Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

PRIMEUR! Klikding. Zo werkt stemmen via GeenPeil

-GeenPeil Propaganda- banner-iphone-v4.jpg Jongens. Meisjes ook. Het is 2017. Diep in de 21e eeuw. Maar onze democratie is nog steeds een 19e eeuws vehikel. Een stoommachine in de tijd van Tesla's. Niemand past nog helemaal & integraal bij alle standpunten van 1 partij. De ene partij is goed op zorg, de ander weer beter op veiligheid. De derde heeft je voorkeur op onderwijskwesties, maar is weer helemaal ruk op immigratie. En dan doen de beroepspolitici driekwart van de tijd ook nog eens nooit wat ze beloven. GeenPeil lost al die problemen op. Helemaal. Met een internet-achtige constructie, natuurlijk. Vanaf NU kun je testen hoe het werkt. Kijk maar eens op MIJNSTEMPAKKET.NL. Dat is een kneitergeinige kliktool die - in een basic format - laat zien hoe het verdelen van je stem via GeenPeil er straks uit gaat zien. Een soort StemWijzer, maar dan met een uitkomst die je als goed geïnformeerde burger zelf kiest, zonder eerst stomme stellingen in te moeten vullen. Kies, verdeel en bepaal je eigen politieke menukaart. Altijd baas over je eigen stem. Hoe werkt het? Bij GeenPeil hoef je nooit meer vier jaar te wachten tot je op een andere partij kunt stemmen als je weer eens belazerd bent door de beroepspolitiek. Je kunt gewoon tussentijds je "abonnement" op een partij wijzigen. Per onderwerp, per keer, 100% wat jij wil. Elke stem op elke partij is wekelijks opzegbaar. En je kan ze ook allemaal de vinger geven en over alles lekker zelf stemmen. 100% wat jij wil. Bij GeenPeil ben je altijd baas over eigen bestuur. Je stem is een soort Kamergotchi en met GeenPeil hou je hem in leven - ook na 15 maart. Klik. Deel. Doe mee. Vragen? Antwoorden! Lid worden? Formuliertje! Stemmen? Kies 15 maart GeenPeil! Geef ons die zetels. Dan bouwen wij de techniek. Met debatplatform, een stemtool en een app. En trekken we de democratie eindelijk de 21e eeuw in. Hoera! probeerhetzelf.jpg

Reaguursels

Inloggen

Ik vind het een goed voornemen om het stemstelsel te hervormen tot een echte democratie. Echter het huidige voorstel roept om fraude. Een andere partij stemmen en vervolgens lid worden van Geenpeil om nogmaals je stem in de kamer te laten gelden. Hoe ondervangt GeenPeil dit?

kortebroek | 09-03-17 | 09:36

Dit ondervangt de meeste van mijn eerdere bezwaren. Goed bezig.
De kans dat jullie mijn stem krijgen is nu geen 0% meer.
Mocht er geen zetel uitkomen hoop ik dat jullie alsnog met Baudet aan tafel gaan zitten om met zijn club invulling te geven aan wat zij 'e-democracy' noemen.

noerg | 08-03-17 | 21:42

Guido | 08-03-17 | 17:24
Uit de (grote) FAQ: geenpeil.nl/standpunten/ "GeenPeil doet in beginsel alleen mee met moties die er toe doen: moties van wantrouwen, en moties van afkeuring"

W_F | 08-03-17 | 20:04

BokoHalal | 08-03-17 | 12:42
Stuur ze even een mailtje. Maar ik denk dat GeenPeil nog meer genegeerd zou worden door de media als ze niet op de kieslijst stonden. Zetels in de 2e kamer is het enige wat niet te negeren is. Ik zou geen effectiever voorjaars-offensief kunnen verzinnen.

W_F | 08-03-17 | 19:51

Interessante FAQ ook, met (t.z.t.) de stem van je favoriete expert volgen als extra optie, als geen van de bestaande partijen voldoet maar je geen zin hebt om zelf te stemmen.
Dit hadden we 10 jaar eerder moeten hebben.

W_F | 08-03-17 | 19:34

kornexz | 08-03-17 | 17:09
Ja, gaat er waarschijnlijk van uit dat mensen snuggerder zijn dan dat.

Heb het even getest, als je dat instelt maakt 'ie een plaatje met alleen de laatste.

Expert | 08-03-17 | 19:09

Is een zeer interessant initiatief c.q. opzet.

Al zou GP niet in de kamer komen is het een zeer goed middel zijn om tijdens de regeerperiode de stemming / wensen onder de bevolking inzichtelijk te maken. Ook dat kan een positief effect hebben op het gedrag van partijen. Zowel direct als met het oog op hun toekomst. Als ze zich niets / weinig van de mensen aantrekken zullen ze dat bij de volgende verkiezingen flink gaan merken.

TunnelVisionairXXL | 08-03-17 | 17:51

Als ik op jullie zou stemmen, moet ik dan ook alle raads- en beleidsstukken gaan lezen of mag ik gewoon lekker ongeïnformeerd vanuit m'n onderbuik stemmen?

blikkoek | 08-03-17 | 17:31

Maar wat gaan die GeenPeil-Kamerleden doen bij moties als "moties van afkeuring", of als tijdens het debat gestemd gaat worden over het opzeggen van het vertrouwen in minister of kabinet?

Guido | 08-03-17 | 17:24

zonder last en ruggespraak. Afijn wat maakt t uit dit komt toch niet in de TK.

KomodoVaraan | 08-03-17 | 16:51

-weggejorist-

ja hoor ! | 08-03-17 | 16:37

Wat mij betreft is GEENPEIL de ware democratie. Ik zou er zo op kunnen stemmen alleen geloof ik dat men nog in de missionaris fase zit.
Het land is er nog niet klaar voor, de meesten zien het belang nog niet ook al begrijpen ze wat de essentie is.
Het is zendigswerk wat jaren tijd vergt en veel inspanning en pas nadat het volk weer meermaals bedrogen is, is de tijd rijp voor GEEN PEIL.
Momenteel spelen er andere zaken zoals meer of minder EU, migratie, open grenzen, integratie en opkomst zoals een partij als DENK.

Ja met geen peil kun je daar ook iets aan doen alleen kiezen velen nu voor partijen die deze thema's agenderen en niet directe democratie zoals Fvd, PVV, VNL, en min of meer VVD, CDA en marginaal SP.

Moneytron | 08-03-17 | 16:32

Ok ok, beetje genoeg polletiek.. Kunnen weer het niet weer eens geweaun over lekkere wijvon hebben, tieton en reton
LickmyNick | 08-03-17 | 14:23

En dit soort mensen bedoel ik dus..

Threesixty | 08-03-17 | 15:59

Dit is gewoon goed. Klasse Geenpeil.

poepkop | 08-03-17 | 14:54

Mark_D_NL | 08-03-17 | 13:07

Matig voorbeeld, want vergaderen via Skype is ongeveer het minst efficiente en kutste wat er is. Bovendien is het techniek gebruiken om het techniek gebruiken.

Wat ik nog wel vreemd vind is dat parlementariërs geen visuele ondersteuning gebruiken in hun bijdrages. Betogen aan een spreekstoel zijn wel 18e eeuws, waarom geen gave powerpoint erbij, kun je direct meer informatie kwijt.

Anyway: ik ben niet tegen wat modernisatie, maar bovenal moeten de heren hun werk fatsoenlijk doen. Ik denk dat een zekere directe inspraak van de burgers wel een experiment waard is, maar ultiem ideaal is het verre van!

ZI | 08-03-17 | 14:48

Dus Dijkgraaf gaat een ton per jaar naar binnenkoppen met teksten als :" Wat mijn SP-collega zegt.Ooo,wacht . Het is wat mijn PVV-collega zegt."
Komt er ook een mogelijkheid om zelf moties aan te dragen als kiezer en die bij voldoende steun in te laten dienen door Dijkgraaf in de 2de Kamer?

arlen | 08-03-17 | 14:30

Ok ok, beetje genoeg polletiek.. Kunnen weer het niet weer eens geweaun over lekkere wijvon hebben, tieton en reton

LickmyNick | 08-03-17 | 14:23

Handig. Alleen jammer van die 0 zetels. :p

ZoltarTheMagnificent | 08-03-17 | 14:19

er zullen trollen op af komen die op hun eigen partij gestemd hebben en dan via GP nogmaals dezelfde mening pushen.... maar goed, die mensen zijn in ieder geval betrokken

Mormegil | 08-03-17 | 13:59

"... meer dan de helft van de Nederlandse stemgerechtigden niet capabel genoeg is om zichzelf goed te informeren en een objectieve mening te vormen..."
@ Threesixty | 08-03-17 | 13:04
Dat is helaas de trieste waarheid. Ik voorzie weer een overwinning van de gevestigde afbraakpartijen.
Helaas zal het naieve kiesvee zich weer als de spreekwoordelijke ezel aan dezelfde steen gaan stoten;
gewoon omdat ze te lui en of te dom (of beide) zijn om zich te objectief te informeren.

telelezer | 08-03-17 | 13:39

Links gaat het principe van het stemmen via een app kapen, zodat op voorstellen in de VN, de hele wereld (die van iedereen is) mee mag stemmen.
Then brakes the hell loose

bodemloos | 08-03-17 | 13:37

Mark_D_NL | 08-03-17 | 13:18

Het punt is dat politiek om het totaalpakket gaat. Uiteindelijk heb je een sluitende begroting nodig en kun je de ene maatregel wel nemen en de ander niet. Je doet dus consessies.

Maargoed, in deze vorm juich ik dit experiment toe. Al is het alleen maar om te zien hoe het in de praktijk uit de verf komt.

jawor36 | 08-03-17 | 13:26

jawor36 | 08-03-17 | 13:02
Eens,ook met Ardberg. Maar we moet niet meer praten over een minderheid. Want over een x aantal jaar zijn er gewoon 150 "partijen" die allemaal hun expertise hebben, allemaal voor hun eigen issue vechten. En tegen die tijd heb je een meerderheid of minderheid op een issue, niet voor een partij. Partijen zijn voorbij.
--
Geen enkel partij heeft alle kennis in pacht. Mooi voorbeeld is FvD, die schermen met mensen met praktijk ervaring die op de FVD kieslijst staan. Heel erg leuk, maar er zitten ook heel veel gaten in hun expertise. En die expertise vind je dan wel weer bij andere partijen.
--
Geenpeil is Mix 'n Match politiek.

Mark_D_NL | 08-03-17 | 13:18

Als in het buitenland wonende Nederlander heb ik dus al gestemd maar nu krijg ik toch wel spijt dat mijn stem niet naar GP is gegaan...

Rest In Privacy | 08-03-17 | 13:18

Extra getrapte verkiezingen. Niet functioneel. Net z'n allen stemmen op een onderwerp en de meeste stemmen worden vertegenwoordigd door 1 man of heel misschien 2 in de kamer. Leuke poging. Gaat niet werken.

svg | 08-03-17 | 13:14

ZI | 08-03-17 | 12:52
Kan 100en voorbeeldnen geven, maar lets start.
--
De hele wereld doet video conferencing en het NL parlement moet perse in 1 gebouw zitten? Zonde van de centen. Laten we die volksvertegenwoordigers nu gewoon tussen hun kiezers zetten, in de provincie en in de steden. Daar horen ze thuis.
--
En Niet de hele week in een verzamel gebouw. Want dat is dus 18e eeuws! Je kan die stemmingen en meetings ook via hut internet doen, of via een appje zoals geenpeil. Dat verzamelen op een centrale plek is uitgevonden omdat de volksvertegwoordigers uit het hele land kwamen en nog geen mogelijkheden hadden om te communiceren op afstand
--
Wanneer we dit doen brengen we de kiezer en de volksvertegwoordiging in 1 klap weer dichter bij elkaar. De kiezer kan op bezoek gaan bij zijn volksvertegenwoordiger! Want die zit niet meer hoog en droog in Den Haag, nee die zit nu weer tussen de burger. Waar hij of zij hoort

Mark_D_NL | 08-03-17 | 13:07

Het idee is fantastisch, maar we moeten nu eenmaal leven met het feit dat meer dan de helft van de Nederlandse stemgerechtigden niet capabel genoeg is om zichzelf goed te informeren en een objectieve mening te vormen.

Deze mensen laten zich ook makkelijk beïnvloeden door (social)media waardoor we uiteindelijk nog slechter af zijn dan nu.

Threesixty | 08-03-17 | 13:04

Ik ben onder de indruk, maar nu dat voorjaars-in alle media -offensief want anders blijft het bij een beetje rommelen in de marge.

#team democratie! (=kijkmijeenshipsterdoedingetje, want ik doe geen twittert)

Henri-Bardouin | 08-03-17 | 13:03

... is verzorgd...

Devadip | 08-03-17 | 13:02

Mark_D_NL | 08-03-17 | 12:46

Ben helemaal voor hervorming van de democratie met dit soort initiatieven, maar het lijkt me goed om te beseffen dat deze constructie alleen werkt bij een minderheid in de kamer. Iedereen kan kiezen zonder financiele consequenties te overwegen, zie Ardbeg, 12:09.

jawor36 | 08-03-17 | 13:02

Boris die Sauertopf | 08-03-17 | 12:53

Encripted, of heb je daar geen vertrouwen in.

bodemloos | 08-03-17 | 13:02

Het idee achter geenpeil begrijp ik nog steeds niet. Het probleem van gebrrek aan samenhang van partijstandpunten, en dus wetgeving als geenpeil het voor het zeggen heeft, alsmede het feit dat de democratie in ultima forma, bij 150 zetels voor geenpeil, via het ledenbestand van geenpeil, die als enigen kunnen stemmen, invulling krijgt, lijkt mij zeer ongewenst. Opeens gaan de mensen van geenpeil bepalen onder welke voorwaarden en tegen welke prijs je mag stemmen. Dat vertrouwen heb ik net zo min als ik vertrouwen heb in een overheid die wel goed voor de zaak zal zorgen. Macht trekt bepaalde mensen aan en veel macht moet je kunnen beheersen en niet met idealisme tegemoet treden.

De ideeën van een FvD inzake referenda zijn veel werkbaarder en zijn niet zo vergaand als die van geenpeil. Als de regering als eens werd gedwongen duideljke referenda niet te negeren (EU-grondwet, Balkenende, noooooit vergeten svp!, en nu Rutte met dat Oekraïne-referendum), zouden de ergste zaken zijn voorkomen.

Kortom: hoe enthousiast het ook wordt gebracht, hoe mooi de ICT-structuur eromheen ook is verzorgt, ik zie nog steeds een mank paard dat mooi is gekamd.

Devadip | 08-03-17 | 13:02

Heel goed idee. Ik ben soms rechts en soms links. Bijv Migratie, defensie stem ik rechts en onderwijs het missen en milieu links. Geen partij die daarop aansloot.... Tot nu! Ik twijfelde nog over andere partijen maar dit trekt mij def over de streep!! Complimenten en mijn stem hebben jullie nu 100%.

vettebril | 08-03-17 | 13:01

@Mocro070 | 08-03-17 | 12:46
Ja oké, maar die begrotingen moeten op enig moment opgesteld/bijgesteld worden. Neem bv defensie; moet eigenlijk verhoogd worden tot 2% (is nu 1,3%). Dat geld moet toch ergens vandaan komen? Dan moet er elders bezuinigd worden, of de overheidsuitgaven stijgen.

atheïstisch stemvee | 08-03-17 | 13:01

Hmmm maar hoe kan dat je stemt dus met partijen mee maar geen pijl zal daaruit een gemiddelde moeten trekken en daarop meestemmen met een bepaalde partij... eigenlijk dus precies hetzelfde wat er nu al gebeurt in de politiek... splinter democratie...

brammetaalman | 08-03-17 | 13:00

Mark_D_NL | 08-03-17 | 12:49. Ik, en met mij veel donateurs, hebben gedoneerd voor het Vacuumbommenvoorjaarsoffensief. Zoek het betreffende topic effe terug. Voor een campagne tegen VVD, D66 en de andere leugenachtige partijen. Ik heb in ieder geval niet gedoneerd om de hobby van Bart en de weg het wachtgeld van een opportunist te financieren.

Dus nogmaals: kom op met dat offensief (een posteraktie of zo, ik snap best dat er geen zendtijd voor ingekocht kan worden)... Iets. Iets waarvoor gedoneerd is.

BokoHalal | 08-03-17 | 12:59

Ik vind mooi. Revolutionairder kan het voorlopig niet.

Rest In Privacy | 08-03-17 | 12:57

Dus ik kan gewoon op elke partij stemmen maar vervolgens ook nog meespelen via geenpeil? mooi

BozeHenk | 08-03-17 | 12:55

Ardbeg | 08-03-17 | 12:09
Jouw kinderen zijn al klaar met studeren of je wilt dat ze nooit een fatsoenlijke studie krijgen?

Boris die Sauertopf | 08-03-17 | 12:54

Aanvulling: mijnstempakket.geenpeil.nl/resultaat.... met zo'n url weten ze bij Google dus precies waar jouw voorkeuren liggen (lees hun privacy herinnering maar eens door, mocht je het niet geloven).
Overigens doen zorgverzekeraars dit massaal ook, de gratis diensten van Google gebruiken, maar geen enkel besef hebben dat ze daarmee - vaak met zeer privégevoelige informatie - jouw online profiel nog verder specificeren.
Begrijp dit soort dingen echt niet.

Boris die Sauertopf | 08-03-17 | 12:53

Eigenlijk kun je dus volledig PVV stemmen.
En als ze er niks van bakken dan zet je de oven uit.
Nu, speciaal.. voor alle liefhebbers van heerlijke gerechten!

bodemloos | 08-03-17 | 12:52

@Mark_D_NL
Wat is er precies 18e eeuws dan? Ik denk dat Nederland een groot probleem krijgt als GeenPeil meer dan 10 zetels zou innemen eigenlijk.

Wat doe je met impopulaire maatregelen? Denk je dat je via directe democratie ooit iets als een belastingverhoging goedgekeurd krijgt? Of een verhoging van eigen bijdrage, etc.? Natuurlijk niet. Mensen die ergens tegen zijn, zijn feller dan mensen die voor zijn. Vooral als het hun portemonnee betreft. Bovendein zijn effecten altijd pas LATER meetbaar, en daarmee blijft het koffiedik kijken en speculeren. De media zullen waarschuwingen door ervaren politici over het belang van bepaalde impopulaire maatregelen wegzetten als 'bangmakerij'. GeenPeil wordt nu niet gedwongen om bepaalde begrotingsdiscipline erop na te houden. We zetten nu 10 kinderen in de kamer met 100 euro in de pot en elk kind gaat straks zeggen wat hij of zij gaat kopen voor 100 euro. Resultaat is dat die 100 euro 10x uitgegeven wordt. Dus dat is misschien 18e eeuws, deze oplossing is verre van perfect, hoe modern ook.

ZI | 08-03-17 | 12:52

Te laat. Heb al gestemd in het buitenland.

Hadena | 08-03-17 | 12:51

BokoHalal | 08-03-17 | 12:42
Ze hebben een hele partij opgetuigd voor dit voorjaarsoffensief? En nog niet tevreden? Tevens, denk je nu echt dat Rome in 1 dag gebouwd is. Dit is een voorjarenoffensief. Dus je hebt gewoon jaren lol van je 5 euro die je gestort hebt.

Mark_D_NL | 08-03-17 | 12:49

Maar waarom de API van Google gebruiken? Qua privacy een totaal onhandige keuze.

Boris die Sauertopf | 08-03-17 | 12:47

Geenpeil, chapeau, top! Nu wordt het zichtbaar voor de mensuh, dus gaan ze het snappen.
--
En goed voor de reaguurders die nog steeds in hun 18e eeuwse democratie ideetjes hangen. Die graag een centraal geleide overheid willen. Maar die niet snappen dat een centraal geleide overheid nog leuk was toen we rondreden op een paard en wagen. En nu eigenlijk alleen maar averechts werkt.
--
Hup Geenpeil!

Mark_D_NL | 08-03-17 | 12:46

Mensen. Kunnen we niet een crowdfund opzetten voor @BokoHalal? Voordat hij tegen die mooie GeenPeil bus aan gaat zeiken.

atheïstisch stemvee | 08-03-17 | 12:46

atheïstisch stemvee | 08-03-17 | 12:31
Bijna goed :) Dit is bijv een dergelijk begrotingsvoorstel: www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsv... Alle "veiligheidszaken" gerelateerd aan VenJ moeten dus uit deze begroting komen.
Dus de uitgaven van het ene ministerie kunnen niet ten koste gaan van het andere lopende het jaar. Wijzend naar Prinsjesdag.

Mocro070 | 08-03-17 | 12:46

Ehhhh, nee nog steeds niet.

Nilfisk | 08-03-17 | 12:44

He Jan, effe iets anders. Ik heb hier in de panelen herhaaldelijk heel fatsoenlijk gevraagd wanneer dat Voorjaarsoffensief nou eens begint. Kennelijk komt dat er niet, en Lachebekje gaat mede daarom zonder enige vorm van tegenspraak voorop in de peilingen.

Storten jullie de donaties terug, of is het handiger als ik zelf bij de bus langs kom om mijn geld terug te halen?

BokoHalal | 08-03-17 | 12:42

Goed bezig, jongens!

Hoop dat jullie een flink aantal zetels halen en hiermee de boel in Den Haag (voorgoed) open breken.

Ik kan me goed voorstellen dat heel boos Groningen de Haagse politiek niet meer vertrouwt en massaal op GeenPeil stemt. Dat geeft de mensen een veel betere positie dan het zonder controle weggeven van de stem aan een partij die ZEGT dat ze de belangen van de Groningers serieus zal nemen (luister je, Rutte?).

BoosMens | 08-03-17 | 12:41

Zooohee, dat was kudt!

smirmoff | 08-03-17 | 12:39

Ik was fel tegenstander, maar dit is zo slecht nog niet. Hier kun je dus de indruk wekken dat de achterban van GeenPeil kan aangeven of ze achter het kabinet staan, of niet. Het kabinet kan dus, mits GeenPeil natuurlijk een beetje vertegenwoordiging in het Parlement heeft, met goede onderbouwing en regelingen, extra zetels creeren vanuit de burgers. Het is niet zo heel dom idee eigenlijk.

Ik zie wel problemen met een snoepwinkel idee. Je kunt niet met de VVD meestemmen over lagere belastingen en met SP over een zorgfonds. Dat is niet verenigbaar. Eignelijk moet je nog een paar extra impactwijzers meebouwen: invloed op staatschuld, begrotingstekort, banen, etc. Koppel die CPB-database anders eens aan die app, kun je je eigen pakketje samenstellen, waarbij je gewoon ziet wat de impact is voor de economie, je baantje en je koopkracht.

Volgende week af?

ZI | 08-03-17 | 12:37

@GeenDweil | 08-03-17 | 12:30
Je laatste zin geeft het antwoord al. Regelingen die geld kosten, kunnen weer besparen op andere kostenposten.

atheïstisch stemvee | 08-03-17 | 12:37

@geenpeil
Is de pulldown clickable op de iphone of doe ik iets verkeerd?

de Voorzittert | 08-03-17 | 12:33

Dit is echt zo nice. Ik zweef al 10, 12 jaar. En nu kun je dus ankertjes in elk onderwerp gooien via GeenPeil. Sure, dan ben je nog niet meteen de meerderheid, maar je komt altijd dichter bij je eigen wens dan wanneer je op 1 totaalpakket van 1 partij moet stemmen. En als GeenPeil mensen in huis heeft die dit soort shit kunnen bouwen, dan groeit mijn technische vertrouwen in dit platform ook. Ik denk dat ik maar eens lid word.

fluh | 08-03-17 | 12:32

Rutte, de nieuwe MP zal uiteraard begrip hebben voor de wensen van de Geen Peil mensjes hij zal ondanks alle begrip de wensen van de GP lieden helaas toch naast zich neer moeten leggen, etc, etc.

Uw verz advs | 08-03-17 | 12:32

Ik neem aan dat je dan meestemt met een partijprogramma, dat niet altijd noodzakelijkerwijs de echte stemming van een partij is (compromissen en zo, u kent dat). Want anders zou GP vóór elke stemming al moeten weten wat iedereen stemt.

Spittertje | 08-03-17 | 12:31

@Mocro070 | 08-03-17 | 12:21
Dus als de begroting het niet toelaat om de zorg weer in een landelijk fonds onder te brengen, omdat Teeven al een miljoenmilard gevangenissen heeft laten bouwen (stel hé!), dan groeit niet de staatsschuld maar gaat het zorgfonds niet door?

Of makkelijker geformuleerd; VVD/CDA zal de begroting anders verdelen dan SP/GL. Shoppen uit beide begrotingen zal niet gaan. Toch kan GP meestemmen met een partij die niet in de regering zit.
Of ik snap het niet (kan ook).

atheïstisch stemvee | 08-03-17 | 12:31

Ik vind het een mooi concept en goed bedacht om per aandachtsgebied met een bepaalde partij mee te kunnen gaan. Het enige wat dit wel in de hand werkt is dat je een aantal onverenigbare keuzes kunt maken. Zoals "belasting omlaag" maar ook "overheidsbestedingen omhoog". Dat gezegd hebbende moet je daar eerlijk tegenover stellen dat politieke partijen (zeker in de campagne tijd) daar zich ook schuldig aan maken.

Ik zou graag iets zien waarbij het voor mensen inzichtelijk wordt wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes. Bijvoorbeeld als je voor ruimhartige opname bent van asielzoekers (die volop gebruik maken van medische zorg) dat het wel betekent dat het eigen risico en de zorgbijdrage omhoog gaan. Je kunt wel zorg verlenen aan mensen die daar niet voor betalen maar dat betekent wel dat iemand anders dat moet betalen.
Helaas is er niet altijd zo'n eenduidig verband te leggen.

GeenDweil | 08-03-17 | 12:30

Nice!

Botte Hork | 08-03-17 | 12:26

-weggejorist-

oxigan | 08-03-17 | 12:24

@atheïstisch stemvee | 08-03-17 | 12:20
Geen zorgen, bij elk wetsvoorstel hoort een apart begrotingsvoorstel. Het is niet dat men een wet indient zonder financiële onderbouwing. Ergo, er is/moet altijd geld zijn om een wet tot uitvoering te brengen.

Mocro070 | 08-03-17 | 12:21

@Ardbeg | 08-03-17 | 12:09
Inderdaad, GeenPeil is waarschijnlijk de meest inconsistente partij.. alles beter for minder geld, ja tuurlijk!

marlinn | 08-03-17 | 12:20

@Betweetert | 08-03-17 | 12:17
Zo veilig als je het zelf maakt. Het is een demo, dus er wordt niks opgeslagen. Als jij niks deelt, zal niemand er ooit achterkomen!

Rest In Privacy | 08-03-17 | 12:20

Ik heb toch wel een vraag over dat automatisch meestemmen met partijen naar keuze.
Stel, in het niet heel onwaarschijnlijke geval dat de meerderheid van de leden kiest voor de veiligheid van VVD (kost geld) en de zorg van de SP (kost geld).

Er is echter geen budget voor beide opties. Daarom wil de VVD het geld grotendeels bij de zorg weghalen en/of de SP besparen op veiligheid. En nu?
*meerdere dilemma's zijn mogelijk*

atheïstisch stemvee | 08-03-17 | 12:20

Kweet niet... Maar ontegenzeggelijk een goed bedoelde poging om het verouderde systeem te vervangen voor een nieuwe.

Klik_hier | 08-03-17 | 12:18

Maar wat vindt de CIA hiervan?

Nuchternederland | 08-03-17 | 12:18

hoe veilig is dit?

Betweetert | 08-03-17 | 12:17

Ik vind het leuk. Ik stem op Beryl. Ga zo door!

Bobbbe | 08-03-17 | 12:16

Dit is natuurlijk een demo jongelui. Vul in wat je wilt. Defensie naar JEZUS LEEFT! Als het echte platform bij benadering zo gaat werken als dit stem ik zeker GeenPeil.

Expert | 08-03-17 | 12:16

Waarom zijn er eigenlijk nog verschillende partijen? Nederland is toch van iedereen en iedereen is toch van Nederland?

Weg met die neppartijen! Net als al die racistische nationalistische nepgrenzen! ;)

Sarcastisch varken | 08-03-17 | 12:16

@overVecht | 08-03-17 | 12:12
Het is je eigen keuze en een voorbeeld hoe je je eigen "partij" kunt samenstellen. Het is geen poll...
Verder complimenten, als D66 of welke partij dan ook dit zou invoeren hebben ze morgen +20 zetels.

Mocro070 | 08-03-17 | 12:15

Helemaal niet pollfuck gevoelig ook...

overVecht | 08-03-17 | 12:12

Niet aan beginnen mensen. Straks zet iedereen m oo Denk. Sta je dan met je eigen mening.

très cool | 08-03-17 | 12:11

Sounds like a plan!

Yamapama | 08-03-17 | 12:10

Ziet er goed uit. Doe mij maar:
Zorg SP
Onderwijs D66
Milieu Groenlinks
Landbouw CDA
Infrastructuur VVD
Defensie VNL
Dieren- en mensenrechten PvdD
En lagere belastingen aub.

Ardbeg | 08-03-17 | 12:09

-weggejorist-

Zeilgek | 08-03-17 | 12:08

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland