Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Man man man. Muppetmoslimfeminist in de NRC

topicwappiewijf.jpgWeet je wat pas echt erg is in de kranten? De eindeloze stroom aan zingevingsstukjes waar de een na de andere religieuze mafklapper naar voren wordt gehaald. Lekker goedkoop natuurlijk: je hebt al snel vier paginae bullshit zonder dat je een correspondent naar Binnen-Ossetië hoeft te sturen, dus Vandermeersch c.s. doen niets anders dan niet al te intelligente 20-jarige tikgeitjes naar allerhande predikers en moslims in alle smaken te sturen. Nu dit weer: een interview met "moslimfeministe" Amina Wadud. Schreven we al over. Een bekeerling, natuurlijk. Omdat het bij de kranten beleid is de islam van de moslims te redden, wordt zo'n vrouw niet tegengesproken: alles wordt met de zachte handschoentjes van fatsoen en respect behandeld, om het favoriete koestergeloof maar niet te kwetsen. Bekeerlingvrouwen worden immers altijd geframed als stoere, krachtige vrouwen die laten zien dat er ook nog een andere kant aan de islam zit dan de energydrinkjeugd uit de Schilderswijk die aan het onthoofden slaat ergens in een Syrische woestijn. Propaganda voor de goede zaak, meer is het niet. Geen wonder dus dat heel courantenland als vliegen op de stroop van de hersenspinsels van mevrouw Wadud afkomen. Groot stuk in de Trouw, nu weer een groot verhaal in de Vlaamse Meubelfolder. De eerste paragraaf spreekt boekdelen: "De Afro-Amerikaanse moslimtheoloog ziet er net zo zelfverzekerd uit als ze klinkt: een zilveren knopje door haar neus, een hoofddoek over haar grijze dreadlocks gedrapeerd. En dan heeft ze ook nog dat onverschrokken en eigenwijs karakter, dat haar als islamitisch feminist goed van pas komt." Passen er meer veders in die bipsch? En een bullshit dat het is! Mevrouw Wadud beweert met droge ogen dat de islam eigenlijk heel feministies was, maar dat het later door boze mannen helemaal verkeerd is geïnterpreteerd. „Ik kwam tot de conclusie dat het nogal uitmaakt wie de tekst leest. Na de dood van profeet Mohammed, vrede zij met hem, hebben de lezingen van de Koran door mannen voor een patriarchale uitleg van de islam gezorgd, met genderongelijkheid als gevolg. Dat is de reden geweest dat ik me ging toeleggen op wat ik genderlezen noem, het interpreteren van de Koranverzen als vrouw.” Eh, nee. Mohammed was, in de letterlijke zin van het woord, een patriarch. Het hoofd van een huishouden met een paar wijffies, een zwik slaven en een heleboel kamelen en ander groot- en kleinvee. Kon ie verder niks aan doen, want zo is koeltoer en zo ging het er aan toe, 13 eeuwen voor de uitvinding van de radio. Zijn Koraniek denken is niets anders dan een codificatie van de mores van zijn tijd: het mannetje is de baas, het vrouwtje baart en dochters zijn voor bruidsschat en kamelen verhandelbare handelswaar. Het islamitische denken was ingesteld op het overleven in een niet al te vriendelijk klimaat, waarin het bijeenhouden van hechte stamverbanden rond kostbare tribale rechten op handelsroutes, weides en waterbronnen, waarover continu werd geknokt. Dat heeft vanzelfsprekend tot zeer dwingende sociale mores geleid waarin de vrouwen beschermd moesten worden als een soort bezit: hence al die doekies, al die regels van voogdij en wat dies meer vrouwonvriendelijk zij. Moslimmannen mochten vier vrouwen, omdat er een tekort was aan moslimmeneren door de constante oorlogen waarin de Arabische stammen verkeerden. Dat soort dingen zie je allemaal terug in de koran. Geeft verder niks en als moderne suikerfeestmoslim die eens per jaar met opa naar de moskee gaat hoef je verder ook niet zoveel met die historische bagage. Wat wél ernstig is, is de poging van Wadud en andere clowneske (bekeer)praatbaarden om de Koran dusdanig te herinterpreteren dat het ineens wel een verlicht en feministies document is. Dat is het gewoon niet. Wat ook heel erg is, is dat zo'n kritiekloze Yasmina Aboutaleb dit soort ahistorische religekte neerzet als iets stoers, krachtigs en iets wat als voorbeeld kan dienen voor de Nedermoslimae. Natuurlijk is het helemaal erg dat Petertje Vandermeersch het voorheen deftige liberale avondblad vervuilt met dit soort trieste mengelmoesjes van Libelle-interviews en een nieuw soort kruiperigheid ten opzichte van voormiddeleeuws religieus gelul, maar die man is natuurlijk al helemaal niet meer te redden. Goed, de profeet lacht weer in zijn patriarchale vuistje. Die gekke 21e eeuws Hollanders toch!

Reaguursels

Inloggen

Iedere weldenkende vrouw zou de Islam moeten bestrijden. De Islam is intolerant ten aanzien van alles en iedereen wat anders is dan man. Vrouwen, dieren, kinderen: in landen waar de Islam het voor het zeggen heeft hebben zij per definitie een rotleven.

Poes Fiep | 18-05-17 | 19:06

Overigens is het een ernstig misverstand dat de Arabische wereld vóór de komst van de islam bijna net zo moorddadig was als in de 1400 jaar na de introductie van de islam.
Dat zeg ik niet, als "islamofoob" (slavernij- en genocide-hater) zijnde.
Dat zeggen vooral de islamitische bronnen, met name de hadith (overleveringen) en de soera's (uitspraken) van de zelfbenoemde profeet.

Volgens die islamitische bronnen verdiende de bedenker van de islam Mohammed zijn geld met het plunderen van kleine dorpen en karavanen. Daarbij werden de mannen vermoord, en de vrouwen en kinderen als vee verdeeld en verhandeld. Stel dat dat in die tijd normaal zou zijn, dan zou je verwachten dat dorpen en karavanen goed beschermd werden, en Arabieren altijd goed bewapend waren. Het tegendeel is het geval;
- Mohammed voerde ruim 40 "oorlogen" tegen dorpen en karavanen, en won ze vrijwel allemaal;
- de joodse stam Banu Koerayza gaf zich zonder slag of stoot over, waarna vele honderden mannen vanaf +/- 13 jaar werden onthoofd, en alle vrouwen en kinderen verkocht; het is niet waarschijnlijk dat ze dat hadden gedaan als zo'n lot in die tijd de norm zou zijn geweest;
- de joden van het schiereiland Khaybar (van de antisemitische liedjes bij SP-demonstraties) hoorden dat, en verdedigden zich dus fel; met stenen en landbouwwerktuigen;
- ook dat duidt weer niet op een maatschappij waarin zelfverdediging noodzakelijk was;
- zelfs de toen al rijke stad Mekka gaf zich direct over, simpelweg omdat er te weinig verdedigers waren.

Natuurlijk is geen enkele samenleving geweldloos, en we moeten de pre-islamitische wereld ook niet idealiseren. Maar dat verhaal dat alle Arabieren net zulke gewelddadige gekken waren als de Plunderende Proleet Mohammed houdt geen stand; dan had Mohammed nooit zoveel ongewapende slachtoffers kunnen maken.
Een ander punt is; net als nu was de islam ook toen al vooral populair onder criminelen, geestelijk gestoorden en perverselingen. Toch hadden veel Arabische criminelen destijds wel een soort eergevoel; ze vermoordden geen ongewapende mensen, dus aanvankelijk werden joden ook wel gedeporteerd. Dat was ook de reden dat de Banu Koerayza zich zo snel overgaven; zij hoopten "slechts" te worden verbannen na inbeslagname van hun rijkdommen.
Maar hoe machtiger Mohammed werd, hoe verder hij radicaliseerde; en zijn criminele volgelingen met hem. Precies zoals zijn volgelingen nu steeds verder radicaliseren bij elke toezegging die het Westen doet.

Vandaar dat het linkse dogma dat we islamitisch terrorisme kunnen voorkomen door moslims altijd gelijk te geven niet klopt. Iedere keer als links islamitische wandaden goedpraat, denken moslims "verrek, we zijn goed bezig".

Nu al wordt islamkritiek en afvalligheid van de islam in Nederland verboden, omdat linkse partijen zeggen dat de sharia ook in Nederland moet gelden. Maar moslims eisen straks ook dat alle niet-islamitische religies worden verboden.
Elke stap achteruit van onze kant is de opmaat naar de volgende stap terug.
Ook al gedogen we eenmalige verkrachtingen (nu al de praktijk in heel West Europa!); dan zullen moslims daarna eisen dat de slavernij heringevoerd wordt. Dat ongelovige vrouwen/meisjes dus stelselmatig mogen worden verkracht, precies zoals in de sharia.
Ook al legaliseren we de holocaust; dan zullen moslims daarna eisen dat naast joden ook alle andere niet-moslims worden vernietigd.

Hoewel Linkse Kerkgangers altijd hebben aangegeven felle voorstanders van censuur, dictatuur, slavernij en genocide te zijn, moeten ze zich hier toch maar eens over achter de oren krabben. Want in de ogen van de islam zijn socialisten net zo "ongelovig" als joden, atheïsten en boeddhisten; of om het even welke om te brengen bevolkingsgroep.

Er is geen gematigde islam.
Iedereen die daar anders over denkt moet daag ik uit één naam te noemen, van een invloedrijke islamitische geestelijke die vrede, vrijheid en tolerantie predikt.
Zo'n imam, ayatollah, sheikh of whatever bestaat niet.
Punt.

Dandruff | 18-05-17 | 19:01

Feminist en Islam???? Blijf is van de drank af zou ik zeggen. Die meid heeft nog een lange weg te bewandelen.

Rotterdammert1965 | 18-05-17 | 18:09

Mevrouw Wadud beweert met droge ogen dat de islam eigenlijk heel feministies was, maar dat het later door boze mannen helemaal verkeerd is geïnterpreteerd.
(zie artikel)
-
Joh, jullie snappen er allemaal niks van hoor.
Feministen en islamisten zijn dol op elkaar
Dus hier nog een keer op veler verzoek:..
youtu.be/ecJUqhm2g08?t=4

telelezer | 18-05-17 | 15:36

@ristretto | 18-05-17 | 06:59
Fatima Elatik. Who else.
En ze krijgt voor die onzin €12.000 per maand belastinggeld. PER MAAND. Als externe deskundige. En dat is dan heel normaal.

Stormageddon | 18-05-17 | 14:15

Geschreven door 'Yasmina Aboutaleb.' Niet zo gek dat je dan een aarschlikkendt stukje propaganda krijgt. Dit krijg je dus van al die quota.

His Lordship | 18-05-17 | 14:04

Succes met deze stelling in mekka ik raad haar aan om deze tijdens de jaarlijkse pelgrimage daar eens fijn bespreekbaar te maken.

P-unit | 18-05-17 | 11:30

Amina Wadud vindt het kennelijk prima dat ze binnen haar huwelijk 2e viool speelt en dat haar zoontjes haar ook al rondcommanderen. Zal wel lekker veilig zijn, er wordt voor je gedacht, er wordt voor je bepaald wat je wel of niet mag doen, wat je wel of niet mag zeggen en waar je wel of niet naartoe mag, en als je het even niet meer weet krijg je een corrigerend klapje. Ideaal voor bange, onzekere mensen, en die zijn er heel veel in dit weekgeworden land.

Graaisnaaiert | 18-05-17 | 11:13

"De Afro-Amerikaanse moslimtheoloog ziet er net zo maf uit als ze klinkt: een zilveren knopje door haar neus, een hoofddoek over haar grijze dreadlocks gedrapeerd. En dan heeft ze ook nog dat drammerige en stronteigenwijze karakter, dat haar als islamitisch feminist goed van pas komt."

Zenzeo | 18-05-17 | 10:43

Er belt hier nog regelmatig een of andere 'accountmanager' (= verkoper, voor het geval u dat nog niet wist) om mij weer een abo op de NRC aan te smeren (enige jaren geleden opgezegd, na 25 jaar lang trouw abonnee geweest te zijn). Uiteraard is het antwoord dan "NEE!". Krijg iedere keer weer de vraag waarom dan. Gelukkig kan ik er weer een reden aan toevoegen aan het al zeer lange lijstje.

EefjeWentelteefje | 18-05-17 | 09:42

Iedere westerse vrouw die zich bekeerd tot Islam is niet alleen een verschrikkelijk domme koe maar vooral een onvervalste verrader. Als je tegen beter weten in in deze cultuur stapt dan ben je dat. Net als een moslim die donders goed weet wat voor beesten IS zijn en zich er toch bij aan wil sluiten. Dan ben je niet meer te vertrouween. NOOIT.
Kijk van de AfroAmerikanen kun je je er iets bij voorstellen. Dat is gewoon een vorm van desillusie met de christelijke "WITTE" kerk. Maar een blanke vrouw die moedwillig deze achterlijke cultuur instapt moet je wantrouwen tot op het bot. En al helemaal geen medelijden mee hebben als ze onherroepelijk als oud vuil behandeld wordt in deze haatcultuur.

WatZalIkErvanZeggen | 18-05-17 | 09:33

Waarom snappen kranten niet dat niemand op deze moslim bullshit verhalen zit te wachten. De overheid en media proberen vanuit alle kanten moslim bullshit door je strot te drukken......

chrisjuh | 18-05-17 | 09:22

Het wegkijken van dat stelletje Schriftgeleerden van wat er werkelijk aan de hand is wordt je kots ziek van ,ouwe lullen nemen daar kleine meisjes van 11-12 jaar mee ,worden geruild voor een paar geiten ,en hier maar de andere kant op kijken ,een hek om die zandbak en die lui negeren .het is en blijft een achterlijke cultuur ,en daar veranderd geen mens iets aan .

fleurtje | 18-05-17 | 08:58

Maar nog even en ons hele overheidsapparaat wordt beheerst door Islamiers, en dan ben ik dus weg.
mallekater | 18-05-17 | 07:02 Wat is het probleem? Al die Amsterdamse Joodse agenten dragen toch ook met trots een keppeltje...

A.S. Perien | 18-05-17 | 08:55

Desmoulins | 18-05-17 | 08:46

Sorry Joris. Verkeerde topic.

Desmoulins | 18-05-17 | 08:47

-weggejorist-

Desmoulins | 18-05-17 | 08:46

boerk | 18-05-17 | 08:44
Klopt. Als je over 1000 jaar het partijprogramma van D66 zou lezen, zou je ongetwijfeld ook kunnen denken dat de mensen die het schreven het beste voor hadden met Nederland.

Rommelende Onderbuik | 18-05-17 | 08:46

Ik wil ook geintervieuwd worden!!!!
Al 'genderlezend' ben ik ook tot diepere inzichten gekomen. Zoals daar zijn:
de Islam heeft echt het beste voor met ons allemaal en is een geloof van púre liefde.
Ook eindelijk ingezien dat alle cabinetten 'Rutte' telkens opnieuw de beste cabinetten waren sinds de tweede wereldoorlog. 'Hij' had gelijk!
En zijn nu in de maak zijjnde cabinet wordt het allerbeste ever. Écht waar.
Genderlezen, halleluja!!!!!

Theemutz | 18-05-17 | 08:45

Zoals met elke religie en de bijhorende schriften, alles is gebaseerd op interpretatie en alles is 100x vertaald en herschreven door 'geestelijken'.
.
De huidige teksten zijn bij lange na niet meer wat ze oorspronkelijk waren en de interpretatie in de huidige (maatschappelijke) context is niet eenduidig, werkt ontwrichtend, en geeft veel mensen onevenredig veel "rechten" tov niet/anders gelovigen.

boerk | 18-05-17 | 08:44

islamitische feministe ??????? contradictio in terminis

chique ouwe nicht | 18-05-17 | 08:36

-weggejorist-

tata1981 | 18-05-17 | 08:35

Iedereen zijn comment voor topic 1 dadelijk al onder Cntr+V?

Bram van Ojik | 18-05-17 | 08:30

En toch is het beter als de rot van binnenuit gebeurt.

Zuidwest6 | 18-05-17 | 08:26

Het is dan misschien wel aardig voor de NPO om wat debatjes te organiseren bij Pauw of die andere trol tussen dit soort feministen en nauwelijks Nederlands sprekende imams die hier op zendingswerk zijn.

Lijkt me zeer informatief voor de gemiddelde NPO-kijker.
En ik pak er wel wat popcorn bij.

Rommelende Onderbuik | 18-05-17 | 08:17

In ieder riool is wel een doorgespoelde ring te vinden. Maar om het riool daarom een juwelenzaak te noemen - het blijft een riool.

Zeddegeizot | 18-05-17 | 08:13

Het is natuurlijk diepdroevig dat wij als westerse beschaving weer terug zijn bij af wat feminisme betreft en het blijkbaar nodig is dat er dit soort vrouwen opkomen die de draad weer oppakken. En dan zijn er vanzelfsprekend dwaallichtjes, nuttig in zekere zin zoals deze moslimfeminste en de "journalist". Geluk bij een ongeluk is dat zij de meisjes uit de moslimgezinnen niet voorschrijft dat zij geen rose fietsje mogen hebben. Daar hebben wij de de al meer belegen feminises voor. En naar die laatsten wordt in moslimhuize totaal niet geluisterd. Dus, zolang zij in leven blijft en haar ideeën predikt zullen er ongetwijfelt hier en daar moslimvrouwen naar haar luisteren en denken, fuck yea. Laat ik ook eens gaan nadenken over mijn zijn en dat van mijn kinderen. Droevig dat het niet anders kan, maar het zij zo.

forecastle | 18-05-17 | 08:05

Eigenlijk heette hij dus Homohammed.
Mmkay, weet ik dat ook weer.

Festucam | 18-05-17 | 08:05

-weggejorist-

A.Men | 18-05-17 | 08:02

Je kunt de Koran dus ook met andere ogen lezen, geeft mevrouw toe.
Dus als je de Koran leest met een gezonde dosis godsdienst scepsis, kom je misschien nog eens tot heel andere conclusies mbt deze "godsdienst" en komt de Koran in het zelfde archief als "mein kampf" waar de Koran uiteraard thuishoort.

Andersdenkend | 18-05-17 | 08:01

De eerste fase van onderwerping is voltooid.
We discussiëren over islam en Amsterdam capituleert alvast.
Nu begrijp ik ook beter waarom er destijds nergens zoveel joden zijn uitgeleverd aan de Nazi's.
Ja een godwin, maar wel een door de praktijk onderbouwde.

Eppo | 18-05-17 | 07:58

bifferman | 18-05-17 | 07:24
Okeeehhh...
Nou, dan wordt ik ook maar mohammedaan.
Eentje die niet naar de moskee gaat maar meent dat in de koran staat dat de Westerse cultuur superieur in hogere mate ontwikkeld is en gerespecteerd en overgenomen dient te worden.
Eentje die denkt dat het de bedoeling van de islam is dat ze zich opheft.

Rommelende Onderbuik | 18-05-17 | 07:56

interpretatie is shirk.
Shirk is stenen koppen.

Dat soort vrede.
Is niet mijn vierletterfundamentalistenwetboek (LZVE).

hallevvezool | 18-05-17 | 07:53

Vrede zij helemaal niet met hem.
Bloed en ellende zij met hem.

hallevvezool | 18-05-17 | 07:49

"onverschrokken en eigenwijs" en dan in hetzelfde metafysische geloven als miljarden anderen? Dan lijkt me tegenstrijdig

batvoca2 | 18-05-17 | 07:39

Nou krijg ik alweer van die onfatsoenlijke gedachten, hoe kan dat nu toch?

knutsel | 18-05-17 | 07:38

Hoe kun je enig verband leggen tussen het "kapot scheuren van kleine meisjes van 8 jaar oud" door jouw profeet en feminisme. Doe 'ns even uitleggen, imbiciel !

Anjin Mohammed | 18-05-17 | 07:29

Rommelende Onderbuik | 18-05-17 | 07:16

Google maar eens op "roze imam".

bifferman | 18-05-17 | 07:24

Terzijde, zomaar een idee, zijn er al islamitische homo's die de koran op hun manier genderlezen en claimen dat de islam in wezen homovriendelijk is?

What is next? De bond van Varkenshouders die koran-studie doet om aan te tonen dat het haram-zijn van hun hammetjes op een misverstand berust?

Rommelende Onderbuik | 18-05-17 | 07:16

Mag elke onverzorgde, chagrijnige vrouw zich tegenwoordig feminist noemen?
Is dat niet een ontzettende, een-dimensionale negatieve objectivering van de echte vrouw?
Als ik de echte feministen iets zou mogen adviseren: organiseer een deugcampagne in de nationale dagbladen tegen dit soort beunhazen die feministen een slechte naam geven.

Rommelende Onderbuik | 18-05-17 | 07:09

@ristretto | 18-05-17 | 06:59
What's next?
Mannelijke agenten in een djellaba?

necrosis | 18-05-17 | 07:06

-weggejorist-

blandurego | 18-05-17 | 07:04

ristretto 0659
Ja, daar was ik dus ook nogal geschokt over.
Wanneer zo'n troela je aanhoudt kost het je toch enige moeite trutje serieus te nemen.
Maar nog even en ons hele overheidsapparaat wordt beheerst door Islamiers, en dan ben ik dus weg.

mallekater | 18-05-17 | 07:02

Goed zo. Hoe debiel ik het hele stuk en haar gedachtegang ook vind.
Iedere poging om van binnenuit iets in beweging te brengen bij de Islam is meegenomen. Hoe gemankeerd en getroubleerd ze in dit artikel ook overkomt.

Wat veel zorgelijker is het artikel bij de nos over de hoofddoeken bij de politie.
De foto die erbij geplaatst is. In Indonesië mag het wél. Porcodio welke idioot heeft dit bedacht?
nos.nl/artikel/2173741-politie-amsterd...

ristretto | 18-05-17 | 06:59

@Van Urk | 18-05-17 | 00:20
Ik heb de koran niet op het nachtkastje liggen. Alleen een foto van me dochters.

Rest In Privacy | 18-05-17 | 06:45

Er gaat geen dag voorbij of er is moslim bij.

franck7020 | 18-05-17 | 06:45

Voor alle religieuze, door mensen geinterpreteerde, literatuur geldt: Haal het goede eruit en doe er uw voordeel mee. Van sommige geschriften zou weinig meer overblijven, ik geef het toe. En inderdaad hoort het vaak bij de tijd waarin het geschreven is. Maar er is hoop. Lees Rulof. Boeken liggen al bijna 100 jaar in de bibliotheek en gij zult weten. Graag gedaan reaguurders. Niet te snel opgeven, het zijn er 25 in totaal en in de juiste volgorde lezen, dat bevordert de appetijt. Geldt natuurlijk ook voor niet reaguurders. En zoals Freek de Jonge, Nick Cave, Shane Macgowan en Kily Minogue al zongen: Death is not the end.

SlimmeBelg | 18-05-17 | 06:21

Mooi kop-spijker artikel.

Wekkertje | 18-05-17 | 05:57

laat ze die onzin in het Raqqa verkondigen, s kijken wat er gebeurt.

12pints | 18-05-17 | 05:43

@PrinsesStoepje | 17-05-17 | 23:46
Inderdaad. De boerka is voor de man een onderdrukkingsmiddel, voor vrouwen onderling is dat er jaloezie voorkomen wordt. Maar ja, ik als man heb toch recht op een mooie vrouw? Het is biologisch zo bepaald dat uiterlijk ook belangrijk is. www.nemokennislink.nl/publicaties/de-... Buiten dat, er kan ook een Thaise ladyboy onder zitten met een zwoele stem! Of een zeeleeuw van 130 kg met een snor en twee rotte tanden in d'r bek. Dat is toch helemaal niks dat bedekken? Weg met de boerka!

Jostifiel | 18-05-17 | 04:15

@Plop! | 18-05-17 | 00:57
Natuurlijk heb je meerdere vormen van islam. nl.wikipedia.org/wiki/Stromingen_in_d... Veel mensen hangen ook maar het volksislam aan nl.wikipedia.org/wiki/Volksislam en zijn het dus alleen uit traditie moslim, zoals mensen hier maar alleen christelijk van geboorte zijn. "De ware islam" vind je door de Koran en de bijbehorende boeken te gaan lezen en door ook tevens kritische sites te bekijken zoals answering-islam.org/Dutch/ en wikiislam.net/wiki/Main_Page . Het zou fijn zijn als de volksmoslims zichzelf met trots volksmoslims gaan noemen of zichzelf een andere naam geven dan moslims of het beste gewoon dat ze dat geloof helemaal loslaten en dat ze alleen suikerfeest en een vega-offerfeest blijven vieren ofzo. Maar ja, dat is wensdenken. Het is gewoon geen vredig geloof, zoals zo'n beetje alle geloven (islam is dan wel het minst vredige en het minst tolerante geloof van allen), en het zou fijn zijn voor de wereldvrede, mensenrechten, de economie, de wetenschap etc... als het wordt gereduceerd tot niks.

Jostifiel | 18-05-17 | 03:54

Gewoon kul.
Er bestaat geen DIY islam.

MistaRazista | 18-05-17 | 03:44

@kapotte_stofzuiger | 17-05-17 | 21:30
Gematigde islam bestaat wel, maar dat bestaat uit moslims die hun Koran niet lezen. Potentieel zeer gevaarlijk, want lezen ze het wel, dan is kans op radicalisatie groot getuige het aantal salafisten onder hogeropgeleide moslims in vergelijking met de lageropgeleiden.

Jostifiel | 18-05-17 | 03:30

@Stormageddon | 18-05-17 | 02:14
Parsons doet tegenwoordig alles met een hartslag.

necrosis | 18-05-17 | 03:20

En wederom is het net als in elke religie:
De bekeerlingen zijn de ergsten.

Lefgozer | 18-05-17 | 02:46

@ Evocatus Turkije is ook zo'n triest voorbeeld. Ataturk drukte er (met harde hand) een seculiere staat door. Nu zijn er stemmen om de Hagia Sophia - een van de oudste kerken van de wereld - om te vormen naar een moskee. Een van de grootste Joodse gemeenschappen buiten Israel - Istanbul... nor more. Ik was 10 jaar geleden in Istanbul. Onze Turkse gids zag het allemaal met lede ogen aan. De groeiende macht van de conservatieve islam. Terwijl: in de islam zijn er zoveel voorbeelden van mooie gebruiken. Zoals - bron: de net genoemde gids - dat bij het overlijden van iemand van alle bekenden verwacht worden om de overledene zijn zonden tegen hem te vergeven. Dat is een handleiding voor een vreedzame samenleving. Waarin de vergrijpen van de vader niet blijven rusten op de kinderen. Dat is ook de islam. En in de geschiedenis zijn er veel voorbeelden van (Islamitische) kalifaten waar geloofsvrijheid bij wet geregeld was, op basis van volstrekte gelijkwaardigheid tussen religies.Het is schokkend hoe weinig veel moslims van hun eigen (geloofs) geschiedenis weten. En hoe sommige moslims een soort traditionele islam aanhangen die helemaal nooit bestaan heeft. Alchohol verboden? Vroeger niet. Meerdere vrouwen? Prima, maar alleen als je iedere vrouw exact dezelfde welstand en aandacht kunt geven (wat dus feitelijk een verbod op veelwijverij was). Scheiden? You better pay for it. Wat er nu doorgaat voor "echte islam" is een creatie van de laatste 200 jaar.

Plop! | 18-05-17 | 02:30

@stormageddon.

doen? onder bedreiging van 50 stokslagen misschien,onder normale omstandigheden helpt een kilo viagra niet om t te kunnen

DeviousDick³ | 18-05-17 | 02:28

@Parsons | 17-05-17 | 21:38
De belangrijkste vraag is nog niet beantwoord. Zou je haar doen?

Stormageddon | 18-05-17 | 02:14

houdt islamitisch feminisme in dat je wel voor allah moet bukken, maar niet hoeft te stofzuigen voor een haatbaard?
Houdt het in dat je zelf mag bepalen welke neef je man wordt?
Houdt het in dat je gewoon je smoel mag bedekken op sollicitatie training?
Wat houdt het in vredesnaam in?
Verlicht me.. of liever verlos me.
Laat alsjeblieft die eindstrijd losbarsten, dan kunnen we daarna weer normaal gaan doen.

DeviousDick³ | 18-05-17 | 02:03

Plop! | 18-05-17 | 01:45
Als ze niet de intentie heeft om anderen van haar mening te overtuigen, dan vraag ik me af waarom ze al jaren achtereen hetzelfde kunstje vertoont om de aandacht te trekken. Er gaat uiteraard een pretentie uit van haar gedram.
www.musawah.org/sites/default/files/Wa...
"Islam was revealed into a context dominated by patriarchy but it also provides a route beyond patriarchy. It is the duty of Muslims to follow this route and challenge patriarchy within our societies."
Niet echt vrijblijvend, als je het mij vraagt.
www.motief.org/index.php/visieenmissie...
“Als we kunnen aantonen dat de beweging tegen vrouwendiscriminatie en voor mensenrechten religieus gezag heeft, dan kan men niet langer zeggen dat het eigen is aan de islam om vrouwen te onderdrukken.”2 De strijd voor gendergelijkheid is dan voor Wadud niet tegengesteld of vreemd aan islam, maar kan maar vanuit islam begrepen en ontwikkeld worden."
Hier komt de aap uit de mouw. De Islam als feministisch vehikel. Daar krijgen de Meulenbeltjes natte broekjes van.

Schoorsteenveger | 18-05-17 | 02:02

"Ik ken zo'n moderne suikerfeestmoslim. Die eens per jaar *naar* opa, die Iman is, in de moskee gaat. Surinaamse Javanen. Na de moskeegang wordt de hele blanke buurt uitgenodigd voor bami en saté. Beide beeld- en beeldschone dochters aan de Nederlandse vriend wat vader prima vindt want het zijn tenminste geen negers. En hij is immers niet voor niets naar Nederland gegaan. Vader en opa drinken vrolijk mee. Opa spreekt niet eens geweldig Nederlands maar doet gewoon mee.
omanders | 17-05-17 | 21:41 "

Daarom is het ook zo in- en intreurig dat Indonesia geheel dreigt af te glijden naar een fundamentalistische instelling door overheidsbeleid. Vroeger 20/30/40 jaar geleden kwam dat amper voor. Bali blijft natuurlijk nog steeds een enclave, maar voor hoe lang op deze manier?
Tschüß, Evocatus

Evocatus | 18-05-17 | 02:00

@ Schoorsteenveger Ik heb niet het idee dat Wadud op een schild wordt gehesen en ook niet dat zij pretendeert de ware islam in pacht te hebben. Integendeel: ze benadrukt juist dat geloof iets uiterst individueels is. En dat is natuurlijk tenenkrommend ellendig voor echte hardcore salafisten (waar er ook eentje van geportretteerd werd, een tijd geleden, in hetzelfde NRC). En de nuance van Wadud is ook heel vervelend voor mensen die "de Islam" het liefst op een grote hoop gooien. Ik ben niet naïef ten aanzien van de politieke aspiraties van veel door de koran geïnspireerde lieden (Turkije, Indonesie, etc.) maar iemand als Wadud vertegenwoordigt juist een modern denken over religie. Een vorm van religie die het worst zal wezen als iemand een andere opvatting heeft, omdat ze niet de intentie heeft om anderen van haar mening te overtuigen. De ware islam bestaat alleen bij IS, salafisten en geenstijl.

Plop! | 18-05-17 | 01:45

Plop! | 18-05-17 | 00:57
Uiteraard is er geen "één Islam", en ik geloof ook niet dat dat hier met alle stelligheid beweerd wordt. Maar er zijn wel hiërarchieën en machtsblokken, er zijn talloze dwarsverbindingen, en ook overlappingen. Islam is een veelkoppig monster. Als je er aan de ene kant een kop afhakt, dan groeit er ergens anders weer eentje aan.
Die Wadud wordt door de Gutmensch juist op het schild gehesen als iemand die de "ware Islam" ontdekt heeft, de pure versie, ontdaan van allerlei verkeerde interpretaties. Degenen die de nuance prediken zijn vaak degenen die het hardst gelove in een ideale, echte, waarachtige Islam.

Schoorsteenveger | 18-05-17 | 01:21

Domheid straft zichzelf.
Dat is 't mooie ervan.
Dat wat ze beweert spaak loopt.
Dit is geen nieuws.
Dit is humanistisch-idealistische links-propaganda.
Spreekt niemand aan.
Zal ook niet beklijven.
Achteraf weet niemand meer van deze f*ck-off.
Sorry voor de gesneuvelde boom.
Wie niet weg is, is weggekeken.

Der Paulie | 18-05-17 | 01:18

@Plop! | 18-05-17 | 00:57
Wat zit jij daar nu weer ongenuanceerd bomgordels bij te halen? De islam is zoveel meer dan bomgordels.

Vrachtwagen! Remember Nice. Vliegtuigen! Remember Twin Towers. Snelkookpanbommen! Remember Boston.

Vertel dat maar aan Adolfina Waxkudt.

Lewis Lewinsky | 18-05-17 | 01:07

Waarom moet dit soort infantiel religieuze exegese en achterhoedegeneuzel in de krant?
Laat ze dat gewoon in het blaadje van de plaatstelijke moskeevereniging publiceren. Wat hep de rest van Nederland er mee te maken? Het is misschien nog interessant voor een ingezonden brief in Trouw, daar doen ze wel meer religieuze nonsens, maar kom op....
Laten die we achterlijkheid toch vooral verbannen naar de rafelrandjes van de maatschappij.

Stormageddon | 18-05-17 | 01:06

Ja, natuurlijk. Toen ik op de middelbare school een boekje moest lezen voor Duits kwam ik ook tot de conclusie dat het nogal uitmaakt wie de tekst leest. Na de dood van de Fuhrer, (Heil!), hebben de lezingen van Mein Kampf door Joden voor een anti-semitische uitleg van het nationaal socialisme gezorgd, met globalisering en doorgeschoten kapitalisme als gevolg. Dat is de reden geweest dat ik me ging toeleggen op wat ik ongelooflezen noem, het interpreteren van de Nazi propaganda als atheist.

Mensen zijn geneigd het nationaal socialisme te beoordelen op de acties van de SS, maar niet alles wat een SS-er doet is nationaal socialistisch. Waarom zouden de acties van de SS-Totenkopfverbände bepalen wat de nationaal socialisme is? Dat bepaal ik zelf wel. Het verbaast me hoe ver mensen gaan om hun interpretatie van nazisme aan jou op te leggen. Zoals SS-ers die het nationaal socialisme misbruiken om te kunnen zeggen dat het hebben van een Joodse oma verboden is in onder het Nazi regime. Dat vind ik verkeerd; geef de Nazi's niet de schuld van jouw antisemitisme. Ik zal niet ontkennen dat Nazi's antisemitisch, of gewelddadig zijn, maar dat zijn atheisten ook.

(met welgemeende excuses ergens in de richting van Godwin)

dugo | 18-05-17 | 00:58

-weggejorist-

Plop! | 18-05-17 | 00:57

De islam is best wel okee. Een lesbische negerin zegt het zelf. Dus is het waar.

Aldus de NRC Halalbode.

Spreek jullie weer na de volgende moslimaanslag, NRC-kneuters. Ik schat over 48 uur, of minder.
*tik, tak*

Lewis Lewinsky | 18-05-17 | 00:53

Vraag: wie is de meest zielige politicus op het westelijk halfrond.
Hint: het is geen moslim.
Hint: er is een speciale aanklager aangesteld om de zieligste politicus aller tijden te onderzoeken.

Jan Dribbel | 18-05-17 | 00:52

Van Urk | 18-05-17 | 00:20
Begin dan eens met het boek van de Mormonen zou ik zeggen.

Graaf van Egmont | 18-05-17 | 00:49

Volgende week in NRC: Allah is een lesbische vrouw.

LuckyGirl | 18-05-17 | 00:45

Er wordt een sfeer gecreëerd waarbinnen er ruimte komt voor de illusie dat er zoiets als "de Islam" zou bestaan, een Platonisch idee, en dat de Gutmensch samen met vrouwtje Wadud daar toegang toe heeft. Men wil zich koste wat kost aan die illusie optrekken, want dan zouden alle critici op die Islam ongelijk hebben, allemaal, en bijgevolg geen recht van spreken.
Maar die Wadud geef ook maar één interpretatie ten beste, háár interpretatie, en die zal het op moeten nemen tegen al die andere interpretaties waarvan de meeste gebundeld zijn en veelkoppige monsters vormen die veel machtiger zijn en veel meer invloed hebben op de horden gelovigen.
Ook al zou mevrouw Wadud in veel van wat ze beweert gelijk hebben, dan nog is de vraag of zij enige weerklank zal vinden, anders dan die van een schare Gutmenschen en fanatieke volgelingen en negatieve, defensieve reacties van degenen die het nu voor het zeggen hebben, bijvoorbeeld de Imams die haar systematisch de deur weigeren.
Het lot van de Acht Mei Beweging is een goed voorbeeld. Naïevelingen met de droom de Katholieke Kerk van binnenuit te veranderen moesten ervaren dat die Kerk enkel reageerde met conservatisme, culminerend in het aanstellen van engerds als Gijsen. Die vreselijk enge Bodard is daar ook een product van.

Schoorsteenveger | 18-05-17 | 00:37

Identiteitskwestie. Hoe een moslimstheologe zingeving in het leven probeert te vinden door zich af te zetten tegen de patriarchale islam. Haar eigenwijze karakter helpt mee dat ze haar eigen identiteit sterker voelt naarmate ze zich meer in de kronkel van feministische molsima wringt. Stukje zelfkritiek en zelfreflectie ontbeert. Ik heb hier een koran op mijn nachtkastje, maar het boek biedt mij onvoldoende, en geeft mij onvoldoende perspectief om er een levenswijze, of religie uit te putten.

Van Urk | 18-05-17 | 00:20

@Johnweer | 18-05-17 | 00:07
Nein Danke!!

Berbaar | 18-05-17 | 00:09

NL heeft ook een Erdogan nodig. Ik bied me aan: even met stoffer en blik door de achterlijke teringzooi heen.

Johnweer | 18-05-17 | 00:07

Ik kan niet zoveel vreten als ik graag zou wilen kotsen.

Masturwasbeert | 18-05-17 | 00:06

gewoon kuddo's voor geenstijl, gewoon blijven benoemen, misschien dat het tij ooit gekeerd kan worden...

Datkanjenietmenen | 18-05-17 | 00:04

Beter verhaal dan het Coudenhove Kalergi stukje "uitlokbagger" Zentgraaff.

GaatDeGoedeKantOp | 17-05-17 | 23:54

"vrede zij met hem"? *proest*

roze_bril | 17-05-17 | 23:53

-weggejorist-

Carmelita | 17-05-17 | 23:53

Zag in 'de nieuwe maan' (NPO) ook een feministische moslima hierover in debat met een salafistische man.
Ik heb afschuw van de islam, maar vond die vrouw wel gelijk hebben.
In de koran staat nergens expliciet dat een vrouw het gebed niet mag leiden en ook niet dat vrouwen niet samen met mannen mogen bidden. Zo blijkt.
De vrouw voerde aan dat de koran dus verkeerd geïnterpreteerd wordt en afhankelijk is van sociale omstandigheden, die natuurlijk veranderen in de loop van eeuwen.
Toch een beetje verlichting.

Carmelita | 17-05-17 | 23:53

Als ik wakker moet liggen van elk prut-stukje wat de kranten voortbrengen dan heb ik geen leven meer en dus ga ik nu lekker slapen!

Dirk III | 17-05-17 | 23:52

Waar we sowieso mee moeten ophouden is het 'redden' van vrouwen uit de islam. De islam bestaat bij de gratie van vrouwen en vrouwen zijn de meest fanatieke moslimae. Ik had een leuke Marokkaanse schilder en ik volg de vrouw waar hij mee getrouwd is op FB. Je weet niet wat je meemaakt aan shia-haat, jodenhaat (Pallywood!) en heidenen-haat. Nee we hoeven die moslima's niet te redden. Redt ons van de moslima's!

PrinsesStoepje | 17-05-17 | 23:46

En dan alle vier bij voorkeur ook nog familie he.

dihydrogenmonoxide | 17-05-17 | 23:42

Het heeft geen zin om met idioten te praten.

i-Wonder | 17-05-17 | 23:41

De gematigde moslim is degene die straks je benen in bedwang houdt als de ander je kop eraf snijdt..

Niek Naam | 17-05-17 | 23:31

Wat maakt elke gematigde moslimlesbofeminist blij?
Juist, de NRC Halalbode.
*bomgordel recht trekt*

Lewis Lewinsky | 17-05-17 | 23:30

*plof* Oh wat fijn. De NRC Halalbode ligt op mijn bidmat.

Lewis Lewinsky | 17-05-17 | 23:28

@enorme sukkelzak: in de duistere middeleeuwen is in Europa geprobeerd zo'n beetje elke restje wetenschap dat in Griekenland/ Rome werd ontwikkeld om zeep te helpen onder het mom dat de heilige schrift geen andere meningen kon verdragen. Grotendeels dankzij Islamitische geleerden als Averoes zijn teksten van Plato en Aristoteles en de klassiek wetenschap in het algemeen bewaard gebleven tot in de renaissance, waarna eindelijk hier het grote ontwaken na duizend haar domme onwetendheid kon aanbreken. Nog in 1900 werd de moslim en de Islam in het algemeen als losbandig en werelds gezien in Christelijk Europa. Het kan verkeren. Het salafisme en andere extreme stromen in de Islam zijn grotendeels een product van de laatste honderd jaar.

Plop! | 17-05-17 | 23:27

@steinwaypiano. Wij wachten nog immer op info over de 'verwarde man' die onzorgvuldig handelde tijdens zijn uitzendkrachtbaantje in het IJssellandziekenhuis, nabij Gouda. Nou wil ik niet etnisch profileren, maar het stelt me wel teleur dat een GS met geen greintje info komt. Alleen maar een beetje recalcitrant commenten op oude media en opendeur politiek. Bo-ring!

Nanker Phelge | 17-05-17 | 23:25

Ze is bekeerling: Iemand die besloten heeft dat de Islam beter is als het verlichte westerse gedachtengoed.
Hoe kan die ooit geloofwaardig westers gedachtengoed verdedigen binnen de Islam. Dan is ze toch nep-bekeerling?

frank87 | 17-05-17 | 23:21

@ Gerrit Gordijnstok: dat is niet uniek voor dit stuk. In de categorie human interest staan er wel vaker stukken in de krant waar geen enkele kritische vraag te zien is. Maar bovendien: welk weerwoord zou je moeten hebben op een mening van iemand zolang die mening binnen elk kader van normale vrije meningsuiting valt? Zoals gezegd: als mevrouw nu zou oproepen dat iedereen morgen feministies moslim moet worden...

Plop! | 17-05-17 | 23:20

En ook Elske ter Veld kon de eenzaamheid niet meer dragen...
Hoe sterk zou de eenzame Amina zijn?

Orakel1958 | 17-05-17 | 23:16

Je kan lang lullen , je kan kort lullen , maarrrrrr........
.
Iets wat 1400 jaar lang alleen ellende en achterlijkheid voortbrengt ,
Iets wat niet kan en wil veranderen ,
Dat. blijft de komende 1400 jaar en langer ook alleen ellende en achterlijkheid produceren.
( Tenzij aan banden gelegd of door externe krachten tot verandering gedwongen)
.
Dat is geen discussie topic , maar een natuurkundig gegeven.

enorme sukkelzak | 17-05-17 | 23:14

@Plop! | 17-05-17 | 23:10

Het gaat om de kritiekloze benadering van de krant.
Haar wordt geen weerwoord gegeven, en geen vraag gesteld.

Gerrit gordijnstok | 17-05-17 | 23:12

Beter stoppen met dat linken naar die kudtkrant.
NSB dekt de lading niet eens.

Desmoulins | 17-05-17 | 23:11

-weggejorist-

Plop! | 17-05-17 | 23:10

"... het interpreteren van de Koranverzen als vrouw."

Die gaat dus twee keer naar de hel,
De koran interpreteer je niet, je neemt het tot je, klaar.
En "als vrouw" hoef ik niet uit te leggen.

Ben nu al nieuwsgierig naar de interpretatie van de Koran als homo, christen, atheïst of satanist.

LuckyGirl | 17-05-17 | 23:10

De enige echte islam is de extremistische islam. Kijk maar naar Mohammed en de eerste eeuwen van die islam. Een en al bloedbad.

matrixbluepill | 17-05-17 | 23:10

het enige punt wat ze heeft is dat de grote religies allemaal mannen dingen zijn.
de christenen hebben dat zo geregeld en de moslims ook.
de man is de baas en de vrouw is er om voor te planten.
de man is superieur,bij moslims en bij de christenen zijn ze ongeveer sinds 1 eeuw wat gematigder.
maar voor mij is dit allemaal bullshit,weg met religie.

pejoar | 17-05-17 | 23:09

Ach,elk land zijn gekkie.
Dieee mowst femienism religion?? Ieschlaam.

www.youtube.com/watch?v=FdfpaftrOwc
Waarom onderwijzen deze apologeten alleen in het westen? En gaan ze niet een dagje het proberen in Afghanistan?

miko | 17-05-17 | 23:06

Drogredeneren tot kunst verheffen, alle kutsmoezen (gezien de schrijver; Pun intended) om het over jezelf te laten gaan zijn toegestaan.

roflastc | 17-05-17 | 23:06

Ik lees geen al te religieuze texten. Wel sommige religieuze teksten. Maar die geloof ik dan weer niet.

Rest In Privacy | 17-05-17 | 23:01

Macrobiotisch eten gaf ooit ook een zelfverzonnen aura van morele superioriteit.
In ieder geval bij de Mokumse bleke magere blanken die ik gezien heb. Of je nu een setje regels van Japanners of Arabieren afpakt, blijkbaar hebben anti-individualisten mantra's nodig. Heel veel en heel vaak. Dat je onderbewustzijn dit op een gegeven moment zat wordt en de mantra doorbreekt met inzicht dat door de barriere heen geschoten wordt in het bewustzijn, geheel autonoom, wordt maar graag toegeschreven aan het 'briljante' geloofssysteempje waar zij aan verknocht zijn.
Hobby's van getroubleerde mensen die het zo slecht niet menen en zo zie ik mevrouw de islamrasta. Kewl heur! Erger wordt het, wanneer de islam aanhangen financiele prikkels met zich meebrengt voor niet gelovigen om het aan te hangen.
Op de cijfers van het CBS en Thilo Sarrazin durf ik de aanname te poneren dat dit binnen 25-35 jaar het geval is. Er is dan geen autochtone generatie meer die in culturele zin een dominante stempel kan drukken op de nationale instituten die zij geerfd hebben. De druk van onder wordt dan zo hevig om de in de historie gelegen culturele autochtone intenties te vernietigen dat de laatste verdedigers wel moeten toegeven aan de cultuurvernietigers.
Uiteindelijk wordt de aanval geopend op het individualisme, en dit gaat lukken, waarbij de regressie onomkeerbaar is.

Zoltan | 17-05-17 | 22:59

Ze heeft t goed fout over de geschiedenis van islam maar:
"Ik kwam tot de conclusie dat het nogal uitmaakt wie de tekst leest."
Hier ben ik t wel mee eens, geld overigens voor alle religieuze texten

niemand specifiek | 17-05-17 | 22:57

Weet je nog vroeger, toen kranten het als hun doel zagen om mensen te informeren. De ontkerkelijking toejuichde, en hun lezers aanmoedigde om zelf kritisch na te denken. De macht controleerde en kritisch was naar Den Haag.
Waarom zijn de meest kranten reclamefolders geworden voor een overconservatieve religie? En een propaganda kanaal voor Mark en zijn EU discipelen?
Waarom vinden ze het vreemd dat de lezers weglopen?

Harry Turtle | 17-05-17 | 22:57

Hoe lang mag ik nog zeggen in Europa dat ik de Islam maar niks vind, er niks mee te maken wil hebben, en er niet (opgedrongen) samen mee wil leven?

Rest In Privacy | 17-05-17 | 22:55

@ Peter Emile | 17-05-17 | 22:09
Je scheert een en ander over één kam, wat mij betreft.
Maar by Jove, wat kan ik goed begrijpen waarom.

Lewis | 17-05-17 | 22:54

Waarde Zentgraaff, na een paar minder verhelderende blogjes haalt u blijkbaar hier uw gram.

En terecht, een goed en raak epistel, goede analyse.
De meubelfolder is uiteraard alleen geschikt voor uitermate zachte sofa's, niet voor het spijkerbed wat met enkele scherpe punten de zaak in de kern raakt.

Moneytron | 17-05-17 | 22:46

Ik heb moeite om hierop te fappen.

RenHoek | 17-05-17 | 22:41

Wacht maar tot ik imam ben. Niks gematigd! Ik ga alles haram verklaren wat er nog niet was toen Mo zelf nog vrolijk in de rondte hakte. Dag sanitair, stromend water, elektriciteit, modern vervoer en techniek! Mannen én vrouwen moeten van top tot teen ingezwachteld zijn, ook binnenshuis. En om het half uur minstens een kwartier bidden, dag en nacht.

De ware islam, ga ik het noemen.

Poesmobiel | 17-05-17 | 22:39

Voor elke moslimfemisit, lees gewoon even sura 66 van de koran en bekijk de achtergrond daarvan. Dan weet je genoeg!

Moonwarrior | 17-05-17 | 22:33

Ik sla dit Islamtopic even over.

Asimov6 | 17-05-17 | 22:30

Ooit eens gedacht dat die krant schrijft wat de lezers willen horen. Voor de marketeer is oplage het belangrijkste en tevens het verder bestaan van de krant. Echte berichtgeving is saai en met een twist veel aangenamer te verkopen. Daarom moeten het nog geen leugens zijn maar vragen naar het vermoedde is genoeg. Ook het weglaten van andere informatie kan helpen framen in de richting van het "populisme". Hier gebruikt in de zin van volksvermaak.
To the point: deze mevrouw is geen lang leven beschoren met haar uitspraak, herlezen van de koran.
Gelukkig woont ze in het gedoogland Nederland. In het paradijs SA, waar vrouwen verwend worden, was steniging haar lot.
Amen.

Emmy Grant | 17-05-17 | 22:29

Deze moslima mag al die onzin natuurlijk beweren. Graag zelfs. Vinden ze in Saudi Arabië prachtig.
Als ze dit niet had mogen beweren, hadden we haar hoofd, gescheiden van de romp, allang gevonden.

Graaf van Egmont | 17-05-17 | 22:29

Volgens de moderne nieuwsmedia is nieuws nog slechts wat mensen willen lezen, het hoeft niet waar te zijn. Als het maar gelezen wordt!

Mike Gaatjeniksaan | 17-05-17 | 22:27

ok, mohammed (vrede meestal niet met hem) was dus eigenlijk een soort hipster bakfietsvader, en in huize mo werden de taken ook eerlijk en genderneutraal gedeeld; zo stond mo ook vaak de plee te schrobben terwijl zeinab lekker op de bank lag te chillen, nu snap ik het.

geenspam | 17-05-17 | 22:26

Feministische moslima's?

Mooi man!

Dat zijn de eersten die worden gestenigd zodra de haatbaarden aan de macht zijn.

Ies haram!

En zo'n gehersenspoelde spleetpiemelige denkt waarschijnlijk oprecht dat ze de meest starre ideologie uit de geschiedenis van de mensheid door "genderlezen" (WTF???) van binnenuit kan veranderen...

Wellicht dat zij zich middels moderne technologie - YouTube, iemand? - zich kan "inkijken" in de realiteit van "de religie van de vrede". Onthoofdinkje hier, brandstapeltje dáár, raketje koppen zo en verdrinkinkje als desert?

De Droit | 17-05-17 | 22:25

Zodra Islam het voor het zeggen krijgt zal het hoofdje van mevrouw als eerste vallen wegens ketterij. Typische useful idioten die niet begrijpt hoe islam uitgevoerd worden, als je naar de zandbaklanden kijkt geen enkele heeft respect voor vrouwen. Islam and your puppets that you may burn in hell!

Upharsin | 17-05-17 | 22:23

Wat een zelfhaat zit er bij de moreel superieure Vandermeersch.

Jan Dribbel | 17-05-17 | 22:21

Nu ben ik het zat. Na 11(!) jaar zeg ik per direct mijn abbonnement op de NRC op. Wat een flutkrant is dat geworden zeg.

Mark_D_NL | 17-05-17 | 22:20

Zo las ik een paar jaar geleden ook over een zg "homo-imam" ergens in een moskee in Parijs, die daar oa lesbo moslima's in de echt verbond.

Toppunt van emancipatie, toch, net als deze "moslimfeministe" Wadud?

Ach, ik ga niet kinderachtig doen; ik vind het op zich een positieve ontwikkeling, maar maak er wel de kanttekening bij dat dit soort fenomenen alleen en uitsluitend in het vrije westen en bij de gratie van dat vrije westen kunnen bestaan.

Net zoals zg "haatimams" in westerse landen worden uitgenodigd om te komen "preken", zouden types als Wadud en zo'n homo-imam in landen als Iran, Saoedi-Arabië, Irak, Egypte, en nog zo wat islamitische heilstaten lezingen moeten mogen geven. Dán zou er misschien sprake zijn van een lichtpuntje. Maar ik zie het nog niet gebeuren.

Dr_Johnson | 17-05-17 | 22:19

Tsja, Wappie is as wappie does

Tobi | 17-05-17 | 22:18

Een gematigde moslim is een moslim waarvan de munitie op is.

Franciscus Borchwerf | 17-05-17 | 22:16

Het enige dat metafysica heeft voortgebracht zijn sprookjes en mensen die sprookjes exploiteren.

ChatBot | 17-05-17 | 22:16

Duw dat debiele wijf maar een lukraak wat moskeeën binnen , zullen we eens horen hoe hard deze islamitische feministe kan gillen .

Castor12 | 17-05-17 | 22:13

NRC bestaat al een tijdje niet meer. Ik heb was dit stuk ook tegengekomen vandaag, pure wartaal is het.

kutsmurf | 17-05-17 | 22:12

Peter Emile, helaas dat maken wij niet meer mee in ons leven. Maar daarom niet minder plezier, leve het hedonisme.

Henri-Bardouin | 17-05-17 | 22:12

"islamitisch feminist"

Ha, haha, hahahaha, mijn God dat meen je toch niet?

GroetenVanUrk | 17-05-17 | 22:10

Een feministische moslima is net zoiets als een in vrijheid levende gedetineerde.

Of een hoogzwangere maagd.

ehhh...
Oh wacht.
D'r was er wel ooit eentje, beweren ze tenminste. 2017 jaar geleden. Maar die telt niet echt mee, want die 'deed' het met een duif.

Staat allemaal geschreven in net zo'n boek met van die klatergouden letters, dat óók al beter nooit geschreven had kunnen worden.

"Het staat geschreven", zeggen ze altijd. Dus is het 'Waarheid'.

Ik denk dat ik ook maar eens een boek ga schrijven. Vol met uit mijn dikke duim gezogen gelul, vol met van elders 'geleende' ideeën, sprookjes & andere fictieve bullshit, en vooral: gedragsregels, geboden en verboden. En aan de sm-wereld gelieerde lijfstraffen voor degenen die zich er niet aan houden. Dat alles in plechtige woorden & moeilijke metaforen.

Dan "staat het ook geschreven". Dus is het waar.

Benieuwd hoeveel volgelingen ik dan zal krijgen.
En ook benieuwd hoe lang de baarden zullen zijn, hoe lang & kleurrijk de gewaden, en hoe hoog & intimiderend de hoofddeksels van de hogepriesters die het door mij op schrift gestelde geloof menen te moeten representeren.

Wat vind ik het jammer dat ik het moment nooit zal meemaken dat God, Jahweh en Allah ook eindelijk belanden waar ze thuishoren: op de vuilnisbelt van de geschiedenis. Tussen Quetzalquatl, Zeus, Apollo, Wodan, Donar, Horus en al die andere, vele honderden schertsfiguren uit de religieuze kermis.

Peter Emile | 17-05-17 | 22:09

Laten we DENK vragen wat zij van haar vinden...

Mahatma | 17-05-17 | 22:08

Zit het misschien zo: Anima had gedacht dat ze misschien een keer aandacht zou krijgen, als ze zich eens zou onderscheiden van haar zusters 'van verdriet en lijden'.
Goed idee een eigen wil zelf denken toe maar...
En toen hoorde ze over de islam..
Ze bekeerd zich zonder eigenlijk te weten wat het precies is.
En nu de islam zich van zijn primitieve, intolerante en agressieve kant laat zien en het er steeds meer op begint te lijken dat, dat is zoals veel moslims hun leer interpreteren.
Moet ze iets.
En ze vind een niche tussen twee maatschappelijke discussies.
Dat is natuurlijk een zwakte bod
.
Anima: Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald haar wel.

Daffy_Duck | 17-05-17 | 22:08

Moslim feminist is net zo stompzinnig als joodse nationaal socialist, gereformeerde katholiek, of communistische kapitalist. De profeet zgan is een vrouwenhatende kamelen neuker.

Schaar terugleggen doet on keukenla.

Henri-Bardouin | 17-05-17 | 22:06

Bips?
Je bedoelt ASS, zo gigantisch, dat je een lunchpakketje moet meenemen als je eromheen wilt lopen.

plaszak | 17-05-17 | 22:03

Met genderongelijkheid als gevolg...
De rest is bladvulling

RRMerlin | 17-05-17 | 22:03

"Ik kwam tot de conclusie dat het nogal uitmaakt wie de tekst leest."

Na hoeveel stokslagen precies?

Zuurbes | 17-05-17 | 22:00

-weggejorist-

Rest In Privacy | 17-05-17 | 21:59

Ik zie het probleem met deze mevrouw eigenlijk niet als ik op het krantenartikel afga.

Rest In Privacy | 17-05-17 | 21:59

Fuk die kutkoeien. Dat is mijn enige troost als we straks allemaal in een jurk over straat moeten vanwege cultuurverrijking.... dat deze mutsen daar nog een stuk meer onder zullen leiden dan ondergetekende.

Carlitros | 17-05-17 | 21:59

Beetje off topic, maar ik lees de laatste tijd niks meer over aanslagen en zo. Dat doodzwijgen door de 'objectieve' media is blijkbaar al begonnen.

Steinway | 17-05-17 | 21:56

Dat kruiperige gehielelik , het kritiekloos accepteren van de leugens die zich recht voor je ogen afspelen... ik ben daar zo klaar mee.
Zijn er in Nederland überhaupt nog journalisten te vinden die hier niet intrappen ?
Journalisten zouden in Nederland de hoeders en poortwachters van de maatschappij zijn... laat me niet lachen , zachtgekookte eieren zijn het.

pontius | 17-05-17 | 21:55

Heel mooi, echt heel mooi. Snel dus GINDS gaan wonen!

Rest In Privacy | 17-05-17 | 21:53

Een onomkeerbare euthanasieverklaring is hetzelfde of zie ik dat verkeerd?

Koeienflat | 17-05-17 | 21:52

Oei vrouw en islam bekritiseerd in een plempsel. Ik zie de voorgedrukte​ aangifteformulieren al komen. In een fatsoenlijke maatschappij was dit dus nooit gebeurd. Schaam ons

flat out | 17-05-17 | 21:51

litebyte | 17-05-17 | 21:41
In de oorlog had je niet veel aan die gematigde Duitsers, die werden immers net zo onder de duim gehouden als de rest.
Als de islam ontploft hoef je van gematigde moslims niks te verwachten, wij kufars zijn immers fremdkorpers.
Dat zie je nu al alleen willen veel mensen het niet zien. Die denken dat die aanslag plegers helemaal alleen opereren maar mensen met een militaire achtergrond weten dat je voor dergelijke acties heel wat ondersteunende diensten nodig hebt.

Er bestaat op dit moment in tijd net zo min een gematigde islam als dat er een gematigde vorm van Nazisme was in de jaren 33-45.

General McAuliffe | 17-05-17 | 21:50

Parsons | 17-05-17 | 21:38

dat

Axelvon | 17-05-17 | 21:48

Bij "moslimfeministe" ben ik maar opgehouden met lezen...
.
De omgekeerde wereld. Hij is wel af nu....

Parel van het Zuiden | 17-05-17 | 21:47

Ik zou haar niet doen.

Bram van Ojik | 17-05-17 | 21:46

@litebyte | 17-05-17 | 21:41
Hier, ik help je even uit je droom in 4 minuten en 51 seconden.

Welcome to the real world.

www.youtube.com/watch?v=Ry3NzkAOo3s

Parsons | 17-05-17 | 21:46

Al die meningen van mensen in kranten tegenwoordig ik word er moe van. Nietszeggende mensen interviewen is ook niet nodig dan kan je 6 miljard mensen interviewen. Ik wil nieuws en als ik wil kletsen met andere mensen om hun mening te horen dan doe ik dat wel. Het zijn geen kranten het zijn dagelijkse opinieblaadjes.

Rest In Privacy | 17-05-17 | 21:46

@Zaadhaan | 17-05-17 | 21:36 : rechtermuisklik op artikel , kies openen in privévenster ...

pontius | 17-05-17 | 21:45
-weggejorist-
SnartBlirdetRagnarok | 17-05-17 | 21:45

zomaar wat vragen aan deze gematigde moslim-feministe:

- moet ik als niet-moslim de discriminerende jizjah-belasting betalen in een islamitische staat?
- gaan de bepalingen van de sharia vóór de wetten van het westerse land waar je leeft?
- bent u het ermee eens dat een islamitische man 4 vrouwen mag hebben, maar een islamitische vrouw geen 4 mannen?
- bent u het ermee eens dat het getuigenis van een vrouw in het islamitische recht 2 keer zo weinig telt als het getuigenis van een man?

raskol | 17-05-17 | 21:44

Er bestaat ook geen gematigd feminisme.

Rest In Privacy | 17-05-17 | 21:44

kruis timmeren vast spijkeren na drie dagen kijken
constateren dat mevrouw niet is opgestaan.

Hvb De draaideur | 17-05-17 | 21:43

Een tekst is Heilig. Of niet. Maar niets daartussen, zeker de Koran niet waarin belangrijke zaken meerdere malen wordt herhaald. Dat is niet voor velerlei interpretaties vatbaar.

Sans Comique | 17-05-17 | 21:43

@Bensel | 17-05-17 | 21:37
islam is niet te verlichten. Nu niet. Nooit niet. De koran bevat het letterlijke woord van het opperwezen. Iedereen die dat denkt te kunnen interpreteren qua verlichten moet dood. Verzin ik niet. Staat er gewoon allemaal in.

Parsons | 17-05-17 | 21:43

@kapotte_stofzuiger | 17-05-17 | 21:30

Er zijn gematigde islamisten.

Tijdens de oorlog ondersteunde de meerderheid van de Duitse bevolking het nazisme, maar niet iedereen wilde de hele wereld onderwerpen aan het nazisme. Zo is het bij islamisten ook. Niet elke islamist, is een recths conservatieve islamfascist en wil de wereld onderwerpen aan de islam

litebyte | 17-05-17 | 21:41

Ik ken zo'n moderne suikerfeestmoslim. Die eens per jaar *naar* opa, die Iman is, in de moskee gaat. Surinaamse Javanen. Na de moskeegang wordt de hele blanke buurt uitgenodigd voor bami en saté. Beide beeld- en beeldschone dochters aan de Nederlandse vriend wat vader prima vindt want het zijn tenminste geen negers. En hij is immers niet voor niets naar Nederland gegaan. Vader en opa drinken vrolijk mee. Opa spreekt niet eens geweldig Nederlands maar doet gewoon mee.

omanders | 17-05-17 | 21:41

Wat de neuq is 'genderlezen' nou weer?

sterrefleur | 17-05-17 | 21:40

En dieren kregen de strot doorgesneden zodat ze leeg konden bloeden en het vlees daardoor langer houdbaar was.
De kufar pekelde zijn vlees destijds omwille van dezelfde reden. En heeft ondertussen de koelkast uitgevonden.

Den muzelman blijft echter hangen, dramt door en snijdt nog steeds kelen door. Bijstandssubsidie-koelkast ten spijt.

Tfeww...

TisNieZoMoeilijk | 17-05-17 | 21:40

Het is niet helemaal zeker dat moslimmannen er vier vrouwe op na mochten houden omdat er een tekort aan mannen was door de vele oorlogen. Er zijn ook theorieën die onderschrijven dat er een tekort aan moslimmannen was omdat er zo weinig moslimmannen konden overleven vanwege hun algehele knulligheid.

down | 17-05-17 | 21:39

Dus normale in geen enkele god/profeet gelovende Nederlanders komen in de media niet meer aan het woord? Dan ga ik nu mijn trommelvliezen doorsteken en mijn ogen uitlepelen.

dedeurs | 17-05-17 | 21:39

En wat vinden andere moslims hiervan of van deze mevrouw? Of was dat ook al te veel moeite om aan ze/een paar (niet haar) te vragen?

TheseDays00 | 17-05-17 | 21:39

Ik denk persoonlijk dat je mensen die het NRC lezen niet kunt overtuigen noch kunt doceren. Krantenoplagen slinken zienderogen en wat overblijft is een natuurlijke selctie aan hiaten der evolutie. ... Laat ze vreemdzaam sterven.

.
Puik stukje, maar de krant is nagenoeg dood. Gun ze een zo aangename en zorgenloze terminale fase. Alle stuiptrekkingen ten spijt.

Hector_Popfeauteau | 17-05-17 | 21:39

En nog iets.

Stop pretty fucking please met het linken naar de NSB.

Dank.

Parsons | 17-05-17 | 21:38

Ach die mohammed dtzmh. Heeft wat teweeg gebracht bij de vrouwtjes. Hij begon ze al te hersenspoelen op 9 jarige leeftijd. Nog even is sylvana ook lid van zijn bende de linkse vrouwtjes staan al bereidwillig klaar. Hij wil ze wel doen.

alibenbelazer | 17-05-17 | 21:38

Ik zou een verlichte, minder andersdenkenden onderdrukkend Islam verlichting best steunen. Maar het huidige, overdreven feminisme en islam combineren zal toch een gedrocht van een ideologie op gaan leveren, daar wil ik niet eens over fantaseren. Zoveel cognitieve dissonantie, daar kan ik me niet eens een voorstelling van maken. Dan kun je niet anders dan totaal krankjorum zijn, totaal van het padje, zo vol van waanbeelden, dan zou je verplicht opgenomen moeten worden, want dan kun je niet functioneren in de werkelijkheid.

Bensel | 17-05-17 | 21:37

Een gematigde moslim = een afvallige moslim.

Iets met doodstraf mompelen doet.

Parsons | 17-05-17 | 21:36

@Koeienflat | 17-05-17 | 21:35
Moslimfeminist is een anagram voor slimste mini-mof, dus niet zo vreemd

kapotte_stofzuiger | 17-05-17 | 21:36

Voila vanavond eens lekker vrouwvriendelijk de huishoudschaar in clitoris van mme Bardouin zetten. Moet van de vrouwvriendelijke profeet

Henri-Bardouin | 17-05-17 | 21:36

"De eerste 5 artikelen hebben we u cadeau gedaan. Ook dit artikel lezen?"
Kan iemand mij helpen? Ik heb teveel NSB Handelsblad gelezen.

En ik wilde alleen maar weten of ik haar zou doen...

Zaadhaan | 17-05-17 | 21:36

Ligt het nu aan mij of is het werkelijkheid dat ik wederom hitler zie verschijnen.

Koeienflat | 17-05-17 | 21:35

De islam als religie vd vrede is als droog water

Ron van Zon3948 | 17-05-17 | 21:35

Vrouwvrouwvrouw,
Minderminderminder...

Hemmenaar7 | 17-05-17 | 21:34

Er bestaat geen gematigde islam, net zo min bestaan er feministische moslima's (dat konden we een paar topics geleden nog lezen).

Zoals een bekende, het schoolvoorbeeld van een gematigd moslim, het mooi verwoordde: "mij mag je beledigen, mijn religie niet". Dan weet je al genoeg.

kapotte_stofzuiger | 17-05-17 | 21:30

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl