Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

The Economist: 'Het gaat best fantastisch met post-Brexit UK'

Social

Ah, ja. We wachtten even tot The Economist het neerschreef, want dan pas werd het leuk. Een blad met statuur dat er met het nodige gewicht naast zat, en dat schoorvoetend tussen de regels door toegeeft. THIS WAS NOT MEANT TO HAPPEN, leest de laatste regel van de subkop. "CHAOS was predicted. Following Britain’s vote to leave the European Union (EU) in June 2016, most economists believed that a recession was imminent. A government study published in the run-up to the referendum forecast that house prices would fall quickly, by up to a fifth, and that unemployment would rise by over 800,000. But there has been no recession. It is true that Britain has slipped down the international league tables of GDP growth since the Brexit vote, but growth in both 2016 and 2017 still averaged around 2%, roughly similar to 2015. Furthermore, house prices are steady and unemployment has dropped to a 40-year low of 4.3%. Disaster has been avoided. What went right?" Mooi man. En daarmee krijgt de onderstaande Rutte hem ook even mooi op de neus. Maar voor de 28-jarige Ellie was het de druppel. Zij voelt zich dusdanig Europeaan dat ze door Brexit besloot te emigreren naar Zweden, waar het ultieme Europa-gevoel inderdaad prevaleert. Het allerbeste, meid.

Reaguursels

Inloggen

I hate Rutte from every angle.

klinkklaar | 17-01-18 | 03:02

doem scenario..... staat er eentje achter de mike.

arunt_da_beftekkol | 16-01-18 | 17:31

Rutte is geen liberaal, maar een trekpop van de eurocraten in Brussel. Een soort trieste onderknuppel die de belangen van Nederland schaadt en zijn kiezers bedriegt.
De EU is een autoritair gedrocht dat tegen alle waarden van de Europese soevereine staten en cultuur ingaat.
Afbreken die naargeestige moloch.

kempenaer | 16-01-18 | 13:33 | 1

Kop. spijker. raak !

EA 827 | 16-01-18 | 15:27

Onze nationale visionair, wat een tenenkrommende eikel is dat, ongehoord,
met z'n hoop op een 'Think again scenario' of een 'No-deal scenario'
De arrogantie!!
Een schandelijke minderwaardige vertoning.

BosrandDirk | 16-01-18 | 11:57 | 1

En dan bedoel ik niet het (noodzakelijk) ondertitelde steenkolenengels van deze man

BosrandDirk | 16-01-18 | 12:48

Even een bericht voor alle Eurofielen: Het wordt nog veel erger, UK zal over pak hem beet 5 jaar neerkijken op de economisch zinkende EU en heel erg blij zijn dat ze de bevolking hebben laten stemmen voor in of uit de EU.

Toetsiemonster | 16-01-18 | 11:14

Ondanks alle pogingen van de EU om dat eiland tot zinken te brengen, uit wraak voor Brexit, gaat het dus goed met de economie van GB. Wat een verrassing.

Ik denk dat ook de gevaarljkste EUrofielen dat vanaf het begin al vreesden, een verkeerd signaal aan de banger kudde.

EUrofiel Rutte zou ik graag toewensen wat de Gutmenschen hopen dat president Trump zal overkomen.

Jan Passant mk2 | 16-01-18 | 10:36 | 1

Ik hoop echt dat er meer volgen...
GB krijgt haar zaakjes zelf ook wel voor elkaar..
Het ligt er maar net aan hoe slim die afgunst van de EUSSR is...
Volgens mij, heel groot..

Trek123 | 16-01-18 | 11:08

De christenen moeten nog eens het verhaal lezen van de uittocht uit Egypte, waarin een deel van de Joden vrijheid verkiezen boven de vleespotten en de slavernij van Egypte.
NL wordt nu geregeerd door de EU en de multinationals. De NL regering kan alleen de belastingen voor de burgers (met 50%) verhogen.

maar toch | 16-01-18 | 09:54 | 4

Edoch gaan de Britten nog wel hunkeren naar de vleespotten van de EU.

TyrionLannister | 16-01-18 | 11:03

TyrionLannister | 16-01-18 | 11:03
Geweldig, deze voorspelling...
Ik vergelijk deze met de doom denkers die al eeuwen lang lopen te verkondigen dat er een apocalyps op komst is..

Trek123 | 16-01-18 | 11:12

TyrionLannister | 16-01-18 | 11:03
Die beefstew maken ze anders erg goed zelf!

Cobalt bomb | 16-01-18 | 14:12
▼ 1 antwoord verborgen

Is er dan al sprake van een gestarte Brexit? Volgens mij lullen ze alleen maar hoe ze het gaan doen nog. Maar ik hou ook niet alles bij.

Menage00 | 16-01-18 | 09:30 | 1

Economie is vooral gebaseerd op voorspellingen en vertrouwen. Het lijkt er dus op dat men in het VK gewoon alle vertrouwen heeft in een wereld zonder lidmaatschap van de EU.

Bytemaster | 16-01-18 | 11:09

Dat Engels van Rutte is ook tenenkrommend, niets eens niveau Steenkool ..... en wat hij zegt leest hij voor, moest hij zeggen van Juncker & de rest

Rico den Hollander | 16-01-18 | 09:26

Kijk howe vandaag, 16 januari 2018, het Europees Parlement onze vissersvloot kapot maakt.
Lang leve de EU. ( maar niet heus).
Onze ooit zo trotse Hollandse vissersvloot zal vanwege die EU, die de amateur vissers van b.v. Frankrijk beschermd want dat moet van de EU bazen Merkel en Macron nu eenmaal, langzaam maar zeker verdwijnen.

outdoor | 16-01-18 | 09:26 | 1

Maak je maar geen zorgen. Als de UK uit de EU is gestapt mogen onze vissers uberhaubt niet meer in Britse wateren vissen. Nu mogen we nog bekvechten met de Fransozen over onze vismethoden. Met de Britten is straks geen discussie mogelijk. Het is Brits water en daar hebben wij niets meer te zoeken.

Psycho Daddy | 16-01-18 | 12:30

Deze mevrouw Day is niks anders dan een Alice in Wonderland, een verwend nest dat denk dat alles en iedereen aan haar voeten moet liggen, de eeuwige student zonder verantwoordelijkheid. Ik hoop voor haar dat in de komende jaren duidelijk voor haar wordt dat ze dichter bij een hijab zit dan de vrijheid om overal neer te strijken. Een sneeuwvlok als geen ander!

lanexx | 16-01-18 | 09:14

Post-Brexit? Wanneer zijn ze uitgetreden dan?
Heb ik iets gemist?

49 | 16-01-18 | 09:06

Voorlopig is er nog geen brexit! Dus dit is een leuk artikel maar het slaat nergens op. De Britten schoorvoeten nu al zo lang dat het bijna grappig begint te worden. Die effecten gaan echt nog wel komen wanneer de Britten echt uit de EU gaan..

Beste_Landgenoten | 16-01-18 | 09:04 | 1

Dus moeten we maar de bonnetjes, de drank en een graai van 25k (J.C.J.)uit de kas om even een uitje te financieren maar blijven accepteren ?
Gaat niet op he, als je kijkt hoe de overige 99% de touwtjes aan elkaar vast moeten knopen.

Trek123 | 16-01-18 | 11:25

Mooi en nu kan Nederland ook uit de EU. Blijft er ongeveer 10 miljard over. Dat geld kan beter besteed worden dan aan de zakkenvullers in Brussel

chrisjuh | 16-01-18 | 09:02 | 2

En als je een overschot hebt op de balans mag je die zelf houden! Wat een gekkigheid.

WayneGretzky*99* | 16-01-18 | 09:11

Waar wil je alles wat je nodig hebt gaan importeren? 10 miljard lijkt heel veel, maar dat is het niet.

TyrionLannister | 16-01-18 | 09:43

Ik hoorde toevallig een week geleden dat er recent tientallen lobbyisten, o.a. van provinciale investeringsmaatschappijen, aan de Nederlandse ambassade in Londen zijn toegevoegd, om Britse bedrijven over te halen naar Nederland te komen.

batvoca2 | 16-01-18 | 09:01

Hoewel Engeland nog in EU zit, anticiperen bedrijven en burgers al wel op Brexit en in die zin kun je al spreken van de gevolgen van (de voorgenomen) Brexit. En die gevolgen vallen tot nu toe mee. Maar het eindoordeel kan inderdaad pas over 10 jaar worden uitgesproken. Plus je bent dan wel Baas in eigen Land - dat is wat waard.

dr Rechts | 16-01-18 | 08:59

Lieve GeenStijl, ik heb hier al vaker geschreven dat er nog helemaal geen Brexit is. De Britten zitten nog steeds in de EU. Business as usual dus. Behalve dat het Britse Pond sinds het Brexit referendum in elkaar is gestort.

Als je dan 2% groei hebt en je munt is 15% minder waard geworden, dan zou ik zeggen: tel je knopen.

Psycho Daddy | 16-01-18 | 08:28 | 8

@WayneGretzky*99* | 16-01-18 | 09:20

Fijn dat u zich niet gek laat maken door een asset die 15% minder waard wordt. Maar in de financiele wereld beschouwt men 15% waardedaling toh echt als ingestort.

En wat is een groei van 2%? 2% meer van iets dan 15% minder waard is in dit geval.

Psycho Daddy | 16-01-18 | 09:27

Psycho, laat maar. De gelovers zullen geloven.

Rest In Privacy | 16-01-18 | 09:43

Die percentages zeggen eigenlijk niet zo heel erg veel. De euro heeft het op tijden wat minder gedaan, de dollar die is juist op dit moment wat aan het inleveren, niets zo extreems als met de pond natuurlijk. Wat ik persoonlijk veel interessanter vind is dat de harde groei die was ingezet na jaren van slechte economie zo snel zo hard afgekapt is dat er nog maar een kleine groei overblijft. Dat terwijl er nog geen eens een Brexit is, die komt pas over ruim een jaar.

TyrionLannister | 16-01-18 | 09:48
▼ 5 antwoorden verborgen

Er is immers nog niet eens een Brexit. De rest zijn lagging indicators. Feit is dat het Britse vastgoed down the drain gaat (gisteren nog een grote bouwbedrijf omgevallen).

El Gouda | 16-01-18 | 08:19

Waarom staat jongetje Rutte te brallen voor de EU vlag? Ik lees toch echt dat hij de Nederlandse MP is. Hij zou toch niet voorsorteren voor een baantje in Brussel? Hoewel, geen kinderen en Eurofiel. Dat past wel in het rijtje. Zijn neus groeit per minuut.

Frau Merkel | 16-01-18 | 07:34 | 1

Omdat Nederland op dat moment voorzitter was van de EU.

jezusisonzin | 16-01-18 | 07:51

Het blijft toch een beetje verweten over de beslissing zelf. Ik gun de Britten een goede toekomst. Zonder gezeik van een europesche ongekozen politieke kaste. Die toekomst gun ik Nederland ook. Europesche samenwerking uitstekend. De unie zoals deze nu werkt? Blegh. Bezig met vierkantjes in ronde gaten te persen.

ristretto | 16-01-18 | 07:22 | 1

Verweten = betweten

ristretto | 16-01-18 | 07:24

Dus de EU , Juncker , Verhoffstadtdtdt , Rutte , Merkel , Timmerfransz en de rest van de Jostiband zijn helemaal niet nodig voor de handel en economie ???
Waaattt ??? Wie had dat nou kunnen bedenken ??? Ja , maar euh , ja maar ...

Geschockeerd en totaal geflabergastreerd naar kalmeringstabletten grijpt.

enorme sukkelzak | 16-01-18 | 07:18

@adjudant, fijn om midden in de nacht de meest idiote tegels te plempen zonder tegenwoord. Churchill oorlogsmisdadiger? En Engeland is “beroert”? De Duitsers zijn blij om 1000€ pp. Bij te leggen als de Britten maar oprotten? Man man. Nepkorporaal.

ristretto | 16-01-18 | 07:06 | 1

Gewoon niet reageren op die dorpsgek. Heeft duidelijk geen idee van wat de EU is of voorstaat, maar grijpt wel iedere EU discussie dankbaar aan als instrument om z'n virulente Nederland- en Engelandhaat te spuien, daarbij niet gehinderd door enige kennis van de (recente) geschiedenis.

Lefty-Messup | 16-01-18 | 07:42

"Done better than expected"
Jammer dat ik geen beurshandelaar ben of het eerste begin ervan snap.
Iedereen zag dit aankomen.
Zoo overduidelijk dat het haast wel lijkt alsof alle mediaas zijn gekocht om vooral het tegendeel te propageren.

hallevvezool | 16-01-18 | 06:34 | 1
-weggejorist-
NLmomus | 16-01-18 | 08:00

Tobi

de hoogte van de staatsschuld GB is jou bekent ? economische groei en toekomst gaan de Britten uit welke sector halen?

adjudant | 16-01-18 | 06:10 | 6

Britten doen het goed .
De EU daarentegen word draaiende gehouden door quantitative easing, een kaartenhuis op drijfzand bouwen .

Castor12 | 16-01-18 | 07:23

Gewoon uit de handel sufferd. De bankensector is niet massaal weggetrokken. Raar hè? Als jij alle oplossingen zo goed weet, wat raad jij Nederland dan aan en waarom?

ristretto | 16-01-18 | 07:27
-weggejorist-
NLmomus | 16-01-18 | 07:57
▼ 3 antwoorden verborgen

OT: Zit nu wat Fox news te kijken met Sean Hannity, hij heeft het ook inclusief de filmpjes zoals GS over de belachelijke politiek die er intern heerst bij Twitter. Het Veritas project, wel fijn om te zien dat FOX-news GS volgt in zijn onderwerpen.

Roze_bril_drager | 16-01-18 | 03:32

Het enige dat ambtenaren voor de economie kunnen betekenen is (beperkt, want je betaalt het op de een of andere manier toch altijd terug) in de fiscale sfeer. De rest doet de economie (de ondernemers en de werknemers) zelf. Dat heb ik na 62 jaar inmiddels in de gaten. Voor de rest maken zij het ondernemersklimaat alleen maar ingewikkelder met hun doorgeschoten regelgeving en dus voor de ondernemingen een flinke kostenpost, in tijd en geld.
Alleen de direct belanghebbenden, gesteund door de aangestuurde media, schreeuwen moord en brand maar de economie draait gewoon door. De resultaten van die economie worden echter gebruikt om de macht te behouden of uit te breiden. Een overheid, gezag, is nodig. Echter zou het tot de kerntaken onderwijs, zorg en veiligheid beperkt dienen te blijven. De rest is allemaal mooi weer spelen met andermans geld. EU, prima, op cultureel gebied en op het terrein van samenwerking op veel terreinen. Maar een monetaire unie vormen is de grootste blunder die onze ambtenaren ooit gemaakt hebben, hoewel niet voor hen natuurlijk.

SlimmeBelg | 16-01-18 | 03:29 | 3

Over slimme Belgen gesproken, leeft die waanzinnige Eurofiele Belg nog, Guy Verhoffstadt ? Voor de rest zou men bij een wisseling van de macht ook zijn eigen ambtenaren moeten kunnen meenemen indien nodig. Kerntaken onderwijs en veiligheid. Onderwijs kan naar een beter systeem waar je veel online les kan volgen en af en toe voor de vorming van sociale vaardigheden een samenzijn van leerlingen. Veiligheid in de straten kan ook wel zelf geregeld worden tegen concurrerende prijzen. Alleen medische zorg in een vrije markt is geen goed idee, gezondheid is blijkbaar onbetaalbaar.

Roze_bril_drager | 16-01-18 | 03:46

Medische zorg in een vrije markt kan heel goed, alleen is de huidige opzet geen vrije markt. .
...
Verzekeraars verzaken hun controle waardoor nogsteeds wordt gefraudeerd, zelfs als je zelf aangeeft dat de facturen niet kloppen.
Efficienter werken door groei wordt onmogelijk gemaakt door budget plafonds, waardoor trouwens ook de prijzen hoger blijven (afdekken risico zorgverleners)
Goed voorbeeld hiervan is Buurtzorg dat keer op keer met verliezen te maken kreeg door te snelle groei icm een budget plafond.

boerk | 16-01-18 | 06:31

Nog even over die zorg: Het klopt dat verzekeraars niet altijd goed omgaan met facturen, maar dat is een probleem dat altijd al gespeeld heeft. Dat zou beter kunnen, maar ik zou wel benieuwd zijn welke druk de immigratie legt op de kosten van de gezondheidszorg. Foei, wat een discriminatie weer op GS. Ik kan me nog herinneren dat tijdens mijn dienstverband bij een zorgverzekeraar, destijds ziekenfonds, er destijds mensen werden geopereerd op bij het fonds geregistreerde familieleden of kennissen. Nu wordt er beter gecontroleerd, maar ik vermoed dat deze kostenpost, net als de totale kostenpost van bijstand en huisvesting van de betreffende groep een veelvoud is van de benodigde kosten voor kerntaken van een overheid. En ik weet ook bijna zeker dat hierdoor de AOW leeftijd naar achteren is geschoven. Bedankt dames en heren wegkijkers. Diefstal van de eigen bevolking die decennia de rekening heeft betaald en misschien wel nooit iets van hun inleg terug zullen zien. Ook dit moest er even uit.

SlimmeBelg | 16-01-18 | 12:09

London is booming. Op dit moment en komende jaren zijn hier veruit de meeste kantoor/woontorens van 90 meter en hoger in aanbouw.
Meer zelfs dan de concurentie op het vaste land, Frankfurt, parijs, berlijn, Amsterdam, Brussel bij elkaar opgeteld.
Volgen actuele status van hoogbouwprojecten zie:
www.skyscrapercity.com
www.skyscraperpage.com

antiknielparasiet | 16-01-18 | 03:19 | 11

En hier hebben we geen mensen die de prijsstijgingen nog kunnen betalen? Voor zowel koop als huur?

boerk | 16-01-18 | 06:33

Maar het Engelse platteland is vele malen armoediger dan het Nederlandse.

dr Rechts | 16-01-18 | 08:50

En die projecten zijn allemaal afgelopen jaar opgestart?
Denk dat de ontwikkelaars de dunne poep in de bouwlaarsjes loopt.

Rest In Privacy | 16-01-18 | 09:48
▼ 8 antwoorden verborgen

Tja, volgens mij was het al jaren een truc om de 'race to the bottom' te winnen qua valuta. Met een uitslag als brexit zo uit het niets, gekoppeld met een devaluatie van 20% in je valuta tijdens economisch hoogconjunctuur is natuurlijk een godsgeschenk. Zo kan ik het ook, bij wijze van spreken. Ten tweede, de Britten zijn nog steeds in de EU. Ben benieuwd hoe hun economie draait op het moment dat ze handel mogen drijven aan de hand van WTO regels..

Mr.PvanderAart | 16-01-18 | 01:52 | 5

@ adjudant | 16-01-18 | 04:06

This was not meant to happen bedoel je ? Als het UK partijkartel de helft van de ballen had van Churchill dan was de scheiding met de EU reeds lang geregeld en waren de nieuwe wegen al ingeslagen.

Roze_bril_drager | 16-01-18 | 04:37

Roze_bril_drager

je houd dus van oorlogsmisdadiger Churchill, de Britten wilden hun wereldrijk niet opgeven maar zijn het toch sinds 1945 kwijt,

adjudant | 16-01-18 | 06:18

Churchill wordt hier als oorlogsmisdadiger weggezet ? Wel eens van zelfverdediging gehoord ? Geschiedvervalsing 1e klas en, zonder de daadkracht van deze persoon was de EU in Arische vorm reeds lang een feit geweest. Ten koste van honderdduizenden, nee miljoenen levens. Tijdens de Gemene Best spelen, the Commonwealth Games kun je nog eens een indruk krijgen in hoeveel landen het UK destijds een grotendeels goede invloed heeft gehad, net als de Nederlanders in hun voormalige 'koloniën' trouwens.

SlimmeBelg | 16-01-18 | 12:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Spartacus bedankt. Als je GeenStijl niet leest kom je dit allemaal niet te weten. Dan kunnen die gladpratende politici, SJW's en die journo's van de MSM en die man met die enge onderbroek ons elk verhaaltje wijsmaken. De auto's in Boston staan metersdiep in bevroren water en dan zitten die voorleespoezen van het NPO-journaal van de autocue nog steeds voor te lezen dat de aarde opwarmt. Je vraagt je af hoe lang ze zich daar nog voor willen laten misbruiken.

DitjaarkrijgikAOW | 16-01-18 | 01:50 | 2

In Thailand is het ook al weken relatief koud voor de tijd van het jaar. Maar misschien warmt de aarde vooral in Hilversum en Den Haag op.

SlimmeBelg | 16-01-18 | 03:16

Dat heb je met die linkse heethoofden

boerk | 16-01-18 | 06:35

Dat Engels van die man, F A N T A S T I S C H.
Verder is het is het glazen bol werk. Niemand weet hoe de wereld er over een jaar uitziet. Wel ben ik het goed zat dat er alleen nu welvaart zou zijn dankzij EU. Is onze historicus afwezig geweest tijdens de colleges over alle handel en welvaart van vóór de EU?

Muuke | 16-01-18 | 01:21 | 2

Tijdens eu onze staatschuld verdubbelt

zwaanshals | 16-01-18 | 02:33

Vooral aan steun voor het zuiden en *liedje* die zien we niet meer.. terug!

boerk | 16-01-18 | 06:36

Ze hebben de UK allang beloofd dat er niets verandert zo lijkt het steeds, beetje voor de buhne die verhalen.

Watching the Wheels | 16-01-18 | 01:12 | 1

Duitsland viert feest, de Britten rotten eindelijk op uit de EU, de Duitsers betalen graag 1000€ meer p.p voor dit historisch gebeuren,

adjudant | 16-01-18 | 04:15

Wie legt Spartacus even uit dat er nog helemaal geen Brexit is. Dus ook geen gevolgen van een Brexit

Ravissant | 16-01-18 | 00:54 | 3

De financiële markten zaaien paniek, daarom lijkt het of de boel instort. Het enige wat instort is hun geloofwaardigheid.

Muuke | 16-01-18 | 01:24

@Ravissant, dus volgens u reageren beleggers pas als het daadwerkelijk wordt uitgevoerd en niet zodra ze het bericht horen. Volgens mij heeft u dan nog een lange weg te gaan om een beetje resultaat te boeken met uw beleggingen.

DitjaarkrijgikAOW | 16-01-18 | 01:53

@DitjaarkrijgikAOW, beleggers weten geen poep. Ze volgen vooral elkaar. We komen net uit een recessie van een decennium dankzij beleggers. Feit is dat handelsland Groot Brittannië het niet gemakkelijker gaat krijgen buiten de EU-markt

Ravissant | 16-01-18 | 09:57

Stel je eens voor dat we ipv die hele nepcrisis hadden geslikt als zoete koek we gelijk nexit hadden gedaan..

Zaten we er warmpjes bij inmiddels..
Net als Ijsland

Lionfromzion | 16-01-18 | 00:43 | 1

Hear hear.

Muuke | 16-01-18 | 01:24

Dit is toch wel ongelooflijk he? Ze zitten nog steeds in de EU. En waarempel, ze doen het relatief goed, net als de rest van de EU. Heel vreemd stukkie Geenstijl.

beetjemoe | 16-01-18 | 00:39 | 2

U bedoelt dat als we onze gulden hadden gehad dat dat één van de sterkste munten ter wereld was....
Ziende blind maat!

Tuborg øl | 16-01-18 | 00:59

ze lopen wel achter op de prestaties van andere EU landen de Britten,

adjudant | 16-01-18 | 04:17

Wat minder, minder, minder Rutte zou me zeer bevallen. Wat minder, minder minder totalitaire EU zou me ook zeer goed uitkomen. Wat meer, meer, meer democratische staat zou ik een goed plan vinden.
(Maar niet volgens de ideeën van een CDA regent, laat ik dat er maar meteen bij zeggen. https://www.nieuwsbode-zeist.nl/nieuws/algemeen/328652/nieuwjaarstoespraak-zeist- )

eastender | 16-01-18 | 00:35 | 1

begin met de koning/monarchie naar huis te sturen, de EU heeft geen totalitaire systeem, de EU heeft meer inhoudelijke democratie dan Nederland ooit heeft gekend de laatste eeuwen,

adjudant | 16-01-18 | 04:24

Hoe staan de Schotten er inmiddels in. Daar waren wat andere gedachten over de EU.

kloopindeslootjijook | 16-01-18 | 00:27 | 1

"Scottish tomatoes return to supermarket shelves - Scotty Brand becomes only commercial supplier of Scottish tomatoes, overcoming growing challenges that halted domestic production" www.fruitnet.com/fpj/article/171878/sc... Kelderen van het pond kunnen ze daar wel mee uit de voeten. Afgelopen decennium hebben ze ook een grote rol gespeeld in het concurrerend maken van windturbines. En Schotten hebben een soort Wageningen Universiteit in Dundee zitten (Dundee University.. ), die zijn minstens even goed in gewassen volgens mij.

nickolaas | 16-01-18 | 00:55

De groei van de UK blijft achter bij heel veel andere landen. Dat doet er overigens nog niet toe, want tot nu toe is dat enkel speculatie en een aantal mensen dat voorzichtig is met uitgaven e.d. Niemand weet ook nog hoe het er uit gaat zien ná de Brexit. Want die moet nog komen en papa en mama zijn nog aan het onderhandelen over de voogdij van mensen uit bepaalde landen. En als papa (UK) niet in ieder geval een beetje voogdij op zich gaat nemen, dan gaat dat flink wat alimentatie kosten.

TyrionLannister | 16-01-18 | 00:21 | 1

Klopt, valt nog weinig over te zeggen.

Rest In Privacy | 16-01-18 | 00:29

de Uk heeft nog genoeg eenheid met de vs en australie en ze hoeven dan niet meer aan t belachelijke aanbesteden mee te doen, .. t heeft vast ook voordelen.
Voor food is t een grote ramp, ze importeren van alles uit de EU, een kwart van wat daar in de supermarkt ligt, en t is met euro en voor de euro ook al stikduur daar. Dan moeten ze weer zelf gaan verbouwen maar alle boeren zijn met de EU subsidie schaalvergroot en weggetrokken, daar. Ze kunnen nog traden met landen als Noorwegen en zo, maar ook die kunnen zonder unie de prijzen enorm opdrijven. Ze kunnen nog meer gas pompen, ze pompen nu de helft van wat ze nodig hebben. De helft komt uit de EU. Ze weten niet wat voor dwerg ze zijn daar.

zazkia | 16-01-18 | 00:19 | 7

Moet je dus even het door mij eerder genoemde Singapore (15% moslims) en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Singap... vergelijken met het UK (4,4% moslims) www.cia.gov/library/publications/the-... (CIA world factbook staat ook Singapore in). Singapore staat wereldwijd op 3, UK op 25 (NL 13). Het is een fabeltje dat een land met een moslimminderheid of een moslimland niet hoog op lijstjes kan staan. Levensverwachting: Singapore op 3, na Zwitserland. UK 20, NL op 14.
Innovatie: Nederland 3, Singapore 7 en UK 5 (jaar geleden Singapore 6, UK 3 en NL 9 - schommelt nogal - maar allemaal top 10 dus. IJsland 13 btw (grotendeels mono-etnisch trouwens..) Zwitserland en Zweden stabiel 1 en 2. www.wipo.int/pressroom/en/articles/201...

nickolaas | 16-01-18 | 00:50

@jan dribbel moet dat zijn.. eerste lijstje is BNP per inwoner.

nickolaas | 16-01-18 | 00:52

En ook daar leven ze van geleend geld. In 2016 10% stijging van bruto product.

boerk | 16-01-18 | 06:41
▼ 4 antwoorden verborgen

En dit is onze leider,ik schaam mij kapot.

pegaje | 16-01-18 | 00:16 | 1

En ik met u.

Muuke | 16-01-18 | 01:27

Ja duh, de hele economie zit in de lift. Komt het succes van UK dan door de brexit of door iets anders.

kloopindeslootjijook | 16-01-18 | 00:15

Tja, je zou zeggen dat dit het stomste stukje Rutte is. Maar dat is toch nog steeds de vacuümbom.

Munchhausen | 15-01-18 | 23:58 | 1

Dat optreden was inderdaad hilarisch.

obominotie | 16-01-18 | 00:28

In 1992 was Engeland al niet opgewassen tegen speculators als George Soros. Op 16 september 1992 zorgde George Soros voor een dramatische koersval van het Engelse pond, het is de geschiedenig ingegaan als Black Wednesday. Soros is pro Europa, op het moment dat de laatste handtekening betreffende de Brexit wordt gezet is het pond vogelvrij en zullen Soros en bondgenoten duidelijk maken dat het niet verstandig om uit de EU te stappen. en.wikipedia.org/wiki/Black_Wednesday...

Cerpio | 15-01-18 | 23:41 | 5

is dit een dreigement?

zazkia | 15-01-18 | 23:59

Is Soros links?
Maar intussen de steenrijke speculant uithangen?

marjen | 16-01-18 | 00:06

Soros moet maar snel dood gaan

zwaanshals | 16-01-18 | 02:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Het gaat mij steeds meer tegen staan. De stuitende arrogantie van zogenaamde Europeanen, met voorop de West-Europese leiders. Globalisten die maar op een ding uit zijn, voor eigen eer en glorie en financieel gewin. Het volk, meenemend in een catastrofe waarvan wij de uitkomst niet eens kunnen bevroeden. Het Romeinse Rijk, viel door diezelfde arrogantie en expansiedrift. Gelijk aan de EU. Dikke volgevreten politiek leiders die denken alles te kunnen bepalen, gedekt door een kleine groep elitaire (ten minste dat vinden zijzelf), semi-intellectuele deugende. Deugende voor de eigen portemonnee. Engeland, heeft zich ontworsteld aan deze verstikkende doctrine en dictatuur. Bravo. England rules the waves, again!!.

De Evangelist | 15-01-18 | 23:34 | 6

Groei slechts 1.6, Nederland 3.2. Pond is gedaald tov de Euro, tekort op de lopende rekening en een fors begrotingstekort. Alleen de werkgelegenheid doet het goed, maar GB is dan ook kampioen flauwekul-baantjes, vanwege de lage arbeidsproductiviteit.

Rest In Privacy | 16-01-18 | 00:15

Met de evangelist eens.

Muuke | 16-01-18 | 01:30

de arrogantie zit in de Britten, GB heeft de aansluiting aan de EU niet tot een succes kunnen maken en druipen beroert af,

adjudant | 16-01-18 | 04:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Ondernemers maken welvaart. Economen niet en politici zorgen hooguit voor de randvoorwaarden.
Maar Brussel heeft het te hoog in de bol en gelooft dat de EU welvaart aan het maken is. Maar een EU maakt geen welvaart; profiteert er alleen maar van.
Ondernemers zoeken kansen en zien kansen waar anderen die niet zien. Die hebben vrijheid van handelen nodig. Engeland kan met de hele wereld handel drijven; die heeft dat stel omhooggevallen ambtenaren in Brussel helemaal niet nodig. Het VK beschikt over een wereldwijd netwerk als gevolg van de Commonwealth; daar kan Brussel alleen maar jaloers op zijn.
De Brusselse ezels blijven maar denken dat ZIJ de welvaart komen brengen; om dat te geloven moet je echt een linkse dwaas zijn.
Het socialisme heeft geen verdienmodel; kan alleen geld afpakken.

marjen | 15-01-18 | 23:33 | 6

Dat bedoel ik helemaal niet marjen. Als het allemaal zo makkelijk is, die brexit, waarom is die knip er dan nog niet. Ook Brussel is stilletjes terzake.

Rest In Privacy | 16-01-18 | 00:08

Marjen, lees eens een economieboek.. Of tijdschrift.

Rest In Privacy | 16-01-18 | 00:16

Het VK beschikt over een wereldwijd netwerk als gevolg van kolonisatie,plunderingen,slavernij,onderdrukking,

ezels geloven dat GB een vuist kan maken,

adjudant | 16-01-18 | 04:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig krijgen we een land als Oekraïne er voor in de plaats.
ikwilemigreren.nl/

Wasbakplasser | 15-01-18 | 23:33

OT In Antwerpen hebben ze plofpanden.

Jan Dribbel | 15-01-18 | 23:14 | 3

Heb je een link?

LuckyGirl | 15-01-18 | 23:45

Een gasontploffing verwoest drie panden in de oude binnenstad.
De eerste reactie: het is geen terrorisme. Zie: HLN, Telegraaf, AD.

Jan Dribbel | 15-01-18 | 23:48

Oorzaak onbekend.

Lewis Lewinsky | 16-01-18 | 00:06

Toen Rutte zei dat GB de afgrond in zou glijden , wist ik meteen dat het goed met ze zou gaan.
Walgelijk doorzichtig lulletje rozewater.
Nexit

Rest In Privacy | 15-01-18 | 23:13 | 9

Eens, het zal even buffelen zijn en dan herrijst de VK met kop en schouders boven ons allen uit.

Muuke | 16-01-18 | 01:39

GB en de Britten hebben niet begrepen dat zij geen wereldmacht meer zijn, economisch hebben de EU de Britten jarenlang boven water gehouden, de Britten hebben aansluiting gezocht EU toen ze ook onder water stonden,

adjudant | 16-01-18 | 04:39

Hij dacht dat het een negatief gradient was.. maar dat bleek achteraf een haar te zijn :p

boerk | 16-01-18 | 06:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Benieuwd trouwens of Ellie inmiddels aan een ketting in een kelderbox in Malmo ligt

Rest In Privacy | 15-01-18 | 23:06 | 1

Ellie, Ellie, who the fuck is Ellie?!

liptitje | 15-01-18 | 23:29

Maar welk voorbeeld moet Nederland volgen? De brexit van de UK, of Zweden? https://www.youtube.com/watch?v=thXCb1VUBDg

Joris-nummer-zeven | 15-01-18 | 23:06

the economist is van dezelfde politieke snit als RTL Z en NRC. Liberale bagger. Iets minder dom en oppervlakkig; maar nog steeds een erg laag niveau. Helaas lezen NL managers in de financiele en beleggerswereld deze troep nog steeds en wel in de rotsvaste overtuiging dst ze rechtse kwalieitsinfo nuttigen. Wat een bananenrepubliek!

Rest In Privacy | 15-01-18 | 23:03 | 3

Als u naar de beurzen en het investeringsklimaat zou u kunnen weten dat u uit uwen nek praat.

botbot | 15-01-18 | 23:07

kijkt zou u kunnen.

botbot | 15-01-18 | 23:08

@MeiKevertje | 15-01-18 | 23:03
Sterke argumenten heb je ook. Goed onderbouwd.

*proest*

TeeJee | 15-01-18 | 23:19
-weggejorist-
A333aan | 15-01-18 | 22:59

Dat de Britten niet op een Brexit voorbereid zouden zijn is wellicht zo. De vraag is hoe je je op zoiets kunt voorbereiden. Wat ik wel verontrustend vond is dat Juncker de afgelopen week opperde dat de EU maar directe belasting moest gaan heffen om het verlies in inkomsten te compenseren door het vertrek van het VK. Er moet zo'n 18 miljard binnengeharkt worden en het idee is om een belasting in te voeren op plastic verpakkingsmateriaal. Betalen u en ik. De 18 miljard komt dan weer geheel op de begroting van de EU, waar niet alleen de wijnvoorraad van Juncker betaald wordt, maar ook de EU subsidie's aan diverse landen, met name Frankrijk, dat per hoofd van de bevolking het meest geniet van de EU subsidies. Gelukkig gaat Macron Frankrijk hervormen, oh wacht......

Ulle Ruttelflut | 15-01-18 | 22:58 | 3

De uitgaven zouden ook verminderen bij een Brexit daarom wil Rutte de begroting inkrimpen. Maar Juncker heeft nog zoveel droomplannen oa. een Europesch leger, dat hij ondanks 18 miljard minder van de Britten de begroting gaat verhogen. En de Duitsers en Wij gaan dat betalen.

Trumme | 15-01-18 | 23:15

Het lijkt mij sowieso duidelijk dat Nederland als netto betaler altijd beter af is buiten een Europese Unie en buiten een Europese Euro. We zouden echter wel gebaat zijn bij een gemeenschappelijke noord-Europese unie. Maar dat past weer niet in het globalistische en megalomane plaatje van EU politici en pro-EU dwazen.

Old_Spice | 15-01-18 | 23:47

de Britten hebben nog nooit 18 miljarden moeten overmaken aan de EU, de Duitsers hebben al bekend gemaakt de 5miljaard die het vertrek van de Britten netto kost graag te betalen,

adjudant | 16-01-18 | 04:44

Zit ik hier boos te worden van een trol. *naar fanta kijkt*

LibertasSimplex | 15-01-18 | 22:54

Alle nonsens van de leeghoofdige eurofieltjes ten spijt, gaat het mbt de economie in het VK, in ieder geval COMPLEET in tegen alle doomsday scenarios van de nepnieuwsverkopers à la Pechtold, Verhoeven en vele, vele anderen. Zoals 070 zei: vrijheid en zelfbeschikking mag wat kosten.

Wij mogen straks de staatsschulden van Italië en Frankrijk betalen, ongelimiteerd moslims toelaten, terwijl het Oostblok ons de dikke vinger geeft en we mogen het meeste per capita aan EU blijven betalen voor meer bureaucratie en krakkemikkige landbouw in Frankrijk..... Om over de omzeephelping van de democratie en vrijheid van meningsuiting nog maar te zwijgen.

Het VK heeft een ongelooflijk dappere en intelligente beslissing genomen. Net zoals de eerdere beslissing om niet tot de Mickey Mouse Euro toe te treden.

Wij zitten nu vastgeketend aan het mislukte zooitje..

echt_links | 15-01-18 | 22:48 | 12

@ Ongeblustekalk | 15-01-18 | 23:32
Ik denk dat de EU dat wel graag zou willen maar dat ze binnenkort toch op een hele harde muur gaan lopen. Oost Europa werkt niet mee en de Euroscepsis is in het Westen ook niet bepaald gering. Daarnaast is het nog maar de vraag hoe de EMU de volgende economische crisis doorstaat.

Wat betreft GB en DE.. misschien dat je gelijk hebt. Ik zou daarbij wel willen aantekenen dat de Duitse belastingbetaler niet zal staan te trappelen om in een keer 3% van het BBP aan defensie te besteden.

Panos88 | 15-01-18 | 23:41

Panos88 | 15-01-18 | 23:41
Ik denk dat de eu op een ander manier wordt ingehaald door de feiten en de economie staat dan niet op de eerste plaats.
De reset kon wel eens erg hard worden.

Ongeblustekalk | 15-01-18 | 23:58

Panos88

de uitgaven voor defensie gaan met 2miljaard omhoog tot 2021, ze geven Trump een dikke vinger.... betalen de extra kosten EU lachend zo blij zijn de Duitsers met het vertrek van de Britten,

adjudant | 16-01-18 | 04:48
▼ 9 antwoorden verborgen

Berbaar | 15-01-18 | 22:34
Volgens mij heb ik een uitstekend geheugen. En had ik jou zien zeggen, dat met een zwaar demente ouder, 'ach, prima, niksaandehandkleinbier' uitstekend valt boodschappen te doen.
Want jij had ook een moedertje of zo.
En nu zie ik je zeggen, dat je met zelfbeschikking geen brood koopt.
Vertel mij. Waar hebben de Britten de Europese treinramp van de Europese Unie nodig voor brood?
Nou?

LibertasSimplex | 15-01-18 | 22:42 | 1

Laat de pauper toch gaan. Hij moet met zijn moedertje boodschappies doen op de 'Haagse markt'. Dat gun je je ergste vijand niet.

WayneGretzky*99* | 15-01-18 | 22:52

Hoop dat elke Reaguurder het nog bij leven meemaakt: #nexit.

de Voorzittert | 15-01-18 | 22:32 | 9

De handel en export kan prima geregeld worden zoals in de EEG. Ook een neuro met uitsluitend stabiele landen is prima te regelen over de rest willen wij graag zelf beslissen.

Trumme | 15-01-18 | 23:21

Als klein land onderhandelen met pakweg China levert veel slechtere resultaten op dan onderhandelen als groot economisch blok. En dat is slechts 1 nadeel.

Rest In Privacy | 15-01-18 | 23:23

Dank ...

Pjotterdjotter | 16-01-18 | 10:31
▼ 6 antwoorden verborgen

Wordt dit stuk ook gesponsord door Putin

druif | 15-01-18 | 22:31 | 1

Da.

dr Rechts | 16-01-18 | 08:52

Berbaar | 15-01-18 | 22:21
Ga jij nou maar een brood kopen met je demente moeder. Want daar had je het zeer onlangs toch over. Dat dat zo makkelijk is. Net als brood kopen voor brussels lof. Doe eens wat nuttigs, en offer eens iets van jezelf, ouwe kleinbierverkoper. Corrupte trut.

LibertasSimplex | 15-01-18 | 22:31 | 2

Volgens mij heeft U een borreltje teveel op.
Geeft niks hoor, stap terug, hang op en zet U niet verder voor l*l.

Berbaar | 15-01-18 | 22:34

@ berber: volg je eigen advies pauper.

WayneGretzky*99* | 15-01-18 | 22:41

Ha ja. De motor krijgt verse lucht.

Mark van Leeuwen | 15-01-18 | 22:28

Off Topic;

Nu op Nieuwzuur; scholieren grootschalig leren oe ze nepnieuws moeten / kunnen maken en moeten het verspreiden, zodat ze het straks "gemakkelijk kunnen herkennen"....
NEE; straks kunnen ze het dan grootschalig gaan verbieden, dat is de bedoeling....

A333aan | 15-01-18 | 22:21 | 4

Straks even kijken, die hoaxer schijnt alhier ook nog al eens als bron opgevoerd te zijn.
Geinig, morgen meer.

Berbaar | 15-01-18 | 22:24

Kan iemand eens uitzoeken wie er precies achter die stichting DROG zitten? Al die leerlingen gaan dus een enorme hoeveelheid nepnieuws produceren zodat Ollongren haar voorbeelden en bewijzen krijgt van nepnieuws en nepaccounts die ze nu nog niet kan leveren.

piloot47 | 15-01-18 | 22:43

Het viel mij ook op: 2 wervende overdreven regels en een ludiek overtrokjen plaatje moeten zij herkennen als nepnieuws, hoeven ze niet meer zelfstadig te overwegen of na te denken verder... gevaarlijk!

Nou, wáár komt dat nu voor? O a. .het sarcasme van GS dus.

Nu begint de MSM ook al te indoctrineren op scholen om het zelfstandig nadenken en analyseren te ondermijnen. De mediaoorlog wordt nu door de MSM op slinkse wijze ontketend! En Ollongron zag dat de ontwikkeling naar deze eenzijdige natiestaat goed was, einde van tegengeluiden dringend gewenst.

Schande!

Jan, Leiden | 15-01-18 | 22:46
▼ 1 antwoord verborgen

Er zijn in dit land lieden die het liefst 020 zouden willen afsteken en laten afzinken. Wat mij betreft mag dat Britse eiland de oceaan over gaan drijven. Compleet verloren eiland is het. Weg ermee!

Rest In Privacy | 15-01-18 | 22:20 | 1

Als ze de Premier League maar wel op niveau houden....

BlowingBubbles | 15-01-18 | 22:35

steekmug | 15-01-18 | 22:02
Ik zal eens voorzichtig proberen onderzoeken. Want ben wel benieuwd naar hoe dat ook alweer ongevreer zat.

LibertasSimplex | 15-01-18 | 22:17

Gaat de EU-censuurcommissie onder Madeleine de Cock Buning nu The Economist verbieden wegens het verspreiden van nepnieuws?

MAD1950 | 15-01-18 | 22:16

Waarom moet alles steeds uitgedrukt worden in economische cijfers? Het is niet uitgesloten dat de Britten voor de keus gesteld: meer autonomie of meer EU, kiezen voor het eerste en eventuele negatieve gevolgen voor de economie voor lief nemen onder het mom: autonomie is ons alles waard. Dan maar wat minder welvaart. Is dat erg? Neen!
Waarom is een ingreep pas succesvol als het economische groei oplevert? Volgens mij ging het de Britten in de eerste plaats om hun autonomie. Nou, die hebben ze terug. In die zin is de Brexit geslaagd. Punt!

Amsterdamsko | 15-01-18 | 22:16 | 7

Berbaar | 15-01-18 | 22:32
Kom kom Berbaartje, nu had onze Thierry het laatst nog zo goed uitgelegd, dat je claim nonsens is. Vergeet je niet tijdig te blijven adem happen tijdens het struisvogelen?

BlowingBubbles | 15-01-18 | 22:38

Ondertussen wordt hier in NO langzaam duidelijk hoe het nieuwe regeerakkoord eruit gaat zien. De eerste tekenen wijzen op een eigenwijze en andere koers dan binnen de EU. Dank je berbaartje! We zijn erg blij met die autonomie.

SnartBlirdetRagnarok | 15-01-18 | 22:46

het hebben amper Britten de stembus gevonden om hun mening te willen geven over dit onderwerp, net als de Nederlanders is de Brit nog gevangen in een monarchie en de revolutie moet nog beginnen,

adjudant | 16-01-18 | 04:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Na mislukte onderhandelingen tussen schuldeisers en de Britse overheid valt vandaag het doek voor bouwbedrijf Carillion. De bouwgigant is goed voor 45.000 banen wereldwijd, waarvan 20.000 in Engeland.

kzegje | 15-01-18 | 22:15 | 4

Hoeveel aannemers, grote welteverstaan, denk je dat er in verN(SB)ederland om zijn gegaan?

WayneGretzky*99* | 15-01-18 | 22:45

Dat zijn wel weer duizenden mensen die nu werk zoeken dat er niet is,al helemaal niet in Enge land.

kzegje | 15-01-18 | 22:56

@kzegje | 15-01-18 | 22:56
In de EU ook niet.

TeeJee | 15-01-18 | 23:22
▼ 1 antwoord verborgen

Gek, nu Boris en Farage hun handen af trekken van Brexit omdat er buiten de EU geen betere deal gemaakt kan worden dan als lid is het halleluja met Brexit in the Economist.

the Jackdawn | 15-01-18 | 22:14

Het VK heeft een tekort op de handelsbalans van 180 miljard dollar per jaar (dus geen ponden). Naar verhouding nog beroerder dan de VS. Dat terwijl Nederland 53 miljard Euro in de plus staat. Terwijl Nederland met de technologie mee groeit blijft het VK hopeloos achter. Bijvoorbeeld het plan Mansholt voor de landbouw mechanisatie (PvdA-er uit de tijd dat de PvdA nog OK was) heeft Nederland grote rijkdom gebracht. Iets dergelijks is in het VK nooit van de grond gekomen.

Orakel1958 | 15-01-18 | 22:02 | 8

Orakel1958 | 16-01-18 | 00:23 Bron: Office for National Statistics 2017 - https://www.ons.gov.uk/economy/nationalaccounts/balanceofpayments/bulletins/uktrade/november2017#the-total-uk-trade-deficit-narrowed-by-21-billion-to-62-billion-in-the-three-months-to-november-2017

Ulle Ruttelflut | 16-01-18 | 01:09

de financieel sector in Nederland brengt rijkdom, zij zijn de spil in een globaal crimineel netwerk,biljoenen verdwijnen via malafide constructies en geheime belastingdeals, belazeren alle andere EU landen jaarlijks om miljarden inkomsten,

adjudant | 16-01-18 | 05:03

Het CBS geeft een negatieve handelsbalans (voor goederen) voor het VK van 176,1 miljard dollar. Voor Nederland is dit 85,6 miljard dollar positief.
Kennelijk zijn bij jouw website ook andere handelsstromen meegenomen.
Hoe dan ook, het is zeer onverstandig om als Nederland de EU te verlaten.
Wat overigens wel bijzonder is: Onze Nederlandse arbeidsproductiviteit is veel groter dan de Britse.

Orakel1958 | 16-01-18 | 07:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Controllos | 15-01-18 | 21:45 |
Tot voor kort was in alle gevestigde real news media alleen het neppe frame van de Brexapocalyps te horen. Werd door alle gevestigde, serieuze, niet-poulistische politici, onze eigen minpres incluis, alleen datzelfde evangelie verkondigd.
En nu blijkt nog steeds dat dat frame niet waar is.
En dat is geen nepnieuws. Keepitreal keep it well. Haal je vinger uit je reet and feel and smell. Motherfucker.

LibertasSimplex | 15-01-18 | 22:01

Ik haat alles maar dan ook alles aan rutte

zwaanshals | 15-01-18 | 21:59 | 2

mooi.

Rest In Privacy | 15-01-18 | 23:23

*juichend* Hate, hate, hate, hate, hate...

liptitje | 15-01-18 | 23:32

Het komt echt niet vanzelf goed als de Britten niet als de wiedeweerga van alles gaan regelen,zelfs dan gaat het voor hen heel moeilijk worden.Alleen door de juiste onderhandelingen met de juiste mensen kunnen ze wellicht de schade een klein beetje beperken.Dat ze er op achteruit gaan is één ding wat zeker is.
Brexit?God bles Great Britain.And please hurry up.
interactive.news.sky.com/2017/brexit-...

kzegje | 15-01-18 | 21:56 | 2

Ja, je zou er toch niet aan moeten denken dat de Britten terugkeren naar de tijden van voor de invoering van de EU... Brrrr....

jemagookniksmeer | 15-01-18 | 22:13

Wij hebben de Britten ook nodig en handel is gandel.

zwaanshals | 15-01-18 | 22:15

GS zet volgens mij gewoon wat commentaar bij een citaat, met de vertrouwde toonzetting. Geldt dit nu ook al als "framing"?

MickeyGouda | 15-01-18 | 21:55 | 1

Oeps, deze was voor Controllos.

MickeyGouda | 15-01-18 | 21:56

Een Nexit zal er nooit meer komen. 'Onze' politieke lijers doen er alles aan, wettelijk en onwettelijk, om een referendum hierover te voorkomen.

De waard zijn gast | 15-01-18 | 21:55 | 1

Gelukkig maar. Wat zou dat op een ramp uitlopen. Brexit is nog lang geen feit, ze zitten nog warmpjes in de EU. Straks begint de ellende pas. Een snel graag, ik zie een voorbeeld van hoe het niet moet graag realiteit worden. Een voorbeeld van de fijne arrogantie van de burger die het zogenaamd altijd beter denkt te weten. Die burger gaat namelijk tot de laatste pond de rekening betalen van de brexit...

Beste_Landgenoten | 16-01-18 | 09:14

Het is een gegeven dat degene die als eerste het zinkende schip verlaat, de beste overlevingskans heeft.

Jeroen65 | 15-01-18 | 21:54

De EU is feitelijk al failliet. Zuid Europa bleek te duur.......

Oepsie1234 | 15-01-18 | 21:54 | 1

Zoals in Nederland bijstandstrekkers in de armoedeval zitten zo zit Zuid-Europa in de armoedeval van Noord-Europa. Eigenlijk is Mutti Merkel een kannibaal.

Orakel1958 | 15-01-18 | 22:06

De Eurofielen hebben hun debunk van dit soort nieuws alweer gevonden en wel in de theorie dat de economische stabiliteit kunstmatig is wegens geldpersen. Voor het gemak even vergetende dat de hele EU door de ECB persen in het luchtkasteel omhoog wordt gehouden en het grote voorbeeld de VS feitelijk allang failliet door QE's en trillioenen aan schuld.

HdJ | 15-01-18 | 21:53

In 1972 stemden de Noren tegen het advies van hun regering is, tegen de EU. De Zwitsers stemden twee keer in een referendum gehouden 1997 en 2001, tegen de EU. Beiden landen behoren tot de rijkste landen binnen Europa. Hoop dat het de Engelsen ook goed zal gaan. Ik bewonder ze in ieder geval om hun moed en doortastendheid.

Andreas B. | 15-01-18 | 21:52 | 4

@Orakel1958 21:57 Zou Zwitserland ook zo een bancaire sector hebben gehad als ze in de EU zaten? En zouden de belastingen er dan ook zo laag zijn als nu?

tipo | 15-01-18 | 22:05

@tipo | 15-01-18 | 22:05
Het is zeer de vraag of wij blij moeten zijn met het Zwitserse Bancaire systeem.

Orakel1958 | 15-01-18 | 22:08

@orakel/tipo De Rothschild BIS huist in de 'Tower of Basel'. De BIS is de baas van DNB, ECB, FED etc

HdJ | 15-01-18 | 22:25
▼ 1 antwoord verborgen

Het is natuurlijk allemaal wel relatief. De wereldwijde economie draait op gratis geld van de centrale banken. Als de manna niet meer vanuit Frankfurt neerdaalt op de EU zal de crisis onvermijdelijk komen. Gelukkig zullen de Britten zijn in de reddingsboot terwijl continentaal Europa de naam Avondland, daar waar de zon ondergaat, eer aandoet.

Irnerius | 15-01-18 | 21:51 | 3

De bank of England staat nog veel harder geld te drukken met een begrotingstekort waar je stijl van achterover slaat... En de reddingsboot is gevuld met aanwinsten uit pakistan, Bangladesh, Nigeria en andere topplekken...

dyslexieman | 15-01-18 | 21:54

JAAA !!!
Gratis geld van de banken voor de regeringen, inderdaad, geld uit lucht, Máár de bevolkingen mogen de rente betalen die hier nu en straks op gerekend gaat worden.
Niet die regeringen.
Slim hé ?

A333aan | 15-01-18 | 22:03

E... naast de rente ook die "leningen" terugbetalen waarvan de elite nu goed van profiteert, alleen het volk uiteraard niet !

A333aan | 15-01-18 | 22:05

Het grote probleem van de "Remain" stemmers.
Fundamenteel Links en de CEO's van de banken gebruikten de zelfde argumenten om binnen Europa te blijven. De overeenkomsten tussen deze beide groepen... Wat denk u er zelf van?

Orakel1958 | 15-01-18 | 21:50

grappig the Brexit is nog niet eens begonnen en ze beginnen nu al te zeggen dat t goed gaat! terwijl nu de EU regels nog gewoon gelden is er niks over te zeggen wat er straks gaat gebeuren als de brexcit daadwerkelijk uitgevoerd is!

bArAbAts | 15-01-18 | 21:46 | 2

De voorspellingen van de malle eurofieltjes waren voor dit moment al desastreus. Is niks, nada van uitgekomen. We wachten verder gewoon lekker af. Ja, toch?

echt_links | 15-01-18 | 21:50

Die Britten zijn nog arroganter dan de Fransen, maar omdat we hun taal beter verstaan nemen we het ze minder kwalijk. Het ga ze goed, als ze zich straks niet meer met ons bemoeien.

JTKDM | 15-01-18 | 21:45 | 2

Ik weet bijna wel zeker dat zij precies het tegenovergestelde denken: Het gaat ons goed, als de EU zich straks niet meer met ons bemoeit.

datzouzomaarkunnen | 15-01-18 | 21:54

Britten bemoeien zich al eeuwen overal mee, zijn vergeten dat ook zij 1945 en Empire verloren hebben,

adjudant | 16-01-18 | 05:13

Ziehier dus het gevaar van fakenews en de pogingen om het met censuur of staatsbureaus die de "waarheid" moeten duiden tegen te gaan. Voor, tijdens en na de Brexitbeslissing was er ook in Britse media een niet-aflatende stroom van prognoses en experts die aankondigden dat de Apocalyps nakend was bij een Brexit. Net als Donner die bij een Nee tegen de Europese Grondwet\het Verdrag van Lissabon durfde te beweren dat "het licht uit zou gaan". Fijn hoe objectief en terzakekundig die meningen zijn gebleken. Vandaag zouden we waarschijnlijk horen dat een stem tegen meer EU en voor minder EU een stem voor Poetin is.

Verder maakt het niets uit, de EU als overheid der overheden is gewoon inherent een slecht idee. Die moloch ontmantelen mag wel een paar centjes kosten wat mij betreft. En dat Poetin om begrijpelijke redenen tegen een EU is die zich ofwel als schoothond van Amerikaanse belangen ofwel als een supermacht-in-spé gedraagt en het liefst alle ex-Sovjetstaten wil opslokken en er niet voor terugdeinst een staatsgreep tegen een democratisch gekozen president en een burgeroorlog goed te keuren in Oekraïne als een deel van de Russische en Oekraïense bevolking daar niet zit te wachten om ondergeschiktheid aan Moskou in te ruilen voor Brussel, wil niet zeggen dat je daarom pro-EU moet zijn. Stalin was ook anti-Hitler, net als elk weldenkend mens, maar om dan maar pro-Stalin of pro-Sovjet te worden zou een uitermate slechte keus zijn geweest.

Macht in één hand geven, laat staan zo'n ondemocratische hand is een slecht idee. En zelfs al was het democratisch, dat kan ook ontsporen, blijkt keer op keer. Macht corrumpeert en mensen kunnen er niet mee omgaan. Dat toont niet alleen wetenschappelijk onderzoek aan (Stanford experimenten bijvoorbeeld), dat kan ieder mens met gezond verstand en een klein beetje kennis van geschiedenis en actualiteit ook bevestigen.

Het is te hilarisch voor woorden die blinde vlek die sommige nuttige idioten lijken te hebben. Ze zien wel het grote gevaar van Rusland of Turkije, of zelfs van de VS, hoe een president als Poetin of Erdogan via machtspelletjes en propaganda, het de mond snoeren van kritische media aan de macht kan komen en blijven. Ze zien wel hoe iemand als Trump de verkiezingen kan winnen en geven dan prompt nepnieuws de schuld, en roepen in feite om propaganda en censuur "van de juiste soort". Ze zien wel hoe dom het electoraat in Turkije en Rusland kan zijn om in meerderheid voor Erdogan en Poetin te blijven stemmen (al zien ze kennelijk niet dat de alternatieven voor Poetin nu ook niet zo heel jofel zijn, wat deels de uitslag verklaart).

Maar men kan zich simpelweg niet voorstellen dat de EU zoiets zou kunnen doen of worden... Juist, want onze politici zijn overgoten met de Heilige Geest? Ze dreigen nota bene zelf met oorlog en onderdrukking te zullen komen als ze weer slechts in hun eigen landjes de macht zouden krijgen, maar met een heel continent en een monopolie op de macht in Europa kun je ze wel vertrouwen, heus... Dat zien we ook aan Rusland, China of de VS. Zo betrouwbaar, die politici met meer macht. Wij vrezen terecht die supermachten en dictators, keuren hun gedrag, hun interventionisme, hun censuur, hun propaganda af, dus we hebben een machtige dictator en supermacht nodig die ons tegen hen beschermt met behulp van interventionisme, censuur en propaganda...

Wol | 15-01-18 | 21:45 | 5

Ja dank je.
Vind je zelf dat die voorwaarden realistisch zijn?
Ik niet.
Iets dat concreet is zal daaraan gekoppeld moeten zijn, anders is de conclusie van weinig waarde.

Ongeblustekalk | 15-01-18 | 22:21

Ongeblustekalk | 15-01-18 | 22:21
Je kunt je ook zonder voorwaarden overgeven natuurlijk. Of zonder doel neerleggen bij het onvermijdelijke.

Wol | 15-01-18 | 23:31

Wol | 15-01-18 | 23:31
Je kunt je ook overgeven aan onrealistisch theoretisch gelul in de marge. Wat een faseverschuiving, over 10 jaar stem jij weer sociaal democratisch, net als die idioten waar je mee omgaat.
Dat is pas overgave. Het gezond verstand is door het doucheputje, vol met schaamhaar.
Jij staat al een poosje kwalitatief aan de kant en dat blijf je.
Truste! :)

Ongeblustekalk | 15-01-18 | 23:54
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Controllos | 15-01-18 | 21:45 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik ruik het Brusselse zweet van hier.

LuckyGirl | 15-01-18 | 21:45 | 4

@Berbar

You are nothing if not consistent.

MickeyGouda | 15-01-18 | 22:24

Excuus, k bedoel uiteraard Berbaar.

MickeyGouda | 15-01-18 | 22:25

MickeyGouda | 15-01-18 | 22:25
Ach trollemans has no face , dus namecalling heeft geen zin. Alsook het correct willen duiden is zinloos als daad van respect.

Cobalt bomb | 16-01-18 | 14:35
▼ 1 antwoord verborgen

Even over Zweden. Wist je dat Irakezen en Syriërs enzo daar van staatswege een dikke vette loon- ver twee- misschien driedubbelaar, een huis en dan nog toeslagen geboden krijgen als naar de noord trekken en daar gaan werken?
Wist ik ook nooit. Tot ik iemand sprak die vertelt dat -ie het had geprobeerd. En dan van somberte richting zuid was 'gevlucht'. Niet te doen. Altijd donker of altijd licht en op de dag nooit licht genoeg.
Bizar toch. Als dat allemaal waar is. Als de Zweden gewoon mensen importeren uit zonnige landen om het donkere noorden te bevolken.

LibertasSimplex | 15-01-18 | 21:43 | 2

Daarom zoveel tinten bruin in de scania en volvo fabrieken.

steekmug | 15-01-18 | 22:02

het licht nog gekker maar dat is wat ze doen ja, natuurlijk treken alle zomers nieuwe vrienden weer richting Malmeu en Stokstad want daar zijn vrienden en familie. Zweden is ze actief in het noorden aan het plaatsen maar houd ze niet tegen als ze weer naar het zuiden trekken, want op de strepen staan kunnen ze niet in Zweden. Conflictvermijdend volkje tegenwoordig. Is wel anders geweest als grote bezetter van scandinavie. en de Finnen en Lappen weten er ook wel over mee te praten.

Cobalt bomb | 16-01-18 | 14:40

De Britten hebben deze move kunnen maken omdat ze ten opzichte van Nederland natuurlijk schaalvoordeel hebben, maar het blijft dapper. Hopelijk.kunnen we ze ooit weer verwelkomen in een EU met louter Europese kernlanden. Een mens mag dromen, toch?

MickeyGouda | 15-01-18 | 21:43

Daar staat hij onze grote leider, buikspreekpop Rutte, een futloos Brussels riedeltje drie keer te herhalen. Welnu de Engelsen zullen ervan onder de indruk zijn, de schrik zit er nu pas echt in..........

Memek | 15-01-18 | 21:42
-weggejorist-
Dick Hurts | 15-01-18 | 21:42 | 2

"De dag die je wist die zou komen"

Great britain blijft steady en zal ondanks de mjilarden uitkoop uiteindelijk sterk en onafhankelijk binnen de wereldeconomie opereren, is te belangrijk als land. Rutte roept alleen wat wenselijk is voor zijn eigen carrière binnen Europa.

Jan, Leiden | 15-01-18 | 21:37 | 1

GB speelt al lang geen rol meer op het wereldtoneel, je kernwapen maakt geen indruk op economische beslissingen,

adjudant | 16-01-18 | 05:21

Natuurlijk, socialistische dictaturen zijn altijd slecht voor business. Zulks is voor de mensen die zelf niet zo goed kunnen nadenken al eens voorgekauwd in The Road to Serfdom, maar ach, binnenkort zal dat boek ook wel niet meer verkrijgbaar zijn wegens fakenieuws.

Alleen de samizdat kan ons nog redden.

HoogToontje | 15-01-18 | 21:35 | 1

Kijk maar eens wie er aan de macht komt in het VK na nieuwe verkiezingen. Corbyn en co zullen van het mooie eiland een soort Venezuela maken, Maar dan zonder olie en zon. Oh en veel minder mooie vrouwen.

dyslexieman | 15-01-18 | 21:39

The Economist staat per direct op de zwarte lijst van Madeleine de Cock Buning.
Zeg maar dag tegen je Facebook en Twitter pageviews.

Harry Turtle | 15-01-18 | 21:34

De Brexit is nog pas net van start. Geef het een paar jaar en dan worden de voordelen pas echt goed zichtbaar. Momenteel drijft de economie daar nog altijd op een deel onzekerheid omdat de Brexit deal nog steeds niet rond is.
Juncker en consorten willen zo snel mogelijk naar een superstaat. Ze zijn bang dat de Brexit een succes wordt en vele landen volgen. Ze voelen de bui al hangen, vooral omdat de EU nog niet heeft gegeven wat ze ervan verwacht hadden.

Greet_Wilderst | 15-01-18 | 21:33 | 3

Om de voordelen van een Brexit te kunnen pakken moet je wel de goede keuzes maken. Als Labour aan de macht komt, wat zeker niet ondenkbaar is, denk je dat dan goed komt? Nationalisaties, zware belastingen... dat wordt echt een ramp van epische proporties.

dyslexieman | 15-01-18 | 21:41

Mijn koffiedik laat exact hetzelfde beeld zien. Q.E.D.

tectonicos | 15-01-18 | 21:48

zie geen enkel economisch voordeel voor de Britten, ze waren blut toen ze aansluiting zochten tot EU en mochten jarenlang tegen een reduceerde prijs mee eten van de EU,

adjudant | 16-01-18 | 05:27

De EU probeert te regeren door angst en twijfel te zaaien.
Gelukkig zagen de Britten de ware aard van dat wangedrocht.

De waard zijn gast | 15-01-18 | 21:31 | 1

Ja de helft zag een socialistisch experiment en de andere helft een neoliberaal paradijs. Dus eenduidig beleid kan je niet gaan verwachten. Gezwalk op zn best en op zn slechts onbestuurbaar.
Blijkt maar weer dat als je iets wil je het zelf moet doen. Regeringen of ze nou in Brussel, Berlijn of London zitten zijn toch balast...

dyslexieman | 15-01-18 | 21:43

Ik blijf t zeggen: ze zijn doodsbang dat er een alternatief zal bestaan. Ze hopen daarom dat t mis zal gaan. Wensdenken.

Europees_Aanbesteed | 15-01-18 | 21:31

Het gaat nu inderdaad beter dan verwacht in de UK, voor een groot deel dankzij de opbloeiende wereldeconomie.

Ik geloof niet dat iemand hier het hele stukje gelezen heeft. Dat het nu goed gaat, betekent niet dat het ook goed blijft gaan als de onzekerheden toenemen.
Het stukje eindigt dan ook met deze alinea:
"The question is whether this unexpectedly good performance can continue. As Britain’s departure from the EU in March 2019 nears, businesses may start to get more jittery, especially if they fear that a deal with the EU will not be reached. If investment spending is cut, then consumers will eventually start to feel the pinch. And Brexit itself, which is likely to leave Britain with severely reduced access to its largest export market, will have profoundly negative long-term economic consequences. For now, however, the British economy continues to sail blissfully into the unknown.".

Controllos | 15-01-18 | 21:27 | 6

De hele teneur van het artikel, zelfs het laatste deel, is een stuk minder pessimistisch dan hetgeen de Economist zelf ten tijde van de Brexit orakelde.

nick.name | 15-01-18 | 21:41

Ja je dacht toch niet dat ze nu ineens een andere toon gingen aanslaan? Mooi dat ze toegeven dat het toch niet zo'n ramp is geworden als voorspeld, maar ze hopen kort voor het einde van de wedstrijd natuurlijk nog te "winnen" en te kunnen zeggen "wij hadden gelijk". Of alsnog mensen tot Bremain te bewegen door relatief voordeel voor te spiegelen. Dat het veel mensen niet eens ging om de centen zien ze niet of willen ze niet zien. Ze denken, als economen, dat geld alleen zaligmakend is en dat je de bevolking wel kunt omkopen met meer EU, meer macht in centrale handen, in ruil voor een magisch percentage meer welvaart.

Wol | 15-01-18 | 21:54

Sterker nog ik denk dat er zelf een stuwend effect in de brexit zit. Wat zou je doen als je een bedrijf hebt in de UK en je verwacht dat de handel duurder wordt of zelfs onmogelijk wordt? Dan koop je nog snel even een partij grondstoffen in. Of niet Britse bedrijven kopen nog snel even bij Britse bedrijven in nu het nog goedkoop kan. Of er wordt nog net even gebruik gemaakt van het vrije verkeer van diensten, vooral in de specialistische markt.

flame_me | 15-01-18 | 22:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Economist doet in ieder geval iets waar de NL media (zoals de Vlaamsche Meubelfolder) niet toe in staat zijn; schoorvoetend toegeven dat niet het domme gepeupel maar zij zelf er wel eens naast hebben kunnen zitten.

nick.name | 15-01-18 | 21:26

Welke Brexit hebben we het over, is die al geweest en voltooid dan? Wat is de huidige inflatie in UK en in bv NL? Hoeveel buitenlanders zijn er proactief vertrokken uit UK (werkloosheidscijfer)? Ben benieuwd naar de cijfers over zeg een jaar of tien. Maar ja, dan bestaat de EU wellicht niet eens meer. Wij economen doen aan koffiedik kijken. Ik geloof dat ik gewoon blind naar Terry ga luisteren, want Terry heeft altijd gelijk.

Rest In Privacy | 15-01-18 | 21:25 | 1

Hoeveel miljarden belastinggeld is er in NL nodig om grote bedrijven niet te laten emigreren naar de UK? (Iets met dividend...)

EODs | 15-01-18 | 23:05

Nou, doei Ellie!

BlowingBubbles | 15-01-18 | 21:24

Rutte! Leugenaar! We moeten eruit. Bijna koste wat kost. Misschien wel koste wat kost. Want wat heb je nog over, als je fundamentele vrijheden zijn weggenomen, en er een gewapende macht is opgetuigd om je geknecht te houden? Dan maar nu. Ons Europese leven is voltooid.
Liever dood dan slaaf. Liever levend. Maar dan dus niet als slaaf.

LibertasSimplex | 15-01-18 | 21:23 | 2

Pilletje, denk aan Uw pilletje!!
We moeten er niet uit en we gaan er gelukkig niet uit.
Sterkte verder!

Berbaar | 15-01-18 | 22:02

@Berbaar | 15-01-18 | 22:02
"we gaan er gelukkig niet uit. "
U heeft een glazen bol?

mvdwarsligger | 16-01-18 | 08:36

Er wordt alleen oeverloos gepraat over economie en cijfertjes wat de Brexit aangaat. Maar de Britten willen gewoon hun land terug, hun eigen wetten maken en hun eigenheid behouden. Daar gaat het hun om. En dat mag voor miljoenen mensen daar zelfs een paar procent welvaart kosten. Period.

070 | 15-01-18 | 21:23 | 4

Ach we zullen zien wat eigenheid behouden hun waard is.
Ik wens ze veel succes maar eigenheid kan je niet vreten of op de bank zetten.

Berbaar | 15-01-18 | 21:26

Klopt! Liever vrij in armoede dan gevangen in weelde.

De waard zijn gast | 15-01-18 | 21:34

@De waard zijn gast | 15-01-18 | 21:34
Ik ben hier zo vrij als een vogel en heb alles wat ik en mijn familie begeert.
Dat wens ik onze Britse vrienden natuurlijk ook.

Berbaar | 15-01-18 | 22:00
▼ 1 antwoord verborgen

Die rare Britten gaan gewoon nog een keer een Duitse dictatuur weerstaan.
De EU zou ze gaan vermorzelen toch?

LuckyGirl | 15-01-18 | 21:20

Onze premier: ei heet brexit from evry enkel ...

hoochee | 15-01-18 | 21:20 | 1

Je schaamt je toch te pletter voor zo iets?

echt_links | 15-01-18 | 21:22

Nou Baudet had dus gewoon gelijk. TOTALE NITWIT Verhoeven (D66) af door de zijdeur. Nog even terugkijken? :

https://www.youtube.com/watch?v=mcziLkf2tck

echt_links | 15-01-18 | 21:19 | 2

Wat een achterlijke zeikerd is die Verhoeven toch, man, man, man., smerige rat met zijn simplistische debat truukjes

Zwizalletju | 15-01-18 | 22:02

Op dit moment gaat het goed met de economie. We hebben de bankencrisis achter de rug.

Maar juist door die positiviteit gaan een hoop mensen weer het schip in. De huizengekte laat dit zien.

Ben geen econoom. Gewoon een simpele ziel.
Maar ik heb geen zin in weer gezeik over 10 jaar als alle jankerds de ellende die gaat komen door hun onverantwoorde gedrag ons ten deel laten vallen.

Nacho_Vidal | 15-01-18 | 21:17 | 2

Ja de bankencrisis is achter de rug hoor, alle Europese banken zijn toppiejoppie gezond. Ook de staatsschulden zijn allemaal veeeeel lager dan tijdens het begin van de kredietcrisis. Net als de private schuldenberg.
Daarom staat de rente ook stijf op 0, omdat het allemaal supergaaf fantastisch gaat.
Om het te vieren ga ik even een ritje over de regenboog met mijn eenhoorn maken.

Harry Turtle | 16-01-18 | 00:35

elke vermeende crisis heeft mijn geen enkel boterham minder opgeleverd, het gaat EUROPA beter dan ooit, ontevreden mensen hebben vergeten het beter te doen,

adjudant | 16-01-18 | 05:39

Zal na het Europese Keurmerk op echt nieuws wel weer allemaal gelogen zijn.

hoochee | 15-01-18 | 21:17

Dit gaat in tegen het geluid van Europa, fake news dus.

Luckystriker | 15-01-18 | 21:17

Dat is nogal wat. De Economist is tot nu toe nogal rabiaat anti-Brexit geweest.

Muxje | 15-01-18 | 21:16

Wouw, sterk staaltje artikel eenzijdig lezen zeg.

flame_me | 15-01-18 | 21:16

Mochten ze succes hebben dan veroorzaakt Europa gewoon een interne crisis op de één of andere manier. Hopelijk voor de Engelsen poetsen ze mi6 ook weer helemaal op.

Tuborg øl | 15-01-18 | 21:16

Toen het jaar 2000 aanbrak voorzag men ook één grote chaos want de computers waren er niet op berekend maar dat was ook een storm in een glas water.

dubbelicious | 15-01-18 | 21:15 | 2

Groot verschil. Y2K bug had ook wel een commerciele inslag. Je kon ‘software’ kopen die dat kon voorkomen etc.

Nacho_Vidal | 15-01-18 | 21:20

Het heeft geen verband maar dat kwm doordat men het juiste er tegen deed. De UK doet juist het verkeerde.

VerderLezert | 15-01-18 | 23:20

Maar 2% groei in plaats van 4% is wel degelijk k*t hoor.. je moet perioden van krimp afwisselen met groei en het maakt over langere perioden best een verschil of je per saldo groei of krimp hebt gehad. Beste is natuurlijk stabiele groei over een langere periode - maar daarvoor doen kennelijk teveel mensen teveel en te grote domme dingen economisch..

nickolaas | 15-01-18 | 21:15 | 16

nickolaas | 15-01-18 | 23:09
Dat is nou precies weer mijn punt. Het geliefde cherry picking. De mooiste voorbeelden van een stad naar voren schuiven en de gangetjes van 1.00m breed waar mensen met z'n tienen slapen achterwege laten.
Net als die ideale 3 a 4 % groei van jouw waar je de criminaliteit weglaat. Puur vooruitgangsgeloof en de waanzin daarvan achterwege laten.

bodemloos | 15-01-18 | 23:26

Denken in geld is de ziekte van de tegenwoordige tijd.

Van Urk | 15-01-18 | 23:50

GB is failliet, ze kunnen nu nog amper de rente op schulden betalen,

adjudant | 16-01-18 | 05:42
▼ 13 antwoorden verborgen

Die Eurodwazen willen het maar niet zien, maar voor ons zou een NEXIT het beste zijn wat ons overkomen zou.

kommabijmebinnen | 15-01-18 | 21:14 | 3

Gaat voorlopig niet gebeuren. Nederlanders zijn te bang voor dat scenario, bank voor het onbekende. Bang gemaakt door politici en pers. Ook bij de volgende verkiezingen zal de gevestigde orde een meerderheid behouden, juist als oppositie partijen praten over een Nexit.

DolfWeerwolf | 15-01-18 | 21:17

Gaan we niet doen, dan weet U dat bij deze.

Berbaar | 15-01-18 | 21:53

Sommige mensen hebben de waarheid in pacht

BosrandDirk | 16-01-18 | 12:07

Ongetwijfeld fake news. Wordt straks automatisch gecensureerd door de EU.

Oepsie1234 | 15-01-18 | 21:12

Rutte is zó boos dat ie nu een 30km kanaal wilt tussen de VK en ons.

LifeCatcher | 15-01-18 | 21:12

Als ik Arend Jan Boekestijn en De Wijk mag geloven, ligt het juist anders, kost de Brexit de Britten erg veel en hebben wij daar als belangrijke handelspartner ook last van.

lingo star | 15-01-18 | 21:11 | 7

Ik denk dat de meeste Brexiteers zichzelf een beetje overschatten. Zelf ben ik groot fan van de Brexit en een mogelijke Nexit, maar ik zie prima in dat zoiets een paar decennia lang negatieve economische gevolgen zou kunnen hebben.

Dan maar geen telefoon van 1000 euro voor al die tokkies, maar een van 300.

robotpie | 15-01-18 | 22:58

@lingo star | 15-01-18 | 21:11
Het zal de Britten hoe dan ook geld gaan kosten
niet direkt - want dat is afwachten en vooralsnog moeilijk te voorspellen - maar doordat de EU een afschrikwekkende (voor volgende EU verlaters) boete wil opleggen, vooral als straf voor Engeland
Dit wordt een Hard Brexit, simpel en alleen omdat de EU dat wil
als de EU het werkelijk zou willen, ligt een handels/etc relatie zoals met Noorwegen, Zweden en/of Zwitserland binnen handbereik

Tobi | 16-01-18 | 02:13

ze willen een betere deal als Noorwegen, Zweden en/of Zwitserland, deze landen betalen gewoon en hebben geen inspraak, de Britten willen en harde Brexit en EU voldoet aan deze gretige wens, EU gaat geen boete opleggen maar gewoon de openstaande rekeningen van de Britten innen,

adjudant | 16-01-18 | 06:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Het ultieme Europa gevoel in zweden.... dobberpiemel al dan niet ongevraagd. Enjoy ellie

Tuborg øl | 15-01-18 | 21:11 | 1

Tja als Elly denkt goh gaat mijn chunnel niet dichtslibben is S een voor de hand liggende keuze. Succes meid.

ZureJoop | 15-01-18 | 21:16

Maaarrrrr....
Wat de economist er niet bij zet, is dat Engeland bezig is af te zinken.
Dat was ook voorspeld door de EU-laven van het remain kamp.

En de EUssr heeft er tot nu toe eigenlijk altijd naast gezeten, dus statistisch gezien moeten ze ook een keer gelijk krijgen.

Dandruff | 15-01-18 | 21:11 | 2

En dat afzinken concludeer je uit?
Als je een scheet laat is het wel aardig als je beschrijft hoe en waarom die stinkt, vriend.

BenPakdee | 16-01-18 | 00:09

@ Ben probeer deze eens “sarcasme”.

dam-dame | 16-01-18 | 08:33

Rutte luistert naar de verkeerde mensen. De Pannekoek.

Mark_D_NL | 15-01-18 | 21:09 | 3

Rutte is vertegenwoordiger van het bedrijfsleven, niet van het Nederlandse volk.

Tuborg øl | 15-01-18 | 21:12

Rutte luistert helemaal niet, hij zegt gewoon wat hem op dat moment het beste uitkomt. De man heeft geen moraal, visie of mening.

Panos88 | 15-01-18 | 21:13

Rutte luistert niet, beslist niet en kan nog geen pisstraal de juiste kant op leiden, Rutte heeft zijn kont zo vaak 360 graden gedraaid dat hij alleen nog als sokpop dient en als zodanig ook zijn functie uitoefent.

Plorkface | 15-01-18 | 21:36

Mooi man, succes ermee Britse vrienden!

Berbaar | 15-01-18 | 21:08

Het was allemaal linkse hysterie, nou wat ben ik verrast. *kruipt terug in zijn ei*

Panos88 | 15-01-18 | 21:06

Fake news toch?

Linkse allergie | 15-01-18 | 21:06 | 4

Laat zwarte freule Ollogren alle leugens en doem scenario's van de Remain-steuners maar eens onder de loep nemen, ghe

Tobi | 15-01-18 | 21:55

Het gaat inderdaad helemaal niet fantastisch en velen zien de afgrond opdoemen. Dat het beter gaat dan verwacht komt door de extreem lage verwachtingen.

VerderLezert | 15-01-18 | 23:18

@ VerderLezert: U moet niet verder maar beter lezen

J-van-de-Bontekoe | 16-01-18 | 07:56
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken