Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sinterklaasjournaal verliest bijna 300.000 kijkers

Kindertjes haken massaal af door stomme veegpieten

Dag NPO-tje

Het kinderprogramma Sinterklaasjournaal van de NTR trok in de tweede aflevering beduidend minder kijkers dan de uitzending van maandag. Gisteravond keken er nog maar 892.000 kijkbuiskindertjes naar de verrichtingen van de slordig geschminkte pietermannen. Dat meldt Stichting Kijkonderzoek. Maandagavond trok het omstreden kinderprogramma nog dik 1.186.000 kijkers, hetwelk een verlies van 294.000 junior boodschappertjes in 1 dag oplevert. Veelgehoorde kritiek op sociale kindermedia naar aanleiding van de nepzwartepieten: "hey, dat is die dikke van de Jumbo,"  en "oh nee, niet die stomme cabaretier van de VARA." De NTR wilde niet reageren, maar het is dan ook nog vroeg. Vanmiddag 16:00 uur doet de rechter uitspraak over een eventueel verbod van de NTR Sinterklaasintocht te Zaanstad. 

Reaguursels

Inloggen

Lochies toch ik laat als de Pieten er uit zien alsof ze verbrand zijn .. Leve de Democratie wat een slappe lulle regering !!

HannieHolland. | 18-11-18 | 09:06

Woensdag 829.000 kijkers, weer ruim 60.000 minder dan dinsdag, vrije val...

pissebed | 15-11-18 | 12:00

KOKOZP

LinkeToni | 14-11-18 | 22:39

Eigenlijk roepen die anti zwarte piet aanhangers dat sinterklaas ‘ge-whitewashed’ moet worden?

Of heb ik het nu mis?

killRoy1982 | 14-11-18 | 22:22
-weggejorist-
killRoy1982 | 14-11-18 | 22:10 | 1

Alsof de staats TV afhankelijk is van kijkcijfers..

Meer van belastinggeld en politiek correcte sponsors..

killRoy1982 | 14-11-18 | 22:09

Haha, prachtig !! (Op naar een miljoen afhakerds)

Nederlandop1 | 14-11-18 | 21:15
-weggejorist en opgerot-
Rene046 | 14-11-18 | 20:40
-weggejorist-
Rietpieper | 14-11-18 | 20:11 | 1

Zwarte Piet: (zwart van het roet) : discriminatie
Roetveeg Piet: Politiek correct.

Wat.. de .. neuk...

Is een roetveeg Piet dan niet halve discriminatie?

Is dit nog nieuws? | 14-11-18 | 20:03 | 1

Het feit dat de moderne piet naar de foute piet verwijst zal dit tot een eeuwige discussie maken..

En nooit goed genoeg zijn...

killRoy1982 | 14-11-18 | 22:13

Ik begrijp niet dat de de Nederlanders de oren laten hangen naar een groep links extremistisch en vooral lui schorem. Het enige 'werk' wat ze verrichten is de hand ophouden voor een uitkering van ons belastinggeld. Ik vraag mij wel eens af, bestaat het Korps Commandotroepen niet meer?

gratias | 14-11-18 | 18:12 | 2

Even serieus, als allereerst is niet het enige wat wij kunnen verrichten ons hand ophouden. Sommige mensen werken gewoon 40 uur per week hoor

Ebony | 14-11-18 | 21:19

@Ebony
Het gaat denk ik over de beroepsdemonstranten, die blijkbaar de hele dag de tijd hebben om zich gekwetst te voelen. En nee, die werken dus echt geen 40 uur per week.

benjeallanggek | 14-11-18 | 21:57

De negerts waar ik mee ben opgegroeid waren tenminste ergens goed in. Dansen, sport, muziek of zo. En als ze nergens goed in waren deden ze gewoon hun werk of waren gezellig, of grappig, of allebei.
Waar zijn de KOZP-negerts eigenlijk goed in? Volgens mij alleen maar in zeuren en zeiken. Van dat type hadden we ook al een hoop blanken. Je kunt dus wel zeggen dat ze goed geïntegreerd zijn.

JvanDeventer | 14-11-18 | 17:58 | 1

Uiteindelijk kijken alleen die huinegerts nog naar dat sinterklaasjournaal

ChapEenPils | 14-11-18 | 22:04

ken nu al winkeliers die geen zwarte piet meer ophangen , man man wat een treurnis

Baron de laclou | 14-11-18 | 16:55 | 2

Anders worden zijn winkelruiten ingegooid.
De politiek is decennia lang tolerant geweest richting de onverdraagzamen. Dit zijn de wrange vruchten.

NPOlitiekgekleurd | 14-11-18 | 18:01

Gewoon vragen wat hun ZP-beleid is en als ze zeggen voor de politiek-correcte versie te gaan, aangeven dat je dan niet meer bij hen gaat kopen. De consument is machtiger dan men denkt.

Braboblanke | 14-11-18 | 18:51

Volgend Jaar:
"Diewertje Blok: Lieve sinterklaas, ik zie dat u dit jaar allemaal witte pieten heeft. Waarom is dat?"
"Sinterklaas: Ik was het eindelijk zat met zwarte piet. Hij wilde niet werken, en als ie wat deed ging het verkeerd, en ze zaten continu hun hand op te houden"

Kijken of ze het dan beter vinden.

zik | 14-11-18 | 16:47 | 2

Zelf gegenereerd racisme??
Zo heb ik het nog niet bekeken. Die gutmenschen zorgen voor hun eigen racisme 2.0! Hoe funny is dat?

Accident_Prone | 14-11-18 | 17:59

Straks komt er nog een zwarte Sinterklaas en witte pieten, en dan is het nog steeds niet goed want dan zijn de blanken weer in de meerderheid

ChapEenPils | 14-11-18 | 22:00

Ik ben voor pikzwarte pieten, maar het geinige is dat mijn 3 kinderen van 3,5 en 7 het echt geen ene fluit uitmaakt wat voor kleur ze hebben. De kleding is blijkbaar voldoende om zwarte piet te herkennen. Zwarte piet is kleurloos, het is een figuur. Dus niets racistisch te zien. Om niet te zwichten voor die janklui moeten we de pieten gewoon lekker zwart houden.

Franque | 14-11-18 | 16:44 | 3

Mijn kinderen (7 en 5) geloven door de roetveegpieten niet meer in Sinterklaas. Het was ze duidelijk dat het 'verklede normale mensen' zijn, aldus de oudste.

Het hele punt van de zwarte kleur is het onherkenbaar maken. Dat was de reden waarom zwarte piet zwart was. Zodat de buurman tijdens Sinterklaas voor piet kon spelen. Racisme of slavendrijverij heeft daar nooit iets mee te maken gehad.

zik | 14-11-18 | 16:49

Ja das een goeie, Zik. Zelf ooit ook gedaan, daar trappen ze natuurlijk niet in.

Franque | 14-11-18 | 17:34

@zik

Nou nee, niet echt..

killRoy1982 | 14-11-18 | 22:17

Ik heb gisteren met verbazing een stukje staan te kijken. Ik zag donkere mensen kolen scheppen bij de stoomketel. Ik dacht dat het de bedoeling was e.e.a. minder 'racistisch' te maken. Piet is nu gedegradeerd van iemand die lol heeft op het dek, naar een kolenschepper.

zik | 14-11-18 | 16:43

Wel of niet zwart, daar gaat deze hele discussie niet meer over. Het gaat over een zeer kleine irritante, op subsidie drijvende groep klaplopers, die "gast" zijn in Nederland ( net zo goed als ik gast ben in mijn huidige thuisland) en hun zielige compulsieve mening proberen op te dringen aan de autochtone meerderheid. Dat is waar de mensen zich zorgen over maken en dit gaat over de rug van een kinderfeest.
Niets meer en niets minder.

Humorousbff | 14-11-18 | 16:28 | 1

Hear, hear!

benjeallanggek | 14-11-18 | 22:00

Er zijn nieuwe pieten geboren...... hebben jullie het al gehoord.... ze mopperen...... hebben last van de geschiedenis waar ze zelf geen deel van hebben uitgemaakt....... hebben ook niets anders te doen dan zeuren..... en nog meer zeuren.... Weten jullie hoe ze heten???? ZEURPIETEN!! Ja zo heten ze echt! ZEURPIETEN. Je kent ze vast wel..... ze zijn zo kinderachtig ...... en ook best een beetje zielig...... die ZEURPIETEN. Je zult toch zo dag in dag uit zo moeten leven als zij.....

Rest In Privacy | 14-11-18 | 16:26

Ergens ben ik wel blij dat ik niet 5 jaar geleden geboren ben, wat triest dat zo'n klein groepje zoveel ruzie de wereld in weet te slingeren.

Leukautootje | 14-11-18 | 16:00

Volgend jaar maar een parallelle intocht & journaal maar door SBS6 ofzo laten doen. Of een serie of youtube laten crowdfunden. En a.u.b. de Staatsomroep, die 95% van de Nederlanders beledigt om een 5% schreeuwende en meebuigende minderheid te pleasen, van het staatsinfuus af. Of laten betalen door die 5% landsverraaiers.

RichardBandler | 14-11-18 | 15:53 | 1

Amen!

benjeallanggek | 14-11-18 | 22:01

Dit jaar in huize prone is zwarte Piet nog eens extra zwart dit jaar!

Accident_Prone | 14-11-18 | 15:43 | 1

+10

Braboblanke | 14-11-18 | 18:53

There are lies, terrible lies and statistics.

Ubbo | 14-11-18 | 15:18

Hier vegen wij onze kont mee af pieten

timmey | 14-11-18 | 15:03

Goed zo propieters geef ze een roetveeg uit de blankstalen pan!

Rest In Privacy | 14-11-18 | 14:14

Sint zegt, wie niet horen wil moet maar voelen.
Dit is echt niet wat ze met zwarte Piet bedoelen.
Zo gaat een stukje cultuur en historisch besef naar de haaien,
maar die mensen van de NTR kunnen niet denken, alleen maar graaien.
Misschien slaat Sint Nederland in de toekomst wel helemaal over,
hij wil niet dat zijn zwarte Piet er uit ziet als een struikrover.
Zwarte Piet is een trotse persoonlijkheid die door iedereen wordt gerespecteerd
maar in Nederland zien bepaalde bevolking groepen hem liever gecremeerd.
De Sint weet dat heel veel kinderen verdrietig zullen zijn als hij niet meer komt,
toch gaat het misschien nog eens gebeuren met dank aan mensen met een verstand; vreselijk ongezond.

Toetsiemonster | 14-11-18 | 14:08

Zaterdag met z’n allen wegblijven bij de staatsintocht, met z’n allen niet meer naar het Sinterklaas journaal kijken. Negeren is het enige dat werkt. Ons allen massaal gitzwart schminken, lippen vuurrood maken en gouden oorringen in doen en de Sinterklaas intochten op alle andere locaties in Nederland massaal bezoeken.
Dit massaal filmen en op Youtube zetten waaruit het Sinteryoutube kanaal uit zal ontstaan.

Pieterke_white | 14-11-18 | 13:39

Bij mij in ons dorp waren vorig jaar bij Sinterklaas zeker 9 pik Zwarte Pieten, en dit jaar zijn het er nog meer. Dat kan hier ook wel, want er zijn hier bijna geen werkelozen.

FreeVogelaar | 14-11-18 | 12:58 | 2

Pikzwart?

Rest In Privacy | 14-11-18 | 14:15

Inderdaad, pikzwart. Het woord pikbruin, zoals de bruine kleur van een neger, bestaat niet. Pikzwart, de kleur van de karikatuur Zwarte Piet wel.

Pieterke_white | 14-11-18 | 14:26

De NTR krijgt natuurlijk weer de roetveegpiet toegespeeld.

laatste_waarschuwing | 14-11-18 | 12:54

En ook dit jaar ga ik niet kijken.

Rest In Privacy | 14-11-18 | 12:44 | 1

Mijn kinderen snappen er niks meer van. Waarom is zwarte piet ineens niet meer zwart. Leg dat maar eens uit.

Alleycat | 14-11-18 | 13:28

Tekste: ".. hey, dat is die dikke van de Jumbo," en "oh nee, niet die stomme cabaretier van de VARA."

Precies, daarom namen ze vroeger ook geheel ZWARTE schmink.
Zoals vrouwen vaak zwarte kleding dragen: kleed het beste af.
Zwarte schmink zorgt er het beste voor dat je iemand niet herkent.
Op TV, maar nog meer in het dorp of straat.
Zodat de kinderen niet makkelijk kunnen zeggen: hé daar heb je oom of buurman. Dezelfde reden waarom Sinterklaas een mijter en baard draagt: geen herkenning.

De geheel zwarte schmink is pure noodzaak: geen herkenning door kinderen.
En bij geheel zwarte schmink lukt dat het beste, beter dan bij elke andere kleur.
Heeft helemaal niets met discriminatie te maken.

Jan3863 | 14-11-18 | 12:38 | 1

Niets nuttigs, maar heey….
Lol, met die dikke van de Plus ;-)

D-Fens_1963 | 14-11-18 | 13:07

Wanneer komt er eens een media-tycoon met ballen m/v, die gewoon een tegenhanger van dit fake NTR Sinterklaas journaal maakt?? (Met echte Zwarte Pieten dus, i.p.v die belachelijke fake Pieten) Ik voorspel een groot succes! Doe ook meteen even een verse frisse Diewertje Blok. Die van de NTR is al een tijdje over de datum.

En voor de twijfelaars, hier nog wat argumenten: www.youtube.com/watch?time_continue=1...

benjeallanggek | 14-11-18 | 12:26 | 3

Kostelijk.

Schoorsteenveger | 14-11-18 | 12:48

Het Elburger sinterklaasjournaal. What else?

Rest In Privacy | 14-11-18 | 13:46

Ik ben geen ideologische scherpslijper, geloof ik, en in die hele ZP kwestie heb ik altijd gevonden dat de Sinterklaas en Zwarte Piet traditie weliswaar een onschuldig kinderfeest is waarbij racisme en kolonialisme nooit in de hoofden van de "witte" Nederlandse kinderen, ouders, en andere liefhebbers speelde, maar ik was bereid om naar de mensen te luisteren die er kennelijk wél een probleem mee hebben. Als die mensen in ZP wel een raciale karikatuur zagen, was ik bereid aan te nemen dat zij dat inderdaad zo zagen, en ik was en ben nog steeds bereid om ZP geleidelijk te laten transformeren tot een wat andere figuur; roegveegpiet of kleurenpiet of regenboogpiet of stroopwafelpiet, ik vind het in principe allemaal prima.

In grote steden in de Randstad zie je die transitie ook al jaren gaande. Daar concentreren de "nieuwe" Nederlanders zich, en lijkt me die verandering ook "billijk". Maar ik vind wel dat eea geleidelijk moet plaatsvinden, en dat plaatsen en dorpen buiten de Randstad ook de vrijheid moeten hebben om bij hun intocht voor een "zwarte" piet te kiezen.

Die geleidelijkheid en die vrijheid wordt ons door de agressieve, fanatieke KOZP activisten niet gegund. Maar de klap op de vuurpijl is wel de eis in de rechtszaak die de activisten van Majority Perspective - lijkt me een "misnomer"; het is en blijft een "minority perspective" - hebben aangespannen mbt de landelijke intocht in Zaanstad. Dit lees ik:

"Bij de intocht zijn dit jaar roetveegpieten met verschillende haardracht, geen rode lippen en oorbellen. Maar voor de stichting is ook de roetveegpiet niet goed genoeg als oplossing."

Als zelfs het enorme compromis van de roetveegpiet niet acceptabel is, dan ben ik verder wel klaar met die anti-pieters. Dan zijn ze er inderdaad alleen maar op uit om een traditie kapot te maken. Ze hebben VvMU, en mogen demonstreren als ze daarvoor toestemming aangevraagd en gekregen hebben, maar ik hoop dat al die fanatici verboden wordt as zaterdag waar dan ook te demonstreren, evenals op 5 december. Eng stelletje kk-lijers.

Dr_Johnson | 14-11-18 | 12:23 | 4

Ze kunnen wat mij betreft krijgen wat ze willen: een Sinterklaasfeest zonder, zwart en zonder enige verwijzing naar zwart whatsoever, een volledig gezuiverd wit feest.

Schoorsteenveger | 14-11-18 | 12:43

Nooit toegeven. Hiermee houdt de discussie niet op, het is eerder een startsein voor meer gezuig van ultraLinks tuig.

Gravin v Kippenbouth | 14-11-18 | 13:25

Wij hebben de boel al aangepast. Zwarte Pieten zijn tegenwoordig pientere werknemers van Sinterklaas. De oorbellen en het Surinaamse accent zijn zo goed als verdwenen. Blijven over mensen met een zwart gezicht. Als dat ook al niet meer mag, dan moeten alle donkere negers zich ook maar het hele jáár door wit schminken; -)

RichardBandler | 14-11-18 | 14:50
▼ 1 antwoord verborgen

Het wordt tijd voor een cursus Hoe Om Te Gaan Met Linkse Gewelddadige Activisten.

Zoals de forensen die tegengehouden werden in Hilversum bijvoorbeeld. De politie staat erbij en kijkt ernaar. Ik zou witheet geworden zijn denk ik.

Een cursus zodat je weet tot hoever je mag gaan en hoe je tóch langs zo'n groep aktievoerders komt. Die aktivisten
weten tenslotte óók heel goed waar ze wel en niet voor gepakt worden.

Papa Jones | 14-11-18 | 12:20 | 4

Ja kijk, dat mag dus niet. Of althans, ik vind wel dat het mag, maar dam ben ík degene die in de bak belandt en da's de omgekeerde wereld.

Papa Jones | 14-11-18 | 13:11

Les 2: de jo. Die is langer en komt harder aan.

Musashi | 14-11-18 | 13:31

Les3: rubber kogels

timmey | 14-11-18 | 15:06
▼ 1 antwoord verborgen

Het is reeds ge'checked, ge'dubbelchecked en weer opnieuw gechecked door de drammers die het niet willen geloven:
" Meer Europese slaven in Noord-Afrika dan zwarte slaven in de VS "

Tussen 1500 en het einde van de Americaanse Civil War zijn er 389.000 zwarte slaven vanuit Afrika in Noord-Amerika aangekomen. Tussen 1530 en 1780 werden er tussen 1.000.000 tot 1.250.000 blanke christenslaven naar Noord Afrika gebracht om door de moslims gebruikt te worden. Het Midden-Oosten is hier niet eens bij berekend. In enkele Arabische landen werd slavernij pas in 1925 afgeschaft.
Moraal van het verhaal is dat ieder ras, ieder kleurtje wel bezwaar kan maken en discriminatie/racisme kan roepen als er de rol van knecht/bediende/hulpje gespeeld gaat worden.
Helaas kijkt men in Nederland helaas strikt naar de modieuze en permanent beledigde ruzie-zoekers die 'black-face' roepen omdat de gemiddelde Amerikaan absoluut zeer weinig weet, wereldvreemd is en niet weer wat er buiten hun grenzen te doen valt.
Hoe gediscrimineerd moeten de huidige Slavische volkeren zich wel niet voelen dat de naam van hun taalgroep nog steeds synoniem is aan het woord 'lijfeigene' c.q. 'slaaf'. Daar komt de benaming tenslotte vandaan nadat Duitsers, Vikingen en Byzantijnen daar rooftochten hielden en hun slaven verkregen.
Maar nee, laten we vooral zeuren over de zwarte piet.

DeathValleyCreek | 14-11-18 | 12:12 | 2

Het is nog erger, in Saudi Arabië, onze bestevriend in het MO, is slavernij pas in 1963 afgeschaft

Zorc | 14-11-18 | 13:20

We moeten nu ens ophuden met de zwarte piet traditie in verband te brengen met slavernij. Dat is de framing van de tegenstanders van zwarte Piet die alle blanken een schuldgevoel willen aanpraten.
Ik trap daar niet in.Ik heb op geen enkele manier sachuld aan wat vroeger gebeurde rond de slavernij en ik heb met zwarte Piet nooit iets onaardigs jegens de gekleurde medemens bedoeld of beleefd.

JoopRe | 14-11-18 | 14:06

Na Sinterklaas de volgende discussie: I'm dreaming of a WHITE Christmas!!!

Madamjanet | 14-11-18 | 12:11 | 1

Die ontwikkeling is al jaren aan de gang. Er zijn legio organisaties, zoals scholen en gemeentehuizen, waar ze geen kerstboom meer neerzetten ter ere van "diversiteit~.

JoopRe | 14-11-18 | 14:08

Ik eis een Piet met bomgordel..

Tupsah | 14-11-18 | 12:11

Waarom denkt de NPO een mandaat te hebben om de Sinterklaas en Zwarte Piet viering eigenmachtig en eigenhandig mee om zeep te moeten helpen?
Waarom wordt ze toegestaan om een Nationale Intocht tot in detail voor te schrijven?
Volgens mij zijn ze aangesteld om beeldverslag te doen, niets meer en niets minder. Voor de rest opbokken.

bwanabanjo | 14-11-18 | 12:09 | 1

Inderdaad, dat mandaat hebben ze niet en ook niet de steun die zo'n verandering rechtvaardigd. Het wordt opgedrongen.

fjordman | 14-11-18 | 19:17

Kunnen we hier niet gewoon mee kappen?

PulpFiction | 14-11-18 | 11:56

Op school naar het Sinterklaasjournaal kijken is net zoiets engs als verplicht naar een moskee sjokken en daar door de knieën gaan.

Schoorsteenveger | 14-11-18 | 11:55 | 2

Gelukkig wordt Sinterklaasjournaal niet onder schooltijd uitgezonden.

Papa Jones | 14-11-18 | 12:13

Maar wel gekeken.

Rest In Privacy | 14-11-18 | 12:36

Waar komt trouwens het waanidee vandaan dat je de NTR, de gemeente of een lokaal linksdraaiend sinterklaascomité nodig hebt om een traditionele intocht of sinterklaasfeest te organiseren?

Schulzie | 14-11-18 | 11:53

Dit NPO-programma is puur racisme van de bovenste plank. Alleen nog maar roomblanke pieten toegestaan met een zwart veegje over het gezicht. De Nederlander met een toevallig donkere huid en een onzichtbare roetveeg mag er niet meer aan mee doen.

B.Spiritus | 14-11-18 | 11:47

Laten we dit afspreken, mocht zwarte piet worden afgeschaft, hetgeen bij mij dus gewoon niet gaat gebeuren, dan wil ik dat er geen enkele negert is dat programma te zien is. Geen enkele. Dat heeft niets met racisme te maken, dat heeft enkel en alleen met de dramnegerts te maken.

PijlVader | 14-11-18 | 11:44 | 2

Ik ben voor de afschaffing van de verplichte reclamenegert.

ja,diedus! | 14-11-18 | 11:47

Uhh zwarte piet is helemaal geen negert. Zwarte piet is een gecreeert figuur. Als het een negert had moeten voorstellen hadden ze hem wel bruine piet genoemd.Hij heet zwarte piet omdat hij dus zwart is. Kleurloos.

tweetybird | 14-11-18 | 11:54

Maar ik weet de oplossing wel. Aangezien piet met een kleur voor een xtreem groepje een probleem schijnt te zijn stel ik voor een piet zonder kleur. O ik zie nu dat die oplossing er al lang is. Ze hebben hem zwart gemaakt. Want zwart is geen kleur. Probleem opgelost.

tweetybird | 14-11-18 | 11:43

Lieve mensen/kindertjes. Gewoon niet naar kijken, dat is het enige wat echt helpt.

Tiktak Theo | 14-11-18 | 11:36

Miljoenen jaren is sinterklaas gevierd zonder TV. Nu kan de mensheid inmiddels al jaren zonder TV. Maar voor sinterklaas is de TV dan weer nodig. Hou op. Als ze dan persé op een scherm te zien moeten zijn... de echte Sint en Piet zijn vloggers.

RickTheDick | 14-11-18 | 11:35 | 1

Miljoenen, het huidige Sinterklaas feest wordt in origine op 1850 gezet. Daarvoor ook al, maar toen was het helemaal niet wat het nu was. We heben het dus over een traditie van 150-70 jaar. Das zoals Joe Rogan zou zeggen. +_3 mensenlevens.

menage | 14-11-18 | 13:24

Racisme, een witte zwarte Piet, net zo zielig als Michael Jackson.

Ronnie uit Helmond | 14-11-18 | 11:34

Aangezien de macht zich toch al verplaatst van de Randstad naar de regio en Brussel, zie ik een taak voor regionale zenders om deze traditie in ere te houden en door te geven aan komende (en verstandiger) generaties. Deze hippe medialutserskliek met een zelf aangemeten 'hoog EQ' heeft duidelijk afgedaan.

Slogra | 14-11-18 | 11:33

Zum kotzen, na 10 sec uitgezet.
Gewoon niet leuk meer om naar te kijken.

Uli Aarskopf | 14-11-18 | 11:24

Helemaal bizar is het feit dat er 1-eerst alleen geen zwarte Pieten mogen zijn, 2- nu gaan de beroepsgekwetsten ook al de roetveeg Pieten aan de kaak stellen. Maar wacht af tot er geen zwarte Pieten en/of roetveeg Pieten meer zijn, dus alle Pieten blank en dan beginnen ze te mauwen dat er nooit een zwarte als Piet meedoet. Ik zie het lijk al drijven.

De Ana(a)list | 14-11-18 | 11:17

Eén foto zegt meer dan duizend woorden. De totale niksigheid van die roetvegers. Het is bier zonder alcohol, nassi zonder sambal, Swiebertje in een net pak. een leraar in een korte broek. In één woord vreselijk.

JvanDeventer | 14-11-18 | 11:14

Oh ja, Zwarte Piet.
Is ook zo.
Was het bijna weer even vergeten.

Beste_Landgenoten | 14-11-18 | 11:13 | 4

Nee beste rechter. Het is geen zwart geld. (hooguit n roetveeg.)

Shoarmamasutra | 14-11-18 | 11:25

Tweety, je moet je roetveegbank ook niet in de weg zetten; dan kan zeker niemand erover vallen.

Verbandmeester | 14-11-18 | 11:43

Kwam door zijn zwart karakter trekje, verklaarde een kennis mij eens nadat hij doorkreeg dat ik doorkreeg dat hij altijd dwars lag, ook om de meest futiele dingen. ´Ze heeft het toch maar geschreven´. Dus literatuur? Dit b.v. als je eens vriendelijk aangaf dat er teveel in het nu als zodanig betiteld wordt. Dit In een gesprek over een gelezen boek.

Dus ja, wat te doen met zwarte karaktertrekjes. Lastig lastig.

CalamityJane | 14-11-18 | 11:54
▼ 1 antwoord verborgen

Kijk gewoon het Sinterklaasjournaal van Elburg of Kaatsheuvel. Of het Lokale Sinterklaasjournaal uit Alphen. Genoeg alternatieven. En allemaal pikzwart (of Elburger Brok bruin).

Christoforus | 14-11-18 | 11:11

Hier ook een 5 jarige gelovige in huis die er niet meer naar kijkt. Piet is zwart en anders hoeft het niet.

De Ana(a)list | 14-11-18 | 11:08

Frame. De eerste aflevering is altijd meer bekeken, daar worden kids zelfs eerder voor opgehaald van de BSO/KDV, vanaf aflevering twee is het vooral weer uitzending gemist.

menage | 14-11-18 | 11:07 | 1

Deze ligt er wel heel dik bovenop inderdaad.

Papa Jones | 14-11-18 | 11:08

Ze zijn te groot, maar als ik als opa met mijn kleinzoon naar de intocht zou gaan en er komt een roetveeg of een regenboog Piet naar hem toe, krijgt de betreffende Piet van mij een draai om zijn oren. Wegwezen.

beau van rtl | 14-11-18 | 11:05 | 3

Kinderfeestversteerder!

JTKDM | 14-11-18 | 11:30

En als ik de kans krijg pleur ik hem ook nog in de haven. Ik laat mijn kleinkinderen niet belazeren door onze verrotte overheid.

beau van rtl | 14-11-18 | 11:42

Kinderen belazeren doe je sowieso, hij bestaat namelijk niet

menage | 14-11-18 | 11:53

Logisch dat de eerste uitzending meer kijkers waren. Dat waren de mensen die alleen maar wilden kijken hoe de pieten eruitzien.

Mijn redenering is daarmee net zo beroerd onderbouwd als dit artikel van GeenStijl trouwens.

Papa Jones | 14-11-18 | 11:03 | 2

Oh we hebben een roetveegpiet in ons midden

Sceptische_autist | 14-11-18 | 11:17

Nee ik ben 100 procent voor zwarte piet, maar ik denk ook nog wel eens na wanneer ik nieuws lees en kom niet gelijk met een knuppel uit mijn grot rennen. Dat is wat de media graag ziet namelijk.

Papa Jones | 14-11-18 | 12:08

Kijk met je kinderen naar www.lokaalsinterklaasjournaal.nl en laat ze niet indoctrineren door de linkse pulp omroep NTR! Ze gaan maar ergens anders deugen!

dutch bikkel | 14-11-18 | 10:59 | 1

Bedankt voor de tip, ga vanavond eens kijken. Mijn collega weigert sinds dit jaar om met zijn kinderen naar de NTR te kijken. Leuk alternatief voor ze.

Dubbel glas | 14-11-18 | 11:38

Je kan dan als het donker is wel door de schoorsteen gaan en roet op je gezicht krijgen. Maar dat betekend niet dat je met je ongewassen gezicht in de ochtend zo de straat weer op gaat. Alsof alle blanken het verdommen om te douchen daar lijkt het nu op.

leijpeideaud | 14-11-18 | 10:59 | 1

Maar goed dat wij blanken niet zo lichtgeraakt zijn.

hoejeheette | 14-11-18 | 11:35

En vandaag 1.000.000 kijkertjes via NPO Gemist, want Sinterklaasjournaal is verplichte kost op basisscholen

Bon-sens | 14-11-18 | 10:58 | 3

Dat is ook raar, zeg. Kunnen ze niet gewoon wat leren op die scholen of zeg ik nou iets heel geks?

Carmelita | 14-11-18 | 11:10

Ze leren zo in de stroom mee te denken.

Shoarmamasutra | 14-11-18 | 11:29

Triest. Ze lezen ook gewoon openlijk de Donald Duck in de klas. Ik weet nog dat ik straf kreeg omdat ik dat stiekum deed.

hoejeheette | 14-11-18 | 11:37

Veel ouders drukken liever een goedkope-meuk-dvd van 10 jaar geleden in de dvd-speler. Probeer het gezeik onderhand maar eens uit te gaan leggen aan kinderen die van zichzelf niets met discriminatie of racisme hebben. Waarom hebben die Pieten allemaal vegen over hun gezicht ? Nou, dat zijn blanke mannen die 's nachts door schoorstenen kruipen om voor alle kindertjes cadeautjes te brengen. Maar waarom zitten er dan geen zwarte mannen bij ? Nou, die houden er niet zo van om zich in te spannen en al helemaal niet om 's nachts cadeautjes te brengen naar alle kindertjes in Nederland. Achter dat gegeven komen ze wel als ze ouder zijn, maar een beetje ouder zorgt weer voor een leuk kinderfeest en al het gejankt en geneuzel over slavernij, discriminatie en racisme laten ze gewoon over aan de kinder-deug-TV de rest van het jaar.

Ruikbaard | 14-11-18 | 10:56 | 2

Dvd spelers, bestaan die nog?

menage | 14-11-18 | 11:34

Reken maar van wel. In een vlaag van jeugdsentiment de hele box Floris en Sindala aangeschaft. Dat zal binnenkort ook wel niet meer mogen van de "wij-zijn-gekwetst-Kulturkammer.

Ruikbaard | 14-11-18 | 11:42
-weggejorist-
F. Jacobse | 14-11-18 | 10:52

Gek joh dat de tweede uitzending minder kijkers trok. Zal toch niet gekomen zijn omdat er 300 duizend mensen extra naar de eerste uitzending keken om te kijken of Piet wel zwart was?

LinkeLotje | 14-11-18 | 10:50 | 1

De andere 300.000 zitten nu zich ergens op te naaien en te reaguren over dat t niet wit, bruin of zwart genoeg is.

Shoarmamasutra | 14-11-18 | 11:30

Waarheid = het gaat NIET om zwarte Piet!

-Negerzoenen moesten weg.
-Duo Penotti reclame werd verboden, want naast zwart (lees: een kind met een donkere huidskleur) mocht geen wit (lees: een kind met een blanke huidskleur) afgebeeld worden.
-De term VOC kruiden moet weg.
-Straatnamen moeten weg.
-Demonstraties tegen film Michiel de Ruiter.
-De blanke Martin Simek mocht van donker getinte SS geen zielige zwartjes zeggen.
-Melk de witte motor, mag niet meer want 'symbool van blanke suprematie, extreem rechts en racisme',
-Kunstcollecties uit de tijd dat NL kolonies had moeten weg,
-cowboys en indianenfeest moest weg wegens racistisch,
-kinderboek 'Suriname, hete we come' moest weg omdat er waarheden in staan die surinamers racistisch vinden (Sorry hoor, als de waarheid soms pijn doet, soms moet ook ik als blanke een bittere pil slikken maar als dat de waarheid dient dan doofpot je dat niet maar slik je het, ga je verder, en probeert er wat aan te doen .. Dat is het verschil),
-NOS themacommissie verbond het woord blank,
-Heineken reclame 'Sometimes, lighter is better' verboden want 'lighter' mag je niet zeggen en zeker niet in combinatie met beter,
-campagne voor een wettelijk verbod op onverdoofd slachten vind men racisme,
-Zwarte Piet moet weg. Is al weg. Van verpakkingen. Als chocolade figuurtje.
-paaseieren zijn nu lente eieren,
-strip kuifje in Congo moest weg,
-sjors en sjimmie racistisch,
-Sintfeest, rooms katholieke heiligenviering, moet verboden worden.

Ik ben vast nog eea vergeten.
Zet hier tegenover:

-volgens conimex reclame eten alle NLers (staand) gelijk een paard,
-alle voor roken angst aanjagende plaatjes op pakjes sigaretten beelden altijd alleen maar blanke mensen af,
-racistische grappen (Jandino, amhali bijv) over blanke mensen,
-diverse winkels waar 0.0 blanke NLers werken,
-in de muziek meerdere anti wit racistische uitlatingen,
-campagne voor gemengde relaties (dus bijv ook met een blanke christen of jood) werd verpest, bushokjes vernield,
-strijd tegen anti wit racisme word gedemoniseerd en ten onrechte bestempeld als extreem rechts,
Etc


Gaat dit nog wel over zwarte Piet?
Antwoord: Nee.


Kijk nog een keer naar de opsommingen.

Wat er gebeurt heeft een woord. Culturele genocide. Dat is wat er gebeurt als je racisten de ruimte geeft hun agressie en haat, tegen een groep waar tegen dit gericht is, bot te vieren.
In dit geval..
Anti witte racisten.
Of zwarte racisten.

Hoe je het noemt, maakt niet uit. Het komt neer op hetzelfde. Racisten volgens wie alles dat blank is kapot moet, alle blanke cultuur kapot moet, alle blanke kunst weg moet, blanken - omdat ze blank zijn - ernstig beperkt worden in hun vvmu, alle herinneringen aan blanke historische figuren (straatnamen, standbeelden) weg moeten, lesmateriaal op scholen herschreven of geschrapt, enz.

Het kort geding vandaag gaat NIET over negatieve stereotypering.

Het gaat over dat alles dat met de NLse blanke taal, leefwijze, geschiedenis en cultuur kapot gemaakt moet worden.

Het kort geding vandaag gaat over anti wit racisme.

Ik hoop vurig dat de rechter deze anti witte racisten niet laat winnen.

gaffelbaard | 14-11-18 | 10:49 | 3

Zo is het.

Remus McMillan | 14-11-18 | 10:55

Misschien zouden we het toe moeten juichen als de rechter in de fout gaat en inderdaad op straffe van een dwangsom de uitzending gaat verbieden. Want dan is de kogel die van links kwam echt door de kerk.

Schoorsteenveger | 14-11-18 | 11:01

En het is helaas de blanke zelf die voorop loopt in deze culturele genocide. Wij vinden onszelf maar zozo... En dat siert ons. Helaas zijn de meest van onze gekleurde broeders en zusters wat minder ingetogen en bescheiden.

hoejeheette | 14-11-18 | 11:45

Diep triest dat de NPO hierin meegaat. Schandalig. Zwarte Piet is zwart en heeft niks met racisme te maken, dat maken racistische beroepsnegers ervan. Luister niet naar die onzin !

van Oeffelen | 14-11-18 | 10:47

Joh, als er 0 kijkers overblijven, is hun doel ook bereikt. Die anti pieten winnen altijd op deze manier.

Titia Heidekonijn | 14-11-18 | 10:47

Zwarte Piet mag niet omdat zwarte mensen grappend wel eens voor zwarte Piet worden uitgemaakt.
Wie is hier schuldig de persoon die zwarte mensen voor zwarte Piet uitmaakt of de figuur zwarte Piet zelf?
Als er bananen naar donkere spelers worden gegooid tijdens een voetbalwedstrijd worden bananen toch ook niet uit de schappen gehaald?

Pranfeuri | 14-11-18 | 10:47

Mijn kinderen houd ik hier ver van weg. Zwarte Piet = ZWART

Nouwske | 14-11-18 | 10:44

Haringkoning | 14-11-18 | 10:29 |
Niet elke traditie in Nederland is er een voor héél Nederland. Dat is het boeiende aan volkstradities. Ze hebben niks te maken met de natiestaat Nederland, ze houden zich niet aan staatsgrenzen en vallen niet samen met nationaliteitsgevoel.

Schoorsteenveger | 14-11-18 | 10:43

Hoe racistisch is het om te zeggen dat die slaven gekocht werden omdat ze zwart waren? Het waren krijgsgevangen die door zwarten verkocht werden. Wij dreven dus mensenhandel met zwarten. Als het echt om het zwart zijn te doen was hadden we niet met zwarten gehandeld en al helemaal geen zwarte slaven gewild. Het is racisme omdat alle slaven zwart waren gaat niet op. Niet alle zwarten waren namelijk slaaf.

Angerfish | 14-11-18 | 10:42 | 4

@F. Jacobse
Integendeel, er zijn meer blanke dan zwarte slaven. Wat het allemaal niet minder triest maakt. Mensenhandel, slaven, uitbuiten. We zijn het er allemaal wel over eens dat het een zwarte (mag ik dat zeggen?) bladzijde uit onze geschiedenis is. Maar wel onze geschiedenis, dus van de zwarte, de gele, de witte en de rode medemens.

Deze meneer (een zwarte, dus geef hem even een kans) heeft het wel begrepen:
www.ninefornews.nl/meer-blanke-dan-zw...

Angerfish | 14-11-18 | 10:55

De pogingen om de blanken een schuldgevoel aan te praten mbt -zwarte- slavenhandel was het allerlaatste 'gratis geld/verdienmodel' wat de bewuste groep nog ter beschikking stond.
En juist dat model draait U nu -willens en wetens- 'de nek om'.
Nou, bedankt hoor!

@xel | 14-11-18 | 11:41

@@xel
Sorry :P

Angerfish | 14-11-18 | 17:12
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien moet Twan Huys het gaan presenteren?

Rest In Privacy | 14-11-18 | 10:41 | 1

Na college tour met Holleeder nu nogomstredener gasten?

Shoarmamasutra | 14-11-18 | 11:31

Als we zo van de Nederlandse tradities zijn, waarom lopen er dan nog zo weinig 20 jarigen dagelijks in Spakenburger/Volendammer/Scheveninger/etc klederdracht?

Haringkoning | 14-11-18 | 10:29 | 4

Wat een waardeloze vraag en vergelijking.

Highwoodman | 14-11-18 | 10:33

Haring.
Echt, dit is jouw beste argument?
Klederdracht... Man man man..

Remus McMillan | 14-11-18 | 10:58

Volendam had in 1830 maar drie huizen. De paar families daar hebben vooral een uitstekend gevoel voor marketing.

Shoarmamasutra | 14-11-18 | 11:34
▼ 1 antwoord verborgen

Zitten we dan mooi mee opgescheept,
die uiterst extreem-linkse neo-marxistische Sstaats Omroep.

En dan mensen, kameraden, ter linker zijde die deze omroep zien als extreem neoliberale alt-right spreekbuis van rechts.

Kijk dat geeft dan mooi de gespletenheid in dit land weer en lijkt het er op dat de Sstaatsomroep zich in het uiterste midden heeft genesteld.
Lijkt me perfect op z'n plaats te zijn, maar dan wel als afspiegeling van het politieke landschap en niet zozeer het sociaal cultureel maatschappelijke landschap.
Dit omdat extreem links en rechts de sstaatsomroep betichten van het in handen zijn van extreem links of rechts en dan diametraal tegenover de eigen opvattingen, uiteraard.

vander F | 14-11-18 | 10:28

Dus ik begrijp nu dat binnenkort als ik naar de jumbo of de AH ga en een chocolade piet koop hij in de verpakking van een roetpiet zit maar als ik hem uitpak er een zwarte piet uitkomt. Ik houd van pure chocolade.

tweetybird | 14-11-18 | 10:27

Hoe kan een groepje van hooguit 50 zwarten en nog een stel nsb types het zo verpeste voor onze kinderen, het is ongelooflijk

jack_gouda | 14-11-18 | 10:25 | 1

Worden aangestuurd vanuit Den Haag denk ik. Waarom wordt AFA niet aangepakt, waarom krijgen blokkeerfriezen straf, waarom worden die trouwstoeten nu ineens wel beboet? Regie vanuit Den Haag als je het mij vraagt.

Mart6037 | 14-11-18 | 10:42

Wat is er met die rietveegpiet met die scheve bek? Verkeerde pepernoot gegeten of zuurstofgebrek in een schoorsteen gehad?

Repetitive Beats | 14-11-18 | 10:18 | 1

Roet is niet gezond

Shoarmamasutra | 14-11-18 | 11:35

De Millenials interesseert het zich geen hol of Zwarte Piet verdwijnt of niet. Die zijn te veel bezig met hun smartphone, influencials en Insta. Die gaan zich echt niet sterk maken voor oude gebruiken en tradities. Alleen al daarom zal het een kwestie van tijd zijn dat daardoor Zwarte Piet verdwijnt. Een schande.

DrRossi | 14-11-18 | 10:18 | 4

DrRossi, precies, als ze de smartphone maar binnen handbereik hebben.
En zeker die meiden van nu, met die smartphone in de klauwen, lopend als een zombie over straat.

Muissolini | 14-11-18 | 10:33

LA: nee, natuurlijk zijn alle millenials hetzelfde, ik generaliseer natuurlijk. Ik mag dat graag doen, dat schept duidelijkheid. Ik zie het in mijn eigen omgeving. Men is druk met van alles, met werk, hobbies, feesten (al dan niet met pillen), (a)sociale media, maar met het cultuurgoed van Nederland is men niet bezig. Dat zijn hoofdzakelijk de ouderen van 40 en ouder. De belevingswereld van de Millenial beperkt zich tot wat hij/zij/het ziet op de smartphone. Het nieuws ziet men niet, dus ook geen berichten over KOZP. In feite zijn er twee parallelle werelden, de echte, en die van de Millenial.

DrRossi | 14-11-18 | 10:55

DrRossi. Dat is herkenbaar en ik heb die zorgen ook. Ik zie ontzettend veel generatiegenoten die wereldvreemd zijn, die de DWDD napraten en de riedeltjes van de sympathieke en knappe Jesse Klaver. Heeeel toevallig zijn dat vaak mensen die zelf nooit ene cent belasting hebben betaald, hebben de Schilderswijk nooit van dichtbij gezien en leven in een roomblanke gemeenschap.
Maar ik merk ook dat veel leeftijdsgenoten daar helemaal niets mee hebben, zoals ik. En toch worden wij wel aangesproken op het gedrag van de wereldvreemde millennials. En dat is dus precies wat de linkse garde zelf ook doet: "jij bent wit dus institutioneel racistisch" - "jij zei ooit iets positiefs over Trump dus jij bent xenofoob en homofoob" en dat soort verkeerde retoriek.
Dus af en toe kan ik het niet laten om dat even op te merken: laten we vooral niet doen wat links doet: hokjesdenken, identiteitspolitiek napraten en generaliseren. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ik behoor tot 'silent majority'.
Maar ik snap je volledig: soms wat generaliseren helpt om snelle duidelijkheid te scheppen.

LaatsteAvondmaal | 14-11-18 | 12:56
▼ 1 antwoord verborgen

Zwarte piet is zwart van de roet en niet van iets anders. Ophouden nu, met die onzin.

djeco | 14-11-18 | 10:18 | 2

Inderdaad, welke Gekleurde heet nu Piet?

Musset | 14-11-18 | 10:24

@ Musset.

De gele heet Kanariepiet, maar is meer vogelesque.

Shoarmamasutra | 14-11-18 | 11:36

Volgens de ntr wil dus Sinterklaas geen zwarte (pieten) in zijn buurt hebben....
Is nu de boodschap van Sinterklaas: dobberneger niet welkom?
Verwarrend...

ZwarteDag | 14-11-18 | 10:10 | 1

De Zaan over dobberen voor een intocht gaat niet helpen. Kom je alsnog met uitgelopen roetvegen aan.

Shoarmamasutra | 14-11-18 | 11:37

En dat terwijl een hele nieuwe doelgroep is aangeboord: anti- en pro-Pietenjankerts...

Ggroengras | 14-11-18 | 10:10

Wat zullen die lui zich doodlachen dat ze zoveel stampij veroorzaken en aandacht vd media krijgen. Wat een " suck"ses! En nu de hersentjes maar weer pijnigen voor het volgende racism project. Dat van die straten, standbeelden verder uitbouwen, goed man, die witten happen als gekken.

ger1306 | 14-11-18 | 10:10

Voortaan gewoon overal en massaal de door de gemeente en angehauchte comités georganiseerde sinterklaasintochten links laten liggen. Ben je gelijk van een eventuele vervelende iftar-commissaris en brallende burgemeester op het bordes van het gemeentehuis af en van de bakfietsmoeders, SJW's en snowflakes op het plein ervoor. Gewoon onderling regelen op een alternatieve (liefst particuliere) locatie, verspreiden via een buzz campaign en klaar ben je.

Schulzie | 14-11-18 | 10:07

Och, 6 december is het voorbij. De roetveegpieten gaan naar Spanje en de zwarte pieten............ blijven hier.

wieowie123 | 14-11-18 | 10:05 | 2

hahaah ja jammer genoeg wel.

rein9576 | 14-11-18 | 10:11

In mijn tijd namen de Pieten alle kwajongens gewoon mee naar Spanje.

Shoarmamasutra | 14-11-18 | 11:37

Leuk voor Dumpers om hier goed rotterdams in te stappen; Rene als gingerpiet, Nick dikke Klaas en Sylvana als dom blokkeerblondje.

Dat haalt miljarden kliks !

KlauwnBassie | 14-11-18 | 10:02

Ik zie een gouden markt voor bijdehandjes die een proper Sinterklaas programma willen opzetten jaarlijks met echte Pieten maar dan op een ander medium zoals Youtube (Netflix zou te veel gevraagd zijn)

Blauwe Wafel | 14-11-18 | 10:00 | 1

Krijgen die dan ook budget uit de nationale graaipot?

azijnseikerT | 14-11-18 | 10:05

Gewoon boycotten inderdaad. Zelfs mijn 4 jarige zoon kijkt hier niet meer naar.

WatZalIkErvanZeggen | 14-11-18 | 09:59 | 1

De ellende is dat mijn kinderen het op school voorgeschoteld krijgen terwijl ik thuis gewoon oude uitzendingen laat kijken. Mijn kinderen zijn helemaal de kluts kwijt. Ik begin daardoor ondertussen zo'n grote tyfushekel te krijgen aan iedereen die gewoon het leuke feest aan het verstieren zijn. NPO is mij als kijker en met mij mijn kinderen en dus de nieuwe generatie kwijt. Ze heffen zichzelf op en ze snappen het zelf niet.

Dirk III | 14-11-18 | 10:04

Roetveegpieten, zo vindt het tuig, zouden ook niet mogen.
Enige jaren geleden wist niemand wat een roetveegpiet was, bestond een roetveegpiet niet. Die werd uitgevonden door goedwillende multiculturalisten om tegemoet te komen aan schreeuwend tuig. Geen traditioneel mythisch figuur dus, maar een uit politiek correct denken kunstmatig opgetrokken en gestileerde trekpop. Maar die mag dus ook niet, want die zou nog steeds, je verzint het niet, een verwijzing zijn naar ons slavernijverleden.
Roetveegpieten, zo vindt het tuig, zouden ook niet mogen.
Nou, dat betekent dus kennelijk dat het tuig pleit voor een Sinterklaasintocht zonder zwart, want zelfs een zwarte veeg op het witte gezicht is puur racisme. Enkel witte gezichten dan maar, en om geen misverstanden te laten bestaan, herkenbaar witte gezichten, witter dan wit. Geen zwart meer en vooral geen zwarten meer. Het Sinterklaasfeest moet gezuiverd worden van zwart, weg met zwart, voor nu en voor altijd.
Tradities veranderen, en het wordt tijd om het racisme voorgoed uit te bannen. Het Sinterklaasfeest moet wit worden, verblindend wit. Geen zwart, weg met alle zwart. Dan wordt het eindelijk een feest voor iedereen.
Roetveegpieten, zo vindt het tuig, zouden ook niet mogen.
We moeten wellicht zwichten voor deze eis, en Zwarte Piet gedag zeggen. Het was een mooie tijd, wit en zwart naast elkaar, in evenwicht met elkaar, de o,zo witte Sint met zijn o, zo zwarte knechten. Een oude, verstrooide weldoener, gesteund door een goed geoliede machine van Zwarte Pieten die zorgden dat alles goed geregeld was en elk kindje zijn kadootje kreeg. Maar, zo leert het tuig ons, zwart en wit kan niet vreedzaam naast elkaar, zwart is de vijand van wit.
Dus, weg met alle zwart uit ons Sinterklaasfeest. Niks mag ons op zo'n vrolijke dag herinneren aan onze grote vijand.

Schoorsteenveger | 14-11-18 | 09:58 | 3

Moest ineens aan dat yin-yang symbool denken. Wijsheid achteraf: we hadden het meteen over het evenwicht moeten hebben. Maar het had vast niet gewerkt: de tegenstanders zijn Oost-Indisch dove mensen met een gaatje in hun hoofd.

Poesmobiel | 14-11-18 | 10:09

Jij stelt die antipieten nog veel te rationeel voor. Er was er gister eentje (een van de leiders) op de radio naar aanleiding van de rechtszaak, nou, daar kwam geen coherent woord uit. “Waarom doorzetten, er is met de roetveegpieten en het weghalen van blackface en bepaalde kledingstukken toch geen probleem meer?” “Nee. Er. Is. Racisme!!!! Gepleegd.” Hij bleef het maar herhalen, alsof dat argument alles verklaart en alle tegenspraak van tafel veegt.
Dat volk is knettergek. En het is in-triest dat er naar ze geluisterd wordt.

Muxje | 14-11-18 | 10:22

Muxje | 14-11-18 | 10:22 |
Tuurlijk denken ze niet rationeel. Ze voelen zich mislukt, en ze hebben zich aangepraat dat er een groot racistisch complot bestaat dat hen klein houdt. Maar Maar ik neem letterlijk wat ze van ons vragen, het weggummen van alles wat zwart is in onze traditie. Ieder zijn eigen wereld, met een dikke multiculti-muur ertussen, ik mijn waarden jij jouw waarden, ik een wit Sinterklaasfeest, jij een zwart Kwakoe. Dat is de vloek van het multiculturalisme, absolute scheiding tussen normen- en waardensystemen, het een mag niet herleidbaar zijn tot het ander, er is geen 'common ground'.

Schoorsteenveger | 14-11-18 | 10:37

Als kind was ik al ontgoocheld als Zwarte Piet hetzelfde piepstemmetje als mijn nichtje had inclusief de twee stuiterende ballen onder het wambuis. Of een Zwarte Piet met een bril. Ik zou m´n kleine jongensbips ook hebben afgeroetveegd met deze kneuzen.

Joris Beltsin | 14-11-18 | 09:58

Hoe je het ook wil gaan verbieden (OM/D66Rechters) en hard tegen knokken (KOZP), Zwarte Piet blijft altijd en nog langer. Niemand pakt dit van mijn kinderen af!!
Dus KOZP (zum kotzen) ga maar in je land waar je vandaan komt slavernij aan de orde stellen. Waarschijnlijk speelt dat daar nog steeds.

AMX pri | 14-11-18 | 09:58 | 1

OPZK?

ZeMissiz | 14-11-18 | 11:24

Ik ben afgehaakt na de eerste aflevering. Mijn kinderen vonden aflevering 2 ook nog leuk. Daar gaat het om. Niets aan de hand dus.

SamV | 14-11-18 | 09:58

Het is triest om te zien hoe een nationaal feest, wat eigenlijk al ver voor de tweede Wereldoorlog zorgde voor saamhorigheid, nu door de multiculturele samenleving en globalisatie/ techniek juist voor verdeeldheid zorgt. Dit terwijl we ten eerste spreken van folkere en ten tweede van traditie. Nergens in de historie heeft het feest ook maar één keer een racistische insteek gehad. De Piet in zijn huidige hoedanigheid is juist ontstaan omdat men een alternatief zocht voor Zwarte Klaas, demonen en andere figuren waar kinderen van gingen huilen. Het zwarte is te herleiden tot de Moren of het Demonische. Maar de lippen en een deel van de kleding is waarschijnlijk ontstaan door folkere en verkeerde interpretaties, in een tijd zonder Internet, Social media etc. om te raadplegen. Hoe dan ook, we zullen het nooit helemaal weten en het feest is altijd, door het volk, geëvalueerd. Echter, altijd met de kinderen in het achterhoofd. Wat men nu eigenlijk beweert is dat Nerderlanders na de geleidelijke afschaffing van de slavernij, een boze blanke leider met een boot vol gekleurde en vrolijke, acrobatische negerslaven heeft bedacht. En dat, om ze extra te kleineren, als een verkapt kinderfeest opvoert. Gewoon omdat het kan. Is er ook maar iemand hier die zich kan herinneren dat zijn/haar ouders ooit als uitleg hebben gegeven dat Zwarte Piet een negroïde persoon is? Juist. Buiten dit bestond zwarte Piet al als uitspraak voor blanke mensen en waren de Moren moslims die anderen ontvoerden om ze als slaaf in te zetten. Vandaar de zak en Spanje enzo. Maar het is lastig om je te verdiepen in historie, roeptoeteren is makkelijker.

Tribion | 14-11-18 | 09:56 | 3

Ach, we weten het. Maar toch is het niet waar voor dat tuig.

Schoorsteenveger | 14-11-18 | 10:01

Zwarte Piet vervangen door Krampus, die vervolgens de bende van van Zeijl in elkaar timmert...

Brulboei_61SB | 14-11-18 | 10:02

Mooie weergave. Er worden door anderen inderdaad beweringen gedaan die kant nog wal raken. Gastvrijheid in Nederland wordt afgestraft.

djeco | 14-11-18 | 10:24

Het heeft wel wat weg van het Shakespeareaanse tijdperk waarin alle rollen op het toneel werden gespeeld door mannen - dus ook de vrouwelijke rollen. Toen mochten er geen vrouwen op het toneel. Het toonbeeld is dat er nu kennelijk geen negers op het toneel mogen en dus gespeeld moeten worden door beroete blanke Pieten.

mozaard | 14-11-18 | 09:54

Zwarte Piet hoort gewoon ondergronds te gaan. Net als KKK. En het heeft niets te zoeken met het normale maatschappelijk verkeer. Gooi wat krachttermen in om racisme goed te praten en noem het iets met verzet zodat het stompzinnige gedrag nog iets van inhoud krijgt en we gaan als samenleving een paar eeuwen vooruit ontwikkelen naar ongeveer eind 19de begin 20ste eeuw. Dat de telegraaf zoveel exemplaren verkoopt zegt genoeg over de mate van ontwikkeling in NL.

Kaan78 | 14-11-18 | 09:54

Een zinloze drogredenering ad Hitlerum: Hitler was een Nazi en hield van z'n hond. Mensen die van honden houden zijn Nazi's.

Joris Beltsin | 14-11-18 | 10:05

@Joris Beltsin, hij heeft wel eerst zijn cyaankali pillen op zijn hond uitgeprobeerd...

Kanarie_Geil | 14-11-18 | 10:18

Het is nu ook wel een erg wit feestje zo. Weinig diversiteit. Onze zwarte medemens mag ineens niet meer meedoen. Dat is pas racisme.

ZeMissiz | 14-11-18 | 09:52

Echt wat een totale achterlijkheid in dit land. Dit is toch te tenenkrommend voor woorden. We halen 'donker gekleurde pieten van de buis want dit zou racistisch zijn'. En dan totaal aan het feit voorbijgaan dat juist het van de buis halen van deze pieten een op rascime gebaseerd motief is.

Zoveel stupiditeit.....

paradoxical | 14-11-18 | 09:52

Ik vind het nieuwe haar van Piet teveel lijken op het haar van Indiërs. Raciess!

Mahatma | 14-11-18 | 09:52

Eigenlijk heet´ie Pedro. Wegens Spanje natuurlijk. Dus de zaak kan geseponeerd.

squadra | 14-11-18 | 09:51

Heb alleen de foto's gezien. Wat een trieste boel, zo met die goorpieten.

En verder ben ik van mening dat actiegroepen zich moeten inzetten voor echte mensen en echt kwetsbare mensen. Kies maar: kindbruiden, seksueel verminkte meisjes, steeds armer wordende mensen, werkende daklozen. De lijst wordt elke dag groter en is het hele jaar actueel.

Poesmobiel | 14-11-18 | 09:49

EUREKA !!! Vervang de geschminkte pieten door (donker) getinte acteurs en het blackface karakter is verdwenen. Toch ?

AntonJensen | 14-11-18 | 09:49

Kunnen we niet een Geenstijl TV sinterklaas intocht organiseren. Zwarte piet erbij met kruidnootjes en opdrinkbiertjes

Cpl_C | 14-11-18 | 09:47

In het Parool van zaterdag vertelde die Jeffrey uit Ghana doodleuk dat ie een Ashanti is. Die stam heeft eeuwenlang andere verslagen negerstammen tot slaaf gemaakt en doorverkocht aan de Arabieren, Portugezen en Engelsen. En aan Willem I. Het was zo lucratief dat ze er na de afschaffing van de slavernij mee doorgingen. Grote kans dat zijn opa nog slaven had werken. Stuitend.

Mammeloe | 14-11-18 | 09:46 | 1

En nu wilt hij hebben dat de Nederlanders hem slaafs volgen om Zwarte Piet af te schaffen.

kleurdoosje | 14-11-18 | 12:45

Mijn dochter vindt zwarte piet gaaf en roetveegpieten vies. Just saying. Het gaat die kinderen om het feest. Zwarte piet is toevallig een donkere gast. Zou KOZP het OK vinden als we in plaats van geschminkte blanke mensen we gewoon 300 negers rekruteren om met die ouwe zak aan te meren? Opgelost.

BBRDWR | 14-11-18 | 09:46

Komt er nog een etnische-zwarte-piet-van-het-jaar wedstrijd?

Koonkluk Huis | 14-11-18 | 09:45

Zullen we zeggen, dat de ntr voor elke zwarte piet minder op tv, ze 10 miljoen subsidie moeten inleveren. Strak plan.

Paaldanseres | 14-11-18 | 09:42

Nooit gedacht dat ik op mijn leeftijd heimwee zou hebben naar Pietje Paniek. Wat een stelletje armoedzaaiers bij elkaar.

osolemio | 14-11-18 | 09:42 | 1

Ah dat was dus ook al een oude aflevering die ze zelf op youtube kozen. De kinders weten wel wat ze kiezen.

Shoarmamasutra | 14-11-18 | 11:39

Die ‘Dikke van de Jumbo’ speelde een verkoper, niets met kritiek op de roetpieten te maken.

RenJeRotter | 14-11-18 | 09:42

Och, laat gaan. Een traditie is alleen waardevol als de traditie verdedigd wordt. Geweld is niet nodig. Een rechte rug wel. Niemand dwingt je om met je kind naar de landelijke intocht te gaan. Mocht de rechter op basis van racisme de intocht verbieden dan zijn er genoeg intochten waar Zwarte Piet als vanouds acte de presence geeft. Worden die ook verboden, dan richt je een clubje op met de naam SinterklaasIntochtSchubbekutteveen. Evenementen alleen toegankelijk voor leden. Ergens een trekschuit laten afmeren met Ome Joop als Sint en zijn nichtje als Zwarte Piet is voor kinderen al voldoende.
Een slimme YouTuber start een SintMetZwartePietenJournaalKanaal. Pakpapier met Zwarte Pieten in coöperatie laten drukken en online verkopen, lijkt me zelfs lucratief. Commerciële bakkers verkopen in de toekomst hun pepernoten met VOC-kruiden van onder de toonbank. Kies bij Sinterklaasaankopen voor ondernemers die Zwarte Piet niet negeren. De crowdfund voor #blokkeerfriezen heeft aangetoond dat een fonds in het leven geroepen kan worden waarmee juridisch tegengas gegeven kan worden of waarmee die uitvreters met allerlei aanklachten bestookt kunnen worden. Mogelijkheden genoeg om de traditie voort te zetten. Maar waar iedere Zwarte Piet voorstander voor moet waken is het geven van een aanleiding waardoor die uitvreters zich een slachtofferrol kunnen aanmeten. Geen geruzie, geen geweld. Negeren, ze zijn de ophef niet waard.

Of je begint gewoon een religie, moet eens kijken wat voor uitzonderingen je mag maken op de Grondwet...

Kanarie_Geil | 14-11-18 | 09:45

Och in mijn woonplaats is de belangstelling voor het sinterklaasfeest duidelijk toegenomen, en ook het aantal zwarte pieten.

Roadblock | 14-11-18 | 09:45

Roadblock | 14-11-18 | 09:45
De slager hier heeft sinds vorig jaar een Zwarte Piet van een meter of twee in zijn zaak. Ik zei: 'Slager, wat heeft u een grote Piet!' De slager antwoordde, met twinkelende ogen: 'Ja mevrouw, ik kon geen grotere vinden.'

Poesmobiel | 14-11-18 | 09:55

Daarentegen blijft het immer spannende opsporing verzocht steady met zo'n miljoen kijkers per aflevering. Benieuwd wanneer de grauwe eeuw een kort geding aanspant vanwege het vermeende racistische karakter van dat programma.

AntonJensen | 14-11-18 | 09:40

Voorop: De hele ZP discussie is een schoolvoorbeeld van wat een belachelijk volk we zijn geworden met z'n allen en hoe we het veel te goed hebben.

Dat gezegd, doe nou niet alsof "kindertjes afhaken". Treurige ouders zijn uiteindelijk degenen die bepalen op welke zender men afstemt. En als ZP nu echt in jouw opinie één van de "peilers der Nederlansche cultuur is" vind ik het vreselijk dat je je uberhaupt hebt voortgeplant.

An die ARBEIT | 14-11-18 | 09:37 | 6

Kinderen weten verdomd goed hoe die afstandsbediening werkt en hebben er vaak meer zeggenschap over dan de ouders. (Totaan bedtijd, natuurlijk)

KlauwnBassie | 14-11-18 | 09:59

Ada hoort bij de extreme middengroep die iedereen achterlijk vindt en dat harder roept dan de twee andere groepen. Dat vind ik boeiend om te zien.

Rest In Privacy | 14-11-18 | 10:47

Arbeit
U overdrijft!

CalamityJane | 14-11-18 | 12:14
▼ 3 antwoorden verborgen

De meeste reaguurders waren te jong om het zich nu nog te kunnen herinneren of waren er niet bij, maar de nationaal socialisten waren in 1940 de eersten in Nederland die geprobeerd hebben onze Zwarte Piet te verbieden. En het is de toenmalige nazi's uiteindelijk niet gelukt want met ingang van Sinterklaas 1941 mochten we ons weer zwart schminken. Ik hoop dat het huidige rapalje het ook niet lukt om Zwarte Piet uit te bannen.

Wladimir 1928 | 14-11-18 | 09:37 | 2

Zwarte Piet als laatste bastillion tegen de nazi's neerzetten, beste Godwin ooit dit.

An die ARBEIT | 14-11-18 | 09:38

An die ARBEIT | 14-11-18 | 09:38
Long time no see man!

Vanilla | 14-11-18 | 10:29

Ik zag laatst een film uit de eerste wereldoorlog die helemaal was ingekleurd. Prachtig. Is er niet iemand die handig is met videobewerking, die pieten in het sinterklaasjournaal digitaal kan bijschminken en het ergens online gooit?

Leptob | 14-11-18 | 09:36

NTR is een Staatsomroep. Wij betalen belasting zodat deze omroep ons kan entertainen met leugens, propaganda, culturele zelfmoord en reality shows.

Misschien maar even een debat over hoe ons geld wordt besteed aan de culturele ondergang.

Ik wil niet meebetalen aan dit.

Schraapmaad | 14-11-18 | 09:36 | 1

Een overheid dient niet te bepalen hoe iemand zijn tradities viert. Dat zijn Riefenstahl-praktijken.

Rico Tampeloerus | 14-11-18 | 09:46

Moet je kijken hoe goor en vies ze eruit zien die veeg pieten terwijl de schoorsteenvegers behalve vieze handen natuurlijk schoon zijn. Het is een schande hoe deze mensen worden neergezet en ontoelaatbaar dus hop hop hop naar de rechter.

ja-nee-misschien | 14-11-18 | 09:35

Zwarte Piet, wiedewiedewiet,
'k Hoor je wel maar ik zie je niet.

Oftewel hoe een mooie traditie systematisch om zeep werd geholpen door mensen die de kunst van het geven en nemen niet beheersen.

MickeyGouda | 14-11-18 | 09:35

Mijn god, wat zien die roetveegpieten er mietig uit. Is mij bij zwarte pieten nooit zo opgevallen.

Roadblock | 14-11-18 | 09:34

Is die stoomboot al vervangen door een boot van Tesla?

Watching the Wheels | 14-11-18 | 09:34 | 2

lol

ja-nee-misschien | 14-11-18 | 09:36

Stoomboten varen op steenkool. Het delven hiervan geeft zwarte mijnwerkers. Mag dat eigenlijk wel?

grom | 14-11-18 | 09:44

Een onderbelicht praktisch probleem van de roetveegpiet is dat kinderen herkennen dat het de oudere zus van hun schoolvriendje of de tante van het klasgenootje is en niet een mysterieuze onbekende donkere piet. Bij de NPO slagen ze er al niet in om onbekende gezichten te vinden, in de wijken en scholen in het land is dat helemaal een probleem.

Jan Slot | 14-11-18 | 09:33

Het is wel schattig hoe ik kinderen soms policor hoor praten. Over dat regenboog veel mooier is dan zwart. Haha, dat hoorde je anders nooit. En ook dat het zo fijn is dat allerlei nationaliteiten in je klas zitten. Terwijl als je op het schoolplein kijkt, je de witjes bij elkaar ziet, de naffers, de zwartjes. Het is allemaal zo fijn, maar seggregatie (groepsgevoel) is een tweede natuur.

azijnseikerT | 14-11-18 | 09:31 | 6

Is niet helemaal waar. Mijn zeuntje, een halfbloed Cambodiaantje spreekt keurig nederlands, en is van binnen compleet blank. Geen enkel probleem met aansluiten bij autochtone kindertjes, ook al ruikt hij naar aziatische kruiden.

BenPakdee | 14-11-18 | 09:46

In ander land wonende, ben ik zo blij dat mijn kinderen niet aan NLse onderwijs klimaat onderhevig zijn. Hier werd de revolutie herdacht met veel emotie, wat erg goed voelde. Voel me meer geborgen in dit buitenland dan in NL. Mannen zijn nog mannen, geen metrosexuelen en vrouwen zijn nog vrouwen en staan veel sterker dan de NLse vrouw na 50 jaar feminisme. Denk dat NL behoorlijk op verkeerde paard aan wedeen is wat betreft maatschappelijke configuratie.

feiten_en _cijfers | 14-11-18 | 09:52

@BenPakdee Klopt, zijn altijd uitzonderingen. Was er zelf ook 1. Maar ik beschrijf alleen wat me opvalt.

azijnseikerT | 14-11-18 | 10:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Al dat gezeik over racisme. Wat is er mis met racisme?

Tronald_dump | 14-11-18 | 09:31 | 6

Feitelijk helemaal niks. Iedereen doet aan een vorm van racisme. Mensen beoordelen elkaar nu eenmaal, ook, op elkaars uiterlijk. Doe je niets aan. De een doet het meer als de ander, niets zo verschillend als de mens. Je kunt mensen natuurlijk wel verplichten om die beoordeling op uiterlijk niet in de praktijk te laten blijken. Dus eigenlijk om die beoordeling in het geniep te laten plaatsvinden. Dat lukt uitstekend. Echter, het veranderd natuurlijk niets aan de werkelijkheid. Het verword alleen tot een groot toneelstuk. En sommigen zijn gewoon beter in acteren dan anderen.

Dutchbeaurouge | 14-11-18 | 09:48

@benpakhee, gratis en voor niets in relatief veilige schepen ook nog. De oversteek naar werk, huis en voedsel is tegenwoordig veel riskanter.

KlauwnBassie | 14-11-18 | 10:20

Racisme is een prive zaak. De NL-wet kent geen artikelen over ras, behalve artikel 1 van de grondwet. Dat is dan ook een idioot artikel.

Tronald_dump | 14-11-18 | 10:36
▼ 3 antwoorden verborgen

ons land is dus niet van iedereen ...... en zeker niet van de eu...... !!!!
ps de weerstand t.o.v. gekleurde vreemdelingen betreft niet geloof e.d. maar gewoon het aso gedrag. Zo dat maakt de discussie veel prettiger en eenvoudiger.
Niet iedereen is van de wereld en de wereld is niet van iedereen !!!!

2CVOcean | 14-11-18 | 09:29

Zelfs al verbiedt de rechter gitzwarte pieten bij sinterklaasintochten, dan kan je jezelf als ouder nog zo zwart als de nacht schminken en jezelf verkleden; je kinderen ook uiteraard. De pakken zijn niet duur en iedereen heeft wel een tante die handig is op de naaimachine. De autoriteiten gaan echt geen honderdduizenden Nederlanders die als Zwarte Piet verkleed langs de kant staan oppakken.

Schulzie | 14-11-18 | 09:28 | 1

Et Voila, Zwarte Henk.

WammesWonder | 14-11-18 | 09:33

Wanneer begint de vuurwerkdiscussie?

Mark_D_NL | 14-11-18 | 09:27 | 5

De Vietnamese populatie was al begonnen.

Pelforth | 14-11-18 | 09:30

Ik kan niet slapen ivm de droogte die er volgend jaar gegarandeerd aan zal komen.

Nacho_Vidal | 14-11-18 | 09:30

Als de kerst (=racisme en uitsluiting) om zeep is geholpen. Vuurwerk wordt al jaren aangewerkt om dit af te pakken.

grom | 14-11-18 | 09:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Had het al eerder gezegd, maar zij vallen ook in herhaling.
Het probleem is ook helemaal niet Zwarte Piet. Het probleem is dat sommige zwarten een volgens hun bestaand racisme op de kaart willen zetten in combinatie met wat belangengroepen die voor gratis geld strijden in de vorm van herstelbetalingen voor het slavernijverleden. De harde kern heeft toen tijdens brainstormsessies besloten om Zwarte Piet als centraal probleem in te zetten omdat het makkelijk communiceert en de witte Nederlander raakt. Dat is achteraf niet zo slim gekozen want het werkt juist racisme en polarisatie in de hand. Ik ben een voorstander van Zwarte Piet. Vooral omdat ik niet wil toegeven en dus de schijn wil wekken dat we racistisch waren of bedoelingen hadden. Maar wat wel het beste of leukste was geweest is wanneer we vanaf dag een zonder tegenspraak Piet spierwit hadden gemaakt. Want dan hadden ze met lege handen gestaan. Want het ging hun niet om Piet. Het gaat er om via zeuren meer maatschappelijk privileges en voorkeuren te krijgen en om herstelbetalingen te af te dwingen. Iedere groep wil dominant zijn en in het bovenste deel van de maatschappelijke piramide zitten. Hier kun je alleen komen door een voorsprong in kennis en wetenschap, educatie en een zekere intellectuele aanleg, veel geld, dus hard en verstandig werken of wellicht criminaliteit. Een andere manier om een stukje van het lekkerste deel van de taart te verkrijgen is zeuren en klagen. Dus zielig doen, hand ophouden en schuldgevoelens aanpraten bij de lekkere taartbakkers. De alles of niets methode is terrorisme, rebellie en revolutie. En daarom hebben we hier klaagnegers en terreurmoslims en luilekker-socialisten

Premier Trutte | 14-11-18 | 09:27 | 2

Kortom zwarte racistische marxisten.

Pelforth | 14-11-18 | 09:31

Klaagnegers moeten eens in eigen boezem kijken. Zijn door hun eigen familie verkocht, en waarschijnlijk scharrelde er de honderden jaren daarvoor ook flink wat blank slaven uit europa rond....

BenPakdee | 14-11-18 | 09:50

Rascist wordt de nieuwe Geus. In naam van de racisten doe open die Stopera Poort.

Zatkniss | 14-11-18 | 09:26 | 1

Racisten zijn "exclusief" in deze "inclusieve" samenleving.

Kanarie_Geil | 14-11-18 | 09:32

Het blijft schokkend te zien hoe een zeer klein groepje schreeuwers zó veel effect kan bereiken. Elke feeling van bijvoorbeeld publieke omroepen met de daadwerkelijke samenleving is verdwenen. Neem nu hoeveel intochten er met Zwarte Piet zijn: Dat is wat er daadwerkelijk gebeurt in de samenleving.

Heau even | 14-11-18 | 09:24 | 2

Dat komt omdat een hele grote groep graag een goed gevoel wil hebben. Want oh wat voelt het goed om tegen racisme te zijn, oh wat is het heerlijk om pardonkindertjes te helpen, oh wat voelt het goed.... Voor dat moreel gevoel zijn ze bereid om alles in te leveren.

azijnseikerT | 14-11-18 | 09:34

Wie betaalt bepaalt. Geen idee wat die Soros schuift trouwens.

Premier Trutte | 14-11-18 | 10:15

Ook Belgische kinderen kijken nu naar het sinterklaas journaal.
Dit komt omdat de pieten nu meer op kabouter Plop lijken en de damespieten op K3.

sociaal_econoom | 14-11-18 | 09:24 | 1

Hmm,in die kleurige rokjes met een roe? Misschien is er toch n compromis mogelijk.

Shoarmamasutra | 14-11-18 | 11:43

180 uitkeringstrekkers , hoe moeilijk kan het zijn?

Ghibli | 14-11-18 | 09:21 | 1

Allemaal in de zak van Zwarte Piet ermee.

Not_again | 14-11-18 | 09:38

Mag ik -ondanks het verbod op het racistische uiterlijk van Piet, de NTR vragen waarom het Sinterklaasjournaal nu zo akelig blank is? Waarom doen er geen donkere acteurs mee?! We moeten de multiculturele nederlander toch ook een kans geven, diversiteit toch?! Deze versie van het Sint feest komt bij de multi- etnische kinderklasjes in dit land heel hard aan! Het is een feest voor alle Nederlanders, toch? Nergens zien we bv een Surinaamse roetveeg piet! Oh wacht....

demdem | 14-11-18 | 09:21 | 2

een racistisch uiterlijk? Heeft met context en intentie te maken lijkt me. Dat de zgn blackfaces begin vorige eeuw racistisch waren lijkt me evident. Onze zp traditie komt voort uit volksmythen die in heel europa min of meer hetzelfde zijn. Je hebt dus niet opgelet demdem.

didivos | 14-11-18 | 09:29

Ha Didivos, dat had natuurlijk tussen aanhalingstekens moeten staan. 'racistisch uiterlijk'. Ik heb de dvd Wild Geraas en ben bekend (en eens!) met wat je zegt. Wat vind je van mijn punt? Dat er geen donkere mensen (meer) meespelen als piet want dan is het immers geen roetveeg piet meer!

demdem | 14-11-18 | 09:59

Waarom nog een landelijke intocht met landelijke tv? We komen er samen toch niet uit. Gewoon iedere stad/streek zijn eigen intocht gecoverd door regionale nieuwszender.

NTR kan dan de zendtijd voor nuttiger zaken gebruiken, zoals onrecht op een steppe ergens ver hier vandaan. Amsterdam kan uitpakken met biologische *witte* Pieten en een heuse TransKlaas met regenboogmijter en dildostaf. De Rest van Nederland viert dan gewoon sinterklaas.

Decentraliseer het sinterklaasfeest!

Hollende_Kleurling | 14-11-18 | 09:20 | 3

eens!

demdem | 14-11-18 | 09:22

Ja, want de Nederlander bestaat niet.

JTKDM | 14-11-18 | 09:25

Een transklaas? Het was een bebaarde Turks/griekse Bisschop uit Smyrna. Wat vinden de andere bebaarde Turken en Griexortodoxen daar van? Die ortodoxen in Poetinstan zijn niet zo heameauopen.

Shoarmamasutra | 14-11-18 | 11:45

Wonderbaarlijk. Zoals ik het begrijp kan iedereen een kort geding aanspannen. Probleem is wel dat je aanloopt tegen het feit dat je de kosten van de tegenpartij moet vergoeden als je het kort geding niet wint. Laat het duidelijk zijn dat de aanspanner van dit kort geding, een psychiatrische patiënt (een van het duo dat de actie'groep' de grauwe eeuw vormt) dit kort geding niet zal winnen. (Toch bekruipt mij een licht gevoel van twijfel: het zal wel weer procedureel zijn, maar er is toch geen zinnig mens die dit serieus neemt. Waarom een dag wachten met het doen van de uitspraak?)
Waar betaalt hij zijn juridische kosten van. Welke geldstromen zitten daarachter?. Zijn het de Russen? De Arabieren? De Centraal Afrikaanse regering? Daar ben ik nou reuze benieuwd naar.
Misschien hebben we te maken met een puissant rijke erfgenaam van een op duistere wijze bijeengebracht familiekapitaal...

DebraCadabra | 14-11-18 | 09:19 | 5

@Roadblock. www.telegraaf.nl/nieuws/2797385/abn-g...
Dat van de ABN en KPMG is dus gewoon 'niet waar'. Okay, KPMG zal wel eens een duizendje hebben geschoven zonder goed te weten wie of wat ze nu precies sponsorden. Ik neem dit bericht voorlopig even met de bekende korrel zout.

DebraCadabra | 14-11-18 | 10:28

DebraCadabra | 14-11-18 | 10:28

"Zowel ABN Amro als KPMG geeft aan geen opdracht tot verwijdering van hun namen en logo’s op de website van NUC te hebben gegeven"

Dat vind ik dan wel weer heel verdacht, want je mag niet zomaar logo's (handelsmerken) gebruiken.
Als ik zelf een bedrijf zou hebben en ze zouden mijn logo op de website van NUC gebruiken, hebben ze toch echt een probleem als ze het niet TERSTOND verwijderen.

Bijtendehond | 14-11-18 | 11:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja wat had je dan gedacht. Het is alsof je een mop vertelt zonder clou. Er is niks leuks, niks spannends of verrassends meer aan.

RenHoek | 14-11-18 | 09:19

Dieuwertje Blok presenteert het nog steeds en zolang zij dat doet is het verplicht kijken voor de kinderen alhier. Wat zou ik die graag eens in haar bruine anjer willen prikken zeg.

overVecht | 14-11-18 | 09:19 | 6

Met een stuk hout neem ik aan?

at mekkert | 14-11-18 | 09:24

Bij haar op school gezeten. Die bruine anjer had toen al een voorkeur voor BBC.

Fuckinghell | 14-11-18 | 09:28

Roetveeg anjer bedoel je natuurlijk

Droefsnoet | 14-11-18 | 09:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Maak je niet druk. Het is maar een kinderfeest.

Kaan78 | 14-11-18 | 09:19

Nou nee Pritt, die 300.000 waren kinderachtige volwassenen die een avondje wilden schuimbekken over een fictieve figuur die kinderen cadeautjes geeft.
Toen ze erachter kwamen dat het de kinderen geen fuck uitmaakte zijn ze afgehaakt.

Superior Bastard | 14-11-18 | 09:18 | 4

RenHoek | 14-11-18 | 09:20
Hoi schuimbekkende "volwassene", jij hier?

Superior Bastard | 14-11-18 | 09:24

Ja. Leuk om je hier te zien en dat je uit je ivoren toren wilt komen om onder het normale volk te mengen..

RenHoek | 14-11-18 | 09:44

De kijkcijfers van 2017 en voorgaande jaren bieden natuurlijk uitkomst, maar ik zal het hier niet verklappen.

WammesWonder | 14-11-18 | 09:46
▼ 1 antwoord verborgen

Onzin, de volwassenen zonder kinderen zijn afgehaakt, de doelgroep blijft over.

JTKDM | 14-11-18 | 09:17

Kindertjes geloven nóóit dat piet zo bleek ziet na zo'n hete zomer

nemeton | 14-11-18 | 09:17

Volgende week in Zembla: een verbod op zwarte SUV's in 020.

bert.s | 14-11-18 | 09:16

Gek hè, de eerste aflevering kijken alle boze mensen die meteen bevestigd zien dat de pieten niet meer helemaal zwart zijn. Vervolgens is het veul ophef op het twitterriool. De tweede aflevering kijken de kinderen weer. Zoals het het heurt. Kunnen we nu weer door met de dagelijkse gang van zaken?

pibasso | 14-11-18 | 09:16 | 5

Dat ging geloof ik met een panel dat een kastje op de eigen televisie heeft en daarmee aangeeft hoeveel mensen er op dat moment naar die TV kijken. Met extrapolatie komt men tot een aantal (geloof ik). Systeem is behoorlijk lek trouwens.

RenHoek | 14-11-18 | 09:21

@peterdh | 14-11-18 | 09:19
Je zit vóór de tv en achter de computer. Dat verwijst naar de invloed die je op het apparaat hebt. Daarom moeten we ons vooral zorgen maken om wie er áchter de tv zit.

piloot47 | 14-11-18 | 09:27

@piloot47
Scherp. +1

Paaldanseres | 14-11-18 | 09:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Het grote GeenStijl Sinterklaasjournaal een idee?

halfvolle glas | 14-11-18 | 09:15

Zelfs binnen het anti zwarte pieten kamp van Jolo is er een pro zwarte piet.
youtu.be/FSMgjXwmiiM

Joop is besmet door altijd de politiek erbij te halen. Terwijl het sinterklaasfeest geen politieke kleur heeft.

franck7020 | 14-11-18 | 09:13

Kunnen ze deze onzin niet alleen binnen de ring van Amsterdam uitzenden en dan in de rest van Nederland een versie met gewoon zwarte pieten met mooie rode lippen en oorringen. We leven in 2018, dat moet met de techniek van tegenwoordig best mogelijk zijn.

de dorstige | 14-11-18 | 09:12

Het lijkt mij niet de taak van een publieke omroep om grote veranderingen aan te brengen in oude tradities. Zolang tenminste een overgrote meerderheid van de samenleving dat ongewenst vindt. Met elke poging van de NOS/NTR om veranderingen desnoods dan maar door de strot te drukken levert de NOS/NTR haar eigen bijdrage aan de polarisatie in het land. Een publieke omroep hoort ten dienste te staan van de samenleving, niet van een handvol activisten.

Angelica | 14-11-18 | 09:12 | 2

daar sla je de plank volledig mis... de publieke omroep is een tool voor de politieke elite om hun beleid te promoten en uit tevoeren.. het is niet voor niets STAATS televisie

Captain_Dipshit | 14-11-18 | 09:14

De Staatsomroep is er om u te (her)opvoeden...

Kanarie_Geil | 14-11-18 | 09:15

Ik zie voornamelijk links blank werkschuw tuig (zichzelf kansarm makend) een ander het leven zuur maken. Wat een leeg leven, wat een treurnis.

Maytheforcebewithyou | 14-11-18 | 09:12

Maak dan zelf een sinterklaasjournaal van die ingezamelde EUR 200.000 en zet dat op YouTube. Probleem opgelost.

ChatBot | 14-11-18 | 09:10

Nog 20-30 jaar en dan zijn we van het gezeik af.

De Koreaanse Slet | 14-11-18 | 09:10 | 2

Ik denk dat we dan van heel veel ander gezeik ook af zijn.

Roadblock | 14-11-18 | 09:12

Hoe dat? Ben je rond de 60?

benjeallanggek | 14-11-18 | 12:28

Ik begrijp waarom minder kinderen kijken... het verhaal is niet echt spannend.
Ze moeten het verhaal spannender maken--> ''Sinterklaas op zoek naar de echte zwarte piet''
Bij de laatste uitzending wordt hij gevonden... de laatste zwarte piet (Paul de Leeuw) blijkt ziek te zijn en komt dan te overlijden.

sociaal_econoom | 14-11-18 | 09:10

Denk eerder dat het de papa’s en mama’s van de kindertjes waren

Bloed-Zweet-Tranen | 14-11-18 | 09:09

Het volgende probleem wordt "den Blanken mensch",
die moet zo snel mogelijk "Wit" worden.
Gelukkig volgen sommige reaguurders deze trend al.

Kanarie_Geil | 14-11-18 | 09:07 | 4

Wit is het nieuwe bruin.

Grijskijkert | 14-11-18 | 09:11

Melk, melk, melk melk, melk

Acidbrain | 14-11-18 | 09:20

Sterker nog, bij de NOS is 'blank' al officieel vervangen door 'wit.'

kleurdoosje | 14-11-18 | 11:38
▼ 1 antwoord verborgen

Die hele "Nationale Sinterklaasintocht" incluis Sinterklaasjournaal is intussen dusdanig besmet door politieke doctrines dat het geen fluit meer te maken heeft met een kinderfeest, maar alles met opzichtige pogingen van krampachtig politiek correct (wens)denken en het proberen om de publieke opinie te beïnvloeden.

Een kinderfeest misbruiken om je politieke agenda te promoten. Hoe walgelijk.

Wat mij betreft mag de staatsomroep gewoon stoppen met dat hele Sinterklaas geneuzel; de mensen doen intussen toch wat ze zélf willen. Zend het uit op AT5, die Amsterdammers zijn volgens mij de enigen die nog in déze, politiek correcte, inclusieve genderneutrale SJW Sint en zijn helpers, geloven.

Dutchbeaurouge | 14-11-18 | 09:06 | 4

Misschien dat het Verdrag van Mallakesh hierin verbetering gaat brengen?

sociaal_econoom | 14-11-18 | 09:16

@Dutchbeaurouge
Klap, klap. +++++ heel veel. Chapeau.
Zo de waarheid.

Paaldanseres | 14-11-18 | 09:31

Als geboren Amsterdammer wil ik toch even zeggen dat ik die KOZP debielen ook liever zie gaan dan komen. En dat ik al jaren blanco stemde totdat ik PVV kon stemmen. Deze keer iets moeilijker, wordt het PVV? Of FvD? Daar denk ik nog even over na.

Cammy | 14-11-18 | 17:00
▼ 1 antwoord verborgen

Toegeven en aanpassen aan een intolerante en agressieve minderheid, als het onze nerderlandse tradities betreft.
Wat zijn we toch een fantastisch land....?
Laf zijn we..., en slap en zwak!
We zijn een laf en slap en zwak land, nogmaals.
Het spijt me helaas dit te moeten zeggen.
Maar ik kan er niets anders van maken.

laurentius | 14-11-18 | 09:05 | 2

Nederlandse

laurentius | 14-11-18 | 09:06

Wie is “we”? Als je Thierry moeten geloven zijn we al net zo vaak verdund als een homeopathisch geneesmiddel. Als dat zo is dat is er alleen nog maar de geheugen werking van het Nederlandse volk.

Tribion | 14-11-18 | 09:34

Tegen mijn kleindochter, goh wat word ik oud, heb ik uitgelegd dat het neppieten zijn. Ook zij vond het raar.

Hoofdbreker | 14-11-18 | 09:04

Het Sinterklaasjournaal heeft het hele Sinterklaasfestijn gekaapt.
Net zoals UNOX de Nieuwjaarsduik gekaapt heeft. Nu doet het voorkomen alsof zij de bedenkers van de festiviteiten zijn.
Het ergerlijke van de het Sinterklaasjournaal is dat ze de burgers met het vingertje de les gaan lezen en ons een verwaterde versie opdringen die nagenoeg niemand wil behalve een paar linksextremistische beroepsgekwetsten.
Wie vertegenwoordigt de NPO tenslotte? Ze zijn schijnbaar vergeten dat ze dankzij ons belastinggeld bestaan.

leo de pejo | 14-11-18 | 09:03 | 1

Los van een enkel interessante uitzending waar klaarblijkelijk over nagedacht is, is kijken naar de NPO (incl. RTL 4) vrij sneu. Ben je gewoon af. Eigenlijk.

Grijskijkert | 14-11-18 | 09:16

NPO = grote zak kots

Zwezerik | 14-11-18 | 09:03

Ik denk niet dat dat lagere kijkcijfer door het type pieten komt. Kinderen maakt dat namelijk niet zoveel uit: of ze nu zwart, groen of veeg zijn. Die hele pieten-discussie wordt dan ook eigenlijk vooral door 40-plussers gevoerd. Misschien keken dié wel stiekem naar het Sinterklaasjournaal?

woordgrap van de dag | 14-11-18 | 09:03 | 2

Volgens die kleine van mij presenteerd Diewertje Blok nog steeds dat ding, die lelijke tiefusk*t maakte mij op 10 jarige leeftijd al impotent als ze met haar k*tkop op tv-weekjournaal kwam. Wil niet weten hoe die linkse heks er nu uitziet.

Niedendeze | 14-11-18 | 09:06

Het heeft ook voordelen - vroeger keken alleen Nederlandse kinderen naar het sinterklaasjournaal---> nu kijken ook buitenlandse kinderen.

sociaal_econoom | 14-11-18 | 09:01 | 2

Waar maak je dat uit op? Eerst keken ze niet? Ook niet op school? En nu kijken ze wel?

Geen01 | 14-11-18 | 09:15

buitenlandse kinderen? wat zijn dat?

didivos | 14-11-18 | 09:21

Vorig jaar hadden we in huize Niedendeze sinterklaas op bezoek en hij had twee pikzwarte 18/19 jarige meisjes pieten bij, aangename verassing voor Here Dendeze. Ook hadden wij een donkerbruin vriendje (immigrant uit Rwanda) van ons kindje op bezoek en die had ook zijn 4 jarige broertje meegnomen. Prachtig om die kids met grote ogen plezier te zien hebben met zo'n Nederlandse traditie. Ik ben zo rechts als de hel en dat was echt prachtig. Dat is wat die domme Gutmenschen gewoon niet snappen, negeer die kleuren toch eens.

Niedendeze | 14-11-18 | 09:01 | 4

@woordgrap van de dag Leer nu eens dat politieke overtuigingen van iemand geen racist maken. Dat is een stereotype en een vooroordeel!

Niedendeze | 14-11-18 | 09:07

@Woordgrap van de dag. Met gestrekt been in de Pavlov reactie schieten. Ergens wel grappig, het maakt het obligate verweer vanuit de linkerzijde wel vermakelijk. Slaapverwekkend ook wel beetje maar nog steeds vermakelijk.

Grijskijkert | 14-11-18 | 09:21

@Grijskijkert Yep hij maakt mijn punt en snapt dat niet eens.

Niedendeze | 14-11-18 | 09:23
▼ 1 antwoord verborgen

Nu nog massaal de AH, Jumbo, Hema etc boycotten. Eens opletten hoe snel zwarte piet dan weer in de winkel ligt. Money rules the world.

roverheid | 14-11-18 | 09:00 | 3

Hoogvliet en Dirk niet, die hebben nog zwarte piet (wel goed kijken) in hun folder staan

didivos | 14-11-18 | 09:23

*zoekt lokale dirk op*

Cadaver | 14-11-18 | 10:54

Dan moet je die keus wel hebben. Wij hebben hier niks anders dan AH, Jumbo, Hema, Lidl en Aldi, kleine winkeltjes bestaan al een eeuwigheid niet meer.

Bijtendehond | 14-11-18 | 11:18

Sinterklaasfeest moet verboden worden. Vuurwerk moet verboden worden. Drinken van alcohol moet verboden worden. Eten van varkensvlees moet verboden worden. Eten van rood vlees moet verboden worden.
Deze maatschappij wordt steeds gezelligers met drammers van DramLinks, Partij van de Mieren, De NK en natuurlijk UitEen.

El Rico Grande | 14-11-18 | 09:00 | 1

Marginale lobbyclubjes van een man of 15 als KOZP en Urgenta hebben meer invloed dan miljoenen stemgerechtigden in dit land. Het zijn de stoottroepjes van de elitisten.

ChatBot | 14-11-18 | 09:05

Piet blijft overal zwart en Sint komt ook zonder rechter gewoon overal aan zaterdag. De NPO plus rechtbank blijven we wel gewoon betalen.

van stampij | 14-11-18 | 08:59

Deze rol zien wij in het licht van de publieke taak van de NTR als onafhankelijke omroep, om maatschappelijke ontwikkelingen in onze programma’s te weerspiegelen; niet om ze te sturen of om er standpunten over in te nemen. www.ntr.nl/site/nieuws/De-NTR-en-de-P...

Bij vrijwel alle sinterklaasintochten in Nederland zijn de plaatsen en comités trouw aan Zwarte Piet. www.telegraaf.nl/nieuws/2695455/neder...

De NTR zegt volgend te zijn in een langzaam veranderende traditie. Dat is onjuist. De kijkcijfers laten keurig zien hoe de NTR wegliep bij de kijker, in plaats van de kijker die wegzapt.

De NTR is geen weerspiegeling meer van hoe het buiten beleefd wordt. Ze proberen een compromis te vinden met partijen die onze rechtbank een koloniaal instituut vinden dat moet worden afgeschaft, maar daar wel een kort geding starten. Partijen die alleen genoegen nemen met een volledige afschaffing, weg met ons!

Mocht u nog een echt Sinterklaasfeest zonder deze ellende willen vieren, kan ik een vakantie naar Suriname aanbevelen.

Feynman | 14-11-18 | 08:59

Ik vind bijna 900000 kijkende kinderen op een bevolking van 17 miljoen nog steeds shocking veel...

tantesidonia | 14-11-18 | 08:58 | 2

Is het ook. Aan ons als opvoeders, daar iets mee te gaan doen.

Mr_Pikibelly | 14-11-18 | 09:18

Zijn niet alleen kinderen denk ik.

Jos Tiebent | 14-11-18 | 09:18

Ik vond het idee van Martin Bosma om een Pietenjournaal tegenover het Sinterklaasjournaal te zetten wel een leuke. En als hij dan zijn woord houdt dat hij het zal presenteren, ga ik er nog naar kijken ook!

J. Jarig | 14-11-18 | 08:58 | 2

Heel mooi plan maar dan moet Bosma wel zendtijd krijgen en dat zal niet meevallen. Maar wellicht kan de PVV het in de zendtijd voor politieke partijen doen? Hoewel dat nogal krapjes is met slechts 3 minuten....

Lupuslupus | 14-11-18 | 09:01

Mooi iets om de zendtijd van Powned mee te vullen.

Jemoesteensweten | 14-11-18 | 09:09

Laten we gewoon parallele samenlevingen organiseren waar binnen ieder zijn ding kan doen. De witte mensen hebben in ieder geval genoeg middelen en capaciteit om dat te doen. Fijn onder ons, probleem opgelost.,,,

Nimby_007 | 14-11-18 | 08:57 | 4

Ja het is echt tenenkrommend dat sommigen hier op GS het ook al over 'witte' mensen hebben. Blijven corrigeren, misschien valt dan het kwartje.

Lupuslupus | 14-11-18 | 09:03

"Witte mensen" bestaan niet, zelfs albino's zijn niet wit. En blanken, wel, die kunnen hun huidskleur aanpassen aan de hoeveelheid zonlicht waar zij aan blootgesteld worden. Blanken zijn verder geëvolueerd als aanpassing aan hun nieuwe leefomgeving (vitamine D).

Bucket of Shit and P | 14-11-18 | 09:10

Inderdaad, fijn onder ons in ons eigen landje... en het mooie is we hebben al zo'n landje, het heet Nederland. Multiculti opruimen en we kunnen weer heerlijk in ons eiogen landje leven. Zoals we dat voor de PvdA stemvee import ook deden..

moitambien | 14-11-18 | 09:14
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig moet ik in Nederland alleen verplicht betalen voor de NTR/NPO.
Er naar kijken is vrijblijvend, en doe dat dan ook niet.
Betalen om naar reclames te mogen kijken, en nog meer betalen om reclamevrij te mogen kijken (NPO Plus). Dat kan alleen in NL.

Kanarie_Geil | 14-11-18 | 08:57

MIjn kinderen willen het niet eens meer zien, gekke pieten papa.

Herr Inspector | 14-11-18 | 08:57 | 1

lol

Lupuslupus | 14-11-18 | 08:58

Gewoon kappen met de landelijke intocht op TV. Geen platform meer voor extremisten aan beide zijden, geen geldverspilling van de NPO aan acteurs, geen wekenlang 'nieuws' hierover op radio, internet en TV en iedereen weer gewoon lekker naar zijn eigen lokale Sinterklaas en al-dan-niet zwarte pieten.

Joris Draaksteker | 14-11-18 | 08:55 | 5

Ik ben het met u eens. Het is nu verworden tot een propagandakanaal, waar met behulp van PvdA burgemeesters ons iets door de strot wordt gewrongen wat de meerderheid van de bevolking niet wil.

Roadblock | 14-11-18 | 09:20

Eensch. In mijn jeugd was er geen Sinterklaasjournaal. De overheid moet zich er niet meer mee bemoeien, prutserts. Laat het lekker over aan de lokale omroepen en organisaties. De NPO bemoeit zich toch ook niet wekenlang met prive-zaken en sprookjes als de Ramada... oh, wacht.

Mammeloe | 14-11-18 | 09:56

DIT !

Zbrodj | 14-11-18 | 13:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat hele STIR moet eens grondig worden doorgelicht, geloof er niets van dat het ook nog maar enigszins representatief is

emocore | 14-11-18 | 08:54

Schokkend dat er nog steeds bijna 900 000 makke schapen naar die staatspropaganda kijken.

mailadresonbekend | 14-11-18 | 08:53

Logisch toch?
De eeste uitzending keek half verbolgen Nederland, om te zien "welke kleur".
De mensen die daar hun tijd aan verspilden maar geen kinderen hebben, kijken de tweede keer niet meer.
Waarom een artikel waard; tis super logisch toch?

mark1487 | 14-11-18 | 08:51 | 3

Sowieso zegt de stichting helemaal niet dat het kinderen zijn, dus de eerste zin van het artikel is al fake news...

mark1487 | 14-11-18 | 08:53

Ach natuurlijk kun je niet stellen dat kinderen massaal afhaken. Wat je zegt, volwassenen zonder kinderen hebben ook zitten kijken om te weten wat er is gebeurd met de pieten, en nu ze dat weten kijken ze niet meer. Was piet pikzwart geweest, hadden ze ook niet meer gekeken. Was er dan ook een artikel geschreven over het feit dat kinderen klaar zijn met het racistische karikatuur zwarte piet? Lijkt me enorm sterk.

BeunDeHaas | 14-11-18 | 08:55

Misschien een beetje kort door de bocht maar jouw logica idem dito.
300.000 afhakers om even te checken welke kleur (verlies van 30%) is net zo'n boute bewering. Als je de werkelijke waarde hiervan wil schatten moet je het afzetten tegen de kijkersaantallen van voorgaande jaren. Ga ik nu niet doen maar ik kan me inbeelden dat het Sinterklaas journaal altijd een grote kijkdichtheid gehad zal hebben. Dus is er meer aan de hand dan Bosman en die knakker van powned die niet meer kijken.

Moresnetunited | 14-11-18 | 10:07

Kan de rechter geen uitspraak over een eventueel verbod van linkse mensen?

Vensterbank_gebak | 14-11-18 | 08:51 | 1

Inderdaad. Ze kwetsen mensen en zorgen voor veel polarisatie.

Rico Tampeloerus | 14-11-18 | 08:53

Mede mogelijk gemaakt door ABN Amro, GroenLinks Amsterdam en Soros.

kapotte_stofzuiger | 14-11-18 | 08:51

Logisch.

Als Zwarte Piet van de NPO niet meer zwart mag zijn, dan kijken de kinderen niet.

Kinderen houden niet van racistische televisieprogramma's.

Kinderen zijn geen racisten.

Q.Bert | 14-11-18 | 08:51

Revolte!!

Isnogaanhettype..... | 14-11-18 | 08:50 | 1

Inderdaad. Hef die hele GroenLinks-omroep 'NTR' waar nog nooit iemand voor heeft gekozen gelijk maar helemaal op!
Welke gek heeft er Überhaupt ooit voor gekozen om uitgerekend de extreem-linkse NTR de intocht van Sinterklaas te laten verzorgen!?!

Aristotalloss | 14-11-18 | 09:12

Of al die kindertjes zijn het grut van PC-ouders die vooruit lopend op de uitspraak van de rechter niet willen dat hun kotertjes op school over dat walgelijke racistische Nederlandse gedoe praten, waardoor Pa & Ma hun standing bij hun eigen vriendjes & vriendinnetjes verliezen. Kan ook natuurlijk.

Litsehimmel | 14-11-18 | 08:50 | 1

Zoveel van die ouders zijn er echt niet. Ze wonen bijna allemaal in de randstad en dan nog hoofdzakelijk in Amsterdam. De aandacht is onevenredig verdeelt. Vroeger hadden ze die van zeijl gewoon van het schoolplein gestuurd, nu krijgen idioten een podium. De minderheid heerst

Mesmer | 14-11-18 | 08:54

Waarom zet de NTR geen mensen in met donkere huid om Zwarte Piet te spelen: twee vliegen in 1 klap: toch een donkere Piet en ook nog een voldoen aan de quota van links!

Drs.Bruutil | 14-11-18 | 08:49 | 5

Omdat de gekwetsten nu al aangegeven hebben dat ze geen mensen met een kleurtje, ook al is het 1 veeg in het gezicht, als zwarte Piet willen hebben want dan hebben ze volgens hun een onderdanige rol en dat is weer racistisch.

Mesmer | 14-11-18 | 08:56

Wat nu als we op het 8 uur journaal een keer een klein bericht inlassen dat de Sint zich identificeert als een gehandicapte donkere vrouw. Kinderen snappen het niet en zien de Sint als de Sint. En al die linkse zeurnekken kunnen er niets over zeggen want dit hele geïdentificeer-onzin (en vooral de acceptatie daarvan) is uitgevonden door diezelfde mensen.

LaCroix | 14-11-18 | 09:00

Nog maar eens. Zwarte Piet is zwart van het roet. Negers zijn licht- tot donkerbruin maar nooit zwart. Ergo, het een heeft niets met het ander te maken.

Elessir | 14-11-18 | 11:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze blijven maar drammen, ga toch lekker een beer in het bos vangen ofzeau. KutNPO

Bokito ergo sum | 14-11-18 | 08:49

Gewoon weer zwart dus volgend jaar.

Draaikontje | 14-11-18 | 08:48

Als ze straks werkelijk de intocht gaan verbieden breekt de hel los

Landstorm | 14-11-18 | 08:48 | 3

Verbieden dus. Worden we weer en beetje entertainend. Wil die hel wel eens zien waar je het over hebt.

Mark_D_NL | 14-11-18 | 08:50

Laat maar komen. Chocolademelk, speculaas en pepernoten inkopen doet.

Paaldanseres | 14-11-18 | 09:12

@Paaldanseres, pepernoten kan echt niet meer, het zijn nu kruidnoten.

Kanarie_Geil | 14-11-18 | 09:38

Engnek van de Grauwe Eeuw dan maar jaarlijks een maand opsluiten. En structureel laten vervolgen wegens opruiing door D66-rechters (....).

de Voorzittert | 14-11-18 | 08:48 | 6

Met deze NTR heb je totaal geen engnek nodig. Zwarte Piet euthanaseren dat kunnen ze in Hilversum best zelf wel.

WeirJack | 14-11-18 | 09:25

Klasse-justitie!

Mammeloe | 14-11-18 | 09:52

In het geval van die Michel hebben ze de nageboorte gehouden en de baby weggepleurd.

InAnumPerRegimine | 14-11-18 | 15:41
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken