Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Project Oostvaardersplassen definitief mislukt: Flevoland laat herten afknallen door jagers

Say your pwayers, edewwhewt

Gelukkig hebben we de foto's nog.

Groot experiment met het importeren van allerlei uitheemse soorten in de Nederlandse polder is mislukt. "Om het aantal grote grazers in de Oostvaardersplassen terug te dringen tot maximaal 1100, wordt een groot aantal edelherten afgeschoten en wordt een aantal konikpaarden verhuisd." Zo met die kogels die om je oren vliegen wordt dat bijvoederen wel een stuk spannender. De heckrunderen mogen overigens gewoon blijven maar ja niemand heeft dan ook een probleem met de heckrunderen die werken gewoon keihard en zetten allerlei restaurants op en hoor je nooit eens klagen. Rest nog één belangrijke vraag. Wat vindt Dion Graus er eigenlijk van.

Reaguursels

Inloggen

Al die gelukzoekers die hierheen dobberen hebben ook veel stress en trauma s .. wordt gezegd..... kunnen ze die dan ook niet afschieten? ( of is DAT onmenselijk ? )

Super-trucker | 19-09-18 | 13:10

Even een roedel ( gesteriliseerde) wolven over het hek gooien kan ook enorm helpen.

loze stijl | 19-09-18 | 11:15

Waar denken wij het recht vandaan te halen om zo met andere levende wezens om te springen. Er is maar van 1 soort te veel en dat is de mens

Diedenien | 19-09-18 | 09:21

Feitelijk is dé mislukking de mens , gelukkig knallen die zichzelf georganiseerd af vanwege verzonnen vliegende objecten en zal er na enig tijd weer stabiliteit komen als de natuur heeft ingegrepen. Wat we ook roepen aan zogenaamde zorgelijkheid , iedere hard roepende anti afknal links tuig koopt gewoon afgeknalde kiloknallers in een verzonnen vorm van onwetendheid en we moorden met zn allen lekker door daar het ons voordeel oplevert en zo is de mens. Van ALLES wat de mens gemaakt heeft gaat ten kosten van natuur en daar werkt ieder mens aan mee . Ben je tegen afknallen ? Verstop je en probeer geen mens te zijn.

ewout56593235 | 19-09-18 | 08:07 | 1

Sorry hoor, maar alle andere diersoorten zijn even erg. Ieder dier moet doden en vernielen om te eten. Ook planten eters doden met plezier alles wat zwakker is, en concurrent.

frank87 | 19-09-18 | 08:10

Handig zo'n besluit ruim voor de kerst

Mark van Leeuwen | 19-09-18 | 05:41

Peerd frikandellen gaan vervoeren naar Spanje is echt goed voor het milieu of gaan ze op het dak van een subsidie tesla?

28 | 19-09-18 | 01:14

Laat het ze dan wel door de landmacht doen. Hoeven ze geen 'Pang!' te roepen en mogen ze er ook eens uit om te oefenen hoe ze dat het meest efficiënt lowbudget snelst in-and-out-charlie-bravo zonder al te veel leed voor de beestjes kunnen doen.

GizzleMolby | 18-09-18 | 23:56

De enige humane oplossing. Het is hard maar beter een kogel en weg dan uitgehongerd worden.

Olieboer | 18-09-18 | 23:42 | 1

En als je dan als hert die doodgaat nog gefilmd wordt is je dag helemaal goed. Lovende recensies for sure.

Mart6037 | 19-09-18 | 00:01

OK, je bent voor of tegen vlees eten, feit is; er zijn best een aantal Nederlanders die elke dag een hapje, koe, kip, varken verorberen.. Als we de hoeveelheden acceptabel houden.. hoe een mooi leven hebben deze dieren dan (gehad) totdat we ze opeten? Als we dan nep natuur willen, laten we dan de populatie op acceptabele hoeveelheden houden en de rest gewoon opeten? beter " biologisch" vlees kun je niet krijgen denk ik ... mega lastige discussie verder natuurlijk snap ik.. dier dood maken is niet leuk wellicht heel pijnlijk voor dier, of het nu schieten, verdoven, halal of wat dan ook is... eindresultaat is opeten... maar qua leven hebben deze beestjes, als ze niet met te veel zijn dan best een mooi leven gehad denk ik dan.. maar wie ben ik..

Geenjoris | 18-09-18 | 22:31 | 3

Voor ieder dier een mens afschieten, om de pijn van verlies een beetje te verduidelijken. Liefst uit de omgeving/familie van de jagers.

LectoriSalutem | 18-09-18 | 22:50

LectoriSalutem | 18-09-18 | 22:50
De bedenker van zo’n adembenemende hersenkronkel krijgt natuurlijk alle voorrang.

Eppo | 18-09-18 | 22:59

LectoriSalutem | 18-09-18 | 22:50
Ga je dan ook alle roofvogels afschieten na het verorberen van de prooi?
En de katten?

de honden blaffen... | 19-09-18 | 01:29

Laat de natuur lekker zelf reguleren Gaat ze binnen afzienbare termijn ook met de mensenpopulatie doen. Veel te veel mensen op deze aardkloot. Sommigen met geweertjes..

suscrofa | 18-09-18 | 22:19

Misschien kunnen we van het afschieten een extra aflevering maken voor "de nieuwe wildernis". Prachtige film daar niet van, maar gezien het afschieten een beetje teveel pretenties?

oliebolletje123 | 18-09-18 | 21:54

Om in herinnering te brengen wat jagers van het begin af aan hebben gezegd: het is waanzin om zoveel dieren op zo’n klein gebied te houden (het blijft houden wat je hebt in NL geen natuur, daarvoor moet je bijvoorbeeld naar Noorwegen of Canada). Nu mogen de jagers het vuile werk opknappen en de ellende oplossen die door de jachthatende linkse natuur/milieulobby-gutmenschen is veroorzaakt. Ik laat het graag aan mij voorbijgaan, maar mocht ik worden gevraagd zal ik mijn jagersplicht vervullen om meer dierenleed te veroorzaken. Al is het alleen maar om te voorkomen dat de zogeheten professionele BOA’s van Natuurmonumenten er weer een potje van maken door beesten niet in een keer dood te schieten.

who cares? | 18-09-18 | 21:46 | 3

K*dt: niet veroorzaken maar voorkomen, excuses.

who cares? | 18-09-18 | 21:48

De knullige schieters in de OVP zijn boswaters van Staatsbosbeheer, niet van Natuurmonumenten. Nogmaals: geen rechtgeaarde jager zal zich er voor lenen nu het vuile werk voor Staatsbosbeheer, op te knappen. Het mag zijn dat de OVP-boswachters over een jachtakte beschikken; dit maakt ze echter nog geen jager!

D.Ormin | 18-09-18 | 22:34

D.Ormin: I stand corrected, het is SBB inderdaad.

who cares? | 18-09-18 | 23:07

De kop kopt niet. De herten worden met zekerheid niet afgeschoten door jagers, die lenen zich hier niet voor. Het bezit van een jachtakte maakt de OVP-boswachters nog geen Jager.!

D.Ormin | 18-09-18 | 21:37 | 3

Nee echte jagers laten zich inhuren door boeren om wat reeen vanuit een schietkast af te knallen na ze eerst met voer gelokt te hebben.

Titaantje | 18-09-18 | 21:50

Gaat Gaatje koning ze dan afschieten? Hij moet namelijk vluchten voor al die linksgekkies in zijn bos te paleis het Loo.

Alexander des Burgus | 18-09-18 | 21:56

Titaantje: wat weet je veel over jacht, je moet al menige jacht hebben meegemaakt.

who cares? | 18-09-18 | 23:09

Gezonde dieren doodschieten om te voorkomen dat ze omkomen. Dan is het huidige beleid om de zwakke dieren af te schieten wanneer ze inzien dat ze het eind van de winter niet halen toch beter.

Gedeugbeleid | 18-09-18 | 21:35

Mooi, alles beter dan laten verhongeren. Nooit begrepen waarom het natuur wordt genoemd, de dieren daar zijn in het gebied geïntroduceerd. Dus zorg er maar voor en regel dat het niet nogmaals zo uit de hand loopt.

LaatsteAvondmaal | 18-09-18 | 21:22 | 1

Exact.

who cares? | 18-09-18 | 23:10

Zet een hek om een weiland, jaag er honderden dieren in, laat ganzen ongestoord het gras opvreten en bevuilen, geef bij vorst geen water. En dan wachten wie er als laatste overblijft. Een boer zou opgepakt worden wanneer hij dat deed. Maar nu heet het natuur. Die lui zijn of totaal van het geitenpaadje af of zwaar gestoord.

Mart6037 | 18-09-18 | 20:58 | 3

je hebt wel een punt

tsjajaja | 18-09-18 | 21:47

Ik zou moedertje natuur voor de rechter slepen als ik jou was

Titaantje | 18-09-18 | 21:51

Titaantje: het is allemaal door mensen bedacht dus per definitie geen natuur.

who cares? | 18-09-18 | 23:11

Wolvenroedel er in en klaar!

Timide_Aso | 18-09-18 | 20:52 | 5

En jij lekker kijken met je broek op je vieze knieen.

LectoriSalutem | 18-09-18 | 22:53

Een ecosysteem heeft grote jagers nodig. In dit geval zijn wij dat. We moeten ze nu afschieten. Lijkt me geiler als een paar wolven dat doen. Fapfapfap.
En door de introductie van de wolf in YS is o.a. de bever weer bezig met een opmars:
When the grey wolf was reintroduced into the Greater Yellowstone Ecosystem in 1995, there was only one beaver colony in the park, said Doug Smith, a wildlife biologist in charge of the Yellowstone Wolf Project.

Today, the park is home to nine beaver colonies, with the promise of more to come, as the reintroduction of wolves continues to astonish biologists with a ripple of direct and indirect consequences throughout the ecosystem.
Zelfde bron: www.yellowstonepark.com/things-to-do/...
Dat is een goed ding dus.

Timide_Aso | 19-09-18 | 06:48

timide aso ,je moet die rapporten niet al te veel waarde aan hechten ,ze zijn vaak gemaakt met de vader is de wens van de gedachte, of anders gezegd die biologen zijn in staat om de resultaten te helpen .Ze komen ook van de zelfde uni met dezelfde hoogleraar die ook weer gevoed is met de gedachten van een hoogleraar heeft met vele tijdgenoten,wetenschappers lullen wel meer zie het verleden.

pedro300 | 19-09-18 | 08:37
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
watistkoudhee | 18-09-18 | 20:24 | 1

“Natuurbeheer” in Nederland faalhazen bende

psychopeter | 18-09-18 | 19:58 | 1

Precies. Het hart van iedere rechtgeaarde jager bloedt, mede omdat de jagers hebben gezegd dat dit gedoemd was te mislukken voor het hele project van start was gegaan.

who cares? | 18-09-18 | 23:13

Zeg Ronaldo, hoeveel vlees eten jullie cumulatief met alle mensen op de redactie?

Precies.

Houdt toch je hypocriete smoel.

Noltie | 18-09-18 | 19:27 | 2

Jouw opmerking raakt kant noch wal

decksmann | 19-09-18 | 03:18

@ decksmann

Vertel. Een stuk dat het natuurbeheer op de Oostvaadersplassen een dikke ‘told you so!’ geeft en de schrijver die het afschieten van die dieren niet vindt kunnen.

Hoe is dit stuk dan niet hypocriet, als je zelf achter je toetsenbord meerdere stukken vlees per dag naar binnen moffelt?

Noltie | 19-09-18 | 14:10

Het zal de Koning aan zijn reet roesten. Hij kan aan het Loo zwijnen schieten met de captains van Unilever, terwijl het plebs publiek niet mag wandelen in het Loo gebied maar wel de onderhoudskosten mag betalen. nos.nl/artikel/2250508-protest-bij-he...

lingo star | 18-09-18 | 19:24 | 4

Gelul. Er moet veel en veel meer gejaagd worden, het wild klotst de bossen uit. Lekker superscharrelvlees, niks mis mee. Dat gedram van die lullo's en tuinbroeken, niks van aan trekken, mariginale figuren.

paartjehop | 18-09-18 | 19:49

paartjehop | 18-09-18 | 19:49
Prima, kom maar door met die hazen!

Eric Newby | 18-09-18 | 20:12

@paartjehop | 18-09-18 | 19:49
Omdat die SGP/Christenuniejagers alleen de mannetjes afknallen, zodat ze volgend jaar weer veel te doden (of zoals zij het noemen "oogsten") hebben. Lekker "natuurlijk". Heb wel eens gehoord dat ze 100 euro in de pot moeten doen als ze per abuis een jong vrouwtje afschieten.

Watching the Wheels | 18-09-18 | 20:43
▼ 1 antwoord verborgen

Check dit even. Paardje voert urenlange doodstrijd terwijl het langzaam verdrinkt in het moeras. Staatsbosbeheer vindt het leuk om te filmen. Wat is er gebeurd met de regel dat en dier niet onnodig mag lijden en uit zijn lijden verlost moet worden? www.facebook.com/photo.php?fbid=66568... De sadisten van Staatsbosbeheer genieten hier teveel van. Verplaats ALLE dieren alsjeblieft zo snel mogelijk naar elders. dat de medewerkers van Staatsbosbeheer niet achter de tralies verdwijnen is een grote schande voor de ziel van dit land op het vlak van hoe wij met dieren omgaan. Heel erg dit.

Rheia | 18-09-18 | 19:12 | 10

Betaalt, met excuses.

who cares? | 18-09-18 | 23:23

Haha dacht jij dat die paarden verplaatst worden naar het buitenland? Die gaan regelrecht naar een Roemeens slachthuis.

paartjehop | 19-09-18 | 00:43

@ Watching the Wheels

Dat wist ik niet! Wat geleerd. Het ontkracht mijn voorbeeld enigszins, but you get my point :)

Noltie | 19-09-18 | 14:18
▼ 7 antwoorden verborgen

In polen mag je reeën afschieten krijg je alleen de kop mee de rest houden ze zelf.
Moeten ze hier ook doen met de edelherten en de lijpo's die deze vorm van huisvesting bedacht hebben preventief opsluiten zodat dit nooit weer gebeurd.

likdoorn | 18-09-18 | 19:09 | 1

Wild is een van de lekkerste en meest gezonde stukken vlees die je kunt eten.

who cares? | 18-09-18 | 23:24

Er worden dagelijks duizenden beesten voor de slacht gebruikt. Dus die 1000. Tsja. Anders op de wolven wachten..

Rietpieper | 18-09-18 | 19:06 | 2

Wolven mogen in Nederland zich tegoed doen aan schapen, en nog zijn er idioten die vinden dat ons land zich uitstekend leent voor de wolven.
Als in Canada een boer tot de conclusie komt dat een wolf zijn veestapel aanvalt mag U 1x raden wat er gebeurd.

likdoorn | 18-09-18 | 19:12

die wolven gaan nooit achter wild aan in dit land dat stijf staat van de stront van vee.en afrastering waar wolven achter blijven ,wie wil dat het wild niet ,want die worden nog makkelijker prooi voor wolven en mensen ook ,google maar eens hoeveel mensen gedood worden door wolven heden ten dage in de wereld ,wolven in Nederland gaat niet lukken zonder dat mensen een wapen mogen bezitten, want met een roedel helpt veganistisch boe roepen niks

pedro300 | 19-09-18 | 08:41

Uitheemse soorten importeren werkt niet. Juist, dat roep ik al langer alleen afknallen hoeft niet meteen, terugsturen mag ook. Ow wacht, het gaat hier om de Oostvaardersplassen.

BozePaarseMan | 18-09-18 | 19:00 | 1

Wel wat mild, maar OK........

pennestront | 18-09-18 | 19:05

Waar blijven die wolven nou?

Bata4 | 18-09-18 | 18:56 | 1

Zijn thuis met je familie bezig.

LectoriSalutem | 18-09-18 | 22:53

He wat naar dat het project Oostvaardersplassen is mislukt!
En dat de beestjes worden afgeknald.
Ik ken nog zo’n volledig radicaal mislukt NLs project.
Kan daar svp ook worden afgeknald?

pennestront | 18-09-18 | 18:55 | 2

De iPad scholen van Maurice de Hond?

RandyBiel | 18-09-18 | 19:55

Nee, dat zijn mensen. Dieren zijn dingen voor de wet. Het is helaas niet anders. Als je veel mensen krijgt, waardoor het onleefbaar wordt, dan heet dat economische groei. Als die herten een schuld zouden kunnen nemen, dan werden ze niet afgeschoten. Ze moeten een hypotheek nemen, dan krijgen ze antidepressiva i.p.v. de kogel.

Watching the Wheels | 18-09-18 | 20:52

Lekker! Hertenbiefstuk!

dezakloper | 18-09-18 | 18:42

Tientallen miljoenen naar top-amtenaren, advisiesbureaus....... en dan krijg je dit.
Logisch... alles wat ambtenaren verzinnen en uitvoeren is gedoemd te mislukken. Alleen jammer dat er hier echt duizenden slachtoffers zijn uitgehongerd en gemarteld binnen 4 hekken.

Oepsie1234 | 18-09-18 | 18:38

De bedenkers en beheerders van deze lugubere nep natuur gaan er met de baantjes en zakken subsidie vandoor. De onschuldige dieren betalen met hun leven voor dit prestige project.

miss error | 18-09-18 | 18:25

Huilhuil, o die arme Bambi's...
Mag ik er 1 of 2? Ik zal ze goed "verzorgen".

Eric Newby | 18-09-18 | 18:24 | 4

Cobalt bomb | 18-09-18 | 18:40
Ghehe... paardenbiefstuk, verdraaid lekker en onwijs taboe. Niks mis mee!

Eric Newby | 18-09-18 | 18:49

Eric Newby
Het befaamdste biefstuk restaurant serveerde ?????

likdoorn | 18-09-18 | 19:15

likdoorn | 18-09-18 | 19:15
Vertel? Was geloof ik idd paard, toch?

Eric Newby | 18-09-18 | 19:21
▼ 1 antwoord verborgen

Al met al lijkt mij het een prima locatie voor een fatsoenlijke kerncentrale.

Halal gehaktbal | 18-09-18 | 18:22

Het is een beetje de multiculturele samenleving op schaal. En die "geweldige" film van een paar jaar terug, de NPO verslaggeving er over.

Op papier ziet het er allemaal leuk uit.

Rest In Privacy | 18-09-18 | 18:15

Heckrunderen zijn nooit een deel geweest van de natuur, die zijn gekweekt/gefokt door de gebroeders Heck omdat het Nazi-Duitsland wilde jagen op oer-runderen.
Verder zijn de Oostvaardersplassen sowieso geen natuur want dan zouden er vissen zwemmen !!!

wattenstaafje | 18-09-18 | 18:02 | 4

Rommelende Onderbuik | 18-09-18 | 18:07
Ik schrijf u een nijlpaard voor. Vrouwelijk, met een jong.

Eric Newby | 18-09-18 | 18:26

Eric Newby | 18-09-18 | 18:26 | favoriet
Heb ik al. Die zijn me eigenlijk wat te gevaarlijk.

Rommelende Onderbuik | 18-09-18 | 19:02

Rommelende Onderbuik | 18-09-18 | 19:02
Deze reactie biedt veel ruimte voor speculatie. Laat ik me maar inhouden :)

Eric Newby | 18-09-18 | 19:14
▼ 1 antwoord verborgen

het importeren van allerlei uitheemse soorten in de Nederlandse polder is mislukt. Kijk maar naar Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Gouda, ............... .

bergsbeklimmer | 18-09-18 | 17:52

Kunnen we die wolven daar niet los gooien?

Bobdesloper | 18-09-18 | 17:50 | 2

Zijn ze nog niet los dan? Enige reden dat ze er niet heen kunnen, is omdat er een hek omheen staat.

Watching the Wheels | 18-09-18 | 20:57

Yep zodra ze met je familie klaar zijn.

LectoriSalutem | 18-09-18 | 22:54

Joh, dat is geen jagen. Dat is gewoon afschieten.

Jagen is een sport waarbij je de wind in de gaten moet houden, je je in moet smeren met wilden beesten pies, je door de modder moet tijgeren, je je gezicht met roet insmeert, kilometers lopen om je daarna een hernia te sluipen, uren wachten tot dat ene moment... als het al lukt want vaak ga je zonder vlees naar huis.

Hier rij je ernaar toe, loop je 100meter en knal je er een paar af.

Rommelende Onderbuik | 18-09-18 | 17:46 | 4

Klinkt als een plan wat in de Schilderswijk of Kanaleneiland ook zou werken.
Theoretisch zou werken, hè, ik vraag niet om moord..

Wijze uit het Oosten | 18-09-18 | 17:54

Wijze uit het Oosten, werkt ook praktisch natuurlijk. Moord? Alleen als ze er om vragen toch.

AMX pri | 18-09-18 | 20:46

Rommelende onderbuik: je bent een jager of iemand die er zeer nabij staat.

who cares? | 18-09-18 | 23:26
▼ 1 antwoord verborgen

17:00 wordt het epistel geplaatst..... 17:02 etc etc de reacties. Wonderbaarlijk

Argwanus | 18-09-18 | 17:44 | 1

Wat had jij dan gedacht, om 17:00 uur geplaatst en om 16:45 uur etc etc de reacties? Dat zou wonderbaarlijk zijn, toch?

JI-HAAT | 18-09-18 | 18:32

Is er niks belangrijkst te melden. Of willen jullie de Oostvaardersplassen tot een moslim enclave benoemen.

Yalimba | 18-09-18 | 17:39

Prachtig gebied voor woningbouw. Links wil toch betaalbare woningen in de buurt van de randstad? Bouwen nu!

Langshetrandje | 18-09-18 | 17:38 | 1

Ze doen het gefaseerd, ze knallen eerst alle beesten af.

Watching the Wheels | 18-09-18 | 20:56

Na een vraag hoort een vraagteken. Vind jij het ook zo irritant als mensen dat niet gebruiken

Panelli | 18-09-18 | 17:38 | 5

Zoals mensen die hun knipperlichten niet gebruiken

Eric Newby | 18-09-18 | 18:39

Als jij na de woorden "Vind jij" nog niet begrijpt dat het een vraag is

. Dan weet ik het ook niet meer.

Spanjaarden gebruiken 2 vraagtekens. Zouden wij (wordt een vraag) dat ook niet moeten gaan doen ????

Promedio | 18-09-18 | 19:32

hebben we het over leestekens

Is dit nog nieuws? | 18-09-18 | 21:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Kunnen we er niet gewoon een grote vreetschuur in de open lucht voor slachtvee van maken? Varkens, koeien, schapen, geiten, zwijnen, ganzen en kalkoenen gewoon daar uitzetten en dan lekker vrij laten rondlopen /fladderen, chipje onder de huid zodat de eigenaar weet waar ze zijn en als het zover is dat beest vangen ( of afknallen ) en meenemen voor de slacht. Beest een goed leven gehad, wij een goed stukje vlees en geen schrijnende gevallen van voedselschaarste in de winter.

Graaisnaaiert | 18-09-18 | 17:38 | 3

Dan heb je wel een gebiedje groter dan de Oostvaardersplassen nodig.

Boerkablaffer | 18-09-18 | 17:41

Begin is er dan, verder is in Groningen en Drenthe ook nog ruimte zat. Gewoon beginnen en niet verder doorneuzelen met idealistische feelgoodprojectjes, gewoon pragmatisch handelen. We hebben beperkte ruimte, veel te veel mensen en sterven van de regeltjes en bemoeizuchige geubsidieerde zeikcommissietjes en belangentuthola's, dus is er maar 1 oplossingp; projecten kant en klaar ionder de neus drukken waartegen ze alleen maar ja of nee kunnen zeggen. En een "nee" betekent dan ook dat je verder je bek moet houden over de al lopende faalprojecten - zoals die Oostvaarders Plassen -; het is slikken of stikken wmb.

Graaisnaaiert | 18-09-18 | 19:05

Jachtgronden voor het plebs

boerenvla | 18-09-18 | 20:35

Vet cool. Echt jammer dat ik geen jachtakte heb.

The2Amendment | 18-09-18 | 17:33 | 1

Nee.

who cares? | 18-09-18 | 23:27

De Oostvaardersplassen: betonnen paden met links en rechts wat kadavers op de tot die honderdste millimeter afgekloven begroeiing. En wij waren er nota bene in de zomer. Hoe ze aan die prachtige beelden in "De Nieuwe Wildernis" zijn gekomen is mij een raadsel.

MickeyGouda | 18-09-18 | 17:33 | 1

De Nieuwe Wildernis is volksverlakkerij in optima forma.

who cares? | 18-09-18 | 23:28

Doe gewoon wat leeuwen erbij ofzo. Da's pas natuur.

Leptob | 18-09-18 | 17:31 | 1

Het is een vegetariërsproject hoor.

Pislinq | 18-09-18 | 17:46

Hoelang duurt het nog voordat die wilde zwijnen afgeknald mogen worden. Het is afwachten totdat de varkenspest hier komt door die beesten en dan gaan ze alsnog dood. Maar dan door ziekte.

varkensboer | 18-09-18 | 17:30 | 2

Varkenspest komt niet door die beesten, die beesten krijgen het.

boerk | 18-09-18 | 17:37

Laatst liepen er twee zo op mijn oprijlaan. Soms hoor ik het aan de hond, wordt ze helemaal gek, als ze later buiten is snuiven.

gato | 18-09-18 | 17:51

De ´biologies-dynamiese´ natuurmaffia is toch zo gecharmeerd van wolven?
Zet een paar roedels uit in die Oostvaardersplassen.
Wellicht krijgen de geterroriseerde schapenboeren in dit land dan weer wat lucht.

Overigens kan ik nú al met gemak voorspellen dat dat gedweep met wolven van de bio-hippies en andere geitenwollen-sokken-met-sandalen-dragers binnenkort óók uit de klauwen gaat lopen.

Peter Emile | 18-09-18 | 17:28 | 1

het is wachten tot dat de eerste wandelaar of kind (ja die spelen nog buiten op het platteland) wordt aangevallen. stelletje naieve randdebielen zijn het gewoon.

Captain_Dipshit | 18-09-18 | 17:40

Daha, daar zijn de kogels dus die eigenlijk naar onze mannen in Afghanistan hadden gemoeten.

Het Licht | 18-09-18 | 17:26 | 2

Je kan er ook een paar verwarde Afghanen met messen tussenzetten.

HoerieHarry | 18-09-18 | 17:28

Als de pleuris uitbreekt in dit land dan hebben we meer jagers dan mariniers intussen. Ergo, lang leve de jacht!

ILF2 | 18-09-18 | 17:48

Vergelijkt Ronaldo nu Marokkanen met edelherten?

Boerkablaffer | 18-09-18 | 17:25

Gewoon vangen en aan de wolven voeren, in Drente.

Ruimedenker | 18-09-18 | 17:25

Mooi. Nu nog hetzelfde doen met het linkse pracht project : ontwikkelingshulp. Zorgt namelijk precies voor hetzelfde effect in Afrika. Maar hé, daar zit een miljarden industrie achter hé, gaat dus nooit gebeuruh.

Suncatcher | 18-09-18 | 17:24

Hertenvlees is heerlijk, in dit geval een soort van biologisch, het veevervoer is minimaal, jagers hebben weer wat te doen. Waarom deze bijna onuitputtelijke bron van voedsel niet omarmd wordt door alle marqt-types is mij een raadsel.

Rest In Privacy | 18-09-18 | 17:23 | 4

ja helemaal mee eens gewoon door afschot een stabiele groep creeeren..
men vergeet met dit soort projecten nog wel eens dat de mens gewoon al sinds de oertijd boven aan de voetselketen staat.. dus dan moeten wij onze taak ook gewoon uitvoeren. maar ja gewoon het vlees verkopen genereren ze ook nog eens een beetje inkomsten

Captain_Dipshit | 18-09-18 | 17:44

Hangt er van af hoe ze afgeschoten worden. Als het met hagel is, ga ik er liever eerst met een metaaldetector overheen voordat ik hem aan het spit rijg. Heb in mijn jeugd een vervelende eetervaring met duiven gehad.

Jos Tiebent | 18-09-18 | 18:05

Kom hoe heet ie: eens, maar jagers voelen er weinig voor om het zooitje dat deze zogenaamde natuurliefhebbers ervan hebben gemaakt op te ruimen.

who cares? | 18-09-18 | 23:31
▼ 1 antwoord verborgen

Herten moeten dood, paarden worden verhuisd.
Discriminatie.

HoerieHarry | 18-09-18 | 17:23 | 4

En een bijenkoningin dan?

Gulliver | 18-09-18 | 17:39

Ja paarden hebben benen, nemen de benen

boerk | 18-09-18 | 17:39

En king charles-spaniëls?

Mr_Natural | 18-09-18 | 17:41
▼ 1 antwoord verborgen

"Groot experiment met het importeren van allerlei uitheemse soorten in de Nederlandse polder is mislukt."

(....)

Nee, deze is té makkelijk....

Peter Emile | 18-09-18 | 17:22 | 1

Het werkt niet, heeft nooit gewerkt.

Pislinq | 18-09-18 | 17:48

VerhuisT met een T bij de NOS! Zucht. (paarden worden verhuisd, die verhuizen niet zelf)
nos.nl/

watergeus | 18-09-18 | 17:21 | 1

Mag tegenwoordig allemaal. De Dikke van Dale wordt al herschreven.

Pislinq | 18-09-18 | 17:49

Nu weer ophef dat ze afgeschoten worden zeker?

jip_86 | 18-09-18 | 17:21 | 3

Maar natuurlijk ophef. Het had nóóit zover mogen komen. Afschieten in de herfst van zieke en zwakke dieren die weinig kans maken de winter te overleven, ja zeker. Maar 1100 (!!!) gezonde herten afschieten is een regelrechte schande en heeft helemaal niets(!!!) met natuurbeheer te maken.

Lupuslupus | 18-09-18 | 17:25

Schande? Ik denk hertenbiefstuk, stoofvlees, goulash. Jammie!

Antigoog | 18-09-18 | 19:25

@Lupuslupus
Dus je punt is dat ze eerder met afknallen hadden moeten beginnen?
Komt wel goed zo hoor...
.
PS "Per jaar worden er in Nederland 550 miljoen dieren geslacht. Dat zijn 1,5 miljoen dieren per dag."

hotmint | 18-09-18 | 21:01

Ach, de mens is en blijft dom. Als er ooit een Westvaardersplas komt maken we dezelfde fout nog een keer.

Bauchschmertzen | 18-09-18 | 17:19 | 1

Eens!

CalamityJane | 18-09-18 | 18:24

Doodschieten = zielig
Lekker laten gaan en door gebrek aan voedsel dood laten gaan (as nature intended) = zielig
Bijvoeren is lief, maar en zorgt uiteindelijk voor alleen maar grotere populatie + problemen. = zielig
Kortom, alles is zielig. Zet een paar leeuwen uit ofzo.

Godwint | 18-09-18 | 17:19 | 1

En verscheurd worden door (verder uiterst onpraktische) leeuwen is niet zielig?
Nah, netjes afknallen en opeten toch maar.

hotmint | 18-09-18 | 20:58

Afmaken met kogels?

Zet het hek open en laat de auto zijn werk doen. Bijkomend effect: meer werk voor de auto herstel bedrijven - een enorme economische boost.

hangtiet met knoop | 18-09-18 | 17:18

Damherten zijn racistische dieren met hun zwart-wit spelletje, afschieten is dus niet meer dan terecht.

Mr_Natural | 18-09-18 | 17:18

Wie dieren in het wild wil zien zonder dat ze vervelende dingen overkomt moet naar de tekenfilms van Disney kijken. Puur natuur zoals die zou moeten zijn.

Jan Passant mk2 | 18-09-18 | 17:18 | 2

Puur natuur op postzegelformaat werkt niet.

Lupuslupus | 18-09-18 | 17:21

Puur natuur op beeldschermformaat werkt prima. Na afloop zit de jager vastgebonden aan een boom en de grote grazers en herten bouwen een inclusief clubhuis en leven nog lang en gelukkig.

Jan Passant mk2 | 18-09-18 | 17:27

Wat ik niet begrijpt is dat hier in Nederland totaal niet over mestproblematiek wordt gesproken aangaand deze heckrunderen , terwijl ze onze veehouders het vuur aan de schenen leggen als er een kalf teveel is geboren en ze dan een boete krijgen van duizenden Euro's, omdat er dan te veel mest vrijkomt.

Havenwerker | 18-09-18 | 17:18

Kunnen we een maakbaar ecosysteem vergelijken met een maakbare samenleving?
En wat zijn dan de conclusies?

J-van-de-Bontekoe | 18-09-18 | 17:17 | 1

Best een flauwe vraag.

Pislinq | 18-09-18 | 17:50

De discussies hierover zijn geweldig. De ene kant noemt de hongerdood natuurlijk en het feit dat vele dieren omkomen de natuur. Alleen de sterkste overleven immers! Dat is in principe waar. De andere kant noemt het een veehouderij en dus hebben mensen de verantwoordelijkheid. Dat is in principe ook waar.

De stupiditeit van Frans Vera zat 'm hier in. Toen de Oostvaardersplassen niet verder werden ontwaterd ontstond er een floristische interessant gebied. Dat is volstrekt verdwenen. Als je nu een opname van de flora zou maken zouden maisvelden nog diverser zijn. Maar desalniettemin zette Vera zijn hakken in het zand, liep rond te schelden dat iedereen het maar niet begreep.

omanders | 18-09-18 | 17:15 | 6

Het is natuurlijk wat moeilijk om te bepalen wat een natuurlijk ecosysteem zou moeten zijn voor een stuk land dat wij zelf hebben gecreeerd. Wat zou daar dan moeten groeien, bloeien en rondlopen aan flora en fauna? Da’s gewoon wat atbitrair.
Men had er ook voor kunnen kiezen er helemaal niks aan te doen en het te laten overwoekeren door snelle groeiers als wilgen, berken en beuken. Dan had je ook een supersaaie monocultuur gehad omdat andere planten en bomen geen kans krijgen.

Titaantje | 18-09-18 | 17:29

@Titaantje | 18-09-18 | 17:29

Maar diverser dan dit. Het ecosysteem was dan overigens gestabiliseerd op broekbos - Er is een stuk in het naardermeer - en rietland. Het *plan* was dan ook dat grote grazers de succesie - de opeenvolgende kolonistatie door soorten totdat een ecologische evenwicht wordt bereikt - constant een stuk terugzette. Maar wat er is gebeurd is een doodsaaie grasvlakte tot op het bot afgegraasd. In de wilde natuur wordt dit tegengehouden door grote jagers. Nog niet eens zoveel doordat ze zoveel dieren pakken, meer doordat ze ze opjagen en dus langdurig stukken de kans krijgen terug te groeien.

Maar in de kleine gebieden van Europa kan dat niet echt goed. Daar moet je vee uitzetten, beheren als halfwild vee - Zoals bijvoorbeeld Lipizaners of vee in het New Forest - en zo kan je dat effect simuleren.

De mooiste bossen van Duitsland zijn Hüdewälder bossen waarin vee vrijelijk kon rondscharrelen en -vreten maar waar ze naar verloop van tijd weer uit werden gehaald.

omanders | 18-09-18 | 18:29

Omanders
Precies, het is een kwestie van keuzes maken en die zijn arbitrair. De keuze was aanvankelijk voor weide- en watervogels. Nu blijken die aan het kortste eind te trekken omdat de grazers alles kaal vreten. De grazers waren juist weer geïntroduceerd om de boel open te houden en het niet een groot berken, wilgen en beukenbos te laten worden zonder enig zonlicht op de bodem. Nu blijkt het middel nog erger dan de kwaal.
En de reden is zoals jij al hintte: de natuur is te kleinschalig geworden voor een geheel sluitende en evenwichtig ecosysteem. Maar een evenwichtig ecosysteem is natuurlijk altijd een illusie, want de crux van evolutie -survival of the fittest- is nu juist dat de omstandigheden altijd uit evenwicht zijn en evolutie dat probleem dient op te lossen.
Maar daar hebben we tegenwoordig geen tijd voor, om evolutie zijn gang te laten gaan en daar duizend, tienduizend jaar voor uit te trekken. Nee we willen nu natuur, meteen, instant. Gebiedje gisteren ingepolderd, vandaag dieren en bomen neergeplemd en morgen recreeeren. Langzamer dan dat mag het allemaal niet duren.

Titaantje | 18-09-18 | 22:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Het afschieten des edelen gaat beginnen.

Mr_Natural | 18-09-18 | 17:14

De Serengeti van de Flevopolder is zo groot als 2 voetbalvelden.
Het was eigenlijk de bedoeling dat die beesten van ellende zouden creperen, maar blijkbaar neuken ze te veel dus moeten ze maar afgeschoten worden want "vol is vol"

Osdorpertje | 18-09-18 | 17:14

Hè wat jammer nou ! Eerst de maakbare samenleving, toen de multiculti samenleving, en nu ook al de maakbare natuur mislukt. Het valt niet mee om links te zijn vandaag de dag.

Bolder | 18-09-18 | 17:14

Graus neemt nog een bitterballetje in Den Haag.

van Oeffelen | 18-09-18 | 17:13
-weggejorist-
Bolder | 18-09-18 | 17:11

Ik spreek wel eens jagers. Toen ergens in juli die tanker lekte in Rotterdam was er die enorme (en begrijpelijke) heisa om ganzen te redden, schoon te maken en weer uit te zetten. Ik vond dat ook wel nobel. Maar helaas... de jager die ik sprak zei dat hij het erg sneu vond dat er zoveel moeite werd gedaan om die vogels te redden. De volgende dag, of week, of whatever, "schieten ze ze kapot want er zijn er veel te veel daar". Dat regelt de overheid dus. Het is maar een voorbeeld van elkaar bijtend natuur onderhoud, er zullen er ongetwijfeld nog honderden anderen zijn.

Dutchbeaurouge | 18-09-18 | 17:10 | 1

Net als ons importprobleem.

Normpje | 18-09-18 | 17:21

Een kinderboerderij waar de dieren niet worden bijgevoerd, raar he dat het niet werkt.

073Cab | 18-09-18 | 17:08

Hoe smaakt edelhert eigenlijk?

HoerieHarry | 18-09-18 | 17:07 | 6

Het lekkerst zijn de edele delen, alsof er een engeltje over je tong piest.
Nadeel: er zit wel een beetje een Oostvaardersplassmaak aan.

Mr_Natural | 18-09-18 | 17:19

van Oeffelen | 18-09-18 | 17:14
Laatst gevulde geitenreet gegeten maar daar zat een vreemd smaakje aan.

Mr_Natural | 18-09-18 | 17:25

Gut gut wat is reerug lekker. Niet! Het is de duurte die het lekker maakt. Heb vaak de kans ree, haas, wild zwijn te eten. Het interesseert me niet. Vindt het niet lekkerder dan een goeie gehaktbal.

CalamityJane | 18-09-18 | 18:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Vervelend dat de dag niet doorloopt onderaan op Geenstijl.

gato | 18-09-18 | 17:06 | 1

Same here.

Normpje | 18-09-18 | 17:19

Weet nog wel een ras waarvan ik vind dat we ook een overschot hebben. Mag dat?

Flightless bird | 18-09-18 | 17:06 | 6

@Glasgow Argus
Wat dacht je van ganzen?!
Vreten hier de boel op, kweken een heel nest jongen en gaan snel weer naar Afrika. De opvreters!
Maar, geef je ook gelijk. Wilde zwijnen wil je hier ook niet hebben, zeker niet in je eigen tuin.

Flightless bird | 18-09-18 | 17:17

Afknallen, prima plan.
Als we het tenminste over het zelfde ras hebben.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 18-09-18 | 17:18

@Glasgow Die ganzen gaan tenminste nog terug baar Afrika. Dat andere - lichtbruin getinte - soort gaat nooit meer terug.

Leffe Blonde | 18-09-18 | 20:27
▼ 3 antwoorden verborgen

ja, uiteindelijk is abknallen de beste oplossing.
Het heerlijk doorladen, spannen, aanleggen en recht tussen die reebruine oogjes knallen is eigenlijk het leukste van het werk bij SStaatsbosbeherr.

King of the Oneliner | 18-09-18 | 17:06 | 6

Begin jij maar eens met een mooi bladschot in plaats van moeilijk te doen met tussen de ogen.

miko | 18-09-18 | 20:23

Synecdoche | 18-09-18 | 20:20
Aha,shit,tweede.

miko | 18-09-18 | 20:25

Idd een snelle dood is beter dan ze laten verhongeren in dit park. (jawel, dat is het)
En snel de buit doorgeven aan restaurants en de rest invriezen voor de kerst.
Want normaal importeren we dit spul massaal...

hotmint | 18-09-18 | 20:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Stelletje klootzakken, experimenteren met dieren.

gato | 18-09-18 | 17:05 | 2

Je bedoelt tegen beter weten in..... Maar gelukkig hebben die gasten die zoveel van dieren houden weer wat te knallen...

JI-HAAT | 18-09-18 | 17:16

Ji-haat: degenen die zoals gato terecht zegt experimenteren met dieren zijn juist niet se jagers maar mensen die de jacht haten.

who cares? | 18-09-18 | 23:35

Dieren zijn net mensen.
Zet er teveel bij elkaar en het gaat fout.

Gulliver | 18-09-18 | 17:04 | 1

Mensen zijn ook gewoon een diersoort. Aan de top van de ladder helaas.

Halal gehaktbal | 18-09-18 | 18:28

Jammer. Hield het klootjesvolk zo lekker bezig.

two ball cane | 18-09-18 | 17:03

De wal heeft het schip gekeerd...

frank87 | 18-09-18 | 17:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken