Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof – Gewaarschuwd kabinet schrikt alsnog van voorspelde Oekraïense plofkiptsunami

"Ondertussen wordt de Nederlandse kippenboer die zich wél houdt aan Europese regelgeving benadeeld. Met de groetjes van Brussel."

“Deze export kan dus inderdaad op basis van de afspraken die in het associatieakkoord met Oekraïne zijn gemaakt. De Europese Commissie heeft aangegeven dat dit gebruik op deze wijze niet  voorzien was en is daarover in overleg met Oekraïne. Nederland blijft hierover in overleg met de Europese Commissie.” Was getekend, staatssecretaris van Financiën Menno Snel (D66) afgelopen donderdag in antwoord op Kamervragen van Lammert van Raan (Partij voor de Dieren). 

Hate to say I told you so, schalde het over de partijburelen van de Partij voor de Dieren. Want Marianne Thieme had nog voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne op woensdag zes april 2016 hiervoor gewaarschuwd: de Oekraïense kippenkeizer Myronivsky Hliboproduct (MHP) gaat de Europese markt overspoelen met een plofkiptsunami.

En zo geschiedde. MHP heeft een megakippenboerderij in Vinnytsia waar jaarlijks 110 miljoen kippen worden gehouden, geslacht, bevroren en geëxporteerd. Het bedrijf is van plan om tussen 2021- 2022 het totaal aantal kippen op te voeren tot ruim 400 miljoen. Het bedrijf opende een fabriek in Veenendaal waar de kippen verder worden verwerkt. Invoerheffingsvrij. 

NGO’s Accountability Counsel en Central and Eastern European Bankwatch Network hebben inmiddels klachten ingediend bij de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling en de Wereldbank. De eerste heeft de klacht ontvankelijk verklaard, de tweede komt binnenkort met een uitspraak. 

En het is dus plofkip want het bedrijf voldoet nog niet aan de Europese normen. Staatssecretaris Snel in zijn beantwoording: “In het associatieakkoord is bovendien afgesproken dat Oekraïne zich zal inspannen om zijn wetgeving in overeenstemming te brengen met die van de EU, ook op het terrein van dierenwelzijn en diergezondheid.” Kiev hoopt dit in 2021 op orde te hebben.

Juist ja, een inspanningsverplichting. Ondertussen wordt de Nederlandse kippenboer die zich wél houdt aan Europese regelgeving benadeeld. Met de groetjes van Brussel.

Van Raan noemt de megaproductie en agressieve exportstrategie van MHP ‘een Europa-brede race-to-the- bottom’. En het antwoord van het kabinet is dus zoals hierboven beschreven: “De Europese Commissie heeft aangegeven dat dit gebruik op deze wijze niet  voorzien was en is daarover in overleg met Oekraïne.”  

Hier helpt geen inlegvelletje aan. Het devies luidt derhalve: Koopt allen Hollandse kip.

Reaguursels

Inloggen

Prima toch? Specialiseren onze boeren wel in andere dieren. Wat ik niet zie is er niet. En als men hier in Nederland ze toch het zuur wilt maken daar in Oekraïne, dan sturen wij toch een paar politieke activisten op uit het netwerk van Dierenpoes? Die politieke activisten hadden ze van ons nog tegoed van het Oekraïne-referendum.

Alexander des Burgus | 16-07-18 | 01:28 | 1

U doelt op Folkert van der Graaf? Die zat volgens mij in het netwerk van GL. Tegenwoordig ook gedoog stemvee voor de vv(d). Overigens denk ik niet dat je zomaar even overstapt van het houden van een dier naar een ander dier. Dit kost een hoop geld en je hebt dan ook nog eens een enorme kennisachterstand. De vergeetachtige demofobe kantklosser Prutte had dat verdrag gewoon niet moeten tekenen na het referendum.

O2Neutraal | 16-07-18 | 08:40

Ik eet al jaaaaren geen kip meer.

Elessir | 15-07-18 | 23:39

Wat een dom inlegvelletje "koopt Hollandse kip".
Als varkens naar Parma worden gebracht en daar geslacht worden, mag het Parma-ham heten. Wat Oekraine dus kan gaan doen is Nederlandse kip verkopen als ze het slachten verplaatsen.

mark1487 | 15-07-18 | 20:15 | 3

Staat me bij dat het chloor kippen zijn, en de consument wil dat niet op z'n bord. Daarom hebben ze een verwerkingsfabriek in Veenendaal die de boel omkipt naar NL kippenvlees. Sticker erop dat het verwerkt is in NL en zo belazeren ze de boel.

Jezusaapje | 15-07-18 | 20:33

Chloorkippen komen uit Amerika.

piloot47 | 15-07-18 | 23:50

Chloorkippen? Ze hebben in Tsjernobyl vast wel iets beters staan.

Alexander des Burgus | 16-07-18 | 01:24

Doet me denken aan de afschaffing van de werkverhunningsplicht. Kon toch niet anders want EU plicht en toch gingen onze ministers met droge ogen beweren dat er slechts 5000-7000 migranten zouden komen. Leest u t zelf na zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-2...

Niemand geloofde t. Niemand kwam er op terug. Het zijn er nu 250.000

Shoarmamasutra | 15-07-18 | 19:05

Met zoveel miljoenen kippen op een kluitje kun je natuurlijk wachten op fipronil salmona en vogelpest. Onze eigen kippenfokkers zullen daardoor het loodje leggen en Rubberen Rutte lacht dat wel weer weg met een inlegvelletje.

copywriter | 15-07-18 | 18:59 | 1

Baantjes voor vrindjes gaan boven leed voor de dieren en de ellende van de burgers, zo denkt een bekende vergeetachtige demofobe kantklosser van de vv(d).

O2Neutraal | 16-07-18 | 08:42

Doe mij dan liever maar die Amerikaanse chloorkippen. Ff lekker deppen en alle salmonellas en lysterias weer kistjewijlen.

Maar goed. We wisten het hier bij Geenstijl al van te voren. Ik en velen stemden tegen. Tegen won. Dus nu kan de bangmakerij toch stoppen. Volk heeft gesproken. Toch?

Shoarmamasutra | 15-07-18 | 18:47

Kwestie van niet kopen inderdaad. Staat vrij duidelijk op de verpakking.

JWZ_JMK | 15-07-18 | 18:45

"was niet voorzien", geloven jullie dat echt?

Patatter | 15-07-18 | 18:09

Waar vraag is komt aanbod. Zolang wij die kipnuggets KFC en döner blijven eten zal de (plof)kip geen goed leven hebben. Het is onze eigen schuld dat dit bedrijf ons naait. Arme kippen en varkens in megastallen. 2021 is nog ver weg, 400 miljoen gemartelde kippen per jaar!

JCAD | 15-07-18 | 17:50 | 3

Is zeker een vraag-aanbod verhaal. Maar daarbij komt dat hier legbatterijen niet mogen en daar de subsidie erafdruipt. Kortom concurrentievervalsing van de hoogste orde en dat mede door toedoen van de eigen overheid van ons. Iets waar Trump juist voor zijn eigen volk tegen strijdt en waar onze onnozele politici dan op afgeven. Hoe gek wil je het hebben?

Mart6037 | 15-07-18 | 18:01

Ik eet geen KFC voer en alleen Döner van jonge dartelende koetjes.

Shoarmamasutra | 15-07-18 | 18:48

Tsja megastallen, vanmiddag hier over de grens in het Duitse Rheine stond ook zo'n megastal met varkens in de hens. Tussen de 8.000 en 10.000 kwamen der niet uit.

Kopieerapparaat | 15-07-18 | 22:45

Dat krijg je als je met criminelen omgaat!

Billy24 | 15-07-18 | 17:33

Al jaren vreet ik geen kip meer afkomstig van de supermarkt. Echt, doe mij maar gewoon echt verse kip, denk aan de slager bijv. Of zoals nu in Portugal waar ze gebraden kip van de grill inclusief friet en rijst voor 2 personen voor nog geen 12 euro verkopen. Die kippen zijn biologisch overigens.

Klutskwijt | 15-07-18 | 16:57 | 1

Het riekt ook zo goor als het, ruikend naar amoniak ofzo, gelig uit de verpakking komt.
Daarbij, jumbo en AH hadden tocheen convernant getekend ofzo?

boerk | 15-07-18 | 18:06

En dit is dus nog een reden waarom de EU een vrijhandelszone en neutraal verdedigingspact met respect voor basale vrijheden en autonomie voor historisch gevestigde minderheden zou moeten worden i.p.v. een Staat der Staten. Je kunt prima vrijhandel voeren o.b.v. lokale regelgeving. Wij bepalen de regels waar een bedrijf aan moet voldoen om in of met Nederland te handelen, Oekraïne de regels in Oekraïne, de Britten in GB en de Duitsers en Fransen in DE en FR.

Daarbij hoeft slechts een simpel Europees Hof of een Europese Raad van staatshoofden te oordelen of een land wel of niet aan het openstellen van haar grenzen voor producten uit het buitenland en gelijk behandelen van buitenlandse bedrijven voldoet en niet stiekem staatssteun geeft of anderszins de handel blokkeert. Doet een land dat toch, kunnen de andere lidstaten voortaan import uit dat land belasten en eventueel geldstromen of export naar dat land, tot het overstag gaat.

Harmoniseren kan nog steeds. De landen kunnen van elkaar leren, kijken welke regels waar het beste werken en die kopiëren. Maar als Nederlanders toch wat meer begaan zijn met dierenwelzijn dan Oekraïners kunnen wij en zij strenger of milder daarin zijn. Bedrijven moeten dan zelf maar uitvogelen of ze beter aan de strenge normen kunnen voldoen en handelen met iedereen of alleen met de soepeler landen.

In ieder geval blijft de politieke macht op die manier gezond verdeeld, bepalen we zelf wie en hoeveel migranten we binnenlaten, waar producten aan moeten voldoen en heeft niemand een noodzaak om uit de EU te stappen, omdat die in zo'n geval louter voordelen van vrijhandel en wederzijdse bescherming van de neutrale buitenlandpolitiek biedt. Al moet uitstappen altijd mogelijk blijven, grondwettelijk vastliggen en relatief makkelijk zijn.

Van mijn part houden we de Euro, maar dan zonder ECB-beleid, als een mandje van nationale munten. Waarbij elke munt een aandeel heeft in verhouding tot de bevolking en\of economie van die lidstaat. Landen die potverteren kunnen dan zoals Griekenland Drachmes bijprinten om hun tekort te dekken of ordentelijk failliet gaan. In de VS kunnen staten of steden ook (bijna) failliet gaan zonder dat de koers van de Dollar de bodem in gaat of DC die staat moet "redden". Spaarders van failliete banken kun je dan, als je per se wilt, redden met bijdrukken van je eigen nationale munt (of schuld). De rest van Europa betaalt hooguit indirect mee door het kelderen van de Euro als dit massaal in veel grote lidstaten zou gebeuren en daardoor de waarde van hun munten in het Euromandje zou dalen. Maar dat kun je dan als burger tenminste ontwijken door je geld in Guldens te laten zitten (hopend dat onze banken niet over de kop gaan). De koers van de Euro wordt dan, heel democratisch, bepaald door het gekozen beleid van de verschillende lidstaten, waarbij de meeste stemmen en de meest aan welvaart bijdragende leden het zwaarst wegen.

Wol | 15-07-18 | 16:51 | 1

Zoals het dus voor de EU was met de EEG...

dutch bikkel | 15-07-18 | 17:51

Btw, bewust boodschappen doen (etiketten lezen en vergelijken) maakt het inkopen van de weekboodschappen op je vrije zaterdag tot een volledige dagbesteding. Beter ga je helemaal niet meer naar de super en leg je je blinde vertrouwen maar in bepaalde marktkooplieden en natuurwinkels. Ondertussen wel ff de broekriem aanhalen.

mozaard | 15-07-18 | 16:06

Of voor € 24,50 per kilo koop je een biodynamisch scharrelstreekkipfiletje. Of kies vanwege die hoge prijs ervoor hooguit 1x per maand kip te eten. Ik weiger gewoon minder te betalen dan 15 euro.

mozaard | 15-07-18 | 16:00 | 2

Bij de Lidl koop ik een zak diepvrieskipfilets, een kilo voor EUR 5,69. Dirk heeft verse kippenbouten van EUR 3,59 per kilo. Zodra ik de loterij win begin ik mijn eigen kippenboerderij, en ga ik biologische oliefolie kopen van EUR 34,50 voor 0,5 l. Tot die tijd gaan de plofkippen drie keer per week in de sojaolie van EUR 1,35 per liter.

Rhenium | 15-07-18 | 17:07

Wij eten geen kip meer, liever vis direct van de vis afslag/ visboer ipv kip en een lekker stukje vlees van een lokale vleesboer. Vanmiddag geslagt, vanavond in de diepvries.

boerk | 15-07-18 | 18:08

Dit heeft onze overheid op een presenteerblaadje geserveerd gekregen in de vorm van een referendum, en ze waren allemaal voor. Andere belangen hadden prioriteit.

marrretje | 15-07-18 | 15:48

Complimenten en grote waardering voor de referendumstemmers over het Oekraïne verdrag. Werd door Rutte afgedaan met een inlegvelletje voor de plofkip.

JohnWalker | 15-07-18 | 15:39

"Gewaarschuwd kabinet schrikt alsnog van voorspelde Oekraïense plofkiptsunami"

Het verbaast mij dat die 24 schijndoden van het kabinet nog hersenactiviteit lijken te hebben.

der_feldwebel | 15-07-18 | 15:16

Ik zeg wel tegen meer "nee" als alleen Oekrainese plofkippen. Ik zeg gewoon "nee" tegen de anschluss van Oekraine bij de EU. Gaat alleen maar gedonder van komen en alleen multinationals hebben er - op de korte termijn - baat bij. Dat IJzeren Gordijn was een prima iets, we hadden het gewoon bij ontspanning moeten laten en vriendschappelijke banden met Midden- en Oosteuropese landen moeten opbouwen. Niet een of ander economisch monstergedrocht ermee aangaan, met alle geopolitieke ellende van dien. Waar 1 machtsblok expansiepolitiek bedrijft gaat dat ten koste van een ander. Dat leert iedereen op de basisschool, wat zeg ik, al op de kleuterschool. Als er 2 kutkoters etteren wordt er eentje links op de mat gezet en de ander rechts en dan spelen ze maar apart. En zo simpel is het.

Graaisnaaiert | 15-07-18 | 14:44

Ze worden gewoon onder toezicht van de NVWA omgekat zodra ze verpakt worden in een Nederlandse uitsnijderij komt er een piepklein keurmerk onderop de verpakking met nl.... dus U denk dan en Nederlandse kip hoera!!!

likdoorn | 15-07-18 | 14:39 | 1

90% van die plofzooi zit in duizenden in de fabriek vervaardigde vreetmeuk dat ze ook nog eens voedsel durven te noemen en dan staat er echt geen Land Van Oorsprong meer op.

Breinbrouwsels | 15-07-18 | 15:10
-weggejorist-
StekkerEruit | 15-07-18 | 14:15

In Nederland zijn er ook nog plofkippen. Betaal gewoon wat meer voor je vlees en kies biologisch of met 3 sterren beter leven keurmerk.
En mocht je het niet eens zijn met het investeringsbeleid van je bank: Je kunt ook overstappen:
eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/

ZoltarTheMagnificent | 15-07-18 | 14:08

Ach als Markie en Penthouse er maar wat leuks aan overhouden.

bijna_raak | 15-07-18 | 13:54 | 1

Levenslang gratis kip. Als 't aan mij ligt 't eerste.

Breinbrouwsels | 15-07-18 | 15:12

Is toch logisch?
Het doel -dwz de dubbele agenda- van onze EurObese zuipende leiders is alles wat nationaal is kapodtstuck te maken. Economieën, banken, kleinbedrijven, alles. Allemaal ten faveure van brussel, wat ‘wel als reddende engel’ wil figureren, en hierdoor weer meer macht voor zichzelf genereert. Voor eigen macht en eigen cv’s en ten koste van hardwerkende belastingbetalende eu-kudtburgers.
Zal nooit lang meer duren. Landverraad wordt steeds breder niet meer geaccepteerd.
Steeds breder........

pennestront | 15-07-18 | 13:46 | 1

Eurobees. Mooi.

Ernst Oosters8389 | 15-07-18 | 13:52

Voor al die zakkenwassers die menen dat het volk te dom is om te stemmen: Dit was precies waar het volk tijdens het referendum tegen was en het kabinet 2 jaar te laat achter komt.

Daarmee bewijzend dat het kabinet dommer is dan de gemiddelde Nederlander en per direct onder curatele gesteld dient te worden. Door het volk wel te verstaan, en niet door Brussel wegens net zo dom.

van heinde en verre | 15-07-18 | 13:43 | 1

Het referendum was bedoeld om de Nederlandse burger wakker te schudde en te laten zien hoe Nederland aan de leiband van Europa ligt.
En zo geschiedde.
Oekraïne was bijvangst.
Een grote drol van een bijvangst, dat dan weer wel.

Analia von Solmsch | 15-07-18 | 13:59

Ik vroeg onlangs in een café in de Bilt aan een jonge vrouw waar ik
een poelier kon vinden. Ze kende het woord geeneens.

Ernst Oosters8389 | 15-07-18 | 13:42 | 2

Waarschijnlijk dacht ze aan een oneerbaar voorstel van jou kant hahaha

likdoorn | 15-07-18 | 14:41

Zit wel wat in want poelier is een ander woord voor pooier vanwege de kippetjes.

Breinbrouwsels | 15-07-18 | 15:14

Wees geen beest, eet geen dier. Probleem opgelost. Goed voor je gezondheid ook nog eens.

HijgentHert | 15-07-18 | 13:39 | 11

Zo jammer dat er weer zo een "voel je schuldig" dat je vlees eet smaakje aan zit. Stomme activist.

marrretje | 15-07-18 | 15:56

marrretje | 15-07-18 | 15:56

Schuldgevoel zit toch echt in jezelf. En dat verklaart die felle reactie hier en daar. En activist? Wie pleit vóór het eten van vlees is evengoed (of evenmin) een activist.

HijgentHert | 15-07-18 | 16:05

Vanavond maakt mevrouw Hert een indische godenmaaltijd met nassi, vega sateh en babi pangang, oregano en koriander en meer. Koel gemberbiertje erbij. Met vega krijgt je ook het gevoel voor smaak weer terug. Van harte aanbevolen! *alvast smakken doet*

HijgentHert | 15-07-18 | 16:27
▼ 8 antwoorden verborgen

Dit was toch de bedoeling? Ik dacht altijd dat dit de bedoeling was. Hoe kun je anders verklaren dat ondanks alle tegenstand onder de bevolking en waarschuwingen van experts dat verdrag er door roeien en ruiten toch doorheen gejast is?

Sans Comique | 15-07-18 | 13:37

Kan niet als een verrassing komen. De nee-stemmers bij het referendum hadden gewoon gelijk. In dat perspectief mag D’66 wel eens gaan uitleggen waarom het referendum “niet heeft gebracht wat er van verwacht werd”.
Zegt die club daarmee niet gewoon: wij zijn voor plofkippen, tegen dierenwelzijn en nemen de volksgezondheid niet zo nauw als dat een abstract ideologisch idee dichterbij brengt en een geopolitiek standpunt hard maakt?
En waarom mogen de Oekraiense plofkippen wel het land in en Amerikaanse chloorkippen niet? Doe eens antwoorden Pechtold, Ollongren, Koolmees?

Stormageddon | 15-07-18 | 13:36 | 2

Het verdrag met de UA heeft niet gebracht wat er van verwacht werd.

Dat politici dat soort teksten durven te gebruiken, juk. Wat is dit toch een gaaf land, aldus een bekende vergeetachtige demofobe kantklusser.

O2Neutraal | 15-07-18 | 13:43

Demofoben666 staan voor een ding: de dikke ik. Voor de rest zijn er geen principes of ideologieën. En dat trekt kennelijk een hele hoop tata's aan die ook alleen maar aan de dikke ik denken, pakweg 800k in totaal. Zorgelijk.

Graaf_van_Hogendorp | 15-07-18 | 13:43

Waren het niet de Nederlandse kippenboeren die hun in het buitenland geproduceerde kip als Nederlandse kip wilden verkopen, die er voor gezorgd hebben dat de echte afkomst van de kip niet op de verpakking hoeft te staan?

laatmaargaan | 15-07-18 | 13:27

Het grappige is, dat niet alleen de Ukrainse kip via allerlei wegen naar binnen druppelt maar ook de Ukrainse (onderbetaalde) werknemer. Die druppelen nu al heel langzaam binnen via Polen (2.5 miljoen Ukrainiers zorgen daar nu al voor een hoop lol) Duitsland en nu ook NL. Samen met vergelijkbare surogaat Russen uit Letland en Litouwen beginnen ze al langzaam de Polen te verdringen.

Qua overlast veroorzaken maakt het overigens weinig uit tussen deze 3 - ik denk dat velen in NL de Polen nog gaan missen.

litebyte | 15-07-18 | 13:26

Net als met Polen. Daar subsidiëren. Hier de bedrijven kapot laten concurreren door diezelfde Polen. En hieer een hoop regels voor de eigen kleine bedrijven. En de multinationaals lachen zich een deuk. Alles in het belang van het grote geld, alles in het belang van de grote jongens. Denk bijvoorbeeld aan de dividendbelasting. Maar eens stoppen met basting betalen.

Mart6037 | 15-07-18 | 13:25 | 1

Precies, maar helaas zijn ook een hoop reaguurders nog steeeeeds niet woke. Ze geloven 99% van alle PvdA Maakbare Samenlevingsbullshit uit de jaren '70 en '80, van milieu tot en met het progressieve belastingstelsel.

Die 1% waarin ze niet (meer) geloven is de Maakbare Multiculturele Samenleving. *zucht*

Klassenfeind | 15-07-18 | 13:49

Kortom, het einde van de Nederlandse pluimveehouderij. Uiteraard zal Brussel wel wat doen... too little... too late.... maar dan zijn de -in regels verzopen- Nederlandse pluimveehouders al lang en breed failliet. En Mark "het inlegvelletje" zag via zijn geitenpaadje dat het goed was, zijn kostje was reeds gekocht over de rug van zijn eigen volk dat toe moest zien hoe buitenlandse bedrijven Nederlandse bedrijven naar de knoppen hielpen op Nederlands grondgebied om daarna de zaak hier voor een habbekrats over te nemen.
Oh ja, en wie tegen stemde bij het Oekraïne referendum (ik onder andere) was dom en begreep het niet.

miff | 15-07-18 | 13:06 | 2

Die VVD-ers maakt het geen moer uit, alles is vrije markt en dus komt het vanzelf goed. Er staat alleen nooit bij ten koste van wie. Maar dan kijken ze altijd de andere kant op en wijzen naar de successen van mensen die aan die verschillen veel geld verdienen. Alleen dat telt namelijk.

kloopindeslootjijook | 15-07-18 | 13:15

Ik kan garanderen dat Brussel helemaal niets zal doen voor de Nederlandse kippenboeren. Ze gaan misschien wel van alles zeggen en beloven.
Zelfs als er in een parallel universum een EU met enige daadkracht zou bestaan dan zou die alleen het Oekraïne verdrag in z'n geheel kunnen opzeggen, en daarmee het land cadeau doen aan Putin.

W_F | 15-07-18 | 14:00

Het wachten is op het eerste Oekraïnse voedselschandaal met doden, want iets zegt mij dat de boeren aldaar het minder nauw nemen met de regeltjes dan hier.

MickeyGouda | 15-07-18 | 12:48

Dus ze gaan eerst een land toelaten, en dan pas hoeven ze aan de eisen te voldoen? Is die volgorde niet een beetje vreemd?

kloopindeslootjijook | 15-07-18 | 12:46 | 2

In de EU is die volgorde het hoogst haalbare.

Aannemelijker is dat Oekraïne helemaal nooit aan die eisen gaat voldoen. Precies zoals destijds oa Griekenland en Italië helemaal nooit aan de toelatingseisen voor de euro hebben voldaan.
Als zoiets essentieels als al niks uitmaakt, zou er dan één EU-bobo wakker liggen van geschonden dierenrechten? Geen zinnig mens gelooft toch dat er in bijvoorbeeld Bulgarije net zo met slachtvee wordt omgegaan als de Nederlandse wet vereist?

Dandruff | 15-07-18 | 15:02

Ligt eraan hoe veel hoeren en champagne je uit de kast kunt trekken.

Montu | 15-07-18 | 15:47

Die hele EU is gekaapt door het grootkapitaal. Unilever koopt straks op grote schaal deze kippen en chocolade voor haar eigen productenpallet

zimmerschwanz | 15-07-18 | 12:45 | 2

Is nooit anders geweest.
"The Real owners, the big wealty business interests that control things and make all the important decisions -- forget the politicians. The politicians are put there to give you the idea that you have freedom of choice. You don't. You have no choice. You have owners. They own you. "
"They spend billions of dollars every year lobbying to get what they want. Well, we know what they want -- they want more for themselves and less for everybody else. But I'll tell you what they don't want. They don't want a population of citizens capable of critical thinking. They don't want well-informed, well-educated people capable of critical thinking. "
Check dit en projecteer het op de EU:
Carlin:
www.youtube.com/watch?v=rsL6mKxtOlQ

kloopindeslootjijook | 15-07-18 | 12:57

De vleesmafia in Nederland is enorm machtig en kan rekenen op grote steun van VVD/D66 trawanten.

Neem nu de truc om tuig uit Letland en Litouwen via een door de EU gefacilteerde zzp truc voor rond de 7 EUro te laten werken in vooral kippeslachterijen door het hele land.

litebyte | 15-07-18 | 13:17

Ik heb zo'n grijs vermoeden dat plof-politicus Hans van Balen opperplof gaat worden in Veenendaal. Uiteraard met behulp van zijn Oekrainse plof-vrienden

gringo-brd | 15-07-18 | 12:41 | 1

van Baalen doet hoogstwaarschijnlijk niets meer, met uitzondering van zijn commissariaten en 'adviserende' (lees corruptie) rol op de achtegrond tussen politiek en de BV Nederland.

litebyte | 15-07-18 | 13:29

Het erge is ook nog dat de consument het verschil niet ziet. Kip is gekweekt in Oekraïne, maar verwerkt in Veenendaal. Dat maakt het volgens de regelgeving van de EU volkomen legaal om Nederland als land van herkomst te melden.

Knisperende_Tissue | 15-07-18 | 12:36 | 1

En de voertaal in dat bedrijf is....?

kloopindeslootjijook | 15-07-18 | 12:43

Kipetende paupers -1 en ongezien de vogelgriep.

Rest In Privacy | 15-07-18 | 12:34 | 1

U bakt dus zonnebloemzaadjes. OK.

Jos Tiebent | 15-07-18 | 13:40

Ik kan natuurlijk ook een Geiger teller er op los laten. Of kijken of het op licht in het donker.

Jos Tiebent | 15-07-18 | 12:31

Inderdaad. Ik herinner me nog hoe mensen die hier in de Roze Panelen al aangaven dat dit zou gaan gebeuren door de welbekende trollen afgezeken werden en voor alu-hoedjes werden uitgemaakt. Wel, voilà.

Sjefke7807 | 15-07-18 | 12:30 | 1

Dat niet alleen. De vleesindustrie zelf heeft dit ook in de media en bij de politiek aangegeven. Meermaals. Bijna gesmeekt om dit plan niet door te laten gaan.
Het vierde Rijk moet doordenderen, koste wat het kost.

Knisperende_Tissue | 15-07-18 | 12:32

Graag tzt de barcodecijfers zodat ik weet wanneer ik een Veenendaalse productiekip in mijn handen heb.

Jos Tiebent | 15-07-18 | 12:30

Hoe herken je een Nederlandse kip?

Mannes | 15-07-18 | 12:29 | 1

Schaatst naar de stal.

Knisperende_Tissue | 15-07-18 | 12:34

Antibiotica, hormonen, bestrijdingsmiddelen, werkomstandigheden, rijtijdenwetgeving, afvalverwerking en wat niet al, met andere woorden wat je zoal met mens en dier zoal mag uithalen om geld aan teverdienen, dat zal best verschillen.
In feite gooi je je eigen regels en waarden over wat eerlijk of menselijkerwijs nodig is het raam uit en vervang/verlaag je ze door die uit de EU-kraine.
Een VVD en blijkbaar D66 zit daar niet mee, die verschillen zijn juist goed, dan kunnen een paar handige jongens die peop hebben aan die waarden daar succesvol geld mee verdienen, waar verschillen zijn,stroomt geld. 'Mooi toch. Dat die regeltjes zijn namelijk ergens op gebaseer.. sh*t.... eh, dat het af en toe mis gaat, een paar doden of zo, dat heet marktcorrectie. Als je dat zo noemt, dan hoef je namelijk je geweten niet te raadplegen, daar blijf je wel een vrolijke liberaal van. De mense moeten zelf maar zorgen dat ze van alles op de hoogte zijn en begrijpen. '
D66 ziet zichzelf als sociaal-liberaal. Dat sociale is blijkbaar vanaf gevallen.

kloopindeslootjijook | 15-07-18 | 12:22 | 1

Net als die D, die mag ook weg.

J-van-de-Bontekoe | 15-07-18 | 13:23
-weggejorist-
Parel van het Zuiden | 15-07-18 | 12:21 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Oekraïne gaat de zaak aanpakken en verbeteren. Natuurlijk met subsidie uit Brussel; lees onze zakken. En die subsidie verdwijnt zomaar in Oligarchië.

Memek | 15-07-18 | 12:21

Neen, ik ga geen Hollandse kip kopen. Niet om deze reden. Handelsoorlogen, ook de kippen-variant, brengen alleen maar ellende.

Amsterdamsko | 15-07-18 | 12:19

Tot voor kort gaf ik jonge Nederlandse boeren het advies om naar Polen te verhuizen... maar zo te lezen is Oekraïne beter.
Daar is sowieso meer toegestaan en controleurs kun je daar heel gemakkelijk omkopen.

sociaal_econoom | 15-07-18 | 12:19

Tsja.... je kan het blijven zeggen, je kan het blijven laten zien. Een Eurofiel is niet te bereiken. Ofwel volkomen gelovig, ofwel kwaadaardig belanghebbende.
.
Dus mogen ongekozen bureaucraten door met het orchestreren van misstanden en schade aan Europese samenlevingen. Vanzelfsprekend gesteund door demoniserende media en eurofiele achterban.

Parel van het Zuiden | 15-07-18 | 12:18

Of je sluit 'gewoon' die fabriek in Veenendaal en biedt verder geen mogelijkheid om binnen de EU een fabriek te openen... Hoe moeilijk kan het zijn?
'Niet voorzien' my ass...

robskedebobske | 15-07-18 | 12:17 | 2

En die handel land dan via GB weer in de EU supermarkten
12 miljoen per jaar
Hahahaha

joppo0 | 15-07-18 | 12:23

@joppo0: dan is het de UK route, en dat is geen EU meer, dus geen NLse kip

robskedebobske | 15-07-18 | 12:41

Maar Nederlandse supermarktketens verkopen toch geen plofkip meer. (Proest)
Maar gebruiken het wel om de Nederlandse boeren nog verder uit te knijpen.
Frits van Eerd (jumbo) de Aldi familie, Lidl Familie worden allemaal schatrijk over de rug van de boeren.

Dutch_Holland | 15-07-18 | 12:16 | 3

Banken hebben ze niet nodig want ze betalen hun toeleveranciers (Niet coca cola, Heineken etc) maar de kleinere pas 5 maanden na levering en krijgen het geld van hun klanten contant aan de kassa.

Dutch_Holland | 15-07-18 | 12:18

Dan kun je max verstappen wel sponsoren.

Dutch_Holland | 15-07-18 | 12:19

Gelukkig wel maar meneer Jumbo sponserd wel meer, niet alleen max, onze nationale held.

gato | 15-07-18 | 13:04

De kip uit Veenendaal wordt straks ook vermarkt als hollandse kip.

Guido | 15-07-18 | 12:06 | 1

Precies. Verder verwerkt en verhandeld in Nederland, dus Nederlandse kip. Geheel conform EU regels. Als alle Nederlandse boeren hun product duidelijk bestickeren en de Veenendaalse kip duidelijk herkenbaar is, is er wel een boycot op te zetten. Als dat in Nederland bekent wordt, is dat vrij snel over heel Europa uit te rollen.

Frau Merkel | 15-07-18 | 13:57

De 'leiders' van de EUSSR, hebben op alle fronten lak aan de burgers. CETA, TTIP ook van die 'fijne' handelsverdragen, waardoor genetisch gemanipuleerde gewassen (oa mais) hier op de markt mogen komen. Weigeren mag niet want dan kunnen die (grote producenten.. Cargill) het weigerende land voor de rechter slepen en claims indienen.
En wacht maar als Turkije bij de EUSSR komt ( wat gewoon gaat gebeuren), dan kunnen we nog meer troep verwachten. De 'uitspraak' : Dat hadden we niet voorzien of verwacht, krijgen we nog veel vaker te horen.. let maar op.

Gemeen Mosje | 15-07-18 | 12:06

'We hebben het niet voorzien'. Leugenaars.

Bat-Adam | 15-07-18 | 12:05 | 1

Of debiel, één van de twee.

J-van-de-Bontekoe | 15-07-18 | 13:20

De Oekraïense plofkip zal wel voldoen aan Europese regels, anders kan dat nooit geïmporteerd worden.

druif | 15-07-18 | 12:03 | 4

Met die gen gemodificeerde landbouw producten uit de VS van TTIP, deze staat men gewoon expliciet toe in het verdrag.

O2Neutraal | 15-07-18 | 12:08

Lezen is ook een kunst dus.

J-van-de-Bontekoe | 15-07-18 | 13:19

Oek mag tot 2022 exporteren wat ze willen, druif.

Jos Tiebent | 15-07-18 | 13:33
▼ 1 antwoord verborgen

Zelfs Groen Links, die 100% stadse partij, heeft geen benul van wat zich in agrarisch Nederand afspeelt. Ten tijde van de TK 2017 stond nog op hun site dat er in Nederland een verbod moest komen op legbatterijen.
Tijdens een optreden van Jasses K. bij Pauw werd hem en GL even de oren gewassen door boeren doe hem vertelde dat er in Nederland al sinds tijden een verbod op legbatterijen bestond.
Ach wat weten de lui in het pluche wel over wat er in de wereld speelt.

Memek | 15-07-18 | 12:02 | 1

Dat ziet u gelukkig omdat u het hele programma heeft gezien. Zo zag ik vandaag een artikel met een video-fragment van Oky223002t en Dijkhof. Alleen het stukje over bijstand werd getoond terwijl aan het begin van diezelfde uitzending Dijkhof helemaal zoek werd gepraat toen het over het gedrag van vv(d)-ers zelf ging. En dat was nog hier, waar men nog regelmatig misstanden van de vv(d) durft te tonen.

Overigens lijkt het erop dat GL en de PvdA ook onderdeel worden van de regering. De partijen die mochten pronken met dat waardeloze klimaatakkoord zonder concrete afspraken en de vv(d) mag nog een tijdje geld en rechten van burgers afpakken en aan multinationals geven. De idealen van GL zijn dus ingeruild voor pluche en baantjes in de toekomst. Gaaf.

O2Neutraal | 15-07-18 | 12:17

We waren vooraf voldoende gewaarschuwd. Ik schat het IQ van vele Nederlanders dan ook vrij laag en over vele kamer leden maar te zwijgen.

ogeon | 15-07-18 | 12:01

Zelfde oplossing doen als de UK laat zien waar je vreeten vandaan komt dan kan je zelf kiezen goed vreeten uit Nederland gaat naar het Oostblok en wij krijgen kankerverwekkend zooi voor terug om dat d66 dit goed vind
Voor hun organen handel

Haat-links | 15-07-18 | 12:01

Waar zijn de linkse 'dierenvrienden' van GroenLinks, D666 en de PvdA?

Klassenfeind | 15-07-18 | 12:01 | 1

Hun nieuwe apratemem aan het inrichten

Haat-links | 15-07-18 | 12:11

Oekraïne krijgt tien jaar de tijd om de Europese voedselsector regelvrij helemaal kapot te concurren. Om daarna met ruïnes te concurreren van een lagelonenland. Investeringen worden betaald door Europa via subsidies, bijspringen staatsschuld en bancaire reddingen. Allemaal valide argumenten die voor het referendum door Mark Rutte werden weggewuifd

Feynman | 15-07-18 | 12:01 | 2

nee nee die zijn niet weggewuifd, die staan op het inlegvelletje. Toch?

peterdh | 15-07-18 | 12:27

Is geregeld met een Geitenpaadje hoor, gaat u maar rustig slapen. Rubberen Rutte is on the case

Kladderadatsch | 15-07-18 | 13:27

Altijd weer die kut-Oekraïners.

VanBukkem | 15-07-18 | 11:59 | 1

Allemaal

peterdh | 15-07-18 | 13:33

Ik voorspel een mooie toekomst voor Nederlandse veehouders: open gewoon jullie deuren en laat de Nederlandse consument bij jullie op de boerderij zelf de oer Hollandse kip kopen. Ze kopen ook meteen kaas, melk, boter et cetera. Gewoon wat marketing er tegen aan gooien. Laat de supermarkten lekker de tiefus krijgen met hun Oekraine kip die ze voor Nederlandse kip verkopen!

ILF2 | 15-07-18 | 11:56 | 8

Ik weet eigenlijk wel zeker dat dat niet mag, ivm allerlei regelgeving.

VanBukkem | 15-07-18 | 12:17

@André4711 | 15-07-18 | 12:05 |
Nou, de lokale boer waar ik dus inderdaad voor al mijn waar ga heeft zo'n winkeltje. De boerin staat daar gewoon te samen met wat jong grut uit de omgeving en het loopt als een tiet. Zodanig dat ze recentelijk nog flink hebben uitgebreid. Het vlees komt van de eigen 2 en 3 sterren koeien die met biologisch voer gevoerd worden in de winter. 's Zomers mogen de dames lekker naar buiten. De slacht wordt onder auspiciën door een lokale slager gedaan. Een andere lokale zuivelboer levert verse flessenmelk, échte boter etc. aan, allemaal biologisch. De eieren komen zo warm onder de kip haar kont vandaan. Rond de kerst wordt vers wild door lokale jagers aangeleverd. Het kan dus wel degelijk.

Sjefke7807 | 15-07-18 | 12:26

Het zal ongetwijfeld niet mogen. De overheid faalt toch, tijd, geld en capaciteit voor vervolging is er niet. Lekker doorgaan dus.

Frau Merkel | 15-07-18 | 14:00
▼ 5 antwoorden verborgen

Oekraine verdrag waren we op tegen, net als verdrag van Lissabon.

Oekraine verdrag heeft niks met rationeel beleid te maken, was puur geopolitiek richting Rusland. Feitelijk zijn de bureaucraten in Brussem politieke criminelen, een soort van mafia.

Tee Of Cup | 15-07-18 | 11:55

Het simpele feit dat referenda aantonen dat sommige politici volstrekte debielen zijn is de echte reden waarom referenda met zo'n gemak worden afgeschaft. Wantrouw politici die referenda haten.

Sqbar | 15-07-18 | 11:54

Oekrainse kipjes zijn vaak erg lekker, weet ik uit ervaring.

Rest In Privacy | 15-07-18 | 11:53 | 1

Kipjes? Bent u niet in de war met Oekraïnse hertjes?

Nivelleermarionet | 15-07-18 | 13:15

Nederland zou de beste bedrijven hebben. Dat moet ook wel wanneer je moet concurreren met buitenlandse bedrijven die gesubsidieerd worden door Brussel en je zelf door je eigen regering kapot gereguleerd wordt.

Mart6037 | 15-07-18 | 11:52

Het zal her en der wel weer wat appartementjes opleveren.

Pelforth | 15-07-18 | 11:49 | 1

Hahahah helemaal waar

Haat-links | 15-07-18 | 12:02

Je door Rutte in poepertje laten nemen.

ogeon | 15-07-18 | 11:45

www.funx.nl/news/funx/23759-video-hie...
De beelden laten namelijk zien dat KFC-kippen erg dicht op elkaar leven en door elkaars uitwerpselen lopen, voordat ze na 35 dagen worden vergast, als ze niet al zijn overleden aan uitdroging of verhongering.

Niet iedereen kan bio kip wat verrotten blijkbaar.... Waarom anders KFC zo populair?

Is dit nog nieuws? | 15-07-18 | 11:45 | 1

Oh jeej, door elkaars uitwerpselen lopen. Dan zullen de kippentoiletjes wel verstopt zijn. Het gros interesseert het niks waar die kip of koe vandaan komt als het maar goedkoop is. Zal altijd zo blijven. Een klein gedeelte, wat wel de moeite wil nemen om effe op de verpakking te kijken of om te rijden voor een bio-slager, zal altijd een klein gedeelte blijven. Dus dat wordt nog flink cashen voor die ukrainse dikkenekken, gefaciliteerd door Rutte en zijn EU.

perdelul | 15-07-18 | 12:10

Oekraïne is één van de meest corrupte en criminele landen in de wereld. Waar werden de vijf gestolen schilderijen uit het Westfries museum ook al weer gevonden? Ben bang dat dit land ooit lid wordt van de EU, is dan ook meteen het grootste Eu-land qua oppervlakte en de grootste subsidiespons.

Paintertje | 15-07-18 | 11:43 | 3

Inlegvel, inlegvel, de oplossing voor het nee-referendum komt er wel....
hehehe not.

Is dit nog nieuws? | 15-07-18 | 11:46

Ze komen erbij, hij liep laatst ook al op de NAVO top waar ze in maart van dit jaar aspirant lid van werden.

sprietatoom | 15-07-18 | 11:46

Zijn die laatste schilderijen al terug? Die is Mark toch wel even persoonlijk gaan halen neem ik aan?

Frau Merkel | 15-07-18 | 14:01

Dank voor uw link, mijn verspellende onderbuik enkele tegels terug blijkt al gewoon praktijk.

B.Spiritus | 15-07-18 | 11:49

Als ik het mij goed herinner is er behalve een NL brievenbus voor de eigenaar van MHP ook flink wat EU subsidie.
Hier nog een 925 link van Arno wellens uit 2016
925.nl/archief/2016/05/27/referendum-o...

filibuster | 15-07-18 | 12:05

filibuster | 15-07-18 | 12:05
Geweldige link.

O2Neutraal | 15-07-18 | 12:21
▼ 1 antwoord verborgen

"dierenwelzijn" is een luxe (of een besef) wat pas sinds een aantal jaar gepromoot wordt. In een groot deel van de wereld telt dit (nog) niet. Verder zijn er genoeg mensen die liever minder uitgeven voor een stuk plofkip dan aan een biokip van 16 euro per kilo. Er zal dus een markt voor plofkip zijn/blijven.

Is dit nog nieuws? | 15-07-18 | 11:41 | 1

Niet al er allerlei gif in zit. Daar snapt de gemiddelde dombo toch weinig van. Het gaat even om de frame. Even een degelijke reclamecampagne en niemand wil het meer hebben. Iemand nog een Buckler?

Frau Merkel | 15-07-18 | 14:02

Dat verklaart de vette grijns van het vriendje van Rutte, de door neo-nazi’s gesteunde Poroshenko tijdens het EU-feestje waar Druncker liep te zwalken.
Misschien dat straks werkloze Van Baalen lobbyist voor de Nederlandse kippenbranche kan worden.
Oh nee, dat was ie al voor Oekraine.

B.Spiritus | 15-07-18 | 11:40

Als ik merk dat Albert Hein dit in de schappen gaat leggen, mag mijn vrouw een nieuwe supermarkt gaan zoeken. Fuck de EU en fuck de Oekraine.

funkyd | 15-07-18 | 11:39 | 7

Nooit van peking kip gehoord?

SlimmeBelg | 15-07-18 | 12:35

@ Slimme??belg:
Ehhhh, nee dus

J-van-de-Bontekoe | 15-07-18 | 13:14

SlimmeBelg | 15-07-18 | 12:35
De lekkerste peking eend heb ik gegeten in Jakarta, naast zo'n lelijk winkelcentrum in het centrum van de stad met bewakers. Heerlijk. En daar is eten ook nog eens erg betaalbaar, misschien omdat ze er geen kopjes koffie voor de EU bij de rekening moeten optellen.

U bent misschien een liefhebber? Probeer dan zeker ook Otak-Otak als u zich ooit daar mag verpozen. De naam betekent iets als brein-brein, maar het is een vis die in bananenblad met specerijen word gekookt.

O2Neutraal | 15-07-18 | 13:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Ukraine is ook een van de grootste wapenfabrikanten. Exportereerd vooral baar landen die alles niet zo nauw nemen. Leuk de EU. En wij maar bij ASR en groene sustainable banken bankieren.

Ray Skak | 15-07-18 | 11:38

Gewoon geen supermarkt of kilo knaller kip meer kopen, maar dat doet den luie Hollander niet. Den luie Hollander gaat voor makkelijk en "zogenaamd" goedkoop.
Supermarkt/kilo knaller kip is niet goedkoop want volgespoten met water om het gewicht op te pompen. U betaalt voor water en gort droge kippenpoten, de producent lacht zich de ballen uit de broek.

Koop je kip (alle vlees eigenlijk) bij een goede biologische slager.
Je betaalt er een paar stuivers meer voor maar je krijgt er kwaliteit voor terug en met een beetje mazzel help je er Nederlandse boeren mee in plaats van de winstbeluste multinationals en grootgrutters.

Maar ja, den luie Hollander koopt nou eenmaal die bende van de AH omdat
one stop shopping zo lekker makkelijk is.

normanius | 15-07-18 | 11:35 | 7

Normpje:
---
Maar ja, den luie Hollander koopt nou eenmaal die bende van de AH omdat
one stop shopping zo lekker makkelijk is.
---
De luie Hollander heeft in zijn eentje nog even een huishouden te runnen, naast een baan te hebben, om voordat de hypotheek wordt afgetikt aan het einde van de maand, nog even 5 blokken om te rijden voor dat ene pakje kip bij de biologische (??? wft houd dat in) voor 5,- neer te tikken. Om vervolgens geheel SJW-style de MarQt ondernemer in zijn dieselbenz weg te zien tuffen.

peterdh | 15-07-18 | 11:45

De laatste 7 jaar is al het vlees met water en ook de vleeswaren, moet je de ham eens zien , een en al water, tartaartje bakken, gaat niet, wordt koken.

gato | 15-07-18 | 12:03

@ Mijn klomp breekt | 15-07-18 | 11:38 |
U verwart mij met een andere reaguurder denk ik maar dat terzijde.

Daar heeft u op zich best een punt en hoeft geen probleem te zijn als ook de goedkopere delen van het beest weer gewoon voor consumptie gebruikt gaan worden zoals we dat vroeger ook deden. Kijk naar een gemiddeld vlees schap en wat opvalt is dat er hooguit een half beest aan (al dan niet geprepareerde) producten ligt. Zonde mijns inziens, het maakt vlees kunstmatig (restverwerking kost duur) onnodig kostbaar en we missen een hele hoop lekkers omdat supermarkten voor ons bepalen wat we eten.

John McClane | 15-07-18 | 11:38 |
Als je een beetje moeite in de herkomst van je eten steekt (als in gewoon vragen waar het vandaan komt, hoe het geleefd heeft en desgewenst nazoeken "iets met google") dan kun je voor jezelf bepalen of je wordt genept of niet.
Blind een "beter leven keurmerk" schnitzel uit het schap rukken geeft je minder garantie.

normanius | 15-07-18 | 12:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Sorry hoor, maar dit was al een paar jaar bekend bij Geenstijl. Aangezien elke politicus dit weblog leest was iedereen op de hoogte. Wegkijkers.

boccelullus | 15-07-18 | 11:35 | 2

Geheel volgens de plannen van de vijanden van onze samenleving.

Jan Passant mk2 | 15-07-18 | 11:44

Ik ben wel blij met de column. Mensen moeten maar eens al die verdragen gaan lezen die namens hen worden gesloten. Dit soort mega verdragen verdragen brengen altijd dit soort problemen. Nadelig voor de dieren, nadelig voor iedereen die zich hier aan de wet wil houden en voordelig voor de sjoemelaars en in dit geval zijn bepaalde zaken daar niet eens verboden. Zelfs als UA dezelfde regels gaat hanteren als hier, dan duurt het nog steeds een tijd voordat deze regels echt gaan worden nageleefd. Lees het CETA verdrag ook maar eens, daar staat zelfs in dat in bepaalde specifieke gevallen Europese rechters buitenspel staan. Gaaf. Nog een penthouse voor Alexander Penthouse erbij misschien?

O2Neutraal | 15-07-18 | 11:59

Nederland kan dit eenvoudig blokkeren door te stellen dat het niet aan de Nederlandse kwaliteitseisen voldoet.
Maar ja wat moet je dan met de kip producten zoals uit b.v. China of Taiwan
Ik zie nog geen consumenten boycot bij Mc. of KFC.

botbot | 15-07-18 | 11:35 | 2

Moet je eens een magnum ijsje in de gootsteen leggen, na 5 uur nog niet gesmolten.

gato | 15-07-18 | 12:07

gato | 15-07-18 | 12:07
Opgezocht, dat komt door toegevoegde ISP's (Ice Structuring Protein). Vanaf 2010 doet Unilever dat blijkbaar in haar ijs. Er is een artikel over te vinden op www.gva.be/cnt/aid835308/nieuw-eiwit-...

O2Neutraal | 15-07-18 | 12:29

En dit is nu precies wat trump bestrijdt. Maar wij hebben Rutte. Die bestempelt het als ondernemersrisico. Net als de gevolgen van de boycot voor de landbouw. Laat ze maar de hik krijgen in den haag!

Mart6037 | 15-07-18 | 11:29 | 4

@ Jan Passant mk2

Denk dat Trump als man die naar prijs kijkt geen probleem heeft met plofkippen maar wel met oneerlijke handel die zijn boeren benadeelt.

sprietatoom | 15-07-18 | 11:39

Van mij mogen ze wel wat meer krijgen dan alleen de hik.

watmagjenogwel | 15-07-18 | 11:41

In Brussel heeft er al één iemand de hik. Proost. Maar die wil ons wel klein krijgen, tenvoordele van nieuwe lidstaten

Mart6037 | 15-07-18 | 11:46
▼ 1 antwoord verborgen

"Koopt allen Hollandse kip" ? ja, dat gaat dus niet, want omdat het in Veenendaal verwerkt wordt krijgt het een NL's label.

Dario.Maggi | 15-07-18 | 11:26 | 2

Dan boycot je alles van dat verwerkend bedrijf. Op supermarkt nivau. Idd Bokito.

sprietatoom | 15-07-18 | 11:31

Jep. Enige dat help is brandshaming van supermarkten

Bokito ergo sum | 15-07-18 | 11:32

Koopt allen Hollandse kip.
Daar zit dus het probleem, hier verwerkt kippenvlees, waarvandaan dan ook, mag men Hollandse kip noemen.

am*dam | 15-07-18 | 11:26

En dan nog durgt het JA-kapmp te beweren dat de tegenstemmers dat ongefundeerd en ongeïnformeerd deden. Dit was inderdaad ook voor mij een van de vele redenen om tegen te stemmen. Dat je er de EU een hak mee kon zetten was slechts een prettige bijzaak.

Tapu | 15-07-18 | 11:26 | 3

Excuus. Durgt = durft.

Tapu | 15-07-18 | 11:26

Veel mensen hebben inderdaad die verdragen niet gelezen. Dat verwijt maak ik ook aan de voorstanders van diezelfde verdragen. Dat hoofd in het zand stoppen van beide kanten moet maar eens stoppen.

O2Neutraal | 15-07-18 | 12:02

Zelfs Penthouse had het niet gelezen.

gato | 15-07-18 | 12:12

Hollandse of Nederlandse?

Is dit nog nieuws? | 15-07-18 | 11:25

Die laatste regel kun je ook niet gebruiken, de kippen uit Veenendaal krijgen gewoon een "Made in Netherlands" sticker, want dat mag technisch gezien en dus gebeurt het.

Zoon van Boer | 15-07-18 | 11:25

Groenlinks vond het allemaal prima toch? Dan hoef je daar geen twijfels over te hebben, want dan deugt het gewoon Punt

Barbarous_Relic | 15-07-18 | 11:25

Heeft Judith in Europa al getweet dat het totale hysterie is?

norocketscience | 15-07-18 | 11:25 | 1

Dat niet maar ze wist wel te melden dat het om hoogopgeleide kippen
handelde.

Ernst Oosters8389 | 15-07-18 | 13:32

ik mis het woord 'omkoping' in de tekst, Bassie.
(volgens mij heb je nog niet helemaal door hoe het werkt tussen Brussel, Kiev en Denhaag )

Dario.Maggi | 15-07-18 | 11:23

Klijnsma zal de consumenten binnenkort wel adviseren zelf kippen in de moestuin te houden.

koosnaam | 15-07-18 | 11:23 | 3

Dat is de enige oplossing.

Pedronegro | 15-07-18 | 11:34

Helaas niet erg praktisch thuis op mijn balkon.

koosnaam | 15-07-18 | 12:12

Als Klijnsma die kippen eet, kan ze daarna spontaan weer rechtop lopen.

Frau Merkel | 15-07-18 | 14:04

Je verwacht het niet he, van een inlegvelletje ...

Het Licht | 15-07-18 | 11:21

Ik denk dat linkse activisten ook grote voorstanders van EU en de Oekraïne zijn.

Primitief dierenleed in achterlijke landen is altijd te prefereren boven vermeend dierenleed in Nederland. Voor het voortbestaan van linkse stichtingen is evengoed nog wel te verwachten dat voldoende Nederlandse boeren hun zieltogende bedrijf gaan voortzetten, tegen de wil van de EU in.
Dus evengoed behoud van werkgelegenheid en geldstromen voor Wakkere Dieren in een kippenpak.

Jan Passant mk2 | 15-07-18 | 11:21 | 1

Zo hsd ik het nog niet bekeken maar zo werkt dat wel. Die partjen hebben ook jaarplannen budgetten en personeelsbeleid. Die kunnen expanderen, europese spelers worden. Goede deugsier maken op vegetarische borrels

Kladderadatsch | 15-07-18 | 12:12

En weer een keer gedonder en de verantwoordelijke bewindspersoon staat erbij en kijkt ernaar. Ook D'66

wallenberg | 15-07-18 | 11:20

Moraal van het verhaal: Die is er niet.

Go_Vegan2.0 | 15-07-18 | 11:19

Het is toch duidelijk dat dit voorop gezet de bedoeling is. Daarom is zo'n referendum ook een gedrocht (dixit een handvol onnozele reaguurders) en voldoet het niet aan de verwachtingen (dixit het Nederlandse kabinet, die heks voorop).

Een nee was ongewenst, want dan konden dit soort walgelijke praktijken geen doorgang vinden. Gewoon een beetje lispelen over "met de kennis van nu", "dit hadden we niet aan zien komen", "dialoog" en "toekomstige verbeteringen", dat past de Nederlandse politici beter.

Al die import moet tenslotte ook vreten, dus wat extra goedkope kip in de schappen hoort daar ook bij.
En gewoon vijnzen...

WasHetMaarMakkelijk | 15-07-18 | 11:19

Zagen ze niet aankomen? Geloof ik niets van. Dit was wel degelijk voorzien, dat kan niet anders. Ik denk dat Nederland simpelweg een te kleine stem had (en heeft) in de EU om er iets tegen te kunnen doen. Misschien is het vooraf wel aangekaart en heeft "de EU" gezegd dat de belangen EU breed groter zijn en dat Nederland het maar heeft te slikken. Van Rutte hoef je niets te verwachten, die tekent bij alles bij het kruisje als de EU dat vraagt. Hij belazerd liever Nederland dan dat hij tegen de mandaten van de EU in zal gaan. Dus mijns inziens speelt men nu "verbazing" en "wir haben es nicht gewusst".

Maar ja.

Geheel naar Junckers voorbeeld; het is nu een voldongen feit en derhalve is er geen weg meer terug dus het gepeupel en de kippenboeren zullen het ermee moeten doen. Rutte kan zijn handen in onschuld wassen, naar hartenlust nutteloze inlegvelletjes of "intenties tot verbeteringen" gaan propageren met als uitkomst nul komma nul.

Dat is Europese politiek ten voeten uit.

Dutchbeaurouge | 15-07-18 | 11:19 | 1

Lees die verdragen zelf. U zult zien dat ze al veel te uitgebreid zijn. Deze keer gaat het om de kippen, maar het kan ook over andere producten gaan met soortgelijke problemen. Het is ook zeer waarschijnlijk bekend bij de ambtenaren die zulke zaken voorbereiden, maar men gaat gewoon door met het schrijven van mega verdragen.

O2Neutraal | 15-07-18 | 12:05

Ach ja, alle garnaaltjes op de wereld komen ook al jaren via een minifabriekje in Zuid Amerika tot ons allen.

Heer Hugo de Waard | 15-07-18 | 11:19

Het gaat lekker met de vacuümbommen van de grijnzende dhimmi.
Maar gelukkig staat de haagse maffia weer nr1 in de wekelijkse peilingen om de vazalstaat van het vierde reich te brussel nog verder af te breken.

komtdatschot | 15-07-18 | 11:19

Welnu, naming and shaming. In welke nederlandse supermarkt liggen deze Kippen uit de Oekraine?

theo-is-dood | 15-07-18 | 11:17
-weggejorist-
De Evangelist | 15-07-18 | 11:17

Het is allemaal de schuld van Poetin natuurlijk. Die heeft het vuurtje opgestookt in de Oekraïne (niet de EU toch?). Daarom moest de EU de Oekraïne wel in bescherming nemen en te hulp schieten.
Help de Oekraïne de winter door, eet meer kip.
Zo dat zal Vlad wel even voelen!

Memek | 15-07-18 | 11:17

De domme kutburger wist het weer eens beter dan de regentenkliek.
Domme kutburger: dit komt niet goed, we worden overspoeld met gemartelde plofkip!
Regentenkliek: welnee, domme kutburger, jij snapt ook niks dus hou je muil.
Domme kutburger: zie je wel?
Regentenkliek: dit was onmogelijk te voorzien.
Domme kutburger: gromt maar stemt volgende keer weer gewoon VVD.

Een soeverein land zou in dit geval zeggen: Hee, dit was niet de afspraak. Uw plofkip komt er niet in en weet je wat, uw chocolade hoeven we ook niet meer want wie weet wat u daarmee hebt uitgespookt.

Maar we zijn niet meer soeverein, aangezien de regentenkliek ook daarover het advies van de kutburger heeft genegeerd.

Vreetkonijn | 15-07-18 | 11:14 | 2

Vreetkonijn | 15-07-18 | 11:14
Mag ik je er op wijzen dat diezelfde kutburgers elke keer weer massaal stemmen op de regentenkliek van de haagse maffia.
En dan heb ik over alle partijen op de PVV en misschien FVD en PVDD na.

komtdatschot | 15-07-18 | 11:29

Dat mag, maar het is niet nodig, zie de repliek van kutburger ;-)

Vreetkonijn | 15-07-18 | 13:07

Eerst je aan de regels houden, dan toegang tot de gemeenschappelijke markt. Het is toch stuitend naïef om dit zo aan te pakken.

NACademicus | 15-07-18 | 11:14 | 1

Nee hoor, je mag gewoon aanmodderen en krijgt een x aantal jaar de tijd om je aan te passen. En tegen de tijd dat je er niet meer aan ontkomt om je aan de regels te houden, is alle concurrentie allang failliet

Ibu | 15-07-18 | 11:39

Ik ben benieuwd wanneer ik mijn kipfilet op AliExpress kan beatellen.

Leptob | 15-07-18 | 11:13 | 1

U denkt dat die kip met die spleetogen beter is????

watmagjenogwel | 15-07-18 | 11:17

Beter leven keurmerk houd ik aan.

Omebert | 15-07-18 | 11:12

Nexit! Nu kan het nog!!!! Revolutie!!!

Henk P | 15-07-18 | 11:12

Die kip van MHP mag toch niet verkocht worden binnen de EU zolang het niet aan de Europese normen voldoet? Dan mogen ze uitbreiden wat ze willen, hier verkopen ze niet.

koeberg | 15-07-18 | 11:12 | 2

Het bedrijf opende een fabriek in Veenendaal waar de kippen verder worden verwerkt. Invoerheffingsvrij....

Het lijkt er toch wel op.

Halal gehaktbal | 15-07-18 | 11:15

Zoals Bokiko ergo sum hieronder al aangeeft en zoals al jaren bekend is: de kip krijgt in Veenendaal een stempeltje: Made in Holland en mag als NL kipproduct verder.

filibuster | 15-07-18 | 11:24

Accepteer het maar dat er regels voor u gelden die er voor anderen niet zijn. En waag het niet er wat van te zeggen, want dat tekent onze regelbepalers af als incompetent.

Dezenaamhier | 15-07-18 | 11:12

Ik koop alleen kip met drie sterren of een echte polderhoen. Ik wens niet mee te doen aan die plofkippenzooi. Als iedereen dat in NL doet verdwijnen die plofkippen zo uit de schappen. Goedkoop is duurkoop uiteindelijk.

Halal gehaktbal | 15-07-18 | 11:11 | 4

Dat maakt je wel een milieuzwijn, jij kan jezelf toch ook wel bedenken dat als een kip 40 dagen langer leeft hij 40 dagen langer moet eten en schijten he?

Zoon van Boer | 15-07-18 | 11:23

@Slimme Belg, die zullen minder vlees moeten eten, net als iedereen eigenlijk.
@Zoon van, ik vind niet dat het dierenwelzijn ten koste van de financiën hoeft te gaan.

Halal gehaktbal | 15-07-18 | 11:28

@SlimmeBelg | 15-07-18 | 11:18
kweek je eigen kippen/fazant. Kuikens kun je vaak gratis ophalen. voer kost bijna niks, en ze hebben vrijwel geen onderhoud nodig.

Dario.Maggi | 15-07-18 | 11:39
▼ 1 antwoord verborgen

Iedereen zag dit aankomen, behalve die wereldvreemden in de tweede kamer.

rifraf | 15-07-18 | 11:10 | 1

Zelfs mevrouw Thieme zag het aankomen. Pluspuntje voor de dierenpartij. Het werd eens tijd (halal).

SlimmeBelg | 15-07-18 | 11:19

Sort van Guantanamo Bay dus.
Maar dan voor de kippen...

wezen | 15-07-18 | 11:10

Nog meer van zulke schurkenstaten bij de EU voegen, en ja Oekraine komt erbij, dan zal het wel goed komen met de EU. De grootste soap van de geschiedenis deze EU.

sprietatoom | 15-07-18 | 11:10

Dus na onze vissers moeten ook onze boeren kapot, je kan zeggen van babyboomer tuig wat je wil maar ze zijn uiterst gedreven in het vernietigen van het eigen volk.

Shezmu | 15-07-18 | 11:09 | 4

Babyboomers hebben toch het akkoord gesloten, hadden ze maar een referendum moeten houden, idioot. Ga je eens verdiepen in de laatste twee jaar, in plaats van mensen van 70 jaar.

gato | 15-07-18 | 11:24

Babyboomers hebben toch het akkoord gesloten, hadden ze maar een referendum moeten houden, idioot.
gato | 15-07-18 | 11:24

Dus er is geen referendum gehouden over het associateverdrag met de Oekraïne?
Dan heb ik dus ook niet tegen dat verdrag gestemd.

Memek | 15-07-18 | 11:56

Dus rutte is een babyboomer, mensen met iq onder 80 moesten ze definitief jorissen hier.

Ben Hetzat | 15-07-18 | 15:10
▼ 1 antwoord verborgen

Geen plofkip maar Kip Kiev. Waarom die beesten zo snel groeien weet niemand.

keestelpro | 15-07-18 | 11:08

Ook dit zagen wij helemaal niet aankomen!

NeedIsaymore? | 15-07-18 | 11:08 | 1

Geschokte reactie in 1, 2, 3......

J-van-de-Bontekoe | 15-07-18 | 13:04

Ok, geen dierenconcentratiekampen hier, maar wel daar en dan wegkijken. Dat is best wel hypocriet van de EU. Dat is niet mijn EU.

lokoolokie | 15-07-18 | 11:06

Een voordeel: de Oekraïne speelt de complete Europese Unie uit elkaar.

bisbisbis | 15-07-18 | 11:05

Ik kocht altijd Franse scharrelkip.
Die blijkt nu salmonella te bevatten.
Het wordt wel moeilijk zo!

Carmelita | 15-07-18 | 11:05 | 1

Gewoon goed bakken, dan is er niets aan de hand

Ibu | 15-07-18 | 11:36

Wie had dat kunnen voorzien? "We zijn verbaasd, zeer geschokt en gaan er zo snel mogelijk, waarschijnlijk vóór 2022, wat aan doen"

Ay_Caramba | 15-07-18 | 11:05 | 1

(Maar we beloven natuurlijk helemaal niks, nutteloze kutburger. HAHAHAHAHAHA)

obominotie | 15-07-18 | 11:19

Referendum misschien........... ehhhh

rein9576 | 15-07-18 | 11:05

Dit wisten ze al lang en nederlandse banken zitten er dik in en toevallig worden alle kippen boeren hier kapot gemaakt.

Sjonie01 | 15-07-18 | 11:05 | 1

Welke banken? In ieder geval de Rabobank voor zover ik weet. Wapenhandel kregen ze er ook uit.

Frau Merkel | 15-07-18 | 14:06

Oekraïne laat wel meer dingen ploffen. Kippen op de grond, en passagiersvliegtuigen in de lucht.

Memek | 15-07-18 | 11:04 | 2

Heil EU!

kapotte_stofzuiger | 15-07-18 | 13:31

Dat wordt inderdaad weer helemaal in. Nationaal socialisme is weer helemaal terug alleen Duitsland heet nu EU, voor de rest weinig verschil hoor. Let maar op

bicycle | 15-07-18 | 20:14

Koopt Allen Hollandse kip? Ze mogen het als Hollandse kip verkopen

Bokito ergo sum | 15-07-18 | 11:03 | 1

Ik wil alleen Zeeuwse kip.

Bijtendehond | 15-07-18 | 11:05

Het devies luidt derhalve: reis naar Oekraïene en spuit de legbatterijen in met Fipronil.

Bijtendehond | 15-07-18 | 11:03 | 2

Zullen wij het nog eens hebben over de onvoorstelbare hoeveelheden kankerzooi (letterlijk) die ze in het Oostblok en daarachter in dieren mieteren? Antibiotica, hormonen, bestrijdingsmiddelen... en het heet allemaal: 'EU' , er staan dezelfde keurmerken op en wij worden met z'n allen grootselijke bedonderd.

bisbisbis | 15-07-18 | 11:10

Hier de kippenboeren kapot maken met Fipronil en nu kippen uit ukraine . Goed gedaan brussel, Nu nog die monsanto uit Amerika en wij hebben geen groenteboeren ook meer.

gato | 15-07-18 | 11:27

Hollandse Kip. Maar niet uit Veenendaal.

Glasgow Argus | 15-07-18 | 11:03 | 1

Haal wel plofkip, heb je in ieder geval nog wat aan die EU.

J-van-de-Bontekoe | 15-07-18 | 13:03

Net zoiets als een kopvod wat ons via rtl door de strot wordt getrapt.....????

nope | 15-07-18 | 11:01 | 1

"Mede mogelijk gemaakt door Unilever" (misselijke trompet eindtune bleeeeht door de speakers).

zimmerschwanz | 15-07-18 | 13:03

En welke partij in dezen, is dan de kip zonder kop.

Rest In Privacy | 15-07-18 | 11:01 | 5

En wat als een radicale moslim teveel plofkippen eet?

Rest In Privacy | 15-07-18 | 11:25

Ce ca! | 15-07-18 | 11:25
Dat heet een zelfmoord ploflim...

Ommezwaai | 15-07-18 | 12:26

VVD, immers regeringsverantwoordelijkheid de afgelopen jaren. Andere partijen ook, maar VVD is de grote gemene deler in de laatste regeringen.

kapotte_stofzuiger | 15-07-18 | 13:30
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken