kwam immers uit Georgië).

Een groepje Oekraïeners is gestopt met het delen van een gezamenlijke geschiedenis met Rusland op het moment dat ze iets nodig hadden om een onafhankelijk en Europees georiënteerd Oekraiene te legitimeren en nationalisme verder aan te wakkeren. Niets verenigt zo goed als een genocide'tje.

Toen Gagarin werd gelanceerd hoorde je er niemand over.

Balabanov | 26-11-18 | 20:50
-weggejorist-
Melson_Nandela | 26-11-18 | 11:39 | 1

Poetin is Ramsay Bolton

Zuma | 26-11-18 | 11:38

Oekraïne is een eng land dat er alles aan doet om het Westen tegen de grote boze beer "Rusland" op te zetten.

Blanke_Vlaai | 26-11-18 | 11:37

Ja leuk allemaal GS maar hier zit toch echt Rusland gruwelijk fout. Een maritieme blokkade is een oorlogsdaad zo simpel is het. Ukraine verklaard vooralsnog gelukkig geen oorlog.

Niedendeze | 26-11-18 | 11:36 | 6

@Niedendeze | 26-11-18 | 11:44
Blijkbaar was jij er wel bij. maar hoe dan ook moet je russen niet teveel sarren want dan slaan ze terug. En dat gaat Oekraïne nu terecht merken.

2voor12 | 26-11-18 | 11:50

@Niedendeze
Kan je terug vinden,vervolgens op de foto ervan zie je de kust aardig dichtbij,die je trouwens niet kan zien als het op de plek zou zijn waar geenstijl aangeeft dat het was.
Oekraïe heeft al een paar keer opgeroepen om deze brug te slopen,niet vreemd dus dat ze extra voorzichtig zijn.
twitter.com/CleanAuthoritie/status/10...

Roger-Rabbit | 26-11-18 | 11:51

@ Niedendeze
U is Halbe ? #halbewaserbij

B.Spiritus | 26-11-18 | 12:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit is best serieus, de Krim is belangrijk

Bokito ergo sum | 26-11-18 | 11:36

Misschien kunnen gekke Guy en zijn huisvarkentje Van Baalen via het inlegvelletje ditmaal op het rode plein nog even ferm met hun knuistjes gaan staan zwaaien.

B.Spiritus | 26-11-18 | 11:35

De EU wil ze erbij hebben ,dus test Oekraïne ze met dit gedoe.
Kijken hoe graag de EU ze wil hebben.

pejoar | 26-11-18 | 11:34

Oekraine heeft in opdracht van cia mh17 uit de lucht gehaald,nuff said.

vigilantes | 26-11-18 | 11:33 | 1

Nee, dat was de schuld van GeenStijl, zoals gewoonlijk.

koeberg | 26-11-18 | 11:56

Ik weet het niet meer, wie moet je geloven?

Lewis | 26-11-18 | 11:32 | 4
-weggejorist-
Melson_Nandela | 26-11-18 | 11:39

De Koreaanse Slet.

elfenstein | 26-11-18 | 12:05

Kim Holland. Die is nog nooit op een onwaarheid betrapt.

Johan C. | 26-11-18 | 12:27
▼ 1 antwoord verborgen

Vergeet de Krimoorlog niet. Indertijd maakten de Engelsen en Fransen gemene zaak met de Turkse imperialisten.
De Krim is doordrenkt met het bloed van de Russische jeugd en hoort meer bij Rusland dan de Oekraïne.

Pelforth | 26-11-18 | 11:51

De communicatie die te horen is in het filmpje. Pfff... dat klinkt niet erg professioneel en gecoördineerd. Dit soort driftige baasjes kan ons dus zomaar WOIII in hannessen? Sad!

Amsterdamsko | 26-11-18 | 11:31 | 2

Oorlogen worden zelden gestart door kernfysici en virusexperts. Hooguit beeindigd.

elfenstein | 26-11-18 | 12:03

@elfenstein
Zeer geachte heer/mevrouw/x Elfenstein. Wat een wijsheid. U weet dingen...

Amsterdamsko | 26-11-18 | 13:07

Ik ben voor Oranje. De enige reden om bij het EK-voetbal voor het Oostblok te zijn, zijn Olga, Nadya en Svetlana.

Knisperende_Tissue | 26-11-18 | 11:30

#TeamOekraïenseimportbruidenzonderHIV want die Russische vrouwen zijn teveel bezig met Instagram.

Deflatiemonster | 26-11-18 | 11:29

Die lekkere Oekraïense vrouwen kunnen wat mij betreft wel asielaanvragen in Nederland.

lacucaracha | 26-11-18 | 11:29 | 4

Je mag die golddiggers hebben van me. Maar dan wel daar en niet hier in de uitkering.

2voor12 | 26-11-18 | 11:45

Ja daar kunnen die NL kechs niet asn tippen.

IkwilJinekwel | 26-11-18 | 12:15

Als jij d'r garant voor wil staan, best. Anders mogen ze daar blijven, golddiggers met teveul make up en rubbertetten hebben we zelf ook wel.

elfenstein | 26-11-18 | 12:19
▼ 1 antwoord verborgen

Oekraine staat voor verkiezingen, dus die chocolademan doet nu een manier om Martial Law en daardoor de verkiezingen uit te stellen.
Dus ben het met Putin eens, geen oorlogsboten in je zee, maar Brussel zal wel weer santies doen tegen Rusland.
Putin heeft de schepen naar de haven gebracht en de zee is weer open.
Kijk , gewoon optreden tegen lastige mensen, die zijn nu hun boten kwijt, terwijl Putin de boel aan versterken is op de Krim met vliegtuigen en marine schepen.

gato | 26-11-18 | 11:28 | 4

En dit is de enige juiste analyse, chapeau gato!

IkwilJinekwel | 26-11-18 | 12:16

Ik denk dat Poetin hier gewoon aan het testen is hoe ver hij kan gaan. Als hij dit er succesvol doorkrijgt, dan heeft hij Oekraïne voor de helft afgesneden van de Zwarte Zee. Daarnaast helpt dit - aldus LiveUAmap - ook het nieuwe Russische offensief in de Volksrepublieken Donetsk en Loegansk.

Alexander des Burgus | 26-11-18 | 12:56

Juist

Benesha | 26-11-18 | 12:59
▼ 1 antwoord verborgen

Allemaal het gevolg van de imperialistische expansiedrang van de EU. Had de EU niet naar het oosten uitgebreid dan had dit niet gebeurd. De nagel aan de welbekende kist was het associatieverdrag van de EU met Oekraïne.

Wederom: Rutte bedankt.

Fedde71 | 26-11-18 | 11:27 | 1

Kom op, geen enkele Oost-Europese burger wil Russische overheersing. Hebben ze slechte ervaring mee.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 13:03

Ik wacht wel met keuzes maken totdat het zover is, en dan zal ik er nog eens over nadenken.

watmagjenogwel | 26-11-18 | 11:26 | 1

Persoonlijk wacht ik op Prutte zijn mening (of die van Karin Orwellongren, zijn voormalige assistente). Lieden als Prutte hebben immers altijd het beste met zichzelf voor en zijn bijna de gehele dag aan het 'werk' om ons verder de EU-technocratie in te rommelen. Zodra Prutte dus iets roept weet je bijna zeker dat wat hij wil nadelig is voor alle gewone burgers. Je hoeft niet eens meer zelf na te denken tegenwoordig. 2018 is het...

O2Neutraal | 26-11-18 | 11:30

Laat ze het zelf maar uitzoeken. Altijd hetzelfde liedje daar in die hoek.

kneuterzak | 26-11-18 | 11:23 | 2

Probleem is dat wij ook een oorlog ingerommeld worden nu we Oekraïne binnen de EU gehaald hebben (vergeet het inlegvelletje, ze zijn 100% onderdeel).
En dat weten de corrupte antisemieten in Kiev maar al te goed, vandaar hun gegil om militaire acties wetende dat straks west-europees kanonnenvoer voor hun de kastanjes uit het vuur moeten halen.

2voor12 | 26-11-18 | 11:29

Het blijft een associatieverdrag (zij het met inlegvelletje). Mooie vuurproef om te zien in hoeverre we erin gelegd zijn

Balabanov | 26-11-18 | 20:06

Dan toch maar voor team putin. krim is altijd Russisch geweest en Oekraïne wil alleen maar onrust creëren met behulp van vs en onruststokers uit de eu.

Schepvogel | 26-11-18 | 11:23 | 4

Klopt, Krim is eeuwen net als Oekraïne trouwens onderdeel geweest van het Russische rijk.

IkwilJinekwel | 26-11-18 | 12:18

Helemaal juist

Benesha | 26-11-18 | 13:00

En Nederland is grotendeels Italiaans.

Langshetrandje | 26-11-18 | 13:29
▼ 1 antwoord verborgen

Alles goed en wel, maar hebben die schepen wel een genderneutrale wc?

Mammeloe | 26-11-18 | 11:23

Dat is geen keuze. Hoewel Poetin de minst idiote regeringsleider is in EUropa en omgeving, beschouw ik zowel Rusland als de Oekraïne als corrupte boevenlanden. Nog erger dan wat de EU regenten van HUN wingewest proberen te maken.

Jan Passant mk2 | 26-11-18 | 11:22 | 1

Audiovisueel gezien is het andersom.

kwark001 | 26-11-18 | 11:24

Die Russen hebben daarentegen weer heel veel krijgsgevangenen vermoord. Vraag het de Polen. Of de Duitsers.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 11:23

Ik lees liever over de veldslag, die zich WEL in Europa afspeelt.
Iets met gele hesjes.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 11:19 | 6

Ce ca,
ik zit vast in Frankrijk en sla België even over. Wellicht dat daar nog iemand zit te reaguurbakken in de buurt van Charleroi.
Was overigens zaterdag in Parijs (bij vrienden in het zevende) en heb letterlijk niets gemerkt van de schermutselingen, op een paar rookpluimpjes in de verte na. TGV deed zijn werk goed op de terugweg naar la campagne. Ik wil maar zeggen, Parijs kan wel tegen een stootje.

Langshetrandje | 26-11-18 | 11:55

@ Langshetrandje | 26-11-18
Nieuws vanuit de frontlinie. +veel.
"All is quit at the western front" zegt u dus?
;)

Rest In Privacy | 26-11-18 | 13:06

Ce ca
Dat weet je hier nooit. De activisten weten zich vaak wel weer te mobiliseren. Maar het lijkt niet echt aan te slaan allemaal. Eerste weekend 200000 plus demonstranten op de been. Tweede weekend slechts 35000. Dat zegt mij wel iets. Macron past gewoon zijn tactiek ten tijde van de stakingen van SNCF toe. Niet reageren en afwachten.

Langshetrandje | 26-11-18 | 13:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Laat de overheid een referendum uitschrijven over welke kant te kiezen.
Dan kiezen we met zijn allen Oekraïne en dat wordt het dus Rusland.
Iedereen tevree.

Croxifoxio | 26-11-18 | 11:18

Waar bemoeien wij ons mee?

Wij hebben geen notie van wat zich tussen die twee landen afspeelt.

Het heeft te maken met geschiedenis; cultuur; mentaliteit en dat soort dingen van deze landen. En daar hebben wij geen idee van.

Wij leven in Nederland en dat land en haar geschiedenis en mentaliteit begrijpen wij. Daar moet onze aandacht ook op gericht zijn en niet op wat zich daar afspeelt.

Kaskensj | 26-11-18 | 11:17 | 3

Kaskensj | 26-11-18 | 11:17 | reageer | Precies. En daarom mijn 2 centen. Ruslands strategische doelen v.w.b. de Krim, en dus vooralsnog Oekraïne, zijn bereikt. Hoewel ieder voor zich oorlogsdaden, is dit waarschijnlijk vooral een zeer gevaarlijk signaal.

Allereerst naar Poetins boezemmaat Erdogan: kijk eens wat we met jouw Bosporus zouden kunnen doen? In het verlengde daarvan is dat dan ook meteen een heldere boodschap aan de EU, de NAVO en dus ook aan Washington.

Winter is coming en daarmee een toenemende behoefte aan Russisch gas en naar nu blijkt Oekraïens graan. Mede gegeven de toenemende sociale onrust in Rusland speelt Poetin een uiterst riskant schaakspel, waarvan het eindspel ondergetekende in elk geval vooralsnog volkomen ontgaat.

Hetkanverkeren | 26-11-18 | 11:29

Welke sociale onrust in Rusland? Deze waarover de EU, Nato en andere globalisten enkel nog hééél lang kunnen dromen?

Benesha | 26-11-18 | 13:04

Geschiedenis, cultuur (voc) mentaliteit.
Allemaal dingen waar wij ons niet meer schuldig aan (mogen) maken.

MarcS | 26-11-18 | 13:58

Dit was al voorspeld. Poetin doet het steeds slechter in de peilingen. De economie zakt weg en de Russen worden armer en armer. Oplossing: een conflict met het buitenland zoeken, en hopen dat zijn populariteit weer toeneemt.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 11:17 | 4

Maar ook een dictator heeft draagvlak nodig. Zeker zo'n ijdeltuit als Poetin.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 11:24

Kuif. Slecht geslapen zeker. Laat putin nou maar doen, dat komt best goed. Als je je toch met dictators bezig wil houden begin dan eerst maar eens in Nederland.

beau van rtl | 26-11-18 | 11:33

Kuif geen enkel van je argumenten kloppen.

Benesha | 26-11-18 | 13:05
▼ 1 antwoord verborgen

De welbekende policor kudde blaat weer dat de Russen iets vals doet. Nou die chocoprins in Oekraine vertrouw ik al niet sinds dat hij een gekozen president afzette. Geen land die daar tegen protesteerde, want ze vinden die chocola zo lekker. En de NAVO blijkt ook niet fris te zijn, met het verschuiven van hun gebied.

wallenberg | 26-11-18 | 11:16 | 1

De NAVO is een bondgenootschap. Landen kunnen er lid van worden. Is een bondgenootschap slecht als het meer leden krijgt?

vrijstijler | 26-11-18 | 11:31

Het probleem lost zich vanzelf wel op daar 40% van de Russische mannelijke bevolking dodelijk alcoholist is en de rest probleemdrinker. Gewoon geduld hebben.
Buiten dat moeten wij ons afzijdig houden, evenals met dat zandbakconflict voor besnedenpiemeligen.

Superior Bastard | 26-11-18 | 11:16 | 7

Melson_Nandela | 26-11-18 | 11:52
Oh, je hebt een film gezien. Tja, daar kan geen argumentatie tegenop.

Superior Bastard | 26-11-18 | 12:10
-weggejorist-
Melson_Nandela | 26-11-18 | 12:36

Je hebt geen enkel idee over de realiteit in Rusland. Alleen de al lang doorprikte vooroordelen. Als een Rus hier komt verbaast hij zich steevast over hoeveel Westerlingen doorgaans drinken.

Benesha | 26-11-18 | 13:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Botenrammen, dat is natuurlijk wel weer iets heel anders dan potenrammen. Kunnen ze in Rusland ook goed.

BonSens | 26-11-18 | 11:12 | 4

Potenrammen is toch typisch Nederlands of vergis ik mij?

Jee-dee | 26-11-18 | 12:18

Boterhammen zijn typisch Nederlands

Langshetrandje | 26-11-18 | 12:20

Langshetrandje, hebben ze in Rusland ook een blijfvanmijnlijfhuis?

Jee-dee | 26-11-18 | 12:20
▼ 1 antwoord verborgen

Kan Oekraïne nog een beroep op de EU doen...... uiteindelijk hebben we via het geitenpaadje en inlegvelletje, een mooi verdrag met hen gesloten.

Fatwabuster | 26-11-18 | 11:12

#TeamGeenstijl

kapotte_stofzuiger | 26-11-18 | 11:11

Als ik me niet vergis is dat rammen aan de andere kant gebeurt niet daar waar het plaatje het aangeeft.

Roger-Rabbit | 26-11-18 | 11:10 | 2

Weet het nu zeker,rammen was aan de andere kant van de brug............... fake nieuws dus.

Roger-Rabbit | 26-11-18 | 11:12

Het lijkt me, zo te zien aan het filmpje, dat de Oekraiense sleepboot naar rechts (stuurboord) draait en zo in de koers van de Rus komt te liggen. Rus zegt dan "recht zo die gaat" en duwt de Oekraiener opzij. Is tenslotte groter.

Synecdoche | 26-11-18 | 11:32

Holy Pjotr, had toch gisteren nog nooit van die Zee van Asov gehoord.

Mammeloe | 26-11-18 | 11:10 | 1

Is ook een klein, ondiep, groen zeetje.

gato | 26-11-18 | 11:31

Zolang de Oekranie zich gesteund voelt door Navo, EU en VN blijven ze bezig. De geschiedenis is zo complex daar en de Slaven zijn een volk dat vaker met gevoel dan rede naar de zaken kijkt. Gaat de VS of EU echt zijn legers naar de Oekranie sturen om daar de huidige machthebbers te steunen? Laten we hopen van niet. Grappig is wel dat de "russische" beschaving is begonnen in Kiev. Evenals de Orthodixe kerk in dat deel van de wereld. Het kan verkeren

Zatkniss | 26-11-18 | 11:10

Volgens mij zei hij dat ie nog geld van hem kreeg

blijeboris | 26-11-18 | 11:09

Van een goed geïntegreerde Oekraïner heb ik het één en ander gehoord over het reilen en zeilen in zijn thuisland. Laten we het er maar op houden dat hij niet voor niets weg wilde. De corruptie tiert er in ieder geval welig.

MickeyGouda | 26-11-18 | 11:09 | 3

Voor Rusland geldt natuurlijk hetzelfde: corrupt en gewelddadig, en inmiddels is Poetin miljardair.

Rest In Privacy | 26-11-18 | 11:18

Bea toch ook. Kuif, wat zeur je nou. En dan ook nog een grote mond tegen Mickey, schaam je. Ga eerst maar even douchen anders wordt het niets vandaag.

beau van rtl | 26-11-18 | 11:37

Kuifje-in-Afrika | 26-11-18 | 11:18
Dat is onze koning ook zodra zijn moeder stopt met politiek bedrijven.

O2Neutraal | 26-11-18 | 11:40

Ik ben voor Pechtold.

Kaas de Vies | 26-11-18 | 11:09 | 2

Hopelijk bedoel je dat sarcastisch, anders ben je nog een grotere leuter dan hijzelf!

kapt.Jerkoff | 26-11-18 | 11:40

Uit piëteit, neem ik aan.
Hij is ook wel écht zielig aan het worden he?

elfenstein | 26-11-18 | 12:22

Oekraine hoort bij Rusland. Klaar.

beau van rtl | 26-11-18 | 11:06 | 8

Vrijstijler. Alle landen die jij noemt proberen er nog iets fatsoenlijks van te maken. Dat kun je van het door en door corrupte Oekraine toch niet zeggen of komt je vriendin er soms vandaan?

beau van rtl | 26-11-18 | 11:54

vrijstijler | 26-11-18 | 11:45 | favorietblock
Sinds 1991 onafhankelijk, klopt. Maar dan wel binnen de gemaakte afspraken, toch?
Jaap (toch niet de minste) heeft er ook een mening over.

www.geotrendlines.nl/jaap-hoop-scheff...

Mogwai | 26-11-18 | 12:17

Wanneer we dit 'horen bij' letterlijk gaan toepassen
horen wij (long story short) nog bij Italië want Romeinse Rijk
Ik heb weinig met Oekraïne maar nog veel minder het Rusland, ongeacht wie daar aan het roer staat
@beau, Finland hoorde ook eens bij Rusland, Baltische staten, Alaska, ga zo maar door
Ook maar lekker laten annexeren door de Russen dus?

Tobi | 26-11-18 | 14:44
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik wordt betaald door Putin, dus uiteraard pro Rusland. Maar ja, 95% van de reaguuurders wordt betaald door Putin. De resterende 5% door shokoprins Porochenko. (Hoi Koreaanse Slet!)

TheEgg | 26-11-18 | 11:06 | 3

Heb jij je maandelijkse envelop al gehad dan? Ik nog niet, Putin is een gore flikker, zo. Eerst dokken, dan lullen we verder.

elfenstein | 26-11-18 | 12:24

elfenstein | 26-11-18 | 12:24 Ik heb hem voor deze maand ook nog niet binnen; ik begin mij nu wel een beetje zorgen te maken waarvan ik morgen de wodka ga betalen.

Wladimir 1928 | 26-11-18 | 12:30

@Wladimir 1928 | 26-11-18 | 12:30
Raar, ik kreeg er 3 ipv normaal 1.
Gelukkig is het cash en valt er niets te bewijzen.

MarcS | 26-11-18 | 13:54

Allemaal de schuld van Hans van Baalen. En natuurlijk stond hij niet voorop de veerboot te schelden naar de Russen.

Deflatiemonster | 26-11-18 | 11:06

Lees eens de andere krant. Het idee achter 'De Andere Krant' is dat wij 'de andere kant' willen laten zien van de eenzijdige verhalen die veel media ons vertellen. Het verhaal over Rusland is er daar één van. deanderekrant.nl/edities/1

ardeverb | 26-11-18 | 11:06 | 2

Oh jee, laat freule Ollongren dit maar niet zien.

Mammeloe | 26-11-18 | 11:13

Mammeloe | 26-11-18 | 11:13
Die leest alleen whatsapps op de Beafoon.

O2Neutraal | 26-11-18 | 11:42

Wat moeten we hiervan vinden?

HELEMAAL NIKS

We zouden er niet eens bij betrekken moeten zijn. Als we dan toch MOETEN kiezen, kunnen we ons maar beter losweken van het zieltogende Murica en vriendjes worden met Rusland. De toekomst ligt in het oosten en wij als mini-landje zullen altijd een sterke bondgenoot nodig hebben.

An die ARBEIT | 26-11-18 | 11:05 | 5

De toekomst ligt zeker in het oosten, maar Rusland blijft toch echt behoren tot de "fly-over states"

Alexander des Burgus | 26-11-18 | 13:00

Ik zou liever opgaan in het verenigd koninkrijk om vervolgens de 51e staat van de VS te worden.

Dutch_Holland | 26-11-18 | 13:07

Dutch_Holland | 26-11-18 | 13:07
Verkijk u niet, bent u wel op de grond geweest bij beide landen? Het is er echt geen heilstaat. Nederland doet het zelfs met de molensteen van de vv(d) en de EU om de nek nog steeds behoorlijk. In het VK is er behoorlijke armoede buiten de grote steden. En in Amerika zie je talloze daklozen op straat. Dat de media dat niet zien en daarom niet begrijpen waar de beweging tegen populisten zoals Clinton en de rest van het establishment vandaan komt is echt vreemd, een beetje rondlopen buiten de toeristische plaatsen en steden en je ziet de armoede en ellende overal. Overigens is Rusland ook waardeloos. We stemmen de vv(d) eruit en dan gaan we er hier weer eens iets moois van maken samen.

O2Neutraal | 26-11-18 | 18:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Het oorlogskabinet van Oekraïne is al bijeen geroepen

pibasso | 26-11-18 | 11:05

De VN is zoiezo pro NAVO en tegen Rusland lijkt me.

ardeverb | 26-11-18 | 11:04

Team Moskou!
Provocatie Oekraïne -1

Ruimedenker | 26-11-18 | 11:04 | 4

Gelukkig heb je van kaas meer verstand, Stolwijker.

Ruimedenker | 26-11-18 | 14:00

Ha, scherp. Zo te lezen weet u daar ook wel iets van.
Wat Moskou/Poetin betreft: Poetin heeft schijt aan jou. En aan mij. En aan verder iedereen in het westen, ongeacht of ze GL stemmen, of PVV of FvD. Poetin heeft maar één belang en dat is Rusland weer de glorie teruggeven die de USSR ooit had. Desnoods, nee het liefst ten koste van het westen. Macht zonder gezag. Maakt u zich geen illusies, uw bewondering is totaal niet wederzijds.
Overigens is Oekraïne ook een maffiabende, dus mijn advies is gelijk aan dat van Van Rossem: team no one.

De echte Stolwijker | 26-11-18 | 14:53

Tot zover zijn we het eens, Stolwijker.
Beide landen zijn kudt.
De aanpak cq provocatie’s van de NAVO / EU vind ik óók kudt.
Echter, de term “ weg met ons” past echt niet bij mij.

Ruimedenker | 26-11-18 | 17:33
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken