Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Debunk. Matthijs praat peop over racisme in DWDD

Nog even over donderdag, want dit staaltje witte zelfkastijding was aan onze aandacht ontsnapt. Rapper/kunstenaar/vriend van Giel Beelen Akwasi was te gast bij Matthijs van Feitenvrijkerk en mocht praten over zwarte bolleboosjes die ondanks hun goede Cito-score een laag schooladvies krijgen van hun door de PABO gestruikelde juffrouws en meesters. Het gesprek verliep, ondanks Anansi die eigenlijk alleen over zijn eigen ervaring wilde vertellen en netjes een voorbehoud maakte, precies zoals Matthijs van Neukinhetrondkerk zich had voorgenomen: racisme racisme racisme, wat is iedereen in Nederland racistenland toch een gore racistische racistenracist. Komp het gelegen als wij even twee aldaar rondzwevende beweringen feitcontroleren? "Ja in Vrij Nederland stond een verhaal over een Turkse jongen en een witte jongen met precies dezelfde Cito-score maar een ander advies, super zielig." Nee. Lees het artikel. De witte jongen had 547 en de Turkse jongen wist het niet meer zeker maar dacht 542 (voor iedereen die niet zo goed is in begrijpend lezen en rekenen: 542 is lager dan 547). En dan "allochtone kinderen krijgen in Nederland lagere schooladviezen en dat is RACISME". Daar is gewoon onderzoek (pdf) naar gedaan. En als je controleert voor opleidingsniveau van ouders dan blijkt juist dat allochtone leerlingen iets hogere adviezen krijgen. Zielige adviesverhalen komen vooral voor bij kinderen van laagopgeleide ouders. Dat (NUANCE TRIGGERWARNING!) zuigt natuurlijk apenballen kwa soosjaalmobiliteit en dubbeltjes en kwartjes en geboren worden enzo, maar is ook wel weer begrijpelijk omdat in latere jaren blijkt dat deze kinderen het daadwerkelijk slechter doen dan kinderen van hoogopgeleide ouders met vergelijkbare Cito-scores. Daar zou eigenlijk het debat over moeten gaan, maar dat is natuurlijk iets te ingewikkeld voor Matthijs van Jongensnumuziekkerk en daarom nam hij weer eens ouderwets de tijd om ongefundeerd witte mensen voor racist uit te maken. Lekker aan het verbinden, NPO, duimpje omhoog.
UPDATE: Rapport inmiddels verwijderd door Onderwijsinspectie, hierrrr mirror.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

KlunsJohannus | 28-11-16 | 12:12

Het is eigenlijk triest met je gesteld wanneer je een opleiding nodig hebt om je schaapjes op het droge te krijgen,voor mij was een opleiding alleen maar leuk om te doen en niet om later geld ermee te verdienen.

kzegje | 28-11-16 | 11:34

Kijk er dan niet naar kneuzen. Als de kijkcijfers 0 zijn moeten ze wel stoppen.

Vout | 28-11-16 | 11:26

@knutsel | 27-11-16 | 15:46

En sommige mensen zijn gewoon dommer dan andere, die kunnen gemotiveerd tot op het bot zijn, maar gewoon simpelweg te dom om alles te snappen...

peterdh | 28-11-16 | 10:47

@Ongeblustekalk | 27-11-16 | 14:42
Precies. De CITO-score zegt niets over het karakter van de scholier, de rust in huis, het doorzettingsvermogen en stimulatie door ouders, om maar wat te noemen.

Guido | 28-11-16 | 07:57

Google : In de ban van slavernij - Zo tolerant is Suriname helemaal niet
Google : Nancy de Randamie

alshetware | 28-11-16 | 07:35

Je zou maar onderdeel zijn van die kleffe mediagordelkliek.

Bram van Ojik | 28-11-16 | 01:23

@Euriool | 28-11-16 | 00:52
Dat lijkt me een uitstekend plan.

Slipsnifter | 28-11-16 | 01:20

Graag snel een speciaal 95% belastingtarief voor dit soort npo/vara toppers

Euriool | 28-11-16 | 00:52

Wat doet zo'n Ghanees hier eigenlijk? Bootvluchteling geweest? Is Ghana een onveilig land? Hij heeft geen katoenplukkende voorouders gehad zoals Sylvana uit de West. Net als Obama een halfnegert uit Kenia die geen fock met slavernij te maken heeft gehad en dus de blues niet kent. Stuur hem snel op Djembee-les in Ghana, mag hij helpen dat land op te bouwen.

IndoFortuyn | 28-11-16 | 00:52

Die VVD krullebril laat dit al jaren gebeuren hé. De multikul propaganda kanalen worden in stand gehouden omdat daar een lichtgewicht zit zonder visie en verhaal. Staatsecretaris Dekker genaamd. Zat een x bij DWDD. Had geen verhaal, visie en werd compleet weggeluld door onze subsidiezuigers. Afvoeren die wegggooier.

didivos | 28-11-16 | 00:34

Niet westerse allochtonen zijn gemiddeld dommer dan Europeanen terwijl wij het onderspit delven qua intelligentie tegen Chinezen, Japanners en Koreanen; dat heeft niks met racisme te maken maar alles met genetica. Zijn al boeken over vol geschreven.

oliebolletje123 | 27-11-16 | 23:54

Racisme is het grootste non-issue van de Nederlandse samenleving. Ga eens aan het werk.

van heinde en verre | 27-11-16 | 23:36

Tja, ik had rui, 30 jaar geleden ook 547 als blanke autochtone Nederlander en kreeg ook het advies MAVO. Terwijl er kinderen met lagere scores wel naar de HAVO gingen.
Helaas zijn mijn ouders van het type, beter onderaan beginnen en dan verder groeien. Dus waren zij het er mee eens. Beide hebben overigens de middelbare school niet afgemaakt. Dat was niet ongebruikelijk in de jaren 60.

Uiteindelijk toch nog de Universiteit afgemaakt, maar het had allemaal veel makkelijker geweest als ik meteen naar het VWO was gegaan.

Het is heel makkelijk om met zo weinig informatie het op discriminatie te gooien.

DiRadical | 27-11-16 | 23:19

DWDD is afgezakt naar een zeer bedenkelijk laag niveau. Dat linkse gebral komt iedereen langzamerhand de keel uit behalve de linksgekkies die als zombies blijven kijken en geloven dat alles waar is wat daar gezegd wordt.

Blonde Nel | 27-11-16 | 22:50

-weggejorist-

RenHoek | 27-11-16 | 22:04

Misschien had een slecht rapport het verschil wel gemaakt. Niet beoordelen voor je de feiten weet, Nieuwkerk!!

jatheïst | 27-11-16 | 21:30

Zo´n Matthijs van Linksekerk moet toch allang het contact met de werkelijkheid verloren hebben: iedere avond in een studiootje in A´dam-west, met steevast een roedel idolate meisjes in het publiek en verder een vaste kliek grootverdienende ja-knikkers om hem heen, in december een maandje in de ´top 2000´-studio met vriendje Leo Blokhuis en iedere zomer drie maanden doorbetaalde vakantie ('zomerreces')...

Zenzeo | 27-11-16 | 21:04

Artikel Vrij Nederland is van Yasmina Aboutaleb. Die het niet kan laten alles erover te retweeten of te tweeten, want het artikel is ook in België aangeslagen.
Retweet over dat allochtonen stelsmatig worden ondergewaardeerd, zonder dat Yasmina daar kanttekeningen bijzet, zie twitter.com/AmsterDees/status/8014037...
Totdat iemand tweet dat diegene als blanke Nederlander ook hetzelfde heeft meegemaakt, twitter.com/BlendleNL/status/80150056....
Dan schrijft Yasmina dat in de rapporten de link gelegd wordt tussen opleidingsniveau en inkomen ouders, dus klopt helemaal.

Maar als dat waar is, waarom schreef Yasmina dit artikel met specifiek dit voorbeeld? Waarom blijft ze steeds tweeten over haar artikel en gaat ze zelf niet verder in op het feit dat dit niets te maken heeft met allochtoon zijn of niet?

Fien8651 | 27-11-16 | 20:37

@M.egafoon | 27-11-16 | 20:12: JUIST!
Ik herinner me nog goed de paar kinderen in de eerste klas die alleen Gronings dialect spraken. Die moesten dus nog eerst Nederlands leren op school. Nu waren het ook niet al te grote lichten, dus dat ging moeilijk, en deze talen zijn nog verwant ook.
Telkens als ik import zie dat met kleine kinderen al Turks o.i.d. lullend over straat gaat, dan denk ik: "Wat willen jullie nou? Je wilt hier wel wezen, maar het beste voor je kinderen wil je duidelijk niet."
Dom volk.

Rest In Privacy | 27-11-16 | 20:23

-weggejorist-

PikinhetBlik | 27-11-16 | 20:19

Zolang ouders thuis met hun kinderen in een niet-Nederlandse taal spreken, zorgen ze voor de achterstand van hun kinderen.Door gebrekkige taalbeheersing hebben die kinderen een achterstand. Daar kan de blanke racist helemaal niets aan doen, en zij dan maar zeiken dat hun achterstand de schuld is van de blanke man.
Ik voel helemaal geen verantwoordelijkheid voor ouders die met hun kinderen een vreemde taal spreken.

M.egafoon | 27-11-16 | 20:12

Tenenkrommend slecht rijmwerk. ("Wat een klein boekje!")

bft | 27-11-16 | 19:35

Ha ik ben een gigantisch blanke Hollands jongen, ik kreeg in groep 8 een mavo advies met een havo/vwo Cito score... Toch wilde ik graag naar een havo/vwo school. Ik moest een toelatingstoets doen om hier toegelaten te worden, een soort tweede Cito toets. Gehaald en uiteindelijk de havo in de daarvoor bestemde 5 jaar gehaald. Waar een wil is, is een weg!

Dennoe | 27-11-16 | 18:59

Typisch gevalletje 'weg met ons' door een artikel gewoon niet goed te lezen en er allerhande conclusies aan te verbinden. Bizar.

klamme.vla | 27-11-16 | 18:36

zelfs het dom zijn van bevolkingsgroepen ,waarvan de naam niet uitgesproken mag worden '', is discriminatoie ; na basisschool gaat ieder kind naar brigklas als daar blijkt dat kindje te laag of te hoog onderwijs geboden wordt kan het kindje gewoon doorstromen ..
zelf had ik Blank/boos/ etc .. hoogste sito score .. maar ook mavo advies .. lekker belangrijk , gewoon naar mavo gegaan. ook in brugklas kreeg ik kans om te presteren en de 4 jaar mavo , en daarna .. maar ik was tevreden met scholing die overheid mij gaf , en ja heb ook fantastische baan :-)

sparrow | 27-11-16 | 18:35

het wordt steeds gekker. Ik heb veel vrienden van een NL nationaliteit met een ander "kleurtje". Ik zie het kleurtje niet. Ik zie interessante, leuke mensen die hoger opgeleid zijn dan ik. Maar iets van een leven maken en open staan in leven voor andere mensen. Bij de DWDD zie ik alleen maar knettergekke mensen. Ik zie een DWDD als zwart/wit. Ze mogen de DWDD wel weer in zwart-wit uitzenden. Kleuren televisie is achterhaald bij de DWDD.

franck7020 | 27-11-16 | 18:34

Maar, racisme is gemeen!

gebruikert | 27-11-16 | 18:28

@loze stijl | 27-11-16 | 17:49: Dankjewel! Ik zal alle zeurpieten die ik tegenkom een pak voor de broek geven en als ze dan nog niet willen luisteren gaan ze mee in de zak!
(pssst: ik heb geen verse takken geknipt hoor, lag genoeg op de grond na de storm)

Rest In Privacy | 27-11-16 | 18:11

De Marxisten raken toch een beetje in paniek nu zelfs de negers niet meer in het racisme-complot geloven.

Admiraal Balthasar | 27-11-16 | 18:09

Rapper akwasi... Wie, echt? Stop making idiots famous.

TheseDays00 | 27-11-16 | 18:02

Hij heeft een punt, maar hij is net niet intelligent genoeg om te determineren welk punt. Het heeft NIETS met zijn huidskleur te maken. Wel met familie en afkomst.

Rommelende Onderbuik | 27-11-16 | 18:02

"... het type die..."
Daarom ga je naar het vmbo.

Sr. Martinez | 27-11-16 | 18:02

Helaas moet ik jullie allemaal teleurstellen. Inderdaad is er sprake van slechter onderwijs met systematische onderwaardering in oa Zuidoost. Dat is geen racisme maar gewoon het gevolg van slecht onderwijs en slechte onderwijzers. Die komen meer voor in achterstandswijken. Er is een aantal basisscholen dat geweldig werk doet. Helaas geldt dat voor het merendeel niet. De leerlingen worden stelselmatig ondergewaardeerd en houden op met lezen in groep 6 en worden bijna afgestudeerd analfabeet. Met veel kunst en vliegwerk, kunde en visie en vooral geen gelul, komt het met 80% weer goed. Zonder extra middelen of zieligheidssubsidie. Het kost alleen meer tijd. Ik durf rustig de stelling aan dat 75% van de leerlingen in Zuidoost een hoger advies gekregen zouden hebben als ze op een goede basisschool in pak 'm beet Heemstede of zo hadden gezeten.
Het is niet het feit dat het onderwijs slecht is maar de zielige, afschuwelijke slachtofferrol die men zich aanmeet en het gejank van geld en subsidie. Work hard play hard, earn your money.

ristretto | 27-11-16 | 17:59

Stel dat dit een verkeerde beslissing is geweest wat die kennis van de rapper aangaat dan is opmerkelijk dat hieraan de conclusie wordt verbonden dat het dus wel om racisme zal gaan. En Mathijs maar begrijpend knikken. Van statistiek weet deze Vara-held weinig.

J.Slavink | 27-11-16 | 17:57

Ha! Vanmiddag lekker in het bos een roe geknipt! :P *Miep gaat klassieke Zwarte Piet spelen*
macmiep.nl | 27-11-16 | 15:54
---------------------------------------------
Wat zeg je nou? een roe geknipt in het bos?
Je bent in het degelijks leven dus gewoon een vooroordeel bevestigende blanke racist want je eigent je voor de rol van zwarte Piet spullen ( takken voor de roe) toe die niet van jou zijn en waar je niet voor betaalt!!
Aldus de linksche kerk.
Overigens: macmiep.nl heet rond 5 december macmep.nl
Happy slapping :-)

loze stijl | 27-11-16 | 17:49

Kijk al jaren niet meer naar de publieke omroep en dat bevalt erg goed.

i-Wonder | 27-11-16 | 17:46

"De type" daar heb je het al. VMBO lijkt me prima op z'n plaats.
Die score is trouwens meer dan alleen een score natuurlijk. Misschien was meneer wel een vervelend kutkind in de klas die nooit zin had om de leren en/of moeilijk de boeken in kon duiken. Ik zeg niet dat VMBO dan altijd de oplossing moet zijn, maar de keuze voor een praktijkgerichte opleiding ligt m.i. dan veel meer voor de hand.

Mijn2centen | 27-11-16 | 17:41

Ach ja op het werk ook hoor. Nederland racistenland. Weg-met-ons cultuurtje. Als ik dat zeg tijdens de lunch grote ogen die je aanstaren. Oh ja we gaan zwartjes aanhouden oh oh wat erg. En de criminaliteit is ook onze schuld. Sommige mensen zijn niet te helpen.

roze_bril | 27-11-16 | 17:38

-weggejorist-

DutchDestroyer | 27-11-16 | 17:35

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 16:44

Lees ze dan gewoon als vent en geef er geen verwijfde draai aan.
Geen dank!

Squeezemylizard | 27-11-16 | 17:16

Ik heb de afgelopen menig havistje met ondersteuning (extra lessen, taalcursussen) op last van de ouders het diploma met 6jes en 7tjes zien halen. Vervolgens worden ze dan naar het HBO gestuurd want Havo en, opvallend genoeg, moeders wil. Veelal zie ik de moeders aandringen want een HBO diploma is een garantie voor die leuke, interessante en goedbetalende baan/carrière.

Menigmaal zie ik die jongeren 2 á 3 jaar tobben omdat ze eenvoudigweg te hoog gegrepen is. Moeder heeft een zak vol excuses waarom junior het niet redt. Een aantal malen heb ik de moeders voorzichtig geprobeerd te laten zien dat een MBO 4 diploma toegang geeft tot het HBO. Dat junior het niveau goed aan kan, dat dat stimuleert en dat hij een diploma haalt (startlicentie). Daarna kan junior zelf kijken en kiezen hoe het verder gaat. Menige moeder wil er niet aan. In een paar gevallen heeft junior (die mijn verhaal linksom or rechtsom meekreeg) zelf de keuze gemaakt om het MBO te doen; dit leverde mij een paar geschenkbonnen als bedankje op.

Arachne | 27-11-16 | 17:16

Squeezemylizard | 27-11-16 | 16:56
Wil je dan niet van die verwijfde teksten hier neer plempen om mij op het verkeerde been te zetten? Dank u!

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 17:08

Grappig Sinterklaasgedichtje aan het eind. Mijn zoontje van 10 rijmt beter. Voor de rest betekenisloos geneuzel over een niet-onderwerp. Verkeerd gebruikte energie. Ik zou zeggen ga aan het werk en doe iets nuttigs met je leven, iets waar anderen ook nog wat aan hebben.

jacobh | 27-11-16 | 17:04

Over racisme in onderwijsland gesproken: scholen krijgen voor allochtone kinderen 90% meer geld dan voor autochtone kinderen.
Ook al betreft het in beide gevallen kinderen met NL paspoort welke in NL geboren en getogen zijn....
Tot het kabinet Bakellende III was dit etnisch discriminerend obv paspoort: kinderen met een (2e) paspoort uit Turkije of Marokko resulteerde wel in 90% extra geld, had een kind een paspoort uit Polen, China of Verwegistan dan leidde dit niet tot meer geld, want geen zielughe moslim.
Bakellende III veranderde dit (tot groot verdriet van Linksche partijen, discriminatie is nl. best wel OK zolang de linksche doelgroepen maar vorodeel hebben): nu krijgen scholen geen extra zak met geld obv paspoort, maar obv het feit dat de ouders thuis weigeren NL te praten zodat ze een taalachterstand hebben.....

FW Ta-183 Huckebein | 27-11-16 | 17:00

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 16:44

Jou aanname dat ik een vrouw ben is fout.
Thee drinken laat ik over aan mensen zoals Cohen die denken dat daar problemen mee worden opgelost.
Verders heb ik mijn militaire dienstplicht vervuld en zal wel voorop in de strijd gaan om jullie te beschermen als de tijd rijp is.
Zo ben ik nu eenmaal, geen dank.

Squeezemylizard | 27-11-16 | 16:56

Ik zeg: Hiddema!

croque monsieur | 27-11-16 | 16:52

Parel van het Zuiden | 27-11-16 | 16:28
Je kunt er op verschillende manieren naar kijken.

Schoorsteenveger | 27-11-16 | 16:48

@kapotte_stofzuiger | 27-11-16 | 14:40
Deze programma's worden de hele nacht door herhaald.
Iedereen vindt er dus we wel een keer te tijd voor.
En da's precies de bedoeling.
Nederland heeft een groot probleem met een toenemende segregatie tussen bevolkingsgroepen. Het is dus erg belangrijk dat de NPO middels programma's als DWDD deze segregatie nog eens extra bevordert door racisme op laag water te zoeken zelfs als er geen sprake van racisme is. Wat kapot is kan altijd nog kapotter!

keestelpro | 27-11-16 | 16:47

@Graaier | 27-11-16 | 15:19
Daarom was klasse maatschappij rustgevend. Als slimme boeren of arbeiderszoon wist je dat het aan de maatschappij lag dat je niet verder kwam. Nu ligt het aan je zelf dat geeft stress vooral bij de mindere die moeten knokken,Het is moeilijk tegen jezelf te zeggen dat je gefaald hebt.

miko | 27-11-16 | 16:45

Squeezemylizard | 27-11-16 | 16:33
Een kwestie van overleven hangt dus niet af van de hedendaagse man, want die is verwijfd volgens uw lgbt opinie.
Gefrustreerde wijven zoals u helpen niet echt in de opvoeding van onze toekomstige soldaten, om uw woorden maar even in de juiste richting te sturen. Wat warrig allemaal, neem nog een thee.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 16:44

necrosis | 27-11-16 | 15:31
Mooi verhaal. Wat heb jij een heftig arbeidsverleden!
Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:39

Wel jammer dat jij je voor het karretje hebt laten spannen om deze weekdieren die op je neer kijken uit de brand(stof) te helpen.
Had ze lekker zelf laten lopen met een jerrycan, goed voor hun geestelijke en lichamelijke ontwikkeling.

Squeezemylizard | 27-11-16 | 16:42

necrosis | 27-11-16 | 15:11

Intelligentie is niet uit een boek te halen maar zit tussen je oren.
Iemand die goed kan leren is per definitie niet perse intelligent.
Als het in de natuur een kwestie van overleven is zal de handige mens die zijn intelligentie om kan zetten in praktijk (dus zijn handjes kan gebruiken) overleven.
Dit is reeds terug te vinden in de vrouwelijke trekjes die ik bij onze mannen terug zie.
Dun, kallend, geen body en bij elke scheet die dwars zit gelijk overstuur.
Man up want als het erop aankomt zullen niet boeken maar ballen de doorslag geven.

Squeezemylizard | 27-11-16 | 16:33

Dat gedicht is niet echt een creatief, taalkundig kroonjuweel; wel?

hfakker | 27-11-16 | 16:33

poep praten levert veel geld op, vooral in de linkse kerk.... Pauw enz. geleerd van Van Dam de limonadebedrieger, en de eerste poep-prater

gringo-brd | 27-11-16 | 16:30

Lol. Als iemand bekend dat hij of zij DWDD kijkt weet ik nog slechts een minachtende grijns te leveren. Zo iemand heeft zich meteen gediskwalificeerd voor iedere volwassen discussie. Sorry, heb ik ook met regelmatige kijkers van telekids...

Parel van het Zuiden | 27-11-16 | 16:28

Dit is de publieke omroep, hè? Hier betalen wij allemaal voor. Kan iemand mij eens uitleggen waarom ik moet betalen om mij voor blanke racist te laten uitmaken? Waarom wordt zo'n programma eigenlijk niet gefinancierd door de masochisten onder ons, die zich wel graag voor blanke racist laten uitmaken?

MAD1950 | 27-11-16 | 16:27

@henk vintage | 27-11-16 | 16:18
Als dat gebeurt, hang ik de nationale driekleur uit!
necrosis | 27-11-16 | 16:20
,
Nou dan zult u hier wel van genieten: Martin Bosma kraakt de publieke omroep.

politiek.tpo.nl/2015/10/09/terugkijken...

Lupuslupus | 27-11-16 | 16:27

Als die neger dit terugziet beseft hij toch zelf óók wel dat-ie hier niet thuis hoort..?
Hèhè.

R.B.Scott | 27-11-16 | 16:27

necrosis | 27-11-16 | 16:18
Geen onintelligent lelijk links fascistisch gegraai gelul in ieder geval, maar een lekkere jonge vrouw, een goede moeder.
Geen idee waar endp is, misschien komt superior basterd terug nu hij weg is, dan ruil je het ene in voor het andere.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 16:25

Hoge Cito-score , maar lage motivatie en slecht begeleidende ouders die de hele dag naar verwegistan op de schotel kijken en liever hebben dat kind geld gaat verdienen om torenhoge rekeningen van iphone te betalen . Het verleden leert dat geld investeren in deze kinderen weggegooid geld is.
Lage motivatie is erfelijk , ook de thuislanden hebben onvoldoende gemotiveerde mensen om het land op te bouwen , ze liggen liever in de zon qat te kauwen.

alshetware | 27-11-16 | 16:25

Iedere keer maar weer een blanke die DWDD presenteert. Wat een racisme.

Fadz | 27-11-16 | 16:23

@henk vintage | 27-11-16 | 16:18
Als dat gebeurt, hang ik de nationale driekleur uit!

necrosis | 27-11-16 | 16:20

En morgen, als een andere groep zielig gevonden moet worden, dan wordt weer beweerd dat een score op een cito-toets weinig of niets zegt, want "een momentopname" en zo. Het is maar net vanuit welke hoek de wind van het fartsoen waait hoe de werkelijkheid vandaag aan tafel weer kapotgeïnterpreteerd wordt.
De tafel van Matthijs is de tafel van het fatsoen, de tafel waaraan ook die kijkcijferneuker aan mocht komen schuiven om te vertellen dat echt wel iedereen bereikt wordt door "ons" en niemand echt vergeten wordt. Nee, niemand wordt vergeten. De idioten krijgen een calorierijk "heel Holland bakt" door de strot geduwd, terwijl op een ander tijdstip Kassa het gaat hebben over verborgen suikers in ons eten, en weer op een ander tijdstop de Keuringsdienst van Waarden omslachtig uit gaat leggen dat we met z'n alle door de voedingsmiddelenindustrie verneukt worden. Zo er over eten programma's worden uitgescheten, zo wordt er over moraal van alles naar ons toegeworpen, voor elk wat wils, maar zonder enig verband, zonder structuur, richtingloos,
Het decor van DWDDis een eilandje van normen en waarden, met de tafel van fatsioen in het centrum, warm, bijna heet van alle spots die erop gericht staan. En rond dat decor, onzichtbaar maar duidelijk voelbaar loopt de kloof van fatsoen, geen natuurlijke of door God gegeven kloof, zoals steeds gesuggereerd wordt, maar een door mensenhand gegraven kloof die elke dag weer uitgebaggerd moet worden om überhaupt effectief te blijven. Kom je bij Matthijs aan tafel, dan moet je die kloof passeren en weet je wat je te wachten staat. En of je er nou in mee gaat, met het fatsoen van Matthijs en zijn redactie, en daarmee met de Vara die dat fatsoen faciliteert en controleert, je weet dat je slechts een bescheiden rol mag spelen in dat schouwtoneel, waarvan het script volgens vaste lijnen verloopt en de eindconclusie van te voren, tot in detail vaststaat. Elke verrassing die van het gezicht van Matthijs is af te lezen is een geveinsde verrassing, eentje die moet suggereren dat er sprake is van een echte dialoog, maar niets is minder waar,
In een wereld waarin de rollen van daders en slachtoffers van te voren op rigide wijze zijn toebedeeld is een verrassende plotwending onmogelijk.
Misschien eens in de zoveel tijd klinkt een oprisping van Dijkshoorn, niet toevallig altijd al aan de rand van het fatsoensgebied geposteerd, als komende van de andere kant van de kloof, maar dat is ook maar om te veinzen dat de kloof er niet is.
Heel Holland bakt, maar niet bij Matthijs aan tafel. Daar worden baksels en misbaksels op basis van heel andere criteria van elkaar gescheiden.

Schoorsteenveger | 27-11-16 | 16:20

@Ongeblustekalk | 27-11-16 | 16:07
Wat is er mis met Jane Fonda en wat heb jij naast je zitten op de bank?
En is het probleem van @eerstneukendanpraten al opgelost, ik mis hem in de panelen.

necrosis | 27-11-16 | 16:18

Ik denk dat het kabinet Wilders de NPO gaat opheffen.

henk vintage | 27-11-16 | 16:18

Echte zeurPiet.

metagod | 27-11-16 | 16:16

Stormageddon | 27-11-16 | 16:09
Wil je misschien Douwe Bob rectificeren, het nieuwste plaatje van hem is erg mooi.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 16:14

Nog even en blanke moeders word racisme verweten voor het baren van en blank kind.
MistaRazista | 27-11-16 | 15:59

krijg nu al het idee dat er 'bepaalde mensen' ( zeg maar de kinderbijslagdieselryders ) welke hun kinderen niets meegeven en de straat opschoppen , racisme roepen als je als native european je eigen kinderen wél goed en met liefde opvoedt.

nemeton | 27-11-16 | 16:12

Nothingbutthetruth | 27-11-16 | 16:02
Die relativiteitstheorie heeft hij niet uitgerekend toen hij 25 jaar oud was.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 16:12

Het is een schoolADVIES niks meer niks minder.Ouders weten vaak donders goed waar hun kind heen moet.
Het licht aan de ouders en niet aan de cito.

Confused | 27-11-16 | 16:10

-weggejorist-

edwinemanuelposse | 27-11-16 | 16:09

Straks in de Wereld Draait Door, Halina Reijn is mijn tafeldame, Prem Radikishun, Sywert van Lienden, Alexander Klöpping, Jan Mulder, Peter R. de Vries, Gerard Spong, Ali B., Nico Dijkshoorn, Douwe Bob, Giel Beelen, Mart Smeets, Sylvana Simons, Marc Marie Huybrechts, Herman Pleij, Maarten van Rossem, Erben Wennemars, Felix Rottenberg, Leo Blokhuis, Jort Kelder, Twan Huys, Özcan Akyol, Martijn van Dam, Frank van der Lende, Peter Vandermeersch, Geert Mak, Gijs Scholten van Asschat, Freek Vonk, Diederik Jekel, (ademhalen), Hugo Borst, Blaudzun, khalid Kasem, Kees de Koning, Jelle Brandt Corstius, Maurice de Hond, Nico Dijkshoorn, Jeroen Smit, Nico Dijkshoorn, Peter R. de Vries, Hanneke Groenteman, Jett Rebel, Nico Dijkshoorn, Peter R. de Vries, Geert Mak, Eric Corton, Peter R. De Vries, Erik Dijkstra, Peter R. de Vries en het is woensdag dus Nico Dijkshoorn, tafeldame Halina Reijn, na de reclame in De Wereld Draait Doorrrrrrrrrrrrr......

Stormageddon | 27-11-16 | 16:09

necrosis | 27-11-16 | 15:51
Komt het door wat je daar hebt gezien en meegemaakt dat jij geen normale relatie kan opbouwen met een lieve knappe vrouw en altijd maar dweept met die oude linkse mafklapper Jane Fonda?
Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat jij in jouw professie teveel met foute tiepes bent omgegaan en dan neem je dat over.
Wanneer ik er naast zit, mijn gemeende en diepe excuses.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 16:07

@sjors W natuurlijk kan ik slechts uit eigen ervaring spreken. Toch vind ik dat er een te zware stempel met zo'n uitslag het lot van iemand bepaald wordt.

LeZwoHa | 27-11-16 | 16:05

En weer een artikel over DWDD, ik ga die show toch maar eens kijken.

suqmadic | 27-11-16 | 16:05

Bah. Jarenlang (en, eerlijk is eerljk, enigzins terecht) de sociale klasse van niet westerse allochtonen gebruiken als verklaring van het voorkomen van meer dan gemiddeld crimineel gedrag nu de lagere schooladviezen toewijzen aan racisme. Braak. Als er een groep zuiver op de graat is dan zijn het de juffen van het basisonderwijs. Die zullen over het algemeen alles doen om het beste eruit te halen (dat dat niet altijd lukt is onvermijdbaar, juffen zijn ook, uh, mensen). Doorstroming vanaf het po naar het vo is ALTIJD klasse/inkomens gebonden geweest. In een maatschappij waar opleiding zo sterk gekoppeld is aan inkomen nu natuurlijk aan klasse/inkomen/opleiding. Dat weer Matthijs echt wel, het schijnt een heuse slimmerd te zijn. Waarom die dan dit soort gesprekjes voert is mij een raadsel. Hij maakt zich schuldig aan het verder op spanning zetten van de verschillen in de maatschappij. Iets waar op dit moment niemand zit te wachten.

DebraCadabra | 27-11-16 | 16:04

Kijk eens anders naar DWDD. Die Matthijs praat alleen met donkere gasten als het gaat om racisme of politiegeweld. Als het gaat om de nieuwste innovaties op wat voor gebied dan ook, worden alleen blanken uitgenodigd. Eigenlijk worden zwarten en moslims nooit uitgenodigd bij positieve onderwerpen, alleen bij negatieve onderwerpen. DWDD is zelf hard aan het etnisch profileren, maar dan gebaseerd op onderwerp.
martymcfly | 27-11-16 | 15:14

Eindelijk meer mensen die dit doorzien, dat die zwarten zelf niet doorhebben dat ze gewoon kijkvoer zijn geworden en er mensen lekker zitten mee te lijden alsof ze de Prive aan het lezen zijn.

Iedereen die hogerop in de samenleving woont en werkt ziet gewoon dat overal vooral blanke mannen en wat blanke vrouwen zaken goed regelen en voor elkaar krijgen terwijl de meeste zwarte mannen zich vooral druk maken om "chima`s playen" of "quick monny maken" uitzonderingen daargelaten.

Ook het sociale aspect van de zwarte man mag je niet uitwissen, blanken communiceren wel sterk maar niet agressief en zijn creatiever. Een Sylavana S. is juist het voorbeeld van een sociaal zwakkere zwarte vrouw, de godganse tijd schreeuwen en blèren en geen enkele openheid voor argumenten. Dat worden mensen behoorlijk beu en met zo`n attitude ga je het ook echt niet redden op een Unief. Dat soort zaken spelen ook mee in een Cito-beoordeling. Als terror Sylvana misschien net de havo zou halen maar in de klas continu dwars lag en een grote smoel opzette dan weet een docent dat ze beter op het hardere Mavo kan zitten, waar docenten vooral bezig zijn met orde houden dan op een havo.

Copycrauw | 27-11-16 | 16:03

Ongeblustekalk | 27-11-16
Albert Einstein was geen laatbloeier hoor.

Nothingbutthetruth | 27-11-16 | 16:02

het werkt nogal simpel. Als het meezit hoor je niemand met een kleur zeiken. Zit het tegen, dan is het sinds kort racisme. Piep piep hallo, calimero.

Stortkoker | 27-11-16 | 16:01

LeZwoHa | 27-11-16 | 15:52
Dat had ik met de invaljuf. Ik zat toen in de binnenkring, de buitenkring bestond uit de mavoklanten en lts gangers. Ik vond die scheiding nogal fout en dat werd me niet in dank afgenomen.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 16:00

Nog even en blanke moeders word racisme verweten voor het baren van en blank kind.

MistaRazista | 27-11-16 | 15:59

@ LeZwoHa | 27-11-16 | 15:40

Jij bekeek 5+4 met een filosofische mindset? In de tijd dat de LBO nog bestond, telden alleen de taal- en rekenvragen mee. Het zogenaamde wereldoriëntatie deel kwam er halverwege de jaren negentig bij.

Het is goed dat de CITO-toets bestaat. Zoals het ook goed is dat het oordeel van de leraar telt. Een mix van beide is het best.

Voor ieder verhaal over een mislukte cito, is er een verhaal over een inschattingsfout van een leraar. Neefje van mij werd door onze groep 8 juffrouw naar het gymnasium gestuurd; slechte cito werd afgedaan als offday. Onopgeleide ouders blij natuurlijk. Het was (en is) een harstikke lieve, rustige, sociaal best intelligente jongen. Gymnasium was veel te hoog gegrepen: jaren falen, ieder jaar een niveau terug, uiteindelijk met hangen en wurgen mavo afgemaakt. Hij heeft een ontzettend vervelende middelbare schooltijd gehad. Nu heeft een kapperszaak en gaat het allemaal prima, maar direct naar de mavo in het dorp - zoals de cito aangaf - was beter geweest.

Natuurlijk is dat ook maar een anecdote, maar ik vind het goed dat de cito bestaat & er moet waarde aan worden gehecht.

Sjors W. | 27-11-16 | 15:58

Ha! Vanmiddag lekker in het bos een roe geknipt! :P *Miep gaat klassieke Zwarte Piet spelen*

Rest In Privacy | 27-11-16 | 15:54

@peterdh | 27-11-16 | 15:46
Maar met een dubbel paspoort of anderszins een kleurtje krijg je er gratis 10 punten bij omdat je als leraar geen trek hebt in een hele kluit opgefokte neven die je na schooltijd op staan te wachten.

sinar2 | 27-11-16 | 15:52

@ongeblustekalk die leraar in de de laatste klas had een hekel aan me omdat ik het vaak niet met hem eens was.

LeZwoHa | 27-11-16 | 15:52

@Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:39
Ik heb bijna 10 jaar voor die toko gewerkt en je moest eens weten wat ik daar heb meegemaakt.
Het was een oliemaatschappij waar het geld letterlijk tegen de plinten klotste.
Ik heb heel wat huwelijken naar de kloten zien gaan wegens overmatig drankgebruik en overspel van 'brave kantoorlieden'.
Ik kan er een dik boek over schrijven maar daar liggen mijn kwaliteiten niet.....

necrosis | 27-11-16 | 15:51

Toen ik nog op een middelbare school werkte, heb ik me vaak afgevraagd wat men toch op die basisscholen uitspookt de hele dag. Je hebt toch een jaar of zeven de tijd om te kijken waar een kind het beste terecht kan? Vond het bijvoorbeeld nogal vreemd om al na twee weken aangevraagde dyslexietesten positief terug te krijgen van kinderen die ik maar twee uurtjes en een kwartier per week zag. Verrassing!

Maar andersom kan het ook. Mijn collega's en ik hebben regelmatig kinderen alsnog op een hoger niveau terecht laten komen met een perfecte afloop. Ondanks Cito-scores en ondanks aanvankelijk (groot!) ongeloof bij ouders en kind.

Poesmobiel | 27-11-16 | 15:51

Alles staat of valt bij motivatie. Een maat van me kreeg mavo-advies. Enfin mavo - havo - 1 jaar hbo - universiteit - promotie - professor.

knutsel | 27-11-16 | 15:46

01-520 Basisberoepsgerichte leerweg
519-525 Basis- en kaderberoepsgerichte leerweg
523-528 Kaderberoepsgerichte leerweg
529-533 Gemengde/theoretische leerweg
533-536 Gemengde/theoretische leerweg en havo
537-540 Havo
540-544 Havo/vwo
545-550 Vwo

dus 542 is havo-vwo
en 547 is vwo
klopt dus dat je een lager advies krijgt met je 542

peterdh | 27-11-16 | 15:45

LeZwoHa | 27-11-16 | 15:40
Vroeger kregen dromerige kinderen gewoon een pets om terug te keren naar de werkelijkheid. U had geen meesters op school, maar alleen juffen?

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:45

@lyingted

Eens. Die parallelle samenleving bestaan uit voornamelijk laagopgeleide moslims. Die kunnen nu al niet meekomen vanwege hun lage IQ en de door henzelf opgelegde beperkingen die voortvloeien uit de islam, maar als de technologische vooruitgang verder voortschrijdt, staan ze helemaal buitenspel. De enige banen die ze eventueel kunnen invullen, denk aan taxichauffeur zijn bijvoorbeeld, zullen (deels) verdwijnen. Voor de wat intelligentere banen hebben ze simpelweg een te laag IQ. Vaak is hun engels ook veel te beroerd om in internationale sferen mee te kunnen. Ook is het draagvlak in de samenleving verder aan het eroderen. Zelfs politiek-correcte D66 stemmers willen heimelijk niks met moslims te maken hebben.

DENK legt bloot hoe agressief en simple minded moslims zijn in Nederland. Kijk eens op hun FB pagina, die lui zijn achterlijk en boos tegelijk. Een gevaarlijke cocktail. Aan zelf-reflectie doen ze niet, dus alle woede wordt geprojecteerd op anderen.

martymcfly | 27-11-16 | 15:44

miko | 27-11-16 | 15:35
Bij een kind hoeft dat niet zo te zijn. Sommigen ontwikkelen zich wat later, einstein had dat ook.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:42

Sodemieter op met je discriminatie op basis van CITOscores. Dit is universeel omdat cito een momentopname is. Ooit werd ik op basis hiervan tot LBOklant gebombardeerd. Omdat ik door mijn (toen al filosofische) mindset steeds de vraagstelling in twijfel trok, heb ik een kwart van de test niet optijd kunnen invullen. Dit werd dus als fout genoteerd.

LeZwoHa | 27-11-16 | 15:40

necrosis | 27-11-16 | 15:31
Mooi verhaal. Wat heb jij een heftig arbeidsverleden!

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:39

Het is eigenlijk gewoon heel simpel: als je een lager schooladvies krijgt dan je blanke vriendje met dezelfde cito score, en je klaagt daar jaren later nog over, dan gedraag je je als een slachtoffer en niet als een vechter. En is dat lagere schooladvies vanwege je houding en mentaliteit dus terecht.

Genoeg voorbeelden van "verkeerde" schooladviezen, ook onder de blanke medemens. Het gaat erom hoe hard je daarna vecht voor je resultaten dat bepalend is of je het maakt of niet.

gewoononbekend | 27-11-16 | 15:39

Aan de inhoud van dit topic heb ik niet zoveel aan toe te voegen. Klopt allemaal als een zwerende vinger. Maar die naamgrapjes..., die lollig bedoelde verminkingen van namen in de tekst..., tenenkrommend! Het overgrote deel van de lezers vindt dat Matthijs van Nieuwkerk een lul met vingers is. Noem hem dan ook gewoon lul met vingers. Dan weet iedereen over wie het gaat.
Matthijs van Feitenvrijkerk; Matthijs van Neukinhetrondkerk; Matthijs van Jongensnumuziekkerk. Het is het net allemaal niet.

r@face | 27-11-16 | 15:38

Osdorpertje | 27-11-16 | 15:21
Op het voortgezet onderwijs is het stimuleren van kinderen door ouders niet voldoende, die last komt dan op de schouders van de school. Vaak zie je kinderen die gepushed worden door kennis tot zich te nemen, falen in hun studie en/of beroep omdat ze het niet van zichzelf hebben. Vaak studeren ze wel af, maar later kunnen ze hun geestelijke vermogens niet projecteren op een product.
Voor dat soort mensen is een alfa studie het beste, dan kunnen ze vooral veel praten en dat maskeert hun onvermogen.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:37

Matthijs hoort bij de zelfbenoemde elite en mag daarom geacht worden meer dan wie ook te weten wat waarheid is. Dat hij er nu naast zit kan daarom dan ook geen vergissing zijn. Wat overblijft is een bewuste, botte leugen.

Jonkheer Wttewaall | 27-11-16 | 15:37

-weggejorist-

piloot47 | 27-11-16 | 15:35

@Osdorpertje | 27-11-16 | 15:21
Onzin, als men bij de eerste beste tegenstand 'knapt' ben je sowieso niet geschikt.

miko | 27-11-16 | 15:35

bergsbeklimmer | 27-11-16 | 15:20
Wanneer jij destijds met jouw hoge iq zo een lage cito score had, betekent het dat je niet stressbestendig was of faalangst had. Ik kan dat ulo advies dan wel begrijpen, daarna ben je zeker doorgegroeid zodat een uni er wel in zat?

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:31

@Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:20
Destijds werkte er een jong knulletje met een flinke opleiding op kantoor.
Hij moest op pad en kreeg de leasebak van zijn baas mee.
Op een gegeven moment belde hij mij op om te vragen of hij diesel of benzine in de tank moest gooien.
Of de directiesecretaresse die met een lege tank huilend langs de kant van de weg stond.
Ze had een vrij nieuwe auto met een lampje dat ging knipperen als de tank vrijwel leeg was.
Ook weer zo'n type dat dacht dat dergelijke lampjes alleen voor het gepeupel gelden.
Ik was toen een soort van jongste bediende, dus met een gehuurde jerrycan met vijf liter benzine dat arrogante stuk vreten uit de brand geholpen....

necrosis | 27-11-16 | 15:31

De Cito-toetsscore is hooguit een leidraad. Er spelen meer zaken mee om tot een advies te komen. Met kleur heeft dat niets te maken. Maar het altijd zó makkelijk de racismekaart te trekken. En daar een podium aan te geven zoals de VARA maar al te graag doet. Ik haal mijn schouders erover op. Het is de VARA maar.

Rest In Privacy | 27-11-16 | 15:29

Lyin Ted | 27-11-16 | 15:18
Nee ik kijk alleen naar ontopc content en zeker niet naar jonge turken.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:27

de honden blaffen... | 27-11-16 | 15:07
Zoals ik al zei is er geen 1 cito toets meer, jij leeft nog in de jaren 90. Btw ik had 550, en ik ben nogal dommig, IQ zegt niets.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:25

Ik scoorde de hoogste Cito-toets van de school en kreeg vbo-mavo omdat ik gewoon een vervelend, blank tyfusjoch was. Flikker toch op met dat eindeloze ge-racebait

DikkePiemels&Co | 27-11-16 | 15:25

Het wordt nog gevaarlijker Graaier, zodra de werkenden het geld niet meer op kunnen brengen voor die zorgstaat, wat er dik in zit want we kunnen dit eigenlijk nu al niet meer gelet op de staatschuld, daarna begint het feest.
.
Dan krijg je wat je zag in Londen een paar jaar terug, en lynchpartijen, ik ben er zeker van dat het een clash wordt zodra het gratis geld niet meer betaald wordt. Dat gaan ze namelijk zien als iets dat ze verdiend hebben. Fasten your seatbelts, het gaat echt fout in Europa als dit zo doorgaat.

Lyin Ted | 27-11-16 | 15:23

Als koekwausie op tv kompt, kijk ik niet, want hij gaat geheid klagen over zijn niet gewonnen best geklede man-award. Of erger nog: ons Nederlandsche slavernij verleden. Of nog erger: hij gaat een stukje rappen. Brrrr.

Knut Knudsen | 27-11-16 | 15:22

@Ongeblustekalk | 27-11-16 | 14:51
Een kind te kort doen is ook een keuze van de ouders. Je kunt niet alle verantwoordelijkheid afschuiven op de school. En in Oud Zuid zitten zeker een paar goede lycea waar ze luie doch intelligente goed begeleiden, maar zonder steun van de ouders lukt het niet. En in Oud Zuid zitten net even wat meer ouders die hun kinderen stimuleren dan in Nieuw West of Zuid Oost.
@Sjors W. | 27-11-16 | 14:56
Soms moet je kinderen wat lager laten beginnen. Als je het ze meteen al moeilijk maakt en ze falen dan knappen ze af. Dan is het beter om ze lager te laten beginnen en later te laten doorstromen.
@necrosis | 27-11-16 | 14:55
Niet iedereen kan de hele dag stil zitten om te leren op school, sommigen leren gewoon beter in de praktijk. Sterker nog, veel managers met hun mooie diploma's en hun theoretische kennis weten en kunnen vaak helemaal niks omdat de de praktische ervaring missen.

Osdorpertje | 27-11-16 | 15:21

542 en 547 liggen zo dicht bij elkaar dat het te verwaarlozen is. deze cijfers slaan op een langjarig gemiddelde binnen de cito scores en geven grofweg aan waar je tov van de rest van de kandidaten staat.
wat betreft genoemde cijfers, 540 - 544 wijst op een havo/vwo brugklas advies,
545 - 550 op een vwo (atheneum / gymnasium / technasium / tweetalig vwo) advies. Een ervaren leerkracht zal daarbij de persoonlijkheid en werkhouding van de leerling als leiddraad gebruiken en afhankelijk daarvan op een HAVO of VWO advies uitkomen.

Vaak komen er belachelijk adviezen uit maar hebben niets met ras te maken, bij mij kwam men bij mijn IQ van 130 op een "net ULO" advies uit en heb een universitaire opleiding gedaan.

bergsbeklimmer | 27-11-16 | 15:20

necrosis | 27-11-16 | 15:11
Dat soort lieden interesseert het niet om hand- vaardigheden te hebben, want ze hebben genoeg geestelijke dus huren ze mannetjes in om het vuile werk te doen.
Daar zijn deze immers voor.
Ik kan me nog wel een directeur van de shell herinneren die nauwelijks zijn eigen auto vol kon gooien met benzine. Waar is de hendel van het tankdopje??

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:20

Lyin Ted | 27-11-16 | 15:13 Dat is ook mijn idee van de toekomst. Al die Marokkanen, Ethiopiers, Eritreers, Syriërs en Turken die het in de nog snellere toekomstige samenleving niet kunnen bolwerken. Die zullen gefrustreerd raken tussen de snelle, gezonde, doorzettende, lerende, aanpassende, samenwerkende etc. mensen in Nederland. Die voelen en zijn tweeederangs burgers. Dan rest hen nog maar twee dingen. Ten eerste is de schuld aan een ander geven. Het tweede is afstand te nemen van de Nederlandse samenleving. Behalve natuurlijk van de verzorgingsstaat. En natuurlijk omarm je volledig het Islamofascitische geloof. Want daarmee kun je voor jezelf en je gekozen omgeving altijd en overal zeggen, dat je beter bent en leeft. De parallelle samenleving gaat nog eens heel groot worden.

Graaier | 27-11-16 | 15:19

Hebben jullie weleens The Young Turks gekeken? Met die typisch uitziende Turk Cenk en zijn (je verzint het niet) Armeense 'Get of the stage you fat fuck' Kasparian.
.
Echt waar, als je gewoon racisme wilt zien moet je dat maar eens kijken. Blank dit, blank dat, en holocaust hier en holocaust daar. Maar gek genoeg wordt nooit gesproken over die andere genocide. Ik vind deze mensen gewoon gevaarlijk, ze schijnen te denken dat zelfreflectie in het Westen alleen geldt voor de Europese volkeren. Maar dat was niet het idee erachter, zij moeten ook graven in eigen verleden!

Lyin Ted | 27-11-16 | 15:18

Ik word er zo kotsmisselijk van dat ik verplicht meebetaal aan deze wegmetons-propaganda en de bijbehorende megasalarissen van die Mattijs en zijn rooie kameraden..

Slipsnifter | 27-11-16 | 15:15

Kijk eens anders naar DWDD. Die Matthijs praat alleen met donkere gasten als het gaat om racisme of politiegeweld. Als het gaat om de nieuwste innovaties op wat voor gebied dan ook, worden alleen blanken uitgenodigd. Eigenlijk worden zwarten en moslims nooit uitgenodigd bij positieve onderwerpen, alleen bij negatieve onderwerpen. DWDD is zelf hard aan het etnisch profileren, maar dan gebaseerd op onderwerp.

martymcfly | 27-11-16 | 15:14

Allemaal het gevolg van het utopische gelijkheidsdenken.

In die kringen weigert men gewoon te accepteren dat er aanzienlijke verschillen in IQ bestaan tussen bevolkingsgroepen.
Daarom wil men ook zo graag van de CITO toets af, die brengt namelijk die verschillen aan het licht.
En die verschillen zijn het gevolg van racisme, aldus de Linkse Kerk.
de honden blaffen... | 27-11-16 | 15:07
Dat is het grootste gevaar, low IQ naar high IQ landen werkt niet, vice versa wel. En het gevaar in deze is dat de mensen die niet mee kunnen komen gaan denkend dat het de schuld is van hen die dit wel kunnen. Een beetje het Joodse verhaal zeg maar. Heel gevaarlijk hoor. Kijk, ik zou het ook graag anders zien, maar er zijn gewoon verschillen, en gaan we alleen maar uit van gevoelens in plaats van bewijzen dan gaat dit straks enorm scheef groeien ten nadele van hen die wel mee kunnen komen.

Lyin Ted | 27-11-16 | 15:13

Het leven lacht Mathijs toe en hij heeft genoeg geld om van grote afstand de klaagsamenleving en de islamofascisten te aanschouwen. De man heeft geen geweten. Wat kunnen feiten, cijfers en de kwaliteit van leven van de Nederlanders hem schelen. Hij leeft in een parallelle wereld van het grote geld. Daar spelen de dagelijkse problemen met Islamofascisten en klaagnegers niet. Daar is het een fijn wit wereld waar het geld nooit opraakt. Zou er ook wel willen wonen.

Graaier | 27-11-16 | 15:11

Tsja, de Cito score en het uiteindelijke advies dat de leraar geeft. Mijn Cito score gaf de uitslag dat VWO mijn opleiding was. Mijn leraar wist echter dat ik gewoon een ontzettend luie lamlul was en gaf me daarom een lager advies. Mijn ouders waren het er uiteraard niet mee eens en daarom ben ik toch maar begonnen op het VWO. Op het VWO was ik natuurlijk ook gewoon een luie lamlul en faalde ik dus kei hard. Uiteindelijk via een omweg VMBO toch mijn Havo diploma gehaald.
De leraar op de basisschool had dus gewoon gelijk. Twee personen met dezelfde Cito score hoeven dus helemaal niet hetzelfde advies te krijgen. En als Mohammed in de klas gewoon een eikel is en toevallig dezelfde Cito score haalt als de ijverige Jantje, dan is het echt geen racisme als hij een lager studie advies krijgt.

seniruh | 27-11-16 | 15:11

@Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:06
Een hoop mensen met een HBO opleiding kunnen wellicht net hun eigen veters strikken (van die afschuwelijke puntschoenen) maar vraag ze niet of ze even een gootsteen ontstoppen of een lekke band van een auto wisselen.
Dergelijke lieden weten vaak niet eens hoe een waterpomptang of autokrik eruitziet.

necrosis | 27-11-16 | 15:11

Kijk dat eens nog eens goed nieuws. Laat ze lekker ronselen dat weet de witte man op wie hij moet stemmen. Wij zijn nog steeds met meer en we hebben de kans er een eind aan het maken.
hurenisvoorpaupers | 27-11-16 | 15:06
Ik moet zeggen, ik wilde op Beaudet stemmen, maar de blikken van die mensen doen mij besluiten het toch bij Geert te zoeken. Ik vind het allemaal bedreigend worden, ons land wordt overlopen, linkse mensen kunnen het nog zo fraai bewoorden, het is gewoon hier iedereen naar binnen, en in hun eigen landen anderen eruit. Lekker is dat, straks hebben wij een land van alleen maar zeikerts en kunnen nergens heen, terwijl zij alle kanten op kunnen met hun cultuur.
.
DENK ook dat dit alleen maar tegenwerkt, en alleen nadelig is voor de PVDA. Prima toch?

Lyin Ted | 27-11-16 | 15:10

Ik pleit voor positieve discriminatie in het onderwijs voor de leerlingen. Zo moeten er ook meer mannen geweigerd worden in beta vakken en meer mannnen leren koken.

lulkoekhapper | 27-11-16 | 15:09

Allemaal het gevolg van het utopische gelijkheidsdenken.

In die kringen weigert men gewoon te accepteren dat er aanzienlijke verschillen in IQ bestaan tussen bevolkingsgroepen.
Daarom wil men ook zo graag van de CITO toets af, die brengt namelijk die verschillen aan het licht.
En die verschillen zijn het gevolg van racisme, aldus de Linkse Kerk.

de honden blaffen... | 27-11-16 | 15:07

necrosis | 27-11-16 | 15:00
Nederlanders moeten tegenwoordig minimaal een hbo opleiding hebben van de ouders en waardoor het technische werk moet worden gedaan door polen.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:06

Ik kwam net bij een winkelcentrum mensen van DENK tegen die flyers uitdeelden. Zijn jullie die ook elders tegengekomen? Ze deelden mij niets uit, waarschijnlijk vanwege mijn raciale kenmerken.
Lain Ted | 27-11-16 | 15:03
Kijk dat eens nog eens goed nieuws. Laat ze lekker ronselen dat weet de witte man op wie hij moet stemmen. Wij zijn nog steeds met meer en we hebben de kans er een eind aan het maken.

hurenisvoorpaupers | 27-11-16 | 15:06

Ik kwam net bij een winkelcentrum mensen van DENK tegen die flyers uitdeelden. Zijn jullie die ook elders tegengekomen? Ze deelden mij niets uit, waarschijnlijk vanwege mijn raciale kenmerken.

Lyin Ted | 27-11-16 | 15:03

necrosis | 27-11-16 | 14:55
Programma's als Pauw en DWDD laten wel goed de hersenverweking zien die men kan krijgen als je met bepaalde idioten aan tafel gaat zitten. Daar bereik je ook het tegenovergestelde mee, dan de bedoeling is.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 15:02

@Ongeblustekalk | 27-11-16 | 14:51
Vroeger had je LTS, daar leerde de wat 'minder getalenteerden' een fatsoenlijk vak.
Ik noem een lasser of loodgieter, mensen die bijna niet meer te vinden zijn.

necrosis | 27-11-16 | 15:00

Hoe zou het toch allemaal komen ? Ook een Mathijs en een J Pauw en een Witteman en hoe ze allemaal heten weten verdomd goed ,dat er veel medelanders zijn die goed ingeburgerd zijn en dat daar niks mis mee is.Dat zijn dan ook Nederlanders.Het gaat om de steeds groter wordende afkeer van culturen met grote bekken ,die hier de dienst uit willen maken.Dat pikken we niet.Ook niet met dat thema zwarte piet pikken we niet althans de meeste niet.

altijdfeest | 27-11-16 | 15:00

Moet ik nu overstuur zijn?

hurenisvoorpaupers | 27-11-16 | 14:58

@ Osdorpertje | 27-11-16 | 14:46

Ben ik niet helemaal met je eens. Ongemotiveerde kinders op de HAVO zetten, dat leidt er toe dat ze niet uitgedaagd worden en het gaan zitten verneuken voor normale havisten. Kinderen moeten op hun niveau onderwijs krijgen, en als ze niet makkelijk zijn, dan moeten leraren en de support staff een manier vinden om daar doorheen te komen. Daar worden ze voor betaald - eerstegraads docenten krijgen én meer betaald, én kunnen hun problemen gemakkelijk naar beneden schuiven, zodat ze achterblijven met een klasje vol lieve makkelijke snowflakes.

Sjors W. | 27-11-16 | 14:56

@Osdorpertje | 27-11-16 | 14:46
Ik had een collega die inmiddels de 50 gepasseerd is.
School vond hij niets en hij werd er op zijn 16e afgetrapt.
Zijn vader had hem gezegd dat hij de komende twee weken kon gaan zuipen en in de rondte neuken wat hij maar wilde, maar na die twee weken moest hij zelf maar zorgen dat hij een baan vond.
En die vond hij.
En naast zijn werk stond hij in het weekend op de markt met zijn eigen kraam.
Mijn punt: als je iets wil bereiken: ga dan gewoon aan de slag en ga niet zeiken over discriminatie.
En daarom heb ik een hekel aan programma's als Pauw en DWDD.
Daar stikt het van de mensen die zwelgen in zelfmedelijden en de eeuwige 'schuld van die ander'.

necrosis | 27-11-16 | 14:55

Er is in het (basis)onderwijs juist te veel aandacht voor allochtonen, zodanig dat de autochtone kinderen minder aandacht krijgen.
Ik kijk wekelijks het CNV Onderwijs magazine in. Zoek dan altijd even naar de aankondiging van symposia. Drie keer raden waar 75% van de symposia over gaat. Juist: allochtonen. Intercultureel communiceren, vluchtelingkinderen, respect voor andere culturen, enz. enz.

solcama | 27-11-16 | 14:53

Osdorpertje | 27-11-16 | 14:46
Of een Lyceum zoeken waar ze luie kinderen met genoeg intelligentie en resultaten begeleiden vwb hun inzet. Als ouders kan je zo een school uitkiezen een kind dat te weinig inzet toont. Naar een havo of vmbo sturen is dat kind te kort doen.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 14:51

Blij dat jullie deze constante stroom van links geneuzel bijhouden

jeng | 27-11-16 | 14:50

Schooladvies gaat niet alleen over de kennis die een kind bezit maar ook over zijn/haar inzet. Als ze niet gemotiveerd zijn kun je ze beter op de HAVO zetten dan op het VWO. En als je weet dat ze van huis uit geen enkele begeleiding en stimulatie meekrijgen dan is VMBO misschien een betere keuze. En sommige kinderen zijn gewoon dom, en dat is lullig voor de ouders die dat moeilijk kunnen verkroppen.

Osdorpertje | 27-11-16 | 14:46

Voor iedereen die graag "racisme!" roept hier in NL... -> ongezien de tyfus en veel plezier in een Arabisch of Afrikaans land. Ga daar je heil maar zoeken en denk daarna nog maar eens opnieuw aan dat veel te tolerante kikkerlandje...

saintinel | 27-11-16 | 14:46

Je kan er niet meer zonder fronsende kotsneigingen naar kijken: praatprogramma's op de NPO en RTL Roetveeg. Greet straks 47 zetels en iedereen en zijn moeder zo verbaasd dat ze spontaan stille tochten en wakes gaan houden.

de Voorzittert | 27-11-16 | 14:45

Mensen die racisme roepen gebruiken nooit cijfers of statistiek. Ze verwachten dat je ze toch niet durft tegen te spreken omdat ze een kleurtje hebben. En als je ze dan confronteert met de realiteit word je voor nazi/racist/xenofoob uitgemaakt. Overigens is mijn ervaring eerder dat alle niet-blanken een hoger schooladvies krijgen vanwege het op de PABO aangeleerde koloniale schuldgevoel. Die kinderen zakken vervolgens toch weer af, maar goed dan kunnen ze weer zeggen dat het door die vuile racistisch Nederlanders komt.

Fushichou | 27-11-16 | 14:45

Vrij naar Balkenende: "u liegt en u draait door".

Glasgow Argus | 27-11-16 | 14:44

Zie je dit Braboneger? ZO moet jij je gedragen. Als een slachtoffer en niet als een zwarte man die voor zichzelf kan opkomen want dan krijg je een aanklacht van het college vd rechten vd mens aan je broek...

Hufter | 27-11-16 | 14:43

Ehm, een cito score is niet meer leidend in het advies om naar een bepaald soort onderwijs te gaan, zoals dat vroeger wel zo was. Tegenwoordig kijkt de school naar de rapportcijfers, meerder cito scores en het sociaal functioneren van de leerling. Aan de hand van deze aspecten bepaalt de lagere school het advies. Die Matthijs begrijp er geen hol van.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 14:42

De media van Nederland zijn een nijlpaard.
GS is het staartje van het nijlpaard. van Nieuwkerk is de anus van het nijlpaard. van Nieuwkerk praat poep en GS spettert het gezellig in het rond.
Als guppie ben ik er niet blij mee.

Koos Knak | 27-11-16 | 14:41

Goed dat GS net even verder kijkt en het juiste probleem aankaart.

Qua DWDD. Dat is wat je krijgt als het budget opgaat aan het salaris van de uiterst verschillige verbindende socialist, en de redactie gedaan wordt door frisse twintigers (grapje over blond en neukbaar hier) op een rijtje jaarcontracten. Ik denk dat ze het VN-verhaal niet eens gelezen hebben, laat staan dat ze op het idee zouden komen om even te googlen. Kan ook niet want er moet ook een bandje geboekt worden, en gin tonic gehaald worden voor op de kleedkamer van de Rottenbergs et al.

Sjors W. | 27-11-16 | 14:40

Dat mensen de tijd hebben om naar dat programma te kijken.

kapotte_stofzuiger | 27-11-16 | 14:40

Het was ongemakkelijk televisie omdat de 2 wit mannen maar hun mond houden. Wel vertelde hij dat DWDD hem voordurend belt om te komen met zn verhaal. Deze keer hadden ze hem over de streep getrokken, lees 750 euro beloofd. Jaja ook rasisme heeft zijn prijs.

ikdenkwat | 27-11-16 | 14:40

Tsja.. en vervolgens gaan die opleidingen, om hun eigen scores maar te halen, de standaarden nét even dat ene beetje naar beneden intrepreteren.
-
En zó begint de grote verdomming.
-
Er is maar één remedie: toe the line, make the grade. Eén (hoge) standaard voor iedereen! NOG is ons onderwijs van een rdelijke kwaliteit, maarrrr: het glijdt razendsnel af.

bisbisbis | 27-11-16 | 14:39

Alweer een stukje over DWDD?
We weten toch al een aantal jaren dat t enige wat aan t doordraaien is de Linkse kerk is?

Bon-sens | 27-11-16 | 14:38

Links is ontspoord gevoels'denken'. Als het maar goed voelt! Het aslim taslam klinkt wijd en zijd en de linksmens kirt 'wat een mooie taal is het toch ook!' en 'die baarden zijn zo modieus!'. Als het kromzwaard zoeft zal men nog steeds de poorten openzetten, de mensenrechten weet je, een kind onder de evenaar is meestal maar een bedelaar en de wereld is van iedereen!

HoogToontje | 27-11-16 | 14:38

Het nieuws wat geen nieuws is met Matthijs van Egokerk...

happen naar de baas | 27-11-16 | 14:36

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland